Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AMD introduceert embedded Ryzen-apu met Vega 3-gpu die naar Atari VCS komt

AMD heeft een nieuwe serie van embedded-processors geïntroduceerd. Er komen twee varianten van de Embedded R1000-apu. Beiden zijn dualcores die aan vier threads kunnen werken, met een Vega 3-gpu. Atari stopt zo'n chip in zijn VCS-console.

De Ryzen Embedded R1505G en R1606G zijn zuinige dualcores die in systemen zonder ventilators terecht moeten komen, zegt AMD. De apu's worden gepositioneerd onder de V1000-modellen die AMD vorig jaar al uitbracht. Daar zaten ook varianten met meer cores tussen.

AMD maakt de nieuwe Ryzen Embedded-processors net als de eerdere versies op een 14nm-procedé. Het gaat om dualcores die aan vier threads kunnen werken en de ingebouwde gpu kan tot drie 4k-schermen aansturen. De apu's beschikken over acht pci-e-lanes. De oudere V1000-varianten hebben zestien pci-e-lanes en kunnen vier 4k-schermen aansturen.

De tdp van de R1000-apu's is door hardwarefabrikanten instelbaar tussen 12 en 25W en de kloksnelheden zijn iets hoger dan die van de dualcore in de V1000-serie. De rekenkracht van de snelste R1606G, de snelste soc in de nieuwe serie, komt overeen met die van de Ryzen 3 3200U-apu voor laptops.

AMD bevestigt dat Atari een van de nieuwe apu's in zijn VCS-console gaat gebruiken. Atari stelde die console onlangs uit tot eind 2019, omdat het bedrijf wilde wachten op deze nieuwe processor. De grafische rekenkracht van de console zal beperkt zijn ten opzichte van concurrenten zoals de Xbox One en de PlayStation 4. Hoewel die oudere hardware hebben, is die veel krachtiger dan de zuinige apu die Atari zal inzetten.

De Ryzen Embedded-processors zijn bedoeld voor fanloze toepassingen in bijvoorbeeld high-end switches en andere netwerkapparatuur, in speelapparaten voor casino's of thin clients en digitale reclameschermen. Tal van fabrikanten hebben al toegezegd de nieuwe apu's te gebruiken zegt AMD.

Processor Tdp Cores/threads Kloksnelheid Turbo Gpu Gpu-snelheid
R1606G 12-25W 2/4 2,6GHz 3,5GHz Vega 3 1,2GHz
R1505G 12-25W 2/4 2,4GHz 3,5GHZ Vega 3 1,0GHz
V1202B 12-25W 2/4 2,3GHz 3,2GHz Vega 3 1,0GHz
Ryzen 3 3200U 15W 2/4 2,6GHz 3,5GHz Vega 3 1,2GHz

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

16-04-2019 • 10:01

35 Linkedin Google+

Reacties (35)

Wijzig sortering
Watvoor games willen ze eigenlijk gaan uitbrengen op die Atari met zo een APU erin? Asteroid met 1 extra pixel?
Vega 3 heeft iets meer gflops als een nintendo wii U: 388GFlops vs 352 (en dat is zo'n 20 keer zo veel als de Wii zelf, die maar 14 gflops had)

Daar kan je dus echt wel leuke dingen mee doen.

edit: ah, ik zie dat er idd verwarring is over de gflops van de wii U. maar het punt was meer dat er dus wel iets meer mogelijk was als astroid. een game als breath of the wild kon met minder uit de voeten.

[Reactie gewijzigd door Countess op 16 april 2019 13:33]

Een Wii U heeft geen 352 GF, dat is gebaseerd op het idee dat Latte 320 SP's heeft. Wat het meest aannemelijk is, is 160 SP's, met een klein deel van het silicon nog onbekend wat het doet.

Qua GF is Vega 3 niet beter dan de AMD A10 die ze voorheen hadden (512 om 388), maar omdat het silicon een modernere feature set heeft en 10 jaar ondersteuning omdat het een Embedded product betreft, is dat de reden waarschijnlijk waarom Atari hiervoor ging.

Het is ook geen slecht product, 720p current-gen titels gaan wel. Voor PS360 titels is het zelfs een schot in de roos, wat gezien de prijs (199 voor de Onyx) ook niet slecht is. Plus dat je er ook andere PC games op kan spelen.

In dat opzicht is de VCS meer een concurrent voor de Switch dan de PS4/XBO.
Vega 3 heeft iets meer gflops als een nintendo wii U: 388GFlops vs 352 (en dat is zo'n 20 keer zo veel als de Wii zelf, die maar 14 gflops had)

Daar kan je dus echt wel leuke dingen mee doen.
Er is niet één Vega 3, er zijn er heel veel verschillende. Dus hoe kom je bij die 388Gflops voor Vega 3?

R1606G en Ryzen 3 3200U komen namelijk uit op 460,8 GFlops, terwijl de R1505G en V1202B uitkomen op 384 GFlops. Niet dat je overigens flops van twee totaal verschillende architecturen kunt vergelijken, want in principe kun je gewoon met 10 maal zo weinig flops prima meer prestaties halen. Is maar net hoe krachtig één streamprocessor of CPU core is.
De bedoeling van het apparaat is dat er 100+ oude games gespeeld kunnen worden maar dat er ook nieuwe content op komt. De VCS draait op Linux en het is ook vooral de bedoeling dat bezitters zelf games gaan ontwikkelen en delen met andere gebruikers.
Verder zal het een 4K streamingdevice zijn en ook ondersteuning biedt voor smarthome toepassingen.

Echt concrete details zijn nog niet bekend gemaakt.
De meeste info staat vooralsnog op Indiegogo:
https://www.indiegogo.com...nnect-like-never-before#/

[Reactie gewijzigd door yorroy op 16 april 2019 12:37]

Dit ziet er al sinds de aankondiging uit als een 'fools and money will be parted' project. Het leunt zwaar op de nostalgie en content moet uit de community komen... vergeet het maar.

Dit uitstel klinkt mij eerder als een excuus en als een slecht of zelfs ongepland project. Alles is prima als het Atari maar zo min mogelijk risico en kosten oplevert. Dat lijkt me voldoende om hier redelijk sceptisch over te zijn.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 16 april 2019 12:09]

De ingenieur achter de Xbox en PS3 GPU's werkt hieraan mee en is hierop aangesloten (Doch niet sinds het begin) Hoewel de initiele aankondiging en de maanden daarop nogal onprofessioneel waren, is het wel duidelijk dat dit niet je typische scam project is.

Een kleine PC die current-gen titels kan spelen op Switch resoluties en last-gen games, mits een Linux poort (Maar Windows zal je er ook wel op krijgen, zoiets las ik ergens) op beter dan PS360 resoluties is geen slecht iets. Last-gen games zien er ook vandaag de dag nog goed uit. Dat was wel eens anders.
Het idee is prima... maar ik zie eigenlijk vooral heel veel marketing en weinig resultaat. Dit ding had al vijf keer klaar kunnen zijn. De ingenieur die gaande het project er maar bij getrokken wordt (en in wat voor rol dan?! De hardware wordt ingekocht) is voor mij eerder een bevestiging daarvan dan een teken van een goed project. Volgens mij is dat vooral een mooie naam voor op de credit roll.

Want wat stelt het nou helemaal voor? Je krijgt 100 geporte oude games op een Linux doosje met het Atari logo erop. De backers betalen de ontwikkeling (die heel weinig voorstelt... alles is al gemaakt, het OS, de games, de hardware, het enige dat er bovenop moet is een Atari schilletje om er een geheel van te maken) en vervolgens maakt de community "nieuwe" content. 8)7 Wat dat dan zou moeten worden weet eigenlijk niemand.

Hoe gaat het tegenwoordig met die andere retro mini-consoles...? Volgens mij ligt het merendeel te verstoffen naast de Wii.

Maar goed. Het ging eigenlijk over de Ryzen APUs :D

[Reactie gewijzigd door Vayra op 16 april 2019 12:37]

Ik heb voor de grap wel eens gezegd dat nostslgie een drug is, s je er te veel van binnen krijgt kan je niet meer rationaal nadenken.

En ik snap het nog steeds niet. Geen een gamestudio is games aan het ontwikkelen voor de VCS, geen een studio heeft gezegd hun game te porten naar de VCS want er is helemaal geen studio die heeft gezegd dat te doen. En dat komt omdat er geen prototype van deze console is. Als de console in 2019 uit moet komen hebben developers misschien 5 maanden de tijd om een game te maken of te porten Nou succes!

En dat "games moeten uit de comminity komen" onzin kennen we ook al van de Ouya. Ook een grote faal, want gratis games kun je overal spelen.

Atari had een werkend prototype moeten hebben en een fatsoenlijk plan zodat devs er iets op kunnen maken. Uiteindelijk zal de VCS eindigen als een tweede Ouya die misschien iets beter is dan de Ouya. Ik zie werkelijk waar niet in hoe dit ding beter kan worden dan de Ouya of de gemiddelde Ali Express "console". Het enige wat dit ding heeft is het feit dat ie beter is dan een Nvidia Shield.
Het idee is prima... maar ik zie eigenlijk vooral heel veel marketing en weinig resultaat. Dit ding had al vijf keer klaar kunnen zijn.
Nee, want de hardware voor een dergelijk project bestond (destijds) niet tenzij je naar AMD's semi-custom divisie zou gaan. Daar heeft Atari de middelen niet voor.
De ingenieur die gaande het project er maar bij getrokken wordt (en in wat voor rol dan?! De hardware wordt ingekocht) is voor mij eerder een bevestiging daarvan dan een teken van een goed project. Volgens mij is dat vooral een mooie naam voor op de credit roll
De persoon in kwestie heet Rob Wyatt. Hij houdt zich o.a bezig met het OS van de VCS, welke op Linux is gebaseerd maar wel zijn eigen smoel en storefront heeft. Meer info:

https://medium.com/@atari...ystem-part-1-d8f43bfa0290
https://medium.com/@atari...roduct-q-a-1-b2017894c15d
Want wat stelt het nou helemaal voor? Je krijgt 100 geporte oude games op een Linux doosje met het Atari logo erop. De backers betalen de ontwikkeling (die heel weinig voorstelt...alles is al gemaakt, het OS, de games, de hardware, het enige dat er bovenop moet is een Atari schilletje om er een geheel van te maken)
Die 100 games zijn er ja, echter daarnaast zou je ''gewoon'' PC games kunnen draaien. Niet dat ze dit nu zo benadrukken, maar die optie was (Is?) er wel.

Het dikgedrukte is een overdreven bagetallisatie, dat weet je zelf ook wel.
Hoe gaat het tegenwoordig met die andere retro mini-consoles...? Volgens mij ligt het merendeel te verstoffen naast de Wii.
De NES/SNES Classics doen het goed in de community. Ook de PlayStation Classic geniet support alsmede de Steam Link. Wat je dus hier stelt is nogal kort door de bocht.
We gaan het zien, nietwaar. En ja, dat een retro doosje het goed doet in zijn eigen community lijkt me nogal logisch... Waar het om gaat is of die community groot genoeg is om voor te ontwikkelen en B. of die nog groeipotentie heeft. Dat betwijfel ik.

Je kunt er niet omheen dat het een niche product is dat geheel drijft op dat nostalgische gevoel om zichzelf te verkopen. Concreet is er verder vrij weinig dat ze leveren voor het geld. Een goedkope APU en wat connectiviteit op een Linux doosje met wat niet-ergonomische randapparatuur (die joystick... leuk als je 10 bent maar met de gemiddelde nostalgische kolenschoppen?! Pijnlijk)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 16 april 2019 15:50]

We gaan het zien, nietwaar. En ja, dat een retro doosje het goed doet in zijn eigen community lijkt me nogal logisch...
Nou ja, je impliceerde dat dit niet zo goed liep. :) Zoals gezegd de NES/SNES Classic community tiert welig en is kort geleden ook andere Classic systemen gaan ondersteunen.

Deze reactie is tevens nogal anders van wat je eerder beweerde.
Je kunt er niet omheen dat het een niche product is dat geheel drijft op dat nostalgische gevoel om zichzelf te verkopen. Concreet is er verder vrij weinig dat ze leveren voor het geld.
Nou ja, itt tot een Polymega (Wat gewoonweg letterlijk een PC is met verwisselbare ''cartridges'' met emulatoren) wordt hier wel een poging ondernomen om een platform neer te zetten. Ook zijn de 100 titels van wat ik had begrepen gratis, en er is ook een custom storefront ala Steam waar je elke game (die een Linux poort heeft) zo zou kunnen toevoegen. Ook is er geen probleem als je er Windows op zet. Dit alles kost dan minimaal 199 dollar. Dat is relatief veel, maar je kan wel ''meer'' met dit ding dan andere retro platformen en zelfs consoles.

