KPN zet Digitenne-signaal Gelderland, Overijssel en Flevoland over naar dvb-t2

KPN heeft dinsdag het dvb-t-signaal voor zijn Digitenne-dienst in de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland omgezet naar dvb-t2. Het is de tweede regio in Nederland die KPN omschakelt naar de nieuwe zendstandaard.

Het omzetten van regio 2, waar KPN de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland onder schaart, is in de nacht van maandag op dinsdag goed verlopen, meldt een KPN-medewerker: "Vanmorgen, iets na zessen, was alles afgerond en waren de nieuwe zenders in de lucht". Klanten met ontvangers die dvb-t2 ondersteunen hoeven niets te doen: de ontvangers herkennen het signaal automatisch en scannen opnieuw naar zenders.

De overstap naar dvb-t2 brengt de komst van hd-beeld via hevc met zich mee. Oudere ontvangers voor dvb-t kunnen niet met dit signaal overweg, dus klanten moeten hun Digitenne-apparatuur omruilen. KPN moet daarnaast overstappen om frequentieruimte vrij te maken, wat een eis was voor het verkrijgen van de zendvergunning voor tv-signaal via de ether. De bedoeling is dat vanaf 2020 de 700MHz-band wordt ingezet voor 4g of 5g. Nu is die band in gebruik voor dvb-t.

In oktober vorig jaar zette KPN regio 1, oftewel Groningen, Drenthe en een deel van Friesland over. Op 26 februari volgt het noorden van Friesland, dat KPN regio 2.1 noemt. Op die datum wijzigt KPN ook de frequenties in regio 1 en regio 2.1. De volgende dag moeten gebruikers opnieuw de zenders scannen.

KPN dvb-t2 omzetten

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

12-02-2019 • 11:02

142

Reacties (142)

142
140
76
5
0
49
Wijzig sortering
Anoniem: 665365 12 februari 2019 15:24
Helaas worden wij door deze maatregel benadeeld doordat we nu €5 per digitale ontvanger per maand moeten gaan betalen. Voorheen was dit €0 omdat we dit afgekocht hadden, we hebben nu dus niks meer aan onze afgekochte ontvangers. We hebben 3 ontvangers nodig dus zo pikt KPN toch weer wat centjes af.
Dus het is geen kwestie van decoder omruilen?? Ze vragen er werkelijk geld voor nu iedere maand per decoder?

Edit.
Las net inderdaad op de kpn site dat afgekochte decoders nummer 2 en 3 betaald zullen zijn.
Wat een afzetters!

[Reactie gewijzigd door Bench op 23 juli 2024 00:36]

Ik heb ooit digitenne gehad ipv de 2e tv box bij een oude alles in 1 pakket. Digitenne altijd gehouden, omdat ik de 2e tv box toch niet nodig had.

Kan ik de nieuwe digitenne nog steeds kosteloos gebruiken of moet je dan nu €5 per maand gaan betalen?
Waarschijnlijk kan je de ontvanger gratis omruilen voor een nieuwe. Als je een pakket hebt met 2 ontvangers inbegrepen, zijn dit huurontvangers. Hierbij kan je zelf kiezen (als je bandbreedte het toelaat) of dit digitenne- of interactieveontvangers zijn. Wil je het zeker weten dan kijk je op je factuur of in mijnkpn. Staat daar "Digitenne Basis ontvanger - gratis" dan heb je een "gratis" huurtuner die je kosteloos kan omruilen. Staat er "Digitenne ontvanger- gratis" dan is het een kooptuner die je niet gratis kan omruilen voor een nieuwe.
Wat een kleine woordschilletjes.

Er staat:
Digitenne insteekkaart gratis
Insteekkaarten waren altijd koop, waarschijnlijk moet je gaan huren voor 5 euro tenzij je een pakket hebt met 2 ontvangers inbegrepen dan krijg je er eentje gratis. Check kpn.com/digitennevernieuwt
Tx. Het is niet helemaal eenvoudig te lezen met al die verschillende vormen van KPN. Heb nog een oudr alles in 1, waar ook Spotify op zit.

