KPN zet dinsdag dvb-t2 in heel Nederland aan voor Digitenne in hd-kwaliteit

Televisiekijken via Digitenne van KPN kan vanaf dinsdag in heel Nederland in hd-kwaliteit. De provider zet dinsdag ook de regio Randstad over naar dvb-t2. In oktober vorig jaar begon KPN met het overzetten van het dvb-t-signaal naar dvb-t2.

De overgang naar dvb-t2 wordt dinsdag afgerond, schrijft KPN. Alle Digitenne-klanten kunnen vanaf dan tv-kijken in hd-resolutie en de oude tv-ontvangers werken dan niet meer. Klanten hebben als het goed is al een nieuwe ontvanger gekregen. Als dat niet het geval is kunnen klanten een formulier invullen om hun ontvanger om te wisselen.

Met de overgang naar dvb-t2 is er ondersteuning voor hevc, waardoor de beschikbare bandbreedte efficiënter gebruikt kan worden. KPN gebruikt de bandbreedte om tv-kanalen via de ether uit te zenden in 1080p-resolutie.

KPN moet ook de 700MHz-frequentie die het gebruikt voor Digitenne, vrijmaken voor 5g. De provider is daar al mee bezig en dat duurt nog tot november 2019. Hierdoor kunnen klanten wel storingen ervaren zegt KPN. De provider heeft een pagina online gezet met informatie over wanneer het signaal wisselt in welke regio.

Overgang naar dvb-t2
Weergave KPN van de overgang naar dvb-t2

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

08-07-2019 • 15:42

181

Submitter: robcoenen

Reacties (181)

181
166
104
16
2
39
Wijzig sortering
De sd uitzending viel hier zojuist (00:05) uit (2151)
Jup, in Hilversum ook geen signaal meer. Nu nog geen DVB T2 signaal te ontvangen op m'n XORO HRT 8720 maar dat zal met een paar uurtjes wel geregeld zijn. An sich ben ik benieuwd naar de nieuwe kwaliteit. Aangezien ik enkel NPO kijk en ik met dat kastje NPO gratis kan timeshiften / opnemen, wordt de overstap naar HD voor mij de aanleiding om mijn betaalde televisie abonnement op te zeggen.
Anoniem: 1231826 @Chris.nl14 juli 2019 12:55
Hallo Chris, ik keek al gratis via ontvanger Digitenne. Ik kijk ook alleen naar NPO. Nu dus geen signaal meer. Ik verdom het om een abonnement te nemen. Heb jij inmiddels al ontvangst via je XORO HRT 8720? Waar gekocht?
Werkt prima, heel strak beeld. Gekocht op amazon.de
Voor mensen die hun eigen DVB-T2 antenne willen maken en al over een tuner beschikken:

http://rtv.0cpm.nl/dvb-t.html
Liever een DVBT2 streaming server op basis van een Raspberry Pi.
https://www.youtube.com/watch?v=ZpSjqoRULag

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 498327 op 22 juli 2024 20:45]

Is zoiets ook beschikbaar met de betaal kanalen? Dat zou ideaal zijn in huis :) :)
Nope, ze hebben een embedded versie van Irdeto, dus met gereserveerde ruimte op de chip. Vergelijkbaar met de Conax op Ali chips jaren geleden, eerste klant daarvoor was Thaise (DTH?) operator.
Zoiets heb ik hier nu ook gebouwd, ja.

Raspberry Pi 3B, + Xbox one dvb-T2 stickje + power inserter voor oude KPN Funke antenne die z'n voeding gewoon uit de USB van de RPI krijgt.

Werkt eigenlijk best prima!
Je kan gewoon de oude DVB-T antenne gebruiken. :+
Zo heb ik hier Funcke V4.
Jammer dat er niet bij staat hoe laat dan ongeveer. Is dat vannacht al, of ergens in de loop van de dag?
Ik moet ergens langs om te zorgen dat het weer werkt maar heb morgen ook nog meer te doen.
Ik heb begrepen dat ze in de kleine uurtjes beginnen en het in de loop van de ochtend (*pas) afgerond moet zijn, (*ivm het aantal zendmasten in deze regio)
Nee tijdens Jinek al. Dus er kwam iemand woedend naar beneden. Overigens waren de oude boxen al eerder uitgezet, dus je betaald voor 3 boxen en krijgt er maar op twee beeld.

Nieuwe box slaat ook niet alle kanalen in de scan op, dus je hebt nog maar vier publieke zenders. Terwijl je gewoon Utrecht, NH, West, Rijnmond, en soms ook Gelderland kunt ontvangen.

