Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google past Play Store aan in aanloop naar presentatie van gameproject op GDC

Google heeft in aanloop naar de presentatie van zijn gameproject, dinsdag om 18 uur Nederlandse tijd, een aantal wijzigingen doorgevoerd in de Play Store. De veranderingen hebben onder meer betrekking op de bestandsgrootte van apk's en op het preregistratieproces voor ontwikkelaars.

Een van de belangrijkste wijzigingen is dat het preregistratieproces voor apps voortaan toegankelijk is voor alle Google Play-ontwikkelaars. De functie bestaat al sinds 2015, maar was tot nu toe uitsluitend beschikbaar voor een selecte groep ontwikkelaars. Gebruikers die zich preregistreren, ontvangen een melding wanneer de app live gaat, waardoor het aantal day one-installaties zal toenemen.

Google heeft daarnaast de maximale bestandsgrootte verhoogd voor apk’s die gegenereerd worden uit zogeheten app bundles. Games en andere grote applicaties uit zo’n bundel mogen voortaan 150MB groot zijn. Gebruikers die een omvangrijke app downloaden, krijgen voortaan een waarschuwing te zien wanneer de applicatie groter is dan 150MB. In het verleden verscheen die melding al wanneer de bestandsgrootte de 100MB overschreed.

Google voerde daarnaast nog een aantal kleinere verbeteringen aan de Play Store door. Meer details daarover zijn te vinden op de Android Developers Blog. Verwacht wordt dat de techreus dinsdagavond, tijdens de Game Developers Conference in San Francisco, onder meer een eigen gameconsole zal voorstellen.

Screenshot: Android Police

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

19-03-2019 • 11:02

32 Linkedin Google+

Reacties (32)

Wijzig sortering
De livestream is hier te zien om 18:00: Google GDC 2019 Gaming Announcement
Verder is ook het Google Game Logo opgedoken in San Francisco: https://www.androidheadli...gaming-logo-gdc-2019.html
Ik moest meteen denken aan het logo van Specialized: https://brandongaille.com...cialized-Company-Logo.jpg

De vergelijking valt mee.
Geen idee wat Specialized is, maar lijkt er inderdaad verdacht veel op, alleen dan een kwartslag gedraaid!
Zal wel een game streaming service worden, alleen nu van een partij die wel een dijk van een back end infrastructuur heeft. Zeker in Nederland kan dat best wel eens gaan werken, games die je overal op elk apparaat kan spelen met de zelfde grafische kwaliteit, en alle voordelen die een cloud based service heeft.

Kan best nog wel eens leuk worden, al weet ik niet hoe blij we moeten zijn als Google nog een bedrijfstak overneemt :'(
"Gebruikers die een omvangrijke app downloaden, krijgen voortaan een waarschuwing te zien wanneer de applicatie groter is dan 150MB"

Die melding van een grote app is er al langer, Deze heb ik zelf enkele maanden geleden ook gekregen toen ik een zwaardere game wilde downloaden.

[Reactie gewijzigd door Drunken_Bear op 19 maart 2019 13:12]

Gebruikers die een omvangrijke app downloaden, krijgen voortaan een waarschuwing te zien wanneer de applicatie groter is dan 150MB. In het verleden verscheen die melding al wanneer de bestandsgrootte de 100MB overschreed.

Limiet is verhoogd ;)
Ik ben benieuwd wat voor gaming dienst het gaat worden en of het kan tippen aan games als battlefield op full settings
Zal een soort streaming service worden vermoed ik zo. Dus nee, dat gaat never nooit concurreren met volledige grote games op volledige resolutie en 60fps. De lag alleen is al schrikbarend met die streamingonzin..
Ja, 1080p en 60fps als je op Google Fiber zit zeker ;) dan moeten ze wel garanties kunnen bieden op snelheden. En dát is het hele probleem, er zijn maar weinig providers die dat hard kunnen maken. Het lukt vaak al niet om überhaupt de beloofde snelheden te halen..

Er zijn zóveel factoren die tussen Google Stream en jouw input met een controller zitten waar Google géén invloed op uit kan oefenen tov. een lokale console...

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 19 maart 2019 13:12]

Klopt, maar er zullen genoeg games (en gamers) zijn die genoegen nemen met meer latency en/of een wat minder hoogwaardige beeldkwaliteit/videostream; zeker als de prijs goed is. Niet iedereen speelt fighting games of shooters op competief niveau.

Ik bedoel; "what if" als je alleen maar een chromecast nodig hebt (of een device die dat ondersteunt), en een controller die je kan linken via een app? Begrijp me niet verkeerd: een lokale console geniet ook mijn voorkeur; maar ik denk dat we dit initiatief van Google niet moeten onderschatten.

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 19 maart 2019 14:04]

Ik denk ook dat je dit niet per type gamer moet zien maar per type game.

Ik zou bijvoorbeeld graag eu4 spelen via een stream omdat daar latency totaal niet uitmaakt. Awesomenauts dat ik ook graag speel zou ik dan veel liever weer rechtstreeks spelen omdat elke milliseconde het verschil tussen leven en dood kan zijn.
waarom niet ?
als je echt grote spelers als MS, EA en nu Google allemaal volop ziet inzetten op streaming platformen voor nieuwe/recente games dan lijkt mij dat de haalbaarheid hierop toch onderzocht is en zeker haalbaar geacht wordt.

