Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nvidia neemt Mellanox over voor 6,9 miljard dollar - update

Nvidia heeft volgens geruchten het Amerikaanse bedrijf Mellanox Technologies, fabrikant van InfiniBand- en ethernetnetwerkapparatuur, overgenomen. Naar verluidt heeft Nvidia hoger geboden dan Intel.

Het overnamebedrag zou 7 miljard dollar bedragen. Daarmee zou het om de grootste overname in de geschiedenis van Nvidia gaan. Het gerucht is afkomstig van Reuters, dat zich op een bron baseert die claimt bekend te zijn met de plannen. Nvidia en Mellanox zouden de overname maandag bekend kunnen maken.

Mellanox Technologies is een bedrijf dat adapters, switches en chips voor InfiniBand- en ethernet-netwerkapparatuur maakt. De producten van het bedrijf worden gebruikt voor supercomputers, datacenters, enterpriseservers en opslagproducten. De InfiniBand-interconnect van Mellanox wordt onder andere gebruikt voor Nvidia's GPUDirect, voor directe toegang tot gpu-geheugen in bijvoorbeeld clusters.

De datacenterdivisie van Nvidia is in de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden voor Nvidia. In het afgelopen kwartaal haalde het bedrijf 679 miljoen dollar uit zijn datacenterproducten, zoals de Tesla-accelerators. Gaming is nog steeds Nvidia's grootste onderdeel. Die divisie behaalde een omzet van 954 miljoen dollar, maar Nvidia wil er minder afhankelijk van worden.

Intel heeft sinds 2015 zijn eigen Omni-path-interconnects om met Mellanox te concurreren, maar die technologie lijkt moeite te hebben voet aan de grond te krijgen. Niet bekend is hoeveel Intel geboden zou hebben op Mellanox.

Update, 12:51: Nvidia heeft bekendgemaakt dat het Mellanox overneemt voor 6,9 miljard dollar. De titel van het artikel is daarop aangepast.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

11-03-2019 • 07:39

62 Linkedin Google+

Reacties (62)

Wijzig sortering
het Amerikaanse bedrijf Mellanox Technologies

Er staat ook wel een hoofdkantoor in Amerika, maar Mellanox is Israelisch.
Nou, uit mijn ervaringen met Mellanox zit het merendeel van het personeel in Israël. Het enige waarbij ik met werknemers in de V.S. de maken had is dat ze daar een testcluster hebben staan. In wezen zit er meer substantie in Nederland dan in de V.S., want Mellanox heeft een vestiging in Delft, waar ze onderzoek doen op het gebied van fotonica.
Ik ga iets niet populair zeggen. maar Israël is toch gewoon Amerika
Je politieke opvattingen zijn niet erg relevant in deze context. In deze context is het bedrijf gewoon objectief gezien niet Amerikaans.
Dat is niet helemaal waar.

Huawai mag (mogelijk) geen apparatuur meer leveren in Amerika voor netwerken. Blijkbaar is het dus wel interessant waar producten gemaakt worden om in Amerika netwerk apparatuur te mogen leveren (misschien afhankelijk van de klant maar toch).

Nvidia zal hier (terecht) een goede winstmarge op zien door als 100% Amerikaans bedrijf zo'n tak in handen te krijgen.
Even voor de duidelijkheid, de netwerkapparatuur van Mellanox word niet expliet gebruikt voor TCP/IP verkeer.

Het is van origine een soort rj45 op steroids, maar word vnl gebruikt voor datatransport binnen een cluster. CPU's met elkaar laten praten, schijven, PCIe verkeer, etc.

Dus gezien je verhaal over Huawei vermoed ik dat je niet helemaal inhaakt op het werkelijke artikel. Ik raad je aan om het diagrammetje te bekijken in het artikel, dat verduidelijkt veel.
RJ45 op steroids? Nu schiet je weer de andere kant op door. RJ45 is het stekkertje. CAt5 is de kabel. Dat zijn onderdelen van de fysieke layer.

Het product van Mellanox is Infiniband. In de klassieke netwerkarchitectuur is dat een link layer. Het is daarmee een alternatief voor Ethernet, niet RJ45. De gangbare term is ook wel "LAN", Local Area Network.

