Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Raspberry Pi Foundation maakt PoE-uitbreiding beschikbaar

De Raspberry Pi Foundation heeft bekendgemaakt dat zijn Power over Ethernet-uitbreiding voor de Raspberry Pi 3 Model B+ leverbaar is. Daarmee is het bordje via een ethernetkabel ook van stroom te voorzien.

De uitbreiding, in de vorm van een zogenaamde Hardware Attached on Top of HAT, was in maart al aangekondigd samen met het 3 B+-model. Volgens hardware engineer Roger Thornton is de HAT inmiddels beschikbaar. De uitbreiding staat in webshops voor ongeveer 25 euro.

De PoE-uitbreiding is bovenop een Raspberry Pi te plaatsen en is voorzien van een kleine 25mm-fan voor aanvullende koeling. Volgens Thornton maakt de HAT geen gebruik van gpio-headers, waardoor deze nog in te zetten zijn voor een tweede HAT. Energievoorziening verloopt volgens de 802.3af-standaard, waarmee tot 15W geleverd kan worden. Gebruikers dienen over een switch of router te beschikken die de standaard ondersteunen, of kunnen een PoE-injector gebruiken.

Ook Arduino heeft nieuws op het gebied van ontwikkelbordjes: het heeft officiëel een command line interface aangekondigd. Deze is beschikbaar op Intel en Arm-platformen, wat volgens het Arduino-team betekent dat deze bruikbaar is op een Raspberry Pi. De broncode is opensource en vindbaar op GitHub. Het gaat nog wel om een alfaversie.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

27-08-2018 • 10:38

120 Linkedin Google+

Reacties (120)

Wijzig sortering
Ik heb mijn POE HAT vorige weerk al ontvangen van Farnell, leuk ding en werkt plug-and-play op een unify POE-150W switch

De fan begon te draaien na het updaten van raspbian echter heb de fan losgekoppeld omdat deze ondanks dat ie temperature controlled is toch teveel geluid maakt (in de woonkamer achter het gordijn). Met pi-hole heeft deze pi3b+ toch vakantie ;). de POE power supply geeft een lichte hiss als de pi belast wordt (bij opstarten) na het inbouwen in een pi-case kon je dit al niet meer horen

@iDEOwen volgens de unifi switch is het power verbruik 3w. (device wordt herkent als 1Gbit & POE+)

[Reactie gewijzigd door willemoldemans op 27 augustus 2018 14:30]

Ah super! Het enige wat ik er nu een beetje mee doe is Domotica... Ik zal vandaag meten wat mijn Pi met de normale adapter verbruikt, als dat niet veel anders is, dan ga ik de HAT ook halen, puur alleen om minder kabels in de meterkast te hebben.

Thnx!
Mijn Pi 3B heeft gewoon de voeding via USB 2.0 poort. Dus als je router een USB 2.0 poort heeft dan kun je de Pi 3B al van stroom voorzien! :)
Die USB poorten heb ik genoeg in de meterkast, maar is toch nog een extra kabel ;) Ik wil het liefst gewoon 1 kabel erin hebben (mits het verbruik niet ineens stukken meer is) :)
Je kan ook PoE splitter gebruiken, werkt op alle Rpi's en is ook 2,5 goedkoper.
Wij hebben op kantoor wat set-top-boxjes op die manier gevoed. Dat werkt prima, netwerk hebben ze toch nodig en het is een PoE switch waar ze op hangen. Ze krijgen slechts 15 watt maar dat is alsnog 3A op 5v, dus prima voor een RPI. Enige nadeel is een extra apparaatje maarja, zo'n ramp moet dat ook niet zijn...
Jammer van de fan, maar verder een goede ontwikkeling
The fan is controlled over I2C via a small ATMEL processor which allows for it to be temperature-controlled: when your Raspberry Pi processor hits certain temperatures, the fan will be turned on to cool it down. To enable this you will need to get the latest firmware (sudo rpi-update).
Jammer van de fan, maar verder een goede ontwikkeling
De vraag is inderdaad hoe goed dat nog werkt als je hier weer een HAT bovenop plaatst.

