Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Toezichthouders EU onderzoeken verwerking persoonsgegevens Windows 10

Door , 124 reacties, submitter: AnonymousWP

De Autoriteit Persoonsgegevens gaat samen met andere Europese toezichthouders onderzoek doen naar de vraag of Microsoft met de gegevensverwerking in Windows 10 de relevante privacyregels naleeft.

Dit blijkt uit een brief die de toezichthouders hebben gestuurd aan Microsoft. In begin 2016 hebben de toezichthouders in een brief hun zorgen geuit over de standaardinstellingen van de verwerking van persoonsgegevens in Windows 10 en het gebrek aan controle voor de gebruiker om dit te voorkomen. Ook werden er zorgen geuit over de schaal waarop er met Windows 10 persoonsgegevens worden verzameld.

De Autoriteit Persoonsgegevens zegt zelf ook onderzoek te doen naar de dataverzameling van Microsoft in Windows 10. Een woordvoerder zei tegen de NOS dat de Nederlandse toezichthouder zorgen heeft over de hoeveelheid en de soort informatie die Microsoft verzamelt. De woordvoerder stelt dat het onduidelijk is of de huidige mate van dataverzameling wel allemaal nodig is. Zodra de toezichthouders een definitief beeld hebben worden de bevindingen met Microsoft gedeeld. Eventueel volgt er dan een tweede onderzoek, op basis waarvan er mogelijk een boete kan volgen.

De toezichthouders schrijven dat ze tevreden zijn met de mate waarin Microsoft meewerkt met de privacytoezichthouders. Ook is men tevreden over de onlangs door Microsoft aangekondigde wijzigingen in het installatieproces van Windows 10, waardoor de gebruiker meer controle moet krijgen over hoe de data wordt verzameld en verwerkt.

De fabrikant heeft niet alle zorgen bij de toezichthouders weggenomen. Zo stellen zij dat het nog onduidelijk is tot op welke hoogte gebruikers worden geïnformeerd over de nieuwe vijf opties die ze kunnen kiezen om de datacollectie te beperken. Die uitleg ontbreekt in de huidige versie van het privacybeleid. Daarnaast vinden de toezichthouders dat Microsoft expliciet moet aangeven waarom het persoonlijke data verzamelt, en deze dataverzameling niet nader mag worden verwerkt dan strikt noodzakelijk is voor het gestelde en gerechtvaardigde doel.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

21-02-2017 • 14:10

124 Linkedin Google+

Submitter: AnonymousWP

Reacties (124)

Wijzig sortering
Er zijn leuke tooltjes zoals Shutup 10: downloads: O&O ShutUp10 1.4.1385
Waar je de instellingen mee aan kan passen, alleen is Microsoft schijt irritant door bij sommige major Windows updates netjes de instellingen terug te zetten, de meeste consumenten zullen dat niet eens doorhebben dat een setting weer is enabled.
alleen is Microsoft schijt irritant door bij sommige major Windows updates netjes de instellingen terug te zetten
Dat is niet netjes en lijkt me zelfs typisch dat zoiets door de toezichthouders onderzocht moet worden. De gebruikers instellingen mogen niet overruled worden.
[...]
De gebruikers instellingen mogen niet overruled worden.
Die gebruiker heeft niets meer te willen, die heeft tijdens de installatie netjes "ja" gezegd op alle privacy-schendende waarschuwingen in de EULA en Microsoft volledige toegang en controle verschaft tot zowat alles wat je maar kan bedenken. Als je daar niet mee akkoord was, had je het systeem maar niet moeten installeren. Gebruikers van Windows 10 hebben gewoon geen recht van klagen meer over privacy, die hebben ze geheel vrijwillig uit handen gegeven.
Het is in strijd met de privacywet om zulke volledige toegang en controle op te eisen in een EULA. Dus dat kunnen ze er wel in zetten maar het betekent niets.
Ik maak het nog wat scherper, EULA's moeten voldoen aan de wetgeving van een land. De Eu-regels zijn van toepassing en zijn meestal een richtlijn, een minimum aan waar een land/bedrijf/persoon aan moet voldoen. Landen kunnen zelfstandig de regels nog strenger maken.
Als een gebruikersovereenkomst niet voldoet aan de wetgeving zullen de regels die dus niet voldoen per direct ongeldig zijn. Of je ze nu accepteert (anders kun je niet installeren bijvoorbeeld) of niet.
Met andere woorden: "dat kunnen ze er wel in zetten maar het betekent niets".
Die EULA kan tegenstrijdig met wet- en regelgeving zijn. Microsoft's handelen kan dat ook. Maar als ze besluiten dit tóch te doen, wat is het gevolg? Miljoenen verkwist aan EU advocaten die jarenlang bezig zijn een case op te bouwen.

Het oordeel: een 'boete' van xx miljoen euro. Microsoft (en consorten) lacht zich rot. Die gegevens zijn al lang en breed gebruikt en misbruikt, dus die boete doet helemaal niks.
Zolang landen geen zwaardere consequenties hangen (verkoopverbod o.i.d.) aan dit soort overtredingen, zullen bedrijven doodleuk doorgaan met zulke fratsen.
En dan wordt je wakker in de realiteit en ziet! De mens klaagt maar is wel zo hypocriet om zo'n OS te installeren. Het is immers gratis?

Regels, wetgeving, rechten. Ik ben er helemaal voor. Maar het feit van de dag is dat corporaties doen wat ze willen want ze weten dat hun OS ook bij de overheid geïnstalleerd staat. Ze hebben dus de macht ons te gijzelen. En wij geven ze die macht omdat 'wij' geen wil hebben als groep. Zij weten dat we klagen maar niet wezenlijk principes hanteren voor onze keuzes.

Wij hebben hen nodig voor ons vemaeck ende entertainment.

Pas op dat je kennis van regels en wetten niet een filterbubbel wordt die de menselijke conditie uitsluit.
... want ze weten dat hun OS ook bij de overheid geïnstalleerd staat...
Iets dat mij al heel lang zorgen baart ja. Ook in navolging van de recente blunder van de Politie met hun Office licenties. Ik snap niet dat de overheid zich zo afhankelijk van een enkele buitenlandse commerciele leverancier mag opstellen.

En in de aluminiumfoliehoed modus: Joost mag weten wat Microsoft in opdracht van die buitenlandse regering aan extra's in hun OS heeft ingebouwd.
Microsoft kan geen regel invoeren dat bijvoorbeeld rechtszaken verboden zijn.. iets wat USA WEL mogelijk is en zelfs gebeurd.
Microsoft kan geen regel invoeren dat bijvoorbeeld rechtszaken verboden zijn

In de VS is het mogelijk om een arbitrage clausule te hebben. Dat is niet zozeer dat rechtzaken verboden zijn. Overigens kun je die arbitrage clausule zelf gewoon bewisten voor de rechter, maar je moet dan wel goede argumenten hebben.

Tenslotte, in de EU is een arbitrage clausule soms ook toegestaan.
EULA's staan niet boven Europese regelgeving.
Tenzij je een insider build installeert.
Het doel van die insider builds is dat Microsoft gegevens kan verzamelen over het functioneren van die nieuwe builds dus ik neem aan dat dan veel of alle dataverzameling weer wordt teruggezet.
Tenzij je een insider build installeert.
Het doel van die insider builds is dat Microsoft gegevens kan verzamelen over het functioneren van die nieuwe builds dus ik neem aan dat dan veel of alle dataverzameling weer wordt teruggezet.
Als je met Microsoft meewerkt aan de verbetering van het OS, dan ga je een ander traject in. Dat doen de meesten erg bewust. En accepteer je ook het bijkomende risico.
Een huis tuin en keuken gebruiker zie je niet op zo'n insidersbuild.
Hoeft alleen niet te zeggen dat MS zomaar persoonsgegevens mag opvragen als data vanuit de computer.
Gebeurd ook bij de normale builds.
Waarmee je verborgen instellingen kan aanpassen, instellingen waar je geen toegang tot hoort te hebben. Vind je het gek dat MS dat reset?
Dat zijn vrijwel allemaal geen verborgen instellingen, dergelijke zaken zijn ook zonder een dergelijke tool te veranderen, wat progjes als O&OShutUp10 doen is niet meer dan het overzichtelijk en makkelijk toegankelijk maken van het wijzigen van dergelijke instellingen.

Het is ook niet zo dat Microsoft deze instellingen geheel bewust reset, tijdens het updaten worden bepaalde elementen van het OS 'vervangen' en daarmee weer teruggezet naar de originele instellingen... wat eerlijk gezegd zeer wss wel anders zou kunnen.

Maar laten we vooral niet vergeten dat het gebruik van dergelijke tools alleen wordt gedaan door een beperkte groep gebruikers en Microsoft zeker niet bezig zal zijn om dat kleine percentage te treiteren... het is uiteraard heerlijk om even lekker af te geven op dergelijke zaken, maar in realiteit heeft bijna iedere gebruiker een Android of iOS toestel in de zak die minstens net zoveel gegevens verzamelen die geheel niet uit te schakelen zijn en daar hoor je gek genoeg niets over. Het klagen hierover is veelal niet meer dan de spreekwoordelijke stok om mee te kunnen slaan.
Precies dit. Ik was ook lang erg allergisch voor de veranderingen binnen Windows 10.

Maar ondertussen ben ik het wel anders gaan zien. Ik denk dat het goed is om de belangen van Microsoft eens goed te overdenken. Microsoft is een heel ander bedrijf dan bijvoorbeeld een Google. Zo is Microsoft met Windows nog steeds een van de meest belangrijke spelers voor business, en daar zit grof geld. Als Microsoft 'vraagtekens' in het OS laat zitten, gaat Windows 10 nooit uitgerold worden binnen dat segment van de markt waardoor het riskeert die markt te verliezen. Verder drijft Microsoft niet op advertenties en 'big data' maar op services, en maakt het een beweging naar meer focus op die services dan op geld verdienen met louter 'software'. Google ook, maar Google heeft nog altijd primair het verdienmodel op advertentieruimte en data gebaseerd. Bij Microsoft zien we die vrijwel niet - daar dient de data primair voor bijvoorbeeld het ondersteunen en versterken van diensten zoals Cortana.

Last but not least, de staat van dienst. Microsoft mag dan een 'groot boos bedrijf' zijn maar tegelijkertijd wel eentje die zijn OS bijzonder goed op de rit heeft en ook zelden tot nooit (?) is betrapt op grote lekken. En die status houdt het bedrijf al decennia lang vast. Google is wat dat betreft, zeker qua software en services, nog betrekkelijk nieuw en staat er ook om bekend grote bewegingen te maken én zijn eigen plan te trekken mbt privacy, en is daarmee minder voorspelbaar.

Het is nooit een geheim geweest dat er in W10 telemetry aanwezig was, dat krijg je zelfs bij je installatie voorgeschoteld. Microsoft toont ook aan waarvoor het die zaken gebruikt. Dan nóg ben ik er geen fan van, maar tegelijkertijd krijg ik er vrij veel voor terug in de vorm van een retestabiel en flexibel OS.

Het voordeel van de twijfel wil ik MS hierin toch best wel gunnen en dus ga ik er niet teveel drukte over maken. Tegelijkertijd moeten er wel gewoon privacy te waarborgen zijn als je dat echt wil. Ook dat zou een eigenschap zijn die past bij Microsoft als bedrijf en Windows als OS. Ik denk ook wel dat het daar naartoe gaat, privacy is hard op weg een vreemd soort unique selling point te worden, aangezien privacy ook security is.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 21 februari 2017 18:29]

Dan moet Microsoft maar de waarheid spreken en alles door de user laten regelen.
Uuuhhh ja. Verborgen of niet. Zolang ik het kan passen verwacht niet dat Microsoft het weer terug zet. Dan had Microsoft gewoon niet een optie moeten maken maar het gewoon locken.
Of gewoon de 'Connected User Experiences and Telemetry' service uitschakelen.
http://www.ghacks.net/201...osoft-rena-and-telemetry/
Dank voor deze link!!
Blijkt dat ik deze service ook heb draaien (en meteen maar uitgeschakeld). Wat het artikel onder de link ook schrijf is dat je privacy settings 'zomaar' weer aangeschakeld kunnen worden. Nu weet ik 100% zeker dat ik alles op 'off' heb gezet tijdens installatie van deze windows 10.

Tot mijn verbijstering staat het grootste deel weer op 'aan', zoals bijvoorbeeld het doorsturen naar Microsoft betreffende de manier waarop ik schrijf, toegang tot de camera (dit is een laptop), de microfoon staat weer open, apps mogen weer mijn naam, afbeelding en andere accountgegevens gebruiken.

Dit is echt heel slecht. Voelt gewoon niet goed dat mijn instellingen overruled worden, EN dat ik daar geen melding over krijg. Ik kan me heel goed voorstellen dat e.e.a. tengevolge van een bug onstaan zou zijn, maar dan zou ik verwachten dat ik als betalende gebruiker een notificatie krijg om mijn instellingen te kunnn herstellen.

Ik kan het nu alleen maar de kwalificatie 'stiekum' meegeven.
En nu ga je over op welk OS?
Waar heb ik dat gezegd? Maar ik neem aan dat je reageert vanwege de onthutste toon van mijn reactie. Wat zou je me overigens aanraden?

Om op je vraag in te gaan: Ik zal bij Windows moeten blijven. Ik heb namelijk geen keuze omdat bepaalde software die ik nodig heb voor mijn werk uitsluitend op windows draait. Er is ook geen alternatief voor.

Bovendien, ALS ik al zou (kunnen) overstappen zou dat dat een overstap uit onvrede zijn, en niet op basis van een gefundeerde argumentatie dat een ander OS beter met mijn privacy om zou gaan. Op dat gebied beschik ik simpelweg over onvoldoende inzicht om te stellen dat bijvoorbeeld Linux of OSX daarin veel beter zouden zijn. Ik kan me voorstellen dat iemand als jij me daarin zou kunnen adviseren.

