Mercedes-Benz onthult nieuwe auto met systeem dat op gebaren reageert

Mercedes-Benz heeft op de CES-beurs de CLA Coupé geïntroduceerd. Deze sportieve vijfdeurs-coupé is uitgerust met een systeem dat gebaren van inzittenden herkent. Dit systeem zal in meer modellen verschijnen en borduurt voort op het vorig jaar geïntroduceerde infotainmentsysteem.

Mercedes meldt dat het systeem, genaamd Mbux Interior Assist, kan reageren op gebaren van inzittenden, zonder dat een touchscreen hoeft te worden aangeraakt. Een inzittende hoeft alleen zijn hand in de buurt van de buurt van het touchscreen in het dashboard of het touchpad in de centrale console te positioneren. Het systeem kan hierbij onderscheid maken tussen de bestuurder en de passagier voorin.

Hiermee kan bijvoorbeeld het afspelen van media worden gecontroleerd, zowel overdag in zonlicht als in het donker. Het doel is dat hiermee allerlei functies intuïtief kunnen worden bediend. Zo kan het leeslampje worden aangezet door enkel een hand kort naar de achteruitkijkspiegel te bewegen. Als de bestuurder in het donker zijn arm uitstrekt over de lege passagiersstoel naast hem, wordt deze verlicht. Als de bestuurder of de bijrijder met zijn wijs- en middelvinger een v-vorm maakt, wordt een persoonlijke favoriete functie geactiveerd, zoals het commando om naar het huisadres te navigeren.

De fabrikant zegt dat het Mbux-systeem ook los van de gebarenondersteuning verder is verbeterd, zodat het veel meer spraakcommando's herkent. Volgens Mercedes kunnen bestuurders nu bijvoorbeeld kalm en moeiteloos vertellen dat ze het warm hebben, waarna het systeem de airconditioning aanzet. Het systeem zou ook in staat zijn om complexe opdrachten uit te voeren, zoals het vinden van een Aziatisch restaurant in Las Vegas dat minstens met vier sterren is gewaardeerd en waar geen sushi wordt geserveerd. Het systeem geeft dan op het scherm in het dashboard verschillende restaurantopties om uit te kiezen.

Mbux Interior Assist is een verbetering van het vorig jaar op de CES-beurs geïntroduceerde infotainmentsysteem genaamd Mbux. Dit systeem werkt met spraakherkenning en is te activeren met de oproep 'Hey Mercedes', waarna gebruikers directe en indirecte commando's kunnen geven. Volgens de fabrikant is dit systeem nu verder verbeterd, zodat het systeem na het 'Hey Mercedes'-commando alleen reageert op degene die dat 'hey'-commando gaf.

Voor de Amerikaanse markt introduceerde de fabrikant ook de EQC, een volledig elektrisch aangedreven suv. Tegen 2022 wil Mercedes tien andere volledig elektrisch aangedreven modellen hebben uitgebracht.

Mercedes-Benz CLA coupéMercedes-Benz CLA coupé

Door Joris Jansen

Redacteur

08-01-2019 • 22:16

59

Reacties (59)

59
58
36
4
0
9
Wijzig sortering
Als de bestuurder of de bijrijder met zijn wijs- en middelvinger een v-vorm maakt, wordt een persoonlijke favoriete functie geactiveerd, zoals het commando om naar het huisadres te navigeren.
Is het dan niet gewoon makkelijker 3 knoppen bij je stuur of het raam als favoriet te hebben en gewoon die 'blind' in te drukken? Ik snap werkelijk soms het 'nut' niet van zulke dingen, 9/10 zal je toch moeten kijken of je hand wel goed voor het display is, of reageert niet, 90% van de bestuurdersknoppen gebruiken mensen blind (richting, wissers, pook, ramen, simpele zaken). Beetje merc heeft al lang persoonlijke sleutels waar stoel etc mee wordt ingesteld, kan je toch ook gewoon 2-3 favorieten knopjes toevoegen in plaats van zo'n overkill aan displays en touchscreen? (zal niet goedkoop zijn te vervangen als je een barst ofzo hebt :P). Ok, je wil toch beetje smart, doe dan gewoon stem-bediening.

