EFF bekritiseert Apple om 'uit-achtige' stand wifi en bluetooth in iOS 11

De Electronic Frontier Foundation heeft kritiek geuit op Apple wegens het feit dat in iOS 11 de uit-stand voor bluetooth en wifi in quick settings de functies niet werkelijk uitschakelen, maar alleen de verbindingen verbreken. Dit zou een gevaar zijn voor de privacy en de veiligheid.

Om bluetooth en wifi werkelijk uit te schakelen, moeten gebruikers nu naar de instellingen van hun iOS-apparaat navigeren of het toestel in vliegtuigmodus zetten, maar dan vervalt de verbinding met het mobiele netwerk ook. 'Als je bedenkt wat voor kwetsbaarheden in bluetooth zitten, dan is het erg belangrijk dat dit soort instellingen doen wat je ervan verwacht,' stelt de organisatie. De EFF verwijst naar een onderzoek van dit jaar naar zwaktes in bluetooth. In quick settings zijn de icoontjes voor wifi en bluetooth grijs als een gebruiker ze uitzet, maar dat betekent dus niet dat ze werkelijk uitstaan. In iOS 10 gedroeg het systeem zich nog niet op deze manier.

Dat de functies aan blijven staan, betekent dat locatieservices aan kunnen blijven staan en dat apparaten als de Apple Watch verbonden blijven met de telefoon. Ook functies als Handoff blijven dan werken. 'Het systeem slaagt er niet in om deze uitzonderingen te communiceren naar de gebruiker.' Wie de stappen zet om wifi en bluetooth werkelijk uit te schakelen, zal zien dat een doorgestreept icoontje daar symbool voor staat in het control center. De gebruiker wordt echter niet op de hoogte gesteld van dit nieuwe onderscheid en wat het verschil precies is.

Volgens de EFF gaan bluetooth en wifi ook vanzelf weer aan op het moment dat de gebruiker zich verplaatst naar een nieuwe locatie. Ook zouden iedere dag om 5 uur 's ochtends de twee weer aan springen. De EFF noemt het ook slecht voor het vertrouwen van de gebruiker in het besturingssysteem.

iOS 11 control center

Door Mark Hendrikman

Redacteur

08-10-2017 • 13:28

293

Reacties (293)

293
274
133
16
0
97
Wijzig sortering
1ste druk = wifi aan
2de druk = verbinding verbreken
3de druk = wifi uit

Probleem opgelost
Dus, wanneer je eerst de verbinding verbroken hebt moet je 2x drukken om WiFi weer te verbinden. Misschien een oplossing, maar het creëert nog vele ergere problemen.
Of een apart knopje er bij voor WiFi en BT om het aan of uit te Zetten...
Dit is ook zeker de reden dat ik mijn iPhone 7 niet upgrade naar iOS 11. Ik heb WiFi op sommige momenten slechts eventjes nodig, belachelijk dat het dan aan blijft staan.
Het is om meerdere redenen heel vervelend en problematisch voor beveiliging/privacy. Als Apple nou op z'n minst een long-press/3DTouch actie had geïmplementeerd zodat gebruikers die dat willen tóch WiFi snel kunnen uitzetten zonder helemaal naar instellingen te gaan of Siri te gebruiken dan was er al een stuk minder groot probleem. Het probleem zoals in het artikel omschreven, wat vooral lastig is voor leken, was dan nog niet helemaal opgelost - maar het helpt al enorm. Jammer dat dit zo verschrikkelijk slecht ontworpen is in iOS 11, en hopen dat Apple snel naar de feedback van de vele gebruikers die er over klagen luistert en op z'n minste extra acties implementeert om het uit te kunnen zetten via CC. :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 22 juli 2024 23:16]

Er is een workaround ontdekte ik: Als je in vliegtuigstand staat werkt Aan en Uit bij Wifi en Blu-Tooth wel zoals je hoopt (Aan=Aan en Uit=Uit)
Anoniem: 120539 @Ettepet9 oktober 2017 15:04
Leuk voor een tablet zonder sim-kaart, voor een telefoon iets minder praktisch.
Niet echt een handige workaround. Alleen in hele specifieke gevallen, namelijk als je vliegtuigstand aan hebt. En dat hebben weinig mensen continue aan staan.

Verder wel verwarrend weer.. Jammer Apple.
Ik vraag me af waarom de veiligheid en privacy in het gedrang komen. Het MAC adres is random en alle communicatie in apps is verplicht HTTPS. Dan zou dus het probleem zijn dat als je in de buurt komt van een netwerk dat zich gedraagt als vertrouwd, je met het WiFi icoontje in beeld een website bezoekt die geen HTTPS ondersteunt waarop je dan vervolgens ook nog eens iets moet doen met persoonsgegevens.

Lijkt me een tamelijk krappe vector.
Wat dacht je van BT en WIFI tracking beacons in de openbare ruimte? In de gemiddelde stad, station en winkelcentra alom aanwezig tegenwoordig.
Zijn punt is dat iOS die Mac-adressen al randomizet.
Je kunt aan de 'buitenkant' wel randomizen, maar er is ook een 'binnenkant' .

Apps en OS op je telefoon kunnen de beacons ook gebruiken voor locatie doeleinden, en de locatie en/of beaconID's weer voor andere doeleinden (zeg, gepersonaliseerde en/of locatie gerelateerde reclame).

Die apps kunnen vervolgens deze info netjes weer naar hun 'baasje' terugbrengen. (als in: We voldoen volledig aan de privacy wetgeving, en delen het niet met derden, maar sturen het toch naar onze servers).

En als je dan toch om een voorbeeld vraagt: https://glimwormbeacons.com/story/albert-heijn/
https://developer.apple.c...ing/RegionMonitoring.html

[Reactie gewijzigd door Get!em op 22 juli 2024 23:16]

Eerste voorbeeld gaat alleen om medewerkers met de juiste software. Tweede "voorbeeld" geeft duidelijk aan dat de gebruiker nog altijd in control is. Dus: zelfs als je de AH app hebt, moet je toestemming geven zodra je de app opent EN zodra de app in de achtergrond het iBeacon framework wilt gebruiken. Jouw argument gaat dus niet op.
Punt is, dat als je een app eenmaal geactiveerd hebt en toestemming hebt gegeven, dat hij OVERAL de beacons kan scannen. (location services)
Voor bedrijfssituaties is dit inderdaad nuttig, en is het gegeven voorbeeld helaas wat beperkt. Maar je moet je voorstellen dat die beacons in principe nu nog 'domme' dingen zijn, en door iedereen geplaatst kunnen worden.

Eentje die misschien wat dichter bij de belevingswereld ligt: Zalando/Kleding.nl achtige apps: locatie wordt gevraagd, bijv om dichtsbijzijnde ophaalpunt, winkel of andere zaken aan te wijzen. Handig voor thuiswinkelen. Je geeft toestemming*.

Maar als je vervolgens in een fysieke winkel loopt, en die heeft beacons hangen, kan iOS de region herkennen en vervolgens die app triggeren de beacons te scannen, die valt namelijk onder dezelfde locationservices permissie. Vul zelf maar in wat daar voor nuttige info uit te halen is voor de winkelier.

"Vroeger" kon je dus door BT en/of Wifi uit te zetten via quick-menu, dit voorkomen, nu via de lange weg.

Permissie structuur voor deze beacon doeleinden is overigens ook aangepast. Eerder had een dergelijke app namelijk background refresh permissies nodig om alsnog acties met beacons uit te voeren. Tegenwoordig is dus background-refresh permissie niet meer nodig, maar location services permissie wel (voor beacons - regions).

Voorbeeld van 1 leverancier:
One of the greatest features of iBeacon is that apps can be running in the background or even be killed (removed from the app switcher on iOS) and keep Monitoring for beacons.

Region Monitoring allows an app to determine when it enters and exits the range of a beacon region.


*Apple is wel strenger bij het accepteren van een app, als je locatie permissies of background processing permissies vraagt. Je doel moet duidelijk zijn.

[Reactie gewijzigd door Get!em op 22 juli 2024 23:16]

Er zijn tal van papers met als conclusie dat een random MAC niet voldoende is/kan falen. Enkele voorbeelden:

http://papers.mathyvanhoef.com/asiaccs2016.pdf

https://arxiv.org/pdf/1703.02874v1.pdf
Het gaat bij deze twee papers om een "previously unknown flaw in the way existing wireless chipsets handle low-level control frames". Ik denk eerlijk gezegd dat dit kan worden verholpen met een software update (als dat niet al is gedaan). Zo niet, zullen ze echt wel ervoor zorgen dat ze vanaf de datum van die paper ervoor zorgen dat die chips niet meer exploiteerbaar zijn.
Dan nog is het dom als je iets uitschakelt het niet wordt uitgeschakelt. Het is zo'n beetje de marktkreet van Apple dat hun devices precies doen wat je ervan verwacht. Beetje hetzelfde als de airco in je auto uitzetten en vervolgens blijft die aan staan.
Er is gewoon een verschil in de icoontjes hoor. Wifi met streep = wifi uit. Wifi zonder kleur = niet verbonden. Wifi met kleur = verbonden. Je klikt op het icoon en de kleur gaat weg. Dat ding in je action centre is niet perse een toggle zoals dat ding in je settings dat wel is.
Alleen moet je dat wel net even weten. Het is nergens aangekondigd. Het WiFi-icoon gedraagt zich hetzelfde als in iOS 10, maar in werkelijkheid doet het dus iets heel anders. Die streep er doorheen is nieuw, maar die krijg je niet te zien tenzij je hem eerst een keer via de settings hebt uitgezet en toevallig in je control center hebt gekeken. Denk dat veel mensen niet doorhebben dat WiFi zich niet echt uitschakelt, er zullen ook mensen zijn die zich nu nog afvragen waarom hun WiFi 's ochtends steeds weer aanstaat of steeds opnieuw met andere AP's verbind terwijl ze "ik had het toch uitgezet?!?!" denken.
Het wifi icoon gedraagt zich niet hetzelfde. Er staat onder de toggle ‘geen verbinding’ en niet meer ‘uit’
Ja, kom op... Hoe denk je dat een leek dat interpreteert? Die denkt alsnog dat het uitstaat. Denk dat de meesten die tekst niet eens bekijken, immers is iedereen intussen al jaren gewend dat een tik op het icoon gewoon "uitzetten" is. Swipe omhoog, tik op icoon, meteen weer wegswipen. Hoppa.

En als we dan toch op technicalities gaan zitten zoeken naar fouten: de tekst is dus anders, het icoon gedraagt zich hetzelfde. :+ Zo kan ik het ook. :P

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 22 juli 2024 23:16]

Technisch heb je gelijk, praktisch maakt niemand dat onderscheid en is het technisch gelijk weinig relevant. Dat je een +2 hiervoor krijgt toont aan dat ook Tweakers een bubble is.
"Spoken as a true fanboy"...
Zomaar wat veranderen en mensen dat niet helder uitleggen is jammer. Daarnaast is wat mij betreft een wifi die zichzelf weer aanzet of door naar settings te moeten gaan om iets uit te zetten wat in het verleden via een snellere manier ging gewoon een achteruitgang. En dat laatste is hetzelfde of je de icoontjes kan lezen of niet.
dat doet die dus niet, iedereen verwacht zo'n beetje dat een toggle wifi enzo ook echt uit doet, net zoals vorige versies en alle andere platformen.
"Iedereen verwacht" dat er hetzelfde gebeurt: verbreek de verbinding zodat ik op 4g kan zitten (of "batterij te besparen", wat een lachertje is). Serieus, leken zullen dit niet merken en er alleen maar profijt van hebben. De enige leken die dit vervelend vinden hebben van mensen zoals jij gehoord dat het slecht is, zonder echt te snappen wat er zo slecht aan is. Ze weten niet dat backups niet meer zullen draaien, hun batterij sneller leeg zal gaan, verschillende functies niet meer werken, etc... zonder WiFi, want dat vertellen jullie er natuurlijk niet bij.
juist omdat leken het niet zullen merken zouden ze dit gewoon weer op de oude manier moeten doen. veel gebruikers zetten wifi enzo toch al bijna nooit uit
Nou, ik zie juist vaak dat mensen alle apps killen, wifi en bluetooth uitzetten en alleen aanzetten als ze wifi willen. Dat is nou juist het gedrag dat apple probeert te verminderen.
en dat is nou dus het probleem, er zijn groepen die het wel doen en die het niet doen. nu kan de groep die dat wel doet wifi en bluetooth niet meer uitzetten omdat apple niet wil dat ze dat zo doen. de andere groep die dat niet doet vindt het dus ook niet vervelend dat het nu op deze manier werkt.
Backups draaien ook niet als WiFi wel aanstaat terwijl je niet verbonden bent. En de mobiele verbinding gebruiken terwijl WiFi aanstaat maar niet verbonden is, lijkt me ook niet echt een battery saver.

