Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AP: Microsoft vergaart telemetriedata correct, andere gegevens misschien niet

Microsoft verzamelt sinds april 2018 niet langer onrechtmatig telemetriegegevens van Windows 10-gebruikers. Dat zegt de AP op basis van een nacontrole. Uit die controle blijkt echter dat Microsoft 'andere gegevens' verzamelt en daardoor misschien alsnog de wet overtreedt.

Volgens de Autoriteit Persoonsgegevens verzamelt Microsoft continu technische prestatie- en gebruiksgegevens van Windows 10 Home- en Pro-apparaten. Deze gegevens kunnen bijvoorbeeld zijn welke apps zijn geïnstalleerd en hoe vaak deze worden gebruikt, maar kunnen ook namen, wachtwoorden en e-mailadressen zijn. Het verzamelen van deze gegevens is niet verboden, maar dan moet de gebruiker wel duidelijk geïnformeerd zijn en toestemming hebben gegeven.

Volgens de toezichthouder deed de Amerikaanse techgigant dit laatste in oktober 2017 niet. Zo zou het bedrijf gebruikers niet hebben verteld welke informatie voor welke doeleinden werd verwerkt en was er door het gebruik van opt-outmogelijkheden geen sprake van het actief verlenen van toestemming. Microsoft zei na het onderzoek van de toezichthouder wel te willen samenwerken om verbeteringen door te voeren.

De AP zei voor het verschijnen van de Spring Creators Update in april 2018 al dat het verzamelen van die telemetriegegevens na het installeren van de update aan de privacywetgeving zou voldoen. De toezichthouder schrijft nu dat een nacontrole bevestigt dat de wijzigingen in de update hebben geleid tot 'daadwerkelijke verbeteringen' en dat Microsoft de gemaakte afspraken is nagekomen.

Tegelijk blijkt uit die nacontrole dat het Redmondse bedrijf ook 'andere gegevens' verzamelt. Welke gegevens dit precies zijn, maakt de toezichthouder niet duidelijk; een woordvoerder zegt wel dat het gaat om 'diagnostische en niet-diagnostische gegevens die samenhangen met onder andere Windows 10-apparaten en spelcomputers'.

De woordvoerder zegt verder dat deze dataverzameling pas tijdens de controle aan het licht is gekomen. Voor zover bekend werden deze gegevens daarvoor niet verzameld. "En mogelijk worden hierbij meer gegevens verwerkt dan nodig is. Wij willen dan ook weten of Microsoft hier wel gebruikmaakt van dataminimalisatie en of gebruikers hier wel op een goede manier over zijn geïnformeerd."

De AP heeft de resultaten van de nacontrole gedeeld met andere Europese privacytoezichthouders. Sinds de AVG pakken deze toezichthouders grensoverschrijdende privacyschendingen gezamenlijk op. Het land waarin het hoofdkantoor van de mogelijke schender is gevestigd, neemt daarbij de leiding. In het geval van Microsoft is dat Ierland. De Ierse toezichthouder heeft volgens de AP-woordvoerder gezegd naar het onderzoek te kijken. Hoe lang een nieuw onderzoek naar deze mogelijke privacyschendingen moet duren, is niet bekend.

Door Hayte Hugo

Nieuwsposter

27-08-2019 • 14:39

92 Linkedin Google+

Reacties (92)

Wijzig sortering
misschien niet helemaal relevant aan dit bericht, maar had een map windows met daarin wat versies van windows die niet helemaal eerlijk waren ofwel met crack. Die hele map is na een update helemaal weg, van de week voor de gein forza 4 voor de pc gedownload met crack maar lukte niet helemaal na uninstalleren is zelfs mijn hele aangemaakte map installed games verwijderd die niks met het spel te maken heeft. Naar mijn idee verzamelen ze niet alleen ongevraagd gegevens maar snuffelen ze ook rond op je harde schijf om illegale kopieeen op een illegale manier te verwijderen van mijn pc.

Aanvulling: ook zie ik weleens vage mapjes verschijnen en verdwijnen op de c gerelateerd aan windows. Diverse instellingen moet ik vaker instellen omdat men de instelling weer veranderd. Gebruikersaccountbeheer al meerdere malen uitgeschakeld kan ik zo weer doen want zie dat hij weer aanstaat. Ik heb het idee dat dat niet door updates komt maar er medewerkers of verwanten van microsoft rondsnuffelen.

[Reactie gewijzigd door duizel op 27 augustus 2019 18:07]

Buiten dat illegale software bespreken op t.net niet echt wordt toegestaan, lijkt me dat je toch een virus of iets dergelijks hebt opgelopen.

Windows zet uit zichzelf NOOIT dingen als UAC (gebruikersaccountsbeheer) uit, gezien dit gebeurt i.c.m met je bovenstaande tekst vrees ik dat je beter je installatieschijf volledig wist en maar weer opnieuw installeert, en dan maar hopen dat er niks achter is gebleven.
Ik acht de kans enorm groot dat je een RAT (Remote Access Trojan) hebt opgelopen door een met virus besmette download.

Ik deel overigens wel de mening dat de OS bouwers geen ******* van doen hebben met wat er op de schijven staat en ze daar vanaf moeten blijven.
Nadeel is ook dat met Windows 10 je die upgrades moet uitvoeren en je persoonlijke data ook overgezet moet worden, en dat wil ook nog wel eens misgaan zoals we laatst weer eens bewezen zagen, dus zorg sowieso altijd voor back-ups en vertrouw niet blind op dat bedrijf zijn kunnen.
een CRACK wil zeggen een ongepaste registratie aanpassing zodat een geblokkeerd programma kan werken

er komt een update (van windows eroverheen) welke de (slechte) CRACK opmerkt middels het programmatje van hun "verwijderen van schadelijke programma's" welke de LOG nagaat van alle LEGALE geinstalleerde programma's, degene met de (slechte) CRACK is illegaal en dus schadelijk en wordt daardoor VERWIJDERD.

