Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Microsoft ontkoppelt Cortana en zoekfunctie Windows

Microsoft zou de zoekfunctie van Windows willen lostrekken van Cortana. Dat claimt Windows Central op basis van informatie van insiders. In plaats daarvan zouden gebruikers de digitale assistent aantreffen in het Actiecentrum.

De zoekfunctie van Windows zal volgens de informatie van Windows Central wel de backend van Cortana gebruiken, maar verder zal de digitale assistent daar niet meer te vinden zijn. De notificaties en kaarten van de digitale assistent zitten vanaf dan in het Actiecentrum. Gebruikers kunnen daar ook praten met Cortana, via spraak en chat.

De toggles zullen volgens de site verdwijnen uit het Actiecentrum en een plekje krijgen in het nieuw te vormen Control Center, waarvoor nog geen Nederlandse naam bekend is. Daarmee zou de interface gaan verschillen van Windows 10 Mobile en Android, die beide een gecombineerde plek hebben voor toggles en notificaties, net als Windows 10 nu. Apple scheidt beide wel in iOS.

Volgens Windows Central is Microsoft met de komende Redstone 4-update begonnen met het verplaatsen van Cortana. Updates van de digitale assistent verschijnen in Insiders-previews al in het Actiecentrum. Redstone 4 verschijnt dit voorjaar. De verplaatsing moet compleet zijn met Redstone 5, dat dit najaar moet verschijnen.

Cortana is Microsofts digitale assistent en werkt onder meer op Windows 10 en Windows 10 Mobile. Het Amerikaanse bedrijf presenteerde de dienst vijf jaar geleden met Windows Phone 8.1. Cortana werkt ook als app op Android en iOS. De digitale assistent is niet in het Nederlands beschikbaar.

Mock-up van Windows Central met Cortana in het Actiecentrum

Door

Redacteur mobile

91 Linkedin Google+

Submitter: nickurt

Reacties (91)

Wijzig sortering
Blij toe.

Cortana in Win10 heeft nooit gewerkt in vergelijking met het zoeken in Win7.

Gooi de volledige naam van een random onderdeel van windows erin wat normaal tientallen kliks vereist en Cortana kan het toch niet vinden. En gek genoeg de build-in zoekfunctie van Win7 wel.

Beiden kunnen echter niet tippen aan Locate32 voor het snel vinden van bestanden en mappen :)
Je kan gewoon in je start menu zoeken zoals bij windows 7, daar is niets aan veranderd je moet alleen het start menu open hebben.
De Windows 10 search index is troep in mijn ervaring, ik zet de WSearch service altijd meteen uit.
teveel performance overhead
Als je de indexeerfunctie aanzet (staat helaas standaard uit) werkt zoeken (bijna) vlekkeloos. Snap nog steeds niet dat Microsoft dit niet op orde heeft. Bij Apple werkt het al jaren perfect met spotlight
Werkt het bij Apple net zo goed als b.v. bij Copernic? Zoekt ook in tekst binnen in doc, xls, pdf, zoekt terwijl je tikt, werkt onmiddellijk zonder ook maar 1 seconde te hoeven wachten voordat je de resultaten ziet, toont gevonden tekst ook binnen documenten in preview pane, enz. Ben nog altijd op zoek naar een goede vervanger sinds Copernic niet meer gratis is (ik zoek zelf wel voor Windows maar ben benieuwd naar andere systemen).

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 16 januari 2018 20:13]

Ik weet dat niet meer, het is te lang geleden dat ik het zelf gebruikt heb. Ik zag dat anderen in deze thread ook nog een paar stukken software noemden die ook goed kunnen zoeken/indexen

moet je ff deze zoeken op deze pagina: Everything > Locate32 👌
het probleem is JUIST dat het indexeert, hij doet dit niet resource vriendelijk
Zucht, Sommige mensen....

Gooi eens "windows onderdelen" in je zoekvak. Probeer die maar eens te vinden in Win10.
Eerst maar eens je Windows op Engels zetten. Vertaalde OSen zijn waardeloos IMHO.
Laatste keer dat ik iets probeerde te vinden op een Windows-machine bleek dat ik onderdelen van Windows gewoon in het Engels kon zoeken, ook al was dat niet de taal van de installatie. In de zoekfunctie lijkt de onhandigheid met vertalingen dus wel mee te vallen.
ja dat klopt, maar werkt toch niet altijd even lekker, ik heb een nederlandse installatie maar op engels staan en kan dus ook de nederlandse termen gebruiken
same, ik wordt altijd eerst naar de nieuwe Metro settings gestuurd, maar daar ontbreekt dan weer de switch die ik zoek. En dan moet ik op een hyperlink klikken die me naar de oude originele settings stuurd.

als antwoord op "windows onderdelen". zoek Onderdelen, hou het Windows gedeelte weg.
dan staat in de rechter zijbalk (maximaliseer het scherm), een hyperlink programma's en functies

[Reactie gewijzigd door freekjuuhh op 19 januari 2018 16:05]

Ik gebruikte het windows zoeken vroeger heel vaak om software te starten, gewoon op Windows toets drukken en typ de beginletters + Enter.

