Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste prijsvergelijker en beste community. Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers!

Microsoft toont nieuw privacymenu Windows 10

Microsoft maakt een update beschikbaar voor Insider-testgebruikers van Windows 10 die het privacymenu uitbreidt met een Find my device- en een Inking & typing-optie. Het bijgewerkte menu wordt onderdeel van de komende Redstone 4-update.

Het nieuwe privacymenu dat verschijnt bij de setup zit in de nieuwe Windows 10-build die Microsoft dinsdag beschikbaar maakt voor Windows Insiders. Het bedrijf test twee weergaven voor de privacyinstellingen die gebruikers moeten bekijken bij de installatie van de update.

Bij de ene versie toont een privacyscherm alle opties die de gebruiker kan instellen, net als bij de huidige Windows 10-versie. Een deel van de gebruikers krijgt echter zeven verschillende schermen te zien, met daarop telkens een nieuwe instelling. Microsoft markeert daarbij de geadviseerde instelling; in de praktijk de toestemming om gegevens te delen.

Nieuw bij de instellingen is die voor Find my device. Deze optie maakt het inschakelen van locatiegegevens mogelijk, zodat een gebruiker met een Microsoft-account zijn apparaat terug kan vinden bij diefstal of verlies. De andere nieuwe optie is die voor Inking & typing. Als de gebruiker deze accepteert, mag Microsoft gegevens over stylusgebruik en typen gebruiken om de taalherkenning te verbeteren en eigenschappen van apps en diensten aan de gebruiker voor te stellen.

Microsoft brengt de privacyinstellingen uit als onderdeel van de komende feature-update van Windows, met codenaam Redstone 4. Volgens Microsoft komt deze in de lente uit. Het huidige privacyscherm introduceerde het bedrijf bij de komst van de Creators Update, vorig jaar.

Door Olaf van Miltenburg

NieuwscoŲrdinator

06-03-2018 • 19:00

202 Linkedin Google+

Reacties (202)

Wijzig sortering
Leuk dat ze nu een paar knopjes toevoegen, maar wat Microsoft niet verteld is dat niet alles via knopjes uit te zetten is en dat je zelf verdere actie moet ondernemen om de telemetrie zo goed als mogelijk de nek om te draaien. En er wordt best veel verstuurd. In Full mode worden doodleuk honderden gegevens verstuurd. Zie o.a. deze links. Hier is dus nog wat werk te doen voor Microsoft.

https://docs.microsoft.co...data-in-your-organization

https://docs.microsoft.co...dows-diagnostic-data-1703
Bizar dat we blij moeten zijn dat er opties komen voor de tracking. Opties die halfbakken zijn, zichzelf wijzigen tussen updates en die standaard aan staan. Ondoorzichtige, onethische en non-anonieme tracking want dat kan niet als je zoveel bijhoudt van iemand. Microsoft was als een van de weinige bedrijven nog in staat gewoon geld te vragen voor haar software en zelfs dat is niet genoeg voor de geldwolf. Schaamteloos hoe een van de techgiganten in de wereld ons zo uitknijpt ten koste van prestaties en privacy. Laat me vooral lekker met rust en ik wil echt geen Candy Crush - zeker weten. Ik hoop dat Valve een beetje opschiet met Vulkan of OpenGL in CSGO en dat of Affinity of Adobe een grote Linux distributie omarmen. Dan zie je mij nooit meer op Windows.

PS: Windows 7 is geen optie meer tegenwoordig.
Ten eerste bestonden deze instellingen al veel langer, ze zijn nu gewoon toegevoegd aan het OOBE. Ten tweede worden de instellingen tussen updates niet gewijzigd (en kunnen we AUB stoppen met die onzin?) en ten derde staan juist de opties die ze nu toevoegen (zoals "Find my device") niet standaard aan. Daarbij, wat is hier de definitie van "standaard aan"? Je moet bij het installeren - je weet wel, voordat deze instellingen ook maar enig effect hebben - kiezen of je het wel of niet wilt. Wat moet Microsoft dan doen? Ze in een superpositie zetten en Windows willekeurig laten kiezen als je klaar bent? Je krijgt de kans om het aan of uit te zetten voor installatie, wees blij. Heck, juist dit nieuwe menu stapt af van het concept van toggles en je krijgt gewoon 2 grote (en ja, even prominente) knoppen in beeld.

Overigens, als je gelooft dat Linux-distro's geen gebruik maken van telemetry en dus maar lukraak gokken op wat hun gebruikers willen zit je er ferm naast.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 6 maart 2018 19:33]

Hoezo stoppen met die onzin? Elke windows update wordt bij mij:
1) de "close-the-lid"-setting aangepast van "hibernate: naar "do nothing" "sleep" en de reboot service wordt weer aangezet [https://answers.microsoft...2e-4c10-ab07-94a170436a58] zodat de laptop elke nacht weer aangaat (en ik mezelf dan weer dagen afvraag waarom mijn batterij leegloopt nadat ik mijn laptop achteloos dichtgeklapt heb).
2) mijn achtergrond aangepast, soms van kleur (opeens babyblauw), soms van foto. Ik ben dol op babyblauw, daar niet van.
3) de auto brightness settings aangepast van mijn scherm, waardoor mijn scherm weer random licht en donker wordt (vanwege een gare vaio-sensor, zie http://community.sony.com...4A-Multi-Flip/td-p/293850). Irritant genoeg staan de settings ogenschijnlijk goed. Ik moet de settings aanpassen en dan weer terugzetten voordat de setting doet wat het belooft.
4) de hele reeks van telemetry settings weer aangezet.
Ik nodig je van harte uit om eens met eigen ogen te aanschouwen wat er allemaal verandert qua settings bij een update op mijn laptop.

Update: xFeverr maakte een goed punt, en ik heb mijn punt over "close-the-lid" uitgebreid. Schuingedrukt is toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door KabouterSuper op 7 maart 2018 10:49]

Apart, in Windows is 'niets doen' bij 'deksel sluiten' nog nooit de standaard instelling geweest. Die staat altijd standaard op sleep, dus dat is sowieso heel raar. Geen gek tooltje die dit voor je regelt?
Zelfde voor je achtergrond, daar blijven ze 100% vanaf
Mijn bureaubladachtergrond werd een keer gereset na volgens mij de fall creators update vorig jaar, het is mij een raadsel waarom en ook vrij irritant. Mijn privacyinstellingen zijn echter nog nooit veranderd, maar ik hoor er wel veel over, en dat zegt wel wat over hoe onduidelijk / schimmig de veranderingen na updates kunnen zijn. Ik vraag me dan ook wel af wat Windows doet in die drie uur die zo'n update duurt om te installeren, zelfs op snelle hardware.
precies, bij mij hetzelfde. Ik moet altijd zelf m'n energie-instellingen aanpassen naar 'do nothing' want ik wil zelf bepalen wat mijn pc doet en niet Microsoft.
Ik speel even advocaat van de Duivel: Dat kun je wel roepen, maar uiteindelijk is het zo dat het op jouw computer geÔnstalleerde Windows feitelijk niet van jou is, maar van Microsoft. Je hebt het besturingssysteem "in bruikleen, met toestemming van Microsoft". Derhalve bepaalt Microsoft wat er met Windows op jouw computer gebeurt, en dus niet de gebruiker. Ja, tot op een zekere hoogte.

Vergeef me als dit lullig overkomt. Dit is niet de insteek van mijn posting. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat het gebruiken van Windows niet de vrijblijvendheid en vrijheid geeft/heeft van wat mensen vaak denken. ;)
ik begrijp precies wat je bedoelt. Zoiets haalde ik in een andere post in dit draadje ook al aan.
Met Windows 10 is Microsoft een weg ingeslagen waarin ze inderdaad meer gaan bepalen, van de beschikbare apps (wel of niet lokaal of in de cloud) tot aan de updatecycli.
Als men dat niet wilt, dan moet men geen Windows 10 gebruiken inderdaad :)
DŠt inderdaad, maar zie bijvoorbeeld ook dat hele gedoe rondom telemetrie. Mensen schakelen het uit omdat zij dat ongewenst vinden, vinken dat allemaal af (of installeren een tool die dat voor ze doet), om er vervolgens bij een volgende update erachter te komen dat Windows alles weer heeft terug gezet op de standaard waarden. Tja, mensen klagen vervolgens, maar vergeten dat ze de Windows op hun computer niet bezitten, maar in een soort bruikleen hebben.

Ik ben me dat allang terdege bewust. Ik ga niet akkoord met datgene Microsoft doet (en wil), en dus gebruik ik het niet (***) en zoek alternatieven Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij Linux vanwege de vrijheid. Ik kan doen met mijn systeem wat ik wil. Niemand die mij op de vingers tikt als ik in mijn systeem loop te wroeten. Ik wil gewoon mijn computer aan kunnen zetten zonder eerst een hoop instellingen weer goed te moeten zetten. Het is al drama genoeg met updates (wachttijden bij afsluiten en opnieuw opstarten etc.), virussen scannen, scannen op fouten met Ccleaner en ga zo maar door.

(***) = Heb Windows 10 op meerdere machines, maar gebruik het nauwelijks tot niet. Ik start het, vlak voordat ik ga slapen, op om updates te draaien, en dat was het dan wel....

[Reactie gewijzigd door Qalo op 7 maart 2018 13:23]

wat betreft die telemetrie, ik heb me er nooit echt in verdiept hoe het zit met bijv. Android/Google...
je kunt daar locatiebepaling uitschakelen, anders kan je terugkijken waar je allemaal geweest bent.

Het grappige van die schuifjes is dat je ze kan uitzetten en dan DENK je dat het niet meer bijgehouden wordt.
Maar is dat wel zo?

- wat nu als de telemetrie gewoon blijft doorgaan?
- maar je als gebruiker zelf de informatie niet meer kan inzien? (bijv. de locatiegegevens van Google, kan je uitzetten maar IS het echt uit of kan je het zelf alleen niet meer zien?) :)

En hoe zit dat met Windows? Er zullen vast tweakers zijn die middels Wireshark en whatnot voor tools controleren of er inderdaad geen telemetrie/dataverkeer meer zichtbaar is/optreedt.
Maar is het echt uit? Of staat het inderdaad nog gewoon aan (basic/uitgebreid ipv aan/uit) en wat wordt er met die basic-optie nog allemaal verzameld?
Het gaat er in dit geval niet om wat de default settings van Windows (10) zijn, maar om het feit dat nu 2x per jaar een reusachtige verplichte update een aantal van jouw instellingen, opnieuw op de Microsoft default zet. Dat heeft niets met de licentie of eigendom van de software te maken.
Niet? Toch wel, want daarmee geeft Microsoft zichzelf het recht om alles wat jij hebt veranderd aan het systeem weer ongedaan te maken, te wijzigen, eruit te halen, erin te stoppen. Dus ook je instellingen. En je kunt er niks tegenin brengen, want de software is... van Microsoft.

Moraal van het verhaal: je bent ovegeleverd aan de grillen en grollen van Microsoft. En daar kun je niks aan veranderen. Enige manier om hier onderuit te komen is om een ander OS te gaan gebruiken.
Ik heb een sony vaio, waarvan ik alle vaio-bloatware (services) gedisabled heb. Verder geen gekke tooltjes die instellingen kunnen veranderen. Overigens, qua 'deksel sluiten': nu ik erover nadenk heb je gelijk. Het is iets subtieler, en nog triester. De setting gaat naar sleep. Maar er is ook een reboot service die er vervolgens voor zorgt dat de laptop weer aanspringt, zie https://answers.microsoft...2e-4c10-ab07-94a170436a58 voor soortgelijke problemen. Deze service disable ik altijd, maar staat na een windows update weer aan. Ik pas mijn originele post even aan.
Als ik jouw problemen zo hoor, is het eerste wat in mij opkomt de apparaatinstellingen synchronisatie. Meld je je toevallig aan met een Microsoft account? Dan zou je kunnen kijken of het uitschakelen hiervan je problemen verhelpt.
https://support.microsoft...ws-10-about-sync-settings
Nope, helaas. Ik heb geen microsoft account, en de synchronisatie settings zijn gedisabled (en staan uit).
Dat lijkt me heel sterk..

we rollen hier al tijden laptops met Windows 10 uit, en tussen updates door zijn geen van deze instellingen gewijzigd.

Ik zou toch even kijken naar wat voor software je hebt draaien op je laptop.
Heb hier anders toch soms gehad dat instellingen bij voornamelijk de grotere updates toch echt worden terug gezet naar default, en ik weet dat ik niet de enige ben omdat ik juist ben gaan rondzoeken of anderen hier ook last van hadden.
Sterker nog, voorgeinstalleerde apps die je niet standaard kan verwijderen worden ook terug toegevoegd. Als ik even door m'n startmenu scroll staat het weer vol met apps die ik (met de tool Geek Uninstaller) verwijderd had. Ik hoef geen xbox live, weather, people, office, maps, films&tv, groove music, ... Ik denk er sterk aan om windows-updates gewoon uit te schakelen. Dat Microsoft in mijn plaats gaat beslissen welke software ik op m'n pc moet hebben is een brug te ver.

[Reactie gewijzigd door Pieeeeeee op 6 maart 2018 23:46]

Dat gaat nu wel beter het komt meestal net meer terug, maar soms heb je idd weer 2 keer Xbox app erbij of Microsoft wallet ofzo weer terug.
de enige twee alternatieven die je (wij allemaal) in de toekomst dan nog hebt zijn:
- gebruik maken van de LTSB zodat je alleen security updates etc. krijgt en de rest van de meuk waarschijnlijk niet
- overstappen op een ander OS.

Ik houd er ook niet zo van, maar het is natuurlijk Microsoft's systeem en zij kiezen hoe zij het aanbieden.
Er staat bij updates een knop de standaard aanstaat: andere microsoft software ook updaten. Als je dat uitzet komen er geen updates meer van spelletjes en andere rommel.
Cool, wist ik niet. Maar dient dat daar voor?
- Ik had ze verwijderd, dus vallen ze niet onder de categorie updaten maar de categorie installeren.
- Het staat lekker verstopt achter een advanced options knop, en standaard aangevinkt.
- Het zijn volgens mij allemaal Windows Store apps, dus die instellingen zouden daar toch moeten zitten ipv in Windows zelf?
- Wordt nu microsoft-software die ik zelf geÔnstalleerd heb nog geupdate? Zoals Visual Studio, SQL Server, Skype, ...
Ten tweede worden de instellingen tussen updates niet gewijzigd (en kunnen we AUB stoppen met die onzin?)
Welke onzin? Ik heb zelf meerdere keren in levende lijve ondervonden dat mijn privacy settings zich weer gereset hadden na een grote update. Iets waar ik niet achter was gekomen als ik er niet actief naar gezocht had. Ook zijn meerdere keren opnieuw spellen in mijn startmenu gepleurd, denk hierbij aan zaken zoals Candy Crush, waarbij ik 100% zeker weet dat ik die zelf niet geÔnstalleerd zal hebben.

Dit zal niet zijn veroorzaakt door een synchronisatie met een andere computer, aangezien ik heel bewust niet inlog met een Outlook account op de computer.

Als de gaming support niet zo overpowered was in Windows (lees: als ik niet slechts minder dan de helft van mijn Steam library in Linux kon spelen) had ik het volledig achter me gelaten. Elke nieuwe versie brengt weer nieuwe zorgen met zich mee en ik ben er echt moe van aan het worden.
je bent een van de velen. Het is dat ik zelf ook een A-titel gamer ben, anders zat ik allang op een linux distro. Niet dat je daar altijd zo vrij bent van opgedrongen dingen.
Dingen als Ubuntu en Unity enzo is niet iedereen even tevreden over.
Ubuntu is gelukkig niet de enige distro. En "opgedrongen" is wel erg zwaar uitgedrukt. Zeker als je doelt op die Amazon integratie van toentertijd. Die opt-out is allang omgedraaid. Bij default staat het uit als je Ubuntu op je systeem hebt geÔnstalleerd.

Enne... er is nog veel meer dan Ubuntu alleen op Linux gebied. Gelukkig maar. Ik was altijd redelijk gelukkig met Linux Mint, maar Manjaro is op dit moment mijn nummer 1. En... je kunt toch Steam installeren op een Linux distro? Draait dit geen A-titels dan? Ben geen gamer, dus heb er de ballen verstand van...
ik weet dat er legio distro's zijn, maar het ging even om het voorbeeld. Het is niet zo dat distro's geen keuzes maken waar je altijd tevreden mee bent dus als escape van Windows of Apple is het ook niet echt een optie. Tenminste niet als je 0% frustratie zoekt :P

Ik heb ooit, vele jaren terug (zeker 10 jaar geleden) wel eens gekunsteld met Cedega en Wine maar dat was het allemaal niet.
Ik heb Steam geen kans gegeven op Linux. Zit gewoon met Steam op Windows.
Geen idee hoe het werkt. Games vereisen bijv. DirectX en emulaties zijn altijd irritant.
Heb Lord of the Rings Online een keer werkend gekregen in Wine maar de eerstvolgende patch hielp de boel weer om zeep. En dan ben ik niet echt een onvermoeibare Tweaker, maar ben ik gewoon een luie gebruiker die geen gezeur wil. En ja, dan ben je verbonden aan Windows vooralsnog.

Ik zal eens gaan kijken wat Steam doet op Linux. Ben benieuwd.
Ik weet dat Manjaro toevallig Steam als als default heeft geÔnstalleerd. Ik tik dit bericht ook in Manjaro. Van wat ik erover lees is dat Steam onder Linux steeds meer A-titels voert. Maar nogmaals: ik ben er niet in thuis, dus ik kan er helaas geen zinnig woord over zeggen of het werkt etc.

Je zou eens HIER kunnen kijken of de spellen die jij speelt toevallig ondersteund worden door Steam for Linux. :)
had al even zitten kijken. Kerbal Space dinges is wel leuk, nooit gespeeld nog.
Ark Survival schijnbaar ook maar speel ik inmiddels niet meer.

Als dingen als Assassin's Creed Origins of de Battlefield games etc. op Linux draaien, dat soort games, dan stap ik vanavond nog over :P

Maar na wat googlen zag ik wel wat games staan die me wel weer enthousiast maken om weer even te kijken hoe de vlag er nu bij hangt. Hopen dat die trend doorzet, dat steeds meer games op LInux gaan draaien. Ik las dat Portal 2 native voor Linux is, en dat soort dingen maken me dan wel weer blij.
Ooit zal het goed komen!
Ik heb een speciaal stappenplan voor na een grote upgrade om van alles WEER uit/goed te zetten. Vaak wordt er nog leuk gezegd dat het een foutje was. Ook file assosiaties wijzen opeens weer naar wat zij willen en zelfs egde is wel eens op een paar PCs weer als standaard (per ongeluk?!) ingesteld. Daarbij fixen de upgrades weinig, het is nog steeds in de basis zoals de explorer erg fout gevoelig. Maar wel paint3d en andere onzin. Eeuwig onedrive pushen (na een upgrade wordt weer alles terug gezet). Alles moet aan hen gekoppeld worden,tot de laatste druppel uitgeknepen worden. Als je maar afhankelijk wordt. Net als bij de server producten overal voor bijbetalen (en forse bedragen) ook als er 1 persoon meer iets via een applicatie aan de sql wil vragen. Elke 2 jaar wordt je gecontroleerd of je wel voldoende licenties gebruikt. En als je te veel PCs hebt staan geloven ze je niet dat die niet voor de sql (bijvoorbeeld) gebruikt (kunnen) worden. Er wordt dan gezegd dat ze kijken of je moet bij betalen of terug krijgt. Maar dat laatste is niet mogelijk ookal heb je (omdat het van hun moest bijna 2x teveel licenties)

Ik moet eerlijk zeggen ik ben echt klaar met ze.
Wat heb je dan voor stappenplan? Zou dit ook handig kunnen zijn voor anderen?
Ik denk het wel, ik heb het aan meer mensen gegeven, die waren er blij mee. Het is een register bestand om te mergen,een script en wat handmatige vervolg stappen. Maar sommige zaken zouden dan wel instelbaar moeten worden op smaak.

[Reactie gewijzigd door pookie79 op 8 maart 2018 08:47]

Interessant. Je kunt het op een dag op je website zetten.
Er worden wel degelijk instellingen gewijzigd bij de installatie van feature updates. Misschien niet zozeer deze privacy-zaken, maar bijvoorbeeld wel energiebeheersinstellingen en dingen die betrekking hebben op de installatie van drivers.

Even ter vergelijking: als ik bij MacOS een upgrade uitvoer van bijvoorbeeld versie 10.12.x naar versie 10.13.x, dan blijven alle bestaande instellingen daar onaangeroerd.

