KPN gaat met actiegroep Xs4all Moet Blijven in gesprek

KPN heeft een oproep van de actiegroep Xs4all Moet Blijven om in gesprek te gaan geaccepteerd. De groep, waar oud-medewerkers bij betrokken zijn, wil dat de provider zijn zelfstandigheid blijft behouden.

Een datum voor het gesprek is er nog niet. "Onze inzet is hoe Xs4alls zelfstandigheid behouden kan blijven en hoe de provider een belangrijke maatschappelijke rol kan blijven spelen", stelt initiatiefneemster Kirsten Verdel tegen het AD. Verdel startte anderhalve week geleden een petitie voor het behoud van Xs4all, nadat KPN bekendmaakte dat de merknaam zou verdwijnen.

Die petitie is inmiddels bijna 40.000 keer ondertekend. In navolging van die bijval is de actiegroep Xs4all Moet Blijven opgericht door onder andere Verdel, oud-Xs4all directeur Doke Pelleboer, oud-woordvoerder Sjoera Nas en oud-business developer bij de isp, Bob Overbeeke. Maandagavond doen zij de aftrap van een campagne voor het behoud van Xs4all in de Waag in Amsterdam.

Niet bekend is of KPN bereid is zijn plannen te wijzigen. Het Parool schrijft dat KPN er volgens ingewijden rekening mee zou houden dat bij een opheffing van Xs4all 5 procent van de klanten vertrekt, maar na alle kritiek op de plannen zou dat percentage inmiddels gestegen zijn tot 25 procent. KPN zou volgens de krant al langer bezig zijn Xs4all 'te ontmantelen'.

Zo zouden de plannen vorig jaar geleid hebben tot het vertrek van Xs4all-topman Paul Naastepad en werd in 2016 gebroken met twee onafhankelijke stichtingen die waken over 'de oorsprong en het gedachtegoed' van Xs4all. De provider kent zijn oorsprong in hackerorganisatie Hack-Tic en is in 1993 opgericht door Rop Gonggrijp, Felipe Rodriquez, Paul Jongsma en Cor Bosman. KPN nam de provider in 1998 over, maar sindsdien zou Xs4all een zelfstandige entiteit binnen KPN zijn gebleven.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

21-01-2019 • 07:31

204 Linkedin

Reacties (204)

204
195
128
14
1
53
Wijzig sortering
Iedereen zit in dit nieuwsbericht op de techniek, wel begrijpelijk hier bij Tweakers.
Maar daar gaat het de meeste (prominente/bekende) bezwaarmakers niet om.
Het gaat bij deze meer om de privacy/vrijheid van meningsuiting enz en standpunten van de provider hierop. Kijk naar het verleden om dit te begrijpen.

Karin Spaink
Sjoera Nas ook geen onbekende in de privacy wereld
Ik zou heel graag willen dat XS4ALL weer als belangenorganisatie fungeert, maar dat doen ze al een paar jaar niet meer.

Het gaat mij nu vooral nog om de technische kennis. Erg fijn om als je belt, direct iemand te spreken die echt iets van IT weet, en niet eerst 3 niveaus van helpdesks die keuzemenutjes doorlopen.
Ik had vorig jaar problemen met mijn verbinding die online.nl in 6 maanden nog niet op kon lossen. XS4ALL kon dat wel.
Voor die premium service betaal ik nu graag die extra 15 euro of zo per maand.

Als dit verdwijnt ga ik maar naar de kabel: als er geen enkele premium service internet meer is kan ik net zo goed voor de sterkste verbinding voor de laagste kosten gaan, en niet naar KPN. Helaas krijg je dan ook de bijbehorende lagere service.

Blijkbaar zijn er te weinig Nederlanders die de service en betrouwbaarheid van internet belangrijker vinden dan de prijs en zijn er alleen nog maar prijsvechters over.
Deze actiegroep is misschien de laatste kans.
Ik noem de hele reeks op die op hun briefje staat op met dat ik dit al heb uitgevoerd en dan zijn ze even stil :)

en dan plannen ze een afspraak in met een technisch iemand of wordt ik doorverbonden (ligt eraan hoe druk ze het hebben)

Die mensen met zo'n lijstje zijn goedkoper en zo kan je abo dan betaalbaar blijven, maar het is voor iemand met enige kennis ervan heel simpel om daar zo langs te komen.
De laatste keer dat ik zo iemand aan de lijn had begrepen ze totaal niet waar ik het over had, maar wilden ze mij niet doorverbinden totdat ik al hun (beginners) vragen had beantwoord.

Ze gingen toen zelfs zo ver dat ze wilden dat ik de stekker er uithaalde, 10 minuten wachten en dan weer terugbellen. Ondanks het feit dat ik aangaf dat ik dat natuurlijk al had gedaan, en dat ik net 30 minuten in de wacht had gestaan....

[Reactie gewijzigd door EthirNandor3 op 22 januari 2019 19:32]

Dan moet je vragen om de manager want dat kan echt niet xd
Heb ik ook geweigerd natuurlijk en net zolang doorgedramd tot ik werd doorverbonden met iemand die iets meer wist.
Evenzogoed waren dit soort dingen de reden voor mij om weer terug te gaan naar Xs4all.
Heel triest als er straks geen alternatief meer is voor de goedkope zooi.
Vraag me wel af wat KPN precies bedoelt met "er verandert voor de klanten niets", incl. de Fritzboxen. Gaan we dan KPN Premium Superduper krijgen ?

Dacht dat XS4ALL IP verkeer ook via KPN Wholesale liep, wat iets hogere betrouwbaarheid zou moeten geven.

Redactie: het is Mevr. Verdel, niet Vedel. Kirsten Verdel is ook bekend van de PvdA, dat boek over de Obama campagne etc.
"Er verandert voor klanten niets" spreekt natuurlijk over direct na de overname. Eigenlijk bedoelen ze: "We gaan eerst maar eens zorgen dat het merk verdwijnt, en daarna gaan we een keer nadenken over integratie."

Dan kunnen klanten eerst wennen aan het feit dat ze bij KPN zitten, als men dan alle systemen gaat integreren, dan kan men het verkopen als een verandering binnen KPN, in plaats van dat het aan het verdwijnen van de Xs4all merknaam ligt.
Anoniem: 1092407
@WCA21 januari 2019 14:24
De geschiedenis herhaalt zich. Ooit was Tiscali in Nederland een topper op gebied van klantenservice. Ik ben toen een paar weken na de overname door KPN voor de backoffice gaan werken in mijn studententijd (eerst in Utrecht, later in Amsterdam ZO) en heb nog net een week onder de manager gewerkt die daar zo ongeveer eigenhandig de Tiscali klantenservice had opgebouwd. Die kreeg jaar op jaar ruim een 9 als rapportcijfer van consumenten. KPN heeft Tiscali toen onder de Telfort vleugel ondergebracht en mevrouw de manager is er heel snel vandoor gegaan. Het was namelijk snel een zinkend schip dus gelijk had ze.

Binnen een jaar was de klantenservice afgegleden naar een 5 en de klachten stroomden binnen. Ik had het druk zat daar op die backoffice. Later in Amsterdam was ik bijna fulltime bezig met het terugbetalen van abonnementsgeld. Mensen kwamen zelfs uit alle hoeken van het land naar kantoor omdat ze uit wanhoop geen andere oplossing meer zagen. Bijna elke week stond Kassa wel weer bij de receptie van het gebouw.

De bewaking keek altijd mee als ik of een collega klanten te woord stond in de ontvangstkamer beneden maar ik maakte de mensen altijd snel blij door heel snel met geld over de brug te komen, plus een brief met de toezegging zwart op wit. Dat ging natuurlijk als een lopend vuurtje in de chatrooms. KPN boeide het allemaal niet. Die ging voor de grote groep die geen problemen opleverde, de weg van de minste weerstand. En ik maakte mijn werk er een stuk aangenamer mee. Win win. Vooral niet moeilijk doen. De mensen hadden gewoon gelijk. Zelfs ik kreeg problemen vaak niet opgelost, zelfs niet als ik collega's van de technische afdeling aan de mouw trok.

