Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Toezichthouder wil dat Telenet wholesaletarieven flink verlaagt

De Belgische telecomautoriteit BIPT wil dat kabeloperatoren de tarieven die ze andere aanbieders in rekening brengen voor gebruik van hun netwerk, flink verlagen. De toezichthouder wil zo de concurrentie bevorderen.

Het BIPT heeft samen met mediaregulatoren een ontwerpbesluit voor aanpassing van wholesaletarieven voor beheerders van kabelnetwerken gepubliceerd. In de praktijk heeft dat besluit betrekking op de kabelaars Telenet, Brutélé en Nethys. In het document stellen de autoriteiten prijzen voor internet, tv en de combinatie hiervan voor, die aanbieders jaarlijks voor het gebruik van netwerken voor de periode 2019 tot en met 2023 moeten gaan betalen. De prijzen voor internet en die voor de combinatie van internet en tv moeten volgens het voorstel flink dalen, terwijl die voor de doorgifte van enkel tv wat omhoog kan.

De verlaging van de tarieven kan oplopen tot veertig procent. Het BIPT geeft het voorbeeld van een aanbieder met 50.000 klanten per verzorgingsgebied, die 50 digitale kanalen uitzendt, waarvan de helft in hd, en waarvan de klanten gemiddeld 1Mbit/s op het piekuur verbruiken. Zo'n bedrijf zou in 2019 per aansluiting 12,61 euro voor een 100Mbit/s-verbinding op het netwerk moeten betalen, waar Telenet nu 20,29 euro als wholesaleprijs rekent. Voor de combinatie van tv en internet zou de wholesaleprijs moeten dalen van 20,29 euro naar 14,75 euro.

De kabelaars en hun wholesaleklanten hebben tot 6 september 2019 om hun visie op het ontwerpbesluit te geven. Het besluit is goed nieuws voor Orange, dat diensten op het kabelnetwerk van Telenet aanbiedt en straks lagere kosten krijgt waarmee het bedrijf winsten kan verhogen en/of zijn tarieven kan verlagen. Het BIPT werkt aan een vergelijkbaar document voor Proximus, dat een dsl- en glasvezelnetwerk beheert, schrijft Nieuwsblad.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

08-07-2019 • 15:27

73 Linkedin Google+

Submitter: Mschamp

Reacties (73)

Wijzig sortering
zou deze EU beslissing er iets mee te maken hebben?
België moet de Europese Commissie een dwangsom van 5.000 euro per dag betalen zolang het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een richtlijn niet heeft omgezet die de uitrol van snel internet vergemakkelijkt en stimuleert. Dat staat in een nieuw arrest van het Europees Hof van Justitie. Brussel heeft één specifieke paragraaf van de richtlijn nog niet omgezet omdat het ervan overtuigd is dat het federale materie betreft.
De richtlijn dateert van 2014 en moest uiterlijk op 1 januari 2016 in nationale wetgeving omgezet zijn. Het opzet is om bestaande infrastructuur van nutsbedrijven aan te wenden om breedbandinternet sneller en goedkoper uit te rollen. Door leidingen, kasten, masten en andere installaties open te stellen, zouden de kosten voor het uitrollen van snel internet tot 30 procent teruggedrongen moeten kunnen worden.

Omdat op die manier ingrijpende infrastructuurwerken tot een minimum beperkt worden, kan de installatie van zulke netwerken ook een pak sneller gaan. Tegelijk moeten vergunningsprocedures binnen een termijn van slechts een paar maanden afgerond worden.

6.000 euro vermeden
Omdat België de richtlijn nog niet volledig heeft omgezet, startte de Europese Commissie een inbreukprocedure. Het vroeg van de rechters bij het Europees Hof om België te veroordelen én een dwangsom van iets meer dan 6.000 euro per dag op te leggen. In zijn arrest stelt het Hof nu vast dat België -en meer specifiek het Brussels gewest- inderdaad in gebreke is gebleven. Er wordt ons land een effectieve dwangsom van 5.000 euro per dag opgelegd, te betalen totdat de richtlijn in heel België is omgezet.