Software is niet goed uitontwikkeld, maar KPN heeft nog nooit firmware ge-update, dus dat je het slot daadwerkelijk kunt uitzetten, zoals het menu aangeeft in zenderlijst of slot menu zal wel nooit werkelijkheid worden
Hoe zit het met de mensen die gebruik maken van alleen de gratis zenders.
Die weten van niets, en zijn ook niet aangeschreven door KPN, want ze zijn geen klant.
En worden hiermee dus voor het blok en kosten gezet.
(In afwachting van een telefoontje van mn schoonvader morgen :X )
Op NPO1 werd rond 8 uur elke dag 30 min lang een balkje geplaatst met een bericht over de wijzigingen. Verder niet echt KPN's probleem wat mensen met eigen aangekochte apparatuur doen natuurlijk.
Hoe had KPN die dan moeten informeren (los van wat hieronder wordt gezegd). Je maakt gebruik van een gratis dienst, mag je best 1 keer in de ruim 10 jaar een nieuwe decoder voor moeten kopen...

(als hij een beetje internet heeft zijn er ook alternatieven via internet en bijv. een Android mediaspeler).
Jij denkt dat iemand die alleen naar ned1,2,3 kijkt wel internet heeft :X
Er zijn nog zat ouderen die volledig digibeet zijn.
En dus ook sinds vandaag TV-loos

Maar goed, het is ergens vreemd dat dit niet ergens op het nieuws is geweest.
Elk nieuw telefoonnetwerk G3,G4,G5 komt toch ook telkens in het nieuws.
Ook zijn er b.v. zat reclames over DAB-radio.
Dus waarom geen reclame/info actie over Digitenne-HD?

---------
Ofschoon ik de balk op NPO1 van @gjtm niet kan.
Dus misschien had die het wel kunnen weten.
------
VB gevonden:
https://www.youtube.com/watch?v=DO8batFFZg0

[Reactie gewijzigd door Madman_K op 22 juli 2024 20:45]

Was maar een oplossing geweest voor kijken via internet. De meeste ouderen die ik ken willen juist RTL kijken voor The bold and the Beautiful en zulke series (en voorheen Henny Huisman e.d.) dus hebben een abonnement op televisie om dit te kunnen zien. Heeft niets met digibeet te maken.

Kwa nieuws:
2015; https://www.ad.nl/binnenl...unningen-veilen~a8a46874/
juli 2016: nieuws: KPN verkrijgt licentie Digitenne tot 2030 na terugtrekken tweede partij
https://www.telegraaf.nl/...centie-digitenne-tot-2030
Begin 2018: nieuws: KPN gaat voor eind 2018 over op dvb-t2 voor Digitenne
Misschien is digifoob een betere benaming.
Geen internet, geen mobiel, geen tomtom, geen bankmachtigingen, geen contactloos betalen (pinnen is al eng genoeg), geen....

Je kan het je eigenlijk bijna niet meer voorstellen, maar hij zal vast niet de enige zijn in NL
Eenmalig een nieuw kastje van ± €25 zijn niet echt de kosten, groot voordeel is dat je nu in 1080p kan kijken.
Anoniem: 498327 @mongkut8 juli 2019 22:05
Kwaliteit is best netjes. Vergelijkbaar met Ziggo's cloud storage voor opnames/uitgesteld kijken, en net iets minder dan de DVB-C stream live.
Dat is idd niet heel veel 18 a 20 milli bit per seconde
Slecht dat ze geen smartcarsds meer doen (geen opname of timeshift meer op TV), geen opnamen mogelijkheid geven in apparatuur en 2e en 3e ontvanger kost 5€ per maand. dus dat hebben ze er gauw uit, Die dingen kosten nog geen 2 tientjes voor ze.
En een onogelijk klein kastje erbij

plus een verhogong in july, dure HD upgrade, tot einde der tijden

[Reactie gewijzigd door hbt68 op 22 juli 2024 20:45]

Als ze smartcards hadden gedaan had iedereen die nu smartcards had er weer een besteld terwijl nagenoeg niemand die digitenne gebruikt beschikt over een tv met dvbt2 en H.265. KPN beschermt de gemiddelde eindgebruiker tegen zijn eigen stupiditeit en maakt het leveren van support voor zichzelf (en dus voor de klant) wat eenvoudiger. En ja, het is kost geld, boehoe! Je kan ook een app en 4G gebruiken of de FTA zenders gratis gebruiken (is KPN niet toe verplicht), of je kijkt naar buiten. Niet alles hoeft gratis uit de lucht te komen vallen, die verwachting heb je bij de bakker ook niet.
-wijziging free to air WEL verplicht-

