Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Atari stelt VCS-console uit tot eind 2019 vanwege nieuwe AMD Ryzen-apu

De Atari VCS komt pas eind 2019 uit voor Amerikanen die het Indiegogo-project hebben ondersteund. De commerciële verkoop begint in 2020. Het uitstel komt door een processorwijziging; de VCS krijgt een nog onaangekondigde AMD Ryzen-apu.

Dat schrijft Atari VCS op Medium. Aanvankelijk zou de VCS dit voorjaar uitkomen en draaien op een AMD-cpu uit de Bristol Ridge-lijn. In plaats daarvan krijgt de console een Ryzen-apu met twee Zen-kernen en Radeon Vega-graphics. Deze nog onaangekondigde chip is volgens Atari sneller en efficiënter. Daardoor zal de console hogere prestaties bieden, terwijl hij minder warmte en geluid genereert, zo luidt de claim. Ook heeft de processor ingebouwde ondersteuning voor drm-video van bijvoorbeeld Netflix en HBO. De console zal 4k-resolutie kunnen weergeven.

Vanwege het gebruik van de nieuwe apu moet de software van de console worden aangepast. Daarom verwacht Atari hem pas eind 2019 te kunnen uitbrengen voor Amerikanen die het Indiegogo-project hebben ondersteund. Volgens een update van het moederbedrijf van Atari VCS, Atari Group, begint de commerciële verkoop van de console in 2020. Volgens de update zijn er nog gesprekken gaande met distributeurs.

Atari schrijft in de toekomst meer updates te geven over de console, zoals meer informatie over welke spellen uitkomen en hoe het besturingssysteem eruit gaat zien. Eerder werd bekend dat de VCS ondersteuning krijgt voor hdr, 60fps-gameplay en dualband-wifi. Ook kan de hoeveelheid opslagruimte worden uitgebreid en zijn bluetooth 5.0 en usb 3.0 aanwezig.

De console, eerder bekend als Ataribox, komt met meer dan honderd klassieke Atari-spellen als Pong en Missile Command. Het gaat hier echter niet om een console voor alleen retrogames; volgens Atari zullen er ook nieuwe spellen voor de VCS uitkomen. De consolebouwer heeft nog niet aangegeven welke dat zullen zijn. Evenmin is bekend hoeveel de console bij de launch zal kosten.

Preorders kosten 286 euro met btw en verzendkosten voor de zwarte versie zonder controllers. Voor 388 euro met btw en verzendkosten krijgen consumenten de zwarte variant met een joystick en controller. Joysticks en controllers zijn ook los te bestellen. Bij deze prijzen wordt nog wel een foutieve verzenddatum van juli 2019 vermeld. Ze zijn dus niet aangepast aan de processorwijziging.

Door Hayte Hugo

Stagiair nieuwsredactie

19-03-2019 • 11:22

75 Linkedin Google+

Reacties (75)

Wijzig sortering
De console, eerder bekend als Ataribox, komt met meer dan honderd klassieke Atari-spellen als Pong en Missile Command. Het gaat hier echter niet om een console voor alleen retrogames; volgens Atari zullen er ook nieuwe spellen voor de VCS uitkomen
Dus initieel blijft het een bijna 300 euro voor 'retro box van atari games', en mogelijk ook nieuwe games. Qua moderne games heb je weinig keuze qua OS, dus of ze duiken de niche-markt in met een Linux based OS met een poging in WINE, of je gaat de Windows kant op. Als Steam zelf al geen non-Windows box aan de man kon brengen, wat zou een Atari dan dit wel mogelijk maken? Andere kant zit je ook niet slecht aan de Windows kant, MS wil XBL op elk apparaat mogelijk, heb je meteen een headstart voor je game-collectie.
Verkijk je even niet op hoe groot de niche linux aan het worden is.
Door dingen als unity is multiplatform maken nog maar een fractie van het werk wat het ooit was.
En Steam is hard aan het werk op dat punt met een frameword om windosgames op linux te kunnen draaien. Wat steeds beter gaat werken.