Ze hebben de nieuwe abo’s aangeboden, maar die zijn minder gunstig. De kpn site die je geeft, geeft iets meer info, maar ik kan er niet met 100% van afleiden wat digitenne gaat betekenen voor mijn abo vorm.
Als je een pakket met spotify inbegrepen hebt zijn er ook 2 ontvangers inbegrepen, bijvoorbeeld 1 itv en 1 digitenne. 1 uitzondering, Alles in een THUIS standaard.
Insteekkaarten werden ook verhuurd, dit stond in de facturen voor 5 euro huur per maand, die wegviel tegen 5 euro korting op het abonnement.
Nee denk dat je alleen gaat betalen als je daadwerkelijk je decoder gaat inwisselen of een nieuwe 2 en of 3de aanvraagt.
Dat jij niks meer aan je aangeschafte ontvangers hebt kan KPN toch niks aan doen? Als je bovenstaande artikel leest kan je zien dat KPN van standaard moet wisselen. Je oude ontvanger werkt niet op de nieuwe standaard, dus je hebt een nieuwe nodig. Gelukkig voor jou kan je die huren bij KPN (je kan KPN niet verplichten jou die te verkopen, ookal had je dan ook zuur in de comments gezeten dat je voor 300 euro aan nieuwe apparatuur hebt moeten kopen van KPN), KPN pikt jou geen centjes af en als je het niet leuk vindt koop je lekker een schotel.
Je bedoelt net zoals indertijd Nederland overstapte van DAB naar DAB+, moet je niet zeuren en gewoon je nog niet zo oude (dure) DAB toptuner bij het elektroafval zetten want de standaard is nou eenmaal veranderd?
Tsja, je houd de vooruitgang niet tegen dus flink zijn?
Analoge fotografen is geen strobreed in de weg gelegd, die kunnen nog steeds uit de voeten.
Digitenne gaat mee met de nieuwe standaard, HD. Hoera.
De consument MOET mee en DOKKEN maar.
Het oude is ineens weg. Keuze nul.
lekker dan... dus de gebieden waar waarschijnlijk de meeste gebruikers zijn moeten het langste wachten... (aangenomen dat hun klandizie evenredig is aan het aantal inwoners in een gebied)

Kijk dat ze een test gebied kiezen.. tuurlijk... maar is dit dan logisch?

Dit even volledig onafhankelijk of het een verbetering is of niet en hoe snel een verbetering / uitrol gaat tov een andere provider...
Toch een heel goed te verantwoorden manier van schalen.

Bij heel veel migratie-trajecten in de IT met gebruikers doe ik het ook op een soortgelijke manier. Het hangt een beetje af van de applicatie en hoe snel problemen duidelijk worden, maar bij een database met 10.000 gebruikers, eerst maar eens een handvol gebruikers, dan een paar keer een paar 100, zodra je pak-em-beet de eerste 1000 hebt gedaan, de rest met telkens 1000 per dag omzetten.

Kun je heel mooi ook zien of je capaciteits-management inderdaad op orde is en of je de bottlenecks allemaal goed in kaart had.

Primaire systemen zijn meestal wel goed geschaald, maar vaak komt tijdens zo'n migratie dan een secundair systeem naar boven, dat je had gemist. "Oh op het nieuwe systeem monitoren we ook X en dat genereert veel meer logging dan gedacht".

Hetzelfde hier. Je begint in gebieden waar je de minste complexiteit hebt/minste gebruikers raakt. Dan kun je die lessen nog meenemen naar de gebieden met de meeste gebruikers/complexiteit.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 23 juli 2024 00:36]

Tel daarbij op dat je in dit geval ook de Helpdesks niet onnodig teveel overbelast. Die hebben het nu gewoon drukker door deze omzetting maar worden niet overbelast door teveel bellers.
Ditzelfde geld voor het produceren en opsturen van de kastjes. Dit kan ook geleidelijker. Ze zullen waarschijnlijk allang besteld zijn maar de producent kan nu ook in stappen aanleveren, KPN kan ze in stappen verzenden. Pakket dienst kan ze geleidelijker verspreiden. Dat nu eerst voor gebied X wordt gekozen i.p.v. Y heeft (volgens mij) ook te maken met veranderen van frequenties (vrijkomen). Maar het is uiteindelijk hun planning en hun keuze ;). Misschien is hun ervaring dat de andere gebieden meer klachten opleveren, en dus zeker willen zijn dat het goed gaat. Ze zullen er vast intern over na gedacht hebben. Net zoals ze over de datums na gedacht hebben.
Alleen is Digitenne toch eenrichtingsverkeer? Signaal op de antenne en klaar lijkt mij. Anders zouden de antennes van de gebruikers een signaal terug moeten sturen naar diezelfde mast en ik geloof nooit dat die genoeg zendvermogen hebben om de mast te bereiken als er in heel Nederland een stuk of 10-50 staan.
Zijn zat gebruikers denk ik. Vergis je niet, er ligt op het platteland lang niet overal een dikke glasvezelkabel in elk huis die je in de Randstad misschien gewoon bent. Toen ik het gebruikte woonde ik in een huis met 4Mbit/s en geen kabel. Dan zit er dus niets anders op dan een Digitenne abonnement voor tv.
Ook in de Randstad ligt er lang niet overal een dikke glasvezelkabel, zo ook niet in mijn stad(sdeel).
Ook niet in Alkmaar midden in het centrum waar zelfs de KPN shop zit :+
Maar je 50mbps is snel zat, en Ziggo is knudde in Alkmaar tja 150mbps op papier maar presteert real-time streaming/gaming nog slechter dan VDSL..
Je haalt vast meer dan 4Mbit ;)
Dat valt nog tegen: 10 down, 1 up. Of vind je dat veel? (gelukkig gebruik ik trouwens een 4G-hotspot met veel hogere snelheden, maar neemt niet weg dat het via 'gewoon' internet dus erg laag is hier met 10 down en 1 up)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 juli 2024 00:36]

