Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft: 71 procent van Windows 10-gebruikers stuurt volledige telemetrie door

Door , 314 reacties

Microsoft heeft bekendgemaakt dat 71 procent van de Windows 10-gebruikers ervoor kiest om de volledige diagnostische gebruiksinformatie door te sturen. Het bedrijf zegt dat deze gegevens behulpzaam zijn bij het verbeteren van Microsoft-producten.

Microsoft zegt dat het bedrijf overwegend positieve feedback heeft gekregen op de wijzigingen die in de Windows 10 Creators Update zijn doorgevoerd; volgens Microsoft kunnen gebruikers sinds deze update beter geïnformeerde beslissingen maken over hun privacy.

In april publiceerde Microsoft een gedetailleerde lijst van de gegevens die Windows 10 online doorstuurt. Ook werden er korte beschrijvingen toegevoegd van de verschillende privacyinstellingen. In maart voerde Microsoft een wijziging door, waardoor een privacymenu werd getoond bij de installatie van de Creators Update van Windows 10.

Volgens Microsoft is de introductie van een privacydashboard op het internet ook positief ontvangen; het dashboard zou al door meer dan 23 miljoen gebruikers zijn bezocht. In januari voerde het bedrijf een privacydashboard in voor het besturingssysteem, na een actie van de Zwitserse privacywaakhond FDPIC. Europese privacytoezichthouders, waaronder de Autoriteit Persoonsgegevens, startten in februari een onderzoek naar de verwerking van persoonsgegevens in Windows 10.

De Franse privacywaakhond CNIL begon vorig jaar een procedure tegen Microsoft, omdat het bedrijf via Windows 10 excessief veel data van gebruikers zou verzamelen. Daarbij zouden de gegevens onvoldoende beveiligd zijn en zou er bijvoorbeeld onvoldoende informatie worden gegeven over het plaatsen van cookies. Echter, eind juni trok CNIL de procedure weer in, mede omdat Microsoft inmiddels nog maar de helft van zijn gegevens via de telemetie op basisniveau zou verzamelen. De gegevens die nu nog verzameld worden, zijn strikt nodig voor de werking van het besturingssysteem, aldus de organisatie.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

07-08-2017 • 21:29

314 Linkedin Google+

Reacties (314)

Wijzig sortering
Dat ze er voor kiezen vind ik een beetje stom verwoord, ik gok dat de meeste mensen niet eens echt goed gelezen hebben en gewoon doorgeklikt hebben.

Ik weet dat je er dan technisch gezien voor kiest, maar als je kijkt hoeveel mensen algemene voorwaarden lezen dan denk ik dat je het niet echt actief kiezen kunt noemen.

Als ik mij niet vergis staan de vinkje ook standaard aan. Kunnen ze beter mensen niet door laten gaan tot ze ja of nee kiezen.

Zelf heb ik DoNotSpy10 gebruikt om mijn settings goed te zetten.

Edit:
Foutje, ik heb geen DoNotSpy10 gebruikt maar ook O&O ShutUp10 zoals @LocK_Out reageerde.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 7 augustus 2017 22:52]

Moeite doen om zaken uit te zetten terwijl jouw gegevens gewoon vallen onder de beveiliging/bescherming zoals die door de EU wordt opgelegd per eind mei 2018. Het is dus een dubbel gevoel; aan de ene kant kiezen veel mensen er dus voor dat de bepaalde data niet willen doorsturen naar Microsoft maar tegelijkertijd wil je als burger niet meewerken aan EU-wetten waar je, in de basis, zelf een stem in hebt gehad.

Zoals al jaren aan de orde is; MIcrosoft is het enige bedrijf wat proaktief en "openbaar" meewerkt aan de wetten die in de EU gelden of worden ontwikkeld. Niet alleen in dit geval, de telemetrie-gegevens van Windows, maar ook al langere tijd omtrent de online-produkten zoals Office365, hosted Exchange, Azure-services en dan met name compliant met persoonsgegevens en bankgegevens (in de breedste zin van het woord).

Let wel; ik zeg zeker niet dat ik de houding van Microsoft toejuich of afkeur omtrent de verzamelde gegevens in Windows 10 maar vooralsnog doen bedrijven als Google, Facebook en Amazon niet 100% mee aan de geldende wetten.
Het gaat mij dan ook niet om het feit dat Microsoft zichzelf aan de regels houdt maar er om dat wanneer een optie standaard aan staat de minder technische mensen gewoon akkoord gaan.

Wanneer je dan zegt dat die personen "kiezen" om de gegevens te delen vind ik dat iets te kort door de bocht.

En wanneer er wetten worden aangenomen wilt dat nog niet zeggen dat ik persoonlijk ja heb gestemd op het aannemen daarvan. Ik mag altijd nog zelf bepalen of ik het wil delen of niet. En ik hoop dat dat ook nooit veranderd.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 7 augustus 2017 23:47]

De teksten waren in de update van maart in het verplichte venster wat je moest doorlopen, zo eenvoudig opgesteld dat zelfs mijn moeder van 50+ het snapte. Dus om nou te zeggen dat alleen technische mensen het snappen is niet echt correct.
Ben ik het mee eens:

Wat vooral ook meespeelt denk ik, is dat bij installatie van Windows 10 Pro/Home je een linkje moet aanklikken om bij die extra privacy instellingen te komen ... dat linkje is nogal klein in een hoekje gedrukt, en zeer zeker lang niet alle privacy gevoelige instellingen komen daar aan bod.

Dus ook al ben je voorbij dat onderdeel, een hoop zaken worden na installatie toch nog steeds door gegeven ... als je verder niets daar aan doet ...

Ik gebruik zelf een Raspberry Pi met Pi-Hole om in ieder geval via DNS alvast wat zaken te blokkeren, aangezien de privacy tooling in Windows bijvoorbeeld de hosts file NIET gebruikt voor DNS resolving.
(Er kunnen natuurlijk ook harde ip-verwijzingen zijn, maar dat moet ik nog even uitzoeken.)
Behalve dan dat het de andere verborgen "helft" dus alsnog gewoon niet beschikbaar stelt en ook niet uitschakelt. Hetgeen dus blijkt als je een programma als ShutUp10 daarna nog even draait.

Dat doet de gemiddelde moeder dus niet en er zijn ook maar weinig moeders die zich aan het register of de policy editor wagen.
Die minder technische mensen is nou precies de doelgroep waarvan MS het liefste wil dat die al de telemetry data aan heeft staan. Dat is exact de groep die het uit zichzelf never nooit aan zou zetten.

Het kiezen staat trouwens groot en breed uitgebeeld tijdens de Windows 10 setup. Echt in your face krijg je een scherm met privacy instellingen en of je dit standaard wilt, of aan wilt passen. Je kunt hier niet omheen zonder duidelijk te kiezen voor default telemetry of aangepast.
kunnen we ook omdraaien,
wanneer de optie standaard uit staat zullen de minder technische mensen hem laten staan ipv aanpassen kiest men er dan ook actief voor. nee dus.
Er is wel een verschil tussen de door jouw genoemde bedrijven. Ik ben een betalende Microsoft klant. Ik heb mijn Windows en mijn Office pakket gewoon gekocht in de winkel. De andere partijen bieden 'gratis' diensten aan die je in feite met het opgeven van je privacy betaald.
Windows 10 was ook even gratis.
Nee je had een betaalde windows versie nodig om de update te kunnen installeren.
De update was dus gratis maar windows zelf niet.
maar tegelijkertijd wil je als burger niet meewerken aan EU-wetten waar je, in de basis, zelf een stem in hebt gehad.
Afaik gaat het om mijn gegevens, en als ik die van de EU niet zou mogen delen met anderen, dan maar tegen de wet in, ik weiger deel te nemen aan een dergelijk privacy fascisme.
Maar volgens mij is dat (nog) niet de intentie van de EU.
Subtiel, op een haartje na een Godwin ontweken ;)

Maar serieus. Jij moet lekker delen wat je wilt. Maar het privacy kamp wil met name dat mensen zich bewust zijn van wat er gebeurd met de gegevens die vaak onbewust gedeeld worden. De keus blijft aan jezelf of je het dan wilt delen. Met name de asynchrone machtsverdeling tussen individuen en bedrijven/overheid is zorgelijk.
Zodra mensen over fascisme beginnen altijd dat Godwin-gedoe. Soms is iets fascisme zonder dat het wat met de nazis te maken heeft. Er waren ook andere fascisten, o.a. in Spanje en Italie, rond WO2, en tegenwoordig zitten ze overal en nergens, in overheden en bedrijven.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 8 augustus 2017 11:23]

Ik zeg ook dat het geen Godwin is met een knipoog. Grapje en zo, geen stress. ;)
"op een haar na", blijkbaar is dus alles wat met fascisme te maken heeft voor jou al bijna een godwin. daarmee bagatelliseer je serieuze bezorgdheid

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 8 augustus 2017 12:03]

Dikke off topic. Maar goed ik reageer maar. Op een haar na is refererend aan het feit dat Italië grensde , hence de op een haar na, aan Nazi Duitsland. Italië waar het fascisme van oorsprong vandaan komt.

Ik bagatelliseer helemaal niks. Ik maak me alleen wel slightly zorgen dat een grap opeens niet meer kan. Dit is tweakers, remember, niet de 2e kamer.

Daarnaast vraag ik het me af om te stellen dat het smaakvol is om fascisme in een zucht te noemen met de privacy beweging. Nogal een paradox niet?
Ik begon over Italie, niet de gast waar jij op reageerde.

De privacy beweging gaat in tegen de (in mijn ogen fascistische) neiging die veel overheden en bedrijven nu hebben om maar alle data te verzamelen die ze kunnen verzamelen. We weten wat er in Nederland gebeurde toen de Duitsers kwamen en zo konden zien waar alle Joden woonden.

(dat is dus een godwinnetje)
ik vraag me zo ie zo af als 71 procent de volledige tekemetrie door stuurdt, dan zullen dat gebruikers zijn die er ook niks om privacy geven, ik bedoel als ze echt willen konden ze dit echt wel vinden hoe ze dit moesten oplossen, het is ook gewoon een kwestie van willen in plaats van mensen een optie te geven, want die optie bestaat allang hoor...

jij gebruikt DoNotSpy tool, is prima!
maar voor het zelfde gedoe is een LOKAAL account bij windows meer als voldoende om de meeste privacy gebruikers tevreden te houden en die is echt niet moeilijk aan te maken, het is gewoon dat mensen ook wat moeite moeten doen en het echt willen dat hun privacy gewaarborgd blijft.
en een lokaal account aan maken in windows is echt binnen 3 minuten gedaan hoor en ik weet zeker dat er bij iedereen in de straat wil iemand is te vinden die weet hoe dit moet.
Niet enkel zullen ze geen benul hebben wat het betekent en hoe je het aanpast, zelfs mensen die er DOELBEWUST om alle setting aante passen om zo veel mogelijk privacy te hebben zijn er aan telkens er een windows update is:

Persoonlijk zie ik ELKE keer er een win10 update doorstroomt dat mijn settings gereset zijn naar de standaard, m.a.w. alles open en alle gegevens doorsturen naar Microsoft. Elke keer opnieuw. En dan ben ik elke keer weer een halfuur kwijt om alles opnieuw uit te schakelen... Dit zou eindelijk 'ns door de 'zogezegde' privacy organen aangepakt mogen worden. Maar ze zullen net als de voedsel controle organen wel 'gesponsord' worden.
Dit! Ik snap niet dat niemand een class action lawsuit begint hierover. Zo ook Windows Security Center en nog tig van die dingen. Elke keer staat die zooi weer aan.
Misschien is de voor de hand liggende reden het meest logische.
Telemetrie zit overal smartphones IOT ale die open source troep waarbij niemand aan te spreken is.
Moet je daar allemaal mee gaan kappen omdat er anders een te grote rechtsongeljkheid ontstaat.
als het werkt voor facebook, is het ook goed genoeg voor microsoft
O&O Shutup10 is ook een optie, vind ook duidelijker qua menu dan DoNotSpy.
Interessant. En hebben beide programma's echt alle mogelijke gevensoverdracht gedekt?
Als het goed is wel, er zijn immers maar liefst 3 opties om Telemetry uit te schakelen. Aan de andere kant begin ik nu weer te twijfelen, want ik heb zojuist dit artikel gevonden: https://www.howtogeek.com...ing-tools-for-windows-10/
Hmm ik ben een beetje sceptisch over dat artikel.
Microsoft uses the telemetry features to identify bugs and decide which features it should work on, not to steal your personal documents. So you may find these features are not as sinister as they might seem.

If you have a major philosophical problem with the fact that Windows 10 doesn’t let you avoid non-security updates or disable telemetry, don’t try to fix it. Instead, just switch to another operating system, like Linux or Windows 7 (or Windows 10 Enterprise, if your organization is eligible).
Uit het hele artikel spreekt een beetje de booschap, je moet erin berusten, en je kunt Microsoft best vertrouwen (heel Amerikaans!).

Ja, als je een powershell-script uitvoert dat onomkeerbare dingen doet, en het zorgt ervoor dat Windows Update nooit meer aangezet kan worden, dan is dat niet zo'n goed idee. Maar dat is niet O&O. En je loopt bij elk programma wat je installeert, wat het ook voor doel heeft, altijd een risico dat het iets doet waar je later spijt van krijgt.
Iedereen loopt op Microsoft te bashen over 'excessief' dataverzamelen, maar alleen vanuit onderbuikgevoelens. Niemand heeft ooit aan kunnen tonen dat Microsoft meer doet dan wat de quote zegt.
Er staat wel in de voorwaarden van Win10 dat MS bestanden vanaf jouw pc mag uploaden voor analyse oid.

Het is niet aan mensen om aan te tonen dat MS dit doet, het is aan MS om te zorgen dat het niet mogelijk is.
Dat kun je wel bij alles zeggen...
Maar het is aan de bashers om dat bashen te verantwoorden. Niet aan het slachtoffer om aan te tonen dat dat bashen zinloos is.
Ok een poging. en dan meteen een compleet MS programma MS Exchange.

De logfiles van exchange zijn een veelvoud van de mail database. dus 1 maitje van 1 kb kost 1kb plus minimaal 3 kb aan logfiles

Maar wie schrijft nog mailtjes van 1 kb dat was dos en ascii tijd nu dus exponentieel meer

En dan maar afvragen hoe het komt dat je ruimte tekort komt op je servers, En ga niet zeggen dat is on premises, dat is dus ook in de onlineversie. Niet normaal

Ideaal dat pi-hole :-)

[Reactie gewijzigd door Bardman01 op 8 augustus 2017 11:18]

Take it or leave it. Niemand is gedwongen om Windows te gebruiken. Niemand zeurt dat je geen Firefox kan gebruiken op een iPhone.
O&O shutup zet dingen alleen uit, alles is weer terug te zetten, er wordt zelfs een recovery point gemaakt. :)
Dat is inderdaad waar, mits je die optie voor het maken van een herstelpunt hebt aanstaan natuurlijk ;).
Meerendeel zoals skype ,update en defender web adressen worden dus niet geblokt in de hosts file
Ze staan remarked met uitleg , zelfs een aantal zoals ebay marktplaats div streamingdiensten
komen hier voor in aanmerking (met uitzondering van Disney)

En vergeet Nvidia niet met zijn telemetrie container

[Reactie gewijzigd door postbus51 op 8 augustus 2017 01:18]

Je moet inderdaad niet klakkeloos alles uitzetten, als je bijvoorbeeld afhankelijk bent van Windows Update en Microsoft Defender (ik denk de meeste thuis gebruikers), dan moet je dat niet disablen. Hetzelfde geld voor access to wireless etc.
Ik twijfel zeer of de 71% uberhaupt weet wat het doet of dat ze het in het verleden hebben uitgeschakeld, maar dat Win het in de loop van de tijd weer aanzet.

Ik gebruik zelf al sinds de release van win 10 O&O Shutup.

Helaas heeft Windows de gewoonte om veel instellingen na een grote update weer terug te zetten. Zo ook telemetrie..

Dit is met de release van Windows 10 CU gelukkig wel minder geworden.

[Reactie gewijzigd door robertjan88 op 7 augustus 2017 22:42]

Ik kom er ook net achter dat ik zelf O&O ShutUp10 heb gebruikt. Ik wist de naam niet meer en dacht dat het DoNotSpy10 was na googlen.

Heel fijne applicatie inderdaad!
Iedereen moet doen wat hij zelf wilt en tijdens de setup van Windows moet je duidelijke keuzes maken over telemetrie. En als Microsoft geanonimiseerde gegevens wilt om hun producten te verbeteren is dat aan iedereen vrij om te kiezen. Sterker nog, tegen de trend op tweakers in, heb ik het gewoon aangezet.

Is het jullie niet opgevallen dat Windows ontzettend stabiel is geworden sinds de xp/vista periode? Een ontwikkeling die waarschijnlijk nooit bereikt zou worden zonder de automatische telemetrie data.
Ja dan schakel je al die opties uit tijdens de installatie, staan ze na de update weer aan. Hoe noem je dit soort "keuzes" dan? Kan je net zo goed dummy toggle buttons maken heeft hetzelfde effect.

Tuurlijk is het goed dat de crashlogs verstuurd worden, maar daar blijft het nooit bij.
Kan je net zo goed dummy toggle buttons maken heeft hetzelfde effect.
Zoiets hebben ze al eens geprobeerd met het W10-update/upgrade venster in de oudere Windows-versies.
Het kruisje betekende ineens een tijdje "OK" i.p.v. "annuleren" ... Dat werd niet echt gewaardeerd dus doen ze het toch maar op de "iets minder" schofterige manier. ;)
Inderdaad. Zolang het geen opt in systeem is, ga ik er van uit dat niemand er voor gekozen heeft.
Als het een opt-in was geweest had ik me er voor aangemeld. Ik weet hoe belangrijk het is om praktijk data te hebben om een product als Windows zo stabiel en veilig mogelijk te krijgen. Ik heb een gratis licentie van Microsoft gekregen en ik ben best bereid daar iets voor terug te doen.
Ah! Je bent dus omkoopbaar.

Daar kan wel eens een straf op komen te staan.
https://www.bijzonderstra...oping-een-stap-voorwaarts

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 8 augustus 2017 00:33]

Microsoft heeft hem niet gevraagd om zich aan te melden. Dus dat kan je niet als omkoping zien.
Microsoft heeft hem een gratis product aangeboden, wat later geld ging kosten, en vervolgens krijgt hij het verzoek om data te delen.

Als je een politicus een gratis vakantie aanbiedt, en vervolgens om een gunst vraagt, dan is dat omkoping (tenzij je in Amerika woont, daar moet er een 'quid pro quo' expliciete transactie aan te pas komen, dat hebben die politici daar goed geregeld voor zichzelf)

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 8 augustus 2017 11:29]

Oneens. Er is hem niks verzocht. Hij deelt data, of doet dit niet. Net als de persoon die er voor moet betalen.
Malwarebytes blokkeert het.
De denkfout voor zover ik kan bepalen zit hem inderdaad in dat er standaard vinkjes bij staan, in plaats van een tweetal fisieke knoppen die tonen "Submit user data" en "Do not submit data".
Zoals je benadrukt, men leest de voorwaarde niet, wij(de gebruikers) zijn zo gepavloft om kwakkeloos maar "JA" en "OKAY" aan te klikken alsmede worden we zo plat gebombardeerd dat (blijkbaar 71%) het gros zich er niet meer over buigt.

Microsoft blijft een winst-zoekend bedrijf met waarschijnlijk investeerders, die vinden dit soort kreten en cijfers leuk om te zien, maar voor zover ik weet, zolang "Algemene Voorwaarden" niet representatief zijn aan 90% van -ALLE- software, dus specifiek aan het pakket in kwestie, denk ik niet dat hier veel verandering in gaat komen.
Uitbuiting van de ongeinformeerde menigte blijft de normaalste zaak van de wereld.
Tuurlijk meeste mensen zijn gewoon digibeet. Probeer aan de gemiddelde gebruiker group policy uit te leggen.

Is ook niks mis mee, niet iedereen vindt het leuk om een hele dag Windows aan te passen.
Als ik het filmpje bekijk van die O&O ShutUp, doet dit me een beetje denken aan X-Setup (X-Setup Pro is the ultimate in system configuration or tweaking as some people would say. It covers all types of options and has many useful features)
(http://www.majorgeeks.com/files/details/x_setup_pro.html)

Heb dat nog gebruikt ten tijde van Windows XP om bepaalde dingen te tweaken en te configureren.
Alles bewaard als een reg file, en de reg file gebruikt op andere computers in het netwerk die ook Win XP draaiden. Sinds Windows 7 ben ik er van af gestapt. Altijd X-Setup herinstalleren, dingen zoeken, testen, etc... :-)
DuckDuckGo heeft ook aardige tips op hun site staan: https://spreadprivacy.com...privacy-tips-4f1e73c1987d
Bedankt voor je link :) Voor de mede-tweakers die Cortana al aan hebben staan en uit willen zetten: https://www.howtogeek.com...le-cortana-in-windows-10/. De manier waarop dit beschreven was in het artikel die jij beschreef werkte bij mij niet (waarschijnlijk nieuwere build).
ik vraag me zo ie zo af als 71 procent de volledige tekemetrie door stuurdt, dan zullen dat gebruikers zijn die er ook niks om privacy geven, ik bedoel als ze echt willen konden ze dit echt wel vinden hoe ze dit moesten oplossen, het is ook gewoon een kwestie van willen in plaats van mensen een optie te geven, want die optie bestaat allang hoor...

jij gebruikt DoNotSpy tool, is prima!
maar voor het zelfde gedoe is een LOKAAL account bij windows meer als voldoende om de meeste privacy gebruikers tevreden te houden en die is echt niet moeilijk aan te maken, het is gewoon dat mensen ook wat moeite moeten doen en het echt willen dat hun privacy gewaarborgd blijft.
en een lokaal account aan maken in windows is echt binnen 3 minuten gedaan hoor en ik weet zeker dat er bij iedereen in de straat wil iemand is te vinden die weet hoe dit moet.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 8 augustus 2017 11:08]

Ik gebruik in 'mijn' bedrijfsnetwerken (en thuis ook) een PiHole server. Een virtuele linux machine (of rpi) met minimale specificaties is al voldoende en dat blokkeerde tot mijn verbazing echt veel, tot wel 10% van alle requests.

Mijn top sites die geblokkeerd worden zijn:
settings-win.data.microsoft.com
vortex-win.data.microsoft.com

Dat is van 1 Windows 10 cliënt (van de 30...)

Ook Google Android apparaten communiceren maar wat graag naar allerlei google analytic achtige services.

Je hebt het tegenwoordig gewoon nodig, wil je een klein beetje anoniem werken.
Voor de volledigheid zou ik deze er ook nog aan toe willen voegen ...

Spybot Anti-Beacon
Dit bedoel ik ik, WAAROM wel dat programma gebruiken en GELOVEN dat het ook DAADWERKELIJK je privacy uitzet??
Nou, dan zal ik maar de eerste zijn van mijn soort die zijn bek opentrekt: Ik ben er dus één die bewust alle telemetry aan laat staan. Ik geloof wel in het idee dat er soms meer informatie nodig voor productverbetering, kom maar op jongens! :Y)
Dat telemetrie handig is bij ontwikkelen weet ik donders goed, en dat je ontwikkelaars echt een plezier doet met die data ook. De ophef was (en is) niet dat de mogelijkheid wordt geboden, maar om het feit dat het standaard aan staat, de enorme omvang, er onduidelijk over geïnformeerd werd, en dat het niet geheel uit te schakelen is.
En dat is nog alleen de telemetrie. Een andere steen des aanstoots is de verwevenheid met hun cloud-diensten: zoek-, keyboardgegevens die standaard gedeeld worden, online opslag van wachtwoorden, etc.
Het vereist allemaal heel veel vertrouwen en/of inzicht in wat er daadwerkelijk allemaal op de achtergrond gebeurt.
Precies. Als ik precies ik een tekstbestand kan zien wat er naar Microsoft gestuurd wordt, en er wordt uitgelegd waarom, wil ik misschien best wat categorieën automatisch laten opsturen. Zoals hoe vaak programma's crashen, hoeveel uur het OS aan heeft gestaan in een maand, welke Microsoft programma's niet gebruikt worden, hoe vaak er op de start-knop gedrukt wordt. Maar veel andere dingen dan weer niet, zoals welke programma's er geïnstalleerd staan, of welke knoppen ik indruk op mijn toetsenbord...
Dat kan makkelijk terug gekoppeld worden, wat een rare vraag. Voor het daadwerkelijk versturen van zijn gegevens gewoon een overzicht tonen wat er verstuurd word...
Hoe weet je dat? Misschien zijn ze alvast data aan het verzamelen om in die markt te kunnen stappen.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt?
Ik behoor tot die 29% die alles uit heeft gezet en het minimale van minimale doorgeeft :+
Letwel dat die 29% niet alleen bestaat uit mensen die alles uitgezet hebben maar dat daar ook mensen tussen zitten die slechts een deel van de telemetrie doorsturen.

Persoonlijk heb ik per item van de telemetrie afgewogen of ik het privacy gevoelige informatie vindt. Alle items die ik niet gevoelig vond deel ik met liefde omdat mijn product er uiteindelijk alleen maar beter van kan worden.
Ach ik heb het meeste uit gezet, zo dat niks door gestuurd woord naar Microsoft, gaat ze trouwens geen bal aan.

Hier een goed stuk hoe je alles uit zet en niks meer door stuurt:

https://www.youtube.com/w...7GjEkKzRGGV3qWGGbpaqEgn29
tot de volgende update
Geen kritiek op je reaktie, maar waarom in een YT filmpje vraag ik me af.

M.i. werkt het beter om de tips in een tekst bestand te zetten aangevuld met enige schermafdrukken.
Je leest de info, ziet de schermafdrukken, wat m.i. veel beter tot een persoon doordringt, veel minder tijd kost. De gegeven uitleg in tekst met schermafdrukken heb ik al 3 keer goed doorgenomen, er blijft méér "hangen", dan de tijd die de video kost.

Je mag me gerust ouderwets noemen, maar dat werkt bij mij in elk geval veel effektiever!
Ja maar een link naar een YouTube video gaat veel makkelijker dan allemaal screen shot's gaan maken en hier te plaatsen, vandaar de link naar deze goed gemaakte video hoe je het moet dan.
Ik ben het helemaal eens met jouw maar als ik de jeugd bekijk dan leren zij sneller van een YT filmpje dan "ons" systeem dus ik denk dat hier een generatiekloof zit


Klein voorbeeldje mijn zoon van 18 wil voor het eerst in zijn leven een stropdas inelkaar stroppen
Vanaf het moment van het pakken van zijn telefoon om YT te openen tot dat alles goed om zijn nek zat 90 sec.

Tja dat redden wij niet met screenshots ;)
Dat het product er beter van wordt... ik betwijfel het. Microsoft doet toch zometeen weer een complete grafische overhaul terwijl features die ik al jaren mis er nog steeds nier inzitten (allerlei vensters zoals IP properties dialog die je al vanaf Windows 95 niet kunt resizen om maar wat te noemen). Ik heb echt niet van een miljard gebruikers telemetrie data nodig om te zien dat dat beter kan. Zo ook alle bugs in Internet Explorer destijds. MS doet gewoon wat het wil is mijn ervaring. Ze gebruiken die telemetrie data als/wanneer/zoals het hun uitkomt.
Door de telemetrie weten ze dat 0,0001% van alle gebruikers in die dialogen komt en dat het dus pure verspilling van recourses is om daar wat aan te veranderen.
Dat jij daar als tweaker iets vaker zit is niet iets waar ze bij Microsoft rekening mee zullen houden.
Je bedoeld dus dat enkele 10 000 mensen die geïnvesteerd hebben in een MS licentie een marginale minderheid is die gerust genegeerd mag worden? Reken even uit hoeveel ontwikkelaars je daarmee kunt betalen...
Als jij als gebruiker echt actief wil deelnemen aan het verbeteren van Windows, ga je dan akkoord met hoe m'n bij MS telkens de desktop ervaring opnieuw wil uitvinden? Vind je het echt zo'n goed idee dat m'n Paint3D door je strot duwen? Vind je het echt OK dat jouw centen daar naartoe gaan?
Er is genoeg ruimte en er zijn genoeg manieren om Windows goed te maken zonder account of dergelijke telemetrie.
Ik bedoel dat een probleem waar 90% van de gebruikers regelmatig tegen aan lopen misschien een hogere prioriteit heeft dan een venster dat niet te resizen valt en dat slechts een enkeling zal zien en dan waarschijnlijk nog slechts zeer zelden.
Bedoel je de 0.0001% van alle mensen die kon die venster uberhaubt vinden in die puinzooi van de UI? Ik zou juist naar die groep aleen luisteren :)
Als je nog minder wilt doorgeven, kan ik je dit programma aanraden: O&O Shut Up 10: https://www.oo-software.com/en/nl/shutup10
More control over your operating system
  • Adapt your security settings
  • Protect your privacy
  • Control location services
  • Control Windows Updates
  • Do not pass on your user data and diagnostics
De ironie op de website onder de privacy verklaring...
Data concerning your computer hardware and software will be automatically collected by O&O and might be passed on to other websites within the O&O website group. This data can include the following: your IP address, browser type, domain name, access type and relevant web addresses. This data will be used by O&O for maintenance purposes, to guarantee quality and to produce general statistics about the use of its websites.
Weet jij of O&O ook echt de hele gegevensoverdracht volledig dekt? Hierboven heb ik dezelfde vraag gesteld, ook vergeleken met Do Not Spy 10; misschien handig om daar te reageren als jij dit weet / zin hebt om te reageren.
Cerberus_tm in 'nieuws: Microsoft: 71 procent van Windows 10-gebruikers stuur...
Droom maar verder. Er is geen enkele tool die de gegevensoverdracht volledig dekt of stopt. Ja het kan wel maar dan moet je er een stevige losstaande firewall tussen zetten. Letterlijk elke service file heeft nu een phone home functie ingebouwd en daar zit het probleem, dat kun je niet simpel uit zetten zonder het hele OS te slopen.

Ik raad mensen aan is met tcpview te kijken, dan kun je simpel zien wat er allemaal gebeurt, wil je meer geavanceerd gebruik dan wireshark.
Zolang elk tooltje dat je op je PC installeert ongemerkt je documenten folder en je email archief kan verzenden zal ik me niet zoveel zorgen maken dat Microsoft bijhoudt welke Windowsonderdelen ik hoe vaak gebruik.
Wie zegt dat Microsoft alleen bijhoudt welke windowsonderdelen jij gebruikt, het gaat allemaal een stuk verder dan dat. En zie jij de meeste tooltjes dan allerlei informatie verzenden, nu valt dat juist mee. ja je moet niet zomaar allerlei onzin installeren. Ik heb het idee dat het juist met de store concept veel erger gaat worden.
Ik heb geen idee. Net als iedereen die ik er over hoor. Maar dat gebrek aan kennis en feiten schijnt niemand er van te weerhouden om de meest wilde speculaties te uiten.
Alle speculaties gaan over wat Microsoft in het meest erge geval zou kunnen doen. Maar elk programma dat je installeert heeft volledige leesrechten op je HD en kan in het meest erge geval de complete inhoud van je HD uploaden, maar daar hoor je nooit iemand over.
Je hebt het over gebrek aan kennis maar dat speelt jou vooral parten hier. Als je het goed doet heeft niet elk programma wat je installeert overal zomaar leesrechten. Maar ik snap je punt alleen weten we van de meeste software redelijk of het te vertrouwen is. Juist dat store concept veranderd dit omdat het in de mobiele wereld heel geaccepteerd schijnt de zijn dat elke APP allerlei informatie weg sleept. Eigenlijk heel vreemd aangezien dat een veel meer gereguleerde omgeving is.

Ik denk dat we het er beide over eens kunnen zijn dat windows een functie hoort te hebben om alle telemetrie uit te schakelen. Wellicht de simpelste oplossing om een hoop te vermijden is nog de metered connecton aanzetten.
Je hebt het over gebrek aan kennis maar dat speelt jou vooral parten hier. Als je het goed doet heeft niet elk programma wat je installeert overal zomaar leesrechten.
Dan mag je mij uitleggen hoe ik voor een willekeurig windowsprogramma de leesrechten inperk.

Het gebrek aan kennis slaat trouwens op wat Microsoft allemaal wel of niet mee stuurt met de telemetrie. Daar heb ik nog van niemand een helder antwoord op gekregen, enkel wilde speculaties.
Nou het begint al door zelf als reguliere user in te loggen. Als admin heb jij overal rechten en een programma ook, verder ligt het er aan of een programma in de userspace wordt uitgevoerd of systeem rechten nodig heeft. Verder zou je met de rechten kunnen spelen, "explicit deny""voor de system account. En zo zijn er vast nog wel meer oplossingen.
Maar geen van die oplossingen voorkomt dat een willekeurig programma in mijn documenten kan kijken.
Ah, een losstaande firewall: bedoel je dan, op een apart apparaat dat tussen de computer en de router staat? Of kan het wel als je goede firewall-software in Windows installeert?
Ik zou willen zeggen dat het ook in windows kan bijv met glasswire maar lastig. Ik denk dat je met een losstaande firewall beter af bent desnoods met ssl strippende proxy er tussen om te zien wat die in werkelijkheid allemaal naar buiten pusht.

Maar hier heb je als consument natuurlijk niks aan. Die weet niet of nauwelijks wat telemetrie inhoudt,en zo komt Microsoft aan deze getallen.
Hmm het is lastig: betekent dat dat je dan waarschijnlijk toch gegevens lekt zelfs als je glasswire streng instelt? Omdat Windows om glasswire heen kan of zo?

Wat zou de beste optie zijn wanneer je geen fysiek losstaand apparaat ter beschikking hebt?
Ja dat kan altijd natuurlijk. ligt er aan op welke level glasswire werkt, als je bedenkt dat er bios malware bestaat die schijnbaar op eigen houtje kan communiceren zonder het OS te gebruiken of die intel management interface in CPU's die schijnbaar ook buiten het OS opereert durf ik niet te garanderen dat een software matige firewall po het systeem zelf alles tegenhoudt.

Misschien kun je een losse firewall geritualiseerd draaien of anders toch glasswire als beste alternatief. (en er zijn vast wel meer pakketten)

[Reactie gewijzigd door Terrestrial op 9 augustus 2017 11:48]

Ja, dat is inderdaad wat ik dacht.

Maar ergens hierboven las ik dat Windows zelf een aantal domeinen "hardcoded" heeft die het kan bereiken zelfs als ze geblokkeerd staan in het HOSTS-bestand. Zou Glasswire dat dan wel kunnen tegenhouden?
Ja in principe wel want dat is een firewall.
Okee, maar werkt zo'n software-firewall dan op een 'hoger niveau' dan Windows zelf, zodat hij in elk geval zeker alle verkeer van het OS kan tegenhouden? (Firmware moederbord/processor is natuurlijk een ander verhaal, inderdaad.)
Ik heb nog steeds dat bijv. de Photos of de Videos apps contact wil leggen met een Microsoft server. Die houdt mijn firewall tegen. Nu weet ik niet wat die apps proberen te doen op de achtergrond... maar ik hou het tegen. Al helemaal als ik ze niet eens opgestart heb.
Dat is eng want juist foto's en video's kunnen zowel privacygevoelige als bedrijfsgeheime informatie bevatten. Ik zie geen andere reden om standaard contact te leggen dan om de content te reviewen (kan bijvoorbeeld met het excuus dat ze een AI gebruiken om kinderporno te detecteren, maar zelfs als een dergelijke smoes zou kloppen, is het problematisch).
Mjah ik hou het nog positief dan, er van uitgaande dat er een crash reportje ofzo gestuurd wordt. Of een "hoeveel uren in gebruik".
Microsoft stelde een jaartje geleden dat X miljoen uur gegamed werd op Win10.

Maw Microsoft analyseert elk programma dat je draait.
Zou ik ook doen! Kun je die apps niet gewoon helemaal uitschakelen, en je eigen apps voor foto's gebruiken?
Dat zou je dan dus moeten controleren door letterlijk alles te analyseren wat de deur uitgaat. Ik heb (een tijdje geleden) eens met Wireshark gekeken wat er "allemaal" over het netwerk naar buiten gaat.

Verse boot van een kale verse W10-installatie, direct Wireshark starten en kijken wat er allemaal voorbij komt terwijl je denkt dat je pc'tje idle staat te niksen. Je slaat echt steil achterover van de enorme berg verbindingen die er gemaakt wordt met allerlei vage domeinen. Ik heb dat meerdere malen gedaan en steeds was het hetzelfde verschijnel.

Na het draaien van O&O (en wederom een verse boot) was al dat vage verkeer ineens compleet verdwenen.

Zonder echt de inhoud van packets te inspecteren zegt het nog steeds niet veel over eventuele gevoelige data die alsnog verzonden wordt via (bijv) het updateproces maar het is op zijn minst opmerkelijk te noemen dat de hoeveelheid netwerkverkeer met (iets van) 95% afneemt na het draaien van O&O.
Interessant! Dus buiten Windows Update zag je helemaal geen netwerkverkeer meer na O&O? Dan zou je Update gewoon uit kunnen zetten en eens in de maand een keertje draaien.

Je weet alleen niet of Windows dan misschien gedurende die maand gegevens van je opgespaard heeft die het dan eindelijk lekker naar Amerika kan sturen...
Er was uiteraard wel wat verkeer maar dat viel hoofdzakelijk onder het kopje "infrastructuur". Windows klept uiteraard ook met je router e.d. om de boel in de lucht te houden, etc. (die hebben ook een duidelijk andere kleur in Wireshark).

Verbindingen naar amazon-domeinen (of wat het ook alweer precies was), onverklaarbare microsoft-zooi (zoals bing.com terwijl je niks doet) en allerlei onherkenbare en ontraceerbare vage domein ranges verdwenen als sneeuw voor de zon.

Ik ben niet dom ofzo maar ik ben verre van een netwerkexpert op dat gebied. Anders zou het zomaar interessant kunnen zijn om daar een diepgaande analyse op los te laten (voor zover dat mogelijk is uiteraard). Ik heb dus niet uren of dagen zitten loggen en analyseren dus ik kan sowieso niet garanderen of Windows niet stiekem op andere momenten alsnog rare dingen doet.
Niettemin heb ik nog wel een aantal keren Wireshark ff voor de gein geopend (op diverse operationele momenten) en overduidelijk "verdacht" netwerkverkeer bleef uit.

Maar sowieso weet je dus alsnog niet wat Windows allemaal meestuurt als deze aleen al naar updates gaat zoeken. Of je dat nou handmatig doet of niet.
A, okee, dus je zag op het eerste gezicht wel communicatie met externe domeinen (zoals microsoft.com), maar het leken allemaal dingen die nodig waren voor het functioneren van Windows. En ook op latere momenten leek het mee te vallen.

Je weet inderdaad niet wat Windows allemaal meestuurt, en daarom lijkt het mij eigenlijk het beste om gewoon alle Internetverkeer te blokkeren voor Windows, behalve voor programma's die je ook echt gebruikt, zoals de browser of Dropbox of wat dan ook. En updates voor Windows kun je dan handmatig via de browser downloaden van de Microsoft Update Catalogue. Misschien is dat wel hoe ik mijn Windows 10 ga doen als ik mijn nieuwe computer heb, een schoon begin.

Nu alleen nog hopen dat er een manier is om echt alle verkeer te blokkeren in Windows, wat dus zoals boven gezegd niet kan via het HOSTS-bestand, waar Windows omheen kan.
Overigen opt-in of out blockerd niet alle spy tools van Microsoft. Ik gebruik dus "Spybot Anti-Beacon" via HOW TO GEEK werdt het in "Why You Shouldn’t Use “Anti-Spying” Tools for Windows 10" vermeld samen met andere software. Het voordeel van dit tooltje dat je acheraf ook de dingen ongedaan kunt maken voor eventuele updates of ander zaaken die nodig zijn.

Spybot Anti-Beacon

Enkele domeinen die anonieme informatie naar Microsoft terug stuurd en geblokkeerd worden door dit tooltje zijm:
  • vortex.data.microsoft.com
  • vortex-win.data.microsoft.com
  • telecommand.telemetry.microsoft.com
  • telecommand.telemetry.microsoft.com.nsatc.net
  • oca.telemetry.microsoft.com
  • oca.telemetry.microsoft.com.nsatc.net
  • sqm.telemetry.microsoft.com
  • sqm.telemetry.microsoft.com.nsatc.net
  • watson.telemetry.microsoft.com
  • watson.telemetry.microsoft.com.nsatc.net
  • redir.metaservices.microsoft.com
  • choice.microsoft.com
  • choice.microsoft.com.nsatc.net
  • df.telemetry.microsoft.com
  • reports.wes.df.telemetry.microsoft.com
  • wes.df.telemetry.microsoft.com
  • services.wes.df.telemetry.microsoft.com
  • sqm.df.telemetry.microsoft.com
  • telemetry.microsoft.com
  • watson.ppe.telemetry.microsoft.com
  • telemetry.appex.bing.net
  • telemetry.urs.microsoft.com
  • telemetry.appex.bing.net:443
  • settings-sandbox.data.microsoft.com
  • vortex-sandbox.data.microsoft.com
  • survey.watson.microsoft.com
  • watson.live.com
  • watson.microsoft.com
  • statsfe2.ws.microsoft.com
  • corpext.msitadfs.glbdns2.microsoft.com
  • compatexchange.cloudapp.net
  • cs1.wpc.v0cdn.net
  • a-0001.a-msedge.net
  • statsfe2.update.microsoft.com.akadns.net
  • sls.update.microsoft.com.akadns.net
  • fe2.update.microsoft.com.akadns.net
  • diagnostics.support.microsoft.com
  • corp.sts.microsoft.com
  • statsfe1.ws.microsoft.com
  • pre.footprintpredict.com
  • i1.services.social.microsoft.com
  • i1.services.social.microsoft.com.nsatc.net
  • feedback.windows.com
  • feedback.microsoft-hohm.com
  • feedback.search.microsoft.com
  • rad.msn.com
  • preview.msn.com
  • ad.doubleclick.net
  • ads.msn.com
  • ads1.msads.net
  • ads1.msn.com
  • a.ads1.msn.com
  • a.ads2.msn.com
  • adnexus.net
  • adnxs.com
  • az361816.vo.msecnd.net
  • az512334.vo.msecnd.net

[Reactie gewijzigd door Dragonetti op 8 augustus 2017 09:36]

Tjemig! En zelfs als die eindelijke advertentie-domeinen worden gecontacteerd wanneer je Windows gewoon normaal gebruikt?
Voor de mensen die (ongewild) tot de 71% behoren.

Typ in de zoekbalk Privacy in en zet bij Privacy Settings alles uit. Het kan ook handig zijn om dit af en toe eens te controleren. Soms komen er nieuwe dingen bij, bijvoorbeeld bij een nieuwe build, en zet MS die standaard gewoon lekker aan. Dus zelfs als je ooit eens alles uitgezet hebt kan het handig zijn eens te kijken of dit nogsteeds wel zo is.
Typ in de zoekbalk Privacy in en zet bij Privacy Settings alles uit.
Lekker slecht advies weer. Je bent je ervan bewust dat het overgrote deel van de Privacy instellingen te maken hebben met wat apps aan Windows mogen vragen en niet wat Windows zelf gebruikt, toch? De grootte meerderheid van de Privacy instellingen gaan over app permissies, permissies die, ondanks dat je ze in Settings aan apps geeft, alsnog bevestigd moeten worden zodra een app ze voor de eerste keer gebruikt. Je stelt hier letterlijk voor dat mensen maar klakkeloos toegang tot contacten en mails moeten ontzeggen van het mail app. En zelfs als het geen app-gerichte privacy instellingen zijn hebben we het over wat andere toestellen kunnen doen, het leren van je typgedrag voor Spel Check, etc. Dingen die de meeste gewoon willen aan hebben staan. De enige pagina's in de Privacy Settings die daadwerkelijk betrekking hebben tot Windows' eigen gedrag zijn General en Feedback & diagnostics.
Is het dan niet zo dat een mail app bij de volgende keer opstarten alsnog de vraag stelt?

Ik ben groot voorstander van hoe het in iOS werkt: per app, en met context. Als een maps applicatie me om mijn lokatie vraagt, is dat logisch, ik snap waarom het dat nodig heeft. Als een game app dit vraagt, zal ik me afvragen waarom, en NEE kiezen.

Dus liever per app dan iets zoals "sta toe dat ALLE apps je lokatie mogen bijhouden".
Je bedoelt hoe het in iOS, Android en Windows werkt?
Android gebeurt het nog vaak zat dat de meest onbenullige apps toegang hebben tot informatie waar ze niks mee te maken hebben. Nu weet ik niet hoe dit op Windows zelf is maar Android gaat nog steeds te laks om met permissies zoals deze.
wat de .... android heeft op moment precies het zelfde system als ios... Pas als daadwerkelijk de premessie nodig is word deze gevraagd. nu zijn er wat apps die slim zijn en bij de eerste keer opstarten meteen deze functies aanroepen zodat je de premissie er van kan regelen maar voor de rest het zelfde als ios.
Lijkt me dat vooral de programmeur van die appjes nogal graag geld wil verdienen en de meeste mensen te achterlijk zijn voor hun eigen goed doen.
Als je niet wil dat een app toegang heeft tot bepaalde spullen dan installeer je die app toch niet?
En zelfs dan moet nog bij 1e gebruik toegang gegeven worden tot die gegevens.

Maar goed, zolang mensen klakkeloos alle voorwaarden accepteren zonder te lezen kan je het eigenlijk ook niet verwachten dat ze op zulke dingen wel zouden letten.

Nadeel is dat de regels vaak geschreven worden voor de domste onder ons en het dan nog geen zak helpt en een hoop anderen er de nadelen van ondervinden.
Je kan in Windows ook permissies uitzetten voor bepaalde apps, bij de meeste permissies hoef je het dus niet voor alles in 1 keer uit te zetten.
Dat is precies hoe het werkt in Windows, met erboven een masterswitch om alles uit te zetten.
Dat niet alleen maar de instellingen die betrekking hebben op het gedrag van Windows zelf en welke je te zien krijgt in de configuratieschermen, zijn maar een fractie van wat er daadwerkelijk aan "instellingen" zijn op dat gebied.

Je denkt dus alles uit te hebben geschakeld maar onder de motorkap draait er alsnog van alles wat gewoon schijt heeft aan jouw instellingen.
Hmm meestal staat alles nog gewoon zoals ik het ingesteld had. Maar ik check altijd alles na iedere update.
Dat nakijken zou niet nodig zijn als Microsoft onze wensen zou respecteren. Ik heb al betaald voor het product, dus laat mij met rust.
lol en jij denkt dat het werkt met Privacy??? uhu...hahaha
ik heb geen idee wat ze van me willen weten, maar ik ben momenteel zeker niet interessant genoeg en heb dus gewoon next geklikt ;p

gebruik ook geen bing maar gewoon google, en heb niet een gevoel dat hun advertentie netwerk groot genoeg is om mij hier iets van te laten merken/
"ik heb geen idee wat ze van me willen weten, maar ik ben momenteel zeker niet interessant genoeg en heb dus gewoon next geklikt ;p

"Niet interessant" is een understatement. Wellicht nu niet interessant, maar de tijden kunnen veranderen, en ze kunnen dit voor altijd bewaren.

Wat nou als Microsoft je politieke voorkeur uit je "content consumption" kan halen? We kunnen niet meer het archief in de brand steken zoals in WOII.
Ik denk dat 71% gewoon Windows installeerd met de standaard ingestelde gegevens. Lijkt me niet dat ze er bewust voor kiezen.
Ik zou zeggen dat ze er dan juist wel bewust voor kiezen. Ze kiezen er zelf voor om het met de standaard instellingen te installeren, en of ze dan wel eerst de installatie instructies doorlezen is ook een bewuste keuze. Dus uiteindelijk is het hoe dan ook bewust dat ze er voor kiezen.
Dat is nou net het verschil tussen opt-in en opt-out. Als het opt-in was geweest hadden terecht kunnen zeggen dat 71% gekozen had voor het opgeven van privacy. Nu kan je het voor een groot(?) deel van die 71% niet weten en is het getal dus waardeloos. Het enige waar je waarde aan kunt hechten is dat 29% dus wel een bewuste keuze heeft gemaakt om dat niet te doen.

Maar ja, je moet als bedrijf natuurlijk wel naar het gewenste antwoord toe werken :|
Ik vind 29% al verdomd hoog voor een optout. Vraag of je werk maar een keer of iedereen die iets niet wil zijn hand op wil steken. Doet bijna niemand. Vraag of iedereen die het wel wil zijn hand op wilt steken. 50% of meer heeft 0x zijn hand opgestoken.
Ongeacht of het opt-in of opt-out is: het getal is niet waardeloos. Het geeft wel degelijk aan dat van 71% van de gebruikers de volledige telemetrie wordt doorgestuurd. Het zegt inderdaad niet veel over het aantal mensen dat bewust voor deze optie heeft gekozen, maar dat maakt ook helemaal niet uit bij het analyseren van de gegevens voor het verbeteren van Windows.

Als 71% van de gebruikers de gegevens doorstuurt, is dat beter voor de verbeteringen van Windows, dan wanneer maar 10% dat doet. De beweegredenen (of het gebrek daaraan) van die mensen om hun gegevens door te sturen doet er niet toe.
Als je alles doorleest en dan ja drukt of je leest niks door en drukt dan ja. In beide gevallen zit je bij de 71% procent. Je weet dus niet hoeveel van die 71% alles doorgelezen heeft.
Maar in beide gevallen hebben ze een bewuste keuze gemaakt.
Nee ze hebben een bewuste keuze gemaakt om niet te lezen. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ze het willen.

Of dat slim is is een andere discussie maar een keuze voor wel of niet doorsturen van telemetry is dit niet.

Als ze alleen. De vraag zouden stellen wilt u alle gegevens doorsturen naar MS dan zou het echt geen 71% zijn. Daarnaast zit voor velen de opties om aan te passen voor velen te ver weggemoffeld. Als ze überhaupt weten dat het bestaat en wat het inhoud dat verstuurd wordt.
Dat zegt CUP_A_SOUP niet.
Hij heeft het over WEL lezen en NIET lezen. (Als je alles doorleest en dan ja drukt of je leest niks door en drukt dan ja.) Dus niet alleen over niet lezen.

Je moet wel goed lezen! 8)7
Ik zou zeggen ze kiezen er bewust voor om geen enkele keus te maken en de standaard instellingen te gebruiken. Daarmee kiezen ze er dus niet bewust voor om al hun gegevens naar MS op te sturen.

Je kunt je afvragen of 'implicit consent' via standaardinstellingen genoeg is om te beginnen alles op te sturen. De advocaten van MS denken van wel. Persoonlijk hoop ik dat er wetgeving is/komt die ervoor zorgt dat er nooit privacy gevoelige informatie opgestuurd mag worden zonder dat er, specifiek daarvoor, en met een duidelijk scherm, om toestemming gevraagd wordt.
implicit consent op zich is al een achterlijk idee, een loophole in de wetgeving in zowel de VS als hier. Je geeft bewust consent, of niet.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 8 augustus 2017 11:37]

Dat is wel heel kort door de bocht. Waarvoor hebben ze een bewuste keuze gemaakt? Voor het maken van privacyinstellingen (nee) of voor het installeren met verstekwaarden (ja)?

In de letter klopt jouw uitspraak, maar hij gaat volkomen voorbij aan het onderwerp waar het juist om ging.
ik heb er in ieder geval bewust voor gekozen alles aan te laten staan
Basic, want je kunt het niet uitzetten.
In Enterprise wel. Daar heb je nog een extra optie nl. "security".
Dit zou standaard in alle versies moeten zitten.
Maar dan kun jij telemetry echt uitzetten en dan kan MS geen data over je verzamelen. Dat gaat het doel voorbij. Privacy is alleen voor grote heel goed betalende stabiele klanten die nog decennia licenties zullen afnemen. De rest betaalt met zijn prive data. Dat is ook een stabiele inkomstenbron.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 8 augustus 2017 11:39]

Precies, de gemiddelde gebruiker wil gewoon zijn/haar pc gebruiken zonder gedoe en klikt gewoon op volgende. Hierdoor zal het percentage ook zo hoog zijn.
Inderdaad, het moet gewoon werken en de achterliggende gedachten maakt niet uit.

Aan de ene kant is het ook wel begrijpelijk want de computer moet een praktisch apparaat zijn en werken wanneer het moe werken. Aan de andere kant mag je verwachten als fabrikant dat de consument zich ook nog kan verdiepen.
Ja ja... en hoeveel zijn het er die geen handleiding lezen? Onderwerp mag naar keuze zijn... ikea kasten, handleiding van de auto, etc. De meeste mensen of lezen geen handleiding of snappen er nog steeds geen snars van ook al lezen ze de handleiding.
Ja ja... en hoeveel zijn het er die geen handleiding lezen?
Handleiding?
Bij DOS en Windows 3.11 kreeg je nog een handleiding. (1 kg aan boekwerken)
Daarna (9x en 2K, XP en verder) is de quick install guide en help functie er voor in de plaats gekomen.
En voor '10' werd het gewoon door je strot geduwd. Zonder handleiding en alleen een wizzard.

[Reactie gewijzigd door LooneyTunes op 8 augustus 2017 01:17]

Eens! Echter bedoelde ik maar aan te geven dat de vele mensen die al geen handleiding lezen dus echt niet gaan graven hoe het systeem nu werkt en in elkaar zit, voor hun moet alles gewoon Plug&Play zijn, of Click&Go... hoe je het maar noemen wel. ;)

Ik heb overigens nog de DOS, Windows 3.11 alsmede de Amiga boekwerken boven liggen. Volgens mij ook nog die van de ZX Spectrum. Dus ik weet inderdaad dat je er mensen een beste mep mee kan verkopen. :p

ps. Herinner jij je ook nog de oude PC/Amiga games met grote dozen en artwork, met daarin handleidingen, kaarten en soms andere hulpstukken? Dat waren nog eens tijden dat je waar voor je geld kreeg. Nu moet je eieren voor je geld kiezen (van die slechte met Fipronil), want het enige wat je krijgt is een digital download tegenwoordig met niks erbij van toegevoegde waarde.
Ach ja, andere tijden andere waarden zullen we maar zeggen.

[Reactie gewijzigd door LogiForce op 8 augustus 2017 02:19]

Dit, maar ook voorgeinstalleerde w10 installaties van je gekochte PC.
Ik wel. Bewust voor gekozen.
Pfft, weeral vanalles gaan afzetten enal. Tot voor kort zat op 90-100 processen bij opstart. Overlaatst een update gehad, draaien er opeens 130+ na opstart. Alles die ik niet nodig heb had ik op disabled staan, mag ik weer helemaal opnieuw beginnen. Hangt me stilaan de keel uit bij elke major update. Indien ik geen (casual) gamer zijn zou er al jaren geen MS rommel op mijn pc aanwezig zjjn.
Casual gamer? gebruik gewoon linux als hoofd OS. mag je zelf kiezen welke smaak, maar Ubuntu / Kubuntu is een mooie beginner. Dual OS opstelling en je kan, als je wil gamen, even terug naar Windows. Zelf game ik niet, maar gebruik ik windows als mijn backup OS. Mocht ik linux breken ( waar ik vroeger heel goed in was, nu ben ik zo goed dat ik dat ook weer kan repareren), kan ik altijd naar Windows.
Ik heb windows al de duur uitgegooid mijn pc staat aan de kant, ik werd er ook niet goed van om van alles constant te moeten aanpassen.

Nu ook keek ik bij mijn Privacy in settings stonden er gewoon weer dingen aan, terwijl ik een tijdje geleden alles had uitgezet.
Je kunt jezelf tot 2022 een hoop moeite besparen door terug te gaan naar win7. Je mist niets, en er draait veel minder aan processen die rare dingen doen op de achtergrond.

De eerste keer dat ik bij iemand op win10 in de lijst met processen en services keek schrok ik me een hoedje.
Is deze optie opt-in of opt-out? Alsin, staat het standaard uit of aan? Lijkt me nogal relevant als context voor dit resultaat :)
Opt-in, de standaard instelling (in ieder geval bij een nieuwe installatie) is "basis", "volledig" is apart aan te zetten.
Nee, bij een schone installatie krijg je nu een nieuw privacy scherm waar standaard alles aan staat (dus de instelling staat op Volledig), maar je kan vanuit daar alles ook meteen uitzetten.
Als je dan bij die schone installatie even je netwerk kabel eruit haalt word je ook niet verplicht om een MS (mail) account te gebruiken om in te loggen. Ben je te ver gewoon even op terug back klikken en de netwerk kabel even eruit halen.

Zelf laat ik hem eruit zodat ik eerst alle privacy zooi uitgezet heb, incl de sqm proxy en de diverse services in taskmanager.
Je word dit sowieso niet verplicht. Je kan bij dat scherm kiezen om een lokaal account te maken, alleen staat dit niet super duidelijk aangegeven. (Is een kleine link links onderin)
Opt-out tijdens of na de installatie.
De creators update zet deze optie standaard op volledig, is iig mijn ervaring bij meerdere systemen

[Reactie gewijzigd door mschol op 7 augustus 2017 22:44]

Ik vind het maar wat wat gebash want zeg nu eerlijk, hoeveel mensen geven tijdens het installeren van apps in bijvoorbeeld de Google app store alle toestemmingen?
Het een praat het ander natuurlijk niet goed. Daarbij zijn apps veelal gratis en is Windows een betaald besturingssysteem.
Veel van de meest privacy gevoelige zaken bijgehouden in Windows worden pas actief als je een app toestemming geeft om die gegevens te gebruiken.
Zo zal als je Cortana gebruikt deze gebruik gaan maken van je locatie om bijvoorbeeld locale restaurants te zoeken als je daar naar zoekt.
Ook andere apps die je installeert apps kunnen toestemming vragen om bijvoorbeeld je locatie of je adresboek in te kijken en kunnen deze gegevens dan ook doorgeven.
Het is dus net zoals met je mobiel dat je vooral ook zorgvuldig moet zijn met wat je verder nog op je computer/tablet/smartphone installeert en welke permissies je dat geeft.
Het probleem is dat enkel IT specialisten weten hoe je de meeste van dat soort privacy schendende opties kunt uitschakelen. Een doorsnee gebruiker heeft geen flauw benul wat er allemaal achter hun rug om gebeurt. Daar profiteert Microsoft hartelijk van.

Er moet gewoon 1 grote knop in het configuratiescherm zitten met de tekst 'Ik wil geen enkele gegevens doorsturen naar Microsoft'. Sterker nog; die snelkoppeling zou midden op je bureaublad moeten staan na een schone installatie van Windows. Eens kijken of dan nog steeds 71% er voor kiest om volledige telemetrie door te sturen ...
Ben benieuwd hoeveel van die 71% iets betaald heeft voor hun W10.
Zo'n beetje iedere nieuwe computer wordt er standaard mee geleverd, dus ook daar heb je eigenlijk geen keus. Betalen moet je, ook al heb je nog een geldige Windows 7 licentie van je oude kapotte computer liggen.

En natuurlijk is de upgrade lange tijd 'gratis' geweest. Als in "in plaats van met geld betaal ik met mijn gegevens"-gratis.
Dan doe je écht wat verkeerd. Ik kan ook nu nog Windows 7 keys gebruiken om Windows 10 te activeren.
Ik gebruik Xprivacy en geeft per app alleen toestemming voor die permissies die ik wil geven. En tegenwoordig zit een wat minder grondige versie van zo'n systeem ook standaard in Android 6+, meen ik.
Op mijn oude android versie had je niets te kiezen, je geeft alle toestemmingen of niet. Er was root + tools nodig om specifieke permissions in te trekken. Er zitten nog steeds genoeg mensen op android 4 of 5

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 8 augustus 2017 11:45]

Ik niet. Een app die toegang wil tot zaken waar zo'n app redelijkerwijs geen moer mee te maken heeft dan komt het er bij mij gewoon niet op.

Als ik daarmee zogenaamd iets "handigs" mis dan is dat jammer.

Ik had een tijdje geleden nog WPS Office + PDF op m'n telefoon staan. Logischerwijs wilde dat toegang tot de opslag (want anders wordt een document openen toch wel lastig) en dat is dus best. Maar toen was daar ineens een update die ineens ook toegang tot mijn identiteit en locatie (en weet ik wat nog meer precies) wilde.

Het was een mooie alles-in-een-oplossing maar je mag 1x raden waar WPS Office tien seconden later gebleven was.

Uiteindelijk maar overgestapt naar OpenOffice en Adobe Reader. En raad eens? Adobe Reader wilde bij een update ineens ook toegang tot mijn identiteit. Je mag 1x raden ...

Het is jammer dat ik inderdaad één van de weinigen ben die daar heel pricipieel over is. Iedereen zou met dergelijke grapjes gewoon rigoreus moeten zijn en de handel, zonder pardon, er af moeten donderen.

Buienradar heeft het trouwens ook een keer geprobeerd en daar waren ze heel snel van genezen omdat mensen dat dus gewoon massaal niet accepteerden.
Toevallig vandaag nog ontdekt dat ook Windows 10 Enterprise in de basis gewoon data naar Microsoft stuurt. Belachelijk als je het mij vraagt maar gelukkig kun je dit met een group policy prima aanpassen.
Op basis van GPO kan je zelfs meer uitzetten dan niet Enterprise gebruikers kunnen.
Wat dan bijvoorbeeld? Kun je met Pro niet alles uitzetten?

En wat als je en programma zoals O&O Shut Up gebruikt? Kun je dan wel alles uitzetten? Mocht jij meer weten / zin hebben om te reageren, ik heb hierboven ongeveer dezelfde vraag gesteld, kan handig zijn voor toekomstige lezers:
Cerberus_tm in 'nieuws: Microsoft: 71 procent van Windows 10-gebruikers stuur...

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 7 augustus 2017 22:01]

Je kan idd alleen met w10 enterprise de "allow telemetry" op 0 - off zetten.

https://i.imgur.com/AtC1d...shape=thumb&fidelity=high
OK goed om te weten. Hopelijk kan het dan wel met een of andere hack/progje.
En dat werkt tegenwoordig ook echt?

Als ik me niet vergis was het namelijk zo dat als je telemetry aldaar in z'n geheel op "disabled" zette dat Windows die instelling dan (onder de motorkap) gewoon stiekem beschouwde als "default" en dus gewoon vrolijk allerlei info de deur uitschopte. Het zou me niks verbazen als dat met "Off" ook zo gaat.

Overigens heette die instelling "Off" voorheen "Security", hetgeen inhield dat er alsnog gewoon een stuk telemetry verstuurd werd.

Ik zou daar toch even goed onderzoek naar doen als ik jou was.
Wat is dikke onzin? Ik heb geloof ik alleen maar vragen gesteld en niets beweerd?
Het getuigt juist van betrokkenheid om kritiek te leveren, dus het is niet gezegd dat Cerberus geen MS-liefhebber is, anders kon het hem immers weinig schelen. Mocht zijn kritiek niet kloppen, dan voor jou de tip om dat in meer dan 4 woorden te formuleren, anders gaat niemand je serieus nemen (fanboygedrag).