[Reactie gewijzigd door heuveltje op 19 maart 2019 12:23]

Nog steeds minder dan 1%.

Het gaat niet om de hoeveelheid werk. Ik weet nog dat Linux ooit vrij "standaard" was, dat het op de grote rechthoekige doos regelmatig tussen ondersteunde systemen stond. Dat is ondertussen al 20 jaar geleden, en het marktaandeel is sindsdien nooit meer zo groot geweest als 'toen'.

Leuk idee dat gamen op Linux, maar zolang Linux zelf te verdeeld is (en het wordt elk jaar erger) dan gaat het geen serieuze speler worden in de game wereld.

Lijkt me beter om al die energie in OSX te stoppen en dat om te toveren tot fatsoenlijk gameplatform, want dat is het net zo min als Linux, maar het heeft binnen de doelgroep tenminste een markt aandeel.

Valve's reden voor Linux is niet omdat ze zo goedgezind zijn. Valve wilt naar Linux om dezelfde reden dat Microsoft naar ARM wilt. Ze willen van hun afhankelijkheid af.
Voor de 13% OSX? En daar dan de 1% van die ook hun Mac gebruikt om intensief te gamen?
Laten we eerlijk zijn. Op een Mac kun je gewoon niet goed gamen. Daar zijn alleen de beste/duurste modellen voor. Zelfs dan kom je er niet in sommige spellen.

Los daar van, DirectX e.d. werken net zo goed niet onder Mac, als onder Linux. Daar is een extra laag voor nodig.
Raad eens: Vulkan (naar mijn weten) is niet beschikbaar op Mac. DXVK is dus geen optie.
Tegenover <1% Linux gebruikers waarvan +/- hetzelfde percentage zal gamen als op OSX. En alsof elke Linux gebruiker 1080p-4k game ready hardware heeft klaarstaan :/

Een beetje game engine praat net zo makkelijk tegen Direct3D als tegen OpenGL/Vulkan. Vulkan en DX12 lijken heel erg op elkaar op een paar features na in DX12 die developers toch -nog- niet gebruiken.

Sinds vorig jaar is Vulkan op OSX te gebruiken. MoltenVK
De fragmentatie op Linux neemt inderdaad toe, maar men kan ervan uitgaan dat de meeste spellen blijven werken, mits de drivers dat ondersteunen. De drivers zijn een van de weinige dingen die niet fragmenteren en daarnaast ook steeds beter worden (Voor Intel en AMD. Nvidia leeft in diens eigen wereldje).
Een Windows 95 spel werkt vaak niet meer op Windows 10, maar wel op Linux onder WINE. Dat doet toch wel een belletje rinkelen?
Apple heeft recent OpenGL obsolete verklaard, wat ondersteuning een stuk lastiger maakt. Niet alleen omdat ze een API niet meer ondersteunen, maar omdat je er niet vanuit kan gaan dat het volgende API over vijf jaar wel nog ondersteund blijft worden. Linux daarentegen garandeert backwards compatibility met diens applicaties, mits die geen specifieke kernel calls maakt (wat dus niemand die een cross platform spel zou maken doet).
Drivers is inderdaad minder een probleem, omdat dit ook deels door de kernel zelf geleverd wordt en doorgaans daar ook direct op gebouwd wordt. Maar een game heeft -veel- meer nodig dan enkel een driver. Je zit bv al heel snel met libraries die op vrijwel dezelfde distro's al andere namen geeft. Zie Debian en Ubuntu bv :/

IMO had Debian nooit zo opgesplitst moeten worden, Ubuntu was in het begin echt super tof. Maar het resultaat is nu dat de enige 'stabiele' en grote distro opgedeeld is in duizenden kleine distros.