[Reactie gewijzigd door Matthias92 op 22 juli 2024 20:45]

Ik ben het met je eens, mensen zoeken overduidelijk de oplossing bij de verkeerde.
Om die reden roep ik al jaren precies het tegengestelde van @hbt68. In plaats van smartcards die kpn zou moeten aanbieden moet er gewoon eens één goede interface komen waarmee producenten als Samsung, LG Panasonic etc. het mogelijk maken om een controler aan je monitor te hangen.

stel je eens voor dat er voortaan geen 'smart' of zelfs maar 'dumb' in je tv zit, maar gewoon een lege klep waarin je een single-board computer kunt klikken. misschien ter grote van een rasberry pi zerro, misschien toch liever een pi waarbij de connectors NET even anders zijn gericht zodat ze toeganglijk zijn van buitenaf...

je TV is voortaan niets meer dan een 55 inc pc monitor, en de rest zit in je singleboard computer, of dat nu een opensource aplience is, of eentje van kpn of ziggo. het zou zoveel ellende schelen ... gewoon een 'app' installeren en inloggen op een van de vele platforms en gaan met die banaan. tuners voor zaken als dvb kunnen makkelijk via usb3 worden toegevoegd dus upgrades zijn dan zo goed als gegarandeerd.

waarom is het toch zo moeilijk.
Dat zou ook een goede oplossing voor het probleem van de zeer beperkte updates kunnen zijn. Ik gebruik nu ook alleen de smart functies van mijn setopbox met youtube en netflix en verder die van de chromecast ivm uitblijvende updates. Ben echter bang dat de Samsungs van deze wereld hier voorlopig geen brood in zien. (De mogelijkheid tot uitbreiden bestaat al, HDMI. Het weglaten van een tuner maakt je product minder compleet en je concurrentiepositie dus slechter...)
Misschien één ontwikkeling die iets wegheeft van jouw ideaalbeeld; de mogelijkheid voor IPTV-aanbieders om een app aan te bieden voor het OS van de TV-fabrikant die ze zelf updaten. Dit bestaat in NL voor KPN ITV. Dit is natuurlijk geen oplossing voor DVBT/2
Nog mooier: alle Nederlandse zenders FTA uitzenden. We betalen al mee via de belasting, en het zijn in meer (commerciëlen) of mindere mate (NPO) reclamezuilen.
En wie betaald dan die zendmasten, apparatuur en technische mensen? Nu regelt KPN dit, anders kost dit gewoon extra belastinggeld. Vergeet niet dat Ziggo, KPN en alle andere televisie providers aan de zenders moeten betalen om ze te mogen doorgeven. Digitenne is hier een uitzondering op omdat hier NPO 1, 2, en 3 FTA toegankelijk moet zijn.
In Groot-Brittannië is de licentie voor dvb-t vanaf het begin naar de omroepen (commercieel en BBC) gegaan, en is er een breed FTA zenderpakket. Of dat model hier ook haalbaar was weet ik niet, maar de overheid heeft daar nooit op ingezet. Hier zijn alle aandelen Digitenne vrij snel in handen van KPN gekomen.
Dat heet Apple TV, met een app van NL Ziet, alleen niet ingebouwd fair enough.
We betalen de bakker niet met belastingsgeld. De publieke omroep krijgt nog altijd elk jaar een hele smak geld van Den Haag om tv te maken dus die vrije ontvangst moet dan ook gegarandeerd zijn. Niet meer dan normaal dat KPN deze verplichting heeft, het is een voorwaarde om op die frequenties te mogen uitzenden :) .
Voor de NPO snap ik de FTA-regel, mijn bakker-vergelijking gaat om de rest. Mensen verwachten met Digitenne alles maar gratis te kunnen kijken met een ontvanger die ze 10 jaar geleden een keer hebben gekocht en nu deze stopt met werken verwachten ze een nieuwe die alles ontvangt "want ze hebben de afgelopen 10 jaar ook nergens voor hoeven betalen"
Zowat elke TV van 2018+ kan het gewoon aan. Compatibiliteit kan je gewoon goed marketen, bijvoorbeeld op het bestelformulier vragen wat voor model TV je hebt
of de FTA zenders gratis gebruiken (is KPN niet toe verplicht)
Is KPN wel verplicht, dat was een voorwaarde voor het krijgen van de concessie. Ook het dekkingsbereik is hieraan gekoppeld (95% van de bevolking moet het met een antenne op het dak kunnen ontvangen, na 1 juni 2020 zelfs 99%).