Maar sinds Cortana en Bing in Windows Search verweven is, gaat het langzaam. En mijn zoekopdrachten hoeven echt niet het internet op. Je zoekt op "scheduled tasks" en je krijgt een overzicht van de doodvonnissen die binnenkort gaan plaatsvinden. Wat. De. Fuck. (waarschijnlijk omdat tasks~executions)

Dus menig mens zet Cortana search uit, waarna zoeken eigenlijk niet eens beter wordt. Nu is het zoeken weer snel, maar de resultaten zijn ook slecht. Een recent bestand of programma vind het Startmenu niet tenzij de wind goed staat.
Dat is inderdaad erg vervelend, dan zoek ik naar paint en krijg ik opera... die logica zie toch echt niet
Ik was ook een fan van Locate32 tot ik Everything tegen kwam

Everything > Locate32 👌

https://www.voidtools.com/support/everything/searching/
je kan heel makelijk hele ingewikkelde search syntax gebruiken, als je wilt

[Reactie gewijzigd door freekjuuhh op 16 januari 2018 13:14]

Everything > Locate32 👌
Niet helemaal.

Je kan bij Everything weer niet aangeven in welke map of station hij moet zoeken. Reteirritant als je dingen uit je systeemmappen in de resultaten terug krijgt.
jawel hoor (https://www.voidtools.com/support/everything/searching/)
je kunt Advanced Search kiezen, dan krijg je eigelijk alles wat je van Locate32 gewend bent. (vergeet niet te scrollen in dit venster)

of je gebruikt zoekt termen:
parent:<path>
infolder:<path>
nosubfolders:<path>
of
path:
nopath:

het heeft zelfs een optie om systeem mappen of mappen die je zelf kiest, te excluden in de opties.

[Reactie gewijzigd door freekjuuhh op 16 januari 2018 13:33]

Als ik bij elke zoekopdracht het pad moet opgeven om er wel of niet te zoeken en dat ik ook nog eens rekening moet houden met quotes en spaties, gaat het me heel snel irriteren.
Zoekt Everything tegenwoordig ook in Windows-instellingen en zo?

En zoekt het binnen in Word- en pdf-documenten?

Draai zelf nog een oude versie van Everything.
Zeer handig programmaatje. Als je een keyword invult krijg je gelijk een lijst met alle bestanden die dat keyword bevatten terug, ook al zit het ergens diep verborgen in een map.
Ik gebruik win10 Enterprise LTSB. Heeft nooit Cortana ingezeten. Windows Search werkt nog precies zoals in win7. Er is dus geen technische belemmering om Cortana er uit te mieteren.

MS wilde met de reguliere win10 versies Cortana pushen. Zat niemand op te wachten. Het voegde ook niks toe.
Cortana is gewoon een wrak. Voegt niks toe en maakt alleen maar sloom, heb het een paar dagen aan gehad, toen maar weer uit. Heb gelukkig een rare windows versie waarin ik lekker veel kan instellen (versie voor studenten, hangt ergens tussen pro en enterprise in geloof ik)
Heb je trouwens een tip hoe je als particulier makkelijk en niet al te duur Windows Expertise LTSB kunt aanschaffen? Of kan dat gewoon niet? Dan toch maar Pro.
Om legaal LTSB te krijgen zul je een bedrijf moeten zijn met een volume contract. MS wil Enterprise LTSB eigenlijk niet verkopen en al helemaal niet aan particulieren.
true, i love locate32!
Ik begrijp persoonlijk niet echt waarom bedrijven zo hard inzetten op (spraak)assistenten. Zijn er mensen die dit dagelijks gebruiken? Wat voegt het nu echt toe aan de windows/android/apple omgeving?

Zelf zou ik graag zien dat deze functies optioneel te installeren zijn i.p.v. standaard meegeleverd.
Ik lul de hele dag tegen apparaten en zou niet zonder kunnen. Als ik mijn kantoor binnen kom dan zeg ik dat de computer en de lichten aanmoeten. Daarna dat de thermostaat wat hoger moet (mijn assistent heeft het altijd te warm) en welke playlist aan moet. En dat is allemaal voordat ik mijn jas uit heb gedaan. De hele dag door vraag ik Google Home om dingen op mijn boodschappenlijstje te zetten, afspraken te maken en mensen te bellen. Als ik weer een een document krijg met maten in inches weet Google Home me wel te vertellen dat 15.7 inch bijna 40 cm is. Zonder een browser window, zonder app, gewoon door te vragen zoals mensen dat gewoon zijn. Onthou dat spraak normaal is en een muis en toetsenbord kunstmatige interfaces zijn.