Navraag leert dat het probleem zich situeert op het niveau van paragraaf 5 van artikel 4 van de bewuste richtlijn. Daarin staat dat de exploitanten van bestaande netwerken hun infrastructuur moeten openstellen voor verificaties door ondernemingen die breedbandnetwerken willen aanleggen. Brussel betwist echter dat het ter zake bevoegd is en beweert dat dit federale materie betreft.

Communautaire wirwar
Op het kabinet van minister van Telecommunicatie Philippe De Backer (Open Vld) luidt het dat het BIPT, het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie, de zaak onderzoekt. Het gaat na welk niveau nu eigenlijk bevoegd is en hoe het probleem zo snel mogelijk opgelost kan worden.

België valt met deze zaak overigens een bedenkelijke primeur te beurt. Het is de eerste keer dat een lidstaat zo vroeg in een procedure veroordeeld wordt tot een dwangsom.
zou deze EU beslissing er iets mee te maken hebben?

[...]
Nee. De veroordeling door de EC heeft betrekking op het Brusselse gewest die in gebreke blijft. De richtlijn van 2014 moest reeds in 2016 omgezet zijn. Enkel beschikte het Brussels gewest nog niet over de wil of kunde om die om te zetten, en veroordeeld de EC terecht de gang van zaken.

De beslissing van het BIPT slaat hier los van.
Een belangrijk punt in deze verlaging is de manier van berekening.

Nu wordt de prijs voor Orange bepaald door de retail prijs van Telenet min een percentage. In het nieuwe voorstel bestaat de prijs uit de werkelijke kosten + een percentage.

Dus door Telenet hun jaarlijkse prijsverhoging zag Orange de opbrengsten jaar na jaar minderen. Nu zal Telenet daadwerkelijk kosten moeten maken om een verhoging te rechtvaardigen. Lijkt me een positieve evolutie.
Ik weiger nog steeds een all-in abbo door mijn strot te laten rammen, als single gebruik ik 95% van die zaken niet eens, tv kijken amper, vaste lijn heb ik al 30 jaar geleden buitengegooid....
Dus ik heb nog steeds mijn gouwe ouwe shake fibernet 60 met unlimmited download.
Jaaaaa die roze olifant met braziliaanse danseressen campagne zit mij nog steeds zeer hoog,veel mensen zijn er mooi ingelopen als je de wijzigingen ging bekijken(hogere snelheid en de rest allemaal omlaag in vgl met gelijkaardige abbo's, zoals 2gb naar 50mb gratis website ruimte, unlimmited naar 50g download etc...)
Ik ben al 20 jaar klant van telenet, enkel om de stabiliteit.
Toen ik hen vroeg waar mijn voordelen waren voor al die prijsverhogingen, bv snelheidsverhoging kreeg ik als antwoord je abbo bestaat niet meer. Heel subtiel van hen toen fibernet 60 vervangen werd door fiber 100 want das "NET" niet hetzelfde toen ik hen daar attent op maakte. Een NETte oplossing!!!!!!!!!!!!!!
Och als het maar supersnel zegt lopen de meesten erin, terwijl 90% er amper gebruik van maakt.
En dan maar zagen, zo laten ze telenet hun zin maar doen.............errugggggggggggggggggggg

[Reactie gewijzigd door stekel op 8 juli 2019 22:25]

Mooie prijzen daar in België, zeer goed voor de concurrentie en natuurlijk de consument. Vraag mij af wanneer ze in NL de bekabelaars van hun monopolie gaan afhelpen.
Telenet heeft monopolie op de gehele kabel. Ze laten Orange toe omdat ze moeten maar vragen wel flink wat inkomsten hiervoor. Belgie is het duurste telecom landje. uit de omstreken.
Grappig voorval : een Orange rep wilde me een abo aansmeren. Toen ik heb vertelde dat ik als IT'er op de hoogte was, bleek ik z'n doelgroep niet meer. Hij beweerde nl. dat Orange eigen infrastructuur had (dus niet de kabel van TN)

