Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties
Bron: Sharky Extreme

De mannen van Sharky Extreme hebben een uitgebreide review (of eigenlijk preview) online gezet over de STMicro Kyro videokaart. De kaart die ze bij Sharky in handen kregen was de retail versie, maar dan nog wel met beta drivers (vandaar de preview). Zoals bekend maakt deze kaart gebruik van tile-based rendering wat er voor zorgt dat de kaart die slechts een fillrate van 220Mpixels per seconde heeft toch nog goed kan meekomen met de GeForce familie van nVidia. De kaart heeft 64MB 7ns SGRAM geheugen aan boord wat synchroon met de core op 110MHz loopt. Dit houd ook in dat dit een van de weinige videokaarten is die waarschijnlijk goed kan worden overgeclocked door middel van een goede koeling op de core, het geheugen kan namelijk zonder enkel probleem op 143MHz lopen, en dus is het enige wat flink gekoeld moet worden de core (waterkoeling ).

PowerVR Kyro logoQua prestaties is de kaart met deze beta drivers voorlopig nog erg wisselvallig. In bijvoorbeeld Deus Ex wist de kaart bijna dubbel zo snel te zijn als de GeForce2 GTS dankzij de hoge ‘overdraw‘ die in dat spel voorkomt, maar in Quake III Arena kwamen de prestaties niet eens boven die van een GeForce SDR uit. Dit soort resultaten zijn gedeeltelijk te wijten of te danken aan de techniek achter de kaart, de beta drivers en het feit dat er erg weinig programmeurs rekening houden met videokaarten die gebruik maken van tile-based rendering. 16-bit is trouwens ook een term die je bij deze videokaart bijna kan afschaffen, de kwaliteits- en performance verschillen tussen 16 en 32 bit zijn bij deze videokaart bijna nihil omdat de kaart intern altijd met een 32-bit nauwkeurigheid werkt.

Voorlopig is de conclusie van Sharky Extreme aardig positief, er zijn geen grote driver problemen en een prijs van 150 tot 200 dollar is ook niet slecht. Echter een aantal kleine driver probleempjes zitten voorlopig nog in de weg om de kaart echt aantrekkelijk te maken aldus SE, maar aangezien er nog geen final drivers zijn is de kans op een beter driver setje redelijk aanwezig :

Assuming that the KYRO hits the market at the expected $150-200 price range, its performance will be right in line with its price. With performance between a GeForce SDR and DDR, and at times faster than a GeForce2 GTS, the KYRO is a great mid-range choice for those who can't afford a $250-300 video card. If it manages to hit the street prices competitively with the GeForce SDR, it will be an excellent buy. If its price falls closer to a GeForce DDR, it still should be a good value. However, if this is the case, the KYRO's occasional visual problems and the quality of its driver optimizations will become the deciding factors in its success. As a forward-looking purchase, its tile rendering and 64mb local memory are a big plus, since they should be able to handle future games with high memory bandwidth requirements and large textures. After two tries, Imagination Technologies has finally developed a solid tile-based rendering technology. Aside from a few small bugs, and drivers that aren't fully optimized, the KYRO features a near flawless tile-based rendering solution, and looks to be a strong competitor in the 3D video market.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

Geheugen bandbreedte besparende technieken zoals deze kaart zijn noodzakelijk voor de toekomstige kaarten. De grote videokaarten makers (NVidia, ATI en 3DFX) zullen dit ook in hun toekomstige kaarten moeten gaan gebruiken om een aandeel op de markt te behouden. Super snel geheugen (GF2Ultra) en multi-chip techniek (V5 6000) laten zien dat deze kaarten niet geschikt zijn voor de consument. Nu niet en straks ook niet.

Ik ben van mening dat als deze STMicro Kyro kaart voorzien wordt van sneller geheugen (200-300 MHz) hij sneller is als de GF2Ultra en de V5-6000.
Geheugen bandbreedte besparing is de toekomst voor videokaarten!
De core is geproduceert met 'n 0.25 micron proces. Zo gauw de core op 0.18 micron wordt geproduceert, kan 'n soort Kyro+ worden uitgebracht die op 'n hogere kloksnelheid loopt.

