Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nvidia kondigt non-Ti-versie van GeForce GTX 1660 aan

Nvidia heeft de GeForce GTX 1660 aangekondigd, een videokaart die een treetje lager in het productaanbod van het bedrijf staat dan de vorige maand aangekondigde GeForce GTX 1660 Ti. De prijs bedraagt zo'n 229 euro.

De GeForce GTX 1660 heeft net als zijn grotere Ti-broer de op Turing gebaseerde TU116-gpu als basis, maar in plaats van 1536 cudacores zijn er 1408 geactiveerd. Bovendien is er geen gddr6 aanwezig, zoals bij de Ti, maar gddr5. Ook de geheugensnelheid is lager dan die kaart en bovendien is er minder bandbreedte: 192GBit/s voor de GTX 1660 tegenover 288Gbit/s voor de GTX 1660 Ti. Daar staan weer iets hogere kloksnelheden tegenover.

Net als bij de GTX 1660 Ti maakt Nvidia geen Founders Edition. De nieuwe kaart is te zien als de opvolger van de 3GB-variant van de GeForce GTX 1060 met Pascal-gpu, hoewel de prestaties ook hoger liggen dan die van de 6GB-versie van de GTX 1060. Met de kaart gaat Nvidia de concurrentie met de RX 580 en 590 van AMD aan. De adviesprijs bedraagt 180 dollar exclusief btw. De prijs in de Benelux zal zo rond de 229 euro uitkomen.

Tweakers heeft een review van de GTX 1660 gepubliceerd en uit de benchmarks blijkt dat de kaart met name geschikt is voor het draaien van games op 1080p- en qhd-resoluties; bij een 2560x1440-resolutie en Medium-instellingen wordt bij de meest veeleisende games ongeveer 60fps gehaald of een framerate die daarbij in de buurt komt. De GTX 1660 blijkt zeven procentpunt sneller te zijn dan de RX 590, al scoort de AMD-kaart bij enkele benchmarks iets beter dan de Nvidia-kaart.

RTX 2060 GTX 1660 Ti GeForce GTX 1060 6GB GTX 1660 GeForce GTX 1060 3GB
Cuda-cores 1920 1536 1280 1408 1152
Kloksnelheid (MHz) 1365 1500 1506 1530 1506
Boostsnelheid (MHz) 1680 (FE) 1770 1708 1785 1708
Vram 6GB gddr6 6GB gddr6 6GB gddr5 6GB gddr5 3GB gddr5
Geheugensnelheid 14Gbit/s 12Gbit/s 9Gbit/s 8Gbit/s 9Gbit/s
Geheugenbus 192bit 192bit 192bit 192bit 192bit
Geheugenbandbreedte 336GB/s 288GB/s 120GB/s 192GB/s 120GB/s
Tdp (watt) 160 (FE) 120W 120W 120W 120W
Introductieprijs 369 euro (FE) 299 euro 299 euro ~229 euro 221 euro

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

14-03-2019 • 15:02

65 Linkedin Google+

Reacties (65)

Wijzig sortering
Vind de prijs voor de GTX 1660 nog erg redelijk voor de prestaties die die levert. Erg mooi kaartje waar niks op aan te merken valt.
Op zich wel, maar wel jammer dat hij hier zoveel duurder moet zijn dan in de VS... Volgens google is 180 dollar op dit moment gelijk aan €159,30. Met BTW wordt dat €192,75... en dan komt er nog eens bijna 19% bovenop als hij hier blijkbaar €229 gaat kosten... Waarom? Het is niet dat die kaarten in de VS geproduceerd worden, transport vanuit China naar de VS of naar Europa maakt niet zoveel uit lijkt me. Invoerrechten betaal je volgens mij ook niet op electronica... "because they can"?

edit: Nee, antwoord lijkt te zijn dat die 180 dollar onzin is... ik zie overal 219 dollar staan online.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 14 maart 2019 15:44]

Je zou het kunnen zien als speelgoed en dan kunnen er invoerrechten tot 4.7% bij komen }>
Maar nee, computerelektronica is 0% invoerrechten en 21% BTW.
Nog een reden (bovenop de tig anderen) om geen google te gebruiken. :+
Zeker geen geweldenaar vind ik die GTX1660, hij is sneller dan een 1060, maar de gtx1070 is gewoon sneller.
De gtx1060 is evensnel en vaak sneller dan een gtx970.
Maar de GTX 1070 is niet te koop voor 229 euro, zelfs de 1060/6GB is niet te koop voor die prijs.
Dat zou helemaal wat zijn.
Zit zelf nog met de GTX 970 te gamen. Door al die nieuwe GPU's ben ik het spoor enigszins bijster of het nu de moeite waard is om te upgraden. Is er iemand die daar beetje kijk op heeft en wilt reageren?

Momenteel meest gespeelde game is: PUBG
Ik heb paar weken geleden dezelfde stap gezet. Ook geupdate vanaf een GTX970 omdat deze BF5 amper boven de 50fps kreeg.. moest erg veel terugschroeven voor een stabiele 60fps.

Uiteindelijk bleven er 3 opties over voor mij, dat was de GTX1660ti, RX580 of de RTX2060. De 2060 heeft ongeveer 15% meer performance t.o.v. de 1660ti voor ongeveer 20% meer kosten, maar, je krijgt er wel één gratis game bij dus dan zit er ongeveer 35,- verschil tussen de 2.

De GTX1660ti trekt BF5 ultra (1080p) op ongeveer 90fps, de RTX2060 doet dit met 105/110fps.

Dat is ruim een verdubbeling in performance t.o.v. de GTX970 en prestaties vergelijkbaar met een GTX1080 voor 'slechts' 335,- (free game heb ik verkocht). Raytracing boeid me niet zoveel, wilde zoveel mogelijk bang for the buck krijgen.

EDIT:
Die i7-3770 kom je idd aan het upgraden, ik zit momenteel op een 2600k en dat is zelfs overclocked met spectre/meltdown patches disabled nog steeds een flinke bottleneck, voor het eerst sinds 2012 ;)

[Reactie gewijzigd door quintox op 14 maart 2019 15:36]

Ik ben van de 970 overgestapt op de 2060 en daar draait bf5 heerlijk op speel op 1440p alles high/ultra maar mijn bottleneck is nu mijn i5 4670k. Cpu staat op 100% te stampen in bf.
2 dingen die je kunt doen om dat te verlichten:
1.xbox overlay uitzetten en dll files renamen, die starten ook als je het overlay "uit" hebt staan.
2. Inspectre downloaden en meltdown/spectre patches uitschakelen voordat je bf5 gaat spelen. Die patches hebben hyperthreading flink gecrippled waardoor bf5 je cpu niet goed kan benutten.

Mijn 2600k draaid gemiddeld nu op 80% load ipv permanent 100, maar op drukke momenten of als ik de graphics omlaag schroef dan zie je dat het nu toch echt tijd wordt voor een upgrade 😂 maar er zit nog wel een beetje rek in.

Edit:
Volgens mij heeft die i5 van jou geen hyperthreading, dus stap 2 gaat niet werken ;(

[Reactie gewijzigd door quintox op 14 maart 2019 22:06]

Thnx zal ik naar kijken ;)
Dan zal ik toch naar de GTX1660ti neigen. Vanwege de "lage" kosten en toch prima performance.
Die gratis games die ze er nu bij doen vind ik geen een van boeiend en ken ook niemand die ze leuk vinden dus ga geen moeite ondernemen om die productcode te verkopen online..
Ik heb de gratis game dan ook verkocht, Anthem/BF5 zijn niks meer waard, maar Metro wél ;)
maar ik heb zelf lang getwijfeld tussen de 2, ik had bijna de 1660ti gekocht!
Heb zelf momenteel ook een GTX 970 en ik begin nu wel langzamerhand te merken dat ie zijn beste tijd gehad heeft.

Hier en daar terugschroeven naar high en snel tegen de 4 GB vram aanlopen.

Ik denk niet dat de 1660 Ti een slechte upgrade is, maar ik wacht dit jaar nog eventjes af gezien het erop lijkt dat AMD Navi een vervanging gaat worden van de RX5xx series met vele malen betere prestaties. Maar goed, de 1660 en 1660 Ti zijn zeker geen slechte optie hier, afhankelijk van het budget.
Zeg nog ff op welke resolutie. en cpu.
Ik weet het niet hoor maar daar vragen ze altijd om :)
1920x1080
nu nog de i7-3770 maar ga upgraden naar i7-8700k wanneer ik ook nieuwe GPU heb uitgekozen.
speel je op 1080p? Dan hoef je zeker niet te upgraden met je gtx970.
Op qhd of 4k ga je met een 970 wel problemen krijgen in veel titels.
Als je nu geen problemen ervaart (lage fps bijvoorbeeld) is er echt geen rede om te upgraden...
Je CPU kan net zo goed als je GPU de bottleneck zijn.
Framedrops kunnen komen door een CPU bottleneck of swapfile (ram.) Denk niet als je een 1080ti gaat kopen dat die cpu het bij kan houden als je nu al framedrops hebt...
Ik ga de 1080ti ook niet meer halen, dat heb ik uit me kop gehaald.

ik ga van:
i7-3770 > i7-8700k
GTX970 > GTX1660ti
1TB HDD > 1TB SSD
Oud moederbord > MSI Gaming Pro Z390
8GB DDR3 > 16GB DDR5 (Gratis gekregen dus ga geen geld uitgeven aan DDR6)
DDR5? Damn, waar haal je dat vandaan? ;)
3770 is wel redelijk oud ja, netjes die 8700k!
Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 DIMM 3200 MHz/16 (2x8GB)

Deze ga ik gebruiken.
Goeie ram, ff de XMP op 3200Mhz!
wut? DDR5? Geld uitgeven aan DDR6? Beste vriend, leef jij in de toekomst? :P What does it look like?!

Ik neem aan dat je DDR4 bedoeld? Waarom upgraden naar een 8700 en niet 'even' wachten op de Zen2 kat die nog in de boom zit? :P 7nm vs 14nm is de moeite waard om even af te wachten, mits je geen haast hebt.
Ddr5? Ddr6?
Time traveler confirmed
Haha typefoutje jongens :+

Wel goed om te weten dat ik wat glimlachjes heb gecreëerd.

Ben helemaal niet op de hoogte van de Zen2 CPU 8)7
Dank je wel voor de tip _/-\o_

Heb in principe alles behalve nieuwe CPU en GPU om te starten met upgraden. Vind ook zo zonde om koelpaste te gebruiken voor mijn i7-3770 om dan later weer alles schoon te moeten maken als mijn nieuwe CPU erop moet!
Graag gedaan! Ik heb de GPU stap al genomen zodat ik met de zomer/begin najaar klaar ben voor de Ryzen 5 3600 upgrade van pakweg 175,- ;)

[Reactie gewijzigd door quintox op 14 maart 2019 16:04]

Ja ik heb mijn moederbord al gekocht dus zit vast aan intel cpu.. had eigenlijk ook voor Ryzen moeten gaan! 8)7
Met AM4 had je idd t/m Zen3 geen enkel probleem gehad :P Het is ook écht niet zo dat je met die 8700 een miskoop doet, is alleen een tikkeltje duurder! En we zullen zien hoe ie opweegt tegenover Zen2 performance (en IPC).

[Reactie gewijzigd door quintox op 14 maart 2019 16:10]

Ik heb een vergelijkbare setup maar als je voor de 1660TI gaat zorg dan wel dat je de juiste kaart hebt. En dan heb ik het over reference kaart of van bv. Asus. Kijk maar eens naar dit stukje van een LTT video https://youtu.be/xuDJtELq8QM?t=420

[Reactie gewijzigd door fatraaij op 14 maart 2019 16:07]

Zou de MSI variant gaan halen (ben beetje MSI freak in dat opzicht).
Aha. Daar weet ik niet wat de performance per dollar van is maar ik zou zeggen kijk er even naar en dan komt het vast goed. :)
Je weet wanneer je vram op is er ram gebruikt wordt en als dat opraakt je pagefile ?
Ondanks dat er site,s zijn en beweren dat mijn i7 4771 ook zou bottlenecken is dat in praktijk niet zo. pieken hoger dan 70% nog niet gezien, ligt ook aan of HT aan staat of uit.

Denk dat die framedrops meer komen doordat je pc te weinig ram heeft in combinatie met je vga, 8gb ram is niet bijzonder veel meer.

vroeger hier gezien gtx960 > gtx1080, met de gtx960 stond hij mooi mijn ram vol te stampen omdat de vram op was met pieken van 12gb was heel normaal en daardoor een hoge cpu load, nu is het ram verbruik lager en ook de cpu load.

Ik game op 1440p.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 14 maart 2019 18:52]

Oké bedankt voor de informatie. Hier kan ik wat mee!

De markt en advies sites preken natuurlijk ook beetje voor hun eigen parochie dus daar moeten we al beetje doorheen prikken.

Lang niet alle spellen die ik speel hebben issues maar merk gewoon aan alles dat mijn systeem zijn einde nadert. Mag ook wel aangezien het al 10 jaar oud is minus wat gerichte upgrades zoals de GTX970 die toen een hele verbetering was dan mijn verouderde Radeon GPU.
Een nieuw systeem gaat zeker verbetering brengen, maar kwa cpu kracht valt het allemaal vies tegen de laatste jaren, Intel heeft echt op ze kont gezeten.
Je kan natuurlijk eerst een nieuwe videokaart nemen, lukt het dan niet zoals gewenst dan kan de rest later alsnog.
Beetje game heeft btw al recommended RAM: 12 GB en 6 tot 8 GB vram. ;-)
Als je voor zo veel mogelijk bang for buck gaat, heb je nooit high end hardware.
Klopt, maar dat hoeft ook helemaal niet in mijn geval.
Precies ook wat k dacht
GTX 1070 (€450,- bij release) = GTX 1660 Ti (€300,- bij release)
GTX 1060 = GTX 1660 ??

Met een kleine performance winst, scheelt voor ons toch weer €150,- in 2 jaar ^^
De vraag is dus meer wat kost een 1070 nu?
rond hetzelfde bedrag als bij de release ;)
Nee 150 euro hoedkoper, vanaf 340 euro met aftermarket koeler...
denk dat het mijn volgende kaart gaat worden; prijs/prestatie best nice
Ik heb laatst geupgrade naar een 1070 ti voor 240 euro op marktplaats gekocht. Op 1080p is een gtx 970 prima voor nu en nog redelijk in de toekomst. Ik had ook een gtx 970 maar wilde nu eenmaal graag metro op ultra kunnen spelen ;) en zo kan me pc nog even mee. Speel al bijna 7 jaar op en i7 3770k en t gaat nog prima. Of het de moeite waard is hangt een beetje van jezelf af wat ga je nog meer spelen. Je kan ook wachten tot er een spel is wat niet goed genoeg meer draait en dan upgraden dan is alles ook weer goedkoper.
1070ti voor 240 euro is echt een goede deal! Ik heb zelf voor 225 een 1070 op de kop getikt. Kom ook van een 970 en moet zeggen wat een wereld van verschil met deze 1070.
Ja is bijna 2 keer zo snel in sommige games. En me 970 krijg ik nog wel verkocht voor rond de 75 euro. Dan kan je er voor 165 toch weer even tegenaan. Maar de volgende upgrade zal toch echt cpu mobo en ram zijn maar daar wacht ik.nog wel ff mee. Speel toch vooral singleplayer op een 60 hz plasma tv dus zolangs alles 50 tot 60 haalt op ultra ofzo ben ik blij. O ja en classic wow gaat gespeeld worden als dat weer uitkomt in de zomer alleenndat draait nog op een aardappel dus dat komt wel goed.
Ik had een i7 2600k nu een ryzen 5 2600 op 4.0ghz en dat heeft het ook veel beter gemaakt. De 970 is vorige week verkocht voor 95, dus dat kan gewoon nog hoor :*)
Lijkt erop dat ze nog wat gddr5 hadden liggen. Maar Jezus nvidea moet de naamgeving echt zo? Dit is ongeveer hetzelfde verhaal als de vreemde eend 1070ti. Waarom moet het zo een verwarrende naamgeving hebben? Ze wisten allang dat dit zou worden uitgebracht en hadden prima een andere naamgeving kunnen bedenken.

