Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Valve werkt aan eigen variant van statistiekenwebsite SteamSpy

Valve werkt aan een eigen versie van de nu stopgezette Steam-statistiekenwebsite SteamSpy. Het bedrijf streeft ernaar om de informatie uitgebreider en accurater te maken dan wat SteamSpy kon bieden.

Op SteamSpy kunnen gebruikers informatie vinden over de populariteit van een game, in de vorm van onder andere verkoopcijfers, gemiddelden van recensies, aantallen actieve spelers. Daar kwam eerder dit jaar abrupt een einde aan toen Valve besloot om Steam-profielen standaard privé te maken om te voldoen aan de avg.

In reactie daarop is SteamSpy overgestapt op een nieuw machine learning-algoritme dat data van buiten Steam erbij haalt. Hoewel dat in principe werkt, bestempelt SteamSpy-voorman Sergey Galyonkin de nieuwe variant als 'niet erg accuraat'. Bovendien zijn de verkoopcijfers in hun huidige vorm alleen toegankelijk voor gebruikers die SteamSpy steunen op Patreon.

PCGamesN meldt dat het head of development van Steam, Jan Peter Ewert, op de Russische White Nights-conferentie voor de gamingindustrie de plannen uit de doeken deed als antwoord op een vraag uit het publiek. De SteamSpy-vervanger zou in theorie in 100 procent van de gevallen accuraat kunnen zijn, iets waar SteamSpy nooit in geslaagd is.

Galyonkin zegt zelf uit te kijken naar de tools van Valve. Volgens hem is het belangrijk om de 'data-asymmetrie' in de gamesindustrie recht te trekken en ook kleinere ontwikkelaars toegang te geven tot grote, betrouwbare datasets.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

30-06-2018 • 10:17

30 Linkedin Google+

Reacties (30)

Wijzig sortering
Waarom kunnen ze niet gewoon zeggen: dit spel is ongeveer x keer gekocht en y uur gespeeld met een mediaan van z uur per speler? (Over een tijd van zeg maar een maand of de totale leeftijd van het spel. Niet te nauwkeurig, want dan krijgen kleine spellen minder kans.)

Dat is toch geen persoonlijke data zolang niemand weet wie wat speelt? Statistische informatie lijkt me meestal anoniem, zolang niemand met verschillende demografieen loopt te knoeien. Bovendien moeten ze toch bijhouden wie wat koopt, maar daar klaagt niemand over onder de avg omdat die informatie (hopelijk) niet wordt doorgespeeld.

Een winkelier mag ook best zeggen: we hebben 100 klanten vandaag geholpen. Zeggen wie dat zijn is dan weer niet ok, maar dat gebeurd ook niet.

Ik ben een groot voorstander van privacy. Waarom? Omdat mensen in mijn ervaring te snel andere mensen veroordelen. (Over geheimhouding an sich is ook wel wat te zeggen.) Ook onderschatten die mensen vaak wat voor kwaad het doet als iemand maatschappelijk wordt uitgesloten. Het grootste goed voor een mens is sociaal contact en ook sociaal respect, haal dat weg en je hebt het niet veel beter dan een legbatterijkip, zelfs al heeft die kip luxe voer en een gouden kooi.
Dat klopt, maar ik denk stiekem dat Valve ook heeft gezien dat SteamSpy best wel wel bezoekers trok. Een uitgelegen kans dus om deze functionaliteit (nu dat de avg in werking is getreden) toe te voegen aan Steam.

Er zal vast een slimme programmeur of Gaben zelf misschien op het idee gekomen zijn om deze info zelf toe te voegen. SteamSpy werkt momenteel nog amper, dat geven ze zelf toe. Voor Steam zal het een minimale inspanning zijn om dezelfde gegevens beschikbaar te stellen, en nu nóg preciezer.

Voor veel eindgebruikers zal dit meer gebruikt worden dan een aparte website waar 0,x% van de gebruikers vanaf weten.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 1 juli 2018 15:16]

SteamSpy ;) GameSpy bestaat al even niet meer :)
Ik hoop dat ze ook wat functionaliteit van steamdb toevoegen, die geeft je leuke insights over je eigen account (bv. waarde in euro). Je moet dan wel je eigen profiel publiek zetten.

[Reactie gewijzigd door pieterdebie op 1 juli 2018 06:20]

Waarom kunnen ze niet gewoon zeggen: dit spel is ongeveer x keer gekocht en y uur gespeeld met een mediaan van z uur per speler?
Als een spel hard flopt heeft de uitgever liever niet dat dat zo te zien is.
Nou verkocht lijkt mee een gegeven die uit de steam store kocht. is geen gegeven van een klant. Ik verkoop dit spel 1 keer. de teller gaat 1 omhoog. Uren lijkt me wat anders. (nu gaan we een beetje de regeltjes kant op) uren is wat steam bijhoud van jou. dus jouw gegeven. steam wil dat gegeven gebruiken om dat overzicht te genereren. maar dat kan niet zomaar want dat is jouw data.

Dat is hoe het beleid kan werkt blijkbaar. Zelf vind ik het in dit geval een beetje extreem. dat het programma je uren gebruikt voor een totaaloverzicht is voor mij geen probleem. (zolang mijn verdere gegevens buiten schot blijven) Maar volgens mij moet ik daar toestemming voor geven dan. (wat ik ook gewoon zou doen in dit geval)

Misschien dat iemand kundig in avg zaken dit zou kunnen weerleggen dan wel onderbouwen.
Ik weetniet of elke game developer hier perse heel blij mee is. Ik kan me voorstellen dat jij zelf de de keuze wilt hebben of deze data publiekelijk toegankelijk moet zijn of niet. (Ik zou niet snel een reden kunnen verzinnen waarom je het niet wilt maar die zullen er vast zijn). Maar als Steam dan deze optie weer gaat aanbieden aan developers dat je het per game uit kan zetten is het natuurlijk niet meer transparant en zeker niet 100% accuraat.
Het probleem is hier dat Steam (Valve) niet alleen de winkel voor de consument is, maar ook de middelman waar alle spellen van enige waarde op de PC tegenwoordig op moeten zitten. Het is de middelman die een platform aanbiedt waar andere aanbieders ook gebruik van maken, terwijl het de faciliteiten voor de distributie beschikbaar maakt aan de aanbieder voor een fractie van de prijs van het eindproduct.

Dat Valve niet wil zeggen hoe veel spelletjes ze zelf verkopen? Dat is logisch.

Maar dat Valve de statistieken van spellen in het algemeen niet beschikbaar wil maken? Dat is gek. En dan heb ik het niet over de statistieken van het aantal aangeschafte exemplaren (waar je nog aan kan nemen dat het merendeel direct in de Steam winkel is aangeschaft), maar de statistieken van hoeveel mensen het spelen, hoe vaak en wanneer. Dit is informatie waar een consument verdomd veel waarde aan hecht om te weten of een spel een flopper of een succes is.

Zeker voor multiplayer spellen kun je zeggen dat dergelijk statistieken veel weg hebben van een houdbaarheidsdatum. Koop je een product dat nog te eten is, of is het al over datum en heb je er waarschijnlijk niet veel meer aan? Alleen de datum van de oorspronkelijke uitgave heb je weinig aan als gemiddelde consument.

Een CoD kloontje houdt het misschien een jaar ofzo vol tot de volgende zich aandient en de servers grotendeels leeglopen, terwijl veel kleinere titels moeite hebben om het een paar maanden vol te houden totdat er geen aandacht meer voor is. Er zijn maar weinig multiplayer spellen die meerdere jaren hun spelers weten vast te houden.
Maar dat Valve de statistieken van spellen in het algemeen niet beschikbaar wil maken? Dat is gek.
15 jaar geleden werden de verkoopgegevens door marktonderzoekers bij elkaar gehaald. Die vroegen dan goed geld voor deze getallen. En je miste veel detail omdat het maar een beperkte sample was, je kon dus ook niet goed iets van het midden tot laag segment zien.

Doordat zo veel via Steam loopt is Steam nu in eens heel betrouwbaar. Maar ja: de markt van verkoopdata is niet heel anders geworden. Je kunt er gewoon goed geld mee verdienen.
Ik kan me voorstellen dat jij zelf de de keuze wilt hebben of deze data publiekelijk toegankelijk moet zijn of niet.
Ik kan mij ook voorstellen dat een ontwikkelaar liever niet 30% afstaat aan Steam. Helaas zeggen de voorwaarden dat dat wel moet over spellen die gedistribueerd worden via Steam. ;)

Bij Steam zie je een trend die zich ook voordoet bij andere succesvolle platformen, zoals eBay en PayPal: de klant staat voorop ten opzichte van de verkoper. Dat is nodig om het platform succesvol te houden. Steam kan niet zonder klanten, en (in ieder geval kleine/middelgrote) ontwikkelaars en uitgevers kiezen Steam omdat het hun spel goed in de schijnwerpers zet en omdat hun klanten het vragen. Als er vanuit de consument veel vraag is voor transparantie over dit soort zaken, dan kan Valve hier mogelijk in volgen.

Zelf zou ik de door dasiro genoemde statistieken wel naast een Steam spel willen hebben: gegenereerde sleutels, verkochte sleutels, geactiveerde sleutels en actieve sleutels. Zo weet je of een spel echt verkoopt t.o.v. hoeveel 'exemplaren' er zijn, weet je of die spellen ook daadwerkelijk verkocht zijn en hoeveel accounts (en daarmee ongeveer hoeveel spelers) het spel nog actief spelen. Dit kan bijvoorbeeld een indicatie geven over hoe dood een multiplayerspel is. Aan de andere kant kan het ook een self-fulfilling prophecy opleveren: een kleine uitloop die resulteert in een grote uitloop.

Het zal wel niet tot zo'n detailniveau komen. Toch ben ik benieuwd wat Valve hier gaat neerzetten.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 2 juli 2018 06:33]

Als Valve ons gebruikers voorop zet, om ons een goede ervaring te geven in die store.

Waarom worden er al jaren features uit die store geropt die het makkelijker maakte om goede aankopen te verrichten? En juist de slechtere games een groter publiek geven, die de uitzuigers het makkelijker maakt rotzooi uit te brengen.

Alles om maar zo veel mogelijk verkopen te verrichten. Dat is waar Valve het voor doet. Niet ons gebruikers, niet de uitgevers. Valve kiest de weg die hen het meeste centen opleverd. De ene keer zijn wij gebruikers dat, zoals het "recent popularity", maar de 'popularity' van het store overzicht weghalen is weer pro-uitgevers.
Alles om maar zo veel mogelijk verkopen te verrichten. Dat is waar Valve het voor doet.
Je klinkt alsof je dat verbaasd. Had je werkelijk iets anders verwacht?

De gebruikers van Steam zijn overigens enorm tevreden, dat blijkt elke keer weer uit onderzoek. De uitgevers over het algemeen ook. je krijgt behoorlijk wat waar voor je 30%. Niet alleen ben je van alle betalingen, downloads, uploads, sales support af maar Valve doet er ook behoorlijk wat aan om je producten te verkopen (inderdaad, zoals jij al zei).Per saldo komen de meeste publishers er gunstig uit. Ik ook, ik maak 2% meer winst op een verkoop op Steam dan via onze eigen store. Voor veel producten doen uitgevers niets een meer de moeite om een eigen shop op te zetten.

Dat Steam een powerhouse in de markt is moge duidelijk zijn en daarmee komt een bepaalde verantwoordelijkheid. Op een paar incidenten na is Valve daar prima mee omgegaan.
Huh, hoe kun je nou meer winst op Steam halen voor een verkocht spel dan in eigen beheer? Bedoel je dat je voor elk extra verkocht spel wel 30+% extra kosten hebt, of deel je de totale kosten door het totaal aantal verkochte spellen?
Het hebben van een webwinkel is ook niet gratis, je hebt minimaal een server en bandbreedte nodig en een eigen webwinkel kost ook geld om te onderhouden. Betalingen afhandelen kost ook geld, dan heb je nog de distributie, ook dat kost geld. En er zijn vast nog een aantal dingen die geld kosten als je het zelf doet, kosten die je niet hebt als het via Steam loopt.
O, vast, maar veel van die kosten zijn onafhankelijk van je omzet; alleen dingen als betalingen e.d. niet.
Tis ook makkelijk voor de consument. Als ik ergens gillend gek van wordt is dat ik voor ieder spel een account moet maken (met de bijbehordende nieuwsbrieven in je mail, ook al vink je aan dat je het niet wilt hebben).
Steam lost dat op. Ik heb een steam account en speel daar 90% van mn games op. en het werkt prima. het systeem ligt er nooit uit. (de laatste keer kan ik me in ieder geval niet herrinneren). Het download als een malle. En ze halen gewoon weinig fratsen uit. Hebben ooit eens iets met die workshop willen doen met betaalde content ofzo maar dat hebben ze heel snel teruggedraaid want de gemiddelde consument was er niet blij mee. en dat was het hoogtepunt zon beetje.
Er zijn op dit moment al tools beschikbaar zoals steamcharts, hier kun je eigenlijk al zien hoe "dood" of "levend" een spel is als je kijkt naar het aantal spelers van individuele spellen. Ook zie je of de playerbase kleiner wordt, of juist groter (per maand is dit zichtbaar).

Zelf heb ik dit al een aantal keer gebruikt om te beslissen om een multiplayer spel wel of niet te kopen. Er zijn natuurlijk altijd van die uitzonderingen, spellen die een kleine singleplayer hebben die vooral om multiplayer draaien maar waarvan mensen niet de multiplayer variant spelen. Ook houdt deze tool geen rekening met bijvoorbeeld mensen die idlen (dit zijn mensen die een spel aan hebben staan puur voor steam trading cards).
Maar of een game "dood" of "actief" is heeft bij singleplayer games niet veel waarde.
Er zijn op dit moment al tools beschikbaar zoals steamcharts, hier kun je eigenlijk al zien hoe "dood" of "levend" een spel is als je kijkt naar het aantal spelers van individuele spellen. Ook zie je of de playerbase kleiner wordt, of juist groter (per maand is dit zichtbaar)
Wel als onze producten maatgevend zijn zou ik er maar niet op vertrouwen hoor want er klopt werkelijk niets van.
Er klopt niks van het aantal live spelers? Dat is namelijk het enige doel van deze "tool", het geeft niet weer hoe vaak een game of wat dan ook is verkocht of wat dan ook.

Ik ging er zelf van uit dat het aantal spelers die een spel spelen redelijk kloppen, aangezien je deze ook kunt vergelijken met dat wat steam zelf op hun website hebben staan namelijk hier. Als je de twee vergelijk zit er onderling niet veel verschil in (dit kan te maken hebben op wanneer hij de data pakt).
(Ik zou niet snel een reden kunnen verzinnen waarom je het niet wilt maar die zullen er vast zijn).
Ohh ik wel hoor. Uit ervaring. Als je een titel hebt die het onverwacht goed doet dan wil je ten alle koste verhinderen dat je concurrenten dat weten en gaan meeliften.

Releases of Steam (uitgezonderd de hele grote titels) zijn enorm onvoorspelbaar. Wij hebben titels waar we nog geen 10% van de verwachte verkopen krijgen en titels waarbij je 50 maal meer verkoopt dan je verwacht had. De reden is vaak enorm moeilijk te achterhalen, dat kost je soms maanden om goed te begrijpen (en soms is er gewoon geen reden maar is het een hype geworden in bepaalde groepen).

Als het vrijwillig wordt dan kan je erop rekenen dat vrijwel niemand eraan mee zal doen. Ze zullen wel gek zijn.
Z’n beetje geen één bedrijf is transparant hoeveel producten ze na elke dag verkopen. Dus niks gek aan dat game uitgevers en ontwikkelaars dat ook niet doen.
ik zou de asymmetrie tussen de gegenereerde, verkochte, geactiveerde en actief gebruikte steam-keys wel eens willen zien, dan zie je pas écht hoe succesvol een game is. Er zijn devs genoeg die duizenden keys laten genereren/weggeven die op bundelsites terechtkomen als opvulling en die nooit gespeeld worden. Die waarheid willen ze waarschijnlijk angstvallig geheim houden
Mwa... die devs willen dat misschien, maar waarom zou Valve dat willen?
Valve is happy zolang jij je games maar via Steam blijft kopen. Daarvoor willen ze de spelers happy houden, dan blijven ze trouw en kopen ze games liever op hun platform dan elders. Waarom zouden ze dus niet betere informatie willen bieden waaruit blijkt dat die game misschien toch niet zo hot is, en die andere juist wel?
Leuke bar-chart met aantal spelers per speeltijd misschien? En dan bij de 0 uur een piek van een paar duizend.
Dit kun je achterhalen door te kijken naar het % eigenaars dat het eerste achievement gehaald heeft.
Dit is nogal off-topic.. En buiten dat, een machine learning algoritme zou dat wel oppikken.
geen idee wat je van machine learning verwacht, maar als de data niet beschikbaar is, kan een machine die niet zomaar tevoorschijn toveren. Dat is ook de reden waarom steamspy zelf aangeeft dat hun resultaten niet accuraat zijn. Valve zelf moet er geen AI opzetten, want die hebben de data al.
Noclip heeft een leuke podcast met de man achter Steam Spy(die tegenwoordig bij epic games werkt overigens). Erg interessant als je wat meer achtergrondinformatie wilt.
Ik dacht even dat er GameSpy stond, maar die is al sinds 2013 dood blijkt.
http://pc.gamespy.com/articles/122/1227460p1.html

Tevens is die steamspy wel redelijk nutteloos momenteel heb ik het idee - Ik kan bijna geen games vinden,. Dus als valve zelf iets aanmaakt, of indd gewoon wat meer metadata zou weergeven - zou dat voor mij in elk geval wel interessanter zijn dan de huidige ratings.

[Reactie gewijzigd door bbr op 30 juni 2018 17:33]

Enerzijds zou je kunnen zeggen dat het een vooropgezet plan is van Valve om eerst de gegevens af te knijpen en dan een eigen alternatief te beginnen maar ik denk dat dit het tegenovergestelde is; genoodzaakte privacy regeling en toch dit soort gegevens inzichtelijk willen houden voor consumenten.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True