'Windows laat Insiders weer zelf browser kiezen voor openen Mail-links'

Volgens informatie van een Italiaanse site laat Windows in een nieuwe Redstone 5-build Insiders weer kiezen of ze links uit de Mail-app met Edge of met een andere browser willen openen. In een eerdere Insider-build was dat alleen Edge.

Via Aggiornamenti Lumia

De informatie is afkomstig van de Italiaanse site Aggiornamenti Lumia, die afbeeldingen van een nieuwe toggle publiceert. Het is onduidelijk waar de site deze afbeeldingen vandaan heeft. De schuifknop, die aanwezig is in de instellingen van de Windows Mail-app, laat gebruikers kiezen om links niet standaard in Edge te openen. De standaardinstelling is om dat wel te doen. Vermoedelijk kiest Mail de browser die de gebruiker zelf als standaard heeft ingesteld als de functie wordt uitgezet. Verder zou Mail een lichtelijk gewijzigd uiterlijk krijgen in een nieuwe Insider-build.

Microsoft maakte in maart bekend dat links uit Mail alleen nog in Edge te openen zouden zijn in build 17623 van Redstone 5. Het zei toen dat het gebruikers daarmee 'de beste en veiligste ervaring' wilde bieden. Volgens de Italiaanse site leverde de actie echter ook kritiek op van Insiders. Of de aanpassing daar een direct gevolg van is, is niet duidelijk.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

06-07-2018 • 18:09

119 Linkedin

Reacties (119)

119
105
56
5
0
33
Wijzig sortering
Een handig tooltje voor dit probleem is EdgeDeflector.
https://github.com/da2x/EdgeDeflector
Wel leuk als je nagaat dat er voor het 64 bit tijdperk geen nieuwe windows meer komt.
Het heeft een voordeel ze kunnen windows 10 op deze manier verbeteren, en met patches uitkomen met nieuwere updates om foutieve of niet goed geprogrammeerde gaten te dichten.
Maar om dan zelf de browser te kiezen is dan wel weer een voordeel, zo blijft alles compatible met alles.
En blijft windows veelzijdig in gebruik, en handig in omgang.Ik vind het goed hoe ze nu te werk gaan, er komen geen om de zoveel jaren nieuwere windows versies uit, op deze manier word windows steeds geupdate en foutief geprogrammeerde stukjes software verbeterd.Goed bezig microsoft ga zo door.Om de zoveel tijd komt gelukkig wel nog een grote updates uit.Windows word op deze manier steeds verbeterd misschien is dat wel beter om met om de zoveel tijd met een gloednieuwe windows uit te komen.Soms is het een kwestie van smaak, hadden ze dat stukje software niet anders kunnen maken of het ziet er niet uit,zo blijft het een persoonlijke kwestie omdat andere mensen dat stukje software gebruiken en anders benaderd word door andere mensen.Ze hebben er een mening over hoe een stukje stukje software ook cosmetisch moet gaan uitzien.Maarja dat houd community weer levend.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 7 juli 2018 10:17]

Windows 10 zou zo geweldig zijn dat we er dol op zullen zijn. We zouden de upgrade naar Windows 10 gratis krijgen en het zou constant nieuwe functies geven. Maar wat deed u door die beloften na te komen?
Wat we hebben zijn halfjaarlijkse update-installaties. Die lopen altijd het risico dat er iets misgaat, en zelfs bij succesvolle runs is herwerking elke keer nodig. En waarvoor? Voorkomen dat Windows mijn "activiteiten" bewaakt? Voor een promotioneel vervuild startmenu, dat tot vandaag de dag niet bij kan houden met Windows 7? Dat Microsoft Paint wat ik heb gekregen, afschaft om mijn screenshots jarenlang bij te snijden? Dat ik geen toegang meer tot het Configuratiescherm via Windows + X? Dat ik tijdens elke herinstallatie deze vervelende Cortana mij volledig overdondert? Dat u klanten dwingt tot de dure Enterprise-editie, omdat verschillende groepsbeleidslijnen zoals het softwarebeperkingsbeleid niet langer onder Pro werken? Misschien begreep u het basisconcept niet: als we van Windows houden, moet u het verbeteren, niet verslechteren.

De upgrade is tenminste nog steeds gratis, hoewel dit aanbod tijdelijk moet zijn. Maar vermoedelijk, omdat te veel gebruikers zelfs Windows 10 niet wilden hebben, hebben ze het eenvoudig stilzwijgend verlengd - zelfs met de huidige versie 1803 kun je nog steeds gratis upgraden. En we kunnen er waarschijnlijk van uitgaan dat dit zo zal blijven, want binnenkort staat het support-einde van Windows 7 en de dreigende huil waar je nu waarschijnlijk bang voor zult zijn.

Uiteindelijk laten je acties maar één conclusie toe: je loog tegen ons in 2015, Mr. Nadella. Sindsdien zorg je er consequent voor dat veel gebruikers van Windows 10 geïrriteerd zijn.
Nog mossel nog vis touch en desktop werkt niet.
Enkel meer menus nog meer clicken.
screenshots kan al sinds windows 7 met het knipprogramma, configuratiescherm kun je snel openen door op start te drukken en dan conf in te typen en dan enter. verder ben ik het eens met het update gebeuren, daar heb ik al zat problemen mee gehad.
Wat ik vooral irritant vind aan Windows 10 is dat de zoekfunctie im het startmenu opeens extreem verslechterd is. Waar ik in Windows 7 direct vanalles kon vinden werkt vind ik in Windows 10 vaak niks of opeens pas juist wat als ik de zoekterm niet volledig intyp.
Klopt. Als ik een schone PC installeer (WDS) dan kun je de optie systeem niet vinden, maar als je 'systee' intikt staat hij wel bij de gevonden items. Ik snap precies wat je bedoeld :)
Want wat in mijn profiel staat klopt allemaal.
We zouden de upgrade naar Windows 10 gratis krijgen en het zou constant nieuwe functies geven. Maar wat deed u door die beloften na te komen?
De upgrade is tenminste nog steeds gratis,
Gelukkig loop jij al wel zo lang mee dat
Wat we hebben zijn halfjaarlijkse update-installaties. Die lopen altijd het risico dat er iets misgaat
nu ineens een issue is? Alsof je vergeten bent hoe groot het risico op gezeik was bij het opstarten (of afsluiten van ;) ) Windows 98 was, laat staan patches toepassen. XP deed het niet veel beter, Vista is ook de geschiedenisboeken in gegaan als kut OS en zelfs 7 heeft zijn issues gehad. Windows 8 was in dit opzichte on par gekomen met Linux en we zijn al weer een stapje verder. Mijn Windows 10 installatie is volledig up to date en draait sinds release. 0 problemen. En zo de meeste in mijn omgeving en ver daar buiten. Dit heb ik alleen met Windows 8 en Debian meegemaakt. Zelfs 7 heb ik tijdens zijn levensduur 3 keer opnieuw mogen installeren wegens issues. En het jaarlijks opnieuw installeren van je OS was tijdens Windows 7 nog de normaalste zaak van de wereld.

Maar ik mag niet meepraten?
En waarvoor? Voorkomen dat Windows mijn "activiteiten" bewaakt?
Doelt op telemetry gok ik? Allemaal uit te schakelen. Maar geen feedback willen geven en wel commentaar leveren.
Voor een promotioneel vervuild startmenu, dat tot vandaag de dag niet bij kan houden met Windows 7?
Hmm? Ik heb met updates nooit promotionele shit in mijn start menu gehad. Die ads kun je uit zetten.
Microsoft Paint wat ik heb gekregen, afschaft om mijn screenshots jarenlang bij te snijden?
Ah gelukig is het oude paint weg, win+r "mspaint"? Als ik winkey + "paint" intik, is de oude Win7 mspaint.exe de geselecteerde paint.
Trouwens greenshot of het knipprogramma van Windows zelf zijn een optie.
Dat ik geen toegang meer tot het Configuratiescherm via Windows + X?
U bent er van op de hoogte dat Win+X aan te passen is naar wens?
Dat ik tijdens elke herinstallatie deze vervelende Cortana mij volledig overdondert?
Een zichtbaar knopje in de taakbalk die je met 3 klikjes wegwerkt is volledig overdonderen?
Windows heeft altijd versie installatie nonsens gehad waarbij het tof doet wat er allemaal wel niet nieuw is. Die kuthond van XP vergeten?
Dat u klanten dwingt tot de dure Enterprise-editie, omdat verschillende groepsbeleidslijnen zoals het softwarebeperkingsbeleid niet langer onder Pro werken?
Pro is nooit zo bedoelt om gebruikt te worden binnen bedrijfsnetwerken. Bedrijven gebruiken het in veel gevallen omdat het goedkoper is dan enterprise. Pro is niet voor niets Home's tegenhanger waar Enterprise volledig buitenvalt.
Misschien begreep u het basisconcept niet: als we van Windows houden, moet u het verbeteren, niet verslechteren.
Ah ik laat telemetry bv aan staan. En het is net alsof MS naar me luisterd. Ik vond al die glass onzin, maar wel geinig in de taakbalk. Mijn voorkeur gaat uit naar minimalistische en strakke UI designs.

En Windows 10 volgt dit exact, geen ronde hoekjes, geen aero glass titelbalken. De taakbalk is OOTB niet zo schoon en clean geweest sinds Windows 95.

De meest gebruikte software die ik na installaties nodig had op mijn Windows zijn ook bijna weg. Geen multimonitor taakbalk meuk meer nodig, geen ISO mounters. Winrar en Winamp zijn 1 van de weinige " must need" applicaties die het overleefd hebben.

Windows wordt genoeg verbeterd.
Maar vermoedelijk, omdat te veel gebruikers zelfs Windows 10 niet wilden hebben, hebben ze het eenvoudig stilzwijgend verlengd - zelfs met de huidige versie 1803 kun je nog steeds gratis upgraden
Ah, ja want men stapte ook zo makkelijk van XP af. Dat het gratis is heeft meer te maken met wat andere visies. Consumenten hebben meestal toch al gratis op Windows gezeten, hetzij piraat of 'gratis bij de computer'. Waarom de moeite nemen mensen proberen te laten betalen voor je product als je je geld toch elders binnenharkt (zakelijk en cloud) en juist je pressence in de consumenten markt belangrijk blijft.

Juist dankzij het unification van Windows 10, dat alle MS hardware nu hetzelfde OS draait, kost het MS ook geen drol meer om een aparte consumenten SKU uit te brengen.

Dus ja, het maakt ze gewoon verder weinig uit of je wel of niet betaald voor Windows, heeft ze bij de consumenten ook altijd bar weinig uitgemaakt.
En we kunnen er waarschijnlijk van uitgaan dat dit zo zal blijven, want binnenkort staat het support-einde van Windows 7 en de dreigende huil waar je nu waarschijnlijk bang voor zult zijn.
Ik snap niet helemaal waarom het einde van de Win7 support als iets negatiefs wordt geuit. Het is nu wat XP destijds was. Antiek. Of heb je weer zin in het herhalen van de geschiedenis? Niet voor niets dat MS wat pushed als je al zo lang meeloopt in deze wereld.
Uiteindelijk laten je acties maar één conclusie toe: je loog tegen ons in 2015, Mr. Nadella. Sindsdien zorg je er consequent voor dat veel gebruikers van Windows 10 geïrriteerd zijn.
Wat is er nou gelogen dan? Dat mensen moesten betalen vanaf een bepaald punt wat niet zo bleek te zijn? Wat een ramp.

Elke Windows versie heeft veel gebruikers geirriteerd. Wat is er nu zo speciaal dan?

Ik ben meer tevreden met mijn Windows dan alle versies hiervoor. Bijna al mijn hekelpunten van 7 en 8 zijn aangepakt (het start scherm was er geen van, maar het nieuwe start menu is ook dikke prima). Het OS is nog altijd even configureerbaar als hiervoor en de Linux tegenhangers. Prachtig naar wens aan te passen. Ik hoef niet meer tig loze 3rd party apps te installeren voor basic functionaliteit, de services in te duiken om ongebruikte shit uit te schakelen. Mijn OS elke maand handmatig bijwerken om het schoon en vlotjes te houden(of het elke X maanden te herinstalleren). En dankzij het syncen van de settings kijk ik al sinds Windows 8 tegen +/- dezelfde UI aan, het is alleen -zoals eerder aangegeven- net alsof ze naar mijn persoonlijke telemetry feedback kijken om het UI daarop te verbeteren. Het is nu +/- net zo OOTB zoals ik het op Debian met Gnome zelf moet instellen. Zo basic mogelijk, het UI moet zo min mogelijk aanwezig zijn.
Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend
Edge.exe renamen of de NTFS permissies op Deny voor Everyone zetten. Wanproduct. Alsof Windows even gaat bepalen waar ik 1 bestandstype mee ga openen. Kom op zeg.
Grappig, een ganse wereld fruitliefhebbers doen dit dagelijks
noem eens een bestand waar dit het geval is bij apple dan? ik kan gewoon kiezen waar ik iets mee open
Op iOS moet ik jailbreaken om links te openen in Chrome waarbij Chrome ook niet eens zn eigen javascript engine mag gebruiken...
ja oke, maar dat is ios, geen mac os, het gaat in dit artikel om windows op de pc, wat je dus met mac os moet vergelijken en niet met ios
Het gaat om een OS waar je zelf niet mag kiezen welke browser je gebruikt, of dat mobile is of niet doet er imo weinig toe. Sommigen gebruiken hun mobile OS vaker dan desktop OS.
dan nog klopt de vergelijking van een pc os met een mobiel os niet. is het trouwens van belang dat een 3rd party browser niet zn eigen javascript engine mag gebruiken?

op android kan dit wel (dacht ik), maar naar mijn idee zorgt al die vrijheid voor een minder strakke ervaring, die ik wel bij windows phone (niet windows 10 mobile) en ios heb.

bovendien gaat het om een insider build, waar het de bedoeling is om zoveel mogelijk microsoft/windows gerelateerde dingen te testen.
Als elke browser verplicht dezelfde engine moet gebruiken heb je geen keuzeopties. Het is altijd Apple code.
het gaat ook niet om ios, maar om mac os, om de vergelijking met windows te maken (niet windows 10 mobile)
Wat bedoel je? Je praat een beetje in raadsels...
Als veel mensen het ermee eens zijn is dat toch prima?

Het is gewoon belachelijk hoe MS een browser probeert door te drukken en dan nota bene voor Edge kiest in plaats van iets dat wél werkt.

Gelukkig dat het een Insider Build betrof en dat het teruggedraaid wordt maar dan nog. Sloop die overbodige troep er gewoon uit, simpel zat. Een OS staat in dienst van jou, en niet andersom.
Ja en nee, jij bent niet de baas maar de uitgever. Wil je echt de baas zijn, draai dan os waarbij jij die controle wel hebt
idd, alleen maar klaagzang. Niemand dwing je om windows te gebruiken. Iedereen tevreden stellen is onmogelijk. Ontwerp zelf je eigen os zou ik zeggen als je overal denkt beter te kunnen!
Alsof Edge zo'n slechte browser is. Ik heb het eens een maand geprobeerd om een gedegen oordeel te kunnen vellen, maar ben nooit meer terug gegaan naar wat anders.
Zolang Edge werkt is het een prima browser, maar na de zoveelste vastlopende of niet renderende tab ben ik weer terug naar Chrome gegaan. Probleem is er al vanaf de eerste Edge versie, en enige "oplossing" die MS aandraagt is regelmatig je browser herstarten.

Nee bedankt.
ik heb hier echt totaal geen last van of gehad.
alleen werkt edge dus juist wel, en beter dan bijvoorbeeld chrome.
bovendien, het is niet belachelijk dat ms bepaald wat wel en niet kan, zij zijn toch de eigenaar en ontwikkelaar van het product?
Als veel mensen het ermee eens zijn is dat toch prima?

Het is gewoon belachelijk hoe MS een browser probeert door te drukken en dan nota bene voor Edge kiest in plaats van iets dat wél werkt.
Ze verwijzen ook naar een product dat wél werkt. Edge is na de eerste major update van Windows een volwaardige browser. Eentje die niet met een paar open tabs al je systeembronnen claimt en eentje zonder een heel oerwoud aan brakke extenties die het geheel nog logger maken en tal van veiligheidsrisico's creëren. (Extensies zijn er wel maar beperkt tot de hoogst noodzakelijke.)
ActiveX? Ga je mond eens wassen....
Ja ik kan t ook niet helpen. Dat is nou eenmaal nodig. Ik heb de webapplicaties niet gemaakt waarmee ik moet werken...
Ik begin dat hele anti Microsoft gedoe wel moe te worden. Ja, Explorer was niet best en daar hebben we ze voor gestraft (op meerdere manieren). Maar nu begint het een, naar mijn mening, sneue heksenjacht te worden.
Edge is een prima browser en Microsoft heeft een prima product neergezet. Er zijn zat alternatieven beschikbaar.
Maakt helemaal niet uit hoe goed of slecht Edge is, al was het hemel op aarde... Dan nog is het slecht als MS in apps van hun alleen nog maar links in Edge laat openen in plaats van gewoon de default browser te openen. Dat zijn van die geintjes waar ze vroeger keihard voor op de vingers getikt zijn, beetje vreemd dat ze dat nou blijkbaar weer probeerden.
Het is iets wat ze hebben ingeschakeld in een insiders-build. Het is heel gebruikelijk dat in voor-versies bepaalde functionaliteit tijdelijk wordt uitgeschakeld, omdat ze er achter de schermen mee bezig zijn. Misschien willen ze een mogelijkheid inbouwen om te scannen op links naar fishing sites, wat in Edge al standaard mogelijk is.

De opmerking van Microsoft over "de beste en veiligste ervaring bieden" is zo'n standaard zinnetje dat de afdeling communicatie gebruikt wanneer zij vragen krijgen maar niet op voorhand zijn geïnformeerd.
En wanneer mijn vermoeden klopt, dan klopt de mededeling van Microsoft ook min of meer. Dan slaat het niet direct op het uitschakelen van de functionaliteit, maar op de vernieuwde functionaliteit die nu weer vrijgegeven wordt.

En als bonus kan Microsoft nu zeggen dat ze aantoonbaar naar hun insiders luisteren.
De wereld is nogal veranderd, indertijd hebben ze grote boetes gekregen voor iets dat nu de standaard is in softwareland. Dan nog hebben ze dit dus binnen 1 insider preview teruggedraaid, nooit bij het ‘echte’ publiek aangekomen
Op iOS gaat elke browser via Apple code. Er is zelfs geen keuze mogelijk.
En dan nog. Als ik Effe had willen gebruiken dan was het wel mijn standaard browser geweest. Het is belachelijk dat MS hun eigen browser zodanig willen pushen dat ze die instelling negeren en alle links maar met Edge openen.
Vraagje: Welke insider zou er bewust voor kiezen een andere browser dan Edge te kiezen, maar er tegelijk bewust voor kiezen de standaard mailcliënt te blijven gebruiken?

Het is een functie die alleen voor insiders was uitgeschakeld en nu weer wordt ingeschakeld. Het publiek heeft er nooit wat mee te maken gehad.
Je kunt je ook afvragen waarom je als insider, waarvoor je je aanmeldt om vroege versies van Windows 10 uit te testen, bewust een deel van het te testen OS zou uitsluiten?
Echter loopt effe nog wel ver achter. En zolang ze het niet via de store kunnen updaten, maar enke via de feature updates, zat het ook miet sneller gaan. Kijk maar naar effe op iOS en Android, wordt veel sneller en vaker bijgewerkt.

Het probleem zou liggen in het feit dat effe te diep zit verweven in het os en daardoor niet via de store is te updaten

[Reactie gewijzigd door gabba25 op 6 juli 2018 19:41]

Edge is op veel gebieden een voorloper hoor.
Vind je dat ja? Dit zijn onder andere dingen waar ik als developer nog dagelijks tegenaan loop.

Edge is inderdaad een prima browser en een ontzettend grote stap voorwaarts ten opzichte van IE, maar laten we nou alsjeblieft niet gaan doen alsof het een voorloper is, want het hikt op veel gebieden nog steeds achter de feiten aan. Vooral op items waar veel vraag naar is, duurt het vaak ontzettend lang voordat het eindelijk een keer geïmplementeerd is.
https://kangax.github.io/compat-table/es6/
https://developer.microso...oft-edge/platform/status/

Ze zijn nauw betrokken bij de ontwikkeling van het platform en zijn erg open tegenwoordig. Het is een beetje flauw om dan met een paar features te komen die ze niet hebben geïmplementeerd. Ze zijn echt goed bezig als je het mij vraagt
Je hoort mij ook niet zeggen dat ze niet goed bezig zijn, integendeel. Maar een voorloper is het zeker niet, het hobbelt nog steeds een beetje achter Webkit Blink en Firefox aan.

[Reactie gewijzigd door faim op 8 juli 2018 13:56]

@418O2 zegt dan ook dat ze op veel gebieden voor lopen. Het lijkt erop dat jij dit om zet naar de gehele browser wat niet is wat hij bedoeld. Daar zit een nuance verschil in.
Nee, wij hebben het beide over de render engine. Of de favorieten bar zich nou links of rechts bevind in de browser is natuurlijk niet zo interessant, de browser-UI's zijn een keer ontwikkelt, daar zijn gebruikers aan gewent en hoef weinig meer aan gewijzigd te worden. Het doel van een browser is uiteindelijk het openen van een website of app en een zo goed mogelijk UX bieden, dit kan alleen als de browser zich continu doorontwikkeld voor het gebruik van de nieuwste web technieken.
Daar heb ik het ook over.
Je bedoelt Blink denk ik ipv Webkit want Webkit loopt ook niet bepaald voor.
Bedankt voor de correctie, ik bedoel Blink inderdaad. Webkit is ook niet meer wat het geweest is sinds Google dit niet meer mede onderhoud.
Wat je bedoelt is dat ze zich niet aan de dictaten van Google houden, maar zich nu wel eens aan de officiële consensus probeert te houden?
Effe misschien wel, maar Android niet.
Dan heb ik toch liever een bijgewerkt Windows 10
Probeer je nu drie keer achter elkaar Edge te schrijven maar dat wordt je niet toegestaan door je autocorrect?

Wie is daar eigenlijk de baas joh? :o
Edge is niet volledig compatibel met de huidige web standaarden. De andere grote browsers laten ook wel steekjes vallen, maar Edge heeft toch wel de meeste aanpassingen en work-arounds nodig.
Als de developers rekening houden met de nukken van Edge is het een prima browser. Het is niet mijn voorkeur, maar ik kan me voorstellen dat de doorsnee gebruiker er wel prettig mee werkt en geen rede ziet om op zoek te gaan naar een alternatief.
Is Edge niet volledig compatible met de huidige web standaards, of is het niet volledig compatible met de wijze waarop Chrome de drafts geïmplementeerd heeft voordat consensus over de uiteindelijke officiële web standaard is bereikt?
Of zit jij inmiddels op het spoor dat de wijze waarop Chrome de zaken doet ook meteen de facto web standaard is? (Een beetje de situatie zoals die ten tijde van IE 6 was.)
Ik kijk naar de vastgestelde HTML5 / CSS 3 definitie zoals die door het W3C is vastgesteld.
Alle browsers hebben daar wel een aantal dingetjes aan toegevoegd en laten aan de andere kant een aantal steken vallen. Na InternetExplorer heeft Edge de meeste afwijkingen. Chrome kent wel veel toevoegingen, maar voor een web-developper zijn die niet zo interessant. Pas als ook Safari, Edge en Firefox de toevoegingen ondersteunen wordt het echt bruikbaar. Chrome is voor mij dus beslist geen standaard. Als developer weet je immers nooit op welk systeem je site gebruikt gaat worden, maar het moet er wel overal gelijk uitzien en goed werken. Liefst zonder kunstgrepen om voor elke browser de nodige workarounds te hoeven maken.
Edge draait nergens op, behalve Windows 10 en vast een of ander ander recent MS-OS, maar daar hebben we buiten de MS-client-wereld dus geen zak aan.
Anoniem: 120539
@johnkeates8 juli 2018 13:03
Edge is er inderdaad ook voor Windows Mobile, Windows Server 2016 en voor de Xbox.
Daarnaast staat Edge in de stores voor zowel Android als iOS.
Ik ben even benieuwd wat er volgens jou zo anti microsoft is aan het bericht - heb je er zo'n groot probleem mee dat er mensen zijn die liever een ander browser gebruiken?
Er is niks prima aan Edge. Een pre-alphaversie van een browser er doorheen proberen te drukken op deze manier is totaal kansloos, zelfs voor MS-standaarden.
Moet het bij jou niet zijn: Er is niks prima aan Windows?
Ik zie je hier bijna nooit anders doen dan afgeven op alles was Windows is. Vaak ook nog eens zonder onderbouwing, of achterhaalde onderbouwing, of op zijn minst tendentieuze "onderbouwing".
Ik heb mn MCSA voor 2012 gehaald, niet voor niks... alleen had de GUI geen Windows 8.1 hoeven hebben voor mijn part.
Misschien dat je Edge zelf eens moet starten en er een paar websites mee moet bezoeken, in plaats van anderen na te roeptoeteren.
Dat het niet naar jouw smaak is, dat is heel goed mogelijk. (Maar zelfs dan kun je er pas iets zinnigs over zeggen nádat je het zelf geprobeerd hebt.) Maar zeggen dat het een pre-alphaversie is slaat kant nog wal en bewijst dat je mening op totaal niets gebaseerd is, behalve op irrationele gevoelens.
Dat maakt het nog steeds geen pre-alphaversie. Of is safari op de iPhone of iPad ook na meer dan 10 jaar nog steeds een pre-alphaversie omdat het geen flash ondersteunt?
PDF's zijn geen probleem voor Edge trouwens.
Persoonlijk vind ik de Windows-mail app die standaard in Windows 10 zit echt waardeloos. Dan kun je toch echt beter gebruik maken van Thunderbird of Outlook o.i.d.
Het design is prima, maar qua functies is het vreselijk inderdaad. Hele simpele dingen missen.
Ik ben nog wel tevreden met Thunderbird (al ziet het er niet zo mooi uit).

Voor de gemiddelde consument is het natuurlijk prima. Het is niet moeilijk te begrijpen, en je kan eigenlijk niks fout doen.

[Reactie gewijzigd door MarnickS op 6 juli 2018 18:24]

Thunderbird gebruik ik ook liever. Het ziet er gedateerd uit maar de functionaliteit is dik in orde.

Windows mail is prima voor zeer licht en simpel gebruik en dat was het dan ook wel.
Als je Thunderbird er gedateerd uit vind zien, zou ik je aanraden dit eens te lezen: https://www.omgubuntu.co....rn-thunderbird-theme-font

Er is een tijd terug een keer een mockup gemaakt van hoe een moderne Thunderbird eruit zou zien en iemand heeft de uitbreidbaarheid (userChrome.css) gebruikt om hier een echt theme van te maken. Installatie-instructies kun je hier vinden: https://github.com/spymastermatt/thunderbird-monterail

Ik geloof dat er voor TB ooit een redesign in de planning staat maar het kan nog wel even duren voordat die er is. Dan is dit thema nog een prima alternatief!
DANK! Kom ik eens van die windows 3.11 look af :)
Mooi moet niet - en vooral je kan je mail op text-only zetten; Dat bedrijven dat niet aankunnen is pech voor hen - ik laat hen dat ook staalhard voelen - ze missen dan bakken omzet.
Ik ben het hier mee eens. Heb een paar keer de overstap proberen te maken maar was er niet over te spreken. Ik snap ook niet zo goed dat ze niet meer een outlook lite variant ofzo creeren
Er was toch Livemail? Werkte prima voor huis-tuin-keukengebruik. Ze willen gewoon Outlook verkopen. Alles overgezet naar Thunderbird.
Er was Livemail, dit wordt echter niet meer ondersteund. Microsoft raad aan om over te stappen naar de standaard "Mail" app. Die app is dan ook prima voor huis-tuin-keukengebruik.
Die “mail” app is rommel. Ja als je een touchscreen hebt misschien iets minder rommel, maar met 90% witruimte op je scherm kun je je mail serieus haast niet meer lezen of beantwoorden.

Maar goed, er zullen vast mensen tevreden over zijn. Een ouwe schuur vat snel vlam, zo blijkt...
Toen Livemail stopte, heb ik standaard mail geprobeerd, maar dat vond ik 3x niks, net als de rest van de familie. Geef mij maar Thunderbird.
Dat is erg persoonlijk. Voor mij voldoet het prima.
Kan er emails mee lezen, maken, verwijderen.
Meer heb ik niet nodig.
De render engine van Mail is echt waardeloos, al zoveel mails gezien die prima in Outlook, Outlook Webmail en Gmail renderen, maar er slecht uitzien in Mail. Ja ze zijn wel leesbaar, maar geweldig is anders.
fijn. Als ze nu ook dat verplichte "Creeer uw PIN" scherm uit het inloggen weghalen na 1x te melden dat je toch liever dat niet hebt...
Na een stuk of wat keer annuleren, verder, annuleren verder kom je er voorbij ;)
echt drama. Ik heb denk ik wel 50x de wizard doorlopen om 'm uiteindelijk te zeggen "no i dont want pin". Om vervolgens bij volgende inlog toch weer de wizard te krijgen.

Snap het ook niet, PIN lijkt me onveiliger juist. Maar goed.

Uiteindelijk heb ik na e.a. aan tips (wat niet hielp) opgemerkt dat er een vierkantje zit onder je login. Eentje wat lijkt op een numeriek toetsenbord. Ander knopje ernaast niet. Als je die dan klikt (zit dus onder je login) dan krijg je de wizard niet.
Laat ze nu ook nog maar eens fixen dat je vanuit verkenner weer een bestand kan mail met de SendTo options. Doordat er een technisch onderscheid is gemaakt tussen de apps en de applications werken dit soort koppelingen niet meer, vrij knullig als je het mij vraagt.
Altijd Microsoft doen wel goeie dingen maar zouden eens van Apple moeten gaan leren hoe ze hen waardevolle software aan de man brengen. En niet dit soort technieken toepassen met crap applicaties uitkakkken om mensen maar zover te frustreren dat ze wel de betaalde versie gaan gebruiken
Betaalde versie? Denk dat een hoop mensen juist overstappen op andere gratis software. Volledige versie van Outlook is een overkill.Had anders gewoon MS blijven gebruiken..
Het zou MS sieren om niet bij elke Windows versie een mail applicatie te leveren die er weer compleet anders uit moet zien.

Maar MS en visie in één zin noemen kan ook niet. Windows zwalkt van de ene slechte designkeuze (hoi Control Panel vs Instellingenscherm!) naar de volgende (hoi witruimte-waar-ik-niks-aan-heb)
Ooit krijgen we Windows Classic, met de look&feel van Windows for Workgroups 3.11. Tot die tijd even door de zure appel heen bijten.
Mag ‘t hopen ja. Maar dan wel 64 bit, snel, en veilig. Ik ben voor.
Vind je? Heel erg vervelend dat na iedere update de instellingen weer naar default zijn gezet en je weer opnieuw een codec pack kan installeren zodat Mediaplayer weer andere dingen kan afspelen.
Mediaspeler word meegeleverd met windows. Niet bepaald een versie van goed ontwikkelde software (waar je extra voor betaald) allez ik kan me de laatste keer dat ik het gebruikt heb al niet eens meer herrineren zal wel een jaar of 15 geleden zijn als het niet langer is.

Alles wat ik bedoel te zeggen neem outlook of gewoon het office pakket. Goed ontwikkeld software en gewoon superieur aan de gratis alternatieven zoals sommige hier zeggen misschien overkill. Maar ik gebruik toch het liefst outlook of de rest van het office packet zelfs voor licht thuis gebruik.
Office Pro (met Outlook) is belachelijk duur.... beter maakt MS nu eindelijk eens een bruikbare mailclient.
Het verschil met Apple is dat Microsoft ook software verkoopt. Als MS alle functies al in Windows stopt, snijden ze zich zelf in de vingers. Veel apps zijn goed genoeg voor de weinig eisende doorsnee consument. Voor zaken die ze veel gebruiken is al snel een alternatief nodig (freeware of betaald van MS). De kwaliteit van de apps is misschien ondermaats, maar ze maken wel dat je met een standaard Windows installatie al best veel kunt.
Apple verkoopt toch net zo goed ook software, vooral voor als je ergens veel of (semi) progessioneel mee bezig bent?

En ja, je betaalt links- of rechtsom natuurlijk net zo goed voor die meegeleverde Apple software.
Dat is toch echt aggressieopwekkend dat een app überhaupt je standaarbrowser niet respecteert. :(
Ik lees veel geklaag over Microsoft, maar dan denk ik; snappen jullie het concept van Insiders build wel? Ik heb het idee dat er sommigen zijn die denken dat Insiders build er is om volledig uitgewerkte features eerder aan een ‘verheven’ groep gebruikers te tonen. De Insiders build is er echter voor om nieuwe features te testen. Zeker op de Fast ring kan het er voor zorgen dat je OS na een update niet meer opstart en daar waarschuwen ze ook voor. Je bent feitelijk een alpha/beta tester. Features in de insiders build hoeven nooit ‘het daglicht’ te zien en kunnen net zo makkelijk verdwijnen als dat ze zijn verschenen. Ben je het er allemaal niet mee eens, stap dan uit de insiders build.
EIgenlijk had men Microsoft opnieuw met een antitrust veroordeling hiervoor moeten straffen - dat is een zware mening - maar ik meen dat die terecht is. Microsoft misdraagt zich - en dwingt ons vanalles te gebruiken wat wij niet wensen. Wij zijn de baas - die machine is onze eigendom! Dat moet gerespecteerd worden - meen ik. Dat is hard - maar dat is tegelijkertijd wat het zou moeten zijn.
Je mag toch doen met je machine wat je wil? Wie verbiedt dat dan? Maar zei mogen doen met hun software wat ze willen... Niemand die je tegenhoudt andere software te gebruiken.