Ik heb mensen toen vaak geadviseerd om over te stappen op XS4ALL vanwege de betrouwbaarheid. Jammer dat dat tijdperk nu aan zijn eind komt.
Reageert met een weemoedig gevoel
Even kort een reactie van een 'een kleintje'; Top dat je de moeite neemt om 't neer te pennen!

'k Zou willen dat men daar jaren geleden meer naar had geluisterd; ik verwacht dat we binnen nu en 5 jaar enkel nog maar grote vraagtekens voor onze neus krijgen over "hoe komt het toch dat we de klanten bij het minste of geringste verliezen" en "waarom werkt xyz bedrag niet als klantenbinding methode"... Simpelweg omdat men vergeten is wat de definitie van kennis/ervaring en luisteren voor waarde heeft op marketing gebied...
20 jaar geleden... Vroeger was alles beter. 20 jaar geleden heb ik ook meteen alles opgezegd bij Xs4all na de overname. Toen zag ik het al aankomen :-)

Raar dat er geen enkele commerciële partij is opgestaan om het 'sterke' merk over te nemen...

[Reactie gewijzigd door BramV op 21 januari 2019 11:44]

Wat heb je nu ipv xs4all?
gewoon Ziggo.. .werkt altijd, Xs4all heeft ook gewoon storingen https://www.xs4all.nl/storingen/

In het verleden Cistron, maar helaas overgenomen door Xs4all. Moest ik weer weg, of Demon, moest ik weer weg, of... Alles werd overgenomen door Kpn.

[Reactie gewijzigd door BramV op 21 januari 2019 12:07]

Ziggo werkt prima.
Maar.
Ziggo heeft geen mogelijkheden tot een Static IP (bij consumenten) en zit nog altijd met IPV6 te ouwehoeren wat nog niet rond is omdat ze het geen prioriteit vinden.
Ook is de standaard modem/route hele dikke modderige blubber, die experiabox van de KPN evengoed, die Fritsbox apparaten die XS4ALL toepast zijn inhoudelijk veel beter en cateren veel beter in "nerd features".

Ik ben ook weg bij XS4All omdat ze bij mij gewoon niet meer dan 15 megabit geleverd kregen wat hun ten aanzien van de concurrent absurd duur maakten, maar als ik glas tot mijn beschikking heb zou ik wanneer het kan direct weer overstappen naar XS.
Het XS zoals het nu is, niet als het opgeslokt wordt door KPN en ze de zo'n makke experiabox gaan sturen, dan blijf ik wel gewoon bij Ziggo zitten want daar kan in ieder geval dat router verhaal nog deftig uitgezet worden en kan je je eigen router gewoon met het internet laten praten.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 21 januari 2019 13:32]

Ben al bij de voorganger van Ziggo weggegaan !e veel te duur 2e veel storingen 3e amerikaans bedrijf
Bij Ziggo is dit alles net zo en ook nog beweren dat koperdraad net zo goed is als glasvezel.Bij ons bedrijf werkten we al sinds de jaren 1970 met glasvezel , Supergoed
De meesten leken weten niet wat glasvezel echt is en daar maakt Ziggo misbruik van.
En ik ben supertevreden met Ziggo want de beloofde snelheid wordt geleverd. En dat is precies waarvoor ik betaal. Glas is top voor de toekomst, maar Ziggo is nou net die ene partij met een netwerk dat op dit moment prima functioneert waar het ligt. De dsl aanbieders liggen een stuk verder achter.

Zowel jouw reactie als de mijne: n=1
Echter kun je niet elk netwerk over 1 kam scheren, en ja Coax is meer dan snel genoeg, ik geloof dat Ziggo nu bezig is met het uitrollen van Docsis 3.1 en hier kunnen gewoon 1gb verbinding over lopen. en op de backbone is alles gewoon glas, voor die 10 meter naar jou huis/bedrijf is coax prima om goede snelheden te behalen.
Ik heb hier nog maar even snel de laatste Fritzbox aangevraagd met het uitzicht op een glasaansluiting. Ik zit dan nog wel een jaar vast aan XS4ALL maar dat is natuurlijk zolang de voorwaarden niet veranderen. Voor de rest hou ik mijn vingers gekruisd en hoop dat er zoveel mogelijk van het huidige XS4ALL behouden blijft.
Ik zou het eigenlijk ontzettend dom vinden om zo'n merk als XS4ALL en de niché die ze dienen op de schop te gooien maar er zal ongetwijfeld iemand die er geleerder in is als ik naar gekeken hebben en bedrijfseconomisch gewoon beter uit komen.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 21 januari 2019 23:42]

Ik heb Ziggo EN een static IP (consument).
Dat is natuurlijk prima, maar hoe dan?
Dat kan niet.

Wat wél kan is dat je al jarenlang dezelfde IP lease krijgt. Zolang jij hetzelfde modem hebt en deze niet wekenlang offline is zal je gewoon hetzelfde IP houden. In die zin kan het aanvoelen als static want het verandert nooit.

Gaat je modem stuk en krijg je een nieuwe, dan krijg je ook gewoon een nieuw IP.
Ja ehm, voor elk normaal mens is een IP dat jaren niet wijzigt gewoon een "vast" IP hoor.
ik heb teveel gezeik en gezeur met Ziggo gehad en wilde daar vanaf nu XS4all en als het gaat verdwijnen dan ook KPN er uit.
Ziggo heb ik enkel omdat er op mijn locatie geen glas is en xDSL bij 50 down ophoudt... Als het niet de enige partij was die hier boven 50 down kon leveren had ik ook zondermeer bij een ander gezeten...

Maar verder is ook het versimpelde verhaal dat iemand die volledig tevreden is met wat Ziggo levert voor haar prijzen, niet de groep klanten is die door het verdwijnen van XS4ALL in een soort niemandsland zouden vallen mbt hen wensen.
Wouw 20 jaar verder, je had dus eigenlijk nog gewoon 20 jaar kunnen blijven. :'(
Tenzij je die 20 jaar niet de kas van de KPN wil spekken.
Tja dat doe je indirect waarschijnlijk toch wel, of het nou van links- of rechtsom komt.
Met zo'n beetje alles wat niet kabel is wel. Alle xDSL loopt via KPN Wholesale en dankzij de overname van Reggefiber mag je daar een behoorlijk deel van je Nederlandse glasvezelnetwerk aan toevoegen. Alleen kabelnetwerken en plaatselijke glasvezel verdient KPN niet aan.

Tegelijkertijd zit je met kabel Liberty Global te spekken. Dat is nou niet bepaald een verbetering t.o.v. KPN.
Je bedoelt dat je 20 jaar te vroeg hebt opgezegd?
Ik ga het in elk geval niet afwachten. Ik zit nu bij XS4ALL maar zodra dit idiote initiatief permanent doorgezet wordt en ik ongewild opgezadeld zit met de belabberde dienstverlening van KPN dan ga ik op zoek naar de goedkoopste aanbieder, met diezelfde matige service omdat ik dan geen enkele reden meer heb om ergens extra voor te betalen. En de goedkoopste, dat is KPN niet...
Wat ik me afvraag. KPN wil XS4All weg.

Waarom stop je dan niet als eerste met reclame maken voor dat bedrijf. Lekker nuttig. Stap je nu over naar XS4All krijg je over 2 weken een brief.

