Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Volkswagen wil aparte divisies voor software en accuproductie

De VW Group wil de ontwikkeling van hardware en software gaan scheiden, en een aparte divisie voor de laatstgenoemde categorie oprichten. Daarnaast richt Volkswagen een apart bedrijfsonderdeel op voor de productie van accu's voor elektrische voertuigen.

Volkswagen wil de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van autosoftware onderbrengen bij een nieuw bedrijfsonderdeel met een eigen bestuursfunctie. Dat liet de ceo van het concern, Herbert Diess, tijdens het World Economic Forum in Davos weten. Door software te scheiden van de hardware moet VW de ontwikkeling kunnen versnellen en de kosten kunnen verlagen, bericht DPA.

Tegelijkertijd bericht Reuters dat Volkswagen een apart onderdeel voor de productie van accu's voor elektrische auto's gaat opzetten. De divisie gaat nieuwe accu's produceren en oude accu's recyclen. Het bedrijf investeert tot 2020 870 miljoen euro in componenten voor elektrische voertuigen. De investering gaat gepaard met een reorganisatie van de divisies die traditionele motoren, schakelbakken en onderdelen voor het sturen maken.

De productie van accu's voor elektrische voertuigen krijgt steeds meer aandacht van de auto-industrie. Woensdag maakten Panasonic en Toyota bekend een joint venture te beginnen voor deze productie.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

25-01-2019 • 12:30

152 Linkedin Google+

Reacties (152)

Wijzig sortering
Op zich wel goed nieuws. En aangezien Auto's een van de grootste inkomsten van Duitsland is en ze dus zoveel mogelijk willen produceren begrijp ik VW GROUP en waarschijnlijk ook de andere GROUPS in Duitsland wel waarom ze deze stap maken.

Hopelijk niet al te kort gaat duren. Wil nog steeds lekker met ICM's rijden. Heb lieverd dat op dit moment. Misschien dat ik over 10-20 jaar er totaal anders over denk.

Daarnaast behalve de auto's moet er ook weer geinvesteerd worden in andere dingen voor het ''klaarmaken voor EV''s''
- Infrastructuur thuis - onderweg - op werk.
- Parkeergelegenheid - denk aan huidige garages voorzien van laadpalen of een complete nieuwe garage etc.
- De thuisomgeving straten etc aanpassen. Er wordt gekeken naar de auto's en de accu's maar niet naar waar het uiteindelijk voor moet komen.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 25 januari 2019 12:55]

Dat zeg je omdat je waarschijnlijk nog niet electrisch hebt gereden.

Of je vind laden irritant.

Maar iedereen die electrisch rijdt is om.
Nah,

Niet echt ik hou van ICM's vooral omdat ik een vormalige auto monteur was ;) en aan auto's werken als hobby doe. Een grote hobby en ook meteen erbij bijklussen.

Daarnaast is het doodstil (zoom) geluid van een EV wat mij totaal niet trekt (maar dat is een Eigen mening natuurlijk)

De enige leuke is misschien wat de meeste zullen zeggen hier op Tweakers die een EV hebben, de optreksnelheid ''sneller in de toeren'' jagen. Maar goed op lange track zal een ICM alsnog veel sneller zijn dan een EV. En zal dus ook langer mee kunnen dan een EV. Vooral als je fullpower zou gaan rijden.

Want qua luxe en alles tja dat is Eigen mening natuurlijk. Maar voor mij toch meer de Duitse auto's als het gaat om alles. Zit altijd ene prijskaartje aan maar goed kwaliteit is ook goed en omdat het vaak ''verbrandingsmotor is'' de onderdelen voor een VW GROUP auto niet al te duur zijn :D BMW / Mercedes zijn de Apple van de merken duur voor het merk maar goed. Dat kan ik uit ervaring spreken..

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 25 januari 2019 12:53]

Er waren ook vroeger mensen die het gehinnik gingen missen. Die gaan nu naar de manage. Voor de hobby prima, maar ICM is a dead end. Een beetje ICM belandt toch na 300.000 tot 500.000 op de schroothoop. De eerste geluiden wijzen er toch op dat een EV daar ruimschoots overheen gaat met een fractie van de onderhoudskosten t.o.v. een ICM.
Op een auto met ICM heb je ook weinig onderhoudskosten. Het is altijd grappig hoe mensen denken en geloven dat zo'n auto vaak een beurt nodig heeft.

1. ICE auto's hebben vaak longlife olie wat dus om de 2 jaar zijn buurt nodig heeft of elke 30/40.000km.
2. De onderhoudsbeurt is misschien om de twee jaar 100,- als je dan bijvoorbeeld 60/70.000 heb gereden komen de eerste grotere dingen erbij diesel: gloeibougies, benzine: bougies. Bij 120.000km wordt vaak bij de normale motoren ''distributieriem vervangen (elk 120.000 vaak, kosten rond de €300/€800/€1000,-) dus hoeveel rij jij dat je dit moet doen? Bij kettingmotoren hoef je dit eigenlijk nooit te doen, maar wordt geadviseerd om het bij 350/400.000km te doen omdat de ketting kan uitrekken en de gelijders vaak niet goed werken meer.
3. Dit is een routinegebeuren. Enige extra kosten zijn:

* Als je automaat rijdt, dus je exta beurten nodig hebt.
* Koppelingsplaats vervangen (als je niet weet hoe je auto moet rijden, want vaak is dit 1x om de zoveel KM)
* Remmen, ook als je vaag rijdt het sneller op gaat, maar goed dit heb je ook dus op de EV's dus dat is dezelfde kostenpost ;)

Een goed onderhouden zal ook niet na 500.000 naar de schroot hoeven ;) heb je wel eens gezien hoeveel taxies er gewoon met een 1.000.000 op de teller hebben beter onderhouden zijn dan misscien jouw auto.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 25 januari 2019 17:06]

Het punt is dat je periodiek onderhoud moet uitvoeren bij een ICM, en dat werkuren vaak de grootste kost zijn (ik heb zelf ook nog in een autowerkplaats gewerkt, dus heb wel een idee van materiaalkost vs werkkost).
Bij een EV heb je simpelweg nauwelijks periodiek onderhoud. Er zijn nauwelijk bewegende onderdelen in vergelijking met een ICM. En daardoor is er ook minder kans op een mechanisch defect. Een ICM is, hoe robuust ook, nog altijd vrij fragiel als er ergens iets niet helemaal goed zit. En laten er nu net veel onderdelen nodig zijn om het ding überhaupt aan de gang te krijgen of te houden: klassieke batterij, startmotor, alternator, waterpomp,...
En zelfs het punt over remblokken blijkt bij EV's die regeneratief remmen niet te kloppen: er is online ergens een (ok, extreem) voorbeeld te vinden van een Tesla Model S die na 60k (of was het 100k?) nog steeds op originele remblokken rijdt. En nee, niet versleten :+
Op een auto met ICM heb je ook weinig onderhoudskosten. Het is altijd grappig hoe mensen denken en geloven dat zo'n auto vaak een beurt nodig heeft.

1. ICM auto's hebben vaak longlife olie wat dus om de 2 jaar zijn buurt nodig heeft of elke 30/40.000km.
2. De onderhoudsbeurt is misschien om de twee jaar 100,- als je dan bijvoorbeeld 60/70.000 heb gereden komen de eerste grotere dingen erbij diesel: gloeibougies, benzine: bougies. Bij 120.000km wordt vaak bij de normale motoren ''distributieriem vervangen (elk 120.000 vaak, kosten rond de €300/€800/€1000,-) dus hoeveel rij jij dat je dit moet doen? Bij kettingmotoren hoef je dit eigenlijk nooit te doen, maar wordt geadviseerd om het bij 350/400.000km te doen omdat de ketting kan uitrekken en de gelijders vaak niet goed werken meer.
3. Dit is een routinegebeuren. Enige extra kosten zijn:

* Als je automaat rijdt, dus je exta beurten nodig hebt.
* Koppelingsplaats vervangen (als je niet weet hoe je auto moet rijden, want vaak is dit 1x om de zoveel KM)
* Remmen, ook als je vaag rijdt het sneller op gaat, maar goed dit heb je ook dus op de EV's dus dat is dezelfde kostenpost ;)

Een goed onderhouden zal ook niet na 500.000 naar de schroot hoeven ;) heb je wel eens gezien hoeveel taxies er gewoon met een 1.000.000 op de teller hebben beter onderhouden zijn dan misscien jouw auto.
Dit is het meest ongeloofwaardige verhaal dat ik ooit gelezen heb over onderhoud van brandstof motor auto's.

Geen woord over:
-- Airco vloeistof bijvullen,
-- distributieriem vervangen, voor 300 EUR?! Wat?! Hoe dan? Eerst even naar Turkije rijden voor goedkopere arbeid?
-- koppakking vervangen. Zoek voor de grap eens op marktplaats op "koppakking" bij 2e hands auto's. Je mond zal open vallen van de APK-loze auto's die verkocht worden met kapotte koppakking.
-- Wiel lagers vervangen,
-- Lekke radiatoren vervangen (roest etc),
-- Olie leidingen vervangen die weer eens doorgeknaagd zijn door marters,
-- Lambdasonde kapot. Hoe vaak ik dat niet al gezien heb bij wat oudere auto's.
-- Bougiekabels en alle andere connectoren (of kabelbomen zelf). Heel vaak stuk. Meestal na een jaar of 10 door oxidatie en/of schade door trilling. Met als resultaat de wel bekende: gekke lampjes die soms aan gaan (het komt zo vaak voor: er is zelfs een sketch over van Penny in "Big Bang Theory"), auto die soms niet start, auto die soms ineens uitvalt, achterlichten die het niet altijd goed doen, enz.

En ja ik heb ook wel eens van taxi's gehoord die tot de 3 miljoen doorrijden, maar die doen wel even wat meer onderhoud dan dat jij daar schetst. Nog even los van het feit dat die vaak in een prijsklasse zitten ver boven die van "de gemiddelde burger".

Dat gezegd hebbende: het onderhoud aan een elektrische auto is ook niet mals. Voor de prijs van het vervangen van je accu na 8 jaar (de verachte levensduur in het geval van Tesla) kun je ook een mooie nieuwe brandstof auto kopen.