[Reactie gewijzigd door Commendatore op 6 maart 2018 21:16]

Nou dat is ook niet altijd waar, bovendien komt altijd weer die vraag of je gegevens wil versturen naar Apple.
Ik weet nog een keer dat mijn scrollrichting opeens veranderd was uit het niets, om maar iets te noemen.
Welke dan? Bedoel je de net aangekondigde instellingen van Canonical?
We hebben allemaal een google account als je android gebruikt, maar dat wil niet zeggen dat we dit van Microsoft hoeven te accepteren. Ze moeten gewoon de optie geven om ALLES uit te zetten maar dat doen ze niet want ze willen spioneren. Elke onderdeel in windows 10 heeft zijn eigen Phone home functie en ja dat is compleet belachelijk.

En voor de duidelijkheid er is geen enkel tooltje wat het 100% oplost.

[Reactie gewijzigd door Terrestrial op 6 maart 2018 20:02]

Ik vind het heel simpel: om daadwerkelijk "consent" te verkrijgen dien je duidelijk in jip en janneke taal te vragen wat je wil van de gebruiker, en die een keuze laten maken:

"Windows wilt uw lokatie in de gaten houden en 3 jaar opslaan. Mag dat?"

Niet weggestopt in een sub menu of kleine letters. Niet standaard aan. Gewoon met koeieletters vol in het midden van het scherm.

DAN heb je toestemming. Cryptische termen gebruiken, misleidende propaganda ("to give you the best experience") en het hele scala aan andere trucen om een gebruiker moedeloos of verward achter te laten om je eigen voorkeur door te drukken, hebben moreel gezien dus geen toestemming. Het is achterbakse smeerlapperij.
Sinds 1 van de laatste insider updates kun je ook (deels) zien wat voor data naar microsoft wordt gestuurd. Voor zover ik het heb begrepen wordt dat nog verder uitgebreid
En wie garandeert dat na de installatie van een privacytool MS niet gewoon na een tijdje de code update in een volgende patch? Ze zien echt wel dat je bv. O&O hebt draaien.
Ik ben de dubbele moraal wel een beetje zat. Microsoft doet aantoonbare goede dingen met de telemetry data (samen met de politie botnets offline halen bijvoorbeeld).

Daar heb ik google nog nooit op kunnen betrappen. Als je daarentegen een nieuw Android toestel configureert schrik je van welke privacy je opgeeft. Zonder opties om er onderuit te komen. Voor hun commerciŽle belangen, niet jouw veiligheid.

Bij Windows kun je het (terecht) na kritiek meer en meer gelukkig zelf weer uitschakelen. Nu Google nog.

Oh, en voor ik het vergeet: Windows 7 verzamelt net zoveel info. Dat is met updates wel ingehaald.

Dus waar zijn al die schreeuwers als het over de nieuwe versie van Android gaat? Ik zie ze niet. Dan komt het simpelweg neer op Microsoft bashen. Kan ook, maar zeg dat dan ook eerlijk.
* mae-t.net steekt zijn hand op. Hier is een schreeuwerd die het privacymonopolie van dit soort IT-bedrijven allemaal precies even zat is. Daarbij doet het er niet toe welk bedrijf meer of minder evil en/of schijnheilig is. Helaas kun je er niet omheen en leveren die bedrijven ook best bruikbare producten zo nu en dan. Dus is roepen om verandering in principe de enige optie als je graag klant blijft. MS heeft daarbij een gigantische marketingkans gemist en koos ervoor zich in het rijtje van Google en Facebook te scharen ondanks dat ze voor de buehne (overigens net als Google en Facebook elk op hun manier) hier en daar wat privacyinstellingen beschikbaar maken - daarmee hebben ze zich nog niet geprofileerd als de privacyvriendelijke keus.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 6 maart 2018 22:24]

Deels ben ik het met je eens. Toch denk ik dat het verzamelen van systeemdata significant verschilt van profileren van personen voor het aanbieden van gepersonaliseerde advertenties.

Ik zou Apple en Microsoft dan ook volstrekt in een ander rijtje plaatsen als Google en Facebook. Hun businessmodel verschilt als dag en nacht. En daar wringt voor mij de schoen.

Er zijn twee opties: of Apple en Microsoft worden als Google en Facebooke.d., of andersom.

Persoonlijk ben ik wel blij met de GDRP. Het zal mij benieuwen of dat echt veranderingen brengt in IT-land.

[Reactie gewijzigd door chinco op 6 maart 2018 23:00]

Nee, want de huidige privacy wetgeving wet bescherming persoonsgegevens wijkt niet enorm veel af van de nieuwe wetgeving algemene verordening gegevensbescherming (zo heet de privacy wet in Nederland vanaf 25 mei). Ja hier en daar wat aanscherping, en recht op vergetelheid (recht om vergeten te worden) komt erbij. Registratie hoe je om gaat met persoonsgegevens bij de autoriteit persoonsgegevens vervalt maar je moet het nu transparant opschrijven in een privacyverklaring al dan niet onderdeel van je voorwaarden voor gebruik website, dienst of service. Nu al, onder de wet bescherming persoonsgegevens moest je al transparant zijn en maatregelen nemen ter bescherming persoonsgegevens. Ook de datalek meldingsplicht is al langer een verplichting. Het was meer dat een Google of Facebook nu in elk Europees land met andere privacy regels te maken kreeg en er soms voor koos om het in een land te negeren. Soms hield een land dan een rechtszaak of beboette de Googles. In basis is privacy regelgeving nu geharmoniseerd (=minimaal gdrp). Nog altijd kan een land middels gedragscodes aanvullingen hebben.
Gezien welke boetes er nu op staan, op het schenden van je privacy? Dat is van een heel andere orde dan de huidige regeling. Dat maakte de huidige regeling een lachertje en een papieren tijger en dŠŠr moet de juist nu de verandering van komen.
We hebben allemaal een google account als je android gebruikt
Dat is natuurlijk nergens voor nodig, op mijn Android telefoon is helemaal geen Google account actief. Apps kun je met Yalp of via de PC met Raccoon downloaden en verder heb je zo'n account nergens voor nodig.
APKUpdater, daarmee kan ik apps downloaden van dr Play Store op mijn GApps-loze telefoon. APKUpdater is ook nog eens open source, flink pluspunt in mijn ogen.
Dan gebruik je geen Windows kan Microsoft dan ook zeggen?, ik ben ook geen fan van data Verzameling maar beetje rare opmerking.
Ik hoop vooral heel erg dat dit nu echt verboden zal zijn wanneer de nieuwe privacy-verordering van de EU van kracht wordt. Zonder de EU zou het probleem nog veel groter zijn...
Dan kunnen Google en Facebook wel helemaal stoppen in de EU
Stoppen hoeft niet, maar het is waarschijnlijk dat ze er extreem veel extra meerwerk voor nodig zullen hebben. Ga voor ieder stukje persoonlijke data maar eens uitleggen waarvoor je het nodig hebt. En sla het niet langer op dan strikt noodzakelijk.

Geef mij eventjes alle data die je over me hebt, dat moet je zo op kunnen hoesten. Geef me een mogelijkheid tot granuliere permissies, waarbij de ervaring toch moet blijven werken, dus geen alles of niets. Verwijder eventjes alles van me, zonder smoesjes.

Het is nogal wat om er aan te voldoen.
Geef mij eventjes alle data die je over me hebt
Dat is toch al het idee van mijn.overheid.nl. Dat de overheid alles toont wat ze over jou weet. En dat is al niet reŽel. Hoe verwacht je dat commerciŽle partijen reŽel zijn als de overheid al niet in staat om dit inzichtelijk te maken.?
Omdat het de wet is. Ik werk bij een multinational waar meerdere nieuwe mensen zijn aangesteld die zich nergens anders mee bezighouden dan voldoen aan die wet. Ieder persoonsgegeven van honderden systemen moet in kaar gebracht worden, en verantwoord worden. Processen en systemen moet ingericht worden om aan gebruikersverzoeken te voldoen (data opvragen, data verwijderen, consent opvragen/veranderen). Archivering- en backup moet aangepast worden. Auto deletion moet ingericht worden.
Systemen die alles of niets doen (cookie wall) moeten aangepast worden, ook dit mag niet meer.

Het is een enorme klus. De reden dat het een enorme klus is, is omdat bedrijven gewoon gegraaid hebben in persoonsgegevens, hoe meer hoe beter.

Dat wordt nu hersteld. Persoonsgegevens zijn van de persoon. Wil je deze opslaan, dan heb je toestemming nodig, een sterke verantwoording waarom je het nodig denkt te hebben, voor hoe lang, en het moet ten allen tijden inzichtelijk en verwijderd kunnen worden.
Omdat het de wet is. Ik werk bij een multinational waar meerdere nieuwe mensen zijn aangesteld die zich nergens anders mee bezighouden dan voldoen aan die wet.
Kijk nog eens op mijn.overheid.nl Streven is openheid van de overheid: Tonen wat zij van me weten.

Heb ooit mn vingerafdruk op het gemeentehuis moeten afgeven voor een paspoort. Op last vd overheid een kopie van mn paspoort moeten afgeven. Dat soort zaken zie ik niet terug in t portaal van de "transparante" overheid.
Als dat zo is, dan heb je gewoon volgens de EU wet recht dit aan te kaarten, en is de NL overheid in gebreke. Zal niet makkelijk zijn om een dergelijke klacht in te dienen, maar je staat in je recht.

Het is een fundamenteel basisrecht, en geen enkele entiteit heeft het recht zich daaraan te ontrekken (zover ik weet met mijn beperkte juridische kennis). Persoonlijk juich ik het toe, het is een mooie wet die eindelijk eens iets doet in dienst van burgers, en deze voorop stelt.
Dit moet toch echt volgens de nieuwe Europese privacy wet, de GDPR, die over 2 maanden ingaat. En dat geldt ook voor Amerikaanse bedrijven die hier opereren...
Of ze moeten gewoon ophouden met het opzuigen en doorsturen van privťgegevens.
ja, een optie bieden: of je betaalt §30 per maand voor gebruik van Google/Mail en je wordt niet gevolgd en krijgt geen advertenties op die site, of je wordt wel gevolgd en krijgt advertenties te zien voor §0,- per maand.