Veel Windows 95 spelletjes werken nog prima op Windows 10, veel inderdaad ook niet. Maar op WINE is dit ook erg vaak een hit of mis. Niet al te eerlijke vergelijking ook gezien praktisch gezien WINE 1-2 Windows versies achter loopt :p
Backwards compatibility is op Linux ook vaak een issue, alleen is het verschil een beetje dat je het veel beter zelf in de hand kan houden. systemd kut? Oke terug!
Maar ook daar vaak zat problemen a la "library X 2.1.3.3" nodig maar ondertussen heb je alleen Library X 4.3 en de oude libraries krijg je nooit van de repos tenzij je de sources.list in gaat duiken.

Windows is voor de gemiddelde gebruiker beter backwards compatible. Linux zijn kracht zit in de kennis van de gebruiker.
Deze libraries kunnen gewoon meegeleverd worden met het programma (snaps en flatpaks doen dit bijvoorbeeld). Steam is hier ook een voorbeeld van. Een Linux spel komt vaak met diens eigen gebruikte libraries, en werken daardoor ook zonder problemen.
Dus dit wordt niet echt op de gebruiker opgeschoven, maar de ontwikkelaars, die gewoon de libraries moeten meegeven.
Waarom windows dit niet doet? 1) dat mag niet. 2) dat werkt toch niet in Windows' systeem architectuur.

En genoeg DX12 spellen werken gewoon onder proton. Dat noem ik niet 1-2 WIndows versies achterlopen.
Gebeurt vaak ook niet, omdat men deels ook uit gaat van de zelfredzaamheid van de gemiddelde Linux gebruiker. Men test 1 distro (Ubuntu of Debian normaal gesproken) en het is daar mee klaar. Als je al geen Debian based distro hebt wordt al heel snel weer een stuk moeilijker allemaal.

Windows doet dat ook. Je mag prima je eigen libraries meeleveren. Een executable kijkt namelijk eerst in de map van de executable zelf voor de benodigde libraries (DLL bestanden) en pakt dan pas eventuele systeem libraries. Als ik ook even snel door wat mapjes kijk van wat games, de meeste games doen dit ook.

Genoeg DX12 spellen? Zo veel zijn er daar nog niet van, de titels die ik heb kan ik niet eens terug vinden in de appdb. Civ6, BF5, Forza Horizon 2, Sea of Thieves.
Zelfs Rise of the Tombraider, 1 van de DX12/Vulkan paradepaardjes komt niet voorbij brons met een zooitje problemen.

Ik gebruik Linux al wat jaartjes niet meer als main OS, dus ik kan het zelf niet helemaal testen. Maar appdb.winehq is altijd wel een goede indicatie geweest van "hoe veel moeite moet ik doen om het werkend te krijgen".

Vergeet ook niet dat we ondertussen al een paar Windowsen verder zijn sinds de introductie van Windows 10. Zou je de oude pre-Win7 NT kernel version numbering scheme aanhouden, zouden we nu op versie 11 of 12 zitten (en dan reken ik release Win10 als 9)
[...]

... dus of ze duiken de niche-markt in met een Linux based OS met een poging in WINE...
Poging? Gamen op Linux is nog nooit zo goed geweest als voorheen.
Vooral door de komst van Vulkan (stabielere versies), DXVK, en door Valve's toewijding aan Proton.

Talloze games werken 'Out-of-the-box' via SteamPlay & Proton. (Zie ProtonDB)
Ik zelf ben er in iedergeval enorm tevreden over. Geen gehannes met WINE configs.
En voor games die niet via Steam draaien, Is er Lutris. Dat zijn configs samengesteld door de community, voor WINE, om de game zo goed mogelijk te laten draaien.

Niet dat het voor dit apparaat veel uit zal maken of Steam wel of niet werkt. Maar het is onzin dat Linux geen goed platform is voor games. Integendeel zelfs (zie PS3/4).

[Reactie gewijzigd door D0phoofd op 19 maart 2019 13:25]

Naar mijn weten is het PS4 OS gebouwd uit FreeBSD en niet Linux. Anders zouden ze ook aardig wat licentieproblemen krijgen met GPL.
Bovendien, een dualcore??
Ja ok zen2 wordt geweldig hopen en verwachten we allemaal, maar met maar twee cores verwacht ik dat dit ding weinig moderne games aan gaat kunnen. Ik betwijfel dus ook ten zeerste dat dit wat wordt...
Voor hardware van nog geen € 300 verwacht ik dat ook niet. Ze zullen weinig extra inkomsten naar binnen kunnen harken door de verkoop van spellen, op de schaal waarop dat wel voor de Xbox en de Play Station geldt.
Het is inderdaad begrijpelijk, maar ik heb daardoor mijn twijfels of er veel games voor gaan komen. Er moet dan voor veel games specifiek voor geoptimaliseerd worden ipv een vrij simpele port of zelfs gewoon de pc versie. Zonder grote install base gaan niet veel uitgevers daar budget voor vrij maken, en zonder games komt die grote install base er niet.
De Raven Ridge die nu gekozen is, is nog steeds Zen architectuur, niet Zen2. En ja, 2 Zen cores zal inderdaad niet geweldig zijn.

Qua rekenkracht waarschijnlijk vergelijkbaar aan een Nintendo Switch, iets meer processor rekenkracht, iets mindere GPU. Maar de Switch is tenminste nog draagbaar, en kost min of meer hetzelfde.


edit: Waarom zoveel -1 ongewenst?!? Zie hieronder voor de vergelijking...

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 19 maart 2019 16:44]

Nvidea tegra soc /= een dual core zen 2 hoor!

Deze zen 2 dualscore is pakweg een factor 5 tot 10 keer krachtiger.
10x krachtiger? Right... :')

De Nvidia Tegra x1 is geen slechte SoC, de klokfrequentie ligt wat lager, maar hij heeft wel 8 cores (4x A57 + 4x A53). De enige makkelijke vergelijking (vanwege de verschillende OS'en) die snel te maken is, is GeekBench.
  • Nvidia Tegra x1: 1546 / 4446
  • AMD 2200U: 2822 / 5541
Dus ja, 80% sneller single-threaded, en maar 25% sneller in multithreaded applicaties... Verre van jouw 5 - 10x.

De GPU van de x1 is op papier al sneller.
  • Nvidia Tegra X1: 512GFLOPS
  • AMD 2200U: 422GFLOPS
Maar ook de GFXBench scores zijn aanzienlijk beter, de x1 wint met flinke marges...

En ja, de switch is lager geklokt dan de Shield TV, maar de x1 is gemiddeld 40% (in sommige tests zelfs 125%) sneller dan de 2200U. Gezien de switch 25% lager is geklokt dan de Shield TV, zou dus alsnog sneller moeten zijn dan de 2200U.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 20 maart 2019 00:34]

Het is inderdaad geen competitie 2 Zen 2 cores tegen 4 laag (1040Mhz) geclockte A57 cores, die zen cores hoeven dan nauwelijks werk te verzetten. Zelfs de oude Bulldozer architectuur won het nog van die chips.
Waaruit leidt jij af dat de switch een betere gpu heeft?
Er is ook geen keuze qua OS op deze machine.
Er zit een Linux based os op.
Volgens hun indiegogo campagne kun je er gewoon voor kiezen om er iets anders op te zetten. Het is alleen de vraag of AMD drivers vrij geeft voor de soc die ze gaan gebruiken.
Atari zal straks niet de enige zijn die deze SoC gaat gebruiken.
Denk niet dat AMD met zo'n kleine partij in zee gaat. Het is geen XBOX of PS4.

Dus die drivers komen er wel.
amd gaat met vrijwel iedere partij die een semicustom soc nodig heeft in zee, als ze maar met het nodige geld budget komen, kijk bijv naar de subor z+ console, kleine firma, lang geen xbox markt aandeel, wel semicustom amd chip.
Plus dat je binnen kort games kan streamen van uit je pc naar je xbox, dit is natuurlijk erg gaaf !ik vind eerlijk is eerlijk Xbox gaat de goede kant op.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 19 maart 2019 11:55]

Denk eerder dat ze zouden gaan voor Proton dan voor Wine.
Hoewel ik dit product niet per se een hart onder de riem wil steken, is het goed je te realiseren dat je op een moderne Linux-pc met enige power je in principe vrijwel de gehele historie van gaming kunt spelen. Dankzij emulators kun je alles tot aan de Wii en daarvoor spelen (zelfs Wii U moet nog wel een beetje lukken in sommige titels), en dankzij Wine/Proton kun je de meeste pc-games tot en met ongeveer 2013 waarschijnlik ook redelijk spelen op deze hardware.

En dat alles in een retro uitziend doosje dat je niet zelf in elkaar hoeft te schroeven, en onder je tv kunt leggen. Ik klus die doosjes zelf liever in elkaar, maar snap de aantrekkingskracht wel. Als je een beetje into retro gaming bent hoef je je nooit te verevelen met zo'n ding. Niet iedereen heeft per se interesse in de cutting edge van gaming, daar heb je andere doosjes voor.
Een retro box met Ryzen processor ?
Vast niet.
Ik ben toch zeer terughoudend voor dit project. Sowieso op de eerste plaats: Atari, of in elk geval dat bedrijf dat de naam heeft, produceert vooral dingen die op snelle cash grabs lijken. RCTW is nooit wat geworden en is ook professioneel verprutst door het heen en weer schuiven tussen developers. Mobile was ook puur een geld machine, en de 3DS en Switch versies waren ook niets.

En nu komt men met een console die helaas de schijn van een paar kandere indigogo/kickstarter campagnes heeft waarbij er uitstel voor "betere hardware" meestel het begin van het einde is.

Voor de rest is het ding dus al te koop(ok, preorder) terwijl men nog niet eens kan zeggen wat het ding draait of welke games (behalve Atari classics) er op te spelen zijn.

Ik ken geen projecten met deze insteek die wel een succes waren. Meestal is er op voorhand alle info beschikbaar waar je geld in stopt.

Ik hoop het voor de backers niet, maar ik heb het idee dat dit net zo een success word als die ZX Spectrum Vega+.
Dit dus, ik mis een gezonde dosis scepticisme bij tweakers. Vooral als je ziet hoeveel kickstarters er nooit uitgebracht worden. Bij indigogo crowdfunding heb ik nog minder vertrouwen.
Het zal mij niets verbazen als deze console volgend jaar weer “uitgesteld” word. Of dat het een project van het niveau Ouya blijkt te zijn.
Yep. Ik heb al vaker geroepen dat het Atari van nu een zeer slecht gerund bedrijf is. Hoe ze nog in business zijn is een raadsel.

Ik vermoed dat er iets anders aan de hand is waarvoor men moet uitstellen, en dat dit wordt verkocht als "goed voor de klanten" door er betere hardware aan te koppelen.

Advies: pre-order dit ding absoluut niet.
Dit lijkt een Ryzen 3 SKU te worden, als het 2 zen cores heeft. een 3300U welteverstaan.

Of ze doen het leuker lijken dan het is en is het een Ryzen Embedded V1202B of Athlon 200GE/Ryzen 2200U. Heel veel meer GPU cores zal zoiets niet krijgen, dus moet je denken aan Vega 3.

Gezien de nieuwe Zen's vooral Navi gebaseerde GPU's lijken te bevatten zou dit suggereren dat de budget modellen weer Vega krijgen. In dat geval zou een Vega 6 wel weer mogelijk kunnen zijn, dan heb je een redelijke upgrade voorhanden en toch eenzelfde aantal cores als de Radeon R5 die ze voorheen hadden. (384).

