Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Online.nl verhoogt prijs glasvezelabonnementen met 9,50 euro per maand

Provider Online.nl verhoogt de prijs van zijn glasvezelinternetabonnementen in combinatie met tv met 9,50 euro per maand. De prijsverhoging geldt voor alle snelheidsvarianten en is voor alle abonnementen gelijk.

De nieuwe prijzen gaan woensdag in. Alleen abonnementen met internet via glasvezel worden duurder. De provider biedt twee varianten van dergelijke abonnementen en iedere variant is beschikbaar met drie snelheden. Het gaat daarmee om zes abonnementen, die allemaal 9,50 euro per maand duurder worden. De prijsstijging is daardoor bij het goedkoopste abonnement bijna twintig procent.

Aan de snelheden of andere inhoud van de abonnementen verandert niets, alleen de prijs gaat omhoog. Vorig jaar gingen de prijzen van glasvezelabonnementen al omhoog, omdat Online.nl overstapte naar Canal Digital voor het leveren van interactieve tv.

Abonnement Snelheid (MBit/s) Nieuwe prijs (juli 2018) Oude prijs (april 2018)
Internet + Interactieve TV 50/50 ¤ 57,50 ¤ 48
  100/100 ¤ 62,50 ¤ 53
  200/200 ¤ 72,50 ¤ 63
Internet + Interactieve TV
+ Bellen Basis
50/50 ¤ 60 ¤ 50,50
  100/100 ¤ 65 ¤ 55,50
  200/200 ¤ 75 ¤ 65,50

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

18-07-2018 • 11:06

276 Linkedin Google+

Submitter: iSonic

Reacties (276)

Wijzig sortering
Nou op naar de 0 klanten. Als je voor deze prijzen klant blijft, ben je oprecht knettergek geworden. Dit kan sowieso goedkoper! Even kijken:

T-Mobile 200/200 ¤55 https://www.glasvezel-ver.../779-thuis-alles-in-1-200
Telfort 100/100 ¤52,50 https://www.glasvezel-ver...-1-glasvezel-100-100-mbps

Kan iemand alvast faillissement aanvragen voor Online bij de KvK rechtbank? :D

edit: prijzen zijn zonder korting, met korting zijn de eerst 3 maanden ¤30 of zoiets.

[Reactie gewijzigd door dehardstyler op 18 juli 2018 12:40]

Als een XS4ALL met nog véél hogere bedragen weg kan komen, moet een online het ook wel redden. Bij XS4ALL betaal je 81 euro voor precies waar ik bij T-Mobile thuis 55 euro betaal.

Online zit dus nog tussen de 20-30 euro onder XS4ALL per maand voor hetzelfde. Ook KPN is nog steeds vrij duur, duurder dan Online. Niet iedereen vergelijkt met de twee prijsvechters.
Als een XS4ALL met nog véél hogere bedragen weg kan komen, moet een online het ook wel redden. Bij XS4ALL betaal je 81 euro voor precies waar ik bij T-Mobile thuis 55 euro betaal.

Online zit dus nog tussen de 20-30 euro onder XS4ALL per maand voor hetzelfde. Ook KPN is nog steeds vrij duur, duurder dan Online. Niet iedereen vergelijkt met de twee prijsvechters.
Weet niet waarmee je vergelijkt. Maar ik zie in de nieuwe prijs van Online geen abonnement van ¤ 55,00 (ook niet in de oude tarieven). Ga ik 3 in 1 vergelijken met XS4ALL betaal je bij Online ¤ 75,00 per maand en bij XS4ALL ¤ 81,00. Dit is ¤ 6,00 meer per maand. Dat is mij persoonlijk de kwaliteit van XS4ALL waard, los van de extra's die je krijgt (IPv6, Usenet, Virusscanner, Open VOIP bellen).
¤ 6,00 meer per maand. Dat is mij persoonlijk de kwaliteit van XS4ALL waard, los van de extra's die je krijgt
Los van het eindbedrag, dat was het me toch al waard. Een verhoging van 9,50 is gevoelsmatig gewoon absurd. Al zou men de snelheid verdubbelen, als je die niet nodig hebt lijdt je alleen onder de prijsverhoging elke maand.
Vreemde move van Online.
En daarnaast staat Online bekend als een van de allerslechtste aanbieders van Nederland qua betrouwbaarheid en dienstverlening, dus, tja.
Haha, de marketing werkt goed bij jou. XS4ALL pretendeert meer kwaliteit te leveren, maar heeft eigenlijk dezelfde backbone als KPN en Telfort. Je betaalt voor zinloze extra's en een klantenservice, maar als Tweaker heb je, als het goed is, helemaal geen klantenservice nodig. Zowel XS4ALL als Telfort hebben dezelfde fout domeinen en bij beide is het risico op een storing even groot. Je betaalt vooral voor marketing.

[Reactie gewijzigd door 5tephan op 18 juli 2018 13:00]

XS4ALL kan wel dezelfde backbones hebben, ze hebben wel een beter SLA voor storingen op, bijvoorbeeld, kabels. Als Tweaker heb je ook de klantenservice nodig bij storingen.
SLA op een consumentenlijn? Uit de voorwaarden van XS4ALL: XS4ALL spant zich in om de Dienst zo goed mogelijk te verlenen. Zij streeft daarbij naar een zo hoog mogelijke beschikbaarheid, kwaliteit en beveiliging van de Dienst. XS4ALL kan echter in dit opzicht geen garanties geven.

Wat denk je dat die klantenservice gaat doen? Het probleem zelf oplossen? Dat is niets anders dan je lijntje bij Telfort, telefoonmiepjes met een ticketsysteem. En als het probleem in het netwerk zit kom je gewoon op de stapel bij de andere KPN ondernemingen.
Ja, er zijn SLA's tussen de partijen. Ik heb het meegemaakt dat klanten van KPN-Planet voorrang hadden op andere partijen omdat zij een betere SLA hadden op de infra.
Verschil zit hoe actief je daarna met de tickets omgaat. En hoe snel je ze aanmaakt. Elk onterecht ticket wordt door KPN gewoon in rekening gebracht. Een low budget aanbieder zal dus minder snel een ticket aanmaken. Telfort gaat via een andere weg gezien ze enkel een merk zijn van KPN en geen zelfstandige onderneming.
Zitten bij NLEx, wat ook KPN is voor een bodemprijs. Tickets worden snel en goed opgelost.
XS4ALL teert vooral op een naam uit het verleden. Het is de melkkoe van KPN geworden.

Bizarre prijsverhoging van Online.nl. Het enige gezonde wat je als klant kunt doen is gelijk opzeggen.
Doe je dat niet dan verpest je de markt voor iedereen, want wie volgt daarna.
XS4ALL heeft een eigen datacentrum. Verbinding naar de backbone gaat via hun eigen core routers naar de backbone. Ja deze lijnen zijn van KPN maar dat is bij Ziggo ook zo.

De kans op storing tussen je woning en de centrale is net zo groot. Daarna is het een stukje minder. En als Tweaker kun je dergelijke storingen niet verhelpen wel versnellen als je een helpdesk aan de lijn krijgt die zelf mag nadenken en geen script hoeft te volgen.
... als je een helpdesk aan de lijn krijgt die zelf mag nadenken en geen script hoeft te volgen.
Hmm, da's niet overeenkomstig mijn persoonlijke ervaring met XS4ALL.
XS4ALL heeft een eigen backbone, een eigen helpdesk, eigen systemen. De acces van KPN en het ITV platform van KPN wordt gebruikt. Daarnaast geeft XS4ALL wel de VOIP gegevens aan de klant en levert een Fritzbox ipv een Experiabox.

Voor iedereen persoonlijk natuurlijk maar ik lig niet wakker van een paar euro p/m meer en krijg daar graag een stukje extra kwaliteit voor terug.
XS4ALL staat er bekend om dat ze betere service levert. Vandaar ook iets duurder. Online staat daar niet bekend om.
Ja en XS4ALL is dan ook veel en veel beter. Je krijgt dan bijvoorbeeld ook een vast IP. Voor mijn gevoel draai jij het verhaal ook om: Waarom moet ik Online niet met prijsvechters vergelijken volgens jou? Want dat is Online voor mij. Als ik moet kiezen tussen KPN en Online hoef ik niet eens na te denken. :)
Ik heb een jaar Online gehad , veel problemen en een hele slechte helpdesk . Ik was blij dat ik er met een jaar weer vanaf kon . Nu er zo een absurde prijsverhoging is kan ieder binnen een maand hun abonnement opzeggen zonder inachtneming van de contractduur.
Vast ip adres is voor de meeste mensen geen reden. En wat is veel en veel beter?
Ik heb internet+bellen 1000/1000 bij Tweak.nl voor ¤365 per jaar(!). Geen tv, dat wel. Geen enkel probleem heb ik er mee. En ik heb in jaren nog nooit de helpdesk hoeven bellen. Werkt gewoon. Hoe kan dat veel en veel beter?