Misschien vraag je je dan af, zou dit zijn om mensen weer op de weg te laten letten ipv op hun scherm of zoeken naar dat knopje? Zal best zo zijn, maar praktijk maakt het dan toch eerder dan 90% nog steeds niet bezig is met de weg, maar eerder telefoon, kinderen op de achterband en andere onzin.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 23 juli 2024 06:47]

Anoniem: 105188 @SinergyX9 januari 2019 04:35
Een door de bestuurder programmeerbare favorieten knop bestaat al langer. Ik denk dat jij dat hele gebaar met de 2 vingers groter maakt dan het is. Het is gewoon een extra toevoeging en niet meer. Je hele relaas is gebaseerd op de aanwezigheid van 1 gebaar en dat gebaar is eigenlijk maar een klein onderdeel van het hele systeem. Daarom slaat ook alles wat jij zegt compleet en totaal de plank mis. Het beginsel klopt al niet en je eindigt op een dikke vette zware sentimentele drogreden.

BMW en VW hebben dit al langer en het werkt perfect. Als je niet achter het wiel van zo'n auto heb gezeten is het ook onmogelijk te oordelen over dergelijke systemen. Het ding is dat infotainment systemen groter en complexer worden. Er komen meer menu's en meer mogelijkheden in en om elke optie een eigen knop te geven is niet haalbaar. Om het beschikbaar en niet afleidend te maken worden de schermen ook groter en die grotere schermen worden hogerop het dashboard geplaatst. Door die plaatsing en de grote is er juist minder ruimte voor knoppen, de ruimte die beschikbaar is voor plaatsing van knoppen is zeer beperkt. Je kan context afhankelijke knoppen plaatsen, maar die moet je dan wel naast het scherm plaatsen zodat je de context kan tonen. Door de plaatsing en grote van het scherm is dat juist onmogelijk. Geen ruimte en onbereikbaar voor de bestuurder.

Dan heb je met een touchscreen een heel ander probleem en dat is dat je er moeilijk bij kan. Dit hebben ze opgelost door allerlei besturingselementen in het centerconsole te plaatsen. BMW heeft de iDrive draaiknop en Mercedes heeft een touchpad (die zie je op de foto ook zitten). Gebaren is een aanvulling op die elementen, zodat je snel en makkelijk bepaalde acties kan bereiken. Volgende/vorige. volume, opnemen/ophangen, dat zijn de dingen die je het meeste gebruikt en daarom is het ook juist makkelijk als je juist die functies heel snel kan bereiken zonder erbij na te denken.

Het systeem van Mercedes verschilt van andere doordat het niet echt een gebaren control is zoals wij het kennen maar meer een touchscreen op afstand is. Ze kunnen touchscreen precisie bereiken zonder dat er contact is met het scherm. Je kan functies selecteren door er simpelweg naar te wijzen. Je kan in- en uitzoomen met een knijp gebaar.

https://www.youtube.com/watch?v=3wAWNqXxq4Y
https://www.youtube.com/watch?v=mX2x45mNI40

Daarnaast heb je te maken met nare dingen als het stuurwiel links of rechts. Dat wil dan zeggen dat je al die knoppen om moet draaien. Dat wordt een heel probleem, dit kan je zien bij de koning van massaproductie VW. Hun systeem is het simpelste omdat het massa geproduceerd moet worden. Wat je dan ziet is dat ze niet eens de moeite doen om een versie te produceren waar de knoppen aan de andere kant zitten. Ik kan me alleen voorstellen dat het maar lastig is dat de volume knoppen zo ver weg zitten.

https://www.youtube.com/watch?v=izsYRkn0okY

Die laatste zin van je slaat overigens nergens op. Een autofabrikant kan er weinig aan doen dat een bestuurder met andere dingen bezig gaat zijn. Ze kunnen alleen ervoor zorgen dat ze hun eigen dingen op orde hebben. Als mensen ongelukken gaan veroorzaken omdat het infotainment systeem te complex is kan je dat op een bepaald niveau aan de fabrikant verwijten. Datzelfde kan je niet zeggen over de kinderen of de telefoon.

Het is trouwens ook een mega drogreden. Het ene sluit het andere niet uit. Als je zo gaat denken dan sluit je direct elke vorm van vooruitgang uit. Wat je eigenlijk zegt is dat we alle problemen die we hebben in de wereld in 1x op moeten lossen want er is altijd wel een probleem welke een andere groter vindt. Er zal altijd wel iemand zijn die zegt: "wat is het nut, want daar is het .....". Zo kan je altijd wel een argument bedenken en kom je nergens.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 105188 op 23 juli 2024 06:47]

BMW en VW hebben dit al langer en het werkt perfect.