[Reactie gewijzigd door gday op 22 juli 2024 23:16]

Tja ik vind het ideaal, airplay en airdrop blijven werken terwijl ik makkelijk de verbinding kan uitzetten als de wifi traag is (met een onbeperkt 4g abbo)
Dat is heel mooi voor je ;)

Maar, klinkt vast heel dom, wat als je gewoon beide (zowel dat fake uitzetten als daadwerkelijk uit zetten van Wifi, door bijv een long press of setting ergens) kon doen en iedereen gelukkig zou zijn, is dat niet een beter idee. :Y)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 23:16]

Ja dat zou heerlijk zijn, een 3D touch optie zoals het audio selectie menu(met lijstje vori speakers/bluetooth/airplay) zou hele handige oplossing zijn denk ik
Iedereen die Apple kent weet dat nooit alles wordt verteld, juist omdat men dan pas ernaar gaat zoeken.. dit is gewoon stukje wennen.. that's it.
Nergens aangekondigd impliceert dat je hier naar gekeken of gezocht hebt. Nu weet ik waar ik naar moet zoeken en dan vind je het volgende artikel: https://support.apple.com/en-us/HT208086

Ik heb met de beta meegedaan en daarbij heb ik dit gedrag al geconstateerd en hier even naar gezocht en zelfs toen was informatie over deze instelling niet moeilijk te vinden. Met andere woorden het is voor zover ik kan bepalen wel kenbaar gemaakt
Maar waar blijkt dat uit? Een ander icoontje is echt 0,0 uitleg aan de eindgebruiker. Je hebt een toggle voor wifi, daar druk je op en het lijkt me logisch dat je dan je wifi uitzet. Dat er technische redenen zijn om wifi "soort van aan" te houden, duidelijk, maar een leek snapt dat niet en echt intuïtief is het ook niet. Een leek zal denken "mijn accu is bijna leeg en ik moet telefonisch bereikbaar blijven, laat ik BT en wifi uitschakelen" en dan blijkt dat dus niks te doen 8)7

Ik gebruik mijn ouders en schoonouders altijd als referentiekader: die ga ik dit niet kunnen uitleggen :)
Ik gebruik mijn ouders en schoonouders altijd als referentiekader: die ga ik dit niet kunnen uitleggen :)
Troost je, ik ken het probleem
géén van de nieuwe features is goed gedocumenteerd naar de eindgebruiker.
Maar dat doet Apple al een tijdje niet meer.
De meeste kennis die je krijgt, komt van externe websites, die op hun beurt het ook weer viavia krijgen.

https://ios.gadgethacks.c...didnt-know-about-0177915/

Hier kwam ik verschillende dingen tegen, waar ik zelf niet aan gedacht had na de update
Apple heeft gewoon een actuele gebruiksaanwijzing op http://help.apple.com/iphone/11/ en in iBooks. Daar staat alles netjes in beschreven.

Op zich zou je in het context menu (3D Touch/longpress) wel alle opties verwachten. Maar Apple kennende zullen ze wel geanalyseerd hebben dat 'huidige verbinding(en) verbreken' datgene is wat de gebruiker i.h.a. wil. Airplane mode is geschikt voor de meeste situaties waarbij je e.e.a. echt helemaal wilt uitzetten.
Leuk dat ze een dikke beschrijving maken waarin dit ergens staat. Maar de gemiddelde consument gaat dat niet doorlezen en gaat uit van een simpel gegeven. Klikken op iets dat aan slaat = uit, net als het lichtknopje. Als ze dan zo nodig een derde optie willen hebben, laat die dan ook beschikbaar zijn met de zelfde knop die al eeuwenlang aan of uit betekend.
Ik wil geen bt op de achtergrond aan hebben en mijn WiFi zet ik ook vaak bewust uit. Gewoon een veiligheids gevoel en geen onnodige batterij gebruik.
Niemand leest dat!
Anoniem: 388974 @Bench9 oktober 2017 10:10
niemand is overdreven, maar nu gaat iedereen lopen ageren tegen Apple. terwijl nota bene overheden er ook van uit gaan dat iedereen de wet kent (zonder link waar ik ALLES kan vinden ...)
Niemand is inderdaad overdreven,maar ik geloof niet dat de gemiddelde consument dit overdreven dik boekwerk zal gaan lezen.
Heel veel dingen worden voor lief genomen of als vanzelfsprekend gezien.
Ik denk ook dat heel veel mensen zo iets hebben van ik heb al jaren dit merk dus ik weet al hoe het werkt en wat wel en niet mag of kan.
Zelfde als met een auto.
Rij al 3 jaar de zelfde maar heb pas vorige week de handleiding er bij genomen omdat ik perongeluk op een voor mij onbekende functie stuitte.
Anoniem: 388974 @Bench9 oktober 2017 10:20
Klinkt bekend :)
geen onnodige batterij gebruik
In de meeste gevallen gebruik je MEER batterij als WiFi aan staat.
Ik bedoel het staat eronder in tekst? Ik weet het lezen, maar toch.
Welke tekst? Het is een icoontje zonder tekst. Gekleurd betekent verbinding/aan, grijs betekent geen verbinding, streepje erdoor betekent uit. Voorheen was dat dus anders, dus zo'n verandering in functionaliteit moet je op de een of andere manier aan de gebruiker duidelijk maken. Misschien kun je wat duidelijker zijn en uitleggen welke tekst jij bedoelt in dat screenshot hierboven?
3D Touch eens op het icoon.
Ik gebruik mijn ouders en schoonouders altijd als referentiekader: die ga ik dit niet kunnen uitleggen :)
Waarom zou je? Waarom moeten je ouders/schoonouders zo vaak wifi uitzetten? Dan moet je ze eens helpen dat te fixen, ipv een workaround. (Bijvoorbeeld: netwerk vergeten, of je SSIDs goed instellen)
Je kunt vanalles verzinnen om het recht te praten, maar het feit dat een hoop gebruikers niet weten/snappen dat WiFi aan blijft staan zegt gewoon genoeg over hoe onduidelijk het nieuw gedrag van die knop is. De gebruiker heeft altijd gelijk.
Het klopt wel dat het niet duidelijk is voor de leek maar als je het weet is het gewoon handig. Ik vond het in iOS10 lastiger als nu omdat het 2 kliks waren als ik mijn BT verbinding wou verbreken een tweede klik om hem terug aan te zetten voor de Apple Watch. Nu werkt het logischer voor mij. Het alternatief is dat Apple een nieuwe draadloze standaard moet ontwikkelen voor bijvoorbeeld de Apple Watch. En dan krijg je weer het gezeur dat Apple teveel eigen standaarden ontwikkeld.
Maar het is toch ook raar / onlogisch dat je de BT-verbinding verbreekt en dat alles behalve een product van Apple niet meer kan verbinden?
Vanuit jouw standpunt (ik neem aan dat je geen Apple Watch hebt) is het inderdaad raar. Vanuit mijn standpunt is het de perfecte manier om een BT verbinding te verbreken.

Ik zie het probleem ook niet echt. Vanuit gebruiksgemak lijkt het me toch ook logischer zelfs zonder Apple Watch. Je zet Wifi uit en zowat iedereen zal vergeten hebben dat ze Wifi hebben uitgezet en ze komen thuis en schakelen automatisch terug op Wifi. Iets wat je normaal zelf nog had moeten doen.

Mij lijkt het een betere oplossing dan degene die er was.
ik denk dat veel mensen niet eens wifi uitzetten, en als ze dat wel willen dan gaat die niet uit en vragen ze zich af waarom die vanzelf weer verbind met hun thuisnetwerk
Dan moeten ze "netwerk vergeten" drukken. Waarom zouden ze zich anders afvragen waarom hun telefoon weer verbind met hun netwerk? :s

[Reactie gewijzigd door jeffhuys op 22 juli 2024 23:16]

Even heel cynisch: dat betreft maar 80% van de gemeenten en 60% van de ziekenhuizen. Uitstekende zet om de uitknop iets niet uit te laten zetten, dat was met de computer slaapstand en hibernate ook al zo'n succes. Levert nooit rare effecten op die de gebruiker niet kan verklaren.
Recente iOS doet niet aan random mac. Apple heeft het getracht in iOS8 met een gefaalde implementatie, en in iOS10 is het er uit gesloopt.
Als je maar niet over SSLStrip begint hoor
Nee hoor, er zijn talloze andere redenen.
Ik probeer alleen aan te kaarten, dat bij het zien van een https, dat niet hoeft te betekenen dat het "veilig" is, wat men inmiddels soms wel denkt.
Voor de normale gebruiker is het op deze manier wel een betere gebruikservaring. Veel mensen maken WiFi en BT uit niet om privacy redenen maar op batterijstroom te besparen — wat weinig tot geen verschil uitmaakt voor dat. De negatieve gevolgen van deze dingen op altijd uit staan om batterijstroom te besparen is dan dat veel mensen zomaar hun databundel opmaken, hun batterij nog sneller leegmaken omdat ze de 4G chip proportioneel meer gaan gebruiken en hebben ze slechtere positionering voor bijvoorbeeld navigatie en OV apps.

Dat gezegd ben ik een met je eens dat Apple power users als jij, @UncleEddy en @Lord Anubis tegemoet moet komen met 3D Touch opties die vooral al gebruikt worden door power users.

Persoonlijk was ik nooit blij met de toggles in CC want toggles nodigen uit om te togglen. En veel mensen doen dat nodeloos.

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 22 juli 2024 23:16]

Aannames.
Binnen de groep "veel mensen" die volgens jou BT uitzetten vanwege batterijbesparing is er ook weer een groep "veel mensen" die daardoor zomaar hun data bundel opmaken, door hun GPS. Je neemt aan dat ze hun GPS niet ook uitzetten, dat ze niet gewoon thuis zijn met wifi beschikbaar én dat ze geen grote of onbeperkte databundel hebben.

Ik neem aan dat er veel mensen zijn die hun BT uitzetten om dat ze hem UIT willen hebben.
De reden is eigenlijk onbelangrijk.
Ik neem aan dat er veel mensen zijn die hun BT uitzetten om dat ze hem UIT willen hebben.
De reden is eigenlijk onbelangrijk.
waarom zou je dat uitzetten als het niet meer stroom verbruikt
Juist omdat mensen het uitzetten - zoals ze ook alle apps altijd omhoog swipen om uit te zetten (omdat dat handige neefje zei dat het moest - maakt dat Apple dit soort moves moet maken.
Ik ken iemand die zijn iPad Pro pen altijd zo gebruikt:
- Eerst de iPad met code aanzetten ("dat is veiliger dan vingerafdruk, wilt niet dat apple dat heeft") (terwijl ik nu zijn bank pincode ken, omdat ik mee kan kijken)
- Dan de bluetooth aanzetten via settings
- Dan de pen weer in de iPad stoppen (voor syncen)
- Dan via de Pen weer Wifi aan zetten (De pen is makkelijker dan je duim"
- Dan de receiver aanzetten
- Dan NederlandFM app aanzet
- Dan Airplay selecteert

Zucht...