Dus, ik ben het deels met je eens: brandstof auto's zijn op dit moment (uitgaande van > 10 jaar gebruik) goedkoper in onderhoud dan elektrische auto's. Maar dat is maar om 1 enkele reden: accu's zijn duur.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 25 januari 2019 14:55]

Dus, ik ben het deels met je eens: brandstof auto's zijn op dit moment (uitgaande van > 10 jaar gebruik) goedkoper in onderhoud dan elektrische auto's. Maar dat is maar om 1 enkele reden: accu's zijn duur.
En daar veranderd ook het één en ander. In een andere draad werd daar over gesproken: accu's die in auto's niet meer voldoen, kunnen prima ingezet worden voor tijdelijke opslag van energie. En als ze daar ook niet meer geschikt voor zijn, dan kunnen veel van de dure materialen herwonnen worden. Ik neem dus aan dat je bij het verwisselen van een accu gewoon nog geld terugkrijgt voor je oude accu.
100 euro voor een beurt nice. Ik heb de Polo van mijn vrouw gebracht voor een grote beurt auto is nu 4 jaar oud en 26K KM. Service beurt kosten: 640 euro! Daar zitten de nieuwe ruitenwisserbladen niet eens bij en het schoonmaken van de airco.

Een ICE heeft wel degelijk een hoger onderhoud dan een EV.
6000km per jaar klinkt als heel veel korte ritjes. Dan is zelfs een e-up nog interssant want zo worden de kosten per kilometer wel erg hoog.

Die 640€ had ik pas bij 90.000, rij dan ook 50.000 per jaar, dan is het de moeite.
Ik rij zelf een EV.

0 onderhoudskosten tot 100.000Km!
Remmen doe ik alleen regeneratief, dus die bewering die jij doet over remmen met een EV klopt niet. Remmen worden nagenoeg niet aangeraakt!

Vorige week nog een volvo S60 verkocht (één van de meest betrouwbare zeggen ze..). Man, man...gasklep kapot, injectoren kapot, lekker koppakking, lekkende olie keerringen, remmen compleet moeten vervangen. En dan had ik 'm nog maar een half jaar. € 1500,-! (zelf hoop gedaan).

Het is wel leuk dat je net doet voorkomen dat die onderhoudskosten niet veel zijn van een ICM, maar wat jij opnoemt kost me een bak met geld!
Misschien gevalletje maandag model. Ik lease via mijn werk al enige tijd auto's en met nieuwe wagens heb ik amper tot geen onderhoud.

Zie neerdere collega's om mij heen die een Tesla hebben, maar ik ga tot heden niet met hun ruilen. Aantal km is naar mijn mening gewoon veels te laag als je het vergelijkt met een diesel. Verder ben je gedwongen een vaste route in het buiteland te rijden mocht je met de auto met vakantie gaan (langs alle fast charges).

Ook komt de echte grote klapper qua onderhoud als je de accu mag vervangen. Uiteraard slijten ze tegenwoordig minder sneller, neemt niet weg dat je een keer onderhoud aan hebt.

[Reactie gewijzigd door vali op 25 januari 2019 13:56]

Ook komt de echte grote klapper qua onderhoud als je de accu mag vervangen. Uiteraard slijten ze tegenwoordig minder sneller, neemt niet weg dat je een keer onderhoud aan hebt.
Schiphol Tesla taxies met 300.000 Km hadden accu's die nog voor 93% correct waren. Hoeveel langer wil je met een accu doen? Prima dat jij nog geen EV maar al die vreemde vooroordelen...
Zoals ik al vermelde klopt het dat accu's in bepaalde gebieden langer meegaan, maar accu's worden niet alleen vervangen als slijtage hoog is.

Misschien uitspraken van medetweaker nog een keer doornemen voordat je een posted maakt?

Genoeg onderzoeken te vinden dat de omgeving waarin de auto rijdt grote invloed heeft op de levensduur van de accu. Verder verschilt het ook nogal tussen de auto fabrikanten. Of jij moet echt van mening zijn dat de Tesla taxi's alle electrische wagens vertegenwoordigen en daarom jou uitspraak voor elke electrische auto geldt?

Een auto koop je voor meer dan 10 jaar. Er moet niet alleen blind gestaard worden op het aantal km. Bedoel, bij mij staat meer dan 150.000 op de teller en hij is nog niet eens 5 jaar oud.

[Reactie gewijzigd door vali op 25 januari 2019 16:28]

De levensduur van de batterij staat niet 100% vast natuurlijk, daar is de techniek te nieuw voor. Maar uiteindelijk is de chemie het enige "bewegende onderdeel" in de batterij en uit de zeer trage degradatie lijkt dat redelijk stabiel te zijn:

https://electrek.co/2018/...n-data/#jp-carousel-65298

Is natuurlijk niet uit te sluiten dat er een grens is waarboven ze opeens bij bosjes omvallen, maar dat zou me eerlijk gezegd verbazen. Vanwege de chemische basis is "versneld testen" van slijtage redelijk goed mogelijk, dus ik denk dat ze een vrij goed beeld hebben van hoe deze batterijen oud gaan worden.

Edit: Je hebt wel de koeling in de batterij, maar dat is een lus van koperen buizen die zo nauw geintegreerd is dat het me sterk lijkt dat hier iets aan stuk kan gaan. De pomp is extern (gewoon de centrale koelings pomp in de auto, dus goedkoop te vervangen), en als die stuk gaat zitten er genoeg sensors in de batterij om te voorkomen dat de batterij te zwaar belast wordt totdat de pomp vervangen is.

[Reactie gewijzigd door enzozus op 25 januari 2019 15:00]

De techniek is helemaal niet oud. Eind jaren 1800 reden er al electrische wagens rond. Dat fabrikanten door de jaren heen het verder verfijnd hebben is weer een andere discussie.

Verder worden de metalen om de accus te maken en voornamelijk de nieuwe technieken die erbij worden toegevoegd om de accuduur te verbeteren steeds schaarder. Op dit moment is het een doodlopend techniek als het niet grandioos veranderd.

[Reactie gewijzigd door vali op 25 januari 2019 15:40]

* Remmen, ook als je vaag rijdt het sneller op gaat, maar goed dit heb je ook dus op de EV's dus dat is dezelfde kostenpost ;)
Dat dan weer niet; bij een EV wordt het grootste deel van het remmen niet door de 'echte' remmen gedaan, maar door de motor als dynamo in te zetten; de energie vloeit weer terug naar de accu's en de remmen slijten dan dus niet.
Omdat er op die manier niet altijd genoeg energie kan worden afgevoerd zijn 'gewone' remmen nog wel nodig; die werken alleen bij extra hard remmen en zeker bij een noodstop.
Effectief is er dus veel minder slijtage dan bij een ICE auto.
Dat dan weer niet; bij een EV wordt het grootste deel van het remmen niet door de 'echte' remmen gedaan, maar door de motor als dynamo in te zetten; de energie vloeit weer terug naar de accu's en de remmen slijten dan dus niet.
Ook een gewone brandstofmotor kan afremmen op de motor. Als je een beetje kan rijden en je koppie er goed bij houdt (vooruit kijken en denken) dan hoef je de rem maar minimaal te gebruiken.
Het is gewoon heel simpel: een EV bereikt met remmen op de motor een veel grotere vertraging dan een ICM. Het kan bij een ICM dus wel, maar leuk is anders (ook voor het overige verkeer)
Het kan bij een ICM dus wel, maar leuk is anders (ook voor het overige verkeer)
Wat is er niet leuk voor het andere verkeer? Wat is er sowieso niet leuk aan afremmen op de motor?

En wat de fuck is een ICM.... intercitymaterieel? International Congress of Mathematicians?
Haha. Foutje. ICM moet zijn ICE. Maar dat had je zelf waarschijnlijk ook al gezien.
Wat er niet leuk is? Ik vind het zelf vreselijk leuk. Maar als ik met 80 km/h op een stoplicht aan kom rijden, dan moet ik zeker 500 meter van te voren al het gas loslaten en terugschakelen (er van uitgaande dat ik een handgeschakelde auto heb, met een automaat lukt dat zowieso bijna niet). Ik dwing daarmee het verkeer achter mij om hetzelfde te doen. En automobilisten zijn er in het algemeen niet van gediend om tot iets gedwongen te worden....
Hoezo lukt dat met een automaat niet? Zowat iedere moderne automaat heeft flippers, zelfs bij Mercedessen uit de jaren '80 kon je al handmatig naar 3de of 2de versnelling terugschakelen door de pook van de automaat naar achteren te trekken.
Vrijwel elke automaat kan dit, niet alleen met flippers. Ik heb een Chevrolet Camaro uit 1970 gehad en die kon ook al handmatig bediend worden (3 versnellingen...).
Bij de moderne automaten kun je de sportstand gebruiken, waarbij de automaat ook terugschakelt als je van het gas af gaat.
Maar de realiteit is dat je die mogelijkheid juist niet gebruikt als je rustig wil rijden en terugschakelen bij het uitrijden voor het stoplicht betekent ook dat je hem weer in de normale stand moet zetten om weg te rijden. Allemaal gedoe, waar een normale automobilist niet op zit te wachten.
Maar goed, ik heb in ieder geval kennelijk goed uitgelegd waarom het voor het overige verkeer niet leuk is als jij afremmend op de motor op een stoplicht af rijdt
"Een goed onderhouden zal ook niet na 500.000 naar de schroot hoeven", hier ga ik je corrigeren. Je hebt gelijk dat een auto niet naar de schroothoop hoeft te gaan, maar een gemiddelde Nederlander rijdt maar 13k per jaar, op 20 jaar is dat een totaal van 260k km. Een auto is dan zwaar verouderd op het gebied van techniek, prestaties, comfort en uiterlijk dat de meeste mensen er geen belang meer bij hebben en gewoon iets nieuws willen. Dat zal geen verschil maken tussen EV's en ICM's.
Hier wil ik nog even aan toevoegen dat de levenduur van een auto vaak op 300.000 wordt gezet.
Hoewel je met het reguliere onderhoud een heel eind komt zijn er altijd onvoorziene mankementen door de complexiteit. Dit heb je bij EV's veel minder tot niet.

Ik werk in de auto branche en 50% (ruwe schatting) van het werk is diagnoses en reparaties, niet zo zeer pure onderhoudsbeurten.
De vraag is alleen nog in hoeverre de software houdbaar is over tijd. Stel dat Tesla overhoopt over de kop gaat over 5 (?) jaar... Wat dan als je zo'n mooie auto hebt? en wat dan met de software?

Een beetje net zoals een spel kopen voor op de PC en na een tijdje trekken ze de stekker uit de servers voor online spelen... Sta je dan.
En die diagnoses? Die zitten tegenwoordig vooral in de complexe electronica van een auto.