Over subjectief gesproken. Enige wat ik er van gehoord heb van een collega en van car reviews is dat het helemaal niet perfect werkt en een gimmick is dat weinigen gebruiken.
Anoniem: 105188 @thagom9 januari 2019 15:44
Nou dan kom maar door met die collega van je en met die car reviews. Enige wat je nu doet is zeggen dat een paar willekeurige anonieme mensen zeggen dat ik niet gelijk heb en daar kan ik niet zoveel mee.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 105188 op 23 juli 2024 06:47]

Off Topic: Voor mij ben jij een willekeurig anoniem persoon die zegt dat de willekeurig anoniem persoon boven jou ongelijk hebt.
Welcome to the internet!

Onn Topic: Ik ben het met SinergyX eens. Al die functies die jij opnoemt kan ik ook en hoef ik niet eens mijn handen van het stuur af te halen. Dus ook ik zie niet het voordeel, of nut zoals SinergyX zei, om met mijn handen te gaan zwaaien om dit soort basale taken uit te laten voeren.
En alleen maar omdat jij het niet eens bent met 1 punt uit zijn opmerking betekend dat niet dat zijn mening niet meer toe doet.
Off Topic: Voor mij ben jij een willekeurig anoniem persoon die zegt dat de willekeurig anoniem persoon boven jou ongelijk hebt.
Welcome to the internet!
Ja probleem is, ik heb wel naar bronnen gelinkt.
Onn Topic: Ik ben het met SinergyX eens. Al die functies die jij opnoemt kan ik ook en hoef ik niet eens mijn handen van het stuur af te halen. Dus ook ik zie niet het voordeel, of nut zoals SinergyX zei, om met mijn handen te gaan zwaaien om dit soort basale taken uit te laten voeren.
En alleen maar omdat jij het niet eens bent met 1 punt uit zijn opmerking betekend dat niet dat zijn mening niet meer toe doet.
Waar zeg ik dat zijn mening er niet aan toe doet? Ik zeg alleen dat zijn mening is gebaseerd op onjuistheden. Zoals gezegd de gebaren functie is een onderdeel van een groter geheel. Hij makt het groter dan het is.
Ik heb eens zelf met dit soort systeem gespeeld twee jaar geleden op een conferentie, en was als UI-scepticus (niet van beroep, maar wel van karakter :) ) erg positief verrast. Ik weet niet of dat systeem hetzelfde was als dat wat in deze Mercedes zit.

Waar vaak gestures alleen goed werken bij de programmeur zelf, kon je hier erg makkelijk naar rechts draaien voor luider, naar links draaien voor zachter, zwaaien naar boven/onder/links/rechts, etc. Je hoefde niet de hand precies op de goede plaats te houden en de bewegingen lukten echt bij de eerste poging.

Voor de auto heb je het voordeel dat het ding er van binnen opgeruimder uitziet als je ~10 knoppen weg kunt laten.
Niet dat ik je niet geloof, maar pas toch altijd op met zaken die op expo's of conferentie worden getoond. Vaak wordt er hier of daar toch nog ergens gefoefeld zodat alles net iets beter oogt of werkt dan het uiteindelijke resultaat.

Ik veronderstel wel dat als dit op punt staat, er inderdaad een meer werkbaar systeem zal kunnen gemaakt worden dan bv. voicecontrol. Ik veronderstel dat alle gebaren dan internationaal afgestemd kunnen worden, zodat je niet voorhebt zoals bij voicecontrol:
"bel schat"
> commando niet herkent
"BEL schat"
> mams wordt gebeld
"annuleer"
> ...
'druk op afleggen'
"BEL SCHAT"
> schat wordt gebeld
:D
leuker wordt het met 1. schatje (zodat hij bovenaan de tellijst staat) je moet dan dusdanig hard roepen dat de wijde omgeving denkt dat je "een schatje" aan het bellen bent :)
Niet dat ik je niet geloof, maar pas toch altijd op met zaken die op expo's of conferentie worden getoond. Vaak wordt er hier of daar toch nog ergens gefoefeld zodat alles net iets beter oogt of werkt dan het uiteindelijke resultaat.
Dat is zeker waar, ik heb zelf ook genoeg mooie demo's geknutseld van middelmatige hardware :D :D :D. In dit geval zou zeker de temperatuur, het aantal antennes, het gebruikte zendvermogen, de afstraling, het stroomverbruik, of de kalibratie in de echte wereld slechter kunnen zijn. Maar hoe dat ook, de gebaren werkten echt aangenaam.
Wss stond een manager op een meeting te roepen dat er innovatie moest komen... zo vaak gezien bij bedrijven, forced innovation...
Die drie knoppen die je voorstelt kunnen gemakkelijk zijn maar zo zijn er nog duizend dingen die je wil kunnen doen in je auto. Meer knoppen betekent hoe dan ook meer zoeken terwijl minder knoppen betekent meer door menuutjes bladeren, wat relatief ingewikkeld / mentaal belastend (lees: afleidend) is. Knoppen kunnen dus niet de toekomst zijn, althans zeker niet alléén knoppen.