Dus niets geen virus, maar gewoon een legale actie van Windows zelf, immers WIN10 is een service waarbij je volgens de ALU van WIN10 alleen maar legale windows APPS gebruiken mag, zal zodoende dmv dat programma alle illegale programma's daardoor verwijderd worden.

Immers toen jij WIN10 ging gebruiken ben je AKKOORD gegaan met de ALU voorwaarden, dus OOK met het automatisch verwijderen van illegale software, immers dat zijn virussen toch ook !!!

[Reactie gewijzigd door SirRonaldwwnl op 27 augustus 2019 22:22]

Dus de AP doet nu het werk dat MS eigenlijk zou moeten doen?
Ik mag toch hopen dat de AP hiervan een factuurtje stuurt.
Nee, de AP controleerd of MS voldoet aan de interpretatie van de wetgeving die de AP heeft. Vergis je niet, de GDPR is enorm complex en er is ruimte voor interpretatie (zoals in zowat alle wetgeving). Daarom ook dat bedrijven vaak in discussie gaan met het AP om te vragen welke interpretatie correct is. Pas als de AP en het bedrijf er niet uitgeraken zal een eventuele rechtsgang volgen en mag een rechter gaan beslissen welke interpretatie correct is.
Nee. MS heeft het eerst gewoon uitgevoerd. Toen wees de AP MS op hun fouten en pas toen zijn ze gaan 'overleggen'.

Als MS vooraf toestemming had gevraagd, ok.

Een dergelijke procedure is ook van toepassing bij overnames: eerst wordt er door het bedrijf zelf een melding gedaan bij de ACM van een *voorgenomen* overname. Pas als de ACM akkoord is mag de overname worden uitgevoerd. Als dit wordt omgedraaid, dan krijgt het bedrijf een boete (als bleek dat het niet mocht, uiteraard).

Het is een beetje alsof je op de markt loopt, iets meeneemt zonder betalen, de verkoper je op je fout wijst en dat je dan pas over de prijs gaat onderhandelen. Nee, je zou onmiddellijk worden aangehouden vanwege diefstal. Onderhandelen doe je maar vooraf.

Vergeet niet dat al die tijd van voor de update, MS gewoon tegen de AVG in ging en klanten dus slachtoffer werden. En ja, ook in 2017 was AVG al gewoon van kracht (werd alleen nog niet gehandhaafd). En voor de AVG waren dit soort praktijken meestal ook niet toegestaan.

En zelfs nu schenden ze dus nog mogelijk de wet (en daarmee dus onze 'persoonlijke levensfeer' (in normaal Nederlands zouden we dit stalking noemen)).

Edit: nog een voorbeeld:
Jij rijdt 150 waar je 120 mag. Even verderop rijdt je 130 waar je 120 mag. Hoeveel boetes krijg je?
Iedereen snapt dat je in ieder geval voor die eerste keer een boete krijgt, en misschien ook voor die tweede keer.
Volgens de logica van de AP: ach die eerste keer reed je wel veel te hard, maar die tweede keer heb je je min of meer aan ons advies gehouden om iets langzamer te rijden. Geen boete.
(Althans, voorzover de AP nu reageert. Ik hoop dat ze alsnog met een boete komen.)

[Reactie gewijzigd door Glazenwasser op 27 augustus 2019 18:54]

Vergeet niet dat al die tijd van voor de update, MS gewoon tegen de AVG in ging en klanten dus slachtoffer werden
Voor veel gegevens voldeed MS ook toen al aan de AVG omdat er netjes toestemming voor gevraagd werd.
Het gaat bij de issues met de AP vooral om meer technische gegevens over het functioneren van Windows waarbij tevens informatie over handelingen of identificatie van de (computer van) gebruikers kunnen worden doorgegeven en dus mogelijk indirect de privacy geraakt werd.
In de vorm van een boete zal dat wel gebeuren ja indien nodig.
Zij doen hun eigen werk en houden toezicht op ...dat hoort bij hun taken.
Waarom zou MS de kosten moeten betalen
Vaak wordt dat wel zo gemaakt. Bijvoorbeeld als je een vergunning moet aanvragen. Gek eigenlijk, dat je zo massaal data mag verzamelen zonder vergunningsaanvraag of registratieplicht.
Een tijd geleden had een kennis van mij een PC bij de Aldi gekocht met daarop Windows 10 Home geinstalleerd.
Omdat Windows 10 Home automatisch de laatste versie van het besturingssysteem pushed, werd hij plotseling de volgende dag gepresenteerd met een scherm waarin hij alle voorwaarden moest accepteren. Ging hij niet akkoord dan kon hij de PC uitzetten en hem terugbrengen naar Aldi..

Bij zijn bestanden kon hij alleen niet meer komen zonder deze voorwaarden te accepteren.
Hier zouden ze eens naar moeten kijken de AP. Je bestanden worden gegijzeld als je niet accepteert.