En daar zit een electrische auto ook vol mee.
Er sneuvelt weleens een regelapparaat, maar in verhouding met "mechanische" of motortechnische mankementen valt dat eigenlijk reuze mee. Ik ben ook erg benieuwd hoe de garages een volledige omslag naar vol elektrisch gaan ervaring. Enkel banden en onderstel onderhoud zet geen zoden aan de dijk.
Ik mis nog:
- Uitlaat
- katalisator (soms)
- dynamo
Dat zijn dingen die niet zo vaak buiten de reguliere beurten voorbij komen ;) of de KWIK-FIT is je aan het belazeren. Maar goed dat is weer iets anders.
Grappig dat je in je argument allerlei onderhoudszaken noemt die uitsluitend te maken hebben met ICM's. Een hele flauwe opmerking zou kunnen zijn: die heb je bij een EV dus niet. Geen bougies, geen distributieriem, geen olie, geen koppelingsplaat.
Nu weet ik ook wel dat het genuanceerder ligt, maar je kunt er niet omheen dat een EV lagere onderhoudskosten *moet* hebben simpelweg omdat er veel minder bewegende delen in zitten.
In al deze discussies wordt vergeten dat het gaat om schonere binnensteden. Oude benzine en dieselmotoren moeten daarom van de weg af. Ik rijd zelf een ev maar twijfel of het kostenplaatje voor elektrisch lager uitvalt. Banden, hoezen, slangen, remolie, warmtepomp en elektrische delen slijten ook. Ondanks de onzekerheid moeten er early adopters zijn anders gebeurt er niets.
https://www.youtube.com/watch?v=qNd3miNU85k

Keuring van een Tesla die bijna 300.000 km gereden heeft. Heeft enig achterstallig onderhoud maar niets schokkends. Dat de Tesla nog goed rijdt komt misschien ook omdat de aandrijflijn al een keer is vervangen ...
De enige leuke is misschien wat de meeste zullen zeggen die een EV hebben, de optreksnelheid ''sneller in de toeren'' jagen. Maar goed op lange track zal een ICM alsnog veel sneller zijn dan een EV. En zal dus ook langer mee kunnen dan een EV. Vooral als je fullpower zou gaan rijden.
Dit is gewoon onzin. Een motor op brandstof heeft een relatief (hele) lage efficiëntie.

Als je een brandstof motor pakt en die vergelijkt met een elektro motor van gelijk (of minder) gewicht en volume, dan wint een goed ontworpen elektro motor ALTIJD. Dit heeft te maken met het feit dat een elektromotor 99 % efficiëntie heeft inclusief inefficiënties in laden en accu opslag zit je dan op ongeveer 57 % (brandstof zit richting op max 21 %) en bovendien (kortstondig) 3x het nominale vermogen belast kan worden.

Brandstof motoren komen niet eens in de richting. Het enige waar een brandstofmotor op dit moment nog wint is energie opslag: tank versus accu dus.

Zomaar een voorbeeld, de snelste productie wagen ooit zal elektrisch zijn en dit zijn de specs:
Acceleratie 0-100 km/u: 2,1 sec
Acceleratie 1/4 mijl: 8,8 sec
Topsnelheid: Boven de 400 km/u
Koppel: 10.000 Nm
Actieradius: 1000 kilometer

https://www.tesla.com/nl_NL/roadster?redirect=no

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 25 januari 2019 14:41]

Dat is een hele opsomming. Maar je mist het punt.
Als ik mijn leasebak volgooi met diesel rijdt ik daar lekker meer dan 1100 km mee. Is de tank leeg, dan gooi ik deze in 10 minuten vol en rij weer 1100 km.
Bij een EV mag je blij zijn als je 400KM op een volle accu haalt. Dan moet je een laadpunt vinden en laden wat op dit moment gewoonweg wachten, wachten en nog eens wachten betekend. Dan kun je weer een beperkt stuk rijden en moet je weer laden.

Dus een auto met verbrandings motor is nog steeds veel praktischer omdat het bereik per volle tank veel groter is. Dus op de lange afstand kan een auto met verbrandings motor verder rijden op 1 volle tank dan een EV met volle accu en zal er ook veel minder tijd voor nodig hebben.

[Reactie gewijzigd door 0vestel0 op 25 januari 2019 13:13]

Maar hoe lang rijd je nu echt achter elkaar 4uur? voordat je een stop maakt voor wat te eten en even plassen etc. Dan ben je al snel 40minuten bezig en de meeste EV's hebben dan al lang weer 80% batterij of meer geladen. Zeker als je ziet waarmee Porsche bezig 350kWh laders waarmee je 0-80 in zon' 15minuten laad. Dan is het na 400km een mooie koffie pauze en door.

Ik ben misschien wel een uitzondering maar een stop na 4uur is wel wenselijk.
1. Wij rijden wel 10 uur achter elkaar en wisselen steeds. Dat kan dus niet meer.

2. Je gaat gewoon compleet voorbij aan de matige actieradius en de lange laadtijd, wat gewoon zeer reëele tekortkomingen zijn van de huidige electrische auto.
Een Jaguar haalt niet eens 400, maar 260 km in de praktijk....
Bij lange afstanden doe je er gewoon 30% langer over.

3. En als we straks allemaal electrisch rijden, dan wordt het helemaal lachen als je op vakantie wilt (een halve dag wachten bij het tankstation?).
1, hoe lang stop je bij een wisseling? Als je op 10 uur tijd niet stopt voor plaspauze/eten ben je totaal niet verantwoordelijk bezig voor jezelf en je omgeving. Rij tijden zijn er om een reden, namelijk vermoeidheid tegengaan die een lange eentonige rit veroorzaakt. Want ook op de passagiers stoel slaap je niet echt goed. Maar het effect van moe zijn en rijden is hetzelfde als met alcohol op rijden.

2, I-pace is inderdaad niet de beste auto maar laad op 100kWh best goed. Lange afstanden, ja. In mijn vorige werk reed ik gemiddeld 100.000km per jaar. Dagen van 1000km waren niet heel ongewoon als vertegenwoordiger. Op vakantie doe ik het echter rustig aan. Ik ben immers op vakantie en de reis behoort daartoe en eens halverwege een dorpje bezoeken is best leuk. Daar bij een bakker een broodje halen, wat rondkijken voor een uur/anderhalf en dan door. Meestal plan ik het zo uit dat een dag etappe rond een uur of 17:00 eindigt. Gewoon om een leuke avond te hebben nog. Als het anders uitkomt mag het ook later maar ik probeer dat uur aan te houden.
De rit van mijn huis naar Grenoble heb ik al meerdere keren gedaan in het verleden met verschillende auto's. Variërend van een Lancia voyager tot een Audi A7. Meestal reed ik daar zo'n 9 uur en 20 minuten op afhankelijk van het verkeer. Gemiddeld rijd ik op de snelweg 115-120kmh. Ik heb dezelfde reis ook met een Tesla model S 90D kunnen doen en dat kostte me 9 uur en 38 minuten. Met 3 laadstops van gemiddeld 20 minuten. De langste was een uurtje met eten, daarin verlies je dus echt geen tijd want je zit toch te lunchen. Ik kwam echter wel veel frisser aan dan met de andere auto's door de verplichte pauzes. Het is echt niet zo'n groot probleem als je doet lijken.

3, dat was ook ooit zo met tankstations. En nog altijd kan dat een probleem zijn. Maar laders kun je ook makkelijk overal installeren. Zeker bij van die weg stations. En als er dan overal 150-350kWh laders normaal zijn hoef je echt niet zo lang te wachten en kun je met meer kortere stops ook overal komen op een normale tijd.

Ja er is nog een weg te gaan en dingen te verbeteren maar zo heel slecht is het ook weer niet.

[Reactie gewijzigd door Daniel_Elessar op 25 januari 2019 17:49]

Die 10 uur achter elkaar rijd je logischerwijs niet alleen. Twee uur rijden, twee uur slapen.

Aangezien het nu al heel druk kan zijn bij tankstations, moet dat straks een ramp worden als tanken 3x zo lang duurt.

En dan hebben we het nog even niet over een caravan. Dan halveert de actieradius van een electrische auto tot de waarde waarop ik met mijn huidige auto een tankstation ga zoeken.

Er is nog een héle lange weg te gaan wil de electrische auto een goede vervanger worden.

Het is zoiets als de klassieke analoge spiegelreflexcamera die je vervangt door een 0,8 megapixel camera. Je weet dat er toekomst in zit, maar het is helemaal nog niks.
Ah gelukkig :p Maar dan nog, 2 uur slapen in een rijdende auto? Bij veel bussen zijn ze er inmiddels afgestapt en hebben ze onderweg hotel kamers waar de chauffeur kan slapen voordat hij aan de volgende rit in zijn rooster begint. Dat is niet voor niks.

Verder ben ik het met je eens hoor, er moet nog een hoop gebeuren zoals auto's die een caravan kunne trekken voor de mensen die dat nodig vinden. ikzelf kampeer eigenlijk niet en als dat al zo is in een tent. Maar liever hotel of huisje. Laden wordt steeds sneller vaak heb je aan 15minuten genoeg om weer een groot stuk te kunnen rijden tot je volgende stop. Als je je reis zo opdeelt in een paar pauzes heb je eigenlij weinig verlies en is dat ook nog eens goed voor je lichaam kwa uitrusten. Met de laders waar Porsche, Audi en Rimac mee bezig zijn die 350kWH+ genereren is het dus van 0-80% of meer binnen 15 minuten. Dan stop je even voor een koffie na 400km en daarna kun je weer datzelfde stuk rijden of zeg 350km na zoveel tijd wil ik al wel weer eens naar de wc.

Misschien ligt het ook vooral aan mijzelf maar ik rij gemiddeld 115-120 op de snelweg en probeer ergens rond een uur of 5 mijn eindbestemming van de dag te bereiken. Ja soms vroeger op als je de boot naar Engeland moet hebben en daarna op het gemak naar je bestemming toe.

Als ik kijk naar hoe veel vooruitgang er is geboekt in elektrische auto's sinds Tesla begon en hoe lang het op het gebied van benzine/diesel auto's al bijna stilstaat. De stappen die genomen worden zijn behoorlijk.
In 1998 reden we met onze Panda ongeveer 1/18 met geluk en een tank inhoud van 40liter. Zo ver kwamen we toen dus ook niet.

Het heeft nog iets tijd nodig maar voor gewoon verkeer voldoet het al volledig. Ook zou de luchtkwaliteit in steden er veel op vooruitgaan. Hebben hier een paar straten waar ik gewoon niet doorheen fiets omdat daar altijd auto's voor het stoplicht staan en dat is een van de straten met het meeste fijnstof, je merkt dat ook als je daar doorheen fietst.
Ik ben met je eens dat electrisch toekomst heeft.

Maar de diesel staat niet stil. Roetfilter, katalysator en adblue maken de dieselauto stukken schoner. Niet zo schoon als een electrische auto, natuurlijk.