Voice control kan deels uitkomst bieden (maar niet voor alles) en dat geldt ook voor gebaren, dit is dus 'gewoon' weer een uitbreiding van de interactiemogelijkheden, de tijd zal leren voor welke toepassingen dit ideaal zal blijken te zijn. Als dit systeem werkelijk zo intuitief werkt zoals bijv. @_Pussycat_ hieronder beschrijft dan is dit een mooie stap voor gesture based interfaces.

Het argument dat het weinig zin zou hebben om te werken aan minder afleiding voor de bestuurder 'omdat ze toch al zoveel andere afleiding hebben' vind ik verder om te huilen zo slecht - gebrek aan focus is de allergrootste oorzaak van verkeersongelukken dus iedere winst die hier gemaakt kan worden is gewoon winst, zelfs potentieel levensreddende winst.

Tot slot: ook zou ik kinderen op de achterbank geen onzin willen noemen ;)
Anoniem: 455617 9 januari 2019 05:01
Als je kijkt naar wat er in grote lijnen speelt in de automotive automatisering dat zie je twee grote bewegingen:
  • De trage maar gestage ontwikkeling naar zelfrijdende systemen
  • Toevoeging van meer en meer toeters en bellen (voor de sceptici) of features (voor de fans)
Beide ontwikkelingen hebben een grote impact op verkeersveiligheid. Bij de zelfrijdende systemen is die invloed erg afhankelijk van welk level van autonomie je toepast.

Goed geimplementeerd hebben de verschillende levels de volgende impact:

Level 0: Dit levert zeker een verbetering op t.o.v. een puur menselijke bestuurder.
Level 1: Ook dit levert zeker duidelijke verbeteringen op.
Level 2 & 3: De impact hiervan is het lastigste te voorspellen. Het feit dat de mens als vangnet voor de automatisering word gebruikt is het meest riskante aspect hier. Dat werkt simpelweg niet doordat mensen hier niet geschikt voor zijn. Ze worden afgeleid als ze niet actief bezig zijn met de verkeerssituatie. Wanneer er dan een situatie optreedt waar de automatisering faalt zal de menselijke bestuurder traag reageren en dat zal een negatieve impact op de veiligheid hebben. Of dat ook betekent dat het geheel minder veilig is hangt af van de kwaliteit van de automatisering. Indien deze vaker faalt dan de gemiddelde mens dan is het een verslechtering, anders een verbetering.
Level 4: Dit zal een overduidelijke verbetering opleveren.
Level 5: Dit zal t.o.v. level 4 weinig meer verbeteren aan de veiligheid maar heeft wel andere voordelen.