En om nu te zeggen dat het gebruikt wordt voor PCIe verkeer? Je hebt PCIe adapters voor Infiniband, net zoals je Ethernet adapters hebt. Maar van geen van beiden zou je normaal gesproken zeggen dat ze bedoeld zijn voor PCIe verkeer.
Bedankt voor de toelichting. Gezien hetgeen ik op reageer probeerde ik het slechts eenvoudig te schetsen zonder er te diep op in te gaan.

Ook PCIe verkeer is wat kort door de bocht, maar IB word in clusters wel degelijk gebruikt om GPU data van node naar node te communiceren. Binnen de kist gaat het over de chipset (PCIe) en tussen nodes via de IB adapters.

https://community.mellano...uestions---gpudirect-rdma
Je reactie heeft niets te maken met wat ik zei, dus ik snap niet goed waar je het opeens over hebt. Ik zei dat Mellanox objectief gezien niet een Amerikaans bedrijf is. Ik weet niet wat jij nog meer daarachter las, maar dat is het enige wat ik zei.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 11 maart 2019 10:58]

Je reactie heeft niets te maken met wat ik zei, dus ik snap niet goed waar je het opeens over hebt.
Ik denk dat hij doelde op:
Je politieke opvattingen zijn niet erg relevant in deze context.
Ik vermoed dat wat @Kevinp probeert the zeggen is dat de Amerikanen vaak moeilijk doen bij overnames als het geen Amerikaans bedrijf betreft. Zoals in Nederland de politiek op zijn achterste poten stond toen het Mexicaanse Movil het Nederlandse KPN wilde overnemen. Als Movil nou een Nederlands bedrijf was geweest, dan was het geen probleem. Als het een Belgisch bedrijf was geweest dan was het probleem ook minder groot.

Het is algemeen bekend dat Israël en de VS op industrie-economisch gebied zo verworven zijn dat ik inderdaad verwacht dat het geen bezwaren op zal leveren - net alsof het gewoon een binnenlandse transactie zou betreffen.
Maar het ging hier puur en alleen om het feit dat Tweakers zei dat Mellanox een Amerikaans bedrijf is, wat dus werd verbeterd omdat het dus geen Amerikaans bedrijf is. Daarop reageert hij: "Israël is Amerika". Dat is een politieke opvatting van hem die hier niets mee te maken heeft.

Ik begrijp overigens wel wat je zegt, maar als dat is hoe hij het bedoelde, dan voert hij een compleet ander gesprek dan de rest.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 11 maart 2019 14:50]

Lees even de allereerste reactie waar dit hele gesprek mee begon. Daar begon dit hele gesprek mee. Heb je dat gewoon niet gelezen?

Er zijn ook erg veel bedrijven die hun hoofdkantoor in NL hebben. Dat maakt het niet Nederlandse bedrijven.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 11 maart 2019 14:36]

Funny ding is dat ze zonder Huawai willen maar laten ze uiteindelijk toch hun hardware in China produceren. 8)7

China is niet te vermijden tenzij men in eigen land voor een hoger productie kost willen opdraaien.
Dell laat al zijn firmware en software ook in China maken (heeft emc support tegen mij verteld). Dus Dell, VMware en EMC producten worden ontwikkeld in China. Ook de FTP server waar de logs naartoe gestuurd worden en logbundles moeten worden geupload staat in China...

Ik denk dat Trump dit niet weet.
lol.@mbiesheuvel
Ja die kabels ik was laats in een doe het zelf zaak praxis dacht ik en daar lagen echte kabels voor kpn en Ziggo, het waren geen cat 5 e kabels maar gewoonweg cat versie 6 kabels voor kpn wat gebruikt word met glasvezel aansluitingen.En speciale kabels voor aansluitingen voor Ziggo klanten.
Er zijn echt mensen die dit kopen, maar als je naar die betreffende provider gaat krijg je ze misschien voor niks.Deze kabels waren niet echt goedekoop.Maar misschien kwalitatief beter dan als je de kabels bij de provider krijgt.Effe over bedrijf , het filiaal oftwel hoodkantoor staat in een land dat land waar het hoofdkantoor staat is het bedrijf van.Dus staat het hq in israel dan is het bedrijf van israel .Staat die in de usa dan is het bedrijf van Amerika.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 11 maart 2019 14:03]

lol.@mbiesheuvel
ik was laats in een doe het zelf zaak praxis dacht ik en daar lagen echte kabels voor kpn en Ziggo, het waren geen cat 5 e kabels maar gewoonweg cat versie 6 kabels voor kpn wat gebruikt word met glasvezel aansluitingen.
Lol.