En punt waar we nog weinig over horen van onze politici is waar straks alle stroom vandaan moet komen als wij een warmtepomp en een electrische auto hebben en we kerncentrales, kolencentrales en gascentrales uitgeschakeld hebben.

Vooral in de winter lijkt me dit een uitdaging. Electrische auto's en warmtepompen gebruiken dan zeer veel energie.
Ik ga elk jaar op en neer met de auto naar Turkije, dus maak flinke ritten. Maar 1100km 10min tanken en weer 1100km mij niet gezien 😅😅

Ik vind 400km bereik ook laag en zal pas overgaan als die 800km kan, maar ik rij bijna nooit een complete tank leeg in één rit. Je moet naar de wc, eten, rusten, koffietje drinken. Als je dan overal fastchargers hebt, krijg je bij een korte wc pauze al flink wat kms bij om door te rijden. Als je echt een grote pauze neemt met avond eten of even pitten dank laadt je hem wel helemaal vol.

800km bereik wil ik dan ook omdat ik hem natuurlijk niet ga leegrijden. Bij brandstof neem ik ook de eerste tankstation nadat die zn laatste kwart heeft bereikt, vaak dat niet eens. Als die onder de helft is en ik moet even stoppen gooi ik hem vol. (Sommige landen heb je meer dan 100km helemaal niks, als je één en ander hebt meegemaakt onderweg laat je niks meer over aan toeval).

[Reactie gewijzigd door HakanX op 25 januari 2019 16:16]

Maar jouw diesel laat zijn actieradius niet automatisch als je thuis bent. Jouw diesel laat zijn actieradius niet automatisch als je op kantoor bent, niet als je in de parkeergarage staat.

Ik rij 50.000km per jaar (ongeveer 50/50 prive en zakelijk) en kan nog met een Tesla uit de voeten. Hoe ik dat van te voren wist? 1500 van mijn collega’s in Nederland rijden ook een Tesla of vergelijkbaar en kunnen ermee uit de voeten.

En 90% van Nederland rijd echt niet meer dan mij en mijn collega’s.

Maar wat dan als ik die ene keer per jaar met de auto naar Portugal wil? (Zogenaamd het ultieme voorbeeld van elke niet EV rijder). Ja, dan huur ik van de duizenden euro’s bespaarde bijtelling per jaar, voor een week een Porsche, en zwaai ik naar jouw diesel onderweg.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 26 januari 2019 12:56]

Dus een auto met verbrandings motor is nog steeds veel praktischer
Nee!
Het is waarschijnlijk voor de discussie veel leuker om heel rijdend Nederland op één hoop te gooien en daar de eigenschappen van een gemiddelde vertegenwoordiger aan te hangen (die dan wel in een rijtjeswoning moet wonen).
Als we het over praktisch hebben: als je veel kilometers per dag maakt of je hebt geen laadpaal bij je woning en je hebt geen laadpaal bij je werkgever, dan moet je geen EV kopen. Als je minder dan 300 km per dag rijdt en je hebt een paal thuis of bij je werkgever, dan ben je juist beter af dan met een ICM omdat je nooit meer tijd of kilometers kwijt bent met tanken.
Dat tanken van brandstof duurt heel kort. Maar als je langer rijdt en je moet je electrische auto tanken, dan ben je dus de pineut.

We kunnen er lang omheen draaien, maar de actieradius van een electrische auto is momenteel gewoon dramatisch slecht.

Zie een Jaguar: 260 km is gewoon om te janken. En dan lees je de tips om wat langer te kunnen rijden: zet de verwarming niet aan; laat de radio uit. Alsof de klok 50 jaar terug wordt gedraaid.

Dus
Als je minder dan 260 / 300 km per dag rijdt
Als het niet te koud is
Als je niet in de bergen rijdt
Als je thuis of op je werk kunt tanken
Als je nooit lange afstanden rijdt
Als je 40.000 euro hebt liggen of lease rijdt
Als de stroom niet te duur wordt
Als er geen MRB op de electrische auto zit

Ja, dan zou je wel eens goed af kunnen zijn met een electrische auto.
Mijn punt was dus: die nadelen die je opnoemt, zijn voor een groot deel van de nederlandse automobilisten helemaal niet aan de orde.
Als je minder dan 260 / 300 km per dag rijdt - Het grootste deel van de automobilisten zit daar ruim onder
Als het niet te koud is - In Nederland?
Als je niet in de bergen rijdt - In Nederland? Bovendien: bergaf oogst je energie
Als je thuis of op je werk kunt tanken - Dat kan vaak dus gewoon wél.
Als je nooit lange afstanden rijdt - Dat is lastig. Klopt. Maar ook weer niet altijd een probleem,
Als je 40.000 euro hebt liggen of lease rijdt - Daar heb je een punt, maar geef dat nog een paar jaar.
Als de stroom niet te duur wordt - Nou ben je aan het zoeken
Als er geen MRB op de electrische auto zit - idem.

Voor die 40.000 euro en voor de MRB: uiteindelijk is een auto een vervoersmiddel dat de economie stimuleert. Een EV zal daarom straks net zo worden behandeld als een ICE nu. We betalen al jaren ongeveer evenveel aan onze hypotheek als aan een auto (gemiddeld 500 euro per maand geloof ik). Dat lijkt een natuurlijke balans en die zal niet heel veel veranderen als de ICE wordt vervangen door een EV.
Ik denk ook wel dat het een keer goed komt.

Maar de waarheid is dat ik ook 's winters auto rijd, en dat ik ook in de bergen rijdt en ook met caravan erachter. En er zijn ook legio mensen die in koude en bergachtige landen wonen. Voor die situaties legt de electrische auto het keihard af tegen de normale auto.

Dus mijn conclusie is dat de electrische auto, hoe leuk die door sommigen hier ook gebracht wordt, nog een hele ontwikkeling door moet maken.

Want het is nog lang niet zo ver dat ik voor hetzelfde bedrag als een dieselauto electrisch kan rijden met dezelfde functionaliteit.

Dus zijn wij burgers niet in staat om met electrisch rijden ongesubsidieerd als vanouds de staatskas te vullen. En dat heeft nu eenmaal de hoogste prioriteit in dit land.
Mijn stokpaardje hier is: Je moet de ontwikkelingen rond EV's niet beoordelen op basis van de huidige situatie. Dus bereik, opladen en prijs zijn allemaal zaken die nog sterk in ontwikkeling zijn en mijn voorspelling is dat ze allemaal uiteindelijk uit zullen komen op een meer dan acceptabel niveau. EV's zullen ICE vervangen, daar zijn meerdere oorzaken voor, sommige dwingend (het klimaat) sommige minder (performance). Wij vinden met z'n allen nog steeds dat auto's een eerste levensbehoefte zijn en eerste levensbehoeftes worden uiteindelijk vertroeteld door overheid en burger. Over twintig jaar betalen we gewoon weer net zoveel voor een EV als voor een ICE.
Dat gezegd hebbende: de situatie op dit moment is nog niet ideaal en EV's hebben (rijke) early adapters nodig: mensen die bereid zijn in te leveren om iets nieuws te proberen en die bereid zijn daar voor te betalen. Dat is bij veel nieuwe ontwikkelingen zo. Uiteindelijk betalen die early adapters voor de introductie, waarna het gepeupel (jij en ik) er op een normale manier en tegen een normale vergoeding voor kunnen betalen.
Bottom line: de EV is nu nog niet in alle scenario's een volledige vervanging van de ICE.
Als ik mijn leasebak volgooi met diesel rijdt ik daar lekker meer dan 1100 km mee. Is de tank leeg, dan gooi ik deze in 10 minuten vol en rij weer 1100 km.
2200 km met tien minuten tanken. Je hebt een grote blaas!

Ik rij 2.5 uur, drink een coffee doe een plas terwijl mijn Tesla oplaad in 20 minuten en dan rij ik weer door. Asl je wilt weten hoeveel extra tijd je nodig hebt tussen Bordeaux en Haarlem (zoals ik maandelijks die) moet je gewoon hier eens kijken: https://abetterrouteplanner.com/ Ik ben van een Mercedes S naar een Tesla S gegaan en op die route doe ik er nu 90 minuten langer over. Maar veel comfortabeler en 95% van de kilometers zonder handjes. Zou niet meer terug willen.
Dat is nu nog zo. Met verbrandingsmotoren heeft het ook heel erg lang geduurd voordat deze zuinig genoeg waren dat je er +1000km mee kon doen op één tank met een relatief kleine inhoud (< 70L).

Als je EV's net zo lang kan doorontwikkelen zoals de voorbije 100+ jaar met de huidige techniek van conventionele motoren zal het een heel ander verhaal zijn. Ik denk zelfs dat er op veel kortere termijn voldoende vooruitgang gemaakt kan worden om het verschil tussen laden en tanken zo goed als op te heffen.

[Reactie gewijzigd door Darkstar op 25 januari 2019 13:19]

Lol. De EV is ouder dan de verbrandings motor. De ontwikkeling ervan loopt zelfs al langer. Hoeveel tijd hebben ze nog meer nodig:

https://www.anwb.nl/auto/...historie-elektrische-auto
De verwachtingen over de toepassing van de elektromotor in de auto zijn aan het einde van de negentiende eeuw hooggespannen. Zo schrijft De Kampioen in de zomer van 1898: 'het is te voorzien, dat het vervoermiddel der toekomst voornamelijk door elektrische drijfkracht zal worden bewogen.' Elektrische auto's zijn mechanisch betrouwbaarder en veel comfortabeler dan auto's met verbrandingsmotoren. De auto schudt minder, maakt veel minder lawaai en de inzittenden hebben geen last van uitlaatgassen.
Inzittenden hebben geen last van uitlaatgassen?

Ik ga niet de expert uithangen maar volgens mij moet er dan naar je auto gekeken worden.
goed lezen. Het is een quote van een artikel uit de de ANWB Kampioen van 1898
Het probleem is en was de energieopslag en opwekking. Het is gewoon verdomd goedkoop en gemakkelijk om olie te verbranden.

Een elektromotor zal met minder gewicht altijd meer vermogen/koppel op kunnen wekken dan een brandstofauto en nu de energieopslag eindelijk opgelost begint te worden is het te zien dat de elektrische auto steeds meer terrein gaat winnen. Mooi is dat toen ook dezelfde voordelen als nu de boventoon voeren. Betrouwbaarder, comfortabeler, minder schudden, minder lawaai en geen uitlaatgassen.

Het is nu al mogelijk om voor 40K een auto te hebben met een 64kWh voor 280KM snelweg bij -10.
Dit was 5 jaar geleden nog een droom. Als we dus nog 5 jaar verder kijken is ondertussen de VW I.D. nero uitgebracht voor 25-30K met 50kWh accu.

Voor de meeste mensen is een auto met 64kWh eigenlijk al te groot en kan 20-30kWh ook al genoeg zijn als snel laden goed ondersteund worden. Hierdoor komen er steeds betere auto's van 20-30K op de markt en komt de tweedehands markt ook langzaam op gang.

Als de projecties van de $/kWh voor lithiumaccu's doorgaat zoals verwacht zal de prijs langzaam naar de 40 dollar per kWh dalen rond 2026-2028. Dan is een lithium accu van 64kWh nog maar 2560 dollar. Dit is een stuk goedkoper dan een brandstof motor in een nieuwe auto schroeven.
Het probleem is en was de energieopslag en opwekking. Het is gewoon verdomd goedkoop en gemakkelijk om olie te verbranden.
Daar sla je de spijker op zijn kop. Dat was toen de nekslag voor de EV en dat is nog steeds de molensteen die om de nek van de EV hangt.
waarom maken we geen carrera GO in onze snelwegen. Geen accu meer nodig. Gewoon wat slimme sleepcontacten op de snelweg en in de steden terugvallen op accu's. Wordt het bereik ineens een stuk groter.
Jou stuk bevat een hoop wensdenken.

EV betrouwbaar? Sommige wel, sommige niet. De Tesla scoort bijvoorbeeld het slechtste van bijna alle auto's.

Batterijen goedkoper? Ze worden met het aanstaande tekort aan grondstoffen eerder duurder.

Geen uitlaatgassen? Misschien niet uit de auto, maar wel uit de kokencentrale.

Minder gewicht? Een electrische auto is stukken zwaarder dan een gewone auto. Een auto bestaat uit meer dan een motor.

Minder lawaai is tegelijk een veiligheidsrisico.

Onderweg snel even bijtanken is er niet meer bij.

En waar komt de stroom voor electrische auto's in de winter vandaan als we straks alle centrales sluiten?
Een elektromotor zal met minder gewicht altijd meer vermogen/koppel op kunnen wekken dan een brandstofauto
Alleen als je het gewicht van de accu(s) negeert
Het enige wat hiermee bevestigd wordt is dat op een bepaald punt in de geschiedenis de ontwikkeling van verbrandingsmotoren meer aandacht en budget kreeg, vermoedelijk omdat de elektrische infrastructuur toen al helemaal niet te vergelijken is met die van nu. Verbrandingsmotoren hadden dus een duidelijk voordeel.
Nu is dat niet meer zo en zal de EV dus een inhaalslag maken op het vlak van ontwikkeling, wat je al duidelijk ziet in niet enkel het aanbod maar ook in de grote stappen op het vlak van bereik, laadsnelheid, etc.
Je hebt gelijk. De reden waarom er toen voor de verbrandings motor is gekozen ipv een EV is nog steeds dezelfde reden waarom een EV sowieso de komende 20 jaar geen goede vervanging voor een verbrandings motor zal worden. Hoe spijtig ook.
Namelijk: Gemak, simpele redelijk goedkope infrastructuur voor transport van het energie medium. Kosten van het vervoersmiddel. Benzine is de reden waarom auto's relatief goedkoop zijn en ieder gezin tegenwoordig 2 tot 3 auto's kan betalen. De EV is voor de normale Consument niet betaalbaar. Nu niet en waarschijnlijk de komende 20 jaar ook niet.
Met verbrandingsmotoren heeft het ook heel erg lang geduurd voordat deze zuinig genoeg waren dat je er +1000km mee kon doen op één tank met een relatief kleine inhoud (< 70L).
Alleen is dat bereik voor een brandstof voertuig veel minder van belang, je kan het namelijk binnen enkele minuten weer aanvullen.
Helemaal gelijk, en daarom dat ik ook zeg: "nu nog". Als de infrastructuur zich meer en meer gaat aanpassen zal dat voor EV's ook zo worden. Of beter gezegd: je zal gewoon inpluggen waar je parkeert en de auto dus toch niet gebruikt. Misschien kijken we binnen een aantal jaren wel lachend terug: "Hah, 10 minuten stilstaan om te tanken, stel je voor!" ;)
Leuk dat je kan inpluggen waar je parkeert, maar dat maakt het bereik niet groter. Dat probleem wordt pas opgelost als snelladen echt snel gaat worden.
Mijn voertuig staat nu ook de hele dag bij een laadpunt, thuis. Als ik dus weg wil kan ik met een volle tank of accu weg rijden.
Met mijn huidige kom ik dan makkelijk op bestemming, bijvoorbeeld ergens langs de moezel om een weekeindje te toeren, met een vergelijkbare EV zijn er onderweg genoeg laadpunten, maar sta ik wel minstens twee keer een paar uur te laden... tegen de tijd dat ik er ben kan ik weer terug omdat het weekeinde anders voorbij is voor ik weer thuis ben.

Natuurlijk, voor woon/werk verkeer is het goed te doen met een EV, maar als je goed voor het milieu en je bankrekening wilt zorgen neem je de benenwagen, fiets of openbaar vervoer....
Het blijft koffiedik kijken. Resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst.

Daarnaast wordt er al heel wat jaren aan accu's gewerkt. De electromotoren zijn al uitontwikkeld.
Hoelang houdt de Telsa het vol op de duitsesnelweg aan een 200-250km/h ?
EV's zuipen energie om die hoge snelheid vol te houden tov een brandstofmotor met versnellingsbak.

Een Tesla Model S houd het al bekeken na 45min. en vaak is 250km/h niet beschikbaar doordat de batterijen te warm komen.
Een Tesla Model S houd het al bekeken na 45min. en vaak is 250km/h niet beschikbaar doordat de batterijen te warm komen.
Grapjas. Hoe lang kan jij 250 rijden? paar seconden tussen het verkeer door?

Ik probeer op de AB tegen de 180 te rijden en dan is mijn range ongeveer 330 Km (opvallend genoeg is snelrijden en dan lang superchargen sneller dan langzamer rijden en korter superchargen. Dat verhaal met die te hete accu's was inderdaad een probleem met gen 2 maar dat is al 6 jaar geleden. Nieuwe Tesla's kunnen dat in principe onbeperkt bij gemiddelde temperaturen. Grappig genoeg had Mijn Mercedes S meer problemen met warmte en hoe snelheden. Tot drie maal toe daarvoor opnieuw geconfigureerd, groter oliekoeler gratis van Mercedes maar het bleef een probleem. Met regelmaat viel ie in fall back mode als het warm was en ik weer eens een lege autobahn kon vinden.
Gelukkig is in Duitsland nu een commissie serieus onderzoek aan het doen om binnen afzienbare tijd de maximumsnelheid net als Nederland 130 te laten worden.

Zijn we gelijk van de autobahn voorbeelden af :+
Ja, die befaamde Duitse snelweg.. Steeds minder stukken waar je "onbeperkt" mag. En daarnaast rond steden altijd 100kmh of zelfs 90kmh. Hoe veel mensen rijden er ook echt 200kmh+ ? Meestal rijd men 120-130 op de snelweg en het verschil tussen 115 en 130 in aankomst op 1000km is ook nihil.
Datzelfde geld voor veel sportwagens. Ja leuk maar je gebruikt maar een fractie van de capaciteit. Dat is ook niet heel erg.

Ik wacht ook op de eerste elektrische station, hopelijk komt Volvo er snel mee :) De nieuwe V60 volledig elektrisch zie ik wel zitten.

Er komen er ook nog wel die een aanhanger of sleurhut :Y) mogen trekken. Een fietsdrager zou voor mij wel handig zijn maar dat mogen er ook al een paar.

Een elektrische auto is inderdaad iets vervuilende om te maken dan een gewone auto. Maar afhankelijk van waar de elektriciteit vandaan komt neemt een elektrische auto dat verschil weer terug tijdens het rijden. Vaak binnen 1 a 2 jaar. Vaak vergeten mensen ook dat olie niet zomaar ontstaat en dat dat proces ook enorm vervuilend is. Ik kan me nog de grote olie rampen voor de geest halen.
Alles wat we maken is vervuilend. Een fiets ook. Maar we kunnen niet echt zonder. Ik probeer het meeste met de fiets te doen en anders met onze Zoe. Lange stukken rijden we inderdaad nog in onze Ford Focus diesel, die hebben we sinds 2017(auto zelf is van 2012) en die is nog goed en ik wacht nog even met inruilen totdat er een vergelijkbare EV is. Vervangen voor het vervangen van de auto is namelijk ook niet zo ecologisch. Maar we kunnen met elektrische auto's / vrachtwagens wel onze steden voor het grootste deel schoner maken voornamelijk de luchtkwaliteit.
[...]
Dit heeft te maken met het feit dat een elektromotor 99 % efficiëntie heeft (brandstof zit richting de 30 %)
EV zit op 59%-62% en benzine op 17%-21%.

Energy efficient. EVs convert about 59%–62% of the electrical energy from the grid to power at the wheels. Conventional gasoline vehicles only convert about 17%–21% of the energy stored in gasoline to power at the wheels.*

Bron: https://www.fueleconomy.gov/feg/evtech.shtml
En nu de benzine van well to wheel,

Je vergelijkt nu well to wheel elektriciteit met liter(kwh) benzine naar wheel.

Oneerlijke vergelijking.

Olie komt ook niet zomaar in de auto, reken het kraken etc ook mee. Dan zal je zien dat dat nog veel lager is.
Ja en het feit dat een elektrische auto alleen rechtuit snel is.
Je hebt als logo die mooie Porsche badge. Denk je dat hun auto ook enkel snel is in een rechte lijn?

Pikes peak record gemist? VW ID elektrische auto die het record verpulverd op die hill climb. Daarnaast zijn alle noemenswaardige circuit snelste rondes door hybrides gereden. Waar het allemaal mooi samenkomt.
De volkswagen ID is natuurlijk een rare situatie, gemaakt om enkel pikes peak op te klimmen, een rit van ongeveer 20 km. Twee keer doen is niet mogelijk. Terwijl je iedere andere auto kan omdraaien volgooien en nog eens omhoog kan sturen. Dat is het verschil, EV's zijn goed in bepaalde dingen maar moeten altijd ergens een concessie doen tov een brandstofmotor.

Dus ja ik denk dat als Porsche een EV uit gaat brengen je ook zal merken dat je significant veel gewicht meesleept, ook al hang je dat onderin de auto en binnen de wielen.

Ik zeg ook niet dat EV niet kan werken in een (race)auto. Ik zeg dat er momenteel nog geen enkele EV op de markt is die een beetje normaal de bocht om kan. En er is al helemaal geen enkele EV waarmee ik in de morgen in kan stappen naar de Nürburgring kan rijden een supersnelle ronde kan rijden en weer terug naar huis kan rijden.