Het is dus wel inderdaad een niche waarin het opereert, maar qua mogelijkheden zit het wel snor.
Een goedkope APU en wat connectiviteit op een Linux doosje met wat niet-ergonomische randapparatuur (die joystick... leuk als je 10 bent maar met de gemiddelde nostalgische kolenschoppen?! Pijnlijk)
Er is ook een ''normale'' controller. Dat weet jij ongetwijfeld ook, dus waarom dat niet opnoemen? Over alle reacties gezien vind ik je kritiek nogal overboord gaan, zeker omdat je je toon daarna matigt. Er is genoeg mis met de VCS, maar waar jij kritiek op levert is een verklaring voor gegeven.
Maar dan wel op 3 ! 4K schermen :*)
Leuk product, kleine verbetering t.o.v. voorgaande modellen maar alles behalve spannend, en nieuw is ook wat overdreven, enkel de clockspeeds zijn iets hoger. Terwijl Atari ons nog wel dit beloofde over de Sku die zij zouden gaan gebruiken:
Atari cannot thank our great partners at AMD enough for bringing forward this exciting new — and thus-far unannounced — product for us to utilize in the VCS.
Het is een 'exciting new' product. Embedded Ryzen V1000 serie waren allemaal gebaseerd op dezelfde APU als de Ryzen 5 2400G, geld ook voor bijvoorbeeld de AMD Athlon 200GE. Bij zo'n APU was dus de helft van de CPU core's uitgeschakeld en meer dan tweederde van grafische core's.

Als je nu de zesde afbeelding bij dit artikel bekijkt, deze dus: https://tweakers.net/i/-p...p_icc()/i/2002639714.jpeg

Dan zie je duidelijk dat deze R1000 serie een stuk kleiner is. Dit is dus niet een quadcore APU met 704 streamprocessors, maar waarschijnlijk echt een dualcore met waarschijnlijk 192 streamprocessors. Waarbij al dit dus ook is ingeschakeld.

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 16 april 2019 10:34]

Deels met je eens, als dat inderdaad een waarheidsgetrouw plaatje is en geen marketing mockup zou het inderdaad wat dat betreft nieuw zijn. Dat plaatje heb ik inderdaad overheen gekeken. Wel "grappig" dat de memory specs minder lijken te zijn dan die van de eerste serie op dat plaatje, o.a. DDR4-2400 ipv DDR4-3200 genoemd bij de V1000 serie (wat volgens mij officieel trouwens ook gewoon DDR4-2400 is)..

Exciting echter nog steeds niet echt met Zen 2 en Navi op komst, daar dit gewoon op "oude" Zen cores, Vega architectuur en het 14nm proces gebaseerd is.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 16 april 2019 10:43]

Deels met je eens, als dat inderdaad een waarheidsgetrouw plaatje is en geen marketing mockup zou het inderdaad wat dat betreft nieuw zijn. Dat plaatje heb ik inderdaad overheen gekeken.
7nm is een stuk duurder, voor een APU die klein en goedkoop moet zijn is dat dus niet echt een goede optie. Daarnaast omdat die al zo klein is en de kloksnelheden ook niet extreem hoog zijn is de APU ook al vrij zuinig. Qua verbruik valt er relatief gezien dus ook een stuk minder te winnen. En dan kun je zeggen, maar dan kan het product sneller binnen hetzelfde TDP, maar dat is op zich niet heel interessant. Misschien wel voor Atari, maar voor veel andere toepassingen maakt het vaak weinig verschil.
Exciting echter nog steeds niet echt met Zen 2 en Navi op komst, daar dit gewoon op "oude" Zen cores, Vega architectuur en het 14nm proces gebaseerd is.
We hebben nog niet eens Zen 2 of Navi, beide zijn nog niet gelanceerd. Dus om nu al een APU daar van te verwachten is ook nogal vroeg. Een APU fuseert beide onderdelen tot één product, dat is gewoon nog lastiger en zo'n product zal dan ook gewoon later op de markt komen. Was met de huidige APU's ook niet anders.
Wel "grappig" dat de memory specs minder lijken te zijn dan die van de eerste serie op dat plaatje, o.a. DDR4-2400 ipv DDR4-3200 genoemd bij de V1000 serie (wat volgens mij officieel trouwens ook gewoon DDR4-2400 is)
Een veel minder krachtige APU zoals deze R1000 serie heeft natuurlijk minder geheugenbandbreedte nodig en daarnaast staat de R1000 serie onder de V1000 serie, dus die keuze is logisch.

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 16 april 2019 10:54]

Daar heb je uiteraard gelijk in, maar dat was mijn punt ook niet. Mijn punt was meer dat de Atari marketing afdeling het deed voorkomen dat ze een spannend nieuw product zouden krijgen en dat ze daardoor de release van hun console naar eind 2019 moesten verplaatsen.