Tile based rendering zorgt voor 'n redelijk constante framerate. Kijkend naar resultaten in Quake II of III, zie je dat er 'n kleinere delta is tussen de minimum framerate en de maximum framerate dan bijvoorbeeld de Geforce 2 GTS of de Geforce 2 MX.
Dat laatste is belangrijk daar je minimem framerate belangrijker is dan je maximum framerate! (het is je minimum framerate die alles tijdens explosies 'choperig' maakt!)
Ja slimme techniek: Core
maar lopen toch achter.
Als ze 0.18 hadden, met meer pipelines en met redelijk geklokt DDR geheugen dan hadden ze echt een top kaart en zaten ze aan de top.

;(
en 3DFX VSA-100 ook 0.25
Alle berekeningen vinden intern met 32 bits nauwkeurigheid plaats...

Is dat nou echt slim??? Uiteraard, 32 bits ziet er veel beter uit, maar in 16 bit heb je veel minder last van memory bottlenecks, etc. en ga je dus een stuk sneller...
Voor 32 bits intern hoef je alleen maar alle registers en berekeningen 32 bits breed te maken. Dat kost je niets (behalve wat ruimte op de chip). Het gaat ook nauwelijks ten koste van de snelheid van de core!

De architectuur achter de Kyro heeft maar weinig geheugen bandbreedte nodig. 'n 1024x768x32 scene bestaat uit 3.1457 MBytes. De Kyro heeft 110Mhz SGDRAM geheugen op 128 bits, wat 'n bandbreedte van 1.76 GBytes/s betekent.
Daar de Kyro elke bit een keer leest en een keer weg schrijft, moet je deze bandbreedte door tweeen delen. Oftwel 0.88GBytes / seconde. En da's nog steeds goed voor 'n maximale theoretische memory file framerate van 300.

De Geforce 2 GTS however, heeft bij 'n overdraw van 3, 6 maal zoveel bandbreedte nodig als de Kyro. Oftewel, als de Geforce 2 GTS met 110 Mhz SGDRAM wordt uitgerust komt hij in 1024x768x32 niet verder dan 50 fps. Dus hebben ze hem met DDR uitgerust en het geheugen 'n stuk hoger geklokt. Wat de theoretische memory framerate 'n stuk hoger legt.
Lord-M jij werkt zeker voor 3DFX ? :)

Zodra de frame rate goed is wordt beeldkwaliteit nummer 1 prioritiet. Aangenomen dat een constrante framerate van 60 er heel strak uitziet, zou ik zeggen zolang de framerate maar op 60 staat dan wil ik beeldkwalitiet. dus 32 bit , bumpmapping, etc.

Zolang dat niet zo is kun je dus de framerate opkrikken door met minder kleuren, polygons, etc te gaan werken.
Leuke techniek, jammer dat ze m alleen weer niet goed op de markt weten te brengen, hij zou al 3 maanden uit moeten zijn, en de drivers zijn nog steeds niet goed.

Wel fijn is dat het laat zien wat we kunnen gaan verwachten van de nieuwe kaarten van nvidia. Zij zullen eindelijk ook met een tile rendering techniek te werk gaan(genaam HSR oftewel hidden surface removal) Dat ruimt de geheugenbottleneck aardig op en maakt ook de kaartjes goedkoper(een MX met goede HSR implentatie zou de ass kicken van een GTS) Hopelijk is wat de NV17 genoemd wordt op de nvidia roadmaps de budget versie van het NV20 beest en hebben we weer wat dat lekker scored in de 300/400 pricerage.

* 786562 ThaVinny
tilebased rendering is gepatenteerd door PowerVR. Het lijkt mij dus niet dat nVidea dat zal implementeren.
Daarnaast zijn nVidea kaarten gebaseerd op 'n total andere techniek. Het zou 'n compleet 'redesign' betekenen voor nVidea. PowerVR is samen met 3dfx een van de oudjes in de 3D wereld. Het heeft echter lange tijd geduurd voordat tile-based rendering interesant werd. Als nVidea op deze technology zouden overstappen, zijn ze in een keer hun voorsprong kwijt!