En dan heb ik het nog niet eens of de intranet pagina van IT op mijn werk, waar in staat dat je Wifi, bluetooth en 4G uit moet zetten op je iPhone om batterij duur te besparen..

Dus ja, deze move van apple levert even wat gezeur op.
(USB C en No headphone op iPhone anyone)
Maar is beter in de long-run.

Tenzij je naar DefCon gaat, dan zal ik idd aanraden om WIFI en Bluetooth uit te zetten.
Zonder zucht...
Voorbeeld, ik heb er twee, één van de zaak, één van mijzelf.
Beiden aangesloten via BT op mijn hoorapparaten, dus een soort vroege voorloper van de draadloze oordopjes.
Op mijn werk wil ik alleen horen met mijn werkphone, de andere wil ik heel makkelijk uit kunnen zetten en evt weer even aan.
Ik wil niet dat de toestellen verbinding leggen zonder dat ik dat daar opdracht voor geef.
En met iets meer moeite lukt dat ook wel, natuurlijk. Volgende week is het al weer gewoon.

Maar de reden waaróm ik BT uit wil is onbelangrijk. Het gaat mij er om dat een ander niet kan bepalen of het uitzetten voor mij nuttig is of niet.
Beginnen met "ik heb gehoord", "ik vind", "ik denk" of een aanname doen en verder doorkletsen alsof het verhaal vanaf dat moment op een feit gebaseerd is begint hier een gebruikelijke manier om je standpunt kracht bij te zetten te worden, heb ik het gevoel.

"Ik ken iemand die zijn iPad Pro pen altijd zo gebruikt:.."
Misschien wordt het tijd dat je hem helpt, ipv hem ALTIJD zo te laten aanmodderen.
Aan de andere kant, misschien heeft die iemand wel een reden om het zo te doen. En zijn reden hoeft voor jou en mij geen zinnige te zijn.
Dit. 1000x dit. Tweakers zullen het niet snappen, maar het overgrote deel van de mensen gaat zeiken dat hun spul amper werkt, omdat ze lopen te klooien met dingen die iOS perfect voor ze regelt. Jammer voor de rest, maar jullie mogen nu lekker naar de settings app als je TOCH denkt iOS slimmer af te zijn :p
Hee, we zouden hier toch niets meer over horen? ;)

Dat terzijde, waar is dat “overgrote deel van de mensen” de afgelopen jaren geweest die zeiken dat hun spul amper werkt dan? En waar klagen ze precies? Ik heb werkelijk nog nooit iemand horen klagen over functies die niet werken zonder wifi/bluetooth, die gebruiken ze uberhaupt niet of ze zetten WiFi aan als ze ‘t wel willen. Een enkeling wist misschien niet dat wifi aan moest (al wordt t bij airdrop aan je vertelt :p), dat vertel je en voila ze zijn weer helemaal happy. Heeeeel zeldzaam dat mensen klagen, in tegenstelling tot de enorme hoeveelheid mensen die deze iOS 11 bug niet fijn vinden.

iOS slimmer af zijn zal steeds vaker noodzakelijk worden als het OS meer slecht uitgedachte features zoals dit krijgt. ;) Laten we hopen dat Apple gewoon naar de gebruikers luistert en dit soort fouten/lekken snel herstelt. :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 22 juli 2024 23:16]

Het wordt zeker wel verteld aan je, ja, maar als mensen AirDrop aanzetten, daarna denken "huh, wifi had ik toch uit staan?" en dan WiFi weer uitzetten, tja... Misschien moet het OS daar niet om caren, maar dat doet het dus wel.

En inderdaad, blijkbaar kunnen mensen het niet accepteren dat hun geliefde toggle die ze zó vaak gebruiken nu anders werkt. Grote kans dat de huidige functionaliteit de reden is dat de meeste mensen die toggle gebruikten, maargoed.

Kijk, ik snap dat de mensen die ik meemaak niet per se representatief is van de grote groep, maar het lijkt erop dat jullie ook zo denken: "in mijn groep praten veel mensen hierover, dus het is een groot probleem". Well, in een deel van mijn groep (de leken-deel) kwam het een paar keer voor dat mensen niet snapten dat ze beter BT+WiFi aan kunnen laten, en dat het nodig is voor veel functies. Heb ze inderdaad vertelt en "voila ze zijn weer helemaal happy". Maar what about the people die niet iemand zoals ik kennen? Inderdaad, daar moet het OS je bij helpen. Dat gebeurt nu.
De andere deel van "mijn" groep, de techneuten, waren natuuuuuurlijk ook outraged. Hoe kan Apple dit doen? Uit is UIT! Heb heel rustig uitgelegd hoe ik (en Apple waarschijnlijk) ernaar kijk, en ze snapten het allemaal eigenlijk. 1 persoon (met een echte usecase voor het uitzetten van WiFi) vind het kut om nu naar de settings app te gaan af en toe, maar de rest is (nu ze de gedachte erachter snappen) eigenlijk juist blij met de nieuwe functionaliteit; ze gebruikten die toggle toch al op die manier, en nu kunnen ze het togglen ZONDER dus features uit te zetten die direct te maken hebben met de WiFi.

En om even de quota van pretentieusheid te bereiken: :p ;) :D :9 :P :)
Tja, ik ben blij om te horen dat jij en jouw omgeving er kennelijk blij mee zijn - als ik om me heen kijk, zowel bij grote groepen leken als experts, en ook even hier kijk (ja, Tweakers is niet bijster representatief; maar toch is het interessant om te observeren) zijn er een stuk meer mensen die het strontvervelend vinden dan zij die het een heel goed plan vinden...

Dan is 't dus alleen maar logisch als Apple ervoor zorgt dat dit huidige domme design een stuk beter uitgewerkt wordt, gezien zoveel mensen er veel hinder van ondervinden. Hoe ze het doen boeit me niet. 3DTouch, lang vasthouden, dubbeltikken: lekker boeiend. ALS ze deze enorm grove bug en design-flaw maar fixen is het goed.
Inderdaad. Wat vreemd is, is dat Apple wel de verbinding met apparaten verbreekt als de bluetooth bijv uitzet op deze manier. Maar niet voor Apple apparaten als de Apple Watch.

En dat vind ik lastig als Apple gebruiker zonder Watch. Ik vind de nieuwe toggle scherm wel handig, maar wil wél bluetooth makkelijk volledig uit kunnen zetten.
Precies dit. Aan de ene kant begrijp ik de reacties van powerusers volledig. Aan de andere kant is het helemaal zo dat gebruikers het aan of uitzetten van de toggles vaak als complex ervaren. Die app heeft locatie nodig, voor de apple watch moet ik bluetooth aan hebben, enz. De 'het werkt gewoon' mentaliteit van Apple hierin is juist wel weer goed. Maar opnieuw, het is zeker waar dat er voor de powerusers een makkelijkere manier moet komen.
Ik ben toch wel benieuwd wat er dan zo complex is aan een toggle, wat normaal gesproken feitelijk niet meer dan een aan / uit schakelaar met een vergelijkbare werking als bijv. een lichtschakelaar. Of zal de gemiddelde mens de werking van een lichtschakelaar ook complex vinden.
Ik ben toch wel benieuwd wat er dan zo complex is aan een toggle, wat normaal gesproken feitelijk niet meer dan een aan / uit schakelaar met een vergelijkbare werking als bijv. een lichtschakelaar.
Ik denk dat je het als lichtschakelaar fabrikant niet lang red als met jouw schakelaar in de stand uit een lamp toch nog zwak blijft branden en de fabrikant dan zegt dat om hem helemaal uit te krijgen je de hoofdschakelaar uit moet zetten.

"Aan" is gewoon "aan" en "uit" gewoon "uit", hoe moeilijk kan het zijn. Als je een beetje aan wil maak dan een spaarstand maar hou gebruiker niet voor de gek door "uit" een andere betekenis te geven.

Apple is niet de enige, Microsoft heeft "connected standby", als je een laptop met Windows 10 uitzet met de aan/uit knop staat hij gewoon nog aan in een spaarstand. En de gebruiker maar denken waarom zijn laptop die uit staat toch leeg loopt.

Als je niet wil dat gebruikers WiFi een Bluetooth uit kunnen zetten wees dan een kerel en haal die hele optie weg.
Dat is inderdaad precies wat ik bedoel, een toggle in een settings menu als dit menu hoort gewoon aan of uit zijn. Ik snap niet wat daar zo complex aan kan zijn dat er besloten moet worden dat aan / uit voor de gebruiker schijnbaar te complex is dat dit verander moet worden naar aan en aan als ik het nieuws artikel mag geloven. Een toggle die niet doet wat de gebruiker verwacht lijkt me juist eerder voor extra complexiteit zorgen in plaats van minder complexiteit.
Bij een licht schakelaar gaat toch ook de lamp uit en niet de stroom? Met de toggle verbreek je de verbinding maar zet je niet wifi uit.
De lamp gaat inderdaad uit, die blijft niet branden ook al staat de schakelaar op lamp uit, dit voorbeeld van Apple moet je vergelijken met de situatie dat je een licht schakelaar hebt en op stand aan staat de lamp aan en geeft licht, en op stand uit staat de lamp nog steeds aan en geeft licht terwijl de schakelaar aangeeft dat deze op uit staat.
Anoniem: 51637 @Proditor9 oktober 2017 12:00
Bij een licht schakelaar gaat toch ook de lamp uit en niet de stroom?
De stroom naar de lamp wel.
Met de toggle verbreek je de verbinding maar zet je niet wifi uit.
Dat zou net zoiets zijn als de lamp uit de fitting draaien, je hebt geen licht meer maar nog wel stroom op de lamp. Is ook niet een vreselijk praktische manier om je licht uit te doen. Leuk ook voor kleine kinderen als je ze op reikhoogte hebt.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 51637 op 22 juli 2024 23:16]

Ik begrijp je punt. En als technisch persoon is het vaak lastig je te verplaatsen in mensen die dat niet zijn.
Begrijp je voorbeeld, maar denk dat we hier met een net iets andere situatie zitten. Denk aan de Apple watch of airdrop. Gebruiken of WiFi of Bluetooth, afhankelijk van de situatie. Lastig voor een gebruiker dat te begrijpen en te zien waarom die Apple Watch ineens zegt dat het niet verbonden is met je telefoon als die er naast ligt.

WiFi uit zegt niet meer verbonden met wifi. Dat is wat er gebeurt. Dat je Apple Watch blijft werken omdat het niet echt uit is, is eigenlijk alleen maar handig.

De toekomst van technologie is 'het werkt'. Hoe het werkt, via welke techniek, moet steeds minder belangrijk worden.

Ben ik volledig eens met wat Apple doet? Nee zeker niet, sterker nog ik vind dit heel irritant. Maar toch kan ik de beredenering begrijpen.
Maar lopen al die iPhone leken met een iWatch? Ik ken genoeg mensen met een iPhone maar niemand met een iWatch. Vertel mij wat hun aan heel dit gedoe hebben (voordelen bedoel ik dus, nadelen zijn er wederom genoeg van)?
Volgens mij de enkeling met een iWatch die heeft ook wel een heel klein beetje verstand van zijn/haar telefoon en weet dan ook wel dat je BT/WiFi aan en uit kan zetten.

