Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Amazon.de test betalen via iDEAL

Een deel van de Nederlandse klanten van Amazon.de kan producten betalen via iDEAL. De webwinkel test de betaalmethode van de Nederlandse banken, maar biedt deze nog niet voor iedere Nederlandse gebruiker aan.

De toevoeging van iDEAL als betaalmethode werd opgemerkt door tweaker Ketho, toen hij wat wilde bestellen bij de Duitse Amazon-site. Tweakers heeft kunnen bevestigen dat betalen via iDEAL mogelijk is, maar niet bij ieder account is de optie toegevoegd, iets wat overige gebruikers op Gathering of Tweakers ook al constateerden. Het lijkt daarmee om een test te gaan. Niet bekend is hoe omvangrijk deze is en hoe lang deze duurt.

Op de pagina waar Amazon informatie verstrekt over de geaccepteerde betaalmethoden, staat nog niets over de toevoeging van iDEAL. Nederlanders die bij Amazon bestellen, waren tot nu toe aangewezen op creditcard of sepa-incasso voor hun bestellingen. De komst van iDEAL zorgt ervoor dat de drempel voor consumenten om bij de Duitse Amazon-webwinkel te bestellen lager komt te liggen. De toevoeging komt voor de voor webwinkels lucratieve decembermaand.

Amazon heeft het in de afgelopen jaren steeds makkelijker gemaakt voor Nederlanders om bij de Duitse site te bestellen. De site is in de Nederlandse taal beschikbaar; voor bestellingen boven de 29 euro rekent het concern geen verzendkosten en aankopen kunnen in Nederland bij DPD-pick-upshops afgeleverd worden.

Amazon is in Nederland rechtstreeks actief met zijn Prime Video-dienst en het bedrijf levert e-books en Kindle-readers via Amazon.nl. Voor Belgen levert het bedrijf zijn Prime-dienst via Amazon.fr. Tot een volledige Amazon-webwinkel op de .be- en .nl-domeinen kwam het, ondanks diverse geruchten hierover in de afgelopen jaren, nog niet.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

01-11-2017 • 11:25

268 Linkedin Google+

Submitter: Ketho

Reacties (268)

Wijzig sortering
Ik mis nog wel een paar nuanceringen in het artikel over amazon.de
  • Ten eerste is die drempel van 29 euro verzendkostenvrij, niet altijd van toepassing! Het hangt van het soort product en door wie het precies verkocht wordt, af.
  • Ten tweede zijn de retourvoorwaarden en de mate van klantenservice wel afhankelijk van het feit of het product "Verkauf und Versand durch Amazon" is of dat het "Verkauf durch [andere leverancier] und Versand durch Amazon" is.
  • Er zijn nog talloze producten die gewoonweg NIET naar Nederland geleverd worden, terwijl dit een aantal jaren geleden nog WEL het geval was! Zoals bijna alle wijn(aanbiedingen) en veel parfum(achtige) producten. "Dieser Artikel kann nicht in die Niederlande geliefert werden." krijg je dan te zien, als je wilt bestellen! Maar ook sommige onderdelen of [willekeurig ander artikel] willen ze niet versturen naar een NL adres. :?
  • Voordeel voor menig (klein)ondernemer (!) is wel dat, na het invullen van een geldig en geverifieerd Nederlands BTWnummer, amazon.de keurig zonder MwSt (0 %) uitlevert, mits "Verkauf und Versand durch Amazon" :)

[Reactie gewijzigd door ehtweak op 1 november 2017 20:38]

Wat dus gebeurd is hetzelfde als met bol.com: Amazon verschuift het businessmodel naar het verdienen van geld door nieuwe gemakken en wensen van kleine online dozenschuiverts af te wentelen op consumenten: Ze zit er zodoende in toenemende mate tussen om toch vooral kopers en verkopers juist verder van elkander af te houden en zo nieuwe abstractie te faciliteren, wat het voor iedereen lastig maakt (de verkopers genieten óók geen respect of klantvertrouwen meer) maar wel een 'grotere' economie oplevert. En dus een plekje voor weer een dominante partij die een rol inneemt die traditioneel bij overheden lag; het regelen (reguleren) van de verhoudingen tussen bedrijfsleven en consument.

Kortom: - Dit ís verdomme geen innovatie ! -
(En we worden er, uiteindelijk, allemaal slechter van.)
Ja zo kan je alles als een politiek verhaal zien. De opkomst van ecommerce portalen als Amazon, Alibaba etc is in de hoofdzaak een efficiency slag, de consument is veel minder tijd kwijt met honderden webshops afzoeken, en honderden verkopers hoeven niet allemaal individueel hun eigen webshop en logistieke backend te bouwen/beveiligen/etc.
Mwah.. honderden webshops afzoeken > Daar hadden we Googol e.d. voor bedacht ;) :Y)
Ik bestel al jaren via bol.com, nooit problemen gehad. Achteraf betalen dus wordt ik niet geflest door een of andere kleine eenmanszaak.

Voor de consument als ik maakt het geen donder uit precies wie de HDMI kabel levert. Ik lees geen eens meer de naam op de bon.
Je geeft kleine bedrijfjes wel een heel groot platform om hun spul te verkopen. Het is niet alleen maar negatief.
Ze hebben toch al een heel groot platform? Dat heet het internet!
Je moet dan wel zoeken naar die bedrijfjes...bij BOL.com zit je meteen op een groot netwerk vol met bedrijfjes en een grote, namelijk BOL zelf. Bij zoekfuncties staan de groten vaak bovenaan...Denk dan aan BOL, Wehkamp, Bijenkorf etc.
Mis. Je vindt het ergens, kopieert het EAN, en plakt dat in google. Hit Enter en je lijst stroomt binnen. En als dat niet werkt.. misschien heeft het product ook wel een naam ofzo. Toch?

Punt is: Bol doet wat bol wil. Dat is dus -NIET- in het voordeel van de klant. Tenminste.. niet onderaan de streep. Case in point: "de groten" zijn meestal de partijen waar ìk geen zaken mee wil doen. Zij hebben namelijk alle zachte waarden én veel van de harde normen de deur uit gegooid (waarna ze er figuurlijk(duh..) vaak nog even over hebben staan pissen ook.) Ik moet dat niet. Doe mij maar een midden en klein bedrijf dat concurreert met de belastingvoordelen van de het fake-midden en grootbedrijf door eindelijk eens wèl op kwaliteit en aftercare te concureren. Maargoed, die onderlegde tweedeling; das mijn wijsheid natuurlijk ;)

:+ Ik bedoel bol heeft wel toeters en bellen natuurlijk :P :9 |:( :X
Ik heb ook het idee dat er wat minder dan voorheen naar NL verstuurd kan worden. Ze hebben de UK site afgebouwd voor de Nederlandse markt dus daar was het te verwachten, maar het lijkt net of ik vaker de melding krijg dat iets niet naar NL kan. Los daarvan maakt ideal me niet zoveel uit, ik haal zoveel bij amazon.de dat het wel fijn is dat de betaling pas aan het eind van de maand komt via de cc. Of klink ik nou heel erg Amerikaans :) Daarnaast zijn mijn aankopen dan ook verzekerd.
Ik verwacht ook dat je bij ideal betalingen meteen moet afrekenen voor bestellingen die pas later geleverd worden (preorders enzo), terwijl de cc pas wordt belast bij levering. Zo kan ik veel vlotter ook weer annuleren, via ideal moet men dan ook weer geld terug gaan storten.

[Reactie gewijzigd door CopyCatz op 1 november 2017 12:20]

Het is geen gevoel want het klopt dat sinds .nl domein actief is (voor beperkt aantal artikelen) goederen uit andere artikelgeroepen niet meer vanuit Duitsland naar Nederland worden verzonden. Ik heb het dan over goederen met het label "Verkauf und Versand durch Amazon". Terwijl dat voordien wel kon.

Willekeurig voorbeeltje
Ooit eens overwogen om een HP Gen8 servertje aan te schaffen want deze was heel goedkoop te verkrijgen bij Amazon met verzending naar Nederland. Tegenwoordig is dat vrijwel niet meer mogelijk of tegen een aanzienlijk hoger bedrag. Ik heb overigens niet vandaag gekeken want een Gen8 is niet voor mij meer nodig.

Off topic. Wat ik wel kan aanraden is dat als een artikel nu wel of niet via .de naar Nederland kan worden verzonden, toch ook te kijken op Amazon .fr, .es, .uk, etc.) want dan is het vaak wel mogelijk om naar Nederland te verzenden al moeten er dan wel (extra) verzendkosten worden betaald, maar veel producten zijn dan vaak toch nog aanzienlijk goedkoper dan in Nederland en tegelijkertijd niet veel duurder dan de lage Amazon.de prijs maar niet naar NL kan worden verzonden.

[Reactie gewijzigd door ariekanari op 1 november 2017 12:36]

Toch even een dankje voor je offtopic-topic. Heb nog nooit echt de andere amazons gecheckt aangezien ik ervan uit ging dat als het via de 'de' niet kan het ook niet via de andere zou kunnen.
Het is echt de moeite waard om de Amazon sites te vergelijken. Assortiment, prijzen, aanbieders en verzendkosten verschillen per site. Ik vergelijk vaak .de, .co.uk, .com en .ca sites en heb zelfs wel eens wat bij .fr en .it besteld.
Een snelle manier om de prijzen van artikelen bij verschillende Amazon sites te vergelijken is Geizr. Weliswaar in het Duits, maar zeer bruikbaar, vooral als het ASIN nummer wordt ingevoerd. Dit is het interne Amazon artikelnummer dat bij vrijwel ieder product staat.

Helaas komt het wel eens voor dat het resultaat "Nichts gefunden" is voor artikelen die wel degelijk te vinden zijn. Dan zul je dus handmatig moeten vergelijken. Mijn ervaring is echter dat in het gros van de gevallen de vergelijking goed werkt en het heeft me al meer dan eens geld bespaard door bijvoorbeeld in Frankrijk te bestellen i.p.v. Duitsland.
Voorraden zijn soms ook anders. Soms is het bij Amazon.de uitverkocht maar nog wel te koop bij amazon uk of amazon fr. Vooral voor lokale producten geldt dat.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 2 november 2017 15:03]

Indien het prijsverschil zo groot is óf je woont dichtbij de grens kun je ervoor kiezen om het af te halen bij een pakketshop in Duitsland. Al een paar keer gedaan, vaak kijken ze wel even raar dat je een Nederlandse ID bij hebt maar als de naam ect klopt dan is dat gewoon mogelijk.
Dat is handig ja, ik werk in Duitsland dus als er zoiets daar is dat handig. Alternatief is om het op het werk of bij een Duitse collega te laten bezorgen.
Heb je hiervoor een Duits account met een Duits e-mail- en woonadres nodig? Of kun je bij het bestellen op het laatst het adres wijzigen naar een shop in Duitsland?

Ik woon in Enschede, lijkt mij wel eens handig voor een aanbieding op Amazon.de.
Net als bij veel Nederlandse webwinkels kun je tijdens het bestelproces kiezen waar je het wilt laten bezorgen. Ik heb gewoon een Amazon account aangemaakt en kan 'Hermes PaketShop' selecteren als afhaaladres.
Handig zeg, meteen even gecheckt en ik had dit eerder moeten weten. Heb een duur boek besteld in NL omdat amazon.de .com en .uk het niet wilden leveren of tegen hele hoge verzendkosten. _/-\o_
De Franse Amazon is idd een aanrader, vooral voor telefoons.
Toch is dat heel vreemd als ze je goederen weigeren als eurpeesburger. Dat zouden ze niet mogen doen volgens de wet. De kindle is voor de duitsers ook goedkoper dan als jij als nederlander die wil kopen.
Bel een willekeurige automonteur op in Polen en vraag of hij even een busje motorolie van 20,- per post naar NL wil versturen.

Niemand is verplicht om te internationaal te leveren, je moet alleen consistent erin zijn - en daarnaast is het recentelijk makkelijker gemaakt voor bedrijven die aan consumenten in andere EU landen willen leveren.
Ik heb al meerdere malen een product bij een externe leverancier besteld via Amazon.de (en dan verzending door Amazon). Als er iets stuk is kan je het gewoon terugsturen naar Amazon zelf en dan krijg je gewoon je geld terug zonder problemen. Ik heb nu denk ik al 3x een defect product gehad (na een x aantal maanden) en nooit een probleem daar, ze vinden het altijd erg vervelend en storten dan zo het geld terug. Kunnen de meeste web winkels in NL nog wat van leren.
Ja, dat doen ze prima. Geen gezeur geld terug. Ik had een keer een NAS besteld die DOA was. Teruggestuurd naar Amazon maar kwijt geraakt in de post. Na opsturen verzendbewijs hebben ze aankoopbedrag + verzendkosten gewoon teruggestort zonder gedoe.
Klopt, bij BOL.com is de service ook heel goed.
Er zijn nog talloze producten die gewoonweg NIET naar Nederland geleverd worden, terwijl dit een aantal jaren geleden nog WEL het geval was! Zoals bijna alle wijn(aanbiedingen) en veel parfum(achtige) producten. "Dieser Artikel kann nicht in die Niederlande geliefert werden." krijg je dan te zien, als je wilt bestellen!

Dan laat je het afleveren bij de grens op een DPD kantoor en haal je het op of laat je het ophalen.

wat mij vooral opvalt is:
  • het gemak van betalen.
  • de gratis verzendkosten
  • Dat veel producten op een veel beter prijsniveau liggen in vergelijking met de VS maar al helemaal met NL
Dit in vergelijking met de afzetterij die Nederlandse webshops je willen aansmeren.
helaas gaan ze daarom ook failliet.

ps: Je kan ook met vergelijkingssites naar de beste deal zoeken en zelfs daar bestellen


https://www.heidoc.net/
https://www.curiua.com/
http://www.hagglezon.com

etc.

[Reactie gewijzigd door freedzed6 op 1 november 2017 15:12]

Ehhh... dan moet je wel enigszins in de buurt van de grens wonen... :|

Ik heb trouwens al een paar keer gevraagd bij de Kundenservice van Amazon.de waarom ik b.v. geen wijnpakketten (die regelmatig in de aanbieding zijn) kan bestellen en laten afleveren op mijn huisadres, terwijl dat voorheen zonder problemen ging.
En, ondanks dat ze (=Kundenservice van amazon.de) altijd heel vriendelijk en voorkomend zijn, konden ze daar eigenlijk geen antwoord op geven... :?

[Reactie gewijzigd door ehtweak op 1 november 2017 20:22]

Ik denk dat drank meer te maken heeft met invoerrechten en/of btw verschillen. Iedere nederlander weet denk ik wel dat drank in het buitenland (incl. frisdrank) vele malen goedkoper is in het buitenland dan in ons eigen land. Hetzelfde geldt voor Tabak waar je het in Belgie al stukken goedkoper kunt krijgen. Wat mij betreft mogen ze de btw en dergelijke in heel de EU wel gelijktrekken (ja ik weet het, dat is niet eenvoudig) dan zijn we van dit soort malle fratsen af. Zelfde geldt voor salarissen, we klagen nu steen en been over die ene pool die voor de helft vh geld werkt. Zijn de salarissen gelijk in heel de EU? Dan is dit probleem direct opgelost, waarom zou die pool het dan voor minder doen, als hij meer kan verdienen voor hetzelfde werk? Maar goed dat is meer een droomvisie dan wat anders helaas. Maar stel je toch eens voor dat het allemaal zo was, dan zou de drempel om producten buiten Nederland te bestellen nog lager liggen en de drempel om even een jaartje in Italie te gaan werken ook. Maar als je als Nederlander weet dat je bijvoorbeeld van een jaartje Griekenland voor hetzelfde werk en hetzelfde aantal uren maar de helft vh salaris krijgt, dan zul je daar als Nederlander niet snel gaan werken lijkt me.
Ik vermoed dat de reden dat Amazon bewust kiest om Nederland te bedienen vanaf .de i.p.v. .nl ook alles met prijsstelling te maken heeft: De BTW is in Duitsland lager en een thuiskopieheffing bestaat wel, maar is lang niet zo absurd ver doorgeslagen als in Nederland. Het is dus lucratief om de Duitse nationaliteit te hebben. Levering uit Duitsland is logistiek niet zo'n probleem als het volume hoog genoeg ligt, dan kan gewoon een vrachtwagen de boel bij de Nederlandse vervoerders afleveren.
Als je meer dan 100.000 euro aan omzet uit een bepaald land haalt als postorderbedrijf, moet je de btw van het land van de klant rekenen.

Staat ook op de factuur van Amazon, gewoon 21% btw.
Beetje off topic: ik bestel inmiddels vaak vanuit Zwitserland ook over amazon.de. Boeken worden gratis verzonden en zijn meestal half zo duur als in de winkel. De Nintendo Switch heb ik daar besteld en werden de verzendkosten van het bedrag afgetrokken (raar, maar heeft iets ermee te maken dat zijn die verzendkosten vooruit inschatten en achteraf corrigeren, zodra de verzendkosten + import te hoog was), terwijl de Switch hier in geen enkele winkel verkrijgbaar was. En vaak kijk je ook nog uit naar producten zoals de Pixelbook, die hier helemaal niet verkrijgbaar zijn. Af en toe mis ik het gemak van het online shoppen in Nederland wel, je hebt hier eigenlijk bijna nooit gratis verzending onder 200 euro en volgende dag bezorgt? Dacht het niet :P

Edit: foutje in taalgebruik

[Reactie gewijzigd door gelmir op 1 november 2017 17:21]

Dat vind ik wel interessant om te horen, omdat Zwitserland in tegenstelling tot andere landen die een associatieverdrag met de EU hebben geen deel neemt aan de interne markt. Daarom moet vracht bij de Zwitserse grens ook altijd ingeklaard worden. Maar... dat betekent dus ook dat spullen die je via internet koopt inklaringskosten kunnen krijgen.

Hoe loopt dat in praktijk?

Ik was in september nog in Zwitserland en het viel me op dat hoewel de supermarkten bijzonder prijzig waren, spullen die je bijvoorbeeld ook bij een Amazon kunt kopen, zoals elektronica, wel allemaal ongeveer de juiste prijs hadden.
Komt vooral door de veel lagere BTW: de marges op electronica liggen hoger maar de eindprijzen niet. Er is ook geen lobby voor importheffingen, want niemand in Zwitserland schroeft iPhones in elkaar.

Qua voedsel is het een vrij eenvoudig verhaal: ze zitten niet in de EU, de Zwitserse boerencooperaties houden de prijzen zeer hoog en importen uit Duitsland/Frankrijk worden zoveel mogelijk tegengehouden. Langs de grens staan de parkeerplaatsen van de supermarkten dus in het weekend ramvol met Zwitserse autos.
Na mijn ervaring in Nederland zijn de prijzen voor electronica ongeveer hetzelfde. Zoals Dreamvoid als reactie al vermeld heeft is bij ons de btw enorm laag (laagste van Europa zover ik weet) met 8%. Ook internationale producten (Cola, Sprite,...). Zijn niet meer dan 70% duurder in de regel. Medicijnen die voor de grootste deel in het land zelf geproduceerd worden zijn wel best prijzig, maar dat is overal wel denk ik. Huur is goed twee keer zo duur maar je hebt wel gemiddeld drie keer zoveel salaris. In Bern verdien je in de IT goed 6000 francs (5150¤) terwijl ik in NL 2400 euro verdient heb.

Edit: je hebt wel diensten zoals Grenzpaket.ch die de waar naar een postvak bij de grens sturen en dan over de grens transporteren en vanuit Zwitserland verder sturen. Daar kwam bij mijn OnePlus 5 bestelling 20% btw bij though.

[Reactie gewijzigd door gelmir op 1 november 2017 20:53]

Sommige electronica is hier in CH goedkoper dan in het buitenland (afgezien van btw teruggave). Je kan bij DHL een pasje aanvragen zodat je artikelen kan laten bezorgen op een duits DHL adres zonder kosten. Of je laat het bezorgen bij één van de commerciële bedrijfjes net over de grens. Als de waarde van een pakket dat je in CH laat bezorgen onder de 60 CHF blijft hoef je daar geen invoer over te betalen.
Bedankt voor de tip met DHL! Zal eens gaan kijken wat de mogelijkheden zijn.
dan moet je een mailtje sturen naar : paket@dhl.de en je aanmelden als Auslandskunde
Let wel, Duitsland is nog de enige die gratis verzending heeft boven de 29 euro. Amazon uk heeft dat al geruime tijd geleden laten varen voor buitenlandse verkopers.
Vergeet ook niet het verschil in prijs op de website en het moment van betalen. De getoonde prijs op de website is inclusief de Duitse BTW van 19%. Op moment dat je gaat betalen wordt de Nederlandse BTW van 21% berekend.
Er zitten inderdaad best wel wat haken aan het bestellen via Amazon. Nog een nadeel is dat de levertijd inmiddels 6 - 7 dagen is naar Nederland, een paar jaar geleden was het soms 2 dagen. Ik vermoed dat ze de bestelling gewoon een paar dagen laten liggen in de hoop dat je tegen bijbetaling voor snellere verzending kiest of voor een duur Prime abonnement gaat betalen.

Nog een nadeel is dat Amazon sommige artikelen zonder btw verkoopt, wat de belastingdienst hier van vindt vraag ik me dan af. Het gaat dan eigenlijk altijd om artikelen die door een andere partij dan Amazon zelf worden aangeboden. Bijvoorbeeld bij 3D printers van Chinese fabrikanten en leveranciers zie je dit veel. Als ondernemer moet ik btw aangifte doen en zou ik me hier de vingers niet aan willen branden.
Very nice, ik wil niet aan een creditcard of iets in die richting. Daarom wil ik met iDeal kunnen betalen. Amazon.de heeft vaak producten die wij hier ook hebben maar tegen een lagere prijs. :)
Als je vaak besteld toch een overweging waard (of paypal, weet zo niet of ze dat doen) ivm verzekering. Betalingen via iDeal zijn niet verzekerd.
Paypal is van de concurrent Ebay, dus wordt niet gebruikt door Amazon.
Paypal was tot 2015 onderdeel van Ebay. Inmiddels een zelfstandig bedrijf.
Wel door Amazon.co.uk.
Weet je het zeker? Want ik zie duidelijk op hun site staan:

We don't accept:

• Cheques or postal orders.
• Cash in any currency.
• Book tokens.
• Purchase orders.
• International wire transfers.
• Direct debits or standing orders.
• PayPal.
• Bank transfers.
• Pay Monthly

[Reactie gewijzigd door Randfiguur op 2 november 2017 10:14]

Een half jaar terug kon het wel. Nu helaas niet meer.
-Laat maar-

[Reactie gewijzigd door Zeror op 1 november 2017 11:42]

PayPal is onderdeel van eBay, niet andersom.
Bij SNS is betalen via iDeal wel verzekerd :)
Je hebt bij SNS wel een eigen risico van ¤ 50,- per incident.
Ja, klopt. Maar wat zegt dat? Dat is het bij veel creditcards ook. Bij ABN Amro en Rabobank betaal je bijvoorbeeld ook ¤ 50 eigen risico (Mastercard).
Ah, ik zie inderdaad dat veel creditcards ook een eigen risico hebben, dat wist ik niet. Paypal heeft overigens geen eigen risico.
De twee "grote" hebben wel gratis kopersbescherming. Overigens gaat dat tot een maximaal bedrag dacht ik.
Niet "gratis" dus.
Dat was ook het eerste waar ik aan moest denken....
Boost9898 zal vast goede redenen hebben om geen Credit Card te (willen) hebben, maar de 'aankoopverzekering' van 180 dagen, waarbij je o.a. je betaling terug krijgt in het geval er niet wordt geleverd is toch wel heel erg aangenaam.
Inderdaad, als je geen CC wilt of kan krijgen, ICS biedt een prepaid card met het zelfde aankoop verzekerings voorwaarden.
Je kan eventueel kiezen voor een prepaid credit card. Daarmee kun je daar o.a. iDeal gebruiken om geld op te zetten. Je kunt de kaart ook overal gebruiken (vaak met als enige vereiste dat de betaalautomaat aan het internet aangesloten moet zijn).
Hmm, ik wist niet dat dat bestond. Binnenkort eens naar kijken want dat klinkt wel interessant, ook handig als je op reis gaat (buiten de EU). Bedankt. :)
Veel prepaid kaarten zitten addertjes onder het gras en zijn best duur. Heb ook al gezocht naar prepaid zou ik heel graag willen gebruiken maar je kwam toch op bedragen uit bij niet gebruik etc.
Ik gebruik zelf een Skrill prepaid kaart. Dit kost eenmalig 10 EUR.
Ik gebruik een Viabuy, niet de goedkoopste, maar daarmee kun je ook hotels reserveren en dergelijke. Ben er al jaren erg tervreden over.
Ik gebruikte Skrill om de Office 365 abonnementskosten te betalen. Nadat Skrill een nieuwe kaart verstrekte lukte de verificatie op de oude manier van 1 ct afboeken niet meer.
Skrill wordt dus niet meer erkend door Microsoft, omdat MS de kaart niet kan verifiëren op de manier zoals MS dat wil doen.
Kijk anders eens naar N26. Prepaid credit card uit Duitsland met IBAN. Kan Amazon.de het gelijk van afschrijven.
Heb zelf eerst ook een Prepaid Creditcard gebruikt, maar ben hier uiteindelijk vanaf gestapt. Sommige (web)winkels accepteren ze niet omdat het Prepaid is.
Wat raar, als de betaling gelukt is maakt het voor de webwinkel toch niet uit? Hun geld is dan gegarandeerd door Master of Visa, lijkt me sterk dat ik zoveel kan bestellen dat die partijen het niet kunnen betalen.
Met mijn skrill card tot nu toe geen last van.
Ik snap niet wat daarachter zit?
Ik begrijp dat bedrijven lastig doen als je een prepaid creditcard gebruikt als onderpand (om een auto te huren oid), maar het is niet zo dat je bestelde boek of pannenset opeens duurder blijkt dan begroot.

Klinkt een beetje als een slecht-gefundeerd 'wij kennen het niet goed, het past niet binnen de bestaande modellen, het is soms gebruikt voor oplichting, en dus wijzen we deze variant compleet af'

[Reactie gewijzigd door selena81 op 1 november 2017 18:10]

Ik zou gaan op de prepaid card van ICS, kost 17¤ p/j, maar je hebt de standart 180 koop verzekering van een normale CC.

Als je wat flexibeler op reis wilt betalen, kun je bij bunq een debit Matercard (gekoppeld aan je bunq bank rekening) krijgen voor 7¤ p/m als dat te duur is, de Duitse bank N26 levert ook een gratis debit MasterCard met een Duitse iban, je maakt het geld over van je NL rekening naar je Duitse rekening en zodra het binnen is (1 werkdag) kun je het gewoon gebruiken.

Beide debit MasterCard hebben geen verzekering.
Bij AH kun je ze zo kopen, Mastercard en Visa varianten. Ze hangen bij de cadeaukaarten.
of je neemt de Amazon CC ;)
Volgens mij bieden veel prepaid creditcards dan weer geen verzekering aan. En niet elke winkel accepteerd prepaid creditcards.
Ik heb er zelfs eentje van Visa. En waar Visa ondersteunt wordt kan in principe gewoon betalen. Tot nu nog geen problemen mee gehad.
Je kunt al een tijdje betalen per automatisch incasso (op .de dan)
Ik heb weinig geld en hou graag overzicht dus ik betaal liever ineens: lopen mijn rekeningen tenminste niet door elkaar (de huur kan niet afgeschreven worden omdat die dag toevallig ook mijn nieuwe jurk wordt betaald)
Je kan al een tijdje gewoon met je betaalrekening betalen. Dan wordt het een paar dagen later van je rekening afgeschreven.
Je kan op Amazon.de al een tijdje met automatische incasso (SEPA) betalen. En de site is tegenwoordig ook al in het Nederlands. Vanaf een euro of 30 heb je ook gratis verzenden en de levertijd is meestal maar 2 werkdagen. Dus ik kijk al heel vaak op Amazon.de of het daar niet goedkoper is.
Waarom geen creditcard?
Ik kan de n26 bank aanraden. Je krijgt kosteloos een Duitse bankrekening met prepaid MasterCard. Must have in Scandinavische landen, maar ook ideaal voor amazon.de.
Verder biedt n26 ook 0 procent wisselkoersen. Mijn Triodos bank rekende 1% in Zweden, niet veel, maar toch gek dat mijn gratis Duitse bank dat niet deed.
Wat is er mis met een credit card?
Het grootste nadeel is dat je met een creditcard een permanente BKR-registratie hebt, mits je hebt ingesteld dat je per kwartaal mag aflossen. Tijdens het aanvragen van een hypotheek kan dit het proces verdragen.

Vaak is de oplossing om tijdelijk je creditcard te annuleren, of om in te stellen dat je het bedrag in een keer moet afbetalen.
Je moet instellen dat je iedere maand 100% aflost. Dan heb je bij BKR geen registratie dat een schuld/krediet hebt. Heb echter wel meegemaakt dat ze er bij een hypotheek moeilijk over deden. Zelfs wanneer je niet aan gespreid betalen doet, gaan ze zeuren dat de registratie "weg moet", wat helemaal niet kan. Maar goed, dat is een eenmalig ongemak, omdat je nu eenmaal niet ieder jaar een huis koopt.

Voor de rest is een credit card gewoon makkelijk, ook op vakantie. In veel landen kun je je CC namelijk overal gebruiken als betaalkaart, terwijl in Nederland de meeste supermarkten e.d. dit blokkeren. Dat veel mensen er een aversie tegen hebben, komt volgens mij omdat ze een CC associëren met schulden maken en boven je stand leven. Dat laatste is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid.
Niet alleen met schulden maken, ook met kosten maken. CC maatschappijen rekenen 3 tot 4% van het aankoopbedrag van een winkelier als kosten, veel winkeliers in NL rekenen dat door aan de klant.
Nou bij Amazon.de niet. Ook bij heel veel niet- NL websites ook niet. Uiteraard wel in NL waar de dominante positie van andere beschermd moet worden. Schandalig eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door freedzed6 op 1 november 2017 15:24]

In het buitenland rekenen ze het wel door aan de klant hoor: ze geven alleen geen korting als je met een debetcard betaald (wat in Nederland dus de standaard is)

Ik associeer creditcards (en dan vooral de Amerikaanse) vooral met chronische sociale oneerlijkheid en een onnodig grote bankensector.
Hoe lager je creditscore, hoe hoger je rente. Dus het zorgt dat de sociale onderlaag noodgedwongen alles contant moet doen, wat veel tijd kost en erg riskant is.
Amerikanen scheppen graag op dat ze 'geld toe krijgen': ten eerste is dat doorgaans een sigaar uit eigen doos, ten tweede ben je dan dagenlang bezig met uit te vogelen hoe je je geld op en neer moet schuiven.
En daar staan dus weer analisten tegenover die er een dagtaak aan hebben om nieuwe manieren te vinden om die klanten alsnog te verneuken.

Terwijl volgens mij het gros vd bank-klanten toch vooral 'geen gezeur aan hun kop wil': goedkoop hun geld bewaren en uitgeven. Paar verzekeringen erbij, en dat is het dan wel.
Wat een enorme berg vooroordelen in 1 post.
Die andere zijn niet zo duur in het gebruik. En omdat CC's hier niet dominant zijn moeten ze hier wel concurreren op prijs met goedkopere varianten. Als het CC systeem het dan niet kan winnen heeft het pech.
Dat kan, ik los iedere maand alles direct af. Ik zie daarom ook vrijwel geen nadelen.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 1 november 2017 12:37]

Die registratie heb je ook als je ergens iets op afbetaling koopt, bij veel lease contracten, een lopende hypotheek enz.
Zet de limiet op de creditcard niet te hoog (tot ca 25% maandsalaris) en los het gewoon maandelijks af. De registratie bij de BKR is er dan nog steeds, maar dit zal bij een hypotheek aanvraag geen probleem vormen.
Vertraging? Het maximumbedrag voor je hypotheek zal eerder aanzienlijk lager zijn.
Klopt, maar ik neem aan dat je eerst een indicatie laat maken wat je kan krijgen op basis van je jaarsalaris. Daarna huizen gaat kijken, bieden, en vervolgens je daadwerkelijke hypotheek aan gaat vragen.

Bij mijn aanvraag kwam pas naar boven dat ik een BKR-registratie had (1e keer huis kopen), en mijn creditcard moest annuleren of in moest stellen dat ik alles direct aflos per maand. Het bellen om de wijziging door te geven is geen probleem, maar volgens mij duurt het een paar dagen voor het BKR dit ook gewijzigd heeft. Dat is de vertraging die ik bedoel.
Ik vraag mij af waarom Amazon dan niet simpelweg een "Amazon.nl" maakt. Nu maken ze het wel semi-officieel dat Amazon.de eigenlijk ook voor Nederland bedoeld is - in plaats van een Duitse webshop die toevallig ook naar Nederland verstuurd.
Ik geloof dat dit te maken heeft met de Nederlandse wetgeving op het gebied van webwinkels. In Nederland is de wetgeving over het algemeen streng op dit gebied waardoor Amazon.nl momenteel alleen nog e-boeken verkoopt. Bol.com en coolblue etc. zijn gegroeid onder deze wetgeving. Als een gigantische keten zoals Amazon ook in Nederland zou willen verkopen dan zouden ze hun zaken anders moeten gaan uitvoeren i.v.m. de wet hier. Bol.com en Coolblue zijn momenteel de marktleiders en hier is niet gemakkelijk om tussen te komen. Zelfs niet voor Amazon.
Even uit interesse: Wat zouden ze dan anders moeten doen?
Misschien wat vriendelijker omgaan met hun personeel?
Welke regels doel jij op? Regels inzake retourrecht en garantie zijn Europees geregeld. Privacywetgeving in Duitsland is het allerstrengste van de hele EU en misschien wel de wereld.
Nee, ik denk niet dat dat de reden is.
Ik denk dat de reden concurrentie is. Amazon is gewoon te laat in Nederland. Bij de tijd dat Amazon in Europa kwam was webshoppen in Nederland al heel normaal en waren er al bedrijven actief.

Amazon zou de strijd hier moeten aangaan met Bol en Coolblue en al die andere honderden dozen schuivers. De marges zijn al niet hoog en Nederland is geen strategisch belangrijke markt voor Amazon.
Ik had een paar jaar terug gelezen dat Amazon er destijds van af gezien hadden vanwege de dominante positie van Bol.com in Nederland. Ik kan zo snel geen bron vinden.

Amazon.de voelde voor mij al een tijdje als semi-officieel voor Nederland, sinds we de hele website in het Nederlands in kunnen stellen ;) Verder bestaat (zoals anderen aangeven) Amazon.nl wel, maar is het vooral voor e-books ;)

[Reactie gewijzigd door job_h op 1 november 2017 11:43]

Amazon heeft er niet van afgezien, ze hebben enkele maanden aan het begin van de eeuw in Nederland gezeten en zijn gewoon weggejaagd door het succes van bol.com. Die laatste was toen nog een vriendelijke reus met aantrekkelijke prijzen, dat is nu wel anders.
Bol.com kan natuurlijk zijn prijzen weer aanpassen maar het imago zijn ze wel kwijt. En dus kan Amazon zijn slag slaan.
Het hele dominante positie argument is geen argument. Als Amazon wil dan kopen ze gewoon coolblue op eventueel tegelijk met bol.com :-)
bol.com kopen word lastig, het is onderdeel van Ahold.
Al zal er vast een prijs zijn waarop Ahold het van de hand doet.
Waarom is de dominante positie van Bol.com geen argument?

Bol.com is van Ahold Delhaize, dezelfde lui die Albert Heijn bezitten. Ik acht de kans vrij klein dat die iets winstgevends als Bol.com zomaar gaan verkopen, tenzij Amazon veel te veel wil betalen. Heel Ahold Delhaize overnemen gaat niet lukken, aangezien die +-50% van de omzet hebben van Amazon en dus veel te duur zijn.

Dus of Amazon moet veel te veel betalen voor Bol.com, of ze kunnen concurrenten worden (al dan niet door Coolblue proberen over te nemen zoals u voorstelt). Hier is Bol.com zijn dominante positie erg relevant als argument. Verder is een prijzen oorlog tussen Amazon en Bol.com gewoon geen verleidelijk pad om in te slaan, niet voor Amazon en niet voor Bol.com.

[Reactie gewijzigd door job_h op 1 november 2017 12:23]

Waarom? Om er 7-8 miljoen potentiele klanten bij te krijgen? Waarvan het gros al besteld al bij .co.uk en .de

Dus Amazon zou dan meerdere Euros per potentiele klant moeten gaan betalen om een Coolblue over te nemen. Lijkt me geen goed idee.
bol.com en coolblue zijn echter een stuk duurder dan Amazon. Als Amazon eenmaal een stevige voet aan de grond krijgt in NL en ook nog eens een goede aftersales kan opzetten, bol en CB het wel eens heel moeilijk gaan krijgen om dat prijsniveau te behouden. Ik denk echter dat Amazon dat niet gaat doen of wil. De mediamarkt is zo'n goed voorbeeld. Deze wil graag dozen schuiven i.v.m. iets meer service te leveren.
Dat zal vast nog gaan komen: https://www.amazon.nl/ is er al, maar alleen nog voor de Kindles en e-books. Ik denk dat ze via amazon.de eerst eens willen testen hoe het met het bestel- en leverproces @ NL gaat, voordat ze amazon.nl volledig gaan inzetten met alle produkten.
Neuh, ik ben sinds 2004 klant van Amazon. In die tijd kwam alles uit Amerika, later bestelde ik alles vanaf .co.uk en nu bestel ik alles vanaf .de en .fr. De Duitse site biedt tegenwoordig ook al de Nederlandse taal aan in de instellingen.

Amazon heeft dus meer dan genoeg ervaring met Nederlandse logistiek - daarnaast wordt het allemaal afgehandeld door clubs als DHL dus het is niet eens een "probleem' van Amazon.
In het verleden heb ik ook contact gehad met .de klantenservice ivm een leverings probleem en toen kreeg ik ook gewoon iemand aan de telefoon die Nederlands sprak dus de duitse site is ook wel zeker gericht en bedoeld voor de Nederlandse markt.
Bestaat maar niet voor grote producten.

Daarnaast kan denk ik Nederland moeilijk doen tegen ze als niet volgens "de regels" werken.

Duitsland is ook anders qua regels.
Nederlandse wetgeving is heel anders dan in Duitsland en ze waren eerst bang voor teveel concurrentie van BOL.com.
Waarom zou ik via iDeal betalen als ik ook gewoon via mijn creditcard kan betalen en dan daarbij nog de CC bescherming heb?

De laatste tijd is de service van Amazon.de trouwens heel erg slecht. Bestellingen van meerdere artikelen (om boven de 29 euro voor gratis bezorgen te komen) worden volledig gesplitst en apart verzonden. Moet ik drie of vier keer thuis zijn om het pakket te ontvangen ipv een keer. De onderdelen staan soms dagenlang op "wordt vandaag verzonden" terwijl er helemaal niets gebeurt. De track & trace geeft ook vaak slechte of geen informatie. Het resultaat is dat je dagenlang (of langer) zit te wachten en dan ineens komen er drie of vier pakketten onverwacht.

Onlangs had ik een bestelling van 5 artikelen die ook apart verzonden werden. Voor een artikel duurde het maar en duurde het maar. Volgens de status zou het artikel bij DHL liggen. Maar op de site van DHL was geen info te vinden. Na een week of drie krijg ik plots een mail van Amazon dat het artikel niet meer geleverd wordt vanwege problemen bij de transporteur. In de mail alleen een verwijzing naar de site van Amazon waarop alle mogelijk oorzaken van het niet leveren staan. Wat er in dit geval aan de hand was, is absoluut onduidelijk. Je zou verwachten dat ze het product gewoon zo snel mogelijk opnieuw sturen. Maar nee. In de mail staat dat als ik het reeds betaalde binnen een week teruggestort krijg. Als ik het product toch wil hebben, moet ik het zelf maar opnieuw bestellen. Maar dan wordt het dus niet gratis geleverd (tenzij ik weer meer artikelen bestel).

Ik vind dit een enorm slechte service. De prijzen van Amazon zijn vaak aantrekkelijk, maar hun bezorgservice is echt heel erg slecht.
Laat ik het omdraaien: waarom zou ik met CC betalen als ik gewoon met iDEAL kan betalen, zoals ik overal gewend ben?
Omdat ik zo overal op de zelfde manier kan betalen. Ik betaal bij Nederlandse webshops vaak ook met Creditcard. Omdat het niks meer of minder veilig is. Omdat je 180 dagen garantie krijgt. Omdat ik niet overal die ABN/RABO paslezer altijd bij de hand heb.....................

[Reactie gewijzigd door PvdVen777 op 1 november 2017 12:04]

Alleen ben je met een cc beter verzekerd en bij iDeal ist het een tussenpartij dus kan je ze ook niet aanspreken. En dan zit je dus alsnog moet je de winkel benaderen. En kost weer tijd..

Bij cc kan je bij de maatschappij aankaarten en dan wordt het vaak snel geregeld. Ideal zo slecht
Omdat sommige mensen geen Credit Card hebben?
Dat is niet mijn persoonlijke ervaring, de service van Amazon is juist erg goed. Ze willen de beste servicedesk ter wereld zijn, en doen er alles aan om dat voor elkaar te krijgen. Amazon heeft daarnaast een Nederlandstalige servicedesk, één mail sturen is normaal gesproken voldoende om een passende oplossing te krijgen, is mijn persoonlijke ervaring. Daar is Amazon juist erg goed in, de service is uitmuntend! Tot nu toe is alles prima opgelost door de servicedesk, al heb ik daar in alle jaren dat ik klant bij Amazon ben, nauwelijks gebruik van hoeven te maken.

Maar bij problemen is het altijd verstandig om even contact met het bedrijf op te nemen. Afwachten tot je probleem uit zichzelf opgelost wordt, tja, dat gaat overal wel eens mis denk ik.
De laatste tijd is de service van Amazon.de trouwens heel erg slecht. Bestellingen van meerdere artikelen (om boven de 29 euro voor gratis bezorgen te komen) worden volledig gesplitst en apart verzonden. Moet ik drie of vier keer thuis zijn om het pakket te ontvangen ipv een keer.
Bij Bol.com gebeurt precies hetzelfde, vooral wanneer je bij verschillende leveranciers bestelt. Het is eerder verbazingwekkend, dat het minimumbedrag voor "gratis bezorgen" voor je totale bestelling geldt, ipv per leverancier. Er dan vervolgens over klagen is IMHO nogal absurd.

edit @wildpicture hieronder: Ik ging in op jouw klacht over verschillende bezorgmomenten, maar nu begin jij over betalingen (iets heel anders)...

[Reactie gewijzigd door Toff op 2 november 2017 16:39]

Bij BOL heb ik daar nooit veel last van. Zeker omdat ik bijna altijd bij Amazon of BOL zelf bestel. Ik hou er niet van om via hun bij derden te bestellen.

Het grote voordeel bij BOl is dat je daar alles achteraf betaalt. Je betaalt dus pas wanneer het bestelde binnen is en je tevreden bent. En als er een keertje iets is, wordt het meteen nogmaals verstuurd. Niet het idiote van Amazon dat je vooraf betaalt, dan weken moet wachten en vervolgens te horen krijgt dat er iets mis ging en je je geld terug krijgt en zelf opnieuw moet bestellen (en dan dus wel verzendkosten betalen).
Het was fijn Coolblue gekend te hebben.
Coolblue blijft wel vanwege de service. Tenzij Amazon dit ook doet. Bol.com zie ik wel hevige concurrentie krijgen.
Over de service van Amazon.de (als leverancier van het bestelde product), heb ik weinig tot niets te klagen. Voor mij is het al jaren webshop nummer 1. iDeal als betaalmogelijkheid heb ik al maanden binnen mijn profiel staan volgens mij, ik blijf echter voor CC kiezen omdat deze pas belast wordt indien het product verzonden wordt, en dat kan bij een hele scherpe aanbieding soms best wel eens even duren.
Wat is doorgaans "best wel even" dan?
Als iets op voorraad is dan is het in de regel een werkdag of 2-3, maar heb op Amazon meermaals hele mooie deals gehad voor pre-orders.
Tussen bestellen en verzenden zit meestal een dag of 2 tussen.
Soms tot wel enkele maanden, maar dan is het wachten zeker de moeite waard. Maar bij producten op voorraad is het meestal 2-3 werkdagen waarbij DHL als bezorger vaak nét wat sneller bezorgd dan PostNL.
Het is bij Amazon.de echter vaak niet zo (in mijn ervaring), dat iets al dezelfde dag wordt verzonden, na plaatsen bestelling kan er best een paar dagen overheen gaan waarbij het dus tot een week kan duren voordat er iets binnenkomt. Als men dat eenmaal weet dan reken je daar ook mee.
Tegenwoordig heb je het al binnen 3 dagen binnen. het staat er vaak ook al bij, binnen zoveel minuten of uren besteld dan ontvang je het op die datum. Meestal een dag of 3. Sommige kleinere bedrijven doen er soms ook 2 of 3 dagen over.
Hier dezelfde zeer goede ervaring.
Als je iets (kosteloos) terug wilt sturen en er blijkt een fout vanuit amazon te ontstaan, of het betreft een Amazon merk product die niet voldoet aan de beloofde kwaliteitseisen, mag je meestal het product zelfs (gratis) houden.

Kwa aftersales:
Heb in de UK twee jaar gelden een vervangende UPS accu besteld die blijkbaar ineens slecht oplaad en kreeg na bijna 2 jaar (!) mijn volledige aankoopbedrag terug met excuses erbij dat ze zelf geen nieuwe op voorraad hebben zodat zij mij geen vervanger konden sturen.

Succes met een Nederlandse webshop om dezelfde service te krijgen...

Ook de prijzen kunnen enorm schelen tov Nederland. Producten van Dymo die hier 300+ euro kosten (industriële labelprunters) kan je daar soms voor 98 ex btw krijgen.

Ik koop zelden nog wat in Nederland omdat ik te vaak het idee heb onnodig veel meer te moeten betalen voor veel minder service.

Soms zijn ze echter wel wat duurder dus je moet wel goed vergelijken op het web. Pepper is een mooi beginpunt om die koopjes te ontdekken trouwens.

Wel opletten voor oplichters (marketplace) die producten voor veel te lage prijzen aanbieden en buiten Amazon om je bestelling willen opnemen. Ik koop alleen "prime" producten voor de extra Amazon betrokkenheid/veiligheid en service.
De markt kan groot genoeg zijn voor 3 partijen,

maar juist alles wat daar onder zit,
of zeer matige service heeft zoals vb Mediamarkt,
dat wordt knijpen.

En MM is een voorbeeld,
als Amazon beetje bij beetje meer service gaat bieden, zoals ze vb doen met luiers en babyspullen in de US, dan kan dat wel eens heel interessant worden.
Nog meer service? Ik doe hier in Spanje alles via amazon, ze doen nooit moeilijk over retouren. Als ik iets terugstuur, en zodra amazon de melding krijgt dat het is ook echt is teruggestuurd (via koerier of als ik nog op het postkantoor ben) krijg ik al een sms van de bank dat het geld is teruggestort.

En via Amazon family krijgen we de luiers mooi thuisbezorgd. En zo te zien bieden ze dit in Duitsland ook aan https://www.amazon.de/gp/family/signup/welcome (wellicht nog niet voor NL klant)
En via Amazon family krijgen we de luiers mooi thuisbezorgd. En zo te zien bieden ze dit in Duitsland ook aan https://www.amazon.de/gp/family/signup/welcome (wellicht nog niet voor NL klant)
Dat zie ik bij meer producten dat ze niet in NL leverbaar zijn, heel raar. Alsof NL een soort rogue state of onder een handelsboycot valt is waaraan niet geleverd wordt. Als het nu Noord Korea is dan snap ik het. Dat je dan hogere verzendkosten moet betalen omdat het distributiecentrum zich in DE bevindt, snap ik nog maar dit ??
Maar het is gewoon EU, vrij verkeer van goederen, weet je nog ?
Dat is meestal met andere verkopers op Amazon of producten die volgens mij door de fabrikant niet zomaar mogen worden verkocht vanuit Duitsland naar Nederland.
....volgens mij door de fabrikant niet zomaar mogen worden verkocht vanuit Duitsland naar Nederland.
Precies dat is in strijd met de vrije handel in de EU.
Uitzonderingen zijn producten die in NL verboden zijn en in DE niet, naar dat zijn er zeer weinig, zoals zwaar vuurwerk (Amazon heeft dat niet eens, ander voorbeeld zou ik niet weten).
Dat geldt dus zeker niet voor verreweg de meeste producten die ze hebben, dus dat is in strijd met de vrije handel.
Vaak gaat het wel om merk artikelen die hier in Nederland een distributeur hebben. Marktbescherming dus.
Ieder zijn eigen ervaring. Ik heb gemerkt dat het juist vaak gaat om grotere en zwaardere spullen. Volgens mij lag het omslagpunt bij tv's op 55" dat werd niet verstuurd (heel soms toch wel). Witgoed als wasmachine's, vaatwassers. Inbouwovens (niet echt groot). Allemaal producten verkocht en verzonden door Amazon trouwens. En als ze tussen de Amazon deals staan (gerouterneerde producten), dan kan het voor de duidelijkheid weer soms wel en soms toch niet. Dan heb je bij 1 product 10 deals staan, die je één voor één mag aanklikken om op de 3e pagina te zien of het wel of niet wordt verstuurd. 2 van de 10 worden misschien wel verstuurd. Dan hebben we het over exact hetzelfde product bij dezelfde verkoper.
Volgens mij zit er een distributie centrum in NL, zoiets in ieder geval.
Yup, luiers en billendoekjes kocht ik uitsluitend nog in bulk bij Amazon. Stukken goedkoper, hoef de deur niet uit . En geen gesleep dus
Nu we het toch over "poep" gerelateerde amazon zaken hebben :*) hebben. Die hondenpoep zakjes van Amazon basics zijn echt geweldig!

Supersterk, groot en handig (pijltje voor de zijde die opent) en tig keer goedkoper dan die je in Nederland voor vergelijkbare kwaliteitszakjes betaald. Per doos van 900 rond de 17 euro (jaar geleden)? edit: Duurder geworden helaas. Waarschijnlijk in een aanbieding gekocht nu 30,99 euro incl.

[Reactie gewijzigd door SB[NL] op 1 november 2017 15:21]

Hier in Duitsland vindt ik Amazon echt vele malen beter dan alle shops in Nederland. En samen met alle andere winkels in Duitsland.

Qua terug brengen etcetera veel beter dan in Nederland geregeld.
Ik vind de levertijd in Duitsland echt een drama. In Nederland is dat bij een paar grote gewoon onmogelijk goed geregeld (voor 23:59 besteld, morgen in huis). Inzicht in leveringsvoortgang vind ik daarnaast ook prettiger geregeld. Ik zou zeggen dat het proces van het kopen van een product in Nederland (bij bv. Coolblue) beter geregeld is/prettiger aanvoelt. Amazon in Duitsland is eigenlijk alleen goedkoper, met langere levertijden (vaak minimaal 3-4 dagen, soms 1-meerdere weken). Afhankelijk van het product en de noodzaak (leveringstermijn) gebruik ik beide afwisselend.
Ik zou zeggen dat het proces van het kopen van een product in Nederland (bij bv. Coolblue) beter geregeld is/prettiger aanvoelt.
Daar ben ik het wel mee eens. Ik heb geen kwaard woord te zeggen over Amazon, maar er zijn toch een aantal zaken die ik niet helemaal prettig vind. Zo kun je bijvoorbeeld in je winkelwagen niet gelijk de totaal prijs zien. Dit kan je pas zien als je gaat betalen. Dit is bijvoorbeeld erg lastig als je (zoals ik het doe) met vouchers betaald. Dan moet je maar hopen dat je goed gerekend hebt en de juiste verzendkosten hebt gebruikt. Ook niet heel handig als je een bepaald budget hebt en dus nooit zeker weet of je er overheen zit of niet.
Waar haal je dat vandaan?

Heb je er ervaring mee. Als ik vandaag iets bestel voor een bepaalde tijd is het gewoon morgen in huis.

Daarnaast is ze een veel kleinere land Nederland dan Duitsland.

Toen ik in Nederland woonde en bij POSTnl sorteercentrum werkte. Zag ik het proces.

Het is dan ook logisch dat pakketjes vanuit Dordrecht/Rotterdam/Gouda allemaal dicht op elkaar zit minstens 1-2 uur rijden en dan was het bij de volgende sorteercentrum die dan alles gereed maakt voor uitleveren.

In Duitsland waar ik woon zijn sommige pakketten die vanuit Hamburg komen en dan is het gewoon 10 uur rijden. Dus logisch dat het vaak in Nederland morgen geleverd wordt. En daarnaast Duitsers hebben meer geduld dan Nederlanders wanneer het op levering komt.
Oftewel, Nederlandse shops zijn beter voor Nederlanders die in Nederland wonen als het gaat om verzendtijd.
Ach het is hoe je de verzending belangrijk vindt.

Daarnaast de DPD etcetera zijn ook niet altijd de snelste. Dus moet je hrz hebben van de postnl.

Maar verzending behoort niet tot de service. De service is meer hoe te reageren en anticiperen wanneer iets niet goed is. Dan is Nederland een drama. Daar kan geen enkele winkel tegenop. Hier in Duitsland vele malen beter. en dan heb je meteen recht op retour dan eerst week wachten etcetera en maat gelogen tegen je wordt.
In Nederland heb je ook meteen recht op retour? Dat heet zichttermijn? Wettelijk is dat 14 dagen en bij bijv. bol.com is dat 30 dagen. Daarnaast heb ik bij de betere shops (zoals Coolblue) nog nooit het idee gehad voorgelogen te worden. Sterker nog, ik heb nu een spiksplinter nieuwe Nokia 8 in mijn handen omdat mijn Huawei 6P bij een reparatiezending nooit was aangekomen. Binnen een week na het versturen van mijn telefoon had ik die Nokia 8 in mijn handen.
Niet altijd. Ik heb ook wat vaker bij kleinere webshops besteld en die hebben soms ook al 3-4 dagen nodig om te leveren. Dus vanaf de bestelling tot aan levering ook 3-4 dagen. Niet dat dat voor mij in ieder geval zo'n probleem is.
@theduke1989 dat is mijn ervaring met via Amazon bestellen in Duitsland (met levering in Duitsland). Ik woon in zowel Nederland als Duitsland, en wanneer ik via Amazon bestel laat ik het vrijwel altijd in Duitsland bezorgen.

Mijn punt is dat wanneer ik in Nederland bij Coolblue een pakketje bestel en dit in Nederland laat leveren vs. in Duitsland bij Amazon en in Duitsland leveren, dat ik de ervaring bij Coolblue als beter ervaar en dat de bezorging sneller is in Nederland (van Coolblue).

Ik heb nog nooit via Amazon iets de volgende dag ontvangen, ook niet als ik in de ochtend een bestelling geplaatst heb.

Ik heb ook nog nooit in een PostNL sorteercentrum rondgelopen, maar ik weet als consument wel wanneer pakketjes bij mij afgeleverd worden.

Duitsers moeten ook meer geduld hebben als pakketjes dagen later aankomen ;)
En daarnaast Duitsers hebben meer geduld
Behalve wanneer ik ze wil inhalen met mn Suzuki Swiftje. Dan hebben ze ineens haast en blijven ze onnodig links rijden. Want stel dat mijn goedkope blikje jouw dure bak inhaalt... The horror...
Ligt eraan wat je koopt. Blu-ray met Duitse ondertiteling zitten hier niet veel mensen op te wachten. Er zijn hier ook dingen te koop die je bij Amazon niet ziet en andersom.
Inderdaad. Ik koop ook wel eens wat bij Amazon, maar meestal ga ik toch gewoon naar Nederlandse webshops omdat het a) sneller is en b) ik mijn producten gewoon in het engels wil (wat in Duitsland soms knap lastig kan zijn).
Als je überhaupt ondertiteling gebruikt...er staat net zoals bij de Nederlandse variant niet alleen Duits op. Bovendien kan je ze ook rippen naar een NAS en zijn er ineens de mogelijkheden voor alle talen van de wereld.

Ik betaal niet voor niets thuiskopie heffing (die onlangs verhoogd is) dus niet zeggen dat dat niet zou mogen :D
Ik rip ze zelf ook naar mijn htpc opstelling. Dus dat zou ik nooit zeggen. O-) ;)
Ik heb zelf alleen maar slechte ervaringen met Coolblue wat betreft de service. Altijd gezeur om je geld terug te krijgen of een vergelijkbaar product. Nee, geef mij Amazon maar hoor.

@jochem4207 Uiteraard buiten de 14 dagen periode, puur garantie.

[Reactie gewijzigd door Phyxion op 1 november 2017 13:10]

Ik heb netjes 400+ euro korting gekregen op mijn telefoon na dat de klantenservice zich verkeerd had uitgesproken. Misschien dat je alles elke keer hebt buiten de 14 dagen periode. Dan doen veel bedrijven er al moeilijk over.
Verklaar je nader a.u.b.
Want daar ging je altijd heen voor de scherpste prijzen?
Ik heb ook de optie iDeal op mijn amazon account. Ik denk dat ze klanten kiezen die vrij veel bestellen.
Same here. Als ik naar 'Your Account' en dan 'Payment Options' ga staat ie er tussen.

Blijf alleen wel gewoon met de VISA betalen vanwegen de verzekering.
Onjuist, ik heb recent een nieuw account aangemaakt voor mijn ouders en kreeg direct de ideal optie
Ik bestel ook vrij veel maar ik heb hem nog niet. ;)
Oh fijn! Dit heeft weinig met 'Europa' als geheel te maken, maar ik ben wel blij dat er toch bepaade grenzen worden opgeheven en het gemakkelijker wordt gemaakt ook daadwerkelijk vanuit andere landen te kunnen bestellen.
Dit heeft toch juist wel met de EU te maken? Daardoor kan je dit soort dingen makkelijk importeren vanuit Duitsland
Dat was al mogelijk d.m.v. je bankrekening, en dat heeft wel met de EU te maken (want IBAN/SEPA). iDEAL gebruiken we alleen in NL.
Ik begrijp niet waarom iedereen zo dol op ideal is, als consument betaal ik liever met creditcard, of paypal.

Meest interessante hieraan, is dat een buitenlands bedrijf ideal ondersteund, dat zie je niet veel, was toch altijd vooral een NL aangelegenheid.

[Reactie gewijzigd door Megalodon86 op 1 november 2017 11:54]

Sommige mensen vinden een creditcard uberhaupt niet zo prettig, en met iDeal is het wel duidelijk en direct van je rekening af, niet via een of andere vage koppeling met een vertraging o.i.d.
let er wel op dat je met iDEAL zelf geld overmaakt en als het niet goed gaat je bank zegt dat het je eigen schuld/risico is omdat je zelf via iDEAL het geld hebt overgemaakt. Dat geldt overigens ook al in Nederland. Probeer dan maar eens je dure aankopen terug te krijgen. CC en Paypal zijn beide verzekerd.
Dan ligt het aan de betreffende instantie waaraan je het geld hebt overgemaakt. Maar wat je hier omschrijft is gewoon eigen aan een banktransactie en niets tegen het concept van ideal. De noodzaak van het verzekeren bij een CC en Paypal is omdat het ook voor iets vagere overeenkomsten gebruikt wordt.
De meeste banken zijn duidelijk, alleen automatische incasso kun je stoneren, Alles wat je zelf handmatig overmaakt is je eigen risico. Hier valt iDEAL ook onder.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 1 november 2017 12:15]

Ik bedoel het probleemgeval. Als er iets mis gaat met de transactie is dat het aanspreekpunt. Net als wanneer je in een winkel pint en iets gaat verkeerd terwijl het wel van je rekening afgeschreven is.
Ik snap niet dat de Nederlandse banken niet overstappen op het systeem wat ze hier in Denemarken (en ook in Spanje, kwam ik onlangs achter) hebben: Je rekening is direct gekoppeld aan een CC. Koop je iets in een winkel met je pas, werkt ie als pinpas (dus met code). Echter staat er ook gewoon een 16-nummers-lange code op de voorkant (en CVC code op de achterkant), waardoor de pas ook gebruikt kan worden als VISA-kaart online.

Het vervelende is dan weer, dat je 'm bijna nergens in Nederland kan gebruiken en ik me dus genoodzaakt voel m'n Nederlandse ABN-AMRO te behouden. Albert Heijn neemt bijvoorbeeld geen CC aan als betaalmiddel en dat is jammer.

[Reactie gewijzigd door RVervuurt op 1 november 2017 12:08]

Dat komt omdat creditcards zoals visa 1-2% kosten rekenen over de betaling terwijl het bij het Nederlandse pinnen of ideal het om een paar centen gaat. Enorme verschillen in de kosten voor de winkelier. Zo zie je soms ook dat bepaalde webwinkels 1-2% meer kosten in rekening brengen wanneer mensen met een creditcard of paypal betalen.
Dat jij met een code in de winkel betaald betekent niet dat jij dan een goedkoper betaalmiddel gebruikt. Het is en blijft een Visa kaart met de daarbij hogere kosten voor de winkelier.

In wezen zou Amazon de bestelling voor iDEAL betalers dus gewoon goedkoper kunnen maken met 1-2% omdat de duurdere creditcard daar de norm is. Die 180 dagen garantie etc zijn natuurlijk niet gratis en kunnen de creditcard bedrijven met gemak betalen via de enorm winsten die ze maken op alle transacties. Het Nederlandse betaal systeem is het goedkoopste in de wereld.
Dat kan dus niet omdat die 1-2% extra voor CC bij de nromale prijs op komt. je kunt dus niet even zeggen dat er 1-2% van de normale prijs afkan.
Zijn die pinpassen van jouw Deense bank dan niet gewoon Europees te gebruiken?
Europees? Je bedoelt: buiten Denemarken?
Jazeker wel, ik gebruik 'm overal waar VISA geaccepteerd wordt. Echter is dat dus bijna nergens in Nederland. Albert Heijn, Intertoys en andere winkels accepteren het allemaal niet. Hotels natuurlijk wel, maar die krijgen natuurlijk ook veel buitenlandse bezoekers.
Ik bedoel puur het pinnen. Ik kan met mijn ABN-pas in Zweden gewoon pinnen bij een kledingzaak oid. Dus met Maestro.
Dat is dus, omdat die winkel Maestro accepteert. Het geval is dus dat Albert Heijn e.d. geen VISA accepteren. Dus ondanks dat het ook een gewone pinpas is, wordt ie bijna nergens geaccepteerd in Nederland.

Gelukkig in tot nu toe ELK ander land wel.
Probeer het eens bij de Jumbo, ik reken vaak de boodschappen daar met de American Express cc card af.
Aanvulling: wel even cheqen bij de kassiere, meeste weten daar niets van, schijnt dat nog niet elke Jumbo hierin meedoet, hier gelukkig wel.

[Reactie gewijzigd door dinandus op 1 november 2017 12:54]

Ga ik volgende keer doen! Bedankt voor de tip :D
Albert Heijn neemt bijvoorbeeld geen CC aan als betaalmiddel en dat is jammer.
Bij Dirk kan je zonder meerkosten wel met je CC betalen en die is per saldo toch nog goedkoper dan Appie. :*)
Ik ook, zeker bij bestellingen uit het buitenland vanwege de verzekering. Bij iDEAL ben je de pineut. CC en Paypal hebben beide een verzekering.
Ook ik geef de voorkeur aan creditkaart of PayPal. M'n argument is dat het geld terug te halen is als levering uitblijft en een bedrijf niet reageert op e-mail daarover.
Met iDeal is terughalen van je geld niet mogelijk en heb je dus geen dwangmiddel als de leverancier niet levert en niet reageert op klachten daarover.

[Reactie gewijzigd door sellh48 op 1 november 2017 13:48]

Precies. Vaak wordt ook pas afgeschreven als er daadwerkelijk verzonden is; dat is handig bij voorbestellingen of artikelen met langere levertijd.
Ik zie het best vaak. Al koop ik wat in Australie, via Skrill kan ik dan gewoon via iDeal betalen. Ook op www.psngames.org voor een Windows Pro kan je makkelijk met iDeal betalen.
Ik heb liever PayPal of creditcard. Als een winkel onverwacht failliet gaat kan je fluiten naar je centen. Met een creditcard of PayPal kan je tenminste geld terug claimen.
IDeal is toch wel zo fijn kwa privacy t.o.v. PayPal. Bij PayPal ben jij zelf het product, ze verkopen al je transacties aan derden, waar vaak ook de gekochte producten in vermeld staan.
Koop je bijv. wat Internet domeinen met whois privacy protection, en betaal je via PayPal, dan heb je dus kans dat vanwege PayPal, de whois privacy protection niet "protected" is.
Ik heb anders nooit reclame gehad via PayPal. Wel van andere winkels.
PayPal doet zover ik weet ook zelf niet direct aan reclame, maar het zou wel indirect tot reclame kunnen leiden, van de bedrijven waar PayPal je data aan verkoopt. Wat misschien niet direct aan te tonen is, tenzij je een emailadres speciaal voor PayPal hebt aangemaakt, maar dan krijgt de PayPal verkoper/merchant/winkel ook je PayPal email, waardoor het nog niet aan te tonen is dat PayPal er direct bij betrokken is. Maar dat ze je data verkopen, staat in de voorwaarden, en is bekend bij privacy aanhangers.

Het is vergelijkbaar met de omstreden PSD2 wet die volgend jaar in gaat (waar derden in je bankrekening met alle transacties en omschrijvingen erbij, kunnen kijken) alleen bij PSD2 heb je gelukkig opt-in, bij PayPal heb je (zover ik weet) niet eens een opt-out.
Ik heb een apart emailadres, speciaal en uitsluitend voor PayPal. Hierop heb ik nog nooit mail gekregen die niet van PayPal was. Kan toeval zijn natuurlijk (n=1), maar de stelligheid waarmee jij zonder bewijs beweert dat PayPal je data verkoopt, kan ik niet onderschrijven.

edit @cyb hieronder: "Voor later" zou kunnen, maar mijn PayPal geschiedenis gaat terug tot tenminste 2010. Dan zou ik er nu toch wel iets van gemerkt moeten hebben...

[Reactie gewijzigd door Toff op 2 november 2017 16:36]

Je hoeft het ook niet aan email spam te merken, dergelijke data kan permanent in databases geplaatst worden en later, voor wat voor doeleinden dan ook gebruikt of misbruikt worden.

Als je er meer over wilt weten, doe eens een google op: "paypal privacy" kan komen aardig wat berichten naar boven. Ook hier is in de reacties een aardige discussie te vinden: nieuws: Onderzoeker ontdekt kwetsbaarheid in PayPal

http://www.sciencedirect....cle/pii/S1567422315001040
Voor zover ik heb begrepen doet Amazon de bemiddeling bij uitlevering en in geval van garantie. Volgens mij hoef je je niet zo druk te maken over een failliesement van een derde partij. Ik ga er nu even van uit dat je niet bedoelt dat Amazon om zou vallen.
Klopt ik verwacht ook niet dat ze omvallen. Maar ik bedoelde meer in het algemeen.
Als ondernemer heb ik veel liever IDEAL, kan ik bij geschillen kijken of er terugbetaald dient te worden of dat er fraude is. Goedkoper en veel minder onzin. Als Consument, betaal ik inderdaad bij voorkeur met PayPal of Creditcards.
Zo heb ik weer liever iDeal. Heb je geen creditcard of paypal account voor nodig. Zo snel zal Amazon ook weer niet failliet gaan.
Veel plezier met PayPal, dat gaat Amazon niet toestaan aangezien PayPal van de concurrent Ebay is.
Interessant, dat veranderd de zaak.
Ze zoeken samenwerking met Amazon. Ik zou als ik hun was meteen toeslaan...
Waarom heeft Amazon.nl alleen maar boeken en zo klein gebleven in Nederland?
Waarschijnlijk omdat Nederland een relatief kleine markt is waarbij o.a. bol.com al tientallen jaren een zeer groot marktandeel heeft, en enigszins een directe concurrent is van Amazon. Ongetwijfeld heeft Amazon het wel geprobeerd, maar is het ze nog niet gelukt om rendabel te groeien in Nederland.
maar is het ze nog niet gelukt om rendabel te groeien in Nederland.

Amazon heeft nooit een store geopend in Nederland, er was ooit sprake van maar dat is destijds niet doorgegaan. Ze hebben een tijdje geleden wel een kantoor geopend in Den Haag en de Duitse website is nu ook browsebaar in het Nederlands. Het zou goed kunnen dat ze binnenkort alsnog full-blown naar NL komen. Bol.com is een slechte, dure grap dus daar hoeven ze niet bang voor te zijn.
Ik zit daar op te wachten, heb een Duitse Amazon Echo en locatie gerichte zaken werken nu niet.
Natuurlijk wel ff de taal op Engels gezet :P