Je weet dat glasvezel werkt met glas, en dat Cat5/cat6 aanduidingen zijn voor koper-kabel? Koper is nu niet bepaald doorzichtig.
Amerika is Italiaans, Grieks, Mexicaans, Duits, Nederlands, Pakistaans, etc. Kortom multi-cultureel, waarschijnlijk nog wel meer dan bij ons.
verkeerde Mellanox dan in zwaar water of is dit gewoon interest
Als er 7 Miljard mee gemoeid is lijkt het mij niet dat dat bedrijf het slecht doet.
Volgens mij puur concurrentie. Op deze manier is nVidia een in klap een veel grotere en sterkere speler in de super computer markt geworden. Intel moet erg op gaan passen voor nVidia.
Dat er 7 miljard mee gemoeid is, zegt natuurlijk niks over het wel of niet goed doen van dat bedrijf. Misschien was er vorig jaar nog wel 14 miljard voor geboden? Dan gaat het waarschijnlijk wel slecht. En als er vorig jaar 3 miljard voor geboden zou zijn, dan hebben ze gigantisch goed gedraaid het afgelopen jaar. Oftewel: het overnamebedrag zegt helemaal niks over het wel of niet goed doen van het bedrijf.
Hoeven we niet over te speculeren. Mellanox heeft de afgelopen 52 weken geschommeld tussen de 3.6 miljard en de 6.6 miljard dollar. Ze begonnen 2018 rond de 4 miljard, dus het ging inderdaad best wel goed de afgelopen tijd.
Ik vraag me alleen af waarom Intel het niet heeft doorgezet.

Want Intel kan altijd meer betalen dan Nvidia, waarschijnlijk denkt Intel dat ze de techniek zelf wel kunnen ontwikkelen.
Bij zo'n aankoop wordt er een kosten/baten (due dilligence) analyse gemaakt. Als bij een bepaalde prijs de kosten hoger ligen dan wat er aan verdient kan worden, wordt er niet meer geboden, onafhankelijk van hoeveel geld het bedrijf heeft. Waarom nvidia dan wel hoger bied? Ze maken ook een kosten/baten analyse, maar die ziet er volledig anders uit dan die van Intel.
Nvidia koopt een bedrijf voor een bedrag twv bijna hun eigen omzet.

Dan spelen meer factoren een rol.
Des te opvallender dat Nvidia het bedrag in cash voldoet (en bijvoorbeeld niet via een aandelen ruil).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 11 maart 2019 16:04]

Due dilligence is iets anders dan een kosten/baten analyse. Bij due dilligence wordt er vooral naar gekeken of de gepresenteerde cijfers ook echt kloppen en of er geen verborgen kosten/problemen verstopt zitten (lijken in de kast) door bijvoorbeeld verborgen claims.
Jouw informatie is onjuist. Due Diligence is geen kosten/baten analyse. Due Diligence wordt meestal in een z.g.n data room gedaan en is een controle op alle uitspraken, cijfers, contracten die een verkopend bedrijf heeft gedaan/doet in een verkoop process.
Wiki:
https://en.wikipedia.org/wiki/Due_diligence
Gaat alleen meer geld kosten voor Intel zelf. Waarbij Nvidia dus nu de technology R&D in handen heeft en dus meteen in kan zetten om het zo weer terug te verdienen ;)
Zwaar water heb je nodig als je een waterstofbom wilt maken. Misschien kunnen ze hun hoofd niet boven water houden omdat ze in zwaar weer verkeren?
Mellanox is king-of-the-hill als het op high performance networking aankomt. Ze verkeren zeker niet in zwaar water.

In die zin passen Mellanox en nVidia wel bij elkaar: beide zijn heel dominant in hun segment (GPGPU en Infiniband) en ook heel erg duur. De hoop was/is Intel met Omni-path de machtspositie van Mellanox wat kon breken.
De hoop was/is Intel met Omni-path de machtspositie van Mellanox wat kon breken.
Ik denk juist het omgekeerde: beide Omni-Path en Optane zijn er om de HPC markt te knijpen. Omni-path is enkel bruikbaar op een paar ultra high-end server SKU's. Mellanox is wat je kan krijgen als je de andere niet kan betalen.
Nope, Omni-Path is wel degelijk goedkoper dan Infiniband. Maar inderdaad nog niet zo wijdverspreid als Infiniband.
Ze hadden ook gewoon zelf inifiniband producten kunnen blijven produceren (Qlogic). Intel wilt IB uit de markt om OPA en Optane erin te gooien. Intel only tech.
En op ebay vind je echt fantastische Mellanox deals.