Wat jij de toekomst van technologie noemt is juist het verleden van de technologie. Vroeger was men alleen maar bezig met; het moet werken, hoe maakt niks uit.
Juist nu maakt de ''hoe'' wel degelijk uit. Wat zijn de nadelen? Hoe zit het met je privacy en veiligheid? Vroeger boeide het vrijwel niemand iets, nu wel.

Jouw conclusie: het is heel irritant, dat is (in mijn ogen) de enige juiste conclusie wat je hieruit kan halen. Apple wordt met de release van een nieuw product steeds meer en meer irritanter.
Goed punt. Maar denk je dat dat de bedoeling van Apple is? Misschien is Airdrop Dan idd een beter voorbeeld, dat wordt gebruikt door veel mensen.

Je kunt niet ontkennen dat het doel van technologie bedrijven steeds meer wordt het laten verdwijnen van de technologie. Het is er gewoon en helpt ons, maar neemt niet alle ruimte op het bureau in. Kijk maar naar de recente keynotes van Apple en Google.

Zelf geloof ik echt in deze toekomst en kan ik er niet op wachten. Wij als tech nerds zullen hier dingen voor moeten opofferen. Maar het is for the greather good. Ik probeer niet alleen te kijken naar dit probleem van een wifi knop, maar breder.

Tuurlijk blijft security belangrijk en daar zullen we altijd voor moeten blijven strijden. Steeds weer moet je die afweging maken tussen security en usability. Maar besef goed, wat voor jou super logisch is, aka WiFi aan of uit, is dat voor anderen niet.
Eigenlijk zeg ik dat ook, haal die schakelaar er helemal af. Sterker nog, manage mijn verbinding, kan niet schelen hoe, maar kies in alle omstandigheden de meest besparende, goedkoopste en betrouwbaarste verbinding voor wat de gebruiker op dat moment doet op een manier zoals ik het ook gedaan zou hebben.

In de ideale wereld dus met sensoren en machine learning. Als ik in een theater zit, waarom moet ik mijn telefoon op trilstand zetten. Dat kan die best zelf bedenken. Als ik niet thuis ben, probeer dan niet elk kwartier mijn thuis access point te vinden, gaat niet lukken. Als ik vlieg zet mijn telefoon dan in vliegtuigstand.

Waarom zijn dat allemaal menselijke handelingen, dat kan allemaal best automatisch, tenminste als het goed en betrouwbaar werkt want anders is het één grote ergernis en drama. Zoals automatische ruitenwissers die net niet wissen als je het nodig hebt; automatische lampen die niet snappen dat ze in Denemarken altijd aan moeten blijven. Helaas zijn er nog wagonlading meer van die automatische implementaties die het net niet doen en waarvan je verschrikkelijke jeuk krijgt.

Als je het automatisch niet 100% goed kan, geef mij dan maar handmatig maar dan wel consistent en duidelijk. Wat mij betreft not done is, dat is handmatig en dan een automaat die het beter denkt te weten. Deze schakelaar is er een voorbeeld van. Ik zeg uit en dat automaat zegt "dikke neus, doe stiekem toch een beetje aan, pssst, niet verder vertellen hoor)".
Ja helemaal mee eens. Het moet automatisch, maar dan wel goed. Als je het zo uitlegd kan ik heel goed begrijpen waarom je zegt dat Apple hier te vroeg mee is. Doe het dan helemaal, of niet.

Maar aan de andere kant, hoe ga je die overstap naar automatisch dan maken? Is dat niet langzaam steeds iets meer controle over het systeem wegnemen? Want als je direct alle knoppen weghaald, dan raken mensen ook in de war. Ze zijn er aan gewend. Ben nu aan het invullen en weet natuurlijk niet waarom Apple het doet zoals ze het doen.
Ik denk dat je het als lichtschakelaar fabrikant niet lang red als met jouw schakelaar in de stand uit een lamp toch nog zwak blijft branden en de fabrikant dan zegt dat om hem helemaal uit te krijgen je de hoofdschakelaar uit moet zetten.
Ja maar als de lamp echt uit is, dan is het te donker om je het lichtknopje te vinden als je terug licht wilt. Daarom moet de lamp altijd aan blijven en stroom (dus geld) blijven verbruiken. [/scarasm]
En zo kun je alles uitleggen ook als je Apple, Microsoft, Google of Amazon heet.
Apple is niet de enige, Microsoft heeft "connected standby", als je een laptop met Windows 10 uitzet met de aan/uit knop staat hij gewoon nog aan in een spaarstand. En de gebruiker maar denken waarom zijn laptop die uit staat toch leeg loopt.
Dat is inderdaad precies hetzelfde. En dan een paar dagen later, als je de laptop wilt gebruiken, mobiel dus zonder lader, is de accu toch echt leeg en moet die eerst laden.
Als je niet wil dat gebruikers WiFi een Bluetooth uit kunnen zetten wees dan een kerel en haal die hele optie weg.
Gewoon het knopje grijs maken, een popup geven 'vervinding met ... verbroken' en het knopje terug groen maken zou ook al helpen.
Mensen die AirDrop aanzetten, letterlijk zeggen "Waarom gaat bluetooth aan?" en dan bluetooth uitzetten, waarna ze gaan zeuren dat AirDrop niet werkt en dan lachend zeggen "dat Apple spul, wat een zooi".

[Reactie gewijzigd door jeffhuys op 22 juli 2024 23:16]

Taalgebruik kan beter, maar is zeker een goed voorbeeld. Dat soort situaties merk ik vaak bij mensen.
Je hebt gelijk. Ik was even een ander persoon |:(
Is ook gewoon simpel taalgebruik. Ze willen kennelijk per se hun eigen namen (als AirDrop) pluggen, en dan is het redelijk logisch dat mensen het verband met bluetooth niet direct snappen. (M'n vriendin begrijpt het verschil tussen sms en whatsapp al niet.) 'AirDrop over bluetooth' had al meer helderheid gegeven.
Maar AirDrop gaat niet slechts over bluetooth. De handshake gebeurt met bluetooth, daarna wordt een 802.11ac adhocje aangemaakt.
Apple wilt dat mensen niet met settings hoeven te klooien, of in ieder geval zo min mogelijk. Je kan niet voorkomen dat mensen soms trage wifi hebben en dus even op 4g willen, dat kan nu.

En per se hun eigen namen pluggen is toch niet raar, mensen zijn bekend met die functionaliteit onder die naam. Als je het de ene keer "bestandsoverdracht" noemt, de andere keer "deel met andere iPhone" en een andere keer weer "AirDrop", geeft dat verwarring. Je kan nu ook vragen "heeft jouw iPhone/Mac AirDrop?" ipv "bestandsoverdracht"; bestandsoverdracht heeft elke pc/laptop/telefoon wel.
Je gaat in een professionele omgeving niet steeds tegen je telefoon praten... ;)
Voor thuis is ‘t een prima oplossing hoor, als een goed werkende toggle alsnog een stuk sneller en makkelijker.

... Daarnaast werkt Siri niet zonder internet. Als je WiFi slecht is dus ook niet. :+
Voor de gebruiker is het alleen vervelend dat je denkt wifi uit te hebben voor bijv. wifi tracking in het winkelcentrun alleen dat dus niet blijjt te zijn. (En de random macs kunnen relatief makkelijk omzeild worden, dus ik twijfel niet dat dit gebeurt)
Hoe worden ze omzeild dan? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Random macs worden niet op een iPhone gegenereerd tegenwoordig.
Wat valt precies te omzeilen?
Maar volgens jouw redenatie zou het betekenen dat de normale gebruiker in iOS de wifi toch uit gaat zetten (maar dit niet zo is) en 4.5G internet gaan gebruiken. Dus ben je wifi, bluetooth en 4.5G internet aan het gebruiken was meer batterij kost dan alleen 4.5G wanneer de gebruikers wifi en BT daadwerkelijk kunnen uitzetten.
WiFi aan = minder batterijgebruik. Heeft te maken met een paar dingen (waaronder GPS die dan niet aan hoeft).

[Reactie gewijzigd door jeffhuys op 22 juli 2024 23:16]

Is WIFi positioning beter dan gps? Vullen ze elkaar niet aan? Maar niettemin denk ik dat GPS altijd wel door de gebruiker wordt aangezet.
Anecdote, maar: ik herinner me nog goed dat ik vroeger dacht dat mijn iPod touch 1e (of 2e?) generatie een GPS-chip had, tot ik ermee de snelweg op ging. Ik had een keer een hele busreis geplot op een kaart, echt enorm accuraat. Zonder GPS chip dus, kwam ik later achter.

iOS probeert eerst een fix te krijgen met WiFi, en pas als dat niet precies genoeg is gaat de GPS aan. Zo bespaar je enorm veel batterij als je bijv. geofence aanhebt, maar ook bij Google Maps (tot je de snelweg op gaat natuurlijk). Ook zijn er veel system services (die je wél kan uitzetten om batterij te besparen) die periodiek je locatie opvragen.
Maar WiFi uit = ook minder batterijgebruik omdat de telefoon dan niet constant gaat proberen met WiFi te verbinden. Iets wat 'ie niet hoeft te proberen als ik op weg ben naar wintersport.
Ja, als je ergens bent waar je niets aan WiFi of gerelateerde functies hebt, dan is het slim om hem uit te zetten, en dat kan dus ook in de Settings app. Is 5 seconden werk, en 5 seconden als je terug bent. Maar in andere situaties weegt het stroomverbruik van de GPS zwaar op tegen WiFi, en is het slim om WiFi zo veel mogelijk aan te laten staan.
Toggles zijn ook bedoeld om te togglen. Ongeacht of Apple het wel of niet leuk vindt dat gebruikers offline gaan. En Apple moet niet beslissen dat 'uit' best ook 'aan' mag zijn.
Ik denk ook dat de gemiddelde gebruiker hier voordeel aan heeft. De belangrijkste redenen waarom gebruikers Wifi en BT af en aanzetten is om bijvoorbeeld ter vermijden dat een slecht wifi-netwerk steeds verbinding maakt en dat je liever op 4G verder gaat. Of omdat je steeds op een betalende of login-wifi vliegt en je liever op uw 4G verder gaat.

Het Probleem met BT en wifi volledig uitzetten kan leiden tot een verminderde GPS-service indoor of het trager vinden van een accurate gps-locatie dus in dat opzicht is het leuk dat Wifi en BT achter de schermen nog wel hun werk doen om uw navigatie app of locatie delen app even accuraat en snel hun werk kunnen doen. Als ik wifi volledig uitzet krijg ik in app boodschappen dat het gps-signaal minder accuraat is.

Soms zet ik BT uit om snel mijn BT speaker te ontkoppelen maar als ik het dan weer vergeet aan te schakelen zijn er weel andere devices niet meer automatisch kunnen koppelen. Bijvoorbeeld als ik in min auto stap koppelt hij automatisch om handtree te bellen maar vaak vergeet ik BT weer op te zetten en merk ik het pas als er iemand mij opbelt en de handsfree niet overgaat.

