Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Qualcomm wilde meer dan helft iPhones voorzien van eigen modem

Qualcomm wilde volgens een e-mail die Bloomberg in handen heeft, best modemchips leveren voor de iPhone XS en XR, als Apple zou beloven Qualcomm-chips te gebruiken in minstens de helft van de iPhones in de komende twee jaar. De bedrijven kwamen er niet uit.

Modem iPhone XS. Bron: TechInsights

Financieel persbureau Bloomberg publiceert de e-mails niet, maar schrijft er wel over. In de mails zegt Qualcomm-directeur Steve Mollenkopf toe dat Apple de gevraagde toegang tot software kan krijgen om de modems te kunnen integreren in komende iPhones. Apple-topman Jeff Williams had daarom gevraagd. Mollenkopf stelde als voorwaarde dat Apple in minstens de helft van de iPhones de komende twee jaar Qualcomm-chips zou zetten. De rest van de onderhandelingen is onbekend.

De e-mails tonen aan dat Apple en Qualcomm hebben onderhandeld over het gebruik van chips in nieuwe iPhones, terwijl beide bedrijven op dat moment al een juridische strijd voerden over licenties. De aanname is altijd geweest dat Apple daarom Qualcomm passeerde als toeleverancier van iPhone-onderdelen. Williams zei onlangs al dat Apple had geprobeerd om Qualcomm-chips te kopen, maar dat het niet was gelukt.

Het is onbekend waarop de onderhandelingen precies zijn stukgelopen. Alle nieuwe iPhones hebben nu een modemchip van concurrent Intel. Daardoor is de modem van de iPhone XS en XR nu een kleine x86-processor.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

21-01-2019 • 07:19

76 Linkedin Google+

Reacties (76)

Wijzig sortering
Waarom maakt Apple deze chips ook niet gewoon zelf!?
Volgens een gerucht willen ze dat ook uiteindelijk.

nieuws: Gerucht: Apple wil zelf modems maken voor smartphones

Echter daarin investeren kost blijkbaar de nodige tijd.
Vermoedelijk wilde ze dit niet doen omdat ze eerst goedkoop extern zonder risico konden kopen.

Gok zelfde reden waarom ze geen eigen iPhone fabriek hebben maar bedrijven zoals Foxconn de iPhones ect laten maken.
Zelf maken betekend nog steeds dat je licenties moet hebben op de techniek. Dan zullen ze toch bij qualcomm, intel of anderen moeten komen. Daarnaast moeten ze blijven ontwikkelen voor nieuwere generaties.
Apple wil juist af van Intel ivm bereik en data snelheid, maar niet afhankelijk zijn van Qualcomm en daarbij zijn eigen modem ontwikkelen. Dit wilde ze twee jaar geleden al met een promise dat internet beter zou worden met de Iphone, maar ook het bereik.

Ze hebben tot nu toe nog steeds geen modem,. De reden dat ze intel afnemen is puur prijs.

Ik zou verwachten van een toestel rond de 1000 euro dat je daar het beste in plaatst en vooral het nieuwste en nog belangrijker een grote 4000mAh batterij in de max en een 3500mAh voor de xs

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 21 januari 2019 11:05]

Als ik het goed begrpeen heb heeft apple zeker in begin bij qualcomm altijd een voorrangspositie gehad. qualcomm is goed, wederom als ik het goed lees sneller dan intel.

Het is dus apple die het onderste uit de kan wil halen, niet bij qualcomm wil komen maar dan een minderwaardiger product bij intel

Voor een premium merk met prijzen van rond de 1000 euro en marges die super zijn is apple voor de klant dus totaal verkeerd bezig.

Dat is een keuze maar een keuze waardoor ze technisch nu niet eens meer marktleider zijn maar links en rechts worden ingehaald op specs en prijs.
Apple is er gewoon om geld te verdienen. Er was ooit een leuk artikel (jaren geleden) geweest wat de reden zou kunnen zijn dat in zo''n duur toestel geen zwaardere batterij er in zou zetten. De opzet volgens de schrijver was dat de batterij na 12-18 maanden een stuk minder zou zijn en dus de klant de neiging heeft eerder een nieuw toestel te kopen. De schrijver gaf ook in een update in 2018 op dit artikel aan dat Apple dit heeft opgepakt na klachten door uiteindelijk met update"s de toestellen langzamer te laten lopen en klanten alsnog het idee hebben dat ze naar een nieuw toestel moeten.

Ik kan het artikel niet vinden, maar was wel een aardig lang artikel met statistieken toendertijd.
Sorry van je hele relaas, het zit vol van correcte onderbouwingen maar je stelling is niet van toepassing in dit geval.

Het klopt wel dat de maximale stroom terug loopt met veroudering, maar dat is totaal geen probleem voor telefoonaccu's. (Wel voor startaccu's zoals die in je auto en lithium accu's zoals die worden gebruik in hoog vermogende toepassingen, zoals accu-gereedschap en e-sigaretten)

Telefoonaccus hebben vele uren om te ontladen en dat lukt dan ook prima ook voor de meeste zware toepassingen zoals gaming. Voor telefoon accu's is het de totale capaciteit die beperkend wordt, daarom zetten ze de kloksnelheid terug totdat er per energie per second wordt gevraagd van de accu, zodat deze het einde van de dag wel haalt of in ieder geval vaker.

Apple kon de 'update' dan ook terug draaien zonder dat dat direct problemen gaf, als de maximale ontlaadstroom ontoereikend zou zijn geweest zou de telefoon direct crashen bij zwaar gebruik.
Een grote batterij betekent niet automatisch dat de telefoon langer meegaat.

iOS werkt zuiniger Android dus een noodzaak voor een grotere batterij is er niet.

Dat Android fabrikanten steeds grotere batterijen erin stoppen komt omdat de SOC minder zuinig is en Android niet de mate van power management kan toepassen dat Apple kan met iOS.
Een Iphone met een grotere accu gaat wel langer mee dan een iPhone met een kleinere accu.
Ben wel nieuwsgierig naar de onderbouwing c.q. bronnen voor de beweringen die je doet dat IOS zuiniger werkt dan Android en dat Android niet de mate van power management kan toepassen zoals bij iOS het geval is. Dergelijke uitspraken kun je pas doen als je Android en iOS op identieke hardware draait en dan gaat benchmarken maar voor zover ik weet bestaan die vergelijkingen niet...
En zelf maken en afdragen vanwege de patenten die eropp zitten en een eigen productielijn opstarten is duurder denk ik
En je moet ook maar de kennis in huis hebben.
Dat hoeft je op zich niet al in huis te hebben, die kennis kun je ook kopen. Zo is Apple op een gegeven moment begonnen met het overnemen van een paar bedrijven die CPU’s ontwierpen (P.A. Semi, Intrinsity). Een paar jaar later, met de introductie van de Apple A6, brachten ze hun eerste zelf ontworpen CPU’s uit...

Ik zie het dan ook als een kwestie van tijd voordat Apple hun eigen modems uitbrengt. Het is bekend dat Apple al een tijd niet tevreden is over de Qualcomm modems. Ik vermoed dat Apple een deal heeft gesloten met Intel. Intel wil ook graag een modem ontwikkelen en door samen te werken met Apple krijgen ze direct een mega-klant om hun ontwikkeling vooruit te helpen (en te financieren!) en vermoedelijk is Apple straks medeeigenaar van de IP.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 21 januari 2019 09:35]

Apple is hard bezig in San Diego een 'kleine' campus op te zetten van zo'n 1000 man. Recht in de achtertuin van Qualcomm. Volgens de locale media zijn er aardig wat wat vacatures waar Qualcomm medewerkers direct op kunnen solliciteren. Zie https://www.google.com/am...o-20181213-story,amp.html.
Simpel eigen productie kan de kwaliteit, prijs en volume niet evenaren.
Probeer je jou echt te vertellen dat een WiFi/4g chip vervangen gaat worden bij reparatie? Bij dat soort kleine componenten is dat zo goed als onmogelijk
Toen ik Rossmann op yt tegenkwam was dit ook mijn reactie. Nu een tijdje later kan ik het al iets beter verkroppen. Het blijft een vieze smaak in je mond. I get you completely.
Los van wat theduke1989 zegt kan ik je wel aanraden dit kanaal te bekijken.
Hij heeft wel degelijk verstand van zaken en op veel punten gelijk, verre van het niveautje "flat earth"waar je een link mee legt.
De grootste grap in dezen is nog wel dat hij zijn geld verdient met het repareren van met name MacBooks. Waar je in vele voorbeelden op zijn kanaal van de genius bar een nieuwe had moeten kopen kan hij het af met het vervangen van een klein onderdeel op het mainboard voor een fractie van die prijs. Tevens is hij een groot voorstander van het recht om te repareren, hij vecht op van allerlei niveaus met Apple, van de term genius (iq level) tot aan de douane die zijn voorraad onderdelen tegenhoudt omdat volgens Apple deze nep zijn ( terwijl ze van complete MacBooks komen)
Hij brengt het vermakelijk en heeft veel info. Ook zijn kat mrClinton heeft vAak wat te zeggen xD
Apple service centers hebben hele slechte doel stellingen . 1 ze mogen niets repareren alleen maar printen en onderdelen compleet vervangen. En 2 service centers worden verplicht zo veel procent nieuwe computers te verkopen. Anders verliezen zij hun licenties.
Was je even vergeten te vertellen

[Reactie gewijzigd door j1b2c3 op 21 januari 2019 10:22]

Zijn dat problemen waar je als klant last van dient te hebben? Sorry, in mijn optiek niet, dat Apple daar als commercieele partij anders over denkt, dat zegt iets over hoe zij klanten zien.
Als jij met je auto maar de officiële garage gaat en je wordt een poot uitgedraaid . Je gaat voor een lekke band en de band plus velg remklauw en wiel lagers worden vervangen onder garantie denk je oke ... service . Maar je krijgt maar 1 jaar garantie .
nu komen we bij keyboard gate grote getalen apple keyboards falen gewoon 1 toets die niet werkt . Reparatie kost 500 + euro’s kosten die reparaties omdat de kompete bovenkant van de case het toetsenboard track pad en de batterijen worden vervangen.
Aanschaf van een product is 1 ding afterservice is een ander. Maar het hoort ook bij de experiance want als jij na 1 jaar een rekening krijgt van 500 euro omdat er een een giga design faw in het product zit . Heb je een heel ander gevoel bij een product .
Laptop herstellen bij een onafhankelijke partij wiens naam op spel staat. Of laptop laten herstellen bij de grootste multinational in de weirld die eigenlijk vooral aan verkopen wil doen.

Wie kies jij?

Op de foute gereageerd...

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 21 januari 2019 14:15]

De grap is dat die kerel al lang is ontmaskerd. Zo maakt hij apparatuur gewoon stuk en stapt dan naar een Apple winkel wetende wat er fout is en gaat dan lopen klagen als de genius zich vergist. Zo'n apparaten hoeft Apple zelfs niet te repareren.
Totaal offtopic inmiddels.. maar nog al een beschuldiging, graag een betrouwbare bron, want hij komt erg geloofwaardig en kundig over. Tevens heeft hij verstand van zaken, iets wat ik uit diverse mystery guest filmpjes op het web, van diverse Youtubers tot aan Linus TechTips aan toe, niet van de self proclaimed apple geniuses kan zeggen.

Zoals hier eerder gezegd geef ik mijn apparaat liever aan een reparateur die zijn naam op het spel zet, dan aan een multinational die liever nieuw verkoopt en de klant als melkkoetjes ziet.
Heb je wel eens gedacht om te reageren op GeenStijl? Gezien het volkomen ontbreken van argumenten, onjuiste interpretaties, straattaal, schelden en het incorrect gebruik van andere talen denk ik dat je daar zeer op zijn plaats zou zijn.

Je slaagt erin om een nieuwsbericht waarin het gaat over een afspraak tussen tween bedrijven die niet doorgaat (komt natuurlijk heel vaak voor en Apple lijkt me hier niets fout te doen, verbeter me als je er meer van weet dan wij allen) om te toveren tot een warrig anti-Apple verhaal dat absoluut niet toevoegt aan de discussie. Zoals je zelf als schreef. als je niets te zeggen hebt is het beter om te zwijgen. Dat leek me uitermate van toepassing.
Ik heb een sterk vermoeden dat het gemiddelde niveau op Geenstijl hoger is dan op Tweakers.
Tjah je kan natuurlijk onzin roepen dat een kwestie over modems iets te maken heeft met reparaties van laptops maar je beseft natuurlijk zelf ook wel dat dat helemaal nergens op slaat. 8)7
Behalve dan dat Apple helemaal niet acherloopt op de concurrentie.
Ze hebben altijd achter de feiten aangelopen met zaken als : multi tasking, expandable memory, dual sim, display resolution, ar/vr, widgets, file-sharing, camera megapixels, picture in picture, waterproof, restricted ecosystem, wireless or fast charging etc.
Uiteindelijk komen (kwamen) sommige van de genoemde punten ook naar de iPhone maar het duurde toch doorgaans wat jaartjes.
Ik zie het als consumenten die relatief weinig technische kennis hebben en gewoon een smartphone willen die altijd werkt en omdat Apple de reputatie heeft 'het beste' te zijn gaat men in dit gevoel mee zonder zich veel vragen te stellen. Ik zie dan ook bij de meeste iPhone gebruikers dat men doorgaans hun iPhone gebruikt zoals hij uit de doos komt. Er wordt zelden of nooit iets persoonlijk ingericht wat UI betreft, voor zover dat tenminste al mogelijk is.
UIteraard blijft het allemaal een persoonlijke voorkeur, ik heb vroeger ook Apple devices gehad van ipod tot iPad maar uiteindelijk vind ik veel meer vrijheid en aanpassingsmogelijkheden tot personalisering bij Android. Eén uitzondering hierop blijft de iPad, dat is het beste tablet dat er is ;)
TL:DR: Qualcomm was superbang dat Apple hun software voor de chips zou gebruiken om de Intel modems te optimaliseren (en zo een concurrent te helpen). In ruil voor toegang beschermde Qualcomm zichzelf door te eisen Apple minimaal 50% van de iPhones zou voorzien van Qualcomm chips (ipv bijv. Intel chips). Apple wil eigenlijk af van de (te?) hoge licenties die Qualcomm rekent.

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 21 januari 2019 07:33]

En dat is pure speculatie.
[quote] Qualcomm then sued Apple, accusing it of using its software to help improve the performance of Intel chips.[/quote]

https://www.bloomberg.com...de-in-bid-for-phone-chips
Meerdere kanalen vertellen hetzelfde, dus pure speculatie zal het niet zijn. Dit is een logische stap van QC geen enkel bedrijf zou het gratis doen.
Inderdaad, bedankt voor de '0' mismod. https://www.bloomberg.com...de-in-bid-for-phone-chips

[quote] Qualcomm then sued Apple, accusing it of using its software to help improve the performance of Intel chips.[/quote]

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 21 januari 2019 16:38]

meerdere kanalen die allemaal andere bronnen hebben?
Kun je zelf toch ook zoeken?
Google is your best friend!
Bijv Phonearena etc etc
Natuurlijk.
Klopt, maar jij poneert een stelling en ik verwacht daar ook bewijs van in je originele bericht.
Waarom zou ik bewijs moeten leveren terwijl het overal staat?
Kijk als het iets geheimzinnig was dan was het een ander verhaal!
speculatie die mij logisch in de oren klinkt.
Het is pure speculatie dat het niet zo zou zijn.
Alle bedrijven willen hun geheimen beschermen. Apple maar ook Qualcomm.
Apple doet kei en keihard zaken. Het is dus zeer aannemelijk dat Apple een paar Qualcomm chips wil afnemen en daarna elders op de eerste rij wil zitten bij een andere fabrikant.
En dat wil Apple. Als Qualcomm niets te bieden heeft, alles is zo simpel dat er de prijs ver omlaag kan omdat er vrijwel geen R&D in zit dan gaat Apple toch gewoon elders shoppen? Of ze sleutelen zelf wat inelkaar.
En dat doen ze dus ook.
Over marges gesproken, dan wil je ook vast van Apple af, die hebben pas marges
Het ging om Software, logisch dat QC voorwaardes stelt.
Jij wilt wat van ons dan willen wij wat van jou, logisch toch voor wat hoort wat.
Inderdaad, er zit zeer veel geld in software. Zelfs als dat niet zo zou zijn is het nog niet zo dat iedereen het mag gebruiken voor nop. Apple zou dat zeer goed moeten begrijpen aangezien anderen dood proberen te procederen vanwege een bounce effect van een paar regels code.
Idd, hebben ze wel vaker bij kleine bedrijven gedaan.
Eerst wat lenen (jatten) en dan door procederen tot de andere partij afhaakt.
logisch toch voor wat hoort wat.
Sterkste argumentatie die ik in jaren gehoord heb. ;)

Apple betaalt er toch gewoon voor?
Nee in dit geval niet, ze betaalden voor de chips.
Maar wilde ook software inzien, dus QC zegt dat mag maar we willen dan wel dat jullie meer chips afnemen en dat wilde apple niet. Maar ze hebben het dus wel gebruikt terwijl het een patent van QC is.
Waarom denk je dat Apple het opeens wilde fixen met een software update, maar dat was te laat ze waren al gepakt.

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 21 januari 2019 10:30]

Artikel is vrij vaag over welke software het juist gaat: software om de modems te designen, te testen, ... ? Of extra functionaliteit in de modemsoftware zelf om betere integratie toe te laten?
Ik wordt hier eigenlijk niet veel wijzer van.

In ieder geval: hard onderhandelen geeft soms veel winst en soms veel verlies. Maar dat is zaken doen.
Wat Qualcomm eigenlijk vreest is - dat Apple opnieuw met hen in zee wil gaan om ze nog 's fiks te naaien. En dan zelf zo'n modem te bouwen. Dat is Qualcomm hun recht - en dus zal Apple gewoon geen chips krijgen. Apple perst z'n leveranciers staalhard uit - dat is al uit menig verhaal naar boven gekomen - dat mag - maar dan moet men niet komen janken als de leverancier er genoeg van krijgt - en up yours denkt.
Het was toch al zo dat er een mix gebruikt werd in een vorig model? Een deel Qualcomm, een deel Intel
Ah dat wist ik niet... maar goed als een reparateur een modem printplaatje van qualcomm niet meer in voorraad heeft, kan hij intel versie gebruiken??? Dat wil ik dolgraag weten.

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 21 januari 2019 15:58]

In de praktijk gebruikt Apple altijd al onderdelen van verschillende fabrikanten in één model.