[Reactie gewijzigd door goarilla op 11 maart 2019 21:14]

Ik vraag mij af of deze investering te verantwoorden is. 7 miljard euro. Dat is me nogal wat. Hoe lang duurt dat voordat men de eerste centen winst gaan zien?? 15 jaar??
En als ze in die jaren de bal mis slaan en iemand komt met betere technologie. Dan is je investering weg.
Ben ik nu de enige die daar van moet walgen van die monster overnames?
Ze hebben maar de helft in cash en de andere helft wordt met aandelen betaald.
Als Mellanox een winstmakend bedrijf is nu (mijn boerenverstand leest hier van wel http://ir.mellanox.com/ne...r-and-annual-2018-results) , zal het dat waarschijnlijk onder Nvidia ook blijven.

Anderzijds hebben wij ook Mellanox netwerkkaarten in onze servers voor Storage Spaces Direct te gebruiken en kunnen er ook niet overklagen.
Mellanox is winstgevend, maar staat wel onder enorme druk. Enerzijds voert Intel een prijzenoorlog met hun Omnipath-kaarten, anderzijds krijgt Mellanox het steeds meer aan de stok met de natuurkunde. Het recept van Mellanox was altijd een stuk sneller te zijn als de concurrent: Toen er 10-gigabps ethernet voor torenhoge prijzen werd gelanceerd, had Mellanox 20 gigabps infiniband voor minder geld. Mellanox maakte een enorme klapper toen ze als eerste op de markt 40GE hadden en toen de rest bijbeende had Mellanox FDR en later EDR (100 gigabps) gereed.

Inmiddels Intels Omnipath (ook 100 gigabps) met HDR (200 gigabps) bestreden worden. Echter moet Mellanox om die voorsprong te behouden steeds meer de kar trekken en ze hebben in de loop der jaren een hoop bedrijven overgenomen die fundamenteel onderzoek doen. Het lanceren van HDR gaat met behoorlijke pijnen gepaard.
Daar zijn hele berekeningen aan vooraf gegaan en als ze deze technologie echt nodig zijn en dit een betere positie in de markt geeft (anders zou wellicht MS het hebben gekocht), waarom dan niet?

Stil zitten is achteruitgang in de huidige markt, je moet durven te investeren om verder te komen.

Persoonlijk moet ik altijd denken aan de overname van Instagram 7 jaar geleden door Facebook voor 1 miljard dollar. Het leekt destijds een astronomisch hoog bedrag, nu wordt het geschat op "100 miljard" wat helemaal bizar is.
Ik vraag mij af of deze investering te verantwoorden is. 7 miljard euro. Dat is me nogal wat. Hoe lang duurt dat voordat men de eerste centen winst gaan zien?? 15 jaar??
En als ze in die jaren de bal mis slaan en iemand komt met betere technologie. Dan is je investering weg.
Ben ik nu de enige die daar van moet walgen van die monster overnames?
Ze hebben maar de helft in cash en de andere helft wordt met aandelen betaald.
Dat is niet helemaal hoe het werkt. Als jij 7 miljard op de bank zet dan kost dat alleen maar geld, koop je er een winstgevend bedrijf mee dan kan het nog wat opleveren. Dit zal overigens ook niet de reden zijn, het zal meer een diversificatie strategie zijn. Nvidia heeft nu meer dan 'normaal' met gaming verdiend en al dat geld in gaming stoppen heeft geen nut. Ze zijn al koploper op zowel marktaandeel, technologie als marge.

Nvidia gaf overigens aan in cash te hebben betaald: https://nvidianews.nvidia...-mellanox-for-6-9-billion

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 11 maart 2019 16:07]

Ik heb me er nooit in verdiept maar als je een bedrijf koopt voor 7miljard.
Dan is dat geld toch niet weg je hebt het gekocht en gaat er vanuit dat het die waarde heeft.
en omdat het nu van Nvidia is is die 7 miljard toch ook weer bij hun?
als ze het ooit toch weer afstoten voor minder dan kost het ze geld.
Naartuurlijk zullen er wel interne kosten zijn maar is het niet puur wij hebben nu de rechten in ons bezit ?