De internet verbindingen zijn ook al wat beter dan 10 jaar geleden en stabiel genoeg in de meeste gevallen
Blijkbaar zijn er toch technieken voorhanden om de latency binnen de perken te houden want anders zou er niet zoveel effort en financiele middelen door zulke giganten ingestoken worden
Er worden ook miljarden uitgetrokken om criminaliteit te bestrijden, dat is ook nog niet echt gelukt ;)

Nee gekheid. Tuurlijk willen ze dat proberen. Maar dan zie ik vooral een nóg grotere belemmering van de tweedehandsmarkt, elke game die je koopt is 'in licentie genomen', games die discontinued worden te pas en te onpas en dus niet meer te spelen zijn.. dat vind ik op Netflix al irritant, laat staan voor games waar ik honderden uren in wil kunnen steken.
de tweedehands markt gaat er toch echt uit hoor
momenteel is het merendeel van alle aankopen reeds digitaal en tegen het eind van de volgende generatie verwacht ik geen retail releases meer te zien uberhaupt, dat is gewoon de evolutie die al jaren aan de gang is.

Exact daarvoor zijn gaming diensten naar het netflix model net goed
Speel wat je wil, waar en wanneer je wil en als je het echt goed vind , koop je het later wel voor bij te houden ( of permanente licentie als je wil ) in de budgetbak ( de periodieke sales digitaal ).
Doe ik nu ook al soms met gamepass, hoef je tenminste geen volle pot te betalen voor AAA
Ik neem aan dat je op malware in de store doelt en dat is inderdaad een probleem. Ik ga er ook vanuit dat Google dit liever kwijt dan rijk is want het schaadt hun imago keer op keer en het is nu eenmaal een lastig probleem om te tackelen. Maar goed, dat staat los van de inhoud van dit bericht.
Ik vindt het frappant dat ze meer focus daarop leggen dan de beveiliging.

Maar zoals ik al aangaf, waarschijnlijk omdat er dan veel en veel minder content komt op play store en dus geen inkomen data hebben dan. Maar goed dat is hoe ik er over denk dat ze totaal geen behoefte er aan hebben
Het is niet alsof de Play Store een mijnenveld is waarop je keer op keer malware downloadt. In de store staan rond de 2,6 miljoen titels. Als 10% daarvan wegvalt merkt niemand er wat van en het percentage van malware apps ligt hoogstwaarschijnlijk veel lager.
De tijd dat de Appstore en de Playstore elkaar beconcurreerden op het aantal apps ligt alweer lang achter ons. De laatste keer dat ik iets over aantallen las was dat om aan te geven hoever Windows Mobile achter liep.

Wanneer Google de helft van de apps uit de Playstore zou kieperen, zou daar geen hond wakker van liggen. De belangrijkste (en alle totaal onbelangrijke) apps heb je op beide platforms en wanneer Google een groot deel van de apps met verborgen 'extra's' zou lozen, blijft er in elke categorie genoeg te kiezen over.
Ik denk dat het aantal mensen dat daarna eerder voor Apple zou kiezen omdat die meer apps heeft te verwaarlozen zou zijn, terwijl het lozen van een groot aantal onveilige apps Android weer in het vizier zou brengen van een grote groep mensen.
Welke beveiliging? Waarvan? En wat heeft dat met een tekort aan content te maken? (Alsof er te weinig content in de Play Store staat ?!)
Goed verhaal, lekker kort en random ook. Waarom?
Als Google karmakoning, moet je toch weten dat er behoorlijk wat malware in de store te vinden is. Ook Youtube reclames linken naar malware voor Android.
Duke is behoorlijk kort in het maken van zijn punt, dat klopt. Jouw reactie toont echter ook weinig initiatief.

Ter illustratie:
https://www.reddit.com/r/..._to_get_its_act_together/
Allemaal leuk dat Google nu met gaming bezig gaat, maar zij mogen van mij inderdaad ook eerst wel eens orde op zaken stellen met betrekking tot de content die via hun platforms aangeboden wordt.

[Reactie gewijzigd door Lamith op 19 maart 2019 12:07]

Dát weet ik inderdaad, dat er aardig wat (kwaadaardige) duplicates (soms met malware) te vinden zijn. Ging mij er meer om dat het zo off-topic en random is, dat ik vroeg om toelichting.

By the way, Google heeft de afgelopen tijd alleen maar meer en meer ondernomen om dit tegen te gaan:Verder wel met je eens; er is altijd ruimte voor meer verbetering.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 19 maart 2019 11:54]

Google wel, maar Youtube niet. Dat terwijl ze onder hetzelfde moederbedrijf vallen. Prima dat Google actie onderneemt via Android, maar tegelijkertijd wordt er via Youtube wel geld binnenharkt met malafide advertenties. Ik vind dat die opmerking best geplaatst mag worden, bij de aankondiging van een nieuw initiatief van Google.
...maar het een heeft toch bar weinig met het ander te maken? Als Apple de nieuwe iPad aankondigd moet er dan ook worden verwezen naar flexgate op de Macbook Pro? Ik zie de relatie niet, anders dan dat het hetzelfde bedrijf betreft.
En wordt alleen maar meer toegejuicht dit soort praktijken. Want meer interesse is meer reden voor de mensen om malware te ontwikkelen.

Heeft alles met het onderwerp te maken. Anders had ik er anders op gereageerd.
Het onderwerp is een nieuw game-streaming platform van Google. Dat heeft maar bar weinig te maken met malware op Android.
Waarom is dit relevant?
Ehh oke? Kan je het ook toelichten?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True