Ik zou er toch al wel geld voor over hebben niet meer een profiel bij ze te hebben hoor.
Op zich zou ik dat toejuichen. Alleen moet de prijs wel in verhouding staan tot de meerkosten. §30 is veel te veel.
30 euro is een lachertje! T.o.v. wat google / FB verdienen aan het tonen van de reclame. Ga maar van 1c per pagina uit.
Plus de meta-data die wordt opgehaald uit je contacten Š *c
En de subsidie van de diensten voor het opslaan van deze gegevens in de landgrenzen van de VS.
Bij MS begint de Enterprise E3 versie bij 20 euro, die bij 300+ users pas interessant wordt

[Reactie gewijzigd door DelinQ op 6 maart 2018 23:30]

E3 voor EUR 20?? Volgens mij kost E3 gewoon rond de EUR 300 toch?
20 per user per maand
Ik bedoelde de Per Device licentie. Jij bedoeld denk ik de CSP per user licentie maar die kost zeker geen § 20 maar slechts § 6 tot § 7 (local only) tenzij je E3 bedoeld met VDI rechten of E5 :)
E3 bedoelde ik :)
Te veel? §30 per maand, voor het hele spectrum aan google apps? Ik vind het geen geld. Voor software die over het algemeen beter werkt dat de concurrentie, die je waarschijnlijk meer gebruikt dan abonnementen die veel duurder zijn (Adobe spul bijv, of simpelweg je TV-abo).

Alleen het kan niet.

Want dan moet ook wel ALLE vorm van tracking eruit. Maar laat dat nou juist de kracht zijn. Zonder alle gebruiksgegevens konden ze die diensten lang niet zo goed maken. Zonder dat alles zou Google Search (ook in bijv Maps) lang niet zo frequent opleveren wat jij zoekt, omdat er geen algoritmen achter gezet kunnen worden die algoritmen bouwen die leren wat jij vaak zoekt. Kortom, machine learning zou ermee om zeep geholpen worden, en daarmee zou er alleen ruwe functionaliteit overblijven - de data komt nog maar druppelsgewijs binnen.

Zelfs iets simpels als correctie van een typo ("hotel tokoyo inn" dat had moeten zijn "hotel toyoko inn") wordt een enorm arbeidsintensieve taak om bij te houden aan google's kant, omdat de machine learning ontbreekt waarmee het te automatiseren is.

Maargoed, als jij een google search wil die niet veel meer is dan een simpele zoekwoorden-bak, en een google maps die nauwelijks meer kan dan een tomtom, dan mag je daarvoor §30 betalen.
Voor de consumentenversie. G Suite is ook niet gratis ;)
Nee maar veel goedkoper dan 30 euro per gebruiker... 3.33 euro oid excl btw...
Ik weet niet of de modellen veranderd zijn, er was voorheen een minimaal aantal gebruikers. Stel dat die op 5 zou zitten, dan is het 5 keer 4,03 (die 3,33 maar dan inclusief BTW).

Plus, ik heb zelf niet echt het idee dat Google Search zakelijk gebruikers (GSuite gebruikers) anders behandeld, of meer privacy geeft dan elke andere gebruiker.
Ik heb maar 1 gebruiker en dat is wat ik betaal ;)

Volgens de voorwaarden behandelen ze het in ieder geval anders. Of dat daadwerkelijk doen kun je bij elke bewering/belofte/AV van elk bedrijf stellen. Maar daarvoor poste ik niet. Enkel om te laten weten dat het heel weinig kost.

https://gsuite.google.nl/...activeEl=tabset-companies

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 maart 2018 13:27]

Oh wauw! Goed om te weten. Was een paar jaar terug nog niet. Gebruik je toevallig ook Drive met onbeperkte opslag - en is dat ook met een gebruiker mogelijk?
Op zich zou ik dat toejuichen. Alleen moet de prijs wel in verhouding staan tot de meerkosten. §30 is veel te veel.
Voor 30 euro per maand draai ik zelf wel een mailserver :/ zoeken doe ik sowieso al niet meer via google.
Of je neemt nu het heft in eigen hand en schakelt over naar privacyvriendelijke alternatieven.

OS: Linux (geen Ubuntu, want telemetry)
Zoeken: DuckDuckGo
Mail: ProtonMail of eigen mailserver met MailPile of Rainloop webmail
Drive: NextCloud (of hosted via bijv TransIP Stack)

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Jaren terug al weggeswitcht van Google :)

[Reactie gewijzigd door jurroen op 6 maart 2018 23:06]

Of je neemt nu het heft in eigen hand en schakelt over naar privacyvriendelijke alternatieven.

OS: Linux (geen Ubuntu, want telemetry)
Zoeken: DuckDuckGo
Mail: ProtonMail of eigen mailserver met MailPile of Rainloop webmail
Drive: NextCloud (of hosted via bijv TransIP Stack)

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Jaren terug al weggeswitcht van Google :)
Ik raad ook Kububntu aan , heeft dat niet en is gebruikersvriendelijker dan Ubuntu.
Ik raad ook Kububntu aan , heeft dat niet en is gebruikersvriendelijker dan Ubuntu.
Kubuntu is een officiŽle 'derative'. Weet je zeker dat deze geen telemetry heeft zoals Ubuntu?

Verder, 'gebruiksvriendelijker' is een kwestie van persoonlijke smaak en voorkeuren. Persoonlijk gruwel ik bijvoorbeeld van KDE, ik prefereer XFCE. In mijn ogen is KDE/Kubuntu wel meer Windows-alike en daardoor wellicht geschikter voor switchers vanaf Windows. Maar ook dat is een persoonlijke mening en geen feit.
[...]


Kubuntu is een officiŽle 'derative'. Weet je zeker dat deze geen telemetry heeft zoals Ubuntu?

Verder, 'gebruiksvriendelijker' is een kwestie van persoonlijke smaak en voorkeuren. Persoonlijk gruwel ik bijvoorbeeld van KDE, ik prefereer XFCE. In mijn ogen is KDE/Kubuntu wel meer Windows-alike en daardoor wellicht geschikter voor switchers vanaf Windows. Maar ook dat is een persoonlijke mening en geen feit.
Ja , je kan precies zien wat ie eruit gooit met tools als wireshark.
Advocaat van de duivel: Je neemt niet het heft in eigen hand. Je gebruikt nog steeds Duckduckgo. Die is inderdaad privacyvriendelijk, maar hoe verifiŽer je dat? Ze hebben wel wat opensource dingetjes, maar je kunt niet zien wat er daadwerkelijk op hun servers draait. Als je het heft in eigen hand neemt, ga je zelf iets hosten. Maarja, dat wordt crappy, want self-hosted spul "weet" niets. Geen machine learning, dus geen intelligentie, dus je zoekresultaten zijn niet meer dan "domme" text matches.
Die is inderdaad privacyvriendelijk, maar hoe verifiŽer je dat?
Niet. Of althans, totdat het te laat is, is er geen manier om dat te verifiŽren. Het is op basis van vertrouwen, maar eigenlijk is vrijwel alles dat. Of ken jij elke regel code die jouw computer uitvoert en is hetgeen wat je draait 'reproducible' [1] / zelf vanaf de source gebouwd?

Ik vertrouw DuckDuckGo bijvoorbeeld veel meer dan dat ik Google vertrouwt. Bij Google is de gebruiker het product, plus hebben ze belofte op belofte gebroken. Het boek 'Je hebt wťl iets te verbergen' [2] is een aanrader, gaat hier verder ook op in.
Maarja, dat wordt crappy, want self-hosted spul "weet" niets. Geen machine learning, dus geen intelligentie, dus je zoekresultaten zijn niet meer dan "domme" text matches.
Ja, eens. Dat is een keuze tussen "gebruiksvriendelijkheid" en privacy.

[1] = https://reproducible-builds.org/
[2] = https://kiosk.decorrespon...el-iets-te-verbergen-boek
"..of eigen mailserver met MailPile of Rainloop webmail..."

Tuurlijk, en dan besluit die klote internet provider ineens dat abonnement met vast ipadres te stoppen en wordt je gegijzeld om ofwel +50% meer te betalen bij god-weet-wie ofwel hiermee te stoppen want een "eigen" emailserver fatsoenlijk runnen is quasi onmogelijk met zo'n onozel dynamisch IP-adres.

Belgie was al een rotland en het wordt steeds maar erger!
Je wordt hier uitgemolken door godverdomme iedereen!

Is het de overheid niet die je in zak en as zet dan zijn wel die andere "bedrijven"

Want hoe verklaar je dat bij bv. bij Kruidvat product A in Nederland 2.85 euro kost en datzelfde product in hun winkels in Belgie ineens 4.99 euro kost? De BTW-voet is ondertussen in NL ook 21% en transportkosten worden verdeeld over a) alle vestigingen en b) alle producten die in die bepaalde levering zaten. En ja, ik kan begrijpen dat transport van het centraal magazijn in NL naar Belgie de prijs iets duurder maakt in Belgie... maar geen +40% hee!!!

Zelfs telecom is in NL gemiddeld 25% goedkoper (en dat is een voorzichtige schatting)! Waar is die vrije "Europese" markt nu?

[Reactie gewijzigd door epdm2be op 7 maart 2018 03:39]

want een "eigen" emailserver fatsoenlijk runnen is quasi onmogelijk met zo'n onozel dynamisch IP-adres.
Je kan perfect een domeinnaam linken aan een ddns, en daar een SSL-certificaat aan hangen. Je loopt wel het risico dat andere mailservers jouw mails als untrusted beschouwen, of zelfs op hun blacklist zetten, dus of het de moeite is is een andere vraag.
Pefect is niet het juiste woord. Het werkt maar soms werkt het niet en daarmee is het een probleem. Komt er nog bij dat veel DDNS-providers te betalen zijn. Kijk, ik heb nu heb een vast IP-adres in mijn abonnement en dus wil ik niet (veel) meer betalen voor hetzelfde albeit bij een andere ISP.

Wat mij nog het meeste stoort is dat mijn huidige provider nog niet eens de moeite wil doen om mij desnoods tegen (kleine) betaling alsnog een vast IP-adres te geven. Het is die halsstarrigheid om mensen tot iets te dwingen die mij tegen de borst stoot.

En of het moeite loont. Welke ander oplossing heb je als je provider ZELF teveel op een blacklist staat waardoor je ISP-email niet (meer) werkt. Je kan natuurlijk een cloud-email-account aanmaken maar dat biedt minder mogelijkheden en is veel te veranderlijk voor hetgeen men aanbiedt. Dus uiteindelijk heb maar zelf een emailservertje opgezet op een Raspberry Pi. En dat werkt uitstekent.
Tja, moet je maar correct stemmen. Mensen klagen en klagen over de overheid/de EU/belastingen/immigratie/whatever maar stemgedrag aanpassen, ho maar.
Belgie was al een rotland en het wordt steeds maar erger!
Hoog tijd om te verhuizen dus. Wees gerust, je "rotland" zal je niet missen, we zullen het zonder jouw frutstraties ook wel redden.

Stuur gerust nog eens een kaartje als je in je nieuwe land eindelijk van een goedkopere Kruidvat-winkel kunt genieten, daar droom je nu al zo lang van.
"Hoog tijd om te verhuizen dus."

Waarom moet IK verhuizen? Ik ben niet degenen die zijn klanten dubbel aanrekent voor hetzelfde product.

"...we zullen het zonder jouw frutstraties ook wel redden."

Tuurlijk, JIJ vindt het blijkbaar OK om uitgemolken te worden door een groot bedrijf. Ik niet en dat zeg ik ook.

"...daar droom je nu al zo lang van..."

Je ziet dat verkeerd. Ik droom eerder van gelijke prijzen in buurlanden ipv. dat de ene bevolkingsgroep wordt uitgemolken zodat de andere er voordeel uithaalt. Waarom hebben we anders een "Europese Unie"?

Maar laat U gerust uitmelken. Zolang je genoeg geld hebt zal je niet veel uitmaken maar vergeet niet dat niet iedereen dezelfde financiele middelen heeft!

In mijn eigen geval geef ik liever geld uit (of spaar ik mijn geld) voor een Oculus Rift dan aan onderhoudsproducten voor dit of dat?

Waarom kan die Rift wel overal in de EU 449 euro kosten en dat andere product kost bijna dubbel zoveel in het land ernaast (in dezelfde EU)?
Tuurlijk, en dan besluit die klote internet provider ineens dat abonnement met vast ipadres te stoppen en wordt je gegijzeld om ofwel +50% meer te betalen bij god-weet-wie ofwel hiermee te stoppen want een "eigen" emailserver fatsoenlijk runnen is quasi onmogelijk met zo'n onozel dynamisch IP-adres.
Dan heb je alsnog die keuze om dat wel of niet te doen. Plus, je kunt ook voor bijvoorbeeld colocation in een datacenter kiezen en je server daar hangen. Of, via een VPS, wat natuurlijk meer vertrouwen vergt in een VPS-boer. Hier in Nederland levert XS4all en Solcon volgens mij statische IP's aan consumenten. Voor zakelijk zijn de opties veel uitgebreider.
Zelfs telecom is in NL gemiddeld 25% goedkoper (en dat is een voorzichtige schatting)! Waar is die vrije "Europese" markt nu?
Andere reacties geven aan dat verhuizen een mogelijkheid is. Wel een wat drastische. Je hebt ook de mogelijkheid om de tijd die je besteed aan het hier reageren, te steken in degelijk onderzoek op welke partij je stemt, je regering aan te schrijven of om een petitie te beginnen. Ook dat is vrijheid.

Als je daar geen tijd of energie aan wilt besteden en als je niet wilt emigreren naar bijvoorbeeld Nederland, zijn de opties natuurlijk beperkt. Maar dat heb je in eigen hand.
Dat is core business van Google en Facebook dus ik vermoed dat ze dat niet zo zien zitten.
Toch vind ik dat dat moet.
En dat ben ik ook helemaal met je eens
Zou me niet verbazen dat MS vandaag al voldoet aan de GDPR. Het is niet omdat men strenger wordt op hoe je omgaat met deze data dat het verzamelen ervan in 1 keer verboden is.
Ik hoop vooral heel erg dat dit nu echt verboden zal zijn wanneer de nieuwe privacy-verordering van de EU van kracht wordt. Zonder de EU zou het probleem nog veel groter zijn...
Dit ligt eraan. Voor ons is de AVG een verbetering. Voor Duitsers is de AVG een verslechtering van de privacy.

AVG is vooral bedoeld om wetgeving te harmoniseren. 1 regeling voor de hele EU ipv voor alle 28 leden andere wetgeving.

De AVG is vooral ten behoeve van de tech bedrijven.

Dat wij er baat bij hebben is voor ons mooi meegenomen.
Ooit hadden we de EEG: Europese Economische Unie.

Is geworden: EU. Jij en ik als burger denken: Europese Unie. Bedrijven lezen: EU is: Economische Unie.

Gezien het geld.... Denk ik dat de bedrijven reŽeler zijn.
De algemene veroudering gegevensbescherming laat noch genoeg toe. Maar je moet wel transparant zijn richting gebruikers. En dat zullen ze wel zijn als je de moeite neemt om de gebruiksvoorwaarden te lezen.
Microsoft was als een van de weinige bedrijven nog in staat gewoon geld te vragen voor haar software en zelfs dat is niet genoeg voor de geldwolf

Ik snap je tweede opmerking niet, in relatie van het eerste.

Microsoft was in staat dat te doen. Nu echter niet meer. Niemand die Windows nog los koopt of een betaalde upgrade neemt. Men blijft gewoon 10+ jaar op een oude Windows XP/7 installatie, maar verwacht wel elke maand security updates en bugfixes.
Wat is er mis met "OS vervangen samen met de hardware"?

Zelfs al kan het met zorgvuldig gekozen hardware in principe wel, ik ken eigenlijk niemand die er 10+ jaar mee doet. Het zwaartepunt zal ergens bij 3 tot 7 jaar liggen, en dan betaal je toch echt ook elke 3 tot 7 jaar voor een Windowslicentie. Ook als die "bij de prijs in zit".
Wat is er mis met "OS vervangen samen met de hardware"?

Niks vanuit het gebruikers visie van zoveel mogelijk voro zo min mogelijk betalen :) Maar men zoals je zelf aangeeft blijft men gewoon X jaar op een oude Windows XP/7 installatie, maar verwacht wel elke maand security updates en bugfixes. Elke 3 tot 7 jaar 100 euro betalen is gewoonweg niet voldoende om het supportmodel te blijven bekostigen. Zeker omdat de PC markt verzadigd is en niet langer groeit.

Dus ja, Microsoft gaat over op een ander verdienmodel waarbij per maand betaald wordt. Omdat men ook wel weet dat de consument dat niet snel gaat doen, verschuift Windows naar de professionele markt. Voor de consumentenmarkt blijft men de markt vasthouden via een soort service die gratis is voor de particuliere klant in ruil voor telemetry voor product ontwikkeling. Net zoals Adobe Reader gratis is, maar men betaalt voor dienstenen de Creator varianten.
"...maar verwacht wel elke maand security updates en bugfixes..."

Wie is die "men"?

De meeste mensen, die niet technisch zijn, weten nog niet eens wat een "webbrowser" is, laat staan dat DIE elke maand een security update verwachten.

"...Elke 3 tot 7 jaar 100 euro betalen is gewoonweg niet voldoende om het supportmodel te blijven bekostigen...."

Dat heeft zo meer dan 20 jaar gewerkt en ineens werkt het niet meer?

[Reactie gewijzigd door epdm2be op 7 maart 2018 04:20]

Wie is die "men"?

De meeste mensen, die niet technisch zijn, weten nog niet eens wat een "webbrowser" is, laat staan dat DIE elke maand een security update verwachten.


Wie is die men vraag je. Je geeft zelf al het antwoord:

Die 'men' zijn dus die mensen die niet : De meeste mensen, die niet technisch zijn, weten nog niet eens wat een "webbrowser" is, laat staan dat DIE elke maand een security update verwachten.
Ik verwacht inderdaad security updates en bugfixes, maar dat is helemaal niet zo raar, want dat is exact wat MS belooft (contractueel vastlegt) als ik ervoor betaal. Je zegt dat de PC-markt verzadigd is, maar dit model van OEM-licenties geldt natuurlijk ook voor tablets. Ook is de laptopmarkt niet verzadigd (denk aan elk jaar een nieuw cohort scholieren en studenten die een laptop koopt die eerder 3 jaar dan 7 jaar meegaat).

Ik vind het geen slecht betaalde business, maar okay, winst maximaliseren kan een doel zijn. Dus neem het licentiemodel van Google waar de consument zijn ziel verkoopt aan de leverancier. De vraag is toch of dat niet op enig moment marktaandeel gaat kosten. Ik denk zoals ik elders wel schreef, dat MS hier een marketingkans laat liggen - het ene licentiemodel hoeft het andere ook niet te bijten. Zakelijk heb je nog steeds de keuze tussen aanschaf en subscription. Dat zal wel zo blijven, MS is te bang om klanten kwijt te raken. Ik heb zelf ook een paar O365-klanten, maar als je zeker weet dat je een paar jaar in business blijft en dan ook nog met de oude versie toe kunt is het alsnog aantrekkelijker om een OEM- of OLP-licentie aan te schaffen.
Ik verwacht inderdaad security updates en bugfixes, maar dat is helemaal niet zo raar, want dat is exact wat MS belooft (contractueel vastlegt) als ik ervoor betaal

Precies waaromhet licenmtiemodel voro Windows 10 dus gewijzigd is. Dat oude contract was niet rendabel meer, en dus wordt het niet meer aangeboden. _/-\o_

Ook is de laptopmarkt niet verzadigd

Alle cijfers laten zien dat de PC markt verzadigd is en er dus enkel vervanging plaatsvindt.

Zakelijk heb je nog steeds de keuze tussen aanschaf en subscription

Exact! In het bedrijfslevel is het normaal te betalen voor een product of dienst dat je productiviteit helpt. En die inkomstenbron is nog steeds levendig en groeiende. Maar de particulier betaalt niet meer dan die 100 euro per 3 a 7 jaar. Daar richt Microsoft zich dus niet op ...
dan ben ik de uitzondering op de regel, want ik heb netjes Vista, 7 en 10 gekocht.
En ik betaal zelfs voor m'n antivirus :P
Tot 2020 is Windows 7 een prima optie, maar je zal uiteindelijk over moeten ja! Of heb jij toevallig een nieuwe PC met een CPU die alleen Windows 10 ondersteund?

bron: https://support.microsoft...dows-lifecycle-fact-sheet
Alleen is veel van de telemetry wel gebackport geweest naar Windows 7/8/8.1 . Je kan er dus niet aan ontsnappen door naar een oudere versie van Windows te gaan tenzij je niet geeft om veiligheid en dus een versie hebt die al enkele jaren niet meer is bijgewerkt.
Ik geef meer om veiligheid tegenover de MS datagraaiers dan de virussen die eventueel door mijn virusscanner en firewall slippen. Ik gebruik geen IE dus de grootste besmettingsbron is sowieso al weg.
3x raden, je gebruikt nu de google chrome? Dan ben je lekker op geschoten.
Nee, op de PC gebruik ik Palemoon (http://www.palemoon.org/), een fork van Firefox toen die nog een bruikbare GUI had.
Palemoon. moet ik nog steeds doen...
Als alternatief voor Chrome kan je toch ook Iron gebruiken?
Of is dat al even erg?
Je kunt die specifieke updates verbergen. bij win7 mag je nog zelf bepalen of je een update installeert. Ja ms kan die code alsnog stiekem in een andere update stoppen maar als ze zo ver gaan dan kun je toch niets meer beginnen.
Behalve dat Microsoft zelf al heeft aangegeven dat je eerder zou moeten overstappen omdat Windows 7 op verouderde security architecturen gebaseerd is en daardoor ook niet meer gegarandeerd veilig te houden is. (Kan het artikel bij Microsoft niet meer zo snel vinden, het was meen ik een Duits artikel). Maar ook als je gebruik wil maken van zaken als Docker is Windows 7 eigenlijk geen optie meer. Windows 7 gebruiken omdat het zogenaamd zo lekker werkt is je kop naÔef in het zand steken ... en dan klagen als er een probleem is terwijl Microsoft al met hele nieuwe versies van Windows is gekomen.
MS heeft zich contractueel vastgelegd om Windows 7 een zekere tijd te blijven ondersteunen, het lijkt me niet zo naief om daaraan te denken als je als klant je langetermijnbeleid op het gebied van OS-gebruik opstelt. Verder hebben ze er commercieel belang bij om klanten toch te laten overstappen. Dat is niet het probleem van de klant maar van MS. En heb je enig idee wat die "niet meer gegarandeerd veilige" dingen zijn en de verschillen in veiligheidsarchitectuur? Dat kun je helaas niet op face value nemen en al helemaal niet klakkeloos napraten.
W10 is per definitie geen optie... Als Windows7 niet meer werkt ga ik terug naar de beste windows: 2000.
En anders Linux. Maar NOOIT w10. (gepost vanaf Lubuntu... ook OpenSuse Tumbleweed beschikbaar... anders Linux Mint oid) En Windows2000 is veel sneller, werkte perfect op mijn Athlon2800 (~2GHz singlecore), sneller dan w7 op een Core2Duo (6800?) dualcore 3GHz!
Maar ook Firefox 24ESR lang gebruikt, nu 51.0.1 met classic theme restorer. Ze moeten een goed werkende UI met rust laten. Geen ruimte verspillen, overzicht heb ik nodig, zonder scrollen. En bestaande extensies.
Security updates zijn goed, UI wijzigingen zonder mijn explicite toestemming absoluut en totaal verboden.

Wat een goed teken was, was dat W8 op deze laptop al bij de installatie onherstelbaar vastliep...
Linux, meteen goed!
Mee eens. XP, en min of meer Windows 7 waren de laatste versies waar zowel je computer als je OS gewoon van jou was. Het OS was niet perfect, maar je had controle. Dingen bleven ook oneindig lang backwards compatible, wat een goede zaak is, ook al zegt iedereen tegenwoordig van niet. Microsoft was ondanks zijn vele fouten wel het bedrijf wat je kon vertrouwen in dit soort dingen.

Jammer dat ze nu de google richting op zijn gegaan. Verzamelen zoveel ze kunnen en mee weg kunnen komen, misleiden gebruikers, en slopen voortdurend Windows met zijn buggy updates. Het meest ergelijke is nog wel dat vele tweakers dit goedpraten.

Je vergelijking met Adobe is een goede. Microsoft en Adobe hebben veel gemeen. Ze zitten op super populaire software pakketten die gewoon uitontwikkeld zijn. Ik kan met Office 2000 heel goed uit de voeten, en ook met Photoshop CS4. Gebruikers gaan niet keer op keer geld neerleggen voor matig verbeterde software, dus moet men iets: men dwingt je in een cloud / abbo model.
Ik gebruik nog altijd Win7 voor mijn game PC. En ben nog geen zaken tegen gekomen waardoor ik Win10 zou missen. Dus ik denk dat het nog steeds een optie is.

Maar binnen een paar jaar zal ik zelfs met mijn gamepc waarschijnlijk over moeten stappen naar linux. Ik houd er nu al rekening mee door enkel games te kopen die ook onder linux draaien. Dan is de pijn bij de overstap al wat minder.

edit: ah ja, k was even vergeten dat meest recente chipsets inderdaad niet meer zullen werken met win7. Dus daarin heb je inderdaad gelijk dat het geen optie meer is.

[Reactie gewijzigd door denPes op 6 maart 2018 22:25]

Tuurlijk werken die nog op Win7. Alleen wil Intel geen drivers meer maken voor de HD Graphics videochip van de nieuwe CPU's.

Bovendien is het niet omdat tegen April 2020 Windows 7 geen support meer krijgt dat het dan ineens stopt met werken. Blijf het gewoon gebruiken totdat die hardware kapot gaat en dan zie je wel wat je doet. Zo doe ik het.

En ja ik heb OOK nog (bijna) niets tegengekomen waar je specifiek Windows 10 voor nodig hebt. Maar ja, ik heb natuurlijk wel voor de Oculus Rift HMD gekozen en niet voor een M$ Mixed Reality HMD. En zelfs met de nieuwe Oculus Core 2.0 (met die nieuwe "homes") werkt perfect op Win7. Terwijl ik net dacht dat DAT nu juist niet ging werken. Ja, ik verschoot er zelf ook van.

Soms denk ik dat het allemaal dikke BS is om altijd maar te upgraden en dan denk ik wel eens... subiet word ik wakker en ben ik nog steeds met mijn Amiga 500 aan't spelen. :-)
Ja dus als de fabrikant van de chipsets geen drivers wil maken voor Win7, dan werkt het dus niet.

In inderdaad, ik kan win7 makkelijk blijven doorgebruiken tot na 2020, als mijn hardware het blijft doen. Ik loop toch al 3 jaar achter qua updates met Win7, behalve dat ik een paar directX11 patches toegepast heb. Ik was al afgehaakt voordat MS begon met het toevoegen van telemetry en zijn updates in rollups vorm.

Maar voor iemand die nieuwe hardware koopt, is win7 dus geen optie, aangezien er geen drivers zijn om te slipstreamen in je win7 install.
Microsoft blokkeert actief alle updates op nieuwe systemen die geen Windows 10 draaien.

https://support.microsoft...-the-windows-version-that
Och... zoals ze nu bezig zijn gaat het niet heel lang meer duren of M$ staat op dezelfde lijst als Palm, Nokia, Motorola etc...

Tegen dat we dan 2 generaties verder zijn weten die mensen al lang niet meer wie of wat Microsoft was. Net zoals er nu al velen zijn die niet weten hoe ze een platenspeler moeten gebruiken.

Tenzij ze alsnog een aantal computerzaken vast kunnen houden bv. VR
Dat is nog maar de vraag. Blijkbaar hebben ze de meerderheid al in hun zak als je de laconieke reacties ziet. En dan niet alleen van de "leken" maar zťlfs van (nota bene) tweakers. Dat zijn de lui die altijd zo geÔnformeerd en kritisch zijn op technisch gebied.

Zelfs die lopen er soppend van geluk mee weg en verdedigen het alsof hun eigen leven er vanaf hangt. Maar dat is een trend die zich in de hele maatschappij voordoet. De meest onlogische toestanden worden verdedigd alsof ze heilig zijn ... "Je hebt je eigen mening" betekent in de praktijk "Als je een mening hoort ga je er tegenin". Het lijkt wel een obsessie ...

Maar we zullen het wel zien. Ik ga me intussen maar eens verder verdiepen in Linux. :)
Windows 7 is geen optie meer tegenwoordig.
hahahahaha... echt wel.

[Posted from Firefox 58 on Windows 7]
Dat ligt aan de usecase. Succes met Windows 7 op een tablet. Succes met ondersteuning voor Thunderbolt 3. Succes met de verschrikkelijk versnipperde configuratie-interfaces. Succes met crappy ondersteuning voor sensors. En het ontbreken van allerlei nieuwe foefjes van 10, zoals Windows Hello en Cortana (ik gebruik het niet, maar ik erken wel het nut ervan).

Windows 7 is alweer 8 jaar oud. Het wordt nog ondersteund, maar dat betekent niet dat alles van nu er ook vlekkeloos op werkt.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 7 maart 2018 02:10]

Hoezo tablet? Waarom zou je een OS installeren op een device waar het nooit op gestaan heeft en waar het nooit voor bedoeld is? Nu sleep je er dingen met de haren bij.
Er zijn wel degelijk tablets op de markt (geweest) die met Windows 7 geleverd zijn. Vooral in Japan waren ze relatief populair.
Jij gebruikt vast geen Android telefoon, geen Google, geen Gmail, ....
Voor mij waren de grote updates met als gevolg dat mijn EOS camera tool en Canoscan niet meer werkten redenen om over te stappen op Linux Mint voor dagelijks gebruik, naast de tracking die me steeds meer een doorn in het oog begon te worden. Mijn Canon scanner werkt gewoon weer zoals het hoort met XSane en de Thunderbird mail was heel simpel overgezet van W10 naar Mint XFCE op een voor Windows begrippen afgeschreven laptop. Het werkt prima en ik ben er erg tevreden over.
Ik gebruik ook al een aantal jaren Linux Mint en bevalt uitstekend.
Oude hardware die onder Windows niet meer werkt doet het met Linux prima zoals een oude hp scanner en printer.

Verder gebruik ik chromium, thunderbird, gimp etc.tot volle tevredenheid, en ja je zult dingen moeten leren, en dat dingen anders werken maar dat is het in mijn ogen absoluut waard geweest.
Ik zit ook vast aan PS en LR maar als er idd voor Linux iets vergelijkbaars komt of de bestaande apps nog beter worden zien ze mij ook nooit meer terug op W10. Lightroom is overigens nog steeds niet vooruit te branden, maar dit is een andere discussie.
Ik snap vooral niet dat het alleen van Microsoft wordt verwacht. Waar zijn jouw punten op gebaseerd? Ze zeggen met elke optie waar ze het voor nodig hebben, vind ik nog best netjes. Zeker met hoe huidige cloud oplossingen werken heb je voor bepaalde dingen toch echt zulk soort toestemmingen nodig, ik vind het netjes dat je zo'n duidelijk overzicht krijgt. Hou je er niet van, zet je het uit... Kan je lekker naar je Linux gaan waar je voor elke scheet drie uur bezig bent, maar ook daar komt een dag dat mensen opties missen, zoals tekst herkenning, spraak herkenning, assistent, slimme zoek opties en dat soort fratsen. Windows biedt beide opties, kan je zelf kiezen of je met of zonder wilt. Dat in het verleden per abuis opties gereset werden tot daar aan toe, maar ik neem aan dat ze daarvan hebben geleerd. Windows 10 is het meest complete os wat er is op de markt, en nu zelfs met de verwachting dat ipv je elk jaar een nieuw os krijgt, Windows 10 continue verbeterd gaat worden en je super lange support krijgt, ik vind het alleen maar mooi.
Lees je comment nog eens na en nu niet op MS gericht maar op alle andere bedrijven. Dan staat het ook. Je kunt niet weten wat er in de toekomst gaat gebeuren, maar wees zeker dat het huidige MS dat wťl weet. Die zijn al bezig aan optimalisatie van server 2020 en de daaropvolgende software. Ook voor “onze” Windows hebben ze zeker een plan.
Maar je moťt Windows gebruiken hŤ, je kunt altijd iets anders op je computer zetten.
"...Lees je comment nog eens na en nu niet op MS gericht maar op alle andere bedrijven..."

