Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Lenovo werkt met Google aan slimme digitale wekkerklok met Assistant-integratie

Lenovo en Google gaan gezamenlijk een digitale klok voor op het nachtkastje uitbrengen die voorzien is van Google Assistant-ondersteuning. Deze zogeheten Smart Clock is vooral bedoeld voor functies rondom het weergeven van de tijd of het zetten van een alarm.

De Smart Clock beschikt over een 4"-scherm met een resolutie van 800 x 480 pixels, heeft 1GB ram, 8GB aan opslaggeheugen en een enkele 3W-luidspreker. Het apparaat is in zekere zin te beschouwen als een kleinere versie van de Smart Display, een slim scherm met Google Assistant dat Lenovo vorig jaar aankondigde. Er is echter geen camera voor videobellen en het bekijken van video's of foto's behoort ook niet tot de mogelijkheden. Er zijn wel een aantal functies rondom de gebruikelijke wekkerfunctie en verder kunnen gebruikers het apparaat gebruiken zoals dat kan bij andere Google Assistant-apparaten.

Zo kunnen gebruikers met een stemcommando muziek afspelen, het weerbericht opvragen, of andere smart home-apparaten controleren. Daarnaast kan de bovenkant van het apparaat eenmaal worden aangeraakt voor het snoozen van een alarm of tweemaal om het alarm uit te schakelen. Een half uur voordat de wekker afgaat, verhoogt de Smart Clock de helderheid van het scherm, waarbij het van een donkere naar een lichte kleur gaat. Dit moet een virtuele zonsopkomst simuleren, waarbij het idee is dat deze geleidelijke toename van licht zorgt voor rustiger wakker worden.

Google en Lenovo beschouwen deze Smart Clock als een nieuwe formfactor, een nieuwe apparaatcategorie die zich onderscheidt van een groter, slim scherm. De Lenovo Smart Clock is ontworpen om gebruikers enkel die informatie te tonen die ze nodig hebben als ze gaan slapen of wakker worden. Er is ook een usb-aansluiting aanwezig voor het opladen van bijvoorbeeld een smartphone. De slimme klok komt in de lente uit en gaat 80 dollar kosten.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

08-01-2019 • 22:49

44 Linkedin Google+

Reacties (44)

Wijzig sortering
Hmm interessant allemaal. Ik heb sinds de kerst, zoals waarschijnlijk vele andere, een google home mini in bezit. Voornamelijk omdat de vrouw in huis dat erg graag wilde. (nog steeds geen idee waarom :p )

Anyway, als extra's een zooitje yeelight smart led lampen erbij gekocht. Ik was erg tegen "always on" speaker maar na een periode van ruim 2 weken weet ik al bijna niet meer anders dan op stem commando het licht, muziek en agenda te bedienen. Jep, deels de home weer ingepikt :+

Nu ben ik op zoek naar een betere versie voor in de woonkamer. Home mini is een okay device die prima doet voor de slaapkamer, bedienen van lampen en achtergrond muziek. De home mini heeft niet een al te geweldig geluid en mag mij apart wel ietsjes beter. Gezien de normale Home wel beter is twijfel ik tussen de Home en home hub, dat ding lijkt me ook erg tof vanwege het display.

Om een lang verhaal kort te maken; ik heb een klein onderzoek gedaan naar 3rd party speakers/aanbieders met de google assistant integratie en vele zeggen dat je lang moet wachten op updates voor bepaalde feature's. Ik dacht dat dit altijd service side zou zijn en het vanuit google wordt geupdatet; is dat niet zo?

Dit apparaat lijkt me ook wel een leuke ding ter vervanging van de home mini in de slaapkamer, die kan dan mooi in de badkamer :p Maar gezien ze samen werken met google lijkt me het beter qua updates, weet iemand hoe dat zit?
Nou, hier kan ik mooi op reageren ;)

Ik begon ook met een home mini, meer om te proberen maar het beviel eigenlijk heel erg prima... Maar het geluid voor muziek overtuigde me niet voor in de woonkamer (vooral voor beetje radio en wat muziek luisteren), dus de gewone home gekocht (black friday, jeej).

Voller geluid, mini was verhuisd naar de slaapkamer als wekker-radio... Maar ja, een display is ook wel handig. Dus de hub gekocht en de mini is naar de keuken gegaan.

Mini en home zijn qua functionaliteit zo'n beetje hetzelfde, geluid is snel erg bassig maar dat is goed in te stellen. Voor mij voldoet de home prima voor in de woonkamer, maar ben niet heel veeleisend qua muziek. En ik kan altijd nog de stereo met 5.1 gebruiken als ik wil... (Alles is ook weer gekoppeld met een harmony hub waarmee ik de tv aanzet en andere activiteiten en ondertussen zijn de lampen ook grotendeels vervangen door ikea tradfri smartlampen).

De hub in de slaapkamer is fijn MAAR! Hij ondersteunt nu nog alleen engels... Voor mij geen punt maar goed om te weten dus. Verder werkt het fijn en is het schermpje ook wel aardig, laat er vooral de klok (hele lage helderheid dus niet storend) op weergeven.

Voor zover ik weet heb jij bij de google-varianten inderdaad gewoon direct updates en bij andere fabrikanten werkt dat niet helemaal zo... Maar wellicht is dat veranderd of heb ik dat niet helemaal top begrepen, maar bij google heb je meer garantie op updates en vlottere updates.

Mocht je specifieke vragen hebben mag je me altijd een pm sturen, daar is dit topic niet voor ;)

Ontopic, ik vind het een beetje een vreemde zaak want concurreren ze niet gewoon direct met hun eigen hub? Hij ziet er zelfs redelijk hetzelfde uit...
Hopelijk komt er ook hue lamp aansturing voor ochtend simulatie, dat mis ik ook op mijn alexa
Dat is gisteren aangekondigd. Wordt verwacht in maart 2019, maar is mogelijk dan alleen in het Engels. Het kan dan gekoppeld worden aan je wekker via Google Assistant.
Echt ? Heb je een bron dat ik kan lezen?
Ik zat op mobiel net, dus had even niet zo snel de link bij de hand, maar dit is m: https://9to5mac.com/2019/...door-sensor-flood-lights/
cooool super goed artikel
Ik vind de andere zaken in dit artikel ook super interessant, zoals de outdoor sensor

Tnx
Dat kan al via de Hue app. Wellicht niet zo 'smart' als via de Google home, maar als je een vast ritme hebt maakt het niet veel uit :)
Misschien een offtopic vraag maar waar heb je de Hub vandaan of ben je heen en weer gereisd ? Ik zoek er nog 1 voor op de schouw
Ik heb hem van eGlobalCentral
Had hem zelf van een mede-tweaker overgenomen maar had anders ook de eglobalcentral weg bewandeld... zelf geen ervaring mee en hoor er zowel positieve als negatieve dingen over alleen.
Ongeveer het zelfde hoe ik het heb ervaren en nog steeds ervaar. Ik wilde niet direct flink met geld smijten door de home / hub te kopen, eerst even aanzien of er wel gebruik van wordt gemaakt :)

Goede tip over de hub. daar was ik niet van op de hoogte dat deze alleen in het engels werkt, op zich niet erg maar toch wel vreemd als ik altijd dacht dat je gewoon de taal kon instellen, ongeacht het apparaat wel of niet leverbaar zou zijn via officiele kanalen in NL. Maar goed, zoals andere al zeiden kan je natuurlijk voor geluid wel een koppeling maken met een sound system, maar die van mij is helaas niet zo luxe, nog niet eens zo luxe dat ik hem "slim" kan maken met chromecast audio |:(

Sowieso even de deals inderdaad in gaten houden. De home mini's ook via deals gehad. Leuk apparaat maar voor 59 (officiële prijs) is het dan toch weer wat minder, zelfde geldt voor de normale home imo.
Bij mij ook en ik las dit en dacht eerst ook grappig, toen las ik een digitale assistent erin laat maar weer zitten.
Het slaat gewoon helemaal door die digitale assistenten, overal zijn ze het aan instoppen niet normaal.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 9 januari 2019 08:45]

Ja en zeg niet dat jij er niet een wil want ja dan woord je omlaag gemod, net als wat met mij gebeurd is, zielig dat mensen al niet een eigen mening mogen hebben en omlaag gemod woord omdat andere het niet erg vinden en wel die dingen willen gebruiken.

Het is jammer dat de mensen de gevaren niet in zien ook van die apparaten.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 9 januari 2019 09:13]

Precies. Heel bijzonder dat veel consumenten het prima vinden dat er iemand (het apparaat) altijd meeluistert. Van alle privépraat (ook de slaapkamer) wordt meta-data verzameld.
Zoals nu telefoon meta-data kan worden verzameld van waar de wanneer bent en met wie je belt geld (straks) dat ook data kan worden verzameld van met wie je wanneer praat en waarover.
Dus, zeg dat de vaatwasser kapot is krijg je ads van vaatwassers.
Dus, zeg dat je buurman een bom in huis heeft en de voordeur wordt daar eruit geblazen.
Dus, verzin het en het kan.
Dus, ik wil niet een apparaat die "slim" naar mij luistert.
Non-discussie.
Precies en zo denk ik er ook 100% over, en wel het vervelende is dat andere mensen wel zo een dingen kunnen/nemen zo als vrienden, familie, of buren, heel griezelige vooruitgang vind ik dit.
Er is al een filmpje kan hem alleen niet zo meer vinden hier over, iemand die een proef deed met een windows laptop en Google Chrome als browser.
Hij ging naar aantal websites toe en keek wat voor reclame die kreeg, daarna chrome sluiten en dan begon de proef

1ste Proef hield die foto's voor de camera en ging weer na de website

Chrome weer openen en alle reclame was gewoon willekeurig(Sluit chrome weer af)

2de proef ging die vertellen wat die graag wou kopen voor ze hond ofzo, hij start google chrome weer op en ging na de zelfde websites.
En tot zijn verbazing allemaal gepersonaliseerde reclame.

edit:

Dit filmpje

https://www.youtube.com/watch?v=zBnDWSvaQ1I

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 9 januari 2019 10:06]

En wat is er erg aan het feit dat je een advertentie krijgt als je vaatwasser kapot is? Nu krijg je ze ook, maar dan heb je er tenminste iets aan. (Als mijn vaatwasser kapot is wil echt wel een nieuwe ;) )
En als je buurman een bom in huis heeft, dan is het toch fijn als de politie dit verder afhandelt? Waarom zou je het anders zeggen..
Geen gordijnen in de slaapkamer zeker. _/-\o_
Precies je mag niet eens je mening geven en het is gelijk -1, punten systeem is leuk maar houd het lekker tot 0 en niet eronder.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 9 januari 2019 10:14]

Precies, jammer is dat.
Je kan de mini ook via bluetooth aan je versterker of soundbar koppelen, bij muziek afspelen gaat dat dan automatisch via bluetooth... Werkt bij mij thuis erg goed.
Voor wat betreft je twijfel tussen de Home en Home Hub: Ik heb ze beide en kan je vertellen dat zowel de microfoon als het geluid, in mijn ervaring, op de gewone Home veel beter zijn. Het scherm van de Hub is natuurlijk tof (en mooi!) maar ik gebruik het toch relatief weinig vergeleken met stemcommando's.
Interessante vervanging voor mijn vijfentwintig jaar oude wekkerradio. Probleem met die dingen, vaak de wat geavanceerde, is het display wat niet donker genoeg kan.

De rode leds van de oude radio zijn prima. Maar een nieuwe "radio" moet voor mij ook een (O)LED display hebben want de achtergrondverlichting van een LCD is al snel teveel in een donkere slaapkamer, ook als de vloeibare kristallen alle licht proberen te blokkeren.
Dat was ook mijn eerste bedenking. Zo'n display maak je nog zo donker; het blijft storen als je verder een goed verduisterde kamer hebt.
Een absolute must is dan ook de mogelijkheid om de display volledig uit te hebben staan en bij aanraking minimaal belichte OLED's de tijd te laten zien.

Verder zie ik de appeal wel van een slimme wekker met wakeup light via een LCD scherm. Maar als ik zie dat dit ding ook een oplaadfunctie voor je telefoon heeft maak ik meteen mijn tweede bedenking: Wat is nu de meerwaarde van dit over gewoon de wekker van je telefoon te gebruiken? Ik denk dat velen van ons dit doen net omdat die al zo slim is.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 8 januari 2019 23:43]

Helaas, volgens de data sheet (pdf) zit er (niet verrassend) een IPS scherm in. Dus zal ik ook deze weer overslaan. Jammer.

[Reactie gewijzigd door Raka op 9 januari 2019 08:52]