Kan iemand die daar verstand van heeft dit misschien iets beter uitleggen.
Klopt als een bus.

Als je een bestelbus van 30.000 koopt, ben je 30.000 armer maar heb je wel een bestelbus van die waarde.
Als je vervolgens bezorger gaat spelen, kan je die 30.000 terugverdienen en misschien wel meer.


Als je 30.000 twee jaar laat renderen levert dat misschien 2% op. Als je het investeert misschien wel 6%.
Als CEO heb je de taak dit uit te zoeken en voor te leggen aan je board. Als beursgenoteerd bedrijf moet je altijd kijken wat het meeste oplevert.
Het geld is niet weg.. maar ook weer niet bij Nvidia.
Nvidia "ruilt" 7 miljard voor het bedrijf Mellanox met de huidige eigenaar.
Die steekt 7 miljard in zijn portemonnee, of 3,5 miljard en krijgt voor 3,5miljard aan aandelen.
Maar Mellanox wordt volgens mij geen Nvidia maar blijft denk ik Mellanox?, alleen dan onder de vlag van Nvidia.
De bedrijven zullen hun eigen zelfstandige boekhouding blijven houden zodat Nvidia niet te zielen gaat als Mellanox ineens zware verliezen gaat leiden of een concurrent met een beter product komt.
Je kan ook niet zomaar geld van bedrijf A overmaken naar bedrijf B om een schuld af te betalen voor zover ik weet. Dit aangezien ook Mellanox aandeelhouders heeft en als je met geld gaat schuiven de aandelen ook weer minder waard worden en je dan een hoop boze gezichten gaat krijgen.
Volgens mij komt het geld weer terug bij Nvidia via de aandelen.
Het bedrijf Nvidia wordt namelijk meer waard maar bestaat uit verschillende losse "bedrijven/afdelingen".

In NL worden talloze bv's opgericht onder 1 eigenaar... bedrijf A,B en D kunnen dan gewoon blijven draaien als bedrijf C failliet gaat en hierbij zijn dan ook niet de financiën van bedrijf A,B en D aanspreekbaar om de schuldeisers te betalen.

[Reactie gewijzigd door Cowamundo op 11 maart 2019 09:43]

Die 7 miljard is uiteraard niet ook bij hen. Die gaan naar de vorige eigenaren van het bedrijf.
Het zijn vaak aandelen die worden overgekocht. Voor een bedrijf dat wordt overgekocht of gefuseerd is het vaak niet positief behalve voor bepaalde aandeelhouders en directie/raad - leden die een dikke bonus krijgen.

Als je bv kijkt naar overnames en fusies in Nederland (tata steel, ziggo etc) dan is het vaak slecht voor personeel, bedrijfsvoering en zo een beetje alles behalve bepaalde mensen die er heel heel rijk door worden maar dat is geen antwoord op je vraag :)

Die 7 miljard van Nividia die ze nu besteden, hebben ze straks niet meer te besteden.
Hopelijk komen er uit deze overname weer nieuwe en goede ontwikkelingen op GPU gebied voor de consument. Al zal dit nog wel een tijdje duren voordat deze dan in desktop PC’s zitten.
De laatste tijd bij Nvidia het gevoel dat het allemaal wat rommelig gaat met al die rare kaarten die op de markt komen.
Zit AMD ze dan toch echt goed in de nek te hijgen?

Ach... we shall see what this brings.
Mellanox maakt datacenter netwerkoplossingen. 'k Geef het maar een heel kleine kans dat wij deze zullen gebruiken voor huis en tuin en zelfs SMB omgevingen.
En toch heeft bijna iedere homelab'er wel kaarten van Mellanox. De 10/40Gb netwerkadapters gaan vaak voor een habbekrats weg.
Waarom de Mellanox kaarten tweedehands zo goedkoop zijn geen idee.
In supercomputers mag de netwerkkaart gewoon minder kosten dan in de telecom. We zitten tegenwoordig op 100 gigabps. Een 100 gigabps-kaart is in de telecom heel veel waard, in een supercomputer mag hij hooguit enkele honderden euro's kosten.

Infiniband en ethernet is bij Mellanox dezelfde chip. Veel kaarten zijn hybride en schakelen automatisch om aan de hand van op welke switch je ze aansluit, maar ook als je puur een Mellanox-ethernetkaart hebt, zit daar een chip op die ook infiniband kan.