En let op: dit gaat over de insider builds. Daar doen ze weleens vaker gekke dingen, een beetje de speeltuin van Microsoft. Dan kan je zulke dingen verwachten natuurlijk.

Desalniettemin vind ik de keuze om Edge te forceren ook heel erg sneu. Ik gebruik zelf edge wel heel graag maar ik zou er meteen mee stoppen als mij dingen worden opgedragen.
Maar zei mogen doen met hun software wat ze willen...
Nou... Niet helemaal dus. Als je monopolist bent, gelden er andere spelregels en lig je onder een vergrootglas.

Je mag best de grootste zijn, maar dan wordt er wel goed opgelet of je je wel aan allerlei mededingingsregels houdt, en geen misbruik van je positie maakt.
Ja, maar ik weet niet of dat in bèta software ook het geval is.
Vanuit die optiek mogen ze de mail en calender en personen apps helemaal niet mee leveren. Immers zijn ze volgens jou monopolist en zijn er alternatieven die ze niet leveren. Oh en ja drivers mogen ze ook niet meer van zichzelf instaleren dan heeft wordt je niet meer gedwongen om te kiezen uit je eigen drivers, want ja monopolie. Welkom bij windows 95.
Vanuit die optiek mogen ze de mail en calender en personen apps helemaal niet mee leveren. Immers zijn ze volgens jou monopolist en zijn er alternatieven die ze niet leveren. Oh en ja drivers mogen ze ook niet meer van zichzelf instaleren dan heeft wordt je niet meer gedwongen om te kiezen uit je eigen drivers, want ja monopolie. Welkom bij windows 95.
Ik verzin de regels niet.

En ik heb niet gezegd dat het niet mag. Ik zei dat er andere regels gelden. Geen worden in mijn mond leggen.
Het is nog wel even anders of het hele OS je dwingt om één browser te gebruiken, of dat slechts de mailclient dat doet. Links in een willekeurige andere mailclient worden in de voorkeursbrowser geopend.

En Edge is tegenwoordig best oké. Ik denk dat een gemiddelde gebruiker eerder een andere mailclient zal gebruiken dan een andere browser. Ik denk dat het aantal mensen die er bewust voor kiezen de standaard mailclient te gebruiken, maar een andere browser, zeer beperkt is. De meeste mensen die hierover klagen (en nu dus niets meer te klagen hebben) zullen dat doen om tegen Microsoft te kunnen mekkeren, en niet omdat ze er last van hebben.

Ik denk dat de grootste groep die er wel last van heeft, de groep is die nooit bewust een andere keuze heeft gemaakt, maar op enig moment, bij de update van een programma Chrome door hun strot gedouwd heeft gekregen. Wanneer ze nu door een link in Mail weer in Edge terugkomen, missen ze in die sessie hun bookmarks die ze in Chrome hebben aangemaakt.
Je pc is wel eigendom van jezelf, Windows is dat niet.
Anoniem: 310408
@mutley696 juli 2018 19:07
Wij zijn de baas - die machine is onze eigendom!
En de software die je blijkbaar gekozen hebt komt van Microsoft. Maar het feit dat je die gekozen hebt geeft je niet het recht om van alles te eisen. Weet je zeker dat je niet liever Linux gebruikt?

Microsoft hier hierbij NIET de afspraak geschonden, dat mag jij wel graag willen maar het is gewoon niet het geval. Ik vind het prima dat Microsoft dit veranderd, was beter geweest als het eerder was gebeurt.
Antitrust boetes zijn niet bedoeld voor de reden die jij geeft. Het gaat er bij die gevallen om het verstorend werkt voor de markt. Deze windows builds beperken zich tot een veel kleiner publiek, zijn niet voor de massa bedoeld en de gebruikers zijn er ook niet zwaar van afhankelijk.
Dan moet je kiezen voor FOSS.
Microsoft heeft iets geprobeerd met de insiders build, dat zijn testbuolds die niet bedoeld zijn voor het grote publiek. Waarom zouden ze daarvoor gestraft moeten worden?
En op die machine sta je vrij om je OS te verwijderen. Windows is een stuk software. Als het niet bevalt, vraag je binnen de wettelijke periode je geld terug, of dient een klacht in.
Niet helemaal wakker, was een reactie op iemand anders |:(
Dan nog is het onzin, want dat kan prima.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee