Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HP presenteert laptop van magnesium en leer

Fabrikant HP heeft de Spectre Folio gepresenteerd, een laptop met een behuizing van magnesium en aluminium, voorzien van een laag leer. Dankzij de manier waarop het scherm naar beneden kan klappen moet de laptop ook als tablet bruikbaar zijn.

De laptop kan dankzij de integratie van veertig magneten in meerdere hoeken staan, waarbij bijvoorbeeld het toetsenbord niet meer te gebruiken is maar het touchpad wel. Ook kunnen gebruikers het scherm neerklappen en zo als tablet gebruiken, claimt HP.

Er komen drie schermvarianten, allemaal met een diagonaal van 13,3". Een full-hd-scherm met maximaal 300 nits, een low-powerscherm met dezelfde resolutie dat maar 1W aan stroom nodig heeft en 400 nits aan helderheid kan leveren en een 4k-optie, die later dit jaar uitkomt. HP levert een stylus mee met tiltdetectie en er zijn 4096 niveau's van drukgevoeligheid.

Het toetsenbord is verlicht en er zijn vier speakers aanwezig die HP in samenwerking met Bang & Olufsen heeft ontwikkeld. De dikte van het 2-in-1-apparaat is 15mm en het gewicht bedraagt 1,45 kilogram.

Er komen varianten met een Intel Core i5-8200Y en een Core i7-8500Y, naast een Core i5-variant met 4g-ondersteuning. Deze processors van de nieuwe Amber Lake-generatie worden passief gekoeld. De fabrikant claimt een zeer klein moederbord voor het model ontworpen te hebben. De laptop heeft maximaal 8GB lpddr3-sdram-geheugen en een pci-e nvme-ssd van maximaal 256GB.

De Spectre Folio heeft drie usb-c-poorten, waarvan twee ondersteuning hebben voor Thunderbolt 3. Er is ook een usb-a-poort en 3,5mm-aansluiting. De Core i5-varianten hebben een accu van onbekende capaciteit die het 19 uur zou moeten volhouden, de Core i7 komt tot 17 uur, zo zegt HP. De codenaam die HP intern gebruikte bij de ontwikkeling was Godzilla.

De lte- en wifi-versies van de HP Spectre Folio komen in januari 2019 beschikbaar in Nederland, voor adviesprijzen van respectievelijk 1799 en 1599 euro.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

01-10-2018 • 18:19

84 Linkedin Google+

Reacties (84)

Wijzig sortering
Er komen drie schermvarianten, allemaal met een diagonaal van 13,3". Een full-hd-scherm met maximaal 300 nits, een low-powerscherm met dezelfde resolutie dat maar 1W aan stroom nodig heeft en 400 nits aan helderheid kan leveren en een 4k-optie @ Artikel

Oke, maar waar beknibbeld het low-power scherm dan op als het zo weinig stroom verbruikt? Het lijkt mij niet dat het lage verbruik opeens uit de lucht komt vallen.
Het lijkt me dat HP een 1W panel van Innolux of Sharp heeft ingebouwd.
Tijdens Computex heeft Intel in samenwerking met hen de "Low Power Display Technology" (LPDT) aangekondigd (https://www.pcworld.com/a...chitectures-and-more.html en https://www.pcworld.com/a...r-display-technology.html).
Voor zover ik begrijp gaat het met name om besparing in pixel drivers en backlight, aangestuurd door Intel HD Graphics.
Wat ik dan weer niet begrijp is dat de low power variant meer nits heeft. :?
1W is in laagste helderheidsinstelling.
2W voor typische instelling en wellicht veel meer om 400 nits te halen.
Aha. Dat klinkt logisch, idd.
3 varianten: Hipster blauw, trendy leer en veganistisch groen?
Tja... over smaak valt niet te twisten natuurlijk.
Ikzelf vind dat leer afschuwelijk lelijk voor een laptop en vind het onnodig veel bulk toevoegen.. maar mijn smaak is niet die van iedereen natuurlijk.