Ging TN niet al eens in beroep tegen opgelegde gunstigere maatregelen voor de concurrentie?
https://datanews.knack.be...ticle-normal-1179909.html

[Reactie gewijzigd door OxWax op 8 juli 2019 15:39]

strikt gezien klopt wat hij zei: ze hebben "een" eigen infrastructuur... het mobiele gedeelte }> }>
Het ging over (vast) internet ;)
Gezien Orange een glasvezelring in het Gentse heeft voor is dat ook het geval
Toen het nog onderdeel uitmaakte van KPN en EUnet heette was het enkel Gent... spreek nu wel van 20 jaar terug toen ik er werkte :*)
Dezelfde hebben mij gebeld en toen ik vroeg welke blokkades ze hadden op de poorten bleef het stil en toen kreeg ik te horen, Geen enkele! Helaas sluiten zij ook dezelfde poorten als TN hanteert. Dit maakt het onmogelijk thuis een mail server op te zetten of een mail server te gebruiken van mijn hoster.
Uit eigen ervaring: Orange blokkeert geen poorten. In tegenstelling tot Telenet die alles onder 1024 blokkeert.
Telenet blokt niet alles onder 1024. Dat was 10 jaar geleden of langer zelfs.
Ik kan mij herinneren dar ik vele poorten zoals 22 etc gebruikte in men vorig huis en dat is al weer 10 jaar geleden

[Reactie gewijzigd door Tr1pke op 8 juli 2019 20:01]

Met die docsis all in ones zijn die poorten dicht bij Telenet. Als Orange ze wel open heeft ga ik toch eens zien om over te stappen.
Telenet blokkeerd maar enkele poorten, ook bij de docsis all-in-ones:
Telenet-internetabonnementen (particuliere klanten)
TCP Poort 25
TCP/UDP poort 53
TCP/UDP poort 135
TCP/UDP poort 137 – 139
TCP/UDP poort 161 – 162
TCP poort 445
TCP poort 1080
UDP poort 1900
Business Internet met dynamisch IP-adres
TCP Poort 25
TCP/UDP poort 53
TCP/UDP poort 135
TCP/UDP poort 137 – 139
TCP/UDP poort 161 – 162
TCP poort 445
TCP poort 1080
UDP poort 1900
Ik ben een uitzondering op de regel. Zelf heb ik als particulier klant bij telenet maar heb een business-router kunnen verkrijgen en daar staat niets geblokeert.
Ik zou het toch eens opnieuw proberen. Ik heb nooit last gehad van geblokkeerde poorten onder de 1024 en ik gebruikte bij Telenet veel poorten onder de 1000 (nu ben ik bij EPDnet)
Dezelfde hebben mij gebeld en toen ik vroeg welke blokkades ze hadden op de poorten bleef het stil en toen kreeg ik te horen, Geen enkele! Helaas sluiten zij ook dezelfde poorten als TN hanteert. Dit maakt het onmogelijk thuis een mail server op te zetten of een mail server te gebruiken van mijn hoster.
Kan dat niet via Dyndns of dergelijke?
Ik heb TN en was van plan om met Synology NAS wat te experimenteren in die richting.
Er zijn diensten die je kan gebruiken waar men naar mailt op poort 25. De dienstverlener stuurt dan de mail door naar een door jou gekozen vrije poort. Kost niet veel en is wat omslachtig maar het is werkbaar.
Er zijn diensten die je kan gebruiken waar men naar mailt op poort 25. De dienstverlener stuurt dan de mail door naar een door jou gekozen vrije poort. Kost niet veel en is wat omslachtig maar het is werkbaar.
Voorbeeld diensten aub? _/-\o_
En werkt dyndns dan niet voor een mailserver?
Ik had het lopen via Ghetto SMTP, https://ghettosmtp.com/.
Geen idee of het met DynDNS werkt, als die poort 25 aanspreekt gaat het sowieso niet werken..
Vroeger nog gebruik gemaakt van GhettoSMTP (https://ghettosmtp.com/)
Ik gebruik mxguarddog.com, heb je gelijk een spamfilter
Neen, Orange blokkeert geen poorten.
Een bedrijf kan die infrastructuurvoorsprong die opgebouwd is met belastinggeld moeilijk inhalen op basis van privé-investeringen in zo'n kleine/verzadigde regio lijkt mij.