Op het plaatje lijkt de PoE-uitbreiding zelf geen HAT pinnen te bevatten. Het zou jammer zijn als men die er zelf op moet solderen. Voor de hoogtebesparing hoeven ze het niet te laten door de fan.
Op de website van Raspberrypi.org:

Because the fan is controlled over I2C, none of the GPIO are used, so you can stack a second HAT on top of the connector. To do this you will need to buy some longer pass-through headers that expose the pins on the other side of the PoE HAT. You will need one for the 40-way and one for the 4-way connector that has the PoE splitters on it.

https://www.raspberrypi.o...er-over-ethernet-poe-hat/
Staat ook een foto bij ter verduidelijking.
Voor I2C gebruikt Pi 3B de GPIO pootjes 03 en 05 of 29 en 28 (Board nrs.). Hoe werkt dit dan met deze HAT?
I2C is a bus systeem dat werkt met adressen. Je kan tot 128 "slaves" aansluiten zonder problemen.
"Je kan tot 128 "slaves" aansluiten zonder problemen. "
en met port multiplexers (bijv. TCA9548A) een veelvoud daarvan ...
Ik lees ook niet of het de 1e of 2e i2c bus is die wordt gebruikt. De 1e bus zit op de gesoldeerde header, de 2e los op het moederbord. (plaatje gepakt uit dit artikel).
de PoE HAT is alleen geschikt voor de Pi3b, en die heeft maar 1 I2C bus
De fan kan je eraf halen, het is een extratje.
We see the product as a useful component for people building systems that may be in tougher environments, so the addition of the fan helps with cooling
Om er nog een hat op te kunnen zetten moet je een dubbelzijdige connector erop zetten met langere pinnen.

https://shop.pimoroni.com...-2-b-a?variant=1132812269

De connector die er standaard op zit is een passthrough connector dus je kan de andere connector er doorheen steken, dit komt de hoogte wel ten nadelen. Als je het goed wil doen dan haal je de originele connector eraf.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 27 augustus 2018 12:03]

48V (standaard PoE) naar 12V pie geeft nogal wat warmte ;)
Als je het met serieweerstanden oplost wel! Maar de tijd dat DC-DC conversie enorme verliezen met zich meebracht liggen gelukkig wel achter ons. 98% efficiëntie is goed haalbaar.
Die aanvullende koeling kan van pas komen :)
De fan is voor de SoC. Er zit in een gat in de PCB en de fan zit recht boven de SoC. Mooie toevoeging als je het aan mij vraagt. Als je de stekker van de fan los haalt zal het niet veel uithalen, behalve dat je SoC warmer wordt.

https://www.raspberrypi.o...8/03/770A6339-462x322.jpg
geen fan van de fan?
Die POE HAT is maar een beetje poepoe ...
Het is "Hardware Attached on Top of HAT", volgens de inleiding...
Dit is wel super,
Vaak worden RPi's achter tv's geplaatst waar wel meerdere netwerk outlets zitten maar, met een enkele stroom wcd.
Zie ze erg vaak op scholen voor Narrowcasting en dergelijke functies
Je kunt de Pi ook op een gewone usb aansluiting aansluiten, zolang er maar 5V en 2.5A geleverd wordt door de USB aansluiting. Hier kun je dus vaak ook nog wel iets mee voor het aansluiten achter een TV.
En die 2.5A is ook optioneel, als je hem niet volledig belast kan hij ook redelijk op 1A draaien. Volgens mij kon je hem ook naar beneden klokken om zo te voorkomen dat hij meer nodig heeft dan dat hij kan trekken.
95% van de de huidige TV's heeft tenminste 1 USB poort. Ik gebruik meestal deze om de pi te poweren. Voordeel is dat je met je afstandsbediening van de TV de pi mee aanzet.

NAdeel: TV uit = pi uit. (op brute manier maar nog geen problemen gehad met corruptie van sd kaart)
Op deze manier verlies je dus wel je CEC functionaliteit. (PI aan -> TV aan) en visa versa.
cec gaat toch gewoon via hdmi?
Ja maar als je de RPI voorziet van stroom vanuit een USB in de TV zal deze niet werken aangezien dat ding niet aan staat ;)
nee op die manier, maar als je de tv aanzet, dan gaat de pi ook wel aan toch, het enige probleem wat je dan hebt is het onverwacht afsluiten
nja, als je RPi stroom heeft, en je zet een film aan, dan zet ie vanzelf de TV aan. Dus dan hoef je de TV niet aan te zetten.
Bwa, die heb je met POE shield toch niet. Hoe ga je immers je pi inschakelen?