Beste X, je wordt omgezet naar KPN...
Wat ik me afvraag. KPN wil XS4All weg.
KPN wil niet echte van XS4All af, ze willen hun kosten verlagen door hun aanbod te versimpelen. Zolang ze abonnementen kunnen verkopen met de goede naam van XS4All zullen ze dat wel blijven doen. Ik vrees dat de uitkomst van dit overleg dan ook gaat zijn dat de naam XS4All blijft bestaan, maar dat het inhoudelijk niks anders is dan de andere abonnementen van KPN. Het activistische karakter van XS4All gaat KPN zeker niet overnemen. Dat is voor mij de belangrijkste reden om te vertrekken. Het was toch al niet meer wat het was, maar zolang ze nog een beetje zelfstandigheid en goede wil hadden wilde ik dat steunen. Daar lijkt nu een einde aan te komen.
Viel mij ook op, Xs4all adverteert nog steeds op de radio met best provider, 1st class internet etc. Dan geef je als KPN toch eigenlijk toe dat je stiekem geen afscheid wil nemen van het merk.

Ik heb niets met het merk KPN. Ik ging er een keer solliciteren, denk in 2010, in Den Haag, waar mij als 40-jarige werd verteld dat ik nu al te oud was (kuch kuch leeftijdsdiscriminatie) en ze liever afstudeertjes van 22 voor hetzelfde werk wilde inhuren, ondanks dat ze geen ervaring hadden. Bedrijf vol paarse broeken, stropdassen en inhuurders voor de kennis en continuiteit.
Als eens gedacht aan contracten die lopen voor advertenties. Dat gaat niet per maand maar meestal legt men dat al voor een jaar vast. Daar kun je dus niet zo maar van af.
Nu komt de aankondiging en zal men dus advertentiecontracten niet opnieuw afsluiten.
Afscheid nemen van een merk gaat ook niet zomaar. Daar gaat ook flink veel aan vooraf. Blijkbaar zonder inspraak van XS4All. Of ze waren het er niet mee eens en wilde de directie van KPN op deze manier nog even een loer draaien.
Maar ze wisten al geruime tijd van te voren dat ze XS4ALL eruit gingen gooien, dus dan hadden ze eigenlijk al geen nieuwe advertentiecontracten moeten sluiten. Zou jij een jaarcontract afsluiten bij een Nederlands bedrijf (waar je écht op kantoor moet werken, dus niet thuiswerken/via internet) als je weet dat je over 3 maanden gaat verhuizen naar Taiwan? Zou toch net zo raar zijn?
Weet niet of ze het al wisten. Ze hebben het nu besloten en er gaat een tijd overheen. Dus wat dat betreft is het niet raar. Daarnaast als men ineens zonder bericht van de moeder besluite contracten niet te verlengen zonder dat kpn had aangekondigd dat xs4all als merk zou verdwijnen breng je ook weer geruchten op gang.
Naast alle eerder genoemde punten is vast een deel van de nieuwe abonnees niet op de hoogte van de plannen van KPN. Het contract dat diegene heeft afgesloten is ook na het verdwijnen van XS4ALL geldig en kan KPN gewoon lekker als abonnee houden.
Klopt, ik heb nog steeds geen brief of mail van XS4ALL gezien, terwijl het nieuws nu een week oud is. Er staat wel een bericht op de site van XS4ALL zelf, met vele comments... maar wie leest dat nou. Meeste mensen hebben nou eenmaal niet xs4all.nl als homepage (bv. de gemiddelde PC gebruiker met alle respect die Edge op Windows 10 out of the box gebruikt en bv. msn of bing ziet).
De bedrijven zijn nu nog zo gescheiden dat deze campagnes al lang waren ingezet voordat dit bij ons (XS4ALL) bekend was. Marketingafdeling is net als vrijwel elke afdeling volledig onafhankelijk van KPN aan het opereren.
Het bedrijf is een ex ambtenaren organisatie. En dat verander je niet zomaar. Wees blij dat ze je hebben afgewezen. Ik heb er ook een keer mee te maken gehad. Geen leuk bedrijf.
Ik zit ook bij XS4All, maar ik ga toch op zoek naar een ander als het KPN wordt.
Telfort reclame zie je ook nog op tv.
Sterker nog: ze hebben onlangs zelfs nog een nieuwe Telfort-reclame gelanceerd.
Omdat providers/bedrijven vooruit werken die reclames zijn weken geleden al gekocht en campagne is gemaakt.

Als de directie vandaag besluit te stoppen met een bedrijfs unit wil dat niet zeggen dat het bedrijf morgen stopt. Ze moeten eerst een oplossing voor het personeel vinden en bestaande klanten. Tot die gaat een unit gewoon door als of niets aan de hand is.
Reclame's worden vaak vooraf ingekocht, en als je ze toch al betaald hebt is het natuurlijk kapitaal vernietiging als je ze schrapt.Vraag maar aan Saul Goodman
Maar je mag nog een nieuwe reclame inleveren als je dat zou willen. Maar XS4ALL wilt dit helemaal niet, wel KPN maar die heeft daarover niet te zeggen. KPN marketing en XS4ALL marketing zijn 2 verschillende afdelingen die enkel de strategie overleggen en budget.
ja en dan net van kpn naar xs4all zijn gestapt :+
vanmorgen nog op de radio, als je overstapt op XS4ALL ontvang je 6 maanden gratis tv :')
Waarschijnlijk wilden ze de prijs hetzelfde houden ;)
ze willen dezelfde prijs houden en het kpn premium(of iets dergelijks) noemen maar wel gewoon de kosten van normaal kpn internet. Ik zie geen reden om dan bij kpn premium(xs4all) te blijven, iedereen stapt dan toch gewoon over naar het kpn basispakket dat veel goedkoper is en hetzelfde levert.
"er verandert voor de klanten niets" ze hebben het daar over de Prijs die je betaalt voor je abbonement.
Je mag die 10+ euro extra die je voor Xs4all betaalt gewoon blijven betalen voor KPN service.
en het fantaaatische Fritzbox 7581 modem... dacht dat je bij KPN ook Spotify Premium krijgt. Denk niet de 500 MB simkaart voor in je iPad of laptop.
Dacht dat XS4ALL IP verkeer ook via KPN Wholesale liep, wat iets hogere betrouwbaarheid zou moeten geven.
IP verkeer is een ruim woord. XS4ALL gebruikt het netwerk van KPN Wholesale maar heeft een eigen datacentrum, daarom scoren ze met betrouwbaarheid ook hoger dan KPN (al is het aantal storingen bij KPN nu ook minimaal).
Dat klopt dus wat je zegt. XS4ALL maakt gebruik van zijn eigen datacenters en met eigen apparatuur.
Plaats je een whois zoekopdracht op iin IP-adres krijg je ook te zien dat het een XS4ALL IP-adres is. Niet eentje van KPN. Daarnaast bied XS4ALL actieve ondersteuning op andere hardware, maar ook hoop extra diensten zoals bSMTP.
Jij weet duidelijk niet waar je het over hebt. Het is momenteel niet alleen een plakkertje:
Fritzbox modem ipv dat rampding experiabox
Newsgroepen
Alles voor de kpn lijnen is xs4all
Goede technische helpdesk
Enz

Belangrijkste voor mij is dat je de Fritzbox kan blijven gebruiken. Gelukkig is dat binnenkort (?) wettelijk geregeld.. vrije modem keuze.
Bij KPN (iig glasvezel) kan je ook al heel lang je eigen modem gebruiken (enkel telefonie werkt dan niet).

