Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties
Bron: OnePC

Bij OnePC is een review verschenen van de PowerColor Evil Kyro. De Kyro chip is de derde uit de PowerVR generatie van STMicroelectronics/Imagination Technologies. Als je kijkt naar de prijs moet de Evil Kyro concurreren met de GeForce2 MX plankjes. Deze kaart beschikt over 32MB 6ns SDRAM en een AGP2X/4X interface. Zowel de core als het geheugen werken op 110MHz en zijn gesynchroniseerd. In het 13 pagina's lange artikel wordt ook uitgelegd wat Tile-Base Rendering is:

At $139, the Evil KYRO is priced right between the ranks of NVIDIA's GeForce2 MX and GeForce2 GTS products. Likewise, the performance level of the Evil KYRO, as we had witnessed throughout our benchmark results, showed that the Evil KYRO performs, on average, slightly better than PowerColor's own GeForce2 MX card--that is, depending on what color-depth you normally play in. If you're running your games at 16-bit color all the time and don't think 32-bit will ever make a difference for you, then the Evil KYRO is not your card and I would suggest sticking with a "traditional" card such as the GeForce2 MX or maybe even the GTS if you have the cash. If, however, you're like me and always runs games at 32-bit whenever possible, then you're sure to see a performance benefit from the Evil KYRO over "traditional" cards.

The KYRO's tile-based rendering engine is truely a work of art that, like all hardware technologies, must be embraced by game developers for one to truely see its advantages. As we saw from our benchmarks, current games such as Quake 3: Arena and Unreal Tournament take little advantage of the KYRO's tile-based rendering technique and such, doesn't allow it to perform up to its full potential. On the other hand, if, someday, we find a game that has the same amount of overdraw as the amount we saw in the VillageMark benchmark, then, according to the results obtained from running VillageMark, the KYRO will reign supreme.

Will games in the future embark on the advantages of tile-based rendering? It will take at least a year or two, if we consider the amount of time that NVIDIA's hardware T&L has taken to catch on, until we actually will see games popping up on store shelves utilizing killer overdraw, multiple texture layers and huge textures altogether. Until those games begin to surface, the Evil KYRO's only advantage now would be in its blazing-fast 32-bit rendering, a feature that I feel is very-much needed; but once they do, we will finally see that elegance will out-perform power.

Pros
  • Tile-based rendering
  • Blazing-fast 32-bit color rendering
  • Affordable price
Cons
  • Important driver issues
  • Very few, if any, games support all the key features of KYRO accelerator; a little ahead of its time
PowerColor Evil Kyro
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

D'r zit inderdaad een snellere versie van de Kyro aan te komen, in het .inf file van de laatste drivers staan diverse verwijzingen naar een Kyro II model met een kloksnelheid van 166Mhz.
De Kyro II wordt waarschijnlijk een soort "Ultra" versie, die mogelijk wordt doordat de chippies van een .25 micron, naar .18 micron gaan.

Ik heb trouwens sinds vorige week een 64MB PowerColor Evil Kyro(die overigens net als volgens mij alle andere Kyro's gewoon op 115Mhz draait), en moet zeggen dat ik hem verkies boven mijn Geforce 2 MX kaart. Met de nieuwste reference drivers heb ik afgelopen weekeinde alle spellen op m'n HD getest, en die draaiden op 1 uitzondering na probleemloos. In hogere resoluties en in 32-bit is de Kyro vaak sneller als de GF2MX.
Oudere spellen die beperkt zijn tot 16-bit, danwel een lage resolutie (Toca2, Shogo, SystemShock2, MonsterTruck Madness2, Alien vs. Predator, Superbike Championship) zien d'r (stukken) beter uit dan met m'n GF2MX of V3.

Zowel OpenGL als D3D zijn in de laatste driverrelease wederom zowel sneller als stabieler geworden, en functioneren bij mij probleemloos.

Hopelijk wordt de Kyro in de toekomst ook een concurrent voor het high-end segment.
'k weet niet of ik dit mag zeggen, maar de 0.18 micron Kyro (STG4005) zal er binnenkort aankomen.....

* 786562 Ralph
Doe ons een plezier, en paste es wat fijne reference benchmarks met alle specs erbij, zoals res. je pc en software/drivers. Ben wel benieuwd.. en wat koste ie?
Sorry, maar ik heb alleen 3DMark 2000 als benchmark tool. En daar scoort m'n Kyro (dacht ik)nog lager als m'n oude V3-2K@185MHz :(
Ik heb ook geen Q3, wel UT. Als je me kunt vertellen hoe ik daar een timedemo'tje kan draaien, wil ik dat wel even doen.
Uhh, je kan wel gewoon poos spelen in een bepaalde res.. dan heb je wel een vergelijking met wat je had.. tis niet erg representatief..

Draai 3dmark is in standaard, en dan alleen die filmpies, die bewegende vlakken geloof ik wel...

Niet vergeten dames, heren en kijkers thuis, 3dmark is beetje nVidia gevoelig.. "Wat geen nVidia??? -2000 3dmarks zeg maar..
nigelator,

vandaag gaat het me niet meer lukken, moet er morgen om 5 uur uit, en heb me vanmorgen al verslapen!
Elke keer als ik een review van deze kaartjes zie, ga ik me direct afvragen hoe deze kaartjes zouden zijn als ze volgens de modernste technieken zouden worden geproduceerd. Het geheugen kan sowieso al veel sneller geklokt worden! Dat levert pas een echt interressant alternatief op voor de kaarten met NVIDIA/ATI of 3Dfx chips... :*)
Vraag ik me inderdaad ook af, zo'n kaartje met (nog altijd relatief langzaam) 150 MHz DDR geheugen, en een core-snelheid die zo hoog is (zal wel rond de 500 MHz liggen ofzo - dan maar gewoon dual-CPU zoals de Voodoo 5) dat de bandbreedte ook echt wordt gebruikt. Lijkt me heel snel.

Komt er ook nog wel, maar niet voordat er markt voor is. Precies zoals de reviewer zegt: als het gebeurt duurt het nog zeker een jaar of twee.

update:Hee, die site is opeens down. Analoog aan het Slashdot-effect nu eindelijk ook het Tweakers.net effect? : 8-)
Ja bv op 0.18 micron, 4 pipelines+ddr.
Ik vind dit een waanzinnig interresante chip, jammer dat ze niet een duurder versie met meer pipelines en ddr hebben, want volgens mij heeft PowerVR de techniek in huis om in het hoger segment de concurrentie het hoofd te bieden.
Hopen dat ze in de toekomst ook op dat vlak mee willemn doen.
mischien heeft die GPU niet meer bandwith nodig, en is de bus dus gesynct om de latencys omlaag te krijgen.
Jep, lijkt me ook.


Ik denk trouwens dat er een T&L unit moet komen voordat deze kaart kan doorbreken. Het scheelt in performance, maar vooral heel erg in marketing waarde.

Het gaat er natuurlijk primair om dat de drivers verbeterd worden. Op dit moment zijn er blijkbaar nog wel wat erg veel issues.Dat ding crasht elke game na een paar keer spelen (volgens de review).
Mensen zien het nut van mooier beeld evenmin als die van de power van bv. powerpc of alpha.
Men ziet alleen framerates en megaherzen staan.
En verder is het het bekende kudde-effect, de buurman heeft ook een Geforce dus......

En helaas is support meestal gekoppeld aan het succes van een product. nVidia kan steeds met nieuwere drivers komen doordat ze gewoonweg genoeg geld hebben voor goede programmeurs.
Als ze dan zulke goede programmeurs hebben, waarom brengen ze dan zowat iedere dag een nieuwe driver uit? Dan zou het niet nodig zijn om IEDERE dag een nieuwe driver uit te brengen ;)
Ralph Smeets , weet je nog een paar nieuwtjes over deze kaart?nieuwe features?wat voor geheugen , meer pipelines misschien?Ik ben een beetje anti-Nvidia geworden de laatste tijd en heb nu een Radeon , maar ik heb gehoord dat er bij Videologic veel activiteit is op dit moment.
SoF, er zijn een paar kleinigheden die ik weet over de volgende Kyro generatie.

Als de STG4000 en de STG4005 'n succes word, dan wordt zeer zeker de STG5000 uitgebracht. Deze STG5000 zal op z'n minst 'n T&L unit als extra hebben en alle DirectX 8.0 functies in hardware ondersteunen!

Meer kan ik niet zeggen....
if, someday, we find a game that has the same amount of overdraw as the amount we saw in the VillageMark benchmark, then, according to the results obtained from running VillageMark, the KYRO will reign supreme

Gamewriters doen er juist moeite voor om overdraw tijdens renderen te voorkomen.
Tj, dit scheelt hun moeite maarja dan blijft het ondraaibaar op systemen die geen gebruik maken van een tile-based rendering architecture.

Sidenote : * 786562 Mr.Aargh
Waarom zien mensen het nut van mooier beeld niet vaak genoeg in? Ik krijg het idee dat deze, net als die Vivid bordjes een veel helderder en mooier kleurenbeeld geven dan die brakke MX kaartjes? (Ok, ze zijn niet brak, maar die filterunit wel ;) )

* 786562 nigelator

EDIT: Typofix offcourse :*) (2x)
Als deze Kyro zo snel is met relatief lage Mhz (core/mem), dan hoop ik dat ze ook snel een MOBIEL versie maken, want de Kyro GO! ZUIPT NIET :*)

Dus niet alleen ATI mobiel, nVidia GTS go! of een S3 savage MX 8-)
weet iemand of deze (core) kaart ook een beetje over te clocken is ??
Het geheugen lijkt mij wel aardig overclockbaar maar ja daar heb je lang niet zoveel aan, omdat deze niet zoveel bandbreedte neemt :P :9
Nee
125 MHz in dit geval.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True