Of je moet in de switch klooien om tijdelijk POE uit te schakelen en terug in te schakelen of je moet fysiek de kabel in en uittrekken. Want WOL ondersteunt Pi niet.

Dan is drukken op de afstandsbediening van de TV toch makkelijker ^^

(la hang het er vanaf hoeveel tv's /pi's je hangen hebt ofc)
ging over de CEC functie van Xfix
Dat kan dan toch juist als de Pi aanstaat. Je kan dan vanuit de Pi gewoon een signaal sturen zoals bijvoorbeeld de Chromecast dat ook doet.
Ja dat klopt, maar ik heb geen zin om elke morgen in elke pi via ssh in te loggen om het signaal te geven dat de tv moet wakker worden.

Nu is het gewoon op de remote van de tvs (1 remote voor 4tv's) drukken en tv gaat en en samen met de pi's en boot automatisch in het display screen.

Er draaien geen services of zo op de pi, zijn puur voor het weergeven van info op monitoren. Dus geval, alles uit, alles aan.
Daar kan je toch een script voor maken op de pi zodat als de pi aangaat hij de TV ook een signaal geeft en om een bepaalde tijd het beeldscherm signaal stopt.
En hoe ga je de pi starten als die op POE staat? (dus continue stroom krijgt); heb geen zin om op ladder te kruipen of in interface van switch te gaan klooien om de pi te laten starten.

Voor 100% uptime zaakjes is het poe schild geweldig. Voor videowalls en dergelijke kan je imho beter USB van de TV gebruiken.
Ik bedoelde dat je het schermsignaal weer aangaat op een vooraf ingestelde tijd. Dan kan je de pi aan laten staan. Zoals hier bijvoorbeeld: https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=50791. Dat kan je dan in een script stoppen en je hoeft niet eens meer de afstandsbediening te gebruiken.
Hoe snel is de Pi in zijn interface geboot dan? Zit je dan niet telkens te wachten op init?
je kunt ook wel scripts starten voordat ie in de gui is geboot
Minder als 20 seconden. Staat geen gui op en heeft static ip dus daar ook geen verlies.

Staat op 4 schermen en dient als slideshow/videowall op 4 tv's. Zijn 4 tv's van zelfde merk dus kan met 1 remote alle vier tegelijk de schermen inschakelen. Na 20 tal seconden komt er eerste beeld op.

Dus gebruik ze enkel voor mix van (video/stilstaande foto's)-slideshows.
Gaat perfect zonder lompe DE/GUI erop :)

@Raverty

Trust me, ik kan genoeg scripten om dat automatisch te laten gebeuren....probleem is dat de opstartijden zo variabel zijn dat de tv's helft van tijd voor lege ruimte staan te spelen. Heel onvoorspelbaar. Dan ook nog eens rekening houdend met verlofdagen en whatever. Is het knopje van de afstandsbediening echt de makkelijkste manier en de goedkoopste.

Dus voor je TV ook. JE pi weet automatisch wanneer jij tv gaat kijken en dus automatisch signaal geeft aan je tv? Knap :) Vant het moment dat er TV aan te pas komt, is USB tv altijd logischer dan POE.

PS voor 100% uptime dingen/servertje roep ik poe hard toe. Lekker handig.

[Reactie gewijzigd door SadisticPanda op 27 augustus 2018 17:51]

Perfect toch? Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Poe geeft wel veel stabielere stroom als de USB poort van de meeste tv's
Nou... Wat bedoel je eigenlijk met stabielere stroom? En hoezo ga je ervan uit dat PoE stroom stabieler zou moeten zijn?

Haal eens een TV uit elkaar. Daar zit een powerboard in waar je even u tegen zegt. PoE kan je al met een 12v adapter en een midspan (injector) voor elkaar krijgen, maar je gaat mij niet vertellen dat al die Chinese meuk super oppie toppie inelkaar zit. Zeker niet als er een adaptertje van 2 euro bij zit.