Dat er dan een week of 2 later een pressrelease komt van AMD met nieuwe embedded Sku's gebaseerd op technologie van ruim een jaar oud is gewoon niet spannend te noemen. Op zich zijn dit gewoon leuke chips en met de specs is ook niets mis, begrijp me niet verkeerd. Echter voor een product dat omwille van deze chips verplaatst is naar eind 2019 (en dat project kennende zal dat wel 2020 worden) is het gewoon niet spannend te noemen (en dat was het wel geweest als dat uitstel was gekomen omdat ze van 7nm producten gebruik zouden hebben gemaakt).
De vorige SOC die atari op het oog had was een oude FX based APU, dus dan is iets ryzen-achtigs relatief gezien inderdaad "exciting new"
Zelfs dan is dat niet spannend, en al helemaal niet aangezien de voorganger van deze Sku al een jaar op de markt is en de verschillen minimaal zijn. Het zou spannend geweest zijn als Atari een 7nm Zen 2 gebaseerde SoC gescoord zou hebben bij AMD :)

Jammer genoeg enkel wat marketing gebrabbel van Atari :(
Als er nu ook (betaalbare) moederbordjes komen met deze SOC..
Dat zal vast gebeuren, de voorgaande serie is gewoon te vinden :)
Betaalbaar zal echter een 2de zijn, verwacht been Rasberry Pi prijzen, de meeste bordjes die ik gezien zaten tussen rond de 300 euro uit mijn hoofd.

Al hadden die wel wat betere specs, deze zouden dus mogelijk wat goedkoper kunnen worden.
Ik doelde meer op bordjes die in de buurt komen van Intel (J1900/J5004).
In die hoek heeft AMD niet echt opties..
Da's jammer, want een H110 mSTX bord plus een Kaby Lake Celeron heb je al voor ~100 euro, een prijsstelling van ~300 zal zich behoorlijk uit de markt prijzen - een wat betere gpu is leuk natuurlijk maar ook weer niet zo leuk.
Ik ben benieuwd hoe deze zich gaat verhouden tot de chipset in de Shield TV … de Tegra X1 die een TDP van 15 watt heeft.
Van wat ik gelezen heb qua CPU duidelijk sneller, vooral in single thread, maar ook in multithread wat sneller. Qua GPU zou de Tegra X1 wat sneller moeten zijn.

Uiteraard is dit nog wel gebaseerd op geruchten, daar deze chips destijds nog niet officieel uit waren.
Ik gok dat de grafische performance en pak lager zal liggen dan bij de Tegra)
- Deze heeft 3 Cu's of 192 Shader units.
- Targa heeft 256 shader units. (ofwel 33% meer)

ook zijn op desktop en laptop gebied de shaders van nvidia gemiddeld tussen de 30-40% performanter dan die van AMD. (daarom dat nvidia kaarten met minder shaders dan amd kaarten vaak toch sneller zijn)

op grafisch desktop en laptop gebied wint AMD wel van Intel maar nog niet van Nvidia (spijtig genoeg)
Heerlijk die graphs. Het doet lijken alsof er 300% winst geboekt wordt ten opzichte van een intel variant, terwijl het net zo goed 0.1% meer frames of CB's punten kan zijn. :P
Nu nog real life power consumption vergelijk met Intel.

Die 2x 10GB ethernet wist ik niet eens! Dat is wel erg gaaf, echter of het in de praktijk met een 10GB NIC gaat komen vraag ik me dan af.
Ik vind het zo jammer dat er van deze (of zijn voorganger) geen consumenten bordjes zijn.
Mijn nieuwe HTPC/Server/steam streaming ontvanger is nu een 220g gebaseerd systeempje geworden maar dit had ook prima gekund (en zuiniger geweest)
Pfff alweer iets over Atari. Atari VCS zou geen nieuwsplekje moeten verdienen op Tweakers. Ik ga het niet meer herhalen, maar er is genoeg te vinden over wat ze de laatste jaren hebben gepresteerd. AMD zou hiermee niet geassocieerd moeten worden.
Dual 10 Gbit/s Ethernet! :9~
De vraag is echter of die gebruikt zullen worden in veel implementaties. De voorgaande serie ( bijv de: V1202B ) had ook al 2x 10GbE, maar (vrijwel) geen enkele implementatie mij bekend gebruikt die mogelijkheid. 1 of 2x 1GbE is daar "gewoon" de norm bij de eindproducten.
Wel erg jammer dat qua CPU/GPU snelheid, de nieuwe Atari console niet mee kan komen met Xbox One en Playstation 4.

Had gehoopt dat hij bijna of net zo snel was.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True