Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nederlandse start-up behaalt crowdfundingdoel voor slaaprobot

Somnox, een Nederlandse start-up die bestaat uit oud-studenten van de TU Delft, heeft op Kickstarter genoeg geld opgehaald om zijn slaaprobot te maken. Gebruikers moeten de robot mee naar bed nemen en hem knuffelen om beter in slaap te komen.

Volgens de makers zorgt de Somnox-slaaprobot ervoor dat gebruikers sneller en langer slapen als ze de slaapgenoot mee naar bed nemen. Het werkt met ademhalingsregulatie, geluiden en 'genegenheden'. Gebruikers moeten de slaaprobot in bed knuffelen. Aan de hand van sensoren detecteert het apparaat of de gebruiker wakker is of slaapt.

Als de gebruiker wakker is, simuleert de slaaprobot een ademhaling. Volgens de makers blijkt uit onderzoek dat het voelen van een ademhaling ervoor zorgt dat de ademhaling gereguleerd kan worden, wat het in slaap vallen makkelijker maakt. Verder kan Somnox geluid afspelen, bijvoorbeeld om luisterboeken of muziek af te spelen voor het slapengaan. Ook kan de robot gebruikers 's ochtends wakker maken met licht.

De slaaprobot werkt in combinatie met een app die beschikbaar is voor iOS en Android. In de app kunnen gebruikers voorkeuren instellen waardoor er een persoonlijk ademhalingsprofiel ontstaat. De makers hebben hun robot al twee jaar in ontwikkeling en honderden prototypes gemaakt. De slaaprobots zijn ontworpen in samenwerking met matrassenfabrikant Auping, die de robots ook zal produceren.

Somnox heeft op het moment van schrijven bijna 109.000 euro opgehaald, het streefbedrag was 100.000 euro. Geďnteresseerden kunnen het project nog steunen, de campagne loopt halverwege december af. Door 449 euro toe te zeggen, krijgen deelnemers een slaaprobot als het project slaagt. Dat is volgens de makers 140 euro goedkoper dan wat het product uiteindelijk in de winkels zal kosten.

Het bedrijf Somnox is in 2015 opgericht in de YES!Delft Tech incubator door vier studenten van de TU Delft. Inmiddels bestaat de start-up uit dertien medewerkers.

Door

Nieuwsredacteur

106 Linkedin Google+

Submitter: WouterKvG

Reacties (106)

Wijzig sortering
Gaaf hoor, een artikel op tweakers.net! :Y)

De belangrijkste functie van de slaaprobot is inderdaad ademhaling. Door een ademhaling te voelen neem je deze automatisch over. Dit blijkt uit wetenschappelijke studies (voornamelijk mimicking) maar uiteraard zelf ook (niet clinisch) onderzoek gedaan. Van de laatste groep testslapers geeft ongeveer 90% (n=10), aan dat ze significant sneller in slaap vallen, de rest dat ze er ontspannener van worden. De groep bestaat uit volwassenen tussen de 35 en 60 die door stress, piekeren of angst niet goed in slaap kunnen komen of moeite hebben met doorslapen.

Naast ademhaling is het ook mogelijk om begeleiding via geluid te krijgen, maar dat is geheel optioneel.

Ik zie veel comments over marktonderzoek en de prijs terugkomen. We hebben via het Yes!Delft LaunchLab en Incubatieprogramma veel onderzoek naar de markt gedaan. Ook daar komt uit dat ¤600 een flinke prijs is, maar dat mensen die echt moeite met slaap hebben dit of een hoger bedrag vaak zelfs jaarlijks uitgeven. Daarnaast gebruiken we hoogwaardige materialen van Auping om comfort te waarborgen. Daarnaast kun je kunt hem ook 30 dagen uitproberen.

Qua privacy en veiligheid is de robot helemaal autonoom en zonder bijv. bluetooth te gebruiken. Alleen de eerste keer dien je hem in te stellen naar jouw wensen via een app. Dit kan gewoon gedurende de dag. Daarna is het in principe gewoon een kwestie van in bed gaan liggen en op een knop drukken. :)

Ons team bestaat op dit moment uit de vier oprichters, Philip Hess (oprichter van Senz umbrellas), een full-time engineer van Auping en 7 studenten. Tot nu toe hebben we met een gift van de Rabobank, een aantal subsidies en prijzen zoals de ASN Wereldprijs het team kunnen uitbreiden en tot een goed getest prototype kunnen komen. We proberen al onze prototypes zo veel mogelijk te testen met testgebruikers om zoveel mogelijk feedback te vergaren. Met Auping en Phil kunnen we er voor zorgen dat we genoeg ervaring en expertise in huis hebben om er daadwerkelijk voor te kunnen zorgen dat we de eerste robots in juli 2018 kunnen leveren.

[Reactie gewijzigd door WouterKvG op 23 november 2017 13:53]

Als het goed werkt, heb ik er echt wel ¤ 600,= voor over.
Heb net 2 nieuwe matrassen van ¤ 1.000,= betaald voor nieuwe matrassen.
Daardoor slaap ik al een stuk beter, maar het duurt voor mij nog wel 1 á 2 uur voordat ik inslaap (met inslaap medicijnen nota bene)
Als ik dit kan verkorten naar een half uur, en liefst zonder medicijnen, dan betaal ik graag ¤ 600,00

Tuurlijk het is een hoop geld, maar kwaliteit en garantie zijn erg belangrijk

Het enige is dat de uitprobeer termijn van 30 dagen misschien wat kort is. Zou zelf denken aan 60 dagen
kun je niet beter tegen je partner aan gaan liggen en die knuffelen i.p.v. dit nutteloze ding?
Een partner is inderdaad erg fijn om te knuffelen, maar zelf rol ik eigenlijk altijd naar 'mijn eigen helft' om te gaan slapen omdat het toch niet helemaal comfortabel ligt (onregelmatige ademhaling, geen bewegingsvrijheid). Dit merken we ook bij tests. Een van de twee partners valt snel in slaap en de ander blijft wakker door het geronk van zijn/haar partner.
Daarnaast heeft ook niet iedereen een partner om tegen aan te liggen.
Zijn er nog testpersonen nodig?
Ik zit al jaren met een slaapprobleem, duurt minstens een uur voor ik echt slaap en ik word van elk klein geluid al wakker, best irritant.
Dag/nachtritme is bij mij ook nog eens flink verstoord dus wie weet valt er op dat vlak ook nog wat te testen ;)
Helaas, we hebben een jaar geleden een oproep gedaan voor testpersonen, en daar is zo goed op gereageerd dat de pool van testpersonen op dit moment zo groot is dat we bij lange na niet iedereen kunnen laten testen zelfs na allerlei inclusiecriteria.

Volgende week gaan we wel een informatie/testmiddag organiseren, als je daar interesse in hebt kun je me het beste even een pm sturen.
Heeft jullie plek op Bright Day nog wat opgeleverd? Ik vond het erg interessant om te zien, ook omdat Julian (toch?) al eens is komen vertellen over dit project op de TU.

Het is best een prestatie om tussen de tech-giganten als Tesla en Samsung te staan. Gaaf dat het zo in trek is!
I'm hoeverre helpt dit tegenover bijvoorbeeld de rustige kasettenbandjes.

Of bijvoorbeeld Valeriaan wat een natuurlijke product js.

Zie dit niet echt goed uitpakken er zullen vast wel wat mensen zijn .aar anders dan dat niet?? En bij wat voor type mensen is dit echt getest? Mensen met echte slaap problemen of gewoon 500+ random mensen?

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 22 november 2017 16:06]

Hmm, kasettenbandjes heb ik nooit geprobeerd (:+), maar dingen als rustige muziek of ASMR e.d. werkt bij mij niet. Daar blijf ik me te veel op concentreren. Valeriaan heb ik nooit geprobeerd, omdat ik ooit moest kiezen tussen melatonine en valeriaan en die laatste is niet bewezen effectief. Met melatonine ben ik van ongeveer 3-4 uur voordat ik in slaap viel naar ongeveer 1 uur gegaan.

Maar wat voor mij verreweg het beste werkt is toch echt het omhelzen van mijn vriendin. Dan slaap ik zonder melatonine in ongeveer een half uur. Dat moet ergens door komen en ik denk dat ademhaling, warmte en het knuffelen zelf het belangrijkste is, want dat is gewoon heel ontspannend. Mijn vriendin zit nu 9300 km verderop en het duurt voor mij dus weer lang voordat ik in slaap val en ik word 's nachts ook vaak wakker met een soort jeukende armspieren en dan kan ik alleen weer makkelijk in slaap vallen als ik een kussen vasthoud.

Het kan dus zijn dat dit product voor mij goud waard is en omdat ik slaapproblemen heb zou je kunnen zeggen dat hij zichzelf terugverdient. Stel je hebt 5 jaar goede garantie, dan kan dat mij zomaar 5 x 365 = 1825 uur leven opleveren. Dan zou ik dus iets meer dan 32 cent betalen voor een uur meer in mijn dag! Zelfs slechts 24 cent als ik nu zou backen en hem daadwerkelijk zou krijgen.

Ik twijfel alleen nog erg of ik de gok wil nemen voor ¤449, want dat kan ik eigenlijk nu niet missen. Ook denk ik dat hij voor mij te klein is (vind een normaal dik kussen eigenlijk al te klein), heb ik geen Android (ik zie een app en Windows zal wel niet worden ondersteund) en heeft hij functies die ik niet nodig heb. Maar zodra levering kan worden belooft, er een duidelijke privacy-policy komt en ik eerst kan kijken of de grootte goed genoeg is ga ik dit ding zeker overwegen.

[Reactie gewijzigd door Ample Energy op 22 november 2017 17:00]

Let bij gebruik van melatonine wel op.
  • Bepaal goed wanneer je het in moet nemen, dat is voor elk persoon anders.
  • Als het niet meer lijkt te werken, verhoog dan niet de dosis maar verlaag het juist (!)
Bron: https://radar.avrotros.nl...er-slapen-met-melatonine/
Inderdaad! En rustig aan beginnen, dus niet meteen met de zwaarste zonder recept verkrijgbare (5 mg). Het kan even duren voordat je jouw manier hebt gevonden, dus probeer eerst te experimenteren met het tijdstip en daarna pas met de dosis.
Ook kan je er voor bij de huisarts terecht, mocht je betere uitleg of diagnose willen dan een stel ervaringen op internet je kunnen bieden.

En de basis moet natuurlijk goed zijn. Als je slaapproblemen hebt en bijvoorbeeld tot 12 uur gamet en om half 1 in slaap wilt zijn moet je beginnen met je levensstijl en niet meteen naar hormoonpillen grijpen. En als je regelmatige slaapproblemen hebt moet je ook geen alcohol drinken voordat je naar bed gaat, want daar slaap je erg onrustig van. Eventueel op te lossen door meteen 12 bier te tikken, maar dan is het wakker worden weer minder prettig.

[Reactie gewijzigd door Ample Energy op 22 november 2017 23:10]

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12568976

[1] Houghton PJ. | The scientific basis for the reputed activity of Valerian. | J Pharm Pharmacol. | 1999 May;51(5):505-12.

[2] Ziegler G, Ploch M, Miettinen-Baumann A, Collet W. | Efficacy and tolerability of valerian extract LI 156 compared with oxazepam in the treatment of non-organic insomnia--a randomized, double-blind, comparative clinical study. | Eur J Med Res. | 2002 Nov 25;7(11):480-6.

[3] No authors listed | Monograph | Altern. Med. Rev. | 2004 Dec: 9(4):438-41.

[4] Hadley S, Petry JJ. | Valerian | Am. Fam. Physician. | 2003 Apr 15: 67(8):1755-8.

Er zijn meerdere klinische studies gedaan over Valeriaan en het werkt volgens diverse onderzoeken.
Een combinatie van valeriaan en melatonine is een uitstekende manier om in slaap te vallen.
Als ik het goed begrijp is het niet alleen het geluid van ademhaling maar ook daadwerkelijk de 'adem' voelen. Mogelijk inclusief de adembeweging.

Wat ik niet helemaal begrijp, je hebt 100.000 investering nodig en je hebt 13 mensen in dienst? Waar komt de rest van het geld vandaan dan?
Dat noemen ze nu investeren in iets waar je in gelooft.
Dat kan de oprichter besluiten, maar niet iedereen is ondernemer. Sommigen zullen gewoon een maandelijks bedrag willen krijgen - en dan moet je als oprichter daar geld voor inzamelen, wat dus ons weer leidt tot de kickstarter ;)
Alleen als je harde garanties krijgt voor wat betreft meedelen in de winst (of opbrengst!).

(Dus een vast aandeel van een totaal dat te bepalen is volgens een tevoren vastgelegd rekenmodel (uitgaand van bijvoorbeeld aandelenemissie/omzet/inkoop/FTE's/watjesamenmaarwiltafspreken) en uit te keren op ook een (of meerdere) vaststaand moment(-en).

Want ervaring opdoen kun je bijna overal; er zijn echt weinig bedrijven die gratis arbeid afslaan hoor. (Of je moet wel echt een raar soort zot zijn, maar dan mag je je werk ook geen arbeid meer noemen. Haha :+ )
Of nouja, tenzij je zogenaamd goed-geloofd.

Als in dat je goedgelovig bent. ;-) Maar dan neem je het risico dat je investering niet alleen nul opbrengt maar dat ze jou ook nog eens een hoop tijd gekost zal hebben. Tijd van leven die je maar eens kreeg.. :X

Anyway, ik ben helemaal voor lekker op avontuur gaan, doe ik ook. Maar investeren in geloof is iets wat uitbetaald na je dood.. (hemel/hel en de belastingdienst-avant-la-lettre (voor katholieken)) beetje de vraag of je dat wel wilt en de meeste mensen realiseren zich dat te weinig, dus vandaar even wat reactie erbij.

Investeren in je ideaal is iets heel anders - natuurlijk prima om dat te doen voor nop en het plezier :Y) :9
Een groot deel zijn studenten die waarschijnlijk geen inkomsten hebben hieruit.
Bandjes passen niet meer in een hedendaagse radio :+

Maar denk dat het knuffelaspect hierbij ook een rol speelt.
Even een algemene vraag over start-ups, krijgen zij het gedoneerde geld meteen ter beschikking? Of pas bij bereiken van het doel?
Ik vraag mij af hoe een startup weken/maanden kan voorbereiden op een nieuw te maken product, waar betalen ze dat van en hun personeel? Deze startup heeft al 13 medewerkers, hoe draaien ze nu omzet om salaris te betalen?
Pas bij het bereiken van het doel, en na het verlopen van de timer.

Daarnaast bestaat deze start-up voor een groot deel uit studenten, het is mogelijk dat zij geen salaris ontvangen op dit moment (niet ongebruikelijk).

[Reactie gewijzigd door JapyDooge op 22 november 2017 16:21]

Bij platformen als indiegogo krijg je hetgeld alsnog, ook al heb je het doel niet bereikt.
Dat is een instelling die je zelf kan maken in je campain. ;)
heeft ie ook een optie om te snurken zoals een partner? :)
beter zou zijn om snurken tegen te gaan.
Kan je mogelijk oplossen door de houding. Het kussen kan 'ademen' dus misschien je ook wel een zetje geven zodat het snurken ophoud
Er zit een speaker in en wellicht ook een microfoon (eventueel via smartphone), dus in theorie zouden ze active noice cancellation kunnen maken ;-)
Mits je natuurlijk ook het geluid dode punt in de ruimte heel nauwkeurig kan vinden (gehoorkanaal) om zo daar de geluidsgolven van de snurk te kunnen elminieren :)
Dus het is in feite een robot-teddybeer van 600 euro?

Wat een tijd leven we toch in...

