Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HP presenteert EliteBook-convertible met 14"-scherm en gewicht van 1,35kg

HP presenteert een nieuwe convertible in zijn EliteBook-serie. De EliteBook x360 1040 G5 heeft een 14"-scherm met maximaal een 4k-resolutie, een aluminiumbehuizing en een relatief laag gewicht van 1,35kg. De 2-in-1 komt in november uit voor 1650 euro.

HP stopt Intel-quadcoreprocessors van de Kaby Lake R-generatie in de EliteBook x360. Het gaat om maximaal de Core i7-8650U, of een i5-variant zoals de 8250U. Er zit maximaal 32GB ddr4 in de convertible en voor opslag zijn er configuraties met nvme-ssd's van 512GB tot 2TB. Ook maakt HP varianten met sata-ssd's van maximaal 256GB.

Het 14"-scherm is voorzien van een laag Gorilla Glass 5 en heeft een 4k-resolutie of full-hd-resolutie. Volgens de specificaties heeft het 4k-scherm een maximale helderheid van 500cd/m2 en er is een full-hd-variant die een maximale helderheid heeft van 700cd/m2. Ook is er een variant met een full-hd-scherm met een helderheid van 400cd/m2.

HP rust de EliteBook x360 optioneel uit met een 4g-modem dat gigabitsnelheden aankan. In november moet de laptop beschikbaar komen in Nederland met een prijzen vanaf 1650 euro. Welke uitvoeringen en specificaties er beschikbaar komen is nog niet bekend.

HP presenteert ook nieuwe modellen van zijn Spectre x360-convertibles met 13,3"- en 15,6"-schermen. De nieuwe modellen hebben een aangepast ontwerp en een schakelaar waarmee de camera fysiek is af te dekken. De laptops hebben een usb-c-aansluiting die is weggewerkt in de schuine rechterhoek.

Het 13,3"-model wordt geleverd met quadcores van de Kaby Lake R-generatie en in de 15,6"-versie stopt HP hexacores en maximaal een GTX 1050 Ti Max-Q-videokaart. De grote uitvoering heeft een scherm met maximaal een 4k-resolutie. Het 13,3"-model is leverbaar met een optioneel 4g-modem met gigabitsnelheden.

Dat HP in zijn nieuwe Spectre x360 15 kiest voor een losse gpu naast een hexacoreprocessor is opvallend. De uitvoering die eerder dit jaar uitkwam heeft Kaby Lake G-processors aan boord. Dat zijn de chips die bestaan uit een Intel-quadcoreprocessor met een AMD Vega-gpu.

De Spectre x360 15 komt in november uit in Nederland en kost 1899 euro voor de eenvoudigste uitvoering. De Spectre x360 13 volgt in december voor prijzen vanaf 1299 euro. Welke specificaties kopers krijgen voor dat geld is nog niet bekend.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

24-10-2018 • 16:56

43 Linkedin

Reacties (43)

Wijzig sortering
Aljeblieft Tweakers, maak een tabel van dit soort cijfers. Nu moet ik het hele artikel lezen wanneer ik de informatie wil hebben in plaats van dat ik alleen even snel door de cijfers scan. Gevolg is dat ik dit soort artikelen bijna nooit meer lees.

Bij dit artikel is het heel fijn gedaan. De cijfers staan in een tabel én in de tekst voor mensen die dat prefereren: Lenovo introduceert Moto G5 en G5 Plus met aluminium behuizing

[Reactie gewijzigd door oooskar op 24 oktober 2018 17:56]

