Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 12 reacties
Bron: Sharky Extreme

Bij Sharky Extreme is een, voor hun doen, kort artikel verschenen waarin ze wat dieper ingaan op de techniek achter Kyro videochip. De Kyro videochip is niet alleen uitgerust met Hidden Surface Removal om de prestaties drastisch te verbeteren, maar ook met een leuke lading features waarvan de meeste niet echt bekend zijn. De Kyro heeft bijvoorbeeld de on-chip 32-bit mini-framebuffer die leuke dingen mogelijk maakt, zoals full-speed FSAA en 16-bit plaatjes die eruit zien als 32-bit. Nadelen heeft dit alles wel, maar zolang die bij verre niet zo zwaar wegen als de voordelen is er niks aan het handje .

PowerVR Kyro logoKyro uses region-based rendering which has several bandwidth friendly attributes: namely, on-chip depth-testing, early hidden surface removal and deferred texturing. An on-chip 32-bit mini- framebuffer results in superb 16-bit quality, efficient FSAA and multi-pass rendering. The tradeoffs are a tripling of geometry bandwidth, scene buffer storage on video board memory and labored texture filtering. The increase in geometry traffic is currently small compared to the depth-buffer and texture bandwidth savings. Kyro will better withstand the inevitable rise in texture layers than its contemporaries, on the proviso that scene geometry will not have increased in double-digit multiples.

Despite the afore-mentioned advantages, developer support for PowerVR has waned. There is a need to open up developer support and raise developer awareness. In addition, Kyro's performance headroom may be limited by architecture. The other challenge at hand would be to integrate hardware transformation and improve performance headroom.

* De Mini-Framebuffer in actie: Kyro vs. GeForce2 MX:

Dithering image kwaliteit kyro (zoom 4x)
Dithering image kwaliteit GeForce2 MX(zoom 4x)

Onze dank voor de tip gaat ditmaal uit naar yam'ha!

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (12)

Het grootste voordeel van de Kyro is het efficient omgaan met het geheugen. De Kyro kaarten hebben hierdoor een veel kleiner verval in hogere resoluties ten opzichte van lage resoluties.

Een ander voordeel is dat de kaart om die rede ook goedkoper gehouden kan worden omdat men geen bakken geld aan extreem veel DDR geheugen hoeft te besteden.

Ik ben van mening dat andere Fabrikanten maar eens goed moeten gaan kijken naar dat Region Based Redering en dat eens zelf in hun nieuwe gros videokaarten ook gaan gebruiken misschien krijgen we dan weer eens normaal geprijsde videokaarten :)
Helemaal mee eens met The Dude. hier:
The bandwidth and memory storage involved in FSAA are actually less than that needed for rendering at the source resolution. Therefore, Kyro is slightly faster with four sample FSAA enabled than without
Met andere woorden: gratis 4 sample FSAA. (OK, afhankelijk van spel, resolutie en kleurdiepte waarschijnlijk.)

Er wordt ook duidelijk gemaakt waarom:
For GeForce, downsampling is not part of the rendering pipeline. It is an additional step that consumes external bandwidth and external memory storage.
Dit maakt het gemis van multi texturing in een enkelvoudige kloktik (heeft de GeForce wel) meer dan goed.

Na alle reviews over FSAA bij 3dfx vs nVidia en de performance hit die erbij kwam kijken is dit indrukwekkend.
Zo'n hoop suggestieve kul heb ik nog nooit bij elkaar gezien (en de nieuwsposter gelooft het nog ook ;( ).
An on-chip 32-bit mini- framebuffer results in superb 16-bit quality
Ja, nogal logisch, dat ding werkt zelf intern op 32 bit! Eigenlijk ondersteuint hij helemaal geen 16 bit. Op een GeForce is 16 bit sneller dan 32 bit, maar op een Kyro kost 16 bit bijna net zoveel als 32 bit. De Kyro en GF2MX zijn redelijk vergelijkbaar qua snelheid op 32 bit, maar op 16 bit is de GF2MX veel sneller. De Kyro ziet er op 16 bit wel veel beter uit maar is veel trager dan de GF2MX, omdat hij eigenlijk nog gewoon in 32 bits mode werkt.
Een vergelijking van de beeldkwaliteit op 16 bits slaat dus nergens op. Maar dat is wel wat je hier in de plaatjes ziet. Transparantie in 16 bit levert op een GF2MX nou eenmaal dithering op ja. Maar zou je de 32 bits plaatjes erbij leggen dan zou je zien dat de 32 bits GF2MX, 32 bits Kyro en 16 bits Kyro vrijwel gelijk zijn.

