Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Microsofts Andromeda-project is 'Surface-apparaat op zakformaat'

In een interne Microsoft e-mail, die is ingezien door The Verge, refereert het bedrijf aan zijn Andromeda-project als een 'Surface-apparaat op zakformaat'. Volgens bronnen van de site lijkt het op renders die eerder zijn uitgekomen.

The Verge citeert een zin uit de e-mail die spreekt van een nieuwe 'pocketable Surface device form factor', oftewel een apparaat op zakformaat, die 'innovatieve nieuwe hardware en software samenbrengt om een persoonlijke en veelzijdige computing experience mogelijk te maken'. The Verge schrijft verder dat het apparaat een scherm heeft dat zich uitstrekt over twee helften die zijn gescheiden door een scharnier, en dat er in opengevouwen toestand geen tussenruimte tussen de schermhelften is.

De huidige engineering samples van het apparaat zouden dan ook identiek zijn aan renders die in 2017 zijn gemaakt door David Breyer op basis van Microsoft-patenten. Microsoft zou verder experimenteren met een stylus en met apps om aantekeningen te maken. Het bedrijf experimenteert volgens The Verge bovendien met een Arm-processor, maar zou nog geen keuze hebben gemaakt tussen Intel of Qualcomm. Bronnen zouden claimen dat Microsoft op elk moment nog kan besluiten te stoppen met het Andromeda-project.

Het Redmondse bedrijf zou het apparaat nog dit jaar willen uitbrengen, gevolgd door enkele van zijn oem's. Er gaan al langer geruchten over het Andromeda-project, het meest recente gerucht claimde dat het apparaat voorzien zal zijn van een belfunctie. In mei kwam er een game uit die verwijzingen bevatte naar een 'Andromeda OS'.

De afbeeldingen van David Breyer. Volgens The Verge lijken huidige Andromeda-engineering samples hierop.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

29-06-2018 • 21:13

250 Linkedin Google+

Submitter: nickurt

Reacties (250)

Wijzig sortering
Vroeger... hadden we een Psion of zo’n Nokia Communicator 9000....
Of nu de Gemini. Op zich geen slecht idee, heb er zelf ook een gekocht. Ben er nog niet helemaal over uit of het hem helemaal is maar het is zeker een stap in de goede richting.
Zou het wel leuk vinden wanneer je er een user review van wilt geven!
Goed idee, zal ik doen!
Mjeh. Heb hem even kunnen gebruiken maar vond het echt drie keer niks. Goedkoop materiaal, slechte afwerking, alles forced landscape modus, toetsenbord ligt mijlenver achter op wat we tien jaar geleden al hadden.

Leuke idee, alhoewel niks nieuws, maar belabberde uitvoering.
Aah de communicator serie. Wat was dat top zeg. Ik heb een 9210, 9500 en E90 gehad. Allemaal hun tijd vooruit maar vooral die laatste, wat een fijn apparaat was dat!
Nóg vroeger: Donkey Kong Jr :+

[Reactie gewijzigd door breakers op 1 juli 2018 00:14]

Dit doet mij ook heel sterk aan de Nokia Communicator denken, snap niet waarom je omlaag gemod werd.
Misschien is het iets dat de jongere generatie niets zegt. In ieder geval als deze uit zou komen overweeg ik sterk om deze aan te schaffen op basis van het nostalgische gevoel van de Nokia Communicator

[Reactie gewijzigd door Artimunor op 30 juni 2018 17:06]

Maar ik denk niet dat Microsoft dit product ontwikkelt met als doel het overhalen van consumenten met nostalgische gevoelens.

Misschien is het handig voor bijvoorbeeld sollicitatiegesprekken, waar de interviewer gegevens ziet van de kandidaat en de kandidaat informatie over het bedrijf ziet?

Boek-functie voor scholieren misschien?

[Reactie gewijzigd door rubenkemp op 1 juli 2018 18:31]

Microsoft is nog bezig met het product, dus helaas geen 'ontwikkeld', beste man.

Het is immers nog een lopend project.
Blijkbaar wel, als je niet eens de moeite neemt de intentie van de zin te doorgronden, inclusief de tips die je mede-tweakers je geven. Het product is in ontwikkeling en derhalve is het een toestand die nu loopt en tot in de toekomst doorloopt, het hele artikel draait om de ontwikkeling van het apparaat dat nu nog niet bestaat, het is zeg maar onvoltooid.

Nu, als je de volgende keer weer betweterig wil doen, zorg dan in ieder geval dat je enig idee hebt wat je aan het doen bent, dan voorkom je dat je over komt als een prutser.

:)
Voor de zekerheid, we zijn het er over eens dat het "ontwikkelt" is in de context van de originele zin? Of wil je nu zeggen dat het in jouw ogen toch "ontwikkeld" is?
ik ontwikkel, Microsoft ontwikkelt een product.
ik/microsoft ontwikkelde een product ...
Dus
Ik heb/Microsoft heeft een product ontwikkeld

Zo moeilijk is het niet jongens... :-)
Wacht...

"Maar ik denk niet dat Microsoft dit product ontwikkelt met als doel het overhalen van consumenten met nostalgische gevoelens."

Dan zou ik voor de duidelijkheid wel als volgt antwoorden:
ik ontwikkel, Microsoft ontwikkelt een product.
ik/microsoft ontwikkelde een product ...
Ik heb/Microsoft heeft een product ontwikkeld

dus in dit geval is het:

Microsoft ontwikkelt een product.
Wat rubenkemp schrijft is correct.

+ iets met dat het allemaal niet zo moeilijk is, etc.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 2 juli 2018 13:30]

Volledig correct!
Woordje 'dus' was onnodig (wilde aanduiden welk trucje je kan toepassen om de d of t in verleden/voltooide tijd te achterhalen)
Zo'n vermoeden had ik al :)
Met Windows en support voor x86 apps zouden ze wel de Smartphone markt inkomen. Ik zou hem in ieder geval kopen voor computer taken op zakformaat.
Ik snap die x86 eis niet voor een klein apparaat. Op groot tablet formaat is het begrijpelijk, aangezien een aanzienlijk deel van de Microsoft-based software nog x86 is, welke tot zijn recht komt op groot formaat.

Maar x86 op dit minuscule formaat? Ik kan me er geen voorstelling bij maken hoe dit nuttig of gebruiksvriendelijk is.
Zodra je de mogelijkheid hebt om via USB C/thunderbolt of wireless een scherm, beamer of ander tablet aan te sluiten, zie ik het nut wel.

Ik zie nu al veel bedrijven met zo'n klein Surface tablet en die nemen ze mee van vergaderruimte naar de werkplek, waar dan 2 schermen, een toetsenbord en muis gekoppeld zijn. Vervang dat tabletje door zo'n ding en je hebt iets vergelijkbaars.
@ PageFault

Je schrijft dat je het nut er wel van inziet als, het maar gekoppeld kan worden mbv USB-C of draadloos,
Nou dat is er al van Microsoft, mijn Lumia 950 heeft het allemaal en werkt ook helemaal goed om mijn 55" LG FHD TV mbv van Continuüm, HD500 over USB-C, maar ook draadloos. Bij beide manieren heb ik dan een Bluetooth keyboard (opvouwbare of Wedge mobile) en Surface Arc Mouse en alles is van Microsoft met OS Windows 10 Mobile.
Klopt, maar aangezien MS uit de telefoon markt gestapt was, bleven de surface tablets nog over als mobile devices. Nu lijkt het terug te keren (mits het gerucht waar is natuurlijk).
Het "gerucht" gaat al verder; het laatste "gerucht" hierover is dat het alweer afgeblazen is door MS!
Wat ik wel weer jammer zou vinden want ik zou wel zo'n apparaat wel willen hebben als vervanger van mijn Lumia 950, die het verder gewoon nog heel goed doet.
Hier nog een. Niks tegen Android of zo, maar mijn lumia is gewoon een fijn toestel met goede integratie met outlook, sharepoint, onedrive 4 business etc.
En helaas blijkt hoe klein de markt voor deze oplossing is. Niemand die het kocht.

Ik wel, heb zowel de Surface Pro 3 (enige computer nog) als de Lumia 950, en ben er heel erg blij mee. Tot het moment dat hij ontploft koop ik geen andere telefoon ;-)
En geen enkele applicatie meer op Win10Mobile, succes met die Rekenmachine app op een 55” scherm....
Ik neem ook geen andere telefoon. Zeker tot december 2019 blijft MS het voorzien van bug fix's en beveiligings-updates. En i.c.m. mijn Office 365 Home heb ik ook de Office Mobile apps die up-to-date blijven.
Op dit moment (7juli) is ook al weer (gerucht) bekend geworden dat MS de stekker uit de Surface Phone met Andromeda heeft gehaald. Dat zou wel weer jammer zijn want die had ik nog wel als vervanger genomen voor mijn Lumia 950.
Eigenlijk ben ik nu opzoek naar een andere bank. De ING heeft geen werkende website op mijn telefoon en slecht en traag werkende op mijn laptop. Werkt niet met Edge en alles moet via een Android/Apple-app.
Klopt ING had een perfecte app, maar ze kiezen ervoor Microsoft in algemeen te boycotten. De laadtijden zijn op IE ook echt idiooot lang.