Ik denk eerder dat nVidea 'n 'HyperZ' achtige technology gaat gebruiken in combinatie met 'n display list.
Zij hebben geen patent op tilebased rendering alleenmaar op de implementatie daarvan. Als jij gelijk hebt (naja je kan nergens meer zeker van zijn :( ) ga ik 'de driehoek' patenteren :)

Ow, als argument gebruik ik dat een bedrijf die gigapixel heete heeft ook een tilebased rendering ontwikkeld en nu zijn ze opgekocht door 3dfx
I stand corected!
PowerVR heb ik altijd lachwekkend gevonden. Ze komen altijd met fantastische verhalen en hebben al werkende chips die goede resultaten boeken....en dan brengen ze hun product een jaar later uit.

Ik hoop dat ze nu wel op tijd zullen zijn en genoeg verdienen om de technologie te laten groeien want ik denk zeker dat dit voor de toekomst erg belangrijk zal zijn.

Verder vind ik dat meerdere chipbakkers de nVidia manier van Drivers maken moet overnemen (een voor alle chips)!
Hun chippie zit ondertussen in miljoenen Dreamcastjes.. dus dat lachwekkende is ondertussen wel weggesleten....
en in elke Sega arcade kast die je in speelhalen kunt vinden...
Kijk dit is slimme technologie. Zo begon 3dfx ook eens (met slimme techn.) en nu zijn ze kompleet de draad kwijt.
Deze kaart trekt mij bijzonder aan , vooral als die prijs nog zal zakken onder de gemelde introprijs.

Dit wordt nog een stevige dobber voor Nvidia. Vooral als je ook nog bedenkt dat ze met een betere chipproduktie technologie/kwaliteit , de boel vast nog wel op een hoger "toerental" kunnen laten draaien.

I'm impressed! :9 :P
Slimme technologie, da's waar. Maar 'impressed' vind ik wat voorbarig, de echte vergelijkingstesten moeten nog komen.
Ik heb zelf een 6800 DDR deluxe, ben er erg tevreden mee. Ik vind de Kyro een van de interessantste grafische ontwikkelingen van de laaste tijd. Misschien word mijn volgende kaart wel een Kyro, ze zijn in ieder geval goed bezig.

Zet em op Kyro }>
He? Ho wacht eens effies...ik ben degene die duitse test van techchannel heeft gepost... en is zo te zien is het zeer waarschijnlijk dat de duitse test een `echte test is en die van sharky een copie..

Volgens: www.tecchannel.de/hardware/599/index.html is het een 32 Mb kaart en NIET 64 Mb, draait de chip en geheugen op 115 Mhz en NIET 110.

Kijk maar bij bij www.videologic.com/ 32 Mb... staat zelfs op de doos van de Videologic Vivid!

Hij zou vanaf midden november voor DM 350,- (een stuk helderder dan die vage dollarprijzen..) Daarmee is het een regelrechte Geforce2 MX concurrent.
Tijdens de test bleek dat Quake III Arena, Testdrive 6 en Unreal Tournament met name in de hogere resoluties en 32 bits de Geforce2 MX werd overtreffen.

I rest my case... (brandende vraag... haalt deze kaart de HCC-dagen?)
Ik was ooit de trotse *kuch* bezitter van een Matrox M3D PowerVR kaart die door geen enkel spel werd ondersteund.
Toen was PowerVR echt gewoon grote Crap

Maar ik geef deze PowerVR3 kaart toch wel een kans
ik ga hem dan wel niet kopen want ik heb net een Geforce 2 MX gekocht. Als deze kaart het hoog kan schoppen heeft NVidia binnenkort een oude bekende als concurrent.
Wat zal 3DFX doen is ook een vraag. Misschien PowerVR kopen? :)

Ja.. ik ben voor leven in de brouwerij!
Goh Dtorro, hier nog een PowerVR slachtoffer. Kheb 'em denk ik totaal 1 week gehad en toen SNEL ingeruild voor een diamond monster 3d. Was toch 'ietsie' beter........ :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True