Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Op de website van Dell zijn twee nieuwe Studio XPS-notebooks verschenen. De XPS 1340 en 1640 beschikken respectievelijk over een 13,3"- en een 16"-scherm; beide notebooks worden uitgerust met 4GB ddr3-geheugen.

Dell heeft de nieuwe Studio XPS-modellen nog niet officieel aangekondigd, maar Notebookreview kwam erachter dat de notebooks al wel op de site staan. Beide laptops lijken vooralsnog alleen in het zwart te verschijnen, met een strook leer aan de achterkant van het scherm. De XPS 1340 bevat een wxga-scherm met een beelddiagonaal van 13,3 inch, 4GB ddr3-ram, een ingebouwde 2MP-camera en een Intel P8400-cpu, die zijn werk op 2,26GHz doet. In zijn standaardconfiguratie bevat de XPS 1340 verder een harddisk van 320GB en een mobiele 9400M-kaart van Nvidia.

De XPS 1640 heeft een 16"-scherm met een resolutie van 1366 bij 768 pixels. Ook dit model heeft een Intel P8400-processor, 4GB ddr3-geheugen en een 320GB-schijf onder de kap, maar Dell rust het standaardmodel van dit type uit met een ATI Mobility Radeon HD 3670-kaart die over 512MB gddr3-geheugen kan beschikken. Wanneer Dell met de levering start is nog onbekend, en ook de prijzen zijn nog onduidelijk: bij de standaardconfiguratie van beide modellen wordt een prijs van 1190 dollar vermeld.

Dell XPS 1340 1640
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

De grafische kaarten vallen mij een beetje tegen. Aangezien XPS de performancelijn van Dell is had ik dat vlak toch wel iets meer verwacht.
Dat is al een hele tijd niet meer zo hoor.

Ze zijn ooit met XPS gestart om high end game systemen en laptops aan de man te brengen. Tegenwoordig zitten die nog steeds in de XPS lijn maar is ie uitgebreid met wat lichtere systemen. Omdat ze met de studio lijn het segment van laag tot midden willen bedienen, en met de XPS lijn het segment van midden tot hoog. Deze nieuwe XPS-jes vallen niet echt buiten de boot als toevoeging op of vervanging van de M1330 en de M1530. Ook een M1750 hoef je trouwens niet persée met een M8800GTX te kopen.

Een 9400M is imho genoeg voor een 13" notebook, je kunt altijd nog de optie nemen een 9500M te selecteren. En een mobility HD3670 is helemaal niet zo erg zwak. Dit soort laptops is toch niet bedoeld als hardcore gamelaptops, meer voor casual gaming en vooral als relatief lichte desktop vervanger.

Er zit heus wel een vernieuwing (lees: vervanging) aan te komen voor een lomp bakbeest als de M1730. Ook die zul je wel weer kunnen configureren als zware gamelaptop/desktopvervanger. Alleen gaat zo'n systeempje niet werken in een slanke gestyleerde behuizing als de andere nieuwe XPS-jes, in verband met warmteontwikkeling zal die behuizing weer wat lomper worden.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 7 januari 2009 17:54]

Dit is men name niet meer zo, omdat Dell sinds 2006 eigenaar is van Alienware (jawel, die van die high-end game systemen) en dus niet teveel in haar eigen vaarwater wilt zitten door high-end videokaarten in laptops te stoppen.

[Reactie gewijzigd door MaZo op 7 januari 2009 17:47]

Hoi,

Waar heb je gehoord dat er vervanging voor de 1730 gepland wordt? Het laatste dat ik hoorde was dat de 1730 "gaming" xps lijn zou wegvallen ten voordele van de alienware laptops...

Ik ben zeer geintereseerd in een eventuele opvolger van de 1730.

Mvg,

Anset
Pure speculatie, ligt er sowieso aan wat voor specificaties je denkt. Of er een Alienware of een Dell sticker op zit doet imho niet eens ter zake.

Wellicht dat Dell deze laat vervallen ten faveure van Alienware. Als ze dat doen zullen ze Alienware alleen wel compleet moeten integreren in hun Europese verkoopkanaal, fabrikage en distributie. Het is alleen wel zeer onwaarschijnlijk dat Dell dan vervolgens geen XPS laptops boven 15.4" meer gaat aanbieden.

