Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft test openen van Mail-links met Edge in nieuwe Redstone 5-build

Microsoft test een functie in de nieuwe Redstone 5-build, waarbij links in e-mails vanuit de Mail-app altijd worden geopend in Edge. De nieuwe build, met nummer 17623, introduceert ook andere vernieuwingen, zoals het heif-formaat voor afbeeldingen.

Microsoft schrijft in de aankondiging dat de wijziging voor Insiders in de zogenaamde Skip Ahead-ring ervoor moet zorgen dat gebruikers 'de beste en veiligste ervaring' moeten hebben met de Edge-browser. De verwoording van de wijziging wijst erop dat de functie de standaardbrowserinstelling van Windows 10 negeert en alle links in de Mail-app standaard met Edge zullen worden geopend als de gebruiker erop klikt.

Omdat het om een testbuild gaat en Microsoft om feedback vraagt, is het niet ondenkbaar dat de functie uiteindelijk nog wijzigt. In het verleden heeft Microsoft eerder gepoogd gebruikers richting de Edge-browser te bewegen.

De Redstone 5-build is een Insider-build voor de Windows-versie die moet volgen op de komende feature-update, die bekendstaat als Redstone 4 of de Spring Creators Update. In de huidige build introduceert Microsoft verschillende vernieuwingen, zoals het heif-afbeeldingsformaat, wat staat voor high efficiency image file format. Dat maakt bijvoorbeeld gebruik van de hevc-codec.

Een andere toevoeging betreft de mogelijkheid voor het veilig verwijderen van een externe gpu, die verbonden is via Thunderbolt 3. De functie maakt duidelijk welke applicaties nog van de gpu gebruikmaken en werkt net als het verwijderen van een usb-apparaat. Ook het recent in Redstone 4 toegevoegde privacymenu komt terug in deze release.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

16-03-2018 • 20:36

93 Linkedin Google+

Reacties (93)

Wijzig sortering
Doet Apple dit niet ook al? Op mijn iPhone gebruik ik standaard Firefox maar vanuit apps kan ik links alleen in safari openen.
Ik snap dat Microsoft dit doet maar ik vond het geen goede weiziging. Als nu edge als default browser gekozen wordt voor iedereen die nog IE gebruikt zou in er vrede mee hebben.
Op iOS is het nog erger; link om te emailen? Wordt geopend in de ingebakken Mail. Heb je die verwijderd? Dan komt de suggestie langs de Mail app opnieuw te installeren vanuit de Store...niks niet de door jou gekozen mail app gebruiken voor die link. Hetzelfde voor urls, etc., etc. Je kunt een hoop ingebakken apps weggooien, maar een nieuwe app als default is niet mogelijk.

Persoonlijk vind ik dat waardeloos, net als de wijziging van Microsoft in deze preview.

Toch kan ik het wel een beetje begrijpen; niet iedereen heeft een up-to-date veilige browser. Een link naar een foute site kan dan flinke problemen opleveren. Microsoft doet z'n best om Edge veilig te maken (met wisselend succes, maar dat geldt voor vrijwel alle browsers). Door links in emails standaard naar een sandbox binnen Edge te verwijzen kan de impact van fishing mails e.d. flink beperkt worden. Ook zaken als SmartScreen enzo kunnen dan standaard toegepast worden. Voor huis-tuin-en-keuken computers bij mensen met weinig ICT-kennis kan dit een hoop problemen voorkomen.
Dit standaard aanzetten om veiligheidsredenen is nog te accepteren, als de geavanceerde gebruiker dit niet kan omzeilen zal dat velen in het verkeerde keelgat schieten. Ik denk ook niet dat Redstone-5 verscheept gaat worden zonder die optie, dat gaat in tegen de open standaard van Windows.

[Reactie gewijzigd door DeathMaster op 16 maart 2018 23:12]

Dan mogen ze ook de optie toevoegen om het herstarten van bepaalde geopende applicaties ook uit te zetten. Het irriteert me bijna dood dat some Chrome, Office apps, en andere applicatieshun laatste window opnieuw openen terwijl ik dit niet wil.
Ik zie het juist graag andersom: eindelijk behoorlijk sessiemanagement waarbij mijn systeem weer zo opent zoals ik het het laatst heb achter gelaten. Ik wordt er gek van dat Windows met enige regelmaat achter mijn rug om een herstart uitvoert en daarbij doodleuk al mijn applicaties afsluit. Ik ben dan blij dat Chrome in elk geval nog weet welke tabbladen ik open had...
Of nog leuker, Windows gewoon reboot terwijl je aan het gamen bent. Een paar keer gehad nadat ik de restart van Windows had uitgesteld. Vroegah kon je dit (volgens mij) onbeperkt uitstellen of zelf gewoon beslissen. Nu krijg ik een pop up; of ik nu wil herstarten of dit uitstellen. Als je het dus uitstelt en je bent een fullscreen game aan het spelen, dan zie je de herinneringspopup niet. Je kan het nog wel een keer uitstellen, mits je de popup dus ziet.

Tegenwoordig reboot ik mijn PC dan maar gelijk om dit te voorkomen.
gek dat heb ik dus nooit ^^
Je geeft zelf al antwoord op je probleem en ervaring: je hebt zelf de update (een aantal keer?) uitgesteld. Als je de update dan al een stuk later had binnengehaald ga je tegen de limieten van het mechanisme aan lopen en dan ga je inderdaad tegen een forced reboot aanlopen op den duur.

Dat je dat dan negeert omdat je aan het gamen bent... tja. Je kiest ook zelf de periode die het uitstel mag/moet duren, met andere woorden de controle is er wel degelijk. Je kunt ook zelf kiezen om Windows updates op een ander tijdstip te laten checken en uitvoeren.

Als ik dit dan naast de oude manier zet, met geregeld hangende of niet updatende spullen, of een patch die je maar eindeloos wordt aangeboden maar telkens mislukt, vind ik dat Windows 10 het momenteel vrij netjes heeft geregeld. Een machine die aan het internet hangt moet in deze tijd toch echt up to date zijn. Vind het ook niet verkeerd dat MS hierin de gebruiker een beetje aan het opvoeden is, want dat is hard nodig.

Maargoed; terug on topic: ik vind dit een beetje non-nieuws. De Mail app is nog steeds een belachelijk slecht stukje software. Het neemt veel schermruimte in, toont weinig info en mist allerlei functionaliteit, en veel sneller of handiger dan een web based client opstarten is het ook niet. En ook het syncen van je mail handelingen gaat niet altijd heel best. MS doet maar... al is Edge helemaal niet slecht, dit soort verplichte koppelingen mogen ze lekker aan anderen slijten. Security lijkt mij ook niet het werkelijke argument...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 18 maart 2018 19:28]

Meestal kan je updates wel een paar dagen uitstellen.
ik veronderstel dat je in die paar dagen wel eens gaat slapen.
dus voor het slapen gaan de updates laten uitvoeren en desnoods automatisch laten herstarten.
ten dat je weer op staat kan je weer verder.
kan zelfs tijdens lan party weekends gebeuren, of uitstellen tot na het weekend en dan de dinsdag eens de updates doen.
Precies, Daar krijg ik altijd hetzelfde gevoel bij als wanneer ik naar de WC ga en vorige keer ben vergeten door te spoelen.
Dat kan je uitzetten }:O
Nee toch :O Hoe??

edit: Ja, thanks voor de -1. Mag ik alsjeblieft weten hoe de functie uitgeschakeld kan worden? Want behalve omwegen is er geen aan/uit vinkje voor deze functie.

[Reactie gewijzigd door s0larus op 17 maart 2018 15:16]

Ik snap niet waar de -1 vandaan komt. Relevante opmerking. Volgens mij kan het namelijk helemaal niet uitgezet worden, in ieder geval niet op de Home edition. Word er zelf ook gek van.
Windows heeft geen 'open' standaard, dat is een illusie. Je kan alleen de closed-source binaries van Microsoft in de Windows distributie zo draaien als je ze krijgt, niks aan te veranderen. Andere kernel? Niet mogelijk. Explorer opnieuw compileren zonder vervelende functies? Kan niet. Op een ander filesystem installeren? Kan niet.

Wat jij bedoelt is dat er niet standaard een beschermde omgeving is.
In vergelijking met de bocht van crApple mag je dit in mijn ogen nog wel een open standaard noemen. Vergelijk je Windows weer met Linux dan is er weinig open aan.
Ik denk dat dat ook wel meevalt, op macOS kan je gewoon kiezen welke applicaties verantwoordelijk zijn voor welke URL's en dat is dan system-wide. Bovendien kan je in tegenstelling tot Windows wel zelf dingen doen als een custom kernel draaien enz.
Windows is niet open, Windows kan met veel applicaties om gaan. Dat is ook logisch bij een bijna-monopolist, iedereen heeft er wel eens iets voor geschreven.

De openheid en keuzevrijheid is ook inherent aan die marktpositie: MS wordt verplicht om bepaalde zaken open en vrij te houden, denk aan de EU zaak over de webbrowser keuze van een aantal jaren terug.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 18 maart 2018 19:31]

https://support.apple.com/nl-nl/HT201607

EDIT: sorry, da’s macOS.. geen iOS..

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 16 maart 2018 22:33]

voor bedrijven ook

met Application Guard draait Edge in een VM ipv een software sandbox. Daar is echt geen uitbreken aan voor malware.
Je kunt Edge er compleet uit gooien. Hoe MS dat dan afvangt straks is de vraag maar op dit moment kun je deze functie ten minste helemaal onmogelijk maken.


Overigens was ik de eerste paar uren en wellicht 2 dagen best positief over Edge. Maar als je dan over gaat en het echt continu gebruikt val je al weer snel terug op iets anders.
Wat een domper zeg. En dat ongeveer elke 20 min als je het gebruikt.

[Reactie gewijzigd door World Citizen op 16 maart 2018 22:56]

NTFS rechten aanpassen op Edge.exe en Everyone daar op Deny zetten.
Als MS dit invoert kunnen ze weer een klacht van de EU verwachten wegens machtsmisbruik. Een user moet zelf kunnen beslissen in welke browser de email wordt gelezen.
Het gaat niet om het lezen van de email. Het gaat om het openen van links in de email wanneer je deze leest in de mail app van Windows.
Is dit niet een veiligheidsrisico? Je weet dat je nu Edge zero-days standaard aan kunt roepen via de mail.
Ja en nee. Gezien de populariteit van Chrome zou je op diezelfde manier kunnen redeneren dat kwetsbaarheden in die browser te eenvoudig te exploiteren zijn.
Ja en nee. Gezien de populariteit van Chrome zou je op diezelfde manier kunnen redeneren dat kwetsbaarheden in die browser te eenvoudig te exploiteren zijn.
jpsch's punt is dat kwaadwillenden hiermee een vastgezette aanvalsvector krijgen en security bugs in Edge daarmee ineens een stuk interessanter worden vanwege de toegenomen 'doelgroep'.

Dat is niet anders als bij Chrome. Waarom denk je dat er een relatief gezien zeer hoge reward-bounty staat op exploits waarmee je bijv. de Chrome sandbox kunt ontsnappen?

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 16 maart 2018 23:48]

Een andere toevoeging betreft de mogelijkheid voor het veilig verwijderen van een externe gpu, die verbonden is via Thunderbolt 3. De functie maakt duidelijk welke applicaties nog van de gpu gebruikmaken en werkt net als het verwijderen van een usb-apparaat.
Dat lijkt me nou echt een nuttige, gave toevoeging om te hebben. Nu zie je vaak met die dingen nog dat je ze alleen kan in- en uitpluggen na het uitzetten van het systeem, of het toch net niet lekker werkt.
USB-sticks worden er meestal gewoon uitgetrokken.
Moet het wel werken, als ik doe mee met RC5 en ogr (dnet) en in mijn main pc zit een oude AMD w2100, eventjes de opencl client aangeslingerd en taakbeheer zag niet dat mijn kaart 100% werd gebruikt :F
"De verwoording van de wijziging wijst erop dat de functie de standaardbrowserinstelling van Windows 10 negeert en alle links in de Mail-app standaard met Edge zullen worden geopend als de gebruiker erop klikt."

Is dit de manier waarop Microsoft probeert om het marktaandeel van Edge kunstmatig te verhogen? Wat een irritante zet! Dit heeft trouwens niks te maken met veiligheid, dit is puur een beslissing uit eigenbelang...
Nee, dit is een poging van Microsoft om het marktaandeel van hun Mail-app te verkleinen ;)
Nee, dit is een poging van Microsoft om het marktaandeel van hun Mail-app te verkleinen ;)
Kan die nog kleiner dan? :+
Weet nog goed dat iemand op reddit vertelde hoe al haar sollicitatie emails niet aankwamen door een of andere bug.. wat vrij lang had geduurd
Dit keer stonden er screenshots bij, dus dit keer wel. Het is niet alsof je de enige bent die weet dat er veel onzin rondgestrooit wordt :+
"De verwoording van de wijziging wijst erop dat de functie de standaardbrowserinstelling van ChromeOS negeert en alle links in de Mail-app standaard met Chrome Browser zullen worden geopend als de gebruiker erop klikt."

Is dit de manier waarop Google probeert om het marktaandeel van Chrome kunstmatig te verhogen? Wat een irritante zet! Dit heeft trouwens niks te maken met veiligheid, dit is puur een beslissing uit eigenbelang...

Edit: Even wat relevante info vervangen en je verhaal klopt nog steeds

[Reactie gewijzigd door drakiesoft op 16 maart 2018 21:50]

Onzin, er is helemaal geen Mail-app op ChromeOs :+
Wat is je punt? Google grijpt alles aan om gebruikers richting Chrome te duwen. Praat dat het goed dat Microsoft het ook diet?
Nee, maar het is blijkbaar alleen een issue als microsoft het doet. Dus ik maak het een algemeen issue van.
Wat een onzin. ChromeOS is gewoon een fullscreen Chrome browser, dus als je Chrome niet wilt gebruiken heb je sowieso al niets op ChromeOS te zoeken. Windows is veel algemener en er zullen genoeg Windows-gebruikers zijn met een andere standaardbrowser.
Ondanks dat ik geen fan ben van Chrome kan ik je wel zeggen dat het veel meer is dan alleen een uitgebouwde webbrowser, het is hetgeen Microsoft voor ogen had met UWP type apps.
Gelukkig gaat het om een testbuild. Ik moet de eerste persoon nog horen die mij kan vertellen waarom Edge een serieuse poging waard is. Ik vind al dat opdringerige "gebruik ons product toch" *kuch* BING *kuch* erg averechts werken. Mag hopen dat dit op veel weerstand bots en dat gewoon de standaardbrowser wordt gerespecteerd.

[Reactie gewijzigd door DaaNMageDDoN op 16 maart 2018 20:49]

Google doet exact hetzelfde. Op Youtube en Google Search en Google maps staat overal: "Probeer een betere browser, probeer Chrome".

Dus Google vind je dus ook zielig?
Probleem is dat Google geen monopoly besturingssysteembouwer is, en op deze manier op een lager niveau de controle van je afgepakt wordt, en niet enkel op website niveau waar je ook makkelijk nog alternatieven kan gebruiken/opzoeken zonder geforceerd te worden.

Besturingssysteembouwers moeten gewoon bij hun leest blijven, een systeem wat de naam al verteld, een softwarematige ondersteuning voor de besturing van de hardware en andere randzaken zoals drivers.
Het is niet verkeerd standaard dingen mee te leveren zodat mensen er mee uit de voeten kunnen, maar je moet niets op de eindgebruiker gaan lopen forceren omdat je zelf liever ziet dat je eigen software gedraaid wordt.

Als we dadelijk 10 jaar in de toekomst zitten en Windows 10 is compleet afhankelijk van Microsoft's eigen DRM store, zullen ze dan net zo erg gaan worden om software te weren wat ze niet aanstaan omdat het hun eigen software ten nadele brengt? En komt dan ook elke keer het toverwoord 'veiligheid' uit de hoge hoed?

De ironie is wel dat Microsoft ook steeds vaker ideeŽn van applicaties van derde partijen native in hun eigen OS probeert te verwerken.
Is dat in de hoop de concurrentie uit te schakelen en zelf de winst van anderen hun innovaties in de wacht te slepen?
Ik denk soms van wel, waar is de tijd met Ballmer en zijn 'developers, developers, developers', waar ze graag wilden dat iedereen voor hun besturingssysteem dingen gingen ontwikkelen...
"Probleem is dat Google geen monopoly besturingssysteembouwer"

Ik garandeer je dat Google hťťl hard aan de weg timmert om dat te veranderen.
Android is open-source.

Amazon's besturing syteem is een fork van Android. Dus zo erge monopoly hebben ze bij Google niet. Zeker niet vergeleken met wat Microsoft heeft met consumenten desktop en laptop markt.
Wanneer houden mensen nou eens op Android open source te noemen? Android heeft een open source basis, net zoals MacOS op een BSD kernel gebaseerd is, maar het grootste deel van de userspace zijn closed source applicaties van Google. De meeste mensen downloaden alleen apps uit de gesloten store van Google en zelfs als je ze ergens anders vandaan haalt zijn ze vaak afhankelijk van Google’s Play Services, wederom gesloten. Android is net zo open als MacOS en ik hoor hier ook niemand zeggen dan Apple open source doet.
Wat een lulkoek. Android is gebaseerd op AOSP, dat is volledig open-source.

Hier valt onder: de kernel, de HAL, Native libraries, de runtime, het Java framework.

Systeemapplicaties geef ik je gelijk in, dat is voornamelijk google-supplied closed-source (denk aan een Dialer, Google Play (Services), etc.
net zoals MacOS op een BSD kernel gebaseerd is
Ja, alleen houdt het bij Android niet op bij de kernel.

Kortom, je vergelijking gaat gigantisch mank.
Android is net zo open als MacOS en ik hoor hier ook niemand zeggen dan Apple open source doet.
Nee, want voor Android geldt dat er een heel groot deel van het OS gewoon open-sourced is. Dat daar bovenop draaiende systeemapplicaties dat niet zijn, doet daar niets aan af.
Ik betwijfel het maar we zullen zien, ter illustratie van de huidige situatie:
https://netmarketshare.co...-system-market-share.aspx
Die link gaat alleen maar over de krimpende PC markt. De steeds belangrijker wordende mobiele markt wordt genegeerd.
Klopt, maar ik heb het dan ook specifiek over een desktop OS waar het hierboven voornamelijk omgaat.
Dit heb ik echter niet duidelijk omschreven en halen mensen Google en Apple aan vanwege de mobiele besturingssystemen, daar vind ik het net zo fout als ze zo te werk gaan.
Probleem is dat Google wel een monopoly besturingssysteembouwer is, en op deze manier op een lager niveau de controle van je afgepakt wordt, en niet enkel op website niveau waar je ook makkelijk nog alternatieven kan gebruiken/opzoeken zonder geforceerd te worden.

Besturingssysteembouwers moeten gewoon bij hun leest blijven, een systeem wat de naam al verteld, een softwarematige ondersteuning voor de besturing van de hardware en andere randzaken zoals drivers.
Het is niet verkeerd standaard dingen mee te leveren zodat mensen er mee uit de voeten kunnen, maar je moet niets op de eindgebruiker gaan lopen forceren omdat je zelf liever ziet dat je eigen software gedraaid wordt.

Als we dadelijk 10 jaar in de toekomst zitten en Windows 10 is compleet afhankelijk van Microsoft's eigen DRM store, zullen ze dan net zo erg gaan worden om software te weren wat ze niet aanstaan omdat het hun eigen software ten nadele brengt? En komt dan ook elke keer het toverwoord 'veiligheid' uit de hoge hoed?

De ironie is wel dat Apple en Google ook steeds vaker ideeŽn van applicaties van derde partijen native in hun eigen OS probeert te verwerken.
Is dat in de hoop de concurrentie uit te schakelen en zelf de winst van anderen hun innovaties in de wacht te slepen?
Ik denk soms van wel, waar is de tijd met Ballmer en zijn 'developers, developers, developers', waar ze graag wilden dat iedereen voor hun besturingssysteem dingen gingen ontwikkelen...
Even wat relevante woorden geselecteerd en vervangen en je verhaal klopt nog steeds
Google heeft in ieder geval bijna monopolie over het inzicht in jouw surfgedrag.
Suggestie is anders dan overrulen.
Probeer maar eens in ChromeOS een andere browser te openen
Op android gaat dat prima.
Helaas is dat niet echt uniek aan MS. Als je geen Chrome gebruikt wordt je door Google continue doodgegooid met meldingen dat je toch echt Chrome moet proberen.
Helaas is dat niet echt uniek aan MS. Als je geen Chrome gebruikt wordt je door Google continue doodgegooid met meldingen dat je toch echt Chrome moet proberen.
Ik gebruik al jaren Firefox en heb dat soort meldingen nog nooit gezien. Alleen die ene verloren keer dat ik op een systeem iets moest doen waar echt alleen IE voorhanden was. En in dat geval hebben ze gewoon objectief gelijk: Chrome is ook gewoon beter dan IE.
Ik zie wel meldingen in Firefox. Waarschijnlijk heb jij een of andere cookie in je browser waarmee ze onthouden dat je het ooit weggeklikt heb. Zelf sta ik helemaal geen cookies toe van welke Google site dan ook (ik vind Google een spywarebedrijf), en probeer hun sites te vermijden (alleen youtube is af en toe wel eens handig), maar als ik er per ongeluk kom zie ik wel vaak meldingen.
Nog zo iemand die zo Googlenoia is, net als ik.