Ik wil een bank zonder een 'inlogkastje', dus ze vallen bijna allemaal af volgens mij. En ik wil wel mobiel geld over kunnen maken (en dat lukt soms wel via mobiel internet nog bij mij)

Als je een goede bank aan kunt raden: Graag!
Ik zie nu al veel bedrijven met zo'n klein Surface tablet en die nemen ze mee van vergaderruimte naar de werkplek, waar dan 2 schermen, een toetsenbord en muis gekoppeld zijn. Vervang dat tabletje door zo'n ding en je hebt iets vergelijkbaars.
Alleen heeft zo'n klein Surface tablet een toestsenbord dat je er gemakkelijk aan en af klikt, een batterij die bij licht gebruik de hele dag mee kan en een 12,6" scherm waarop anderen nog iets kunnen zien. Ik snap echt niet waarom meerderen hier denken dat bedrijven hier op staan te wachten. Welk probleem los je hiermee op? Mobiliteit? De primaire input zal wel nog even het toetsenbord blijven, dus zijn Surface Pro of ultrabook sowieso al een betere keuze. Mogelijkheid om je Surface/ultrabook ergens achter te laten en vanop een andere plek verder te werken? Legio aan keuze (Cloud, VDI, Citrix, RDP, etc.).

Ik snap het echt niet..
Sommige trends zijn gewoon onbegrijpelijk. Zo zie ik mensen op kantoor de hele dag op een minuscuul schermpje werken, ook al zijn er gewoon monitoren. Men gebruikt ook geen muis, uitsluitend touch. En de ultrabook moet extreem klein en licht zijn want blijkbaar is een paar honderd gram van parkeergarage naar kantoor dragen (zo'n 100m) een enorm probleem.

Ik mag er niet over oordelen maar doe het lekker toch: deze mensen sporen niet.
Dat is nu allemaal al mogelijk. Bij apple via Apple TV, en MS devices kunnen allemaal casten naar schermen die het kunnen verwerken, en alles er tussen in. Ook barco heeft goede mogelijkheden hiervoor.
Met x86 krijg je in 1 klap een immense softwarebibliotheek ter beschikking. De grootste ter wereld. En ook het grootste aantal beschikbare developers dat je je kan indenken. Apps, of het gebrek aan, heeft Win10Mobile om zeep geholpen. MS zal die fout geen tweede keer maken.
Juist, grotendeels legacy software dus welke niet goed schalen of touch enabled zijn, op een minuscuul scherm. Dramatische ervaring.
Er is zoveel x86 software. Optimalisatie zal nodig zijn maar het belangrijkste is ontwikkelaars kennen het en zullen het snel ontarmen omdat het Windows is met x86 support.

Dat is wat ik eerder schreef denk vooral aan die optimalisatie.
Waarom zouden ze? Men ontwikkelt voor PC of laptop, en voor mobiele device ontwikkel je voor Android of iOS. Waarom zouden ontwikkelaars nu ook nog eens mobiele applicaties voor x86 (als dat het al wordt!) gaan bouwen??
Ontwikkelaars kennen het al. Een alternatief voor iOS. Waarom iOS iedereen zal de Microsoft software kunnen gebruiken en dat is niet het geval voor iOS. Daar ligt de valkuil voor Apple in denk ik.
Ik heb niet gesproken over de Microsoft Store. Ik sprak erover dat iedereen die OS kan gebruiken + EXE software.


Aha ik zie het al. Eh..... niet zoveel als Windows.
Nee ok maar die ‘normale’ software is natuurlijk niet geoptimaliseerd voor minuscule schermpjes. Wel de vergelijking zuiver houden....

Hier ga je geen Illustrator of Photoshop CC op draaien, als je het over populaire “.exe” programma’s hebt.
Er is zoveel x86 software. Optimalisatie zal nodig zijn maar het belangrijkste is ontwikkelaars kennen het en zullen het snel ontarmen omdat het Windows is met x86 support.

Had ik tegen Fledder2000 geschreven.
Ik verwacht dat ze dat wel zullen doen en dat iOS uiteindelijk ter onder gaat net als Blackberry zijn OS. En vooral door Games die er al zijn op Windows zou dit geen flop worden denk ik.
Ze krijgen de Store die er nu op Windows voor 'grote' PC's is al niet gevuld, laat staan dat er straks wél iets gaat komen....
Ik praat niet over een store ik praat over de software op het internet voor Windows want zo werkt dat.
Nogmaals: developers hebben hun handen al vol aan iOS en Android, dus waarom zou men nog een derde ronde optimalisaties gaan doen voor ARM of x86 op minuscule dubbele schermpjes?
Nogmaals: Windows kunnen meerdere fabrikanten gebruiken iOS niet dus ze kunnen marktaandeel pakken van Apple.
Met x86 krijg je in 1 klap een immense softwarebibliotheek ter beschikking. De grootste ter wereld. En ook het grootste aantal beschikbare developers dat je je kan indenken. Apps, of het gebrek aan, heeft Win10Mobile om zeep geholpen. MS zal die fout geen tweede keer maken.
Miljoenen applicaties, die allemaal een groot scherm, een toetsenbord en een muis nodig hebben. Wat is daar het nut van?
Als de support zou komen dan is t voor fabrikanten voordeliger om apps te optimaliseren. Nu zijn ze nog log en onhandig, maar dat kan dan in paar jaar veranderd zijn.
Dan worden dat 2-in-1 applicaties.

Feit is dat je nu nog 0 applicaties hebt die geoptimaliseerd zijn voor een klein scherm zonder muis en toetsenbord.

Ik wil geen desktop applicatie op mijn telefoon en ik wil geen telefoon applicatie op mijn desktop. Ik wil de juiste applicatie voor het apparaat. Wel wil ik overal met dezelfde documenten kunnen werken.
Klopt. Geen idee waarom je gedownmod bent, maar dit is gewoon juist.

Apple heeft daarom ook macOS voor de desktop en iOS voor mobiel.
"Geen idee waarom je gedownmod bent, maar dit is gewoon juist."
Mensen met lange teentjes. :-)
Er is zoveel x86 software. Optimalisatie zal nodig zijn maar het belangrijkste is ontwikkelaars kennen het en zullen het snel ontarmen omdat het Windows is met x86 support.
Buiten game ontwikkelaars is x86 ontwikkeling best wel een niche. Volstrekt verkeerd beeld om te denken dat er vele miljoenen developers mee bezig zijn om legacy w32 te ontwikkelen. De markt ontwikkeld voor het web of voor native apps in Android/iOS.
Wat is er nou zo specifiek x86 aan de meeste WIndows software? Worden er API's gebruikt die niet beschikbaar zijn geweest op Windows Itanium en nu niet beschikbaar zijn op Windows ARM? Of wordt er veel gebruik gemaakt van inline x86 assembly?

Ik denk dat beide niet het geval zijn en dat ontwikkelaars zich afgezien van een aantal niches gewoon niet meer met Windows ontwikkeling bezig houden. Dat verklaart waarom er zo weinig native software voor Windows ARM beschikbaar is.
Omdat het uiteindelijke doel is dat dat ding in je broekzak echt je PC wordt. Via een wireless hubje waar je je scherm/kb/muis etc op aansluit, of de hele bende gewoon draadloos en je kan het ding eventueel zelfs in je broekzak laten zitten. ARM heeft o.a. dankzij decenia legacy een nadeel ten opzichte van x86. ARM is in mobiele vorm ook veel te zwak voor het vergeleken met smartphone veel zwaardere desktop gebruik.

Enorm uitgebreide smartphone in de broekzak, werkplek achter een bureau.

Dit is waar MS al enige tijd naar op weg is, waar ze tot WM10 in de software te kort schoten, loopt tot nu toe de hardware achter (helpt ook niet dat Intel het low power segment naast zich neer heeft gelegd).

Hoop dat ze voor x86 gaan. Vraag me wel af waarom Intel en niet AMD, AMD heeft in theorie een leuk chipsetje voor het low power segment waar MS vast wel wat aan mag knutselen.
Toch stel ik openlijk vragen over deze strategie. Het is niet duidelijk welk probleem het precies oplost. Neem gewoon een laptop mee en je kunt alles?

Ja, maar dan hoef je dus geen laptop meer mee te nemen?

Dream on. Dat is niet te doen op gebied van performance en batterijduur. De wereld gaat ook niet uitgerust worden met docks.
Het is niet duidelijk welk probleem het precies oplost. Neem gewoon een laptop mee en je kunt alles?
Waarom zou je als je mobiel, welk je toch altijd bij hebt, volstaat? Dat is het probleem wat opgelost wordt: die laptoptas en toebehoren. 90% van de werkenden volstaan met het web en wat niet-intensieve programma's (office pakket, whatever). Heel weinig mensen hebben daadwerkelijk een echt krachtige pc/laptop nodig om 2d/3d/video/compilatie/rendering werk te doen.
Ja, maar dan hoef je dus geen laptop meer mee te nemen?
Juist. Enkel dat mobieltje welk je toch al op zak hebt.
Dream on. Dat is niet te doen op gebied van performance en batterijduur.
Zeker wel. Ten eerste hebben weinigen performance nodig. Elke midrange en betere mobiel kan tekstverwerken, spreadsheets draaien en het internet op. Met gemak. Al jaren. En batterijduur is aan een dock een non-issue.
De wereld gaat ook niet uitgerust worden met docks.
Zeker wel. Goedkoper, BYOD is al ingeburgerd, die devices zijn krachtig genoeg en voor velen zijn hun 'programma's al web-apps/services. Voor die mensen ... waarom zouden ze in hemelsnaam een laptop (met toebehoren) kopen/meesleuren als ze gewoon hun mobieltje in een dok kunnen gooien en dan met muis/keyboard en groot scherm werken?
Ben het helemaal met je eens. Behalve dat BYOD, daar mogen ze me dan toch echt eerst geld voor geven, en dan koop ik een telefoon speciaal voor dat bedrijf. Ik heb geen mobiel of laptop of tablet die ik voor het werk inzet. Verder: Eens!
Waar haal je een Dock, muis en toetsenbord vandaan? Die moet je dan toch ook echt zelf meenemen....
BYOD en Flexwerken gaan opzich vrijwel hand in hand: Het bedrijf creëert de werkplekken met dock, toetsenbord, muis, monitor, etc.
De medewerkers krijgen een budget voor een laptop. Laptop gaat op de dock en je kan aan de slag.

Zodra dit vlekkeloos kan met smartphones, zie ik alle non-powerusers eerder overgaan op smartphones die een dock kunnen gebruiken, dat past prima in het model hierboven.
BYOD is inderdaad behoorlijk ingeburgerd geraakt, maar gaat nu wel gebukt onder de veiligheidsconsequenties die deze benadering heeft. Die veiligheid afdekken is duur voor bedrijven. Dit doet bedrijven zich afvragen hoe essentieel BJOD is voor bedrijfsprocessen. BJOD helpt niet als een IT organisatie moet worden gestroomlijnd, of als IT een te hoge kostenpost is. Misschien moeten we het belang van eigen hardwarekeuzen niet te groot maken. Een Microsoft Surface mobile zou voor haar succes trouwens helemaal niet afhankelijk hoeven zijn van BJOD. Een dergelijke oplossing leent zich juist als een universele oplossing die naar behoefte modulair is uit te breiden.
Ja en wie gaat er draadloze muizen, toetsenborden en opladers meezeulen?

Zo’n device met alles er al in bestaat al een poosje en heet een laptop...
In plaats van de huidige werkplekken en laptop docks die heel normaal zijn. Zijn die docks straks draadloos en bevindt die laptop zich in je telefoon. En hoef je niet meer apart een laptop mee te zeulen naast je smartphone.
Ja, in een ideale wereld. Het zou idd mooi zijn. Volgens mij support Windows al een tijdje draadloze monitoren (Miracast meen ik?) en hoeveel monitoren hebben dat nu ingebouwd zitten?

Zelfde geldt voor muis en toetsenborden. Op hoeveel kantoorplekken zijn er nu draadloze muis en toetsenborden die iedereen ook zomaar even mag gebruiken? (Denk alleen al aan het batterijmanagement van honderden werkplekken... ieuw....)
De dock zou als enige een verbinding hoeven te maken, daarvoor is een dock. Individueel alles aansluiten zou voorlopig nog zeer onpraktisch zijn.
Je mist mijn complete punt eigenlijk.
Je creeert één Dock die op USB-C of een draadloze standaardwerkt. Die dock bevat de connecties voor stroom, een bedraad toetsenbord, een muis, monitor en al die riegel. Je zet dat op alle bureau's en laat mensen alleen een laptop/telefoon meenemen.

Zo gaat het nu ook al met docks in combinatie met laptops en zo gaat het al jaren, alleen is de methode van verbinden regelmatig veranderd.

Uiteindelijk is het ideale beeld om gewoon een all-in-one solution te hebben. Nu worden laptops nog met docks gebruikt, maar een stageplaats waar ik gewerkt heb een jaartje terug had bijna Lumia 950's in gebruik genomen in combinatie met continuum in plaats van de standaard Dell Lattitude laptops die zij hadden. Het enige struikelblok was de Citrix Receiver applicatie die niet werkte, anders was dit doorgevoerd en was het revolutionair geweest.

We komen echt in de buurt van een dergelijke oplossing en als Microsoft dit écht goed doet, kan dit de zakelijke markt echt goed veranderen ten voordele van de werkgever.
De Display Dock HD-500 bedoel je bijvoorbeeld?
Klein, licht, stevig, schuift niet over je bureau heen, heeft allerlei soorten aansluitingen (display port, HDMI, USB-C naar je telefoon toe, voldoende USB 2 poorten voor randapparatuur).
Ideaal apparaatje om je (Windows) telefoon op aan te sluiten, nu alleen de software nog laten werken op zowel een klein (touch) scherm als een groot scherm.....
Het is niet nuttig en ook niet gebruiksvriendelijk. Maar ontwikkelaars schrijven weinig tot geen nieuwe software voor Windows, dus je zult ook niet zo snel ARM64 applicaties zien die gebruik maken van de nieuwste API's volledig voor dit apparaatformaat zijn geoptimaliseerd.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik al in geen tijden software voor Windows heb geschreven, sinds ik de overstap heb gemaakt naar Linux in 2002. Daarvoor heb ik wat geëxperimenteerd met MFC en .NET 1.0 en daarna nog met Mono onder Linux.

Ik wil zelf deze zomer wat tijd besteden aan het leren optimaliseren voor ARM en misschien ga ik ook eindelijk weer eens wat voor Windows schrijven.
We mogen het geen Surface-phone noemen, maar als ex-Windows Phone (R.I.P.) gebruiker, vind ik het wel leuk dat er sinds een hele lange tijd weer eens een mobiel Windows device uit komt...waarschijnlijk.
Als mede ex wp gebruiker vind ik dit ding er zeker interessant uitzien. Maar ondertussen zijn we ook wat teleurstellingen rijker uit het ms kamp. Ze hebben aardig wat naaistreken uitgehaald door rucksichlos diensten te laten vallen. Een hoop potentiële early adopters zullen wellicht hetzelfde sentiment hebben. Once bitten twice shy
Ze hebben aardig wat naaistreken uitgehaald door rucksichlos diensten te laten vallen.
Niet dat ik het goed wil praten, maar Google heeft dat ook gedaan: toen ze Nest overnamen bijvoorbeeld. Of Picasa, Wave, Reader, en Groups (Usenet gedeelte is ruk/dood).
Whataboutism, dus twee aparte discussies, hetzij wel met overeenkomsten.
  • Microsoft is onbetrouwbaar met langdurige support.
  • Google is onbetrouwbaar met langdurige support.
Zeker Whataboutism wat ik wilde zeggen is dat dit bij grote IT bedrijven wel vaker gebeurd, en dat je er dus een complete analyse van zou moeten maken wie het ergste is en wie niet.

Ken nog wel meer voorbeelden.

RAV AV, Roemeense AV die een GUI voor Linux hadden begin jaren '00. Heeft Microsoft overgenomen en geaxed.

Apple gaat het wellicht ook doen met Shazam (wel geestig hoe de serie Silicon Valley hier ook over gaat).

KPN met Reggefiber, je zou denken dan hebben we een investeerder om het grootschaliger uit te rollen. Maar nee.

Of dat Flux ondersteuning ineens proprietary in macOS, Windows, en Android kwam zonder die apparatuur te licensen. Ook dat heeft een gezegde, maar ben vergeten welke.
Ik heb even gedacht een start te maken met die complete analyse, maar het werd al snel veel te groot.

Mijn probleem met dit soort acties, is dat niet duidelijk is hoe je als consument hierop moet reageren. Van Windows naar Android of Apple is geen oplossing, maar stilzitten evenmin. Een kleine partij kiezen, lijkt het. Afgelopen week kwam ik meerdere mensen met die onbekende mobieltjes tegen en ik hoorde het steeds weer: heb 'm al jaren en ben zeer tevreden.

Is hier op GoT niet een discussie over dit onderwerp?
Via een wiki oid kunnen we dat wel doen bij bijv de big 5.

Wat betreft hoe je er op moet reageren. Lastig te bepalen. Je kunt LOS + microG, Ubuntu Touch, SailfishOS draaien maar die hebben allen ook nadelen tov Android. En er zijn ook nog andere opties zoals een dumbphone of iOS.

Nog iets anders: op een gegeven moment verjaart iets ook. Dus je zal met statistieken per jaar moeten werken. Het Microsoft dat begin jaren '00 RAV AV overnam zit in een andere situatie dan Microsoft in 2018. IBM van verreweg het grootste deel v/d 20e eeuw is een ander bedrijf dan IBM van nu.

Wat betreft GoT, geen idee.
Mooie term, die kende ik nog niet. Is er ook een Nederlandse versie (behalve
'appels en peren vergelijken')?
Ik zoek zelf ook naar een geschikt Nederlandse woord. Vaak beginnen de zinnen met "ja maar", dus jamaarisme?
:D Best een mooie. #jamaarisme Of zou het eerder #jamarisme worden, de Nederlandse spelling kennende?
Och, och, och, de taalverloedering! Als Nederland een taal-politie zou krijgen, stem ik voor vestiging in Vlaanderen. :)
Google geeft aan dat het woord klaar is voor de inburgering, net zoals jamaarist.
:) Ik begrijp niet waarom het verloedering zou zijn of welke versie. Bedoel je dat jamaarisme verloedering is? Het is toch gewoon een nieuw woord? De meesten nieuwe woorden raken vanzelf weer in onbruik. Of dat jamarisme verloedering is? Het is de meest logische spelling, aangezien 'maar' geen eigennaam is.
Donkey Kong jr had maar 1 scherm de oranje Donkey Kong had er 2
Ik zie het. Scherp opgemerkt.
Niet dat ik het goed wil praten, maar Google heeft dat ook gedaan: toen ze Nest overnamen bijvoorbeeld. Of Picasa, Wave, Reader, en Groups (Usenet gedeelte is ruk/dood).
Dejanews!! Ik was daar een fervent gebruiker van toen het opeens over werd genomen door ene "Google"??
Ik had toen nog nooit gehoord va Google, ik gebruikte altijd http://www.digital.com/altavista :P

Maar inderdaad, nadat Google het had overgenomen was het over.... :'(
Altavista en AllTheWorld.com waren een tijd lang de betere zoekmachines. Veel beter dan Google, rond 1998 of zo.
duckduckgo is een van de beste alternatieven voor google hopelijk is dit goed.
Klopt, ik heb ook te lang, tegen beter weten in, vertrouwen gehad in Windows Phone, ook de laatste update naar W10M heb ik nog actief meegemaakt op m'n Lumia 950 van destijds. Begin vorig jaar kwam echter ook bij mij het punt dat ik het niet langer kon verdedigen, hoe degelijk het OS ook in elkaar steekt en hoe voortuitstevend sommige features, met in het bijzonder de camera hard- en software, ook waren. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het gebrek aan zelfs de meest basic apps en schrale support vanuit Microsoft. Gek genoeg mis ik soms al die ongemakken stiekem toch wel een beetje en binnen de Insider Rings was een zeer actieve community en werden vrijwel maandelijks updates uitgebracht. Ik blijf er toch wel een beetje een zwak voor houden, misschien juist vanwege de Spartaanse dagelijkse gebruikservaring!
Het gebrek aan apps is wat het platform de dood heeft in gejaagd en daar kan MS spijtig genoeg niet veel aan doen. Je kan ze niet verwijten dat ze niet geprobeerd hebben. Ze hebben er net enorm veel tijd en geld in gestoken om te proberen app developers zo ver te krijgen dat ze hun apps naar het platform brachten.

Ben zelf recent ook over moeten stappen naar een Android device en ik mis mijn Windows telefoon enorm hard.
Ik ook en ik denk velen met ons. Meteen Launcher 10 er op gegooid, voor de "Windows" look and feel.
Still going strong hier. Mijn vrouw en ik nog altijd op Windows 8.1 en 10M (ik de 950, en doe hem weg als hij echt echt echt niet meer kan. Ben nog altijd heel blij met de camera bijvoorbeeld.)
Niet mee eens. MS heeft veel mensen een naaistreek geleverd die velen niet zullen vergeten. Hier een van hen. Bij de update naar W10M zijn veel toestellen buiten besloten. Zelfs die onder hun eigen merknaam waren uit gebracht. En dat vergeten veel mensen niet.

[Reactie gewijzigd door 4x4 op 1 juli 2018 02:29]

Once bitten twice shy
• Windows Phone 7
• Windows Phone 8.1 (voor veel toestellen geen upgrade naar 10 Mobile, appplicatieondersteuning voor 8.1 verdween als sneeuw voor de zon)
• Windows 10 Mobile

• Windows RT

Ik zeg vier keer gebeten. :P

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 29 juni 2018 22:45]

Ik heb alle 4 ook gebruikt, en kan zeggen dat WP7 en 8 voor mij afvallen. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik gebeten ben. Ik heb 6 jaar gedaan met mijn WP7 en 8 toestel, en hier altijd erg tevreden mee geweest.

Met Windows 10 mobile eindigde dit, er waren mooie verhalen, maar de stabiliteit was achteruit gegaan, interface minder strak, en het hele verhaal van het draaien van Android/iOS apps is nooit realiteit geworden. Continuum is vervolgens ook nooit doorgebroken.

Windows RT was verder opzicht prima, maar is te snel opgegeven, tegelijkertijd heeft het wel weer een basis gegeven voor Windows 10 mobile en Continuum, ook de gedachte erachter is voortgezet.
Ik heb de Surface RT nog liggen, en qua performance is die zeer indrukwekkend. Waar een Android tablet moeite had om een filmje te draaien en nog iets te doen, kon ik rustig 2 1080P filmpjes naast elkaar draaien zonder enige vertraging. Ook browsen en video of andere zaken werkte uitstekend. Maarja echte ondersteuning bleek van korte duur.

Ik geloof nog steeds in MS, de visie is er wel en ik zie genoeg om te geloven dat het een realiteit wordt. Maar zij moeten wel doorzetten, en zij moeten er echt aan werken om andere mensen ook in hun te laten geloven.
Windows RT was inderdaad helemaal geweldig. Voor destijds 430 euro een surface RT 2 aangeschaft. Dit is werkelijk waar de mooiste tablet die ik ooit heb gehad. Dit samen met mijn Lumia 920

- Office, volledig!
- Internet Explorer. Echt enorm fijn met touch ervaring!
- Windows 8.1, het beste OS ooit ontworpen. Alleen 10- 15 jaar te vroeg gelanceerd.
- hardware was gewoon goed
- type cover was fenomenaal
- accuduur was uitstekend
- beeld en geluid waren goed
- geen native Windows apps, kom op man, dit was gewoon next level.
- en gewoon echt enorm repsponsive.

Dit is voor mij het meest productieve OS ooit geweest, webpagina's werden volledig weergegeven. Ook nog eens op een fijne manier. Uiteindelijk heeft Microsoft een andere weg geslagen. Jammer.

Hoe je het ook doet op een iPad, het is toch anders. Tegenwoordig ook goed.. vroeger stonden ze te kijken naar mijn kick stand. Magnetische oplaadkabel en touch cover. Heerlijk!

Eigenlijk de Asus transformer, maar dan wel geniaal uitgevoerd!
Mooi dat je er zo blij mee was, maar het leest als een beschrijving van een iPad :+

Een kick stand heeft ongeveer iedereen met een iPad er voor ¤ 15 alsnog bijgekocht, dus is dat echt waar een apparaat door flopt of niet? Blijkbaar niet.

Office 'volledig' is misschien leuk voor bedrijven, maar… spreadsheets maken op een tablet? Database op een tablet, gezellig thuis op de bank? Presentatie maken misschien, maar daar zijn tig andere oplossingen voor dan PowerPoint, die minstens zo goed en praktisch zijn.
Juist daar geeft u het zelf al aan, bedrijfsmatig. Dat is juist waar ik hem voor gebruikt heb. Ik snap de vergelijking met de iPad. Het is in mijn ogen ook correct dat de Surface met de IPad wordt vergeleken. Alleen moet men verder kijken dan het ecosysteem.

De iPad is zoals u aangeeft lekker voor op de bank, home entertainment. (In die dagen) Nu is dat wel anders maar toch mis ik enkele functies van de Surface

Surface:
" Surface is Microsoft's family of tablets that replace your laptop"

Duidelijk, hetgeen ik op een (basis) laptop kan doen is mogelijk op een Surface. Aangezien Windows het algehele beeld vormt van een laptop in de ogen van een consument. En daar zit hem ook de fout.

IPad,
Zoals een computer.
Zoals geen computer.

Met andere woorden, wij weten eigenlijk niet wat we willen bereiken met de iPad! er staat nergens binnen 2 minuten lezen wat het doel is van de iPad. Wel staan er vele voorbeelden van wat je er mee kan. Maar de reden??

Dat u een -1 krijgt ben ik het ook niet mee eens. Het is wel degelijk het beeld wat er leeft over de Surface RT.

Laten u en ik dan kijken naar de volgende conclusie.

De iPad werd geïntroduceerd zonder vootafgesteld verwachtingspatroon. Deze is uiteindelijk samen met de klant uitgegroeid tot een volwassen product.

De Surface werd geïntroduceerd met voorgesteld verwachtingspatroon. Misschien is dat een beetje onrealistisch geweest. Zowel van de klant als de maker.

Verwachtingspatronen, standvastigheid. Dat is de limiterende factor.

Dat neemt niet weg dat wanner ik terugkijk naar de Surface, het een geweldig product was voor mijn doelen.
Ik neem de marketing(praat) van Apple, noch Microsoft of van wie dan ook, al te letterlijk of serieus. Ik heb zelf op diverse reclamebureau's gewerkt en dat soort marketing wordt altijd achteraf verzonnen dan wel bijgesteld. Niet te veel aandacht aan geven.

Ik denk wel dat ook Apple vooraf heel goed heeft nagedacht over wat ze er mee wilden bieden en of daar wel behoefte aan was. De iPad was voor Apple in feite de Newton 2.0, ook al weet de gemiddelde iPad-gebruiker natuurlijk niet eens dat die ooit bestaan heeft.

Kortom ik ben het met u eens dat standvastigheid – en voorbereiding – doorslaggevend zijn geweest.

Volgens sommige anecdotes van ome Steve en (oud-)medewerkers was de iPad een soort R&D / testmodel voor de iPhone, wat een eigen leven ging leiden. De iPad was mogelijk, de iPhone nog niet vanwege de techniek die nog niet ver genoeg was. Toen koos Apple er voor om de iPad alvast uit te brengen en intussen verder te werken aan de iPhone.

Ik heb zelf een iPad 3 maar ik vind een desktop / laptop toch veel fijner om mee te werken, met een iPhone voor de eenvoudige taken tussendoor en overal.
Windows 8 was geweldig als OS op touch devices maar is verbrand omdat men bij de ontwikkeling van de interface simpelweg geen enkele rekening had gehouden met de desktop en laptop gebruikers. Met Windows 10 heeft men dat rechtgezet.
Zegt iemand die er misschien één keer twee seconden naar heeft gekeken, om te concluderen dat het anders was dan zijn iPad.

Ook ik ben nog steeds een uiterst tevreden gebruiker van een Surface RT tablet. Inmiddels 5,5 jaar oud, maar vele andere devices overleeft. (En ontvangt nog steeds updates.)
Kunt u ook voorbeelden geven waarom het omgekeerde waar is? Ik nodig u uit om mijn reactie op de tweaker breakers te lezen. Daar nuanceer ik mijn verhaal.


Edit, typo

[Reactie gewijzigd door winos op 30 juni 2018 18:22]

Vergeet ook niet diensten als Groove :)
Windows 10 S kun je nog toevoegen gok ik....
Dat heb ik ook al meerdere malen geroepen. Maar kennelijk is mobiel toch zo belangrijk dat Microsoft het toch weer wil proberen.

Ik zeg dat het totaal kansloos is.

Het is overigens nog niet zeker of dit apparaat daadwerkelijk geproduceerd gaat worden. Mijn vermoeden is dat ze dit lekken om te polsen of er vraag naar is. Waarschijnlijk zal men het daarna gewoon afblazen.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 30 juni 2018 09:26]

Microsoft is niet de enige die zo'n type apparaat op de markt wil brengen.
Apple, Samsung en nog een paar. Google naar dualscreen device.

Dat doe je niet omdat er geen vraag naar is.

Overigens is dit niet de eerste lek van Mircosoft. Zijn 8 patenten die daar al over gepubliceerd zijn.
Mochten de mensen niet geïnteresseerd zijn, dan hadden ze het allang stop gezet.

Overigens zegt Microsoft dat zo'n apparaat niet de smartphone gaat vervangen. Wat ik zeer betwijfel want zo'n apparaat is 10x beter dan een smartphone op zak. Immers heb je een groter scherm tot je beschikking, wat voor sommige dingen echt handig is, wat je eigenlijk nu op je smartphone doet.
ten 2de alles wat een smartphone kan, kan je met dit ook maar dan beter.
Zie dit bericht: https://www.windowslatest...-on-snapdragon-processor/
Een computer processor in een mobiele apparaat. Even vergeten hoeveel Nintendo aan handhelds verkoopt?
Echt weer t.net hoe emotioneel hierop gereageerd wordt. :P

Tja, ik snap wel waarom MS het blijft proberen: Er wordt gigantisch veel geld verdiend aan mobiele platformen en de groei is er bij desktop/laptop al lang uit.

Eigenlijk zou het ook gezonder zijn als er drie platformen waren in plaats van (praktisch gezien) nu maar twee.
Feit is dat software ontwikkelaars twee platformen eigenlijk al te veel vinden, maar dat op dit moment het niet anders kan omdat iOS nog te sterk in de markt ligt. Bij de eerste de beste zwakte van Apple ligt iOS er uit en blijft alleen Android over.
Wat softwareontwikkelaars willen boeit totaal niet. Wanneer de gebruikers tien platformen eisen hebben de ontwikkelaars daar maar in te volgen of te verdwijnen. Meerdere platformen zal de ontwikkelaars wel dwingen om op een efficiënte manier cross-platform te ontwikkelen en daar speciale tools voor te ontwikkelen/ gebruiken.
Inderdaad. Meer goede web based apps kun je makkelijker porten naar elk gewenst besturingssysteem.
Ik blijf mij irriteren aan mensen die steeds maar roepen dat er een derde platform moet komen. Waarom geen 5 platformen? Het is gewoon een gerucht wat steeds verspreid wordt door Microsoft (en zijn Minions) om hun pogingen enige legitimiteit te geven.
Vijf platformen is nog beter wat mij betreft. Het gaat niet om de derde of zo. Je kan me van veel beschuldigen maar niet dat ik een MS fanboy ben :P Ik heb dat niet van MS of iemand anders. Het is gewoon beter als er wat meer concurrentie is dan A of B. Dat geldt voor alles.
Feit is dat software ontwikkelaars twee platformen eigenlijk al te veel vinden, maar dat op dit moment het niet anders kan omdat iOS nog te sterk in de markt ligt. Bij de eerste de beste zwakte van Apple ligt iOS er uit en blijft alleen Android over.
De ervaring leert anders. Wat zou dan zo'n zwakte kunnen zijn? Kijk naar de desktop: Windows pakte het leeuwendeel toen het opkwam, daarnaast had en heb je pakweg 10% Apple MacOS / OSX. Anderen is het in al die jaren nooit meer gelukt daar een significant marktaandeel te veroveren.
N.B.: er wordt niet gigantisch veel verdiend aan de mobiele platformen, althans niet door Google. Google probeert zijn internet search gewoon in stand te houden omdat ze weten dat als een ander een dominant mobiel platform bezit dat men dit kan gebruiken om Google onderuit te halen. Apple verdient wel goud geld, aan zowel de hardware als de software.
Beiden zetten in op de lange termijn, via een ecosysteem. Hardware verkopen is één keer cashen, maar mensen op laten groeien met een Google OS, Google zoekmachine, Maps, liefst een Google account voor alles van email tot Docs tot YouTube en alle user data kennen… Apple doet hetzelfde. Ze hebben dan wel geen eigen zoekmachine maar wel hun eigen Maps, verdienen aan elke app-verkoop, elke in-app verkoop, hebben een streaming dienst, Apple TV, zijn hard bezig Apple Pay uit te bouwen.

Zeker, Apple verdient meer aan de hardware maar ook voor Google is het goud waard wat ze voor elkaar gekregen hebben. Android is verreweg het populairste platform voor mobiel. Ik had dat vooraf niet gedacht.
Helemaal mee eens. Na dat filmpje deze week over de Windows 95 Phone, ben ik weer helemaal nostalgisch voor mijn Windows Phones :"(
Om dan de response van MS te zien dat ze in 2011 effectief een Win7 desktop op een telefoon hebben gezet in de eerste stappen van een unified Windows over alle platformen heen.
gezien de slechte reputatie, het wispelturige beleid met betrekking op mobiele soft en hardware denk ik dat ze wel met hele goede argumenten en mogelijkheden en ondersteuning aan moeten komen voor zowel de developers als de gebruiker als ze die willen overtuigen.


Ik gun het ze maar na de afgelopen debacles en stille dood, het amper communiceren er over ben ik bang ervoor tot het tegendeel bewezen is.
Het ligt er een beetje aan wat voor apparaat dit is. Als je hem bijvoorbeeld kan aansluiten aan een dock of iets dergelijks voor een full Windows ervaring (en dan deze keer echt full) dan is dat natuurlijk een heel ander verhaal dan wanneer het om een telefoon gaat.
Het stomme is... Microsoft had een volle Windows ervaring op Windows 10 Mobile kunnen geven. Ze hadden alleen niet doorgezet, en dat kostte marktaandeel en uiteindelijk hun het OS.
Ze verloren marktaandeel al lang voordat ze het opgaven. Tot en met Windows Mobile 10 hebben ze het aan de OS kant sterk doorgezet. De Windows smartphone stierf na de 930 generatie al weg.

En voor die 3 Lumia 950 gebruikers die overgebleven zijn doen ze het verdomt netjes op het gebied van hun OS een beetje bijwerken. Kan menig fabrikant een puntje aan zuigen.

Windows Phone heeft MS zijn volle aandacht aan besteed. Vele miljarden in R&D, vele tientallen miljarden in marketing... Wat is doorzetten? We hebben het over een periode van goed 5 jaar. Met een klein hoogtepuntje ten tijde van de Lumia 920/820 generatie. Zelfs toen liep o.a. heel Tweakers het platform al af te kraken.

Geen fabrikant die volledig op WP/WM ingestapt is behalve Nokia en een enkeling deed een halfbakken poging.

Het staat nu op een laag pitje. Het mooie van die uniforme Windows 10 is dat ze Mobile door kunnen zetten, o.a. als onderdeel van Core. Het gaat nergens heen. Het app framework is UWP, de store is nu ook wat voller. Een revive in deze vorm of een andere wordt met de dag groter. MS heeft nog een jaar voordat ze echt een besluit moeten nemen.
Je kan nog zo mooi een bepaald concept uitwerken, zeg honderd albums Suske en Wiske maken, maar als het publiek liever Spiderman leest is het parels voor de zwijnen gooien.

Je kan nog zulke hippe, gezonde afwisselende en lekkere maaktijfen serveren maar als het volk liever hamburgers en patat eet, krijg je het niet verkocht.

De discussie wat 'beter' is, daar ben ik daarom een beetje flauw van aan het worden. Wat beter is, is persoonlijk, tijdelijk en plaatselijk.
Als je Tweakers vandaag de dag hoort, lijkt het net alsof iedereen WP/WM wou hebben. Ondanks dat er een boel prachtige toestellen uitgekomen zijn, 900, 920, 950 (930 vond ik de mindere, hoezo o.a. geen glance, dankzij MS nog ook). Veel features die we nu als normaal zien, zijn door de Windows Phones 'geinnoveerd'.... Maar destijds wilde bijna niemand ze hebben. WP deed het in een aantal landen prima, maar in te veel niet. Hier in NL kende 9/10 telefoon verkopers WP niet. Wat ook niet hielp is dat het verkopen van Apple en Samsung producten voor de verkopers een boel leuke extratjes oplevert. (Ik verkocht destijds een tijdje telefoons, echt niet leuk hoe hard vooral Samsung aan de achterkant hun marketing uitvoert).

Ach WP is niet op alle vlakken beter dan de competitie, veel is persoonlijke smaak. Maar het update beleid... WP/WM deden/doen het beter dan Android en destijds nog Apple. Men hamert hier enorm op het feit dat WP/WM kapot ging door het gebrek aan transparantie en updates. Dat terwijl MS het veel, heel veel beter deed dan Android en wat domineert nu de markt? Het gaat mij om de manier waarom WP/WM momenteel afgebrand wordt.
Huh? Men doet alsof iedereen WP/WM wilde hebben?

Waar haal je het vandaan?!

WM was leuk. Je moest veel zelf schrijven, maar je kon veel. iOS/Android was er niet eens en WM pakte de kroon af van PalmOS en Symbian.

Toen kwam WP uit ... en als programmeur kon je opeens niets. En dus wilde niemand er voor programeren. En zonder apps wilde niemand WP.
Men hamert hier enorm op het feit dat WP/WM kapot ging door het gebrek aan transparantie en updates.
Dat zegt niemand. WP ging kapot door gebrek aan developers.
Niemand zit daar op te wachten, dat heb ik ook al meerdere malen geroepen. Er wordt steeds gedaan alsof dit het wiel van Archimedes is maar de gewone consument wil dit helemaal niet en gaat er zeker niet extra voor betalen.

Een kleine zakelijke groep zal er misschien heil in zien, maar niet substantieel genoeg om zelfs ook maar een deuk in de Android / iOS duopolie te slaan.
Artgod, precies dezelfde reactie die sommige 20 a 25 jaar geleden opperde bij de toen uitkomende mobiele telefoons!
Het verschil is dat dubbelklappende apparaten al vaker geflopt zijn.

Overigens waren er genoeg die wel een mobiele telefoon wilden, maar die krengen waren erg duur, verhoudingsgewijs zoals nu de duurdere smart phones. Vergeet niet dat je er alleen maar mee kon bellen. En het bereik was over het algemeen om te huilen, vooral binnen.
Het probleem, wat ik al eerder geroepen heb, is dat je altijd een groot performance verschil gaat houden tussen zo'n mobiele desktop dinges en een echte laptop / desktop, alleen al vanwege de vermogensopname.

Daarom zal er bij die consumenten geen behoefte zijn want ze kunnen voor een paar honderd euro een laptop / desktop kopen die veel krachtiger is.
Nou dan zet je wel erg hoog in, als je denkt dat hier even de nieuwe smartphone wordt uitgevonden.
De zakelijke gebruikers willen het ook niet. Er leeft nog een soort mythe dat zakelijke gebruikers een soort uigeklede zakelijke mobiele Office machine willen hebben. Dat is niet zo, ze willen gewoon hun normale iOS/Android toestellen welke al reeds al deze mogelijkheden hebben + 10.000 andere mogelijkheden.
Waar kan ik mijn pre-order plaatsen?
Ik zou het ook masochistisch vinden als mensen die voorheen Windows Phone kochten toch weer zo'n Microsoft smartphone zouden kopen. Dan zijn het echt lieden met meer geld dan hersens. Je komt telkens weer met een waardeloos apparaat te zitten.

Het is nog slecht voor het milieu ook, al die afgedankte Microsoft smartphones.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 30 juni 2018 12:06]

Geen enkele Windows Phone is waardeloos geworden door uitblijvende support. De support is langer en beter dan bij de nieuwste Samsungs.
Op een gegeven moment gooien mensen ze toch weg want er is geen support meer en al helemaal geen apps.
Op een gegeven moment worden alle smartphones weggegooid.
Ach de support op W10M loopt nog tot 10-dec-2019, dus qua security updates zit het voorlopig nog wel goed.

I vind eerlijk gezegd niet dat MS een slechte poging heeft gedaan met WP8 en WP8.1, zelfs mijn oude 640XL kreeg nog de update naar W10M.

Dus als MS dit voor een schappelijk prijsje voor 2020 op de markt brengt, hoef ik niet te wennen aan Android of iOS. Zou ik erg fijn vinden.

Waarom ik nog steeds W10M gebruik? De integratie met outlook is feilloos, ik vind live tiles ontzettend fijn, het naadloos over kunnen nemen van apps op mijn PC naar mijn telefoon en omgekeerd. En zo lang MS de EoL datum blijft opschuiven en de patches en fixes maar blijven komen, heb ik geen reden om te willen veranderen.
Whatsapp is functioneel, FB werkt prima in de browser (de app is waardeloos), Outlook en OneDrive integratie zijn veruit de beste die je kunt krijgen, Office voor als iemand je een docx stuurt ipv een PDF, myTube en MetroTube zijn prima YouTube apps, Netflix heeft een UWP app die perfect werkt, de camera app is goed, kaarten voor GPS waren altijd al off-line.

Nou heb ik best wel een roze bril op, maar als je het mij vraagt was en is WP/WM technisch gewoon een goed product. Beetje de Video2000 van de mobiele OSes.
Het bedrijf experimenteert volgens The Verge bovendien met een Arm-processor, maar zou nog geen keuze hebben gemaakt tussen Intel of Qualcomm. Bronnen zouden claimen dat Microsoft op elk moment nog kan besluiten te stoppen met het Andromeda-project.
Gezien de voortgang, of moet ik zeggen het gebrek eraan, ben ik bang dat de laatste zin misschien het dichtst bij de waarheid ligt. Dit project begint aan alle kenmerken van vaporware te vertonen. Nog steeds renderings, ieder nieuw gegeven heeft de status van gerucht (The Verge heeft niets in haar handen gehad) en kan met gemak weer worden teruggetrokken. De twijfel tussen Intel en Qualcomm, en het gegeven dat (weer vermoedelijk) de stekker zo uit het project kan worden getrokken waren voor mij de enige echt nieuwe stukjes informatie.
Het ligt niet zozeer aan de hardware als aan de software. Microsoft heeft aan de kant van de cliënt een gigantisch probleem met betrekking tot beschikbare software, die voornamelijk voor (32-bit) x86 is gecompileerd.

Ze zijn er nu al een aantal jaar mee bezig om deze barrière te slechten, maar het wil maar niet lukken. Dat ligt zowel aan Microsoft zelf als aan ontwikkelaars die hun software niet voor ARM kunnen of willen compileren en de noodzakelijke aanpassingen willen doen, zodat de software efficiënt werkt op ARM processors.
Precies dit. Hardwarematig is dit uitklapscherm uiterst interessant. Vaak geprobeerd, maar als het ditmaal goed uitgevoerd wordt, kan het een doorbraak zijn.

Microsoft heeft het echter zowel bij consumenten als ontwikkelaars enorm verprutst de laatste jaren door het drama van Windows 8 en Windows Phone.

Aan de enorme catalogus van x86 software heb je welgezegd helemaal niets want dat werkt niet op een klein touch screen.

Daarom is de ironie dat ze nu een universele ultieme app runtime hebben maar geen hond die het boeit want ze hebben alle bruggen verbrand.
In de insider builds van Windows 10 en dan vooral de laatste zijn ontzettend veel bewijzen te vinden dat Andromeda volop in ontwikkeling is. In de laatste build zijn bijvoorbeeld alle mogelijke dubbelschermmodus te vinden:
  • Unknown
  • Closed
  • Concave
  • Flat
  • Convex
  • Full
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat Microsoft zelf een device ontwikkelt met dubbel scherm mogelijkheden, maar zoals uit het verleden blijkt, wil Microsoft altijd laten zien wat er mogelijk is met hardware en heeft daarom de hele Surfacelijn opgezet. Een logisch vervolg is een Surface device zoals in het artikel. Er zijn overigens meer fabrikanten die dit soort toestellen aan het ontwikkelen zijn, voor zowel Windows als Android en misschien is Apple ook wel bezig...

Edit:

Panos Panay (Microsoft) geeft nu ook al hints:

https://twitter.com/panos_panay/status/1012461056298369024

https://mspoweruser.com/p...pplier-for-surface-phone/

[Reactie gewijzigd door Swerfer op 30 juni 2018 10:29]

Voor alle duidelijkheid, zelf voel ik meer sympathie voor de wijze waarop Microsoft met de privacy van haar klanten omgaat dan hoe dit gebeurt bij andere grote techreuzen. Om die reden was er mij veel aan gelegen om ook de mobiele hardware binnen dat platform te houden. Dit is ook mij dus niet gelukt. Deze frustratie bevindt zich tussen de regels van mijn vorige post. Hiermee wil ik zeggen dat ik mijzelf niet als een vormtrouwe Microsoft criticaster beschouw.

Die activiteit die je noemt is op zich niet te ontkennen, ook op WindowsCentral zijn daar genoeg tekenen van te vinden. Ofschoon Microsoft in het project om mobile en vast te vermengen misschien wel het grootste aantal kilometers heeft afgelegd in vergelijking met haar concurrentie vindt de interactie met de markt maar niet plaats. Dit laatste zie ik als een risico. Microsoft moet heel lang investeren voordat ze verdiensten kan gaan maken op die investering. Uit mijn ervaring heb ik geleerd dat projecten niet te groot moeten worden en te lang moeten duren omdat het risico dat ze onderweg averij oplopen of dat de aanvangsdoelstellingen achterhaald raken groter wordt.

Een ander misschien nog wel belangrijker aspect is dat door de lange ontwikkeltijd haar klanten niet in de gelegenheid zijn om met hun gebruik en feedback Microsoft voortschrijdend inzicht te verschaffen of ze op het goede pad is. Microsoft heeft zich nu al enkele jaren onder een stolp teruggetrokken, hoe kan het bedrijf de juistheid van haar uitgangspunten op deze manier toetsen?