Bron: Besluit veiling digitale ethertelevisie 2016.
De publieke omroep heeft een free to air verplichting, zodat dit apparaat in staat moet zijn om kosteloos (zonder abonnementskosten) slechts publieke televisiesignalen te ontvangen.
Free to air impliceert bovendien dat de stream onversleuteld wordt aangeboden (in tegenstelling tot free to view wat ook gratis kan zijn maar wel versleuteld met bijv. een gratis smartcard)

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 20:45]

Goed om te weten dat die NPO dus WEL free to air is.
Dat marketen valt echter vies tegen getuige het grote aantal gebruikers dat nadat het signaal om was in hun regio pas hun ontvanger omruilden. Daarbij zijn de TV's van de digitennegebruikers doorgaans niet van na 2018, eerder van rond 2008 want is de TV op de slaapkamer/boot/camping/vakantiehuisje/vrachtwagen.
Eindgebruikers hebben maling aan technische standaard maar gaan het "gewoon proberen" wat een KPN een X aantal extra calls oplevert en het onnodig leveren en terughalen van apparatuur.
-tikfout-

[Reactie gewijzigd door Matthias92 op 22 juli 2024 20:45]

Wellicht behoor ik tot de uitzonderingen, maar tot vorig jaar heb ik via digitenne gekeken op mijn smart tv uit 2014. Een van de redenen was dat upgrade van het DSL netwerk hier lange tijd uitbleef. Toen dat wel gebeurde ben ik via iptv gaan kijken, ook omdat de huidige aanpassingen van digitenne aangekondigd werden: geen smartcards, en nog maar 1 decoder per abonnement, waarmee je niet kan opnemen. Verbetering in beeldkwaliteit is natuurlijk wel een voordeel. Daar ga ik af en toe wel naar kijken op de FTA zenders.
En alles gaat in de cloud, waar je weer per maand extra voor betaald. Terwijl dat helemaal niet perse hoeft met opnames. Alles wordt hermetisch dicht getimmerd om elke cent maar uit de klanten te graaien. Ik ben dan ook helemaal klaar met TV en het huidige TV aanbod voor de prijs die we betalen. Dan maar geen TV.
Ik ben het er eigenlijk helemaal mee eens. Een tijdje terug een update gehad (Telfort). Het DVB-C signaal werd opgeofferd. Wat betekent dat:
  • Extra apparaten kunnen geen televisie meer kijken (zij het in mindere, maar voor mij voldoende kwaliteit).
  • De tv-ontvanger stoorde. Dat had ik voorheen niet. Een andere hdmi-kabel (tussen receiver/tv) loste het op, maar wel vreemd.
  • Een tweede tv-ontvanger is na klagen een jaar gratis, daarna zou ik via een app en chromecast kunnen streamen.
Ik heb ongetwijfeld meer zenders en ik kan straks een hogere kwaliteit televisie kijken. Dat vind ik niet zo spannend. Ik vind het wel spannend dat ik bij zappen eigenlijk niet langer dan een halve seconde wil wachten, in plaats van drie seconden. Digitale televisie bestaat al >10 jaar.

Ik hou voor nu nog televisie, maar ik denk dat ik na het gratis jaar of een tweedehands chromecast voor €10 op de kop tik of gewoon zeg: zoek het maar uit. Ik ben de klant, ik bepaal wat ik wil, niet de provider. Het is gewoon klaar. We zijn al jaren terug opgelicht met CI+ sloten, waarbij de providers content op bepaalde tijdstippen kon blokkeren (voor bijvoorbeeld opname). Enige reden is om meer te kunnen vragen voor content. Wat krijgt de consument extra? Een duurder abonnement.
Dat heet illegaal tv kijken, ook wel fraude. Is niet anders dan dat je via cardsharing of ander louche constructies gratis aan je content komt. Alleen komt het nu van ver, wellicht voelt het daarom voor je minder "slecht" aan, maar niets minder waar. Het feit dat jij iets te duur vind geeft je nog niet het recht het te stelen.
Nee, hij heeft volkomen gelijk..
Handhaven in de zin dat er iemand aan de deur komt om je een boete of iets dergelijks te geven zal inderdaad niet gebeuren.
Maar wanneer KPN denkt dat ze hierdoor omzet mislopen, zullen ze nog meer maatregelen nemen om het te voorkomen. Daardoor wordt jouw apparatuur waardeloos en wordt het voor de echte klanten, die wel gewoon willen betalen om probleemloos te kunnen kijken, nog lastiger gemaakt. Die moeten hun vertrouwde kastjes inruilen en door alle maatregelen die KPN moet nemen om illegaal kijken tegen te gaan is er een veel grotere kans op storingen en andere problemen waardoor de echte klanten geen beeld krijgen.
Ik heb het zelf ook hoor. Maar meer voor de buitenlandse zenders die ik anders niet zou kunnen ontvangen. Er zitten ook NL zenders tussen, maar daar kijk ik nooit naar.
Ik (regio 1) heb een nieuwe gekocht (Xoro HRT 8730 en de versterkte binnen antenne kon ik daarmee gewoon blijven gebruiken) in Duitsland (nouja Amazon dus) Die werkt prima voor Ned1,2,3 en RTVNoord. Het blijft de goedkoopste manier van tv kijken en de kwaliteit is goed op een HD tv. De eerste keer Tour kijken in HD en eindelijk rijdt er weer een Nederlander in 't geel!

[Reactie gewijzigd door AtariXLfanboy op 22 juli 2024 20:45]

Zijn die gratis zenders ook echt 1080p, hoe ziet het beeld eruit?
Dit zou beter zijn dan de gratis NPO start app met chromecast, dan is dat kastje + antenne voor 35 euro wel interessant.
mijn fout

[Reactie gewijzigd door The Third Man op 22 juli 2024 20:45]

Het is wel 1080p want HEVC ondersteund geen interlaced !
Maar dan wel 25 fps?!? Er is geen zender die in 1080p50 uitzendt. Full HD op TV is altijd 25 fps alleen wordt het normaal 1080i50 (met 50 fields) uitgezonden om die 25 frames over te brengen.
Dat zou je dan kunnen zien bij Nederlandse spelshows die algemeen een hogere framerate hebben dan films.
HEVC ondersteunt wel degelijk interlacing, doch het is door de ETSI verboden om interlacing te gebruiken voor televisie. Als je zelf naar een Matroska-bestandje encodeerd, kun je bijvoorbeeld wel interlacen.

Iets wat ook verboden is: SD. Er is nog wel een sub-HD-resolutie gedefinieerd van 960x540p50, maar ouderwets uitzenden in 720x576i50 is niet langer toegestaand met HEVC.
I stand corrected.
Nou heeft m'n Sony tv een vrij goed upscaler, maar het ziet er volgens mij wel als full HD uit.. Daar is de h265 codec dan ook voor bedoeld. Maar het is natuurlijk ook afhankelijk van de signaal kwaliteit en comprimeerbaarheid van de orginele video. (Btw wie los een adapter koopt... die zijn in Duitsland ongeveer de helft in prijs tov Nederland!)
Bedoel je USB dongles of PCI-E kaarten? Ik heb jaren geleden een USB DVB-T aangeschaft, die nu waarschijnlijk nergens meer bruikbaar is. Ik vraag me af hoe lang deze nu meegaan.
Nee ik bedoel gewoon zo'n simpel kastje met HDMI output. En dan eentje die geschikt is voor versterkte antennes.
Die dongle kan je misschien nog gebruiken voor SDR, afhankelijk van welke dongle je hebt.
De gratis zenders zijn echt 1080p. Weliswaar nog steeds op een vrij lage bitrate (ongeveer 4-5 Mbit/s) en ondanks de efficiente codec zie je daardoor bij heftige bewegingen toch wel wat blocks (kan je aan het NPO logo ook altijd goed zien: retestrak bij rustig beeld, wordt wat 'rommelig' bij snel bewegend beeld).

Maar over het algemeen is het beeld zeer goed te doen. In ieder geval veel beter dan het originele DVB-T en ook beter dan online.

Hier in Almere pik ik overigens Omroep Flevoland en Omroep Gelderland op als regionale zenders. Omroep Gelderland is ook echt 1080p. Omroep Flevoland is 1080p, maar dan opgeschaald vanaf SD

[Reactie gewijzigd door eymey op 22 juli 2024 20:45]

De Duitse ARD en ZDF moet langs de grens FTA ook nog wel lukken.
België is er mee gestopt.

Had je bijna het standaard zenderpakket tot halverwege de jaren 80 weer terug, maar dan in HD.
> België is er mee gestopt.