Als tweaker zijnde kan ik alleen maar toejuichen dat fabrikanten verschillende opties en producten aanbieden zodat er voor iedereen wat wils is. Dat jij of ik persoonlijk een bepaald product niet zouden willen kopen is dus niet alleen te verwachten, maar juist zeer wenselijk. ;)
Het lijkt me dat dat leer niet dik is en nog wel eens heel lelijk kan gaan slijten.
Ik heb een LG G4 met lederen achterkant en deze ziet er zo uit na 3 jaar (LG backplate lederlaagje is vrij dun] https://imgur.com/uEY2j2S

Toen deze nieuw was zag hij er zo uit:
https://goo.gl/images/QHifGW

Ik denk dat dit met de HP laptop niet veel anders zal zijn.

Ik vind het goed dat er met materialen geëxperimenteerd wordt. Ik vind leder vrij luxe uitstraling hebben. Beter dan breekbaar glas.

De wear van leer na lange tijd gebruik heeft ook wel zijn charmes. Soort van (nieuwe) natuurlijke kunst. Of het hygiënisch is laat ik aan jou over.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 2 oktober 2018 00:05]

Dan weet je dus hoe die laptop er gaat uitzien na drie jaar iedere dag zonder hoesje in de broekzak...
Nee het is een voorbeeld van hoe leder er over 3 jaar uit kan zien. Je laptop heb je in de hand, in een tas, schuif uit je tas etc. Laptop in je broekzak kan natuurlijk niet.
Wear heb je altijd. Zo mooi als toen je hem kocht zal niet tot nauwelijks mogelijk zijn
Ja, bij zeer intensief gebruik zul je dat wel voor elkaar kunnen krijgen. Maar bij de meeste gebruikers zal een laptop veel minder te verduren krijgen dan de mobiele telefoon.
3 jaar paar uur per dag in je handen en uren in je broekzak jas zak ja.

Een laptop dat zich in een laptop tas bevind in een zachte zak met weinig schurende opervlakte en vaak er uit gehaald word zal minder aan deze slijtage worden onderheven. Zeker gezien je hem neer zet en er achter gaat werken. Misschien dat de pols steun wel wat meer schade zal hebben.

Ik heb al 10 jaar een MacBook pro uit 08 deze heeft wat krasje hier en daar. Maar ziet er na 10 jaar nog erg goed uit. Terwijl ik een iPhone met aluminium achterkant wel vol krassen heb liggen.

Een broekzak en een laptop vak in een tas zijn 2 verschillende dingen.

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 2 oktober 2018 00:01]

De G4 is precies wat ik als voorbeeld in mijn hoofd had, alleen vind de wear daarop heel erg lelijk. Bij mij gebeurde het na een paar maanden al en zag je gewoon echt dat er gaten in zatten (het leer verkleurde niet maar verdween). Het metalen ding achterop is meer mijn smaak, dan.
Oei dat is wel schraal ja. Mooie hoes om deze laptop heen doen dus. En misschien na 2 jaar gewoon vervangen als je van mooie dingen houdt.
Dit kun je toch vrij simpel goed oplossen, hier is alleen de verf van het leer afgegaan. Met een keer opnieuw verven ziet ie er weer keurig uit en kun je een andere kleur kiezen.

Hetzelfde heb ik bij het stuur van mijn barchetta en het stuur van de Grande Punto van mn vrouw gedaan.

