Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft werkt niet meer aan Insider-builds Windows 10 Mobile

Microsoft werkt niet meer aan Insider-builds van Windows 10 Mobile. Dat maakt een ontwikkelaar bekend op Twitter. Daarmee blijven alleen nog security-updates over voor het mobiele besturingssysteem.

De beslissing wordt niet groots aangekondigd, maar blijkt simpelweg uit een tweet van Brandon LeBlanc, Senior Program Manager van het Windows Insider-team, die reageert op een vraag van een andere gebruiker. In oktober van vorig jaar zei dezelfde ontwikkelaar nog dat het bedrijf wel degelijk aan Insider-builds werkte, maar ergens tussen toen en nu is dat veranderd.

Verrassend is de zet van Microsoft niet helemaal. In oktober van vorig jaar werd al bekendgemaakt dat nieuwe hardware en features voor Windows 10 Mobile 'niet de focus' hadden, wat de verwachtingen voor ontwikkelingen op die fronten vrijwel volledig de nek omdraaide.

Hoe Microsofts toekomst op mobiele apparaten er dan uit gaat zien, is op dit moment niet duidelijk. De geruchten gaan wel dat Microsoft werkt aan een vouwbare tablet waarmee ook gebeld kan worden. Deze zou draaien op Windows 10.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

27-01-2018 • 10:25

191 Linkedin Google+

Reacties (191)

Wijzig sortering
Windows op telefoons had een succes kunnen worden. Alleen al onder ouderen, zo kan ik me voorstellen. Vrijwel iedereen kent Windows en dan hoeven ze geen overstap meer te maken naar iOS, of Android. Daarnaast voor iedereen die probleemloos wil doorwerken tussen laptop en telefoon. Windows op een telefoon is een prima idee, maar als de ontwikkeling stagneert en de apps achterblijven qua aantal, dan kiest men toch voor wat anders. Als Samsung de Galaxy S-serie ook zou voorzien van Windows, of in elk geval de keuze tussen Android en Windows, zou het een heel goede boost kunnen zijn voor Microsoft. Nokia heeft gewoon een te kleine gebruikersbase, net als HTC en dergelijke. Huawei zou ook een prima partner kunnen zijn. Voor de gewone man bestaat Microsoft ook maar uit 3 bekende onderdelen: Windows op je computer; Office en XBox. Dat zijn 3 enorm sterke merken. Toch bijzonder dat het Microsoft niet lukt om Windows op de telefoon een succes te maken.

[Reactie gewijzigd door Jorgen op 27 januari 2018 10:39]

Als je even hier naar kijkt: https://www.windowscentra...ndows-core-os-and-polaris .
Dan zie je dat MS helemaal niet stopt om Windows op telefoon te zetten.

Wat MS wil is dat Windows zo gemaakt wordt dat het OS kijkt naar wat voor toestel het is en welke randapparatuur aanhangt. Dan kan je Windows Mobile UI of Windows Desktop UI of Xbox UI krijgen.

Het hele idee van Nokia overnemen was omdat ze verder wilde om het Mobile UI goed te krijgen. Daarom ook dat Insiders feedback konden geven over wat er beter kon. Nu denk dat MS het UI wel zo ver heeft dat ze met dit kunnen stoppen.

UI word onderdeel van One Core principe.
Als Samsung de Galaxy S-serie ook zou voorzien van Windows, of in elk geval de keuze tussen Android en Windows, zou het een heel goede boost kunnen zijn voor Microsoft.

Ik heb het idee dat MS daarom nu ook bezig is om de boel op ARM te laten draaien. Misschien kan het dan gewoon draaien op alles wat nu ook android draait. Dan is het alleen nog een software keuze en hoeft MS bedrijven niet meer aan te sporen special voor het Windows platform telefoons te bouwen.
Het is opmerkelijk dat Tweakers.net om welke reden dan ook geen enkele kennis heeft van en/ of wil schrijven over opzienbarende ontwikkelingen binnen Microsoft. De kennis van lezers en schrijven blijft daarom achter.
Dat is te zien aan bijvoorbeeld fragiele zaken: Redacteuren en lezers schrijven nog steeds over Windows Phone (niet in deze nieuwstopic), en over Windows Store. Maar bovenal de wijze van berichtgeving. Microsoft (Windows + hardware) is klaarblijkelijk zo'n achterhaalde naam geworden hier dat er geen onderzoek meer naar wordt gedaan of een diepgaand artikel over wordt geschreven. Erg zonde.
Ik kan het Tweakers niet 100% aanrekenen. De strategie van Microsoft is zo vaag als het maar zijn kan.

Maar... Ik ruik wel een leuk achtergrondartikel van Tweakers. Iets als "10 jaar Microsoft en het mobiele besturingssysteem".
Als iemand alle (dubieuze) ontwikkelingen op een rijtje kan zetten, dan hebben we een leuke tijdlijn.
Ik reken het niemand aan. En wellicht is voor u de strategie niet helder, maar dat is-ie over het algemeen wel als je maar leest. Waarbij ik terugkom op mijn eerdere post.
Het probleem van Microsoft is dat het te vaak van richting is veranderd op mobile vlak. Ik werk zelf in het Microsoft ecosysteem en hield het in het begin goed bij. Maar na de overstap van 6.5 naar phone 7 naar phone 8 en 8.1 en 10 mobile zijn ze te vaak "opnieuw" begonnen. Ontwikkelaars (wat er al minder waren dan voor Android en iOS) haakten daarom af. Je moest te vaak je codebase porten naar de nieuwe apis. Voor de gebruiker veranderden er ook te vaak dingen in het OS. En met de overgang naar 10 for mobile werd het ook nog eens minder stabiel en trager dan dat 8.1 was. Dat was destijds voor mij de reden om afscheid te nemen van het OS.

Wat Microsoft wil bereiken met 1 OS voor alles is heel erg gaaf. Maar na 6 jaar werkt het nog steeds niet.
Dit is een amateuranalyse die ik hier telkens teruglees, dit maakt hem echter nog niet beter. Deze analyse snijdt geen hout: er is nooit opnieuw begonnen. Er zijn vanzelfsprekend fouten gemaakt, en verkeerde inschattingen; dat is onvermijdelijk het gevolg van grote projecten in een snel veranderende en groeiende markt.

Enfin, juist om deze reden pleit ik voor een diepgaand artikel met kundige analyses zonder clichés en psychologie van de koude grond als: Voor de gebruiker veranderen er te vaak dingen. En aantoonbare onwaarheden als: Ze zijn telkens opnieuw begonnen. En de grootste grap: Ze doen maar wat - De man thuis achter de computer bedenkt wel even dat ze bij een van de grootste en oudste softwarebedrijven ter wereld maar wat aanknoeien en heeft direct helder voor ogen welke fouten hier zijn gemaakt. Dit is nauwelijks vol te houden. Dus: Onderzoek. Of zijn/ is daar geen centjes of animo meer voor?
Je zegt telkens dat iedereen heel erg dom is en heel erg verkeerde dingen zegt. Maar je geeft zelf geen enkel argument waarom dat zo zou zijn, en je geeft niet eens een alternatieve verklaring.
Ik heb even mijn posts teruggelezen, zowel de woorden iedereen als dom als verkeerd (en al zeker niet 'heel erg') lees ik niet terug.

Voorts pleit ik louter voor een mooi artikel, daar ik vele bevindingen kort door de bocht vindt en deze vele artikelen die er over zijn geschreven (op andere websites en door MS zelf) negeren. Daar mag u het mee oneens zijn natuurlijk, zelfs zonder argumenten.
OK vousvoyeren. U zegt het niet precies in die woorden, maar dat is niet relevant. U zegt het wel. En geen enkel argument of verklaring. Dat is wel erg makkelijk.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 27 januari 2018 16:59]

Constant code moeten aanpassen aan nieuwe API's is toch wel een grondig argument. Dat heet 'opnieuw beginnen'. Optimalisaties kan je doen door de code achter de API's aan te passen. Niet de API's zelf...
Zijn uitleg was wel degelijk zinnig en legde inderdaad bloot dat Microsoft serieus gezwalpt heeft. Ze zijn aan het verbeteren maar ik vind persoonlijk ook dat Windows 10, ondanks de verwachtingen, echt wel te vaak problemen heeft bij upgrades naar nieuwe versies enzo (ie die plots niet meer werkt en van die dingen...)
O vast; ik denk dat je op een ander bericht had willen reageren?
Kunt u ons wat links geven betreft uw expertise? Waar zijn uw geprogrammeerde windows phone apps bijvoorbeeld te vinden? Heb je een github repository met aantoonbare expertise? Bij voorbaad dank.
Ze zijn natuurlijk niet van 0 begonnen, vandaar ook dat het tussen quotes stond. Wat echter zeker is gebeurd is dat er telkens nieuwe APIs zijn gemaakt en ook zijn ze van Kernel gewisseld. Daardoor moesten er zaken opnieuw gebouwd worden. Zo zijn is er best veel functionaliteit van de overgang van 8.1 naar 10 verloren gegaan en dat kwam na verloop van tijd weer terug. Het is voor de gebruiker niet te verkopen, dat ze een OS upgrade krijgen, maar er achteruit gaan in functionaliteit.

Ik heb samen met een aantal anderen apps ontwikkeld voor Windows Phone en we hebben 3x onze gehele codebase moeten aanpassen om te zorgen dat ze werkten met de nieuwe APIs. Bij de overstap naar Windows 10 zijn we afgehaakt en we hebben onze app niet meer geupdatet naar de nieuwste APIs.
Ook al zou het technisch misschien niet "opnieuw beginnen" zijn, als de perceptie bij de kopers is dat alles steeds opnieuw gebouwd wordt, dan haken die op een gegeven moment gewoon af.
Verder denk ik dat MS wel degelijk een paar grote inschattingsfouten gemaakt heeft met hoe de mobiele wereld zich ging ontwikkelen.
Mee eens. Bovendien maakte MS de APIs alleen maar slechter met steeds minder controle. Neem GPS: tot en met Mobile 6.5 kon ik zelf de Sirf III chip (GPS ontvanger) aansturen, in binaire modus zetten, satelliet gegevens (positie/sterkte) opvragen etc. Vanaf Phone 7 kon dat allemaal niet meer, had je een navigatie component die je maar om een positie moest vragen en veel meer kon het niet.

