Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Raspberry Pi Foundation onthult uitbreiding met dvb-t2-aansluiting

De Raspberry Pi Foundation heeft de TV HAT aangekondigd, een add-on-board met een dvb-t2-aansluiting. De tv-uitbreiding is gebaseerd op een nieuwe Hardware Attached on Top-formfactor voor add-ons.

De Raspberry TV HAT maakt het mogelijk tv te ontvangen en te kijken op een Raspberry Pi of deze als server in te zetten om tv te streamen naar andere apparaten, aldus de stichting. Het gaat daarbij om dvb-t2-streams. De add-on moet op de 40-pins gpio-header op een Raspberry Pi aangesloten worden, waarbij de maker adviseert een Pi 2, 3 of 3B+ te nemen. De prijs is 19,95 euro.

De TV HAT heeft de omvang van een Raspberry Pi Zero. Het gaat om de eerste in een reeks met de nieuwe HAT-formfactor. Er zijn drie schroefgaten: de vierde is weggelaten zodat de HAT op een Raspberry Pi aangesloten kan worden zonder de schermaansluiting in de weg te zitten.

Door Olaf van Miltenburg

NieuwscoŲrdinator

18-10-2018 • 21:25

133 Linkedin Google+

Submitter: YAR

Reacties (133)

Wijzig sortering
Jammer dat het geen DVB-C(2/HD) ondersteund, dat zou zeker leuk zijn geweest i.c.m. TVHeadend.
DVB-T schijnt hier in NL niet erg top te zijn en KPN geeft dit niet echt hoge prio:
https://www.totaaltv.nl/n...-hd-valt-enigszins-tegen/
https://www.totaaltv.nl/n...bepaalde-tijd-uitgesteld/
https://www.totaaltv.nl/n...itenne-naar-dvbt2-bekend/

Een hele tijd geleden wel met DVB-T gespeeld toen het nog betaalbaar was, maar was al snel de instabiliteit (als een auto langkwam) en lage kwaliteit zat.
Neem gewoon een HDHomerun in je netwerk op. Dan heb je 4 DVB-C tuners in je netwerk voor § 179,-.

Als je ook nog de gecodeerde (HD)zenders wil kijken heb je nog een kaartlezer nodig en een PI of een NAS met Oscam nodig.

pricewatch: Silicondust HDHomeRun Expand HDHR5-4DC
Heb zelf een hdhomerun maar zou tegenwoordig voor een oplossing kiezen zoals vu+ ze bied. Settop box maar prima standalone in de meterkast in te zetten als centraal overgang naar iptv. Cam poorten + losse smartcard reader. In meerdere uitvoeringen met meer of minder tuners te verkrijgen.
De HDhomerun werkt toch enkel op ongecodeerde kanalen (welgeteld 3 kanalen bij ziggo)

Ik zoek eigenlijk een kabel decoder voor in de meterkast die ongecodeerde coax als uitgang heeft. Dan kan ik alle decoders wegpleuren

Edit: even ter verheldering. Het ongecodeerde gedeelte is enkel in SD en ik heb ook wat extra zender pakketten. Vandaar dat ik op zoek ben naar een centrale decoder (zal vast niet bestaan helaas)

[Reactie gewijzigd door mikesmit op 19 oktober 2018 12:20]

Voor zover ik weet is het hele basispakket ongecodeerd bij Ziggo.
Maar misschien is dit in het oud-upc gebied anders?
Ook in het oud UPC gebied is het hele basispakket beschikbaar via DVB-C zonder smartcard.
Er is weinig het kijken waard in het ongecodeerde (SD) basispakket. Ik wil juist de HD kanalen en de extra zenderpakketten ongecodeerd hebben
Dat klopt. Maar als je de smartcart wegneemt heb je alleen Ned.1 2 3. Met de smartcart er weer in heb je minimaal het basispakket.
Voor zover ik weet is het hele basispakket ongecodeerd bij Ziggo.
Maar dat is niet in HD-kwaliteit. ;)
De HDhomerun werkt toch enkel op ongecodeerde kanalen (welgeteld 3 kanalen bij ziggo)
FHD 3 kanalen (NPO 1/2/3) maar voor mij is dat zo'n beetje het enige dat ik kijk. De rest is er wel in low quality (480p?)
NPO en Ziggo Sport is HD (1080i). De rest is SD (576i)
Bedankt voor de verheldering.

We hebben ook nog HBO maar die heeft neem ik aan een decoder nodig. Gebruik ik hoe dan ook alleen via internet (geen DVB-C).
Ja ik gebruik alleen de Free to Air kanalen van de Ziggo DVB-C. (Via TVHeadend en TVMosaic). Als je een smartcard met decoder hebt dan krijg je meer HD kanalen en extra features zoals HBO (En er is ook een Netflix kanaal)
Volgens mij zijn dit er wel meer, volgens Ziggo zelf 45: https://www.ziggo.nl/klan...-tv/kijken-zonder-kastje/
Er zijn inderdaad veel meer FTA kanalen bij Ziggo, echter is het gros niet full-HD, dat is het verschil. Wil je die ook full-HD moet je CI+ kaart hebben.
Ik gebruik HDHomerun met gecodeerde kanalen. Dit icm een TvHeadend server, Oscam en USB Irdeto cardreader (alle 3 op Synology NAS).

TV kijken door hele huis via TvHeadend backend, bijvoorbeeld via Pi met Kodi.
Maar dan heb je toch nog steeds overal receivers staan bij je tv? Of zie ik iets over het hoofd nu?
HdHomerun maakt DVB-C beschikbaar op je LAN. Stuurt de signalen door zoals ze binnen komen, dus SD en NL123 onversleuteld, de rest versleuteld. Headend Server vraagt aan OSCam de sleutels, en biedt aan TvHeadens clients het onversleutelde signaal aan.

Bij elk apparaat heb je een TvHeadend CliŽnt nodig. Ik gebruik:

- Woonkamer: Sony TV met Android TV en Kodi / Windows HTPC met Kodi
- Slaapkamer: Pi2 met OSMC
- GSM's en Tablets: Kodi
- Diverse laptops / PC's : Kodi

Daarnaast zorgt de TvHeadend Server ook voor Timelapse (pauzeren) en opnemen. Je kan dus bijvoorbeeld in woonkamer op opnemen drukken, en op slaapkamer afspelen.

Ziggo receivers zijn niet meer nodig. 1 Ziggo kaart kan gebruikt worden voor alle apparaten.

Let op, dit is niet in UPC gebied. Die kaart is lastiger / niet te gebruiken dan de Irdeto kaart.

[Reactie gewijzigd door Nelissuh op 20 oktober 2018 15:56]

Daar was ik al bang voor. De ene receiver voor de andere...

Je snapt toch ook wat ik bedoel? Een decrypter die het volledige coax spectrum van zijn versleuteling doet en vervolgens als coax beschikbaar maakt voor de rest van je woning.

Maar zoals ik al eerder aangaf ben ik bang dat dit soort apparaten niet bestaan
Het probleem is dan dat aangezien onbekend is wat gekeken wordt, alle kanalen simultaan gedecodeerd moeten worden, en dan weer "uitgezonden" moeten worden. Je hebt dus zeer veel tuners nodig die 24h per dag alles aan het decoderen zijn. Is in aanschaf duur, in stroomverbruik waarschijnlijk ook.

Daarnaast heeft elke tv een coax aansluiting nodig. Dat is bij mij thuis dus niet het geval. Naar mijn slaapkamer gaat alleen een netwerkkabel. De PI staat altijd aan (4W = § 8,- /jaar), en de TV altijd op HDMI 1. Als ik de TV met de TV AB aanzet kom ik meteen in het Kodi menu. Ik kan via CEC met de AB van mijn TV kiezen voor series / Films / TV / YouTube / etc.