Omdat een nieuwe 100-gigabpskaart (infiniband) maart enkele honderden euro's mag kosten zet dat druk op de prijzen van de oudere generaties. En dat is waarom ze op de tweedehandsmarkt zo gunstig geprijsd zijn.

In kwaliteit doe je er een uitstekende keus mee: Mellanoxkaarten zijn het beste wat er te koop is en blinken vooral uit in een zeer lage belasting van de processor.
De reden is dat de belangrijkste doelgroep er niks aan heeft zonder support. Grote bedrijven die dit gebruiken, kopen geen tweedehands. Die willen dat er binnen 4 uur iemand op de stoep staat als het stuk gaat. En meestal worden servers geleverd met kaarten en al zodat ze binnen hetzelfde supportcontract vallen. Dus server er uit, kaart er uit. Er komen dus heel veel kaarten op de tweedehands markt (en nog veel meer worden er verschrot, helaas)

En buiten wat hobbyisten is er niemand die er verder enige waarde aan hecht.

Ik heb zelf ook fibre channel kaarten in mijn HP Microservers zitten, in point to point mode (dus zonder switch). Ook zoiets wat nieuw 500 euro kost (*) en tweedehands een tientje. Werkt uit de kunst en is retestabiel, want daar is het immers voor bedoeld. Het is alleen even puzzelen met de configuratie.

*) Overigens worden dit soort prijzen altijd enorm opgeklopt omdat het vooral door grote bedrijven gekocht wordt, die altijd megakortingen bedingen vanwege hun grote volumes. 30-40% korting is normaal. Dus de "losse verkoop" prijs zal om die reden opgeklopt worden zodat ze ondanks die korting nog winst overhouden. Niemand betaalt echt die 500 euro.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 11 maart 2019 18:15]

Ja de configuratie en uberhaupt alle verschillende technieken is zeker even puzzelen.

Ik snap dat die prijzen onzin zijn. Net als met de Xeon's of w/e. Maar vind het altijd zo gek dat bijvoorbeeld de Intel netwerkkaarten minimaal $100 kosten voor (2x10Gb) en dat je dan Mellanox kaarten hebt van $30, of 2 voor $50. Wat overigens 2x40Gb is. Zo'n groot verschil.

Dit voor kaarten uit ongeveer dezelfde periode. Misschien zijn de kaarten van Intel zoveel zuiniger, of misschien toch een bekendere naam.
Op zich is nvidia goedkoop, een GTX 1080 van 800 euro is nog steeds een dikke vette kaart en al bijna 3 jaar oud!!! en gaat nog paar jaar mee!!. Dus met een antieke kaart!!

AMD kwam met de vega failure.... en veel later en ook rete duur.
Hun CPU lijn is wel weer goed, die van AMD. Op het gebied van GPus is het gewoon faal achter faal mischien dat NAVI wat moois brengt

[Reactie gewijzigd door A87 op 11 maart 2019 18:59]

Nee hoor, zelfs het altijd betrouwbare EETimes heeft het:

https://www.eetimes.com/document.asp?doc_id=1334417

Mellanox was al sinds 2017 op zoek naar een overname "partner" ivm aandeelhouders.

"Nvidia has made significant progress over the past year to increase its revenue diversity. In its mostly recently concluded quarter, Nvidia derived 43% of its $2.2 billion in sales from gaming, compared to 31% for data center. One year earlier, gaming made up 54% of the company's $3.2 billion in sales for the quarter, compared to just 19% for gamingdatacenter."

Overigens een overname door Marvell ging al eerder niet door.

[Reactie gewijzigd door loekf2 op 11 maart 2019 07:54]

Gaming is nog steeds Nvidia's grootste onderdeel. Die divisie behaalde een omzet van 954 miljoen dollar, maar Nvidia wil er minder afhankelijk van worden.

Tja ze hebben met de 2080 een harde les geleerd dat de consument niet zo makkelijk een arm isd uit te draaien als dat dat bij bedrijven wel lukt.
De prijs per verkocht chip is minder dan in de server markt waar ze zonder probleem die 1300 euro per chip neertellen omdat het lekker afgeschreven kan worden en uiteindelijk ook nog eens doorberekend en betaald word door de klanten.
Het deel van de gamers dat meer dan 450 euro voor een gpu kan goedparaten is verwaarloosbaar echter is momenteel hun totale mid range en up lineup in die price range of het 2/3 voudige daarvan wat gewoon achterlijk is.
En dan nog verbaasd reageren dat je verkopen slecht zijn.

