Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Google werkt aan ondersteuning van Nintendo Switch-controllers in Chrome'

In de broncode van Chromium zijn aanwijzingen ontdekt dat Google Chrome ondersteuning krijgt voor de Joy-Con-controllers van de Nintendo Switch. Dat betekent in theorie dat gebruikers straks in een browserscherm games kunnen spelen via deze controllers.

De ontdekking van de nieuwe functie door Twitter-gebruiker Owen Williams komt aan de vooravond van Googles Game Developers Conference, op 19 maart, waar de techreus naar verwachting meer details van zijn nieuwe gamestreamingdienst zal bekendmaken. Games streamen via Chrome is niet helemaal nieuw; Google demonstreerde eind 2018 al hoe Assassins’ Creed Odyssey met behulp van een bekabelde controller via de browser kon worden gespeeld.

De bijkomende ondersteuning van de Nintendo Switch-controllers kan erop wijzen dat er binnenkort meer games via Chrome kunnen worden gestreamd. Of daar ook titels van Nintendo zelf bij zitten, is momenteel nog niet duidelijk. Overigens bood de Linuxversie van Chrome al enige tijd vroege ondersteuning voor de Switch Pro-controller van Nintendo. Volgens 9to5Google wordt momenteel nog volop gewerkt aan de ondersteuning van de Joy Con-controllers en doet de functie op zijn vroegst in Chrome 75 zijn intrede.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

15-03-2019 • 12:30

36 Linkedin Google+

Reacties (36)

Wijzig sortering
De bijkomende ondersteuning van de Nintendo Switch-controllers kan erop wijzen dat er binnenkort meer games via Chrome kunnen worden gestreamd.
Het kan ook betekenen, en dat lijkt mij persoonlijk logischer, dat er een op Chromium gebaseerde browser op de Switch gaat komen. Er ontbreekt immers nog een browser voor de Switch. Die zit er wel in en kun je bereiken middels een dns-truck maar een echte browser zou een welkome toevoeging zijn.
Dat Nintendo terughoudend is met browsers is niet geheel gek: de 3DS, Wii en Wii U waren allemaal doodeenvoudig softwarematig te hacken via browser exploits. SD kaartje erin of USB drive en je kon ze helemaal volladen met gratis games.
dat lijkt wel echt een nintendo ding te zijn; brakke security, want volgens mij is nog bijna iedere nintendo console (van de laatste paar generaties) binnen half jaar 'gehacked' en geschikt voor ROMS. Dat blijkt bij overige console bouwers (sony/microsoft) toch stuk lastiger te gaan. Maar keer op keer, is dat bij Nintendo binnen korte tijd gekraakt ... je zou bijna denken dat ze het bewust doen :+
Of dat ze er weinig om geven?

Als mijn main focus games produceren was zou ik het maar een vervelend gedoe vinden om de games en console keer op keer van de laatste beveiligingsstandaarden te voorzien.
Met brakke security worden ook hun eigen games gedownload. Zoek de 'most downloaded games Wii/Wii U/3DS/DS' maar eens op. Bijna alleen maar Nintendo-games. Daarnaast zullen zonder verkoop van hun hardware ook derde partij ontwikkelaars geen ondersteuning geven voor het platform, en al helemaal niet als hun games massaal gedownload worden. Wat je dan krijgt is die schitterende shovelware die destijds op de Wii uitkwam: lage budget games die keer op keer gerecycled worden in een ander jasje.

Conclusie: Nintendo is zeker gebaat bij goede security.

[Reactie gewijzigd door D3F op 15 maart 2019 15:30]

Ik denk eigenlijk dat het wel meevalt. Nintendo publiek is loyaal publiek. En vaak ook nog eens 30+ers met flink wat te besteden. Ik zelf geef minimaal duizend euro per jaar uit aan Nintendo producten.