[Reactie gewijzigd door gjmi op 18 juli 2018 13:21]

Door overal in NL beschikbaar te zijn :P

Gigabit bij tweak is maar zeer beperkt beschikbaar natuurlijk
ja, bij mij ook voor meer dan het dubbele (792 per jaar) de helft aan snelheid........
Voor die prijs kunnen ze wel overal in nederland beschikbaar zijn, maar ik woon niet overal in nederland :)

Punt is dat je niet zomaar kunt zeggen dat xs4all veel en veel beter is. Het ligt er ook aan waar je woont.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 18 juli 2018 13:45]

Overal beschikbaar is leuk maar geen reden om meer te betalen.
Als 1 provider niet overal beschikbaar is kan deze voor waar die wel beschikbaar is nog steeds een betere keuze zijn.

XS4ALL is gewoon knp netwerk, met xs4all helpdesk als je die nodig hebt. als je die niet nodig hebt betaal je dus te veel voor iets dat je niet nodig hebt.
Dat XS4ALL gewoon het KPN netwerk is, is niet waar. Ze delen inderdaad de infrastructuur naar de klant toe (de last mile, zegmaar), maar verder zijn het gewoon 2 verschillende netwerken. Ze hebben dus hun eigen routers, peering en transits.

Als KPN offline gaat betekent dat dus ook niet dat XS4ALL ook offline gaat, en vice versa natuurlijk.
ja maar dat is ook sterf afhankelijk van je glas infra. Tweak kan op mijn oude adres 'slechts' 500mbit leveren, voor ¤ 65,00 p/m. Dat is dus bij lange na niet zo goedkoop.

Mijn nieuwe adres heeft alleen koper in de grond liggen en daar werk ik met DSL-bonding/vectoring en dan heb ik toch écht liever een provider zoals XS4ALL die het signaal in beheer heeft. Als ik ze dan een keer écht nodig heb, dan heb ik nog steeds 10x liever iemand van XS4ALL aan de lijn dan bijv. het moederbedrijf KPN.

Andere koperboeren heb ik te weinig vertrouwen in.. extra voordeel: XS4ALL knijpt de lijn niet echt af. Ik krijg bijna 2x zoveel upload Mbits dan waar ik voor betaal.

En zaken zoals Mesh software en voorheen o.a. malware filter zorgen ervoor dat XS4ALL nog steeds voorop lopen.
https://blog.xs4all.nl/mesh4all/

[Reactie gewijzigd door quintox op 18 juli 2018 13:39]

juist. afhankelijk van waar je zit en wat er in de grond ligt.
ik reageerde op het feit dat xs4all veel en veel beter was. ik wou duidelijk maken dat dat niet per definitie zo is
Alle andere DSL providers knijpen de lijnen qua upload ook niet af. Het profiel voor de upload staat op 30Mbit, voor alle providers. XS4ALL neemt bij KPN Wholesale een verbinding af, en in geval van bonding kan dat dus tot 60Mbit upload worden. Bij een enkele lijn is de upload 30Mb.

Ik zit bij KPN en krijg ipv van 50/5 ook 50/10. Paar huizen verderop zelfs 50/30 over DSL, zonder pairbonding.

[Reactie gewijzigd door krakendmodem op 18 juli 2018 20:30]

Ik zeg dat XS4ALL veel en veel beter is dan Online. Hoe jij bij Tweak komt, ik durf het niet te zeggen? :)

Waarom XS4ALL beter is: dehardstyler in 'nieuws: Online.nl verhoogt prijs glasvezelabonnementen met 9...

edit: Thanks @GreNade, dat was ik nog vergeten. Ik kan het inderdaad niet eens krijgen. :)

[Reactie gewijzigd door dehardstyler op 18 juli 2018 13:29]

Ja en XS4ALL is dan ook veel en veel beter.
XS4ALL is niet meer wat het geweest is na overname door KPN. Dus 'veel en veel beter' vind ik een tikkeltje overdreven...

Ik gebruik zakelijk ook een glasvezel verbinding van XS4ALL 500/500 voor ¤66 per maand (alleen internet). Voorheen liep mijn glasvezel via XMS een so-so provider, die werd echter overgenomen door Telfort wat ik ervoer als een hel qua service en kwaliteit. In vergelijking met dat is XS4ALL wel veel beter en wil ik dat zakelijk gewoon wel betalen. Het prijsverschil met de goedkoopste is zo klein dat het in het niet valt als je een issue heb. Ik kreeg bij XS4ALL gewoon iemand aan de lijn die er voldoende verstand van had en mee kon denken, bij Telfort kreeg ik op dat zelfde moment helemaal niemand aan de lijn (niet bereikbaar in de avond).

Ik gebruik prive ook Ziggo (financieel gescheiden), dat is echt om te huilen, zeker als je afspraken maakt en die keer op keer niet worden nageleefd. Het is dat ik nog mensen in huis heb die TV gebruiken (ik wil dat niet over mijn zakelijk lijn heen) en ik het als backup lijn gebruik voor die ene keer dat mijn glasvezel eruit ligt...

Ik heb T-mobile voor mobiel voor ¤35/maand unlimted alles, ik gebruik dit zakelijk. Een paar maanden terug kreeg ik een belletje dat ik zo goed als hetzelfde kon krijgen bij KPN (imho beter dan t-mobile), maar omdat ik XS4ALL klant was ik ¤10 korting kreeg voor ¤25/maand (zit alleen nog vast aan mijn contract).

Ik (en vele met mij) willen best betalen voor kwaliteit en als iemand zegt dat dit niet uit hoort te maken op een glasvezel lijn, dan heeft die persoon kennelijk nog nooit een issue gehad bij een cheapo provider waar de kwaliteit/service niet op orde is.
Omdat je veel meer dingen krijgt: Vast IP, IPv6, Usenet, F-Secure virusscanner en ook VOIP. Dat vind ik veel en veel beter ( :) ) dan een of andere reseller van KPN die in een keer ¤9,50 verhoogt, terwijl als ik de reviews mag geloven ze beter de prijs naar beneden hadden kunnen bijstellen.
XS4all heeft in 2 jaar óók al minstens 2 prijsverhogingen gehad.

Glasvezel is praktisch altijd stabiel tot iemand de glaskabel raakt bij het graven. Dus daar heb je geen xs4all voor nodig.

Ben zelf nog wel klant, maar ik acht de kans groot over te stappen naar een goedkopere isp.
Omdat Online een standaard completer pakket biedt dan een T-Mobile en andere prijsvechters. Ze zitten dus een beetje in de middenklasse.
Mwa, vind ik wel meevallen. Bij T-Mobile zit er ook al opnemen en pauzeren bij, dan houden we Fox Sports over. Maar je houd ook ¤20 per maand in je zak, daar kan je prima Fox Sports van kopen. En verder: https://www.ervaringen.nl/online

Ik hou het wel bij mijn prijsvechters dan. ;)
Ik ook hoor, ben het met je eens. Online krijgt mij zeker niet als klant. Maar xs4all en KPN zie ik ook de waarde niet van in.

Het is net als met auto's, de kwaliteit van de onderkant en midden van de markt is zodanig goed geworden, dat de meerwaarde van de bovenkant van de markt eigenlijk zodanig klein is geworden dat ze hun bestaansrecht steeds moeilijker uitgelegd krijgen.
Nou ja, het ligt er gewoon aan wat je er mee doet. Daarom is de middenklasse niks meer waard, want ze bieden niks meer. Echter is de bovenkant van de markt zeker voor Tweakers nog wel wat waard. Bijvoorbeeld XS4ALL geeft je ook een SLA op je verbinding + IPv6, Usenet, Virusscanner. Usenet is alweer 7,50 wat je niet meer los hoeft aan te schaffen. Dan krijg je nog een goede virusscanner van F-Secure. En dan nog eens de zeer goede support, dat kan zeker wel wat waard zijn.
SLA... een woord die bij consumentenlijnen toch echt te vaak wordt gebruikt als het gaat om XS4ALL. XS4ALL is misschien wat sneller met het oplossen van een storing wanneer het hun eigen deel van het netwerk betreft en dan nog mag je hopen dat deze storing plaatsvind tussen 8:00 en 22:00 want buiten die tijden is er gewoonweg niemand bereikbaar.

Geef dan liever de ondersteuning van KPN die 24/7 bereikbaar is en in sommige gevallen inderdaad nog iets kunnen doen omdat de verbinding van A tot Z in hun beheer ligt zonder afhankelijkheden van derde partijen.

Daarbij biedt KPN dus ook IPv6, Fon Hotspots, F-Secure en voor het geld dat je op je XS4ALL verbinding bespaart kun je waar dan ook terecht voor een usenet account. Over de KPN support is in veel gevallen ook weinig te klagen, hoewel dat in het verleden wel anders was.

Maar goed, terug ontopic over online... die gaat nu proberen in de prijsrange te zitten van een KPN e.d. terwijl ze in tegenstelling tot de overige glasvezel providers niets meer te bieden hebben dan wat extra zenders. Zenders die je als het goed is bij een KPN Compleet, T-Mobile Thuis/Mobiel combinatie gewoon gratis krijgt.
Hm, Ziggo wordt daar afgebrand en XS4ALL net zo. Ik weet niet wat je aan die site hebt, maar het lijkt erop alsof er alleen mensen komen met slechte ervaringen
Ik zie het, ik had geen klachtensite moeten kiezen om mijn punt kracht bij te zetten hahaha! Oops. :P
XS4All biedt als je internet gewoon werkt heel weinig meerwaarde ten opzichte van een prijsstunter. Onbegrijpelijk waarom premium gevoelsproviders als XS4All en KPN nog steeds bestaan, men denkt volgens mij dat de kabels in de grond veranderen als je van provider wisselt.
Ik heb het al eerder getypt: dehardstyler in 'nieuws: Online.nl verhoogt prijs glasvezelabonnementen met 9...
Hier staan genoeg dingen waar menig Tweaker blij van wordt denk ik.
In de praktijk heb je bij de meeste providers een vast IP, vind de features ten opzichte van de jaarlijkse meerprijs (+400 eu) niet echt opwegen.
XS4ALL betaal je meer, maar qua service zijn ze onverslaanbaar. Sinds ik bij hun diensten afneem heb ik geen enkele storing gehad en als ik een keer een vraag heb krijg ik direct een capabel iemand aan de lijn die ook goeie technische kennis heeft. Ik ga daar in ieder geval nooit meer weg.
En hoevaak heb je die service nodig voor zo'n 360 per jaar? :)
Als je geen enkele storing hebt, wat voor vragen stel je ze dan die je ook niet gemakkelijk kan Googlen?
Nou, ik ben zelf niet echt een expert in netwerken etc. Ik heb XS4ALL een router voor mij laten instellen zodat deze naast de FritzBox goed zou blijven werken en de XBOX One laten instellen dat deze goed zou werken met online multiplayer want dat werd door een firewall geblokkeerd op een of andere manier. En ja ik zou er met google wel uitkomen maar dan ben ik een halve dag bezig. De betreffende medewerkers konden beide vragen in 5 minuten oplossen... Ik weet zeker dat als ik een andere provider zou bellen met dezelfde vragen dat ik het antwoord krijg dat kunnen we niet voor u oplossen die diensten ondersteunen wij niet vanuit hier.
Goed punt, qua service zijn ze best behulpzaam, echter in welk jaar was dit precies ?
Router: 2017
Xbox: 2018
Alle Dochterondernemingen van Edutel deden het echt wel beter dan XS4ALL, mja, die zijn opgekocht de prutsers van KPN. Sindsdien niets dan storingen.
Zit al ruim 8 jaar bij KPN/Telfort, 0 storing, goed geprutst zeg ik dan. Zakelijk xs4all gehad,periode maandelijks storing (2013/4) gehad (werd wel snel opgelost), dus je kunt altijd pech hebben.

[Reactie gewijzigd door no_way_today op 18 juli 2018 12:57]

Idd, de service van XSALL is een level apart. Al is het sinds ze door KPN overgenomen zijn wel iets achteruit gegaan. Voorheen kreeg je nog degelijke modems, nu is het die Fritzbox ellende. En die standaard KPN digitale tv kastjes die er nog wel eens mee uit willen scheien.

Maar ja, een belletje en alles is weer geregeld, dat dan weer wel.
Idd, de service van XSALL is een level apart. Al is het sinds ze door KPN overgenomen zijn wel iets achteruit gegaan. Voorheen kreeg je nog degelijke modems, nu is het die Fritzbox ellende. En die standaard KPN digitale tv kastjes die er nog wel eens mee uit willen scheien.
XS4ALL is overgenomen door KPN in 1998, zij zijn maar 5 jaar zelfstandig geweest, in deze tijd boden ze enkel een inbelverbinding waarbij je zelf een inbel modem moest kopen. Je hele punt dat het sinds dat ze zijn overgenomen door KPN iets is achteruit gegaan is complete onzin. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Telfort is XS4ALL wel een zelfstandige onderneming binnen KPN die dus bewust heeft gekozen voor de Fritzbox en niet de Experiabox die KPN levert.
Ze zijn na de overname van KPN nog een hele tijd zelfstandig gebleven onder de vleugels van KPN, daarna is KPN begonnen met de consolidatieslag en heeft alles labels gemaakt. XS4ALL ook. Dat ze andere dingen doen als de rest van de labels is de speelruimte die ze hebben. Maar de overgang van destijds fatsoenlijke hardware naar die Fritzboxen is echt niet fraai te noemen.

Inmiddels kunnen die dingen wel wat mee, maar vooral in het begin was het huilen. Hoeveel van die dingen we er thuis al doorgejaagd hebben is niet meer op 4 handen te tellen. Om nog maar niks te zeggen over (nog steeds!) enorme kak DHCP server die erin zit. Leuk voor als je 5 apparaten hebt maar als je hele familie even op de wifi wil is het zo einde oefening omdat hij iets simpels als DHCP flush niet kan. Een lease eindtijd was ook een hele tijd zo'n drama met die dingen.

Inmiddels zit er verbetering in maar de afgelopen jaren was het huilen met de pet op.
XS4ALL is geen label maar nog steeds een zelfstandige onderneming. Ja KPN heeft invloed maar moet zich nog steeds houden aan de overeenkomst die 20 jaar geleden gesloten is.

De Fritzbox is ook geen keuze van KPN maar geheel van XS4ALL zelf.

[Reactie gewijzigd door sylvester79 op 18 juli 2018 15:39]

Die fritzbox werkt prima zeker in combinatie met 2 wifi versterkers en het feit dat die op korte termijn ook een meshnetwerk gaan vormen... Daarin lopen ze echt voorop. Daarnaast heb ik echt nooit problemen met de tv die kastjes werken prima.
Voor het bedrag dat je op jaarbasis bespaart kun je heel wat wifiversterkers/meshes laten leggen in je huis. Die TVkastjes van ze is ook niets mis mee. Maar dat is bij andere partijen ook niet anders, die gebruiken over het algemeen allemaal dezelfde TV apparatuur. Wel van een ander merkje, maar de specs/chips zijn allemaal hetzelfde. De software ook trouwens.

De vraag is vooral: is xs4all die extra prijs waard? Voor bijvoorbeeld T-Mobile thuis betaal ik 50 euro, voor XS4all voor hetzelfde pakket 81. Rond ik dat af naar 80, betaal ik op jaarbasis bij een tmobile (of tele2) 600 euro, bij xs4all 960. Dat verschil is wel zo idioot groot dat ik het niet helemaal vertrouw. Ook omdat ik met mijn huidige oplossing ook gewoon overal goed wifi, geen storingen en uitstekende TV heb. Van die 360 euro die ik per jaar bespaar kan ik wel leukere dingen bedenken om te doen dan het aan een xs4all te geven. Je bent meestal wel wat langer klant bij zo'n bedrijf dan een jaartje. Die zeer zeldzame keer eens in de vijf jaar dat ik een storing heb wil ik voor die 360 euro wel een dagje langer wachten.
Nadeel bij T-Mobile vooral is dat alsbje op meerdere tv's wil opnemen je per kastje extra betaalt en je opnames van TV 1 niet kan kijken op TV2 bijvoorbeeld. Daarnaast zit in die 81 euro bij mij wel ook spotify erbij in, toen ik laatst ging vergelijken kwam ik met mijn eisen op een heel klein prijsverschil (spotify meegenomen) wat het voor mij niet waard is. Daarnaast de vele klachten online over T-mobile heeft mij doen besluiten het niet te doen.
bij XS4ALL werken nu merkbaar veel meer KPN-ers dan, zeg, 8 jaar geleden. Dat is te merken in de cultuur en de manier van bedrijfsvoering. Opvallendst vind ik de marketing; vroeger waren ze er trots op dat de enige marketing, goede dienstverlening was.
Ik ben zelf tevreden met mijn Fritz!box (in het begin van ADSL zo'n stomme Speedtouch) en technisch doen ze het meeste nog steeds prima.
Veel mensen vinden de Fritzbox een fijn apparaat. En ik snap dat ook wel, je kunt er erg veel aan tweaken en het Wi-Fi signaal is best goed.

Mijn probleem met de Fritzbox was dat het altijd NAT toepastte. Ook bij gebruik van een eigen IPv4 subnet (mooie feature van XS4ALL) pastte dat ding een 1-op-1 NAT vertaling toe. (Je PC heeft dan een echt publiek IPv4 adres, maar de Fritzbox neemt datzelfde adres zelf ook aan.)

Een normaal mens zal daar niks van merken, maar omdat ik vaak allerlei netwerk protocollen op een heel laag niveau test kan ik niet het risico lopen dat die Fritzbox mijn resultaten beinvloed.
Je kunt ook nog telnetten naar die fritzbox en dan kun je helemaal los gaan.
XS4ALL betaal je meer, maar qua service zijn ze onverslaanbaar.
Die mening kan ik niet delen. Het is een n=1 verhaal (net als het jouwe), maar bij mij werd de verbinding 3x binnen 2 maanden verbroken, en elke keer wegens administratieve fouten. Bij de laatste keer bleek dat ze op mijn persoonlijke account een volslagen onbekend aansluitadres op een industrieterrein stond.

Kan allemaal wel zijn dat ze technisch gezien goed zijn (hoewel ik van maximaal 8Mbps in een grote stad nou niet echt heel warm werd), maar administratief was het een rommeltje.
Ik ga daar in ieder geval nooit meer weg.
En ik ga er nooit meer naar terug. :+
N=1 geldt ook de andere kant op natuurlijk. Ze zijn al jaren nummer 1 bij o.a. de consumentenbond, hoewel ik zelf niet altijd die onderzoeken even betrouwbaar vind zit er ongetwijfeld wel een kern van waarheid in. Daarnaast geen enkel bedrijf is perfect, en geen enkel groot bedrijf heeft 100% tevreden klanten.
Toen ik van xs4all adsl wilde overstappen naar telfort glasvezel en wat vragen had voor xs4all, heb ik hun helpdesk gebeld en stond ik bijna 2 uur in de wachtrij. Dagen later nog eens geprobeerd. Niet meer gelukt.

Vervolgens per email een klacht ingediend.
Nooit meer iets van gehoord.

Een enquete ingevuld, met naam en telefoonnummer
Nooit meer iets van gehoord

Zoveel anders als de rest zijn ze niet. Net zoals de andere providers hebben ook zij af en toe hun dag/week niet.
Dat kan heel goed zijn gebeurt nogmaals geen enkele organisatie is perfect, mij gaat het er vooral om dat als ik ze al nodig heb ok technisch competente mensen aan de lijn krijg die geen vast script doorlopen en dichtslaan als je als klant een andere vraag hebt dan de dames en heren van andere providers hebben geleerd tijdens hun twee weken inwerktraining.... En ik wacht liever 2 uur dat ik goed geholpen wordt dan dat ik in 5 minuten klaar ben om weer met mijn kluitje terug 't riet in te gaan.
Klopt, maar ooit bij Ziggo meegemaakt dat tot mijn verbazing ook iemand van het script afweek en mij goed hielp (Was bij een storing van een famillie lid).

xs4all heb ik overigens na 2 uur nooit bereikt. Ineens werd de verbinding verbroken
Ik had de telefoon op de speakerstand op tafel gelegd.
De dag erop nog eens geprobeerd, maar toen ging het na 10 minuten ook weer mis.

Tegenwoordig lukt het mij vrij goed om door de scripts heen te komen en doorverwezen te worden naar de technische dienst,. Als Tweaker is dat een handigheid die je wel kan ontwikkelen. Accepteren dat je het proces moet volgen en vervolgens vriendelijk meebewegen.
Word als techneut nogal eens gevraagd om te helpen en deze methode werkt eigenlijk bij iedere provider.

xs4all is een goede provider, maar in mijn ogen geen excellente meer die het prijsverschil waard is.
Ieder zijn mening (gelukkig). Het probleem zit hem vooral bij de geoutsourcede helpdesks, die mogen en kunnen niks (heb er zelf gewerkt zowel aan de telefoon als in de rol van leidinggevende) en veel mensen geven het dan ook meteen op en gaan schreeuwen op een consumentenplatform als kassa of klachtkompas hoe vreselijk de service wel niet is... Mijn truc om sneller goed geholpen te worden bij bedrijven is om als om een administratieve vraag gaat altijd te vragen naar de afdeling opzeggingen (die is bij de meeste bedrijven nog in eigen beheer, medewerkers kunnen een mogen dus meer) of bij technische vragen gewoon een aantal technische termen in 1 zin gooien en de betreffende medewerker verbind je door.
Dank
Weer een goede tip er bij
Ook KPN is nog steeds vrij duur, duurder dan Online
Nee hoor. KPN vraag voor 100/100 glasvezel EUR 66,50 per maand met eerste helft van het jaar EUR 44,00. Dat is toch echt voordeliger dan Online.
Appels met peren vergelijken, het online pakket is completer. Je moet het kpn pakket dus ook aanvullen.
Ja maar ik ben 1,5 jaar klant geweest van online.nl (over DSL) altijd wel problemen gehad met een verbinding die 30mbit diende te zijn en heel vaak storingen waardoor je maar 3mbit haalde. Het is niet een provider met een goede naam waarvoor je bereid zou zijn zoveel te betalen. Kon na 1,5 jaar gelukkig kostenloos opzeggen en toen overgestapt op een andere DSL provider.

(Nu na zoveel jaren toch maar overgestapt naar Ziggo, omdat mijn DSL lijn maar niet geupgrade werd en 30mbit mij toch te laag was.)
Hier precies hetzelfde, KPN verdomt het om hier in het dorp VDSL uit te rollen en zit ook met max 20 mbit, daarom maar naar het veel duurdere Ziggo gegaan, heb ik tenminste 200 mbit :)
Bij xs4all.nl betaal je voor mail only alleen al 15 euro p/m !!!! En ze weten dat ze je in de tang hebben als je al een heel oud mailadres hebt dat je wilt behouden… Pure oplichterij !
XS4ALL heeft nog altijd die cultstatus van vroeger. Dat het allang opgeslokt is door KPN en enkel nog als merk bestaat wordt vergeten. De hobbieclub van vroeger waar de eigendraadse kwaliteit bovenaan staat is er allang niet meer.
XS4ALL heeft alleen een top service. Bij Online ligt dat toch wel eventjes wat anders.
Online.nl heeft tegenwoordige de (redelijk) unieke positie dat ze redelijk wat dingen bieden in het standaard Interactieve TV pakket zoals Fox Sports en wat andere add-ons zoals een paar uur opnemen e.d.. Dit is (wellicht helaas) reden om de prijs te kunnen verhogen zonder veel klanten te verliezen.
Ahh, dat wist ik dan weer niet! Zit er echt standaard Fox Sports in ja? Toch is het best een achterlijk business model, want niet iedereen heeft het nodig. En met deze prijzen sta je onderaan op vergelijkingssites en gaat eigenlijk iedereen wel met een grote boog om je heen.
Volgens mij dwingt FoxSports dit af en kun je er als (relatief) kleine provider daar moeilijk onderuit komen. Fox heeft namelijk haar business model aangepast dat ze liever veel meer klanten hebben en een veel lager maandelijks tarief rekenen, dan dat ze 17/18 euro per maand rekenen (nu bij Ziggo) en veel potentiële klanten afschrikken.
Ik vind overigens niet dat dat een prijsverhoging van 9,50(!) verantwoord, verder onbekend met de diensten die Online extra levert t.o.v. de concurrenten.
Volgens mij dwingt FoxSports dit af en kun je er als (relatief) kleine provider daar moeilijk onderuit komen.
Dat geldt alleen voor het eerste kanaal. T-Mobile biedt deze ook aan in het standaard abonnement en daar ben je een heel stuk goedkoper uit. Het aanbieden van het volledige pakket Eredivisie kanalen is een keuze van Online.

Online staat bij mij bekend als prijsvechter met een matige reputatie. Ik denk dat ik daar niet alleen in sta. Dan kom je niet weg met prijzen die gelijk liggen aan die van mainstream providers als KPN.
Online heeft Fox Sport 1, 2 en 3 in het basispakket. Bij T-Mobile en de meeste andere providers krijg je alleen FS1 (of helemaal geen Fox Sports-zenders) zonder bijbetaling.

https://www.online.nl/pakketten/alles-in-1/

Daarnaast kun je 100 uur "online" opnemen (cloud) zonder bijbetaling.

[Reactie gewijzigd door Heroic_Nonsense op 18 juli 2018 15:39]

Wat lever Online meer af dan de concurrenten ?
Het IPTV pakket is best wel scherp, ik meen me te herinneren:
  • 10 uur opnemen;
  • begin gemist;
  • terugkijken;
  • goed functionerende IPTV online website (in browser kijken);
  • goed functionerende Android app met Chromecast functie (ook buiten eigen woonadres);
  • ik dacht 5 devices te koppelen, ik weet de kwaliteit van iOS app niet;
  • en dus Fox Sports er standaard in.
Niet heel anders dan Kpn (en zijn labels) dus.
Wel voor het instappakket en laat dat net de prijzen zijn die voornamelijk vergeleken worden als we het over Online.nl hebben.
Of ziggo, bied standaard geen foxsports maar wel Formule 1 en dat is momenteel volksport nummer 2 volgens mij ;)
En opnemen en terugkijken is niet echt gelimiteerd geloof ik.
Behalve dat je daar 200 uur opnemen krijgt.
Dat heb ik bij T-Mobile ook maar dan voor tien euro minder. Opnemen, fox sports, extra decoder en ook nog 5 euro korting per maand omdat ik mobiele telefonie heb van t mobile.
Bijzondere prijsverhoging inderdaad... Niet dat je overal de keus hebt, maar Caiway glasvezel 300/300 incl televisie (75 kanalen oid) kost 60,50. Daar zaten ze met het oude tarief van 63 euro voor 200/200 dus al boven.
Is inderdaad niet echt financieel verantwoord om hier klant te blijven, je hebt bij enkele providers zelfs met een 'normale' verbinding voor minder geld dezelfde (of hogere) snelheid
toevallig dat ze mij als klant belde en vroegen of ik tegen een kleine meerprijs een force snelheidsverhoging wou.
uiteraard met een nieuw contract voor 1 jaar, ik wacht al langere tijd op ziggo in mijn straat en die komt over enkele weken/maanden zodat ik ook F1 kan kijken (Y)
tis inderdaad wel heel tegensrijdig. Ik kreeg juist van tmobile eindelijk eens lagere prijzen dit jaar. Kon snelheid verhogen en kosten verlagen in 1 klap.. HOE maken ze die 9,50 nodig? Lopen KPN en Canal digital ze te narren met hoge inkoop prijzen ofzo?
Reken er maar op dat de andere ook hun prijzen gaan verhogen, aangezien er geen echte concurentie is.
Online.nl was tevens de allerslechtste ervaring die ik ooit heb gehad met een provider van wat voor service dan ook. Het was werkelijk om te huilen. Nu zit ik bij een andere aanbieder, en als ik de prijzen vergelijk ben ik ook nog eens stukken goedkoper uit. Wat zijn ze denkende bij online.nl

TLDR - Ik raad het STERK AF ooit klant te worden bij online.nl
mis hebben ze nu eindelijk dingen omgedraaid. het was dacht ik zo erg dat het nog in kassa terug kwam.
Tele2 100/30 voor ¤30. bijna de helft goedkoper, je bent echt gek als je anno 2018 nog steeds meer dan ¤50 betaald voor een internet abbo.
Jij hebt geluk dat je over DSL 100/30 haalt. Bij velen, zoals bij mij, is dat een baggere 30mbit verbinding en moet ik wel 54 euri´s betalen aan Ziggo voor 200/20 :)
weet niet wat je allemaal doet maar red me eigenlijk wel met 30. kan een 4k netflix streamen en dan heb ik nog 10+mb over voor de rest(zouden nog ongeveer 2 andere mensen netflix of youtube kunnen kijken.)
5 pc´s, 5 smartphones, 2 ps4, 2 iptv boxen. ;)
allemaal tegelijk in gebruik? lijkt me een groot huishouden
Nou de meesten van de apparaten wel. En aangezien wij niet een jaren ´60 huishouden zijn die alleen surft, maar ook parallel netflixt, spotifyt en gamet hebben we die snelheid dus echt nodig.
Faillisement vraag je aan bij de rechtbank niet bij de KvK. Die registreert alleen de uitspraak van de rechtbank.
Oops, je hebt gelijk. Aangepast! :)
Zelfs met low-orbit satellieten is de latency om te huilen. Fantastische oplossing als je geen ander signaal kunt krijgen, maar voor de meesten zal 4G/3G of een kabeltje de betere keuze zijn.
Niet helemaal juist wat je nu roept.

Je kunt als je een contract voor een bepaalde tijd voor een bepaalde prijs hebt afgesloten maalt het niets uit. Die prijzen blijven gelijk. Anders.pleegt Online.nl contractbreuk.

Alleen nieuwe abonnees en mensen met een contract die per maand steeds wordt verlengd geef je wel het juiste advies.
Er zijn goedkopere alternatieven.
Ehm nou nee. Lees anders nog een keer de algemene voorwaarden.
Heb je deels gelijk in.
Maar lees eens de Nederlandse consumenten wetgeving. Die staan ruim boven de algemene voorwaarden. Daarin staat de bepaling waar we het over hebben.

Is er een absolute noodzaak voor de verhoging, dan heeft iedere klant 30 dagen de tijd om op te zeggen zonder verdere opgave van reden.

@dehardstyler hieronder.
Lijkt me wel als je er zo naar kijkt...bizar.

[Reactie gewijzigd door jqv op 18 juli 2018 16:41]

Is er een absolute noodzaak voor de verhoging, dan heeft iedere klant 30 dagen de tijd om op te zeggen zonder verdere opgave van reden.
Nou als we naar het percentage kijken waarmee het verhoogt wordt, lijkt het wel absolute noodzaak. Alsof ze bijna failliet gaan. :P
Probleem is alleen dat je niet overal zoveel keuze hebt uit de glasvezelaanbieders. Genoeg plekken waar je maar uit 1 aanbieder kunt kiezen (ofwel geen keuze).
Dat gaat in het geval van online in ieder geval niet op. :)
Ach, volgende maand gaat de rest ook verhogen denk ik. Julian kan alvast de nieuwsberichten schrijven, handig, gewoon een template met de providernaam en de verhoging en klaar.

Zo gaat dat pakweg elk jaar, ik krijg dan prijsverhoging van m'n provider en als ik dan naar alternatieven ga zoeken zijn die toevallig ook net allemaal met hetzelfde bedrag omhoog gegaan.
Met ¤9,50 in een keer voor elk abonnement? Echt niet. Gaat niet gebeuren.
Ook fijn dit in de vakantie te doen. Veel mensen op vakantie en die hebben bij terugkomst nog maar enkele dagen om hun contract op te zeggen... Veelal te kort om iets nieuws te regelen zodat je dan zonder Internet komt te zitten...
Je abonnement is gewoon maandelijks opzegbaar na het eerste jaar (of na 2 jaar in uitzonderlijke gevallen)
Dus dan moet je nog eerst je contract uitzitten voordat je kan opzeggen na je contract. Wat heb ik eraan als ik nog eerst bv 12 maanden van mijn 2 jarig contract moet uitzitten met een 9.50 verhoging per maand? Dat kost me dan nog 114 euro voordat ik kan opzeggen, omdat deze geld graaiers deze wijziging tijdens mijn 3 weken vakantie doorgeven, waardoor ik zo goed als geen tijd heb om het normaal te kunnen verhuizen naar iemand anders zonder dat ik downtime heb. Maw je betaald sowieso al 9,50 euro voor 1 maand extra omdat je anders niet normaal kan overstappen. Zelfs als je niet op vakantie bent gegaan, is het erg kort om dit zo aan te kondigen. Bij glasvezel hebben ze eerst 3 weken de tijd nodig als bedenktijd en daarna nog een paar weken om het echt uit te voeren.
Je abonnement is gewoon maandelijks opzegbaar na het eerste jaar (of na 2 jaar in uitzonderlijke gevallen)
Als de tarieven gewijzigd worden binnen 3 maanden na het aangaan van het contract, heb je ook het recht om het te laten ontbinden.
tja, dan kun je altijd aangegeven dat het niet met een redelijk termijn is aangekondigd geweest.
Dat snap jij heel goed! Ambtenarentrucs.
Als je dan voorstelt dat je bij XS4ALL ¤ 71.00 voor 100/100 per maand betaald, dan is online.nl wel een hele slechte keuze.

Bij XS4ALL krijg je dan ook nog 1GB data voor mobiel internet voor tablet bij. En gratis Spotify.

[Reactie gewijzigd door TheAcentra op 18 juli 2018 11:17]

Als je dan voorstelt dat je bij XS4ALL ¤ 71.00 voor 100/100 per maand betaald, dan is online.nl wel een hele slechte keuze.
Of bij kpn, alles in 1 basis met 500/500 voor ¤61.50,-
Dat is niet voor 500\500. Dat kost ¤74.50 i.c.m. interactieve tv.

De prijzen zijn vergelijkbaar met die van XS4ALL en afhankelijk van wat je nodig hebt ben je bij de ene een paar euro goedkoper uit dan bij de andere.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 18 juli 2018 11:30]

Dat is niet voor 500\500. Dat kost ¤74.50 i.c.m. interactieve tv.

De prijzen zijn vergelijkbaar met die van XS4ALL en afhankelijk van wat je nodig hebt ben je bij de ene een paar euro goedkoper uit dan bij de andere.
Niet helemaal: link


Dit is het pakket wat ik zelf ook heb. Interactieve tv, bellen en internet 500/500. Alleen programma opnemen zit er niet bij, maar wel terug kijken. En omdat ik kpn mobiel heb ook nog extra's.

[Reactie gewijzigd door michelsoe12 op 18 juli 2018 11:42]

of bij tweak voor 365 euro per jaar voor 1000/1000 en gewoon lekker tv via ziggo voor 18,95 of desnoods 40 euro per maand alsnog goedkoper dan kpn ;) al lijken ze dat nu onmogelijk te hebben gemaakt (ik heb gelukkig nog 2 ci+ modules en smartcards)
Want? Bij online ben je minder dan 71 euro kwijt voor 100/100 volgens de tabel hier boven.
Voor 75 heb je 200/200 alles in een, wat bij XS4ALL 81 kost volgens hun site.

Edit:
Volgens mij zijn die voorwaarden niet meer van toepassing.
Volgens de site krijg je 500mb per maand gratis, en het eerste jaar alleen 1GB. Daarbij krijg je alleen korting op Spotify, en betaal je als nog 9 euro per maand.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 18 juli 2018 11:27]

Bij tweak heb je 1000/1000 voor 55.95 incl bellen en tv!
Maar dan krijg je Sparql tv wat je echt niet wilt.
OMG! Ik lees het op fora hier.
Als je in Almere, Enschede, Leeuwarden, Dronten of Deventer woont ja.
maarja, tweak is maar op weinig plekken beschikbaar. Maar is wel natuurlijk de beste wat betreft snelheid/prijs, geen idee hoe het met de kwaliteit zit.
Voor zover ik weet is Spotify premium niet meer van toepassing bij XS4ALL :'(
Spotify premium is nog van toepassing op bestaande klanten. Nieuwe klanten mogen ¤ 9,-- aftikken.
Ik heb XS4ALL maar hoe kom je erbij dat Spotify gratis is?
Ik heb vorig jaar XS4ALL afgesloten, bij een alles in 1 pakket zat spotify gratis, dit jaar verlengd en als bestaande klant mijn spotify gratis kunnen behouden, 6 maanden 10 euro korting gekregen weer en daarnaast een 2e gratis wifiversterker die binnenkort een mesh netwerk ondersteund... Bij mij komt er echt geen andere provider meer in voorlopig!
Dan is online.nl nog steeds goedkoper met ¤ 65,-- toch?
Bij KPN betaal je ¤71,50 per maand incl vaste lijn voor 200/200 en dan heb ik de 3 tot 6 maanden korting die je krijgt nog niet eens meegerekend én reken ik niet met het goedkoopste pakket maar met standaard. :+ Hoe “prijsvechter” Online dan fors duurder ¤75 kan vragen voor 200/200 terwijl er niets tegenover staat en een stuk slechtere service biedt is een groot raadsel. Oo

Nu is KPN sowieso behoorlijk redelijk qua glasvezelprijzen (jaja, wat lokale projecten uitgezonderd), maar dan nog...

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 18 juli 2018 11:21]

Het is ¤66 bij XS4ALL voor 100\100 i.c.m. TV.

Ik weet niet wat je bij Online.nl er bij krijgt, maar bij XS4ALL kan je in aanmerking komen voor een aantal extra's zoals een gratis extra tv ontvangers, gratis wifi versterkers en volgens mij ook een gratis installatie door een monteur. Geen idee of er nog meer bij zit.

Online.nl heb ik geen ervaring mee. Wellicht dat zij ook zulke dingen gratis aanbieden. Bij Ziggo is dat bijvoorbeeld enkel tegen betaling.
XS4ALL is dus nog steeds duurder na de prijsverhoging van online.nl? Daarnaast zijn niet alle aanbieders overal beschikbaar.
Hoe ver van tevoren is dat aangekondigd dan? Want als het daadwerkelijk vandaag of volgende week ingaat is dat wel een naaistreek. Geef dan de klanten de kans om een andere provider te zoeken.

Een prijsverhoging moet best een keer kunnen, maar 9,50 is belachelijk, zeker op zo'n korte termijn
Volgens de wet mag je na dit soort prijsverhogingen een bepaalde tijd (een maand geloof ik) kosteloos direct je abonnement opzeggen, zonder gebonden te zijn aan looptijd e.d. Dit is dus by default al geregeld. Het lijkt me voor providers veiliger om die regeling te gebruiken ipv hun eigen voorwaarden juridisch op te stellen.
Toch maar even nagezocht, het blijkt volgens de consumentenbond (informatie van april dit jaar) helemaal niet te kunnen, tenzij je binnen 3 maanden van de aanvang van het contract zit. Het lijkt er ook op dat dit vorig jaar ook al is gebeurd.

EDIT: Zie de reactie van @WhatsappHack waarom ik niet correct heb gelezen. Goed opgemerkt!

[Reactie gewijzigd door Stoelpoot op 18 juli 2018 11:41]

Ja die zeggen ook: “Als je na een prijsverhoging van de overeenkomst af wilt (ontbinden), stuur dan een aangetekende brief naar de leverancier, binnen 2 weken nadat je op de hoogte bent gesteld van de prijsverhoging. “

14 dagen dus om er onderuit te komen. ;(
Maar dat verhaal met 3 maanden is wat raar. Naar mijn weten mogen ze altijd de voorwaarden wijzigen, maar dan mag jij gewoon onder je contract uit tenzij het een positieve wijziging is.
positief of negatief maakt volgens mij niet uit, een wijziging an sich is voldoende.
Als de wijziging in jou voordeel uitpakt, zoals een prijsverlaging, dan mag je niet ontbinden.
Ik dacht dat er ontbonden mag worden bij elke eenzijdige aanpassing aan de voorwaarden, ongeacht of het in het voor- of nadeel is van de klant.
Nope:
https://blog.iusmentis.co...g-je-abonnement-opzeggen/

Daar staat trouwens ook dat er minstens 4 weken van te voren over moet worden gecommuniceerd, dus niet enkele dagen wat Online nu probeert.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 18 juli 2018 12:12]

Maar zoals @Blokker_1999 zegt weet een provider niet van tevoren wat nadelig is voor jou. Het is namelijk prima aannemelijk te maken in het scenario wat hij hierboven schetst dat het nadelig is voor de abonnee dat de prijs verlaagd wordt.

Een beetje hetzelfde idee als met werk. Op een gegeven moment heeft meer verdienen in absolute euros vrij weinig zin meer doordat je het direct mag afdragen, maar kun je er ook voor kiezen om minder te werken en netto hetzelfde bedrag over te houden.

In het eerste geval heb je bruto een hoger salaris maar houd je er netto minder aan over dan voorheen.
Er wordt gekeken of het voor-/nadelig is voor jou ten opzichte van de voorwaarden van jouw huidige contract.
Tenzij in jouw contract is opgenomen dat een regeling elders afhankelijk is van de prijs van jouw telecom abonnement, heeft de provider er dus geen hol mee te maken welke andere regelingen jij hebt lopen of niet :)
Maar dat staat niet in het artikel en niet in de uitleg van de minister.

Het gaat om de bescherming van de abonnee en ik denk dat je het prima hard kunt maken als je door een verlaging meer gaat betalen. Zeker als je de provider gevraagd hebt voor jou niet die wijziging in het contract door te voeren. Een dergelijk recht heb je namelijk ook gewoon. Je bent immers een contract aangegeaan dat twee kanten op werkt. Een provider kan dus niet in zijn eentje bepalen dat de prijzen omhoog gaan (want dan mag je het contract dus opzeggen) maar andersom geldt dat een verlaging ook niet zomaar kan. Hoewel het in de regel gunstiger voor je is, kun je in overleg natuurlijk gewoon ¤2 in de maand meer betalen als jij niet minder wil betalen.

Gaan ze daar niet mee akkoord dan is dit onder hele andere regelingen ongeldig te verklaren. Een contract is immers een conract. Of dit nu telecom of vastgoed is. Daar hebben twee partijen inspraak en overleg mogelijkheden binnen redelijke grenzen.
inderdaad, zo had ik ( lang geleden ) een abo via VF lopen, welke tariefwijzigingen kreeg voor buiten EU roaming, maar de prijzen van de SMS gingen omlaag.
Hierop heb ik opgezegd, ondanks dat ik nog nooit een stap buiten de EU gezet heb.

Het is niet voor de provider om te bepalen of iets nadelig/voordelig kan zijn, dat ligt aan de consument.
De opzegging werd gewoon geaccepteerd ( inclusief het 'gratis' toestel, wat in mijn bezit bleef )
Als de prijs van ¤50 naar ¤40 gaat heb je een voordeel. Gaat de prijs van ¤50 naar ¤40 maar gaat de snelheid van 200/200 naar 1/1 dan is er een grof nadeel. Best simpel dus :P Het moet aantoonbaar een voordeel zijn. Enkel de prijs wijzigen is niet perse een voordeel als er nog een “maar” aan vastzit die in je nadeel werkt.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 18 juli 2018 20:42]

Dan is de vraag, wanneer is iets een voordeel of nadeel? Bijvoorbeeld een prijsverlaging, als ik een regeling heb waarin kosten boven bedrag X vergoed worden, en door een prijsverlaging komt het onder bedrag X, is zo'n prijsverlaging nadelig voor mij.
Klopt bij een positieve wijziging mag je niet kostenloos opzeggen.

In dit artikel wordt niet aangegeven of dit ook voor klanten geldt met een lopend contract of dat het geldt voor nieuwe klanten of klanten die hun contract stilzwijgend hebben verlengd.
Misschien dat er een Tweaker is met een 'Online.nl-abo' die even kan posten hoe 't precies zit.(of iemand van de redactie van Tweakers @Xtuv )
@WhatsappHack Ik neem aan dat anders alle klanten vorige maand reeds een brief/mail heeft gehad met een mededeling over deze enorme prijsverhoging. Ze weten zelf ongetwijfeld dat het anders niet door de beugel kan...
Vandaar dat ze het in de vakantie doen, komen de klanten terug van vakantie en zitten ze er weer aan vast. Dat is een smerige streek.
De ACM heeft daar een keer een uitspraak over gedaan dat het redelijk moet zijn, dus tijdens vakanties en zaken als kerst moet de termijn verlengd worden.
En die langere termijn is dan hoe lang? En geven ze dat zelf ook aan in hun aankondiging?
“Redelijk”, de ACM had het over “bijvoorbeeld” 4 ipv 2 weken tijdens vakantieperiodes. Als t niet redelijk is gewoon bij de ACM aankloppen lijkt me en een klacht indienen.
Maakt dat uit? Als jij kunt aantonen dat je op vakantie was en het daarna zo snel mogelijk hebt opgepakt dan is dat een vrij redelijke effort van jouw kant binnen een redelijke termijn. Er is immers nooit een ontvangstbevestiging geweest richting de verzender en dus kan hij niet aannemen dat het bericht tijdig bij jou is aangekomen.
Ik vind het er niet helemaal ondubbelzinnig in staan of dit een plicht is, of iets wat de webwinkel kan doen. Maar het zou wel informatie die ik in het verleden heb gezien bevestigen dus ik ga er van uit dat het inderdaad wettelijk zo is.
Dat is niet helemaal waar. Het gaat erom dat je ten alle tijde je abonnement mag opzeggen als je binnen 3 maanden na aanvang van je contract zit. Over het algemeen mag je, indien de algemene voorwaarden dit toelaten, ook altijd opzeggen na een prijsverhoging. Zeker als die prijsverhoging groter is dan de consumentenprijsindex (CPI). Het CPI bedraagt momenteel 1,7%, dus een prijsstijging van 1,7% zou Online gewoon mogen doen, ook op basis van hun algemene voorwaarden:
6.2 Online.nl is gerechtigd de prijzen van de Diensten jaarlijks
aan te passen overeenkomstig de consumentenprijsindex
(CPI) van het CBS. De Klant heeft niet het recht de
Overeenkomst uit hoofde van deze aanpassing op te zeggen.
Deze voorwaarde zegt min of meer dat Online.nl dus zijn prijs met het CPI-percentage mag aanpassen. Hier gaat het om een verhoging tussen de 14,5% en 19,79%. Dit ligt ruim boven het CPI-percentage, dus is het een reden voor opzegging. Daarnaast kun je na je contractperiode altijd maandelijks opzeggen bij Online.nl.
Opzegging bij een prijsverhoging is wettelijk geregeld, wat er ook in de algemene voorwaarden staat.
Ehhmm. Nee. Zolang het binnen de CPI-grens is, is het gewoon bij wet geregeld:
Bij prijsaanpassingen op basis van de CPI is het niet gebruikelijk de klant gelegenheid te geven op te zeggen. Het idee is dat de CPI een objectieve maatstaf is over hoe duur alles vandaag de dag is, en daarmee slechts een correctie oplevert om de afgesproken prijs weer net zo hoog te laten zijn als op de ingangsdatum. De klant gaat er dus formeel niet op achteruit; de prijzen worden weer “bij de tijd” getrokken.
Je moet het alleen wel, zoals Online heeft gedaan, opnemen in de algemene voorwaarden. Maar omdat het hier een veel grotere verhoging betreft, kun je hier als klant gewoon opzeggen. Was het meer richting de 2 euro gegaan, dan niet.

Volgens mij doet Ziggo minder moeilijk, trouwens.

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 18 juli 2018 15:26]

Consuwijzer. Dit gaat over abonnementen en niet over aankopen in een (web)winkel
Wanneer mag een ondernemer de prijs wijzigen?
Een ondernemer mag de prijs wijzigen als dat in de algemene voorwaarden staat. In de voorwaarden moet staan om welke reden hij de prijs mag verhogen. De prijzen mogen bijvoorbeeld elk jaar met een klein bedrag omhoog gaan.

Hebt u, toen u de overeenkomst afsloot, algemene voorwaarden gekregen? Dan bent u eigenlijk al akkoord gegaan met de voorwaarden. Stond er in de algemene voorwaarden een gegronde reden om de prijs te wijzigen? Dan gaat u daarmee automatisch akkoord met de prijsverhoging.
Wanneer ze in strijd handelen met de AV kun je kostenloos opzeggen binnen een redelijke termijn. 2 weken lijkt me kort om 'redelijk' te zijn.

[Reactie gewijzigd door BrokenTable op 18 juli 2018 11:34]

Leuk voor de mensen die nu net 3 weken op vakantie zijn gegaan

[Reactie gewijzigd door Madman_K op 18 juli 2018 11:30]

Daarom doen ze het nu waarschijnlijk. Gebeurd welk vaker, ook in lokale politiek met de 6 weken termijn. Helaas is de werled verrot.
Leuk voor de mensen die nu net 3 weken op vakantie zijn gegaan
Die hebben over 3 weken nog steeds de tijd om op te zeggen ... en dan gaat hun maand pas lopen
Een provider sluit je niet op de dag zelf af, dat gaat per kalendermaand.
Zeg jij op 23 juli op, loopt je abo tot 31 augustus, daarna is het stil
Los daarvan lijkt het me behoorlijk irritant om op zo'n korte termijn ineens een andere provider te moeten zoeken. Wss ook nog met wat downtime, want niet elke provider staat al binnen een week op de stoep (bijv kpn duurt al snel 3 a 4 weken).

Voor mij als niet klant van Online dus een belangrijk argument om dus ook nooit voor ze te kiezen mochten ze al een overweging worden (heb geen glas, alleen kabel of adsl). Geeft een vreemd signaal af zo. Nog los van de hele forse prijsverhoging.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 18 juli 2018 11:26]

Vraag me af of dit überhaupt zomaar mag. 20% is wel erg veel.
Hoezo niet? Of ze het bedrag nou met ¤0,01 verhogen of met ¤1.000.000, je mag altijd kosteloos opzeggen bij een contractwijziging. Dat niemand bij het laatste bedrag klant blijft, is natuurlijk logisch. ;)
Nou, als een leverancier plotseling een maandbedrag met 1 miljoen verhoogd, dan lijkt me dat moedwillige oplichting, maar goed.

Maar ik ken de algemene voorwaarden niet, lopende de vaste contractsduur heb je toch ook een vaste prijs, mag ik hopen? Als dat niet zo is, dan is dat wel heel scheef. Daarbuiten ben je wat meer aan de grillen overgeleverd, maar kun je ook sowieso makkelijk overstappen.
Wat is daar oplichting aan? Als ik jou nu elke maand een internetabonnement verkoop voor ¤50, maar niet meer uitkom met mijn kosten en jou nu een brief stuur met een prijsverhoging: "Beste Keypunchie, Helaas we komen niet meer uit met de kosten. Vanaf volgende maand wordt jou abonnementsprijs ¤1.000.000. Je kunt nu binnen 30 dagen kosteloos opzeggen, of klant blijven bij ons."

Dat is geen oplichting, en volgens mij is er niet eens een wet die over prijsverhogingen gaat. ( correct me if I'm wrong ). Ik weet wel zeker dat het geen oplichting is, je bent er immers van op de hoogte.
Omdat dat dat bedrag niet redelijkerwijs als prijs voor de geleverde dienst kan worden gezien en dat de aannemelijke reden voor zo'n truc zal zijn om onoplettende consumenten een bedrag afhandig te maken. Dus, het bizar verhogen van de prijs in de hoop dat de tegenpartij er te laat achter komt.

Oftewel: Het behalen van voordeel door een ander te misleiden met behulp van listige kunstgreep.

Nou kun je beargumenteren dat als iemand oprecht de prijs van een internetabonnement met 50 naar 1.000.050 verhoogd, dat het dan geen oplichting is, en dat is technisch waar. Er is echter, onder de huidige omstandigheden in Nederland, geen enkele oprechte reden waarom je dat zou doen.

Zoals je in de commentaren hier merkt, er is al veel scepsis over verhoging met een tientje.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 18 juli 2018 11:46]

Omdat dat dat bedrag niet redelijkerwijs als prijs voor de geleverde dienst kan worden gezien en dat de aannemelijke reden voor zo'n truc zal zijn om onoplettende consumenten een bedrag afhandig te maken. Dus, het bizar verhogen van de prijs in de hoop dat de tegenpartij er te laat achter komt.
Daar maak je een goed punt, en als we hier naar de bedragen kijken + de tijd van het jaar, dan is daar misschien zelfs in dit geval wel spraken van! ¤20 duurder dan bijvoorbeeld T-Mobile.
Er is echter, onder de huidige omstandigheden in Nederland, geen enkele oprechte reden waarom je dat zou doen.
En dat is dus eigenlijk met deze ¤9,50 voor mijn gevoel al zo.
Volgens mij is het zo dat je jouw contract mag opzeggen wanneer je het er niet mee eens bent.

Het is een beste verhoging inderdaad!

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 18 juli 2018 11:10]

Ja, maar dan zit je ineens zonder internet.
Hoe ver van tevoren is dat aangekondigd dan? Want als het daadwerkelijk vandaag of volgende week ingaat is dat wel een naaistreek. Geef dan de klanten de kans om een andere provider te zoeken.

Een prijsverhoging moet best een keer kunnen, maar 9,50 is belachelijk, zeker op zo'n korte termijn
Je hebt bij prijsverhogingen altijd het recht je contract te ontbinden.
het ging GreNade om het feit dat de verhoging 1 week van te voren wordt aangekondigd wat behoorlijk kort dag is om over te stappen naar iets anders zonder downtime.
Als ik nu aanmeld bij KPN ben ik over 5 dagen omgezet, Ziggo idem.
Als je opzegt, stopt de verbinding niet per omgaand, daar loopt een kalendermaand achteraan ivm administratieve verwerking.
nu opzeggen, is de hele maand augustus nog 'gewoon' online.

Ga je van DSL/glas naar hetzelfde, is het zelfs maar een administratieve handeling onder de providers, en merk je er niets van. Hoogstens wachten op een nieuw modem via de post.
Ga je van DSL/Glas naar Ziggo, heb je waarschijnlijk nog even dubbel internet ook
Ik zou even bellen ofzo. Het lijkt mij dat je tot het eind van je contract (per jaar?) je oude tarief betaald om daarna de verhoging te krijgen.
Vraag me af of dit wettelijk wel mag, volgens mij moet je dit sort dingen altijd 30dagen van tevoren melden, en niet 2 dagen.

Maarja zo werkt nu eenmaal M7 groep, die zien liever mensen gaan dan bijkomen. CD met zelfde eigenaar is ook al om tejanken met beroerde kwaliteit beeld en voor film/sport pakketen mag men net zo veel aftikken als bij andere providers alleen krijg je de helft minder kwa zenders.
Lijkt mij dat dit voor nieuwe klanten is en niet voor lopende contracten. Anders lijkt het mij inderdaad zeer sterk dat dit toegestaan is en kun je volgens mij je abonnement per direct kosteloos opzeggen?
Lijkt mij wel ja, immers veranderd je contract eenzijdig en mag je altijd opzeggen.
Anders lijkt het mij inderdaad zeer sterk dat dit toegestaan is en kun je volgens mij je abonnement per direct kosteloos opzeggen?
Ja, het is toegestaan. Natuurlijk moet de klant wel ingelicht worden over wijzigingen.

En ja, bij het wijzigen van de voorwaarden van een abonnement (waaronder het te betalen bedrag) mag de klant opzeggen. Strikt genomen is het geen 'per onmiddelijk' en kan dat pas vanaf het moment dat de nieuwe voorwaarden ingaan, maar dat moet je natuurlijk wel van te voren aangeven.

Wat je in de praktijk ook kan doen is bellen en aangeven dat je wilt opzeggen. Vaak krijg je dan een aanbieding die ze dan ook doen aan nieuwe klanten (bijvoorbeeld, betaal de eerste zoveel maanden slechts X in plaats van Y).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 18 juli 2018 11:45]

CD met zelfde eigenaar is ook al om tejanken met beroerde kwaliteit beeld en voor film/sport pakketen mag men net zo veel aftikken als bij andere providers alleen krijg je de helft minder kwa zenders.
Wat een onzin zeg, ik heb al jaren CD en dat beeld is prima in orde.
Lol beeld is prima in orde? met 30zenders(hd sd) die men verdeeld onder 60mbit/s kan je geen prima beeld noemen en krijgen, zelf ook CD(dit jaar opgezegt) en ziet er gewoon weg niet uit.
Lol beeld is prima in orde? met 30zenders(hd sd) die men verdeeld onder 60mbit/s kan je geen prima beeld noemen en krijgen, zelf ook CD(dit jaar opgezegt) en ziet er gewoon weg niet uit.
Ik weet niet wat jij kijkt, maar ik heb alles gewoon in HD.
Gaat er om dat CD teveel zenders op 1 transponder van 60Mbit/s zet dit zijn er rond de 30(zowel sd als hd), die dus met zijn allen 60Mbit/s mogen gaan delen met gevolg compressie tezien en dus slecht beeld weergeeft.
Gaat er om dat CD teveel zenders op 1 transponder van 60Mbit/s zet dit zijn er rond de 30(zowel sd als hd), die dus met zijn allen 60Mbit/s mogen gaan delen met gevolg compressie tezien en dus slecht beeld weergeeft.
Laten we het er op houden dat jij slecht beeld had bij CD en dat ik dik tevreden ben.
Ben benieuwd of mensen hierdoor gaan opzeggen. Waarschijnlijk bijna niemand. Bijna iedereen zit ook nog bij ING en alle mensen die zouden stoppen met roken als het meer dan 5,- zou kosten betalen nu 6,90 etc.
Deels mee eens omdat vooral tabak heel stapsgewijs omhoog is gegaan
Wij in ieder geval wel. Zaten bij online.nl voor de prijs (en omdat we al bij casema -> wanadoo -> orange zaten voordat het online.nl werd).
Je vergelijking gaat alleen compleet scheef. Met het voorbeeld van het pakje sigaretten stel je dat het alternatief geen internet meer nemen is (stoppen). En bij het ING voorbeeld merken mensen het (bijna) niet in de portomonnee als ze overstappen.

Bij het overstappen naar een andere provider merk je het direct in je portomonnee (10 euro is nogal wat).
Waarom zou ik niet bij de ING zitten? En overstappen zal wel zeker een optie worden MITS ze de keuze hebben van andere aanbieders op het adres waar je woont (dat hoeft bij glasvezel dus zeker niet altijd zo te zijn).
9,50 per maand omhoog is nogal wat :X (directeur wil zeker opslag dit jaar)

[Reactie gewijzigd door HKLM_ op 18 juli 2018 11:09]

Ook totaal geen toelichting oid.

Het is ook hoger dan de concurrentie wat het nog vreemder maakt.


Gezien de berichten van de afgelopen jaren moet het ergste worden gevreesd, en dat is dat het niet meer levensvatbaar is.
https://www.broadbandtvne...gest-market-for-m7-group/
Verstandig hoor, dan zullen steeds meer mensen kiezen voor glasvezel 8)7

Heb nu 100/100 telfort (onlangs verlaagd, gebruik de bandbreedte niet meer) met TV (2hd ontvangers) voor 47,50 p/m (door combi voordeel), daar zou ik hier 62,50 kwijt zijn, wordt m dus nooit.
Dit maakt niks uit voor glasvezel, zoals je zegt kan je gewoon wat goedkopers kiezen op diezelfde galsvezel :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 juli 2018 11:24]

100 mbit voor ¤ 62,50 per maand is echt duur. Caiway biedt dezelfde snelheid incl 70 zenders voor 48,50.
Breng ze niet op ideeën!
Dat netwerk van de Rekam is dan ook zo brak als wat. Je moet geluk hebben wil je daar een stabiele verbinding hebben.
Dat netwerk staat er totaal los van. Rekam is een lokale aanbieder en gaat enkel over Midden-Holland.
Caiway is leverbaar over meerdere provincies in Nederland
Toen ik overwoog om van Ziggo naar glasvezel te gaan switchen, kwam ik die lui tegen vanwege de lage prijzen. Zal een jaar of 2 geleden zijn. Ik zag vernietigende kritiek van klanten en wist genoeg. Nu ze genoeg klanten hebben proberen ze uiteraard te cashen. Zoals iemand hierboven zegt: dan gaat het vaak fout.
Ik lees ook bij veel reviews dat wanneer mensen hun contract opzeggen bij Online, er dan niet wordt gecommuniceerd met de klant dat ze de geleende hardware terug moeten sturen. De klanten krijgen dan pas 6 maanden later een incassering van Online voor 60EU ''omdat ze een brief hebben gekregen'' waarin stond dat ze de hardware terug moeten sturen... Erg onbetrouwbaar bedrijf dus... (lekker cashen zoals jij zegt)
1 2 3 ... 6