Of nit nog negatiever gaat worden voor consumenten is natiurlijk de vraag.
Gaan de betere chips nu naar datacenters en niet meer naar de gamers.
Helpen de hogere inkomens uit datacenters de prijzen te drukken voor consumenten.
Gaan datacenters nu voor problemen zorger bij de beschikbaarheid van gpu's waardoor de prijzen nog gestoorder worden.

We gaan het zien maar ik ben bang dat high end gamen zijn beste tijd gehad heeft ant het is gewoonniet meer betaalbaar.
De prijzen van high end videokaarten is 4 a 5x zo hard gestegen als inkomens de afgelopen 15 jaar en er lijkt nog geen einde in zicht.
De prijs voor elk goed is simpelweg wat de markt ervoor wil betalen.

Je hoort vaak bijvoorbeeld dat een iPhone te duur is, of dat de prijs van nieuwe Galaxy S10+ van boven de 1000 euro belachelijk is, maar mensen blijven het betalen, dus wie is er gek?

Zolang men blijft betalen, zullen de prijzen blijven stijgen of in ieder geval niet dalen, want waarom zouden ze?

Vote with your wallet zeggen ze, en dat doe ik ook. Ik zal nooit klagen dat een ding te duur is, ik koop het gewoon niet.
Het probleem is echter dat als 10% die 1000 wel kan en wil betalen en 90% dat niet kan of wil die 90% verminderde koopkracht zien als er geen valide alternatieven zijn (zoals veel producten in de markt.
Als van die 1000 euro 500 euro echte kosten zijn en het toestel dus voor 600 verkocht zou worden is er gewoon winst echter kunnen dan misschien 60% van de mensen het betalen. hierdoor worden de kosten naar beneden gehaald want schalen is goedkoper dus de winst gaat omhoog plus dat je 6x zo veel toestellen verkoopt dus in de basis heb je maar 100 ipv 500 winst per toestel echter na schalen word dit al 150 plus het feit dat je 6 ipv 1 telefoon verkoopt maakt je winst 900 euro ipv 500.

Plus dat de bakker om de hoek ook nog klanten houd die geld hebben voor zijn brood waardoor de werknemers van de bakker een baan houden en daarmee inkomen genoeg hebben voor een telefoon.
Als alles naar 1 peperdure kostenpost vloeit dan gaan er heel veel banen verloren omdat er bheel veel bedrijven overbodig worden.

Helaas is het probleem van vandaag de dag dat veel mensen te hebberig zijn en nooit tevreden zijn en altijd maar meer of iets 'beters' als de buurman jantje truusje dr neef willen hebben en daardoor deze prijzen blijven betalen en die paar % het blijven verzieken voor de rest van de bevolking die niet op een zak ongelimiteerd geld zitten.
Het probleem gaat van kwaad naar erger en het verschil tussen rijk en arm word daardoor ook steeds groter want ook het broodnodige word fors duurder. zo zijn boodschappen in 3 jaar tijd bijna 50% duurder en veel producten gewoon 3x zo duur geworden.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 11 maart 2019 15:50]

Doe nou niet alsof bedrijven dom zijn. NVidia heeft vanaf de GTX1030 producten; niet hun hele omzet bestaat uit RTX2080 varianten.

En je idee over "500 euro echte kosten" is onzinnig. R&D kosten zijn echte kosten, maar kun je niet objectief aan een kaart toerekenen. Hoeveel van de R&D sla je om naar de 1030, hoeveel naar de 1080Ti? Sterker nog, dat kun je al niet met de productiekosten. Een 1070 is een afgekeurde 1080; tel je die als gratis omdat ze afgekeurd zijn voor 1080's of kosten alle GP104 dies evenveel?

En inderdaad, de boodschappenprijzen stijgen. 2019 had met 2.2% inflatie t.o.v. 2018 de hoogste prijsstijging in 5 jaar tijd. Maar 2.2% is niet in de buurt van 50%. En dat is dus sterk veroorzaakt door een 3% verhoging van het lage BTW tarief.
Sorry maar ik vind bedrijven best dom als je het zo wil stellen ja.
Er word nergens meer geld verspilt als in het bedrijfsleven.