Maar ik snap je punt. Mijn punt is echter niet dat het niet belangrijk is. Mijn punt is dat ze er gewoon geen trek in hebben. Vanuit een business oogpunt misschien moeilijk te bevatten. Maar voor ambachtsmensen maar al te goed.
Nintendo publiek is inderdaad loyaal publiek, maar daar zitten ook veel kinderen tussen met ouders die niet ieder spel kunnen aanschaffen.

Een snelle Google-zoekopdracht laat alleen voor de top twintig Nintendo DS-games zien dat er voor een waarde van 940+ miljoen dollar(!) is gedownload.

Daarnaast denk ik dat veel ouders niet eens beseffen dat een R4-kaartje illegaal is of weten wat een Wii modificeren is. Die zien alleen een kosten-baten: kost weinig, levert veel op.

Nintendo is echt niet laconiek over de veiligheid van zijn hardware en software, ze hebben zelfs een speciale pagina op hun eigen website en ondernemen actie tegen websites die ROMs aanbieden (terwijl de games allang niet meer te koop zijn).

Ik zeg expliciet waarde, aangezien niet elk gedownload exemplaar een gemiste verkoop is

[Reactie gewijzigd door D3F op 15 maart 2019 22:28]

1000 euro per jaar! Ik moet zelf wel zeggen dat ik dat zelf ook wel op mijn kamer heb liggen door mijn Pokémon liefhebberij(heb alle vanaf de DS generatie) en dat het dan aardig kan oplopen
Integendeel. Ze halen altijd vrij veel uit de kast om piraterij tegen te gaan. Ze maken zelfs een hele switch onbruikbaar online als ze merken dat je custom firmware hebt gedraaid.
Hier is geen browser voor nodig en kan gewoon via de debug functie van het apparaat.
Logischer, tot je leest dat de ondersteuning voortkomt uit reverse engineering. Blijkbaar doet Google dit dus zonder toestemming van Nintendo, wat je wel zou verwachten als dit de aankomende browser van de Switch is.

Bron:
https://9to5google.com/20...tendo-switch-controllers/
Dat betekent in theorie dat gebruikers straks in een browserscherm games kunnen spelen via deze controllers.
Onmogelijk.

Ergens begrijpt men de materie niet.

Dit gaat straks de browser worden op de switch.
Waarom zou dit onmogelijk zijn? Het zijn uiteindelijk gewoon bluetooth controllers en browsers ondersteunen nu ook al andere controllers.

Wat de meest logische toepassing is staat daar los van, maar onmogelijk lijkt het mij zeker niet. Of mis ik iets wat dit onmogelijk zou maken?
Ehm project stream komt eraan dus dan kan je in Chrome 1080p/60fps gamen met een controller of keyboard en muis, dit is al getest afgelopen December en word volgende week dinsdag aangekondigd.
Kijk naar geforce now. Ik denk dat het zoiets wordt in een browser.
Och, Moonlight is een plug-in waarmee je pc games kan streamen/spelen vanaf een andere pc. Moonlight was voorheen een Chrome plugin :)
https://www.digitaltrends...witch-controller-to-a-pc/
Als je al een bluetooth verbinding met je pc kan maken, waarom dan niet?
Hoezo zou het onmogelijk zijn om de Joycons te gebruiken in de browser? Welke bron heb je die aantoont dat Google dit niet kan?
In de tech-wereld is er niet zoiets als "onmogelijk" ;)
Dat betekent in theorie dat gebruikers straks in een browserscherm games kunnen spelen via deze controllers.
Want de browser kan niet naar de Switch komen? ;)
Dat staat er niet. Ze zeggen alleen dat als er support is voor een andere invoermethode dat die invoermethode ook gebruikt kan worden om bv games mee te spelen.
Ik denk dat je mijn punt een beetje mist. Dat het er niet staat begrijp ik, maar met mijn wedervraag haak ik er wel op in. Ik vind het namelijk vrij kort door de bocht om dan maar direct aan te nemen dat er games gespeeld kunnen gaan worden met die controllers, terwijl de functionaliteit net zo goed gebruikt kunnen worden in Chrome op de Switch...