Ik ben heel erg tevreden dat Orange dat aanbod heeft. De kwaliteit van het kabelnetwerk, veel betere condities qua mobiel internet, en digitale televisie vergelijkbaar (het BIPT zou daar eens werk van mogen maken, een correcte prijsvermindering als je die digitale televisie niet meer wil). Ik ben onlangs door Telenet gebeld, ze wilden "heel erg ver" gaan om me terug te winnen als klant. "Heel erg ver" werd uiteindelijk: "geen voorstel". Als ik met mijn Orange abo naar Telenet zou gaan, betaal ik per maand 11 euro meer, en dan reken ik de intussen gekende jaarlijkse prijsverhoging niet eens mee.
Orange heeft toch ook gewoon z'n eigen infrastructuur? Enkel de kabel huren ze van Telenet, maar een ISP heeft wel heel wat meer infrastructuur hoor...
"enkel de kabel"
Volgens mij is dat toch echt het meest essentiële
Enkel de kabel 🤔😆
Telenet opereert bijna uitsluitend in Vlaanderen (zeer beperkte service in Brussel en Walonië). Voorts zijn er ook nog gebieden waar het coax netwerk in handen is van gemeenten en intercomunales (die het meestal dan verhuren aan Telenet).
Het is dus niet zo dat Telenet een monopolie heeft op het coax netwerk in België
There are 2 kinds of people :+
"Maar zal Telenet hier ook iets mee doen? We betalen in België achterlijk veel vergeleken met Nederland.
En dan hebben de meeste niet eens glasvezel of een stabiele verbinding.

Telenet heeft zelfs nog data limieten waar je voor goudgeld data bij kan kopen.."
"Mooie prijzen daar in België, zeer goed voor de concurrentie en natuurlijk de consument. Vraag mij af wanneer ze in NL de kabelaars van hun monopolie gaan afhelpen."
Wij hebben contracten lopen bij zowel Nederlandse als Belgische leveranciers van internet, en wij ervaren zoveel meer problemen met o.a. de service en communicatie in België dan in b.v. Nederland. Het is ook wel eens voorgekomen dat ze onderhoudt plegen zonder het te melden of we in de wacht komen te staan en een bericht mogen achterlaten na de piep. Meest absurde was nog wel dat hun halverwege het gesprek op hangen omdat ze het niet wisten en wij vervolgens terug mochten bellen en kregen te horen dat personen met meer verstand later pas aanwezig zullen zijn en WIJ terug mochten bellen op een andere dag maar ons niet mochten vertellen wanneer die persoon terug zou zijn (dus we hebben een week lange elke dag gebeld naar ze). In plaats van dat hun een ticket aan ging maken zodat hun collega op de hoogte werd gebracht legden ze het probleem weer bij ons neer.

Als zakelijke klant betalen wij liever meer voor een goede service en nette afhandeling want de uren die wij er soms in moeten steken zorgt er uiteindelijke voor dat de lijn alsnog vele malen duurder is.

[Reactie gewijzigd door weszz op 8 juli 2019 15:48]

Hierin kan ik je alleen maar volgen :). Zelf ben ik werk voor een bedrijf dat in de Benelux gevestigd is en het is alleen maar drama bij de Belgische providers.

Als je een netwerk verbinding in belgie wil hebben is de duratie ook 2 maand+. Zeker als het gaat om zakelijke verbindingen. In Nederland hebben we een verbinding liggen in nog geen 2 weken mits er niet gegraven moet worden.

Ook de service is inderdaad niet geweldig in Belgie terwijl ik in Nederland (Bijna) geen klachten heb.
Meest absurde was nog wel dat hun halverwege het gesprek op hangen omdat ze het niet wisten en wij vervolgens terug mochten bellen
Hier ook eens gehad toen ik datalimieten vroeg van de nieuwe wigo business.