Ik snap best dat mensen dat allemaal met een muis (of vinger) willen doen maar dat spraak een enorm belangrijke input gaat worden kan niet betwijfeld worden. Zeker als het zo goed werkt als het in de laatste 6 maanden is gaan doen. Er zijn enorme stappen gemaakt. Waar Siri heerste zijn Amazon Echo en Google Home op gelijke hoogte en draait het allemaal om de interfaces naar services en hardware. Hier heeft de Echo natuurlijk een voorsprong.

Microsoft heeft altijd een probleem gehad met Cortana. Eerst werkte het gewoon heel matig, daarna was het grote probleem dat een spraak interface op een desktop niet de meest logische is. Veel hebben niet eens een microfoon en niemand gaat een headset op doen om Cortana te vragen of het morgen gaat regenen. Echo was een deel van speciale hardware, Google Home deel van smartphones die microfoons hebben. En Microsofts impact op smartphones is tot nu toe gewoon minimaal. Als we allemaal Microsoft smartphones hadden was Cortana de winnaar.
Ik was 1 van de eerdere die met de Kinect op de xbox dit bijna nonstop gebruikte (xbox record that, xbox go to FIFA, xbox show friends, xbox select), de opvolger met Cortana kwam inderdaad met de problemen dat dit 99% US based was dus zoekresultaten en opdrachten werden niet herkend en je kreeg een generiek bing-search resultaat.

En daar snapte ik niet echt waarom MS dit niet doorzet, waar Home en Echo al thermostaten kunnen aansturen, TV besturing (via telefoon), kon ik niet eens simpel tegen mijn telefoon of tegen mijn PC zeggen dat m'n xbox aan moest (terwijl het netwerk commando gewoon aanwezig is). Cortana op PC, Xbox en op Mobile waren 3 aparte entiteiten, buiten je standaard zut van agenda kwam het niet.

En zoals je zegt, Home en Echo hadden een eigen device, eigen microfoon, bij PC's heb je dit niet meer standaard, bij laptops werd alles afgetaped en uitgeschakeld, Xbox S en X hadden geen Kinect aansluiting meer.

Zelfs al was Mobile een succes, Cortana goed werkend, dan moesten ze nog 5 stappen doen om dat stuk verder te kunnen. Al was het maar 'onderling' tussen MS apparaten, al was het maar om smart-TV's aan te sturen (normaal via IR blasting Kinect werkte dit wel, zoals Mute, volume up/down).

Waar bij Cortana (en verlengde Siri) eigenlijk hun functioneel nut een beetje missen, is het bij Home en Echo weer een opkomende zaak van privacy. Secondair, maar dat ik is meer hoe ik kijk tegen 'hulpjes', het maakt de mensen niet bepaald slimmer en werkt indirect beperkend. Mooi voorbeeld is jou inch->cm, *~2.5 is een simpel rekensommetje waar je zo'n ding niet voor nodig hebt, maar andersom werken Home en Echo ook nog steeds maar binnen hun beperkte scope van apps en programma's, wat ze eind van de rit (in mijn 'gebruik') weinig beter maken dan Siri of Cortana.

En zet ze allemaal naast elkaar, is het nog altijd ook een verhaal binnen welk ecosysteem jij hoofdzakelijk werkt. Een Siri zal het een stuk beter doen binnen Apple omgeving, Home binnen google/android en secondair Cortana in windows omgeving.
Ik gebruik Siri regelmatig. Ik vraag hoe laat het is, of ie die of die willen bellen al dan niet op de luidspreker, het weer, etc. En dat alles netjes in het Nederlands.
Het nut is dat ze (straks) een nieuwe bron van inkomsten aanboren. Straks krijg je ongevraagd reclame voorgeschoteld aka 'suggesties' (artikelen, vakantiebestemmingen, muziekkeuzes, tv series, etc.). De grote klapper gaan ze maken op het doen van bestellingen/boodschappen, dan kan je eenvoudig automatisch alles geleverd krijgen wat je nodig hebt tegen voorwaarden en prijzen die de aanbieder bepaald. Zo kunnen er langzaam prijzen worden verhoogd zonder dat je het direct door hebt of merken worden gepushed met de grootste marge. Zolang het maar gemakkelijk is zullen gebruikers veel accepteren en door beperkte vergelijkingsmogelijkheden wordt inzicht in prijs(/kwaliteit) alleen maar moeilijker gemaakt.

[Reactie gewijzigd door friend op 16 januari 2018 12:17]

Oh ik gebruik Siri erg vaak hoor. Met name omdat de integratie met MacOS goed geregeld is.

Stel, ik heb deze website openstaan op m'n Macbook:
"Hey Siri, herinner me vanavond om 20 uur aan deze website" --> hop, alarmpje om 20.00 uur vanavond met de link naar deze pagina

"Hey Siri, maak een afspraak voor morgenmiddag 'ouders op bezoek'"

"Hey Siri, hoeveel is nul gedeeld door nul" (die is erg geestig! Functioneel zinloos verder)

"Hey Siri, herinner me morgenochtend om 9 uur aan deze e-mail" als ik een mailtje open heb staan in Mail.

"Hey Siri, lees mijn nieuwste whatsappberichten voor" als ik in de auto zit en toch handsfree wat wil doen. Siri leest het voor, en vraagt direct of (en zo ja, wat) ik wil antwoorden, citeert dat nog eens, en verstuurt het dan op mijn verzoek

"Hey Siri, laat al mijn foto's van huisdieren zien" als je Foto's open hebt staan

"Hey Siri, laat al mijn foto's zien die ik in Frankrijk heb gemaakt in 2015" -> Zut alors!

Dat soort dingen gebruik ik vaak. Maar omdat de stem van Siri ook de navigatie is beschouw ik Siri ook als navigatiesysteem.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 16 januari 2018 12:49]

Wat het nut is, is dat je straks geen toetsenbord en muis meer nodig hebt. (Voor gaming nog wel natuurlijk)

Nu typ je nog een Facebook bericht, mail bericht enz, straks zeg je het en het wordt foutloos ‘geschreven’ en zegt dan verzenden maar..
Mooi toch? Lijkt mij geweldig, toegegeven dat het nu nog niet zo werkt al gaat het wel hard.

[Reactie gewijzigd door Enchantress op 16 januari 2018 22:59]

nee dank je, ik moet er niet aan denken om alle tekst die ik type te moeten uitspreken...
Dit bericht heb je zeker zelf getypt dan? Ik bedoel als een spraakassistent het foutloos kan O-)
Ik zou dit graag willen gebruiken maar mensen kijken vreemd op als je ineens tegen je telefoon of andere apparaten begint te praten. Als ik alleen ben dan gebruik ik soms Siri wel eens wat overigens goed werkt in het Nederlands (Vlaams).

Mijn probleem is enkel dat de functies niet gelijkgetrokken zijn over alle talen, zo kan je niet alles wat je met de Amerikaanse Siri kan doen ook met de Vlaamse Siri doen + de Amerikaanse stemmen klinken toch wat beter dan de Vlaamse stem.
Blijft toch geestig dat je met z weinig visie, productplanning en consistentie een product in de markt kan zetten....
Je wordt gedownmod vanwege een gebrek aan motivatie. Ik zal het uitleggen:

Gebrek aan visie: er is wel een visie binnen Microsoft, echter ligt de focus bij het Windows 10 operating system volledig bij de consumenten markt en haar eind gebruikers. Microsoft maakt triviale fouten zoals bij de launch van Windows 10 het gegeven dat Mandatory Profiles niet werkte (wat vrijwel essentieel is in VDI omgevingen), het niet werken van App-V (tenzij je een Enterprise versie hebt waar je eerder met Pro wegkwam)

Productplanning: als je het zo mag noemen. Een releasecycle van 6 maanden voor Windows 10 is wederom leuk voor de eindgebruiker. Elk half jaar nieuwe features en je mag ze 18 maanden weigeren voordat de support op je OS afloopt. In sommige gevallen is Microsoft dan coulant en geven ze je 6 maanden extra waarna je dan toch echt moet upgraden. Wederom een geval wat in de zakelijke markt niet of nauwelijks op gaat. Je wordt gedwongen door continue te testen en na het afronden van de migratie van build x alweer te gaan plannen voor build y. (Thank god voor LTSB/LTSC, het mag dan niet bedoeld voor de doorsnee desktop zakelijke gebruiker en focussed zich vooral op bedrijfskritische systemen als bank terminals, pos systemen en/of kiosks, maar Microsoft werkt dit zelf in de hand)

Consistentie: ahhhh dit vind ik de mooiste. Third party user environment managers zoals RES / Ivanti Workspace Manager, AppSense, maar ook VMware User Enviroment Manager, allemaal hebben ze te kampen met de mate waarin Microsoft veranderingen aanbrengt in haar besturingssyteem. En dat is prima, als ze nou nog met een release notes document kwamen over welke registry keys verandert zijn of hoe je het start menu fatsoenlijk kan inrichten en roamen, maar wederom door een gebrek hieraan maken bedrijven keuzes.

Mijn ervaring uit het veld, ik loop op dit moment rond in de medische sector, grote organisaties. Twee organisaties onafhankelijk van elkaar kiezen Windows 10 1607 LTSC juist vanwege bovengenoemde reden. Bedrijven hebben een gemiddelde update cycle tussen de 5 a 10 jaar voor hun complete infra. Dan kun je elke twee jaar een geforceerde upgrade toch niet serieus nemen?

Natuurlijk is dit verhaal offtopic voor de integratie van Cortona en Windows Search, maar het kenmerkt de wispelturigheid van Microsoft. En dan kun je zeggen, wispelturigheid of erkennen ze hun gemaakte fout en corrigeren ze dit. Maar welke initiatieven van Microsoft komen nu concreet van de grond naast hun core business. De successen: Azure, Office 365, PowerShell, Windows Server en Client OS. De flops: Cortona, Bing, Windows 10

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 16 januari 2018 14:37]

Mijn grootste frustratie is voornamelijk dat er zoveel tijd besteed wordt aan het verplaatsen van cortana, paint 3d en veel andere optionele onzin terwijl er al sinds 1015 in de basis OS bugs zitten,die maar niet gerepareed worden. Al is het maar die kopieervenster die op de achtergrond verschijnt of folderviews die niet aanpassen als er een file verwijderd is. (juist kleine primaire dingen). Ik snap dat er meer met onedrive verdiend kan worden maar om die er zo doorheen te drukken dat de basis gewoon steeds slechter wordt lijkt me geen goede ontwikkeling, straks heb je geen platform meer om te misbruiken.
Wij zijn dan ook bijzonder blij met Res/Ivanti Workspace Manager/Shell op onze RDS servers. We gebruiken de res shell ipv de windows shell en deze is al jaren nagenoeg hetzelfde, terwijl onderhuids Windows constant wordt aangepast.
Of het lokaal veel veranderd maakt (gelukkig) voor ons niet zoveel uit als er maar een rdp snelkoppeling naar de juiste collection op zit.
Geen helpdeskvragen hierover, het is gewoon duidelijk waar wat zit en het werkt gewoon.
(maar de Res/Ivanti ontwikkelaars zullen het ongetwijfeld een....'uitdaging'....vinden dat steeds veranderende Windows).
Wat is jouw motivatie om Bing een flop te noemen? Ik hoor dat regelmatig in Nederland, maar internationaal doet Bing het prima. Ze hebben een 20% marktaandeel in hun thuisland, hoe is dat een flop? Advertenties zijn niet de core business van MS dus daar verliezen ze niet veel mee. De zoekresultaten die ik krijg (via Duckduckgo) voldoen ook al jaren. Als je Bing een dagje probeert en vergelijkt met een andere die al jaren jouw zoekprofiel bijhoudt, dan zul je mindere resultaten krijgen ja. En in Nederland gebruiken al jouw vriendjes vast Google. Maar hoe kom je er in godsnaam bij dat Bing een flop is?
Ik krijg sowieso standaard -1'tjes, motivatie of niet, maar dank voor de uitgebreidere uitleg :)

Productplanning : dat, maar ook: hoe stel je productlijnen samen? Zoals in m'n voorbeeld eerder, MSN werd Skype, Office Communicator werd Lync, daarna Skype for Business, Surface waren tafelcomputers en zijn nu 'gedegradeerd' tot tablets en een enkele All-in-One, Xbox was eerst 360, toen One, toen One X - volledig onlogisch als je het mij vraagt. En zo zijn er talloze voorbeelden (kijk naar de benaming van Windows zlf: 3.1(1), 95, 98, ME, 2000, XP, 7, 8(.1), 10, 10.1607, 10.1709 etc). Lifecycle is nog wat anders; MS stopt de support op Windows XP mr als er cht iets aan de hand is (ik weet zo de naam van de vorige malware uitbraak niet meer? Die van vorig jaar meen ik?) dan komt er tch nog een security patch voor uit, jaren nadat support geindigd is... dat is natuurlijk erg rdig van ze, maar betekent feitelijk wel dat je dus nog steeds vooruit kan met XP (althans, die indruk krijg ik) omdat als er cht wat is, er tch wel weer een gat gedicht wordt.

Ook los daarvan kun je onderhand wel 1 FTE inhuren om voor elke build van Win10 alle GPO's weer langs te gaan lopen en die overal te updaten/bij te werken om de nieuwste rommel er allemaal uit te knikkeren (Windows Store anyone?).

Consistentie: precies wat je zegt. Tuurlijk kun je een hoop afvangen met RES en dergelijken. Maar ook daar blijf je continu maar bezig om achter de feiten aan te lopen. En net als je iets gevonden hebt dat werkt, gooit MS het weer om en moet het allemaal weer anders.

Ook in Office 365 merk ik het al. En van de zakelijke varianten (Business Plus of zo) kreeg onlangs 'ineens' gratis MS Access erbij. Ook erg aardig, maar ook dt soort dingen moet je weer in goede banen gaan lopen leiden.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 16 januari 2018 11:52]

kijk naar de benaming van Windows zlf: 3.1(1), 95, 98, ME, 2000, XP, 7, 8(.1), 10, 10.1607, 10.1709 etc)
Je combineert sowieso 2 productlijnen met elkaar.
Ook in Office 365 merk ik het al. En van de zakelijke varianten (Business Plus of zo) kreeg onlangs 'ineens' gratis MS Access erbij. Ook erg aardig, maar ook dt soort dingen moet je weer in goede banen gaan lopen leiden.
Ik krijg anders keurig weeklijkse mails met alle veranderingen in Office 365.
Het product bestaat al lange tijd en na eindeloos geklaag van de eindgebruikers krijgen we eindelijk afzonderlijke notificaties voor grote en kleine updates. Wat een drama.

Je kan als beheerders toch niet de hele dag hiermee mee bezig zijn? Ondertussen zijn er 212 wijzigingen recentelijk doorgevoerd, 36 wijzigingen worden momenteel uitgerold en 194 in test. Een dagtaak om het allemaal bij te houden en in goede banen te leiden.
https://products.office.c...siness/office-365-roadmap
Volgens mij heb ik het alleen over de desktop besturingssystemen van Microsoft..?

Ja ik krijg die mailtjes ook wel van O365. Punt is dat er om de haverklap de meest willekeurige zaken aangepast worden. En dat dat aangekondigd wordt of niet staat daar los van. Er moet een nieuwe portal-ervaring komen, software komt erbij of gaat eraf, abonnementen krijgen ineens andere namen, et cetera. Niemand die daar m.i. op zit te wachten.... en omdat het ‘de cloud’ is kun je er niet voor kiezen om niet automatisch mee te gaan in die updates.
Ik krijg sowieso standaard -1'tjes, motivatie of niet, maar dank voor de uitgebreidere uitleg :)
En waar ligt dat aan denk je?
Aan het feit dat ik erg kritisch op MS ben waarschijnlijk.
Dat valt reuze mee. Ik heb niet voor niets m'n MCSA voor Server 2012 gehaald en het serverplatform is best fatsoenlijk op orde. 2016 heb ik nog geen ervaringen mee in de praktijk maar vanaf de R2-release zal dat ook wel bruikbaar zijn.

De desktop- en mobiele OS'en daarentegen zijn vind ik hopeloos.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 16 januari 2018 13:24]

Een puur negatieve opmerking zonder enige onderbouwing zoals die aan het begin van deze thread is iets wat weg-gemod hoort te worden. Dat heeft niks met censuur omdat ze het er niet mee eens zijn te maken, maar omdat het een flame-war kan starten, en er staat duidelijk in de forum regels dat dit soort posts niet gewenst zijn. Het kan natuurlijk zijn dat je het niet als flame bedoelt, maar dan moet je beter nadenken over hoe je iets brengt. Zodra een negatieve mening wel goed onderbouwd word, zoals in de 2e post in deze thread, word het duidelijk wel geaccepteerd en krijgt zat plusjes. In dit geval is het dus duidelijk niet zo dat mensen het wegstemmen omdat ze het er niet mee eens zijn.

Niet dat dat nooit gebeurt natuurlijk, maar als dat gebeurt kun je het melden in het mismoderatie topic op het forum. Als blijkt dat het inderdaad onterechte moderaties zijn worden ze gewoon ongedaan gemaakt. In de meeste gevallen, zoals ook bij de eerste post van deze thread, is het helemaal niet nodig om te onderbouwen waarom je een -1 geeft omdat het overduidelijk is: het is een flame-post, zelfs als dat niet de bedoeling was van DigitalExcorcist.
Met alle respect hoor, en wellicht had m'n opmerking wat genuanceerder gekund, maar he getuigt het ontkoppelen van Cortana ("d zoekmotor van Windows 10 en alles wat je op Windows doet") en de search-engine nu van een lange-termijnvisie?

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 16 januari 2018 12:43]

Ik zeg toch helemaal niet dat wat dan ook van lange termijnvisie getuigt? Ik ga er juist helemaal niet op in. Ik heb nooit iets van Cortana gemerkt en voor zover het enig verschil uit zal maken heeft dat dus geen betrekking op mijn ervaring. Ik kan daar dus ook geen inhoudelijke mening over vormen, of iets nuttigs bijdragen aan de discussie. Ik ging alleen in op shbtbrtbvgsfd z'n verhaal dat het zo oneerlijk is dat mensen bepalen wat een goede post is, terwijl dit precies het doel van moderating is; niet aangeven of je het er mee eens bent, maar of de post kwalitatief is en inhoudelijk waarde heeft.

Ik heb niet bepaald de indruk dat je de bedoeling had om te flamen, maar zoals ik eerder uitgelegd heb was de moderatie wel terecht. Als je, zoals je eerder zei, standaard -1 krijgt zou het inderdaad handig zijn om je wat genuanceerder uit te drukken. In je andere posts in deze thread krijg je ook + scores, omdat je het daar wel doet. Kost wat meer moeite, maar dan krijg je leuke discussies zonder al het gezeik over moderaties.
ik zou het je graag beter zien doen. 8)7

ontopic. in america is cortana een stuk groter als hier. Maar daar zie je bijvoorbeeld ook dat Bing nog best veel gebruikt wordt.
Indien Cortana nou goed met de nederlandse taal overweg kon zou ik het waarschijnlijk ook nog wel eens willen gebruiken.. (moet hij via google zoeken en niet via bing natuurlijk }> )
Ik ben nou eenmaal geen softwarereus maar ik claim ook nergens dat ik dat wl ben ;)

Ik ben ook geen automonteur, maar als ik bij de dealer vandaan kom na een reparatie aan de motor en vervolgens doen de lampen het niet meer, mag ik er ook over klagen.
Hahaha, je hebt gelijk. Ik wacht ook al (jaren). Zou zelfs Bing overwegen als het beschikbaar zou zijn in het Nederlands.
Het is best bizar inderdaad hoe goed Windows 7/2008 R2 wel niet waren ivm hun opvolgers Windows 10/2016.

Ze zijn nu al zolang bezig en het voelt nog steeds niet af, zeker bij Windows 2016.
2012 (R2) is best een fatsoenlijk server OS hoor. Heb ook 'gewoon' m'n MCSA ervoor gehaald .. maar ik heb klanten waar ik bewust een 2008R2 RDSH-server ingericht heb omdat ik ze de overgang naar de Metro-interface niet aan wil doen. Tuurlijk heb ik het nu over 5 jaar geleden inmiddels.

Het gaat me ook niet zozeer om het technische aspect, maar de visie erachter. Cortana moest d zoekmotor van Windows 10 zijn. Dat wordt het waarschijnlijk niet. Metro moest d interface worden. Werd het niet. Surface waren eerst tafelmodellen computers, werden later tablets en all-in-ones. Windows CE, Windows Phone, Windows Mobile voor handheld apparaten. De telling alln al van Windows versies is raar natuurlijk (hoewel dat met de builds van Win10 wel iets verbeterd is..): 3.x, 95, 98, ME, 2000, XP, 7, 8, 8.1, 10 ... MSN werd Skype, Office Communicator (volgens mij) werd Lync, werd ook weer Skype (for Business)....

Maak nou eens een product, hou die naam een paar generaties aan. Begin dr eens mee..

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 16 januari 2018 11:33]

Ik ben nu voor een klant bezig om van 2008 R2 naar 2016 te migreren. Het is echt een langslepende migratie, waarbij je van het ene probleem in het andere loopt.

2012 R2 hebben we hier op servers draaien, prima OS maar niet voor Remote Desktop idd dus daarom hebben we die hier overgeslagen.
Voor RDS kan je toch gewoon classic shell installeren, als gebruikers zo nodig het oude start menu willen? Windows 2008 R2 is gewoon al wat aan de oude kant.
Mjah kan op zich wel maar veel bedrijven hebben dat soort workarounds liever niet. Dan moet je weer 3rd party meuk gaan installeren, zit je weer met support van Microsoft enzo. In 2016 is het start menu tenminste weer acceptabel, al zit het vol bugs.
2016 werkt inderdaad beter dan 2012, al zitten er wat je zegt wel wat bugs in. Het grootste irritatiepunt bij mij is eigenlijk wel dat ik voor een nieuwe versie van IIS Webserver een volledig nieuwe Windows versie moet installeren. Http2 support zit er bijv. pas in vanaf de IIS versie in Windows 2016.

De Classic theme is een standaard Windows Server onderdeel dat je kunt gebruiken, geen 3rd party meuk. Via de 'Local Policies' in de MMC kun je bij 'user configuration -> administrative templates -> control panel -> personalization' kun je bij de onderste optie met de naam 'Force a specific style file or force Windows Classic' de optie 'Enabled' zetten en dan de path leeg laten:
Note: To select the Windows Classic visual style, leave the box blank beside "Path to Visual Style:" and enable this setting. When running Windows 8 or Windows RT, you cannot apply the Windows Classic visual style.
Dit zit standaard in 2003 en later en is geverifieerd op 2016.

[Reactie gewijzigd door mrdemc op 16 januari 2018 14:09]

Dat voorbeeld van IIS is ook zoiets. Er is volgens mij technisch geen enkele belemmering om https2 pas in versie 2016 te gaan ondersteunen. Gewoon een update voor 2012(R2) maken en gaan met die banaan.

Dit soort onzinnige beslissingen zijn simpelweg niet meer te accepteren..
geen idee waarom dit -1 krijgt.

Microsoft had een gouden formule in handen met WM 8.1 en nu WM 10+W10 desktop. Eerlijk is eerlijk, WM10 werkt behoorlijk goed en stabiel,zelfs op 3 jaar oude hardware (mijn 640XL), maar MS verlogent elke keer weer haar userbase.

het begon al met het verdwijnen van here-maps. Een goed stukje software dat vervangen werd door het eigen maps, maar het heeft zeker een jaar geduurd voordat het op het niveau van here was (geen traffic in route modus, geen controle op wel/niet op standby gaan van je phone. Dramatische zooming.
Al dit soort dingen zitten wel in de concurrerende software.

Voice recorder apps / GPS trail recorder apps die gewoon stoppen als het lockscreen aan gaat, precies wat je NIET wilt.
Edge doet het soms wel/soms niet. Weinig ondersteuning van third party apps en een terugtrekkend developer landschap.

Nu weer gedonder met Cortana, en nog steeds niet in de meeste grote europeese talen. Ik kan nog wel even doorgaan met alle op zich zelf kleine onhebbelijkheden.

Had MS een consistent product op de markt gezet met minder functionaliteit dan hadden ze zomaar 30% markt aandeel kunnen hebben, zeker voor de zakelijke markt.

[Reactie gewijzigd door divvid op 16 januari 2018 11:21]

Cortana is toch wel een beetje het ondergeschoven kindje. Door de koppeling met Windows is het eigenlijk nooit zo groot geworden als de tegenhangers van Google en Amazone.
Wellicht dat er ooit nog Cortana dots en losse clients komen? Of moeten wij het loskoppelen zien als het laten doodbloeden van het project door Microsoft?

/Edit; Ik weet dat het op Android en iOS beschikbaar is dat staat in het artikel - maar realistische gesproken zullen mensen met Android of iOS de daarop standaard beschikbare clients gebruiken en niet Cortana.

[Reactie gewijzigd door Auredium op 16 januari 2018 11:10]

Cortana is naturlijk niet alleen het spraak deel wat wij zien, maar daar zit natuurlijk meer achter. Daarnaast werkt Cortana erg goed en worden de functies nog steeds uitgebouwd, dus ik verwacht niet dat men de stekker eruit gast trekken.
Als ze veel met Cortana werken op hun PC/Laptop thuis of op het werk dan zouden ze best wel kunnen kiezen om alles met Cortana te doen. Zeker als de ervaringen goed zijn. Ik heb wel gelezen dat Cortana (in het Engels) een goede assistent is, maar dat is natuurlijk ook persoonlijk.
Het probleem zit hem niet zozeer in de koppeling met Windows 10, maar meer in het ontbreken van ondersteuning voor landen die niet Amerika zijn. Cortana is naar mijn weten nog altijd niet in het Nederlands beschikbaar. Waarom zou ik moeilijk gaan doen als Google en Apple wl actief bezig zijn andere talen en landen te ondersteunen?
Cortana is ook op iOS en Android beschikbaar hoor.
/Edit; Ik weet dat het op Android en iOS beschikbaar is dat staat in het artikel - maar realistische gesproken zullen mensen met Android of iOS de daarop standaard beschikbare clients gebruiken en niet Cortana.
Nou ja, In het nederlands werkt de helft van Google now gewoonweg niet (okay google detectie, screen search, etc). Als cortana dat wel biedt in het Nederlands, stap ik meteen over.
Dat komt vooral door de beperkte beschikbaarheid, maar dan heb je het vooral over de digital assistant. Maar dat is alleen de user interface waar je het over hebt. Er zit een gigantisch machine learning systeem achter waarvan alle onderdelen appart zijn te gebruiken. Eigenlijk is Cortana een implementatie van alle cognitive services die Microsoft aanbied.

Sowieso komen er losse speakers met Cortana, maar als ze het eindelijk in meer landen uitrollen zal het wat sneller een vlucht nemen.
Iets meer info over het verplaatsen van de toggles is hier te vinden. Ik vraag mij zelf af wat de keuze hiervoor is. Het actiecentrum zou toch een verzamelplaats moeten zijn voor dit soort zaken. Nu ga je dingen weer spreiden en wordt de traybar bloated met icoontjes van de verschillende actie/controle-centrums.
Ik hoop dat ze eindelijk ook eens iets doen aan het niet werken van de zoekfunctie in het start menu.
Is bijna met de regelmaat van de klok dat de zoek functie in het start menu programma's niet vind.
calculator ,snipping tool , ...
Verdomd irritant

En tegelijk ook aan het soms totaal niet regaren/updaten van het menu.
Is ook verdomd irritant dat het soms gewoon leeg is of nieuw geinstalleerd programma's pas zichtbaar worden na een reboot (dit terwijl de snelkoppeling er wel is als je gaat kijken via explorer)