Aanvulling: is er eigenlijk wetenschappelijk bewijs die de werking van dit apparaat ondersteund?

[Reactie gewijzigd door maximiliaan_nl op 22 november 2017 16:02]

Het is wel een ademhalende teddybeer ;)
Ding ademt niet,

het simuleert ademhaling. Dat principe is al millennia oud. 6 Tot 7 keer per minuut (dieper) ademhalen kalmeert. Jij zou dat als gebruiker moeten kopiëren. Op basis daarvan zou je sneller in slaap kunnen vallen.

https://m.youtube.com/watch?v=6o1eZHxfjOI
Als je dat een week 2 tot 4 keer per dag oefent, dan wordt dat op een gegeven moment je ‘basisademhaling’. Klinkt vaag en misschien zelfs zweverig, maar het is een kwestie van (dieper) ademhalen.
Geluid zou ik overigens uitzetten bij de verschillende filmpjes.

[Reactie gewijzigd door Iblies op 22 november 2017 16:14]

Auping heeft ze mee ontworpen en gaat ze maken. Die gaan dat vast niet doen als er niet een soort van onderbouwing onder hangt.
ik zie werkelijk geen enkele reden om daarvan uit te gaan. Auping maakt bedden, het is geen wetenschappelijk instituut.

edit: 10 x -1 op 3 minuten tijd... gezien de vele negatieve reacties op alles wat maar naar scepsis ruikt tav deze dure teddybeer lijkt het er op dat er veel volk van somnox en/of auping aanwezig is.

[Reactie gewijzigd door vampke op 22 november 2017 17:06]

Ik denk dat je je lelijk verkijkt op de wetenschappelijke expertise die achter veel grote producenten zit. Zomaar even wat in elkaar flansen kan aan de onderkant van de markt misschien nog, maar zodra je boven in het middensegment of hoger zit moet je al vrij stevig nadenken over je product als je wil overleven als bedrijf.
Dat kan wel zijn maar er zijn voorbeelden genoeg die bewijzen dat ook grote bedrijven niet vies zijn van kwakzalverij. Deze is er bijvoorbeeld een die me te binnen schiet (een farmabedrijf lijkt me meer met wetenschap bezig dan een beddenbouwer).
Ik stel ook niet dat het een absolute voorwaarde is, maar een bedrijf als auping kan zich niet permitteren geen materiaalonderzoek te doen en zal ook zelf genoeg moeten bedenken m.b.t. constructietechnieken en onderzoek naar slaap. Er gaat vast ook redelijk wat tijd en geld in hun design onderzoek zitten, en hoewel je zou kunnen stellen dat design een 'mindere' wetenschap is maakt dat niet dat het geen onderbouwd proces is.
Er is ook nog zo iets als een goede naam die je aan een partij verbind. Dat ga je niet doen als er niet meer achter zit.

Maar goed, ze hebben er ook onderzoek naar gedaan vermelden ze op hun pagina. Zie de whitepaper:
https://drive.google.com/...UOs2R6aNJxyy35FLCS7F/view
Dan vraag ik me echt af waarom je op een site als deze zit....
Er is toch niet zoveel mis mee om de tech-ontwikkelingen met een kritische houding te bekijken?
Men verward hier kritisch denken met een soort argumentloos afzeiken en voelt zich dan vervolgens superieur en als je het oneens bent werk je vervolgens bij Auping. De chronische kleindenkerigheid hier valt me altijd wel erg op. Het berichten van niet doen van marktonderzoek omdat de persoon in kwestie het zelf wat duur vindt. Als ik dit zo lees zie ik juist een heel mooi product die al een mooie samenwerking heeft met wat hoogwaardige fabrikanten. Alleen al voor de funding is dat goed, want je werkt liever samen met een bedrijf die reeds connecties en ervaring heeft mbt productontwikkeling.Ja een grijs geďmporteerde Xiaomi namaakrobot zal allicht goedkoper zijn, om maar even in Tweakers-stijl te blijven.
Niet zo snel, je kan zijn reactie op twee manieren opvatten :P
Die drie puntjes maken het sarcastisch :+
Plaats dat vannacht eens.......;)
Dat is niet eens een probleem imho, maar ik denk dat iemand even een marktonderzoek had moeten doen wat mensen daadwerkelijk voor een dergelijke 'robot-teddybeer' overheeft. Ik vermoed niet dat er heel veel mensen 600 euro willen betalen voor een interactief kussen in de vorm van een boon.
ik denk dat ze voldoende marktonderzoek hebben gedaan, gezien het aantal prototypes menen ze het wel serieus en er is voldoende geld binnengehaald. Mensen die geen bed partner hebben en niet tijdig kunnen slapen kunnen hier wellicht wel wat mee.
Nou ik denk juist dat mensen die structureel niet goed slapen er best wel 600 euro voor over zullen hebben. Een goede nachtrust is toch essentieel voor je functioneren. Personen met insomnia stoppen namelijk vaak tijdelijk met studeren of werken omdat ze het gewoon niet aankunnen. Ik kan mij voorstellen dat deze doelgroep maar al te graag 600 euro aftikt om zo snel mogelijk weer terug in hun oude ritme te komen.
Grotendeels met je eens, maar 600 (of zelfs 450) euro is nog steeds een flink bak geld. Als je er baat bij zou hebben en er vertrouwen in hebt dat het ook echt werkt, dan kan ik me voorstellen dat je het ervoor over hebt. Maar voor de mensen die denken "leuke gimmick, laten we het maar eens proberen en kijken of het helpt" is het te prijzig (bij bijvoorbeeld een wake-up light van tussen de 50 en 100 euro zullen mensen eerder denken "kan het altijd proberen").

En iets wat je echt mee naar bed neemt (in plaats van een wekker die op je nachtkastje blijft staan) is ook veel minder geschikt om een "gratis een week proberen"-programma mee te doen. Terwijl dat wel de ideale methode is om mensen van de werking te overtuigen. Ik vind het een interessant idee, maar ben blij dat ik niet degene ben die mag bedenken hoe het aan de man gebracht moet worden.
Tegenwoordig is het mogelijk om een matras om te ruilen/ geld terug te krijgen als deze je niet bevalt. Ik denk dat zoiets ook goed past bij deze slaaprobot omdat ¤600 inderdaad een grote investering is voor iets waarvan je niet weet of het (bij jou) werkt.
Nou ik denk juist dat mensen die structureel niet goed slapen er best wel 600 euro voor over zullen hebben.
En wat denk je van zorgverzekeraars. Als een "pilletje" van ¤600 helpt dan is dat veel goedkoper dan een behandeling.
Ik vind het ook bizar veel geld voor een teddybeer met wat extra's.

[Reactie gewijzigd door maximiliaan_nl op 22 november 2017 16:00]

Een teddybeer die er niet uit ziet als een teddybeer, ongewenste geluiden maakt en je 's morgens wakker maakt met lichtsignalen. Dit kreng wil je je ergste vijand nog niet cadeau doen. :P
Klinkt wel ongeveer als de gemiddelde vriendin trouwens... :9
..bij nader inzien, weggehaald.

[Reactie gewijzigd door Spinner op 22 november 2017 22:51]

Moet je er wel één hebben. Iemand inhuren elke nacht is ook een duur geintje.

Met mijn slechte slaappatroon zou ik best wel eens zo'n kussen willen proberen. Maar voor ¤600 euro moet ik nog even flink sparen. :-) Maar allicht kan ik dat geld dan beter in datingsites stoppen. 8-)
Dan heb ik toch liever mijn echte knuffelbeer welke ik al 30 jaar heb :D
Even op de link in het artikel klikken en zie: Wetenschappelijke onderbouwing.
Dat is geloof ik niet gereviewed door een peer, dus dan kun je het niet serieus nemen.
Dat is geloof ik niet gereviewed door een peer, dus dan kun je het niet serieus nemen.
Maar een fractie van wetenschappelijk onderzoek ondergaat peer review, in feite alleen onderzoek dat in de grotere bladen gepubliceerd gaat worden. Al het onderzoek dat bedrijven doen voor producten ondergaat het maar uiterst zelden. Om dus te zeggen dat je onderzoek wat geen peer review heeft gehad niet serieus neemt betekend dat je 99.9% van alle onderzoek (als het niet een factor meer is) niet serieus neemt. Neem een firma als Facebook die meer wetenschappelijk onderzoek doet dan alle Nederlandse universiteiten same, nooit peer review. Uber die voor een dikke 2 miljard (!) per jaar onderzoek doet, nooit peer review en allemaal bijzonder serieus onderzoek.

Ik kan me dus niet voorstellen dat jij je eigen opmerking serieus meent.
Onderzoek is alleen wetenschappelijk als het is gepubliceerd en gereviewd.

Wat jij bedoelt is dat bedrijven gebruik maken van wetenschappelijke methoden bij hun eigen productontwikkeling, dat is iets heel anders.
Volgens mij slaap je beter met een menselijke partner naast je. Combinatie van lichaamswarmte en ademhaling dacht ik. Wat ik een beetje mis hier is in hoeverre die effecten ook merkbaar zijn als je de menselijke componenten vervangt door een robot. Is daar door hen onderzoek naar gedaan? Hoe vergelijkt het zich met een mens naast je?

Daarbij val ik persoonlijk nooit knuffelend in slaap. M'n vriendin en ik liggen even knus tegen elkaar aan maar daarna draaien we in een positie die voor ons prettig is, vaak met de rug naar elkaar toe.
Mensen bewegen (voelbaar in bewegende matras) en maken vaak lawaai in hun slaap. Robots zijn superieur. Al vind ik dit hele concept behoorlijk creepy...
Oh, ik lig echt in coma als ik slaap :+ M'n vriendin kan bewegen wat ze wil maar daar merk ik weinig van. En als ik later als zij in bed kruip dan wordt ze ook niet wakker. Wel pakt ze me dan als een luiaard vast voor een minuutje of 10, maar daarna draait ze weer weg.

Maar goed, buiten dat: hoe slim is het om met een elektronisch apparaat in bed te kruipen? De kans dat het fout gaat is klein, maar áls het fout gaat dan kun je de sjaak zijn.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 22 november 2017 16:02]

Hele volksstammen vallen in slaap met hun smartfoon in bed, dan lijkt mij dit specifieke apparaat om mee te slapen en wat daar ook op ontworpen is stukken veiliger.
Dan hebben jullie geluk!
Het concept klinkt zeer goed maar daar zit natuurlijk ook best een aardig prijskaartje aan. Ik zie mijzelf het wel gebruiken aangezien ik wel binnen de doelgroep val, maar blijkbaar heeft slaapkwaliteit ook zijn prijs :P.
Langer slapen gaat niet echt helpen als je wekker om 6 uur gaat en je nog 10x loopt te snoozen. denk dat ik er met dit apparaat nog lastiger uit ga komen..
Ik denk zo al direct aan update, als het ook nog warmte kan produceren zoals een warmwaterkruik tijdens de winter ken ik mensen die hier direct voor verkocht zouden zijn :)
Zit die functie niet ingebouwd in Samsung batterijen? :P
Dan heb je een ander product nodig, denk aan Harmony van Realbotix :9 NSFW
Zou zoiets niet met een firmware upgrade een rustige slaap kunnen simuleren? ;)
Dat ziet er rustgevend uit. En puur natuur.
Fijn om te zien dat dit soort dingen ook nog in Nederland worden bedacht.
Ook een geruststelling om te zien dat ze Samsung cellen gebruiken in plaats van cellen zonder een echte naam er op
Ik heb zelf het eerste/een van de eerste prototype(s) gezien een paar jaar geleden als resultaat van een minor robotica (deed die minor zelf ook).
Dus het was gewoon een opdracht die je zelf moest invullen, als je dan op een goed idee komt kun je dat natuurlijk verder ontwikkelen.
Als ik het me goed herinner heeft het kussen ook een speciaal mechanisme om te kunnen ademen.