Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Windows 10 krijgt tool die laat zien welke gegevens pc naar Microsoft stuurt

Microsoft gaat later dit jaar de Windows-tool Windows Diagnostic Data Viewer uitbrengen. Deze Windows 10-tool laat gebruikers precies zien welke data het besturingssysteem uploadt naar de servers van Microsoft over het apparaat.

De tool komt uit met de volgende Windows-versie meldt Microsoft. Dat gebeurt vermoedelijk ergens komend voorjaar. De Diagnostic Data Viewer staat niet standaard in Windows, maar is een los programma dat Microsoft in de Windows Store zal publiceren. De tool is momenteel nog niet beschikbaar. Het programma laat gebruikers zien wanneer het besturingssysteem gegevens uploadt en wat die gegevens precies zijn.

Daarnaast geeft Microsoft het Privacy Dashboard in Windows 10 een update, waarna gebruikers zelf gegevens kunnen beheren, verwijderen en exporteren. Dat is momenteel nog niet mogelijk. Er komt een Activity History-pagina bij die toont wat apparaten aan data hebben verzameld. Privacy Dashboard staat los van de Diagnostic Data Viewer.

De naam Diagnostic Data Viewer verscheen al in een Insider-build van Windows 10 enkele dagen geleden. De Nederlandse privacytoezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens, heeft in oktober vorig jaar vastgesteld dat de gegevensverwerking in Windows 10 in strijd is met de Wet bescherming persoonsgegevens. Zo vond de AP dat de informatie over het doel van de gegevensverzameling tekortschiet en zijn er onvoldoende mogelijkheden om toestemming te geven. Mogelijk speelt Microsoft met de nieuwe wijzigingen in op deze bezwaren en de eisen van de Europese privacyverordening, die op 25 mei 2018 van kracht wordt.

Door

Redacteur mobile

180 Linkedin Google+

Reacties (180)

Wijzig sortering
Waarom zou Windows dit doen? PR of is er een wetgeving die dit verplicht
Waarom zou Windows dit doen? PR of is er een wetgeving die dit verplicht
Ik denk werkelijk omdat Microsoft er geen probleem mee heeft om te laten zien wat voor data ze verzamelen. In tegenstelling tot wilde verhalen valt dat namelijk nogal mee en ze kunnen hiermee alle commentaren de wind uit de zeilen nemen.

Als het aanstaat leren we dit van je en zo zet je het uit. Dat is hoe een firma in 2018 het beste kan opereren en hoe meer en meer firma's dat ook werkelijk doen.
[...]
Ik denk werkelijk omdat Microsoft er geen probleem mee heeft om te laten zien wat voor data ze verzamelen. In tegenstelling tot wilde verhalen valt dat namelijk nogal mee en ze kunnen hiermee alle commentaren de wind uit de zeilen nemen.
Wilde verhalen? Volgens mij heeft Microsoft zelf aangegeven dat 71% van de gebruikers de volledige telemetrie doorstuurt.
Ik denk dat Microsoft het wel voor zichzelf wil houden, maar dat de situatie niet houdbaar is. Ik verwacht nu een zeer uitgebreide en vage, maar correcte omschrijving waarin Microsoft uitlegt welke data verzameld wordt.

Als dat gebeurt, zal de gros van de gebruikers er geen aandacht aan willen geven, verwacht ik.
Daarnaast geeft Microsoft het Privacy Dashboard in Windows 10 een update, waarna gebruikers zelf gegevens kunnen beheren, verwijderen en exporteren.
Ik wil de optie: nul data naar Microsoft (of derden). Is die er ook? Dat maak ik namelijk hier niet uit op ...

Voor de goede orde: ik vind dat privacyschending alleen mag plaatsvinden om kostendekkend te zijn.
Google heeft al laten zien goede zaken met Android te doen: >70% winst op Android.
Naast dat je overladen wordt met advertenties in Android (Sailfish, een ander mobiel OS, laat bijvoorbeeld in native apps geen advertenties zien), moet je ook nog je privacy inleveren. Leuk detail: de Gmail app wordt onbruikbaar als je Google play services de toegang tot je microfoon weigert.

Toen Microsoft de update naar Windows 10 gratis gaf, ook voor illegale kopieën, was het al verdacht, maar nu blijkt waarom: privacyschending is big business. Maar de gebruiker verdient er niks aan, die krijgt alleen een "gratis" product.
Dat 71% de volledige telemetrie doorstuurt betekend echter niet dat het de privacygevoelige gegevens zijn waar iedereen voor vreest. Het kan zijn dat dit gaat om gegevens als "welke videokaart gebruik je" "Welke CPU gebruik je" "Wat zijn de crashes die je hebt met Windows 10"

Het is en blijft moeilijk om in te schatten, tenzij je voor Microsoft zelf werkt. Volledige transpiratie zou geldig zijn, maar blijft moeilijk.
Toen Microsoft de update naar Windows 10 gratis gaf, ook voor illegale kopieën, was het al verdacht, maar nu blijkt waarom: privacyschending is big business. Maar de gebruiker verdient er niks aan, die krijgt alleen een "gratis" product.
Het gratis weggeven had ermee te maken dat ze doorhadden meer te verdienen met Microsoft services (Onedrive, Office365, Skype e.d.) dan Windows zelf. Bovendien kwam de store er ook aan en doordat er zoveel mensen op 7 bleven hangen, was die voor developers minder interessant. Toen er ineens 1 miljard mensen kosteloos kon upgraden, was ook dat probleem weg.

Ik snap dat een gratis product adders onder het gras kan hebben, maar veel van dat soort zaken zijn ook vrij simpel te verklaren. Ook zijn er genoeg online diensten die gratis zijn, waar van een betaalde variant mogelijk is en die al genoeg binnenhaalt om ook de gratis dienst online te houden. Je kunt gratis zoeken bij Google omdat er reclame bij staat. Je kunt gratis mail gebruiken omdat er genoeg Google Apps gebruikers zijn die wel betalen. Je kunt gratis van Steam gebruik maken omdat de gameverkopen genoeg opleveren. Twitter, Spotify, Funda, etc zijn allemaal gratis te gebruiken omdat reclameinkomsten voldoende zijn. En ja natuurlijk doen ze ook onderzoek naar hun gebruikers en werken ze vaak met (anonieme) profielen om er meer aan te verdienen, maar dat maakt het niet meteen slecht en "er moet wel iets mis mee zijn". En daar is dan ook vaak geen bewijs van.
ik vind dat privacyschending alleen mag plaatsvinden om kostendekkend te zijn.
Dan had Google Android niet ontwikkelt. Je mag het vinden, maar Google dwingt je niet. Als je dat vindt, dan moet je gewoon een alternatief kiezen of het niet gebruiken.
Maar dit is gewoon geen goed argument en ik hoor het elke keer weer.
In de eerste plaats welk alternatief voor Android? En geen smartphone gebruiken is volgens jou een reëel alternatief?
Een perfect alternatief voor Android is Sailfish. Het is momenteel als download beschikbaar voor de Sony Xperia X.
Sailfish biedt:
Geen bloatware: jij bepaalt wat je naast het OS installeert.
Geen reclame in de native apps, ook niet van derden.
Geen privacyschending.
Native multitasken.
Root toegang (eenvoudig in te stellen, staat standaard niet aan).
En ondersteuning voor (veel)Android apps (al heb je daar wel weer de nadelen, maar dan heb je wel Whatsapp).

Sailfish X (de versie voor de Xperia) kost zo'n ¤50.
Alright fair enough, bedankt voor het aangeven van een alternatief. Ik neem wel aan dat installeren van Android apps vooronderstelt dat je Google Services gebruikt? Want hoe installeer je anders applicaties zoals Whatsapp?
Ik gebruik zelf de Google Play store, dus helaas ook play services. Je kunt ook de Yandex store installeren, geloof ik, maar daar heb ik geen/weinig ervaring mee. Ik weet ook niet of Whatsapp daarin staat. Losse .apk installers zijn ook te gebruiken.
Misschien was dat maar goed geweest, als Android niet was ontwikkeld. Nokia had Maemo en later MeeGo, welke meer dan volwaardige concurrenten waren voor Android (zoals native multitasking, en dat al in 2009).
Wat is "native multitasking"?

En dan met name, hoe verschilt dat van de preemtive multitasking die we gewend waren van de UNIX werkstations uit de jaren '80, en die vandaag de dag nog steeds de standaard is voor alle multitasking operating systemen?
De "multitasking" die door Android gebruikt wordt, kan leiden tot het opnieuw moeten laden van content binnen apps. Apps worden standaard ook niet compleet afgesloten. Denk aan een browser binnen Android: als bij het surfen terug naar het homescreen wordt gegaan door de homeknop, wordt de browser niet afgesloten, maar is er nog in de achtergrond. Je kunt later weersnel terug, omdat de browser voor eendeel al is geladen. Maar het kan ook zijn dat een pagina opnieuw gaat laden.
Dan heb je ook splitscreen, dan kun je twee apps simultaan draaien (Sailfish heeft dit weer niet).

Als in Sailfish een app gesloten wordt, is deze gesloten. Eventueel draaien er nog de nodige processen, maar de app is dicht. Daarnaast kun je een app minimaliseren, zodat hij op het homescreen beland. Zo zie je altijd wat nog open staat.

Maemo/MeeGo hadden een implementatie zoals Sailfish, maar iets anders.

[Reactie gewijzigd door Nas T op 25 januari 2018 10:06]

Leuk detail: de Gmail app wordt onbruikbaar als je Google play services de toegang tot je microfoon weigert.
Over welke versie van Android heb je het dan? Ik heb het net even geprobeerd (Google Play Services al zijn rechten afgepakt) en Gmail wordt ontzettend irritant (loopt continu met popups te mekkeren dat ie niet correct werkt totdat je Google Play Services weer alle rechten geeft waar ie om vraagt), maar behalve die frustratie lijkt alles het gewoon te doen...!?
Geen stock, in mijn geval ging het om een Motorola G5S of G5S plus, die mijn vriendin gebruikt. Op het moment dat een account ingesteld werd, begon Gmail foutmeldingen te geven nadat Google play services geen toegang had tot de microfoon.
Alles uitzetten is helaas geen standaard aanwezige optie.
Zit ook diagnostische shit bij dat mogen ze hebben.
Natuurlijk mogen ze het, maar dan hoeft Morgan4321 het nog niet te willen. Microsoft kan letterlijk alles in hun overeenkomsten zetten, ze hebben een aardige monopolie in veel gevallen.
Juist niet. Ten eerste moet Microsoft zich aan de wet houden dus ze kunnen niet alles in hun overeenkomst zetten. Ten tweede, een monopolist mag juist veel minder dan een partij met een klein marktaandeel.
Dus gelden sommige wetten voor de een wel/meer dan voor de ander/niet?
Ja. Of zijn we vergeten dat Microsoft haar browser niet standaard met haar os mocht meeleveren en Apple bijvoorbeeld wel?
Ten eerste moet Microsoft zich aan de wet houden
Dat schiet ook echt lekker op als "de wet", voor de zoveelste keer, al jaren zit te slapen, de duidelijke klachten en signalen negeert en er vervolgens jaren over doet om er een zaak van te maken.

"Als het kalf verdronken is"
Welke duidelijke klachten?

Ik heb tot nu toe niet meer dan vage verhalen gelezen dat MS je hele hebben en houden van je PC naar hun eigen servers zou sturen, zonder onderbouwing. En vervolgens iedereen die daar weer schande van spreekt.
Dan heb je zeker zitten slapen ofzo? Na de komst van W10 is er om te beginnen gewoon met wireshark gezien dat er verdacht veel verbindingen met evenzo verdachte domeinen werden gemaakt.

Dat heeft het balletje aan het rollen gebracht. MS deed daar gewoon geheimzinnig over deed en er alles aan om het blokkeren van telemetrie ongedaan te maken.

Na al dat gezeik (en een lange tijd) heeft MS zelfs een lijst (van heb ik jou daar) gepubliceerd waar meer dan genoeg van dat "hele hebben en houden" in terug is te vinden.

Er is meer dan genoeg over te vinden. Daar is helemaal niks vaags aan en als het voor jou vaag is dan ligt dat aan jou en niet aan mij. :)
Ik heb juist heel kritisch mijn ogen opengehouden. Alleen was ik ook kritisch naar de commotie toe.

Je geeft het zelf al aan: 'verdacht' veel verbindingen naar 'verdachte' domeinen. Zolang niemand aangeeft wat er precies verdacht aan is blijft het vaag.

Wat ik in het begin gelezen heb is dat iemand Windows 10 in een sandbox liet draaien en binnen een vrij korte tijd een par duizend pogingen zag om verbinding te krijgen met een server. Vervolgens ging het hele internet los over die duizenden verbindingen die Windows legt en wat er allemaal wel niet over die verbindingen gecommuniceerd zou moeten worden. Vrijwel iedereen negeerde de meest waarschijnlijke verklaring: dat het een ping was naar een server die keer op keer herhaald werd omdat de server niet reageerde.
En al je wachtwoorden van websites zouden naar OneDrive worden gestuurd! Ja uiteraard, wanneer je je wachtwoorden laat synchroniseren met je profiel, zodat je die op alle PC kunt gebruiken waar je met je profiel inlogt.
Dat zijn een paar voorbeelden, maar wel exemplarisch voor de commotie die er over gedaan werd. Extrapolaties tot in het absurde van anekdotische verhalen.

Ik heb die lijst ook gezien, maar daar stond niet op dat mijn documenten (dat beschouw ik als mijn hebben en houwen) naar MS gestuurd werden. Behalve natuurlijk wanneer je gebruik maakt van OneDrive, maar dan loop je bij MS hetzelfde risico als bij elke andere aanbieder van cloudstorage-diensten.

Ik ben wel met je eens dat er op verschrikkelijk veel manieren wordt bijgehouden hóe je Windows gebruikt en waarmee je het gebruikt. Kan dat een tandje minder? Zeker. Had MS sneller meer duidelijkheid kunnen geven? Dat zeker ook.
Tja. Ik was ook sceptisch en heb op een verse installatie wireshark geïnstalleerd en -zelf- eens bekeken of de "commotie" terecht was. Uiteraard kan je daarmee geen versleutelde inhoud van pakketten controleren maar je kan wel zien met welke domeinen er verbinding gemaakt wordt.
En dat waren er inderdaad nogal wat. Sowieso een stuk meer dan je zou verwachten (een ping voor "internet access" icoontje, een tijdserver en communicatie naar winupdate). Jammer genoeg heb ik daar geen log van gemaakt maar diverse domeinnamen die voorbij kwamen hadden in ieder geval ook nog eens niks met MS van doen. Domeinnamen als amazon.com om maar wat te noemen.

Maar goed. Een hoop stamt natuurlijk sowieso uit de tijd van de insiders preview waarin ronduit werd aangegeven dat er ontzettend veel info verzameld en verstuurd zou worden. Waaronder zaken zoals namen van geopende bestanden en de hele mikmak eromheen (hoe vaak hoe lang). Idem voor programma's. Tevens een keylogger die alles wat je tikte op kon sturen etc. etc.

Dat is al reden genoeg om op je hoede te zijn voor de echte release maar na de release heeft MS ook nog eens z'n uiterste best gedaan om instellingen te negeren (aan den lijve ondervonden en dus aantoonbaar).

Het is al opmerkelijk dat je telemetrie niet gewoon kan uitzetten (waar je het ongetwijfeld niet mee eens bent). Maar zelfs als je alle mogelijke zooi uitvinkt in de instellingen dan blijkt dus (met behulp van tooltjes) dat er onder de motorkap nog steeds van alles ingeschakeld is.
Daarnaast heeft MS na een major update (en nadat de telemetrieservice door een aantal mensen verwijderd was) de naam van de telemetrieservice veranderd.

Dan kan je zeggen dat men zich druk maakt om niks maar dat heeft MS dan toch echt aan haar eigen achterbakse beleid te danken. Als je als bedrijf zo misleidend bezig bent terwijl er "niks bijzonders" verstuurd wordt maar je toch laat blijken compleet bezeten te zijn van die telemetrie dan heb je gewoon iets te verbergen.

Vergeet trouwens niet dat de bekendmaking van de lijst met verzamelde telemetrie pas onlangs gebeurde na een hoop "gezeur" en dat de helft van de "diagnostische" gegevens eruit is gewipt We weten dus nog steeds niet wat er vóór de update verstuurd werd. Sowieso moet je MS maar geloven met die lijst ...

Overigens hebben we het dan nog steeds over "gewone" telemetrie. Bij een application hang of systeemcrash heb je sowieso geen keuze. Die memory dump gaat gewoon naar MS of je het nu leuk vind of niet. En dat "verzamelen van data" duurt nogal lang zoals ik heb ondervonden na een keiharde BSOD. Ik zie niet in waarom dat tientallen seconden moet duren op mijn retesnelle systeem. En dan vooral de mededeling: "We're just collecting some information". Sure MS ... sure.

Hoe dan ook ben ik van mening dat telemetrie (of dat nou gebruiksinfo of een crashdump is) -volledig- mijn keuze zou moeten zijn. Niet een tandje minder maar gewoon helemaal niet. Het is niet aan MS om te bepalen wat er van mijn pc verdwijnt naar hun servers. Zelfs updates zouden mijn eigen keuze moeten zijn. En het kan me geen reet schelen wat voor argumenten er verzonnen worden waarom het zogenaamd nodig is.


Ik ben het grotendeels met je eens hoor. Sommige dingen zijn heel logisch (net als dat sommige permissies voor sommige apps op Android heel logisch zijn). Niettemin wekken ze bij MS niet de indruk dat ze echt te vertrouwen zijn en dat ligt aan hun eigen houding. Waar rook is, is vuur.
Het is *mijn* computer. Ik wil zelf bepalen wie daar informatie van krijgt.
Informatie van de OS zelf mogen ze gewoon (anoniem) ongevraagd verzamelen.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 25 januari 2018 03:00]

Ook om welke tijden jij doorgaans je computer gebruikt vanaf welk ip? Indirect door diagnostiche data kunje dat makkelijk achterhalen. Ik denk niet dat daar veel mee kan gebeuren maar ik kan me ook voorstellen dat niet iedereen dat van mij hoeft te weten.
Van wie mogen ze dat? Van mij niert in ieder geval.
In de kleine lettertjes staat dat Microsoft de eigenaar blijft van de software: jij als gebruiker mag het gebruiken als lease maar zij bepalen wat er mee gebeurt.

Ik verzin het ook niet maar het is wel zo.
En de wet staat boven deze kleine lettertjes. Software is ook van jou, als je het gekocht hebt.
Klopt helemaal. Maar wanneer koop je de software?

Je koopt de software wanneer je van Microsoft de broncode en alle rechten overneemt om het aan te passen en te exploiteren. Wanneer MS dat al zou doen, zou het je ettelijke miljarden kosten.
Wat jij koopt is het recht om de software onder bepaalde omstandigheden te gebruiken. Die omstandigheden staan in de gebruiksovereenkomst en zolang ze niet tegen de wet in gaan of onredelijk bezwarend zijn heb je je daar aan te houden.
Wanneer je software koopt of wanneer het een service is is wettelijk gezien niet makkelijk te onderscheiden, want zo'n beetje elke software heeft wel een voorwaarde waar je je aan moet houden.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 26 januari 2018 17:33]

Maare, als de tool van hun zelf is,hoe betrouwbaar is het dan?
Top, deze reactie. Iemand die het begrijpt. Hoop wel dat MS dan woord houdt en ook alles inzichtelijk maakt.
Als het aanstaat leren we dit van je en zo zet je het uit.
Zoals ik het artikel interpreteer geeft deze tool alleen weer wat er word verstuurd. Ik zie nergens dat het ook de mogelijkheid bied die data verzameling uit te zetten. En dat is wat mij betreft juist het echte probleem.
En wie zegt dat deze tool daadwerkelijk alles laat zien ? Of ben ik nu te achterdochtig ?
Deze tool hoeft dan aan de andere kant ook weer geen volledig waarheden te vertellen... grote probleem met software waar je niet onder de motorkap kan kijken.
Yep, niemand heeft tot nu toe kunnen hardmaken dat telemetrie persoonlijke gegevens bevat.

Ik wordt een beetje moe van deze discussie. De meerderheid van de Windows gebruikers interesseert het überhaupt niet. Heb nog nooit iemand gehoord over de telemetrie van Nvidia, Google Chrome of welke andere software dan ook. En de mensen die het wél boeit hebben 2 keuzes

Open source alternatief
Windows 10 Enterprise en alles uitschakelen of verwijderen
Ga je gang. Het lijkt op 'in een openbare ruimte al je papieren en geld op tafel leggen en de ander kant op kijken', en erop vertrouwen dat niemand het meeneemt. Het kan naïef zijn maar ik denk dat het niet verstandig is. Maar ik denk zomaar een onderwaardering.
Microsoft is verre van een openbare ruimte, een openbare ruimte is voor de hele wereld toegankelijk.
Het is meer je gegevens in de kluis van de bank leggen en er op vertrouwen dat de bank geen duplicaat van jouw sleutel heeft. Iets dat overal ter wereld gebeurt, óók door het paranoïde deel van de bevolking.
Beweer je hier mee dat MS alles openbaar maakt?
Je beweert dat MS openbare ruimte is. Dat zou betekenen dat alles van MS-gebruikers openbaar is.
Ik zou wel wat bewijsmateriaal van die uitspraak willen zien.
Of misschien moet jij eens duidelijk zijn in wat je bedoelt, als je het zelf al weet.

Maar behalve een paar vage kreten gaat dit nergens naar toe.
Ok voor de senseo generatie nogmaals;

je gaat met Microsoft wel de openbare ruimte in.

En als je dat niet begrijpt, stel je vraag.


En kleine uitleg voorde niet begrijpende:

Microsoft is een software bedrijf dat een pc besturings systeem maakt, waar je o.m. internet mee op kan.

Internet is een openbare ruimte, Als moet ik toegeven dat overheid en bedrijfsleven je graag anders willen doen geloven.
Daarin heb je gelijk, maar dat heeft niets te maken met het oorspronkelijke punt van dit topic. Vandaar dat ik je bruggetje miste.
Het heft niets te maken met je gegevens open en bloot n de openbare ruimte leggen en de nadere kant op kijken.
Hmm laat eens kijken, het oorspronkelijke onderwerp. Tool voor Windows 10 en het verzenden van jou data over..?, en dan doe ik hier even een aanname, heel gevaarlijk en zeker in de it, die data word niet per snailmail gestuurd. maar jawel via internet, en veel meer dan jij denkt.

[Windows 10, version 1709 basic level Windows diagnostic events and fields, als ik dat plak in MS Word, hun eigen tool , dan zijn dat 155 pagina's waar je 165 minuten, zo'n 2 uur en drie kwartier overdoet om te lezen. Als je het niet geloofd, of verbetering aan wil brengen, kan je contact op nemen met Elizabeth Ross Brian Lich Nick Brower J. Decker van MS]

En als jij inderdaad de stelling geloofd die veel grote bedrijven en de overheid jou graag willen doen geloven, dat internet beheersbaar en en veilig is, dan hebben ze hun wek goed gedaan.

Ik geloof er nog geen lettertje van, al zijn er bedrijven en landen die in de buurt proberen te komen, zoals Akamai met hun eigen netwerk en China, waar letterlijk ALLES langs de overheids firewall moet en gaat.

bijvoorbeeld Frankrijk heeft om de spionage redenen alle desktops van Justitie vervangen met Linux, zelfs een aangepaste versie die Gendbuntu word genoemd, en inmiddels zijn er meerdere departementen die overgaan. Als je leest waarom, snap je niet waarom MS uberhoupt nog bestaat bij enig overheids orgaan en of bedrijf. Maar ja marketing en de macht van de aantallen zijn nog in hun voordeel, maar dat weet MS wel, vandaar ook die nieuwe tool.

Ik ben zeker geen Linuxadept maar ik haat bedrijven die denken mijn data ongestraft te kunnen (mis) bruiken. En dan ook nog eens jou proberen te dwingen, door functionaliteit uit een bestaand besturingssysteem te halen zodat je, om die functionaliteit weer te kunnen gebruiken je over MOET stappen.

Een voorbeeld waar MS graag zelf mee komt, die auto industrie. Stel je hebt een auto, alles werkt goed en je gaat netjes elke keer naar de garage om de garantie in stand te houden en voor onderhoud. Nu vind de autofabrikant dat het tijd is dat jij een nieuwe moet kopen en bij het onderhoud verwijderen ze een wiel, of je krijgt een kleinere motor, wat, is in dit geval niet relevant jij krijgt een auto terug die niet meer doet zoals je hem naar de garage bracht, en de enige manier is om een nieuwe te kopen. Of een ander merk of helemaal iets anders.
Ik denk zomaar dat jij dat niet leuk vind en je actie gaat ondernemen. Maar dat is EXACT wat Microsoft doet met zijn software! Ik begrijp maar niet dat MS nog zoveel verkoopt.

Ik weet zelfs nog een multinationaal bedrijf dat zijn core business nog af laat hangen van 8 inch floppen. Geen idee of jij die nog kent, uit de tijd van ringkern geheugen. Maar het werkt tot op dat dag van vandaag. één van de redenen is dat MS geen oplossing wil of kan bieden. Een ander bedrijf de Nederlandse staatsbank, want ze hebben hun schuld nog steeds niet terugbetaald, werk ook nog met demboards, een soort hardware-encryptie in mini's met starlan en ze hebben tot op heden, na bijna 20 jaar, geen oplossing daarvoor. Jaarlijks een test op Schiphol maar faalt iedere keer. Ook hier geen oplossing van MS terwijl die bank zelfs early adopter is van Win 2008, 2012, r2 en 2016.

Bij grote bedrijven gaat het net als vroeger op de lagere school, alleen het speelgoed is wat groter.
De nieuwe Europese wet eist meer inzage in de data die er wordt verzameld.
Microsoft verzameld voornamelijk data voor eigen gebruik. Bij de start van Windows 10 verzamelde men nog vrij veel data, maar inmiddels heeft men dat al een heel stuk teruggebracht. Met de nieuwe wetgeving in aantocht heeft men er kennelijk geen probleem meer mee om te laten zien wat men van je opslaat.
Toch raar wat je zegt want, de voorwaarden zeggen toch duidelijk dat ze ook met partners en derden delen.

En dat ze er geen probleem mee hebben? Ik denk dat ze wel moeten. De EU legt inmiddels regelmatig vette boetes op.
Wat in de voorwaarden staat hoeven ze niet te gebruiken. Ik houd regelmatig in de gaten wat vanaf mijn computer naar de diverse servers wordt gestuurd. Naar Microsoft gaat niet veel. Men heeft het nummer van jouw Windows installatie, een nummer samengesteld uit de verschillende installaties, de apps die je uit de store hebt geïnstalleerd (met datum) en welke updates je hebt gedownload en welke je hebt geïnstalleerd.
In het begin wilde men ook nog precies weten waar je zat, maar nu is men tevreden met de taal-instelling.
Natuurlijk geld hetzelfde voor al hun programma's. Crash reports willen ze ook graag hebben. Standaard wordt er wel een klein report verstuurd, maar voor uitgebreidere reports wordt netjes toestemming gevraagd. Kortom: Dit is data voor eigen gebruik. Delen met derden lijkt me weinig zinvol

Bij het begin van Windows 10 had men het ook over een advertentie ID. Ik vermoed dat er toen veel meer data werd verzameld. Ik had toen echter niet de noodzaak om mijn uitgaande data te monitoren.
Gisteren nog een nieuwe install gedaan (hyper-v) en alles wat jij nu opnoemt wat ze niet zouden vragen zit er gewoon nog in.

Ik had het ook graag anders gezien, vaak word het verplaats of geven ze het een ander naam. Maar wat ik erger vind is dat ze het integreren bij andere services. Vaak services die je wel graag wil.
Bij de install worden inderdaad meer gegevens gevraagd. Dat is sinds de begin van Windows 10 niet veranderd. Daarna werden de gegevens nog enige tijd regelmatig opnieuw naar Microsoft gestuurd, maar wat ze nu monitoren is beduidend minder geworden.
En dat is dus precies de reden dat ik geen netwerk kabel aansluit tot ik alles in orde heb. Ben je meteen van gezeur over een microsoft account af:-)
Het doel is meer transparantie bieden. Deze tool werkt overigens vanaf build 17078 of nieuwer, momenteel krijg je via het insider programma build 17074. Deze week komt er een nieuwe build (zo uit m'n hoofd 17083) waar je dit kunt testen.

[Reactie gewijzigd door Pwigle op 24 januari 2018 19:23]

Uit het artikel:
De naam Diagnostic Data Viewer verscheen al in een Insider-build van Windows 10 enkele dagen geleden. De Nederlandse privacytoezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens, heeft in oktober vorig jaar vastgesteld dat de gegevensverwerking in Windows 10 in strijd is met de Wet bescherming persoonsgegevens. Zo vond de AP dat de informatie over het doel van de gegevensverzameling tekortschiet en zijn er onvoldoende mogelijkheden om toestemming te geven. Mogelijk speelt Microsoft met de nieuwe wijzigingen in op deze bezwaren en de eisen van de Europese privacyverordening, die op 25 mei 2018 van kracht wordt.
Ja dus ;).
Pure PR, er lijkt wel een anti-Win10 campagne aan de gang soms met hoeveel mensen je hoort roepen over privacy schandalen her en der, terwijl dat allemaal super overtrokken verhalen zijn, ja er worden wat gegevens verzameld, maar het verschilt op dat gebied weinig van eerdere Windows versies, OSX, Android en iOS.

En je kan als je je er echt zo aan stoort gewoon die gegevens deling uitzetten, is niet moeilijk, maar ook daar word over gedaan alsof je behoorlijk wat moeite moet doen en in het register moet duiken en weet ik wat voor onzin nog meer, alle verhalen over privacy rondom Win10 gaan uiteindelijk gewoon helemaal nergens over, even braaf lezen wat er staat als Win10 de eerste keer opstart, aan/uitzetten wat je wilt, klaar.
Microsoft wordt nu gedwongen door de overheid. Risico bij doorgaan zoals ze nu doen is een miljardenboete te gaan ontvangen door de EU.

Feitelijk is dit een schuldbekentenis van ongeoorloofd aftappen.
Als ik de foto's zo zie kan ook hier een normaal mens geen chocolade van maken wat nu werkelijk wordt geupload. En blijven ze de wet overtreden zoals Justitie nu heeft aangetoond.

Dit verhaal is nog niet over.

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 24 januari 2018 22:15]

Sinds Windows 10 gebruik ik O&O shutup10 in combinatie met wat regels in het hostfile en heb ik mij hier nooit meer druk om gemaakt.
Wel na elke grote Windows upgrade de nieuwste versie downloaden en de boel opnieuw uitschakelen.

In het begin kreeg je de volledige telemetry zonder dat je dat kon uitschakelen, inmiddels kun je het beperken tot '' basis '' en straks kun je dan ook nog eens zien wat ze van je verzamelen.
Allemaal leuk en aardig maar ik wil gewoon GEEN telemetry of andere spionage, zeker niet de wijze waarop ze dit bij de gebruiker doordrammen.
Microsoft zal dit wel nooit leren, prima, dan regelen we het toch zelf?
Vergeet niet om o&oshutup regelmatig te verversen. Zeker na iedere msWindows update. Daar zijn de laatste paar keer de nodige extra 'phone-home' zaken bij gekomen.

Helaas heb je voor het officiëel uitschakelen van alle telemetrie de duurste zakelijke versie van msWindows nodig, en dan is nog niet alles uit: Je hebt dan nog een interne wsus-ongeving nodig om de laatste beetjes tegen te houden.

Uiteindelijk is het mijn vermoedden dat zelfs het downloaden van updates als telemetrie gezien kan worden...
Heb het zonet inderdaad weer even gedraaid en er stond schijnbaar weer een telemetrie onderdeel aan, terwijl ik nadat de laatste grote versie update geïnstalleerd was gelijk dit programma heb gedraaid om alles uit te schakelen.
Tussentijds O&Oshutup draaien is dus inderdaad wel aan te raden.

Al die andere telemetrie die je niet zo makkelijk kunt uitschakelen of de Enterprise versie van Windows nodig hebt neem ik dan maar voor lief.
Ik ga er dan ook maar vanuit dat die onderdelen wel enigszins nuttig/essentieel zijn voor de eindgebruiker. De telemetrie die je kunt uitschakelen in O&Oshutup voegen echter niks toe en kun je dus probleemloos uitschakelen.
Je kunt ook mooi andere onderdelen uitschakelen die je nooit gebruikt.
Bij o&o shutup zit ook de mogelijkheid om de windows updates helemaal uit te schakelen. Zoals ze bij o&o zeggen: De microsoft standaard is te open, de standaard van o&o is voor de meeste dicht genoeg en alles dicht kan/zal je beperken.

Detail uit de enterprise documentatie (ook bij https://www.cisecurity.org/ te vinden als je er door heen kan ploegen): je kan ook de configuratie van de windows updates aanpassen naar een eigen wsus server. Dan gaat de meeste communicatie daar heen. Maar die wsus server moet dan ook wel werken (ten tijde van de configuratie en af-en-toe voor updates).

update: Voor https://www.cisecurity.org/: ga voor de benchmarks en zie wat zij daar aan instellingen adviseren voor jou operating system. De benchmarks zijn vrij beschikbaar na (gratis) registratie. Je kan/mag zelfs mee praten op de fora.

[Reactie gewijzigd door beerse op 25 januari 2018 10:52]

Ben nu ook niet meer zo zeker dat de Enterprise versie zoveel mogelijkheden bied om telemetrie uit te schakelen. MS verzamelt data en dat houd ook in dat er gekeken word naar de software die geinstalleerd is op je systeem. Installeer je de Office software van MS, dan besluit MS dat het een werkstation voor normaal gebruik betreft en dus net zo behandeld word als Windows Home licenties qua updates en telemetrie.

Zelfs de LTSB (en LTSC) versies van Windows 10 worden sinds kort zo aangepakt door MS.
De MS diagnostic tools negeren de hosts file dus dat heeft geen zin, dat zul je in een (liefst externe) firewall moeten blokkeren.
Misschien een beetje een naïeve gedachte maar ik ga er vanuit dat O&O shutup 10 dat regelt.
Dat doet het niet. En die basis telemetrie is enkel om je windows te verbeteren. Maar goed wie ben ik :)

Het is enkel goed dat Microsoft nu deze stap neemt om de mensen eens te laten zien dat wat ze verzamelen helemaal niet zo erg is als dat er gezegd werd. Iedereen viel erover maar bleef wel hun Android gsm gebruiken...

[Reactie gewijzigd door Daniel_Elessar op 24 januari 2018 20:16]

Dus jij vind het zomaar oke dat Microsoft de wet overtreedt? Voor veel mensen is werken met Windows geen keuze, zoals met Android. Het is pure dwang, een hele kwalijke zaak van Microsoft.

Goed dat Autoriteit Persoonsgegeven nu Microsoft eindelijk dwingt actie te ondernemen. Een schandalige manier van handelen dat het eerst zover moet komen.
Dus jij vind het zomaar oke dat Microsoft de wet overtreedt? Voor veel mensen is werken met Windows geen keuze, zoals met Android. Het is pure dwang, een hele kwalijke zaak van Microsoft.
Oké, hoezo geen keuze anders dan Android? Ja er zijn nog keuzes te maken daar, ook buiten IOS om. En dan Windows. Linux is ook een optie voor vele mensen maar niet echt bekend. Mint etc zijn hele degelijke en makkelijk te leren opties. Ja als je echt word moet gebruiken is het lastiger. Maar ook niet helemaal want veel studenten hebben Office 356 en dat werkt ook online. Dus Office is dan geen probleem. En in zakelijk gebied is het de beheerder die dat allemaal kan regelen of en wat er naar Microsoft gaat.

De wet overtreed is een nogal groot woord. Basis telemetrie wordt al lang vergaard, anoniem en dat is prima. Hoe denk je dat 7 zo goed is geworden? En nu 10? Dat is een van de meest stabiele versies van Windows tot nu toe.
Er zijn mensen die huizenhoog op kijken tegen hun PC opnieuw te installeren, laat staan switchen naar een heel ander OS. Voor die mensen is er feitelijk geen keuze dan alleen 'slikken of stikken' wat Microsoft voorschotelt. En dat is een kwalijke zaak.

Dat Microsoft de wet overtreedt zijn geen grote woorden. Dat zegt de Autoriteit Persoonsgegevens en dat is een onderdeel van Justitie.
bron: https://autoriteitpersoon...gebruikers-strijd-met-wet
O&O shutup regelt dat wel, en als dat het niet doet kan je de URLs blokkeren via de router. Ik ga ervan uit dat Microsoft dat niet kan negeren 8)7
Tot Shutup10 niet goed meer werkt door updates van Microsoft en O&O een nieuwe versie heeft uitgebracht. Ondertussen lekt je data al weer weg
Klopt, maar ik heb het er maar mee te doen aangezien er geen volwaardig alternatief voor Windows is.
Er zijn een legio aan volwaardige alternatieven. Dat jij dat anders ervaart heeft niets met Microsoft of Windows te maken, maar de software en hardware die jij gebruikt. Dat software en hardware boeren er voor kiezen om exclusief 1 platform te ondersteunen is dan ook jouw daadwerkelijke issue.
Je hebt wel alternatieven hoor, mits je bereid bent om ook naar andere applicaties op zoek te gaan die functioneel hetzelfde kunnen doen. Of alleen virtualiseren waar dit niet kan.

Bijvoorbeeld Apple met OS X en Linux in honderden verschillende smaken.

Zoals het gebruiksvriendelijke Linux Mint: https://youtu.be/ZCtB3x19tdg
Stiekem verwachtte ik deze reactie(s) wel en je hebt ook gelijk dat er als os zijnde wel degelijk goede alternatieven zijn.
Echter zoals @detheavn al zei draaien de meeste programma's alleen op Windows en is er dus in zijn totaliteit niet echt een volwaardig alternatief voor Windows, in ieder geval niet voor mij.
Ik ben zelf al een tijd overgestapt naar Linux en het kan wel. Mits je bereid bent om te zoeken naar functionele alternatieven en geen letterlijke kopie en er even de tijd voor wilt nemen.
Er is bij Linux een enorm aanbod aan hoge kwaliteit software en allemaal gratis en legaal. Die hoge kwaliteit heeft mij zelfs verrast.

Zoals bijvoorbeeld de alternatieven voor Adobe producten. Daar zitten echte toppers tussen: https://itsfoss.com/adobe-alternatives-linux/
Volgens mij omzeilt Windows 10 qua telemetry de hosts file gewoon. Anders had het een stuk simpeler geweest.
Hostfile heeft geen zin, sinds XP zitten diverse sites van MS gewoon hardcoded in dsnapi.dll. Om het 'veiliger en vriendelijker te maken, jaja
Hostfile dient om URL's direct om te zetten in IP-adressen, zonder via een DNS-server te hoeven.
URL's zijn in principe slechts makkelijk te onthouden of over te typen labels voor IP-adressen. Er is geen enkele reden waarom software URL's gebruikt om bepaalde servers met een vast IP-adres te benaderen en niet meteen de IP-adressen zelf.
Waarom ze in die specifieke dll staan weet ik niet.
Het lijkt me wel logisch dat wanneer je servers hebt met vaste IP-adressen, dat je je software directe verbindingen naar die IP-adressen laat maken. Het lijkt me zelfs veiliger dan naar URL's die door een externe hostfile of DNS vertaald moeten worden naar een IP-adres. die laatsten (of het verkeer daar naar toe) zijn te manipuleren.
De Diagnostic Data Viewer staat niet standaard in Windows, maar is een los programma dat Microsoft in de Windows Store zal publiceren.
Uitermate jammer. Hiermee word je dus geforceerd om in te loggen met je Microsoft account, iets wat ik heel bewust niet heb gedaan op mijn apparaten. Maar wil ik dus transparantie, dan moet ik eerst mijn privacy "opgeven" door in te gaan loggen met een account waardoor ze bepaalde data theoretisch gezien aan mijn account kunnen koppelen.
Je kunt zelf aangeven wat je wel of niet wilt delen met Windows. Er zijn diverse opt-out functies.
Daarnaast ben ik van mening dat Anno 2018 Microsoft één van de meest betrouwbare partijen is aan wie je je gegevens kunt geven. Zij beseffen eindelijk dat het vrij makkelijk is om klanten tevreden te houden, door ze niet teleur te stellen. Ik denk dat er een hoop andere bedrijven zijn bij wie je slechter af bent, puur omdat die de kennis niet bezitten.

Dus ik vraag me oprecht af hoe erg het is om een live-adres te hebben? Kan je dat misschien toelichten?

Verder ben ik het wel met eens dat iig voor de Pro licenties dit wel onderdeel had mogen worden van het standaard Tool Box pakket.
Je kunt zelf aangeven wat je wel of niet wilt delen met Windows. Er zijn diverse opt-out functies.
Dat ben ik niet volledig met je eens zolang de telemetrie opties nog altijd beperkt blijven tot “alles delen” en “minder delen”. Ook niet zolang privacy settings na elke grote update kans hebben om weer op hun defaults te staan.
Daarnaast ben ik van mening dat Anno 2018 Microsoft één van de meest betrouwbare partijen is aan wie je je gegevens kunt geven. Zij beseffen eindelijk dat het vrij makkelijk is om klanten tevreden te houden, door ze niet teleur te stellen. Ik denk dat er een hoop andere bedrijven zijn bij wie je slechter af bent, puur omdat die de kennis niet bezitten.
Daar heb je een valide punt waarbij ik niet genoeg kennis heb om dit tegen te spreken. Tegenwoordig heb ik echter in vrij weinig bedrijven nog vertrouwen als het op privacy aankomt. En dit is ook één van de redenen dat ik weiger mijn Hotmail account te gebruiken (die ik inderdaad heb, nog van het MSN tijdperk meegenomen, maar ook steeds minder en minder in gebruik).
als je je Hotmail account toch amper meer gebruik, waarom die dan niet gewoon gebruiken voor het inloggen van je windows?

als je het account juist heel veel gebruik zou ik kunnen begrijpen waarom je die niet aan een windows pc wil hangen, maar als het eigenlijk een loos account is, gebruik het lekker, zet er een pincode op zodat inloggen ook makkie word, en alle problemen toch opgelost?
Je kunt niet aangeven wat je wil delen, dat is juist het punt. Alleen een fractie kun je instellen, de rest niet.
Justitie heeft ze niet voor niets beschuldigd van de wet te overtreden.
Precies wat ik ook dacht, had het graag ingebouwd gezien in plaats van los te moeten downloaden, van de Store nota bene.
voor free apps hoef je al heel lang niet in te loggen in de store.
Dan hoop ik dat ze er ook meteen bij zetten hoe je die gegevensstroom kan stoppen. Anders heb je er nog niet veel aan en ben je uren bezig om te zoeken welk programma/process verantwoordelijk is.
Pi-hole® op je thuis-netwerk gebruiken.. fixed...

[Reactie gewijzigd door breew op 24 januari 2018 20:33]

Ja, precies. De top 3 in de lijst blocked domains bestaat bij mij uit Microsoft-domains.
Dat komt wel overeen wel met het beeld hier.. vandaag t/m 11:45 door Pi-hole geblokkeerd:

Domain Hits
fs.microsoft.com 140
win1710.ipv6.microsoft.com 132
settings-win.data.microsoft.com 111
nexus.officeapps.live.com 109
v10.vortex-win.data.microsoft.com 99
watson.telemetry.microsoft.com 70
app-measurement.com 49
sb.scorecardresearch.com 26
win10.ipv6.microsoft.com 26
googleads.g.doubleclick.net 24
Helemaal mee eens. En idd wat @breew zegt PiHole.

Vanmiddag nog mee bezig geweest naar aanleiding van een artikel hier over sesionrecorders. Wat ik denk dat in veel CRM software zit, want bij het zoeken kwamen al gauw diezelfde technieken ook daar in voor.
De zin van een dergelijke tool staat of valt met of de tool je een volledig overzicht toont van alle gegevens die naar Microsoft en aanverwante partijen worden gestuurd en niet slechts een deel daarvan.

Daarnaast ben ik van mening dat Microsoft beter met een optie in Windows zou kunnen komen om het verzenden van alle telemetrie gegevens uit te schakelen. Als je nu alle "privacy" opties uitschakelt, worden er toch nog steeds gegevens verzonden.
Privacy en internet gaan niet samen. Wil je volledige privacy haal je de internet stekker eruit. ;)
Wat een ongenuanceerde onzin.

Privacy is een ingewikkeld maar belangrijk onderwerp. Een aantal belangrijke spelers zoals Facebook, Google, Microsoft en Apple zijn behoorlijk bepalend voor de rest van de markt. Ik ben blij dat een aantal spelers hierin écht verantwoordelijkheid neemt.
Jammer alleen dat de bedrijven die je opnoemt bestaan op basis van zoveel mogelijk ‘user data’ te verzamelen. (Behalve Apple)
https://www.wired.com/201...-privacy-collecting-data/
Zo heilig is dat Appletje niet.

[Reactie gewijzigd door swtimmer op 24 januari 2018 19:22]

Mwah, je moet niet vergeten dat Apple het niet gebruikt voor doorverkoop aan derde partijen. Hier is de rest wel schuldig aan. Google, Facebook, Microsoft met een praktisch gratis besturingssysteem gebruiken het om van te leven. Dat kan je van Apple niet zeggen.
Wat ik op het internet kan vinden verkoopt Apple gewoon je data aan "strategic partners". Microsoft lijkt nog het minst erg te zijn.
Laat ik daar aan toevoegen dat Windows10 niet gratis is. OEMs betalen er gewoon voor, en de enterprise betaald er ook voor. Alleen de mensen die het toch illegaal downloaden hebben het een jaar gratis gekregen.
Mwah, je moet niet vergeten dat Apple het niet gebruikt voor doorverkoop aan derde partijen. Hier is de rest wel schuldig aan. Google, Facebook, Microsoft met een praktisch gratis besturingssysteem gebruiken het om van te leven. Dat kan je van Apple niet zeggen.
Windows 10 was alleen gratis als upgrade van de meest recente Windowsversies. Bij elke nieuwe PC was het altijd al betaald, net als alle voorgaande versies. Wat Microsoft in feite heeft gedaan is iedereen een preview geven van wat er op hun volgende Windows PC zal staan, het zal ze weinig inkomsten gescheeld hebben. Reclame-inkomsten zal maar een zeer klein deel van hun inkomsten zijn. Hooguit een leuke extra maar zeker niet nodig om van te leven.
Geen enkel bedrijf is heilig. Echter waar Apple voornamelijk op zoek gaat naar geaggregeerde data dat niet op de persoon herleidbaar is (genaamd differential privacy) gebeurd dat bij de andere techbedrijven niet of minder. Dus heilig? Nee. Vooruitstrevend op gebied van data en privacy: ja.
En hoe doe jij aggregeren zonder eerst alle data te verkrijgen? Dat is dus gewoon marketing taal. Ieder bedrijf doet aan aggregaties - persoonlijke log files hebben bijna geen waarde.
Nice joke... Kijk alleen al ff naar wat je in de iCloud kwijt kan aan gegevens. Het zal dan volgens Apple niet naar buiten toe gebracht worden, maar alleen al op die manier kan Apple een boel gegevens van de user verzamelen.
Ik denk dat hij een punt heeft. ongenuanceerd of niet.

Want er is niemand die veiligheid en privacy kan garanderen. Overheden en grote bedrijven doen wel vaak een poging maar als je de voorwaarden leest lopen ze toch allemaal hard weg. De enige die een beetje inde buurt komt is akamai, zelfs MS maakt regelmatig gebruik van dat netwerk.
Schijnbaar is natuur zo.
Tja Jeroen, en dan maak je ook geen profiel op tweakers (ervaring met Windows CE?) nietwaar?
Heb je ook een bron of in ieder geval valide argumenten om deze uitspraak te onderbouwen?
Privacy wordt steeds waardevoller.

Dat wil zeggen, je moet steeds meer geld uitgeven voor je privacy. Lijkt een beetje "protectiegeld", zo'n beetje "Wij verkopen alles wat we over je weten, tenzij je ons zelf daarvoor meer betaalt dan die ander".
Want dat is lekker realistisch anno 2018...

Het is heel simpel: er is wetgeving aangaande privacy en bedrijven dienen zich daaraan te houden. Degenen die zich daar niet aan houden mogen wat mij betreft vol aan de publieke schandpaal genageld worden én gruwelijk beboet.
Nieuwe privacy wetgeving die in mei in gaat is de boete verhoogt van maximaal 820.000 per incident naar 20.000.000 per incident.
Correctie:

20 miljoen of max 4% van de wereldwijde omzet, de hoogste telt:

https://www.itgovernance.co.uk/dpa-and-gdpr-penalties
Maximaal. Kan dus best minder zijn. Je kunt toch ook 175 jaar gevangenisstraf krijgen terwijl geen mens zo lang leeft?
Wow je moet wel erg 'woke' zijn als je zelfs bij een artikel over een privacy tool in een OS een reden kunt vinden om je rasistisch uit te laten...
Heb al een paar keer mijn laptop ondersteboven gehad, maar.... Waar zit die? }:O
Haha goeie. Je zou ook bij de WiFi router kunnen kijken. ;)
Daar zitten er echt heel veel... Moeten die allemaal los? }:O
ja alles eruit trekken.... lol
Als u hem opend zot op de wifi chip 1 of 2 kabels.
Als u deze loshaalt zal het internet niet of slexhter werken.

De driver deinstaleren lijkt mij handoger dit kunt u ook voor de lan doen.
Probeer alleen maar tehelpen hij snapte het toch?
Ik geloof Microsoft op hun blauwe ogen! :+
Precies mijn idee. Zo'n tool moet dus juist niet door Microsoft ontwikkeld worden maar door een ander. Een onafhankelijke organisatie.

[Reactie gewijzigd door de2 op 24 januari 2018 19:00]

Het is vrij makkelijk te verifiëren, net zoals je nu al de hele datastroom zou kunnen opslaan en inspecteren. Maar nee er moet weer hard FUD verspreid worden.
Zoals O&O ShutUp 10.
Probleem is dat je nooit zal weten wat Microsoft verzamelt en doorstuurt als je bijvoorbeeld updates aan laat staan. Closed-source software, je kan nooit controleren wat er op de achtergrond gebeurt.
En dat kun je bij open source software wel? Want jij compileert al je open source software zelf en vergelijkt even of die bekomen binary hetzelfde is als wat ze aanbieden op de website?
En met wat voor compiler... Is die wel te vertrouwen 😀
Wij van WC-eend adviseren WC-eend

Ontopic: Een onafhankelijke organisatie? Zoals bijv de Autoriteit Persoonsgegevens? Of een andere Europese toezichthouder?

Ik denk dat we het tooltje wel kunnen vertrouwen. De werking & betrouwbaarheid zullen vast getoetst worden door een toezichthouder.
"zullen vast"

Die woorden zeggen genoeg. Zelfs als het zo is, wie zegt dat die toezichthouder, en ik twijfel aan de kracht om een organisatie elk tooltje te testen, dat dan ook doet met ons belang voorop? Ons is trouwens weer een ander leuk woord, maar goed...

Nee...leuke poging, en wellicht werkt het ook half...maar er zou geen tooltje nodig moeten zijn, maar een letterlijke integratie met het OS waar je daarna ook alles naar wens wel of niet aan/uit kan zetten.
Okay, maar dan neem ik aan dat jij geen Microsoft software gebruikt he? Als je de rapport tools van een firma niet vertrouwd dan kan je absoluut niet vertrouwen en zou je wel gek zijn als je het ook maar op enige manier gebruikt!

Natuurlijk moet je dan wel verklaren waar er duizenden mensen zijn die wat er verstuurd wordt hebben uitgeplozen en er nooit iets onverklaarbaars in hebben gevonden. Microsoft heeft altijd keurig verteld wat het was als er iets onverklaarbaars gevonden werd. Natuurlijk is dat technisch en niet lekker leesbaar dus wie ziet dat ooit?

Als MS een dergelijk tool maakt en jij kan aantonen dat die liegt ben je voor een week de held van het internet. Denk je werkelijk dat Microsoft (een beursgenoteerd bedrijf) een dergelijk risico zou willen lopen? Iets wat ze binnen een paar uur miljarden kan kosten alleen maar om te weten waar de2 op klikt?

Daarnaast BESTAAN dergelijk 3rd party tools al jaren, is je waarschijnlijk ontgaan.
Vertrouwen is goed, controle is beter. Alleen wanneer de controleur tevens gecontroleerde is heb ik er geen vertrouwen in. Ik gebruik O&O-shutup (of zo iets) Mocht je tips hebben voor betere of aanvullende tools hoor ik dat graag.
[quote]. Microsoft heeft altijd keurig verteld wat het was als er iets onverklaarbaars gevonden werd. Natuurlijk is dat technisch en niet lekker leesbaar dus wie ziet dat ooit?
[\quote]

Net juist niet, als ze dergelijke dingen bij de launch van windows 10 uitgebracht hadden dan was er veel minder heisa geweest.
Het heeft zelfs bijna een jaar geduurd voor MS een beetje zei wat er in de telemetrie zit.
Deze tool is net het gevolg dat ze zo slecht tot niet gecommuniceerd hebben hierover.

[Reactie gewijzigd door bigbadbull op 25 januari 2018 12:12]

Ze rijken een vinger uit, maar jij wilt weer de hele hand? Ik vind het al vrij knap dat ze zoiets maken en vrijgeven. Vergeet niet dat dit dan ook effect heeft op wat men in de toekomst uit gaat brengen en dat het dan dus ook zichtbaar is.

Ben ook benieuwd of je er store-apps mee kunt bekijken. Zal interessant worden bij Facebook

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 24 januari 2018 23:43]

En buiten de MS store om :+
Dat kun je ook gerust doen.
Zolang ze vaag blijven of beloftes doen die bij nader inzien op meerdere manieren geïnterpreteerd kunnen worden, hebben ze veel speelruimte.
Zodra ze een tool uitbrengen die laat zien welke gegevens er naar MS gaan, dan is dat een heel harde en verifieerbare belofte. Wanneer dan blijkt dat ze gelogen hebben, krijgen ze alles en iedereen over zich heen. Ten eerste de privacy toezichthouders (en die van de EU is erg tuk op hoge boetes), maar ook de aandeelhouders die door een klinkklare leugen van het bedrijf de waarde van hun aandelen zien zakken (dan kan bij rechtszaken in de VS al miljarden kosten).

Het is alleen even opletten wat er in de kleine lettertjes staat. Houden ze daar ook een slag om de arm, dat er mogelijk meer gegevens naar MS gaan, dan is het inderdaad een wassen neus.
while ($dataRecord = nextRecord()) {
if ($dataRecord->isSecret()) {
// don't show data
} else {
// show the data we are willing to share with our users
}
}

Maar het gros van de mensen zal met zo'n tool overtuigd zijn dat hun privacy gewaarborgd is.
En je denkt niet dat er gelijk blogs als paddenstoelen uit de grond schieten van mensen die wel snappen hoe wireshark en andere monitoring tools werken?

Als ze dat doen zou dat een hele dure klap voor hun imago zijn.
Als het echt zo simpel is dan lijkt het me dat er al talloze van dit soort tools bestaan. Nu ben ik niet op de hoogte, maar als dat zo is dan snap ik de toegevoegde waarde van dit bericht niet zo.

De data zal waarschijnlijk dusdanig versleuteld over de lijn gaan dat het niet zo snel opvalt dat er eigenlijk meer verstuurd wordt dan beweerd.
Je kunt gewoon ook versleutelde data bekijken, en dan was men echt wel van leer gaan trekken als er grote hoeveelheden versleutelde data verdwenen richting servers, beveiligingsonderzoekers zijn niet zo dom hoor, ze kunnen echt wel conclusies verzinnen voor dat soort datastromen.

Simpel HTTPS traffic kan men vaak op eigen devices ook prima inzien (door een eigen CA te installen bijvoorbeeld).
"Windows 10 krijgt tool die laat zien welke gegevens pc naar Microsoft stuurt"

Ik zeg hierop maar één ding:
It's about f*cking time.
Al ben ik er volledig vrij in om een ander OS te gebruiken natuurlijk, maar goed.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 24 januari 2018 19:40]

Hebben Google en Apple dit dan al voor hun systemen?
Jij gebruik geen Android telefoon of Chrome? Jij denkt dat Google alles gratis weggeeft zonder van jou te verdienen??
Noip waterfox en een Samsung B2100 die zo goed als altijd afstaat.
Vast wel, maar daar gaat het artikel niet over.
Het gaat over Microsoft. Geen rookgordijnen a.u.b. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*