Op mijn werk overigens, kan ik er niets aan doen, daar wordt Gmail gebruikt en staan alle documenten op Gdocs maar dat is OK, is toch niet prive qua inhoud. Ik gebruik wel FF, omdat ik daar de developer tools het fijnst van vind (en het is geen google) en ieder wel zelf zijn software kiest.
Gebruik Firefox ook, ben nooit een pop-up gezien van Google om Chrome te gaan gebruiken.

De pop-ups krijg je volgens mij alleen als je IE of Edge gebruikt. Maar ja, dat lijk me wel logisch.
Omg, ga je anno 2018 nog even zeggen dat chrome beter is dan IE?
Wie heeft het er hier over IE..
:'(
Omg, ga je anno 2018 nog even zeggen dat chrome beter is dan IE?
Wie heeft het er hier over IE..
:'(
Jij hebt overduidelijk de hele discussie gemist, zie ik.
Discussie? Volgens mij ben jij de enige die het over IE heeft...
Discussie? Volgens mij ben jij de enige die het over IE heeft...
In de context dat ik in geen jaren tijd die popups van Chrome heb gezien. Enkel als ik -- al die jaren geleden dus -- eens een keer IE ergens voor nodig had.

Die uitspraak moet je dus niet lezen als van toepassing op heden-ten-dage...

(jezus; dat ik dit uit moet gaan leggen zeg ...)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 maart 2018 19:47]

Dat heb je helemaal verkeerd.. op Firefox krijg ik nooit zulke meldingen. Denk dat Google daar goede redenen voor heeft.
Is Chrome niet precies hetzelfde daarin?
Ik vind persoonlijk Edge best een fijne browser. Ook de dev tools zijn fijn.
Is Chrome niet precies hetzelfde daarin?
Ik vind persoonlijk Edge best een fijne browser. Ook de dev tools zijn fijn.
Ik heb het al meermalen voor elkaar gekregen om Edge te laten crashen of eindeloos te laten hangen door de developer tools te openen.

De UI is waardeloos; niets in terug te vinden. Nog kaler dan Chrome en Firefox van elkaar afgetrokken.
Loopt ten opzichte van Firefox en Chrome nog steeds achter qua adaptatie van nieuwe features.
En bevat nog steeds een stevige schare bugs in basale features die stammen uit CSS 2.1, wat al meer dan een decennium oud is.


Toegegeven, het is al een flink eind beter dan IE.
Maar toch...
Nee, daar is toch nog wel wat werk te doen.
Die kale interface vind ik juist wel fijn.
Zolang dat Microsoft mail betreft zal het me een worst zijn. Maar als ze ook mijn Thunderbird mail link in Edge gaan openen ipv in Firefox maak ik toch bezwaar.
En waarom en windows10 standaardbrowser instelling negeren? Lijkt wel het CDA dat referendum ook negeert.
Wat is dat nu voor onzin? Je stelt toch niet voor niets een andere default browser in!
Dit is om de "Sets" beter te benutten. Gemiddelde gebruiker ziet geen verschil. Maar nu is er een grotere html5/ect support. Dus minder mensen gaan klagen, dat sommige sites niet werkt.
Skype for business doet dit ook vaker. Nooit geweten of het een bug is of niet. Ctrl + click gebruikt dan wel weer mijn standaard browser.
Microsoft is weer verdwaalt.