Maar alle andere punten die je benoemt heb je dan nog niet, dat gaat voor veel mensen wel echt een dingetje zijn. De mensen die bij XS4ALL zitten die zitten daar namelijk heel bewust. Ik ben zelf ook heel benieuwd hoe KPN dat op gaat lossen.
Telefonie kan je ook nog wel aan de praat krijgen, toch? Je sluit dan de Experiabox aan op je LAN zijde, niet WAN zijde, en gebruikt hem enkel als telefoon gateway. Wifi en DHCP schakel je dan uit. Met wat VLAN magie kan je dat best werken krijgen.
Yes. Je hebt dan alleen een extra apparaat
Precies, snap ook de ophef niet. Toen Hi KPN werd hoorde je ook niemand.
Net als je niemand hoort over Telfort of Yes telecom (wie??)... er is niemand die wakker ligt dat er een budgetmerk verdwijnt, of een warm hart krijgt.
XS4all is een heel andere club...
Van Telfort is bekend dat het inderdaad niet meer is dan een naam die KPN heeft overgekocht (leuk verhaal: Telfort had vlak voor de overname een eigen Edge-netwerk. Als enige provider in Nederland. KPN had net dik geinvesteerd in 3G en zag een concurrent het met bestaande technieken ondersneeuwen, dus heeft KPN Telfort maar opgekocht. Zelfde verhaal: voor de klanten verandert er niets. Alleen werd nog geen maand later het Edge-netwerk van Telfort ontmanteld, 'want we kunnen het niet integreren met ons eigen netwerk'... Zie je een beetje waar ik naartoe wil?). XS4ALL is meer dan dat, die leveren over het zakelijke netwerk van KPN, daar is veel meer mogelijk dan bij KPN (vaste IPV4-adressen en een VEEL beter modem, bijvoorbeeld) en helpdesk is oneindig veel beter (het is verfrissend om eens niet iemand te spreken die er van uit gaat dat je helemaal niets weet...).

Al die punten (en waarschijnlijk speelt het sentiment dat aan XS4ALL hangt, als eerste provider van Nederland, ook gewoon een rol) maken dat het bij XS4ALL wel degelijk een enorme stap achteruit is. Ik heb ervaring met zowel KPN als XS4ALL en ik kan je vertellen dat dat echt een wereld van verschil is.

[Reactie gewijzigd door Smuey op 21 januari 2019 09:53]

Precies! Ik heb een internetabonnement bij XS4All en een telefoonabonnnement bij Telfort. Dat Telfort verdwijnt interesseert me geen moer, er zijn tientallen andere vergelijkbare al dan niet virtuele providers. XS4All is wel echt een heel ander verhaal.
Daar zat ook geen echt verschil in behalve merknaam en iets andere abonnementen.
Edit: Waarom krijg ik zoveel min 1? Het verschil tussen hi en KPN is gewoon lang niet zo groot als tussen xs4all en KPN

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 21 januari 2019 08:18]

Hi is altijd van KPN geweest.
Dat komt omdat HI gewoon een ander label op het zelfde product is. Overigens heb ik mijn factuur nog steeds een Hi eindeloos online staan. XS4ALL heeft eigen datacenters met eigen apparatuur apparatuur.
Daardoor bieden ze veel extra diensten aan. Denk aan een vrije SIP vooir Voip. bSMTP. Vast IP. PTR-record. enz. allemaal standaard die KPN niet levert.
Je spreekt jezelf tegen. Eerst laat je duidelijk zien zelf geen klant te zijn anders had je geweten dat er wel meer grote verschillen zijn zoals vast ip en beter eigen modem die niet dichtgetimmerd is. Daarna zeg je dat de helpdesk niet meer is wat het was . Dat kun je dus niet weten als je geeneens klant bent.
Je bent aan het trollen neem ik aan?
Joh... Xs4all... de gele laag eromheen is heel leuk maar het hart was al heel lang knal groen hoor.
Nee, dan had je zeker eens langs moeten gaan. XS4ALL is gewoon een bv met eigen MT en een sterke eigen cultuur. De helpdesk, klantenservice en de service organisatie daarachter zijn gewoon medewerkers van XS4ALL die allemaal in hetzelfde gebouw zitten om zo de lijntjes intern zo kort mogelijk te houden.
Als het allemaal zo zelfstandig moet blijven, dan hadden ze de toko nooit aan KPN moeten verkopen. Het verbaast mij enigzins dat KPN deze stappen nu pas zet.
Een blog uit 2011 die je een beetje in de keuken laat kijken, en antwoord op je vraag geeft:

https://blog.xs4all.nl/over-xs4all-en-kpn/

Deze strijd heeft op-en-af al jaren gelopen binnen KPN.
Tot nu toe wist XS4all haar "zelfstandigheid" binnen het concern te behouden.
De huidige directie wilde blijkbaar een andere koers varen, of had geld dan wel een besparing nodig.

Als KPN (they blinked first O-) ) nu een gesprek wil aangaan met deze actiegroep, dan zijn ze blijkbaar toch geschrokken van de ophef cq het aantal mensen dat potentieel kan vertrekken als klant.

Food for thought.
Welnee, niet reageren op deze groep - die overigens vast wel groter is dan gedacht - is een grotere blunder dan een gesprek aangaan en alsnog gewoon doen wat je hebt bedacht. Het ziet er alleen beter uit voor de buitenwereld. Geen schrikken, maar PR.
Maar dan wel het risico goed inschatten dat je zeer waarschijnlijk een grote groep (goed betalende) klanten kan kwijtraken. |:( |:( |:(
Er is een reden waarom die mensen voor XS4all betalen, en niet voor KPN met zijn goedkopere abbo's.
oa. de infrastructuur, lager aantal storingen, betere helpdesk (geen scripts of "we resetten uw router even onaangekondigd voor u op afstand"). _/-\o_
Ik zei dan ook niet dat ze gelijk zouden hebben. Ik heb 10 jaar aan het Telfort-merk gebouwd, en vind dit dus net zo'n dom verhaal als jij.

[Reactie gewijzigd door UTADDICT op 21 januari 2019 13:41]

En daarbovenop "Zullen we u tussen x en x even terugbellen voor de modem-update?"

2 Mnd. terug bij een vriend met KPN-modem... vaste lijn spontaan verbroken, bel je terug "Ja het modem zag dat er een update beschikbaar was"
Ik: "Onzin dat doet hij enkel bij overleggen van PPPoE of bij handmatig pushen..."
Andere zijde: doodse stilte... "Hoe weet u dat?"
Ach voor KPN is het heel simpel: Wil je via de telefoonlijn dan blijft het KPN en anders maak je toch lekker de overstap naar een duurder kabelabonnement?

Het meeste koper wat in de grond ligt is van KPN dus linksom of rechtsom krijgen zij hun centjes wel. Wanneer klanten ook nog eens geen brede portemonnee hebben valt er weinig te kiezen als kabel een aardig stukje prijziger is.
De mensen die XS4All hebben, hebben over het algemeen geen probleem met iets meer betalen.
Er zullen er genoeg zijn die uit principe bij KPN weggaan, en dus noodgedwongen bij UPC uitkomen. (Ja, het heet Ziggo tegenwoordig, maar het is nog steeds UPC)
Ziggo biedt mij geen fatsoenlijk alternatief voor mijn XS4All glasvezel-abonnement. Ik weet niet waar ik wel naartoe zou moeten kunnen, XS4All was eigenlijk de enige die aan mijn wensenpakket voldeed. Op de kabel betaal je je blauw als je een symmetrische verbinding wilt. Sowieso zal ik waarschijnlijk met diensten als ExtraIP aan de slag moeten om mijn vaste IPv4 en IPv6-adressen te krijgen.