Bij Lederzentrum.de kun je leerverf en colorlock krijgen. Met deze producten kun je m weer fraai krijgen voor een paar euros.
Schoenenpoets! Ik heb Van Bommels nog uit de vorige eeuw die er na een poetsbeurt als nieuw uitzien.
Maar leer slijt mijn inziens toch net iets stijlvoller dan krassen op plastic, magnesium of aluminium.
Dat ligt er maar net aan wat voor aluminium er gebruikt wordt, heb op mijn MacBooks eigenlijk alleen lichte krasjes op de onderkant gehad (nooit op de bovenkant) terwijl ik ‘m iedere dag meeneem en gebruik.
Het enige product dat ik ken met vergelijkbare stijl was de LG G4, en dat ding werd na een paar maanden verschrikkelijk lelijk. Alu, plastic, magnesium krassen weinig of niet en slijten verder ook nauwelijks. Leer daarentegen slijt gewoon echt en is, afhankelijk van de dikte en afwerking, na verloop van tijd gewoon af.
Ik heb ook de lg g4 gehad. Slijtage ging bij mij veel langzamer en werd pas na 2 jaar lelijk. Moet je alleen wel gelijk geven dat als het hetzelfde dunne leer is, het er niet mooier op wordt als het afslijt. Als het.dikker leer is, dan kan het wel mooi zijn.
Je kan een telefoon niet helemaal vergelijken, die gebruik je veel intensiever qua vrijving.
Overigens doet mijn leren pasjeshouder het een stuk beter dan z'n aluminium voorganger.
Ik denk dat de meeste mensen die dolgraag een lederen laptop willen hebben er wel mee kunnen leven dat ze al vrij snel weer een nieuwe moeten kopen.
Ik koop voor mijn telefoon juist alleen maar lederen hoesjes omdat die zo mooi verouderen! Voelt ook prettiger aan dan plastic of siliconen. Is natuurlijk nogal persoonlijk waar je de voorkeur aan geeft.

Maar of het leer wel of niet lang mee gaat is nogal afhankelijk van de gebruikte kwaliteit. Hopen dat HP het lef heeft om hier een premium prijskaartje aan te hangen met ditto leer!
Alleen zie ik op mijn inmiddels bijna 10! jaar oude MacBook nog steeds geen krassen behalve op de onderkant.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 1 oktober 2018 20:45]

Een kras op mooi glimmend leer doet ook zeer.
Je kunt leer best goed behandelen, kijk maar eens naar nette herenschoenen die worden ook blootgesteld aan vrij 'ruig' gebruik.
Mijn iPhone 6plus heeft al jaren een lederlook hoesje die tot op heden goed bevalt. Maar echt leder is het volgens mij niet;
Ik heb een MG uit 1966 en het leer is er in die decennia alleen maar beter gaan uitzien. Ik ben er trots op dat er leven in zit, dat er sigaretten brandgaatjes in zitten.

Aan de andere kant heb ik een BMW uit 2001 en daarin ziet al het kunstof eruit alsof het elk moment uit elkaar kan vallen en is alle metaal zo gekrast dat het gewoon oud is. Niet oud met historie maar gewoon oud. Vies.
Brandgaatjes in leer....?
Weet je zeker dat het geen skai is? daar smelten de gaten namelijk wel in en die kunststoffen waren destijds uiterst modieus.
Spetters van metaal lassen kunnen wel effect hebben op leer maar van een peuk (of van smeulend resin ;) ) doen weinig op echt leder.

[Reactie gewijzigd door PalingDrone op 1 oktober 2018 22:26]

Klopt. Ik ken eigenlijk geen enkel leer dat zich door een sigaret makkelijk laat branden. Niet voor niets wordt leer vaak ook bij lassers en metaal bewerking gebruikt. Het brand niet en is vuur bestendig.
Dit gaat over een luxe laptop. Die gebruik je niet, die heb je. Het liefst in een vitrine.
Dan blijft leer dus heel lang mooi.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 1 oktober 2018 22:47]

Eigenlijk is dat ook inherent aan het ontwerp met vouwlijnen. Ook als je die vouwlijnen in kunststof uitvoert. Uiteindelijk gaan die kunststoffen door veroudering op die vouwlijnen inscheuren. Misschien is dit leer daartegen iets beter bestand.

Een beetje wear kan ook een ruige look geven die door sommige mensen juist gewaardeerd wordt.