[Reactie gewijzigd door Nelissuh op 20 oktober 2018 20:33]

Werken de gecodeerde kanalen met een Vu+ ook in het oud-UPC gebied?
Geen idee. Zit zelf in ziggo gebied en heb dus nog een hdhomerun met met irdeto smartcard. Maar dat is op die sateliet fora wel te vinden ( In dvb-c secties ). Mischien hier op GoT ookwel

[Reactie gewijzigd door Giordino op 18 oktober 2018 23:03]

Ja, geen probleem.
Alleen om je ex-UPC Nagra kaart uit te lezen heeft wat voeten in aarde.
heb je mischien een linkje? zou heel graag hier meer informatie over zien :)
Neem gewoon een HDHomerun in je netwerk op. Dan heb je 4 DVB-C tuners in je netwerk voor § 179,-.
Verschil is alleen wel even een §100,- anders is het verschil zelfs §160,- euro als je geen Pi erbij aanschaft. ;) Die vier ontvangers zijn leuk, maar de meeste zenders zijn in NL althans versleuteld. Daat heb je een CI+ module voor nodig en als je dat op vier streams wilt, zul je dus vier kaarten + vier cardreaders ervoor moeten hebben, wat het nogal duur maakt icm HDHomeRun.
Als je ook nog de gecodeerde (HD)zenders wil kijken heb je nog een kaartlezer nodig en een PI of een NAS met Oscam nodig.
Ik zit dus te twijfelen een tweede Pi te scoren, met de TV HAT zodat ik inderdaad met behulp van OSCam het TV beeld kan gaan streamen naar o.a. Plex voor de DVR-functionaliteit. :) Dan ben je voor een fractie van een HDHomeRun klaar. :)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 19 oktober 2018 16:19]

Je hebt maar 1 cardreader 1 kaart en oscam nodig om alle tuners in je netwerk te decoderen. In theorie kan je via oscam zelfs je Ziggo kaart delen met andere gebruikers, maar dat is illegaal.

Werkt mooi i.c.m. NAS en tvheadend. Dan kan je opnemen, pauzeren enz.
Hoe is de HDHomerun met KPN kanalen?
Een smartcard werkt alleen het Ziggo gebied. In het voormalige UPC gebied werkt dat niet. UPC gebruikte een ander soort systeem. Een smartcard reader werkt zodoende niet.
Lijkt me Łberhaupt stug dat de rpi dat signaal van kpn ondersteunt. HEVC kan niet gedecodeerd worden door de rui.
Volgensmij kan de rpi3 dit wel, met bijna volledige CPU gebruik
De RPi hoeft het ook niet perse de video te decoden, als hij het 1:1 door kan streamen heb je al een mooie receiver in je netwerk die je vanaf welk apparaat kan bekijken
DVB-S2 zou mooi zijn. Duizenden FTA kanalen in goede kwaliteit.
Dat mis ik in TV's, een S2 decoder, tenzij dat inmiddels wel aanwezig is, maar toen ik voor een TV keek enkel T(2) en eventueel C.
DVB-S2 zou mooi zijn.
Beter nog: een DVB-S2X, ondersteunt de gewone S2-standaard en ook UHD / 4K, ...
Dat mis ik in TV's, een S2 decoder, tenzij dat inmiddels wel aanwezig is, maar toen ik voor een TV keek enkel T(2) en eventueel C.
Grappig genoeg heeft de mijne (LG uit 2013) dat wel. Ik heb hem nooit gebruikt omdat ik een aantal satelliet ontvangers heb en verder aan de slag ben gegaan met TVHeadend en USB-DVB-Adapters.