Actieve ondersteuning van het gebruik van eigen hardware ipv de Fritzbox van XS4All zie ik KPN ook nog niet zo snel doen. De dienstverlening zal vast het eerste jaar nog niet noemenswaardig veranderen om de schjn op te houden, maar na verloop van tijd gaan de KPN abonnementen steeds meer op elkaar lijken met allen een minimaal capabele klantenservice.
als jij glas hebt thuis heb je in beginsel xs4all niet nodig, er zijn genoeg andere partijen die via whole-sale over glas van kpn diensten aanbieden, als xs4all er mee stopt zullen er genoeg andere partijen zijn die in staat zijn om hun diensten pakketten naar het niveau (en prijspijl) van xs4all te schalen.

zou je te maken hebben met dsl dan lag de bal heel anders, voor dsl heb je namelijk pop nodig om meer te kunnen doen dan alleen whitelabel.

ik zeg niet dat xs4all weg moet, absoluut niet, maar als ze gaan zal er snel genoeg een goed alternatief komen, er ontstaat immers een gat in de markt.
als jij glas hebt thuis heb je in beginsel xs4all niet nodig, er zijn genoeg andere partijen die via whole-sale over glas van kpn diensten aanbieden, als xs4all er mee stopt zullen er genoeg andere partijen zijn die in staat zijn om hun diensten pakketten naar het niveau (en prijspijl) van xs4all te schalen.
Als dat zo is, waarom zijn ze er dan niet? Ik ben een tijdje op zoek geweest met de volgende eisen:

- /29 IPv4 subnet (statisch)
- /48 IPv6 subnet (statisch)
- symmetrische verbinding van minstens 100 Mbit up én down
- geen verplichte VoIP of andere verwante diensten
- ondersteuning voor aansluiten eigen apparatuur (in plaats van provider-geleverde router/modem)

XS4All is de enige die mij dit kon bieden voor redelijke prijzen. Je zit vaak aan grootzakelijke pakketten vast met bijbehorende extreme prijzen. Bij XS4All kan dit op een consumentenlijn.

Een concurrent kán technisch opstaan maar dat hebben ze blijkbaar nog niet gedaan. En het is een redelijk niche markt vermoed ik, dus een bedrijf gaat er ook niet echt veel geld aan verdienen. Beter dus om dat te combineren met andere sterke factoren van XS4All zoals de klantenservice en hun bestaande sterke merknaam, zodat je in ieder geval een groter publiek aanspreekt.

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 21 januari 2019 11:50]

Het statische en meerdere IPv4 is eigenlijk het enige dat KPN écht niet ondersteund. Lijkt me dat ze dat wel gaan doen als ze XS4ALL op zouden heffen. Die eigen apparatuur moeten ze sowieso verplicht gaan accepteren, dusja. (Kan nu ook al, behalve voor VoIP. En VoIP is dus niet verplicht bij KPN :P)

Ik vind zelf de service van KPN beter, die zijn tenminste 24/7 beschikbaar. Ik heb al jaren dezelfde IPv4 en IPv6 ranges, dus dat dynamische valt ook nog best mee. :P

Zo te lezen sluit KPN dus heel dicht aan bij je wensen...

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 21 januari 2019 12:12]

Ik heb nog contact gehad met KPN, maar zou volgens hen nog geen IPv6 krijgen op mijn nieuwe adres. En heb je er dan mogelijkheid om je reverse DNS configuratie aan te passen? Vast niet.

De service van XS4All vond ik vooral te prijzen in dat ik bij contact direct kon spreken met een technisch onderlegd persoon die ook vertrouwen had in mijn technische kennis en dus niet een standaard scriptje afging met of de stekker er wel in zat en meer van dat soort geneuzel. Het feit dát ik ze nodig had was jammer - uiteindelijk bleek de monteur die de wijkkast had geregeld in onze nieuwbouwwijk de glasvezel in de wijkkast niet had aangesloten.. was dus weinig aan te doen vanuit zowel klantenservice als vanuit mij, anders dan de juiste partij richting de wijkkast te krijgen.
Volgens mij heeft KPN intussen overal waar glas ligt gewoon IPv6... Op koper is het maar de vraag of je het krijgt, maar met glas moet er IPv6 ondersteuning bijzitten. Voor zover mij bekend kan je geen PTR instellen nee (ik heb zelf geen mailservers draaien dus /care. If needs be zou je de server nog de hostnaam van de standaard rDNS kunnen meegeven :+), maar wat niet is kan nog komen; immers heeft KPN gezegd dat ze wel wijzigingen in hun dienstverlening willen maken om wat van die wensen op te vangen.
Dus mogelijkheid voor statisch en/of meerdere IP's en rdns lijkt me dan niet vreemd, dat is technisch ook een redelijk kleine moeite om te ondersteunen. :) Dat lijkt me een van de eerste dingen die over zou gaan. :P

Ja met KPN is die service soms wat wisselend. Vooral overdag lijken er aardig wat te zitten die getraind zijn op simpele vragen, maar verder niet zoveel weten. (Logisch als het merendeel van de vragen waarschijnlijk over verlengen/afsluiten, facturen en/of pakketwijzigingen gaan :P) Soms kan je met wat hameren wel doorgezet worden naar de technische dienst. De avond/nachtploeg is over het algemeen wel heel erg goed getraind, dan krijg je bijna altijd iemand aan de lijn die exact weet waar je het over hebt en wat de mogelijkheden zijn. Ik heb ze een paar keer nodig gehad om wat workarounds te implementeren voor wat ik "de Devolo kwestie" noem (ik bespaar je de volledige details.) en dat ging altijd goed met diepgaande kennis van de netwerken en zelfs niet te beroerd om zelf ook even naar alternatieve opties te kijken (op een gegeven moment zaten we zelfs naar andere firmware voor de router te kijken.). Echt meedenken dus, terwijl ze 3rd party apparatuur verder totaal niet hoeven te ondersteunen o.i.d. - dus dat is wmb eigenlijk prima in orde. :) Natuurlijk was het nog fijner geweest als ik het gezeik in eerste instantie al niet had gehad (veroorzaakt door een limitatie in het modem+TV-kastje) door eigen apparatuur te kunnen gebruiken, helemaal eens; maar uiteindelijk hebben ze wel geholpen de boel onderling "compatible" (min of meer :')) te krijgen.

Het is dus zo slecht nog niet gesteld daar. Meestal als ik merk dat ik een "ik zit hier om het verkeer te temmen"-figuur aan de lijn krijg, dan bel ik gewoon even opnieuw. :P Natuurlijk is het prettig als je bij XS4ALL wat sneller een goede techneut aan de lijn krijgt, maar als ik moet kiezen tussen dat en 24/7 ondersteuning waarbij ik misschien soms even opnieuw moet bellen omdat ik een halve debiel aan de lijn krijg: doe mij die 24/7 support maar. ;) Heb ze toch bijna nooit nodig (voor internet sowieso nooit eigenlijk, alleen de TV 2x een uurtje gezeik mee gehad afgelopen jaar en wat gedoe met opnames.), maar ik werk veel 's nachts: als er dan wat is, dan wil ik dat ze bereikbaar zijn ook. :)

We moeten denk ik even afwachten wat het plan nou eigenlijk is en wat KPN precies bedoelt met het combineren van diensten.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 21 januari 2019 14:46]

Het is inderdaad maar afwachten. Maar aangezien mijn wensenpakket wel een behoorlijke niche is ben ik bang dat het vroeg of laat wegbezuinigd gaat worden bij een moloch als KPN. Gezien de manier waarop KPN te werk gegaan is met/na de overname van reggefiber hebben ze laten zien niet erg innovatief en vooruitstrevend te zijn. Het is pas recent dat ze de aanleg weer wat oppakken. Nu héb ik al glasvezel inmiddels, maar puur gevoelsmatig sta ik niet direct te springen om KPN-klant te worden. Ondanks dat ik dat indirect nu natuurlijk ook al ben :+

Zolang de inhoud van mijn abonnement wat nu nog bij XS4All loopt zal ik echter niet snel overstappen, dus het blijft inderdaad nog maar even afwachten wat ze er echt mee gaan doen.
>> ondersteuning voor aansluiten eigen apparatuur (in plaats van provider-geleverde router/modem)
Ik heb een jaar geleden contact gezocht met XS en die vertelde mij toch echt dat dit niet waar is.
Voor mij was er dus geen reden om veel meer te betalen voor het zelfde.