Zou Microsoft aansluiting met de markt hebben gehouden via het (gevorkte) W10 platform dan zou ze meer interactie hebben gehad. Mogelijk zou die benadering het bedrijf nog meer hebben gekost, omdat het gefaseerde traject nog complexer zou worden. Wel had Microsoft met een dergelijke benadering meer flexibiliteit gekocht, en een kern van haar userbase behouden. Microsoft kan nu heel hard roepen dat ze zich richt op zakelijke devices, ik kan maar moeilijk geloven dat Microsoft zich tevreden zou stellen met een dergelijk niche-segment. Niet met de alles of niets inspanning die het bedrijf nu blijkbaar aan het leveren is. Met wat ik nu van het project weet (Andromeda aka W10 core) is Microsoft heel ambitieus (wat haar siert) maar loopt ze een risico dat het project de aansluiting met de markt mist.
Als het ding inderdaad is zoals de renders dan wil ik er wel eentje, zeker als die dual sim is!
Zal wel een stevig prijskaartje aan vast zitten :Y)
Wat wil je, dit is een totaal nieuw iets. Dan is het logisch dat het wat kost. Dit mag ook wel wat kosten als je ziet wat voor prachtig apparaat dit is. Als je het mij vraagt zit hier echt een grote toekomst in. Voor veel mensen is dit een enorme uitkomst. Die willen iets groter dan een smartphone, maar het moet makkelijk mee te nemen zijn. Dan heb je hier precies het juiste apparaat mee.
Ik vraag me dat sterk af. Vaak lossen dit soort concepten niet een actueel probleem op maar voeren ze een aantal taken die mensen nu al doen anders uit. Het is dan lastig om dit in een hokje te plaatsen voor nieuwe klanten waardoor het vaak niche producten blijven. Neem tablet pc's, ms surface studio, of bijvoorbeeld de Livescribe echo. Allemaal losten ze een probleem op dat voor een grote groep kan gelden, maar door een kleine groep werd begrepen/betaald
Op zich heb je daar wel gelijk in, maar ik zie dit zelf als een ontwikkeling van de smartphone. Er zijn natuurlijk enorm veel mensen met een smartphone die, bijvoorbeeld in de trein, een taak willen uitvoeren waar een smartphone niet voor geschikt is. In dat geval kan dit zich nog wel eens gaan ontpoppen tot een echte ontwikkeling van de smartphone.

Wie had vroeger gedacht dat je kon internetten op je telefoon? Wie had vroeger gedacht dat het mogelijk was om games te spelen op je telefoon? Dit zijn wel allemaal technieken die beschikbaar zijn gekomen in de smartphone wereld. Denk aan het verschil tussen een Nokia 3310 en een Iphone X.

De producten die jij opnoemt zijn allemaal losse producten die los staan van andere producten. Als je dit als een ontwikkeling ziet van de smartphone / brug tussen smartphone en tablet, kan het nog wel eens iets groots worden.

De grote vraag zal dan natuurlijk zijn: Wil het grote publiek dit? Willen ze deze ontwikkeling en nemen andere smartphone bouwers deze techniek over? In dat geval is het een succes, anders een flop. Maar we zullen zien wat er van terecht komt. Ik zit hem hier thuis in iedergeval serieus te overwegen :)
Ik ben wat sceptisch omdat het (dubbelvouwen) al vaker gedaan is, maar voor het grote publiek nooit een doorslaggevende feature was.

Daarnaast roept de stylus vragen op. Is die optioneel, voor drukgevoelige bezigheden? Veel mensen vinden een stylus niet prettig of raken hem kwijt, beschadigen hem, etc.
"Ik ben wat sceptisch omdat het (dubbelvouwen) al vaker gedaan is, maar voor het grote publiek nooit een doorslaggevende feature was."

Je bent terecht skeptisch. Onlangs de vertical video discussie gezien? Mensen zijn zo lui en gemakszuchtig dat zelfs een smartphone kantelen al teveel werk is, laat staan een scherm openklappen.
Dat valt dan wel weer mee als je ziet hoeveel mensen een flipcase hebben
De ontwikkeling om een nog steeds draagbare smartphone onderweg groter te maken (door uitklappen of welke techniek dan ook) is een interessante.

Maar het staat of valt met software. Kijk naar Android, die zelfs op de reeds 8 jaar ingeburgerde tablet form factor het nog steeds niet voor elkaar krijgt om goed schalende apps te hebben.

Windows en Office 365 zal best prima schalen, maar daarna wordt het gewoon heel lastig.
In het licht van "meer doen met een smartphone" : continuos in WM10 of Samsung Dex, Motorola Z mods, Nokia Pureview 40mp camera. Allemaal prima uitgedacht maar voor een klein publiek of al geflopt.

Is zit wel een usecase achter maar niet een voor groot publiek
De eerste smartphones losten voor het grote publiek ook geen actueel probleem op.
Welk actueel probleem heeft de eerste iPhone opgelost? (Behalve compensatie van een te kleine ego bij één deel van de kopers en compensatie van te veel vrije tijd bij een ander deel?)

En welk echt actueel probleem lost een smartphone op dit moment op dat ook niet door een papieren agenda en een boek opgelost kan worden? (En dan heb ik het niet over zaken waarbij een smartphone 'handig' of 'makkelijk' is.)

Een apparaat dat zowel smartphone als tablet is (en met een link met een extern beeldscherm en toetsenbord ook een simpele PC) lost weldegelijk een actueel probleem op. Namelijk dat je meerdere devices hebt voor overlappende bezigheden/ werkzaamheden, waarvan je er vaak meerdere mee moet slepen, die veel maar vaak niet alles met elkaar synchroniseren, etc. etc.
Ik denk dat iedereen wel inziet dat we voor een groot deel toewerken naar één échte personal computer, één device die je altijd bij je hebt die in vrijwel al je persoonlijke computer-/ entertainment- en communicatiebehoeften zal voorzien.
Er zijn al de nodige mislukte pogingen gedaan en er zullen nog de nodige min of meer succesvolle pogingen gedaan worden, maar het komt er wel aan. Misschien wordt later gezegd dat deze poging van Microsoft de eerste succesvolle poging was, misschien wordt er later over gezegd dat de technologie/ de tijd er nog niet rijp voor was om het een succes te laten worden. De tijd zal het leren.
De eerste Iphone(of elke andere smartphone) lostte het probleem op dat je voor het beheren van je agenda en email altijd achter je bureau moest zitten en ineens kon dat onderweg in een device wat je altijd bij je hebt. Doordat veel informatie nu de cloud staat is deze toegankelijk vanaf verschillende devices en altijd gelijk. Ik ben het niet met je eens dat we logischerwijs toewerken naar 1 device, want er zijn voor verschillende taken andere devices die veel beter zijn toegerust als ze maar over dezelfde info beschikken
En voor hoeveel kopers van de eerste iPhone was dat echt een probleem? Voor de meeste kopers was het gewoon leuk speelgoed, wat pas later functioneel geworden is.
Trouwens, in de begindagen was synchroniseren van agenda en dergelijke met de PC een hel, waardoor juist die handige functies vaak niet gebruikt werden.
Het was een probleem. Hoe groot dat probleem is, speelt mee in de aankoopoverweging. Natuurlijk speelt daar "nieuwe techniek proberen" een belangrijke rol en zorgen bovenstaande argumenten voor een sluitende argumentatie naar de portemonee/partner
Laat ik mijn vraag anders formuleren: Voor welk deel van de huidige smartphonebezitters is het bijhouden van een agenda op de telefoon überhaupt een issue?
Ik heb het idee dat er bij driekwart van de gebruikers niet meer dan een verouderde verjaardaglijst in de agenda staat. En dat een groot deel van de rest van de gebruikers de agenda gebruiken omdat het kán, niet omdat het moet (/ nodig is).

Dus nogmaals mijn vraag: Welk probleem heeft de Smartphone voor het grote publiek opgelost? (En dus niet voor slechts een klein deel.)
Cijfers heb ik niet voor je, die kan je zelf opzoeken, maar iedereen die werkt heeft een agenda nodig. Is ken maar een enkeling die dit naast z'n smartphone op papier doet. Ik zou dus zeggen het overgrote merendeel. En tenzij jij tussen de 60+ ers zit, ben ik benieuwd waar jouw beeld van de smartphone als verjaardagenlijst vandaan komt.

Welk probleem het heeft opgelost heb ik al ruimschoots beantwoord. Wellicht kun jij het tegendeel bewijzen met cijfers
Ik heb werkelijk geen idee waarom jij denkt dat iedereen die werkt een agenda nodig heeft en die op zijn smartphone bijhoudt.
Voor de meeste werkenden is het voldoende om te onthouden dat ze rond 8 uur aanwezig moeten zijn en rond 4 of 5 uur weer naar huis mogen. Voor het bijhouden van hun vergaderingen en de vakanties voldoet Outlook of IBM Notes op de PC van het werk ruim voldoende.

Maar het is me duidelijk dat de smartphone voor jou een probleem heeft opgelost.
Een agenda die zich alleen meldt op je werkplek is behoorlijk achterhaald voor de meeste medewerkers. Gelukkig volstaat het voor jou nog.
Wat je wilt, jongen.
Ik zie toch echt de doelgroep niet hoor.
Wie zit er hier dan op te wachten.
Volgens mij is een surface al klein/mobiel genoeg.
Ik? Lijkt me absoluut fantastisch.
Heb een surface gehad, maar weer weg gedaan omdat het net te onpraktisch was voor mij in de praktijk. Nu betrap ik mezelf er op zeer regelmatig de smartphone te pakken, alleen om er achter te komen dat ik toch eigenlijk de laptop had moeten opstarten.
Helemaal als deze renders enigsinds een indicatie zijn van het eindproduct mogen ze mij op de lijst zetten!
Zakelijk zou dit misschien best wel interessant zijn.
Elke helft een SIM :) Maar ik zou er ook wel eentje willen als er gewoon x86/x64 applicaties op kunnen draaien.
Mooi, dit hoort de volgende iteratie te zijn van W10m. Zorg voor goede updates, een goed gevulde uwp store, een uitgewerkte w10 continuüm, een dock en het gaat nog wat worden met Andromeda.
Er komt geen goedgevulde uwp store, daar is het veel en veels te laat voor.
Ze moeten een list (onzichtbare VM) verzinnen zodat Android apps op Windows gedraaid kunnen worden.
Hebben ze geprobeerd en terug afgevoerd. De performance is gewoon te slecht en vreet de batterij leeg.
Nee, het werd afgevoerd omdat het te goed werkte.
Het is nog steeds een belangrijk punt in de strategie van Microsoft, ze noemen als voordeel dat store apps containerised zijn, en makkelijker te beheren qua updates. Ze maken het ook steeds makkelijker om gewone apps in de store te krijgen. Vanuit beveiligings oogpunt is het ook niet echt een slecht idee. Veel makkelijker om apps uit veilige bron binnen te krijgen en als je wat verkeerds binnenhaalt dan kan het nog weinig kwaad.

Zie op macOS waar het idee bijvoorbeeld een stuk beter aanslaat. Ik denk dat het uiteindelijk wel gangbaar wordt. Microsoft heeft er een handje van om in het begin veel te hard in te zetten op nieuwe techniek (denk aan Windows 8, maar ook dingen als UAC in Windows Vista) maar ze hebben een heel lange adem en zijn ook niet bang om hun fouten toe te geven en dingen aan te passen zoals ze met Windows 10 (en UAC in 7) dan ook gedaan hebben.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 29 juni 2018 23:23]

Is allemaal waar over de technische voordelen van store apps, maar het is gewoon te laat. Er is geen aanleiding voor developers om te investeren in store apps.

Apps worden op mobiel geconsumeerd, en vrijwel nergens anders.
Juist wel. Alleen blijven te veel antieke developers achter. Hoe prettig zou het zijn als bijvoorbeeld Exact eindelijk wakker wordt en een UWP app voor Globe maakt, want die webbased versie wordt het ook niet bij Exact. Bovendien, apps zijn tijdelijk. Over enkele jaren zijn apps niet meer dan HTML5 containers. Dan maakt het achterliggende platform geen zak meer uit en kan zelfs WP10 weer alle apps draaien.
Sorry, maar dat hoor ik al veel meer dan 'enkele jaren' en het gebeurt niet. Net zo min als network computing elke keer als the next big thing wordt aangekondigd, sinds 1970.
Je moet developers niet antiek noemen, developers ontwikkelen voor de markt. De markt is web en mobile, en dus niet UWP.
Het hangt ook ervan af hoe serieus ms achter Andromeda staat. Als ze weer halfslachtige ondersteuning bieden zoals met W10m dan is het al voorbij voor het kan beginnen.
Als het op mobiele apparaten aankomt, is het nu al haast niet te doen voor een gemiddelde developer om een app 2 keer te bouwen. Serieus, dat is nu al grote pijn. Ze gaan geen derde versie bouwen, dat is geen voorkeur, het is simpelweg niet mogelijk.
Als je gelijk hebt gaat ms het nog lastig krijgen. Laten we hopen dat ms wel genoeg support heeft met uwp anders is het rip Andromeda.
Indien PWA's goed van de grond komen, is er misschien veel minder behoefte aan / noodzaak voor UWP?
Yup, opkomst van pwa's zal ook helpen. MS zal wel de basis van w10 core goed moeten hebben. Als ze weer met een buggy onaf os komen wordt het lastig opboksen tegen AndroidP en iOS12.
Ik hoop zoals mijn onderbuurman ook op PWA, een terugkeer naar het web. Dan hebben we echte vrije hardware/OS keuze en zitten we niet opgesloten in app tuintjes.

Maar nee, UWP is een volstrekte illusie als je het afzet tegen de iOS/Android stores, dat gevecht is simpelweg niet te winnen.
Goed punt, uwp hadden ze al geprobeerd onder W10m en die strategie heeft gefaald.
Hoop is nu waarschijnlijk gevestigd op pwa.
Het is nooit te laat! Wereld draait door en door, en het eindigt echt niet met ios of android! Ze komen en gaan....
Zoals ook de app discussie langzamerhand een achterhaalde discussie aan het worden is. Progressive Web Apps gaan naar ik hoop onze platformafhankelijkheid afbreken waardoor er ook weer lucht kan komen kleinere mobiele OS aanbieders. Wat ook belangrijk is dat dan de macht over de klant weer wat kan verschuiven van techaanbieders naar informatie- en contentaanbieders.

De adder onder het gras, Google is er ook enthousiast aan bezig. Zie ik iets over het hoofd? Misschien dat al onze informatie dan nog nadrukkelijker bij de informatieaanbieder (merk op: per se dus niet Google, Microsoft, Apple of Facebook) terecht komt. Dat onze informatie fragmenteert tussen al onze zakelijke relaties in mogelijk een valkuil van deze ontwikkeling.
The glorious return of the Courier... Dat heeft ze lang genoeg gekost. Dikke vette hype!
Wow ... je bent de eerste en enige die Courier hier kent, blijkbaar!

MS had dik in de mobiele wereld kunnen staan als dat product niet ten onder was gegaan in de interne politieke strijd bij MS. Dan had men, net zoals bij de iPhone, de nadelen van het OS/programeer framework voor lief genomen om op geile hardware te werken.
Ik heb zo verschrikkelijk lang op dat ding zitten azen als dé oplossing voor mijn studieboekenstapel, niet ok. Dat ze het toen hebben gekeeld had overigens ook blijkbaar te maken met onwil vanuit de target audience (studenten en scholen) om in infrastructuur voor het ding te investeren. De uitgevers nog niet eens meegerekend... Maar het had inderdaad de ideale tegenhanger van de enkelscherms iPhone kunnen worden. Nu maar hopen dat ze hun gewicht achter dit product knallen want ik WIL het!
Hij is niet de enige hoor, ik zit er ook al een tijdje op te wachten :)

Zulk een gemiste kans destijds. Sinofsky was een koppige trol :P
leuke iteratie, ALS de geruchten kloppen.. ben benieuwd wat voor OS er op gaat draaien.. Windows 10 Pro :) Like!
Ben benieuwd wat dit voor het UWP platform, aka de (nog) niet zo succesvolle Microsoft Store, gaat betekenen. Krijgt het eindelijk de boost die het nodig heeft en gaan developers massaal overstag? Of gaat dit apparaat mislukken juist vanwege de afhankelijkheid van Microsoft Store?
Hangt af van de 'cool-factor' van het apparaat. Wanneer 'iedereen' het wil en gaat jengelen bij de aanbieders, kunnen die overstag gaan.
Op de iPhone waren de meeste apps in het begin ook maar een 'noodoplossing' omdat de meeste sites nog op Flash gebaseerd waren en Flash niet door de iPhone ondersteund werd. Wanneer Microsoft vol inzet op progressive Web apps en UWP, waarbij je op al je devices dezelfde consistente ervaring en mogelijkheden hebt, kan het nog wel wat worden (bij UWP uiteraard enkel je Windows devices.).

Ze hebben een reclamecampagne á la Apple nodig om iedereen ervan te overtuigen dat losse apps voor iOS en Android toch wel erg ouderwets aan het worden is.
Ik moet het eerlijk gezegd nog zien gebeuren. UWP-only Surface apparaten zijn nog nooit een succes geweest. Dus een virtual versie draaien van Windows zal waarschijnlijk noodzakelijk zijn voor het succes. En of dat ooit soepel zal draaien op een klein apparaat met zeer waarschijnlijk beperkte processorkracht, valt nog te bezien.
Thanks.. erg interessant om te lezen..
IoS en Android zijn 't gewoon niet. Liefst weer een Winphone... De meest prettige interface tot nu toe... Schrijf ik vanaf mijn 950 XL + portable 12000 mA powerbank, wel zo prettig voor de wat langere reis. Een leuke line-up van een stuk of drie nieuwe toestellen lijkt me wel wat. Dan wel een wat gezondere batterijtijd dit keer svp.

[Reactie gewijzigd door Orion64 op 29 juni 2018 22:52]

Je hebt de Mugen 9300mA uitvoering voor de XL niet langs zien komen? Wordt er wel wat zwanger van maar daarmee ideaal als reistelefoon.
Je hebt de Mugen 9300mA uitvoering voor de XL niet langs zien komen? Wordt er wel wat zwanger van maar daarmee ideaal als reistelefoon.
Ik heb hem en hoewel ideaal(intensieve dagen 75% over einde van dag) Sluit de bijgeleverde cover niet perfect bij mij en heeft die cover geen QI charging meer.
Had 'm vandaag pas voor 't eerst gezien, hier en daar nu ook nog te koop. Thnx. voor de reminder... Zo maar eens even eentje bestellen.
(Edit: Na wat google blijkt 'ie helaas niet meer te bestellen)

[Reactie gewijzigd door Orion64 op 30 juni 2018 00:24]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True