Mijn Lenovo laptop heeft een LCD met mat TN paneel, dat word best donker.
Dus misschien dat dat erop zit.
Dat soort schermen kunnen inderdaad ontzettend donker om mee te werken, maar als je deze - op z'n donkerst - even aanzet in een pikdonkere kamer waar je al een uur aan gewend bent is het alsnog net een bouwlamp.
Maar wanneer komt er nou echt een slimme wekker? Die rekening houdt met eerste afspraak en files / vertragingen? Dit is in mijn ogen niet slim.
Met IFTTT kun je best diep gaan. Maar het mooie er van is dat de basis simpel blijft. Zo laat ik bijvoorbeeld mijn telefoon een melding naar m'n horloge sturen op het moment dat er regen in aantocht is. In dat laatste geval ga ik met de auto i.p.v. fiets naar m'n werk. Als de stad helemaal vast staat, pak ik juist liever de fiets. Voor dat laatste heb ik geen IFTTT ingesteld, omdat de dat te lokale informatie is voor die service. Maar weerberichten en landelijke verkeers informatie zou ideaal zijn om op een wekker te kunnen zien. Dat kan met IFTTT maar ook bijvoorbeeld via een appje. Dat beschouw ik als een slimme wekker! Voorlopig ben ik nog tevreden met m'n wake up light, maar dat blijft een dom, offline ding. Waarmee je wel rustig wakker wordt trouwens. :z

[Reactie gewijzigd door John Duh op 9 januari 2019 00:10]

Hopelijk kan het scherm voldoende dimmen om in een donkere kamer niet te storend op te lichten. Buiten dat, wanneer komt Lenovo (en Google) eens met hun schermen naar Europese vasteland?!

De 10 inch Lenovo Smart Display voor op de keukentafel, en deze kleintjes op het nachtkastje. Ideaal!
Heeft deze slimme wekker ook een knop 'vandaag overslaan'?
Die funktie zou ik ook graag op mn telefoon hebben. Ben vaak net voor de wekker wakker. Als je dan je wek alarm wil overslaan (je staat bv in de badkamer) is dit ano 2019 slecht geregeld.
Wekker uit zetten na wektijd weer aan zetten. Waarom geen knop 'vandaag overslaan'
Op mijn Mi 8 krijg ik een half uur voor de wekker een stil push bericht met er gaat een wekker af om ....
Hierbij krijg je de optie om het alarm vroegtijdig eenmalig uit te schakelen.
Handig mogen voor mij zo in Android er aan toevoegen
Ik heb dit ook met de Google Clock app. Ik weet niet welke telefoon je gebruikt, maar je zou deze app kunnen overwegen. Kun je ook Google Assistant routines koppelen aan het stoppen van je wekker! (Denk aan het voorlezen van je agenda, het afspelen van het NOS journaal).

https://play.google.com/s....google.android.deskclock
Heb de klok geïnstalleerd maar zie geen funktie of knop 'vandaag overslaan'
Dit komt niet in de slaapkamer. De slaapkamer is een oase van rust, geen elektronica....blablabla!

Mijn vriendin vind het gewoon eng. Ik heb een mini in de woonkamer en die is tweetalig. Dus zo nu en dan reageert het op geluid van de TV en dat ervaart zij als minder prettig. Ik draag er ook niet aan bij. Laatst zei ik vanuit de slaapkamer. Hey google, execute order 66

Ze schrok niet van de openbaring. Ze wist dat ik geen Jedi was, maar wat haar verontruste is dat de google mini die een verdieping lager vanuit de overloop tot aan de slaapkamer in staat is om naar mijn commands te luisteren/verstaan.

Ik gebruik de mini primair om de hue verlichting te bedienen. Eens kijken of homey dezelfde functionaliteit heeft en minder privacy gevoelig is.
Voor het weekends wakker worden klinkt dit als een hele prettige en leuke gadget maar doordeweeks zou dit een ramp voor mij zijn, dan zet ik al bijna een luchthoorn naast me hoofd neer om überhaupt wakker te worden en ik denk niet dat dit luid genoeg zal zijn voor mij.
Dit lijkt mij toch vooral een poging om de Echo Spot te kopiëren. Google is duidelijk hard bezig om zijn achterstand op Amazon bij te werken. Wel is Amazon ondertussen vaak al toe aan 2de of 3de generatie van bepaalde producten en Google toch nog een stap voor lijkt te zijn. Helaas zijn veel producten uit de Echo lijn niet beschikbaar in Nederland.
Dit is op CES getoond dus waarom niet posten. Snap jouw scheten vraag dan ook niet echt.
Dit is meer omdat CES nu bezig is en heel veel tech bedrijven nieuwe dingen laten zien. Daarom heb je van verschillende bedrijven meerdere posts achter elkaar.
Een Wake-Up Light zónder franje kostte meer dan €80 destijds....

En inderdaad, de CES beurs is gaande, verwacht de komende dagen nog wel meer ;)

En wat voor toegevoegde waarde heeft het om ‘advertentiebedrijf’ te zetten? Ik meen dat Google wel iets meer deed op internetgebied dan bijv. een Doubleclick.net en zo...

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 8 januari 2019 23:16]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.