Dus al bij al denk ik dat gebruikers een betere ervaring zullen hebben indien BT en Wifi niet volledig uitstaan maar nog standby staan voor een volgende connectie. Het extra batterijverbruik is verwaarloosbaar, zeker in standby mode verbruik het erg weinig stroom, net zoals bluetooth. 5 jaar geleden wat het een heel ander verhaal, toen kon je echt nog batterij besparen met wifi en Bt uit en dat kwam ook omdat apps in de achtergrond data binnenhaalden terwijl dat nu in android en iOS veel gereguleerde gebeurd. Zeker een batterij spaarstand modus win ik erg veel battery life. Het gebrek aan 3D Touch opties is echt een gemiste kans want je zouden daar veel extra opties kunnen in verwerken. Al is het maar de keuze van het netwerk.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 22 juli 2024 23:16]

Ik heb er nooit bij stil gestaan dat mensen hun dataverbinding (3G/4G) altijd hebben aan staan. Die staat bij mij altijd uit. Wifi staat aan als ik thuis ben, anders staat hij uit vanwege energiebesparing. Zit ik toch ergens en wil ik iets opzoeken of mails ontvangen dan zet ik even 4G aan. Wifi gebruik ik zelden buitenshuis, je ziet genoeg verhalen passeren van valse wifi hotspots met idem login pages.

Al deze dingen zijn heel gemakkelijk te togglen op m'n toestel, ik hoef dus niet in menus te gaan om dit telkens te doen.
Niet daadwerkelijk uitzetten misleidt juist de gewone gebruiker, die naar mijn mening juist onwetend wordt gehouden wat iOS werkelijk doet.
Als Apple nou op z'n minst een long-press/3DTouch actie had geïmplementeerd zodat gebruikers die dat willen tóch WiFi snel kunnen uitzetten zonder helemaal naar instellingen te gaan of Siri te gebruiken dan was er al een stuk minder groot probleem.
3D Touch toepassen op Settings, naar “Wi-Fi” vegen en de schakelaar omzetten doet precies hetzelfde en vergt evenveel handelingen als de optie die jij beschrijft.

[Reactie gewijzigd door Grobbelboy op 22 juli 2024 23:16]

Dat is afhankelijk van:
1.) De methode waarop Apple 3DTouch/long-press acties introduceert
2.) Waar je Instellingen precies hebt staan op je homescreen(s). ;)
Grappige is dat jouw 'leken' voor iOS 11 net als ieder ander gewoon via instellingen hun verbindingen instelden. En dan zouden die 'leken' dat nu niet meer kunnen? Geldt ook voor de symbooltjes die ofwel grijs of doorgehaald zijn. Denk dat zelfs 'leken' echt wel weten wat waar voor staat.
Ik ken echt bijna niemand met een iPhone die niet het control center gebruikt...
Geldt ook voor de symbooltjes die ofwel grijs of doorgehaald zijn. Denk dat zelfs 'leken' echt wel weten wat waar voor staat.
Behalve dan dat je het doorgehaalde icoontje nooit te zien zal krijgen tenzij je eerst naar instellingen gaat, daar WiFi uitzet en vervolgens je control center opent en naar het icoontje staart. ;)
Voor de rest gedraagt het zich namelijk exact zoals onder iOS 10.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 22 juli 2024 23:16]

Jij hebt het over naar instellingen gaan om ze helemaal uit te schakelen, echter zoals ik de text lees staat deze dan nog steeds niet uit, pas als je de telefoon in vliegtuigmodus zet worden ze pas echt uitgeschakeld, alsmede ook je mobiele verbinding.
Als je het in instellingen uitzet, dan staat het ook echt uit. Als je het in Control Center "uitzet", dan gaat het niet uit maar wordt enkel de verbinding verbroken.
Het hele idee is juist dat je het lekker aan moet laten staan en het OS de boel moet laten managen. Als gebruiker zou je je helemaal niet bezig moeten houden met wifi of 4G.
Dan hadden ze de switch in het control center moeten weghalen.
Als Apple een optie aanbiedt in zo'n shortcutpanel moet die wel goed werken en eenduidig zijn.
Dus het is geen shorcut voor dezelfde instelling, maar een andere. En het zonder duidelijkheid veranderd sinds de vorige versie.
Het hele idee is juist dat je het lekker aan moet laten staan en het OS de boel moet laten managen. Als gebruiker zou je je helemaal niet bezig moeten houden met wifi of 4G.
Ben ik niet met je eens.
Ik wil op mijn werkplek geen wifi gebruiken, thuis wel.
Dus ik vond de single setting wel handig.

Voor zover ik het heb kunnen vaststellen, verbreekt de verbinding met dat betreffende AP wel, en zolang ik bij mijn werkplek blijf, ging het ook niet meer 'aan'
( er hangen 4 AP's in het pand, met dezelfde naam, geen idee eigenlijk of die als 'nieuw' gezien worden )
Ik wil op mijn werkplek geen wifi gebruiken, thuis wel.
Ik snap je probleem niet. Als je je thuis aanmeld op wifi en op het werk niet, dan gaat het toch vanzelf goed ?
Maar dat is nu juist de tweakers inleving
Wat nu als ik niet ALTIJD dat netwerk wel gebruiken, maar soms het wel MOET gebruiken.

Het invoeren van dat wachtwoord is elke keer langduriger, dan de setting 'wifi uit' in instellingen.
Dat gebruik ik al sinds dag één, en bevalt mij prima.
Dus eigenlijk wil je je wifi helemaal niet uit, maar alleen niet connecten met het netwerk van je werk. Laat dat nu net zijn wat deze setting doet. Je zet 't op je werk uit, en als je thuis komt connect ie weer automatisch met wifi.
Ik heb er ook geen probleem mee, anderen hebben er kennelijk meer moeite mee

Alleen snap ik 'de klant' van Apple wel, die zijn gewend dat alle hocus-pocus op de achtergrond precies doet wat ze verwachten.
Die zien een knopje 'wifi' en als ze er op drukken stopt de wifi
Alleen blijkt dat het later 'magisch' toch weer aangegaan is, en denkt dus dat er iets fout gaat.
In die groep zitten ook doemdenkers, die dit soort 'foutjes' gelijk aangrijpt als schending en het einde van de wereld.

Ik snap de intentie best wel, alleen is de uitvoering wat ongelukkig.
Zoals elkders al aangegeven, gebruik daar die 3d touch voor, klik voor uit - druk in voor 'tijdelijk uit' ( met eventueel tijdsaanduiding, zoals de zaklamp ook heeft, 4 settings in sterkte.
Alleen blijkt dat het later 'magisch' toch weer aangegaan is, en denkt dus dat er iets fout gaat.
In die groep zitten ook doemdenkers, die dit soort 'foutjes' gelijk aangrijpt als schending en het einde van de wereld.
Niks doemdenkers. Als er een bug in je WiFi of Bluetooth stack gevonden kan worden die exploiteerbaar is om op je systeem binnen te dringen, dan is het voor threat-mitigation heel belangrijk dat uit ook echt uit is.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juli 2024 23:16]

Anoniem: 343906 @R4gnax8 oktober 2017 19:16
En jij denkt dat gebruikers het verschil tussen een grijs en doorgehaald symbooltje over het hoofd zien?
Tweakers? 50/50 (er wordt week eens aan het uiterlijk gesleuteld). Gebruikers? Natuurlijk.
En jij denkt dat gebruikers het verschil tussen een grijs en doorgehaald symbooltje over het hoofd zien?
En jij denkt dat gebruikers weten dat er nog een doorgehaald symbooltje is wat een feature echt uit zet, als er al een grijs symbooltje weergegeven wordt wat in zowat elke gangbare visuele user-interface 'uitgeschakeld' betekent?

Hou er even rekening mee dat Apple - zoals Apple gewoon is - dit soort UI wijzigingen weer eens niet communiceert aan haar gebruikers.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juli 2024 23:16]

Anoniem: 343906 @R4gnax9 oktober 2017 13:41
Vergeet niet dat het grijs worden nieuw is, het doorgehaalde symbooltje nu juist niet.
Vergeet niet dat het grijs worden nieuw is, het doorgehaalde symbooltje nu juist niet.
Ik denk dat de gemiddelde oude gebruiker eerder genegen is te denken dat Apple van het doorgehaalde symbooltje afgestapt is en in hun bijgewerkte visuele design voor een grijs icoon gekozen heeft, wat een vrij universele standaard is voor 'uit'.

En nieuwe gebruikers die voor het eerst met een iOS apparaat in aanraking komen zullen helemaal niet weten hoet het in icoon er in voorgaande versies uit zag.
Ik denk inderdaad dat veel mensen dit over hoofd zien aangezien een grijs icoontje Uit was gedurende 6 versies van iOS.
Een lichtknop die uit staat, maar de lamp brandt nog.
Of een lichtknop die aan gaat, en vanzelf naar een periode weer aangaat. Zonder duidelijk schrijven, update of notificatie.

Apple of geen apple klant, dat is gewoon raar, onhandig, onwenselijk en neigt naar opzet met 'verkeerde' intenties.

Wellicht ben ik inderdaad een doemdenker privacy voorstander, maar eerlijk gezegd vind ik het stroomverbruik irritanter. Ik zet die zaken bewust uit zodat ik langer m'n m'n batterij kan doen.
Dat kan je aanpassen via instellingen --> Wi-Fi --> desbetreffende wifi netwerk aanklikken --> automatisch aanmelden/auto-join bij het betreffende wifi netwerk uitschakelen.
ja maar dan moet je elke keer weer de settings in als je WEL wil verbinden.

Wat is er mis met gewoon uit en aan?

Dit en het verdwijnen van Forcepress links swipe voor multitasken is toch wel exht super slecht doordacht als je het mij vraagd.

Weet je, wat zou er mis zijn met een Force/Long press op het wifi icoon? Dan is de keuze er voor disconnecten en/of uit zetten.
Ach zo is er voor alles wel wat te bedenken.

Bij mij is de verbinding op het werk vaak ruk, dan zette ik de Wifi vaak uit en kwam ik er savonds thuis achter, natuurlijk net na het kijken van filmpjes op YouTube, dat m'n Wifi nog uit stond. Voor mij is dit dus de perfecte oplossing :)
Ik heb elke 14de van de maand nieuwe databundel.. ik heb 20GB per maand te besteden en raad eens?
Toen ik nog iOS10 had.. heb ik in 1 dag 10GB verstookt omdat ik vergeten was dat wifi uitstond.
Daar heb ik nu geen last meer van omdat ik nu per netwerk de verbinding kan bepalen en nogmaals;
Niet iedere iPhone heeft een force-touch mogelijkheid.
@Anoniem: 857639 Volgens mij heb je niet goed gelezen: Force/Long press. rekening houdend met dat niet ieder device force press heeft.

Daarom is een keuze of instelbaarheid gewoon belangrijk om je customer base te geven wat zij nodig hebben en niet wat de developers denken dat wij nodig hebben. De quick menu is al customizable waarom niet mogelijkheid bieden wat het "aan/uit" zetten van BT/WiFI doet voor jou?

Afijn, 10 GB in een dag! Damn dat is best veel. Ik ben niet heel consequent met wifi aan zetten maar zo veel verbruik ik niet
Als je geen wifi op je werk wil moet je gewoon "netwerk vergeten" selecteren en geen enkel van je Apple devices zal ooit nog verbinding maken met de Wifi op je werk.

Dat is wat hij bedoelt met laat het OS je verbindingen managen.
Anoniem: 857639 @monojack8 oktober 2017 16:40
Hoeft niet meer.. je hebt nu per netwerk de optie 'automatisch aanmelden' of 'auto-join' als iOS in het Engels wordt gebruikt.
Als je geen wifi op je werk wil moet je gewoon "netwerk vergeten" selecteren en geen enkel van je Apple devices zal ooit nog verbinding maken met de Wifi op je werk.
Dat is niet waar, zelfs niet met iChain in iCloud, de rest van je apparaten blijven verbonden.
Jij zegt iets anders. Uit jouw zin versta ik dat er nog apparaten verbonden zijn. Ik ga er vanuit dat er één apparaat verbonden is en je daar "vergeet netwerk" kiest. Kom je volgende keer met een ander Apple device dat normaal gezien automatisch verbond dan zal het niet meer automatisch verbinden

https://www.howtogeek.com...ads/2016/05/ifn_top_2.png
Niet handig, ik wil nooit op wifi op mijn werk, maar soms moet ik toch wat testen voor mijn werk en dat moet dan vanaf het netwerk.

Maargoed ik heb er zelf weinig problemen mee want ik heb geen iOS, maar kan mij het commentaar prima begrijpen.
Voor mij idem dito.
Rond uit belachelijk dat ze dit zomaar willen doen. Je bent ook weer makkelijk te volgen door adverteerders en winkels.
Je bent ook weer makkelijk te volgen door adverteerders en winkels.
Dat ben je niet. Als je niet verbonden bent laat je telefoon random BSSID's zien voor probes van bluetooth en Wifi. Je bent een paar minuten lang te volgen maar niet te herleiden naar eerdere bezoeken.
Toch wel. Ze kunnen simpel je data scannen wat langs komt. Je zend altijd wel wat uit. En het gaat er niet om dat je de volgende keer in de winkel kom maar o.a dat je je nu in de in winkel bevind.

Plus als je wifi op zoek gaat heb je even geen internet, connect je alsnog omdat je eerder een verbinding heb gehad en de wifi provider heeft geen internet maar wil alleen proben, dan heb jij dus geen internet.

[Reactie gewijzigd door Lord Anubis op 22 juli 2024 23:16]

Nee, want het zijn dus random BSSID's. Die 'data' dus waar jij het over hebt. Die zijn niet te herleiden.
Jawel. Tracking is nog steeds mogelijk. Alleen al met signaalsterkte te meten zijn er mogelijkheden. ;)
Een toegepaste variant: bij binnenkomst wordt de signaalsterkte gemeten. Je kan nu iemand volgen door de hele winkel, zelfs waar ze stil staan en dergelijken. De persoon kan je volgen tot de kassa, daar wordt afgerekend. Je koppelt de data en voila...
Ja, maar dat kan dus ook zonder telefoon. Dat is niet interessant of nieuw voor winkels. Het wordt spannend als het over meerdere winkels en meerdere bezoeken over meerdere dagen lukt.

Een bezoeker bij een bezoek in een enkele winkel 'tracken' is niet echt spannend. Daar kan je als winkel zijnde gewoon een persoon, camera of drukgevoelige vloer voor gebruiken.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 22 juli 2024 23:16]

Ja, maar dat kan dus ook zonder telefoon. Dat is niet interessant of nieuw voor winkels. Het wordt spannend als het over meerdere winkels en meerdere bezoeken over meerdere dagen lukt.

Een bezoeker bij een bezoek in een enkele winkel 'tracken' is niet echt spannend. Daar kan je als winkel zijnde gewoon een persoon, camera of drukgevoelige vloer voor gebruiken.
Als dat zou was waarom doen dan zo veel winkels het dan?
Voor het tracken van telefoons via wifi hoeven die telefoons niet met een wifi-netwerk verbonden te zijn.
reviews: Wifi-tracking: winkels volgen je voetsporen

Ja het woord wel volop gedaan door winkels, en zonder je toestemming nog wel, ook een van de rede dat ik bijna altijd (als ik het niet vergeet) mijn Wifi uit zet als ik weg ga, en weer aan zet bij vrienden en familie en als ik weer thuis ben.
Als dat zou was waarom doen dan zo veel winkels het dan?
Om dat het winkelend publiek vaak z'n WiFi en Bluetooth lekker aan laat staan en met de gratis WiFi verbindt? En je kan natuurlijk profilen op basis van de probes die in een bepaald tijdsbestek langs komen (maar niet op volgorde want die is ook random). En niet iedereen heeft iOS, Android en andere soorten software zijn niet zo goed met privacy, en die kun je nog steeds lekker tracken. En al helemaal door dat mensen vaak oudere telefoons die al jaren geen updates meer hebben gehad nog gebruiken.
Lees anders onderstaand artikel even uit 2014.. best interessant.

"..De luide roep van wifi-chips komt winkels echter ook goed uit. Tijdens het zoeken naar een wifi-netwerk zendt de telefoon namelijk zijn mac-adres uit. "

reviews: Wifi-tracking: winkels volgen je voetsporen

Overigens heb je wel een (klein) punt qua randomizing, helaas werkt dat niet helemaal als intended schijnt, waardoor je nog steeds gewoon te tracken bent.:

https://www.imore.com/closer-look-ios-8s-mac-randomization

[Reactie gewijzigd door sarcast op 22 juli 2024 23:16]

Ik weet hoe beacons en lookups in 802.11 werken, het punt is dat tracking alleen zinnig is als je iemand over meerdere bezoeken op meerdere locaties kan tracken. Stel dat je een paar minuten lang een of ander random MAC adres in je winkel hebt en daarna nooit meer, dan doet dat niet zo veel qua tracking.
Heel goed dat je dat weet, houd er alleen rekening mee dat veel grotere bedrijven zich niet aan standaarden houden (waaronder Apple..).

Zinnig of niet zinnig.. ik wíl helemaal niet getrackt worden door winkeliers.
Op z'n Hollands gezegd gaat het ze geen flikker aan bij welk rack ik vaak sta.

Privacy is een groot recht waar hard voor gevochten is. Ik vind het persoonlijk extreem bedroevend om te zien dat men hier tegenwoordig (vooral jongeren) zo weinig waarde aan hecht.
Maar wat ga je er aan doen? Als ze camera's ophangen (die hebben ze uiteraard al) kunnen ze je ook tracken. En met personeel lukt het ook wel. En met je bonus kaart ook... en met zelfscannen. En je pinpas.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 22 juli 2024 23:16]

Precies..! Gewaarwording is de eerste stap.
En dat is met wifi best lastig, aangezien je die mini stickers op het raam over 'u wordt getrackt via WIFI' erg snel over het hoofd ziet.

Referendum van de sleepwet al getekend? :)

https://teken.sleepwet.nl/
Uiteraard. Ik denk ook niet zo zeer dat we iets tegen de algemene tracking kunnen doen, maar wel aan gespecialiseerde tracking zoals winkels, websites en bijv. vervoer. Dat komt door dat het specifiek genoeg is dat je het kan verstoren (door dat ze hele specifieke parameters nodig hebben om het tracken succesvol te maken).
Dus je bevind je in een winkel en die winkelier legt vast dat er één of ander mac adres in de buurt is, van één van die tientallen klanten, maar niet is aangemeld (wat de wifi staat "uit"). Tja, wat dan? Is dan je privacy geschonden en moet je undercover omdat nu iedereen alles van je weet?

Wanneer je je druk maakt om je privacy, kun je denk ik beter de gebruiksvoorwaarden van allerlei apps eens goed doorlezen. Daar heb je vaak een ruil van bijv. kortingscoupons voor je persoonlijke gegevens. Zoiets is legaal en werkt (voor een fastfoodketen bijv.). Ongevraagd scannen op MAC adressen, alles vastleggen en veel moeite doen er een persoonlijk profiel van te maken, is illegaal en levert volgens mij ook niets op.

Net doen alsof het gebeurt "omdat het kan" vind ik dan ook niet zo overtuigend.
Wanneer je je druk maakt om je privacy, kun je denk ik beter de gebruiksvoorwaarden van allerlei apps eens goed doorlezen

Wie heeft jou ingefluisterd dat hij dat al niet doet?
Het verschil met de gebruiksvoorwaarden van een app, is dat ik daar iets bewust download en ga gebruiken. In dit geval loop ik door de stad en koop ik niks, wil ik niks en heb ik geen interesse.. en toch wordt ik getrackt.

Dit is bijna hetzelfde als iemand die continu achter je aan loopt, niet je naam noteert, maar wel hoe je eruit ziet, waar je naar binnen gaat, en waar je lang naar kijkt.
Wanneer je je druk maakt om je privacy, kun je denk ik beter de gebruiksvoorwaarden van allerlei apps eens goed doorlezen.
Niks meer dan een aanname. Net zoiets als roepen dat mensen ook niet alles op FB moeten posten als ze ergens een opmerking maken die pro-privacy is. Echt een dooddoener eerste klas...
Ja natuurlijk: ergens de gebruiksvoorwaarden van lezen is maar een aanname... en niet iets op Facebook posten omdat.. Je raaskalt. :/
Inderdaad, dat doe ik. Ik gebruik juist onbeperkte internet om geen wifi ergens te moeten gebruiken. In dit geval geeft Apple een vals gevoel van veiligheid, want een app met toestemming kan dit omzeilen.

Korting apps? Net zoals de MacD app? Mijn privacy is belangrijker dat een kortings app met een gratis mac flurry.

Wifi voor nauwkeurige GPS? Tuurlijk. Helpt echt als je rondrijdt!

Bluetooth? Leuk als je in hoog Catherijne loopt of je zit op een terrasje en je krijgt het verzoek om te verbinden of de verbinding te accepteren.

De telefoon en alles wat erin zit is er voor mij, en niet voor een ander.
Depends .. als er (ook) geprobed wordt naar specifieke SSIDs dan ben je in potentie op basis van de combinatie van SSID's nog steeds in meer of mindere mate trackbaar. Geen idee of Apple daar nog wat in doet (default zonder verzenden SSID proben bijvb met een extra optie om ook met hidden SSIDS te connecten).

(bij het verzinnen van de standaard hebben ze er voor gekozen om accesspoints "hidden" te kunnen maken, waardoor devices vervolgens proben door verzenden SSIDs. Niemand die bij het maken had bedacht dat het belang van het verzenden van zo weinig mogelijk trackbare info van devices wel eens belangrijker zou kunnen worden dan dat van accesspoints.)
Was dat niet alleen als je locatieservices uit hebt staan èn je telefoon vergendeld hebt? Er is veel kritiek geweest op die privacy-functie van de iPhone omdat die in veel gevallen niet blijkt te werken.
niks geen random bssid gewoon je de naam van de telefoon. heb een tijdje airmon-ng draaien en daar komt de naam van mijn iphone toch regelmatig voorbij.
Is je iphone op dat moment verbonden met je wifi netwerk? Of zijn het 2 losstaande devices?
Hostname resolutie lijkt mij alleen te werken als je telefoon daadwerkelijk verbonden is met een netwerk :?
Echt zo irritant.

Ik heb een aantal spellen op mijn tablet staan voor de kids waarvoor ik wifi uit zet(te) in verbant met reclame banners. Serieus gewoon lingerie reclame gezien tijdens spelletjes voor kids. Buiten dat wil ik dat niet en niet alle spellen kun je banner free krijgen. en ja hoor is mijn dochtertje aan het spelen en schiet wifi aan komt ze naar me toe dat spelletje niet meer doet.....

Zit ze dus schoenen te shoppen op zoolando.... heel fijne wijziging Apple en bedankt.
Leuk hè, die gepersonaliseerde reclames ;)
Hahaha heerlijk. Gelukkig kijk ik geen p*** op de tablet :+

Maar het is gewoon van het zotte tegenwoordig dat er eigenlijk totaal niet geluisterd wordt naar de customer base. Ze gaan maar en ze gaan maar, en men blijft het ook nog eens gewoon kopen.