Ik heb altijd met veel plezier een Windows phone gehad maar nu met tegenzin een Android. Toen M$ de plug uit Skype (hun 'eigen' product notabene) voor Windows Phone trok was voor mij de maat vol. Het gebrek aan een fatsoenlijke browser heeft er trouwens ook aan bijgedragen.

Maar kwa werking lag het mijlenver voor op Android, dat vind ik echt niets kwa gebruiksgemak.

Tijd voor Zatja Nutella om op te stappen, ik ben hem zat ja.
Nog wel iets langer.
Ik heb hier nog steeds een (werkende) Motorola MPX 200 liggen en heb sindsdien altijd met veel plezier van alle varianten van het Microsoft mobiele OS gebruik gemaakt.
Dit toestel wordt dit jaar al 15 jaar oud.
Vaag is het zeker, kijk ook naar het aanbod van ontwikkel frameworks die ook elke keer veranderd nl. Wel of niet xaml en uitfaseren van silverlight door te buigen voor de concurrentie en geen alternatief aan te bieden met een eigen killer javascript framework... Nu heb je tientallen javascript frameworks die allemaal hun eigen pluspunten hebben die je steeds moet tweaken zodat ze allemaal kunnen draaien voor de courante browsers. Weg RAD.
Baw, voor een website die zich specialiseert in computers, smartphones en alles er rond zou je toch mogen verwachten dat men zich die moeite doet.
Het is misschien niet duidelijk, maar nu ook geen rocket science.
10 jaar maar? Maak daar maar ruim 20 van. Windows CE werd in 1996 aangekondigd. Beetje jammer dat niemand binnen Microsoft na dik 20 jaar nog steeds niet durft toe te geven dat het (compacte) mobiele platform niet hun 'ding' is...

[Reactie gewijzigd door Simon Weel op 27 januari 2018 17:12]

Vergeet je voor het gemak dat MS veel trouwe fans heeft laten stikken toen bekend werd dat alleen de 950(XL) en 650 de update naar W10 zouden krijgen. De rest kon de pot op en dat is precies wat die gebruikers deden. Alleen heette de ene pot Android en de andere iOS. Ik was een grote fan van Windows Mobile maar na jaren wachten gedumpt worden door MS zelf heeft mij en vele anderen om MS een middelvinger te geven en ons heil bij Android of iOS te zoeken.
Je reactie is nogal gefrustreerd. Snap dat aan een kant wel maar ben na jaren van Nokia , Microsoft hardware naar de Note 8 gegaan.
Mijn Note 8 ziet eruit als een Windows 10 machine, de hele UI, alle apps. Vooral Microsoft. Tussen alle Playstore Zooi, zijn een aantal Android Juweeltjes die ik gebruik. OneSync Pro is er zo eentje puur genot en laat mijn OneDrive doen wat ook mijn laptop doet, 100% sync van mijn OneDrive naar keuze.
Samsung is volledig geblokkeerd que data verzamelen (voor zover dat kan). Geen acount geen cloud van Samsung. Bixbi knop her programmeert, wat een kul systeem is dat, totaal nutteloos in NL.
Mijn HP Elite X3 heb ik nog als backup telefoon, ideale machine. Lumia 950XL heb ik iemand anders gelukkig mee gemaakt. We zullen eens zien of de HP Elite 3 ooit naar Windows 10 gaat.
Alleen de modellen die minder dan 1GB geheugen hadden, konden niet naar Windows 10.
Mijn Lumia 920 en 930 draaien al jaren Windows 10.
Helemaal met je eens, zodra je geen app hebt zoals in Android om bv bankzaken te doen of zij alsnog een app hebben maar dan ruim een jaar later of helemaal niet, dan is het vaarwel Windows mobile!
Wel jammer.
Inderdaad, want de store heet al een tijd Microsoft Store en Windows Phone, tja...het zijn wel Windows Phones (telefoons met Windows), maar het OS heet toch echt geen Windows Mobile of Windows Phone meer, dat heet Windows 10 Mobile.
Als zelfs de redacteuren van een gerenommeerde techsite niet precies weten hoe je spulleboel heet moet jeje afvragen of je niet te vaak je naam hebt gewijzigd.

Wat draait er tegenwoordig allemaal op smartphones met windows? WP 8, 8.1 en W10M?
Mwah....volgens mij is het niet alsof het net het laatste jaar hernoemd is. Een beetje lezen over de onderwerpen en je begrijpt wat de namen zijn. Anders had je geen redacteur bij een techsite moeten worden. Je mag van die mannen (en vrouwen) verwachten dat ze zich verdiepen in de materie....of niet?
Op zich niet opmerkelijk; je krijgt de aandacht die je verdient. Het is nou ook niet zo dat je wordt dood gesmeten met artikelen over Linux distributies of OSX.

Voor mijn gevoel verandert er de laatste jaren niet belachelijk veel op het gebied van besturingssystemen. Het zijn nog steeds dezelfde partijen die incidenteel wat kleine updates en verfijningen uitbrengen.
Zoiets heeft Blackberry ook geprobeerd, maar zonder succes.
Als Samsung de Galaxy op WM laat draaien zou ik geen Galaxy meer kopen en ik denk velen.
Geef mensen de keuze, is wat ik bedoel.

Galaxy S9 met Android én Galaxy S9 met Windows.
Galaxy = Android als lijn. Zo had je ook Wave = bada.
Samsung Omnia = Windows mobile 6.x tot en met windows phone 7, vanwege dezelfde kernel.
Samsung Ative = Windows Phone 8 en hoger.
Samsung innov8 = Symbian en ga zo door.

Galaxy staat voor Android. Dus beetje raar als ze onder die naam een Windows telefoon zouden uitbrengen want die namen zijn juist verbonden aan het OS.
Dat zou bijzonder verwarrend werken voor de klant en is een enorm risico voor Samsung. Wij tweakers snappen dat prima, maar Samsung bedient de massa. Heel veel mensen zouden dan onbewust een Galaxy kopen met Windows en gezien de app achterstand en de gewenning ondertussen met Android zouden er heel veel vragen ontstaan en veel mensen die hun mobiel snel willen ruilen. Veel mensen gebruiken gewoon al jaren galaxy's en weten mogelijk niet eens wat Android is.

Wat zou Samsung er verder mee hebben gewonnen? Ik zie geen enkel voordeel voor hun.
Ik type dit bericht van een Samsung Atv S, eigenlijk een S III met Windows Phone 8. Jouw idee werkte destijds niet. Toen ik deze kocht was hij 200 euro en de android versie 270, ze moeste ze blijkbaar dumpen om ze kwijt te kunnen.
Mijn reguliere telefoon is stuk dus gebruik deze weer, nadeel is dat internetbankieren niet werkt. Dat had op een S III (desnoods via lineage) nog wel gekund.
Ja ik weet dat MS en Samsung al telefoons samen deden, maar door de andere benaming, wordt het voor mensen wel lastiger. "Is dit dan wel een goede Samsung?" vraagt Jan met de Pet zich af, die alleen de dure Galaxy S-lijn kent. Door de verschillen in benaming weet je wel meteen of je een Android of een Windows toestel hebt. Ik had echter dan gekozen voor het in de markt zetten van de "Galaxy S3 met Windows" vs de "Galaxy S3 met Android". Enfin, ik ben geen marketeer, maar dit heeft in elk geval niet gewerkt.
De vraag is of Samsung hier wel teveel marketing in wou stoppen. Immers ze hadden praktisch geen controle over het OS en kunnen daardoor geen meerwaarde toevoegen in het OS zoals ze bij Android doen. Zie hoe diep Samsung code heeft verwerkt in Android. Bijvoorbeeld in de Galaxy Note serie met het pennetje en veeeeeel meer. Dat is allemaal niet mogelijk als je de source van het OS niet hebt.

Samsung wou die controle niet kwijt en had dus ook niet het belang dat het OS van Microsoft groot zou moeten worden.
Er zouden nog steeds grotere phablets met Windows 10 kunnen komen in de toekomst, omdat Windows 10 Snapdragons gaat blijven ondersteunen. Alleen de mobiele branch zelf gaat weg.
Dat is ook heel slecht geweest van Microsoft om alleen maar Snapdragons te ondersteunen. Zo kunnen oems ook niet veel onderscheiden in hardware. En dat konden ze al niet met de software.

Voor een hardware boer is het dan ook heel saai om Windows Phone mobieltjes te maken. Beetje het reference design pakken met een snapdragon en er wat andere plastic omheen drukken en tada een nieuw mobieltje.

Heel veel Windows Phone mobieltjes hadden intern allemaal dezelfde chipsets en een snapdragon. Niks aan. Geen goede concurrentie etc.

Saaaaaaiiiiii.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 28 januari 2018 07:40]

De Surface RT draaide een Tegra 3 chip en de RT 2 een Tegra 4. Dus die bewering dat ze alleen Snapdragons ondersteunen klopt niet.
Ja maar ze hebben nu wel een partnership met Qualcomm voor Snapdragon laptops. Dus of er ook andere chips mee gaan doen is de vraag.
Dat is een Microsoft product.(Microsoft heef toegang tot de sourcecode nogal wiedes) Noem eens een OEM product op met iets anders dan een Snapdragon?

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 30 januari 2018 07:37]

Asus VivoTab RT, en een Lenovo convertable met RT had ook een Tegra. Het zijn er niet veel, maar ik denk niet dat Microsoft het niet wil ondersteunen. Qualcomm is nu eenmaal momenteel dominant.
Betekent dat, dat standaard Windows 10 for ARM devices (zoals bijvoorbeeld build 1709) dan op deze telefoons/phablets/laptops kan draaien?