Uiteraard.
Maar bij Microsoft hebben de laatste CEO's toch wel een radicaal verschillende mening over hoe de zaken zouden moeten draaien. Met dramatische veranderingen tot gevolg.

"Maar je moťt Windows gebruiken hŤ, je kunt altijd iets anders op je computer zetten."

Niet echt he? Want mijn Oculus Rift is anders niet meer te gebruiken :-(
Zoals ik ergens hieronder al aanhaalde. Zolang M$ ervoor zorgt dat bepaalde computerdingen alleen (of beter) op Windows draaien is er geen vuiltje aan de lucht en kunnen ze dit nog lang rekken.

Dat betekent dat ik, onder zachte dwang, dus mee moet of ik dat nu wil of niet.

Begrijp mij niet verkeerd. Voor mij maakt het echt niet uit welk OS mijn computer gebruikt, zolang ik maar mijn ding kan doen op de manier die mij het beste ligt.
En daar gaat het wat fout. Ik kan nog wel mijn ding doen maar niet meer op de manier die mij het beste ligt. En dus ben ik cranky.
Als je je MS nog spelt met M$ kan ik je niet echt serieus nemen.

Ms werkt inderdaad samen met sommige of geeft veel ondersteuning aan bedrijven maar die kiezen toch echter wel zťlf (Oculus) of ze eerst op Windows beginnen of op een ander platform zoals linux.

De verschillende CEO's ja die hebben soms een andere visie. Maar denk niet dat ze 5 jaar werk zomaar de prullenbak in gooien wat windows en windows server betreft.

De huidige windows versie is naar mijn idee toch wel de bťste tot nu toe van alle windows die ze gemaakt hebben. Natuurlijk moet er nog wat aan gebeuren maar ze hebben een zeer goed platform opgezet.
Grappig hoe het probleem is bij Microsoft, die het gebruikt om met name de gebruikservaring te verbeteren, maar bij Google die het gebruikt voor advertentiedoeleinden niet is.
Bij Google is het net zo een probleem.

Het verschil is dat Windows een besturingssysteem is dat al "sinds mensenheugenis" dominant is en zich ineens met dergelijk praktijken bezighoudt. Het echte probleem is overigens niet dat ze het willen maar dat ze de gebruiker geen optie geven om het volledig uit te schakelen.

Overigens valt er nog wel wat te discussiŽren of het alleen maar gaat om "het verbeteren van de gebruikservaring". Ik geloof er geen reet van en dat is omdat dat het standaardargument is dat gebruikt wordt terwijl dat dus meestal niet terecht is.

Leg mij trouwens eens uit hoe die enorme hoeveelheid data nou zo goed is dan? Wat kan die data vertellen wat een beetje gezond verstand niet net zo goed kan vertellen?

Is het voor de werking van het OS relevant om te weten welke programma's gebruikers allemaal precies draaien? En hoe lang en hoe vaak? Is het relevant om te weten welke bestanden een gebruiker opent? En hoe lang en hoe vaak?Ik dacht het dus niet.

De absolute bezetenheid en minachting voor gebruikers die MS toont met betrekking tot telemetrie doet mij zeker weten dat er hele andere doelen achter zitten.
De data die ze in W10 verzamelen kan bijvoorbeeld vertellen hoe vaak iemand mis klikt tijdens een bepaalde actie, of hoe vaak iemand in het settings menu zoekt naar een optie waarmee het wellicht naar voren gehaald kan worden.

En ja, voor MS is het van belang welk programma er draait zodat ze tijdens een crash kunnen zien welke combinatie het veroorzaakt. Een functie waar ik in m'n dagelijkse werk erg blij mee ben bij Android ontwikkeling.

Je onderbuik gevoel... Tja... Daar kan ik vrij weinig mee. Cijfers tonen aan dat criminaliteit daalt, toch denken mensen iets anders....
Tja ... en wat is het probleem om dergelijke zaken optioneel te maken dan? "Omdat niemand het anders doet", zeker. Dat is niet mijn probleem en het is ook geen enkele reden om het forceren.

Overigens vind ik de voorbeelden die je aanhaalt maar zeer beperkt relevant. Als ze nou niet steeds zaken veranderen dan hoef je ook niet zoveel te zoeken.

Ik snap echt wel wat je bedoelt hoor maar wat zegt het nou precies waar iemand op klikt? Hoeveel mensen geven het geklik niet op omdat ze een instelling nou niet kunnen vinden?

Het is verder gewoon heel simpel: het is aan niemand anders dan aan mij om te bepalen of ik informatie deel of niet.
Je onderbuik gevoel... Tja... Daar kan ik vrij weinig mee. Cijfers tonen aan dat criminaliteit daalt, toch denken mensen iets anders....
Dat is geen onderbuikgevoel dat is ervaring en logisch denkvermogen.

Leuk dat je criminaliteit aanhaalt overigens. Open deurtje, zullen we maar zeggen. ;) Criminaliteitscijfers zijn gebaseerd op aangiftes en veroordelingen. En daar zit hem nou net de grap:

1) Als niemand meer aangifte doet van diefstal van z'n fiets (omdat dat dus gewoon geen zin heeft en de politie niet eens tijd heeft om je aangifte op te nemen) dan betekent dat niet dat er geen fietsen meer gejat worden. En dat geldt voor wel meer "verschijnselen" waarvoor men, om diverse redenen (zoals bijvoorbeeld angst voor wraak of politieke stempels), geen aangifte meer van doet.

2) Als je de definities van "criminaliteit" verandert dan betekent het nog niet dat het er niet meer is. Zware criminaliteit wordt bestraft met een celstraf. Als je dan kijkt naar het aantal gevangenen dan lijkt het alsof de zware criminaliteit is afgenomen terwijl alleen de strafmaat omlaag is gegaan (een taakstrafje is genoeg toch?)

Er wordt vrijwel nooit over specifieke criminaliteit gesproken bij dat soort berichten maar alleen over het algemene. "Het aantal gevallen van zware criminaliteit is fors gedaald. Bij de lichte criminaliteit zien we echter een kleine stijging". Je meent het ...

Creatief met statistieken heet dat.
Alsof MS het niet voor advertenties gebruikt. In het lockscreen en het startmenu zelfs, zo grof pusht zelfs Google z'n advertenties niet.
Ik heb nog geen advertentie gezien? En sowieso kan je je advertentie ID uitzetten waardoor je volledige random advertenties krijgt. Dat zie ik Google nog niet doen... Een middagje vakanties zoeken en ze blijven me dagen gek maken ermee 😉
Hoezo is het bij Google geen probleem? Ieder Google draadje trekt hun privacy beleid in twijfel.

Het is verder ook geen fanboy discussie. Ieder bedrijf dient gewoon fatsoenlijke met privacy om te gaan.
Wie zegt dat dat probleem er bij Google niet is? Jij denkt misschien dat Googlegebruikers er zich niet ongemakkelijk bij voelen, maar dat doen sommigen toch echt wel. Overigens is het bij MS net zo goed de vraag waar ze die data nou precies wel of niet voor gebruiken.
"Microsoft markeert daarbij de geadviseerde instelling; in de praktijk de toestemming om gegevens te delen." Hoe moet ik dit lezen, negeert Microsoft de huidige instellingen door, ongeacht je instellingen, de geadviseerde instellingen te markeren of worden die instellingen met rust gelaten? Want ik zit er niet op te wachten dat Microsoft voor de zoveelste keer probeert met de instellingen te knoeien.
Hoe moet ik dit lezen, negeert Microsoft de huidige instellingen door, ongeacht je instellingen, de geadviseerde instellingen te markeren of worden die instellingen met rust gelaten?
Het gaat om een menu wat bij setup verschijnt, dus heeft geen invloed op een bestaande installatie lijkt mij.
Het nieuwe privacymenu dat verschijnt bij de setup zit in de nieuwe Windows 10-build
De zin is wat krom, maar het komt erop neer dat overal geadviseerd wordt om toestemming te geven je gegevens te delen. En dat kun je dus uitzetten, waarna je er dan maar op moet vertrouwen dat die gegevens inderdaad niet je computer verlaten.
Dat kan je wel in de basis redelijk controleren met WireShark (of erop vertrouwen dat mensen met meer verstand van kennis dan jou dit ook echt wel monitoren).
Was ook nodig dat dit gebeurde, in de avg van 25 mei staat als onderdeel van privacy by design, diensten en applicaties via het privacy by default mechanisme standaard alle privacy beperkende opties uit zet.
Dus Windows moest dit doen, alles gegevens verzamelende opties uit en de gebruiker een opt-in geven.

Gaan we gelukkig veel meer zien, veel meer toestemming vragen al zal daar vast ook een deel van de mensen een klacht over hebben maar goed.
Dit lijkt mij nog altijd redelijk opt-out te zijn. Als opt-in de enige mogelijkheid zou zijn dan hadden we al lang van onder meer Facebook en Google de klaagzangen gehoord want dan zouden zij helemaal geen data meer kunnen verzamelen van de vele surfende mensen.
Behalve dan dat telemetrie nog steeds niet uit staat en je het ook niet uit kan zetten. Kijk maar eens goed wat er bij dat schuifje "diagnostic data" staat en wat er bij het volgende schuifje staat.

Je hebt nog steeds slechts de "keuze" tussen "basic" en "full" en dus niet tussen "on" en "off".

Een wassen neus is het dus ... wederom.
Die keuze heb je nu ook, dus wat dat betreft is er niks veranderd
Ik ben benieuwd of die additionele instellingen genoeg zijn om een alternatief te bieden tegenover W10Privacy
Wat denk je zelf...