De meeste goedkopere merk PoE endspans (switches) pakken ook direct van de powerbrick, dus jah dat zal ook niet aan jou standaarden voldoen.
Als je soms de pi zwaar belast, krijg je icoontje van bliksem op je scherm in de rechter? bovenhoek. Dat wil zeggen dat die op de limiet van de stroom zit. Heeft ene pi/tv combi meer last van dan de andere.
Nooit last van gehad, ook niet op oude Samsung TV's. Ook even snel op Google gezocht naar undervoltage problemen met TV's en kon nagenoeg niks vinden. Er staat misschien 500mA op die poort, maar die 5V komt direct van de D5V3. Als je dan alle verliezen erbij haalt dan zal de spanning ergens tussen de 5 en 5,3 volt zijn. Maar goed D5V3 wordt ook gebruikt om een hoop andere dingen te voeden en kan makkelijk een paar ampères leveren. Je kan het proberen, maar mij wijsmaken dat die spanning ooit door een rPi onder de 4,7v getrokken kan worden gaat je niet lukken.

Maar goed, dat heeft niks met "stabiliteit" te maken en daarnaast, een brakke PoE midspan zal zeker voor hetzelfde zorgen. Zomaar zeggen dat een PoE oplossing "stabieler" is, is onzin.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 27 augustus 2018 13:34]

Het zou mij niets verbazen als er een stroombegrenzer op de USB poort van je TV zit. Tevens heeft een RPi soms wel meer dan 500mA nodig. Als je dus een TV hebt met USB1 en de stroom in de begrenzing wordt getrokken, dan zal de RPi dat symbooltje geven, omdat de spanning dipt.

Dat heeft niet per se iets te maken met instabiele stroom (ben ik met je eens), maar meer dat de USB poort niet bedoelt is voor lasten van meer dan bv die 500mA. Ik denk dat sommige mensen dat instabiel noemen (wat het dus eigenlijk niet is), omdat de RPi er minder stabieler door wordt.
Het zou mij niets verbazen als er een stroombegrenzer op de USB poort van je TV zit.
Even lezen, nee!
Klopt, heb ik ook.
die POE HAT lijkt mij ook niet handig voor een mediaspeler, ik heb 2 Pi's met Domoticz en Pi-Hole, dáár lijkt het me dan wel handig voor omdat die altijd aan staan.
Nee dat zal inderdaad niet aan mijn standaarden voldoen, ik ga ervan uit dat de mensen die in zo een poe hat investeren ook niet met poe injectors klungelen, maar gewoon een deftige POE switch hebben (bijvoorbeeld een unifi)

Ben dan ook de zot die een unifi router, switch en twee AP's gebruikt voor zijn simpele thuisnetwerk, deze dan ook nog samen met zijn nas heeft aangesloten op een UPS ;)

Trouwens nog een voordeel, alles wat ik aansluit via POE is onrechtstreeks aangesloten via mijn UPS, wat sowieso voor stabielere stroom zorgt ;)

[Reactie gewijzigd door maevian op 27 augustus 2018 21:48]

Ik begrijp nog steeds niet wat jou definitie is van "stabielere stroom"... Maar, goed, zal wel.

Dus jij vindt dat de voeding van een unifi router beter is? Eens kijken... Oh gossie, zit gewoon een huis tuin en keuken SMPS in, niet veel beter als een powerbrick.

https://www.youtube.com/watch?v=5Wc2uCixiHo

Ik snap het even niet... hoe is dit beter als de powerboard van een TV?

Ik snap ook niet hoe jij tot de conclusie komt dat de UPS die je ervoor zet op een of andere manier relevant is voor de output van de SMPS in je Unifi, maar goed.

Ik snap al helemaal niet hoe jij tot de conclusie komt dat een hobbyist nooit een midspan van AliExpress zal gebruiken. Lijkt me juist de manier om op een remote plek VDD te hebben, maar goed blijkbaar moet iedereen direct investeren in een endspan (waarom niet eentje van 5 tientjes van TP-Link is mij ook een vraag, waarschijnlijk omdat je even je ePeen wilde showen).

Leuk dat je ook even de tijd neemt om te patsen met je thuis setup voor de ePeen, maar wat was ook alweer de relevantie?