Of satelliet via Canaldigitaal.
Hallo schotel is er ook nog,kwalitatief een stuk beter, ja ok een onweersbui wat minder.
Ik denk dat de randstad zo'n 99% aansluiting heeft op het CAI netwerk (of alternatief ADSL/Glasvezel heeft voor TV). Denk dat daarbuiten het gebruik groter is.
Aansluiting =! Aansluiting gebruiken
Ja, zo worden een stuk minder klanten getroffen als er een onverwacht issue optreed. Zo kunnen ze rustig opschalen. Daarom begon men waarschijnlijk in het gebied met de minste gebruikers en werkt men omhoog naar het gebied met de meeste.

Daarnaast is het neem ik aan ook zo dat bij dunner bevolkte gebieden minder apparatuur is. Immers staan er minder gebouwen in de weg om het signaal te blokkeren. Het zal daarom een makkelijkere omschakeling zijn dan die in de provincies met de randstedelijke gebieden.

[Reactie gewijzigd door Aiii op 23 juli 2024 00:36]

Ik durf te betwijfelen of daar de meeste Digitenne gebruikers wonen. Bij ons (platteland provincie Groningen) heb je in mijn omgeving alleen de keuze uit Digitenne of CanalDigitaal. Geheid dat er, in verhouding in ieder geval, veel bewoners zullen zijn met de KPN oplossing. In Noord-Holland verwacht ik dat er, in ieder geval in verhouding, een stuk minder 'door-de-lucht' oplossingen zullen zijn dan in mijn provincie.
Ja reden is logisch als logica op basis van risico calculatie is.
Dit even volledig onafhankelijk of het een verbetering is of niet
Kortom, meer een klacht om te klagen?

Dan nu ruim baan voor de Noord-Friezen omdat ze volgens KPN een sub-regio zijn van Overijssel/Gelderland. :9
het noorden van Friesland, dat KPN regio 2.1 noemt
Anoniem: 1128097 @Lord_T12 februari 2019 11:19
Natuurlijk testen ze dit in gebieden met minder mensen, want dan zijn er ook minder klachten.
Als je even verder kijkt dan je lansgrens groot is, zie je dat eerst het grensgebied met Duitsland over gaat.
Dit zal niet zomaar zijn aangezien het signaal niet op de grenslijn dood neervalt zal er behoorlijk wat afstemming moeten plaat vinden.
Zo is hier in NRW vorig jaar de boel omgezet naar dvb-t v2 met verschuiving van frequenties.
Als je enkel met de zee rekening hoeft te houden kun je en stuk makkelijker de boel omzetten.
Die frequenties worden eind dit jaar pas geveild toch? Dus op zich boeit het niet.
Toen Digitenne in de lucht kwam was de Randstad als eerste gedekt. De "andere gebieden" kregen het pas 4 jaar later.

KPN heeft misschien liever dat het platteland, waar Digitenne nog veel gebruikt wordt, als eerst wordt gedaan zodat men er alvast ervaring mee heeft. Misschien hebben ze ook wel een andere reden, weet ik veel.

Bij alle andere projecten was bijvoorbeeld Noord Nederland als laatste aan de beurt. 4G? Al twee jaar te ontvangen in Amsterdam. Terwijl er in Groningen soms zelfs alleen 2G was. Want dat is wel eerlijk...
Heroine gebruikers wellicht maar niet de meeste Digitenne gebruikers. :)

Je klinkt als een westerling die denkt dat Nederland begint en eindigt in de randstad. :P
Je klinkt als een westerling die denkt dat Nederland begint en eindigt in de randstad. :P
Dat is toch ook zo? De rest is weiland en recreatiegebied. O-)

Een beetje humor wordt niet gewaardeerd, blijkbaar.

[Reactie gewijzigd door CivLord op 23 juli 2024 00:36]

Hehe yep pretty much. :P
Wees blij.
In Deventer met een tv die wel degelijk dvb2 ondersteunt komt nu alleen nog maar audio op de tv zenders :-)
EPG en teletekst doen het trouwens ook.

De DVB-T software in de meeste huidige televisie’s kan niet overweg met de HEVC-compressie die KPN opeens is gaan gebruiken in plaats van conax.
Conax is de standaard die tussen de smartcard en de ontvanger wordt gepraat voor het ontsleutelen van het signaal (ligt nog iets gecompliceerder, maar laten we het simpel houden.. mocht je je vervelen DVB-CI en DVB-CSA op wikipedia ;) ). HEVC is de videocodec, beter bekend als H.265. Voorheen deden ze MPEG-2, dus dat is een behoorlijke stap.
Ik heb twee dvb-t.USB sticks. Impliceert deze acties dat deze na de migraties onbruikbaar zijn geworden? Ik vrees van wel.
Ik heb 2 insteekkaarten voor mijn TV beneden en in de slaapkamer. Betekent dit dat deze na de omzetting dan ook onbruikbaar zijn geworden? Indien ja, dan zeg ik direct mijn abonnement op. Het is onacceptabel als insteekkaarten niet meer ondersteund worden.
Ik heb een DVB-T kaart van EDPnet, die waren wederverkoper van wat KPN onder de merknaam Digitenne de ether in slingerde, maar zij konden niet aan de juiste DVB-T2 decoders komen, dus zijn zij gestopt met hun product. Ik kon tot vandaag er nog gebruik van maken, maar door het niet (willen) leveren van de juiste decoders of insteekkaarten, heeft KPN het monopolie vakkundig naar zich toegetrokken. En volgens mij heeft KPN dit ook zo bedongen toen ze als enige boden op de DVB-T2 frequenties.
Hier ook een tevreden klant van EDP net. 3 tv's voor 9€. En misschien nog wel belangrijker, alles te bedienen via de ab van de tv. Nu moet er weer een k.u.t. kastje en extra ab.... Echt zwaar waardeloos dit. En de full HD interresseerd me al helemaal niet. Het verschil is vrijwel niet te zien op mijn 40" tv op 4 meter. Ik baal er enorm van! Ik ga in ieder geval geen 25€ in de maand voor het nieuwe Digitenne betalen. Voorlopig maar via npostart en de Chromecast....

Edit typo
Wij hadden het als oplossing voor de TV op de slaapkamer omdat ik geen coaxkabel door het hele huis wilde trekken, maar nu is het daar sinds gisteren een chromecast + Ziggo Go, en dat werkt ook prima. Gelukkig zijn we er er niet voor afhankelijk voor onze TV beneden, die werkt nog lekker met een insteekkaart van Ziggo, dus nog geen decoders hier in huis. :)
Inderdaad. Op naar Ziggo.
Ondersteund Ziggo wel insteekkaarten? In dat geval zal ik dan wel een coax naar mijn TV moeten trekken zeker?
Yep, dat doen ze al jaren, kan ik je als Ziggo klant met zo'n kaart zeggen. Was, en is, een van de redenen dat ik nog steeds klant bij ze ben, maar goed dat is mijn afweging,die is natuurlijk voor eenieder weer anders.
Ze zullen het niet specifiek ondersteunen (als in: dat de helpdesk er mee kan helpen), maar je kon tot een paar jaar terug met een DVB-C tuner gewoon de signalen van Ziggo oppikken. In ieder geval de FTA kanalen, dus NED 1 t/m 3 in HD en de rest in digitale SD. Ik ga er vanuit dat hier niets in veranderd is, aangezien TV's zonder kaart ook gewoon de digitale zenders ontvangen.
Kan nog steeds. Sinds de analoge afschakeling staan er zelfs uitgebreide stappenplannen online.
sterker nog, als je op die tv's dus support hebt voor DVB-C dan hoef je als je genoeg neemt met een paar HD kanalen maar voor de rest gewoon SD niet eens een kaart te gebruiken

Alleen als je echt HD kanalen voor de meest gangbare zenders wilt hebben of extra pakketten (tv zenders buiten vrije aanbod) dan zul je een cam kaart er in moeten steken (of een kastje)
Wacht even ik kijk in mijn glazen bol welk type insteekkaart je hebt en of die het ondersteund.
Het zal niet direct om de insteekkaarten gaan, maar of je televisies DVB-T2 H.265 ondersteunen. De kans dat een TV DVB-C (Ziggo) onstersteunt is inderdaad groter, maar ook dat is niet vanzelfsprekend. Je zult dus eerst even uit moeten zoeken wat je toestellen ondersteunen.
Ik heb een redelijk oude Sony TV en die wordt inderdaad niet ondersteund door Ziggo. Oh well. Geen TV, geen gemis :) Ik denk alleen dat mijn vriendin daar anders over denkt...
Ik vergat daarbij nog de opmerking te maken, dat een TV die Ziggo officieel niet ondersteunt maar waar wel DVB-C in het algemeen op zit, vaak alsnog (zonder CI+ en kaart) het Ziggo basispakket kan ontvangen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 23 juli 2024 00:36]

Als deze geen DVB-T2 ondersteunen, ja, dan wel. Maar DVB-T2 is er al sinds 2007, en het lijkt me dat het vooral softwarematige (decoding) verschillen zijn. Dus daarvanuit gaande lijkt het me dat je playback software gewoon geupdatet zou kunnen worden. Externe kastjes zijn dan weer een ander verhaal.
Maar DVB-T2 is er al sinds 2007
Dat klopt. Maar HEVC codering is er pas sinds 2012. Dus als je een apparaat uit 2007 hebt wat DVB-T2 aankan, dan hoeft dat niet te betekenen dat deze ook HEVC kan decoderen.
Hint: ik kon met een DVB-S2 kaart ook gewoon de 4K H265 kanalen ontvangen en bekijken.

De tuner kaart decodeert de video namelijk niet maar geeft een ruwe bitstream af. De Video decoding wordt in software dan wel hardware supported door je grafische kaart gedaan.

Gewoon even proberen dus. Nog een tip: installeer slechts de driver en kijk voor een mooi stukje software eens op: https://www.team-mediaportal.com/
Doorgaans wordt HEVC hardwarematig gedecodeerd. Zie de vele mediaspelers die H265 gewoon niet af kunnen spelen omdat de chipset dit niet obdersteunt. Zelfde geldt voor USB dongles. Als deze echter met een PC of laptop worden gebruikt met een softwarematige mediaspeler of tuner kan het zijn dat er wel softwarematig gedecodeerd kan worden.
Of gewoon in de hardware op de GPU natuurlijk. Daar heeft de tuner kaart voor de rest niet zo veel mee te maken.
Klopt. En waar je voorheen 1 digitenne abbo had met drie insteekkaarten (voor drie tv's dus) ga je nu per ontvanger, dus per tv, betalen. Naast je abbo op digitenne.

Voor mij een reden om die oude digitenne meuk de deur uit te mikken en lekker gebruik ga maken van de kpn iTV app icm een Chromecast per tv. Is een eenmalige uitgave maar werkt perfect.
Opzich heeft dat niet te maken met de technische mogelijkheden, maar van het prijsbeleid van KPN. Toen KPN de analoge masten en digitale uitzendrechten in de schoot geworpen kreeg, was duidelijk dat dit moment ooit ging komen, helaas :(
Zelfde hier.

Hoewel er wordt gezegd dat je gebruik kan maken van sticks met DVB-T2 ondersteuning, heb ik nog geen sticks op de markt gezien die de encryptie die KPN gebruikt kunnen decrypten. KPN ondersteund tevens geen CI+ modules, dus als je een TV hebt met ingebouwde DVB-T2 ondersteuning, heb je ook gewoon pech.

Gelukkig zit ik in regio 5, dus ik hoop dat tegen die tijd iemand het wel een oplossing heeft gevonden, of KPN eindelijk met CI+ kaarten en smartcards voor DVB-T2 komt opdagen.
Wel voor DVB-T, maar ze zijn vaak prima te gebruiken voor Software Defined Radio (RTL-SDR). Ze bevatten vaak een RTL2832U of soortgelijke chip, waarmee je software matig allerlei signalen in het magnetisch spectrum kunt ontvangen. Bijvoorbeeld om radio te luisteren of vliegtuigen te tracken.
Wellicht is zelfs het softwarematig decoderen van DVB-T2/HVEC nog wel een optie?
De meesten van die sticks werken gewoon als software ontvanger. Dus de decodering gebeurt in software. Hierdoor kan je ze zelfs gebruiken voor het ontvangen van allerlei andere zaken. Vliegtuigen, sattelieten, portofoons enz. Zoek maar eens op RTLSDR. Hangt verder wel heel erg van het model en chipset af.

Je hebt best kans dat het gewoon nog werkt met geupdate software.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 00:36]

Dat hangt er dus vanaf of deze sticks ook DVB-T2 ondersteunen.
Mocht je ze moeten vervangen: zie er ook de voordelen van in. Met HEVC compressie wordt de beeldkwaliteit een heel stuk beter dan de blokkerige artifact-bende die het oude signaal met MPEG-2 opleverde.
Wat een onzin! Digitenne is prima van qualiteit mits niet op een 65" tv en op 3mtr van je tv kijkt.
En wat is jouw ervaring daarmee? Je weet dat de huidige/oude resolutie 576x720 is en vol zit met MPEG2 artefacten? Dat zie je zelfs nog op een 14" CRT TV, die ik in gebruik had tijdens de overgang van analoog naar DVB-T. De horizontale resolutie van analoog was zelfs zichtbaar beter al was dat op zo'n kleine buis vrij subtiel. Ik kijk nu zo nu en dan DVB-T op een 32" toestel, en 576 lijnen zijn dan al duidelijk minder dan 720 of 1080, maar vooral de artefacten zijn erg duidelijk. Dat zal met H.265 een stuk beter zijn.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 23 juli 2024 00:36]

Het is maar net wat je gewend bent. Ik stoor me nog niet eens aan de resolutie van 720x576, maar die achterlijke compressie waarvan je de effecten op ieder willekeurig scherm kunt zien.

Dat jij het normaal vindt dat bij een praatprogramma iemands wang blijft stilstaan terwijl de rest van het hoofd beweegt, betekent nog niet dat iedereen de beeldkwalitiet zo goed zal vinden.
Anoniem: 498327 @pandit12 februari 2019 12:47
Ja, maar nieuw kastje is 40€. Kijk je prima 1-2-3 voor nop. Die 40€ is zo terugverdiend.
Das ook 40 na BTW en 13€ inklaring. Stomme Chinezen zouden eens moeten stoppen met gratis verzenden. Stel het kost 20 en je betaalt 5€ verzend is het wel invoerheffingvrij, maar met gratis verzenden niet. Snap ook niet dat PostNL dit blijft sponsoren. Gooi die bezorgfee voor niet EU eens naar realistische bedragen! EU zou gewoon importheffing vanaf 0€ voor China moeten hanteren, zij maken oneerlijk gebruik van internationale postregels.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 498327 op 23 juli 2024 00:36]

Ik heb (ergens in de kast want niet meer in gebruik) een Hauppage HVR-900. Net even gecheckd of die nog werkt met DVB-T2. Volgens de Duitse website van Hauppage zal die het niet ondersteunen. (http://www.hauppauge.de/site/products/data_hvr900.html)

Hmmm, dat wordt dus verkopen in Italie of zo ...
Zou iemand uit Groningen/Drenthe mij kunnen vertellen wat de kwaliteit is van de dvb-t2 Digitenne? Beetje redelijke Full HD beeld? Of kan je beter aan de CanalDigitaal schotel?
Ik heb vanmorgen het HD beeld van de NPO gecontroleerd en het is stukken beter dan het was. De oude digitenne was wollig en wazig, dit is echt scherp en prima. Uiteraard zit er compressie op, dus verwacht geen Ziggo HD kwaliteit maar dit is een uitstekend alternatief.
Zie hier een review van totaalTV. Initieel viel het behoorlijk tegen, maar nadien heeft KPN de kwaliteit verbeterd. https://www.totaaltv.nl/n...betert-hdbeeld-digitenne/

Volgens hen kan DVT-T2 momenteel zich prima meten met satelliet.
Ik zou schotel nemen,

Joyne of Canaal digitaal
Gevolg: extra kastje en ab 8)7
Hoezo?
Ik heb in alle tv's gewoon een ci module zitten en kan een sat kabel aansluiten...

Oorzaak: Dan heb je geen fantsoenlijke tv.
De publieke zenders (NPO1, NPO2, NPO3, + regionale TY zender) gaan toch nog steeds onversleuteld door de lucht? Dat moet werken zonder abonnement.

Binnenkort maar een Raspberry Pi TV HAT kopen: een Pi Zero voldoet als server, en een 3+ met Kodi moet genoeg zijn om als server en client te dienen. Kan de oude ALDI USB stick met pensioen. :)

Benieuwd naar de kwaliteit. en ontvangst, er waren geluiden dan je een buitenantenne nodig hebt, dat maakt dat ook een heleboel DBV-T2 sticks het niet `zomaar` doen.

Iemand ervaring? En wanneer is de randstad aan de beurt?

[Reactie gewijzigd door Jan121 op 23 juli 2024 00:36]

We hebben vroeger een betaald abonnement gehad op Digitenne, een aantal jaar geleden besloten we om de betaalde zenders de deur uit te doen en op die manier gewoon NPO 1 t/m 3 en TV Gelderland uit de lucht te halen me een CI module in de tv (zonder smartcard) dus.

Dus tot vandaag kon ik daarmee tv kijken. KPN ruilt natuurlijk alleen voor zijn abonnees de insteekkaarten in voor kastjes. Ik snap niet dat providers niet door hebben dat klanten niet zitten te wachten op allemaal extra kastjes bij de tv. Nu stopt digitenne kijken dus voor mij, want ik ga niet een abonnement nemen puur voor dat kastje en allemaal zenders erbij te krijgen die ik toch niet kijk.

Ik blijft dan wel tv kunnen kijken via de NPO gemist app op mijn Apple TV4, maar wat ik snap niet helemaal hoe de NPO zenders gratis voor mij beschikbaar kunnen zijn. Dit is toch een soort van verplichting vanuit de overheid?
Publieke zenders blijven beschikbaar zonder abonnement:
Het is mogelijk om zonder Digitenne abonnement NPO 1,2 en 3 te ontvangen. De regionale zenders uit je omgeving kun je ook altijd ontvangen. Je hebt hier wel een geschikte Digitenne ontvanger voor nodig.
https://www.kpn.com/servi.../digitenne-omwisselen.htm
Dankje, Jan. Het punt is alleen dat je via die link alleen kunt omwisselen als je een betaalde abonnee bent. En je krijgt weer een los kastje, en ik heb al genoeg kastjes aan de tv hangen.
Is toch logisch. Je moet nu zelf shoppen naar een geschikte ontvanger/kaart.
Die CI-module zat er voor jan-met-de-korte-achternaam in, voor de vrije zenders heb je dat ding niet nodig. Ook in de nieuwe situtatie niet, maar aangezien er nu HEVC ipv AVC wordt gebruikt zal je TV het waarschijnlijk niet aan kunnen, HEVC vind je eigenlijk alleen op 4K-TV's.
Dat is nuttige info. Nou was ik niet van plan een nieuwe tv te kopen, maar wel iets om tegen die tijd rekening mee te houden. Dat wordt nog een uitdaging, een tv van 32 inch met 4K 8)7
Het is denk ik niet gebonden aan 4K, maar aan de (recentere) generatie van de TV -die vaak 4K zijn.
32 inch is toch geen tv :p minimaal 55 inch :p
Van mij mag ie best groter hoor, maar ik woon hier niet alleen 😉.
Voor de publieke zenders (free to air) kan je een losse ontvanger van ong. €40 nemen:
https://breedbeeldweetjes...or-het-gratis-npo-pakket/
Ik heb een Raspberry Pi met een DVB-T HAT module (TV uHAT DVB T2) als tv server ingericht (tvheaded).
Apparaten met kodi kunnen dvb t2 tv kanalen weergeven.
Dit werkt dus helaas alleen voor de publieke zenders.... aangezien de decoder 'kaart' reeds is ingebakken in de KPN tuner. Is er een manier om dit te foppen?

Randstad: juli 2019
Dat omruilen van die kastjes, vraag me af hoe dat werkt. Mijn vader en broertje hebben ieder zelf een kastje gekocht, jaren terug. Zijn dus niet in bruikleen. Krijgen die dan gewoon een kosteloos nieuwe, zonder bruikleen regeling?
Anoniem: 426269 @Tomaat12 februari 2019 15:10
Jawel. Ze weten dat je klant bent en je krijgt een uitnodiging om je oude in te leveren en je nieuwe op te halen. Dat was hier een paar maanden geleden gebeurd. Maar we leveren niets in voordat we de nieuwe hebben, want je weet hoe dat gaat. Dat hadden we de KPN ook kenbaar gemaakt. Binnen een week konden we de nieuwe ophalen bij het PostNL punt. De oude ligt nog steeds in een la hier, niets meer over gehoord.
Maar heb jij zelf een ontvanger gekocht of bedoel je de ontvanger die je huurt van KPN?
Anoniem: 426269 @Tomaat12 februari 2019 15:21
Oe, dat weet ik eigenlijk niet, het is van mijn vriendin. :) Ze heeft dacht ik een deal, gratis Digitenne van KPN bij nog wat andere abonnementen. Vage zooi, haha :) Dan zal ze hem volgens het boekje misschien toch wel huren ja.

Het beeld is wel zichtbaar al veel mooier met het nieuwe kastje. En we zitten in Den Haag dus zijn als laatste aan de beurt met omzetten. Maar het betere beeld ligt dus ook al aan het kastje zelf.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 426269 op 23 juli 2024 00:36]

Het scheelt ook al veel dat je de nieuwe ontvangers via HDMI kunt aansluiten, de oude via SCART. :P
Ja, dat zal ongetwijfeld ool meespelen. :)
Dat betwijfel ik.

Vroeger toen we ook zelf het kastje voor iptv moesten kopen(nog 1 met harddisk) gratis nieuwe gekregen dan wel zonder hd toen gingen ze langzaam over naar Cloud.
Jammer gebruikte dat insteek kaartje vaak nog met het WK ofzo om in de tuin te kijken.
Laptopje, streampje :)
Dat is het juist net niet, dan hoor je iedereen al juichen voordat jij het ziet.
Anoniem: 1132027 12 februari 2019 12:29
De omzetting van Digitenne I naar Digitenne II is bij mij geslaagd.
Ik had de antenne tot en met vanochtend aangesloten op een TV die alleen type I aan kon, geen beeld en geluid meer vanochtend.
De antenne aangesloten op een TV die type II wèl ondersteunt, en, voilà, beeld en geluid in perfecte kwaliteit.
Moest alleen even duidelijk zoeken waar NPO 1 nu zit, vanaf kanaal 828.
Ik ontvang nu vanaf 828 NPO1, 2 en 3 en aansluitend TV Gelderland en TV Flevoland en op andere kanalen diverse vrije radio-zenders.
Ik heb de vrije tv-zenders verplaatst naar 1 tot en met 5.
Heb nu een mooie back-up als de tv-decoder van Telfort het toevallig even niet doet.
Ben er helemaal blij mee met deze moderne techniek. :)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1132027 op 23 juli 2024 00:36]

De omzetting van Digitenne I naar Digitenne II is bij mij geslaagd.
Ik had de antenne tot en met vanochtend aangesloten op een TV die alleen type I aan kon, geen beeld en geluid meer vanochtend.
De antenne aangesloten op een TV die type II wèl ondersteunt, en, voilà, beeld en geluid in perfecte kwaliteit.
Zo'n oplossing wou ik ook, maar helaas heb ik een vrij nieuwe TV met nog type I, namelijk deze:
productreview: Sony KDL-32W705B Zwart review door Bruin Poeper

Sony zou een betaalbare upgrade beschikbaar moeten stellen, ipv 'Koop maar een nieuwe TV'.

Hoe kom ik nou aan de officiele nieuwsmededelingen van de Overheid zoals beschikbaar in het NPO journaal??
Op de satelliet is geen Nederlandse FTA beschikbaar : https://m7cdn.io/canaldig...nderlijst-tv-en-radio.pdf

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 22 juli 2024 13:57]

Bestaat BVN TV niet meer? Das de internationale versie van de NPO en BRT die ook NOS journaal etc uitzendt en is FTA.
Bestaat BVN TV niet meer? Das de internationale versie van de NPO en BRT die ook NOS journaal etc uitzendt en is FTA.
BVN is verplaatst naar satelliet pos 13, zou ik mn satelliet voor moeten aanpassen.
Daarbij: BVN is toch een wat slap aftreksel van NPO 1,2,3...

Praktisch: ik wijk uit naar buitenlandse FTA, daar is genoeg keus in als je engels en/of duits verstaat.
En zó dol ben ik nou ook weer niet op het belerende toontje van het huidige NPO-journaal, het voelt een beetje totalitair Chinees/Noordkoreaans/Arabisch aan.
Anoniem: 1132027 @dutchdaun13 februari 2019 17:03
Sony Bravia 4K TV
Ah, sinds vanmorgen inderdaad op zwart. Nouja, dan maar geen buurman en buurman meer voor mijn dochter (en ook geen andere tv, want geen kabel of schotel :) )
Buurman en Buurman wordt toch uitgezonden op de NPO? Dan kun je haar nog laten kijken via NPO-app of -website.
He bah, juist nog een maand geleden een antenne zelf gemaakt om Ned 1/2/3 te kunnen ontvangen (voor sporadisch tv kijken thuis). Simpelweg de kabel in de tv en ik had gewoon een goed signaal. Moet er nu dus toch een #@^$% kastje tussen omdat de tv geen dvbT2 heeft voor die paar zenders :( .
Anoniem: 197141 @earvaag12 februari 2019 13:54
Heb de TV opnieuw laten zoeken en pik nu het signaal van Utrecht op nog in DVB-T.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.