Al ben ik altijd een beetje huiverig om voor dit soort zaken nog eens een aparte applicatie in huis te halen, met het risico dat het middel erger is dan de kwaal. W10Privacy lijkt wat dat betreft bona fide, met een doneerknop en het gegeven dat het niet geÔnstalleerd hoeft te worden.
Momenteel is het middel erger dan de kwaal, want de zoekfunctie van het start menu werkt niet meer dankzij W10Privacy.

Dus als ik via een nette manier m'n privacy bij Windows 10 kan regelen, via een door Microsoft geleverd instellingen menu, heeft dat mijn voorkeur.
ShutUp van OO gebruik ik.
Staat ook in de -voorheen- meuktracker hier.
Ook een goed programma inderdaad, maar W10Privacy gaat dieper.

Wellicht dat ik na een herinstallatie over stap op O&O W10 Shutup.
Het probleem met AL deze programmas is, zijn ze open source? weet je wat er under de hood gebeurd? En nog belangrijker: Hoe ga je verifieren dat alles na deze tool werkt zoals jij het wilt? Blokkeert het werkelijk alles? Wat na de volgende gluiperige update van MS?

Sorry maar als je uberhaupt zulke tools nodig hebt het het OS wat je wilt gebruiken totaal zonder fatsoen.
Spot on! Het is belachelijk dat die (betrouwbare) opties niet gewoon in het OS zitten.

Overigens heb ik zelf vorig jaar een W10 Pro geprobeerd en het netwerkverkeer een tijdje zitten bekijken met WireShark. En dat was nogal wat verkeer naar "dubieuze" domeinen. Na het draaien van ShutUp10 was er vrijwel geen netwerkverkeer meer te bekennen en zeker niet naar die "dubieuze" domeinen.

Dat zegt uiteraard nog steeds niks over de betrouwbaarheid (telemetrie kan ook net zo makkelijk met de updatecommunicatie mee bijv.) en de andere punten die je noemt maar het doet (of deed) toen in ieder geval wel iets significants. :)
en heb je een paar voorbeelden van die dubieuze domeinen ?
Ik heb het helaas niet genoteerd toen. Als ik het me goed herinner werden er zelfs verbindingen gemaakt met amazon.com of iets in die geest. Het waren in ieder geval geen overduidelijke Microsoftdomeinen.
Als zo'n tool opensource is, dan moet je nog steeds de code kunnen lezen om te beoordelen hoe bonafide de software is.

Maar veel belangrijker: je kunt de tools niets kwalijk nemen, omdat ze alleen maar opties in je OS aan of uit zetten, die je met de hand moeilijk kunt vinden. Als na het uitzetten van eoa telemetry er nog steeds dingen verzonden worden, moet je aankloppen bij MS, en niet bij de maker van zo'n tool.

Het beste dat jij kunt doen, is niet ALLES wantrouwen, maar eerlijke developers eerst het voordeel van jouw twijfel geven. Het beste dat ik kan doen, is vertrouwen dat de software werkt (ik heb immers nog geen reden tot antrouwen ontdekt), en vertrouwen dat MS de (verborgen) opties honoreert.
1) nee 2) nee 3) uitproberen / reviews lezen 4) alles? wellicht niet 5) na elke update dien je ook O&O shut-up opnieuw in te stellen... no biggy..

Ben ik fan boy van Win10.. nope.. aan alle mogelijke kanten aan mijn smaak en wensen aangepast.. ik zie geen blokkendoos ( Classic Shell )
En helaas ben ik een te zeer Linux leek om er lekker mee te werken .. maar ook dan.. weet ik niet of ik 100% over zou gaan..

En hoewel er tig Linux distro's zijn.. voor ieder smaakje en systeem iets, gemak dient de mens.. en de meesten zijn gemakkelijk.. pctje kopen en laten lopen.. dan maar met een blokkendoos.. 8)7

1 ding is zeker.. meer info over wŠt verzameld en verzonden wordt.. en de optie tot 1 voor 1 uitzetten .. juich ik toe !!! _/-\o_
Het probleem met AL deze programmas is, zijn ze open source? weet je wat er under de hood gebeurd? En nog belangrijker: Hoe ga je verifieren dat alles na deze tool werkt zoals jij het wilt? Blokkeert het werkelijk alles? Wat na de volgende gluiperige update van MS?

Sorry maar als je uberhaupt zulke tools nodig hebt het het OS wat je wilt gebruiken totaal zonder fatsoen.
Al die vragen kan je ook stellen over Windows 10 zelf (en hun eigen privacy scherm), daarvan weten we in ieder geval zeker dat ze updates er door douwen en daar ook nog eens de door een gebruiker ingevulde privacy settings om kunnen zetten, dat hebben ze namelijk gedaan.

Je moet je afvragen, kan het wel erger dan het standaard is, imho niet dus ik durf blind die apps te gebruiken :)
En dat toont mijn inziens net het probleem aan dat vele mensen niet lijken te begrijpen. Een hele hoop data die door MS doorzocht wordt, gebruiken ze gewoon om hun diensten mogeijk te maken. Als MS geen bestanden mag uploaden dan heb je geen onedrive. Als MS niet doorheen je persoonlijke data mag zoeken dan heb je geen persoonlijke assistent... . En dus als je alles uitzet, tjah, dan heb je zelfs geen doorzoekbaar startmenu meer. Logisch, maar vele mensen zien het niet.
Daarom ben ik zo'n fan van hoe iOS dit doet: de permissie wordt gevraagd binnen de context van een aktie. Wanneer ik een foto bewerking app opent, is het logisch dat deze toegang heeft tot mijn fotos. Het op dat moment vragen is het meest begrijpelijke voor een gebruiker om te beoordelen of het wel of niet mag. Beter dan tientallen losstaande toggles waar je geen idee hebt wat de impact is.
Als MS geen bestanden mag uploaden dan heb je geen onedrive: geen probleem gebruik toch geen cloud
Als MS niet doorheen je persoonlijke data mag zoeken dan heb je geen persoonlijke assistent: geen probleem gebruik ik toch. Iet, ik heb geen butler nodig om mijn wekker ofzo te zetten.

Geen doorzoekbaar startmenu is op zich geen ramp.
Ik wil geen persoonlijke cloudassistent, geen onedrive en geen MS account. En windows 7 kon ook lokaal zoeken, de enige reden om dat in 10 blijkbaar te slopen is marketing en datagraaierij.
Niet iedereen wil opgedrongen diensten, ik moet MS assistent net zo min als Google Now of Samsung Bixby. Er komt een dag dat we er misschien niet meer onder uit kunnen maar vandaag de dag zijn we daar gelukkig nog niet.

En dat MS het dan onmogelijk maakt om lokaal te zoeken is echt een heel smerig trucje om je toch akkoord te laten gaan met bepaalde instellingen, nog meer rede voor om alles uit te zetten :)
Je kunt eronder uit.
Mijn volgende build/install wordt linux, waarschijnlijk niet Ubuntu want die schijnen dezelfde plannen te hebben als MS.
Helaas ik ben gamer ;)
"...dan heb je geen persoonlijke assistent..."

en is dat ZO erg?

Ik vraag mij echt af of sommige dingen die men tegenwoordig aanbied zoals die "assistenten" of die wel degelijk nuttig zijn?

Kan Tweakers eens geen artikel hieraan wijden? Wat het nut van die assistenten is met echte praktijkvoorbeelden (en mischien wat hints & tips)?
De meeste zijn weer een ja/nee vraag, maar wat staat er bij Diagnostics Data? Is dat een Basic/Full switch? Want ik dacht dat daar namelijk nog steeds veel kritiek op was (ondanks dat het ongepersonaliseerde (crash)data bevat)
Mensen denken bij Basic/Full dat ze altijd informatie delen. Ik vind dat ten minste eerlijk tegenover de consument. Die kan dan de afweging maken of hij/zij wel/geen Microsoft-producten gebruikt. Als dit een ja/nee-switch was geweest met de vraag "Wilt u uitgebreide gegevens naar Microsoft verzenden voor diagnostische doeleinden?". Als je antwoord dan nee is, dan zou het pas misleiding geweest zijn als er wel gegevens worden verzonden (ookal zijn het dan niet de uitgebreide gegevens).
Hoe zit dat met enterprise edities, geld dat hierbij ook?
Op dit moment heb je tijdens de installatie van Enterprise deze privacykeuzes op dit moment ook (voor zover je hem niet in een domein gooit) tijdens de installatie.
Als je hem later aan een domein toevoegt, dan neemt hij natuurlijk gewoon de group policy over.
Als je hem niet in een domein doet, dan kun je het makkelijkst ook even een group policy aanmaken ("Computerconfiguratie\Beheersjablonen\Windows-onderdelen\Gegevensverzameling en preview-versies\Telemetrie toestaan").
Kunnen ze ook niet een knopje erbij bouwen om alle crapware uit te schakelen? Het is toch te gek dat als je een schone installatie van Windows 10 wil dat je vervolgens +/- 20 spelletjes en bloatware moet deÔnstalleren...
Dit is mijn grootste ergenis met Windows 10 waardoor ik er niet voor wens te betalen gezien het geen besturingsysteem maar een marketing platform is geworden. Mijn laptop draait hierom al een half jaar KDE Neon terwijl ik daar een Windows licentie voor heb dankzij de voorinstallatie van Windows en de gratis upgrade. Nu mijn gaming pc een upgrade heeft gekregen en mijn licentie hierdoor niet meer geldig is heb ik geen 100 euro over voor iets dat buiten mijn wil om adware bloatware en spyware bevat volgens de traditionele begrippen. Ik heb daarom dit keer geen Windows 10 Pro maar de evaluation versie van Windows 10 Enterprise LTSB draaien welke ik als particulier helaas niet kan kopen. Die versie is gebasseerd op een stabiele build uit 2016 en wordt lang onderdteund, de telemetry kan daar veel meer uit en alle Windows Store bloat is niet aanwezig. Het is dus een hele prettige versie van Windows 10 in gebruik al lever je wel op mogelijkheden in.

Als microsoft slim is splitten ze Windows 10 op in twee versies en krijgen alle bestaande gebruikers Windows 10 Pro. Pro is dan als de enterprise versie en bevat geen bloat en ads en je mag alles installeren. De andere is Windows 10 (S) met ads en enkel de Windows store maar volledig gratis in gebruik. Je hebt dan tevreden users aan beide kanten. Voor de simpele consument een veilige gratis omgeving en voor de powerusers Windows zoals vanouds.
Ik dacht toch heel even te zien dat je diagnostics uit kon zetten. Tot ik goed keek en zag dat er niet "yes" bij dat schuifje stond (zoals bij de rest) maar "full".

Wederom kansloos dus.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True