Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 16 reacties
Bron: VIAHardware.com

VIAHardware.com heeft een review in elkaar gedraaid van de PowerColor Evil Kyro 64MB, gebaseerd op de PowerVR 3 grafische chipset. De Evil Kyro-reeks richt zich op de budgetmarkt, en wordt in deze review tegenover een GeForce256 DDR gezet. Deze laatste komt de laatste tijd ook steeds meer in de budget-regionen terecht, maar is nog steeds een stuk duurder dan de Evil Kyro 64MB, die slechts $139 moet opbrengen.

De prestaties van de Kyro zijn redelijk. Op 1024x768x32 in 3DMark 2000 is het verchil in punten met de GeForce DDR niet groot. de Quake3 benchmarks vertellen echter een heel ander verhaal; met de high quality-instelling op 1024x768 is de GeForce DDR meer dan anderhalf keer zo snel. De reviewer verwacht echter dat er nog heel wat aan de prestaties van de PowerVR 3 gedaan kan worden, en dat het zeker een veelbelovende GPU is:

I would have to attribute the Kyroís loss of power at higher details level to two main factors. One being the low core clock speed is hampering the performance of the internal Z-Buffer. For a new product of this generation running a core clock at 115Mhz is just insanely low. Granted, the fact that it is an entirely new chipset architecture is probably conspiring to limit the workable clock speeds. Given time I am certain that ST can improve upon the core design, which will allow it to scale to higher clock speeds.

I canít help but feel that the SDR memory is also restricting the Kyro, even if ST does tout it as not needing higher memory bandwidth. Given time the Kyro does show good promise. I have no doubt that given time, and improvements to both the drivers and the core itself, the Kyro could indeed position itself as a contender in the market. For right now, with an estimated street prices of $129-139, much better performance would be realized out of a GeForce2 MX based AGP card. The biggest difference that the immaturity of the Kyro does allow it a lot more room for improvement than the MX does because that is a mature product with mature drivers. Once newer drivers are available on the market, I will be re-visting the Kyro to see how it scales, and hopefully we will also get a chance to see how InnoVISIONís version of the Kyro will perform as well.

Met dank aan oowwl voor de tip.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (16)

De reviewer verwacht echter dat er nog heel wat aan de prestaties van de PowerVR 3 gedaan kan worden, en dat het zeker een veelbelovende GPU is:
Je brengt hem toch op de markt wanneer hij de klaar voor is? Als ik een kaart koop kijk ik naar de prestatie op dat moment, ga niet wachten totdat er misschien snellere drivers komen...


* 786562 Rene
* Rene vd Veen say's: Stick to NVIDIA....
Maak je er geen illusies over hoor, nVidia released ook als het nog niet af is. En van brakke drivers zijn ze ook niet vies.
Als de kaart van NVIDIA van een jaar terug nog deze kaart out-performed zegt dat genoeg..

NVIDIA blijft de drivers bijwerken zoals het hoort... En kom nou niet met dat ze 100 drivers uitbrengen. Dat zijn "uitgelekte" drivers alleen BETA dus...


* 786562 Rene
Dat verhaal kennen we van S3/Diamond: Viper 2 met T&L. Hebben ze nu nog steeds geen goede ondersteuning voor, en ze hebben de Viper2 ontwikkelingen al stopgezet. Lucky me: de enige chipset waar ze mee doorgaan is de Savage4


* 786562 Jan
Waar heb je in hemelsnaam nou 64 Meg op je kaart voor nodig ?

Maar jah, voor mensen met een kleine portomonee, is het ideaal.
Waar heb je in hemelsnaam nou 64 Meg op je kaart voor nodig ?
We zullen het dan maar niet hebben over het feit dat bij alle huidige videokaarten het geheugen de bottelneck is. Er wordt in de review zelfs gezegd dat het geheugen wel eens de bottelneck zou kunnen zijn, en dan willen jullie er zelfs nog minder RAM op gaan steken?? :? Het lijkt mij dat je 2 dingen kan doen om dat op te lossen. N.l de snelheid van het geheugen verhogen of er domweg meer RAM op rammen. Dat 64 MB niet op een buget kaart hoort is onzin. Een buget koper gaat juist op de prijs kwaliteit verhouding af en als ze 64 MB onboard kunnen leveren voor een buget prijs is dat alleen maar interessanter voor de klant.

Met de hogere performance doelt de reviewer volgens mij op het feit dat de core heel laag geklocked is. Als de chips wat langer in omloop zijn zullen er waarschijnlijk wel snellere op de markt verschijnen.

Een andere optie is om met een paar heatsinks aan de slag gaan en flink overklokken dat ding.
Dat gaat over de BANDBREEDTE dat los je niet op met meer mem!!!
Oh Fok je hebt kompleet gelijk |:(

ok ik zou zeggend at het tijd is voor DDR op deze plank

Maar dat neemt niet weg dat 64 MB SDRAM mooi megenomen is voor een buget prijs.
We zullen het dan maar niet hebben over het feit dat bij alle huidige videokaarten het gehuegen de bottelneck is. Er wordt in de review zelfs gezegd adt het geheugen wel eens de bottelneck zou kunnen zijn, en dan willen jullie er zelfs nog minder RAM op gaan steken??
Dat gaat over de BANDBREEDTE dat los je niet op met meer mem!!!


* 786562 Rene
* 786562 Ritch
Vraag is of mij dat boeit....
Een andere optie is om met een paar heatsinks aan de slag gaan en flink overklokken dat ding.
Daarmee haal je nooit het verschil in wat de kaart achter loopt op een GeForce 1

Met het overklokken van videokaarten haal je niet zo heel veel winst....
Waar heb je in hemelsnaam nou 64 Meg op je kaart voor nodig ?

Maar jah, voor mensen met een kleine portomonee, is het ideaal.
Niet echt een punt om je statement kracht te geven..

Geheugen is juist het duurste.. Trouwens die 64 MB gaat pas "werken" bij hoge res en veel kleurtjes..

Budget kaart heeft genoeg aan 32 lijkt me zo.. Of gebruikt deze kaart meer mem om zo betere prestaties te krijgen?
De Kyro wordt op 'n .25 micron proces geproduceert. ST is op dit moment bezig de chip naar het 0.18 micron proces te porten. Hierdoor zou de core op 'n hogere snelheid moeten kunnen lopen.

Daarnaast is dit 'n geheel nieuw ontwerp. De PowerVR 2 architectuur is voor 'n groot gedeelte aan de kant gezet omdat deze niet goed aansloot op OpenGL en DirectX.

Ook het feit dat deze kaart geen T&L aan boord heeft, maakt hem in toepassingen met T&L trager, daar T&L door de CPU moet worden opgelost. De volgende generatie zal echter 'n T&L unit krijgen.
Het hele Kyro ontwerp is gebaseerd op het bandwidth probleem toch? Tile based rendering - alleen dat door die AGP poort rammen wat je daadwerkelijk nodig hebt.
1) PowerColor heeft oude drivers
2) was S3TC wel aan ?
. For a new product of this generation running a core clock at 115Mhz is just insanely low
Zou je de chip niet vet op kunnen voeren???
Misschien zelfs met een software progje, wie probeert het?
Een dikke cooler er op en tweaken met die hap :9
Tweak it I say, tweak it!
Ja, joh, laten we deze kaart met slechtere prestaties dan die van een geforce van een jaar oud tweaken.
Jammer van de tijd dunkt me. :z

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True