Mocht het echter Vega 3 zijn, dan levert deze ironisch genoeg minder performance op dan die ze voorheen hadden, maar omdat Vega moderner is, kunnen ze wel meer games op de voeten krijgen.
Moet dit niet Ryzen 3300G zijn?
Nee, want over die is het gerucht dat deze een Navi GPU met 15 CU's gaat krijgen oftewel 960 cores:

https://wccftech.com/amd-...ailer-ryzen-9-3850x-leak/

AMD Ryzen 3 3300G 6/12 3.0 GHz 3.8 GHz 65W Navi 15 CU (960 SP)

Gezien Atari vooral 35 watt processoren wilt kom je algauw uit bij Embedded (zoals de V1202b) of the Athlon 200GE of een notebook cpu. Maar ze spreken van een nog onaangekondigd model, dan ga ik ervan uit dat zoiets geen Navi zal hebben maar Vega.

Al kan het natuurlijk ook dat ze Navi nog verder afknijpen om zo een opvolger voor de 200GE (300GE?) klaar te hebben met 6 Navi CU's ofzo.
De 3300U is echter een quadcore: https://www.amd.com/en/products/apu/amd-ryzen-3-3300u

Het bronartikel geeft ook aan:
The Atari VCS will now be powered by a 14nm AMD processor featuring high-performance Radeon Vega graphics architecture and two “Zen” CPU cores
De enige Sku die ik bij die specs zie passen is de Ryzen 3 2200U ( https://www.amd.com/en/products/apu/amd-ryzen-3-2200u ), echter die lijkt het ook niet te zijn. Want in het bron artikel staat ook:
Atari cannot thank our great partners at AMD enough for bringing forward this exciting new — and thus-far unannounced — product for us to utilize in the VCS.
Ik ben dan wel benieuwd wat voor op 14nm gefabriceerde 2 core Zen APU met Vega graphics er nog in het vat zit bij AMD.
Ik weet wat het bronartikel zegt. Ik had ergens gelezen dat de 3300U een dual core zou wezen en derhalve nam ik voor de verandering niet de moeite om dat eens na te checken. Blijkbaar had ik dat wel moeten doen om deze reactie vermijden.

Hoezo zou de 2200U wel passen en de andere genoemde CPU's niet?
de 200GE en de V1202b zouden inderdaad qua specs ook kunnen pas, dat verwoord ik inderdaad wat vreemd :) Die had ik ook moeten noemen.

Echter zijn dat ook al aangekondigde Sku's en geen "spannend, nieuw, onaangekondigd product".
En ik zou het eigenlijk vrij vreemd vinden als ze nu nog met een "spannend, nieuw, onaangekondigd product" op 14 nm zouden kunnen komen met 2 Zen kernen. Spannend zou ik zo'n product in ieder geval niet vinden gezien de 7nm producten gebaseerd op Zen 2 die eraan zitten te komen ;)

[Reactie gewijzigd door Dennism op 19 maart 2019 20:19]

Omdat Atari wel een handje ernaar heeft om de waarheid iets te verdraaien: Zo was de Bristol Ridge spec ook aangekondigd als ''custom by AMD''. Het zegt maw niet zoveel dat ze het zo noemen.
€102 prijsverschil puur vanwege de controllers?
Jup! En dat is nog een goedkopere bundel ook. Als je de joystick wil betaal je 52 euro inclusief btw, de controller is 63 euro inclusief btw. Ze hebben ook een bundel van de joystick en de controller zonder console, dan betaal je weer 95 euro met btw. Deze prijzen zijn overigens zonder verzendkosten, die vermeldt de Indiegogo-pagina alleen voor de consolebundels. Genoeg keuzemogelijkheden dus ;)
Zijn er dan verzendkosten? Want er zijn ook producten op Indiegogo waar verzendkosten al bij de aanschafprijs zijn inbegrepen.
Er zijn inderdaad verzendkosten, als je op de Indiegogo-pagina een console aanklikt kom je uit op de checkoutpagina, als je daar Nederland of België intikt krijg je de relevante verzendkosten te zien. Voor de variant zonder controllers kost het je omgerekend zonder btw 26 euro om te bezorgen, de consolevariant met de joystick en controller kost 31 euro zonder btw om te bezorgen.
Tijdens de campaign was de joystick maar $29. Dus viel toen wel mee. Ik heb toen alleen de joystick besteld. Jammer dat die nu ook wel vertraagd zal worden :-(