Dat is voor mij een van de belangrijkste redenen om niet voor elektrisch te kiezen. Het rijdt niet (leuk) en je bent altijd beperkt!
Een normale race auto kun je ook niet omdraaien en direct terug racen. Dat is deels aan het evenent te danken. Dat vergt planning en professioneel denken.

Denk dat die ID beter de bocht om gaat als menig gewone sportauto. Een race auto doet ook consessies.
Je zult die Porsche op het zicht moeten vergelijken met een Panemera. Ben benieuwd hoe ze in verhouding staan.

Je rondje op de Nurburgring zal op ten duur ook gaan. Er zijn sterkte geruchten dan VW hun ID daar ook gaat inzetten om een ronde te maken.
En hoe leuk dat ook is daar te rijden het blijft een publiek wegdek met regels en dus kun je nooit voluit gaan gezien er ook mensen met kampers kunnen rijden. Een trackday is een ander verhaal natuurlijk :)
Eens maar je snapt de strekking. Als je kijkt naar de Porsche 919 is het belangrijkste deel nog steeds 'gewoon' de motor... EV's komen vast wel in de toekomst, maar momenteel is er gewoon geen EV die biedt wat ik zoek.

En deels is dat zelf ook gewoon emotie tijdens het rijden.
Daar is inderdaad de motor belangrijk voor hogere snelheid. Maar de elektra motor voor het accelereren. Dat is ook wel te zien/horen op de on-board beelden van de Nring run.

Hoe dan ook ik hoop dat VW met deze divisie wel eens beter gaan nadenken over hun software in de auto en vooral de CPU's die ze gebruiken. Dat zou eigenlijk elke fabrikant mogen doen. Vaak is de software op het touchescreen dat ze gebruiken enorm traag. En ook niet echt gebruiksvriendelijk.
Als je kijkt naar de Porsche 919 is het belangrijkste deel nog steeds 'gewoon' de motor...
De Porsche 919 is een hybride raceauto in de prototype klasse waarbij bijna de helft van het vermogen van de elektromotoren komt.
Daarnaast zijn in deze klasse de aerodynamica, het gewicht en de remmen nog wel belangrijker dan de rest: ook al blijft de 919 ruim onder de 1000 PK is deze auto dankzij die eigenschappen moeilijk te verslaan door alle (wel) op de markt zijnde super- en hypercars.

Maar goed; als een 919 je referentie-kader is hebben we inderdaad met de gemiddelde consumenten-auto inderdaad nog een hééééle lange weg te gaan...
Ik weet heel goed wat de 919 is. Het was om aan te tonen dat zelfs Porsche's meest geavanceerde auto nog steeds zwaar afhankelijk is van een brandstofmotor.
Wel als je werkelijk een Porsche wil kan ik daarin komen. De meeste zijn pure sportwagens en er zijn geen EV's op dit moment die zo gemaakt zijn (hoewel ze het verdomd goed doen op tracks!). Heb je ooit een Tesla op een circuit gereden? Dat kan al op veel plaatsen en je zou verbaasd kunnen zijn. Op de Duitse autobahn staan Tesla S bekend als zo ongeveer de snelste auto's omdat je daar zo vaak van 110 naar je gewenste snelheid wil. En daarin zijn Tesla's gewoon enorm goed.

Maar goed als jij een sportwagen wil waarmee je maximale bochtensnelheid wil, kan je dan niet beter een gewone auto kopen en een track auto huren? Op de gewone weg komt geen enkele auto ook maar in de buurt van de maximale bochtensnelheid. Gewoon te gevaarlijk.
Op Pikes peak hebben BEV een voordeel dat het vermogen niet terugloopt door de steeds ijlere lucht naarmate de wagen dichter bij de top komt.

Wanneer zal een BEV Parijs - Dakar winnen ?
Ze gaan ook een poging wagen op het lange Nurburgring circuit. Ben heel benieuwd naar wat ze daar gaan neerzetten kwa tijd. En het klopt dat de ijlere lucht een nadeel heeft op gewone motoren.

Parijs dakar, wanneer gaat een gewone auto dat winnen? Dat zijn ook geen gewone auto's/motoren/trucks die daaraan mee doen.
Voor in de stad is een elektrische auto het beste, weinig lokaal vervuiling als CO2/NOx etc fijnstof van remmen heb je ook eigenlijk niet omdat je voornamelijk en soms enkel met de elektra motor remt.
Ik wil daar wel een kratje Grolsch op zetten: over tien jaar rijdt een EV als winnaar in de algemene categorie de finish over.
Ik zie namelijk nog wel wat voordelen van een EV in dit soort races : geen stof in de inlaat, ideale traction-control op alle wielen, veel power onderin, laag zwaartepunt, eenvoudig onderhoud.

(er zijn ook nadelen, maar die vind ik minder leuk)
Wanneer zal een BEV Parijs - Dakar winnen ?
Volgend jaar gaan er vier competitive EV's meedoen.Ik denk dat die een prima kans hebben.
Geen idee waarom dat zou moeten zijn. Tesla's zijn maar ietsje zwaarder dan een Hellcat.
Ja en hoe vaak kan Tesla zijn ludicrous mode in een uur aanspreken en hoe vaak kan de hellcat los? Dus na 3 flinke sprints kun je naar huis...

[Reactie gewijzigd door 911GT2 op 25 januari 2019 14:24]

Dat vroeg ik toch niet? Jij zei dat een EV alleen rechtuit sneller is.
Ja dat is dus zo, een hellcat is namelijk ook alleen maar snel in een rechte lijn.
Lees dit eens: hiero

Daarin het volgende briljante stukje tekst:
"At full throttle, this raw beast sucks fuel at 1.5 gallons per minute--and will run its tank dry in around 13 minutes. (Range anxiety, anyone?)"
Ja een Veyron doet dat op topsnelheid nog sneller, maar hoe lang duurt het om dat weer aan te vullen, en hoe lang duurt dat bij een EV?
1000km per week is gemiddeld 200 km per werkdag. Dat kan vrijwel elke EV wel aan.
Dan een persoonlijke vraag: woon je vrijstaand? En/of kun je je auto op je eigen terrein parkeren? Heb je een vaste werkplek en heeft je werkgever de mogelijkheid om een laadpaal te plaatsen?
Geen idee waarom je wordt gemind. Alsof je geen voorliefde meer mag hebben voor een bepaalde techniek.

Iedereen die elektrisch rijdt die is "niet om", maar die krijgt een flinke zak belastingvoordeel cadeau, en dat je daardoor beperkte range hebt, en dat je voor een lange reis zult moeten laden, dat zijn dingen die ze dan maar voor lief nemen.

Ik vind een Tesla een enorm leuke auto, maar voor minstens de helft van Nederland gewoon totaal niet praktisch. Geen eigen parkeerplaats voor de deur, je laadpaal moeten delen met de halve buurt, onbetaalbaar voor de modaalverdiener etc. Hartstikke mooie wagens voor de mensen die genoeg verdienen, thuis kunnen opladen met de zonnepanelen en die hem thuis de garage in rijden met een flinke aansluiting zodat ie snel weer vol is.
Hier kan ik het mee eens zijn. Afgerond scheelt het me ongeveer €15000 in 4 jaar door een EV te kiezen. En dat doe ik nu pas omdat ik denk dat de 60+ kWh modellen genoeg range hebben voor mij. Ben erg benieuwd hoe ik het ga vinden, ik zie het gewoon als een proef om te kijken of het iets is voor mij.
Ik ben het deels met je eens. Ja als belg wonende in een appartement hebben we een eigen parkeerplaats. Geen laadpaal, huisbaas moet nog altijd een lamp in de fietsenstalling hangen. Dus een laadpaal wordt nog minder succes. Maar met een verlengsnoer komen we er ook wel voor onze Zoe. In het dorp is een 22kWh lader. Met het bereik van de Zoe laden we ook echt niet elke dag. Dat is gewoonweg niet nodig.

Weekend weg gaan is ook geen probleem met de Zoe gezien dat vaak binnen 300km afstand is van je huis.
Maar inderdaad beperkt. Tesla en de duurdere auto's doen het een stuk beter. Maar er komen steed smeer CCS snel laders bij.
Leuke vergelijking van een Tesla met een Hellcat (v8 benzine):

https://www.youtube.com/watch?v=dLgJUmVChE8

Ik weet wel welke ik zou kiezen :+ VroemVroooooeeeeeeem!
DB meter en een krijsende vrouw. Hoe verzinnen ze het.
Maar goed op lange track zal een ICM alsnog veel sneller zijn dan een EV
Ik zou niet weten waarom.
Net zoals bij een ICM is topsnelheid voornamelijk afhankelijk van het vermogen dat je bij de wielen krijgt. Als je in plaats van directe aandrijving een versnellingsbak tussen de electromotor en de wielen zet kun je gebruik maken van het volledige vermogen van de electromotor.
Bij een Electromotor is de meeste snelheid direct bij gas geven . Daarnaast verliest het kracht waarbij je bij een verbrandingsmotor wat misschien in het begin dus langzamer is op een langere termijn lange wegafstand dus sneller zijn.
Een electromotor heeft een vermogenskarakteristiek die ongeveer omgekeerd is aan die van een verbrandingsmotor, dat klopt. Maar waar een verbrandingsmotor een variabele overbrenging (versnellingsbak) nodig heeft om in het hoge toerental-bereik te kunnen blijven, zo kan je theoretisch hetzelfde doen bij een electromotor om te zorgen dat die laag in de toeren blijft.
Dat dat niet gebeurt heeft, denk ik, te maken met het feit dat een electromotor een heel brede vermogenskarakteristiek heeft en daarom bij normaal gebruik altijd wel voldoende vermogen levert.
Dat en het gewicht. Voor nu speelt de gewicht ook een grote rol. Waarbij de lichtere auto's vaak het voordeel hebben.

Een groot voordeel van een Tesla is dat het redelijk betaalbaar is. De ModelS P100D is volgens mij onder de 1 ton. Met 790PK etc . Dat soort auto's vindt je met ICM vaak rond de 3-5 ton kosten. Maar goed buiten dat gekeken natuurlijk.
Dat en het gewicht. Voor nu speelt de gewicht ook een grote rol. Waarbij de lichtere auto's vaak het voordeel hebben.
Die Hellcat is maar ietsje lichter dan een Tesla.
"Iedereen" is wel een hele grote groep van mensen. Ik heb het geluk gehad om een paar keer in een elektrische auto te mogen rijden en als het gaat om acceleratie (van de recentere auto's) dan snap ik het enthousiasme wel. Als ik denk aan het laden, en dan specifiek de actieradius t.o.v. de laadtijd, dan denk ik dat er nog wel een aantal stappen te maken zijn.

Vanuit het milieu aspect kunnen/moeten we het alleen maar toejuichen, maar vanuit een praktisch oogpunt moet er nog wel wat gebeuren. Niet alleen de actieradius, maar ook de aanschafprijs is nog te hoog en het benodigde energienetwerk is er nog niet. Als we massaal overstappen op elektrische auto's dan moet er nog wel iets bedacht worden in de trant van piek momenten en totaal gevraagd vermogen. Daarnaast is niet iedere elektrische auto even goed voor het milieu qua productie ( Link)

Als auto-/racefanaat mis ik nog wel het geluid van een ICE die op z'n top moet werken als je doortrapt. (En nee... het geluid in over de speakers nabootsen in de auto is niet hetzelfde). Aan de andere kant... als dat de enige prijs is die we moeten betalen, dan zou ik wel voor zijn
Vanuit milieu aspect zijn we overigens veel te positief over de huidige en op korte termijn komende elektrische voertuigen. Interessant onderzoek https://www.sciencedirect...cle/pii/S135223101630187X "Non-exhaust sources account for 90% of PM10 and 85% of PM2.5 from traffic."

[Reactie gewijzigd door Waterkoker op 25 januari 2019 13:29]

Nieuwe generaties komen er aan.

De ‘norm’ is gelegd door Tesla. Alleen is 2000 kg niet bepaald zwaar voor een Amerikaanse wagen.
De Tesla 3 weegt ‘maar’ 1600kg, wat maar iets meer is dan de bmw 3/Mercedes C/VW passat/Audi a4

Kijk je naar de BMW i3, die legt 1300kg in de weegschaal omdat die vanaf het begin is gebouwd met elektrisch in het achterhoofd. De smart 4 weegt 1100kg omdat daar vanaf het begin rekening is gehouden met elektrisch.
De VW e-up is achteraf omgebouwd en die brengt daardoor ruim 1200 kg op de weegschaal, terwijl beide wagens te vergelijken zijn.

Klopt inderdaad dat ze zwaarder zijn, maar daar is nog veel te winnen.
Ik heb elektrisch gereden. Voor mij hoeft het niet. Heb weer gewoon een lekkere benzinemotor besteld.
Ik vond elektrisch rijden helemaal niet leuk. Auto's zijn log en zwaar. Ja ze zijn sneller in een rechte lijn, maar als je ze een bocht laat zien blijft er niets meer van over.

Daarnaast vroor mijn laadsnoer vast (no shit) en hoewel ik thuis kon laden kon ik dat op andere plekken veel minder. Als je dan eindelijk een paal gevonden hebt heeft hij storing.

Nee ik ga nog lekker een paar jaartjes in een ICE rijden van Das Haus. Daar kan geen elektra waggie tegenop.

[Reactie gewijzigd door 911GT2 op 25 januari 2019 14:42]

Ach een heerlijke benzinemotor blijft toch mooi hoor... daar kan een beetje zoem niet aan tippen (los van het koppel). Het is de hele ervaring die telt. Lekker even in de toeren jagen. Heerlijk.
Het is de hele ervaring die telt. Lekker even in de toeren jagen. Heerlijk.
Ik jaag mijn Zoe zonder problemen naar dik 11.000 toeren; er zijn weinig ICE auto's die dat doen.
(Helaas zit ik dan wel tegen de max. snelheid van 140 km/u aan. ;) )

Ik hou ook van het gebrul van een turbo-loze dikke V8.
Helaas is dat voor dagelijks gebruik niet echt heel geschikt, en tegenwoordig ook financieel en milieu-technisch steeds lastiger te verantwoorden.
Is geen probleem; die dingen blijven voorlopig wel bestaan en zijn er prima bij te doen, voor de hobby.

Als 'gewone' auto (en een Zoe valt onder wel 'heel gewoon') rijdt een elektrische auto (zeg ik als auto-liefhebber) wel heel erg lekker, en ook al is onze Zoe van mijn vrouw ben ik toch altijd erg blij als ik 'moet' rijden, en stap ik ook maanden na de aanschaf telkens met een big-smile uit.
11.000 toeren en 140KM/h 8)7 8)7 8)7 8)7 nee laat maar ;) 8000 en zit op de 260 is veel beter en oh ja accu / benzinekosten zitten nog steeds goedkoper dan de EV waarbij de accu na zoveel min/ het moeilikjk heeft.

Voor mij is het niet eens voor het geld maar de passie voor de auto's. En die haal je nu weg maar goed misschien omdat ik veel te oud ben geworden misschien?
oe boy.. een 'de mijne is groter dan de jouwe' insteek... :(
Helemaal niet, hij geeft aan passie voor auto's te hebben.

Ik vind EV's een prachtige techniek maar het is tevens een hele saaie techniek. Ik geniet nog elk moment van ronkende motoren en de geur die hier vanaf komt, daar kan ik echt kippenvel van krijgen. Autorijden en zelf onderhoud plegen aan je voertuig is toch super leuk, maar ik snap ook wel dat voor 95% van de bevolking dit niet het geval is.

Wanneer we straks allemaal nog max. 140 kunnen en autonoom achter elkaar aan rijden is voor mij de spanning er wel af, dan ben alleen nog een nummertje van de maatschappij die van A naar B moet om te gaan werken en geld te verdienen voor de schatkist, saai!
Dat zijn we nu al die nummertjes vd maatschappij ;)
Voor mij is het niet eens voor het geld maar de passie voor de auto's. En die haal je nu weg maar goed misschien omdat ik veel te oud ben geworden misschien?
Elke echte autoliefhebber zou erg pro elektrisch moeten zijn. Woon-werk verkeer is saai, maakt niet uit waar je in rijd. Laten we dat zo snel mogelijk veranderen naar elektrisch, dan blijft er misschien nog betaalbare brandstof over voor als je in het weekend de V8 even wil uitlaten.

Als het langer duurt om de overstap te maken heeft de overheid meer tijd om nog hogere accijnzen te vragen. Ook het oppompen van olie gaat er niet goedkoper op worden als we die massaal blijven verbranden voor woon-werk verkeer.
Red de toekomst van de klassieke auto. Op dit ogenblik heeft de klassieke auto nog de mogelijkheid om net zoals paarden te blijven bestaan als hobby. Als het te lang duurt om elektrisch te gaan rijden, dan word die optie waarschijnlijk onbetaalbaar.
Dat ligt echt aan de motor. De meeste mensen die dit roepen rijden rijden een normale 130pk Ford/mercedes/Fiat/etc Die klinken nu niet echt speciaal. Een sportauto daarentegen kan leuk klinken. Het verschil tussen een V10 uit Engeland/Duitsland en een uit Italië is leuk om het verschil te horen.

Maar voor normaal gebruik is een EV toch behoorlijk leuk rijdend.

[Reactie gewijzigd door Daniel_Elessar op 25 januari 2019 14:59]

Dat ligt helemaal niet aan de motor. Het is ook met een normale auto en normale benzinemotor gewoon lekker om af en toe een beetje sportief te rijden.
Autocorrect :Y
Sportief rijden houd meestal in dat mensen gewoon laat schakelen en verder niet hun vermogen curve aanhouden en dus op het juiste moment schakelen om optimaal gebruik te maken van de motor. Coureurs weten het meestal vaag maar schakelen op de lampjes die door hun engineer is ingesteld op het circuit.

In onze Zoe kan ik ook best sportief rijden> hard bochten door en banden laten piepen. Had laatst nog iemand achter me die op de rechte stukken achterop mijn bumper zat en maar tussengas geven etc. Maar toen we bij een bocht kwamen en ik zonder remmen de Zoe erdoor sleurde verdween de auto achter me om op het rechte stuk weer aan te sluiten. Natuurlijk is dat iemand die het licht ( ;) ) niet uitgevonden heeft en niet kan sturen.

Wat ik wil zeggen, sportief rijden, zelfs echt racen is prima en erg leuk op een plaats waar dat kan> circuit. Daarbuiten gewoon aan de regels houden :) Heb zelf ook wat meters op Zandvoort/Zolder/Spa en Nurburgring gereden als ook andere circuits. Heerlijk, en met soms ook serieuzere auto's als een GT4.
Ik ga met je mee, maar het zal een uitstervende hobby worden. Het wordt er steeds minder leuk op, katknuppelen, palingtrekken en biggetjes onverdoofd castreren mag tegenwoordig ook al niet meer :)
Dat is ook wat ze zeiden over Windows Vista....
Verbrandingsmotor, brandstofmotor, motor, desnoods otto- of wankelmotor. Niet ICM, ICE, FTNC of whatever afkorting die niemand gebruikt en zeker niet officieel is.
Je raadt nooit hoe de leerboeken heten voor de HTS autotechniek.

Zeker niet een officiële term, maar toch zeker een veelgebruikte afkorting die je tegenover EV mag zetten.
Zeg dan Internal Combustion Engine in plaats van een hippe afkorting. Zo moeilijk zijn die paar letters extra niet om te typen.
EV is tenminste overal EV (afhankelijk van de uitvoering ook nog soms PHEV, maar iig EV is herkenbaar) en duid op het totale voertuig. Hippe afkortingen voor individuele onderdelen slaan al helemaal nergens op, werkt alleen maar verwarring in de hand.
Psst. EV is een verzamelterm voor BEV en PHEV. Ik ben het helemaal met dat de "top gear" term ICE in de automotivewereld geen betekenis heeft. Een ICE is een (electrische) trein!
Een In Car Entertainment systeem was het toch? Iig in de tuner-wereld in de '00's :P
Nee, In Case of Emergency
Je raadt nooit hoe de leerboeken heten voor de HTS autotechniek.
Dat boek gaat over brandstof motoren, niet over brandstof voertuigen.
Zeker niet een officiële term, maar toch zeker een veelgebruikte afkorting die je tegenover EV mag zetten.
Nee, zeker niet geschikt, een motorblok is niet vergelijkbaar met een elektrisch aangedreven voertuig.
De correcte afkorting zou eerder ICV zijn, niet ICE of ICM.
Het is zo dat we op dit moment eindelijk zien dat de auto industrie niet langer tegen is op het idee van elektrisch rijden. De meeste merken auto makers (groups niet de individuele merken) hebben al minimaal 1 maar vaak een aantal high end auto's met elektrische aandrijving. Die dingen zijn niets meer dan gewoon eens kijken of je met een bijna onbeperkt budget een iets leuks kan maken.

Het geen men nu aan het doen is is niets meer dan de mensen die aan deze technologie gewerkt hebben onderbrengen in een aparte groep en ze op die manier meer resources bieden om te werken aan het goedkoper maken van de technieken en ze gereed maken voor echte massa productie.

De infrastructuur is niet zo zeer het probleem van de auto bouwers, zij zullen voor een groot deel dit gewoon laten gebeuren. Naarmate er meer mensen zijn die dit soort stekker auto's rijden zullen er meer mensen zijn die inzien dat als ze hun garage vol willen hebben staan met auto's die niet alleen betalen voor de parkeer plaats maar ook voor het gebruik van de laadpalen die daar zijn dan zullen ze flink wat van die palen moeten neerzetten.
Het zelfde geld voor bijvoorbeeld een pompstation. Je kunt nog steeds benzine en diesel verkopen maar misschien is het ook handig als je een paar van die palen neer zet zodat je ook de milieu bewuste mensen kunt bedienen (en geld aan ze verdienen)
Wat betreft de huis en tuin situatie dat is geheel aan de mensen die daar wonen en de overheid die zij in het zadel hebben gehesen. Als men wil dat er bijvoorbeeld minder geld uitgegeven wordt aan onderwijs, gezondheidszorg, defensie of buitenlandse hulp om maar een paar posten te noemen en meer aan het plaatsen van palen om de auto op te laden dan is dat waar men op kan stemmen en als het een beetje mee zit gebeurt dit dan ook.

Wat dat betreft is de infrastructuur totaal niet belangrijk voor de auto bouwers. Zij maken wagens die mensen willen kopen, als die wagens er vervolgens to leiden dat andere (mensen/bedrijven/overheden) geld willen/moeten investeren in het nog nuttiger maken van de stekker mobiel dan is dat mooi, als men dat niet doet dan wordt het uiteindelijk een flop dat hele stekker rijden (lijkt me sterk) en dan verkoopt men gewoon weer meer benzine auto's.
Nu zijn de investeringen in het elektrisch rijden enorm niet alleen bij de auto bouwers maar ook bij de overheid en bijvoorbeeld investeerders in winkelcentra. Ook de benzine pomp exploitanten laten zich niet ongemoeid en zijn bezig met het investeren in de technologie. De kans dat je over 10 a 20 jaar nog met een verbrandingsmotor rond rijd is dan ook relatief klein.

Het is natuurlijk wel zo dat met de huidige stand van zaken een auto met elektro motoren redelijk duur is, en je dus goedkoper uit bent met een simpele verbrandingsmotor maar dat was het zelfde toen men de TV introducerende en iedereen nog gewoon een radio had. Het duurde een tijdje voor de massa productie echt opgang kwam en ook jan met de pet een TV kon kopen, in middels heeft iedereen met een beetje inkomen minimaal 1 maar veel al meerdere TV's en zijn radio's zo goed als dood. Het zelfde geld voor de LP/Cassette en de CD in middels bijna geheel vervangen door streaming diensten.
Alle technologie heeft een levensduur en die van de verbrandingsmotor voor wegvervoer lijkt nu toch echt in de laatste levensjaren te zitten.
Helemaal verdwijnen zal in ons leven niet gebeuren (er rijden nog steeds Ford model A's rond bijvoorbeeld) maar dat het een aflopende zaak is en over een jaar of 40 alleen nog maar echt gebruikt word door liefhebbers en als educatief object in musea etc is vrijwel zeker op dit moment.
Wordt het niet tijd dat de auto-industrie samen gaat werken en goedkope, uitwisselbare modulaire accupacks gaat ontwikkelen?
Wat is het nut hiervan? Dit gebeurt op dit moment toch ook niet zo vaak met motoren en dergelijke buiten de groep van 'samenwerkende' automerken. Eerst maar eens de productie omhoog gooien e aanbod creëren, daarna kunnen we kijken naar modulaire accupakketen en dergelijke maar niet voordat een bepaalde techniek bewezen en het beste is bevonden. En dan nog denk ik dat dit alleen een interessante toepassing is voor het OV of taxi's of iets dergelijks.

[Reactie gewijzigd door KleineJoop op 25 januari 2019 18:28]

Het nut zou bijvoorbeeld zijn dat je bij een willekeurig 'tankstation' je accu's om kunt wisselen en direct door kunt rijden, of dat je voor een grote reis eventjes je achterbak vol kunt zetten met een extra accupack.
Nee juist niet. De dag dat er een standaard uitwisselbaal accuformaat en capaciteit is staat de ontwikkeling stil.
Want een standaard aansluiting is natuurlijk een endstop ;) Net als USB heeft gezorgd dat er geen vooruitgang meer is.
Hoeveel vooruitgang zit er in LR6 AA cellen, de bekende penlites? En hoeveel in accu's voor mobiele telefoons. Precies, niets versus veel? Een standaard formaat is het laatste wat je wilt bij batterijen.
Want telefoon batterijen zijn gestandariseerd, i kkan mijn s2 batterij in mijn nexus 5x stoppen 8)7

En soms zit je ergens aan een top, zoals die AA batterijtjes.
Precies. Nu is het nog veel te vroeg en is er nog veel te veel ontwikkeling te gaan om telefoon en autobatterijen te standardiseren.
Vond jij het ook altijd zo fijn dat je je GSM niet kon opladen met de lader van de persoon waar je op bezoek was? en ook erg handig dat elke telefoon weer een andere accu vergt. Jij vindt het dus onhandig dat er AA of AAA-batterijen bestaan en dat daar zoveel verschillende apparaten mee gevoed kunnen worden? en dat heeft natuurlijk de ontwikkeling van die apparaten tegengegaan?...

Modulair betekent dat je de accupacks in willekeurige vormen kunt maken door te schakelen, daar kan iedere fabrikant wat mee. Het wordt makkelijker even je accu's te verwisselen bij een tankstation of een extra accupack parallel aansluiten om een lange(re) rit te maken. Accu's worden dan ook meteen goedkoper omdat er niet zoveel verschillende soorten meer zijn, dat scheelt fabricageproblemen.
Die penlites van nu gaan ondanks miljoenen aan Duracel reclame nog precies evenlang mee dan 20 jaar geleden. Geen enkele vooruitgang.
Dat hoeft ook niet voor de toepassing waarvoor ze gemaakt zijn: laagspanningsapparaten. Bovendien heeft modulaire opbouw van accu's niets te maken met de capaciteit ervan. Die kan gewoon met techniek verbeterd worden, maar al de grootte van de modules gelijk blijft kun je bestaande voertuigen blijven upgraden.

[Reactie gewijzigd door Ramoncito op 28 januari 2019 11:08]

1. Tussen de beurten door zuipen veel van die longlife dingen meer olie dan wanneer je voortijdig ververst. 1 liter op 1000km valt binnen de specificaties volgens VAG en PSA.

2. 100 euro voor een onderhoudsbeurt moet ik nog zien. Als je het zelf doet ja, maar dat is geen 60.000km beurt die je dan doet voor dat geld. Verder zijn veel motoren voor de 200.000km al aan vervanging toe, vooral direct ingespoten benzinemotoren zoals de TSI van VAG en de THP van PSA (ja ook de nieuwe 1.2THP wordt met enige regelmaat vervangen, vaak zelfs nog binnen de garantie). Bij diesels heb je roetfilters die na 150K verstopt zitten, doorrijden verdunt je olie met extra ingespoten diesel en laat je blok muurvast lopen.

3. Koppeling vervang je niet omdat ie versleten is tegenwoordig, maar omdat je de bak er toch al af hebt liggen vanwege een ander probleem. Bij mijn auto was met 175.000km het druklager ingevreten op de geleidebus en vervolgens gesmolten. Koppeling was verder niks aan te zien, maar op een reparatie van 500 euro aan manuren voor een druklager en een geleidebus van 3 tientjes neem je de koppelingsplaat van 100 euro dan ook maar mee.

Edit: reactie op @theduke1989, blijkbaar terecht gekomen in hoofdthread.

[Reactie gewijzigd door _JGC_ op 25 januari 2019 13:24]

Zal de ontwikkeling van sjoemelsoftware nu ook onder die nieuwe divisie gaan vallen? :+
Het grappige is als de software er niet op zit de auto zodanig beter presteerd, sneller en alles is. Het is zo jammer dat ''bepaalde mensen'' zonder verstand dit soort dingen proberen kapot te maken. Want de waardes waren altijd al goed. het is de ene person die zijn dag niet had het voor iedereen verpest ;) Alsof de autobranch de grootste is. Kijkend naar je omheen maar goed dat wordt niet bekeken. Want dan valt opeens de werkgelegenheid helemaal plat.
Het is zo jammer dat ''bepaalde mensen'' zonder verstand dit soort dingen proberen kapot te maken
Je bedoelt rechters, kopers, regeringen etc? Met in totaal $30.000.000.000 aan boetes en vergoedingen?
Ik weet niet wat je hier zegt maar ik het het idee dat je wat afslagen hebt gemist. De motoren die VW gebruikt/produceert moeten voldoen aan bepaalde uitstoot-eisen. Die uitstoot wordt gemeten tijdens testen.
Alle moderne motoren worden volledig gestuurd door software die door de leverancier wordt geleverd. De "sjoemel"-software waar iedereen het over heeft verwijst naar verborgen functionaliteit in die software waarmee gedetecteerd werd of er een test gaande was. De motor werd in dat geval zo afgesteld dat hij voldeed aan de eisen. Als de auto de testruimte uitreed, werd alles weer ingesteld op "performance".

Het was niet één persoon die het voor de rest heeft verpest: VW zat in een spagaat: kopers wilden een snelle auto, de overheid wil een schone auto. Die twee gaan niet samen. VW heeft bewust de emissietesten gesaboteerd en dat gebeurde op grote schaal, met instemming van het management. Ze zijn niet voor niets veroordeeld tot een megaboete.

En die uitstootwaardes waren niet altijd al goed. Het verschil tussen de metingen tijdens de test en tijdens normaal rijden was ontzettend duidelijk: in de normale stand werden veel meer schadelijke stoffen uitgestoten dan in de test-stand.
nv, gereageerd op verkeerde post

[Reactie gewijzigd door WoutervOorschot op 25 januari 2019 14:42]

De vraag blijft (en daar heb ik een uitgesproken mening over) hoe VW dan ooit wil integreren van hardware en software... Als daar niet over is nagedacht, dan zal elke VW-afgeleidde auto een draak van een ontspoord project gaan vormen....
Valt het niemand op dat VW elke week een nieuws bericht de deur uit slingert over electriche auto’s om aandacht te trekken? En blijkbaar wordt er gretig gebruik van gemaakt...