Kijk eens https://www.windowscentral.com/hp-new-elitebook-x360-1040-14
Ik wacht nog even af wat er aan uitgebreide reviews boven water komt en wat een 1050 model doet maar dit riekt toch al naar een vervanger van mijn MacBook Pro vanwege een uitsteked toetsenbord, vevangbare SSD's mogelijkheid tot 32GB werkgeheugen in een handzaam formaat. Wel jammer van MacOS dat me jaren lang uitstekend beviel maar met Windows 10 en Linuxvarianten valt ook te werken.
Ongelooflijk dat de 15" modellen nog steeds een numpad hebben. Voor degenen die nog steeds verknocht zijn hieraan verkoop je toch gewoon een USB, Wireless of BT keyboardje? Ondertussen moet iedereen maar half schuin voor het scherm zitten, wat al helemaal slecht werkt als je het ding op je schoot hebt. Ik type zelf met 10 vingers en dat maakt het toetsenbord dan nog lastiger te gebruiken omdat ik mijn pols extra moet buigen als ik er recht voor zit.

Ik weet dat Excel nog steeds veel gebruikt wordt, maar ik denk dat er maar een zeer klein deel van de gebruikers hiervoor het numpad gebruiken. Dat weegt toch niet op tegen de nadelen?

Zet dan het toetsenbord in het midden en gebruik de extra ruimte voor wat grotere pijltjes toetsen en de toetsencombinaties die nu onder de Fn knop verstopt zitten. Een wieltje of twee voor volume en brightness misschien? Een control knop waar je geen vergrootglas voor nodig hebt?
Dit zijn zakelijke notebooks. Zakelijk wordt door de gemiddelde kantoorgebruiker veel gewerkt met een numpad. Juist losse apparaten meeslepen zit een gemiddelde account manager niet op te wachten.
De consumentenvariant heeft ook zo'n numpad. Dat vond ik toch wel een nadeel. Laatst een HP Pavilion x360 15-cr0130nd voor mijn moeder (90+) gekocht. Prachtig apparaat, maar een toetsenbord zonder numpad en wat meer toetsen die nu onder Fn zitten had het beter gemaakt.
Heb een Pavilion Power cb061nd en ik vind een numpad toch altijd wel fijn. Zit niet in de weg en tikt zoveel makkelijker dan nummers op een rij. Ik zou niet zonder willen en wil ook geen los USB apparaat overal mee naar toe nemen.
Tja, blijft toch je persoonlijke voorkeur denk ik. Als het numpad er niet op zit zal het gross van de mensen weer gaan roepen: "pff, zo veel lege ruimte, voor dat geld had er ook wel een numpad bij gemogen." Sommige mensen, vooral financieel, zweren erbij.
Voor de extra ruimte had ik al aangegeven wat je er mee zou kunnen doen.

Dat er mensen zijn die bij een numpad zweren geloof ik gerust. Maar voor die mensen is er toch een separaat numpad mogelijk? Of een extern keyboard als ze achter hun bureau zitten? Zoveel mensen heb ik nog niet hun administratie in de trein zien doen hoor. Lijkt me ook niet aan te raden.

Het gaat erom of je het ding nodig bent als je mobiel bent. En dit zijn ultra-portables!

[Reactie gewijzigd door uiltje op 24 oktober 2018 17:36]

Mee eens. Evt. zouden ze ook een tweede versie kunnen aanbieden mét numpad, net zoals dat ze bijv. een versie aanbieden met QWERTY en AZERTY of met/zonder een vingerafdruklezer. Voor een winstgevend bedrijf als HP moet het echt wel kunnen om een numpad-versie apart aan te bieden. Dan is iedereen blij: de mensen die geen numpad gebruiken, hebben geen overbodig numpad en de mensen die het wél gebruiken bestellen gewoon de versie mét numpad.
Als het winstgevend zou zijn dan hadden ze het wel gedaan denk ik.
Overigens zit de vingerafdrukscanner aan de zijkant, dat werkt een stuk beter i.v.m. de verschillende schermconfiguraties.
dan kies je toch een model zonder numpad, ik heb het model juist gekozen vanwege geïntegreerd numpad en ziet absoluut niet te wachten op allerlei losse meuk
De 15" heeft meer dan voldoende ruimte voor een numpad. En zoals hierboven geopperd is zijn dit zakelijke laptops.
Volledig met je eens wat betreft een numpad op een laptop. Bij de aanschaf van mijn laptop beschouwde ik het ontbreken van een numpad als een minpunt. Inmiddels mis ik een numpad niet meer op de laptop. Dat komt omdat ik mijn laptop, voor werk dat ik langere tijd achter elkaar doe, aansluit op een scherm en (draadloze) muis + toetsenbord (zowel thuis als op het werk). Als ik dan veel werk met cijfers, heb ik op dat toetsenbord een numpad. Het toetsenbord van de laptop (en het scherm dus ook) gebruik ik vooral onderweg, in vergaderingen, de laptop op schoot, in bed of op andere momenten als er geen scherm en toetsenbord beschikbaar is. Op dat soort momenten red ik mij prima met numerieke toetsen op de laptop.

Er zullen vast en zeker ook personen en beroepen zijn die de hele dag achter een laptop (moeten) werken, ondanks dat dit ergonomisch niet aan te bevelen is, en dan het voordeel van een numpad wel hebben maar daar is inderdaad een workaround voor (via usb/bluetooth).
Daar noem je wel een punt. Zelfs als mensen het niet zouden missen en ondanks dat er technische oplossingen voor mogelijk zijn kan ik me voorstellen dat mensen het op het eerste gezicht als een probleem zien als de numpad mist. Als je twee laptops naast elkaar ziet en 1 heeft iets meer dan de ander dan kan dat nadelig werken bij de verkoop.

Nou ja, daar kunnen we niets aan doen, ik hoop alleen dat mensen in gaan zien dat een numpad veel nadelen heeft. Je muis zit ook verder weg bijvoorbeeld. Ergonomisch ook weer niet handig.
Wat is er zo mis met die numpad je bent niet verplicht die te gebruiken, ik gebruik beide en ben altijd blij dat ik terug op m'n lappy zit met numpad.
Een extra externe keyboard meedoen vindt ik overigens erg vervelend.
Probleem is dat met een extra numpad, het gewone toetsenbord een beetje schuin voor het scherm zit. Dat is niet onoverkomelijk, maar echt prettig ook niet.
Voor mij geen laptop zonder numpad.
De numpad gebruik ik zelf voornamelijk voor het blind intikken van IP-adressen en dat gaat me met het rijtje boven qwerty niet lukken.
Deed ik ook vroeger. Maar het went verdacht snel, mits je blind kan typen. Kan me wel voorstellen dat je daarvoor een numpad wil gebruiken overigens. Die dubbele punt zal het voor IPv6 wel wat - of nog - lastiger maken :|
Ongelofelijk dat er mensen zijn die blijven zeuren over half schuin voor het het scherm moeten zitten!
Ik heb altijd laptops met numpads gehad en vind dat heel fijn. Nu heb ik een Spectre zonder, en ik mis het numpad regelmatig. Van de nadelen die jij noemt heb ik echt nog helemaal nooit last van gehad. Losse rommel erbij, daar zit ik dan echt niet op te wachten.

Je ziet, iedereen zijn eigen mening!
Ik heb nu via het werk een Dell 7390 2 in 1 en moet zeggen dat ik gecharmeerd ben van het 2 in 1 concept. Ik gebruik vaak beide modussen.

Dat terzijde zie ik op de 2de foto van de elitebook dat de bovenste rand gesloten is (daar waar elitebook op geschreven staat) en bij mijn Dell hier is dat open waardoor de lucht weg kan. Ik ben dus benieuwd of de opening tussen het scherm en de onderkant van de laptop groot genoeg is om te ventileren?

Hoe zit dat met de spectre? Ik zie het niet goed op de foto.
Hoe bedoelt u gesloten? Ik zie een rij ventilatie-gaten.
Als je kijkt zijn die enkel op de onderkant van de laptop en niet de top.
Kijk naar deze foto van de dell: https://goo.gl/images/XqwiW1 , daar zie je dat ook op de kopske kant luchtin-/uitgang is. En ook op de onderkant : https://goo.gl/images/Ejhwh8 . Bij de elitebook dus enkel vanonder.
Ik heb zelf een wat ouder type EliteBook x360 gebruikt, maar moet eerlijk zeggen dat ik de meerwaarde niet zo zie van de mogelijkheid om het scherm om te kunnen draaien. Dan kun je beter een volledig afneembaar scherm hebben a la Surface. Verder vindt ik het totaal aantal 'volwaardige' USB poorten ook veel te weinig, maar dat is een gebrek wat wel meer zakelijke HP laptops hebben.
Dat is heel de opzet van een convertible natuurlijk.
Om hem als tablet te gebruiken is inderdaad niet echt handig, maar hem opzetten als brugje dan weer wel.

Windows als tablet OS is ook al niet zo denderend om te beginnen. Vooral het feit dat convertibles goedkopere ultrabooks zijn helpt veel.
Ik gebruik mijn Lenovo Yoga vooral graag in tent modus. Dan kan ik mijn veel betere, ergonomische, externe toetsenbord makkelijk vlak bij het scherm neerzetten. Met het toetsenbord naar onder werkt ook, maar dan moet de tafel wel echt schoon zijn en als ik de CPU stevig gebruik dan blaast het ding recht in mijn gezicht.

Als tablet gebruik ik 'm amper, af en toe om even wat te browsen in de trein - mits ik inderdaad niet op gewicht wil besparen en mijn tablet (met toetsenbord cover) mee neem.

Lang verhaal kort: de tent modus werkt aardig en heeft voor mij echt meerwaarde.

[edit] Oh, ja, tent modus werkt ook prima om filmpjes en fotos te laten zien. Dan heeft het touchscreen zelfs functie :)

[Reactie gewijzigd door uiltje op 24 oktober 2018 17:50]

Ik vind het zelf wel fijn om het scherm te kunnen draaien. De meesten 2-1 laptops mogen echter nog wel wat lichter worden (LG kan blijkbaar wel een standaard 15 inch laptop van 1 kg maken maar een ~14/15 inch convertible van rond de 1 kg kan blijkbaar nog niet?).
Convertible heeft zn voordelen tov de Surface form factor; meestal steviger gezien het een laptop is vs een tablet (/het moederbord en proc etc zitten niet achter het scherm, toetsenbord beschermt het scherm beter als het dichtgeklapt is, meestal meer vering/ruimte bij het scherm om stoten op te vangen), vaak makkelijker te repareren/upgraden en goedkoper.
16:9 schermen zijn bijna nutteloos in portret-oriëntatie. Het is gewoon te smal. En in landscape heb je minder verticale werkruimte. En kijk eens naar die gigantische bezels die nog over zijn onder en boven op deze EliteBooks.
  • Alle Surface tablets en laptops hebben een 3:2 verhouding
  • Google's tablets (originele Pixel laptops, Pixel Slate) en laptops hebben een 3:2 verhouding
  • MacBooks hebben een 16:10 verhouding
  • iPads hebben een 4:3 beeldverhouding
  • Huawei's MateBook X Pro heeft een 3:2 verhouding (kijk eens naar dit scherm!!)
Iedereen is lovend over de schermen in deze apparaten. En iedereen is klaar met 16:9 schermen:Lieve HP, Dell, Lenovo, Asus en andere laptopfabrikanten: Als je iets maakt wat ook als tablet moet functioneren, heeft het alsjeblieft geen standaard 16:9 scherm maar een scherm 3:2 verhouding.

[Reactie gewijzigd door Balance op 24 oktober 2018 17:18]

In de praktijk zijn deze laptops toch te zwaar om als tablet in portret stand te gebruiken.

Ik heb zo'n ding en gebruik 'm alleen als normale laptop. En dat hoor ik ook van al mijn collegas die zo'n model hebben. Allemaal vanwege het gewicht en de dikte, niet vanwege de 16:9 verhouding van het scherm.