Hmmm, waarom is België er mee gestopt dan?
België is er helemaal niet mee gestopt, de VRT is er mee gestopt. Bij Brussel en in Wallonië kan ik de RTBF nog steeds ontvangen met DVB-T. België is meer dan alleen Vlaanderen he :)

https://www.vrt.be/nl/aan...ter/radio-luisteren/dvbt/

De VRT vindt blijkbaar kijken via internet en hun VRT nu app voldoende voor de mensen die niet over een tv abonnement beschikken. Daarom hebben ze de uitzending van DVB-T gestaakt. Inmiddels biedt TV Vlaanderen een DVB-T2 pakket aan onder de noemen "antenne tv", echter zijn de VRT zenders hiervan niet FTA te ontvangen zoals voorheen met DVB-T wel het geval was en telenet een poging waagde om DVB-T aan te bieden (wat grandioos is geflopt).
België is er helemaal niet mee gestopt, de VRT is er mee gestopt.
Dat is voor ons Hollanders zo'n beetje hetzelfde. :)
Hoe denken de Friezen, Groningers, Brabanders, Limburgers, Zeeuwen etc daar over ;) ?
Dat zijn voor de Belgen ook allemaal 'Hollanders'. ;) (Misschien op sommige Brabanders en Limburgers na.)
Je bedoelt, als je op het drielandenpunt zou wonen?
België is groter dan Vlaanderen ;) . De VRT is gestopt, RTBF is nog te ontvangen met DVB-T.
Ik heb mijn oude tv verkocht voor 250 en een nieuwere met h.265 terug gekocht voor 300. Perfect HD beeld met 30 cm draad in de antenne. Ik vindt het er prima uit zien. Investering meer dan waard. NPO 1, 2 en 3 + lokaal. De rest stream ik vanaf telefoon indien nodig.
Anoniem: 1231826 @AtariXLfanboy14 juli 2019 13:12
`waar heb je die gekocht?
Goedkoop als je alleen de free to air zenders kijkt.
Vaak wordt geroepen dat het gratis is, maar als je RTL of Eurosport of zo wilt zien is het duurder dan via de koperenlijn. Uiteraard kan dat dan niet meenemen naar de camping.
En SBS6? De facto DE campingzender toch?
Meenemen naar de camping is natuurlijk een non argument aan het worden met de tv apps van ziggo en KPN momenteel. Als je beschikking hebt over onbeperkte data of een WiFi verbinding hoef je enkel je telefoon/tablet en een chromecast of Apple tv mee te nemen
Ondertussen in ons Belgenlandje |:(
Sinds zaterdag 1 december 2018 zendt de VRT niet meer uit via de digitale ether, ook wel bekend als DVB-T.
We begrijpen dat mensen die op deze manier tv keken op zoek moeten naar een alternatief. Daarom willen we de kijkers zo goed mogelijk uitleggen waarom de VRT deze beslissing heeft genomen, welke alternatieven we voor DVB-T kunnen voorstellen en hoe we ons publiek hier wegwijs naartoe kunnen maken.
Ik vind dit ook een heel spijtige zaak want het blijft handig om gewoon sporadisch eens het nieuws te kijken zonder veel omslachtige dingen uit te proberen.

Als je echter een kodi hebt draaien kan ik deze aanbevelen https://bitbucket.org/basrieter/xbmc-online-tv/src/master/ markeer de zenders die je wil kijken als favorieten en zo kan je heel snel toch nog naar enkele zenders kijken zonder telkens manueel de plugin te moeten opstarten.

Als je geen kodi hebt kan je ook stievie (free) gebruiken i.c.m. een chromecast.
Of de livestream via de VRT-app of -website casten.
Dat werkt niet als als je televisie keek op een computer met een televisie-afstandsbediening. Ik kon zappen, opnemen, opnames plannen, versneld afspelen, computer aanzetten en wat je maar wil met een doodsimpele afstandsbediening.
Kan je ze het kwalijk nemen? Er zijn nog zovele manieren over om te kijken dat het aantal kijkers op DVB-T enorm klein was maar er wel jaarlijks een groot bedrag tegenover staat om het in de lucht te houden.
DVB-T of FM tv zou verplicht moeten zijn en gesubsidieerde door de overheid.

Het is namelijk de enige manier om bij een grote ramp waar er uitval is van het elektriciteitsnetwerk,kabel of telefoonnetwerk Tv met rampen hulp bij de mensen te krijgen.