Toch wil ik ook die keuze voor leer niet goedpraten. Waar magnesium en aluminium goed zijn voor het gewichtsbudget lever je dit met het leer weer in. Zonder leer had het gewicht van 1.45 kg nog lager gekund. Al moet ik zeggen dat dit gewicht voor een convertible al wel netjes is.
Zeer mooie laptop.
Hier het volledige artikel met 39 foto's https://www.engadget.com/...tre-folio-leather-laptop/
Duidelijk richten ze zich op de CEO's die graag wat luxe willen hebben en het kunnen betalen (de zaak dan).
Valt wel mee hoor, ik kan praktisch al 2 van die dingen van mijn laptopbudget halen en ik ben bepaald geen CEO.
Het is zeker origineel. Maar het produkt wordt natuurlijk ook wel ideaal gepresenteerd in dat mooie zachte studio licht met een toneel waar de kleuren exact recht doen aan het leder.

Kijk je naar foto 7, dan komt dat dichter bij de ervaring die ik ook heb met luxe lederen hoesjes voor smartphones: het is een net te perfect leder waardoor je ook de indruk kunt hebben dat het synthetisch is.

Ik heb op zich een zwakte voor mooie ontwerpen, maar ik waak wel voor de huidige trend om er in door te slaan: dat wil zeggen dat functionaliteit minder belangrijk wordt dan de looks.
Even naar de foto's gekeken, zie twee usb-c poorten :Y)

Het is dat ik net een nieuwe laptop heb, dit is wel erg mooi hoor.
Moest even gniffelen toen ik zag wie dat artikel geschreven had: Devindra Hardawar (hij heeft een neef die over software schrijft: Patel Softawar)
Zeer gewaagd, ik waardeer het wel als een bedrijf iets nieuws probeert. Vooral die verschillende standen waarin je hem kan gebruiken ziet er bruikbaar uit. Het ziet er geslaagd uit, ben zeer benieuwd naar de reviews.
niet helemaal niew, Dell deed dit bijna 10 jaar geleden ook al (deels, een strook ipv volledig) met hun studio XPS laptops;

nieuws: Studio XPS 1340 en 1640 verschijnen op Dell-site

Ik kan het afwijken van de hedendaagse standaarden eveneens wel zeer waarderen :)
Yes, en deze Sony VAIO Multi-flip. reviews: Sony Vaio Fit multi-flip: convertible ultrabook-topper

Heb ik gehad en ik was erg over het design te spreken, alleen minder over de stabiliteits issues (software). Hopelijk heeft HP dat beter geregeld
Ook deze Thinkpad 11 jaar geleden:

https://www.wired.com/2007/09/lenovo-thinkpad/

Maar dat was dan wel een limit edition van 5000 dollar :P
Inderdaad, ik zie mezelf zoiets wel gebruiken alleen de specs zijn dan wat te mager om serieus werk mee te verrichten. Voor thuis in de bank of op vakantie lijkt me dit echt top zeker omdat dat leer goed beschermd en makkelijk schoon te maken is alleen daarvoor is de prijs weer iets te steil.

Ook zijn de bezels nogal groot, optellend toch teveel tekortkomingen denk ik, met dit ding betaal je waarschijnlijk honderden euros extra enkel voor die leren hoes maar verder weinig nieuws onder de zon.
Dat zijn stevige prijzen. Met wat dient dit te concurreren? Lijkt me sowieso al erg niche. Wellicht the surface pro?
Puur voor de sjieke uitstraling, oftewel een 'goed voor de dag komen' uitstraling wat je met geen enkel ander merk hebt, heel uniek... ik vind het persoonlijk ook best netjes eruit zien en als het leer van een beetje kwaliteit is dan zal het ook mooi slijten voor een nog sjiekere uitstraling.