Het hoeft dus niet per se zo te zijn dat de browser (voor andere platformen zoals PC) support gaat krijgen voor de controllers, dat zijn een niche van gebruikers die dat gaan gebruiken en is dus ook iets waar niet gauw tijd in gestoken wordt. Het is (zeker voor Google) zinvoller om tijd te steken in de browser voor de Switch console, dat geeft in potentie veel meer gebruikers op en meer mensen zijn bij zoiets gebaad. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 15 maart 2019 13:44]

Ik vind het namelijk vrij kort door de bocht om dan maar direct aan te nemen dat er games gespeeld kunnen gaan worden met die controllers, terwijl de functionaliteit net zo goed gebruikt kunnen worden in Chrome op de Switch...
Sorry maar wat? Ze voegen mogelijkheid toe om met de controllers de Chrome browser te beinvloeden. Dat is objectief wat er gebeurt. Of ze die browser dan ook beschikbaar maken op de Switch is een mogelijkheid, maar daar is nog geen informatie over.
Zo is er dus ook geen informatie over of de browser naar de Switch komt, wat dus ook daadwerkelijk nog een mogelijkheid is. ;)

Ik probeer dus enkel aan te geven, dat de assumptie die de auteur maakt, niet per se de enige optie is (zo is het immers wel geschreven), meer niet.
Je zegt letterlijk
Ik vind het namelijk vrij kort door de bocht om dan maar direct aan te nemen dat er games gespeeld kunnen gaan worden met die controllers
Terwijl dat dus precies is wat ze aan het bouwen zijn. En met je eerst comment impliceer je dat de schrijver van het artikel uitsluit dat de browser ooit naar de Switch komt, wat ook niet het geval is. De schrijver zegt zelfs (zoals staat in het stuk dat jij quotte) "in theorie", dus hij zegt niet eens dat het zeker is dat je de joycons kan gebruiken in de browser.
Lees mijn berichten even overnieuw, je mist duidelijk het punt dat ik maken wil.
Jij snapt mijn punt niet. Wat je zegt en wat je claimt duidelijk te willen maken zijn niet hetzelfde.
Ik vind het namelijk vrij kort door de bocht om dan maar direct aan te nemen dat er games gespeeld kunnen gaan worden met die controllers
Je kunt tegenwoordig al een controller gebruiken in een browser. Dit wordt gewoon in de meeste moderne browsers ondersteund. Wanneer je bijv. de Joy-Cons via BlueTooth aansluit op een Windows PC, kun je deze controllers al aanspreken in bijv. Chrome.
Oh dat geloof ik graag en verbaasd mij niets. Maar waar het mij om gaat is dat de JoyCon support niet per definitie hoeft te beteken dat de support komt om games ermee te kunnen spelen in de browser. Voor hetzelfde geld komt de browser naar de Switch en is dat ook onderdeel van de support zoals die nu omschreven wordt. Het is op meerdere manieren te interpreteren en daaruit lijkt de redacteur vooral uit te gaan van een ding wat er zou gaan kunnen komen en daarmee het andere uitsluit. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 15 maart 2019 19:20]

Zou mooi zijn als je de motion-control voor het besturen van een muis-cursor ook kunt gebruiken hiermee.
Het lijkt mij logischer dat Google werkt aan een Chrome variant voor op de Switch.

[Reactie gewijzigd door NSG op 15 maart 2019 14:28]

Zou leuk zijn als hiermee Rainway bruikbaar wordt op de Switch.
Zou wel fijn eerlijk gezegd want de joy-cons zijn eigenlijk wel hele fijne controllers
Ik heb nog wat Wii controllers liggen die ik graag zou gebruiken, of bestaat die ondersteuning al?
Er zitten echt gruwelijk veel driver achtige dingen inclusief usb drivers in chromium. Daarom is het zo groot. En als je vervolgens een exe maakt op basis van electron ofzo,,, dan is je chat programma groter dan windows 3.11 ooit was.
Windows 3.11 is kleiner dan 15MB, dus dat lijkt me ook niet zeer moeilijk.
Ik heb afbeeldingen op mijn PC die groter zijn.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True