Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Auping brengt slimme bedbodems met wekker- en anti-snurkfunctie uit

Auping brengt onder de noemer Smart base slimme verstelbare bedbodems uit. De verstelfunctie wordt gebruikt om een zetje te geven aan snurkende slapers. Ook kan het verstellen gebruikt worden als wekkerfunctie.

Auping Smart base M3

De slimme bedbodems van Auping werken met een Auping Connect-apparaatje. Dat wordt gemonteerd onder de bedbodem en is te bedienen via een telefoon of tablet. De bijbehorende Auping Connect-app meet het geluid en kan zo detecteren of iemand snurkt. Bij gebruik van de anti-snurkfunctie wordt het ruggedeelte van de spiraalbodem even bewogen, of komt het hoofdeinde van het bed iets omhoog als er gesnurk wordt gedetecteerd. Die beweging moet ervoor zorgen dat de luchtwegen van de snurker zich openen en die weer vrij kan ademen. Auping mikt met de functionaliteit op koppels die samen slapen en last hebben van elkaars gesnurk.

De verstelbare bodem kan ook gebruikt worden als slimme wekker. Het Auping Connect-apparaatje meet daarbij binnen een ingestelde periode van 30 minuten het moment waarop de gebruiker het lichtst slaapt. Op dat moment gaat het hoofdeinde een stukje omhoog. Volgens Auping zijn de Smart base-bedbodems in combinatie met de Homey Hub van Athom te koppelen aan andere slimme apparaten. Ook is er integratie mogelijk met Google Assistent en Amazon Alexa. Bij een koppeling met die assistenten is er geen telefoon of tablet meer nodig om de functies te gebruiken.

Auping biedt drie Smart base-bedbodems aan. Het topmodel heeft een elektrisch verstelbaar rugdeel, voetendeel en hoofdeinde en kost 1645 euro. De andere versies zijn goedkoper en hebben minder verstelfunctionaliteit.

Smart base 3M Smart base 2M Smart base 1M
Verstelbaar rugdeel Ja Ja Ja
Verstelbaar voetendeel Ja Ja Nee
Verstelbaar hoofdeinde Ja Nee Nee (handmatig)
Prijs 1645 euro 1205 euro 765 euro

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

17-06-2019 • 15:34

105 Linkedin Google+

Reacties (105)

Wijzig sortering
Je kan ook gewoon naar de dokter gaan en onderzoeken waarom je snurkt. Er zijn legio oplossingen voor dit probleem inmiddels. Vaak goedkoper dan deze bedbodem.

In reactie op hieronder: "Als er ergens tussen uw neusgaten en uw stembanden een vernauwing zit, kan de lucht niet gewoon naar de longen. Vooral als u inademt zorgt dit ervoor dat de lucht snel en wervelend door de vernauwing gaat. Dit geeft de snurkgeluiden"
  • de tong: de tong is een spier. Als u slaapt ontspannen alle spieren zich, dus ook de tong. Vooral als u op uw rug ligt, glijdt de tong naar achteren en maakt zo de luchtweg nauwer.
  • vergrote keelamandelen
  • irritatie van de keelholte door bijvoorbeeld roken
  • een aangeboren lang en slap gehemelte of huig
  • een verstopte of vernauwde neus, bijvoorbeeld bij verkoudheid, een allergie, neuspoliepen of als het neustussenschot niet goed staat.
10% heeft last van slaapapneu, wat inderdaad niet onderschat dient te worden. Desondanks is het overgrote deel is te wijten aan:
  • Alcohol gebruik
  • Overgewicht
  • Gebruik van slaapmedicatie
  • Langzame schilklier
  • Ouderdom
Het is niet mijn intentie om iemand tegen het zere been te treffen. Maar wil ik aangeven dat mocht je, of je partner(!) er last van hebben, het voor alle partijen heel rustgevend kan zijn om naar structurele oplossingen te zoeken :)

[Reactie gewijzigd door skaars op 17 juni 2019 17:15]

Je kan ook gewoon naar de dokter gaan en onderzoeken waarom je snurkt. Er zijn legio oplossingen voor dit probleem inmiddels. Vaak goedkoper dan deze bedbodem.l
De reden waarom weten is lang niet altijd een oplossing.
Het kan een begin zijn van de oplossing.

Jij beweert dat het altijd opgelost kan worden.
Dit is wel erg kort door de bocht. Mijn oom heeft last van slaapapneu en dient zich iedere avond 'aan te sluiten' op een zuurstoffles. Deze pompt lucht door zijn neus en forceert hem om te ademen. Dus nee er is niet voor alles een permanente oplossing.
Zuurstoffles? Klok, klepel?

Zo'n ding (CPAP) pompt gewone lucht uit de slaapkamer onder druk je ademsysteem in, zodat het de luchtweg weer vrij duwt als het even dicht valt. Bijvoorbeeld mijne :
https://www.philips.nl/he...-bi-level-therapy-systems

Zuurstof is niet tegen apneu...

En reken maar dat het een oplossing is... Fantastisch zelfs. Veel beter dan zo'n wazige lattenbodem die je even wakker maakt als je snurkt. Zul je lekker van uitrusten, zeg.
Helemaal mee eens. Ik heb ook een klein CPAP apparaat met toebehoren, dat niet alleen de apneu verhelpt, maar ook het snurken. Dit uitstekende apparaat met toebehoren wordt volledig door de zorgverzekeraar vergoed, ook als er onderdelen vervangen moeten worden. Zo simpel !
Ten aan zien van de Aupring boxspring en toebehoren: die heb ik een jaar geleden al vervangen door een nieuwe Auping van € 5500,= , dus ik heb niks nodig.
Helemaal mee eens. Daarbij komt nog dat ik mijn bed niet afhankelijk wil maken van aansluiting op het internet. Waarom geen fatsoenlijke afstandsbediening (los van het internet) met de gewenste functies meegeleverd? (liefst open source).
Dank, tweakers medical, voor al u problemen.
Simpel weg stoppen met wat voor veel mensen een ontspannende factor is kan gewoon niet, de een eet zich vol na een dag werken, de ander drinkt wat biertjes of rookt een sigaret, of alle drie, dit is hetzelfde als iemand die overgewicht heeft naar de dokter te sturen voor zalfjes tegen zere voeten en gewrichten, ipv een goed gesprek over eten en naar de sportschool sturen.

Dit soort quick fixes of workarrounds zoals een bed is inderdaad een pleister op het probleem, maar laat het veel mensen helpen, we kunnen ook allemaal stijf op de bank zitten water/thee drinken en om 10 uur naar bed gaan in combinatie met 3 keer per week sporten, ja dan zul je 10 jaar langer leven maar dit kan niet iedereen.

[Reactie gewijzigd door Distrax1988 op 18 juni 2019 09:31]

Toevallig heb ik gisteren een Auping bed gekocht (serieus!) en wij kregen de Auping Connect er gratis bij (omwillende korting). Enige wijziging volgens verkoper was dat die “er vanaf volgende week standaard bij zit, maar daardoor ook precies 120 euro duurder wordt”. Oftewel er is geen nieuws - sterker nog: het ‘nieuws’ is dat Auping de keuze om dit wel / niet te nemen weghaalt bij de klant.

Ik heb overigens geen hoge verwachtingen van dit systeem, maar vind het wel ontzettend leuk. Maargoed, Google Home kastjes, Philips Hue lampjes en automatische Luxaflex zijn ook fantastisch :-). Derhalve zitten we nu ook op Tweakers.

En serieus: uit bedrijfskundig oogpunt is het erg interessant wat Auping hier doet. Door de keuze weg te laten bij de klant zetten zij hun bedden standaard weg als “smart bedden”. Even los van of je hier iets aan hebt, zal de klant in zijn / haar beslissingsmoment wel denken ja maar Auping is “smart” en daardoor mogelijk beter in de perceptie. Het nadeel is natuurlijk dat ze hierdoor (nog) duurder worden dan de concurrentie.

Overigens is het een additionele functie op een elektrisch verstelbare bodem. Het traditionele zal nog steeds worden meegeleverd. Verder is alle ‘slimmigheid’ in de app en niet in het bed zelf.

[Reactie gewijzigd door N1ckk op 17 juni 2019 18:39]

Het past wel bij Auping om standaard iets extra's of onderscheidends te leveren. Het kost tegenwoordig bijna niets meer om iets met een smartphone te bedienen en voor de gene die er interesse in hebben is het mooi meegenomen.
Offtopic: Phillps Hue is inderdaad een mooi systeem, alleen jammer dat het m.i. vrij prijzig is, vooral de losse lampen.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 17 juni 2019 16:46]

Oh dat begrijp ik, daarom ook best gewaagd. Overigens blijven ze de conventionele opties aanbieden, dmv het bekende afstandsbiedinkje
Mooi bedacht. Ik vraag me alleen af of die app nog ondersteund wordt over een jaar of 20 of zo, of nog een stuk langer, want zo lang zou zo'n bedbodem toch wel moeten meegaan.

[Reactie gewijzigd door Brousant op 17 juni 2019 15:38]

Auping heeft 'duurzaamheid' hoog in het vaandel staan. Dus de kans dat de ondersteuning relatief lang zal zijn is aanwezig!
Plus de app kan gewoon mee-evolueren met de techniek, dus ook bij generatie 10.0 van deze bedbodems hoeven ze in principe geen nieuwe app te maken waardoor ze de oude bedbodems ook kunnen blijven ondersteunen.
Dat is nog te hopen. Auping is misschien wel duurzaam, maar als ik naar de Raspberry Pi kijk, zitten en tussen 3 of 4 versies nog minder dan 10 jaar. Dat zie je bij Smart TV's ook: De technologie haalt de mogelijkheid tot ondersteuning gewoon in.
Maar daar is vooral de rekenkracht verhoogd, ik denk dat bij bedden toch wel minder rekenkracht nodig is dan bij het afspelen van video's oid.
20 jaar op hetzelfde bed slapen ?
bedbodem kan best, de matrassen zijn dan misschien al wel een keer vervangen ja. Ik lig nu 14 jaar op mijn Auping spiraalbodems. Zijn nog zo goed als nieuw.
Zo goed als nieuw naar 14 jaar? Vergeet dat maar mooi. Je verliest wekelijks 3 liter zweet per nacht, dat is normaal. En dat gaat heus niet alleen in het beddengoed zitten. Daarnaast schimmels en huisstofmijt.
Iedere 8-10 jaar vervangen is alleen al voor de hygiene hard nodig.
Want schimmels en huisstofmijt gaat in een ijzeren bodem zitten? Het gaat hier om een stalen frame, niet om de matrassen of een bokspring.
Oeps, Ja, de spiraalbodem kan inderdaad veel langer mee. :)
Bedbodems gaan volgens de (Auping-)verkopers inderdaad zeker wel 'twee matrassen' mee. En een matras dan weer zo'n 10 jaar. Dus inderdaad, 20 jaar op dezelfde bedbodem is volgens die redenatie heel normaal.
Uhh, ja, slaap al bijna 20 jaar op mijn softside waterbed.....
Ik heb op de logeerkamer nog een Auping staan die meer dan 50 jaar oud is. Is nog prima in orde, alleen niet meer zo bruikbaar omdat hij 190x80 is.
Ik slaap in een bed dat deel uitmaakt van een semi-antiek mahoniehouten 'ameublement' (=complete huisinrichting in dezelfde stijl) waar mijn grootouders bijna hun hele leven in hebben geslapen. Slaap er al in sinds ik het geërfd heb, het is minimaal 100 jaar oud. Bed meet 2,40 x 2,00 meter, lakens moeten we zelf maken.
Jah, dat kan ik zo wel voor je beantwoorden. Nee, dat gaat het niet worden. Je zult waarschijnlijk dan wel upgrades kunnen kopen om je ‘oude bed’ compatibel te maken met het nieuwe platform, maar gegarandeerd dat dit niet meer werkt over 5 tot 10 jaar.

[Reactie gewijzigd door MenN op 17 juni 2019 15:58]

of je vervangt gewoon dat "Auping Connect-apparaatje" ?
Ach, als fabrikant zijnde moet je tegenwoordig iets hebben met het woord "slim" erin, anders tel je niet meer mee. Woorden als AI en Machine Learning tellen overigens ook mee.
Welkom in de wegwerpeconomie! }:O
Iets voor de nieuwe James Bond film. Een of andere belangrijk persoon wordt vermorzeld door een op afstand bedienbaar bed en 007 moet achterhalen wie de boel gehacked heeft :D
Mijn moeder had een auping bed al 35 jaar omdat de houten omtrek kapot was gegaan door een verhuizing dachten we; na 35 jaar mag er wel eens een nieuwe komen. We wilde in de auping winkel een nieuw bed halen, de verkoper zei dat dat niet nodig was en dat ie nog zeker 15 jaar mee zou kunnen hebben eerst naar een omtrek gekeken samen met hem. Pas toen het bleek dat een passende niet meer geleverd werd uiteindelijk bij een 2e bezoek voor een nieuw bed gegaan. Nette service en ze geloven zelf ook in die duurzaamheid.

[Reactie gewijzigd door Darksequence op 17 juni 2019 18:46]

Niet.

20 jaar geleden liepen we rond met een Nokia 3310, vandaag met een iPhone/Android telefoon.
Er valt dus weinig te zeggen over wat we over 20 jaar gebruiken; maar de kans dat het iets is waarmee je app van je bed van 2019 zal kunnen werken is 0%.

Ik snap ook niet waarom je überhaupt een product dat vele jaren mee zal gaan (lattenbodem, koelkast, oven, magnetron etc.) functionaliteit in wil hebben dat afhankelijk is van internet/apps.
Je weet gewoon dat die functionaliteit over 5 jaar (of nog veel eerder) wegvalt.
Bijvoorbeeld die koelkast met een tablet erop; die dingen zijn over 5 jaar afgeschreven en dan zit je daar met je glasplaat op je koelkast...

Nee, sommige producten/zaken moet je gewoon zo simpel mogelijk houden IMHO.
Dat vind ik wel mooi aan de nieuwe Surface Hub 2 van Microsoft. Zij zeggen ook: een scherm gaat langer mee dan het computing deel. Ze hebben daarom het computing stuk vervangbaar gemaakt. Je kunt dus dat deel upgraden en veel langer met het scherm, het ophangsysteem en de accu doen.
Ik zie hier wel wat in,
met name omdat ik slecht horend ben aan een kant en daarom de wekker tot ergernis van mijn vrouw heel hard moet zetten om wakke te worden.
Ik weet er zijn andere oplossingen voor die trillen enzo. Maar dit lijkt me praktischer.
Ja dit kan al met een mii band2 van 20 euro. Scheelt nogal wat ipv een auping
Meet een mii of je snurkt?
Nee, maar bartje gaat dan ook alleen in op het wekgedeelte van de Auping
Smartwatch met trilfunctie is een iets goedkopere oplossing.
gun het hem toch..mag hij geen smoes bedenken voor de vrouw? :)
Het is net vaderdag geweest toch?
Hier precies hetzelfde verhaal (en ik heet nog Bart ook). Opgelost met een smartwatch, amazfit bip.
Die krijgt me meestal wel wakker. en anders schud mijn vriendin me door elkaar :+
Gewoon aan de andere kant gaan slapen. Veel praktischer wordt het niet. :)
Een tip wat bij mij goed werkt: koop een elektrische deken, sluit deze aan op een smart stopcontact. Stel daar de wekker op in zodat deze sochtends aan gaat. Werkt bij mij perfect. Ik word veel makkelijker wakker.

[Reactie gewijzigd door ArawnofAnnwn op 17 juni 2019 17:29]

Zo van: je drijft uit bed in plaats van eruit stappen? Of hoe moet ik dat zien?
Je krijgt het heel warm, erg lastig slapen als je het zo warm hebt. Dan word je, samen met een wekker, snel wakker. Ik heb een slaapstoornis waardoor ik bijna niet wakker word. Jaren aan het tobben geweest, dit is het eerste dat werkt.
Niet gedacht dat je het zo serieus meende. Mooi dat het werkt. Ik heb het van mijzelf al zo warm dat zo'n deken niets zou doen (het lijkt wel of er zo'n delen aanstaat 's nachts) , maar kan dan ook redelijk goed wakker worden.
Als er nou een deken was die koud werd... zou ik voor tekenen. Heb namelijk hetzelfde probleem als jij. Zo erg trouwens dat mijn vrouw in de zomer graag in een andere kamer slaapt omdat ik zo veel warmte uitstraal.

Ach, gelukkig is het in nederland niet vaak heel warm :)
Ik vraag me af of bij het snurken van 1 van de 2 partners niet beide bodems gaan bewegen. Je ligt hooguit enkele tientallen centimeters van elkaar af, dus het lijkt mij voor een app op een telefoon lastig te bepalen wie van de twee aan het snurken is.
Als de microfoontjes aan de buitenkanten zitten, dan is het goed meetbaar aan welke kant de snurker ligt.
Misschien gaat men ervan uit dat alleen de man snurkt ? :z
Maar aan welke kant ligt ie? ;-)
Als je heel traditioneel gaat denken, dan is dat aan de kant van de deur volgens mij. Maar ik verafschuw deze indeling, dus altijd dezelfde kant, dan kan de snurker daar liggen. Beide snurken, dan is dat meerprijs :)
Ik lig aan de raamkant, voor het geval iemand besluit om op de 1e verdieping door het raam te klimmen. Dan kan ik 'm in ieder geval een handje toereiken zodat die niet naar beneden valt. Dat zou zonde zijn voor alle moeite.
Oh nooit geweten! Grappig:-)

Ik lig toevallig wel aan de deurkant, maar dat is omdat ik op mijn zij in slaap val vaak en die zij ligt gewoon fijner.

Ik zie en goede marketingstrategie. Bed aan de andere kant van de kamer? Koop de dubbel-versie maar
Mijn vrouw is sportief, dun en net niet veganistisch. Maar snurken kan ze wel.
Snore recognition
Dat is heel eenvoudig op te lossen door de kant(en) te kiezen in de App :)
Het is de gekoppelde app die het geluid meet. Dus dat lijkt erop dat de smartphone op een bepaalde plaats gelegd moet worden.
Kan ik wel gebruiken! En dat geluid van die elektrische motoren ligt de ander niet wakker van?

[Reactie gewijzigd door gjmi op 17 juni 2019 15:39]

Dat hangt er natuurlijk vanaf hoe licht/zwaar die persoon slaapt. De motor(en) van deze bedbodems zijn vrij stil en het matras dempt ook nog geluid. Dus het zou te doen moeten zijn.
Ik had 30 jaar geleden al tijdelijk de oude gemotoriseerde bedbodem van m'n oma en die was toen ook al minimaal 5 jaar oud. Zelfs dat oude ding hoorde je niet tot nauwelijks. Dus dat zal bij een modern topmodel van een premium merk ook best meevallen.
En hoe werkt dit als je een af en toe buik slaper bent, lijkt me niet heel fijn als je om wakker te worden even de verkeerde kant opgevouwen wordt.
Of hoort de app aan je ademhaling hoe je op je bed ligt?
Lijkt me niet handig als deze een zetje geeft als je snurkt. Dan wordt je wat meer wakker en kom je niet in je rem slaap, waardoor je niet goed uitgerust wakker wordt
Auping weet ook niet van gekkigheid meer wat ze moeten verzinnen.
De concurrentie is moordend, ze moeten blijkbaar wel gezien de hoge prijzen.

Concurrenten die veel goedkoper zijn zoals Emma, Matt, Lidl of IKEA halen nu steeds vaker het predikaat van beste koop bij de Consumentenbond.

[Reactie gewijzigd door Corrigan op 17 juni 2019 21:50]

Heb sinds 3 juni jl. een Auping boxspring met 3 motors met connect. Een paar dagen later kwam deze update uit incl. firmware update connect. We gebruiken sindsdien de wekker/launch-control en snurk functie en moet zeggen dat het heel fijn werkt. Kom 's-morgens echt uitgerust uit bed. Gemiddeld detecteert de app 90 snurks ( ? ) en voert het bed zo'n 15 acties uit ( soms gaat het hoofdkussenmotor van de bodem, omhoog en omlaag.

Er is denk ik nog wel ruimte voor verdere ontwikkeling. Connectie richting Google home en/of HomeKit. Wat ik nog niet heb kunnen ontdekken, of er ergens release notes worden gepubliceerd.