Ik zou echt nooit Apple kopen eerlijk gezegd, maar het is spul wat ik van werkgever "krijg" om mijn werk mee te doen. Tja dan ga ik geen ander device kopen van mijn eigen geld.
Dit is ook zeker de reden dat ik mijn IPhone 7 niet upgrade naar iOS 11. Ik heb WiFi op sommige momenten slechts eventjes nodig, belachelijk dat het dan aan blijft staan.
DE reden van het moment ... :|
Niet, dus ...
Je kan wifi gewoon nog steeds uitzetten in de settingsschermen, dan blijft die ook uit.
Dit gaat ALLEEN over het shortcutscherm.
Als dat een reden is om niet de update te doen, dan heb je het niet helemaal begrepen :+
Je HOEFT die namelijk niet te gebruiken, het blijft een keuze !
Apple had gewoon short press voor wifi en bluetooth standby moeten implementeren en long press voor helemaal uit (in het quick menu)

Iedereen blij en gemakkelijk voor iedereen.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 22 juli 2024 23:16]

Apple had gewoon short press voor wifi en bluetooth standby moeten implementeren en long press voor helemaal uit (in het quick menu)

Iedereen blij en gemakkelijk voor iedereen.
Die krijgen we in IOS12 :+
Niet iedereen, want de iPhone SE heeft geen 3D Touch :)
You get what you pay for.. I guess.
Daarbij, een long press kan precies dezelfde functie hebben als 3D touch.

..eerlijk gezegd had dat handiger geweest.
Wel een reden, want dat is omslachtig om dat even iets uit te zetten. Plus de onduidelijkheid voor mensen die het niet weten.
"hey Siri, turn off WiFi" Je hoeft je telefoon niet eens aan te raken :p
Waar ik laatst achter kwam, voor de mensen met 3D touch op hun toestel, je kunt hard drukken op de instellingen knop en via een quick menu meteen bij je WiFi of Bluetooth uitkomen.

Naast snel bellen met contacten, een van de weinige handigheidjes van 3D touch :+
True, maar de 'oude' manier is ook nog steeds de enige

Persoonlijk had ik het ook makkelijker gevonden, maar om dat als 'ik ga niet updaten' reden te noemen, is overdreven
Het verschil hierin is dat het eerst werkte zoals logisch was. Wifi uit is wifi uit.
Ze hebben dat nu onaangekondigd gewijzigd, zonder aantoonbare verbetering.

'makkelijker qua verbinden' las ik ergens, dat de verbetering was. Naja, m'n auto carkit pakte vanochtend nog steeds m'n iphone niet automatisch op en m'n batterij loopt nu wel sneller leeg.
"Win!" :|
Je kan het gewoon uitschakelen via settings...
En dat is in dit geval gewenst? Quick settings zijn er juist om bijvoorbeeld snel even WiFi aan of uit te zetten, het is dus een sneller alternatief voor het openen van instellingen en naar WiFi te navigeren. Apple heeft hier kennelijk een ander idee over en dan kan ik het heel goed begrijpen als gebruikers het daar niet mee eens zijn.
Ik merkte dit inderdaad laatst, als mijn vriendin de bluetooth speaker in de douche aan deed. Plots ineens mijn telefoon verbonden, terwijl ik dit (inderdaad in quick menu) uit had staan.
Anoniem: 343906 @UncleEddy8 oktober 2017 19:07
Het aantal handelingen wat je moet doen voor het uitzetten ervan is precies gelijk bij het dockje en in de instellingen. Lijkt mij dus echt een kwestie van spijkers op laag water zoeken.
Dat is alleen als je wifi uitschakeld via het quick access scherm.
Als je wifi uitschakeld via settings gaat het wel degelijk helemaal uit.
Ook als je uit vliegtuigmodus komt, zet Apple Bluetooth en Wi-Fi weer aan. Ook al stond dit uit daarvoor.
Ik vind het onhandig dat wifi en Bluetooth niet compleet uit zijn te zetten via het Quick Screen maar niet onoverkomelijk. Dan doe ik dat gewoon via de settings, hoe moeilijk kan het zijn....

EFF heeft ergens wel een punt dat het 'een potentieel veiligheid-issue' kan zijn, laten we niet vergeten dat de Broadcom-chipsets voor Wifi/Bluetooth nogal wat opschudding veroorzaakt heeft onlangs en dat Apple één van de velen is die gebruik maakt van die chips. Maar als je dan toch veiligheidsbewust bezig denkt te zijn dan vertrouw je ook niet op zogenaamde quickscreens en kijk je altijd nog even na of wifi en Bluetooth echt wel uit staan...

Het neigt weer enigszins naar het alom bekende bashing...
ik ben het totaal oneens met je. Dit heeft niets met bashing te maken. Als er nou een melding komt zodra je BT of Wifi uit zet, en die melding geeft aan dat ze niet uitgezet zijn, dan vind ik het wel okee.

Ik vind het ook al irritant dat ik GPS los uit moet zetten in instellingen en privacy. Nu ook BT en Wifi dus verborgen uitzetten. Vind het al een omslachtig OS, maar dit maakt simpele handelingen een stuk irritanter.

Ik zet dat soort dingen ook nog wel eens uit om wat batterij te sparen (alledrie), of omdat ik niet thuis ben voorlopig (wifi, BT) of juist wel thuis ben (GPS). Ik zou het fijn vinden als dat snel en makkelijk kan.

Vliegtuigmodus vind ik zelf geen geweldig alternatief omdat dat natuurlijk ook de mobiele verbinding uitschakelt. Althans, daar ging ik altijd vanuit...
Er is wel degelijk een melding. Hij geeft bijvoorbeeld bij het gebruik van de wifi toggle in het Quick Screen aan: "Niet meer verbonden met [naam wifi netwerk]". Dat is wel degelijk wat anders dan WiFi uitzetten, dan zou namelijk de melding ook anders zijn.
Inderdaad. En de knop voor het mobiele netwerk zit naast de vliegtuigmodusknop dus dat is ook geen probleem. Ook kunnen er als wifi/bt is uitgeschakeld bij de quick toggle geen nieuwe verbindingen worden gevormd.
De melding is daarmee impliciet en niet expliciet. Ik als gebruiker zou verwachten dat wanneer ik Wifi uitschakel (icoontje niet meer gekleurd) deze ook echt uit is en niet alleen de verbinding verbreekt. Als er dan een melding komt dat je niet meer verbonden bent met een specifiek netwerk dan ga ik niet denken dat dan de wifi wel aan is blijven staan.

Ik vind iOS echt steeds ongebruiksvriendelijker worden en steeds omslachtiger. Als ik bluetooth uitzet, dan in zo'n menu, dan verwacht ik dat het uitstaat... Net al zo irritant dat je niet meteen naar je wifi instellingen kunt door de wifi knop lang in te drukken op de iPhone SE. Ik moet regelmatig van wifi netwerk switchen om dingen te testen, en het is zo verschrikkelijk omslachtig op iOS. En een longpress zou moeten werken op iOS11, maar dat is nog steeds niet het geval.
Dan moet je eerst weten dat er onderscheid is, ik wist namelijk niet dat er verschil in zat tussen de instellingen en de dock. Tevens, is het in instellingen uitzetten meer clicks en dus onhandiger voor het snel uitschakelen en inschakelen. Ook is het dus een wijziging tov eerst, waarbij een grijs icoontje uit betekende en nu is het ineens disconnected.

Vanuit UX oogpunt is dit een heel slecht verhaal. Iets wat Apple altijd zo hoog in het vaandel had staan.
Ik vind het onhandig dat wifi en Bluetooth niet compleet uit zijn te zetten via het Quick Screen maar niet onoverkomelijk. Dan doe ik dat gewoon via de settings, hoe moeilijk kan het zijn....
<knip>
Maar als je dan toch veiligheidsbewust bezig denkt te zijn dan vertrouw je ook niet op zogenaamde quickscreens en kijk je altijd nog even na of wifi en Bluetooth echt wel uit staan...
Maar dat moet je wel weten. Ik krijg de indruk dat het voor veel gebruikers niet duidelijk is dat de boel niet echt wordt uitgeschakeld via het Quick Screen. Het staat vast wel in de handleiding, maar de realiteit is dat de meesten die nooit lezen.
Daarbij is het niet meer dan menselijk om lui te zijn. Als het moeilijk wordt gedaan om "het juiste" te doen, dan zullen velen het niet doen. Een goede user interface houdt daar rekening mee.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 22 juli 2024 23:16]

Het staat niet alleen in de handleiding maar ook bij de toggle zelf. Geen verbinding is heel wat anders dan uit.
Ik vind het onhandig dat wifi en Bluetooth niet compleet uit zijn te zetten via het Quick Screen maar niet onoverkomelijk. Dan doe ik dat gewoon via de settings, hoe moeilijk kan het zijn....
Het compleet uitzetten is zeker wel overkomelijk. Apple heeft dat pas in iOS 11 veranderd en er is geen één technische reden waarom dat niet anders zou kunnen.

[Reactie gewijzigd door SteveWoz op 22 juli 2024 23:16]

Neen, probleem is dat vele mensen het niet weten. Net zoals ze niet beseffen dat deze zich terug kunnen inschakelen wanneer je je naar een andere locatie begeeft en zich zeker en vast terug inschakelen om 5 uur in de ochtend (want je moest eens vergeten je Wi-Fi of BT terug aan te zetten ...).

Wanneer je een toggle hebt die lijkt aan te geven dat je deze functionaliteit uitschakeld mag je er logischerwijze ook van uitgaan dat deze effectief uitgeschakeld wordt. Indien niet moet dat imho goed worden aangegeven. Iets wat hier dus niet gebeurd.

Vergeet niet dat deze toggles jarenlang de Wi-Fi en BT wel effectief hebben uitgeschakeld en dit op zowat alle andere platformen ook nog altijd gewoon doen. Dan mag de consument er logischer wijze van uitgaan dat de werking niet echt veranderd is, vooral omdat het ook niet duidelijk wordt gemaakt.
Heeft niets te maken met bashing, heeft te maken met het feit dat we gewend zijn dat als je een radio of TV uitzet, deze ook daadwerkelijk uit gaat om zo stroom, batterij te besparen of brandschade te voorkomen. Anders is het geen uitknop (rood), maar een standby knop (geel, oranje). Dat mag dan best gecommuniceerd worden. Apple heeft prima de expertise om bijvoorbeeld bij een "langdurige" druk van >= 2 sec te laten betekenen dat de radio(s) volledig uitgaan ipv op standby (liever andersom trouwens, maar OK). Apple heeft hier niet voor gekozen hetgeen slecht is voor mensen die vechten tegen tracking of hun batterij willen sparen. Het is ook een minpunt tov concurrent Android van wie je privacy issues veel eerder verwacht (want: Google). Hopelijk wordt het snel opgelost.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 22 juli 2024 23:16]

Geen bashing, inderdaad. Graag ingaan op argumenten die iemand post ipv persoonlijke aanvallen. Dat staat je niet.
Anoniem: 642628 8 oktober 2017 18:07
Is deze optie niet een beetje verouderd ondertussen? Lijkt me niet echt meer van deze tijd om Wifi/BT nog uit te schakelen?

Verder denk ik niet dat Apple het contact met de klanten aan het kwijtraken is, ik vermoed dat dit exact de optie is die de meeste klanten willen. Tweakers moet je echt niet verwarren met de doorsnee 40-jarige 'soccer-mom' in haar SUV, die niet eens begrijpt wat het verschil is tussen Wifi en 3G...
BT gebruik ik nooit dus die switch is niet nodig. De wifi switch zet ik wel tientallen keren per dag om. Voor privacy en functionaliteit. Met iOS11 moet ik elke keer het instellingenscherm openen. Nergens voor nodig en een regressie.

Ik heb geen interesse in handoff, airdrop, Apple Watch en al die andere reut dus laat ze me dat aub ook niet opdringen.

In ieder geval de reden dat ik nog niet geupgrade heb. iOS10 doet het voorlopig nog wel even goed hier.
Ikzelf vind dit een prima iets. Ik vergeet zelf altijd mijn Bluetooth aan te zetten in de auto en nu springt hij vanzelf aan. Maar dat ze alle twee om 5 uur aan springen heb ik nog niet meegemaakt.
Maar dat ze alle twee om 5 uur aan springen heb ik nog niet meegemaakt.
Toch doen ze dat. Klokslag 5AM gaan je WiFi en Bluetooth weer verbinden met hun netwerken als die binnen bereik zijn.
Disconnect maar eens dus via control center menu voor je gaat slapen ofzo, de volgende ochtend ben je dan weer verbonden als je na 5 uur wakker wordt.
Hier wel, irriteer me er mateloos aan, dan helaas maar via Siri doen, maar dan alleen WiFi, Bluetooth staat bij mij helemaal uit

[Reactie gewijzigd door Enterprise1701 op 22 juli 2024 23:16]

Ik vind het ook irritant.
Ik zet ergens waar ik ben WiFi uit om er dan later achter te komen dat hij ineens weer aanstaat.
Gewoon UIT is UIT en niet voor de helft uit.
Geld ook voor Bluetooth.
Het is dan ook geen uitschakelaar, wanneer je er op tikt geeft iOS aan dat de verbinding verbroken is. Maw. hij verbreekt de verbindingen, hij schakelt het niet uit.
En toch een geheel andere functionaliteit dan het altijd was...

Daarbij zijn vrijwel alle mensen die die knoppen gebruiken zich juist zeer bewust van de actie die ze doen: aan of uit schakelen wifi/bluetooth.
"Vrijwel alle"? Ik denk dat 0,00000001% van iedereen daarom op dat knopje drukte. Ik vind het bv al erg fijn dat bv mijn Apple Watch blijft werken wanneer ik BT disconnect.

Je kan niet claimen voor iedereen te spreken zolang je niet iedereen bevraagt hebt. Ik ben blij met de implementatie ala iOS 11 en vind het een verbetering.

[Reactie gewijzigd door 90710 op 22 juli 2024 23:16]

Ik denk dat 0,00000001% van iedereen daarom op dat knopje drukte.
Je kan niet claimen voor iedereen te spreken zolang je niet iedereen bevraagt hebt.
8)7
Anoniem: 343906 @Rinzwind8 oktober 2017 19:24
Onjuist. De functionaliteit in de setting is precies zoals die altijd al was. Het dockje is nieuw. En de functionaliteit daarin ook nieuw. Blijkbaar zijn er hele volksstammen die de functionaliteit van het dockje en de settings maar moeilijk van elkaar kunnen onderscheiden.
Doe het dan gewoon via settings. Voor het merendeel van de gebruikers is dit juist wat ze willen. Geen verbinding, wel alle voordelen van bewust zijn van de netwerken om de iPhone. Batterijduur en privacy zijn gedekt met randomization en moderne chips.
Ze hadden het echter makkelijk (en intuïtief) kunnen implementeren m.b.v. force touch (zoals eerder hier gesuggereerd). Hopelijk doen ze dat alsnog, want ik vind het ook vaker wel fijn om even wifi helemaal uit te zetten (al kan ik me ook voorstellen dat deze functie ook handig kan zijn).
Anoniem: 857639 @Denni8 oktober 2017 16:45
Vergeet niet dat niet iedereen force touch heeft...
In de Control Centre kan je een long press gebruiken ipv force touch als je apparaat die niet ondersteunt.
Bij Android is het al een paar jaar dat wifi en bluetooth gewoon aan blijven staan, alleen dan verbinden ze nergens mee. Dit kan je gelukkig wel uitzetten in de instellingen. Kost overigens nauwelijks batterij, dus dat is het probleem niet.
Wat zou kunnen gebeuren is dat er nog wel gescand wordt naar welke wifipunten er in de omgeving zijn om daarmee een soort van tracking te realiseren.
Ik ben nu een tijdje allergisch voor zaken die privacy schenden en je ziet steeds meer. Toevallig vandaag weer een pareltje gevonden: zet je de machtigingen van Play services van Android uit, dan begint Gmail foutmeldingen te geven, totdat je Google Play services toegang geeft tot Agenda, Contacten, SMS en Telefoon ...
Daar heeft mijn eigen Android telefoon ook last van. Daar heb ik een andere e-mailapp waarbij ik mijn Google-account kan gebruiken, zonder dat de Play services daar machtigingen voor nodig heeft.

Het probleem is gewoon dat de intenties van de grote spelers (Google, Facebook, Microsoft, Apple) of verkeerd zijn of twijfelachtig, waarbij je jezelf dus wel moet beschermen en dit soort zaken aan het licht komen.

Privé gebruik ik Sailfish, van Jolla, waarbij ik geen last heb van privacyschending (maar juist bescherming), geen last van reclame, wel ondersteuning voor Android-apps en geen gedoe met het weglaten van bepaalde features. ;)
Toevallig vandaag weer een pareltje gevonden: zet je de machtigingen van Play services van Android uit, dan begint Gmail foutmeldingen te geven, totdat je Google Play services toegang geeft tot Agenda, Contacten, SMS en Telefoon ...
Daar zoek ik ook nog een omweg voor. Misschien anders toch mijn toestel maar eens gaan rooten.

Ik zie niet in waarom de Play Store toegang moet hebbben tot mijn contacten e.d. Wat moet het daar in godsnaam mee. Ik had de Playstore gelimiteerd, tot je inderdaad links en rechts overal tegen gezeik aanloopt.

Android doet alsof je "keuze" hebt, maar dat heb je echt totaal niet. Zonder Playstore kun je weinig en de playstore heeft op 1 of andere magische manier toegang tot AL JE DATA nodig.
Zonder Playstore kun je weinig en de playstore heeft op 1 of andere magische manier toegang tot AL JE DATA nodig.
Dat, plus het feit dat Google 70% winst maakt op Android, laat blijken dat Google weinig beter lijkt te zijn dan Faceboook, Microsoft of Apple.
Gister na die post een poging gedaan me moto 5g plus te rooten. Krijg ik het kreng verdorie niet in een andere modus dan " charging" zodra ik het aansluit op me PC. Alsof die het aanvoelt en het wilt voorkomen. Kan ook nergens vinden dit te wijzigen. In de dev options wel " Select USB configuration" wat netjes op MTP staat.

Ruk Android. Echt jammer dat WP/WM niets geworden is.
Volgens mij typ je in het verkeerde vak. En misbruik je "me" ;)
Zelf gebruik ik graag de vliegtuigstand. Blij dat die nog doet wat die moet doen.
Zelf gebruik ik graag de vliegtuigstand. Blij dat die nog doet wat die moet doen.
Maar dan is ook de bel functie uitgeschakeld.

Ik wil wifi en bluetooth uit kunnen schakelen, maar wel bellen of gebeld kunnen worden.
Gelukkig kan dit wel op mijn Windowsphone, zoals Six9 aangeeft.
Je kan nog steeds probleemloos WiFi en BT uitschakelen..........
Ja met moeite blijkbaar en daarna schakelt Apple het om 05:00 uur toch weer ongevraagd in.

W10 is 1 veeg naar beneden op het begin scherm en daarna klik ik op wifi of bt en schakel ik het uit.
Je kan daar dan ook instellen voor hoe lang of waarneer het weer aan moet.
Is dus makkelijker en daar ging de hele discussie ook om.
W10 is 1 veeg naar beneden op het begin scherm en daarna klik ik op wifi of bt en schakel ik het uit.
Veeg omhoog.
Eens, het is niet wat je als gebruiker verwacht en het zou zeker beter gecommuniceerd moeten worden door Apple.

Aan de andere kant: meestal zet ik m'n wifi alleen uit als m'n ontvangst op dat punt slecht is (in mijn geval: in bad ;) ). Dat hij daarna weer automatisch aanspringt, vind ik heerlijk. Ook dat m'n Apple watch gewoon verbonden blijft als ik even geen bluetooth in m'n auto wil: perfect. Zeker het wifi-gedeelte is voor veel mensen een uitkomst, hoe vaak vergeet men om hem later weer aan te zetten en worden ze daardoor geconfronteerd door hoge data-kosten?

Ja, je kunt het bovenin je scherm zien, maar (n=1) ik let daar echt nooit op. Het is me ook geregeld voorgekomen dat ik inderdaad data aan het verbruiken was. Gelukkig heb ik nu een T-Mobile ongelimiteerd abonnement, maar vroeger was dat zeker erg onhandig. Mijn eigen fout, dat zeker, maar toch onhandig.
Aan de andere kant: meestal zet ik m'n wifi alleen uit als m'n ontvangst op dat punt slecht is (in mijn geval: in bad ;) ).
Signaal dus iets aanpassen, heb je ook in bad bereik. :P
Maar het probleem met iOS 11 is voornamelijk dat hij zichzelf ook inschakelt als je binnen bereik komt van een ander AP met dezelfde SSID. Dus stel ik ben op locatie X met WiFi netwerk "Het WiFi Netwerkje" (:+), en ik zet WiFi uit omdat ik daar op dat moment niet op wil om wat voor reden dan ook en ik loop even een andere kamer in en weer terug: dan verbindt WiFi doodleuk weer met dat netwerk.
Je kan automatisch verbinding met dat netwerk uitzetten, maar dat is nog omslachtiger dan via instellingen heel WiFi uitknallen. :X
Zeker het wifi-gedeelte is voor veel mensen een uitkomst, hoe vaak vergeet men om hem later weer aan te zetten en worden ze daardoor geconfronteerd door hoge data-kosten?
Het lijkt me dat je zeer datahongerige apps sowieso niet de toestemming geeft om data te verbruiken op 4G? Lijkt me wel zo slim. Anders als je helemaal niet in WiFi bereik zit dan vreet zo'n app ook een vermogen aan dataverkeer en heb je hetzelfde probleem.
Ik denk meer dat ze kritiek hebben op de manier waarop er gewerkt wordt en de verkeerde veronderstelling die de consument nu krijgt !

Je denkt de deur op slot te doen , maar hij is niet op slot gedraaid, iedereen kan er in. Dus ook kwaadwillende mensen of programma's

Je bent gemakkelijker te volgen via je unieke ID die elke telefoon heeft...

Je denkt energie te besparen maar ondertussen wordt die nog wel gebruikt.

Kortom het is misleidend , er worden verwachtingen geschept die niet waar zijn en het is potentieel gevaarlijk en een inbreuk op je privacy.

Ik denk dat Apple hierin duidelijk moet communiceren naar zijn klanten (normale gebruikers ) en een duidelijkere directe manier moet creëren zodat de functie ook echt uit is.

Ik snap denk ik wel waarom ze dit zo doen omdat zo er altijd een verbinding is met apple watch , maar je zou dit ook anders kunnen implementeren, bv om de 10 minuten aan doen of een update geven , of er bewust voor te kiezen dat je altijd verbonden bent of niet .. Geef mensen duidelijkheid en ze accepteren iets (of niet ) maar laat mensen niet in het ongewisse
Ik denk meer dat ze kritiek hebben op de manier waarop er gewerkt wordt en de verkeerde veronderstelling die de consument nu krijgt !

Ik denk dat hun eigen analytics hun genoeg vertellen om een beslissing te maken. Ze hebben best veel oudere gebruikers en veel mensen snappen er toch al helemaal niets van.

Ik zie meestal Bluetooth uitstaan bij mensen. Ze hebben ook geen idee wat het is maar krijgen nooit hun autoradio gekoppeld.

Hun locatie voorziening is altijd langzaam of inaccuraat ondanks dat ze een pop-up krijgen dat WiFi aan moet staan.

Hand-Off met hun mac hebben ze nog nooit gezien.

Apple heeft altijd al een instelling dat het liever voor jou bepaald hoe het zou moeten werken (just works principe). Persoonlijk zie ik dat ook liever zodat ik niet zoveel van die domme vragen krijg. 😊

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.