Is dat de nieuwe strategie om ondersteuning voor al deze apparaten te leveren vanuit één enkele binary release?
Misschien wel. Ik zeg alleen dat hardware-wise het gewoon nog zou moeten kunnen, maar of dat ook echt gaat gebeuren is de vraag.
huawei heeft eerder 2 toestellen uitgebracht met windows phone t.w. de ascend w1 en w2, waarna er
onenigheid met microsoft ontstond en de samenwerking stopte.
Iedereen kent windows ja, maar dat geldt niet voor tegeltjes OS. Ze hebben zelfs de desktop versies van windows verpest om mensen aan tegeltjes OS te laten wennen maar dat is ook niet gelukt.
Er is toch niets mis met een "tegeltjes" OS? Applicaties die sandboxed zijn is toch echt de beste manier om vooruitgang te boeken in systeemveiligheid, zeker voor de gemiddelde gebruiker.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 29 januari 2018 20:13]

Er is meer dan systeemveiligheid. Vrijheid, niet afhankelijk zijn van wat een cloudaanbieder aanbiedt en de mogelijkheidvoor applicaties om samen te werken.
Ik denk dat het vooral het gebrek aan agressieve bedrijfsvoering was. Waarbij Google en Apple tegen alle regels in hun eigen software verplichte speelde Microsoft het braafste jongetje van de klas (hoewel we ook eerlijk moeten zijn dat alle ogen betreft eerlijke concurrentie toen gericht waren op Microsoft). Daarnaast was het ontbreken van vele apps en het te weinig investeren door Microsofts hierop uiteindelijk de basis van de negatieve beeldvorming en ook de onderhang.
Windows op telefoons had een succes kunnen worden. Alleen al onder ouderen, zo kan ik me voorstellen. Vrijwel iedereen kent Windows en dan hoeven ze geen overstap meer te maken naar iOS, of Android.
<knip>
Toch bijzonder dat het Microsoft niet lukt om Windows op de telefoon een succes te maken.
Volgens mij is het probleem dat de mobiele wereld te anders is waardoor de voordelen van Windows niet overdraagbaar zijn. Als mobiele telefoon via een muis bedient zouden kunnen worden was het wellicht anders gegaan. Wie een mobiele telefoon gebruikt moet sowieso een andere (touch) interface gaan gebruiken en dus kan MS geen gebruik maken van de bekendheid van de Windows interface.
Natuurlijk zijn delen van de interface wel te recyclen, en dat is ook gebeurd, en hebben we ook touch interfaces voor PC's, maar naar mijn mening niet genoeg om een factor van belang te zijn.
En waarom zou dat een succes moeten zijn geworden? Windows op een smartphone lijkt totaal niet op Windows op een PC. Die tegeltjes was een idee wat niet heeft gewerkt, inclusief Windows 8.

Android is voor smart phone fabrikanten gratis. Die zaten niet te wachten op Microsoft. Reken maar dat smartphone makers flnk hadden moeten betalen aan Microsoft wanneer Windows daarop een succes is geworden.. Gelukkig is dat niet gelukt en is het gratis Android / Linux de grote winnaar geworden.

En daarmee de gebruiker ook als winnaar. Smartphones waren anders nog duurder geworden door die Windows licenties.

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 27 januari 2018 16:15]

Ik ben nu overgeschakeld van WP naar Android, maar ik gebruik wel "Launcher 10" als launcher, want ik vind de default Android en iOS launchers zo oudbollig in vergelijking met de Live Tiles van WP10.
Sorry, ik vind Microsoft al niet lekker werken op de desktop. Waar je binnen 1 applicatie al geen uniforme manier van werken hebt en over de applicaties van een suite al helemaal niet.
Bovendien is het meer van belang dat je data overal is, en op dezelfde manier (semantiek) bewerkt kan worden dan dat het programma hetzelfde heet. Volgens mij doet Google dat beter dan Microsoft (wat ook komt omdat MS altijd moet bedenken hoe ze het programma gaan verkopen).
Kijk vanuit de klant en niet vanuit de software. Dan voorkom je ook van die missers als het overnemen van een telfoonbedrijf en dan als belangrijskte zet het verwisselen van de software. Wat dacht je ervan om diensten te leveren die de klant wil hebben? De OS kernel maakt daar echt geen drol in uit.
Windows op telefoons had een succes kunnen worden. Alleen al onder ouderen, zo kan ik me voorstellen. Vrijwel iedereen kent Windows en dan hoeven ze geen overstap meer te maken naar iOS, of Android. Daarnaast voor iedereen die probleemloos wil doorwerken tussen laptop en telefoon. Windows op een telefoon is een prima idee, maar als de ontwikkeling stagneert en de apps achterblijven qua aantal, dan kiest men toch voor wat anders. Als Samsung de Galaxy S-serie ook zou voorzien van Windows, of in elk geval de keuze tussen Android en Windows, zou het een heel goede boost kunnen zijn voor Microsoft. Nokia heeft gewoon een te kleine gebruikersbase, net als HTC en dergelijke. Huawei zou ook een prima partner kunnen zijn. Voor de gewone man bestaat Microsoft ook maar uit 3 bekende onderdelen: Windows op je computer; Office en XBox. Dat zijn 3 enorm sterke merken. Toch bijzonder dat het Microsoft niet lukt om Windows op de telefoon een succes te maken.
Het zijn allemaal vrij naïeve gedachtes:
1. Winows Phone is niet aangeslagen omdat mensen het niet kenden, het sloeg niet aan omdat Android en iOS al bestonden. Geef je mensen de keus om een WIndows Os te nemen, dan kiezen ze toch voor Android. Iedereen gebruikt het en er zijn veel Apps voor.
2. Huawei heeft Windows Phones gemaakt. Maar is hiermee gestopt: nieuws: Huawei stopt voorlopig met maken Windows Phones
3. Niet iedereen weet dat Xbox van Microsoft is. Kinderen zijn bijvoorbeeld hier niet van op de hoogte.
4. Waarom een 3e OS op de markt? Mensen vinden 2 wel genoeg.
1. Mensen kende het wel maar het sloeg niet aan omdat te weinig apps ontwikkeld werd. De apps werden niet ontwikkeld omdat te weinig mensen gebruikt van maakte. Dus een visuele cirkel die MS niet kon breken. Zelf hebben ze daar ook weinig aan gedaan want MS maakt zelf ook games en apps maakt.
2. Huawei begon pas toen al veel mensen dachten dat MS die cirkel van 1 niet kon breken. Dus was het al gedoemd om te mislukken.
3. Dat betwijfel ik. Want als je de regels een beetje leest staat MS echt wel vaak geschreven dus geloof ik niet dat mensen denken dat het van een ander bedrijf zou zijn.
4. Ook dit klopt niet. Veel mensen vinden dat Apple en Android telefoon makers dingen doen, die niet door de beugel kunnen. Om even een voorbeeld te geven, updates na 2 jaar al stoppen, terwijl de telefoon dat wel aan kan. Veel mensen klagen over de duopolie van Iphone en Android.

Ik geloof dat er echt wel toekomst is voor MS op telefoon markt. Ik denk zelfs dat Android verliest.
Mensen kendeN het wel maar het sloeg niet aan omdat te weinig apps ER VOOR ontwikkeld werdEN. De apps werden niet ontwikkeld omdat te weinig mensen ER gebruikT van maakteN. Dus een VICIEUZE cirkel die MS niet kon breken. Zelf hebben ze daar ook weinig aan gedaan want MS maakt zelf ook games en apps MAAKT.

Sjees zeg. Lees eens na alvorens je een reactie post.
Ms heeft nog deze maand een update gegeven voor de sms app voor insiders in fast ring. Fluent design heeft het gekregen.
Dan mag jij vertellen wat de logica er achter zit waarom deze app een update kreeg. Of word sms app door meer devices gebruikt dan alleen de smartphone?

Is het dan niet logisch dat ik denk dat er telefoons van MS uitkomt. Al heten ze dan volgens MS geen telefoon maar een pc die in je broekzak past en mee kan bellen.

En als ms gewoon een langere ondersteuning geeft dan dat alle smartphones makers nu geven. Bijvoorbeeld 5 a 10 jaar. Dan weet ik niet of je een 900¤ toestel wil kopen die naar 2 jaar af kan schrijven. Het is namelijk een stuk voordeliger als je 900¤ af kan schrijven pas na 10 jaar.

Toen Nokia marktleider was dacht men ook niet dat Nokia die zou verliezen, dat is toch gebeurd.
Volledig met je eens, maar ik wil er toch nog aan toevoegen dat de kwaliteit na de Nokia overname ook echt drastisch was gekelderd. De eerste Nokia Windows Phone was gewoon echt goed. Allen daarna hadden os of telefoon problemen. Ik was echt fan van de eerste Nokia Windows telefoons, maar mij zijn ze kwijt geraakt.
Toen ik mijn Samsung galaxy 7 edge uit was heb ik lang getwijfeld tussen een adroid of windows phone.
De doorbrak waren de afwezige apps op windows phone, zoals bank apps en Pokemon go.
Vooral die laatste was mij net iets teveel van aan de lijst met afwezige apps.
Edwin dat was maar 1 van de vele voorbeelden, ik kon ook het spel ingress zeggen.
De afwezigheid van mijn meest gebruikte apps was er teveel aan.
Moet anders zeggen dat Office 365 zowat de grootste voorruitgang is die we als gebruikers bij een multinational meegemaakt hebben. Het kunnen samenwerken aan een project met buitenlandse collega’s en in teams met wisselende samenstelling was nog nooit zo makkelijk dan met Sharepoint.
Diezelfde sharepoint dan ook nog eens op telefoon en tablet beschikbaar hebben. Wat wil je nog meer van een office pakket?
Ach ja, en die “goedkope” collega’s waar ik mee samenwerk zijn Duitsers, Fransen, Zweden en Nederlanders.... zoveel goedkoper zijn die niet hoor. IT is niet mojn core business. Ik ben enkel de gespecialiseerde gebruiker. En draai of keer het zoals je wil, met Office 365 is onze efficientie gewoon een pak hoger, waardoor we die echt goedkope buitenlanders niet nodig hebben.
Amen en vergeet niet hoe arrogant MS was toen ze trouwe fans lieten stikken toen veel toestellen buiten de boot voelen bij de wp10 update. Alle gebruikers die jaren lang geduld hebben gehad en het platform op verschillende fora verdedigden kregen een mes in de rug toen bekend werd dat alleen de 950(XL) en 650 een update zouden krijgen. MS zal hiervoor keihard afgestraft worden. De mensen hebben nu genoeg opties en hardware van MS begint zo duur te worden dat de overstap naar Apple steeds meer te rechtvaardigen is.
Ah kom, wees niet hypocriet. Android kopers worden stelselmatig nog meer in het zak gezet omdat de kans dat zij een upgrade gaan krijgen, zowaar nihil is.
Er is geen touw meer aan vast te knopen. Iedereen heeft het gevoel al dat Microsoft WM al lang heeft afgeschoten, terwijl ze steeds krampen laten zien door nieuwe dingen uit te brengen.
Nu stoppen ze met de Insider builds, wederom een sterk signaal dat het gaat stoppen met WM. Totdat er volgende maand weer een nieuw toestel uitgebracht wordt en weer iedereen in raadsel zit wat voor de toekomst is.
Ik heb steeds het idee dat het klaar is, getuigt mede dit artikel, maar het doorslaggevende WM “doodverklaren” doen ze ook niet. Als consument snap je dit toch gewoon niet meer?
Er is geen touw meer aan vast te knopen. Iedereen heeft het gevoel al dat Microsoft WM al lang heeft afgeschoten

Het is jammer maar verder kristalhelder, maar mensen willen het niet zien.

Toen in 2015 de nieuwe topman aan de macht kwam, werd per direct het process in gang gezet om het oude Nokia te verkopen, reorganiseren of domweg ontslagen. In february kwam hij aan de macht en in juli werd reeds 1/3 van het Nokia personeel er meteen uitgeknikkerd. De nieuwe CEO heeft kristalhelder gemaakt dat hij geen telefoons wilde maken (en uberhaupt weinig brood ziet in de consumenten markt). Daar kun je het mee oneens zijn, maar dat maakt het nog niet onduidelijk.

Dus nog voor Windows 10 (voor PC) uit was was 1/3 van het personeel ontslagen. Vanaf dat moment kon er eigenlijk geen nieuwe hardware gemaakt worden op grote schaal. Wat in de pijplijn zat is uitgebracht en daarna was het op.

De Windows afdeling moest zich dus herpakken want 80% van de Windows Phone toestellen was Nokia/Lumia. Men probeerde eerst nog de businesskant overeind te halen (HP Elite x3, Acer telefoon), maar al snel gaf de Windows topman aan dat het enkel nog was om de technologie overeind te houden. Dat interview in 2016 was kristalhelder, maar fans wilden vasthouden aan de droom. Ook de CEO gaf aan dat men in de toekomst welliswaar nog wel wat mobiel-achtigs zou maken, maar geen telefoons.

Zodra echter de techniek (ARM, mobiele stack en universal apps) dus een ander thuis had in andere afdelingen in Windows, is men men ook direct gestopt met Windows 10 Mobile. Dat is gebeurd in de zomer van 2017, zoals later bevestigd.

Windows 10 Mobile is inmiddels overgeheveld van het Windows team, naar het team dat ook de ondersteuning voor Windows 7, 8.1 en andere oude producten doet. Het is niet meer in ontwikkeling door het Windows team! Windows 10 Mobile is dus in feite net zoals Windows 8.1 - men honoreert de contracten (met o.a. HP denk ik) en daarna is het de stekker er heel hard uitrukken.

Er is niks 'niet aan te snappen', anders dan dat fans het jammer vinden. Ikzelf ben met mijn HP Elite x3 ook aan het treuren, maar de volgende telefoon wordt denk ik een iPhone 9 Plus (zonder lelijke nodge).
Verklaar dan eens de "mobile first strategy" waar ze mee naar buiten kwamen?
Verklaar dan eens de "mobile first strategy" waar ze mee naar buiten kwamen?
Je maakt bijna posten zoals tweakers.net dat doet. Dingen letterlijk nemen en niet de moeite nemen het uit te zoeken.

Voor deze zondag heb ik zelfs filmpje gevonden met rustig nummertje waar het voor je wordt uitgelegd. Armin legt de stappen die Microsoft heeft genomen goed uit namelijk.

[Reactie gewijzigd door vali op 28 januari 2018 10:25]

"mobile first strategy" sloeg (helaas) niet op apparaten, maar apps/cloud op mobile.
Dat is ook exact hoe ik het heb ervaren. Vind mijn lumia 950xl nog steeds erg fijn maar zit al maanden te dubben over een opvolger. Moeilijkste keuze sinds lange tijd :+ hoewel als er toch een surface met belfunctie komt ik nog steeds als eerste(en enige ?) in de rij zou staan.

Mobile first strategie was ook om de apps crossplatform en volledige productiviteit op mobiele apparaten te ondersteunen. Dus om wat betreft in dienstverlening platform agnostisch te zijn.
Hier is allang duidelijkheid over gegeven. Zie ook mijn andere bericht hier. http://www.businessinside...10-mobile-in-2019-2015-12
MS is hier toch echt duidelijk in geweest. Nog wel ondersteuning, maar geen nieuwe toevoegingen.
Bron: https://www.gsminfo.nl/bl...stigt-einde-windows-phone

Dus niets nieuws onder de zon. Zelf hoop ik, net als anders WP fans, natuurlijk op een nieuw device waarop Windows draait en ook mee gebeld kan worden. Afwachten maar.....
Precies dit ja, ik snapte het ook niet meer. Ben lang een trouwe WP (Lumia 920 en 950) gebruiker geweest, ik vind die tiles nog steeds geweldig gewerken. Alleen door rare updates en wegvallende support van app makers met pijn in het hart overgestapt naar een iPhone
Jep, same here, ben nu over op een Nexus 5X met een theme die in ieder geval oogt als de doorzichtige livetiles, maar mis m'n 930 nog elke dag.
Ik gebruik de 930 nog gewoon. Geen belang bij andere apps dan WhatsApp, e-mail en een browser.

Ik kijk in juli ofzo wel weer eens
Is de navigatie-app al in orde en up-to-date? Enkele jaren geleden was een sterk punt van de MS/Nokia smartphones de navigatie van Here. Gratis offline navigeren. Helaas ging MS zelf de navigatie-app voortzetten en was het niet zo handig meer en kreeg je een verouderde kaart.
Onder WP8.1 kreeg je de keuze om de Here Maps licentie te continueren. Deze kaarten worden bij mijn weten nog steeds onderhouden, ik ontvang tenminste nog updates ervoor. Alleen al deze functionaliteit rechvaardigd voor mij het in gebruik houden van de Lumia 630.
Op Windows Phone 10 werkt kaarten ook prima en is gewoon HERE. Staat bij info over de app. Wordt ook keurig onderhouden en net zo kosteloos. Je kunt dus zelfs nog een nieuwere WP kopen :)
Ik herken mij in wat je zegt, 630 prive (WP8.1) en 650 (W10M) voor mijn werk. Ofschoon er bij mijn werkgever geen nieuwe Windows Phones worden uitgedeeld zie ik ze bij menig collega in gebruik, gewoon omdat ze werken en betrouwbaar zijn.

Voor Microsoft is het vermoed ik een onwelgevallige waarheid dat er teveel mensen zijn die bereid zijn Microsoft uit te leggen (in positieve en negatieve zin) dat haar mobiele beleid een blunder was. En zelfs al verbrandt Microsoft de schepen achter zich om met een schone lei te beginnen, dan had zij nog niet de trouwe schare Windows Mobile gebruikers op deze manier hoeven te schofferen. Ik vermoed dat botsende ego's in de Microsoft BoD de oorzaak zijn van deze onbeholpen gepolariseerde "oplossing".

Investeren in een meer charmante overgangsregeling had waarschijnlijk economisch verliesgevend geweest, maar de goodwill die dit Microsoft had opgeleverd had het bedrijf nu achteraf gezien niet willen missen. Het Mobile beleid van Microsoft was op zijn zachtst gezegd al wispelturig en ongericht, maar het schurende effect van deze laatste kunstgreep doet mij er sterk aan twijfelen of zij straks nog weer een userbase kan opbouwen. Zelfs al pretendeert Microsoft zich nu te richten op zakelijke oplossingen, het gebrek van continuïteit van W10M levert Microsoft zakelijk een handicap op voor de toekomst.

[Reactie gewijzigd door teacup op 27 januari 2018 13:01]

Hier ook. Ben er ook nog steeds happy mee, een 735. Bellen, WA en wat browsen vind ik ook wel genoeg op een foon.
Ik heb het ook heel lang gebruikt, van een lumia 800 tot en met de 1520. Ik zag het al aankomen toen w10m gereleased werd en ben in 2016 overgestapt naar een budget-Android. Dat was flink wennen maar nu ben ik vrolijk overgestapt op een Oneplus 5T, ik ben wel blij met de uitgebreide keuze in het Android ecosysteem al had ik het niet erg gevonden als de 5T w10 had gedraaid.
Same here...met kerst van de 830 naar een iPhone 8 gegaan. Ik mis m'n live tiles en de mogelijkheid om eigen notification sounds per app te kunnen (= mogen in geval van iOS) zetten wel flink en wat navigatie en organisatie van apps kan iOS een hoop van W10M leren. Maar zonder visie en support vanuit Microsoft houdt het gewoon op. Toen door back-end wijzigingen door Microsoft m'n (betaalde) kalender-app kuren ging vertonen terwijl die ruim 3 jaar prima heeft gewerkt, werd een overstap voor mij ook onvermijdelijk. Daar kwam toen het einde van de ING app nog bovenop. Jammer, maar helaas.
Ik sluit me 100% bij je aan.
Ik ook van 900 1520 2520 naar 950xl. Hoop nu dat het die gasten van windows phone internals lukt om windows 10 s oid op die lia te krigen, met touch. Wel erg jammer, was een groot fan van WM. Maar ben ook wel happy dat ik op mijn brand nieuwe iPhone weer alle apps heb :) _/-\o_
Hoop nu dat het die gasten van windows phone internals lukt om windows 10 s oid op die lia te krigen, met touch.
Dat kunnen ze allang (nou ja, ruim twee weken...)

Windows 10 (arm) op mobiel

https://mspoweruser.com/w...k-touch-screen-now-works/

Windows 8 RT op mobiel

https://twitter.com/imbushuo/status/955743043251941377

Telefoon draait gewoon Photoshop, al je dat zou willen :p
Volgens mij begrijp je niet helemaal wat RT is. Het is inderdaad een volledige Windows voor op ARM wat heel mooi is.

Enkel photoshop is geschreven in C++ en gecompileerd naar X86 Windows. Dus die binaries gaan echt niet werken op ARM processor. En ik denk niet dat ze even op recompile naar ARM drukken en dat het dan perfect werkt. Zitten vast veel specifieke X86 codes in.

Dus je telefoon draait NIET gewoon photoshop.
Top! Ga ik dat er zo es ff opzetten :)
Met lelijke Whatsapp hoi hoi. De looks van WA op iOS/Android kan ik nog steeds met de pet niet bij. Wat een ranzigheid.
MS heeft lang en veel energie gestoken in Windows 10 Mobile.

Fabrikanten wouden er niet aan beginnen. Nokia was de enige die er op ingesprongen was, en dat was te zien ook. Nokia heeft destijds het smartphone landschap helemaal veranderd. Maar overige fabrikanten waren enorm terughoudend. Microsoft was in eerste instantie echt erg streng op Windows Mobile, deed bijna niet onder aan Apple met de eisen die MS stelde voor zijn gebruikers. Advertisement tracken? NEUJ, centrale hubs zodat je niet met tig domme kut apps zit, NEUJ en nog genoeg van dit soort zaken, zijn door MS aangepast in de hoop dat de fabrikanten in zouden stappen. Hier voor is de visie van WP destijds helemaal om zeep geholpen (Een visie waar ik als gebruiker erg blij mee was).

Niet zo lang geleden gooide HP een nieuws bericht naar buiten, dat ze stoppen met Windows Mobile omdat MS zo onzeker deed, dat terwijl HP 1 van die partijen is die jarenlang de kat uit de boom gekeken heeft, 0 risico heeft genomen, een boel eisen heeft lopen stellen aan MS.... Maar ondertussen geen enkele moeite en energie hebben gestoken in Windows Mobile zelf.

De vinger wordt elke keer naar MS gewezen, maar vind niemand het vreemd dat MS nu al een paar jaar een platform aan het ontwikkelen is geweest zonder dat daar producten voor uit kwamen.

Zelf heb ik het idee dat Windows Mobile op feature gebied nu voor MS klaar is, het de koelkast in gestopt wordt tot een tijd in de toekomst waar MS weer een kans ziet voor Windows Mobile. Door de opzet van Windows 10, stopt de ontwikkeling van Windows Mobile nooit helemaal.

MS zal Windows Mobile niet dood verklaren, omdat Windows Mobile niet echt meer een apart OS is van Windows 10. Het is een SKU.

Maar dat Windows Mobile nu dood is, ligt voornamelijk gewoon aan de fabrikanten. Die wouden een Android achtig OS, MS leverde een Apple achtig OS. Als gebruiker heb ik veel liever een Apple achtig OS.
Op zich is aan je argumenten weinig niet veel af te dingen, ik vind alleen dat Microsoft zich daar niet achter kan verschuilen. Ik vermoed ook dat waar Microsoft mee gaat komen beter wordt dan al het voorgaande.

Met dat product (vouw-mobiel) richt Microsoft zich met name op haar zakelijke klanten. In de WP8.1 periode heeft Microsoft best wat zakelijke klanten kunnen winnen voor het gebruik van de Lumia's als mobiele telefoons voor personeelsleden. Dit was ook heel aantrekkelijk, omdat de basis smartphone functionaliteiten in een schoon mobiel OS konden worden aangeboden voor een prijs die een factor 2-3 lager was dan die van Apple, waarbij zeker in die tijd betere beheersmogelijkheden werden geboden voor IT.

Maar uitgerekend de groep zakelijke gebruikers heeft wat tegenvallers te verwerken gehad. Ten eerste konden niet alle toestellen worden gemigreerd naar W10M. Dit had uiteindelijk vervanging tot gevolg van deze toestellen. Behalve de nogal grote "high-end" 950 en 950XL was er niet veel meer keuze dan te kiezen vaan een 650 of een 550, waarvan de leveringsbetrouwbaarheid al vlot onderuit ging. Bedrijven zagen zich hierdoor gedwongen om alternatieven te zoeken voor/naast W10M.

Zelfs al komt die high-end vouw-mobiel uit, dat is natuurlijk prachtig, kan je daarmee niet het hele personeelsbestand van een productiebedrijf met een diverse personeelssamenstelling uitrusten. Er moeten dan hele goede argumenten zijn om dan voor gelijke kosten niet Apple uit te gaan delen. Microsoft heeft niet voldoende kunnen bewijzen een betrouwbare zakelijke partner te zijn voor mobiele oplossingen. Het spijt mij echt om dit te moeten constateren. Vooral omdat het in de invloedssfeer van Microsoft zelf heeft gelegen in ieder geval de continuïteit te willen waarborgen, ongeacht de kosten, het gaat immers om je naam!

Edit: Taal

[Reactie gewijzigd door teacup op 27 januari 2018 21:55]

Het wordt inderdaad niet letterlijk gezegd, maar als je tussen de regels door leest is het al heel erg lang dood. Mijn interpretatie is dat dit tijdens de enorme afschrijving van Nokia was. Toen lijkt me dat intern besloten is dat het zeker geen kanshebber voor de toekomst is. De rest is PR.

Dat je het nog over sterke signalen hebt verbaast me, het is allang dood. Als die rare Joel zegt dat er niets meer voor ontwikkeld wordt en toegeeft dat hij zelf een iPhone heeft, dan mag je toch wel conclusies gaan trekken, de meeste hebben die al 2 a 3 jaar geleden getrokken.
Negatieve reclame is ook reclame. Door dit soort uitspraken ontstaan er steeds weer discussies over Windows Mobile, zodat het niet in vergetelheid geraakt indien Microsoft toch nog van plan zou zijn om een WM apparaat op de markt te brengen.
MS heeft tijdens een presentatie aangeven dat Windows 10 op alle devices zou gaan draaien. van Xbox tot smartphone. Windows 10 mobile is niet Windows 10, omdat Windows nu nog niet modulair is. Alles lijkt dan wel een beetje op elkaar maar het is geen familie.

Windows mobile kan ermee stoppen omdat Windows modulair wordt gemaakt zodat die op de smartphone kan draaien.

De vraag is waarom ze dat willen omdat er niemand is die een telefoon uitbrengt.
Mijn vermoeden is dat Microsoft, Windows inderdaad zo modulair maakt dat deze op een willekeurige telefoon gebruikt kan worden. Dan hoeven er geen specifieke telefoons gemaakt te worden. Je pakt een Android toestel of misschien wel een iPhone en installeerd Windows 10.
Idd, jammer dat Microsoft zo snel de handdoek in de ring gooit. Daarnaast moet MS een consistent lange termijn eigen beleid voeren en niet mee jojo'en met het beleid van de concurrenten...
Er is geen touw meer aan vast te knopen. Iedereen heeft het gevoel al dat Microsoft WM al lang heeft afgeschoten, terwijl ze steeds krampen laten zien door nieuwe dingen uit te brengen.
Ik denk dat ze het zelf ook niet weten. MS is een enorm bedrijf en het kan best zijn dat verschillende personen/afdelingen een andere visie op de toekomst hebben. MS heeft zwaar ingezet op WM en een hoop teams zijn aan het werk gegaan. Ik kan me wel voorstellen dat er nog teams bezig zijn met hun nieuw ontwikkelde product uit te rollen, terwijl een andere team, dat eerder klaar was, al weer aan het afbouwen is.
"...Iedereen heeft het gevoel al dat Microsoft WM al lang heeft afgeschoten..."

Alleen al het feit dat den helft niet weet dat Windows Mobile NIET hetzelfde is als Windows Phone maakt het een ramp! Dat ze dan continu de benamingen van hun producten zitten veranderen van ietszeggend naar nietszeggend maakt het alleen maar erger bv. hoe zit dat nu eigenlijk met die "Life"-nomenclatuur en waarom noemt hotmail (goeie duidelijke naam voor dat cloudproduct) nu ineens Outlook (verwarring alom met hun bestaand Office pakket)?

Het probleem is dat die onnozelaar die nu de plak zwaait bij Microsoft totaal geen visie heeft! En bij dat andere bedrijf met dat fruitig logo is het al even erg! En daarom komt Google ondanks het feit men daar OOK "kemels schiet" er toch mee weg!
Waarschijnlijk is Windows Mobile nu een ‘mature’ product. Zo volwassen dat ontwikkeling niet meer nodig is, net als bijvoorbeeld TFVC en Silverlight.
ik mis je /sarcasm tag.....
Het is ook niet echt sarcasme. Apple stopt op gegeven moment met het uitbrengen van nieuwe versies, Google trekt af en toe opeens de stekker uit een succesvol product, en Microsoft houdt ontwikkelaars zolang mogelijk in onzekerheid. Dat doen ze onder andere door een product "mature" te noemen.
The core TFVC engine is pretty darned mature.
Dit hele artikel is een omslachtige manier om niet te hoeven zeggen: TFVC is dood, investeer er niet meer in (waarschijnlijk was Microsoft intern al bezig met de overstap op Git toen dit geschreven werd). Over Silverlight kan ik op Microsoft's website helaas niet een gelijkwaardig artikel over Silverlight vinden, maar een artikel op Tweakers laat zien dat ook over Silverlight ontwikkelaars lang in onzekerheid zijn gehouden.
We hebben gehoord dat sommige ontwikkelaars zorgen hebben geuit over de toekomst van Silverlight op Windows Phone. Raak niet in paniek: XAML en C#/VB.NET in Windows 8 kun je zien als directe evolutie van de Silverlight van nu.
TFVC is niet dood, het is volwassen.
Silverlight is niet dood, het is geëvolueerd tot iets groters.
Windows Mobile is niet dood...
Ze hebben gewoon niet de ballen mislukkingen te erkennen.
Windows Mobile hoe goed of slecht het ook is - had geen schijn van kans - net omdat er zo vaak uit de vorige systemen de stekker uit getrokken is, mensen vergeten dat niet - die speeltjes kosten wel aardig wat geld. Wie gaat dan nog investeren in iets waarvan je niet zeker bent dat het een paar jaar mee kan?
Idem dito voor ontwikkelaars - zelfde verhaal - gevolg - geen aanbod van apps - en dus niks dat het platform boven de 5% grens kon trekken.
Gevolg - men moet de stekker eruit halen. En da's pijnlijk voor wie wel tevreden was van 't platform.
Het platform bestaat nog steeds, er is nog geen sprake van "was". De maandelijkse updates komen nog steeds en blijven ook komen tot ver in 2019 als Microsoft zijn beloftes na gaat komen. Dat we geen nieuwe zaken meer mogen verwachten op het Windows 10 Mobile platform was voor de groep gebruikers zelf al langer duidelijk. Maar hoeveel Android toestellen blijven niet hangen op versie 5, 6 of 7 en komen ook niet meer in aanmerking voor vernieuwing van hun OS? Laat staan de ondersteuning met beveiligings_updates, dat laat ook menig Android telefoon producent naast zich liggen, soms zelfs al na 6 maanden na introductie van een telefoon.

Dus hoewel er geen Mobiele Insider Builds meer gaan verschijnen, dus geen nieuwere zaken voor het platform, wordt de groep gebruikers nog steeds ondersteund, en daar kan menig ander een voorbeeld aan nemen?
Het lijkt me ook niet zozeer 100% aan MS te liggen, het ecosysteem is aanzienlijk veranderd met de opkomst van Aziatische landen en Linux de laatste 20 jaar. Ik denk dat ze iets te vroeg hebben ingezet op een mobiele interface op alle platformen en daarmee veel gebruikers van zich hebben vervreemd; niet iedereen wilde de mobiele interface op de desktop en voor veel tech-savvy gebruikers is de good-old desktop metafoor beter geschikt.

Ik was wel verrast door de kwaliteit van de budget Windows Phone systeem (lumia's) na talrijke Android 1/2/3 versies, ongeveer dezelfde ervaring als de oude Xbox mediacenter ten opzichte van al die Linux wegwerp players de jaren erna.

Punt is dat de "rest" ervoor gekozen heeft af te stappen van het platform (b.v. bankapps) en Edge in veel gevallen niet goed werkt of vastloopt omdat iedereen ervan uit gaat dat een WebKit browser wordt gebruikt.
Microsoft heeft mobiel nooit serieus genomen. Geen enkele koper van een WM toestel heeft de kans gekregen netjes de upgraden want er was telkens geen vervolg-lineup waardoor je terug moest naar Android of iOS.

Vergeet ook niet dat WM10 wel voor de meeste modellen geschikt was, maar je moest zelf raden dat je een app die Update Assistant heet eerst moest zoeken in de Store en dan die gebruiken om 2x urenlang te updaten (alle data kwijt).
Terwijl je telefoon aangaf dat er geen update was. Dit is de reden dat 80% van de WM toestellen nog op WM8 draaide na een jaar.

Ze hebben het gewoon nooit serieus genomen. Ondertussen behalen ze de meeste omzet en winst ooit dus het boeide ze ook niet. Gros van de Nokia Mobile mensen zijn ook allang ontslagen of opgestapt.
Ik ben nooit data kwijt geraakt bij een upgrade.... ook niet van WP8 naar WM10 !

Ik blijf het spijtig vinden dat Microsoft het niet serieus neemt... en gewoon zelfs niet beseft dat hun mobiel OS jaren vooruit is op zowel Android als iOS. Men had gewoon één telefoon per categorie (low/mid/high) moeten blijven maken per jaar en de apps komen dan heus wel (al is het trager).
Bij de Lumia 735 werd de telefoon 2x gewist, een week later moest het weer. Duurde elke keer 5 uren.
Onzin. Ik gebruik deze phone nog steeds. Overgestapt van 8 naar 8.1 en van 8.1 naar 10. Nooit geen problemen mee gehad. De upgrade van 8.1 naar 10 duurde inderdaad enkele uren. Wat jij met "wissen" bedoelt is waarschijnlijk dat de apps worden teruggezet na een upgrade. Dat is bij een IOS upgrade / fresh reinstall met behoud van apps echter niet anders. Let er maar eens op als je dit via Itunes doet.
Op een Lumia 735 en 640 was er nooit een systeem update. Hoe moest je in hemelsnaam weten dat er 1) wél een update bestond en 2) je daar een aparte app voor moest installeren. Tweakers zijn <1% van de bevolking hoor.

De cijfers liegen er niet om.
Ik kan hetzelfde zeggen van Symbian. Maar ook van Android. En waarschijnlijk zijn er iPhone gebruikers die dat OOK zeggen.

Probleem is bv. dat je met de oude Windows Mobile je smartphone perfect lokaal EN via cloud kon synchroniseren terwijl je dat nu ALLEEN maar via de cloud kan. Dat is geen vooruitgang maar achteruitgang. Ik kan mijn Android toestel nog steeds zowel via cloud als lokaal synchroniseren. En dat is waar het om gaat. Je moet niet eerst een keuze aanbieden en achteraf de vrijheid van keuze afpakken! Dat werkt niet!

EN flikt M$ dat ondertussen ook met Windows en Office.
Mobiel niet serieus genomen? Vandaar dat ze miljarden hebben betaald om Nokia over te nemen, verschillende bridges hebben gebouwd, developers hebben betaald, zelf Google apps gemaakt omdat Google dat zelf niet wilde etc etc. Wat hadden ze nog meer kunnen doen? Nadella heeft ook nooit achter de Nokia overname gestaan, de achterstand was te groot en hebben een keuze gemaakt door te gaan, wat ook wel erg moedig moet zijn geweest om je verlies te nemen.
Nadella heeft nooit iets voor mobiel gedaan.
Nadella zag al dat het te laat was.
Nadella kijkt in de toekomst, en in mijn ogen is hij goed bezig.
Steve Ballmer wou perse Nokia kopen, wat op mobiel ook al een dood paard was. En Nokia was zelfs zo slim om hun Here divisie buiten deze deal te houden. Ballmer dacht gewoon dat de naam Nokia voldoende zou zijn om windows phone een succes te maken. Ik weet zelf nog toen ik las dat MS Nokia overnam, wat een domme, domme zet. Miljarden over de balk gooien, in plaats om de dingen zelf beter aan te pakken. Dan ook nog de Here divisie erbuiten laten, waar toen MS zo hard op steunde qua navigatie en foto apps.

Wat heeft het voor een zin om weer een wp uit te brengen, waar dev's geen apps voor maken.
Als je zo'n achterstand hebt moet je het gewoon anders doen.
Ze zijn nu zo hard bezig om windows 10 modulair te maken, en hun Microsoft store groot te maken (is natuurlijk de vraag of dat lukt) dat het over een paar jaar niets uitmaakt waar je windows 10 op draait.
Maar ondertussen vult de MS store zich wel, dus als je dan iets nieuws uitbrengt is het niet meteen een gigantische app gap.
MS heeft eens gezegd, we hebben de mobile markt verloren, en moeten er sterk staan als de kaarten voor die markt opnieuw geschud gaan worden. En dat is wat ze op dit moment aan het doen zijn met Windows 10.
Ook Apple, google zijn ook bezig met hun volgende toekomstige apparaten.
Hoe zullen de telefoons er over 5 a 10 jaar uitzien? gebruiken we dan nog wel apps zoals ze nu zijn?
Wie weet, en dat is precies wat Nadella heeft gezegd. Als er weer een grote verschuiving in die markt gaat komen, moeten we er klaar voor zijn. Natuurlijk geeft dat geen garantie voor succes, maar nu gewoon weer een wp uitbrengen is al een verloren zaak. Gebruik zelf nog de Lumia 950 na alle tevredenheid, en zolang WhatsApp er op blijft werken zal ik niet snel andere apps missen.
Vergeet niet dat Pocket PC OS en nakomelingen indertijd samen met Symbian de volledige markt hadden.
Uiteindelijk heeft Nokia de grote Microsoft verslagen met Symbian. En ik blijf erbij dat overname en bijhorende afbraak van Nokia gewoon wraak was omdat Symbian in 2008/9 Pocket-PC/Windows-Mobile heeft kapotgemaakt. Eerst door die ellendige mol binnen Nokia te plaatsen om Symbian vroegtijdig kapot te maken, Meego de grond in te boren en de rest te dumpen als vuilnis.

Uiteindelijk heeft M$ zijn zin gekregen. Nokia is kapot. En waar staan ze zelf nu? Nergens!
Samen hadden die 2, met al hun kennis en ervaring, de allerbeste ultieme smartphone moeten hebben!
Ben ik zeker niet vergeten, alleen had MS hier weinig mee te doen.
Zakelijk gezien werden er best veel pocket pc gebruikt in die tijd, maar de concurrent voor ms was toen echt wel Blackberry, en niet Nokia. MS was met telefoons op de consument bijna totaal niet aanwezig in die tijd.

Nokia de hele grote speler op de consumenten markt heeft gewoon (net zoals Microsoft) de boot gemist in die tijd toen apple met zijn iPhone kwam in 2007. Ze hebben veel te lang op hun eigen paard (Symbian) gewed. Daarna probeerden ze het nog met MeeGo, maar was toen al veel te laat.
Toen MS Nokia overnam, was dat zeker niet voor payback, maar ze dachten gewoon van de Nokia naam te profiteren. Nokia had toen al zoveel marktaandeel verloren aan Android en Apple, dat het gezien smartphones niets meer voorstelde in 2010/2011. Nokia ging zelf in 2011 een alliance met MS aan, om met windows mobile het schip te keren. En zoals we weten lukte dat ook niet. Daarom vond ik de overname van Nokia van MS ook raar. Het lukte met de samenwerking ook al niet om Nokia en Windows Phone een succes te maken. Maar Steve Ballmer wou het met alle middelen doorzetten voordat hij bij MS vertrok.

MS heeft Nokia zeker niet kapot gemaakt, dat hebben ze zelf gedaan. Ik vond het zelfs een van de slechtste overnames van MS ooit.
Wat ze nog meer hadden kunnen doen... heel simpel, gewoon geloven in je eigen product (en niet beginnen met je core apps voor de concurrentie te ontwikkelen). Puur OS matig is Windows 10 Mobile nog steeds ver vooruit op Android en iOS, het was dus gewoon een kwestie van vol te houden en iedere jaar een low/mid/high end toestel te lanceren.

Als men ieder product binnen Microsoft op dezelfde manier zou behandelen als W10M dan kon Microsoft gewoon de boeken dicht doen !
Ik denk dat ze het wel serieus namen alleen gaandeweg er achter kwamen dat ze niet de juiste insteek hadden.

Ze dachten dat er meer mensen aan boord zouden komen als ze apps van andere os-sen konden draaien ( project astoria ). Helaas gedoemd om te falen. Het bleek te lastig om dit binnen afzienbare tijd op poten te zetten. Ook het overnemen van een hardware firma ( Nokia) bleek niet de gouden greep waar ze op hoopten. Daarnaast hebben ze ontwikkelaars van veelgebruikte apps een zak geld toegeschoven om de apps voor wm te ontwikkelen.

Ze hebben het wel geprobeerd, maar het is ze niet gelukt. Ik denk dat ze niet hard de stekker er uit durven trekken. Misschien hopen ze dat Windows on arm nog wat word op de mobiele markt. Als dat zo is - dan kunnen ze dat groots aankondigen en kunnen de mensen die nu nog op wm zitten doorschuiven. Eerlijk gezegd is imo dat de enige kans die ze nog maken. Gewoon een herstart met een andere insteek.
Die herstart met een andere insteek hebben ze al drie keer gedaan. Windows mobile naar Windows phone, wp7x naar Windows 8. Vreselijk, ik ben al afgehaakt.
Pure onzin. 0 Data verloren met updaten!
Daarnaast elke maand updates. Dus...
Blij dat het voor jou werkt, ik heb het met 4 verschillende telefoons gedaan, vrij duidelijke waarschuwing dat alles leeg ging. Sowieso elk maar 8GB hé, dus ook niet zo gek.

Maar de wereld bestaat natuurlijk alleen uit Koobo! Andere ervaringen zijn nonsense.
Ze hebben het op momenten wel serieus genomen, maar hebben ook veel fouten gemaakt. Windows Mobile 6.5 was al een gevestigd systeem voor de iPhone werd geïntroduceerd, maar kon niet met de tijd mee van capacitieve touch screens. Daarom kwam Microsoft met Windows Phone 7, maar dat was laat (iOS en Android waren al sterk met veel apps) en nog beperkt. Wel waren er verschillende hardware partners: Nokia, Samsung, LG, HTC, Huawei introduceerden allemaal telefoons. Maar omdat het systeem nog pril was werden ze niet veel verkocht en besloten veel fabrikanten ermee te stoppen. Een andere reden voor de slechte verkoop was de beperkte en verouderde hardware. Windows Phone 8 was al beter en er was wel degelijk momentum voor Nokia, met mooie marktaandelen in sommige landen. Puur gebaseerd op de naam van Nokia.

Toen kocht Microsoft Nokia en vlak daarna werd Balmer als CEO vervangen door Nadella. En Nadella ging een andere koers volgen. Het ene na het andere besluit liet zien dat Nadella mobiel liet versterven.

De introductie van Windows 10 Mobile was ook een ramp. De flagships kwamen uit met ontzettend veel bugs en ontbrekende features. Dit heb ik zelf ervaren met de Lumia 950 XL.

En iedere keer weer de grote veranderingen in de API, waardoor ontwikkelaars opnieuw konden beginnen.

Microsoft kan volgend jaar een prachtige vouwbare Surface Phone lanceren,maar ik kijk nog wel 3x uit voor ik nog een mobiel product van ze koop.
"..Windows Mobile 6.5 was al een gevestigd systeem voor de iPhone werd geïntroduceerd, maar kon niet met de tijd mee van capacitieve touch screens..."

Toch wel. De Zune media player bewijst dat!

"...OS en Android waren al sterk met veel apps..."

De eerste iPhone met een "appstore" (iphone 3G) kwam pas vrij laat op de markt. Net zoals de allereerste Android phone (T-Mobile G1). De eerste noemenswaardige Android (Android Cupcake 2009) was absoluut niet "sterk met veel apps". Integendeel.

Toegeven, het ging heel snel nadat de iPhone 3G op de (wereldwijde) markt kwam en die appstore snel groeide met een gelijkaardige verhaal voor Android. Die centrale "app-store" bleek de insteek naar succes te zijn. Maar ook andere platforms hadden een centrale app-store. Alleen bij Windows Mobile was dat niet Microsoft zelf maar een 3de partij (Handango?) en pas nadien met Windows Phone 7 (2010) had M$ zelf een eigen centrale store.

Bij M$ was de reden van hun teloorgang het feit dat ALLE vorige apps en mogelijkheden allemaal weggegooid waren. Er was bv. geen lokale Office synchronisatie meer waardoor je je contactpersonen niet kon overzetten van computer naar phone (terwijl eigenaardig genoeg beide producten van dezelfde fabrikant waren) of je kon geen gesprekken meer opnemen terwijl dat vroeger als vanzelfsprekend was (de Symbian handleiding legt zelfs uit hoe je dat doet).

En dan is er ineens WP8 dat NIET meer op je (dure) Lumia 900 phone gaat van amper 6 maanden oud en waarbij ook die WP8-apps niet compatible zijn met WP7. Tja dan ben je wel HEEEL blij!!! Met als gevolg dat je vertrouwen in M$ compleet weg is. Ze hebben het zelf gezocht, van mijn part kunnen gaan!

Bij Android kan je tenminste nog de meeste apps blijven gebruiken op zowel Android 4.4 tot en met Android 8.x.

[Reactie gewijzigd door epdm2be op 27 januari 2018 20:10]

Mn laatste Lumia 640 upgrade zonder problemen of dataverlies naar WM10.
Dat 80% nog op WM8 draaide ligt denk ik meer aan de algehele stemming.
WM8.1 werkte prima, meeste mensen in mijn kennissenkring hadden als het idee dat WM het niet meer ging worden en gebruikten het zolang de telefoon nog werkt.
Niet vreemd met windows 10 voor ARM. Geen mobiele variant meer nodig.
Idd. Ik verwacht straks gewoon Windows 10 ARM telefoons, met daar op een "aangepaste" UI en de mogelijkheid de telefoon te docken en zo om te vormen tot een "normale" desktopomgeving.
Of het OS niet al of niet Intel/ARM based is maakt niets uit... je moet nog steeds de apps hebben en die zijn er ook voor de huidige Windows 10 op Intel ook niet (de huidige Win32 software is namelijk totaal niet geschikt voor op een beperkt scherm met touch te werken).
Helaas, het werkt wel super moet ik zeggen, heb een Lumia 950 gehad en was zeer te spreken over Windows mobile.
Maar er is maar één probleem en dat is de app keuzes. Als de app keuzes net zo was geweest als bij iOS of andriod dan was het in mijn ogen een succes geworden.
Microsoft is op de mobiele markt simpelweg te traag en onvoldoende innoverend geweest. De enige mensen die nog gebruik maken van WM zijn verstokte gebruikers die tegen beter weten in hopen dat het tij nog zal keren.

De enige manier die ik kan bedenken om van Windows Mobile alsnog een succesverhaal te maken zou het uitbreiden van de appstore zijn en iedereen een gratis toestel leveren bij de aankoop van een ander Microsoft-product.
Onvoldoende innoverend? Sorry maar dat is pure onzin, als er iemand niet innoverend bezig zijn geweest de afgelopen jaren zijn het Apple en Google geweest. Windows mobile is niet geflopt vanwege een gebrek aan innovatie, het is geflopt vanwege een verzadigde markt waar iedereen al bij Android of iOS zit. Geen gebruikers = geen apps, geen apps = geen gebruikers. Ze zijn te traag geweest, dat klopt, maar de innovatie was er wel. Te laat, maar hij was er wel degelijk.
Dat niet alleen, Microsoft blies eerst hoog van de toren dat Android apps ook op Windows Mobile zouden gaan werken.. dit werd ineens uit het niets afgeblazen..
Bedenk maar eens wat de meerwaarde dan nog is geweest om voor Windows te ontwikkelen... allemaal half draaiende Android apps, daar wordt niemand gelukkig van. Als je even doordenkt is het een goede keuze geweest deze bridge niet door te laten gaan
Die meerwaarde was er anders ook niet geweest dus nu zijn er vrijwel geen apps die het onder windows mobile doen. En dat alles in de browser zou kunnen is een rare misvatting die sommige tweakers hebben maar die in de praktijk toch anders uitpakt.
Rare misvatting? PWA is juist de toekomst, wacht maar af!
Dan zijn er toch nog wel enorme stappen te maken. Zelfs op pc's zijn browser apps gruwelijk traag en onhandig in vergelijking tot native. Op mobieltjes is dat alleen maar erger.
Klopt, maar als je kijkt naar de nieuwe ontwikkelingen bij Mozilla(zie hun nieuwste browser, en render onderdelen hergeschreven in Rust die wel meerdere threads aankunnen en makkelijk 60fps aankan), in combinatie met web assembly en andere opkomende zaken zal in ieder geval de front end wel richting echt native gevoel aangaan. Maar de browser zal enkel maar een soort portal worden. Zie het als een visuele terminal. Het echte processing werk zal op de server gebeuren, het visuele zware werk op de client. (WebGL in sommige gevallen bij programma's zoals Autocad e.d.)

Het is er zeker nog niet, maar gaat wel die kant op.
Bij Autocad zal dat vooral zijn om mensen dure abonnementen aan te kunnen smeren toen Autodesk zag dat veel bedrijven sommige versies overslaan. Voor MS Office geldt hetzelfde, zat bedrijven zitten op versie 2010 en zien geen zinvolle reden om te upgraden.
Andersom denkend is het absurd dat al die kritische activiteiten lokaal op een matig beveiligd mobiel apparaat met een begrenst batterijvermogen moeten plaatsvinden.

De installatie van programma's op een telefoon zijn voor de maker van die programma's eigenlijk niet controleerbaar. Dat die programma's lokaal moeten draaien stelt bovendien eisen aan de hardware van de telefoon (cliënt) en haar batterij.

Willen we dus naar een smartphone die minder hoeft te leunen op lokale resources en willen we een nog grotere veiligheid bij gebruik van mobiele hardware dan zijn PWA de logische ontwikkeling. Voordat ik de term kende vond ik al dat mobiele hardware veel te krachtig moest zijn en te veel lokaal moest doen.

PWA bevindt zich nog maar in de aanloopfase. Google is hiervan de grote kartrekker, vond ik eerst ook best opmerkelijk, maar PWA past natuurlijk heel goed in de filosofie van alles online willen doen. Apple heeft zich nu hierbij aangesloten (wat moeilijk, houdt initiatief liever bij zichzelf). Opmerkelijk is eigenlijk dat Microsoft met haar huidige cloud-first filosofie niet eerder op PWA is gedoken.

Wat ik het belangrijkste vind aan PWA is dat apps platformonafhankelijk kunnen worden gemaakt. Zou een bank of een krant een mobiel portaal willen maken dan kan ze deze binnen ieder platform laten werken. Dit betekend emancipatie van de content providers ten opzichte van de grote platformen. Een dergelijke emancipatie haalt veel macht weg bij Google en Apple, omdat hun stores aan relevantie gaan verliezen. Mij dit realiserende heb ik eigenlijk geen antwoord op de vraag waarom Apple en Google dit pushen. En Microsoft? Microsoft haakt aan. Voor Microsoft kan PWA een reddingsboei voor haar mobiele filosofie betekenen. Misschien is PWA de reden dat Microsoft ondanks de afwezigheid van een ecosysteem toch weer de ontwikkeling van mobiele hardware aan durft.
Persoonlijk vind ik dat een zeer onwenselijke ontwikkeling. Hoe meer er lokaal plaatsvind hoe minder ik afhankelijk ben van cloudaanbieders met gewoonlijk bedenkelijke privacy policies en die er bovendien zomaar mee kunnen stoppen. Bij messengers met encryptie wil je zoveel mogelijk lokaal doen.

Dat het voor beheerders van bedrijfsoplossingen handig is geloof ik graag, maar voor mijn prive situatie heeft lokaal draaien veruit de voorkeur.
Wat je noemt is inderdaad een keerzijde van deze ontwikkeling. Met het voorbeeld van die bank hebben we eigenlijk al geen keuze omdat die data bij die bank ligt, en moeten we goed gaan opletten welke derden er ook toegang toe krijgen, vooral na de recente Europese richtlijn die banken tot openheid dwingt.

Het een (server side code en uitvoering) hoeft op zich niet onlosmakelijk tot het andere te leiden (data in de cloud). Maar als we realistisch zijn is het inderdaad wel iets dat met argusogen moet worden gevolgd. Maar niet om cloudtoepassingen goed te praten, veel smartphones zijn ook niet veilig met verouderde besturingssystemen ed. Ons mobiel computergebruik is eigenlijk best kwetsbaar, zeker het gebruik van smartphones.
Alleen draait het ding wel een of andere gare versie van IE, zover ik weet :p.
Ik weet niet of het tegenwoordig wel kan, maar ik kon op mijn Lumia 800 niet eens sites bezoeken als ze op een alternatieve poort draaiden.
Ben ik mee eens. Vaak kan je zeggen 'Beter laat dan niet'. maar dat gaat hier niet op. MS was te laat met echt doorpakken. De gemiddelde consument had al keuze's voor Android of Apple gemaakt. Persoonlijk was ik met Win Mobile tevreden (Lumia 620) maar de schaarste in de app store was niet vol te houden.
Nu zitten we met 2 'Duopolisten'.
Als Windows Mobile innoverend genoeg was geweest en écht meerwaarde had geboden, waren er beslist meer mensen overgestapt.
De massa is alleen geïnteresseerd in Candy Crush, Facebook en de "App van de Dag" waar iedereen in de koffiehoek het over heeft. En laat net dat laatste nou net zijn waar MS elke keer achter bleef (omdat de appdevs geen zin hadden). Innovatie zat 'm meer in onder de motorkap (UI/OS/UWP multi-inzetbaar ongeacht platform) en zakelijk (Continuum had heel groot kunnen worden).

MS Phones zijn lange tijd de go-to phones op het werk geweest omdat de integratie met intune (logischerwijs) het beste is. Op Android is dat net-niet en op iOS is het waardeloos.
Candy Crush (als Minecraft) werden ongevraagd in Windows 10 geïnstalleerd. Daar maak je mij niet blij mee. Ik denk dat jouw claim over wat mensen willen niet klopt.
De gemiddelde consument van een smartphone "wil" wening... die loopt gewoon de massa achterna of koopt wat de buurjongen of de verkoper hen wil verkopen.
WM was innoverend genoeg, maar was te laat, en dat kwam ook door stomme fouten die ze gemaakt hebben. Maar een goed OS wil nog niet direct zeggen dat het succesvol is/wordt, zeker niet in de mobile markt waar op dit moment de kaarten toch echt wel geschud zijn.

Jij was toch ook zo'n voorstander van Ubuntu telefoons?

Daar zie je toch dat het ook geen schijn van slagen heeft als niemand het koopt, behalve een tweaker misschien.
Wellicht eerst eens proberen voordat je dat soort kreten de wereld in helpt.
Je vergeet dan alleen wel even dat geen enkele app ontwikkelaar zin had om zijn app te porteren naar Windows, omdat het vooral alleen maar tijd en dus geld zou kosten, maar door de geringe afzetmarkt weinig zou opleveren.

Microsoft wou wel, maar het lukte simpelweg niet. Ook werkte Google ze tegen door apps - die de gemiddelde gebruiker als vanzelfsprekend ziet - zoals YouTube niet beschikbaar te maken en zelfs te saboteren.

[Reactie gewijzigd door Lethalis op 27 januari 2018 11:35]

Microsoft had ook kunnen focussen op beste en snelste Native app surport in Edge. Je wilt immers helemaal geen losse apps op iOS of Android, liefst in browser voor alle platformen, ook desktop.
Nou ja zeg, lol "
De enige mensen die nog gebruik maken van WM zijn verstokte gebruikers die tegen beter weten in hopen dat het tij nog zal keren."

Ik gebruik nog steeds WM, en weet al lang dat het in deze staat/tijd geen toekomst meer heeft.
Maar ik gebruik gewoon heel weinig apps, dus maakt het niet zoveel uit voor mij. Ik denk dat de meeste WM gebruikers zo zijn. Het apparaat voldoet geweldig als je weinig apps gebruikt. Het OS is gewoon super snel.
Ik gebruikt alleen maar whatsapp, email, agenda, youtube (gebruik ik yubecast met Chromecast support voor) sommige synology apps. Dus niet echt spannend allemaal. Ik mis gewoon niets op dit moment.
Dus zolang mijn 950 goed werkt, is gewoon voor mij weinig redenen om een nieuwe phone te pakken.
Dat slaat helemaal nergens op, een smartphone kan van alles, apps draaien is maar een klein deel daarvan. Als je (net als ik) geen sociale media gebruikt, maar 'm hebt voor bereikbaarheid, nieuws, weer, internetbankieren, muziek luisteren of om filmpjes te kijken heb je weinig meer nodig dan de ingebouwde apps en de browser. En wees nou eerlijk, is het nou echt een verschil of je NOS in de app of in de browser opent? Kan je dus net zo goed een linkje aan je startscherm vastmaken.
Echt, ik snap niet wat iedereen met al die apps heeft. Heb er maar 2 (3rd party) die ik gebruik, WhatsApp en MyTube (beste YouTube app op Windows, want wat is die website van YouTube traag en onhandig. Je zou bijna denken dat Google het er om doet...).
Dus ja, het ding werkt prima als je niet voor elke scheet een App nodig hebt. Dus ik ben ook (nog altijd) tevreden Lumia 950XL gebruiker. En hij gaat pas weg als er iets nieuws met (volledige) Windows uit komt, of wanneer ie stuk gaat. Dan haal ik van marktplaats of V&A wel weer zo'n zelfde.
Dit bericht klopt niet helemaal, als je namelijk verderop in de reacties kijkt zie deze zelfde Brandon LeBlance antwoorden met "Yes we plan to keep releasing new builds for Mobile!"

https://twitter.com/brandonleblanc/status/918291457017917440

Het lijkt er dus meer op dat er (voorlopig) geen builds komen. Of wellicht bedoeld hij hiermee dat er nog wel builds met security patches etc. komen, dat is een beetje onduidelijk.

Edit: Ah ik ben niet zo bekend met Twitter, maar blijkbaar was dat een ouder bericht waar dit uiteindelijk weer een reactie op was. Jammer om te horen dat ze er nu helemaal mee stoppen, echter was het te verwachten.

[Reactie gewijzigd door II Stevow II op 27 januari 2018 18:20]

Door je vergissing, je komt in ieder geval met de originele tweet aan, kunnen we nu wel vasstellen dat de opstelling van Microsoft ten aanzien van nieuwe builds in oktober 2017 anders was, en hoe verwarrend dit werkt. Op zich is dat iets om bij stil te staan.

Zoals je zelf ook al hebt ervaren zijn dit soort koersveranderingen verwarrend. Zou je het oktober 2017 bericht hebben opgevangen, en dit bericht toevallig niet, zou je misschien tot mid 2018 tevergeefs op een nieuwe build zitten te wachten.

Even los van de inhoudelijkheid van het nieuws stoor ik mij vooral aan het gegeven dat Microsoft terug blijft komen op eerder gedane toezeggingen. Die telefoons draaien nog wel tot 2019 door. Daarvoor hoef ik ook niet te worden overtuigd. Ik heb meer een probleem met de betrouwbaarheid van Microsoft als partij. Ik kan moeilijk begrijpen dat een zo groot professioneel bedrijf zulke inconsistente communicatie van zichzelf accepteert. Van Microsoft ben ik anders gewend, misschien valt het mij daarom juist zo tegen.

[Reactie gewijzigd door teacup op 27 januari 2018 22:21]

Met de hardware van tegenwoordig op mobiele toestellen zal komt er vast snel een toestel met de reguliere Windows 10.
De betreffende ontwikkelaars werken nu allemaal aan Andromeda (CoreOS).
Gaan ze de boel modulair opbouwen exact zoals vele linux distro's dat nu altijd al doen? :)
En daar ging het laatste restje hoop om via insiders bij te blijven op niet langer ondersteunde phones.

Als ik het en der las dat veel mensen hun toestel nog up to date wilden houden is dit wel triest.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True