Ik voel me dus een beetje belazerd door Windows/Microsoft. Het zou hetzelfde voelen als Tweakers opeens na een update van hun website de profielinstelling 'zichtbaar voor anderen' setting opeens op 'Ja' zou zetten terwijl je deze op 'Nee' had staan. Dat zou toch ook 'not done' zijn??
Waarom je geen +1 krijgt snap ik niet. Je verwoord precies het dilemma waar iedereen mee worstelt.
We gijzelen onszelf met wat we denken nodig te hebben en maken een compromis. Maar in de kern der dingen weiger ik pertinent mezelf voor de gek te houden dat ik als alles gezegd en gedaan is geen keuze heb gemaakt mezelf te compromitteren. We zijn allemaal zelf verantwoordelijk.
OSX? :*)

Zonder gekheid: gebruik gewoon één van de tooltjes van http://www.ghacks.net/201...windows-10-privacy-tools/
(Zelf nummer 4 gebruikt omdat ik dit kan scripten en als scheduled task kan laten draaien)

[Reactie gewijzigd door [Yellow] op 22 februari 2017 11:06]

Of gewoon de 'Connected User Experiences and Telemetry' service uitschakelen.
http://www.ghacks.net/201...osoft-rena-and-telemetry/
Die staat vziw op een short-list van 'systeem-kritieke' services die eens in de zoveel tijd automatisch terug aan gezet te worden door het OS, wanneer er een check op de toestand v/d services plaats vindt.

De services waar Windows Update op leunt staan ook op die lijst.
Staat bij mij nog steeds disabled sinds een hele tijd. Enige wat ik kan erkennen is wat bierkameel ook al zei dat met de grote updates bepaalde settings weer gereset worden naar default. Laatste keer was dat met de anniversary update.
Dat kan inderdaad ook. Echter zijn er meer instellingen die ook opeens weer aan kunnen gezet worden. Denk aan de auto driver installatie. Heb ik totaal geen belang bij. Dus af en toe check ik even met O&O hoe het staat. Die hoef je verder niet eens te installeren, kleine exe bestandje.
alleen is Microsoft schijt irritant door bij sommige major Windows updates netjes de instellingen terug te zetten
"Oh, dat zal wel een bug zijn en zoals je weet zijn bugs normaal in softwareontwikkeling."
Sterker nog, als ik Windows 10 installeer, en de setup vraagt me naar de settings, zet ik alles waar de setup al naar vraagt op uit. Nog geen minuut later als ik voor het eerst ben ingelogd in mn verse systeem staat alles alweer aan. Van mij mogen ze best standaard eea aan hebben staan maar het moet wel duidelijk zijn wanneer het opnieuw door MS wordt aangezet.
Sterker nog, als ik Windows 10 installeer, en de setup vraagt me naar de settings, zet ik alles waar de setup al naar vraagt op uit. Nog geen minuut later als ik voor het eerst ben ingelogd in mn verse systeem staat alles alweer aan.

Dat is dan een bug, want bij alle Windows 10 installaties die ik gezien heb werden instellingen tijdens de setup uitgevoerd wel degelijk behouden. Ik roep dus: "broodje aap".

(Dat de anniversary update van Windows 10 instellingen reset is wel waar.)
Ik heb vooralsnog op een stuk of 100 systemen Windows 10 geïnstalleerd, altijd vanaf verse media gemaakt met de mediacreator. En daarnaast maak ik voor de werkplekkebn die we verhuren altijd nieuwe images met sysprep zogauw een nieuwe release uitkomt. Tot nu toe ALTIJD op ALLE systemen dit euvel, met elke release tot nu toe. Niks broodje aap.
Broodjes aap bestaan.

Als jij een koekje eet dan zit daar vaak palmolie in omdat het gezonder is dan roomboter, meent men. Apen wonen in jungles die gekapt worden om er palmolie plantages te zetten (hoewel er soms alleen gekapt wordt voor het hout).

Dus elke keer als jij een koekje eet, eet je een stukje aap en die apen sterven uit.

M.a.w. dat wat je soms hoort zeggen, de manier van denken waarin jij meegaat van 'link or it never happened is bizar want iedereen weet uit ervaring dat Windows soms heel rare dingen doet.
Ooh fijn, dat ga ik dus thuis even uitzoeken.
Ik ga er inderdaad vanuit dat de settings gewoon het zelfde waren mja, scumbag microsoft is weer goed op dreef.
Eigenlijk zou die software een service moeten draaien die na elke update checkt of alles nog goed is.
Voorlopig kan je ook alle instellingen activeren inclusief de "geen updates" dan kan er weinig veranderen. Alleen moet je dan zelf de updates in de gaten houden en of de instellingen weer gereset zijn.
Of Ultimate Windows Tweaker, kun je ook een hoop uitzetten bij privacy.http://www.thewindowsclub.com/ultimate-windows-tweaker-4-windows-10
Dat gebeurt niet alleen met privacy-instellingen, maar ook met instellingen rondom de installatie van en omgang met drivers, wat dan weer hele leuke gevolgen kan hebben bij de installatie van grote updates.
Dit zijn nou precies de kortzichtige dingen waardoor een bedrijf als MS het nooit goed kan doen voor sommigen. Er zijn hier twee zaken die je voor het gemak even vergeet;

1. De drivers bij grote releases worden automatisch geïnstalleerd, veelal omdat het om een grote release gaat. De update is vergelijkbaar met een vroeger service pack en komt zelfs dichter bij een upgrade van Windows 8.0 naar 8.1. De oorspronkelijke drivers die je er dan op hebt staan, hoeven helemaal niet goed te werken met de nieuwe releases. MS heeft geleerd dat als je niet op de drivers let, een groot deel van die apparaten na zo'n update ineens heel raar gaan doen.
2. De drivers zijn heel goed getest via het insider programma, in zowel de Fast, Slow als release preview ring. Microsoft heeft namelijk een tijd geleden in het Vista tijdperk met drivers geen rekening gehouden en toen begon ook iedereen te huilen dat de software van MS zo slecht was. Nu zorgen ze ervoor dat er automatisch goede en massaal geteste optimale drivers meegeleverd worden, zodat alles netjes werkt na een gote update en een nieuwe OS installatie. Beginnen er weer een paar te huilen. Je kunt 't soms ook nooit goed doen.

Ik ben er anders erg blij mee want mijn 8 jaar oude laptop krijgt netjes alle drivers mee voor het touchpatje en alle andere hardware en werkt na iedere update uitstekend. Zelfs met wat nieuwere spelletjes. Dat was onder Windows 7 wel anders, daar was het een hel om te zoeken naar drivers, want veel werd ook niet meer geleverd door de fabrikant.
Ik heb echter zelf drivers geïnstalleerd van de website van o.a. mijn moederbordfabrikant, plus recente GPU-drivers van AMD. Vooral bij die laatste is het nogal stuitend wat er gebeurt als je Windows 10 zijn/haar gang laat gaan, daar worden dan namelijk gewoon oudere drivers over nieuwere heengezet, zonder deze laatsten echt te deïnstalleren. Je kunt je voorstellen dat dat tot een redelijke chaos kan leiden. Dit gedrag stopt trouwens niet als je de automatische installatie van drivers op meerdere plaatsen hebt uitgezet.

Ik heb ook weleens meegemaakt dat er over Windows Update drivers werden aangeboden die ervoor zorgden dat de draadloze netwerkkaart amper nog functioneerde. Dat was weliswaar onder Windows 7, maar het laat wel zien waarom enige controle hierover van belang is. Het is niet altijd handig om continu maar de meest recente drivers te installeren.

Daarnaast is het mijn computer, niet die van Microsoft, dus het lijkt me niet meer dan redelijk dat ik zelf uiteindelijk de controle in handen wil houden.
Er is inmiddels al een O&O Shutup10 Versie 1.4.1386.
Wat overigens ook schandalig is;

als ik de laatste versie van O&O Shutup 10 (v1.4.1386) start zie ik een optie die mij nog niet eerder is opgevallen :

'Disable conducting experiments with this machine by Microsoft'

Bij de beschrijving staat dit :

'Microsoft can "experimentally" change particular settings on the Windows system remotely. This is done to test and/ or check certain configurations. You should disable this setting if you don't wish to participate in this testing program.'

Deze optie staat standaard ingeschakeld (dus met een rood balkje ervoor in O&O). Zonder dat iemand jou erom heeft gevraagd kan Microsoft dus lekker experimenteren met jouw computer. Schan-da-lig !!
Dit is hoogstwaarschijnlijk gerelateerd aan het volgende :
It's a setting for CSPs
https://technet.microsoft...uration-service-providers

It's feature of Microsoft Intune
https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Intune
"Microsoft Intune is a cloud service that provides mobile device management, mobile application management, and PC management capabilities. Intune’s mobile productivity management capabilities help organizations provide their employees access to corporate data, applications, and resources, while helping to protect their corporate information."

AFAIK it's similar to group policy but would be used by a Windows mobile phone provider or OEM to manage device specific settings.
Ik zou mij meer zorgen maken om het feit dat MS rolling updates uitvoerd waardoor jou pc een onderdeel is geworden van het MS botnet wereldwijd...

Zie ook :

http://www.ghacks.net/201...imentation-on-windows-10/
Dat artikel had ik inderdaad ook gelezen, bedankt voor de link :Y)

Wat ik mij echter afvraag is wie mijn bovenstaande post (die momenteel +2 heeft) met een -1 heeft beoordeeld. Hoe kan bewijs dat Microsoft stiekem van alles en nog wat met je PC uitspookt in hemelsnaam ongewenst zijn ?

Ze doen er zelf nogal wazig over, want het wordt mij niet duidelijk wat Microsoft onder 'experimenteren' verstaat. Ze hadden mij op zijn minst om toestemming kunnen vragen voordat ze mijn hardware aan malware-achtige praktijken laten deelnemen.
Ik heb jouw post ook een 0 toebedeeld en wel hierom:

Jij doet grote uitspraken gebaseerd op één ding en dat is een vermelding in een programma'tje. Je komt niet met andere bronnen of zelfs maar met iets dat op een bron gelijkt. Gewoon iets dat in O&O vermeld wordt. Als er in de volgende versie van O&O "Microsoft can make your computer grow wings and fly away", ga je dat dan ook zomaar voor waar aannemen?

Als je andere bronnen vermeld, wil ik gerust mijn beoordeling aanpassen.
Het gaat om een registervermelding "CanExperiment" (dus nergens een Microsoft verwijzing) die niet voorkomt op de Home versies. (voor zover ik kan vinden op internet)
Deze registervermelding zit wel in mijn Windows 10 Pro.
Lol dat was ik met een 0 trouwens. Had je post verkeerd beoordeeld ;) Weer recht gezet.
Kijk... aan dit soort info heb je wat... thxx.. moet ik ook ens ff naar kijken!!

Want iets wat remote ongevraagt zomaar experimenteel uitgevoerd kan worden volgends MS vind ik ook iets dat niet zou mogen kunnen.

Ongeacht wat dat dan zou mogen zijn..!
Zal het echt effect hebben dit onderzoek?
Google besturingen systemen en aps doen precies het zelfde
Ach ben benieuwd naar het resultaat van dit onderzoek, ook al verwacht ik niks schokkends wat de rest ook wel doet. (Google Facebook)
Dat andere partijen iets doen maakt het nog niet wenselijk (of legaal). Dan zou de logische stap moeten zijn om al die partijen op dezelfde manier aan te pakken. En zowel Google als Facebook liggen bij de EU onder een vergrootglas wegens hun methoden omtrent privacy.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 21 februari 2017 14:46]

Google besturingen systemen en aps doen precies het zelfde
Precies, ik ben helemaal voor het genoemde onderzoek, maar de echt grote dataverzamelaars vallen buiten schot?
Dus jij hebt nooit nieuws gelezen dat ze Google ook onderzoeken?
Ja zeker wel, maar dat ging volgens mij meer om oneerlijke concurrentie.
Als MS straks aangepakt kan, en wordt.. dan zal dat ook bij andere bedrijven gebeuren.. je moet dan wel juriprudentie hebben om dat weer makkelijker te maken.
Ik vraag me af of de EU toezichthouders dit voor bijvoorbeeld Android al onderzocht hebben.
Android heeft een veel grotere userbase dan Windows 10 en is bovendien een platform dat in esssentie volledig gefinancieerd wordt met de verkoop van persoongegevens aan met name adverteerders.
Het is toch algemeen bekend dat de EU diverse onderzoeken naar Google heeft lopen?
Ik snap die opmerkingen nooit: "zij doen het ook". Ja, daarom worden ook zij onderzocht.
Precies dit! Tevens voor mij ook de reden om geen Android te nemen, waar de grootste boosdoener Google Play Services is. Deze verzamelt allerlei (telemetrie) gegevens en stuurt ze naar Google. Zet je deze uit (in bijvoorbeeld een custom ROM) dan loop - zonder goede marketplace - veel meer kans op security issues uit de hackers hoek. Het is voor de privacyminnende gebruiker kiezen tussen 2 kwaden op dat platform!
Hetzelfde als bijvoorbeeld Twitter doet. Ik wil reclame laten zien aan:
-vrouwen
-tussen de 12-18 jaar
-Jordaan, Amsterdam (als woonplaats)
-bijbaan als vakkenvuller
-geen broers heeft.
- Veel uitgaat
-Nike spullen koopt
etc etc etc

Zie je het probleem? Dan verkopen ze misschien niet de persoonlijke data maar dat kun je dan zelf ook wel aan elkaar knopen als adverteerder. Daar verdient Google geld mee en dat is een feit. Ga in je google lokatie geschiedenis kijken en je kunt precies zien waar je 5 jaar geleden was op 3 mei.

Dat je zo precies kunt selecteren op een doelgroep is gewoon eng.

Microsoft aan de andere heeft niet die bedoeling, ze verkopen de data die ze met windows vergaren niet. Dat is voor henzelf om de diensten te verbeteren. Dat is nu nét een verschil.
Je kunt het helemaal niet zelf aan elkaar knopen als adverteerder.. dat is ook de insteek niet..
Ga in je google lokatie geschiedenis kijken en je kunt precies zien waar je 5 jaar geleden was op 3 mei.
Erg prettig, al ben ik mij bewust van die functie en heb ik het dus ook bewust aanstaan. Zover ik weet is location history overigens opt-in en werkt dus alleen als je het zelf ooit ergens hebt aangezet...
Dat je zo precies kunt selecteren op een doelgroep is gewoon eng.
Hoezo is dat eng? Dat is fantastisch voor bedrijven die gericht op doelgroepen willen adverteren. Fijn dat je geen geld verspild aan mensen waarvoor de advertentie toch niet relevant is. Voor de gebruikers ook prettig, want dan krijgen ze niet reclames die helemaal niet relevant voor ze zijn. Dierenvoer reclames terwijl je geen dieren hebt.. bijvoorbeeld..
Hoe dan ook, je bént het product. En dat is het probleem waar velen zo over vallen en windows 10 aanvallen terwijl die juist niet zo opereren als Google doet.

Natuurlijk is het handig voor bedrijven maar je privacy doet wel degelijk een deuk oplopen. En ja, ik vind het eng.
laten ze eerst maar eens MS op de kloten geven dat de schuifjes rondom je privacy ook daadwerkelijk iets doen. momenteel kan je alles uitzetten maar het haalt niks uit en bij elke update zet windows ze hardhandig weer aan.
Waar maak jij uit op dat het niets uithaald? Als jij geen advertentie ID wenst, dan zal die ook niet aangemaakt worden. Als jij je inking of locatie niet wenst te delen dan zal die niet gedeeld worden. Als jij de diagnostische data wenst te beperken dan zal enkel het minimale worden doorgestuurd bij een crash. Het is niet omdat je niet alles zomaar kunt uitschakelen dat het aanpassen vain instellingen geen nut heeft.

Zoals verder aangegeven werkt MS ook netjes mee met het onderzoek en verwacht ik dat ze de openstaande punten nog beter zullen toelichten en dat wij, de eindgebruikers, in de toekomst beter geïnformeerd zullen worden.
omdat MS de schuifjes zelf weer aanzet zonder de vragen en volgens mijn eigen router (dit dit allemaal tegenhoud) blijven mijn windows 10 systemen doodleuk rapporteren aan MS ondanks dat ik alles uit heb gezet wat maar uit te zetten is. de systemen houden pas op na het draaien van destroy windows 10 spying ( https://github.com/Nummer/Destroy-Windows-10-Spying/releases ) todat er weer een paar updates zijn geweest en dat staat het doodleuk weer aan. ik heb het nu op routernivo allemaal geblokt.
Ho ja, want het OS heeft nooit toegang tot het internet nodig voor - ik zeg maar wat - de internetverbinding te testen. Trouwens, Windows reset je instellingen niet na upgrades. Dat argument is opgekomen nadat een update inderdaad de schakelaars terug zetten naar hun standaard waarden voor 4 instellingen, iets wat bij een update een week later terug werd hersteld naar de instellingen van voor die update, en ik zeg "schakelaars" omdat de daadwerkelijke instelling wel degelijk intact bleef.

De tool die je linkt verwijderd standaard geïnstalleerde apps, die dingen die voor alles eerst toestemming vragen, veranderd de default photo viewer naar Photo Viewer, schakelt verschillende beveiligingsfuncties uit die absoluut niks met spying te maken hebben, heeft een optie om een onbestaande keylogger uit te schakelen, zet wat standaard domeinen in je host file, schakelt systeemherstel in en *o mijn god* veranderd de telemetry instelling naar "Basic", iets wat je ook al kan doen bij installatie. Dat laatste is zowat het enige waar die "tool" zijn naam aan te danken zou kunnen hebben, maar dan ben je beter af door gewoon de Settings app in te gaan en het zelf te doen of gewoon niet constant op "Next" te klikken bij het configureren van Windows.

Verder verwijderd het blijkbaar ook Service Pack 1 als je Windows 7 gebruikt, vereist de tool om een of andere reden internet (ho de ironie), maakt het Windows Hello onbruikbaar, is een van de adressen die het toevoegt aan de firewall de Windows Store (je bent je ervan bewust dat het niet alleen apps zijn die daar gebruik van maken?), hebben gebruikers problemen met Skype en Edge, hebben verschillende AVs de tool als een virus herkent, loop je de kans dat deze tool Windows Search breekt, ondanks dat dit programma system restore aanzet blokkeert het dezelfde feature ook, etc. Mmmm...
als ik alles uitzet heeft het OS maar voor 1 ding internet nodig en dat is windows updates. verder is er geen reden om gegevens van mijn systeem en gebruik naar MS te sturen als ik duidelijk aangeef dat ik dat niet wil. als MS dan op eigen houtje beslist dat die instellingen weer aangezet kunnen worden of gewoon nog steeds honderden mb's in de week naar MS stuurt zonder duidelijk aan te geven wat ze versturen in duidelijke taal zijn ze gewoon met (juridisch dichtgetimmerde) vuile spelletjes aan het spelen met je gegevens.

[Reactie gewijzigd door flippy.nl op 21 februari 2017 16:33]

Inderdaad. Moet je voor de grap eens een aparte firewall draaien op Windows (niet die van MS zelf). Met alle settings uit, zou je buiten updates om verder geen connecties verwachten. En logischerwijs zou dat ook nergens voor nodig moeten zijn.

Nou vergeet dat maar, Windows 10 maakt om de haverklap allerlei connecties voor god weet wat. Ik zou maar al te graag weten wat er dan allemaal precies verstuurd wordt, en waarom dat zogenaamd 'nodig' is.
Nou vergeet dat maar, Windows 10 maakt om de haverklap allerlei connecties voor god weet wat. Ik zou maar al te graag weten wat er dan allemaal precies verstuurd wordt, en waarom dat zogenaamd 'nodig' is.

Niet oneens, maar Windows 10 is hierin niet uniek. Al sinds Windows 7 worden er telemetry data verstuurd naar Microsoft. Bij 10 is het toegenomen, omdat men nu een ander verdienmodel hanteerd.

Microsoft beweerd dat er enkel annonieme data verstuurd wordt (anders dan bij bijvoorbeeld Google). Heb jij bronnen die anders stellen? Niet dat je argument om meer te willen weten daarmee onwaar is - want ik ben het met je eens - doch het lijkt er op dat men ook nu pas een beetje wakker geworden is, terwijl in Windows 7 en later het ook al gaande was.
Klopt, dit is eigenlijk al zo in windows versies zolang ik mij kan herinneren. Of althans zolang ik firewalls draai (niet van MS zelf) om die rommel te onderscheppen.

In mijn beleving werd het met iedere volgende windows versie erger, maar is het met name sinds windows 8 en 10 echt keihard omhoog gegaan.

Ik heb geen bewijzen dat de data die wordt verstuurd naar MS niet anoniem is. Maar ik wil daar liever niet op hoeven te vertrouwen. En dingen als een keylogger zijn ook anoniem al zeer kwalijk.
Over die keylogger: dat is geen keylogger. Wat het is, is een telemetry voor spellingcheck etc. Het logt dus niet rechtstreeks je toetsenaanslagen en verstuurd deze, maar verzameld data over gecorrigeerde woorden - in het bijzonder als jij wel of niet een correctie neemt. Het woord keylogger is dus een bewuste (doch niet van jou) verdraaiing van wat er gebeurd.

Bovendien is die enkel actief als je een Insider bent.

En tenslotte ook deze is niet nieuw, en bijvoorbeeld ook te vinden in oudere Beta (!) versies van Office.
Ho ja, want het OS heeft nooit toegang tot het internet nodig voor
In principe heeft een goed OS zelf geen toegang nodig tot het Internet maar alleen tot de poorten en met de protocollen die de gebruiker aangeeft. Dat was vroeger geheel normaal maar ergens schijnt het andersom geworden te zijn dat er van alles wordt gecommuniceerd zonder dat de gebruiker dit weet of heeft bepaald. Vroeger noemden we dat gewoon malware of een virus maar tegenwoordig heet zoiets Windows 10.
Heb het net geïnstalleerd, werkt best goed hoor.
Vooral die domme metro-apps die je niet kan verwijderen zijn nu eindelijk weg.
Wat je zegt over die schakelaars klopt volgens mij niet. Ik gebruik shutup10 en heb vastgesteld dat bepaalde privacy instellingen effectief gewijzigd waren. Ook bepaalde apps zoals Edge en Onedrive die ik verwijderd had waren ineens terug geïnstalleerd. Ik maak daar nu geen drama van, maar erg netjes is het toch allemaal niet.
Omdat er nog meer verborgen instellingen aanwezig zijn en zonder vermelding worden bij de meeste updates de instellingen gereset...

[Reactie gewijzigd door Sammiejj op 21 februari 2017 14:47]

Ja komt allemaal door de gebruiker bla die bla die blaaaaaaaaaaaa
Wanneer gaan we nou eens begrijpen hier op Tweakers dat niet iedereen dit zomaar begrijpt? En jaaaa je moet de dingen lezen waar je mee akkoord gaat, maar niet iedereen is advocaat en IT specialist, dus er zijn mensen die het niet begrijpen. WAAROM zijn deze functies opt-out in plaats van opt-in? Voorkomt een hoop ellende, maar ja dan doet niemand het hé? En dat is wat hier zo fout aan is.
Sterker nog, zelfs top advocaten hebben al paar keer de EULA's van alle grote bedrijven, denk aan Microsoft, Apple, Amazone etc. bestudeerd en hebben gemeld dat zelfs zij het bijna niet begrijpen.
Omdat het de gebruiker tot gemak komt. Denk aan windows hello/goodbye. Daarvoor is de camera nodig bijvoorbeeld. Het leert, net zoals Google al jaren lang doet hoe je typt, zoekt en wat je belangrijk vind. Dit doen ze bij MS ook al even maar wordt belangrijker door de jaren heen. Als je Bing net zo lang zou gebruiken als je Google doet krijg je vergelijkbare resultaten. Zo is er voor al die dingen een gemakkelijk antwoord.

Crash reporten doorsturen? Ja, dat is handig om windows te verbeteren. Wie van de normale gebruikers leest nu echt de foutmelding? Zelfs onder it'ers kom ik er nog tegen die een foutmelding weg klikken zonder te lezen wat er staat of zelfs maar de foutcode opzoeken. :X

Het zit allemaal niet zo moeilijk in elkaar bij windows, alles is gewoon te vinden in de instellingen en kun je bij installatie al wijzigen.
en bij elke update zet windows ze hardhandig weer aan.
Gebruik je insider builds ?
Ik had al voorspeld dat met Windows 10 Microsoft een soort advertentie platform wilde gaan maken net zoals Google nu met het internet doet. Alles wat je doet op Windows 10 wordt geregistreerd, overgeseind, geanalyseerd zodat men je later 'relevante advertenties' kan laten zien.

Dit hele Windows 10 is eigenlijk een opstap naar een enorm spionage platform.

Niemand weet wat Microsoft precies opstuurt, want daar doen ze heel geheimzinnig over. Ze geven wel wat uitleg, maar niet genoeg om de toezichthouders tevreden te stellen.
Je hebt helemaal gelijk. Windows 10 moet je eigenlijk Windows Cloud noemen. Want die kant gaat het op.

Windows was altijd een beetje rommelig en brak, maar het was wel JOUW computer en OS, waar je mee kon doen wat je wilde. Dat wordt steeds meer dichtgezet. Dat heeft niet alleen effect op privacy, straks kan men ook gewoon allerlei dingen gaan uitzetten als ze er geen zin meer in hebben.
Naaahhh ALTIJD brak ?.. wil ik toch een beetje nuanceren ( uitzonderingen daargelaten ). sidenote.. voornamelijk gebaseerd op mijn huis , tuin en keuken ervaring...vele pctjes voor bekenden en vrienden onderhouden

Windows Vista was idd een miskleun 1e klasse.. en een minpunt van Windows 7 was de grote aanwas van update data .. ( voor diegenen die geen geld hadden om " het oudje " nog op te waarderen ) maar voor de rest nooit echt problemen mee gehad.. werden in die tijd nogal veel aangepaste Win7 versies op PB gezet door " knutselaars " , altijd weer fun om die op een test pctje te zetten.. :)

Windows 8(.1) is / was op zich prima.. behalve de introductie van het metro gedeelte ( op de PC vind ik 't maar niks, maar Classic Shell bied uitkomst ) en liep op c.a. 5 a 10jaar oude pctjes ook nog vrij aardig.. al begon 't driver probleem ( logisch ) de oudjes wel parten te spelen .. gelukkig door uitwisseling van videokaart of vervanging van ( vrijwel ) overbodig geworden CD/DVD drive wel op te vangen..

Windows 10.. brak..kan ik niet zeggen... krijg wel de kriebels van wat er zoal aan gegevens richting MS verstuurd wordt... maar O&O shutup al vanaf dag 1 in gebruik..
(na eerst een jaartje te hebben afgewacht met win10... m.b.t. gebruikers ervaringen van anderen, waar dit verschijnsel al snel boven water kwam )
En natuurlijk het update verhaal... Ik begrijp 't wel.. maar ik vind 't maar niks...

En met 1 ding heb je 100% gelijk... tis MIJN pc en IK wil blijven bepalen wat erop gebeurt!!
NIET BLIJ MEE...MS
Ja het is jouw PC en je mag er mee doen wat je wil, bv Linux erop zetten.

Het is niet jouw operating system, het is een service die je van Microsoft afneemt, en die mogen dus bepalen wat er onder die service valt ;)
Als je die zin zo leest, heb je idd gelijk.. je gaat uiteindelijk accoord met de voorwaarden van 't OS..

Maar als ik jou opmerking zou moeten duiden op wat je wilt zeggen.....
Mijn accoord zijn met de voorwaarden betekend automatisch alles accepteren was MS er in fietst.. zonder er vraagtekens bij te zetten ?
Of wilde je me alleen even taalkundig corrigeren ?

Anyways...

We weten allemaal waarom de voorwaarden tig pagina's advocaten taal bevatten, zodat vrijwel niemand ze leest.. of begrijpt.

En als je niet weet..of explicit door MS een bericht krijgt dat de volgende update een funktie bevat, zoals Titan_Fox in de comments schreef , en het er min of meer stiekum in sluist.. is geen goede zaak.

Quote ( Titan_Fox )
"als ik de laatste versie van O&O Shutup 10 (v1.4.1386) start zie ik een optie die mij nog niet eerder is opgevallen :

'Disable conducting experiments with this machine by Microsoft'

Bij de beschrijving staat dit :

'Microsoft can "experimentally" change particular settings on the Windows system remotely. This is done to test and/ or check certain configurations. You should disable this setting if you don't wish to participate in this testing program.' "


Maar het gaat over meer.. het idee dat MS ( in dit geval ) zaken op je pc kan aanpassen zonder dat je er nog ( of steeds minder ) grip of zicht op hebt..
Zoals ik al zei.. ik begrijp 't idee erachter wel.. maar de uitwerkingen ervan zeker niet..

Ik lees TN en ben in dit soort zaken geintereseerd.. en toch verrast door wat Titan_Fox opmerkte... maar veel gebruikers houden zich hiermee helemaal niet bezig...

En dus vind ik 't sneaky wat MS doet en daar mag best eens dieper naar gekeken worden..!
Dus naast Titan_Fox geloof je dus gewoon wat er "op internet" (in dit geval in 1 programma) staat.

Dus omdat O&O vermeld dat Microsoft experimenten kan uitvoeren, is het zo?
Ik heb "ergens" gelezen dat O&O in de volgende release de setting kan aanpassen "Microsoft can make your computer grow wings and fly away". Ga je dat dan ook zo blind geloven.

Het is zelfs niet eens een setting die voorkomt in de Home versie van Windows 10. Ik zou eerst een opzoeken wat het juist betekent en niet afgaan op één comment of een vermelding in één programma
Nee, zoals ik al antwoorde op Titan_Fox :

" Kijk... aan dit soort info heb je wat... thxx.. moet ik ook ens ff naar kijken!!

Want iets wat remote ongevraagt zomaar experimenteel uitgevoerd kan worden volgends MS vind ik ook iets dat niet zou mogen kunnen.

Ongeacht wat dat dan zou mogen zijn..! "


Betekend dus, dat me die funktie niet bekend is c.q. was en ik er dus naar ga kijken... niks te maken met geloof... gewoon ff updaten van m'n kennis...

Doet er verder niks aan af.. dat er telemetry funkties in zitten waar veel gebruikers geen weet van hebben, ongeacht of de door Titan_Fox genoemde funktie er nu wel of niet in zit.

Maar als ik ff google...

http://www.tech2.org/how-...xperiments-in-windows-10/

http://www.makeuseof.com/...s-experiments-windows-10/

http://www.ghacks.net/201...imentation-on-windows-10/

D'r is blijkbaar nogal onduidelijkheid wat die funktie nu echt inhoud.

Zal straks ff m'n win10 pctjes checken of ik 't daarop tegenkom, kan ook een beta of insider versie betreffen.. ( zit nu ff op Linux te tokkelen )
Maar blijkbaar heb je toch al ergens je conclusies getrokken ;)
En dus vind ik 't sneaky wat MS doet
Was vooral daarop dat ik reageerde
Idd , maar die is niet gebasseerd op wat Titan_Fox opmerkte maar het hele update en telemetry verhaal.. en JA.. ik vind 't sneaky.. !

Jij niet ?

Tevens gebruik ik O&O shutup al heel lang en als daar deze funktie in voorkomt, heb ik er groot vertrouwen in, dat het idd ook in Windows te vinden is..

Moest er alleen op deze manier achter komen.. en even inlezen..
Ik ben Windows gebruiker vanaf Windows 3.1, en daarvoor DOS. In al die versies heb ik het tot Windows 7 als brak ervaren, dat was de eerste goede versie die stabiel, snel en niet zo lek als een mandje was.

Dat is geen klacht, eerder een constatering. Vroege versies van Windows zijn single user, full admin, no network, no security systemen. Networking, security, e.d. zijn er naderhand opgeplakt.

Windows 8, 8.1 en 10 zijn qua runtime net zo goed als 7, zoniet beter. Visueel vind ik ze echter verschrikkelijk, een mengels van 2 vormen van lelijk. Maar "it gets the job done".
Dat kan en mag idd jou ervaring zijn...

Ligt er ook een beetje aan wat je met je PC en OS verder doet en verwacht..
Dat kan bij iedere gebruiker verschillen... en.. wat er precies met de term " brak " wordt bedoeld..

Maar ik denk dat velen die pak weg met Win95 als huis, tuin en keuken gebruiker zijn begonnen ( en miss. zijn gebleven ) vraagt... Win.Vista er toch wel uitspringt als mislukt. ( denk ik ).

Niet iedereen die vroeger nog onder Dos typte ( ik niet, ik zat bij de Commodore fans , C64, Amiga etc. en daarvoor ooit begonnen op een Atari 800XL en pas lang nadat Commodore kopje onder ging, op Windows95 / 98 overgestapt ) zal ook toendertijd zich niet hebben hebben verdiept in dat soort zaken om een vergelijking met nu te kunnen maken.

http://www.atarimuseum.co.../8BITS/XL/800xl/800xl.htm Linkje naar m'n eerste.. die ik nog steeds heb..( good old day's.. snik ) naja.. dezelfde.....
Ik denk dat toen Microsoft de Windows 10 Upgrade gratis ging weggeven dat mensen zich al hadden moeten afvragen: 'wat is het addertje?'

Nu weten we het.
Net zoals Apple MacOS al een aantal jaar "gratis" weggeeft?

Het zit er inderdaad dik in dat Windows naar de cloud stapt. Dat is steeds duidelijker nu je ook je active directory kunt koppelen. In de volgende versie zou je die geheel in de cloud kunnen zetten wat ik eigenlijk enkel kan toejuichen. Koppelen met Office365 en iedereen direct een eigen account. Prima :)
Niet als je een AdBlocker gebruikt. ;)
Het gaat erom dat Microsoft wil dat je zo veel mogelijk apparaten met hun software koopt (smartphone, PC, Xbox One) en deze softwarematig met elkaar verbindt zodat je altijd en overal gevolgt kunt worden.
Dat is één manier om het te zien. Ik zie het als software matig verbinden om het leven gemakkelijker te maken.
Dan nog; je hebt voor de producten betaald. Dan vind ik niet dat Microsoft jou alsnog als product mag gaan zien. Dat vind ik enkel acceptabel (tot op zekere hoogte) mits het om gratis producten of dienstverlening gaat.
En je verwijst naar een artikel waarin letterlijk staat "die stelt de informatie te hebben verkregen van bronnen binnen Microsoft". Sedert dat artikel (wat al 3,5 jaar oud is) heb ik niet echt meer iets vernomen over een "super cookie".

Net als je verhaal over het experimenteren door Microsoft (want het staat in O&O) doe je blijkbaar niet echt de moeite om meer dan één bron te vinden of een andere bron te vinden dan "volgens geruchten".

Je hebt volledig recht op je mening maar ik zou die toch baseren op meer dan één dingetje dat waarschijnlijk ergens, een paar jaar geleden, gespeculeerd werd
En Google dan met hun Android ? Your base belong to us..
En het is zo jammer, want technisch zit Windows 10 prima in elkaar! Ik was een tijd geleden zelfs voornemens m'n Apple apparatuur gedag te zeggen en voor Windows only te gaan (zowel Phone als Desktop). Maar mede door dit soort privacybezwaren gaat dit niet werken.
De vraag is dus vooral 'tot welk doel verzamelen ze dit'? En 'wat is het verdienmodel van het bedrijf'?
Bij Google is dat evident: Advertenties.
Bij Microsoft lijkt dat er ook op.
Bij Apple moeten ze het vooral van de verkoop van apparaten en apps hebben.
Maakt het niet minder leuk dat er vanalles wordt bewaard, maar de 'incentive' is anders.
Microsoft is wil meer 1 groot eco systeem bouwen. En alles op jou kan afstemmen. Ik vermoed dat ze daar hun data voor gebruiken. En niet advertenties. Al kan je hè neem product .. bij Microsoft af voor al je yyy problemen voor maar xx per maand.
Microsoft verdient genoeg aan Windows zelf, en dan heb je ook nog Office en Azure als grootverdieners. Ze zijn maar een hele kleine speler in de advertentiewereld, en juist het advertentiegedeelte is supermakkelijk uit te zetten. De realiteit is dat ze dit doen omdat ze al jaren op hun flikker (terecht of onterecht) krijgen vanwege:

1. Beveiliging.
2. Instabiliteit.

Beide punten kunnen veel beter worden verbeterd wanneer je daadwerkelijke data hebt om over te kunnen redeneren.
Sorry, maar Microsoft gaat hier sinds Windows 10 wel echt VEEL verder mee dan Apple met macOS.

Bovendien laat het zich bij macOS vrij makkelijk uitschakelen / blokkeren. Bij Windows 10 is het veel vaker weer een verrassing wat ze nu weer allemaal blijken door te sturen.

Vergeet daarnaast ook niet dat Apple (ook) een hardwareverkoper is. Die hebben dus andere belangen (en verdienen op een andere manier aan hun gebruikers) dan een pure softwareboer zoals Microsoft.

Niet dat ik denk dat Apple ook maar een haartje beter is, maar hun belangen liggen wel iets anders.
Zoals ik in mijn andere reactie al schrijf, Microsoft verdient miljarden met Windows, Office en Azure, ze hebben jou data echt niet nodig om winst te maken. Ze hebben jou data nodig om het veiliger en stabieler te maken.

En bij Apple kan je het misschien wel uitzetten, maar hoeveel mensen hebben dat door? Terwijl Windows in het nieuws komt door "privacyschendingen", vergaren Apple en Google (met Android) enorme hoeveelheden info zonder dat er een haan naar kraait. En waarom? Omdat ze er minder open over zijn. We kunnen ook tegen MS zeggen: "Goed dat jullie er zo open over zijn, kunnen jullie nog wat meer vertellen over hoe het zit, en hebben jullie hier wel aan gedacht?" ipv meteen paranoide te worden.
Dat wordt eens tijd:
Heb hier daarom programma's draaien zoals O&O Shutup en Spybot Anti-Beacon en Privacy Protector 2.0 van SoftOrbits (deze is alléén vandaag (!!) gratis bij Giveawayoftheday.com) ...
Ik prefereer Spybot AB omdat deze bij iedere opstart de instellingen opnieuw instelt omdat er bij een update van windows wel eens wat wordt gewijzigd.

[Reactie gewijzigd door Hanzo op 21 februari 2017 14:48]

Ik heb de betreffende service 'DiagTrack' zojuist uit Windows 10 gesloopt. Bij services heet deze 'Connected User Experiences and Telemetry'. Enkel uitschakelen vind ik niet goed genoeg omdat ze dan makkelijk met een of andere update weer geactiveerd kan worden.

Verwijderen als volgt (dank aan HowToGeek.com)

- Start opdrachtprompt (CMD) als Administrator
- Voer commando 'sc delete DiagTrack' uit.

Als het is gelukt staat er nu '[SC] DeleteService SUCCESS' in de opdrachtprompt. Indien 'services' (systeembeheer) nog open staat kun je de lijst verversen. De 'Connected User Experiences and Telemetry' is dan verdwenen.

Het is natuurlijk de vraag of de gehele service nu weg blijft of deze met een update wordt terug gezet, maar dit voelt voor mij net even iets definitiever aan dan enkel het uitschakelen van deze service.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 22 februari 2017 04:20]

Heel goed dit onderzoek!
Wat ik mij afvraag is waarom een update soms een uur kan duren. Wordt er in die tijd soms ook vanalles verzameld en doorgeseind?
Vroeger kon je dat goed zien, nu helemaal niet en kan jij niet bepalen om update x niet toe te laten.. ook verteld MS niet waarvoor deze update set nodig is.
Sommige updates duren langer en moet je zien als de service packs van vroeger die je los op cd ocht. Dat duurde toen ook erg lang. Veel stukken die aangevuld/herschreven worden. Ja dat kost even tijd. Maar tot op heden bij mij nooit langer dan 20 (ssd) Installeren van een schone versie was trouwens binnen 5min vanaf en zalmann met SSD in over usb3. Geweldige dingen :)
Op zich goed dat dit onderzocht wordt. Laat maar eens duidelijk worden hoe erg dit 'probleem' precies is.

En dan direct een onderzoekje naar Google en Apple erachteraan. Laat maar duidelijk zijn hoe de 3 grootste besturingssystemen zich tot elkaar verhouden op gebied van privacy en telemetry.
En de 3 Grootste systemen zijn dan Windows, OS X en Chrome OS of Linux? Ze zouden dat onderzoek eigenlijk ook moeten doen voor iOS en Android. Ik ben bang dat daar nog veel meer mis is.
Ik zou zeggen Windows / Android / iOS....dan heb je volgens mij het overgrote deel van desktop PCs + tablets + telefoons. Daarnaast verwacht ik weinig verschillen tussen tussen Android en Chrome OS enerzijds en iOS en OS X anderzijds.

Linux zal het minst verzamelen en het marktaandeel is ook zeer klein, dus dat meenemen in het onderzoek lijkt me zonde van het belastinggeld.
iOS en macOS (voorheen OS X) is totaal verschillend.

Ik zou intussen macOS toch ook wel tot de relevante besturingssystemen rekenen.
Iemand een idee hoe dit bij Server 2016 gaat?
Wat gaat? Daar kun je alles uitzetten wat je wilt. Wil je bereiken dat iemand enkel kan inloggen maar geen USB/drive etc mag gebruiken kan dat. Ja, lastig als je moet werken. Maar in adnere situaties handig. Laat direct hotel kamer/boeking programma starten en je bent klaar voor hen.

Je kunt al deels een koppeling maken met de cloud en je AD daarin zetten. Dit zal met updates/volgende versie nog groter worden en dat lijkt me best zinvol. Alle gebruikers direct een Office365 account etc.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*