Soms een harde limiet van 3TB soms unlimited, soms een 3TB limiet dat een soft cap is (dus unlimited).

Met meer dan 10 personen gepraat iedereen zegt wat anders 8)7
Weet nog altijd het antwoord niet |:(
Die verplichting is er inmiddels al:

ACM: naast KPN ook vast netwerk VodafoneZiggo openstellen voor concurrentie

Probleem zal zijn dat die tarieven nog vastgesteld moeten worden en het verhaal van VodafoneZiggo zo is dat dit (net als bij Telenet, want beide zijn immers onderdeel van Liberty Global) erg duur zal zijn. Vraag zal eerder zijn of de ACM dit als zoete koek zal slikken of dat de ACM net als bij KPN en BIPT nu bij Telenet de tarieven zal maximeren op een bepaald bedrag dat zij redelijk vinden.

Uit een persoonlijk oogpunt vind ik concurrentie wel goed als het echt concurrentie is en dat is vaak nog maar de vraag... Dat zie je al bij KPN die meerdere merken voert. Wat houdt VodafoneZiggo tegen om hetzelfde te doen. Financieel blijft het dan broekzak-vestzak.

[Reactie gewijzigd door Clueless op 8 juli 2019 15:44]

Dit zijn prijzen voor bedrijven die hun diensten willen aanbieden aan consumenten.
Mooie prijs?
Daar komen nog wel.de kosten op van de aanbieders en een stukje winst.

Dus kijk eerst eens naar de eindprijzen die er straks doorberekend worden naar de eindgebruiker.

Dan praten we verder.
U bedoelt dat sarcastisch hoop ik? In België betaal je je blauw aan telecom.
Als ik zo eens snel kijk naar de prijzen en vergelijk betaal je bij Telenet voor Internet Fiber 200 54€, in Spanje bestaat er geen 200 Mbit meer daar heb je bijvoorbeeld Movistar Fibra Óptica 600 ook voor 54€ per maand. Het verschil zit hem in dat het 600 Mbit download en upload is.
Voor 100 Mbit kost het bij Telenet 41,50€ en in Spanje 49,00€, met dat verschil dat het 100 Mbit download en upload is en geen download limiet heeft. Is België dan duurder? Ja, maar zeker niet overdreven., ik denk gewoon dat ze een achterstand hebben in de services die zij aanleveren.

Edit, sorry ik wilde niemand aanvallen, het gaf me het verkeerde idee omwille van de aangegeven internet opties.

Ik heb voor de vergelijking de telefoon quota eruit gelaten. Die is hier in Spanje 17,40€ wat veel is voor de service die ze leveren. Maar ik denk dat dit vooral historisch is om daar veel geld op te verdienen om dat te compenseren voor het internet aanbieden.

[Reactie gewijzigd door ESTANNY op 8 juli 2019 16:50]

De download limiet heeft niks te maken met achterstand op services of technologie. Dat is puur en alleen om mensen meer data bij te laten kopen zodat ze meer geld krijgen.
10j klant geweest bij Telenet, en de limiet was eigenlijk het grote nadeel (of je moest je downloads plannen in de nacht wanneer ze maar voor 50% werden gerekend). De laatste jaren zijn ze echter elk jaar omhoog aan het gaan qua prijs en vandaar de overstap gemaakt naar proximus.

Ik heb al wat problemen gehad met Proximus (gerekend: 1dag down op 1j, wat problemen met stabiliteit TV signaal). Maar qua limiet kan ik niet klagen, 24/7 de volle snelheid (telenet knijpt toe in piekuren) en als ik aan mijn limiet kom (750GB) kan ik kostenloos de limiet blijven uitbreiden (vereist enkel een manuele actie via hun site). En hun prijzen stijgen nog niet zo snel als telenet de laatste tijd.