Tuurlijk als IT'er kan je alles, maar iemand die simpelweg geen kennis van zaken heeft en niet wil accepteren zit vast...
Omdat Windows 10 Home automatisch de laatste versie van het besturingssysteem pushed, werd hij plotseling de volgende dag gepresenteerd met een scherm waarin hij alle voorwaarden moest accepteren.
Wel, hij heeft Windows gekocht met de PC en zal op het een of andere moment dus akkoord moeten gaan. Dat moet elke gebruiker van Windows. Ik zie dus niet wat hier zo speciaal aan is. Had hij gedacht een PC met Linux gekocht te hebben?
Dat heb ik nog nooit meegemaakt 1903 of 1809 wordt niet zomaar gepushed, de gebruiker moet daarmee instemmen, je kan gewoon op annuleren drukken en krijgt dan nog wel de reguliere updates maar niet de "grote", wel komt Windows regelmatig terug met die vraag en je zou er als gebruiker perongeluk op klikken.

Ik heb nog een pc met versie 17xx ofzo en krijgt gewoon de normale Windows updates maar niet de grote.
Ik was ook altijd trouw om na verse Windows 10 ook gelijk alles aan updates binnen te halen, waar je echt uren mee bezig zal zijn. Nu met verse Windows 10, mijn installatie USB en je kan gelijk met de Windows Media Tool naar 1903 gaan. Dát scheelt enorm veel tijd en gelijk laatste versie.
Dank voor je reactie. Ik heb zelf Windows 10 pro en daar kun je de upgrades tot een jaar uitstellen. Voor Windows 10 Home weet ik het niet.
Quote @falkonhunter 27 aug om 1537: hij heeft Windows gekocht

Nee, je hebt een gebruikers overeenkomst, je mag dus Windows gebruiken, maar je bent geen eigenaar.
Bij Linux accepteer je toch ook gewoon een licentie ? (of niet, als je het er niet mee eens bent).
Deze vergelijking snap ik ff niet.
welke licentie hebben we het hier over?

Als ik Linuxmint installeer zie ik geen licentie voorwaarden voorbij komen eerlijk gezegd
Bij Mint is dat een GPL licentie en evt. een aantal proprietary licenties als je gebruik maakt van bepaalde hardware/software waarvoor Mint nog proprietary software/drivers gebruikt.

Dat jij het niet voorbij ziet komen betekend niet dat het niet bestaat.
Zelf kan ik mij niet voorstellen dat er een OS bestaat zonder enige vorm van licentie.
De enige licentie die op de OpenSourceSoftware van Mint zit, is een OpenSource licentie.
Maar dat beslaat niet heel Mint, ieder programma heeft zijn eigen licentie hierin.
Voor OpenSourceSoftware bestaan 5 veel gebruikte licenties, maar het totaal aantal licenties, met alle variabelen daarin is meer dan 100!
Ah jep oke dat is natuurlijk waar
Mint ken ik niet, maar Debian verwijst wel degelijk naar voorwaarden en als je updates installeerd waarbij die veranderen wordt je daar ook netjes van op de hoogte gebracht. Hoewel ze niet gaan voorkomen dat je je systeem gebruikt zijn ze wel degelijk aanwezig en zal het gebruik van de software automatisch inhouden dat je ermee akkoord gaat.
Nee, je hoeft geen licentie te accepteren, want als je niks doet mag je het nog steeds gebruiken. Die beroemde GPL stelt dat als je kopietjes maakt, je ook toegang moet geven tot de broncode. Houd je die broncode voor jezelf, dan mag je geen kopietjes maken voor anderen. Maar dat mocht je toch al niet als er helemaal geen licentie zou zijn.
De GPL geeft dus rechten aan de gebruiker, waar de meeste softwarelicenties rechten wegnemen.
Misschien moet je ook even op zoek naar een licentievrije spelling checker. We zitten hier niet meer op de kleuterschool, waar we nog niet weten hoe je Windows schrijft.

Het feit dat je niet actief een licentie accepteerd, wil niet zeggen, dat de licentie niet geld. M.a.w door GPL software te gebruiken ga je ook automatisch akkoord met de voorwaarden die daar aan vast zitten. Anders kan iedereen zo de source van een project pakken, aanpassen en vervolgens onder een andere licentie (of zelfs zonder) distribueren. Dat kan/mag dus niet, omdat je de software onder licentie in gebruik hebt genomen. Met Windows is dat niet anders. Het verschil zit hem alleen in de voorwaarden en in het geval van niet commerciële distro's in de prijs.
Wat je zegt klopt. Echter is het zo dat jij als eindgebruiker niet hoeft instemmen voor het gebruik van linux. Je mag de software gewoon vrij gebruiken. Dat is wat de licentie ook stelt.

Er zijn al verschillende voorbeelden waar dergelijk gebruik, zoals jij berschijft, aan het licht is gekomen of vermoede van speelt. De licentie is juist bedoeld om het stukje open-source van de software te beschermen. Daarom geldt de licentie eerder wanneer je het verspreid.

Bij Windows is het dan ook een Gebruikers Overeenkomst (EULA). Niet de software licentie. Linux heeft geen EULA.
Misschien moet je ook even op zoek naar een licentievrije spelling checker. We zitten hier niet meer op de kleuterschool, waar we nog niet weten hoe je Windows schrijft.
Waarom schrijf jij dan 'betekend' in je vorige bericht?
Doe niet zo flauw.
Veranderen voorwaarden zijn een probleem opzich. Vaak kan je er helemaal niet meer bij, met name bij online diensten. Echter in het door jou genoemde voorbeeld had je er nog wel bij gekund.

1) Verbreek de internet verbinding
2) Accepteer de voorwaarden (omdat je de internet verbinding hebt ontkoppelt, maakt het accepteren van de voorwaarden ook niet meer uit, de computer kan simpelweg niks meer versturen.)
3) Stel bestanden veilig, etc.
4) Breng hem terug naar de winkel

[Reactie gewijzigd door Caayn op 27 augustus 2019 15:17]

Dit is natuurlijk niet reëel voor een consument.
Je hebt een groep die daar natuurlijk zich meer van bewust is. Voor mensen die ‘m wel lezen en niet akkoord willen gaan is het simpelweg een strop om de hals...
Wel erg kort door de bocht. Het ligt er ook aan wat er in de voorwaarden staan.
Die hoeven namelijk helemaal niet verkeerd te zijn.

Jij gaat er vanuit dat de voorwaarden automatisch negatief zijn voor de klant.
Statistisch gezien is die veronderstelling ook gegrond...
Geef dan ook gelijk even wat statistieken... Want nu is dit een beetje een loze kreet.
Tuurlijk zijn de voorwaarden meestal negatief voor de klant, een bedrijf heeft maar een doel; geld verdienen. Wat de klant wil/vind is niet belangrijk. Zie alle opt-outs ipv opt-ins en alle reclame/crapware die meegeleverd word met Windows.
Het zou werken maar het is niet de bedoeling dat je op zn extreme manier moet handelen om nog je computer te kunnen gebruiken. overigens weten veel niet technische mensen niet hoe dat werkt of hoe dat moet. die kennen het verschil tussen wifi en het internet niet.
Mja in praktijk kijkt niemand naar die voorwaarden en wordt er vrolijk op OK gedrukt.
Uitgezonderd een handjevol mensen dat echt paranoid is zal het apparaat terug brengen.

Maar vaak kun je ook niet anders mocht het bij whatsapp etc gebeuren, men stapt gewoon niet snel over, en dat weten die bedrijven ook dat ze een machtpositie hebben.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 27 augustus 2019 16:11]

Edit: mijn bericht was misschien een beetje te snel zonder goed na te denken wat er nou gebeurd is.

[Reactie gewijzigd door Mark281991 op 29 augustus 2019 10:50]

Mijn ervaring als ICT-er is dat mensen die geen kennis hebben vaak toch al gewoon op ja of OK klikken omdat het ze toch niet boeit.
Ze hebben er al niks mee, maar willen er ook verder niks mee. Als "dat ding het maar doet".
;)
Dat valt je nog vies tegen er is ook een groep dat vragen gaat stellen van help paniek(vooral de digibeten), Zoals ik krijg opeens dat ik cookies moet accepteren etc, dan is het vaak dat een it,er gewoon op OK drukt maar een echte digibeet leest de melding serieus en zet de pc uit want het is onbekend wat ermee gedaan moet worden, en je hebt idd ook een groep die het niks boeit.

Maar AULA/cookies etc wordt volgensmij bewust in allerlei jurische termen/politiek correct taal gezet zodat de gewone gebruiker er niks van snapt, en het liefst in 10 regels wat in feite ook gewoon met 5 woordjes had gekund.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 27 augustus 2019 16:17]

Deze ITer duwt net niet op OK maar gaat op zoek naar de opties om alles behalve de essentiele cookies uit te zetten. Een digibeet weet amper wat een cookie is. Die wil gewoon de site bezoeken en zal sneller gewoon de standaard instellingen (die op vele sites foutief staan) accepteren.
Daar kan je nog in vergissen, genoeg IT,ers (weet het dat is fout) hebben een mentaliteit fuck it en klikken OK.

De echte digibeten stoppen meteen als ze iets anders krijgen dan ze gewend zijn, de "gevorderde" digibeet klikt idd overal op.
Ik denk ook fuck it wanneer ik op een site kom waar ik meer dan essentiële cookies nodig heb om content tot me te nemen.

Dan kom ik er gewoon niet meer en wanneer ik tijd en zin heb meld ik de site bij de juiste instanties vanwege cookiewall en probeer ik de complete site binnen adblockers gelist te krijgen (wat soms ook lukt).
Mijn ervaring als ICT-er is dat mensen die geen kennis hebben vaak toch al gewoon op ja of OK klikken omdat het ze toch niet boeit.
Of het ze niet boeit zou ik zo niet durven beweren. Het is meer dat het een keuze "alles of niets" is en men totaal geen zeggenschap heeft. Het wordt voorgesteld als een tweezijdige overeenkomst maar maar over de voorwaarden is niet te onderhandelen, ze zijn maar eenzijdig vastgesteld. Niet accepteren betekend meteen ook dat je van alles afstand doet en het daar stopt.

Ik denk eerder dat men op OK drukt omdat er toch verder niets aan te doen is en in de hoop dat als het echt ver over de schreef gaat, een instantie die er wel wat aan kan doen zal ingrijpen.

Mensen lezen ook slecht, de default zou daarom verplicht in het voordeel van de consument moeten zijn met zo optimaal mogelijke privacy. Maar dat staat vaak op gespannen voet met het verdienmodel. Ik herinner me nog goed de horror destijds met zoekbalken in de browser. Sommige gebruikers hadden er 5 onder elkaar en geen enkel benul waar die nou vandaan gekomen waren.
Als je Windows voor het eerst opstart moet je akkoord gaan met de voorwaarden; uw kennis gaat dus eerst akkoord met de voorwaarden maar weigert vervolgens de voorwaarden van de update te accepteren? :?

Uw kennis kiest zelf voor het weigeren van de upgrade. Het terug draaien van een windows upgrade is overigens mogelijk.

De privacy binnen Windows is verbeterd over de nieuwe versies; uw kennis is in mijn ogen gewoon een zeur. Eerst de voorwaarden te accepteren maar vervolgens niet haar systeem up-to-date willen houden door te klagen over de voorwaarden van een upgrade.

Verder hoeft uw kennis het systeem helemaal niet terug te brengen; dat is zijn eigen keuze. Of was hij niet tevreden met de te-veel betaalde licentie kosten voor Windows waar hij bewust voor kiest om niet langer gebruik van te maken?
Edit:
Beetje nuanceren, ik vind dat je op een aantal punten gelijk hebt.
Waarschijnlijk hebben we het systeem neergezet, op updates ophalen gedrukt om het systeem bij te werken en is het privacy scherm er toen bij gekomen.
In de tussentijd had hij al bestanden op het systeem gezet en werd na een reboot met het scherm geconfronteerd. Dit wilde hij niet.
Ik vind het terecht dat mensen zelf mogen beslissen of ze wel of niet de voorwaarden willen accepteren. Dat ze dan niet meer bij hun bestanden kunnen zou ook anders opgelost kunnen worden op een vriendelijke manier. Bijvoorbeeld een knop: ik accepteer niet, waarna je 14 dagen de tijd hebt om via een simpel scherm met bijvoorbeeld een usb stick je data eraf te halen. Pc terugbrengen en klaar.

[Reactie gewijzigd door Mark281991 op 29 augustus 2019 10:34]

De voorwaarden zullen alles bevatten wat er mogelijk is, waardoor je die moet accepteren, maar dat staat los van wat je er vervolgens mee in hebt gesteld. Als jij Cortana niet gebruikt, dan kunnen ze ook niks verzamelen, maar de voorwaarden moeten wel rekening houden met het feit dat je die dus aan kunt hebben. Ergo: je kunt er prima mee akkoord gaan. Ja ze zouden theoretisch je locatie te weten kunnen komen, als je die ook daadwerkelijk aanzet en apps toestemming geeft om deze te gebruiken zodra ze daar om vragen. Doe je dat niet, dan weten ze dat echt niet (ip-adressen daargelaten maar dat is iets anders als "je locatie weten").

Je gaat er, als het goed is, mee akkoord dat Microsoft mogelijk je locatie kan vragen en bijhouden, maar dat staat los van het ook daadwerkelijk weggeven van je locatie. En zo moet je de betreffende voorwaarden dan ook lezen. Zo hoef je geen Microsoft account te gebruiken, maar indien je die invoert en ermee akkoord gaat om te gebruiken, dan zijn bepaalde voorwaarden voor het gebruik van die gegevens van toepassing.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 27 augustus 2019 16:01]

Begrijp ik niet zo goed. Persoon heeft nieuwe computer gekocht. Zet allerlei bestanden en wordt achteraf gevraagd om de voorwaarden te accepteren.... Logischer lijk mij dat eerst om de voorwaarden te accepteren wordt gevraagd voordat je verder mag... Vreemde logica?
Je bestanden worden gegijzeld als je niet accepteert.
Lijkt me niet helemaal correct, je harde schijf bevat nog steeds deze bestanden, dus die kun je er nog afhalen, met of zonder ToS. Niet via het OS misschien, maar dat is niet per se gijzeling. Wat je zegt is eigenlijk "de lift doet het niet, dus ik zit opgesloten in mijn appartement"
Je koopt een Windows Computer met een licentie. Wanneer je dat niet wil moet je dat dus niet doen en dan gaan zeuren.
Dus volgens jou is het niet Microsoft's schuld dat ze de wet overtreden, het is de schuld van de klant. Security updates mogen sowieso niet worden voorzien van nieuwe licentievoorwaarden, het is een voortvloeisel van de bestaande overeenkomst.

Privacy Company heeft recent in opdracht van de overheid een security en IT deskundige onderzoek laten doen naar het dataverzamelen van Microsoft en heeft geconcludeerd dat Microsoft vooralsnog niet voldoet aan de AVG. De AP is waarschijnlijk minder diep gegaan in het onderzoek.
Je hoeft de software toch niet te gebruiken. En het gaat hier over het accepteren van voorwaarden. Dat heeft niets te maken met opslag van gegevens of gijzelen van gegevens,

De gebruiker maakt een keuze. En doet dan zielig. Sorry maar dat gaat er bij mij niet in. Acties hebben nu eenmaal consequenties.
Ik koop iets, en dan is het van mij. Als ik een brood koop mag ik het opeten, maar ik mag er ook wentelteefjes van bakken en die doorverkopen. En als er een papiertje bij zit met "je moet er onze eigen goudboter opsmeren, of je mag het niet eten" dan weet ik zeker dat een gedeelte van die broden op een heel onplezierige manier gaan terugkomen bij de winkel en dat het overgrote deel die notitie gewoon negeert.
"Deze gegevens kunnen bijvoorbeeld zijn welke apps zijn geïnstalleerd en hoe vaak deze worden gebruikt, maar kunnen ook namen, wachtwoorden en e-mailadressen zijn. Het verzamelen van deze gegevens is niet verboden, maar dan moet de gebruiker wel duidelijk geïnformeerd zijn "

Ben ik nu echt de enige die denkt: "Dat had Huawei eens moeten flikken! "

Het lijkt omdat het Microsoft is, dat het allemaal wat milder benaderd wordt. Nou ja, je wachtwoorden zullen bij Microsoft wel in prima handen zijn ( NOT ) .

Met alles wat er met enige regelmaat fout gaat met verzamelde data, is het nu wachten totdat het hier eens serieus fout gaat.

Voor mij nog steeds een reden om dat wat uitgeschakeld kan worden in W10 om zogenaamd 'mijn beleving te verbeteren in W10', ook uit te schakelen of te blokkeren. En niet omdat ik wat te verbergen heb trouwens, maar gewoon uit principe.

Ben trouwens benieuwd of Microsoft nog ergens heeft vastgelegd hoelang ze je vergaarde wachtwoorden bewaren? Of is dat gewoon zolang als dat de diensten van Trump dat denken te kunnen willen gebruiken?

[Reactie gewijzigd door robbvdb op 27 augustus 2019 15:11]

Het lijkt omdat het Microsoft is, dat het allemaal wat milder benaderd wordt.
Heb je wellicht gemist dat nog onderzocht word of dit tegen de regels is? Op dit moment roepen dat Microsoft milder behandeld wordt lijkt me ruim voorbarig. Een minuutje Googlen en je ziet hoe vaak Microsoft al op de vingers is getikt.

Voor zover ik het lees is het zeer twijfelachtig of dit wel buitenwettelijk is omdat de gebruiker op een eerder moment al toestemming heeft gegeven. .
Het AP zou eens naar Android moeten kijken. Ik heb mijn best gedaan om te zorgen met de Android versie die mijn toestel meegeleverd heeft om ALLES uit te zetten met betrekking tot phone homen naar Google.

Wat stond ik er van versteld dat ik een notificatie kreeg toen ik de eerste keer de Albert Heijn uitliep, dat Google dit dus via maps lekker gaat bijhouden wat ik uitspook... Denk ik van "Hè, rot op, trek ik de rechten in voor Maps om bij mijn gps data te komen", raad eens, ik kon toen geen enkele Google app meer gebruiken door idiote foutmeldingen. Wat maakt het de Gmail app het in godsnaam uit dat Maps niet bij GPS mag komen.

Nu heb ik zelf de meeste zaken lekker via Microsoft's apps lopen met de MS launcher, want hun vertrouw ik toch een stuk meer. En alsnog sta ik er van versteld hoe veel data Google wel niet bijhoudt, ik ben nergens ooit gevraagd of dat mag, waar ze het wel vragen of waar ik het wel terug kan vinden, alles uitgezet. En nog.

Ondertussen lopen meer mensen met een Android toestel rond dan dat er Windows thuisgebruikers zijn, en geen haan die er naar kraait.

Komop AP, Microsoft durven we wel tegen op te treden, want ze weten dat MS wel meewerkt, want die wilt geen risico lopen hun zakelijke markt kwijt te raken. Maar een Facebook of Google, wordt nauwelijks wat tegen gedaan.
"Ondertussen lopen meer mensen met een Android toestel rond dan dat er Windows thuisgebruikers zijn, en geen haan die er naar kraait.

Komop AP, Microsoft durven we wel tegen op te treden, want ze weten dat MS wel meewerkt, want die wilt geen risico lopen hun zakelijke markt kwijt te raken. Maar een Facebook of Google, wordt nauwelijks wat tegen gedaan."


Meer dan mee eens!

Hoog tijd dat daar eens serieus naar gekeken wordt en tegen opgetreden!

Wat overigens niet betekent dat Microsoft maar haar gang kan gaan.
Android is een veel groter risico. En al gerealiseerd dat als je bij een contact een huisadres en geboortedatum hebt, dat WhatsApp hier ook bij kan? (En Google ook, als je die spullen in het Google adresboek zet).
(Ziggo heeft overigens caldav en carddav op hun mailserver; volgens mij zitje dan beter qua privacy al heb je op Android wel sync adapters nodig).
Voorbarig wat IK roep? 8)7

Joh, rondom Huawei is een halve handelsoorlog aan de gang op basis van wat vermoedens! Ja, ik ben dus naar mijn mening terecht van mening, dat Microsoft milder wordt behandeld dan Huawei.

Dat is wat anders dan eens op de vingers getikt worden, voor aangetoonde overtredingen van heel begrijpelijke regels & wetten, waar een bedrijf als Microsoft schijnbaar lak aan had.

[Reactie gewijzigd door robbvdb op 27 augustus 2019 17:40]

Het is ook de vraag waar die emailadressen, wachtwoorden etc. voor verzameld worden.
Is dat om de werking van het één en ander te controleren? Of gaat het hier om de synchronisatie van o.a. je adresboek en inloggegevens met Onedrive, als back-up of om het op meerdere apparaten te gebruiken? Is het het eerste, dan ben ik zeer benieuwd waar dat voor nodig is. Is het het tweede, dan gaat het om functionaliteit waar je voor kiest (of er voor kiest om het niet uit te schakelen op het scherm dat langs komt wanneer Windows geïnstalleerd of geüpdatet wordt).
En ook , al heb je iets te verbergen dan gaat jouw redenering op.
Ik zeg niet dat we onze ogen moeten sluiten, maar ik vind het komisch hoe sommigen uit de lucht komen vallen en full-caps ragen op Microsoft, zonder zich zorgen te maken over andere bedrijven. Met name Facebook en Google lijken me een pak erger.

Als voorbeeld: ik was laatst in de VS voor een maand. Ik heb een gmail/google-account op mijn telefoon, echter is gmail niet mijn gebruikte e-mailadres (ik gebruik het enkel als google account maar niet als mail account, daarvoor gebruik ik nog steeds hotmail). Ik heb dat e-mailadres dus helemaal niet gebruikt om mails te versturen in die periode in het buitenland. Toch duurde het niet lang (na enkele weken) voor ik gerichte reclame kreeg toegestuurd op dat mailadres. Erg bedenkelijk vind ik dat. Mijn locatie wordt vergaard (door Google en vast andere apps), en samen met mijn e-mailadres wordt die informatie doorgegeven aan derden, zodat ik op een of andere spam/reclamelijst terecht kom. Fishy, vind ik dat.

Het is vast persoonlijk, en ik heb er geen harde bewijzen voor, maar mijn subjectieve vertrouwen in Microsoft ligt toch nog een pak hoger dan in de andere twee genoemde bedrijven.
Dat is geen informatie die Google zal verkopen. Die informatie is veel te kostbaar voor ze en ik denk dat ze daar zelfs in de VS regels mee zouden overtreden.
Wat misschien wel zou kunnen is dat Google via de locatiedata weet waar jij bent en dat het in de VS toegestaan is dat zij namens bedrijven emails mogen sturen naar gebruikers die aan een bepaald profiel voldoen. Net zoals zij gericht advertenties kunnen tonen aan bepaalde gebruikers die een bepaalde website bezoeken.
Ik zeg niet dat we onze ogen moeten sluiten, maar ik vind het komisch hoe sommigen uit de lucht komen vallen en full-caps ragen op Microsoft, zonder zich zorgen te maken over andere bedrijven. Met name Facebook en Google lijken me een pak erger.
Waaruit maak je dat op? Dit artikel gaat specifiek over Microsoft, waarom zouden die 'sommigen' dan in hun comment hier over Google of Facebook moeten reageren? Het is toch ook niet de bedoeling om het tegen elkaar weg te strepen?
Wat heb je nou aan een comment in de trant van 'nou gelukking is Microsoft niet zo erg als Google' ? :?

Al die invloedrijke techreuzen moeten wat mij betreft goed onderzocht worden en worden aangepakt als dat nodig is. En het heeft geen zin om met whataboutisme smoesjes aan te komen zetten omdat je toevallig fan blijkt van een van die clubjes.
Je mist het punt dat ik maak. Mijn comment overstijgt dit artikel en is een reactie op hoe ik op verschillende artikels de reacties zie. Ik zeg net hetzelfde als jij. Ik deel ook mijn eigen ervaring, iets dat ik zelf heb meegemaakt. Dat is geen fanboyisme meer maar een (subjectieve) gegronde werkelijkheid. Die zal voor iedereen anders zijn, maar het is de reden voor mijn mindere vertrouwen in Google. Bij Microsoft heb ik nooit zulke issues gehad. Dat wil niet zeggen dat ze niets verkeerd doen, maar alleszins dat ik er (nog) geen last van heb ondervonden.
En wat denk je van leesbevestigingen. Een goede mailclient onderdrukt het laden van afbeeldingen in mails, zodat de verzender niet kan zien of je mail hebt gelezen. Behalve...
Het probleem is, dat als je bij Microsoft inbreekt, heb je de poppen aan het dansen, maar Microsuft steelt wel ongevraagd al jou gegevens en dat klopt voor geen meter. Ook zij hebben zich aan internationale regels te houden. Maar als bedrijven zich machtig voelen, denken ze zich alles te kunnen permitteren. Met Linux kan je zo goed als alles doen met wat je met W10 kan doen, daarom denk ik dat meer dan de helft van W10, bestaat uit het verzamelen van data.
hoezo ongevraagd? kan mij herinneren dat bij elke installatie die ik doe behoorlijk veel vragen krijg van wat ik wil delen.
en ''meer dan de helft van win 10 bestaat uit het verzamelen van data'', kan je dat even onderbouwen?

Er zijn trouwens ook linux distro's geweest / er zijn er nog die data verzamelen (afhankelijk van hoe up to date je distro is)
Ik kan mij inderdaad herinneren dat Canonical zich ook niet altijd zo netjes aan de regeltjes houdt. Zo had je een aantal jaren geleden het hele Amazon fiasco waarin searchterms rechtstreekts naar Amazon gestuurd werden en een deel van de informatie nog niet eens encrypted was. Microsoft wordt redelijk onder de loep genomen, kunnen we dit van besturingssystemen zoals bijvoorbeeld Ubuntu ook zeggen?

[Reactie gewijzigd door Archcry op 28 augustus 2019 09:07]

Nu zal Microsoft niet data verzamelen rechtstreeks voor de verkoop (zoals Google bijv.) en daarom vind ik het iets minder een probleem als MS het doet, maar als nog is het niet prettig dat er zo veel data van je verzamelt wordt. Na een re-install van Windows ben ik minuten bezig om alle instellingen door te lopen om data delen te minimaliseren, diagnostiek op basic, geen locatie delen en weeet ik wat allemaal nog meer.

Niet dat ze veel keus hebben denk ik, maar ik vind het wel goed om te horen dat Microsoft actief meewerkt.
Microsoft is ook ernstig streng met de data die ze binnentrekken.

Crash logs bv, waar gevoelige data in kan zitten (want er wordt vaak geheugen data meegestuurd bv), kan alleen door een select aantal medewerkers ingezien worden, op een secure afdeling waar je niet zo maar binnen komt, je ook niet zo maar met opslag oid naar buiten loopt etc.

De phone home data wordt ook opgeknipt en komt -doorgaans- ook enkel op de afdelingen die het nodig hebben en je kan als personeelslid de data ook niet zo maar inzien. Overal is ook een 'papertrail'

MS regelt dit intern naar mijn gevoel ook een heel stuk beter en is hier veel stricter mee dan de meeste andere techbedrijven. Ook bv met dat ze Skype berichten naluisteren, MS regelt dit netjes intern terwijl een Apple zoiets uitbesteed.

@XiniX88 Dat is alleen informatie die door Bing Ads zelf verzameld wordt, en dit wordt anoniem of op advertisement ID verzameld. Niet op gebruiker of andere informatie.

[Reactie gewijzigd door batjes op 27 augustus 2019 15:23]

En de paste-errors in Calc dan? Als je gevoelige data in je paste buffer hebt en een paste doet in calc ging dit toch als telemetry gewoon mee.
Ja,maar als ik per ongeluk een mail stuur met gevoelige data naar de verkeerde persoon moet ik een melding doen bij de ACM. MS hoeft dat dus niet bij een paste fout?
Nee, de eindgebruiker moet dat, of het bedrijf waar de eindgebruiker werkt. MS maakt geen paste fout...
Je doet nu een claim dat de gegevens bij MS liggen.
Kun je dat ook aantonen dat zij nu die een reeks getallen bezitten die zijn van je BSN-numner?
Apple was ook streng rond privacy - tot bleek dat ze met Siri 't zelfde deden als de rest. Skype en Cortana voor Xbox - zelfde verhaal dan van de kant van Microsoft. Dus waarom zou het deze keer anders zijn? Vertrouwen geschonden bij mij - blijft vertrouwen geschonden.
En toch hebben ze die data. Wat als er wordt ingebroken? Wat als een medewerker op onderzoek uitgaat? Wat als de geheime dienst van een land probeert om iemand te bespioneren langs deze weg?
Microsoft verkoopt met Bing ook ads.
Google verkoopt geen data, wel advertenties.
Omdat er in Windows nog veel meer instellingen zijn waar je tijdens set up niet om wordt gevraagd (diagnostiek (basic/full) inderdaad wel ja (neem aan dat je dat voorbeeld ook in je hoofd had).
inderdaad.
moet ik jullie zeggen wat ze nog verzamelen ?
Informatie over het typen/ spraak & natural language input. ( pen input ed)
en ja dit zal ook nagelezen / beluisterd worden door mensen. als zal het beluisteren momenteel on hold staan.
Dit is heel normaal en je geeft daar al dan niet toestemming voor.
Als je typ gegevens deelt, wat trouwens ALTIJD bij alle alpha & beta versies van windows sinds 95 (voor zo ver ik weet ) het geval was. met uitzondering van de huidige W10 beta builds , daarvan ben ik het niet meer zeker.
Als je dergelijke dingen gebruikt, dan weet je dat , of zou je moeten weten, dat dit beluisterd/nagelezen kan worden.
en ja als je dus paswoorden email adressen typt/schrijft in de niet daarvoor bedoelde velden (bvb notepad ) dan zijn die natuurlijk avg gevoelig.
Zolang er een speciale versie vereist is voor de Rijksoverheid, kun je er donder op zeggen dat ze standaard teveel verzamelen.
Zal me wel weer ver in de MIN zetten, heb ik volslagen maling aan, men zet mij niet in de min als men dit doet maar zichzelf juist.

WIE is er naief hier, iedereen hier gezien de krokedillentranen die hier gehuild worden ?

DAT is eerder de hamvraag hier,want immers Win10 is een service geworden en zodoende is alles voor de rest een verdien model geworden qua APP, te beginnen bij WIN10 zelf.

Dat wist toch iedereen al toen WIN10 uit zou komen of niet dan - - - - niet - dan is men wel heel naief hier. En als dat niet bevalt, Windows is maar 1 van de spelers op OS gebied, ga dan naar een andere toe ipv hier te blijven doorzagen over het geliefde Win10 dat dit een mislukking zou zijn, niet WIN10 ius dat maar degene die WIN10 bedient is de mislukkeling juist - men heeft zich niet juist laten informeren, zoals gewoonlijk.

Niemand hier zegt dat je moet blijven, je kan zo vertrekken, je zult niet tegengehouden worden.
Maar nee hoor, doorzagen over en op WIN10 met al zijn .......... gebreken .... wat nou, jullie hebben zelf een gebrek eerder, men kan alleen maar treuren over het oude vertrouwde Win7 welke totaal hopeloos verouderd is geworden, een oud log lijk wat een samenraaapsel was geworden van fossiele 16 32 64 bit apps waarin zelfs de 8 bits APPS nog steeds kon werken met wat simpele aanpassingen.

Zo is WIN7 letterlijk een gruwel geworden, win8 een probeerseltje, VISTA deed het iets beter maar was qua vergelijk "een hamer met alleen kromme spijkers om daarmee een kast in elkaar te kunnen zetten, met als resultaat dat deze telkens in elkaar donderde" - en dat benoemde MS een OS, BAH dus.


Moraal van dit alles.

De doorsnee nederlander, ja expres met een kleine 'n' is nu eenmaal een leek letterlijk gezien, koopziek, alles moet makkelijk zijn, men snapt er totaal niets van en het moet gewoon werken - punt.

Computers zijn nu eenmaal moeilijk - het is nu eenmaal een technisch product waar VEEL haken en ogen aan zitten qua ondersteuning waarbij simpel even een PC kopen en dan moet tie het gewoon doen, zit er nog steeds niet gewoon in. Deze leken hebben nog steeds ondersteuning nodig, laten wij die dan ook gewoon bieden ipv voortdurend te muggeziften en klagen over zaken die totaal niets helpen.

We rijden onszelf er alleen maar mee in de wielen ermee, dat is wat hier nu gebeurd.

Hou er mee op, het helpt totaal niets.
Gelukkig gebruik ik een outbound firewall block by default policy en custom NTLite processed image ;-)
O&O shutup kan ook nog, en als je een beetje experimenteel bezig wilt zijn zijn er tig smaakjes Linux die niks verzamelen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True