En mijn idee over 500 euro kosten was een VOORBEELD... maar dat is blijkbaar aan je voorbij gegaan.
En die echte kosten zitten ook in een GTX 1660Ti die exact dezelfde silicon gebruikt als de 2080ti maar dan met defecte delen uitgeschakeld.

En die inflatie cijfers slaan werkelijk helemaal nergens op prijzen stijgen veel harder en er komt in de verste verte geen compensatie aan inkomen bij.
Alleen al aan energie kosten zit ik al ver boven die 2.2% en dan heb ik het nog niet eens over gemeente belastingen en de watershappen die er even 11.5% bovenop gooien en zo gaat het lijstje nog wel even door. degene die die 2.2% uitgerekend hebben hebben vast een riant salaris waarmee je met slimme trucjes minder belasting hoeft te betalen want al die trucjes werken bij de gewone eerlijke mensen niet en ook die 2.2% inflatie niet en al helemaal de koopkracht plaatjes niet.
Probleem is: Je moet toch gamen :) Als Tweaker zijnde.

Voor een iPhone of Samsung heb je alternatieven (sowieso blijft een Samsung niet zo lang zo duur, een iPhone wel). Voor nVidia momenteel niet.
Het deel van de gamers dat meer dan 450 euro voor een gpu kan goedparaten is verwaarloosbaar echter is momenteel hun totale mid range en up lineup in die price range of het 2/3 voudige daarvan wat gewoon achterlijk is.
Op steam is de verhouding GTX 1060 vs GTX 1070 de laatste tijd 3 op 1. Voor een 1080 wordt dat 7 op 1. Ik zou dat niet verwaarloosbaar noemen.

Om de impact te bekijken is het beter om even per omzet te kijken. Per 1000 GPU's op basis van de steam marktaandelen:
1070 ti € 13.778,59
1050 € 14.347,20
1080 ti € 29.073,29
1050 ti € 32.925,69
1080 € 35.941,16
1070 € 41.715,95
1060 € 93.903,88
Niet zinnig voor de echte omzet, wel om de verhoudingen in kaart te brengen. Als ik die cijfers moet duiden dan zie ik dat de x7 en x8 toch een behoorlijk aandeel in de uiteindelijke winst van Nvidia opleveren. Zekker wanneer je bedenkt dat er een hoop vaste kosten aan zo'n gpu zitten en een 1070 en 1080 per stuk dus zowel absoluut als procentueel meer winst zullen genereren dan een 1060.

Met andere woorden; die 1070 en 1080 kaarten verkopen behoorlijk goed en leveren qua omzet meer op dan bijvoorbeeld de 1050 (ti).

Over RTX valt nog weinig te zeggen, die zijn nog niet zo lang op de markt. Wel is het marktaandeel van de GTX 1060 op steam de afgelopen maand 4x a 5x zo snel gegroeid als dat van de RTX kaarten. Benieuwd wat er in maart gebeurd...

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 11 maart 2019 16:46]

Dat er meer winst op duurdere producten zit is logisch maar dat neemt niet weg dat het gros die kaarten niet gebruikt en de vraag ernaar is dus laag en dat komt vooral door de absurde prijzen.
Ik denk dat ze in totaal meer winst en omzet zouden boeken als ze minder zouden vragen voor de top 4 kaarten.

De 2060 heeft een mooie prijs rond de 300 euro de 2070 rond de 400 de 2080 rond de 575 en de 2080ti rond de 700 en dat ligt ook meer in lijn met de prestatie upgrade die je krijgt. die verhoudingen zijn nu gewoon compleet zoek.
Niet dat ik de 2080 of 2080ti zou overwegen voor meer als 500 euro maar dat is een ander verhaal.

Het is gewoon te duur waardoor ze mensen naar de goedkopere in verhouding lagere winst kaarten pushen en dat snap ik voor geen meter.
Dat is natuurlijk niet hoe mensen kaarten kopen. De vraag is inelastisch; mensen kopen het beste voor wat hun budget toelaat. Als jij over 4 jaar 450 euro te besteden hebt, en de RTX 4060 kost dan 450 euro, dan ga je geen RTX4050 of RTX4070 kopen. Als ze de RTX4070 in prijs verlagen, dan verandert dat hun kosten niet, dus koop jij voor hetzelfde geld een kaart waarop zij minder winst zouden maken.

De botte reden is dat de grootste concurrent voor de 2080 de 2070 is - niet iets van AMD. NVidia is niet zo dom dat ze met zichzelf gaan concureren.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.