Ik snap een hoop dingen niet meer, kunnen we gewoon even zeggen dat jij zomaar iets in de lucht gooide en dat dat onzin is en nu probeer je dat een beetje te redden door nog meer onzin de wereld in te gooien? Dat bespaart jou en mij een hoop tijd en discussie.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 28 augustus 2018 01:02]

Stabielere stroom omdat de UPS stroom pieken opvangt, heeft weinig met epeen te maken, maar als je dat wil denken zijn we inderdaad uitgepraat
En dat doet de SMPS niet? Zoals ik al zei, ik weet het niet hoor. Ik snap helemaal niks meer. Ik dacht dat ik begreep hoe een SMPS in elkaar zit, maar blijkbaar is dat niet zo. Je claimt dat de Unifi een hoogwaardige voeding heeft, dan mag ik toch verwachten dat ze een paar condensatoren aan de AC hangen om het allemaal af te vlakken, hetzelfde wat jou UPS ook doet overigens. Maar goed, blijkbaar is dat niet zo. Dan weet ik ook niet meer wat een hoogwaardige SMPS is.

Laten we het er nou even op houden dat jij zomaar dingen in de lucht gooit waar helemaal niks van klopt. Dat is makkelijker voor mij want je zet nu wel mijn hele wereld ondersteboven.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 28 augustus 2018 19:18]

Lijkt me ideaal voor mensen die hun Ubiqiti controller op een pi draaien. Die switches doen ook PoE en een pi met deze uitbreiding is flexibeler en goedkoper dan een cloudkey. Plus je houd je data in house en da's ook wel prettig :)
goedkoper dan een cloudkey.
Cloud Key: 78 euro
Pi 3b+: 35 + PoE hat: 25 + Doosje: 10 + SD: 5 = 75 euro
Echt veel goedkoper is het dus niet.
Plus je houd je data in house en da's ook wel prettig
Unifi op een Pi kun je koppelen aan de cloud, Unifi op de cloud key hoef je niet te koppelen aan de cloud.
Er is dan ook geen verschil tussen de software die je op de Pi of de Cloud Key draait.
Echter heeft de Pi meer functionaliteit dan de CloudKey. Mocht je het dus ooit niet meer nodig hebben of niet meer willen gebruiken, kan je met de Pi nog iets anders doen. De CloudKey is dan null.
Nee hoor, op de cloudkey kun je "gewoon" debian pakketten installeren.
Ik heb juist een CloudKey gekocht omdat ik het installeren van de Java gebaseerde Unifi controller op een Raspberry Pi een drama vond. Verder wil ik gewoon dat het "gewoon werkt" ;)
Ikzelf heb geen cloudkey, omdat deze er bekend om staan om vaak database corrupties te hebben waardoor je cloudkey op dat moment het niet meer doet. Hoe is dat eigenlijk met Unifi controller op een Pi?
Ik draai mijn controller nu op mijn NAS, en dat gaat wat dat betreft super.
Die corrupties worden veroorzaakt door stroom pieken, dit probleem kan ook voorkomen met een pi. Beste oplossing is een UPS
Ik heb nu al ruim 1 jaar een CloudKey, ik heb nog nooit corruptie issues gehad.
Die van mij is met PoE aangesloten op mijn Unifi PoE switch (die sinds enkele maanden op een UPS zit).
Ik heb nog wel een Pi met Pi-hole draaien als DNS server.
/offtopic
Dat is bij een cloud key ook: alle data staat lokaal.
Los daarvan kun je ervoor kiezen om gebruik te maken van de zogenaamde 'hybrid' cloud. Dan heb je een account bij Ubiquity en een soort van dynamic dns resolver zodat je altijd naar je eigen cloud key kan vanaf het internet. Maar ook dan staat alle data van je netwerk lokaal.
/offtopic

Ontopic: iemand ervaring met deze POE voeding voor de R-PI3 ?: https://www.adafruit.com/product/3847
Lijkt me eigenlijk betere oplossing dan deze HAT module
Geen ervaring, maar wellicht het kopen waard als ik een RPi 3B+ had. Heb een stuk of 10 andere SBC's, o.a. RPi2, heb daarom een tijd terug maar een aantal "Active PoE Splitter Micro USB Power Over Ethernet 48V to 5V 2.4A for Raspberry Pi" gekocht voor minder dan 6 Euro/stuk. Werken goed maar wel groot natuurlijk en maar 100Mbps.
Mooie toevoeging, maar de vraag is of je het voor dit bedrag gaat kopen. Een simpele adapter is nog steeds goedkoper. Daarnaast is het echt een nadeel dat er een module bovenop geplaatst wordt. Mijn meesge pi’s zijn al uitgebouwd.
Dit is interessant op het moment dat je geen stroomaansluiting in de buurt hebt en dan is het juist de goedkope oplossing, tegenover het trekken/afwerken van nieuwe kabels.

Voor wat betreft de GPIO header, dit is gemaakt dat je die kunt verlengen en hier weer een HAT of wat dan ook op aan kunt sluiten.
Ik denk dat @grote_oever doelt op een PoE splitter (Ethernet naar Ethernet+Micro USB). Die zijn voor <10 dollar te krijgen.
Deze zag ik ook, en om eerlijk te zijn, dat lijkt me een stuk robuuster.
exact, en daarom dat ik ook totaal niet begrijp waarom iemand meer dan het dubbele wou willen betalen én ook nog eens te maken heeft met de HAT zelf.
Een simpele PoE splitter is veel kleiner, maakt geen geluid én je kan je huidige case gewoon blijven gebruiken.
Lijkt me een handige feature voor raspi datacenters en clusters, alhoewel ik het niet op pro niveau in zou zetten (dan kun je beter een normale server met ~100 VMs hebben dacht ik).
Ik ben van plan om zo'n ding boven in een mast te hangen voor FlightRadar24 en/of PilotAware. Een Ethernet kabeltje is goedkoper dan twee coax kabels van redelijke kwaliteit, en met de RPi direct onder de antennes is het signaalverlies minimaal. Alleen jammer als het SD kaartje corrupt raakt, maar daar leren we wel mee leven.
Keep me posted. Klinkt goed, wil je implementatie wel is zien dan :)

Ontopic: ik heb sinds vorige week zo'n poe op men pi voor in mijn server rack. Spaart me gewoon weer een stopcontact uit. Zo ga ik de rest dan ook aansluiten van de pi's in de toekomst.
je zou de sd kaart read only kunnen maken en de data ergens anders naar schrijven, met een aparte partitie als buffer
de Raspberry Pi 3 kun je ook van PXE booten. dan hoef je nooit de mast in om van een ander image te booten of een corrupte sd kaart te vervangen.
Goeie tip, bedankt!
Als je de RPi zo configureert, is het niet meer terug te draaien. Je zat nl. een OTP bit permanent om. Maargoed, geen SD card nodig dan.
Dit was ik ook van plan, ook om DVB-T2 uit de lucht te plukken. Het alles waterdicht maken enzo is nu het meeste werk. O.a. een SDR DAB+ applicatie werkt goed en vereist ook dat het geheel 'hoog en buiten' is.

Met USBIP werkt ook, dan kun je er meer rekenkracht/power tegenaan gooien 'op de grond'.
Ik ben groot fan van de fan...

Al mijn Pi's hebben op dit moment al een fan (cheapo van AliExpress) en dit bevorderd samen met een heatsink de temperatuur onder load aanzienlijk.

Ik vraag me alleen af of de Pi samen met de HAT in de huidige cases past.
Al mijn Pi's hebben op dit moment al een fan (cheapo van AliExpress) en dit bevorderd samen met een heatsink de temperatuur onder load aanzienlijk.
Het koelen is toch geen doel op zich? De Pi kan prima draaien tot 85c. Dus voor de prestaties zou het niet uit moeten maken of je hem actief koelt of niet.
hoe warmer een microcomputer word, hoe hoger de interne weerstand word. des te meer stroom er getrokken moet worden. des te minder lang het microcomputer mee gaat.