Als je vervolgens kijkt naar de impact van toevoegen van meer features/toeters en bellen dan kun je die indelen in twee groepen:
  • Features die de bestuurder helpen de blik en aandacht op de weg en de handen op het stuur te houden
  • Features waarvoor de bestuurder de blik van de weg of de/een hand(en) van het stuur moet halen of waardoor de aandacht word afgeleid
Het moge duidelijk zijn dat de features die in de eerste groep vallen een positieve bijdrage kunnen leveren aan de veiligheid. Voorbeelden:
  • Paddle shifters i.p.v. versnellingspook
  • Volume en kanaal knoppen voor de geluidsinstallatie bij de duimposities
  • Passieve voice control (auto doet puur wat opgedragen word)
  • Eye tracking om te bewaken of de bestuurder alert is
De features die in de tweede groep vallen zijn ronduit gevaarlijk en moet je niet bedienen tijdens het rijden. Voorbeelden:
  • Telefoon (ook handsfree)
  • Navigatie
  • Motion control
  • Interactieve voice control (auto praat terug)
Ik ben van mening dat iedere feature die in deze groep valt voor de bestuurder geblokkeerd moet worden tenzij de auto op dat moment stil staat.
Grotendeels mee eens. Maar zou toch eens een gedachte willen delen hierover. Heb zelf een auto waar eigenlijk helemaal geen features op zitten. (voor mij toeters en bellen dus :+ ) Heb wel in auto's gereden waar dat wel zo was maar om eerlijk te zijn moet ik zeggen dat een auto waar gewoon niet veel op en aan zit ook best goed kan werken. Om de simpele reden dat er gewoon niets in de auto is dat je kan afleiden. Zou het kunnen dat less is more hier ook op kan gaan?

Het enige dat mij opvalt is dat paddle shifters beter (of veiliger) zouden zijn dan een versnellingspook. Maar dat zijn ook twee hele verschillende versnellingsbakken. (dus niet alleen het pookie of de flippers) Een versnellingspook is een volledig handmatige bak. Dus ook de koppeling. Als je paddle shift hebt (wat puur voor sportwagens is overigens). Dan heb je in de meeste auto's een automaat waarbij je zelf bepaald waneer er geschakeld wordt. voor de rest is het dezelfde bak. Dan heb je ook nog sequentials. Die kan je ook aan een paddle shift hangen.
Maar die moet je niet willen in je woonwerk kilometervreter. Die beukt gewoon met bruut geweld naar de volgende versnelling zonder de koppeling op te laten komen. (je rijdt alleen in de eerste versnelling weg op de koppeling verder gebruik je hem niet meer. voor de rest wordt gewoon van versnelling gewisseld zonder de koppeling te gebruiken. (alleen de ontsteking van de moter wordt even onderbroken. daarom zie je die vlammen uit de uitlaten komen omdat er 1 slag van de moter de benzine niet ontstoken wordt. die komt dan in de uitlaat waar het door de hitte alsnog ontvlamt.) Dit soort bakken zijn niet comfortabel overigens. Alles draait om zo snel mogelijk schakelen.

Er zijn overigens ook H-bakken waar je de koppeling niet hoeft in te trappen. Dat zijn dog ring bakken. Maar die zie je ook niet veel. Abarth heeft het ooit gehad op een special edition en daar was de dogring bak een 9K optie. (ja dat lees je goed).

Maar mijn neuzelverhaal ingekort. Ik vraag mij af of dit niet appels met peren vergelijken is bovenstaande tekst in acht nemende. En of het ook echt veiliger is om een automaat te hebben ipv een manual. De rest van het verhaal ben ik het mee eens tho.

[Reactie gewijzigd door Torakk op 23 juli 2024 06:47]

Wtf is er gebeurd met dat dashboard. Lijkt wel enorme kitsch. Hopelijk is het een slechte foto of een overdreven gestyleerd demo model.
Dat is het enige ontwerp wat vanaf nu in alle auto's toegepast mag worden ;p
Dit is het dashboard van de Mercedes A klasse en dus ook de nieuwe CLA. Echter zijn in deze "Edition" uitvoering van de CLA de oranje accenten extra.

https://www.motor1.com/ne...ercedes-a-class-interior/
Los van de oranje accenten is dat ook precies hoe mijn A-klasse eruit ziet hoor :9
Voordeel van de twijfel. Dingen kunnen op een foto heel anders overkomen dan in het eggie. En dan vind ik het een “slechte foto”. Maar dat dashboard is op die foto’s gewoon oerlelijk en/of smakeloos.
Persoonlijk vind ik het ook echt lelijk maar je kunt het gelukkig aanpassen of uitzetten.. of gewoon volledig gek full RGB gaan: https://youtu.be/EpDPwksS-iA
Kan ik het aanpassen? Doe mij maar een normaal dashboard dan met gewoon analoge meters, draaiknoppen en schakelaars. Het KISS-principe... Keep It Simple Stupid.

Als ik in een disco bioscoop wil gaan zitten dan zorg ik er thuis wel voor met mijn OLED scherm en HUE verlichting. :+

Naja, misschien hebben de hoeren er nog wat aan, dit soort 'kleurrijke' auto's, als ze niet meer mogen tippelen. Als de auto dan rood is weet je waar je moet zijn als klant. :+

Het moge duidelijk zijn... dit soort interieurs zijn niet aan mij besteed. :X
Ik snap dit ook niet hoor... alles glimt en reflecteert ook als een malle... lekker, als je met je 'widescreen cockpit' in de volle zon rijdt. Een verchroomd randje op mijn centerconsole is al ontzettend irritant...
Het is ook niet mijn smaak, maar dat heb ik ook met de typische game pc met LED's etc. Daar doet dit design me op een of andere manier wel aan denken
dit is de nieuwe dashboard voor de mbux platform en zit al in de a-klasse sedan zit en zullen langzamerhand in alle modellen worden geïmplementeerd.
Smakeloos old skool dash met een paar ipads dr in en een lap dik leer over de pulpvorm gedrapeerd. Valt het op dat ik er niet heel positief over ben?😉
Wat gebeurt er bij het meest gebruikte gebaar in de auto, de middelvinger? :P
Mercedes-rijders kennende, rechts inhalen :P

Ik heb overigens zelden een restaurant zonder sushi in Las Vegas nodig. Dit soort gimmicks werken vaak leuk in dat soort omgevingen, maar herkent niets als je iets nodig hebt in Soest-zuid of zoiets. ;)
Mee eens, het ziet er uit als een poging om 'handige' features te implementeren waar niemand gebruik van maakt. Beetje ala 3D touch op de iPhone, ik ken echt niemand die dit aan heeft staan ( maar maybe ben ik wat old fashioned). Een hardware matige switch heeft soms echt mijn voorkeur. Beter dan in een 'taxi' als een halvegare gebaren te maken..
3D Touch is echt geniaal. Ik gebruik dat de hele dag door voor allerlei functies :P Ik baal er ook van dat dit mogelijk gaat verdwijnen. (In de XR is het er al uit.) Apple geeft te weinig uitleg over die functie en niet alle devs doen er iets mee, dat is nogal balen. En sommige apps die er wel iets mee doen geven dat zelf niet eens aan. (WhatsApp bijvoorbeeld: force touch op een live photo in je camrol, omhoog swipen en je krijgt meteen extra opties zoals verzenden als GIF ipv still. Nergens wordt vermeld dat dit er in zit :P).
3d touch is echt het enige wat ik echt mis na m'n overstap naar Android, het precies selecteren van tekst werkt echt zoveel beter dan een marker slepen. Kan het je zeker aanraden.
Je vergist je met BMW en Audi rijders. Mercedes rijders zijn over het algemeen helemaal niet zo aso.
De Mercedes reageert niet op gebarende Audi- en BMW-berijdende medeweggebruikers.
Een V gebaar maken, en dan weet de auto, hey navigatie vanaf hier naar huis, dat is een functie waar je ook daadwerkelijk iets aan hebt. Andere autofabrikanten, waaronder de favoriet van Nederland, de dieselgate / zeer onbetrouwbare 1 op 1000 olie verbruikende tfsi motoren makende Volkswagen Group heeft nu gesture control. De meest nutteloze toevoeging ooit. Kan je met je wijsvinger een cirkel beweging maken om het volume van de radio te veranderen. Weet je hoe dat ook kan. Met knoppen op je stuur, of gewoon aan de volumeknop draaien. Wat Mercedes hier laat zien is iig iets wat ik mijzelf zou zien gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 23 juli 2024 06:47]

Angstvisioen: je zal maar een stel klierende kinderen achterin hebben zitten, die (letterlijk) achter je rug om m.b.v. allerlei 'gebarentaal' vanaf de achterbank de controle over je auto proberen over te nemen...

:X
de auto kan zien wie de gebaren maakt, dus dan kunnen ze er ook een "kinderslot" voor maken.
Ik bespeur enige onvrede met VAG producten.
Meer dat ik compleet niet begrijp dat de volkswagens / VAG auto's de populairste occasions van nederland blijven, terwijl iedereen binnen 5 minuten heeft gevonden dat de diesels met de nieuwe updates geknepen zijn, en EGR kleppen eten. Veel mensen laten die om die reden uitzetten (geen zin in steeds 1000 euro reperaties) wat qua uitstoot de auto 20 jaar terug in de tijd brengt. En de turbo benzine motoren, voornamelijk de 1.8 en 2.0 tfsi gaan erg veel olie verbruiken. Zat verhalen van mensen waarbij na een leuke 80.000 kilometer de complete motor kunnen afschrijven door al het roet en zooi door het extreme olieverbruik. https://radar.avrotros.nl...-olieverbruik-tfsi-motor/ En mensen kopen vrolijk de auto's, en vragen er mega hoge prijzen voor. Dat vind ik onbegrijpelijk.
OT: Wat jij beschrijft zijn excessen. Omdat VAG zoveel auto's afzet lijkt het heel veel maar procentueel gezien valt het erg mee.
Ik heb nu voor het eerst in 15 jaar geen VAG besteld maar tot die tijd heb ik zowel zakelijk als privé veel VAG gereden en ik kan geen enkel punt beamen wat jij aanhaalt.
Getuige het aantal bedrijven dat een speciale pagina op de website heeft voor het uitschakelen van de EGR klep bij de polo 1.2 bluemotion lijkt het mij geen exces. Ook is er in amerika een class action law suite gewonnen tegen volkswagen en haar tfsi motoren, en zijn er zat video's en artikelen die de ontwerpfout beschrijven. En opzich is het niet raar toch, dat de motoren geknepen zijn na de software update sinds het dieselschandaal. De motoren moeten minder uitstoten als voor de update. Dit zorgt voor mindere prestaties, en o.a. een EGR klep die overuren draait, wat de levensduur negatief beïnvloed.
Al die zaken heb je met Comand, iDrive of MMI veel sneller gevonden. Gimmicks zijn het maar meer ook niet. Ik zag dat filmpje van de volumeknop bij BMW en dat reageerde ook al relatief traag.

[Reactie gewijzigd door Typhone op 23 juli 2024 06:47]

Ik zweer bij iDrive inderdaad. Ook al veel prettiger dan touchscreen in een auto.
Echt ik heb MBUX, maar weet niet waar ik gebarenherkenning voor nodig heb. Je hebt een touchpad op de middenconsole, twee op je stuur (voor elk scherm een) en het rechterscherm is aanraakgevoelig. Daarnaast heb je ook nog spraakherkenning, willen ze dan nog een manier toevoegen?
Dan nog liever tegen mijn auto praten...
Voice control snap ik nog, maar gebaren...? Als je dan toch je handen van je stuur moet halen, doe dan maar echte draai- of drukknoppen. Zeker voor functies die je veel gebruikt (zoals radiobediening of temperatuur) gaat er niets boven dedicated knoppen.
... kan bijvoorbeeld het afspelen van media worden gecontroleerd, zowel overdag in zonlicht als in het donker. Het doel is dat hiermee allerlei functies intuïtief kunnen worden bediend.
Het probleem met gebaren is dat je ze moet aanleren en daarbij helpt het natuurlijk als ze enigszins logisch zijn. Alleen - wat voor de één een logisch gebaar voor een bepaalde functie is, is voor de ander een anachronisme. Het 'intuitief' volgens Mercedes kent ongetwijfeld andere gebaren dan het net zo 'intuitief' volgens elke andere fabrikant. Het enige dat echt helpt voor gebarentaal-autobediening, is standaardisatie, ook i.v.m. de veiligheid. Zodat je geen nieuwe taal hoeft te leren als je in een andere auto stapt, en dus niet per abuis verkeerde functies activeert en te veel wordt afgeleid van het autorijden.
Als de bestuurder in het donker zijn arm uitstrekt over de lege passagiersstoel naast hem, wordt deze verlicht.
Apart dat deze functie genoemd wordt. Het nut ervan ontgaat mij volledig - en in mijn auto kan ik hetzelfde doen met een knopje boven mijn hoofd...
Ik heb zelf een dergelijk systeem op de Discover Pro van VW. Maar de enige reden die ik kan bedenken waarom het er in zit: Omdat het kan.

In de praktijk heb je er niets aan. Het werkt niet fijn, áls het al werkt. Na een paar keer in de lucht vegen heb je geluk als hij eens naar de volgende track gaat. Maar met een beetje pech ziet hij net de terugbeweging en gaat ie een track terug. Je moet mazzel hebben als het goed gaat.

Sowieso gaat drukken op het scherm 1000x sneller dan in de lucht iets doen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.