Het is overigens wel een joystick met bluetooth. Wat al een deel van de prijs verklaart. Het is ook niet zo gek dat ze in de loop van de tijd duurder worden natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 19 maart 2019 14:04]

bluetooth verklaart de prijs? waarom zijn er bluetooth modules op ebay voor een paar knaken, en kost deze controller zo veel? (vraag uit nieuwschierigheid)
Mja zo gek is dat niet. xbox en playstation controllers zitten qua basis prijs ook rond de 50 euro en er zijn genoeg controllers die duurder zijn. In dit geval krijg je dus één controller en een joystick en dan kom je inderdaad uit op ongeveer 100 euro.
Controllers zijn overwegend duur. Twee simpele joycons voor de switch kosten ook al €75.
Dat lijkt veel, maar originele (merkeigen), losse (pro) controllers kosten vaak tussen de 20 en 60 euro. Dan is het bedrag dus wel te begrijpen. Voelt alleen niet echt als een package deal. Je zult toch een input device nodig hebben om te kunnen gamen, dus waarom dan zonder aanbieden? Wellicht werkt hij ook met andere controllers.
Aangezien de console bluetooth heeft en op linux draait, moet je ook met een xbox of ps controller uit de voeten kunnen lijkt me.

Mijn verbazing is meer de verhouding in prijs tussen console en controller. Een controller is blijkbaar ~20% van de prijs van de console zelf :o
Inderdaad is dat setje van 1 controller + 1 joystick dan zo’n 26% van de kosten, bij het pakket van 388.

Ik begrijp wel dat premium controllers als je ze los koopt ook duur zijn en we weten niet wat de kosten zijn van de console, maar het voelt als pakket uit verhouding. De hardware van de console kost voor de consument nu net zo veel als 3 setjes van (1 controller + 1 joystick).
Een bluetooth Sony koptelefoon (WH-1000XM2) werkt ook niet via BT op een PS4. BT betekent niet dat alle BT apparaten er meteen op werken.
Net als bij de ps3 lange tijd, ps3 300 euro, controller 60 euro.
Dik dat ze dit aandurven! Ik hoop dat het wat gaat worden (ondersteuning van de grote studios & genoeg content). Voor de consument zijn nieuwe toetreders altijd goed nieuws :)
Dus rond de 300 euro voor een console (zonder controllers) waar je retro games op kan spelen. Voor die prijs koop je gewoon een Playstation 4 met controller.

Nee, dit maakt geen kans denk ik.
Wel netjes want de oude spec hardware was echt veel te oud. Dus klasse van Atari _/-\o_
heel even zat ik te denken dat het nu een steam mashine word met een code voor atari vault :+
LOL, hogere prestaties voor een VCS? :)
Volgens mij draaien alle moderne consoles op AMD hardware.
Hoe moeilijk kan het dan zijn om te porten naar de nieuwe VCS?

Ik ben erg benieuwd naar deze doos, vooral om naast console als HTPC / NAS dienst te doen. En met dual band WiFi eventueel zelfs als gasten access point. Als er native Linux onder de motorkap draait heeft dat bijzonder veel potentieel. Alleen jammer dat ze er geen quad-core instoppen, hoewel dat natuurlijk nog kan veranderen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True