Waarschijnlijk worden de laptops met monsterspecificaties gewoon aan Alienware gelaten, zoals nu eigenlijk ook al het geval is, en komt Dell met een wat zinniger model op de proppen?

@ Hieronder:

Om mezelf te quoten: "Als ze dat doen zullen ze Alienware alleen wel compleet moeten integreren in hun Europese verkoopkanaal, fabrikage en distributie." == Wat jij zegt.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 8 januari 2009 14:45]

De 1730 valt (volgens mij) onder de noemer "monsterspecificaties".

En het maakt (volgens mij) wel degelijk verschil welke sticker er op zit omdat de naverkoopsdienst van Dell (volgens mij) veel en veel beter is dan wat Alienware aanbied.

Dell: next day onsite spares 7x24 support (voor de xps lijn)
Alienware: stuur je systeem maar op naar Ierland (op eigen kosten) en dan kijken we er wel eens naar.

Ik had daarom besloten om Alienware niet te overwegen en voor de xps1730 te gaan.
Maar omdat die xps, alhoewel nog steeds heel krachtig, toch begint te verouderen, ben ik wel heel erg geintereseerd waneer iemand nieuws heeft ivm een mogelijk opvolger voor de 1730. (En dan bedoel ik inderdaad een laptop met bijvoorbeeld sli graphics en extreme cpu's)

In de US staan de alienwares verder gewoon op de Dell website, met een doorverwijzing naar de alienwebsite.
Alienware werd daar niet geintegreerd in het Dell "model". Dus ik ben niet zeker of dat hiet te verwachten valt...

Maar goed, ik houd het ook maar op "pure speculatie". :)
Nou nou, je bent in de war met de XPS lijn, dit is de Studio (budget) xps.
  • Studio xps: ATi HD3670 mobile.
  • XPS: SLI 512 MB NVIDIA® GeForce® 8800M GTX videokaart.
Bijzonder groot verschil in specs, bijzonder klein verschil in naam.
En daarnaast is Dell ook de eigenaar van Alienware met bijvoorbeeld;
De M17, met een Core 2 Extreme Quad-Core mobile processor, geloof de eerste ter wereld, en een 9800GTX SLi, 8GB DDR3, 1.5 TB hdd etc.. Bruut laptopje.

Raar dat die geen nieuwsitem kreeg, best vooraanstaand merk en dit is een geschikte community?

[Reactie gewijzigd door Kykez op 7 januari 2009 18:32]

Nou nou, je bent in de war met de XPS lijn, dit is de Studio (budget) xps.
Er is in NL en in de US nog niet eens een Studio XPS te krijgen. Hier en daar heb je nog enkel Studio en XPS. De links in het artikel zijn naar nog niet verkrijgbare configuraties, zoals je die wel meer kan vinden als je met Dell url's gaat spelen.

Voor XPS notebooks, zie Dell NL en Dell US. En dan mag jij het aantal XPS-sen tellen die met een 8800M GTX te configureren zijn, en die vergelijken met het aantal XPS-sen waar je die optie überhaupt niet bij hebt..

Wellicht gaat Dell z'n naamgeving omzetten. Misschien wordt het Studio en Studio XPS. Of Studio, Studio XPS en XPS, dat weet je pas als ze met iets naar buiten komen maar het is imho onwaarschijnlijk dat ze met een extra productrange komen voor producten die perfect passen in het rijtje al bestaande XPS laptops. Het is in ieder geval volslagen onzin te stellen dat in een XPS laptop per definitie een 8800M GTX zit. Dat is nu in ieder geval helemaal niet het geval.

[edit.]
@ Kykez:
Had er dan bij gezet "XPS: tot en met SLI 8800M GTX bla bla". Dat staat er niet, er staat "XPS: SLI 8800MGTX bla bla".
Want een XPS M1330 met een 8400GS 128MB is ook niet echt een krachtpatser en een andere optie krijg je gewoon niet. Zoals je bij de M1530 ook geen andere optie krijgt dan een 8600M GT 256MB.
*Diehard Dell fan!* (In the non-perverted way )
Delletjes misschien.. Dell's niet zo. Qua notebooks vindt ik ze "in orde".

@ Extortioner
Lol, het ging over notebooks toch? :)

Weet je zeker dat Studio XPS ook bij hun notebooks tussen Studio en XPS in komt te zitten? Deze twee nieuwe notebooks lijken qua specificaties namelijk perfect te passen als vervangers van of toevoeging op de XPS M1330 en de M1530. Het lijkt me niet echt zinnig dat Dell zich met twee productlijnen gaat richten op hetzelfde segment?
Dus of ze laten een deel van de XPS lijn (de onderkant) vervallen om ruimte te maken voor Studio XPS, of ze brengen twee reeksen uit die om dezelfde klanten vechten, of Studio XPS == XPS.

Ik ben benieuwd in ieder geval.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 7 januari 2009 22:40]

Waar heb je het in godsnaam oiver?

Ik reageer op ;
De grafische kaarten vallen mij een beetje tegen. Aangezien XPS de performancelijn van Dell is had ik dat vlak toch wel iets meer verwacht.
En dan zeg ik dus dat je het letterlijk net zo gek kunt maken als je zelf wilt.
En om je blij te maken:

DISCLAIMER
Niet alle modellen worden geleverd met 8800xx of 9800xx OF zelfs een SLi opstelling daarvan. Eventueel kun je zelfs de M17 van Alienware bestellen met een Intel IGP oplossing. Of een VooDoo 3 als ze die nog hebben. Je kunt het bij Dell/Alienware het net zo gek maken als je zelf wilt, er zijn geen vaste componenten, na veel gezeur en smijten met geld kun je zelfs een lijn naar je vernoemd krijgen.

EASY AS DELL.

*Diehard Dell fan!* (In the non-perverted way :+ )

[Reactie gewijzigd door Kykez op 7 januari 2009 20:13]

Er is in NL en in de US nog niet eens een Studio XPS te krijgen.
Dat is niet helemaal juist, er is al een tijdje een Studio XPS desktop uit, dus is het logisch dat deze laptopreeks (die bedoeld is om tussen de Studio en XPS in te zitten) dezelfde benaming krijgt.

Linkje
De M17, met een Core 2 Extreme Quad-Core mobile processor, geloof de eerste ter wereld, en een 9800GTX SLi, 8GB DDR3, 1.5 TB hdd etc.. Bruut laptopje.

Raar dat die geen nieuwsitem kreeg, best vooraanstaand merk en dit is een geschikte community?
Denk dat je de M17x bedoeld.
De M17 heeft namelijk de mogelijkheid voor ATi Crossfire.
De M17x is idd met 9800GTX. Beide zijn uitrustbaar met een quadcore.
Dit is wel niet de XPS reek, maar een (nieuwe) middenreeks 'Studio XPS', wat bedoeld is om redelijke performance te bieden voor high-mid end users.
Ik ben er ten zeerste van overtuigd dat Dell de XPS serie ook wel een refresh zal geven (misschien met de Nehalem?)
Kunnen de XPS M1330 bezitters nu hun laptopje gaan omruilen voor een XPS 1340 in verband met het Nvidia Mobile GPU debakel? Lijkt mij wel zo netjes, aangezien Nvidia een week geleden heeft aangekondigd dat zij als enige optie bieden een andere GPU te nemen van de nieuwe serie. Aangezien Dell waarschijnlijk voor de M1330 geen nieuw moederbord zal uitbrengen lijkt mij het dan ook niet meer dan normaal dat de laptops omgeruild kunnen worden voor een XPS 1340.

Natuurlijk dient Nvidia voor de te maken kosten op te draaien. :/
Om je gerust te stellen,

Ik heb nog niet echt paniekverhalen gehoord over die GPU's, er zullen wat batches verkeerd zijn gefabriceerd en er zal heus wel wat kapot zijn gegaan hier en daar.
Maar je hebt een XPS, deze zijn goed gekoeld, gebouwd om hitte netjes af te kunnen voeren en Nvidia heeft drivers geleverd die sowieso de hitte hebben doen afnemen.

Het zal dus allemaal wel meevallen. En als het tegenvalt, spreek je Dell erop aan en laat je het fixen. Eventueel met een kleine bijbetaling waardoor een nieuw moederbord ingebouwd wordt, of een geheel nieuwe serie geleverd wordt.

En als de shit really hits the fan, neem je alsnog die verzekering, mag gedurende de gehele garantietermijn, waardoor je alsnog tegen een relatief laag bedrag verzekerd bent.

[Reactie gewijzigd door Kykez op 7 januari 2009 20:12]

Het is niet dat er sommige batches verkeerd zijn gegaan, nee een week of ander half geleden heeft Nvidia daadwerkelijk toegegeven dat alle GPU's vallende onder de G84, G84 en G92 foutief geproduceerd zijn.

Dit probleem is reeds meer dan een jaar bekend. HP heeft het reeds in November 2008 dit wereld kundig gemaakt, Dell volgde pas in Juni 2008 en Apple rond Novmber 2008.

Ik heb over dit debakel al veel meer gelezen o.a. ook op Direct2Dell.com hier kun je de paniek verhalen lezen waar jij het over hebt en er zijn horror stories bij kan ik je verzekeren. Alleen heeft Nvidia alles tot voorkort alles ontkent.

Nvidia heeft dus inmiddels aangegeven er verder niets mee te gaan doen dan alleen het advies gegeven de oude lijn GPU's niet meer te gebruiken en over te gaan op de nieuwe GPU's, hiermee partner en consument mooi met een groot probleem opzadelend.

Ik heb hier twee XPS M1330 laptops staan, 1 voor mijzelf en 1 voor mijn vriendin, beide met de 8400 chip. Ik had bij voorbaat al 4 jaar garantie gekocht, overigens niet omdat van dit probleem af wist. Als ik een week eerder van dit probleem had geweten dan had ik gebruik gemaakt van de wet kopen op afstand en had ik beide laptops retour gezonden.

Het enige wat Dell nu bied is "maar" 1 jaar extra limited garantie dit zou met betrekking tot dit probleem ongelimiteerd moeten zijn. Verder een BIOS update welke negatief effect heeft op het geluidsvolume van de laptop en accu duur per sessie even als de totale levens duur (meer laad en ontlaad cycles in kortere tijd). Wat betreft de door Nvidia geleverd drivers, daar heb ik ook al de nodige problemen over gelezen. Het komt er gewoon op neer dat de fan meer en harder gaat draaien.

In totaal heb ik dus 5 jaar garantie dat is niet zozeer het probleem, het is meer de wetenschap dat de GPU's defect geproduceerd zijn en er elk moment er mee op kunnen houden bij normaal gebruik. Ik heb nu juist voor een high-end lijn gekozen om iets betrouwbaars en degelijks te hebben daar heb ik wat extra geld voor over gehad, wat uiteindelijk weggegooid geld blijkt te zijn. De betrouwbaarheid van deze laptops is dusdanig gedaald dat ik net zo goed voor een B merk low-end had kunnen kiezen.

Ik begrijp ook dat Dell in een moeilijk pakket zit zij zijn enigszins afhankelijk van Nvidia, al hoe wel HP voor sommige series uiteindelijk de mogelijkheid heeft gecrieerd om de Nvidia chips te laten vervangen voor een gelijkwaardige AMD/ATi GPU.

Nvidia heeft zich het laatste jaar als een zeer onbetrouwbaar bedrijf geprofileerd tegenover partner en consument. Dan bedoel ik niet alleen het mobile GPU debakel, maar ook het hernoemen van oude (Desktop) GPU's om deze als een nieuwe lijn weer in de markt te zetten. Dit neigt gewoon naar oplichting.

Overigens bovenstaande verhaal is volledig onderbouwd aan de hand van artikelen hier op de frontpage. Ook heb ik informatie van de websites van Dell en XPS support lijn.

Overigens is de XPS M1330 een uitstekende laptop en is het erg jammer dat het Nvidia debakel op deze serie laptops rust.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 7 januari 2009 22:35]

Zolang er niets mis is, niet neem ik aan. En als je bezorgd bent, kan je tot na een maand na de garantie afloopt een verzekering nemen. Niet dat het helemaal netjes is natuurlijk. Eigenlijk zou Dell of HP gewoon op moeten draaien voor een extra garantie en de kosten door moeten berekenen naar Nvidia.
Zolang er niets mis is,........
Dat is nu het probleem met de betreffende GPU's is per definitie iets mis, of je reeds problemen ondervindt is een tweede. Deze problemen doen zich vaak pas na een ander half tot twee jaar zich voor. Door de geboden BIOS updates wordt het mogelijk nog wat gerekt, waardoor het defect daadwerkelijk problemen geeft buiten de garantie.
:/ Ik hoop het voor je.

Als je zo slim bent geweest niet voor de 1 jaar standaard garantie te gaan maar iets extra's te lappen voor garantieuitbreiding heb je eventueel een kans. Vervangen moeten ze dan sowieso. Je mag hopen dat ze 'm dan niet vervangen door dezelfde brakke GPU, maar met een moederbord met een nieuwere GPU of desnoods een hele nieuwe laptop.

Anderzijds, als je garantie al een flinke tijd verlopen is ben je volgens mij vrij kansloos.
Niet dat het helemaal netjes is natuurlijk. Eigenlijk zou Dell of HP gewoon op moeten draaien voor een extra garantie en de kosten door moeten berekenen naar Nvidia.
Je hebt natuurlijk ergens wel gelijk. Maar juist voor dit soort dingen zijn er uitgebreide garanties.

Een andere mogelijkheid kan zijn dat je de optie krijgt alsnog achteraf een uitgebreide garantie te nemen tegen betaling, zodat je kapotte notebook alsnog gedekt is door een garantie.
Ligt het aan mij, of is dit 1 van de weinige aangeboden laptops met 4 gieg ram en Vista 64bit?
Het valt mij op dat retailers erg veel laptops met 3 gieg geheugen leveren, en een 32 bits o.s. Of zelfs 4 gieg ram met een 32 bits o.s.
eindelijk zou ik zeggen!

ze moeten niks anders meer verkopen dan 64 bit.

Mijn broertje heeft net een sony gekocht met 4GB (en een vga kaart van 512MB) met een 32 bits vista... belachelijk
4Gb wordt nu netjes herkend door Vista 32. En ook gebruikt, GTA slurpt het allemaal netjes op.

Ik heb zelf nu 8GB en 1024mb videokaart. Werkt allemaal probleemloos. Misschien komt het door SP1?

[Reactie gewijzigd door Kykez op 7 januari 2009 18:57]

Je hebt vast Vista SP1? Zie dan dit KB article: http://support.microsoft.com/kb/946003/

Daar staat eigenlijk dat Vista nu alleen rapporteert wat er fysiek in je machine zit, maar je hebt het dus *niet* beschikbaar om applicaties te draaien. Een 32-bit OS (ook Linux of whatever) zal gewoon nooit gebruik kunnen maken van de volledige 4GB. Althans niet, als je ook enige I/O wilt kunnen doen. ;)

Iedereen zal in de toekomst toch echt aan de 64-bit OS'en moeten... :)
Tja het kost ze misschien geen cent. Legaal is het allerminst.
Het is niet legaal om twee van je eigen besturingssystemen op één DVD te zetten? 8)7
Die 16inch is erg goed qua specs en al voorgeinstalleerd beginnen met 4gb. Alleen jammer van de weinig garantie die er standaard in zit maar dat heeft dell altijd. Verder Toch jammer van de 16:9 verhouding die voor mij niks toevoegd.

De oude xps heeft zwakkere videokaarten als deze. de 16inch versie heeft zelfs een HD3670 wat volgens mij in de buurt komt van de 9650GT.

[Reactie gewijzigd door Nutral op 7 januari 2009 17:02]

Ik denk niet dat de HD3670 kan concurreren met de 9650GT. Het moeten equivalenten van de desktopversies voorstellen, waar de 9600GT ongeveer gelijkwaardig presteert met de HD3850/HD3870, dus de HD3670 zal een stukje lager uitvallen.
Het klopt dat de 9600GT vergelijken is met de desktop lijn maar dat klopt helemaal niet. De 9600gt zou ongeveer even snel of eventueel iets langzamer dan mijn 2900xt moeten zijn maar de 9600GT in mijn laptop ligt daar ver onder. De 9600GT komt qua prestaties meer in de buurt van een flink overgeklockte 8600M GT. De HD3670 komt wel overeen met de specs van de 9600M GT
De hd3670 is ongeveer net zo snel als een 9600GT. Maar zoals Teigertje! al zij is XPS de performance lijn van dell dus vallen de prestaties een beetje tegen.
Schermresolutie is wel aan de lage kant vind ik... voor de rest zijn ze ok.
Als je wil gamen op de native resolutie van je laptop, dan is het wel belangrijk dat de grafischekaart en scherm matchen met elkaar. Een hogere resolutie van het scherm betekend dat je niet meer kan gamen op die resolutie met de grafischechip die in deze laptop zit.
Dell komt meestal een tijdje na de eerste introductie van 'n laptop met extra opties voor schermkeuze.

De M1530 werd afaik in eerste instantie ook alleen verkocht met een WXGA(+?) scherm. Daarna kwamen ze pas met hogere resoluties en LED backlights op de proppen. Sowieso zijn hun nieuwe laptops gewoonlijk eerst in de US te koop. Wanneer het spul ook in Europa aangeboden wordt hebben ze meestal inmiddels al extra schermkeuzes toegevoegd.

Die M1630 heeft trouwens al een 1920x1080 scherm tussen de opties staan. Niet echt een fijne beeldverhouding imho maar qua resolutie is het al een heel stuk beter dan de 1366x768 die standaard geselecteerd is.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 7 januari 2009 17:52]

ga naar de site en check de box: 1900x1080 aan....

Het is dell he. niet zoals als die andere laptop makers dat je vast zit aan een configuratie. je kunt bijna altijd alles aanpassen (sommige dingen voor specifiek series zijn soms fixed)
Stuk nepleer aan de achterkant. Oog voor design heet dat zeker :)

[Reactie gewijzigd door lowfi op 7 januari 2009 19:12]

Laptop is wel mooi, maar resolutie vind ik niet chill.
Sowieso lijkt me niet dat je een laptop koopt om daar HDready films op te kijken.
13.3" is geen grootte voor echt hoge resoluties, maar dan heb ik liever 16:10 dan 16:9, liever 1280x800 dus. Die reso heb ik nu op mijn Macbook en dan stoor ik me al aan de magere verticale resolutie, laat staan als die nog wat minder is.
Exact! Ik ben nog op zoek naar een goeie desktop replacement en dan is 1440x900 een stuk betere optie. Een eventueel spel draait dan nog steeds soepel genoeg. Jammer Dell!
Voordat je voorbarig conclusies trekt, misschien handig om eerst de site te bekijken...

XPS M1530
Intel® Core™2 Duo Processor
15,4-inch WXGA+ (1.440 x 900)
NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT
4.096 MB RAM DDR2
500GB Serial ATA
Vast Blu-ray Disc-station (slot-in)
Intel® Wireless-N
2 jaar Premium XPS

En in principe kun je alles aanpassen aan deze notebook, zoals je maar zelf wilt.
Prijs van deze config 1299 incl. BTW

En dan heb je ook de 13.3 inch variant van deze notebook, de XPS M1330 en die heeft als maximale resolutie 1280x800.

Voorbeeldplaatje van de notebooks in kwestie;
http://images.smarter.com/blogs/dellxps1330.jpg
Het word wel herkend maar nooit gebruikt. in 32bit kan elk programma los max 2gb gebruiken vanwege virtuele addressen wat opgehoogd kan worden naar 3gb met de /3gb switch wat niet altijd goed werkt. Daarnaast zit je altijd on der de 4 gb in gebruik.
hoi

wat hebben sommigen lang gewacht op dit bericht (ik inclusief). nu het zover is, ben ik toch idd teleurgesteld in de grafische kaart opties... na wat zoekwerk blijkt het volgende:

RADEON® M86XT - 512MB = Core name for the HD 3670 , wat dan weer een matig kaartje is....

ik ben geen gamer, wel een graficus, is deze kaart geschikt om tig grafische apps simultaan te hebben lopen ?

mvg
emel
Dames, Heren tweakers...

Net even een korte vergelijking gemaakt: Een nieuwe XPS 16 geconfigureerd en daarnaast een XPS M1530.

Je kunt ze niet helemaal identiek configureren, maar je komt een heel eind. Prijsverschil is enorm. De XPS M1530 is bijna 500 euro goedkoper dan de XPS 16.
De 1530 valt ook nog onder de 300 euro kortingsactie van Dell. Je neemt dan wel een behoorlijk uitgeruste machine...

Dusssssssssssss... Kunnen jullie een reden bedenken wat die 500 euri rechtvaardigt ?

Greets
Arnout