Ik vind de prijs overigens nog niet eens overdreven, eigenlijk best netjes voor een ultrabook/convertible met dergelijke specs en uitstraling... een Macbook Pro Air met zeer vergelijkbare specs kost ongeveer hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 1 oktober 2018 19:03]

Nou nou, zeer vergelijkbaar met een MacBook Pro. Een core i5 van 15/28 watt noem ik nou niet echt hetzelfde als een 5 watt core y-processor. Om nog maar niet te spreken over het verschil in geïntegreerde gpu. Laat staan de rest van de hardware. Oké, het ziet er mooi uit en is een goed concept met leer, maar zeg dát dan.
Excuus... ik rammelde de Pro er zo achteraan, ik bedoelde uiteraard een Air wat in hetzelfde straatje ligt. Of uiteraard een Surface e.d. Het is iig een uniek product.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 1 oktober 2018 19:06]

Oh, dan snap ik je ja. Maar dan die 12” MacBook, want die heeft ook een Core y-chip voor 1499.
Dat is de prijs momenteel ja voor die Macbook, maar die was ook hoger bij introductie... de genoemde prijzen in dit artikel voor deze HP zijn de adviesprijzen en zoals altijd gaan die naar beneden, het komt ongeveer op hetzelfde uit.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 1 oktober 2018 19:14]

Leer droogt uit, en zal scheuren binnen een jaar of 2, zeker als je de laptop vaak open en dicht doet, lijkt mij?
Beetje schoenpoets erop en kan weer tijdje mee lijkt me.
Eens in de maand een likje leervet en goed uitwrijven.. :)
En vervolgens vlekken in je broek omdat je je laptop gebruikt zoals het zijn naam verkregen heeft :p
Neem een leren broek.
Mijn lg g4 heb ik 3 jaar en echt geen last van scheurend leer. Zie bewijs. Hooguit last van wear.

https://m.imgur.com/uEY2j2S

Pu leer of beter bekend als fauxleer/ nepleer deze ademt niet goed en daar loop je snel de kans mee dat deze gaat scheuren. Vaak komt dit ook doordat het menselijke lichaam een bepaalde zuurtegraad heeft die met nepleer bij contact (zweten) op den duur voor scheuren of verpulvering kan veroorzaken.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 2 oktober 2018 00:07]

Tjee daar heeft mijn MGB uit 1966 niet veel last van (net als mijn design stoelen uit 1970). Wat doe jij met leren voorwerpen dat ze binnen twee jaar kapot zijn? Leer (in goede kwaliteit) is een bijzonder stabiel materiaal (veel malen meer stabiel dan kunstof uit 1980 bijvoorbeeld).
Echt leer gaat echt niet scheuren in 2 jaar, misschien als je hem als een debiel gebruikt (tja)
Gaan als je echt leren schoenen koopt deze ook scheuren? Of een echt leren riem na 2 jaar? Nee hé..
Met 19 of 17 uur op een acculading moet de processor wel sterk teruggeschroefd zijn in prestatie of het moet een monsterlijk grote accu zijn. Dat kan als het moederbord inderdaad zo klein is en als de overblijvende ruimte voor een accu benut wordt. Ben zeer benieuwd naar de eerste benchmarks van dit apparaat. Die leren bekleding vind ik dan weer ballast maar er is vast een markt voor.
De Y serie van intel is de nieuwe m3/5/7. Deze zijn idd flink laag geclocked. Heb zelf een m3, is eigenlijk een i3 maar dan op 0,9ghz met een turbo naar 2,3ghz en passief gekoeld. Geen snelheids monster maar prima mee te werken, de turbo doet goed werk bij het starten van applicaties.
Best een gewaagde stap van HP, ik denk dat alleen een specifieke doelgroep hiervoor kiest. Iets met smaak.
Inderdaad zullen het vooral en eerder mensen met smaak en durf zijn die zo'n ding kopen. Maar dat houd je toch.
Mijn eerste instinct zegt "kitsch", de overgang van lederen behuizing naar plastic ogend zwart toetsenbord is lelijk. Conceptueel zal leer best mogelijk zijn in een laptop ontwerp maar dit voelt toch net te veel als een extra laagje achteraf.
Prachtige laptop en zoals @gabba25 al opmerkt: het valt zeer te waarderen dat een fabrikant een nieuwe weg durft in te slaan. Zeer stijlvol en compact. Prijs is stevig, maar let wel: dit zijn adviesprijzen.