Service is bij Telenet wel van hoger niveau, Proximus ben je beter af met het zelf te doen. Zo een periode probleem gehad met packet losses... volgens de technieker ligt het aan de kabel van de adsl splitter naar modem. Deze moest vervangen worden en ze zouden me hier 70€ voor aanrekenen, gezegd dat ik het zelf ging doen ... natuurlijk gewoon gelaten en heb nu al weer 6 maanden niks problemen gehad, geen losses niks.

[Reactie gewijzigd door Kneth87 op 8 juli 2019 16:59]

Net even teruggaan tot pakweg 2016. Proximus verhoogt de prijzen steevast jaarlijks op 01/01 van het lopende jaar. Telenet doet dit dan weer later op het jaar. Soms in het begin van het jaar en recent meer in de helft van het lopende jaar. Ze zijn beide toch echt wel in hetzelfde bedje ziek.
Ik ga wel volledig akkoord met je opmerking dat ze beiden dezelfde problemen hebben :9
Tegenwoordig hebben wij ook minder last van de data cap. Maar dat komt meer omdat we vroeger heel veel downloaden (films,series,games) (allemaal legaal natuurlijk O-) ) Tegenwoordig met al dat streamen van films en series hebben we er eigenlijk nooit meer last van.
Sorry, ik bedoelde het zo niet negatief.
Ooh ik ook niet hoor :P
Achterstand ?
400 down is mogelijk voor €15 meer.
500 down is dan weer mogelijk als bedrijf maar hier kwam ook €10 bij dacht ik.

Belachelijk gewoon :(
Mijn vergelijk gaat enkel op wat ze aanbieden aan privé personen. Ik heb het business gedeelte niet bekeken omdat het vaak voor de meeste onder ons niet van tel is.
Sorry voor de verwarring.
Alleen vergeet men wel eens dat je als particulier ook gewoon de zakelijke abbonementen kunt afnemen. Daar zit geen verschil tussen, behalve dat je er vaak nog even de BTW terug moet bijrekenen.
Dan betaal je nu voor onbeperkt internet aan 500down € 95,5 voor enkel het internet .. lol
Maar zal Telenet hier ook iets mee doen? We betalen in Belgie achterlijk veel vergeleken met Nederland.
En dan hebben de meeste niet eens glasvezel of een stabiele verbinding.

Telenet heeft zelfs nog data limieten waar je voor goudgeld data bij kan kopen..
Dat de tarieven zeer hoog zijn is correct, maar "meestal geen stabiele verbinding"?
In de meeste gevallen is dat door de eigen infrastructuur die met haken en ogen aan elkaar hangt of de modem die in een kelderhoekje hangt.
Telenet heeft nog kabel aansluitingen door de lucht lopen. Door middel van palen en een span kabel naar een woning. Hierin wordt niet geinvesteerd en als het wat waait dan komen de drops al voorbij. Sinds ik verhuisd ben naar een woning waar de kabels in de grond vast liggen heb ik geen problemen met stabiliteit.
Ik denk dat het beeld hierover misschien wat genuanceerd moet worden. Het zal ook afhangen van de goodwill van gemeenten of Telenet die werken mag uitvoeren.
Ik heb nog verhalen gehoord van een Telenet-installateur over gemeentes die er soms een jaar over doen om de aanvraag af te handelen om werken goed te keuren op de openbare weg. Dat speelt natuurlijk ook mee.
't Is niet omdat jij ergens een onstabiele verbinding had, dat dat de regel is hé...
Telenet is belachelijk duur, maar komt ermee weg omdat sommigen geen alternatief hebben, anderen bereid zijn zoveel te betalen wegens 'werkt gewoon'.
Mochten ze amper een stabiele verbinding kunnen opleveren zou het wel snel gedaan zijn...

BTW, bij ons zijn het gevelkabels en ik haal gewoon het theoretische max.

[Reactie gewijzigd door cadsite op 8 juli 2019 16:10]

Monopolie in een bepaald gebied is nooit goed, Zelfde probleem hier gehad in het verleden (Zeeland) zaten nog op een 512 k/b verbinding toen met een limiet van 1.5 GB per maand, slechte service / veel storingen en een flink maandbedrag.. Terwijl de rest van Nederland vaak een alternatief had in KPN ADSL, zonder limiet en snelheid van 4Mb/s voor de helft van het bedrag. Zodra dat bij ons kwam overgestapt naar xs4all en nooit meer omgekeken.

[Reactie gewijzigd door Tirinium op 8 juli 2019 16:55]

Versta me niet verkeerd, ik ben geen voorstander van de huidige situatie, maar we moeten wel eerlijk blijven. Telenet is duur, heel duur, maar voor zowat iedereen wel zeer goed ook.
Hebt u geen 'stabiele verbinding' bij uw provider of hanteert u een speciale definitie?

"De beroepsprocedure betekent niet dat de nieuwe regels niet kunnen worden toegepast. Het beroep werkt immers niet opschortend.

Ze hebben dus geen keus

[Reactie gewijzigd door OxWax op 8 juli 2019 15:47]

Laten we hopen dat ze de 40% "korting" doorgedrukt krijgen.
Niet vergeten dat Orange vandaag hun internet abbo aanbied met verlies. Deze korting zal dus welkom zijn, maar betekend niet dat Orange zijn prijzen kan laten dalen met 40%. Hun investeerders willen ook ooit winst zien.
Ze zitten in nederland met zelfste probleem :On 27 January 2014 Liberty Global announced that it would be acquiring all remaining shares in Ziggo.
Liberty Global die ook telenet gekocht heeft je ziet ook dat de prijzen in nederland de hoogte ingegaan zijn.
De prijzen zijn alleen niet anders de hoogte in gegaan hier in Nederland dan in vergelijking bij de concurrenten zoals KPN.
LG heeft Telenet helemaal niet gekocht, ze hebben geprobeerd om 100% te kopen paar jaar terug maar is hen niet gelukt. Ze hebben iets van 55% in handen.
Als ik telenet google zie ik prijzen voor alleen internet die heel veel minder zijn als die Ziggo rekent en met TV vergelijkbaar!
Glasvezel is ook in Nederland nog verre van de standaard.

Ik denk dat je mobiel en vast internet volledig door de war haalt.
De tarieven zijn hoog zeker als je na gaat dat er nog datalimieten op zitten.
Deze heb je al niet in Nederland.

Kijk ook eens na wat het duurste abbonement bij telenet is en wat je ervoor krijgt vergeleken met Ziggo.
Belgie heeft zeker nog wel iets te leren.

(Over proximus nog maar gezwegen).
Om daar op door te gaan. Die datalimieten zijn ook niet echt ruim. Mijn zus heeft een 50mbit aansluiting (praktijk is meer 1-2mbit in de piekuren en 10~ in de daluren) met een datalimiet van 200GB... Ze betaalt inclusief TV 45 in de maand. Ik heb door heel Nederland gewoond, zowel in de randstad als in buitengebieden, maar zelfs 10 jaar geleden had ik een betere deal in NL...
En combo internet en TV is duurder dan combo internet-tv-telefonie. Het moet juist omgekeerd zijn. Ik heb noodgedwongen triple play moeten pakken van Telenet en de vaste telefonie gebruik ik nooit. Zo'n praktijken houdt Telenet erop na.

Goeie zaak dat prijzen om kabelnetwerk te gebruiken omlaag gaan. Is een begin en goed voor bijv. Orange.
Klopt als een bus, hier hetzelfde toen met King of Kong. Onlangs toch maar telefonie opgezegd omdat ik het niet gebruik. Kwa maandelijkse lasten is er weinig tot niets verandert.
Telecom in Belgie is relatief duur, geloof ik, maar fijn dat bedrijven met monopolistische eigenschappen soms moeten luisteren naar een waakhond. Waar vrije markt faalt moet worden ingegrepen.
Ben benieuwd welke aanbieder de mensen bij BIPT betaald hebben om tot dit besluit te komen. Mag hopen dat dit gebaseerd is op een onderzoek op basis van werkelijke kosten etc die telenet maakt en niet (zoals vaak genoeg) een ambtenaartje VINDT dat het wel minder kan.