Steeds meer mensen hebben eigenstroom voorzienen dus kunnen dan wel de tv gebruiken. En via de tv kan je beter dingen uitleggen dan via een wekker radio

[Reactie gewijzigd door xbeam op 22 juli 2024 20:45]

Ja, dat kan je ze. De VRT wordt betaalt met belastinggeld, dan is het niet meer dan normaal dat dit vrij te ontvangen is. Voor toegang tot internet heb je nog altijd een abonnement nodig. Veel mensen hebben dat maar niet letterlijk iedereen. Ik ken bouwvakkers die dat hele internet enkel eens gebruiken op de gsm voor wat kleine zaken en verder geen vaste aansluiting hebben. Genoeg bomma'kes die altijd gewoon met antenne keken en sowieso geen internet hebben. Biedt het daarvoor aan of betaal die mensen hun belastingbijdrage terug. Ze kunnen geen gebruik maken van een staatsdienst waar ze wel voor betalen wat voorheen wel kon.
Inderdaad. Gratis kijken naar de VRT kan trouwens nog steeds via de website of app.
Dat is niet gratis want daarvoor heb je een internetverbinding nodig. Voor DVB-t moest je eenmalig 10 EUR investeren in een ontvangertje. Daarnaast was DVB-t een stuk handiger voor tweakers die met scriptjes allerlei leuke dingen ineen wilden knutselen. Ook leuk aan DVB-t was dat je gewoon televisie kon blijven kijken wanneer bij alle buren de kabelverbinding wegviel en zij géén televisie meer konden kijken.

In ieder geval kijk ik nu géén televisie meer en ben ik absolute voorstander geworden om de dotatie aan de VRT te herleiden tot 0 EUR. De bijna 300 miljoen euro mag men jaarlijks integraal toevoegen aan het Fonds Pascal Decroos (fonds voor onderzoeksjournalistiek). Zij zullen héél blij zijn met hun verveelvoudiging van hun budget...ik denk dat ze nu zo'n 0,5 miljoen krijgen! :D Dat lijkt mij een véél nuttigere besteding van mijn 41,20 EUR belastinggeld die jaarlijks wordt verspild aan de VRT. :+
Dat is niet gratis want daarvoor heb je een internetverbinding nodig.
Dat is inmiddels een dooddoener. Die internetverbinding heb je niet enkel om TV te kijken.
Voorheen was het ook niet gratis, want je had stroom nodig. En een huis...
Stroom kun je makkelijk zelf opwekken. Internettoegang niet.

Het grote probleem is niet dat het mij geld kost, het grote probleem is dat het hoofddoel van de openbare omroep is om de bevolking te informeren en dat daarbij belastinggeld wordt gebruikt, véél belastinggeld. Dan mag ik als belastingbetaler toch wel eisen dat ik hun aanbod kan ontvangen zonder beroep te moeten doen op een extern abonnement? Sinds de stopzetting van de uitzendingen via DVB-t is de VRT niet meer dan een vehikel om de Europese regels voor staatssteun te omzeilen. Je bent immers verplicht om hier een abonnement af te sluiten. Elke euro dotatie aan de VRT versterkt dus de positie van de Vlaamse telecomaanbieders. Ik wil geen 41 euro per jaar betalen voor staatssteun aan telecombedrijven die mij sowieso al geen goede prijskwaliteit bieden.
Sterker nog, mobiel internet wordt door de Nederlandse overheid als basisbehoefte gezien.
1 woord : belastingen (subsidies)
Taak van de overheid !
Het Vlamingenlandje. De Walen hebben gewoon nog DVB-T he ;)
Snap wel dat sommige hier wat lachwekkend over doen, maar voor 17 euro in de maand denk ik er nog steeds over hele kabel eruit te gooien en enkel nog digitenne te nemen. Ik kan geen quad/tripple opties nemen, heb een DSL lijn van 10x niets, Caiway wordt met het jaar duurder, en zoveel TV kijk ik toch al niet meer (al die losse abbo's tikken ook nog hard aan).
Maar wat doe je dan voor internet?

Ik heb allang geen TV dienst meer, alleen nog maar internet (en telefoon, mijn provider wil geen internet verkopen zonder telefoon :F). Zonder TV kan ik makkelijk, is toch vooral pulp tegenwoordig. Maar zonder internet absoluut niet :)

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 20:45]

Caiway kabel, je hebt weinig andere keuze :P

Ergens op een dag, in de verre toekomst, komt er ook hopelijk eens glasvezel :P
Haha ja geldt ook voor mij hoor. Ik heb hier een DVB-T liggen voor de NPO zenders, die ik dan zou moeten vervangen voor een DVB-T2 maar goed, ik kan naar de NPO kijken zonder maandelijke kosten. Voldoende voor mij. En trouwens, NPO kan ik ook via internet kijken (gewoon via NPO website).

Commerciele tv kijken doe ik helemaal niet.

[Reactie gewijzigd door robertpNL op 22 juli 2024 20:45]

Ik vind het echt zonde dat KPN na de overgang naar de nieuwe standaard geen opties meer biedt voor een CI+ module.