Edit: waar slaat dit nieuwsbericht eigenlijk op als er een halfuur geleden een review van online is gekomen?

[Reactie gewijzigd door Randomguy369 op 14 maart 2019 15:19]

Ja, het is over 5 jaar zo verwarrend dat ze weer een nieuwe naamgeving moeten bedenken :)
Omdat er een embargo op zit waarschijnlijk.
Ja maar de review staat al 20minuten online wat is een nieuwsbericht dan dat er ene nieuwe kaart is als dat al 20 minuten bekend is via de review?
Als je bedenkt dat 16xx ongeveer halverwege de 10xx en 20xx zit valt het toch wel mee?

Ik had het verwarrender gevonden als ze een 20xx naam gebruikt hadden omdat sommigen dan konden denken dat ie Raytracing ondersteunde. Nu is het duidelijk: 16xx is nieuw, maar non-RTX, 20xx is RTX.
GTX 1660 (non-TI) heeft GDDR5 Vram, niet GDDR6 zoals in dit artikel staat.

bron:
https://www.nvidia.com/nl...s-cards/gtx-1660-ti/#shop
Tikfoutjes mag je melden met de Feedback knop bovenaan het artikel.
In de gelinkte review staat het wel gewoon goed.
Dit is geen tikfoutje.. Dit is gewoon weer het zoveelste, snel artikel er uit pompen zonder alles goed te controleren.
Moet zeggen, dat tot navi iig dit een fantastisch kaartje is! Beter laat dan nooit weer terug als topper van de mid-range zou ik zeggen! Heen en weer gekibbel tussen AMD en Nvidia zie ik maar al te graag, al blijf ik voorlopig team rood!

Ken een heleboel mensen met minder budget voor een pc (al heb ik na de pc weer weinig over 8)7 ) en die kunnen een 1660 (ti) meestal wél aanschaffen!

Persoonlijk zpu ik niet weten wat te kiezen in de midrange momenteel. 2060 is vrij duur, 1660 is aanzienlijk trager en de 1660 ti is toch net iets langzamer dan een 2060, maar wel een stukje goedkoper. Hangt vooral af van de AIB-kaart prijzen dus! Beetje onhandig voor de gewone consument, maar wel prestaties van formaat!

Nu nog laptopjes goedkoper maken. "Ryzen with a sprinkling of Turing anyone?"
De specificaties van de GTX 1060 kaarten kloppen niet wat betreft geheugensnelheid, geheugenbus en geheugenbandbreedte. Moet voor beide kaarten respectievelijk 8Gbps, 192 bit en 192GB/s zijn. Bron: https://www.nvidia.com/nl...0series/geforce-gtx-1060/
Hopelijk komen de GTX16xx kaarten snel voor laptops.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.