Verder wel een hele mooie laptop. Design doet me normaal gesproken helemaal niks, ik ben meer van form-follows-function, maar dit is mijn eerste laptop in 20 jaar die ik echt mooi vind.
Je hebt ook dergelijke 13 inch 2-1 laptops van ~1.1 kg, ik geloof van o.a. Asus. Dat gewicht is nog wel te doen, het is dan een beetje vergelijkbaar met een wat oudere Ipad Pro. Maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat 16:9 echt nergens op slaat zowel in laptop als in tablet mode, gezien je met dit scherm formaat altijd bezels gaat houden onder en/of boven je scherm (behalve als OEMs het verbergen via een gimmick door bijv het toetsenboord naar boven te schuiven of voor een krap touchpad oid kiezen). Bij 3:2 of 16:10 kun je een groter scherm plaatsen in dezelfde behuizing, wat compenseert voor zwarte randen bij film kijken oid.
Helemaal mee eens, ze moeten echt meer 3:2 of op z'n minst 16:10 schermen gaan gebruiken. De fysieke bezels die je weghaalt compenseren ook nog eens voor de zwarte randen bij film kijken etc omdat een groter scherm in dezelfde behuizing kan (iets wat mensen nog wel is vergeten heb ik het idee).
De vraag is natuurlijk wat je hebt aan 4K op 14". O Wow. 314,7 PPI. Maar als je bedenkt dat je op zo'n 50 cm van het scherm zit is dit niet helemaal ideaal voor 4k.

Wil ik alle details zien van 4K op die afstand dan moet ik een diagonaal hebben van 28". Om die reden heb ik een 32" 4K monitor op mijn bureau (1) Ik heb 20/20 (met bril) volgens mijn opticien. De meeste jonge mensen (<25 jaar) zitten vaak nog op 20/15. Maar dan nog heb je een 21" nodig. 20/10 komt maar bij minder dan 1 % van de mensen voor en die gelukkigen kunnen het af met een 14" Het is niet anders. Het menselijk gezichtsvermogen is geweldig maar er zitten ook grenzen aan...

Het is een marketing truucje. Het bekende "meer is beter" verhaal. Je hebt ook niks aan een 50 megapixel camera als je alleen je foto's kijkt op je 4K TV. Het is wel weer handig als je uitsnedes wilt maken. Dus voor de professionele fotograaf die in een studio werkt is dit wel weer ideaal. Je betaalt dan ook een professionele prijs voor zo'n ding.

(1) https://www.pugetsystems....ce-with-a-4K-monitor-729/

[Reactie gewijzigd door Fastfreddy666 op 24 oktober 2018 18:11]

Tekst lees veel fijner op hogere resolutie.
Uiteraard ga je dat ding niet op native 4k resolutie draaien want dan is alles veel te klein. Dus je gebruikt waarschijnlijk 200%.
Dan zijn de letters groot genoeg en het ziet er veel strakker uit. Zoals een boek.

Overigens raad die url van jou 4K aan voor laptop schermen vanaf 14". Niet zo'n goede ondersteuning van je betoog dus :)
Ik had het over alle details. Teksten zal ik wel verschil zien denk ik want dan zie ik het verschil op mijn smartphone heel goed. Maar die heeft al meer dan 400PPI en die hou ik een stuk dichter bij mijn gezicht. Een 4K filmpje kijken zal weinig nut hebben op een 14"

"For the average healthy adult with 20/15 vision, you should be able to easily tell the difference between a 2K and 4K 15.6" screen at a distance of 22 inches (zo'n 56 cm)"

Maar mijn ogen zijn met 20/20 al een beetje aan het aftakelen. Ik ben bijziend dus van dichtbij heb ik weer geen probleem op mijn smartphone. Maar toen ik 18 was had ik nog helemaal geen bril nodig. Mooi was die tijd.
Dus we moeten maar per sé nèt op de grens zitten tussen wel en niet het onderscheidt kunnen maken tussen pixels?

Pro-tip: Ga eens een game op een iPhone X spelen zonder AA, wedden dat je nog steeds kartelrandjes en andere artifacts ziet.