Als dat nog wel had gekund, dan had ik ook direct geinvesteerd in een nieuwe TV die DVB-T2+HEVC kan ontvangen (huidige TV is sowieso alweer van 2009, ookal doet die het nog steeds perfect).

Ik heb hier 1 Gbps via glasvezel bij Tweak. Hun TV product is alleen bagger. En KPN en Ziggo vind ik veel te duur voor de snelheid die je er dan bij krijgt (en alleen TV bij Ziggo is al helemáál geen optie).

Nu gebruiken we een hybride vorm: NPO 1, 2 en 3 lineair via DVB-T2 als we echt scherp beeld willen, middels een DVB-T2 stickje (xbox one usb tuner), TVHeadend en tvheadend client op onze NVidia Shield AndroidTV box. En dan voor de rest van de zenders en terugkijken NLZiet, dat ook een goed werkende native AndroidTV app heeft.
duur geworden zeg. volgens mij betaalde ik in 2005 iets van. 7,50. Ruim verdubbeld in prijs
Het lijkt af en toe dat onze lieftallige medetweakers blind zijn voor dingen als inflatie correctie. Je loon stijgt elk jaar ook tussen de 0.5 en 1 procent om te compenseren voor deze prijsstijgingen (niet enkel je tv/internet abbo)
digitenne was altijd veel goedkoper dan de kabel. Nu is dit bijna gelijk getrokken. Deze prijsstijging is heel veel geweest, in vergelijking tot inflatie (die er bijna niet geweest is) en de alternatieven.
En daarmee concurreren ze zichzelf de markt uit. Digitenne bied namelijk op elk vlak een mindere kijk ervaring dan koper/glas/kabel, zeker nu de apps van ziggo en KPN door heel Nederland te gebruiken zijn
Enkel in het begin dachten ze te kunnen concurreren met andere aanbieders, vandaar de lagere prijs. De kwaliteit bleek echter in de meeste gevallen zoveel slechter dan de concurrent te zijn, dat ze daar nooit veel klanten hebben weggetrokken.
De meeste klanten namen Digitenne omdat ze geen reëel alternatief hadden, dus werden de prijzen opgetrokken (de klanten zouden toch niet weglopen). Kijken via internet begint een alternatief te worden. Maar wanneer Digitenne je enige TV optie is zal bedraad internet ook niet veel voorstellen. En 4G zal voor de verstokte TV-kijker ook al snel in de papieren lopen (ik weet niet of dagelijks de hele avond TV-kijken via een app nog binnen de FUP van de goedkopere 'onbeperkt' internetabonnementen past.)
Een verdubbeling op 14 jaar heeft niets met inflatiecorrectie te maken.
Maar het blijft slecht.
Is er een andere antenne nodig?
Ik heb een smart tv die dvb-t2 ondersteund. Nu maak ik gebruik van dvb-t
Je hebt geen andere antenne nodig, maar mag wel twijfelen of je TV H.265 ondersteunt. Vuistregel: "Heb je je TV voor 2018 gekocht?" Ja? Dan heb je waarschijnlijk pech.
Je kunt sowieso Digitenne niet meer direct gebruiken met je smart tv. Je MOET een kastje van Digitenne hebben. Smartcards doen ze niet meer aan.
Of vraagsteller kijkt enkel de ongecodeerde NPO zenders
Enkel als je een abonnement hebt bij KPN. De NPO (+regionale omroep) is ongecodeerd en werkt wel zonder kastje.
Anoniem: 498327 @galactic66-28 juli 2019 22:04
Nee, de antenne zelf werkt nog prima. Tenminste, die simpele passieve dingen. Wel heb je een tuner met HEVC decoder nodig, zoals de Raspberry Pi TV hat.
Klopt, nu is het bijna uitgestorven, de opvolger is DVB-T2. Op campings, jongerenhokken ect. kan het toch nuttig zijn. Er zijn mensen die Digitenne willen omdat ze geen kabel (willen) hebben (coax-koper-glas) of een schotel te lastig vinden.
Ik heb zo'n T2 kassie uit China laten komen voor €21 dat werkt prima. https://www.circuitsonlin...w/145191#highlight=t2+dvb

[Reactie gewijzigd door RAAF12 op 22 juli 2024 20:45]

Anoniem: 1231826 @RAAF1214 juli 2019 13:22
heb je dan nog een aparte antenne nodig of kan je de Funke V4 gebruiken?
Bij mij werkt ie goed op een draadje van 40cm in de antenne ingang. Dat zal afhangen hoe ver en hoe hoog je woont of er goede ontvangst is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.