en menig ventilator maakt niet zo'n herrie, of je schrijft een script dat hij alleen start bij 65C. en stopt bij 50C
hoe warmer een microcomputer word, hoe hoger de interne weerstand word. des te meer stroom er getrokken moet worden. des te minder lang het microcomputer mee gaat.
De Pi is gemaakt om zonder koeling te functioneren, dus ik vraag me of over welke statistieken we het dan hebben? Volgens mij (maar dat is ook maar een aanname) is het net als bij SSD's. Ja de levensduur wordt minder als je er veel naar schrijft, maar dan is nog steeds de levensduur van een SSD lang genoeg om daar vrijwel nooit last van te hebben.
Ja, oke daar heb je ook een punt. maar ik heb uit eigen bevinden kunnen ontdekken dat als hij te warm(70c-80c) word hij een stuk trager reageert en de schrijf snelheden van en naar de HDD een stuk lager liggen. en dan heb ik het over de 3b+.
hoe warmer een microcomputer word, hoe hoger de interne weerstand word.
De rest van je argument terzijde, bij halfgeleiders is het omgekeerd. Hoe warmer hoe beter geleidend.
En dan is het volgens mij ook nog eens afhankelijk van het type halfgeleider.
En bij een hogere weerstand gaat er juist minder stroom lopen.... just saying
Tenzij je juist constante stroom wil en daardoor het voltage moet ophogen. Bij meer weerstand zou de kloksnelheid verlaagd moeten worden omdat er niet snel genoeg geschakeld kan worden.
dus moet je meer stroom trekken om stabiel te blijven. (hoe meer weerstand, hoe minder er van het voltage overblijft)

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 27 augustus 2018 14:39]

en hoe doe je dat? met een lagere weerstand :) Spanning gaat niet echt hoger worden denk ik ;)
nee maar hij zegt ook dat ie dan meer stroom moet trekken, niet dat de spanning dan hoger wordt. als de pi intern een hogere weerstand krijgt, moet je het voltage dus omhoog doen, wat niet positief is voor de levensduur
nja, ofwel de spanning moet omhoog, ofwel de weerstand naar beneden, er zijn niet echt andere manieren om de stroom te verhogen :) De 5V voedingsspanning lijkt me redelijk vast, aldusch...
Klopt, maar: <65c onder load voelt toch beter. Het is idd niet nodig voor de prestaties maar wel voor de lange termijn en mijn gemoedstrust. Mijn desktop CPU kan zonder fan ook draaien op 75c wat prima binnen de max ligt, maar toch koel ik hem.
Ik heb er net 4 binnen gekregen en ik kan je bevestigen, dat het allemaal past in de volgende case (sorry kon 'm niet in de pricewatch vinden):
- https://www.informatique....i-3b-behuizing-zwart.html

Wel moet je de fan en de schroeven/afstandsbusjes aan de kant van de gpio-header weg laten...
Klinkt goed! dat scheelt weer in aanschaf..
welke fan is dat als ik vragen mag?
zou leuk zijn als de volgende pi geïntegreerde POE oplossing heeft.
Zou teveel aan de prijs toevoegen en 98% heeft het niet nodig.
Het was al voorbereid. Dat zie je aan het feit dat de PoE hat geen aparte RJ-45 connector heeft. Wij hebben voor een Orange Pi zoiets zelf gemaakt, en dan eindig je met een tweede RJ-45 connector en 5 centimeter doorluskabel.
Ik vermoed dat het zonder de fan toch te warm zou worden, gezien de PoE voeding. En ik zou eerst even afwachten tot je het gehoord hebt alvorens gelijk een oordeel te vellen ;)
Schijnt dat die fan erg goed helpt met de temperatuur. Prijs nog steeds te hoog echter. En iemand enig idee hoe goed dat zou werken in een case?
Ik gebruik zelf een fan + case van AliExpress zonder PoE HAT dan wel. Maar deze zorgt ervoor dat mijn Pi niet hoger dan 65c komt in een redelijk afgesloten kast. Er zit een opening in de voor de fan.

Edit: Typo + link werkte niet

[Reactie gewijzigd door CollisionNL op 27 augustus 2018 11:13]

Mooi ding, nu kan ik eindelijk een Pihole rechtstreeks aan mijn MikroTik met POE hangen zonder extra adapters en kabels.
Dubbelcheck wel even dat je 802.af of 802.at POE doet met die Mikrotik, Mikrotik heeft namelijk meerdere producten die enkel passive-poe doen!