Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste prijsvergelijker en beste community. Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers!

KPN heeft oorzaak wifiproblemen Experia Box na maand nog niet gevonden

KPN is al een maand op zoek naar de oorzaak van de wifiproblemen waar klanten met een Experia Box V10 mee te maken hebben. Het bedrijf claimt inmiddels 'aanknopingspunten' gevonden te hebben, maar een oplossing laat nog op zich wachten.

Begin januari slaagde KPN erin om het wifiprobleem te reproduceren en het bedrijf is ertoe overgegaan om bij klanten thuis te testen. Hierbij zijn 'sporen gevonden die relevant zijn voor het wegvallen van de verbinding'. "Binnen de sporen die gevonden zijn, hebben ze aanknopingspunten gevonden. De analyse daarvan is gaande. Er is ook verder contact met de klanten waar eerder tests mee en bij uitgevoerd zijn, om te kijken wat de resultaten zijn", meldt KPN nu.

KPN startte zijn onderzoek op 15 december, nadat klanten al sinds november aangaven dat ze last hadden van wegvallende wifiverbindingen. Aanvankelijk werd het probleem herleid tot een firmware-update van de Experia Box V10 in november. KPN besloot tot een rollback en adviseert sindsdien om 5GHz-wifi uit te zetten, omdat sommige klanten ook na de rollback nog problemen ervoeren. Op een speciale pagina informeert het bedrijf zijn klanten en adviseert het verder om via eigen wifirouters of via ethernetkabels verbinding te maken.

Verder heeft het bedrijf zijn klantenservice geïnstrueerd om informatie via klanten met klachten te verzamelen, is de procedure waarop de technische dienst deze binnenkrijgt, aangepast en wordt samengewerkt met fabrikanten van de hardware om de oorzaak te lokaliseren. Klanten uitten op het forum van KPN hun frustratie over het uitblijven van resultaten en dreigen met overstappen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

16-01-2018 • 10:54

290 Linkedin Google+

Submitter: e.dewaal

Reacties (290)

Wijzig sortering
Misschien een open deur maar.
nieuws: Google Cast-apparaten veroorzaken wifi-drop-outs bij verschillende ro...

[Reactie gewijzigd door Defspace op 16 januari 2018 11:00]

Nope. Geen chromecast apparatuur actief op mijn netwerk, toch problemen met WiFi.
Ik had geen chromecast, en toch problemen. Inmiddels wel een chromecast, maar nog steeds problemen. Daar lijkt het op zich niet aan te liggen. Geen idee of een chromecast bij de buren hinder kan opleveren??

Gekke is ook dat bepaalde apparatuur er wel en sommige andere er weer geen last van heeft.

Als het Android heeft => problemen
Tenzij het Android TV is (Sony) => hangt aan de wifi, en geen problemen
IOS => soms, maar nog wel problemen
Asus laptop => problemen
Surface 4 met Win10 => geen problemen, altijd vlekkeloos wifi!

Was eigenlijk wel blij dat het nieuws kwam dat de Experia Box problemen heeft. Heb me een ongeluk gezocht!
Wellicht een poging waard om de tip van Arnout uit te proberen inclusief beta van Google Play Services Arnout in 'nieuws: Google Cast-apparaten veroorzaken wifi-drop-outs bij versc...

Probleem lijkt nl. eerder door Play Services te ontstaan

[Reactie gewijzigd door pdidi op 16 januari 2018 11:33]

Je hoeft geen cast apparaten in je netwerk te hebben om de cast problemen te hebben. Het gaat namelijk om de discovery service voor cast apparaten. De app (youtube, etc) gaat op zoek naar cast apparaten en dit protocol is verkeerd geimplementeerd.
Ik zie eigenlijk hetzelfde bij mij thuis.

iPhone 4S => nooit problemen
TV (met Android) => Problemen
Laptop met Win 1= => geen problemen
iPad => geen problemen
Nokia 5 => wel problemen, zeker sinds de Oreo bèta's, inmiddels iets verbeterd.
Bij mij gelijkwaardige problemen

Tv tizen => geen problemen
Ipad => vaak (sinds rollback minder)
Laptop Dell W10 => regelmatig
Dlink camera's => valt het snelst weg... is vaak maatgevend.

Ik heb ook de kpn versterker en die pakt gelukkig snel het signaal over.
Ik heb geen Experia Box maar heb wel wat ervaring met die doosjes en heel wat professionelere oplossingen.

Chromecast kan ook bij professionele oplossingen zoals een Wlan controller van Cisco problemen opleveren. Tot nu altijd kunnen oplossen door het multicast adres te sniffen en dat in de controller te zetten als multicast adres.

Wellicht moet KPN het daarin zoeken?
Verbind alleen met 2.4 of 5ghz. Geef ze bijde een andere naam. Dit lijkt te helpen omdat android blijft stoeien met bijde wifi verbinding als ze bijde in het toestel zijn opgeslagen. Dit doen wij zelf nu ook standard als we de v10 plaatsen.
Mobiele apparaten hebben over het algemeen ook een slechtere antenne.
Je hebt toch een telefoon? Dat is een chromecast apparaat.

Je telefoons met apps (youtube, uitzending gemist, etc) polled nog wel elke 20 seconden, omdat die nu eenmaal niet weet of je geen chromecast hebt of hij uit staat. En het is deze polling die de problemen veroorzaakt als ik me goed herinner.
Ik had het net gelezen inderdaad. Heb het nieuws niet chronologisch zitten lezen en was me dus even ontgaan dat dit de oorzaak zou kunnen zijn. Ga het thuis eens uitproberen. Thanks :)
En is dat niet uit te zetten op de telefoon zelf?
Ook hier problemen met de Wifi. De IPhone van mijn vrouw lijkt er meer last van de te hebben dan de overige apparaatuur. Ik daarnaast ook 2 KPN Wifi versterkers in gebruik.
Als oplossing heb ik de Wifi in de EB10 volledig uitgeschakeld en draai op de KPN Wifi versterkers. Daar zijn geen problemen mee.
Deze methode heb ik thuis ook maar heb met mijn Wifi versterker (Telfort dan maar is zelfde kastje) toch ook geregeld enorme dips in bereik. Gisteren zat mijn vrouw op skype een gesprek te voeren en probeerde ik wat filmpjes te kijken maar dat ging van heel goed tot superbelabberd. Ben nog niet helemaal over uit waar het aan ligt.
Zijn de apperaten op bijde frequenties aangemeld? 2.4 en 5 scheiden helpt voor android(als je maar niet met bijde frequenties aan meld)
Dat ga ik even nakijken, want over het algemeen zijn er alleen nieuwere iPhones in huis. Een 4S nog wel dan, moet ik even kijken of dat nog werkt. Maar even kijken dus, als ik er nog in kom omdat hij nu als doorgeefluik functioneert :) Anders maar even resetten :)
Ik had problemen, totdat ik ipv6 heb uitgezet in de instellingen.
Misschien het proberen waard?
Geen Experia wifi, geen problemen. Mijn eerste hunch: Fon en android 8
Ik heb thuis geen chromecast maar hier helaas ook last van. Sluit niet uit dat dit geen problemen geeft maar er zijn ook andere oorzaken.
Idem hier. Geen Chromecast, maar wel flink last met wegvallend Wifi.
5G staat voorlopig uit, lijkt daarmee wel stuk beter te gaan.
Blijft wel een vreemde situatie.
Had 5Ghz de zelfde naam als 2.4? Je kunt dan ook de naam veranderen van 5 en die op apperaten gebruiken die 5 ziet. Dan wel niet de 2.4 opslaan op het apparaat.
Ik moest daar ook meteen aan denken. Zeker omdat het probleem rond dezelfde tijd is ontstaan.
Helaas wordt dit ontkracht in het draadje op dat KPN forum omdat er ook mensen die het probleem ervaren geen Chromecast (of tv ondersteuning met) hebben.


edit: link naar forum met chromecast 'debunk' toegevoegd

[Reactie gewijzigd door funxiun op 16 januari 2018 11:05]

Ik heb ook een EB v10. Ik heb de wifi inmiddels uitgezet en maak gebruik van eigen wifi zenders. Ik heb ook twee chromecasts en een google home. En ik ervaar nog steeds dezelfde issues. Ben toch geneigd in die richting te denken. Ik zie dat de google home en de chromecast audio erg veel data versturen. De chromecast audio wordt eigenlijk nauwelijks gebruikt, ik ga maar eens kijken wat er gebeurt als ik 'm uit zet.
Ik heb zelf 2 UniFi APs ipv WiFi van de V10 en helemaal geen problemen meer.
Tof! Ik doe een paar tests: de chromecasts en home uitschakelen en kijken of er verbetering optreed....zo ja zal ik eens kijken of het helpt als ik die apparaatjes afscherm op netwerkniveau. Nog niet bedacht hoe ik dat ga aanpakken...
Ik was hem net aan het zoeken inderdaad... lijkt mij wel heel toevallig
Heb geen chromecast maar wel de problemen. Inmiddels een eigen routertje erachter gezet wat de situatie verbeterd maar optimaal is het niet.

[Reactie gewijzigd door Fugitive2008 op 16 januari 2018 11:04]

Hmm maar hoezo zou dit er voor zorgen dat alleen het 5ghz netwerk wegvalt? Ik heb een chromecast 1 en die werkt niet eens op 5 ghz.
Zie het als een auto op de snelweg, in de file kom je ook niet of nauwelijks vooruit.
De router kan het vele verkeer niet verwerken.
5ghz hoeft ook niet uit, je moet de 2 scheiden en dan met 1 van de 2 verbinden en niet beiden opslaan op b.v android. Dit lijkt een hoop te verhelpen met android toestellen.

Ik zie hier genoeg mensen die wifi probleem ervaren op routers en hotspots die aangesloten zijn op de v10... Vreemd want dan heeft het niks met de wifi van de v10 te maken?
K heb mijn Asus router aan de EB v10 geknoopt op de boven verdieping een AP van ingenieus ECB 600 geïnstalleerd. In de blokhut in de achtertuin en slimme repeater van Frits en op zolder nog een repeater geïnstalleerd.
3X chromecast in huis o3 televisies en toch ook veel stoppers in de data overdracht terwijl de Wi-Fi verbinding meestal prima is. Nu ik Dit alles zo leest geloof i best dat het probleem in de box van KPN zit, zal ook nog wat testen uitvoeren met instellingen in de box.
"Koninklijke KPN is nu al meer dan een maand bezig zonder resultaat, kortom ze kunnen het domweg niet oplossen. Jammer, maar helaas pindakaas", meldt gebruiker Mark Smael bijvoorbeeld
Altijd zo.. zodra er wat mis gaat gaat iedereen massaal klagen. Mensen klagen zelfs als het bereik van de door de provider gratis geleverde router niet 4 ruimtes verder goed bereik heeft... en stappen soms zelfs over op een andere internet provider! Want WiFi signaal niet goed == slecht internet!

Mensen zouden wat blij'er moeten zijn dat KPN een gratis WiFi router meegeeft

Daarnaast is het nu eigenlijk al de stelling "schandalig dat KPN na bijna 1 maand de problemen niet heeft opgelost!". Terwijl KPN duidelijk zijn best doet om het probleem op te lossen.
  • 15 december start onderzoek
  • 1e week Januari, gelukt problemen te reproduceren in test omgeving
  • Sporen gevonden
  • Aanknopingspunten gevonden
  • Proberen de fout op te lossen
15 december is nu pak en beet 4 week geleden, niet te vergeten dat de kerstdagen en nieuwjaar er ook nog bij inzitten. In de afgelopen 16 dagen in dit jaar, hebben ze de problemen gevonden en al aan testen voor het oplossen. Doen ze het toch heel netjes!


En voordat iedereen massaal overgaat op een andere provider, want 'KPN is zo slecht!', kijk eens naar de problemen die Ziggo heeft met de "Puma 6-chipset" ;)


###edit

Daarnaast, wat weerhoud de mensen om een 30 euro AP te kopen? Je provider levert als "service" wifi mee op de router. Als het je niet bevalt, ben je vrij een andere router te kopen of(niet bij KPN) een fatsoenlijk AP aan te schaffen.

##Toevoeging:
Oke een paar foutjes in mijn reactie, KPN ondersteund geen eigen modem ;( . Maar er zijn genoeg KPN dochters die het wel doen. Mijn primaire punt was echter dat KPN hard wekt aan een oplossing.

Daarnaast een beetje tweaker, die een goed netwerk wil, kiest een provider / KPN dochter, die een eigen modem ondersteunt, koopt waarschijnlijk gewoon een eigen modem en een fatsoenlijke router en losse AP's, en/of zet zijn modem in bridge.


En dat mensen al klagen als ze op de 3e verdieping geen wifi meer hebben, dan is KPN de boosdoener.


##Foutief:
@weasel Ten 1e. Je kunt gewoon je eigen router gebruiken. Je kunt het modem in bridge zetten me jet eigen router erachter. En voor zover ik weet kun je ook je eigen modem gebruiken bij KPN.

[Reactie gewijzigd door mmjjb op 16 januari 2018 13:19]

Ik vind dat klagen ook helemaal niet zo verwonderlijk.
Er is voor een klant ook geen (volwaardig) alternatief.
Als KPN meent zo nodig hun eigen modemrouter te moeten verplichten, moeten ze er natuurlijk ook voor zorgen dat deze uitstekend werken.
Als je baas jou verplicht om met gereedschap van de zaak te werken ga je natuurlijk ook klagen als dit niet naar behoren functioneert, toch?
Je eigen router gebruiken bij KPN is nog best lastig. Met DSL kan het geloof ik sowieso niet vanwege de modemfunctionaliteit, en bij glasvezel mis je de VoIP gegevens. Internet en IPTV werken, maar je hebt wel een berg netwerkkennis nodig om custom DHCP parameters mee te sturen en VLANs te routen.

EDIT: Ik bedoel dan ook die Experiabox helemaal aan de kant gooien hèh.

[Reactie gewijzigd door Cilph op 16 januari 2018 15:18]

Heb zelf glasvezel van kpn

Heb nu de experiabox aan de
Kant gelegd en draai volledig op de fritzbox 7490.

Voip heb ik via een voip provider lopen
Internet en tv via kpn.
Werkt perfect.

Als configuratie de xs4all settings
En login mac adres kopieren uit de experiabox en wachtwoord: kpn
Gewoon een router instellen als brug, en dan puur voor de wifi gebruiken. Werkt perfect.
Leg dit nu eens in Jo en Janneke taal uit .
Ik heb wel geen KPN (ziggo)
Maar snap verschil tussen modem router Bridge etc niet
Maar snap verschil tussen modem router Bridge etc niet
Een aparaat dat dienst doet als router zorgt er voor dat netwerkverkeer op de juiste plek komt: of het blijft binnen het netwerk, of het moet de grote, boze buitenwereld in richting provider (en van daaruit weer verder naar andere webservers). Een router vervult dus de intelligente taak van het aan elkaar knopen van meerdere netwerken en het bepalen waar welk verkeer naartoe moet. Als bridge doet het ding veel minder: in plaats van nadenken waar welk verkeer heen moet, gooit hij gewoon de pakketjes van de ene poort naar de andere, zonder na te denken of dit wel de bedoeling is.

Terug naar Ziggo: je kan het device van de provider (in dit geval een router en modem in 1) om laten zetten naar een bridge. Het routeren van verkeer (en dus de intelligente afhandeling van pakketjes) zal dan door iemand anders gedaan moeten worden, net als het uitdelen van IP adressen (DHCP server), resolven van URLs naar IP adressen (DNS), het blokkeren/toestaan van verkeer (firewall) en ook draadloze aparaten zullen er niet direct meer naar kunnen verbinden. Het is nu dus alleen een device dat IP pakketjes ontvangt op de netwerkpoort, en weer doorstuurt naar het koper netwerk (en andersom).
Ik heb thuis hetvolgende.

Router KPN (Experiabox V10) en op port 1 een Apple Airport Extreme (tweede model), ik heb in de Experiabox de wifi uitgeschakeld.

Inloggen experiabox gaan via een webbrowser, je gaat naar 192.168.2.254. Na het invoeren van de gebruikersnaam (Admin meestal) en een wachtwoord kan je de wifi uitschakelen.Wachtwoord voor de is bij het eerste keer inloggen niet aanwezig, dit is wel heelhandig.

Sluit je nieuwe router aan op een van de 4 poorten van de experiabox, kijk in de instellingen maak van deze een bridge. Dus niet de experiabox als bridge, hiervan schakel je alleen de wifi uit.
Goeie reactie :-)
En hoeveel gebruikers kunnen zoiets goed instellen? Waarschijnlijk niet gek veel. Sterker nog, genoeg gebruikers die niet eens weten dat zoiets mogelijk is.
Voor sommigen klopt, maar valt redelijk mee althans mijn vader vond het instellen op een Apple Airport Extreme niet moeilijk.
Want jouw vader is een afspiegeling van Nederland? Ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat veruit het merendeel van de Nederlanders geen flauw benul heeft hoe ze een extra router in bridge-modus moeten plaatsen (als ze al weten dat het überhaupt mogelijk is).

Dus 'gewoon een router instellen als brug' gaat voor de meesten niet op. Edit: mijn bron - ik heb bij een grote computerspeciaalzaak gewerkt.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 16 januari 2018 13:00]

Idd. Wat jij zegt..

Als bij kennissen van mij het internet niet werkt, dan is de melding "De WiFi ligt eruit". Terwijl WiFi gewoon aanwezig is.
Bij elke storing die ICT gerelateerd is, heb ik de grootste lol op de allestoringen pagina
Hoe groter die 'haat' tegen het bedrijf/dienst, hoe minder ze er vanaf lijken te weten.

Laatst met de DNSstoring Ziggo, had men geen probleem met internet, nee, ze hadden gedoe met WiFi ..
Want op de telefoon werkte het wel :+
Inderdaad! Als ze al weten dat het bestaat en aangezien het gros buiten dit soort forum eigenlijk niet verder komen dan de aan en uit knop en doen wat ze willen doen kun je hier zoveel voorbeelden neerzetten wat je wilt maar het zal pas goed zijn als de fabrikant met een oplossing komt.
Zeg ik ergens dat mijn vader een afspiegeling is van de maatschappij?? De AirPort extreme is simpel in te stellen, voor de rest ben ik wel met jouw eens.

[Reactie gewijzigd door Queenfanmichel op 16 januari 2018 20:15]

Probleem is dat KPN niet toestaan de meegeleverde experia box op bridge modus te zetten. Althans dit was mijn ervaring een paar jaar geleden met KPN, misschien staan ze dit ondertussen wel toe.
Bridge modus? Waar heb je dat als normale gebruiker voor nodig? Gewoon je eigen router (met wifi functionaliteit, zonder modem) direct achter de experiabox hangen en daar al je apparatuur op aansluiten. Wifi van experiabox niet meer gebruiken. Kun je uitzetten.

[Reactie gewijzigd door Nickname55 op 16 januari 2018 13:55]

Als je je eigen router niet op bridge modus zet dan heb je twee actieve DCHP verleners binnen hetzelfde netwerk.. Suc6, dan werkt dus helemaal niks meer hè. DCHP van de geleverde providers router kan je niet uitzetten (want dat is protocol van KPN). Dus enige wat je kan doen, als je je eigen router erachter wil gebruiken is deze in bridge-modus zetten.
Nee dat is niet zo. Als je een pc aansluit op je eigen router, blijft die volledig afgeschermt van de experiabox. Hij kan de DCHP van de experiabox niet eens bereiken. Je eigen router moet je zodanig configureren dat deze ip's uitdeelt in een andere ip range dan de experiabox. Ik heb het al jaren, werkt als een trein. Op de experiabox heb ik helemaal niets ingesteld. Is gewoon standaard configuratie zonder enige instelling.

Uitwendige ip van mijn router is 192.168.2.127. Binnen int netwerk van mn eigen router krijgen de pc's een ip toegewezen dat begint met 10.50.0. Krijgen ze gewoon van de DCHP van mn eigen router. Gateway en ook DNS voor hun is 10.50.0.1. Wat er zich buiten dat netwerk afspeelt, zien ze niks van. Is volledig afgeschermt.

[Reactie gewijzigd door Nickname55 op 16 januari 2018 15:27]

Wat omslachtig dan....

Ik heb gewoon DHCP op mijn accesspoint/router uitgegooid, en aangegeven dat de WAN poort zich als gewone LAN port moet gedragen. Resultaat, ook Wifi elders in huis aanwezig en zelfs extra LAN aansluitingen en dit binnen het zelfde subnet zodat alles gewoon netjes via de ExperiaBox kan worden ingesteld.

Een manier die overigens zowel op glasvezel, kabel als VDSL te gebruiken is. Waarom dan dus zo omslachtig ? :-/
Wat jij doet vindt ik dus weer omslachtig. Waarom koop je een router om vervolgens de helft van zn functionaliteit uit te schakelen? Mijn doel is dat ik helemaal niets met de experiabox te maken wil hebben. Mijn eigen router heeft meer configuratie mogenlijkheden. Heeft onder andere een DNS resolver waar ik zelf domeinen aan toe kan voegen. Tevens zit er een VPN server op, zodat ik met mn mobiele telefoon vanaf externe locatie gemakkelijk n veilig bij mn NAS kan komen en enkele computers via VNC / RDP kan bedienen.
Wat jij doet vindt ik dus weer omslachtig.
Ligt eraan hoe je het bekijkt.
Waarom koop je een router om vervolgens de helft van zn functionaliteit uit te schakelen?
Omdat de aanschaf van een losse switch en een losse accesspoint in verhouding tot één router al een stuk goedkoper bleek.
Heeft onder andere een DNS resolver waar ik zelf domeinen aan toe kan voegen.
Daar heb ik weer een thuisserver voor draaien. VPN kan ik via router als de thuis server draaien hoewel ik dit niet doe.

Iedere setup verschilt dan natuurlijk wel weer, maar dacht even dat het om een simpele setup ging ;-)
Als je de ip range gescheiden houd dan werkt een deel wel. Maar zoals jezelf al meedere malen meld, ze blijven afgeschermd van het netwerk voor je eigen router. Is dan ook waarom ik zei, met twee DCHP werkt niks meer. Niks is overdreven maar ik doelde op bijvoorbeeld IPcamera die met wifi op eige router gekoppeld zijn. Of een apple tv op de slaapkamer die per powerline verbonden is met het KPN kasje in de meterkast. Die zal nooit mijn plex server vinden in de woonkamer, want die zit aan met airport router in de woonkamer, die weer verbonden is met lan naar de kpn moden/router.

Wat jij zegt heb ik in het verleden geprobeerd, ja je hebt overal internet op biede router via kabel/wifi, maar zodra ze van modem/router A naar B moeten, zoals een simpele airplay functie, dan krijgen de Iphone vs apple tv / printer ect elkaar niet gevonden. Enkel je eigen router op bridge zetten gaf mij een werkende oplossing. Tuurlijk kan je nog veel meer dingen doen met mac adressen, slimme swithes en dergelijke, maar dat gaat helaas ook mij de pet te boven.

We kunnen niet op alle gebieden specialist zijn.
Dan heb je een dubbele NAT oplossing. Leuk als je een poort wenst te forwarden, of als je VoIP gebruikt en je NAT Tabel vol gaat lopen. De experiabox in Bridge modus zetten zou wel degelijk veel beter zijn.
Al 10 dagen geleden, wil toch nog ff reageren. Wat jullie doen is toch nog allerlei apparatuur aansluiten op de experiabox. Dat moet je niet doen. Gewoon alles aansluiten op je eigen 2de router en de wifi van de experiabox gewoon uitzetten. Je tv kastjes kun je best wel aansluiten op experiabox, heeft helemaal geen toegevoegde waarxe om die op je eigen router aan te sluiten.
Tot je netflix wil streamen naar het tv kastje vanaf je smartphone.
Dat is niet waar. als je de experiabox op de wan aansluit van je eigen router en dan de rest van je apparaten daar achter hangt ben je klaar.

De iptv boxjes moeten wel direct op de experiabox worden aangesloten anders doen die het niet meer.
Nee hoor daar is ook niks van waar zie de informatie hier http://netwerkje.com/eigen-router. Deze site is trouwens van een Tweaker hier en ook door tips van meerdere Tweakers aangevuld.
Nou pas nog geprobeerd. Als je je eigen router achter de experiabox hangt en daar je tvboxjes op zet werken ze niet.

Deze moeten op de experiabox aansluiten het maakt dan niet uit op welke poortje

Die handelingen is trouwens heel handig als je je eigen router op de glasvezel wil gebruiken. Je router of switch moet dan wel vlans ondersteunen. Ik kan je de synology routers aan raden
Klopt maar inmijn geval heb ik de airport ingesteld als bridge.
Ik heb zelf een Experiabox 9 liggen, en daar is het sort-of mogelijk om een bridge modus in te stellen: DNS server uitschakelen en de DHCP server maar 1 IP adres laten uitdelen. Vervolgens zelf de rest regelen op een eigen router of server. Ik heb sinds een tijdje dat ding wel helemaal uit m'n netwerk gehaald en heb er een EdgeRouter voor in de plaats gehangen. Veel meer in te stellen, en zonder lelijke workarounds. Nadeel is wel dat je een bult configuratie zelf moet doen, iets wat ab-so-luut niet voor iedereen is weggelegd.
Taken dat ondersteund kpn niet met de experiabox...
Dat is dus het probleem. Veel routers/modem combis zijn niet meer in te stellen als bridge door jezelf. Ziggo doet het voor je dacht ik. En bij KPN kan het dacht ik maar beperkt.... waarbij je dus niet de volledige vrijheid hebt.
De Ziggo Connect box heeft standaard de bridge modus optie op hidden staan. Op verzoek wordt deze optie door de helpdesk zichtbaar gezet, waardoor je zelf als gebruiker de modem in bridge kan zetten.

[Reactie gewijzigd door adebruin op 16 januari 2018 22:59]

Bij mij niet helaas nog altijd veel drop outs heb sinds sinds dag 1 mijn eigen router met Wi-Fi eraan op de bovenverdieping een ECB 600 van het merk Engenius. Al is de verbinding met Wi-Fi sterk heb ik nog geen garantie op data overdracht. Tijd voor een update. |:(

[Reactie gewijzigd door Stephan. Burger op 17 januari 2018 02:02]

Onzin. Ik heb hier gewoon een pfsense router achter de experiabox zitten, en dat werkt uitstekend. En nee, daar zit geen wifi accespoint op, maar die zou ik er zo in kunnen bouwen, er is geen enkele reden te bedenken waarom dat niet zou werken.

[Reactie gewijzigd door Nickname55 op 16 januari 2018 13:51]

Maar dan heb je nog steeds die experiabox ernaast en niet als vervanging van.
Ik gebruik een minipc met pfsense.
Experiabox ligt al 4 jaar in de kast.

moet er wel bij zeggen dat ik geen telefonie gebruik, daarvoor zou ik 'm nog nodig hebben. TV werkt ook perfect zonder experiabox.

[Reactie gewijzigd door TRitsma op 16 januari 2018 16:14]

Juist, en ik zeg ook dat het prima mogelijk is voor Internet/TV mits je wat netwerkkennis hebt. Gezien je pfsense gebruikt neem ik aan dat je die wel hebt.
Dat klopt. Ik zie het probleem niet...
De hele discussie ging over het niet gebruikmaken van KPN apparatuur...
Ow... ik dacht dat het ging over een oplossing voor het probleem van de wegvallende WIFI van de experiabox. Waarom die hele experiabox er dan tussenuit zou moeten, is mij niet duidelijk...
Omdat jij niet hebt getest onder alle omstandigheden misschien?
Ik zie mijzelf als een leek op netwerkgebied maar wij hebben nu ruim 2 jaar KPN over glas en ik gebruik "gewoon" mijn eigen router. De website http://netwerkje.com heeft mijn toen geholpen al heb ik wel een V9 Experiabox
telfort glasvezel met experiabox v8. Gewoon mijn eigen router erachter en die regelt de wifi. Werkt probleemloos.
Ik heb zelf de hele opstelling vervangen met een Edgerouter en Unifi accesspoint. Nergens een Experiabox te bekennen.
daar heb ik ook een tijdje naar gekeken, maar vind het de investering niet waard omdat ik met huidige setup geen enkele belemmering ondervind in mijn dagelijkse gebruik. Mijn router adres op DMZ in de Experia box, wifi uit en hup :)

Ik heb geen tv en telefoon, dat scheelt wellicht wel.
Maar je kan de wifi gewoon met een paar klikjes in de interface uitschakelen en je eigen router gebruiken, toch? :? Wat ik wil is een apparaat welke het signaal wat binnenkomt, of dat nu koper/glas of DSL is, omzet naar een ethernet signaal, vandaar zoek ik het lekker zelf wel uit. En bij Ziggo kunnen ze dat niet eens goed doen, zie zoals @mmjjb bijvoorbeeld aanhaalt de problemen met de Puma 6 chipset. Dan kan je wel je eigen router gebruiken achter het modem, maar dan kom je nog niets verder. Zit nu zelf bij XS4ALL ook met gezeik over wegvallende bonded VDSL verbinding omdat de FritzBox! die ze meeleveren zo nu en dan ineens wegvalt, een bekend probleem. Niet de wifi dus, maar heel de verbinding. :/

Hopelijk zijn we binnenkort geheel van het geneuzel af als providers helemaal geen router/modem in 1 meer leveren maar enkel een modem die niets anders doet.
Volgens mij zou dat op DSL sowieso geen probleem moeten zijn. Ik gebruik al jaren een Draytek Vigor, eerst een Vigor 120 en binnenkort een Vigor 130 bij verschillende ISP’s.

Je stopt er DSL rechtstreeks uit de filter in aan de ene kant en aan de andere kant komt er een transparante PPPoE verbinding uit met IPv4 én IPv6 maar geen gepruts met NAT, DHCP of firewalls. Dat regel ik wel op de router die er achter staat. Het apparaat wat je er achter hangt krijgt netjes een public WAN IPv4 en IPv6 adres op de externe poort.

Als ik dit verhaal zo lees dan kan dat prima op een KPN DSL lijn.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 16 januari 2018 13:24]

Bonded VDSL maakt het verhaal wat lastiger (heel beperkt aanbod wat de specificaties die nodig zijn ondersteund), maar er zijn alternatieven ja. Het liefst heb ik zoiets als een DrayTek VigorNIC 132 maar dan met Bonded VDSL ondersteuning die rechtstreeks in een server met pfSense kan. :Y)
Als je een modem koopt en in de lan aansluiting steekt dan werkt die niet?
Als KPN meent zo nodig hun eigen modemrouter te moeten verplichten, moeten ze er natuurlijk ook voor zorgen dat deze uitstekend werken.
Als je baas jou verplicht om met gereedschap van de zaak te werken ga je natuurlijk ook klagen als dit niet naar behoren functioneert, toch?
Techniek werkt nooit uitstekend of foutloos. Techniek blijft iets waar bugs/fouten e.d. in gemaakt worden. En dat zorgt ervoor dat dit soort dingen kunnen voorkomen. Echter, het gaat erom hoe het bedrijf er mee omgaat wanneer er een bug is, en zoals @mmjjb al duidelijk aangeeft, KPN doet dat best netjes. Het is ook knap om een dergelijk probleem goed proberen op te lossen in plaats van onder de druk van klagende klanten maar random updates eruit gooien.
Ik ben eigenlijk licht verrast door dit bericht, ik heb zelf deze 'Experia Box' ook staan. Mijn eerste stap nadat ik deze ontving was alle functionaliteit uit te schakelen en alleen het broodnodige overlaten voor de TV. Voor ik over ging op mijn eigen routers/AP wel nog snel even een test gedaan. Wat bleek, ik haalde stabiel ~400Mbit/s met piekjes tot ~470Mbit/s (500Mbit/s glasvezel lijn). Dit in de huidige situatie waarbij mijn werkplek op de eerste verdieping, recht boven de router in de meterkast, is. Dit is mijns inziens een prima prestatie voor wifi op de volgende verdieping (geharde betonnen tussen vloer!), daar dat meestal een dode hoek is voor routers.

Ik heb hierna nog getest met een Sitecom WLR-9500, Linksys EA6700/6900, Asus AC66U en tot slot een Netgear R7000. De Asus en Netgear presteerden het beste in de vroegere setting (oude huis). Echter in het huidige huis steekt in mijn geval de Xperia Box alle routers de troef af, met ongeveer 30Mbit/s verschil ten opzichte van de eerstvolgende beste (R7000), zelfs wanneer ik de antennes 'richt'. Nu heb ik zelf geen Ubiquiti apparatuur om het daar ook mee te kunnen vergelijken, maar ik kan mij niet voorstellen dat deze veel beter zullen presteren. Op dezelfde verdieping doen de andere routers het wel beter, maar dit is binnen een foutmarge (<10Mbit). Wel blijven de andere routers langer verbinding houden (tot ongeveer 35m bleef de communicatie in stand ipv ~25m bij de Xperia Box).

Recentelijk ben ik wel gebeld door KPN met de vraag of ik 'tevreden was', en ook daar heb ik laten weten dat ik onder de indruk was van de performance voor een router die ik in principe 'gratis' ontvangen heb (zelfs de telefonist was verrast 8)7 ).

Nu wil ik niet zeggen dat ik het eens ben met het policy dat je niet je eigen router mag gebruiken (ipv de Xperia Box). Ook wil ik niet zeggen dat ik niet geloof dat er mensen problemen ondervinden met de box, draadloze communicatie systemen kunnen soms spoken. Maar ik denk wel dat dit verhaal door enkele klanten te ver wordt opgeblazen.
Niet opgeblazen als je het mij vraagt. Al vanaf de eerste dag ellendig met Wi-Fi eigen Asus router eraan geknoopt
Later nog een AP van Engenius ECB 600 en wat repeaters maar regelmatig drop outs in de data overdracht
Dus feitelijk geef je aan dat andere (en meerdere) routers hetzelfde probleem hebben?
Dan zou ik eerder op zoek gaan naar een stoorzender dan de schuld verwijten aan de leverancier van de producten.
Zie het nu eens andersom. Hoeveel mensen denk je dat er gaan klagen als ze internet nemen bij welke provider dan ook en ze krijgen te horen dat ze zelf nog even naar de winkel moeten gaan om nog even een kastje te kopen om te kunnen internetten (met of zonder wifi).
WIJ; tweakers, hardware info en andere tech lezers zijn een andere doelgroep dan ZIJ; de mensen die de aan knop indrukken en alles moet werken zonder dat ze er verstand van hebben en/of willen hebben.

Wij zien het (meestal) iets genuanceerder gezien de discussies op tweakers and andere forum.
ZiJ zien alles wanneer het niet goed werkt (en daartoe behoort ook de groep die hun router compleet ingesloten in boekenkast of overvolle meterkast plaatst) als waardeloos bedrijf/provider..

Dus of je ze nu verplicht met een bepaalde modem laat werken of niet ik denk dat het qua beeldvorming niet veel uit zal maken.

Hoeveel mensen buiten WIJ om denk je dat er zijn die weten dat je extra wifi punten in je huis kunt installeren. Ik denk dat het aantal tegenvalt.
Klopt, echte mag je dan ook verwachten dat je werkgever aan de slag gaat en het nieuwe gereedschap gaat bestellen. Dat ligt er ook niet de volgende dag.

Algemeen: mensen klagen veel te snel. Ze zijn er mee bezig, geef ze wat tijd. Ze nemen hun klanten tenminste serieus. Even ‘de Box’ aan en uit en hij doet het weer bij mij.
Die Experia box is echt niet gratis hoor, die zit gewoon in de prijs verrekend. En al zou die gratis zijn dan moet het nog steeds goed werken, er wordt namelijk mee geadverteerd en het is onderdeel van de dienst.
Die Experia box is echt niet gratis hoor, die zit gewoon in de prijs verrekend. En al zou die gratis zijn dan moet het nog steeds goed werken, er wordt namelijk mee geadverteerd en het is onderdeel van de dienst.
Ik geloof dat ik zei dat je te horen krijgt dat je nog even naar de winkel moet om een kastje te kopen en niet dat je de experiabox er gratis bij krijgt.

Als jij een internet abo neemt bij A met de teks dat je er een "gratis in de prijs verwerkte modem/router" bij krijgt of je gaat naar B waar je zelf nog even voor je kastje moet zorgen waar denk je dan waar de
"ik heb er geen verstand van/ik wil er geen verstand van hebben" consument dan heen gaat?
Ik heb hem "gratis" in bruikleen. Ik heb er niet voor bijbetaald. Ik moet hem terug geven als ik mijn abonnement opzeg.
Mensen zouden wat blij'er moeten zijn dat KPN een gratis WiFi router meegeeft :)
Hah, alsof het niet onderdeel van de marketing van KPN is, dat je deze "gratis" router krijgt. Beetje alsof een autoverkoper je overhaalt met een gratis setje banden, maar dat je niet moet klagen als ze geen profiel blijken te hebben.

Dat ding wordt ook niet voor niets als "Experiabox" aangemerkt, terwijl het onder water gewoon een standaard chinees modemroutertje is (ZTE ofzo, meen ik). Dat is onderdeel van hun marketing waarin ze beloven dat je internet drempelloos kunt krijgen, met de Experiabox als 'centrale'.

Als het ding dan problemen heeft met de basis, het acceptabel aansluiten via WiFi, dan is dat domweg beroerd. Lekker "gratis", als je er voor 30 euro een AP achter moet hangen en nog ff zelf netwerkbeheerder spelen ook. Plus dat het nog een apparaat met een stekker erbij is.

Natuurlijk is dat voor een beetje tweaker een kleine uitdaging, net zoals het gratis setje banden vervangen voor iemand met wat steeksleutel-ervaring geen grote daad is. Maar het is wel mooi ruk en niet wat je mag verwachten van een deugdelijk produkt.
nope ik ga overstappen hoofdstuk kpn is voor mijn afgesloten.
Of je bespaart je een hoop moeite, schakelt wifi in het modem uit en prikt er een WiFi router van 30 euro aan (bijv. bij de MediaMarkt) ;)
Ik vind dit per definitie geen oplossing: Jij koopt een extra apparaat om een probleem dat in de levering van een dienst zit op te lossen. Bovendien verbuikt dit weer extra stroom (niet veel maar toch een paar honderd kwh per jaar) en de bijbehorende configuratie elende voor veel leken.
Leuk voor tweakers, maar niet de HTK-gebruiker.
De levering van de dienst zijn de singalen. de WiFi is toegift.
dit is dus per definitie wel de oplossing.

Daarbij is het standaard modem/router ding van de provider gebruiken altijd al een ruk idee geweest.

die paar euro aan stroom haal je er wel uit als je geen paars haar krijgt van het verschrikkelijke netwerk wat de provider standaard oplevert.

zijn allemaal hele makkelijke afwegingen.
Op de website van kpn beloven ze bij een internet abbonement snel en stabiel WiFi. Dan is dat natuurlijk geen toegift!
En toch is dat het waarachter de kpn zich verschuilt.
De levering van de dienst zijn de singalen. de WiFi is toegift.
In tegendeel, je neemt een abonnement af. Dit abonnement omvat de "dienst" met bijbehorende apparatuur in bruikleen.

KPN reclameert een Gratis WiFi-modem in bruikleen welke je ook bekabeld kunt gebruiken.

Je betaalt dus niet voor de dienst maar het abonnement, waar de diensten en apparatuur onderdeel zijn van de overeenkomst. De overeenkomst omvat deze informatie overigens eveneens te samen met de Algemene Voorwaarden.

Anders interpreteren kun je het dan dus ook niet, WiFI is geen toegift maar onderdeel van het geheel en behoort net zo goed te werken als wanneer je bekabeld het internet op gaat, het zij dat je echter niet kunt en mag verwachten dat je dezelfde snelheden kunt verkrijgen als bekabeld en ook niet mag/kan verwachten dat er geen storingen in het signaal kunnen/mogen optreden. Op draadloze signalen kan een provider namelijk geen invloed uitoefenen tenzij men hiervoor eigen draadloze frequenties zou inzetten - iets wat bij WiFI niet het geval is.

Overigens mag en kan KPN zich nergens achter verschuilen daar het zelf reclameert met Gratis WiFI en een modem dat WiFI aanbiedt/ondersteunt. De consument heeft namelijk een overeenkomst gesloten op basis van de geadverteerde/gereclameerde informatie die overal duidelijk uit op te maken valt. In Nederland geldt namelijk dat een bedrijf ten alle tijden moet leveren wat het is overeengekomen met de consument, dit is ook vastgelegd in consumentenrecht. Kan een bedrijf dit niet, dient het de consument een soortgelijk/gelijkwaardig product of dienst te leveren.

Levert een bedrijf alsnog niet het geen wat is overeengekomen, kan de consument de overeenkomst eenzijdig beëindigen en zich beroepen op dwaling. Echter gaat het in dezen om een storing en kan de consument hooguit na een redelijke termijn de overeenkomst ontbinden op basis van wanprestaties. Dit overigens pas nadat de consument schriftelijk of per e-mail zijn/haar beklacht heeft gedaan en het bedrijf in gebreke heeft gesteld en een "redelijke" termijn heeft geboden het op te lossen.

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 16 januari 2018 17:04]

Zo moeilijk is het niet en de handleidingen zijn vaak heel duidelijk. In bijna elk router zie je standaard ook niet alle instellingen maar al een versimpeld scherm met instellingen. Mensen verrekken vaak om de handleiding te lezen en te volgen en claimen dan dat het te moeilijk is :Y)

Als je voor dit soort dingen al een tweaker moet zijn vraag ik me af wat ik ben, "I'm a wizard Harry" ;)
Probleem is eerder waar plaats je het modem, meestal in de meterkast, daar zit dan ook je wifi.
Dat is meestal verre van ideaal voor een goed signaal.

Het beste werkt nog steeds een los AP die je via kabel aansluit op je modem. AP zet je dan op een plaats waar deze voor meerdere kamers het beste bereik heeft. Het hang er natuurlijk ook van af, heb je veel hout of beton in je huis.

Voor de rest als je wifi op verkeerde plek staat maakt de provider niet uit, je zal nooit een optimaal en snel signaal hebben.
Dat extra apparaat gaat je ook helpen met je bereik nadat je bent overgestapt naar Ziggo, UPS, T-Mobile en noem maar op. Er is er [volgens mij] niet een die een fatsoenlijk apparaat meelevert.
Bij mij heeft KPN het zelf gekochte apparaat netjes vergoed :)

Nadat ik zelf de oorzaak* had achterhaald - maar niet kon oplossen - KPN gebeld. Meiske kon me niet helpen maar deed een dappere poging met een "instelling in mijn verouderde glasvezelinstellingen". Aangezien het een wifi issue was en geen internet-verbindingsissue bij voorbaat kansloos.

Na een paar dagen een mail met onderzoek naar de tevredenheid over de helpdesk. Daarin aangegeven dat ik zelf uiteindelijk het probleem heb omzeild door een eigen router aan te schaffen.

Reactie KPN: "wat kostte die router?" En deze hebben ze netjes met de volgende factuur verrekend! :Y)

* Bij mij werden de wifi problemen veroorzaakt door de QoS instelling op de Experiabox.
QoS aan (standaardinstelling): wifi traag als dikke str*nd door een trechter.
QoS uit: wifi supersnel op apparaten die de wifi nog zien. Maar bijvoorbeeld mijn laptop maakte daarna helemaal geen verbinding meer
Wat is dan een oplossing? Je abonnement beëindigen en overstappen naar een concurrent of dochteronderneming die niet kan garanderen dat dit probleem ook bij hen kan spelen?

Iedere provider heeft zo nu en dan wel eens problemen. Overstappen lost dus ook lang niet altijd het probleem op. Wil je de problematiek echt beperken zul je een geheel eigen opstelling moeten neerzetten en in eigen beheer moeten hebben.

De kans is trouwens niet echt groot dat je, je contract kunt beëindigen op basis van deze problematiek. Niet alleen kan het zijn dat KPN een compensatie biedt, ook behoor je als consument de mogelijkheid te geven het probleem opgelost te krijgen binnen een redelijke termijn. Helaas is het in dit geval moeilijk om aan de definitie "redelijke termijn" het aantal dagen of weken te koppelen, want ook geldt dan namelijk weer hoe complex het probleem is. Of te wel, wordt vervolgd.
paar honderd KWh? :)
Dat is mijn jaarlijkse verbruik van geheel huishouden.
Maar dan zit je alsnog op de 2.4GHz band, weinig routers/ap's van 3 tientjes die fatsoenlijk dualband leveren (dus ook DFS etc. supporten). Dan zit je al rap aan de 80-100 euro.
Misschien toeval maar ik heb ook sinds November al wegvallende WiFi verbinding maar ik heb geen KPN direct. Ik heb XS4ALL + Fritzbox 7360.
xs4all is een dochter onderneming van kpn :/
Klopt maar een Experiabox is geen Ftritzbox :+
Ik heb wel allemaal Google Cast meuk (5 devices) in het netwerk hangen, zal daar vanavond eens de stekker uit trekken kijken of dat helpt.
Mooi, de kans dat je een brak wireless signaal hebt bij een andere provider is ernstig groot.
zit nog steeds aan hun koper meuk vast helaas

[Reactie gewijzigd door ThorDUde op 16 januari 2018 15:08]

Voordat je een reactie als deze plaatst is het handig om je misschien een beetje te verdiepen in KPN (en zijn dochters). Dan wist je namelijk dat de Experiabox helemaal dicht zit qua opties en je die zeker niet in Bridge Modus zetten kan.

Ook je leuke alternatief "Een eigen modem en router kopen" gaat niet op, want KPN geeft geen login gegevens vrij. De gegevens voor de internet verbinding zijn intussen door mensen gevonden, maar dan werkt je telefonie en TV niet meer. Geen optie dus.

Check ook dit topic: https://forum.kpn.com/int...gelegd-429248/index1.html
Daar zijn ze al maanden bezig om (middels de wet die er al een tijd is) de gegevens van KPN te ontvangen, maar KPN verschuilt zich achter een zogenaamde "consultatieronde" en geeft niets vrij. Je verteld het dus allemaal mooi, maar zo'n makkelijke flexibele partij is KPN niet.

[Reactie gewijzigd door Werner op 16 januari 2018 13:30]

Je hebt gelijk, mijn fout. Het is niet mogelijk bij KPN.

Ik ging er vanuit dat het bij KPN wel mogelijk was, aangezien het bij KPN dochters ook mogelijk is.
Er zijn genoeg KPN dochters bijv. Telfort, xs4all, waarbij je (weliswaar niet met de experiabox) maar wel gewoon je modem in bridge mode kunt zetten, of een modem kunt krijgen waarbij je wel fatsoenlijke mogelijkheden hebt
Telfort ook niet, heb ik destijds nog gevraagd toen ik op zoek was naar een andere provider. De enige waarvan ik weet dat ze het doen is inderdaad Xs4all, maar daar betaal je ook voor.
Ook bij Telfort kan dat, daarom ging ik er vanuit dat het bij KPN ook ondersteunt wordt ;)
Als je geen gebruik maakt van een modem van Telfort, maar liever je eigen modem gebruikt, dan kun je hieronder de netwerkinstellingen vinden.
Netwerkinstellingen met eigen modem Telfort.nl
Klopt maar dat is inderdaad met eigen modem, en je had daardoor geen Telefonie meer gebruiken want die gegevens geven ze niet vrij. Tevens verlies je functionaliteit op je TV box omdat die geen internet heeft en dus geen Netflix kan gebruiken bijvoorbeeld.

Geen (ideale) oplossing dus.
Ik snap het niet helemaal. Tenzij het compilieren en testen dagen duurt.

1. het werkt
2. Het werkt niet meer
3. Ga naar stap 1 en kijk naar de verschillen.
4. Je weet welke commit het veroorzaakt heeft.

Tenzij het extern is ingekocht.

Natuurlijk is het ingewikkelder. Maar mij lijkt dat je de exacte tijd van veroorzaken toch vrij snel moet kunnen achterhalen.

Dat je niet gerug kan qua software snap ik. Maar een maand ergens aan werken met hoge prioriteit had dit probleem wel opgelost lijkt mij.
KPN maakt anders wel flink reclame met modem en WiFi (ok, doen alle providers).

Voor een gemiddelde consument is het dan heel gebruikelijk om er van uit te mogen gaan dat dit bij de service hoort.

Jouw verhaal over onterecht klagen slaat dus eigenlijk nergens op. Goed dat KPN aan een oplossing werkt. Ook heel normaal dat consumenten hier hinder van ondervinden en daarover klagen.
Ik heb gewoon mijn WiFi op mijn experia box v10 uitgezet. Een lan poort na wanpoort naar. M'n netgear x4. En werkt prima. Heb alles van kpn.
Dat mensen zijken snap ik op de 2.4 ghz band kom ik met glasvezel niet verder als 80mb. Heb een 500 mb abbo. En als zoiets paar dagen duurt ok. Maar ik heb al maanden last van wegvallen WiFi. Had er zelfs een ander modem voor gekregen. Liefst zou ik mijn eigen router rechtstreeks gebruiken maar dat lukt me toh niet
In relatie met de Chromecast link die eerder werd gepost: ik heb een Experia V9 box met Netgear R7000 erachter die de Wi-Fi regelt. Nooit problemen gehad tot begin december, maar de problemen ontstaan nu zodra mijn vrouw of ik onze Samsung Galaxy S7's alleen al van het wake-up scherm halen. Onze iPhones hebben hier totaal geen last van. Zodra we de Samsungs gebruiken klapt de internetverbinding van mijn DENON eruit (Internet radio/Spotify) maar ook bijvoorbeeld de babyfoon (Motorola MPB854, welke via wifi werkt) verliest zijn verbinding. Dat laatste gebeurt dan weer enkel via mijn telefoon, maar niet die van mijn vrouw (die wat minder strict is in het toepassen van Android updates en er nog een of twee niet heeft geinstalleerd....)
en ik maar denken dat ik gek was geworden. Bijna al mn apparaten de schuld gegeven maar geen seconde aan de Experiabox gedacht. Mijn Marantz verliest ook z'n verbinding als ik het scherm van mn s8 ontgrendel. ben blij dat ik er eindelijk achter ben wat het probleem is.
"Koninklijke KPN is nu al meer dan een maand bezig zonder resultaat, kortom ze kunnen het domweg niet oplossen. Jammer, maar helaas pindakaas", meldt gebruiker Mark Smael bijvoorbeeld.
Lieve Tweakers....

Willen jullie PLEASE niet "gebruikers" gaan quoten op een forum/facebook? Dat RTL volledige nieuwsuitzendingen maakt op basis van klagende facebook/twitteraars is al erg genoeg. Maar ga please niet mee in deze manier van journalistiek.

On topic:
Tijd dat providers weer gewoon modems-only gaan leveren... Laat mensen maar zelf er een router met wifi achter zetten. Meer en betere keus, minder restricties van providers wat wel/niet mag en gezonder voor de markt van zowel internet/tv als de routerindustrie.

[Reactie gewijzigd door waah op 16 januari 2018 15:06]

Het niet leveren van een router/ap is een recept voor ellende en wachtrijen op helpdesks. Een beetje Tweaker kan het zelf maar bij mijn pa en moe zorgt het alleen maar voor verwarring.
Nee, juist niet, het neemt juist veel vragen voor de helpdesk van de internetprovider weg. Internet werkt t/m de modem.

Wat u daarna zelf doet, is uw probleem. Huur iemand met verstand van zaken in. Van de internet provider of iemand anders. Vrije markt, vrije keuze.

Voor de mensen die er behoefte aan hebben, een simpele oplossing zonder toeters en bellen, dan kan er ook veel minder fout gaan (dan alles in één box proberen te stoppen en zo goedkoop mogelijk te maken**).

** Ik ben zelf overgestapt van "consumenten" apparatuur naar "smb" (semi Enterprise) apparatuur. Beste stap ooit in netwerkapparatuur.
Alleen een nadeel dat je regelmatig updates/patches moet uitvoeren (nb: uiteraard sarcastisch bedoeld).
Klanten geef je dan alleen maar het gevoel dat ze van de kast naar de muur worden gestuurd, uiteindelijk krijg je dan dat providers alsnog routers erbij gaan leveren standaard omdat klanten gewoon geen gezeik willen, daar ging je vrije markt.

[Reactie gewijzigd door t link op 16 januari 2018 14:55]

Er zou natuurlijk prima een compromis gevonden kunnen worden: je krijgt standaard een modem & router geleverd, maar wil je dat niet dan staat 't je vrij om iets anders te kiezen. Maar - dan ook geen (of beperkte) ondersteuning: werkt het modem dan zoek je het verder maar uit met je router fabrikant. Wel een router van de ISP? Dan net als nu volledige ondersteuning, eventueel met monteur.
Het verschil is alleen dat je dan keuze hebt... nu is dat vaak niet het geval. Achter een KPN modem/router kan je geen eigen router hangen met alle mogelijkheden. Je eigen moet dan alle beheer uitgezet.
Dat is nu wel het geval, je kan gewoon een andere modem dan die van KPN eraanhangen. De keus is er al, niemand gebruikt hem om de bovengenoemde reden en veel success met de instellingen uitvogelen, daar heb je dan geen ondersteuning bij.
Nee, juist niet, het neemt juist veel vragen voor de helpdesk van de internetprovider weg. Internet werkt t/m de modem.
Erg leuk gevonden, heb je hier ook een oplossing voor ?; Schetst even hoe de realiteit er tot een aantal jaar geleden uitzag toen er inderdaad sprake was van losse modems en losse routers/accesspoints.

Klant tegen internet provider;
Volgens de fabrikant werkt mijn router anders gewoon naar behoren nadat ik de instellingen samen met de medewerker heb doorlopen. Dus jullie als kut provider moeten maar zorgen dat mijn internet normaal werkt.

Internet provider;
Ja meneer maar volgens onze metingen is de verbinding tot en met uw modem gewoon goed.

Klant;
Shit, mijn router is goed... verbinding is goed. Naja weet je... dan zeg ik wel op.

Internet Provider
Helaas zult u moeten wachten tot het einde van het contract.

Aan het eind van het contract bij nieuwe provider
Zie eerste punt - de ellende begint opnieuw.


Moraal van dit praktijkverhaal
Providers zijn juist gaan inspelen op de problematiek door combinatie devices te leveren. Het aantal problemen met de combinatie devices is lang niet zo groot als wat je tegen kwam toen nog sprake was van de losse devices. Het is nu pas na jaren dat het eens mis gaat met wifi terwijl dit niet eens bij iedereen het geval is (zo heb ik bijvoorbeeld nergens problemen mee).

Misschien is het een idee om klanten een keus te bieden, een los modem waarna men een losse router/accesspoint kan kopen en aansluiten. Maar modem-only is zekers niet voor iedereen "de" oplossing.
Sorry ik verwoord het wat verkeerd, geef mensen de keuze om zelf gebruik te maken van hun eigen router. Nu wordt het verplicht om hun router te gebruiken. Zo had ik issues met het gebruik van mijn nas backup+online gamen. Werkte niet samen. Was niet op te lossen. Eigen router erachter hielp niet. Overgestapt naar een andere provider (ook VDSL) en nu werkt het wel.
Klopt over die gebruikers!
Toevallig was deze gebruiker tevens een zeer irritant Forumgebruiker, welke constant hetzelfde bericht plaatste als reactie op klachten van mede-gebruikers.

Ontevredenheid is prima, maar een boze mening spammen heeft nog nooit iemand geholpen. Ik was dan ook zeer verbaast om deze gebruiker terug te vinden in een nieuwsbericht op Tweakers...

[Reactie gewijzigd door J-r0en op 16 januari 2018 11:42]

Router keuze is gewoon mogelijk.

nieuws: Kabinet: gebruikers moeten in 2018 alternatief voor providermodem kun...

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 16 januari 2018 14:48]

Dat is nog een idee, niets vastgelegd. Staat ook in het artikel. is een consultatie, niets meer of minder.
De keuzevrijheid voor modems komt voort uit Europese regelgeving.
Geen provider die een rechtszaak die ze niet gaan winnen zullen aangaan.

De negatieve publiciteit alleen al zal hen jaren gaan achtervolgen.
Ja oke, daar heb je een punt. Maar gewoon even wat reacties vind ik persoonlijk geen kwaad kunnen. Al heb je natuurlijk gelijk dat meningen vragen aan mensen die een maand iets niet kunnen niet zoveel zin heeft, is niet echt objectief natuurlijk.
Misschien een hele gekke gedachte.. Maar in het hele stuk zie ik niks over compensatie voor deze klanten. Nu zullen de meeste tweakers hier wel een eigen modem en AP hebben hangen maar de gemiddelde klant niet.

Mijn buurvrouw zit s'avonds op de ipad op internet of op de laptop en zo ken ik er wel meer. Leuk verhaal van dan maar via de kabel maar deze mensen hebben geen vaste computer en weten al helemaal niet wat een netwerkkabel is.
zolang het probleem niet gevonden is, kan er natuurlijk ook niet over compensatie gesproken worden, want misschien is het wel een apparaat van de gebruiker zelf dat voor de storing zorgt (zoals bv die google cast muk die blijkbaar de boel plat kan leggen, tja dan ligt het probleem bij de gebruiker, niet bij de router).
In het artikel staat dat KPN het probleem heeft weten te reproduceren. Als het dan aan een apparaat van de gebruikers ligt zou KPN dat toch naar buiten communiceren lijkt mij. Dat verschuift de oorzaak namelijk van hun modem af naar een ander device.

Het voelt altijd een beetje de omgekeerde wereld. KPN heeft een probleem. De gebruikers moeten wel netjes hun abonnement blijven betalen terwijl er een probleem is met de dienstverlening. Ik kan me indenken als KPN nu netjes aangeeft dat iedereen die het probleem heeft gemeld hiervoor compensatie een X compensatie krijgen. Dan gok ik dat veel mensen nog steeds balen maar er wel iets meer begrip is richting de KPN.
maarja, zoals ik begrijp doet het zich alleen voor op de 5Ghz connectie, dus is er wel een verbinding. Vervelend? zeker.. Maar recht op compensatie? hmmmm..
Ik heb expres geen eigen spullen meer in gebruik maar alleen wat ik van Telfort (ook de V10) krijg. Als er een storing is dan hoef ik niet eerst te bewijzen dat het aan mijn spullen ligt.
Maar WiFi is niet gegarandeerd, dus als dat niet lekker werkt is het je eigen probleem.
Dat helpt niet in de praktijk.

Als Netflix het niet doet, wijzen de klantenservice-medewerkers van Netflix, Ziggo en Samsung naar elkaar.

Zelfs als je bij Netflix met vlag en winpel door hun eigen snelheidstest komt, zeggen ze nog doodleuk… "Ja, maar het kan ook aan een gebrek aan continuiteit liggen". Wat betekent dat ze toch de schuld bij Ziggo leggen. Die daar niets mee kan, want wat is de foutmelding? Worden immers geen cijfers gegeven.

(Bleek later een misverstand aan de kant van Netflix te zijn en geen technisch probleem maar je begrijpt mijn punt.)
Mij hebben ze anders een compensatie met eerst volgende factuur beloofd.. Overigens heb ik het gehad met KPN, eenzelfde probleem hadden ze vorig jaar en ook nu weer. Vooral de onkunde van de helpdesk, die enkel het 'script' blijft afgaan was voor mij de laatste druppel.

Helaas, dan maar weer terug naar T-mobile (Vodafone).
Ze hebben daar ook geen volleerde ICTers klaar voor je zitten... Een goed script is efficiënt in troubleshooten. Probleem daarbij is doorgaans dat men er geen geduld voor heeft 'want het moet gewoon werken'. Computers, internet en netwerken is gereedschap geworden dat men totaal niet begrijpt, maar wel gebruikt. De wereld is dan al snel een frustrerende plek.
Dus je eerste onderbuikreactie is compensatie, in plaats van het probleem oplossen? Lijkt me dat het tweede prioriteit heeft.
Bizar weer dat jij gemint wordt voor deze reactie. Ernstig onvolwassen.
Bewijst maar weer eens het hoge schooljongetjes gehalte op tweakers.
Wellicht omdat we van het onderwerp afdwalen ;) maar het is een algemeen probleem in heel het land. Klantenservice, webcare teams, social media staat vol met boeroepers die eerst compensatie willen, waarbij geld het enige is wat speelt, zonder verder na te denken over wat voor gevolgen een probleem wellicht heeft en niet *knip in de vingers* op te lossen is.
KPN Wil niks compenseren, omdat wifi geen betaalde dienst is (zeggen ze)
Klopt, je betaald voor bekabeld internet. WiFi is een dienst.
En wie denk je dat een dergelijke compensatie uiteindelijk betaald? Gewoon een verhoging van 2 euro per maand en dan krijgt iedereen 25 euro compensatie...
Volgens mij doet kpn wifi met best-effort en is daar geen mogelijkheid tot compensatie.
Geld dit nu ook voor andere aanbieders op het knp netwerk, denk aan een Telfort of NLE ?
Hoor nl wel iets vaker klachten van de buren de laatste tijd over wegvallen wifi en die hebben NLE.
Ik ben klant bij Telfort en heb sinds kort de Wifi functionaliteit van mijn ExperiaBox 10 weer geactiveerd voor een IoT apparaat dat ik niet op mijn reguliere Wifi netwerk wilde hebben. Die maakt echter alleen gebruik van 2.4GHz en heeft volgens mij geen problemen.

Ik heb de wifi functie van mijn ExperiaBox ooit uit gezet omdat het bereik vanuit de meterkast ruk was. Inmiddels heb ik dus een beter access point op een meer centrale locatie in huis staan en die dekt wel de gehele woning met een sterk signaal.

[Reactie gewijzigd door rbr320 op 16 januari 2018 11:24]

Dan zit die via de WiFi van je experiabox gewoon in je eigen netwerk. Tenzij je in de experiabox dit kun afdichten met VLAN oid, maar dat geloof ik niet.
Je hebt natuurlijk gelijk. Ik wil dit dan ook anders hebben maar ben er nog niet aan toe gekomen dit netjes in te richten met een gescheiden vlan.
Moet zeggen dat ik met Telfort hier ook wel eens last van heb. Zal is monitoren...

Modem is praktisch hetzelfde behalve de firmware.
Ja! Ik heb het ook. Als ik alle chromecast audio dingen uit doe, lijkt het vooralsnog weg. (telfort V10)
Ik heb gelukkig nog geen (knocks on wood) WIFI problemen ervaren met mijn Experiabox V10 van Telfort.
Ik ondervind enkel zo nu en dan een hickup in Netflix via kanaal 200 van mijn Arcadyan HMB2260 v2, maar dit is niet heel storend.
Ja hoor, bij NLeX hetzelfde probleem. Vanochtend knalde de wifi verbinding er weer uit voor de zoveelste keer. Erg irritant allemaal, helemaal omdat dit nu al weken speelt.
Nou, ik vermoed van wel.

Ik heb zelf Telfort en vage verbindingsproblemen met de Youtube app op mijn Apple TV 4 (zie ook https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1827189). Andere apps op dezelfde Apple TV geen probleem; Youtube op andere apparaten ook geen probleem.

Tot nu toe geen oorzaak kunnen vinden, maar misschien is dit het wel.
ja ik zit bij NLE en heb de 5ghz helemaal uitgezet om het probleem te verhelpen.
Hier in huis wel de experia Box V10 maar internet van NLE en nergens last van gelukkig op 3 computers en 2 telefoons

H369AB20B17
Status-verbonden
Signaalsterkte -goed
Linksnelheid- 150Mbps
Frequentie- 5GHz
Beveiliging- WPA2 PSK
Dit is inderdaad echt WAARDELOOS van KPN!!
Zit nu echt al 1 maand met eigenlijk totaal niet werkende 5Ghz verbinding en de 2.4Ghz heeft soms ook nog eens zijn nukken ;(
De familie klaagt er al helemaal over... Echt jammer.
Hopelijk wordt dit snel opgelost, ben ik ook van het gezeur af ;)
Ik kan mij dit persoonlijk niet voorstellen. Ja 5ghz kan meer aan maar we werken al jaren met 2.4. Is die router wel sterk genoeg?
Edit: Whatsapp hack geeft hieronder al een logische reden waar ik niet aan had gedacht

[Reactie gewijzigd door jochem4207 op 16 januari 2018 11:14]

Als er tig andere wifi netwerken in de buurt zitten die ook lekker sterk zijn is 2.4 echt om te janken. Ook andere apparaten zoals bluetooth en magnetrons kunnen een negatief effect hebben.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 16 januari 2018 11:13]

Daar had ik .. niet aan gedacht. Zelf zit ik ook met een 8 tal netwerken om mij heen (studentenflat) en heb dan nergens last van maar heb ook geen xperia box..
Dat valt nog mee en als de routers goed ingesteld zijn is er voor 8 netwerken wel voldoende spectrum. Zeker als er op 20Mhz uitgezonden wordt. Je hebt ook locaties waar je rustig 15 tot 20 netwerken hebt, dan krijg je aardig wat noise. Als je dan je bluetooth muis en keyboard er ook nog bij hebt kan t snel gaan. :p

Een tijdje terug was dat hier een leuke grap. Alle huizen in de buurt kregen nieuwe transformators voor de zonnepanelen, daar de vorige in de fik bleek te kunnen vliegen. Maar we kregen “smart” transformatoren (echt volkomen nuttloos trouwens), die een eigen WiFi-netwerk opzetten voor bediening totdat je hem koppelt aan je eigen WiFi-netwerk. Tot overmaat van ramp hadden die dingen nog een flinke antenne ook, want tja: ze hangen vaak op zolder. Dus niet enkel ving je t signaal van je directe buren op, nee ook doodleuk van je voor- en achterburen. :X De complete band zat meteen vol en 2.4 functioneerde voor geen meter meer door de tig netwerken die erbij kwamen. Op 5 had je nergens last van gezien dat signaal nauwelijks door de muur komt. :P

En tja, ga maar eens aan je buren uitleggen wat ze moeten doen. Interesseert ze niets, maar wel klagen over slechte WiFi. :+ Uiteindelijk gaan zoeken en een beveiligingslek gevonden in die apparaten, dit gemeld waardoor de installateur besloot opnieuw bij iedereen langs te gaan om die WiFi uit te zetten... Mazzeltje. ;)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 16 januari 2018 11:29]

Dit zie je ZO VAAK.

Op elke straathoek staan goedkope wifi-repeater te koop, ze liggen zelfs bij de Action en dergelijke, zo vaak worden ze verkocht, omdat mensen denken dat daarmee het probleem makkelijk en snel op te lossen is.

In werkelijkheid ben je bijna altijd beter af met één goede WiFi-router — maar dan moet die wel op de juiste plek staan. Daarvoor moet er wel eens een gaatje geboord worden of een kabel gelegd en dat is "zo'n gedoe" of "geen gezicht".

Dus hangen mensen twee repeaters of extra routers op. Wat vaak nog wel helpt, maar waardoor de snelheid van het netwerk halveert én de WiFi van buren problemen krijgt. Dus die gaan ook WiFi-repeaters ophangen.. etc.
tja, als je het zelf niet kunt reproduceren, dan is het nogal lastig om het probleem te vinden. Soms denken mensen dat het allemaal zo 1-2-3 gevonden en gefixed is. Ik ben altijd heel blij als het probleem reproduceerbaar is, want alleen dan kun je fatsoenlijk een oplossing zoeken/maken.
waarom wil je perse 5ghz gebruiken. 2.4 ghz gaat t/m 300mbit. daarbij gaat 5ghz slecht door beton heen.

* de tijdelijke oplossing van kpn is 5ghz volledig uitzetten, zorg er ook voor dat je 2,4 ghz kanalen niet storen met de omgeving.

[Reactie gewijzigd door s0undvision op 16 januari 2018 18:26]

Ik heb hier ook last van het probleem, inmiddels heb ik de 5ghz wifi uitgezet en het werkt nu prima op 2,4ghz. Misschien een goede workaround voor mensen die ook dit probleem hebben
Hoe heb je die 5ghz uitgezet? Ik kan zo snel die mogelijkheid niet vinden.
In je router: Wi-Fi, Geavanceerd, onder 5GHz radio op uit zetten en toepassen.
Zie de link in het artikel. Werkt.
Bij Telfort kampen ze met hetzelfde probleem (ook bij de V10).

Op het forum staat daarover hetvolgende:
Goed om te weten:
- Alle mogelijke oplossingen zijn of worden onderzocht, waaronder een vervangend modem en teruggaan naar oudere firmware. Een oplossing is nog niet gevonden.
- De ‘angel’ wordt gezocht op alle vlakken: het modem, de modemfirmware, de devices waarop Wi-Fi wordt gebruikt en alle combinaties van deze factoren.
- Zoals gezegd, werken verschillende partijen samen om het probleem te onderzoeken. Deze partijen overleggen dagelijks over de bevindingen en volgende acties.
Heb KPN (XS4all) met Fritzbox, geen enkel probleem de laatste 16 maanden....

Ik dacht de vrije router keuze inmiddels verplicht is??
Was het maar zo'n feest...
Jaren een echt modem gehad van ziggo, die helaas onlangs kapot ging.
Zelfs met de vervangende router in bridge mode laat het niet alles door zoals zou moeten.
Sinds UPC is opgegaan in Ziggo kun je zelf de verplichte Ziggo modem / router niet meer in bridge modus zetten (tenzij je nog een oude hebt). Dat moet je aan Ziggo vragen en dat duurt dan 'maximaal 24 uur'.

Erg handig.
Die 24 uur is omdat de hotspots er eerst af moeten.
Uit ervaring weet ik inmiddels dat de 24 uur niet nodig is, het KAN wel, maar ze doen het liever niet ;)
Welke hotspots? Heeft dit iets te maken met de Ziggo 'publieke' (nou ja leden) hotspots?
Die ja! Die dingen dat als je het op je telefoon instelt, je als je door een straat rijdt net nooit data kunt versturen of ontvangen door het overschakelen van punt naar punt :P
Gewoon een eigen router op het Ziggo spul aansluiten en het IP-adres van de eigen router in DMZ van Ziggo spul zetten:
- Je blijft dan de hotspot van Ziggo houden
- Je kunt alles via je eigen router instellen

Ik werk al jaren zo:

ISP=Ziggo (Cable), speed = 200/20 Mb
Modem - Technicolor (Cisco) EPC3928AD, DMZ for AiMesh Router.
AiMesh Router - Asus RT-AC68U (firmware 3004-384_10007).
AiMesh Node - Asus RT-AC68U (firmware 3004-384_10007).
Access Point - EnGenius ECB1750 : Gives superb coverage over house and big garden, much better than Asus after lowering the RF-output power, fearing the FCC !
Interessant! Wat is de DMZ?

Ik gebruik nu alleen één oude Apple Airport als WiFi router voor draadloze apparaten en verder zoveel mogelijk als bedrade router voor de TV, laptop, desktop.
Hier inderdaad ook nog altijd problemen....
Hoog tijd dat KPN eigen modemrouters toe gaat staan.
En wie zegt dat dat het probleem bij jou oplost? misschien is het wel een apparaat in jouw eigen omgeving dat voor de storing zorgt.
2.4 GHz werkt hier wel prima.
Verder ben ik zeker wel te spreken over de V10 (gigabit poorten, 5GHZ, stabiele draadloze verbindingen etc.)
Verdere mogelijkheden zijn wel vrij beperkt maar dit modem is al flink stuk beter dan de vorige Experia's.
Dat mijn 5GHz er mee ophoudt terwijl er door andere mensen ook klachten worden gemeld?
Ik geloof niet zo in toeval :P
Tweede routertje wat als AP geconfigureerd staat werkt al meerdere jaren probleemloos.
Overigens geen Chromecast hier.
Je kan al jaren gebruik maken van een eigen modem op je DSL/glas aansluiting. Je kan alleen dan die telefonie van KPN niet gebruiken, maar met die dure tarieven wil je dat ook niet ;)

Pak een Fritzbox en dat modem stelt zichzelf zowat in en je bent met 5 minuten weer online.
Hier wordt de telefonie nog wel gebruikt, is helaas geen mogelijkheid.
En hoe zit het met de IPTV bij gebruik van een ander modem?
Als KPN het mogelijk maakt om de Experiabox compleet te vervangen door een eigen modemrouter dan gaat hij vandaag nog de deur uit ;)

[Reactie gewijzigd door weasel op 16 januari 2018 11:27]

Je hoeft toch vaste telefonie niet bij KPN af te nemen? Ik heb al jaren een VoIP provider, goedkoper en niet afhankelijk van je provider.
1 2 3 ... 6