[Reactie gewijzigd door tc-t op 19 oktober 2018 12:59]

maarja dan moet je ook weer een schotel op je dak plaatsen!
LG heeft DVB-S2 ontvangers bijvoorbeeld deze:
pricewatch: LG 55UJ630V Zwart
Hangt hier aan de schotel voor voornamelijk Engelse en Duitse TV.
Doet ook netflix en amazon prime.
Maar is DVB-C dadelijk niet zo goed als onbruikbaar? Het is volgens mij nu alleen maar bruikbaar voor de 3 Nederlandse zenders in HD en de rest is SD kwaliteit (bij Ziggo dan). Op zich niks mis mee maar Ziggo heeft aangekondigd dit uit te gaan faseren waardoor in ieder geval de SD kanalen komen te vervallen.
Je bedoeld dat Ziggo de analoge zenders weg gaat doen. Niet de digitale SD zenders!
Xbox HD Tuner voor pakweg 10-15 euro aan je >RPI2+ hangen, libreelec/tvheadend/oscam, en gaan :D
Goede timing:
https://www.kpn.com/servi.../digitenne-omwisselen.htm (de vernieuwings periodes zijn aangepast)
Regio 5 nog niet bekend. Gerucht: Niet genoeg ontvangers.

Volgend jaar mogelijk support? :)
Off-topic maar ik vond dit toch wel een bijzondere:

Kan ik ook opnemen met de nieuwe ontvanger?
Nee. De ontvanger heeft wel een usb-poort aan de zijkant en er zitten opnameknoppen op de afstandsbediening, maar deze werken niet.

:+ :+
Naast dat de huurprijs er bij inbegrepen zit.

Kan ik nog een insteekkaart krijgen?
Op dit moment niet. De DVB-T software in de meeste huidige televisie's kan niet overweg met DVB-T2 met HEVC-compressie. Daarom kiezen we ervoor om alleen een ontvanger te leveren. Wellicht dat we in de toekomst wel weer een insteekkaart gaan leveren. Als dat zo is, zullen we dat bekend maken.
Volgens gordon Hollingworth, director of engineering van Rpi, kunnen ze softwarematig 1080p30 h265 decoderen (aangezien de raspberry pi er geen hardware ondersteuning voor heeft), wat nodig is voor het DVB-T2 signaal in sommige landen.
Volgens gordon Hollingworth, director of engineering van Rpi, kunnen ze softwarematig 1080p30 h265 decoderen (aangezien de raspberry pi er geen hardware ondersteuning voor heeft), wat nodig is voor het DVB-T2 signaal in sommige landen.
Hopelijk komt er wel snel een h265 met HDR ondersteuning versie. Dat maakt de Raspberry dan weer de ultieme mediahub :). Althans als Netflix ook te draaien valt.
Althans als Netflix ook te draaien valt.
Dan heb je Widevine DRM nodig.
Netflix en Amazon wordt in LibreElec ondersteund:

Amazon Prime / Netflix / inputstream.adaptive
- Amazon is working working (as of 03 July 2017)
- Netflix is currently working (as of 29 Jun 2017)

https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=298461 Puntje 6.
Persoonlijk, als je dan toch aan de haal wil gaan met analoge signalen, maak dan een fatsoenlijke oscilloscoop HAT, kekke BNC connectors en een goede ADC.

Vermoed dat je via SPI de data wel overgepompt krijgt. Dan kun je de Pi gebruiken voor het opslaan, loggen en weergeven.

Als beginner in electronica is een oscilloscoop vaak een flinke investering.
Juist de Pi kan een fatsoenlijke front-end bieden en de electrotechneuten van pi-foundation zouden een deugdelijke hat/hardware backend kunnen maken/verkopen.

DVB-T wordt eigenlijk steeds minder ondersteund.

Bron:
https://www.google.nl/amp...-smartcards-digitenne-uit
Er is al picoscope voor rond de 100 euro, via USB2. SPI is maar 25Mbps in mijn ervaring jaren geleden.
Verder is dit DVB-T2, wordt juist geactiveerd in NL. In andere Europese landen veel meer gebruikt.

[Reactie gewijzigd door twingels op 19 oktober 2018 10:29]

In vlaanderen stopt DVB-T ermee, DVB-T2 is via TV-vlaanderen wel te ontvangen via hun Speciale CI+ module.
Helaas is de raspberry pi incombinatie met deze HAT niet werkende te krijgen met deze CI+ module.

Mooi! Maar HELAAS Nutteloos voor de vlaming :)
Is T2 nog zo relevant (zelfs al is het geen T1 meer)? Ik hoor er eigenlijk nooit meer wat over. Mijn meeste ervaringen met T waren: niet erg positief over de kwaliteit, noch de stabiliteit. Ik snap de keuze van de Pi foundation voor T2 gezien het meer open karakter ervan, maar was C niet relevanter geweest? Verder gezien de prijs van deze uitbreiding, holy moly. Dat is echt niet duur! :)
Ja, Digitenne is bezig op T2 over te gaan.

En voor digitenne heb je geen kabelaansluiting nodig dus dat kan heel handig zijn voor sommige mensen. En bovendien zijn de NOS kanalen helemaal gratis.

Ik gebruik het zelf ook om Nederlandse TV (freeview kanalen NL 1, 2, 3) te kijken hier in Barcelona vanaf een Pi in Nederland, niet met deze HAT maar met een RTL-SDR stick. En de mumudvb forwarding software.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 18 oktober 2018 22:05]

Kan je dan niet makkelijker overgaan op Ziggo (tenzij het niet wordt aangeboden in je regio)? Eigenlijk hebben alle grote TV boeren tegenwoordig wel een app om live-tv te kijken via de app. Kinda defeats DVB-T's purpose? Met de afgeschafte roaming tarieven lijkt mij dit in het buitenland ook wat minder een probleem.

Ik moet er meteen aan denken dat ik vroeger nog wel eens getracht heb DVB-T te integreren in mijn auto (zonder zo'n speciale roaming tuner), maar wel met een goede auto antenne. Dit was in de praktijk eigenlijk volledig onbruikbaar. De Ziggo app icm Airplay had deze rol al vrij snel over genomen. :)
Nou, een van de grote voordelen van Digitenne is natuurlijk dat je het gratis kan kijken (NL-123).

En die live TV apps werken niet in het buitenland, over het algemeen werken die alleen op een internet verbinding van dezelfde provider. Kan ik wel een VPN voor opzetten (wat ik nu heb gaat ook over VPN immers) maar ik ben ook niet dol op van die apps. Ik heb die van de NOS geprobeerd (via VPN) maar de kwaliteit was een stuk slechter dan wat ik via Digitenne binnenhaal. En mijn stream kan ik gewoon met VLC op alles openen.

Ik heb trouwens helemaal geen Nederlandse mobiel, heb geen NL nummer, ik woon permanent in Barcelona.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 18 oktober 2018 22:11]

T-Mobile tv app (moet je wel een vast tv abonnement hebben en dus vast internet (glasvezel) van T-Mobile) werkt prima hier in het buitenland, zowel 4G roaming als over wifi.

Maar ontopic: Nederland is een kikkerland. BelgiŽ ook. In de rest van de wereld is DVB-T(2) wellicht veel meer gebruikt, ook zonder encryptie (zoals NPO1/2/3 in Nederland).
Ja mijn moeder heeft een heel goedkoop internet abonnementje zonder TV enzo. Ze kijkt ook via Digitenne. Dus dat was sowieso geen optie.

Hier in Barcelona is alles idd DVB-T2 en freeview, zonder encryptie. Ik heb hier wel 40 kanalen.
Kijk, dat verklaart. Als ik in Spanje zou wonen zou ik meteen deze HAT bestellen en op elke tv mijn RPi3 uitbreiden.
de verplichting voor het Tmobile netwerk om via internet tv te kijken is al een paar jaar geleden vervallen...je moet je wel in NL bevinden..maar dat kan je oplossen via een VPN!
Nee hoor, ik zit niet op VPN in ItaliŽ en het werkt gewoon prima.
Die van Ziggo werkt ook op netwerken van andere providers. En dankzij de EU dienstenrichtlijn ook in alle landen in Europa.
En die live TV apps werken niet in het buitenland, over het algemeen werken die alleen op een internet verbinding van dezelfde provider.
Old info ;)
Werkt tegenwoordig door heel EU, ongeacht je provider. Even bedelen om een Ziggo login bij een familielid, Chromecast eraan, en gaan :Y)
Als alternatief heb je ook nog NLZiet. LiveTV kwaliteit is wel wat ondermaats, maar nog altijd een hele flinke stap vanaf Digitenne T1, en er zitten nog een hoop NPO/RTL on-demand programma's bij.
Ah bedankt, dat wist ik niet! Zal ff kijken of een van mijn familieleden bij Ziggo zit, denk het wel.
Waarom kijk je niet gewoon via npo.nl? Dat werkt prima over de grens.
De Pi komt uit het VK, en daar is DVB-T2 (Freeview) best populair.
In veel landen is dvb-t2 een prima alternatief voor kabel tv, zo ondersteund het ook hd (wat t1 niet heeft). Hier in NL is het helaas een ondergeschoven kindje van KPN geweest waar men nooit en nu dus te laat in investeerd.

Heb het zelf jaren dvb-t naar tevredenheid gebruikt toen ik via een anti kraak club woonde, kweste van antenne juist neerzetten en het werkte prima. Beeldkwaliteit was niet super maar je had tenminste iets.
Ja ik heb het sterke vermoeden dat KPN het alleen maar doet om het zo zwak mogelijk te houden en daarmee een potentiele concurrent voor hun triple play pakketten te voorkomen. Dat ze daarom zo lang tegen HD hebben zitten hikken enzo.

Dat is best jammer want in veel landen werkt het super. Ik heb hier in Spanje een 400/400 glasvezel maar geen TV. Buiten dat ik sowieso niet zoveel Spaanse TV kijk, heb ik gratis kanalen op T2 dus waarom zou ik.
De C standaard is eigenlijk alleen relevant in moderne dichtbevolkte locaties, dus op wereldniveau niet heel relevant.
Is het mogelijk om deze tv hat te gebruiken in combinatie met Ziggo?
Nee. Ziggo is DVB-C. C=cable, T=terrestrial.
DVB-T2 uitzendingen in Nederland zijn gebaseerd op H.265/HVEC.
Kan deze uitbreiding dit (hardwarematig) decoderen?

[Reactie gewijzigd door ignitem op 18 oktober 2018 21:54]

Nee, ik denk dat de uitbreiding dat niet kan. Ik heb even gauw gekeken op de website van Raspberry, ik zie maar ťťn grote chip op het bord zitten en dat is de tuner. In de 'documentatie' is dat ook de enige chip die ik tegen kom. Ook lijkt het me lastig om een gedecomprimeerd videosignaal door de GPIO te persen.

De Pi is waarschijnlijk snel genoeg om H.265 softwarematig te decoden. Je kunt het beste op ervaringen van gebruikers wachten als je het zeker wilt weten.
Nog even verder gezocht. Op Rediit staat een antwoord van Gordon Hollingworth (Director Enginering bij Raspberry Pi) dat 1080p30 softwarematig mogelijk zou moeten zijn. Ik houd hoop.
Oh wow, dan hebben ze niet stil gezeten met de standaard. Gaat de kwaliteit hier nou ook merkbaar op vooruit met HEVC?
Een RPi3 met OSMC kan gedownloade films die met x265 zijn ge-encode tot 720p prima afspelen. Volgens mij is de bitrate van DVB-T2 over het algemeen wat lager dan dat soort bluray rips dus dat moet wel lukken. 1080i kost volgens mij minder bandbreedte dan 720p dus met een lage bitrate moet dat ook nog lukken.

1080p met een daarvoor gewenste bitrate gaat niet. Maar geen idee waar de Foundation deze HAT precies voor bedoeld heeft.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 18 oktober 2018 22:14]

DVB-T2 is 1080p aldus het Tweakers bericht van vorige maand. Blijft nog wel de vraag welke bitrate wordt gehanteerd.
Een RPI3+ kan HEVC 1080 aan, neem aan dat het geen 10bit HEVC signaal zal zijn van de KPN.
https://raspberrypi.stack...ng-performance-on-a-pi-3/

En er komt vast een Raspberry 4 (in 2019?), die het sowieso kan.

Een groter probleem lijkt me dat je een buitenantenne nodig gaat hebben voor DVB-T2. Nu werkt het prima met een dingetje nabij het raam. Iemand in regio 1 (Groningen/Drenthe) die dat al kan bevestigen?
Het werkt niet altijd prima met een antenne bij het raam....
Een extra coax verlengkabeltje helpt soms enorm, en de stand/hoek van de twee antenne-uiteindes ook.

DVB-T2 schijnt altijd een buitenantenne nodig te hebben.
Cool! Eens kijken of de mensen van OpenPLI /Blackhole/whatever hier een port voor maken. Kan interessant zijn als goedkoop Linux boxje, of gewoon als alternatief voor de normale Linux tuners. Als daar interesse voor is koop ik er ook maar 1 om eens te proberen. Lijkt me leuk!
in belgie stoppen de openbare oproepen binnen 2 maand net met uitzenden op dvbT, zogezegd te weinig volk
Niet meer dan normaal. Het is volgens mij ook niet de taak van een omroep om dergelijke zaken uit te zenden. Daarvoor zijn er andere partijen zoals Telenet, Proximus, ...

Als het gaat over DVB-T heb je nog altijd TV Vlaanderen: https://www.tv-vlaanderen.be/antenne-tv/
De nationale omroep is verplicht zijn signalen gratis aan te bieden... nu verwijst men je door naar een commerciele partij (waar je de nodige centen op tafel moet leggen) !
Dat klopt, maar nu zeggen ze, dat het internet voldoende is..en sven gatz doet niets, die laat het gewoon gebeuren, die neemt precies meer de verdedigng van de vrt dan die van de burgers die er voor betalen
Als de stroom of internet voor een paar uur uitvalt vanwege dit of dat, kan je met je laptop en een USB DVB-T (of Pi Zero + DVB-T2 hat) gevalletje nog de publieke zenders kijken.

Lijkt me best een nuttige back-up.
Behalve dat de onderstations ook niet meer van stroom voorzien worden... ==> geen TV meer bij stroom storing.
Zitten die onderstations dan in je eigen straat/wijk?

Kaartje
http://dvbt4all.nl/digitenne/dvbt-zenderkaart/

Zou dan toch nog gewoon moeten werken bij een stroomstoring in je eigen wijk.
Telefonie en internet vallen uit als de stroom uitvalt.
(Telefonie= VOIP, ISDN ) Heel oude contracten (Analoog) zouden mogelijk nog vanuit noodstroom voorziening vanuit de centrale kunnen werken, maar ik zou er niet op vertrouwen.

Mobiele voorzieningen zullen nog even blijven werken tot ook de basis stations zonder stroom zitten.

DVB-T2 != DVB-T
Er kunnen hogere frequenties gebruikt voor meer bandbreedte ==> meer onderstations en minder grote gebieden.
DVB-T2 omvat ook de oude DVB-T ... ( https://www.quora.com/Wha...2-tuners-How-do-they-work )

Als de wijk waar de zendermast staat niet getroffen is dan zullen die zenders inderdaad nog blijven werken. (Niet dat je er veel aan hebt, als je geen Agregaat etc. hebt..)

En nee zonnepanelen, accu installaties etc. werken dan ook niet meer, want die moeten afschakelen als het net spanningsloos raakt. (Brandveiligheids eis).
Op zich niet zo slecht tegenwoordig om de ether wat vrij te maken op die manier aangezien je tegenwoordig toch de meeste zenders over internet kunt ontvangen. De vrijgekomen ruimte in de ether kan men dan voor andere nuttigere signalen gebruiken.
Leuk, maar wat kunnen we hiermee in Nederland?
TV kijken, net als in de rest van de wereld.
Kost dat dan nog geld aan abbokosten oid?
Is voor publieke omroep en sommige regionale zenders gratis, zonder smartcard.
behalve in Vlaanderen waar we de openbare DVB-T-uitzendingen stopzetten.
Wonderlijk. Hoe meet je nu of mensen daar gebruik van maken?

Naar mijn idee is DVB-T nog de enige manier om privacy veilig naar de TV (publieke zenders in NL) te kijken. Geen abonnement nodig, niemand kan tracken welke zender je kijkt.

Smart TV's zijn niet te vertrouwen, apps ook niet, NPO start trackt ook van alles, een internet stream is sowieso niet anoniem, van DVB-C is het vraag of men daar minutieus kijkgedrag kan meten, maar het zou me niks verbazen. Wie weet dat?

[Reactie gewijzigd door Jan121 op 19 oktober 2018 12:41]

van DVB-C is het vraag of men daar minutieus kijkgedrag kan meten, maar het zou me niks verbazen. Wie weet dat?
Als de ontvanger (of TV met tuner) niet op internet is aangesloten zou me dat erg verbazen, ongeacht of het dan om DVB-T, DVB-S of DVB-C gaat.

[Reactie gewijzigd door tc-t op 19 oktober 2018 13:04]

Misschien werken de meegeleverde tuners alleen als er internet aangesloten is.
Of haalt DVB-C alleen de digitale signalen op die het nodig heeft, altijd begrepen dat het aantal toestellen/zenders dat je tegelijk kan kijken gelimiteerd is bij digitale TV, in tegenstelling tot het oude analoge signaal, m.a.w. dat niet alle zenders continue doorkomen maar alleen de benodigde.

Dat DVB-T eenrichtingsverkeer is en DVB-C wellicht niet 100%.
Misschien werken de meegeleverde tuners alleen als er internet aangesloten is.
Of haalt DVB-C alleen de digitale signalen op die het nodig heeft, altijd begrepen dat het aantal toestellen/zenders dat je tegelijk kan kijken gelimiteerd is bij digitale TV, in tegenstelling tot het oude analoge signaal, m.a.w. dat niet alle zenders continue doorkomen maar alleen de benodigde.

Dat DVB-T eenrichtingsverkeer is en DVB-C wellicht niet 100%.
Misschien geldt dat voor de meegeleverde boxen van Ziggo/UPC/Telenet/VOO, maar niet als je TV kijkt via een kaartje (in de TV) of met een eigen DVB-ontvanger werkt.

DVB-C an-sich is dan wel eenrichting, de communicatie gaat dan van de ontvager/decoder/recorder uit, en die verloopt dan over je netwerkconnectie, en niet over het TV-signaal.

Een DVB-S ontvanger heeft bv. ook geen netwerkverbinding nodig. Kan wel, maar moet niet.

[Reactie gewijzigd door tc-t op 19 oktober 2018 18:19]

Dank voor je toelichting.

In principe kan je dus wel een onbeperkt aantal TV's en dito zenders tegelijk kijken op digitale DVB-C, alleen wordt dat beperkt doordat je voor elk signaal een smartcard nodig hebt om de boel te decrypten, maar de bandbreedte is ruim genoeg om alle zenders in HD door te sturen?
De Ziggo Mediabox (XL) heeft een return-signaal nodig om zichzelf te configureren, evenals om on-demand te kunnen kijken. Een return-signaal maakt het tracken van wat je kijkt dus ook mogelijk. Bij installatie wordt men gevraagd of het collecteren van kijkgedrag en opnamegedrag mag gebeuren, om (zo zeggen zij) een persoonlijke ervaring (en aanbevelingen) aan te kunnen bieden op basis van dit gedrag.

PS. Deze mediabox heeft ook geen smartcard meer nodig, die is preconfigured in het apparaat.