Kijk nog maar eens naar deze benchmarks en kijk eens naar de getallen bij de blauwe staven in beide grafieken. Vrijwel gelijk!
full-speed FSAA
Helemaal complete suggestieve kul ! Wat bedoeld wordt is dat voor de GF2MX FSAA een extra bewerking is. De Kyro kan het direct doen. Maar hij werkt nog steeds gewoon met downsampling hoor. (Dus op een hogere resolutie renderen en dan terugschalen). Dat kost echt wel een hap performance, zoals je ook in deze eerlijke review kunt zien.
Quake III - Demo 001 16 Bit 640x480 800x600 1024x768
Vivid! 95.3 - 80.8 - 56.1
FSAA on 39.7 - 25.8 - 15.9
Oftewel: helemaal niet speelbaar. (behalve op 640x480)

Zie je nou hoe misleidend het is. Ik kan goed begrijpen dat JumpStart dan zo'n post maakt. Maar wonderen (gratis FSAA) bestaan echt niet hoor. Hij rendert gewoon op een hogere resolutie om daarna te downsamplen, en ja, op hogere resoluties wordt de Kyro relatief beter door zijn architectuur, dus daarom is het performanceverlies minder dan 4x. Maar het komt er toch wel in de buurt (zie bv. de 800x600 benchmark hierboven. 25,8 ipv de 20 die je misschien zou verwachten (80,8 / 4) is leuk, maar om nou te zeggen
Therefore, Kyro is slightly faster with four sample FSAA enabled than without
is wel zo fout dat het bijna oplichting is.

Dan nog een reactie op TheGhostInc:
Probleem is vaak dat die dingen gewoon niet worden gebruikt, ze moeten niet alleen door de drivers en kaart ondersteund worden, maar vaak ook door het spel/programma.
NEE! Het is gewoon allemaal de interne werking van de kaart die Tile Based Rendering e.d. mogelijk maakt. Heeft niets met ondersteuning in het spel te maken! Hij kan niet eens anders werken.
heb je die site doorgelezen? dit ding is monsterlijk! vooral met die extra features die onboard zitten!
Probleem is vaak dat die dingen gewoon niet worden gebruikt, ze moeten niet alleen door de drivers en kaart ondersteund worden, maar vaak ook door het spel/programma.
Maar misschien komt er wel iets uit, dat dadelijk standaard wordt.

* 786562 TheGhostInc
Beetje een bitboys speeltje of niet? :)
Deze kaart kan je gewoon in de winkel vinden... enige overeenkomst die ik kan bedenken dat bitboys vast alle features die deze kaart heeft ook gaan krijgen (en nog veel meer...).
En deze is uitgebr8 !!!
Allang ....
Leuke screenshotjes...maar waar kijken wij precies naar? Wat is er tezien en waarom is 1 beter dan 2? (afgezien dat ie egaler is)
Wij kijken hier naar twee stukjes uit een serious sam demo waarin verscheidende transparante textures te zien zijn. Dit alles in 16-bit en 4x uitgezoomed...

Plaatje 1 (Kyro) is natuurlijk veel beter dan plaatje 2 (GeForce2 MX) omdat je bij de laatste een enorme hoeveelheid dithering ziet...
Leuk speeltje voor de buget markt, die kyro.

nu nog iets serieus in de richting (prestatiegewijs) van de geforce2 gts of de radeon.

[offtopic] voorlopig is ocf wel ff zoet met zijn radeon 32 ddr :) [/opfftopic]
Dit alles in 16-bit en 4x uitgezoomed...
Zullen we daar INgezoomd van maken? :)

* 786562 Kahlan

edit:
toch niet helemaal; dit was (bedoeld als) een reactie op hielko natuurlijk...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True