Idd, op een gegeven moment wil je genoeg pixeldichtheid dat níks meer voor problemen kan zorgen.

Waarom niet als het kan?

Vraag me veel meer af waarom 120hz niet onderhand in bijna 2019 nog geen gemeengoed is. 60hz is zó achterhaald.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 24 oktober 2018 21:39]

Dus jij zal de eerste zijn die een 8K TV koopt. Ik zie nu op mijn 55" 4K TV op een afstand van 3,5 meter al weinig verschil tussen 720p en 1080p. Ik zie het wel maar het verschil is te klein om me er druk over te maken. Dus 4K was wat mij betreft niet nodig geweest. Het is dat er ook 10 bit kleur en HDR in zit want anders was het helemaal zinloos geweest.

Waarom niet als het kan? Maar als je het niet ziet zie je het niet. Ik hoor het verschil ook niet tussen een 16 bit en 24 bit geluidsopname. (het is wel handig in de studio vanwege de extra headroom). Ik hoef dus niet perse HD geluid te hebben. Het neemt alleen meer ruimte in beslag.

Met teksten is het inderdaad wel handig daarom heb ik het op mijn smartphone wel en zie ook het nut er van in. Ik heb ook een 32" 4k monitor omdat ik het dan wel zie. Waarom iets doen als het niet perse nodig is?
Ik zou graag even de maat en het gewicht van de oplader zien. 1.35 kg is netjes maar met een baksteen als oplader niet meer (wat ik trouwens niet verwacht)
Bij mijn oude 1040G1 is de oplader 9,5 x 3,5 x 2,5 cm. Gewicht weet ik niet maar het is een compact dingetje. Ik verwacht eigenlijk dat dat bij deze niet veel anders is
Prima dus. Ik heb zelf een surface, bertje vergelijkbaar.
0Anoniem: 776095
24 oktober 2018 17:27
vgm is dat 15.6"1899 model de versie met 16gb ram en iig 256gb, waarschijnlijk 512gb ssd met het 4k beeldscherm. Correspondeert aardig met de prijzen van de VS versie en huidige modellen.

Het 13.3"begint wel weer bij 1080p. 15.6"1080p modellen volgen waarschijnlijk later pas. Mis dan wel de 15.6"4-core versie met mx150.
Eindelijk een laptop waarbij een scherm SKU met lagere PPI (FHD SKU) evengoed of een hogere helderheid (700cd/m2) heeft dan een met een hogere (overbodige) PPI (UHD SKU) (500cd/m2). Bij fabrikanten zoals Lenovo moet ik upgraden naar een UHD scherm als ik een acceptabele helderheid wil hebben.

Ik wil helemaal geen UHD 4K scherm op een Windows/Linux laptop. Maximaal 1440p, maar liever FHD alstublieft en dank u. Ik heb een tijd de Yoga 920 met UHD uitvoering mogne proberen, en de elementen UHD een 14" scherm zijn simpelweg veelte klein, scaling is nog lang niet wat het zou moeten zijn, en de rendering op FHD zetten is geen prettige oplossing, omdat je eigenlijk voor nop gerust 2 uur minder dagelijkse accuduur hebt voor 3 kwart van de pixels die je eigenlijk niet nodig hebt.

Overigens vind ik het super van HP dat zij nog steeds dedicated toetsen aanbieden voor home, end, page up, page down. Ik gebruik die simpelweg te vaak voor het navigeren in text, openstaande tabs doorspitten en wat dan niet, om daar de functie toets voor te moeten gebruiken. Wel weer jammer dat zij er voor hebben gekozen om de up/down pijltoetsen kleiner te maken, terwijl ze ruimte konden maken door de rechter shift in te korten.
Wacht al een tijdje op de 1040 G5. Waar ik niet op zat te wachten is een X360 1040 G5 met een glimmend scherm :X .

Groetjes van een zeer tevreden 1040 G2 gebruiker