Ben toen naar T- Mobile gegaan en heb mijn eigen media converter en router er aan gehangen toen de monteur weg was. Werkt perfect tot nu toe.
Hoe bedoel je dat, "dat dit niet waar is"? Ze hebben de instellingen die je nodig hebt om je eigen apparatuur te configureren op de website staan (https://www.xs4all.nl/ser...an-fritzbox-instellen.htm), en als je de klantenservice hierover belt proberen ze je zo goed mogelijk te helpen. Logisch dat ze geen kennis hebben van alle mogelijk andere modems, maar ze staan er vrij open tegenover.
Ik vroeg ze, dat ik mijn router wilde gebruiken zonder de glasvezel modem/router van XS.
Daar gingen ze mij niet bij helpen en ook geen advies geven wat ik daarvoor moest kopen.

Hier is wat XS schrijft over galsvezel connectie, vermoed dus ook dat dit de reden is dat ze mij niet verder wilde helpen.

Let op, de glasvezel in de FTU (waar het glas afgemonteerd is) is zeer kwetsbaar, als u niet de verstrekte NTU (converter naar UTP) gebruikt. Het wordt ten sterkste afgeraden om de NTU los te maken en een eigen router aan te sluiten.
Dat dekt sowieso al niet al hun klanten. Bij mijn aansluiting leverde XS4All geen NTU, maar moet de Fritzbox rechtstreeks middels een SC/APC patchkabel op de FTU aangesloten worden.

Zelf heb ik met ze gebeld vanwege een storing. Ze zochten het natuurlijk eerst in de apparatuur aan mijn zijde. Ik heb verteld dat ik het aangesloten had op mijn Mikrotik met een SFP-module. Samen met de medewerker hebben we toen de parameters van deze module en de gebruikte kabels gecontroleerd om te zien of deze compatibel zouden zijn met XS4All. Dit bleek allemaal in orde en dus is er een monteur de wijkkast in gestuurd die het aldaar heeft opgelost. Geen enkel probleem dus dat ik andere apparatuur dan de Fritzbox gebruikte, en uitstekende support om de compatibiliteit even na te lopen.

Maar goed, er werken vast meer mensen op de klantenservice dus wellicht was mijn contact niet 100 procent representatief en had ik gewoon mazzel.
Dat klopt. In de UTP kun je echter elke router steken die je maar wilt en daarvoor staan de instellingen online.
Er is welliswaar geen officiele ondersteuning, maar ik klop altijd op de borst voor XS haar best-effort inzet.

Punt daarbij is; De meeste mensen die een eigen modem willen kiezen zijn vaak technisch genoeg dat ze enkel bepaalde info en een minieme hoeveelheid ondersteuning nodig hebben om dat zelf verder op te pakken.

De openheid ervan vind ik nog altijd goed weergegeven via XS haar eigen info-pagina's:
https://www.xs4all.nl/ser...an-fritzbox-instellen.htm

Zeker als je in contrast kijkt naar Ziggo en KPN's ExperiaBox is dat echt werelden van verschil, waar ze zelfs zonder het leveren van support erop je niet de benodigde technische info zouden verstrekken om een ander capabel modem te verbinden.
Je kunt naar Tweak, die bieden ook een hoop en net als bij XS4ALL krijg je échte medewerkers aan de lijn en geen call center. Daarnaast mag je ook een kopje koffie bij ze komen drinken als je daar zin in hebt (daar adverteren ze mee, maar dat is echt zo!).
Tweak heeft geen IPv6. Dat is echt een randvoorwaarde voor mij - ik heb diverse servers die via IPv6 bereikbaar moeten zijn dus als ik moet gaan emmeren met tunnels ben ik er snel klaar mee.

Daarnaast kreeg ik verplicht een VoIP-abonnement. Volgens de website kosteloos, maar niets is gratis natuurlijk dus dat zit gewoon in de prijs verwerkt. Ik heb wel een VoIP-aansluiting maar die regel ik zelf.
Tweak heeft wel degelijk IPv6, je moet het alleen even apart aanvragen door ze te bellen.

En ik heb nog nooit een VoIP-abonnement gezien bij Tweak, in ieder geval niet als verplicht iets.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 21 januari 2019 13:36]

Ik heb het ze expliciet gevraagd afgelopen september toen ik op zoek was naar een provider. Ze konden mij geen IPv6 aanbieden en konden ook niet aangeven wanneer dat wel zou kunnen.

En volgens hun eigen FAQ hebben ze het nog steeds niet - ze kunnen je alleen helpen om een tunnel op te zetten. Dus als ze het tegenwoordig wel aanbieden dan houden ze het wel erg goed geheim.
Hun FAQ is sowieso verouderd, want TV loopt niet meer via Sparql zoals in hun FAQ staat aangezien Sparql is opgegaan in Canal Digitaal, dus TV wordt nu geleverd door Canal Digitaal. Dus op die FAQ moet je sowieso niet blind vertrouwen. Verder prima service van Tweak, maar ze moeten hun FAQ wel bijwerken, dat geef ik toe ;-)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 21 januari 2019 13:40]

De reguliere Tweak site schreeuwt je Canal Digital tegemoet.
Dus dat is nog wel te vinden. Maar IPv6 wordt zorgvuldig nergens genoemd als leveringsoptie.
Echter Tweak heeft NIETS voor IPv6 en IPv6 via een tunnel is ook niet overal een succes
Vorige week Woensdag nog aan de lijn gehad...

Toen ik er naar vroeg dezen ze NIET aan IPv6, en waar dacht dat wel helemaal voor nodig te hebben, er waren voldoende IPv4 adressen in hun portfolio....
Tja als Tweak zo wereldwijs is wie ben ik dan om daar klant te worden.

Als Tweak het dan al aanbied dan weet zeker een aantal personen op hun Help desk het niet, daarnaast leek het meer aan afpoeier desk, immers een Niet klant (die dat potentieel zou kunnen worden) nogal bot te woord staan is ook niet een lekker visite kaartje.

[Reactie gewijzigd door tweaknico op 21 januari 2019 14:43]

Precies. IPv6 via een tunnel wordt steeds lastiger. Sixxs verzorgde dat prima met AYIYA (anything in anything), maar die zijn ermee gestopt om de adoptie van IPv6 meer bij de providers neer te leggen. Tunnelbroker doet het nog wel, maar die werkt niet door NAT heen dus is ook beperkt toepasbaar. 6to4 is doodeenvoudig om uit te rollen maar heeft weer een andere enorme beperking: Let's Encrypt weigert 6to4 IPv6-adressen en je kunt dan dus geen SSL certificaat op je servers uitrollen.

Tweak gaf mij als potentiële klant ook niet echt het idee dat ze op me zaten te wachten. Als ik wilde 'stemmen' voor 1000-Mbps ondersteuning moest ik een Google Formuliertje invullen waarbij ik mijn woonplaats moest selecteren uit een lijstje waarin hoofdzakelijk Nederlandse gemeentes staan, en dan lang niet allemaal. Waaronder niet de mijne.

Het kwam op mij heel erg over als ongeïnteresseerde, onprofessionele club die geen interesse in nieuwe klanten heeft.
zelfde ervaring dus....
Als ik moet kiezen tussen xs4all en ziggo/upc of tussen xs4all en kpn, dan ga ik toch echt wel voor kpn. Voor geen goud stap ik over naar het Amerikaanse ziggo/upc.
De verkoop was noodzakelijk omdat ze zelf geen geschikte infrastructuur konden bieden. Bij de verkoop hebben ze gekeken naar het beste bod. Daarbij was de focus vooral op de kwaliteit van het netwerk dat de overnemende partij kon bieden.

Andere voorwaarde was dat ze wel volledig onafhankelijk mochten blijven opereren. Daar kun je echter wel wat vraagtekens bij zetten. Zo heeft KPN de voorwaarde ingesteld dat XS4ALL nooit goedkoper mag zijn. De verhuizing van hun eigen pand naar een verdieping in het gebouw van KPN heeft weinig goeds gedaan voor het gevoel van onafhankelijkheid en zijn er al een aantal keren wat managers vervangen door meer KPN-vriendelijke lui.

De plannen van uitfaseren verbazen mij in elk geval niet

[Reactie gewijzigd door Sebben op 21 januari 2019 10:11]

Dat is ook wat ik dacht, KPN heeft daar de boel 20 jaar geleden al gekocht. Dus dan is er kans dat dit een keer gaat gebeuren.
Was het helaas maar zo, er waren dat ik in dienst was (2014-2015) zo'n 10/15 mensen echt in dienst bij XS4ALL. De rest zat er allemaal via Randstad na strenge selectie bij Randstad en vervolgens een selectie bij XS4ALL.Het was wel qua communicatie het meest laagdrempelige bedrijf waar ik ooit heb gewerkt. Geweldige tijd daar gehad.
Umm ik vond die selectie van randstad nergens op slaan. XS4ALL keek vooral of je wel binnen het bedrijf pasten. Als je die 10 daagse opleiding niet mee telt als selectie. Ik heb er gezeten van 2013-2016.

Maar begreep dat ze de laatste paar maanden met EP-contracten hebben gestrooid.
Wat ik vooral niet begreep dat ik als non-it'er tussen allemaal nerveuze MBO niveau 3/4 beheerders werd gezet en ik als enige van die dag doorging. Van degenen die er langer dan 2 maanden zaten, wist je over het algemeen wel wat je aan die collega's had. Wel toffe dingen gezien van collega's, als gasten die over een telefoon aderpaar IPTV aan de gang kregen enz. Vervolgens op een interne wiki delen.
Ik weet niet precies wat voor functie het was, maar ik heb zelf tijdens mijn studie een tijd op de technische telefonische helpdesk gewerkt bij KPN en ook een tijd nieuwe medewerkers ingewerkt. Het was makkelijker om communicatief vaardige HBO'ers en universitaire studenten de technische kennis bij te brengen dan om de MBO'ers/ICT'ers de communicatieve en analytische vaardigheden bij te brengen. Heel technisch was het ook niet per sé.
10/15 mensen op de helpdesk inderdaad. overige afdelingen was vooral eigen personeel.
Het overgrote deel van de klantenservice en helpdesk zijn/waren uitzendkrachten. Heb er 2 jaar gewerkt en heb nu nog vrienden die er werken. In die tijd hebben misschien een handjevol medewerkers van de klantenservice en helpdesk een XS$ALL-contract gekregen. Dit was overigens na minimaal 2 jaar uitzendkracht te zijn geweest. De afgelopen 5 jaar is XS4ALL voornamelijk meer en meer uitgehold. Natuurlijk zijn er nog goede enthousiaste medewerkers met kennis en liefde voor het vak maar om nou te zeggen dat het nog zo ontzettend onderscheidend is is niet reëel.
Heb je hierna ook nog op een andere helpdesk of klantenservice gewerkt? XS4ALL werkt al 10 jaar ongeveer met 90% AP op de helpdesk, dit is niet iets van de afgelopen 5 jaar. En in die jaren is het altijd de beste provider geweest. Ik ken meerdere mensen die er op de helpdesk hebben gezeten en die met volle passie er werkte ongedacht of ze op het einde van de maand van Randstad hun loon ontvingen. Heb er zelf ook 3,5 jaar gezeten en me nooit een randstad medewerker gevoeld.
En daar houdt je onafhankelijk op, KPN is eigenaar en onderaan de streep bepaalt die nog steeds je hoofdkoers en dat hebben ze nu ook gedaan. Neemt niet weg dat er wel een flinke naam uit de telecom wereld verdwijnt waar met name de meeste medewerkers met passie gewerkt hebben.
Deels. Het MT kan zelf beslissingen maken maar moet de gevolgen overleggen met de moeder. De keuze ligt echter bij XS4ALL. Bijvoorbeeld zo'n privacy rechtzaak. Dat zal kpn nooit gedaan hebben. XS4ALL wel en als men naar de moeder hard kan maken dat het een financieel voordeel heeft zonder nadelen zou het zo maar kunnen lukken. In de praktijk zal er echter een ja-knikker bestuur gaan ontstaan, dat dan wel.
Neemt niet weg dat als de naam verdwijnt de organisatie kan blijven bestaan. Alleen als oud Getronics medewerker ooit door overname KPN'er geworden kan ik zeggen dat KPN na gehele inlijving goed met de bezem aan de slag gaat dus ik snap de actiegroep wel.
Speciaal een nieuwe website opgetuigd hiervoor... toe maar.

Uiteindelijk gaat KPN gewoon zijn zin doorvoeren. Klanten of actiegroepen hebben niets te zeggen over beleid/strategie op de lange termijn. Zeker bij een beursgenoteerd bedrijf moet je daar gewoon reeel in zijn.
Oh jawel hoor. Dergelijk groot draagvlak betekend dat de groep hier (veel ex-xs4al) met gemak resterende xs4all werknemers kan overhalen een nieuw bedrijf te starten.
Klanten staan er dan vast voor open, dezelfde oude prijs met dezelfde oude vertrouwde kwaliteit.

Dan heeft KPN in 1998 het overgenomen, 2019 opgedoekt, en kunnen ze in 2020 weer hetzelfde bedrijf, met dezelfde werknemers/klanten opnieuw proberen over te nemen. Of ze creëren een gezonde concurrent. Beiden niet iets waar menige aandeelhouder vrolijk van wordt, dergelijke grote winstdaling zonder return/upside.
Tuurlijk, je gelooft het zelf? Ooit gehoord van een concurrentie beding? De oprichters hebben in 1998 miljoenen gevangen voor de overname door KPN. Nu achteraf na 20 jaar klagen is mosterd na de maaltijd.
Een concurrentiebeding lijkt mij niet iets wat 20 jaar kan gelden, laat staan wanneer KPN de toko opheft.
Wel als je nu in dienst bent van KPN en je eigen toko wilt beginnen door klanten van KPN mee te nemen...
Overigens wel apart dat ex-medewerkers hier zich zo druk om maken...
Juist bij een beursgenoteerd bedrijf hebben dit soort acties effect. De CEO van KPN heeft geen enkele binding met Nederland en de historie van XS4ALL. Zoals elke nieuwe CEO moet hij ergens zijn stempel op drukken en het plan is op zicht logische.

Telfort = KPN Budget
KPN = KPN Regular
XS4ALL = KPN Premium

Zo was het altijd al maar Telfort en KPN hadden hun eigen naampje. Hij denkt dus simpel ik voeg alles samen, zonder rekening te houden met de historie van XS4ALL, want hebben we iets gehoord over het behouden van Telfort? Telfort is al enige jaren niet meer zelfstandig binnen KPN en heeft zich daar niet tegen verzet.

Uit onderzoek bleek dat 5% van de XS4ALL klanten niet zouden blijven dat is 12.000 abonnees (op de 240.000). Dit verlies was te accepteren.

Maar nu ziet je op bijna het 3 dubbele wat in actie komt en het aantal blijft stijgen. 10% klanten die overstappen (24.000 verbindingen) heeft wel degelijk invloed op de cijfers van KPN en dus op de koers.

Zou XS4ALL nu verlies maken dan is het begrijpelijk maar dat is niet het geval, het bedrijf is zeer winstgevend.

[Reactie gewijzigd door sylvester79 op 21 januari 2019 10:38]

Zou XS4ALL nu verlies maken dan is het begrijpelijk maar dat is niet het geval, het bedrijf is zeer winstgevend.
Ehm? Dus is het juist logisch dat KPN het wil samenvoegen om hun winst nog verder te maximaliseren.
Deze samenvoeging draait niet om een naampje of labeltje, het is puur een reorganisatie bij KPN.
Je maximaliseert de winst niet als 10-20% van de klanten overstapt. Juiste deze groep zorgde voor de winst. Ik ben al jaren klant van XS4ALL en hebt niet 1 keer de helpdesk gebeld, ideaal voor ze. Echter als KPN het overneemt stap ik gewoon over naar Ziggo o.i.d.
Ik snap deze wens niet echt. Xs4all is adsl, en adsl blijft kut(zeker tov kabel en in grotere mate glasvezel). hoe enthousiast de groep die er achter zit ook.
Ik heb glasvezel van XS4All en dat is echt prima. Er is meer dan ADSL gelukkig.
Nee je hebt glasvezel van KPN. Via KPN's premium pakket. Deze is in huidige vorm verkapt als dochteronderneming XS4all.

Xs4all een oude pionier wat sterke nostalgische gevoelens met zich mee brengt. op dit moment is het echt gewoon een premium dienst van KPN
Ja, KPN is eigenaar van XS4All. Maar XS4All biedt een pakket dat KPN mij niet wil bieden. Dus ben ik klant bij XS4All. Nostalgie heeft er voor mij helemaal niets mee te maken. Maar daar waar XS4All duidelijk wel hun best doet om ook tegemoet te komen aan de technisch onderlegde veeleisende gebruikers heeft KPN tot nu toe laten zien dat niet te doen.

Als daadwerkelijk alleen de naam verandert in iets als KPN Premium maakt het mij geen ruk uit. En dat zal de eerste periode na de wijziging ook zeker zo zijn, ik ben echter wel bang dat na 1 a 2 jaar er toch aan geschaafd gaat worden om minder voor meer te bieden. Daar is KPN wel goed in namelijk.
Er is inmiddels veelal ook (B)(V)VDSL leverbaar, wat een behoorlijk betere techniek is!
Het process om Xs4all te laten verdwijnen is natuurlijk al jaren in gang gezet, de eigen technische kennis, helpdesken (de dingen die xs4all uniek maakte), etc gaan verdwijnen of zijn al verdwenen , dat t naampje mogelijk nog cosmetisch over blijft is dan toch maar geneuzel in de marge.
Nouja… mijn ervaring met de helpdesk van XS4ALL is op het niveau dat mij zeer aan spreekt, iets wat ik bij andere providers niet of zelden zie. Heb nooit echt het gevoel gehad dat je een nummertje bent en zodra je IT lingo spreekt weten ze direct wat er aan de hand is.
Ik heb met een paar uitzonderingen dezelfde ervaring bij KPN eigenlijk, vooral de nachtploeg is vaak heel erg goed getraind en snappen alles. (Overdag krijg je nog wel eens een idioot aan de lijn.)
Tweakers: Die petitie is inmiddels bijna 40.000 keer ondertekend.
Dat is nu inmiddels 42.807, kan je zien dat het nieuws hier en andere sites helpt om nog wat duizend handtekeningen te krijgen, goed nieuws dit, hoop ook dat Xs4all zal blijven, en hoop ook dat de rest blijft.
Mja, mijn laatste ervaring is al wel even geleden... maar toen ik het modem met de 1e lijns opnieuw moest configureren via de wizard om een line sync probleem op te lossen was ik er wel een beetje klaar mee ;-)
Waarschijnlijk gaan ze met die actiegroep in gesprek om nog even duidelijk uit te leggen waarom xs4all stopt met bestaan. Daarnaast zou het zo maar kunnen dat ze alvast wat stappen gaan uitleggen die er de komende tijd gaan komen.

Het lijkt me goed mogelijk dat ze bestaande KPN klanten voor een x-bedrag extra per maand functies gaan bieden die nu exclusief voor xs4all waren. Denk hierbij aan een ander/eigen modem, een daadwerkelijk vast ip-adres, etc.
Er zullen echt wel klanten zijn die hier €5-10 per maand extra voor willen betalen (en op die manier op een maandbedrag uitkomen vergelijkbaar met wat het ze bij xs4all zou kosten).

Zelf heb ik eigenlijk geen goede ervaringen met xs4all en kan dan ook niet begrijpen waarom ze, zeker qua helpdesk, tot de beste zouden horen. In 2004 had ik problemen met adsl (van xs4all), waarbij ik door hun, oh zo geweldige helpdesk, enkel naar KPN werd verwezen vanwege het feit dat de telefoonlijn (een ISDN-lijn) van KPN was. KPN verwees me weer vrolijk door naar xs4all, waarna dit een tijdje over en weer ging, waarna KPN uiteindelijk besloot een meting te doen en het probleem op heeft gelost. Los van dat xs4all weinig tot niets deed, waren de personen die ik steeds aan de lijn kreeg stuk voor stuk onvriendelijk en arrogant...
Dus samenvatted, je hebt 15 jaar geleden een nare ervaring gehad met de helpdesk en daarom snap je niet waarom ze anno nu tot de beste isp behoren...
Nee, 15 jaar heb ik een negatieve ervaring gehad met een helpdesk die toen ook al jaren bekend stond als de beste helpdesk...
Ze hebben in dat jaar geen award gehad voor hun helpdesk volgens https://www.xs4all.nl/beste-internet-provider/. Maar ik keek er eigenlijk vooral omdat het "beste helpdesk" ding in mijn herinnering pas veel later ging spelen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 21 januari 2019 11:32]

Volgens mij zijn ze snel genoeg na de overname door KPN en de afname van ISP's begonnen met het naar voren schuiven van hun helpdesk.

Dat was (en is) namelijk nog steeds van hun argumenten waarom zij toch wel duurder waren dan menig andere ISP.
Het feit dat KPN een meting deed en toen het probleem heeft opgelost betekent dus dat XS4ALL in eerste instantie gelijk had dat het probleem inderdaad bij KPN lag.
Dat KPN je terugverwees naar XS4ALL was dus een falen van KPN en om de een of andere reden heb je besloten XS4ALL hier de schuld van te geven.
Ik verwacht dat mijn provider het oplost met hun leverancier.
Als mijn auto problemen zou hebben met Shell V-power, verwacht ik dat mijn autofabrikant het met Shell gaat oplossen en ik niet zelf met Shell hoef te bellen...
XS4ALL blijft bestaan hoor ik net.
Anoniem: 372172
@ilfamo21 januari 2019 12:15
Heb je ook een bron daarvan ?
Persoonlijk niet erg als het verdwijnt zolang ze de XS4ALL helpdesk behouden. Wat zijn die toch een wereld van verschil in vergelijking met helpdesk werkers van andere telecom boeren.

Die weten echt waarover je het hebt als je geen plug en play setup gebruikt en kunnen je daarbij helpen en zelf adviseren.

De rest gebruikt denk ik scholieren die van een script voorlezen en zijn daarom vaak ook nutteloos. Ik ga meestal het gesprek niet aan en ga doordringen tot ik iemand van de technische dienst te pakken heb.

[Reactie gewijzigd door Littlemarc op 21 januari 2019 18:21]

1e-lijns helpdesk:
Haal de stekker van de kabelmodem 1 minuut uit het stopcontact.

2e-lijns helpdesk:
Haal de stekker van de kabelmodem 2 minuten uit het stopcontact.

Geen grap, dit was een jaar of 15 geleden bij de UPC Helpdesk mijn ervaring.
Oude koeien, offtopic en we hebben het hier over XS4All waarvan toch wel bekend mag zijn een van de beteren in de internet markt te zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee