Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Facebook introduceert eigen marktplaats voor verhandelen spullen in Benelux

Door , 194 reacties

Facebook heeft bekendgemaakt Marketplace, een dienst voor het kopen en verkopen van tweedehands spullen, te gaan introduceren in onder meer Nederland en België. De dienst was sinds oktober 2016 al beschikbaar in de VS, maar komt nu ook uit in 17 Europese landen.

Het nieuwe verkoopplatform is toegankelijk via een nieuw icoon aan de onderkant van het scherm in de Facebook-app. Marketplace toont dan foto's van mensen bij de gebruiker in de buurt die spullen te koop hebben aangeboden. Daarnaast kan er gezocht worden op specifieke producten, waarbij filters kunnen worden ingesteld voor de locatie, categorie en prijs. Ook kan er gebladerd worden binnen bepaalde categorieën van producten.

Zodra een Facebook-gebruiker een interessant product heeft gevonden, kan op de foto van het product worden gedrukt om meer details in te zien zoals de gegevens van de verkoper, de locatie en een productbeschrijving. Contact opnemen gaat door het sturen van een direct bericht via Facebook Messenger.

Marketplace komt geleidelijk aan beschikbaar op de Facebook-app voor Android en iPhone. Een aantal maanden na de introductie van Marketplace op de mobiele Facebook-app in de VS, kwam het verkoopplatform daar ook beschikbaar op de desktop; wanneer dat het geval is in de Benelux, is niet duidelijk. De dienst is gratis te gebruiken.

Joris Jansen

Nieuwsredacteur

14 augustus 2017 21:15

194 reacties

Linkedin Google+

Reacties (194)

Wijzig sortering
Marktplaats is verziekt door alle zakelijke aanbieders, dus ik geef dit nog wel kans van slagen. Hopelijk blijft Facebook dan bij het tonen van particuliere aanbiedingen.
Ik gebruik deze extensie: Marktplaats zonder topadvertenties
https://chrome.google.com...gaoakphligfonjmaodh?hl=nl
Marktplaats is dan weer redelijk bruikbaar.

@dfader Bedankt voor het ontwikkelen! _/-\o_ Super extensie dus maak er graag reclame voor!

[Reactie gewijzigd door chrisborst op 15 augustus 2017 09:02]

...en er wordt nog steeds aan gewerkt :) de preview mogelijkheid wordt binnenkort verder uitgebreid, maar ik heb helaas niet zo heel veel tijd, dus nog even geduld! Wel leuk dat er al zoveel mensen zijn die ik er een plezier mee heb gedaan!
Gelijk geïnstalleerd! Preview zag ik zo niet, maar het ontbreken van de 'spam' is heerlijk!
Een website-specifieke adblocker filter :)
Hi, de preview-link zie je bij de resultaten (als je gezocht hebt) onderaan het list item van elk resultaat.
Plannen om er een Edge extensie van te maken? Die zijn praktisch hetzelfde (op de manifest na) als chrome extensies. Ik zou het in ieder geval zeer waarderen!
Daar wilde ik wel nog naar gaan kijken! Hopelijk heb ik binnenkort wat tijd ;)
Hoe kon het ook anders, het moest wel een tweaker zijn die zo'n extensie heeft gemaakt!! Super bedankt! _/-\o_
Kudos! Helemaal blij mee :) de preview is zeker een mooi feature
Echt een held! _/-\o_
Thanks, dit is serieus 1 van de handigste extensies die ik in tijden heb gebruikt!
Top. Gelijk geinstalleerd.
Nu nog een voor Firefox en je kunt om donaties gaan vragen voor je nuttige werk.
Dank, hierdoor is MP een stuk bruikbaarder geworden!
_/-\o_
Super goed!
Bedankt!!!
Nog niet geprobeerd, maar geweldig, al gebruik ik meestal firefox. Met zo'n extentie is er een reden om een uitzondering te maken.
Is er toevallig ook nog een extensie voor de verdwaalde Firefox gebruiker?
Iemand suggesties?
Deze blokt dan wel geen advertenties, maar hiermee kan je op Marktplaats zoeken in niet Nederlandse versies van Firefox middels de searchbar: https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/marktplaats/
Yup. Maar die was al voor mijn post door chrisborst gepost... ;)
Ik kan dit beamen, gebruik het al maanden. Zonder deze extensie is Marktplaats amper bruikbaar 8)7
Als iedereen deze extensie gaat gebruiken kan je Marktplaats binnenkort ook niet meer te gebruiken....
Het is niet alsof marktplaats een geweldig concept heeft ofzo enige wat ze momenteel hebben zijn veel gebruikers en verkopers.

Nu Facebook dit kan overnemen hebben we marktplaats in principe niet per see meer nodig en is er in ieder geval concurrentie.

Daarnaast je moet toch toegeven dat Marktplaats zijn eigen site verziekt heeft met het veel te dure adverteren van auto's , onnodig veel advertenties en het moeilijk kunnen navigeren doordat betaalde verkopen overal tussendoor staan
Boeiend, komt wel weer een alternatief dan.
Als ik naar de prijzen kijkt die Marktplaats hanteert voor bijv auto (werkelijk belachelijk) kan het ook zonder reclame...
Redelijk? Het is echt een wereld van verschil zeg, hartelijk dank voor het delen!!!
Goh, nooit gedacht dat het zo eenvoudig kon zijn! Dank voor de tip
Die kende ik nog niet. Ik heb hem direct geïnstalleerd :)
Als je een vrouw was, zou ik je kussen!

Ik irriteer me mateloos aan de zakelijke aanbieders, en dan met name aan de vele notk advertenties. Als ze nou echt wat te veilen hadden dan was het nog tot daar aan toe.
Precies mijn idee... hoop dat t goed uitpakt inderdaad. Heb flink wat handel gehad via Marktplaats als particulier zijnde maar het is eindeloos scrollen tot je bij "gewone" advertenties bent tegenwoordig.
Heb het probleem met al die advertenties op Marktplaats onlangs opgelost dmv van de plugin Stylish (Beschikbaar voor oa Chrome en Firefox). Met Stylish kan een aangegepaste css toegepast worden om de opmaak van een website aan te passen.

Link voor een aangepaste marktplaats css. Tevens zijn er themes om Tweakers.net bijvoorbeeld te voorzien van Material Design :P
Meestal zoek ik via mn iPhone.... 😶 Maar ik zal t onthouden!
Gelukkig is hier een oplossing voor in de vorm van een browser extensie:

https://chrome.google.com...advertenties en bedrijven
Ik filter altijd op gebruikt en zo goed als nieuw, dat haalt elke advertentie eruit
Gericht zoeken doe ik via veilingkijker. Rondstruinen is er inderdaad niet meer bij op Marktplaats.
Met de juiste sorteer- en selectieopties, een kleine zoekstraal, en een hele hoop negatieve zoektermen, is het nog... een beetje te doen. En voor specifieke spullen veilingkijker inderdaad. Ook irritant is dat ze nogal achter de muziek aanrennen met "vertabletisatie" wat betekent dat ik mijn browser mag blijven upgraden want voortdurend is er weer eens iets creatief kapotgemaakt. Heel irritant.

Maar facebook is geen verbetering. Het is me nog nooit gelukt daar een account aan te maken, en het is sowieso een "walled garden" waar ik me helemaal niet thuisvoel, en nog minder weet rond te navigeren. En dat is dan nog voordat we gaan nadenken over de privacyproblemen. Zo beperk je dus vrij grondig je publiek. Nouja, zo hou je wel de spullen binnen je "vrienden"kring.
Dat "privacyprobleem" daar heb je ook last van als je geen facebook account hebt en geen facebook gebruikt. Door facebook knoppen/widgets op andere sites wordt je alsnog gevolgt en geprofiled. Hetzelfde is van toepassing op Google en veel andere grote IT bedrijven die zich bezighouden met marketing en het verzamelen van profielen.
@Sharkoon word weg gemod maar vind wel dat hij gelijk heeft.
Als je niet naar privacy kijkt en toch geen account weet aan te maken op een site met 2 miljard gebruikers moet je geen computer gebruiken.
Er staat "dat is dan nog vóórdat we gaan nadenken over de privacyproblemen", als in, die komen ook nog. Dat is niet hetzelfde als "ik kijk niet naar privacy".

Maargoed, ik kan hier en op marktplaats zo even een account uit de mouw schudden onder willekeurig welke naam, en hoef daar verder niets bij op te geven. Maar op facebook, nou, dan krijg je toch een waslijst aan verplichte vragen over je heen, en eisen als moet een mobiel nummer hebben om te verifiëren, en vele nummers accepteren ze daarbij niet. Begint al met dat zij even gaan beslissen wat voor mij een acceptabele naam is of niet, terwijl ze eisen dat het "mijn echte naam is". Wat als facebook het met mijn ouders oneens blijkt? Dan verlies ik het spelletje, en heb daarmee geen toegang tot de markt.

Dat is heel raar. Kun je mij voor uitlachen ook al maak ik die regels niet, kun je naar "2 miljard gebruikers" wijzen (hoeveel fakes?), maar dat verandert niets aan dat facebook ontzettend veel eisen stelt die passen bij... wat zij zich voorstellen als "een sociaal netwerk" (en echt niet alle sociale netwerken werken zoals zij!), maar die veelal volstrekt irrelevant zijn als je gewoon wat spullen kwijt wil, of in de markt bent voor overnemen.

Stel je voor, je gaat naar de markt, op de fiets, even wat inkopen doen. Word je tegengehouden en moet je eerst "een account aanmaken", een scan van je paspoort achterlaten, terug naar huis om een verificatietelefoontje af te wachten, een stapel formulieren invullen en weer terugbrengen, en pas na goedkeuring mag je dan de markt op voor groente, kaas, en een haring. "Ja als je niet door de ballotage en de papiermolen van de markt heen komt ben je niet geschikt om in dit land te leven." Pardon?

facebook is echt niet het hele internet, of het hele 'web, of een basisbehoefte (al vinden ze zelf van wel, zie "internet.org"), laat staan dat ze normgevend zijn in computergebruik. Voor mij in ieder geval niet. Mischien dat ze voor jou wel die maatstaf zijn?
Totale onzin. Je hebt niet meer nodig dan een email-adres om je te registreren, en bijna alle vragen kun je overslaan.

Facebook zal het pas over een eventuele nepnaam hebben op het moment dat ze klachten krijgen erover. En zodra je kunt bewijzen dat het je echte naam is, dan zul je niks meer van Facebook horen.

[Reactie gewijzigd door Sjoan op 15 augustus 2017 07:25]

Geweldig hoe off topic het gaat. Maar een account aanmaken is onmogelijk als je niet akkoord gaat met de voorwaarden.
Facebook zal het pas over een eventuele nepnaam hebben op het moment dat ze klachten krijgen erover.
Dat is niet waar. Het formulier kan zelf al zeggen "dit is geen echte naam".

Toen ik het laatst probeerde gebeurde dat namelijk, en met een gewijzigde naam vroegen ze nog steeds om "verificatie" per telefoon, dus meer dan een emailadres.

Het kan natuurlijk zijn dat ze dat alleen maar doen als het formulier eerst over de naam gesteggeld heeft, maar dat benadrukt het probleem van ongelijke toegang alleen maar. En dat is nou net, samen met hun enorme markpositie op "social", dat tot gevolg gaat hebben dat als je niet "social" met de facebookmuziek meeloopt en facebook hun marktplaats aanslaat je wel eens effectief van de tweedehands markt kan worden uitgesloten.
Je zegt het al hoeveel fakes... en hoezo heb jij er zoveel moeite mee dan? Maar goed ik zal wel een genie zijn maar ik heel simpel zonder gedoe een Facebook account aan gemaakt en een neppe.
Sorteren van prijs hoog naar laag. Ben je al die '¤0,01' advertenties gelijk kwijt. En alle advertenties van oplichters en mensen die hun iPhone verkopen zonder barstje maar stiekem toch mét barstje. Enzovoort. Top-down benadering werkt tot nu toe goed bij mij.
Mijn Marktplaats ervaring ligt anders:

Marktplaats is verziekt door alle mensen die niet komen opdagen na het maken van een afspraak, of eerst interesse tonen en daarna hoor je niks van ze, of ze bieden en je gaat akkoord en je hoort weer niks van ze, zo kan ik door blijven gaan. Daarnaast is het uitkijken voor oplichters, want het barst ervan op Marktplaats.

Over Facebook tja... Ik vind het geen fijne gedachte dat Google alles bijhoud wat ik daar ga kopen (dat gaat sowieso gebeuren natuurlijk).

Voor mij is Tweakers V&A nog steeds beter dan de rest, vooral het beoordelen van mensen geeft zo'n gigantisch pluspunt.

[Reactie gewijzigd door jetspiking op 14 augustus 2017 21:59]

Het grootste probleem van Marktplaats is de vertokkierisering ervan. Onlangs weer eens wat geplaatst en driekwart van de reacties zijn; 'ik komm hallen nu', 'bewaar, heb gld volgeemde wek', krijg een nare tweede reactie wanneer je niet binnen een half uur antwoord of uiteraard wanneer je niet akkoord gaat met het 'bot', dan krijg je enkele ziektes naar je toe geslingerd. De eerste twee zijn van reacties op mijn laatste advertenties. Veel van dit soort onrendabelen benaderen marktplaats als een 'klant is koning' principe, alsof jij ze iets verschuldigd bent. Mijn vader had vorige week nog een verhaal, verkocht de motor en frame van een sta-op stoel van mijn onlangs overleden grootmoeder. Opkopers waren er als vliegen zo snel bij en kreeg achterlijke reacties via telefoon wanneer hij niet akkoord ging met het bod. In de trant van 'geldwolf over het lijk van..'. Het is diep triest.

Andersom negeer ik kale advertenties die alsnog vol staan met spelfouten, evenals de 'topaanbiedingen' en winkel advertenties. Ook helpt het om te kijken of ze meerdere (en wat voor) artikelen te koop hebben staan. Ook hier kom je horken tegen, maar je filtert de idioten wel wat sneller uit.

Maar eerlijk gezegd heeft het denk ik meer te maken met de status van de samenleving dan met Marktplaats. Ook hier op Tweakers heb ik een aantal nare ervaringen. Niet zozeer kwa oplichting, maar wel kwa communicatie. Botte reacties of te worden uitgelachen na het niet akkoord gaan met een bod. Of even iemand op de hoogte stellen dat hij/zij akkoord gegaan is met een ander is er ook niet vaak bij, dan blijft het gewoon stil. Deze reacties zie je net zo goed bij 5 sterren waarderingen.

En ik denk ook niet dat Facebook dat gaat veranderen. Facebook is juist bij uitstek een verzameling van nare mensen, het niveau is er wellicht nog lager dan op Marktplaats. Tevens is het als verkoper nogal riskant om je inboedel te koppelen aan je persoonsgegevens, iedereen kijkt mee. Ik blijf liever zo lang mogelijk anoniem tot ik de andere partij goed genoeg vertrouw om mee in zee te gaan. Facebook zorgt er alleen maar voor dat de bekende dreigreacties daadwerkelijk bedreigend worden.

Het wordt vooral tijd dat men zich een beetje fatsoenlijk gaat gedragen.
Reden genoeg om geen telefoon nummer in je account te vermelden..

Ik zou zeggen ze reageren maar lekker via de mail, en anders dan maar niet.
Opkopers waren er als vliegen zo snel bij en kreeg achterlijke reacties via telefoon wanneer hij niet akkoord ging met het bod.

(...)

Tevens is het als verkoper nogal riskant om je inboedel te koppelen aan je persoonsgegevens, iedereen kijkt mee. Ik blijf liever zo lang mogelijk anoniem tot ik de andere partij goed genoeg vertrouw om mee in zee te gaan.
Je weet dat je op Marktplaats geen telefoonnummer hoeft te gebruiken? Dat is namelijk ook een persoonsgegeven. Marktplaats heeft niet voor niets een chatinterface.

En als je toch een nummer geeft, gebruik een prepaid nummer waar je zo vanaf kan komen. Zorg goed voor je tokkiefilter, (ver)koop niets dat te mooi is om waar te zijn, en Marktplaats is zo slecht nog niet.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 16 augustus 2017 06:30]

Mijn vader is in de 60 en verre van marktplaats expert. Hij heeft een les geleerd.
Heel herkenbaar. Ik maak me er niet te druk om, er zit altijd wel iemand bij die wel echt wil en de rest negeer ik. Kan me voorstellen dat niet iedereen die zooi kan negeren.
Laatst sinds lange tijd weer eens Marktplaats gebruikt, om een tweedehands lens voor mijn camera te kopen. Toch een aankoop van een paar honderd euro, dus was wat huiverig, maar een net opgestelde advertentie en beleefde, zakelijke communicatie via de mail gaven me vertrouwen. Terecht ook, zo bleek achteraf. De verkoper was ook blij met de gang van zaken, want hij "maakte het ook weleens anders mee op Marktplaats", net als jij dus.

Voor mij zijn de tijd, moeite en -niet te vergeten- de persoonlijke touch die er in de advertentie worden gestopt een #1 maatstaf. Phishing en soortgelijke online criminaliteit staat en valt ook met de kwaliteit van de tekst en afbeeldingen, maar toch falen oplichters heel vaak heel hard als het daar op aankomt. Sommige authentieke details zijn gewoon lastig te faken.

[Reactie gewijzigd door Randfiguur op 15 augustus 2017 18:29]

Mijn ervaring met marktplaats dat hoe de handel verloopt nogal afhankelijk is van de artikelen die je aanbiedt. Vanwege mijn HiFi hobby heb ik regelmatig het e.e.a. via marktplaats gekocht en verkocht, en mits je uit de home-cinema hoek blijkt krijg je vrijwel alleen met liefhebbers te maken. Ik heb het hier wel over de wat betere HiFi, en kenners die langskomen.

Wanneer je een willekeurige Blu-Ray speler van de hand doet krijg je vervolgens een ander soort publiek. Een Sony BluRay speler trekt doorgaans niet de kenner van dergelijke hardware af, maar de met alle respect minder vermogende huisvader / huismoeder die niet al te veel te besteden hebben, waardoor de kans op een encounter met een 'tokkie' ook al een stuk groter is.

Wat betreft oplichters... Boven een bepaald bedrag wil ik toch wel een ritje maken.
Zelfde ervaring hier. Ik verhandel voornamelijk computeronderdelen en toebehoren. Meestal heb ik te maken met leeftijdsgenoten (studenten) of net wat oudere hobbyisten. Mijn ervaringen met marktplaats zijn al met al behoorlijk positief. Uiteindelijk moet je toch zelf de goede producten (en mensen) eruit pikken.
Voor jou en mij is V&A interessant maar je kunt hier enkel terecht voor hardware producten.
Bovendien ken ik een hoop mensen die zich hebben aangesloten bij groepen waar mensen tweede hands spullen aanbieden, vaak kleding en kinder speelgoed etc
Niet overnagedacht inderdaad, je hebt gelijk. Spowieso kunnen alternatieven nooit kwaad.
Tweakers is niet alleen maar hardware...

https://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/124

Vraag & Aanbod overig is uitermate geschikt voor vanalles en nogwat wat niet met hardewaren heeft te Maken.
Gesprekken gewoon opnemen, als de deal gemaakt is dit een mondelijke verkoopsovereenkomst, hij/zij komt er *wettelijk* niet meer onderuit.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 15 augustus 2017 18:48]

Alleen moet je wel van tevoren aangeven dat het gesprek wordt opgenomen. Anders mag het niet ;)

I stand corrected. In meerdere bronnen gelezen dat het wel mag.

[Reactie gewijzigd door PdeBie op 15 augustus 2017 08:34]

Je mag een gesprek waar je direct zelf aan deelneemt altijd (zonder toestemming) opnemen, netjes is anders.
Heb even meerdere (recht)-sites er op nageslagen en het mag inderdaad. U heeft gelijk :)
Mijn ervaring met marktplaats is anders. Enkele keren een auto/bedrijfsbus erop gezet. Was niet moeders mooiste dus vroeg er een schappelijke prijs voor. De telefoon stond rood gloeiend en ik werd bedreigd, uitgescholden en ik zou opgezocht worden etc. Dit omdat ik de auto toegezegd had aan iemand anders en nog niet de tijd had gehad om de advertentie offline te zetten. Laten we het maar niet over de soort mensen hebben want dan zal het weer een aparte discussie worden maar aan de tongval te horen was het allemaal van één bepaalde afkomst. Nooit meer marktplaats en vooral nooit meer auto's
De mensen die op marktplaats zitten zijn asociaal en houden totaal geen rekening met de medemens op hun heen. Aantal keren dan mensen bij opgelicht geprobeerd te hebben (verstuur maar naar Nigeria etc, terwijl zijn broer in Belgie woonde, dan met PayPal betalen), eveneens personen die onredelijk laag gaan bieden, Marktplaats is gewoon complete nonsens om spullen te verkopen. Kopen heb ik echter nooit last van.
... Over Facebook tja... Ik vind het geen fijne gedachte dat Google alles bijhoud wat ik daar ga kopen (dat gaat sowieso gebeuren natuurlijk)....
Facebook is niet van Google. Maar ik begrijp je punt en dat lijkt mij ook geen goed idee. Facebook weet al teveel van iedereen.
Ah, dacht dat Facebook destijds door Google overgenomen was.
Je hebt helemaal gelijk. MP is heel handig als je iets gaat kopen. Veel aanbod en vaak voor een leuke prijs te krijgen. Als verkoper is het verschrikkelijk.
Helemaal mee eens, ik verkoop momenteel mijn Tom Tom bandit en zijn serieus al 4 mensen niet op komen dagen of reageren niet meer.
Het is gewoon ongekend tegenwoordig.

Mooi dat Facebook dit nu in het leven gaat roepen want al die Facebook verkoop groepen wordt je ook helemaal Koekkoek van als je wat wilt verkopen.


(p.s) ik verkoop hem ook via Tweakers
https://tweakers.net/aanb...dit-premium-pack-wit.html
Facebook is helaas een van de partijen waar ik heb minste vertrouwen in heb dat ze het niet vol gaan gooien met advertenties, en zo gaan ze echt wel de optie bieden om jezelf naar boven te kopen in een methode niet minder erg als dat Marktplaats doet. En helaas hebben zakelijke aanbieders het meeste geld over voor dergelijke advertenties.

Wellicht in het begin doen ze dat niet, zodat ze mensen gebonden krijgen aan hun platform, en langzaamaan verhogen ze de hoeveelheid advertenties.

Voor nu ben ik het meest tevreden met een simpele app: Letgo. Vooralsnog weinig/geen advertenties en een andere manier van zoeken die mij meer aanspreekt.

[Reactie gewijzigd door Topener op 14 augustus 2017 21:33]

Zakelijke ads gaan er zeker bij komen, maar één van de dingen die ook superwaardevol is voor Facebook is de data wie wat aan wie verkoopt etc.

Zo leren ze je nog beter kennen en kunnen ze nog beter ads targeten en zo hun platform waardevoller maken voor adverteerders, zelfs als ze niets extra gaan verdienen aan de marktplaats zelf.

Daarnaast heb je zo nóg een extra reden om Facebook te gebruiken waardoor je vaker in de app zit en vaker ads ziet en dus geld verdient voor ze. Reken er maar op dat engagement omhoog brengen één van hun hoogste doelen is.
"Facebook weet wie er verkoopt"
Ja qua big data dus wel... maar ik heb er 0 vertrouwen in dat ze oplichters zullen bannen.
Support vanuit FB is vaak 0 komma niks.
Eens. Lekker data harvesten zijn ze goed in maar misstanden op hun eigen platform aanpakken doen ze maar tot op zekere hoogte.
Ik heb tot nu toe weinig lol aan letgo beleefd. Erg buggy app ( Android) en weinig serieus aanbod en vraag.
Ah ik heb slechts ervaring met de iPhone app en die werkt wel goed. Bovendien al wel dingen gekocht & verkocht via de app. Maar ik ben dan ook niet iemand die vaak iets zoekt dus het blijft voor mij bij "browsen".
Ik filter altijd op gebruikt en zo goed als nieuw. Dat haalt eigenlijk altijd de meeste zakelijke zooi wel weg.
Ik snap nog steeds niet dat 2ehands.nl en Speurders meer traffic hebben. Daar zijn alle soorten advertenties die je kunt plaatsen gratis. En ik heb de indruk dat het bij die sites meer customer 2 customer is, terwijl er op marktplaats meer (louche) handelaren actief zijn.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 15 augustus 2017 10:11]

Marktplaats is verziekt door alle zakelijke aanbieders, dus ik geef dit nog wel kans van slagen. Hopelijk blijft Facebook dan bij het tonen van particuliere aanbiedingen.
Zoals altijd zijn hier browserextensies voor te vinden die de zakelijke aanbiedingen netjes verbergen. Jammer dat het moet.
Jammer dat het moet.
Wat voor businessmodel zou jij dan voorstellen zodat Marktplaats kan blijven draaien? Particulieren laten betalen voor advertenties?
Laat marktplaats dat lekker zelf bedenken.
Of ze kunnen wachten tot marktplaats de nieuwe hyves wordt.
Iig geval niet op zo een manier.
Het zit links rechts boven onder en tussen de particuliere aanbiedingen.
Ze kunnen dat toch wel verminderen?
Het was een rustige simpele site. Dat was de kracht.
Nu zie ik alleen schreeuwende advertenties.
Een simpel vinkje 'verberg zakelijke aanbiedingen' zou voor eindgebruikers wel prettig zijn. Helaas snijdt MP zichzelf daarmee gigantisch in de voet, want zakelijke aanbieders zullen hiermee MP snel verlaten.
Ja maar de gemiddelde marktplaats bezoeker zal waarschijnlijk geen greasemonkey oid gebruiken (laat staan zelf de scripts toevoegen). Facebook zou wel eens een goed alternatief kunnen zijn. Wellicht ook minder fraude gevoelig.
Facebook is nu ook al aardig verziekt door zakelijke aanbieders, scroll maar eens door je timeline en tel alle zakelijke aanbiedingen maar eens.
Precies wat je zegt: ik bekijk m'n timeline nog maar nauwelijks. Ben er met een paar minuten alweer klaar meer. Bergen commerciële meuk, afgewisseld met de periodieke foto vd poes vd buurvrouw. Het spijt me verschrikkelijk maar, ik heb betere dingen te doen.

enigszins offtopic: ik bedacht me laatst hoe bijzonder het is dat we petabytes en petabytes aan totaal nutteloze data in een platform als facebook te menen moeten opslaan als mensheid. Kost een krankzinnige berg energie om alle servers te laten draaien, op de één of andere manier kan het economisch nog uit maar eigenlijk is het te zot voor worden. Dit is overigens mijn persoonlijke mening...

Dan nog dit: facebook verkoopgroepen zijn me een doorn in het oog, gezien het ONMOGELIJK is om de postings in chronologische volgorde te bekijken. Er was eerder de "truck met het sterretje", maar die werkt ook niet meer, dus ben je overgeleverd aan de algoritmes van mark z. Op MP kan ik tenminste nog (via omwegen) feeds genereren, op tijdsbasis gesorteerd.
"ik bedacht me laatst hoe bijzonder het is dat we petabytes en petabytes aan totaal nutteloze data in een platform als facebook te menen moeten opslaan als mensheid"

Een zwaar onbelicht punt. Ik las laatst ergens dat Facebook een aantal reusachtige data centers heeft die puur en alleen dienen ter opslag van archief foto's. Dit zijn foto's ver weg in je timeline die bijna nooit opgevraagd worden.

We hebben het dus over onmetelijke rijen servers die de grootste onzin ooit aan het bewaren zijn. Het is de onzin van de onzin, zo'n waardeloze data is het (voor de mensheid althans).
Ja vind het onzin maar over een paar decennia denken mensen daar misschien anders over.

Denk maar aan alle archief beelden van lang vervlogen tijden. Laat niks meer zien dan hoe mensen toen leefden. Voor de mensen van toen ongetwijfeld onzinnig en verspilling maar nu is het er interessant om te zien hoe het in de jaren 30, 50, 60 etc ging.
Ware het niet dat die archief beelden van weleer waar je over komt te spreken geen energie verbruiken tijdens opslag. Waar we hier over zijn komen te spreken gaat over megawatts aan stroomverbruik, enkel voor poezenfoto's, kunstgebit filmpjes, en oma die d'r bril in de verjaardagstaart laat vallen. Lijkt me overantwoord, gezien men als mensheid al goed onderweg is deze planeet redelijk vlot naar z'n grootje te helpen...
Als dat je enige argument is...

Veel archief materiaal zal ook gedigitaliseerd zijn en ergens op een server staan die 24/7 draait. Zelfs als dat niet het geval is, is het het beste om film onder bepaalde omstandigheden op te slaan om schade te voorkomen. Dat zal in veel gevallen betekenen dat er een speciale ruimte met oa climate control gebruikt moet worden.
Dan moet je eens kijken wat de NSA opslaat m.b.t. prive- en persoonsgegevens

https://media.ccc.de/v/SHA2017-402-how_the_nsa_tracks_you
Ik heb daar eerlijk gezegd weinig last van. Net even snel door zo'n 30 berichten gescrolled en daar stond slecht 1 advertentie bij. En die was nog "geinspireerd" op iets wat 1 van mijn vrienden pas had gedaan (reis geboekt met Turkish Airlines, dus ik kreeg een ad van Turkish Airlines).
Inderdaad, dit betekent vaarwel voor marktplaats, de ondergang zal snel zijn.
Ik denk het ook. Ook al wordt er continu hard geschreeuwd hoe vreselijk Facebook wel niet is, gaat iedereen het toch steeds meer gebruiken. Om dan weer te kunnen klagen hoe alom aanwezig ze weer zijn...
Ik juist niet.. FB is evil.
Ik gebruik het zelf nauwelijks, in mijn omgeving hoor ik ook steeds meer mensen die het niet meer of nauwelijks gebruiken. Ik log letterlijk 2 tot 3x per jaar in voor een bepaald evenement. Ik mis niks en wat ik kennelijk gemist zou hebben is dan toch niet belangrijk genoeg geweest.
Ik kan me voorstellen dat de FB Marktplaats wel gaat werken.
Wat al erg helpt is F-getal wegfilteren van 'nieuw' en alleen 'zo goed als nieuw' en 'gebruikt' te tonen. Dan krijg je vrijwel alleen particulieren.
Als je filtert op 'Zo goed als nieuw' en 'Gebruikt' zijn vrijwel alle zakelijke aanbieders verdwenen. Maar dat was hierboven ook al gezegd zie ik nu.

[Reactie gewijzigd door Mike P op 15 augustus 2017 00:25]

Er is zelfs een handige chrome plugin, die alle zakelijke ads filtert. Maar het is inderdaad wel waar dat marktplaats door de enorme hoeveelheid betaalde ads redelijk onbruikbaar geworden is.
Klopt, daarom gebruik ik eigenlijk alleen Tweakers V&A. Alles wat er niet op kan, jammer dan. Geen zin in vage figuren...
Ik geef het juist geen kans omdat je op FB makkelijker mensen kan besodemieteren.
Makkelijker dan op MP waar je niet gekoppelt bent aan een profiel?...
MP is voor oplichters een werkbank geworden... Ophalen/brengen is werkelijk de enige manier om daar niet opgelicht te worden, of dat dan is omdat er niks geleverd wordt of dat wat geleverd wordt defecten heeft...
Dat is gelijk ook het nadeel van FB, even lekker neerzetten dat je een dure laptop wil verkopen met op de foto's je iPhone en 60" TV op de achtergrond zodat de hele wereld weet waar ze die spullen kunnen vinden :/
Voordeel is dat je kan zien van wie je koopt. Nadeel is dat een mogelijke koper veel van je kan achterhalen. Woont de oude vrouw alleen, dus makkelijk slachtoffer voor bv beroving. Daarnaast ook leuk voor mogelijke stalkers die de verkoper leuk vinden of niet tevreden zijn. Of agressieve kopers die perse willen dat je het bewuste ding aan hun verkoopt. Bij MP is je id tot op zekere hoogte nog afgeschermd. Natuurlijk ook makkelijk via nep-profielen dingen aan te schaffen. FB marketplace kan zo die ideale tool voor mensen worden die kwaad willen.

Overigens zijn er al diverse gesloten en openbare groepen waar 2de hands spulletjes worden aangeboden. De grootste groep is ongetwijfeld AMSTERDAM YARD SALE. Persoonlijk vind ik het zoeken daarin echter veel te traag ivm marktplaats. Wat ik zelf het grootste probleem vindt met 2de hands spullen kopen (bv kleding) is dat je dingen voor een paar euro kunt aanschaffen maar vervolgens idioot hoge pakketpost tarieven (postnl bv 6,95) moet betalen. Waardoor het toch weer aan de prijs wordt. Van mij mag er concurrentie op deze markt komen.

[Reactie gewijzigd door zap8 op 14 augustus 2017 22:04]

Dan pak je je OV en haal je het daarop ? Sjees, de zon gaat voor niets op vriend :+
Want OV is gratis?

Tegenwoordig is het bij goedkope spullen vaak nog goedkoper om het via china te kopen met gratis verzending dan om iets tweedehands te kopen. Het is natuurlijk verspilling van resources maarja, als het goedkoper is..
Je wil dus gewoon weinig betalen... je weet dan waar je je onder schaart toch ?
Voor iemand die geen Facebook wil gebruiken is dit toch negatief. Had liever een degelijke third party. Ik geef ze namelijk een hoge kans om #1 2e hands handelsplaats te worden sinds marktplaats verziekt is.
Nog meer informatie delen met Facebook.
Dat is het mooie van Facebook je hoeft het niet te gebruiken. Snap dat mensen met privacy en dergelijke bezig zijn, maar altijd maar weer die opmerking van meer delen met Facebook dat doen mensen toch echt zelf niemand verplicht je omdat te doen.
Facebook kan helaas ook informatie over je verzamelen zonder dat je het zelf gebruikt. Zo heeft bijvoorbeelds WhatsApp (wat je vrienden misschien wel gebruiken) toegang tot de contactpersonenlijst, waardoor ze de link tussen telefoonnummers en namen kunnen leggen, waaronder die van jou. Dit is slechts een van de voorbeelden waarmee Facebook een onzichtbaar profiel van jou kan maken, zelfs als je zelf Facebook niet gebruikt.

Zie ook dit artikel:
https://www.digitaltrends...-facebook-shadow-profile/

[Reactie gewijzigd door Overv op 14 augustus 2017 21:31]

Ik weet dat Facebook dat kan maar het gaat mij er meer omdat het vaak gewoon gezegd word meer informatie delen maar je heb tot nu toe gewoon altijd een keuze je hoef ook geen whatsapp te gebruiken.
Ja, en je kan ook in een grot in de bergen gaan wonen. :+
Je moet dit soort dingen niet bekijken als wat "technisch gezien" mogelijk is, maar wat praktisch gezien mogelijk is.

Kijk maar even terug naar de vrij recente geschiedenis en het gebruik van internet. Het is je door niemand "verplicht" om internet te hebben of te gebruiken. Maar ga tegenwoordig maar eens proberen in te schrijven voor een studie, of iets te veranderen bij de gemeente, of een bankrekening te openen/bijhouden.
Zelfs aangifte doen bij de politie. In heel veel dorpen en kleine steden is geen politiebureau meer, en als je dan reist naar waar er wel een is wordt je aan de balie verteld; "oh ok, ja vervelend, dan kunt u daar online aangifte van doen" en mag je weer naar huis. |:(

Het is allemaal niet "verplicht" maar je leven wordt enorm onpraktisch, al dan niet onmogelijk.
Internet is inmiddels gewoon een basis behoefte tot het punt dat internet-toegang door de UN als mensenrecht wordt gezien.

Zelfde komt steeds meer en meer met social media. Bedrijven hebben een klantenservice die nauwelijks telefonisch bereikbaar is, maar via Twitter of Whatsapp krijg je wel binnen 30 minuten een antwoord.
Evenementen die puur alleen via een Facebook evenement te vinden zijn.

Dus nee, niks is "verplicht", maar met de richting die het op gaat wordt steeds lastiger om een normaal leven te leiden zonder op een of andere manier daar aan mee te doen.

[Reactie gewijzigd door Arashi_NL op 14 augustus 2017 21:56]

Facebook is toch niet gelijk aan "het internet"...
Internet is handig en makkelijk en tegenwoordig vaak nodig. Facebook is in mijn ogen alleen maar "leuk" en handig. Ik heb wel een account maar kijk er zelden op (minder dan eens per maand).

Maar, Facebook wil wel dat je het nodig hebt, je binden. Vandaar al die uitbreidingen naar dit soort "diensten".
Ja precies, en internet was ooit ook alleen "leuk", iets om mee te spelen voor computer-nerds.
In jou reactie is het enige verschil dat Facebook niet "nodig" is.
Maar FB komt nu met de Marketplace, die (waarschijnlijk) Marktplaats gaat vervangen. (Marktplaats is ook gewoon een vreselijk ontworpen site momenteel)
En dat is niet het enige wat FB aan het overnemen/opzetten is qua uitbreiding op het social media platform.

Nu heb je het misschien niet "nodig", maar als je over 2 jaar je fiets 2e hands wil verkopen waarschijnlijk wel. En zo ook met meer natuurlijk.
Je kunt nog steeds aangifte doen op papier. Je kunt de formulieren aanvragen bij de Belastingdienst via de telefoon.
Laat maar zien waar normale mensen de keuze krijgen 'Wil je gevolgd worden door FB of wil je geen FB?', ik kan die keuze namelijk nergens vinden, wel vindt ik FB overal, en FB vindt mij overal...
Er bestaat geen 'make FB go away' knop, normale mensen kunnen niet allerlei blockers installeren en domeinen blacklisten, daar gaat het om, dat die keuze er niet is.
Maar wat hebben ze dan aan dat profiel? Het enige wat telt voor Facebook is hoe ze jou profiel aan advertenties kunnen koppelen zodat ze de prijs voor een ad zo hoog mogelijk kunnen maken. Maar als er geen optie is om jouw ads te serveren, is het niks waard.
Ads serveren op websites waar toevallig ook een Facebook like knop staat? Dat doen ze waarschijnlijk al.
Op het moment niet nee. Ik heb geen behoefte aan wat Facebook te bieden heeft en heb er dus al een hele tijd geen account meer. Maar op het moment dat Facebook zich verder uit gaat breiden dan wordt het toch steeds lastiger er weg te blijven. Dat zie je nu al regelmatig met bijvoorbeeld events die alleen maar info posten op Facebook ipv op een eigen site (en dan het liefst ook nog zo dat je de pagina alleen kan zien als je ingelogd bent). Ik kan verder prima functioneren zonder Facebook, dus je hebt gelijk dat het niet hoeft, maar ik kan me voorstellen dat die situatie nog wel gaat veranderen.

Ik gebruik al ruim tien jaar Marktplaats en als de variant van Facebook een succes wordt en Marktplaats gaat verdringen dan is er een grote kans dat je op een gegeven moment toch een account moet nemen wil je nog een beetje leuk tweedehands dingen kunnen (ver)kopen.
Want laten we eerlijk zijn, een betere site maken dan wat Marktplaats nu is (o.a. met reviews van gebruikers) moet niet zo moeilijk zijn voor Facebook, dus grote kans dat het populair zal worden. Helemaal doordat het waarschijnlijk geïntegreerd wordt met je timeline.

Natuurlijk hoef ik er dan nog steeds geen gebruik van te maken, maar je moet denk ik wel toegeven dat het steeds lastiger wordt om er weg te blijven.

[Reactie gewijzigd door Heedless op 14 augustus 2017 21:34]

Marktplaats is marktplaats niet meer.
Tegenwoordig zijn de eerste 2 pagina's met zoekresultaten van bedrijven.
Wil je echt iets van iemand kopen, kan je hierop niet filteren.

Facebook, volgens mij gebruikt niemand dat meer? De social media hype is over aan het waaien.
Ik zie ook niet in om 2e hands spullen te verhandelen via Facebook, het gaat compleet het doel voorbij.
"Facebook, volgens mij gebruikt niemand dat meer?"

Nee, gebruikt echt niemand, slechts 2 miljard regelmatig actieve gebruikers en groeiende, een nog grotere groei van instagram en whatsapp, ook eigendom van FB.
Ja ja wij van wc eend cijfers.
In Nederland is de hype al lang voorbij en gaat Facebook uiteindelijk de nieuwe hyves worden als het niet oppast met over commercialisering.
Het is een beursgenoteerd bedrijf dus als jij beweerd dat de cijfers niet kloppen, graag bewijs. Dat kan ze een miljardenboete opleveren en tig rechtszaken.

Maar goed, dat zal meer moeite kosten dan een ongenuanceerde uitspraak uit je duim zuigen.
Hype...

Alsof alles maar een doorlopende moet zijn om succesvol te blijven.

Als eerst 90% van de mensen FB gebruikte maar na de "hype" 40 of 50% overblijft dan heb je het nogsteeds over een gigantisch aantal mensen.
Mwa, gezien de cijfers die ze draaien denk ik dat Mark er voorlopig nog wel warmpjes bij zit ;)
Dan probeer maar eens facebook zonder chat service/messenger te draaien, wordt je echt onmogelijk gemaakt.
Kan makkelijk hoor. Mensen zoeken vanzelf andere manier om met je te communiceren als ze daar geen reactie krijgen.
Doe ik al jaren...
Dat is dus niet waar. Niemand zal je onder schot houden en dwingen om FB te gebruiken, maar de sociale dwang wordt steeds sterker omdat zowel Facebook als Whatsapp steeds sterker verweven worden in de maatschappij.
Dan is het dus wel waar, dat iets verweven word in de maatschappij wil nog steeds niet zeggen dat iemand het je verplicht om te gebruiken er is zover ik weet nog altijd een keuze om het te gebruiken of niet.
Dat heet langs elkaar heenpraten. Ja, zoals ik al zei, heb je je theoretische gelijk dat het niet verplicht is. Tevreden?

Ondertussen neemt de praktische dwang toe. Scholengemeenschappen, evenementen, verenigingsleven, vriendengroepen, buurtpreventie, en de lijst wordt steeds langer waarbij verwacht wordt dat je op FB of Whatsapp zit. Hier niet aan mee doen is jezelf praktisch buiten de maatschappij plaatsen.

Kan dat? Ja, dat kan.
Anders moet je eens overdrijven. Ik heb zowel geen Facebook als Whatsapp (of twitter, instagram, ...), en ik zit alles behalve buiten de maatschappij. Ik vraag me zelfs af wat ik mis? Er zijn heus nog andere manieren om te communiceren.
"en ik zit alles behalve buiten de maatschappij. Ik vraag me zelfs af wat ik mis?"

Logisch dat je je dat afvraagd, je krijgt immer niets mee van de communicatie van de andere 90%. Maar goed, het gaat niet om of een individu zonder FB kan. Ik spot een algemene en zorgwekkende algemene trend. Laten we niet de discussie hebben dat klimaatverandering onzin is omdat het koud in jouw tuin is.
Tja, dat probleem is simpel op te lossen, 'vrienden' die alleen via Facebook met je willen praten kan je missen als kiespijn :)
Bedrijven die alleen via FB werken: doei en naar de concurent.
Ik hoef nu alleen maar elke dag te missen wat mijn tante gaat eten, als ik mij afvraag hoe de wereldreis van een neef was pak ik de telefoon en bel ik hem, of nog socialer: langs gaan...
Altijd dat gedoe 'social media' om maar zo ver mogelijk weg te kunnen blijven van mensen...
Klopt.. Heb mijn Facebook nog niet zo lang geleden opgezegd; spijt van? Nee totaal niet. Toch zijn er momenten dat wanneer je iets wilt weten, contact met bedrijven "kijk op onze Facebook pagina" tja. Laat dan maar zitten. (Vaak niet al te boeiend maar toch)
Praktisch buiten de maatschappij plaatsen, haha laat me niet lachen. Ik heb geen Facebook, bijna iedereen die ik ken wel. Heeft dat ook maar enige invloed op mijn sociale leven? Nee totaal niet.

Vrienden die van belangrijke zaken zeggen "dat had je maar op Facebook moeten lezen" zijn geen vrienden. Mis ik misschien wel eens wat? Ja natuurlijk, maar ik mis net zoveel omdat ik tv-serie X niet volg die een paar vrienden wel kijken, of omdat ik maar een vage kennis ben van persoon X terwijl een vriend of vriendin van mij die persoon dagelijks/wekelijks ziet.

Is dit erg? Nee helemaal niet, ik hoef niet altijd alles te weten en al zeker niet als ik soms zie wat mensen voor een bagger op Facebook zetten..."tante Riet van 120 kilo heeft een nieuwe jurk gekocht, staat ie niet prachtig", "ons zoontje is nu zindelijk en plast ook snachts niet meer in bed, toppie"...zucht.
Precies, zelfde hier, heb ook geen Facebook en mis helemaal niks, of wat je ook kan zeggen "wat je niet weet mis je ook niet" al gaat het om social media.

Maar ja het is heel erg verleidelijk social media, en kan erg gevaarlijk wezen, zo als kinderen die zelfmoord plegen omdat er dingen van hun op Facebook en zo gezet woord, of je huis leeg gehaald woord omdat je gezegd heb op Facebook dat je op vakantie gaat en wanneer, of dat je familie of vrienden of zogenaamde vrienden er over geluld hebben dat jij op vakantie gaat/ben, of wat dacht je van stalkers, die via Facebook social media jou gaan stalken en ga maar zo door, nee social media heeft de wereld niet beter gemaakt, nee eerder slechter, kinderen kunnen tegenwoordig geeneens meer zonder hun mobiel, ze moeten ieder paar minuten kijken op Twitter en Facebook en WhatsApp, het is een grote verslaving vergeet dat niet.

http://mens-en-gezondheid...ing-van-social-media.html

https://www.mediawijzer.n...-socialbesitas-eigenlijk/

http://www.tubantia.nl/ov...an-social-media~ad053984/

https://www.volkskrant.nl...g-sociale-media~a4191128/

https://www.cbs.nl/nl-nl/...te-zijn-aan-sociale-media

https://www.trouw.nl/home...an-social-media~ada150db/

https://nos.nl/artikel/20...fd-aan-sociale-media.html

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 15 augustus 2017 02:07]

Maar is het probleem hier nou het hebben van een FB account of privacy?

Het hebben van een FB account op zichzelf heeft natuurlijk weinig invloed op jou privacy.

Je kan een email account aanmaken waarbij je je alleen op FB registreert, je kan een pseudoniem gebruiken of een verbastering van je eigen naam en alleen zelf mensen toevoegen, je kan helemaal niks posten of uploaden etc.

Dan geef je nagenoeg niks over jezelf vrij. In iedergeval niet meer dan Google etc nu al over je weten door alle tracking die word toegepast ongeacht of je een service gebruikt of niet.
, dat iets verweven word in de maatschappij wil nog steeds niet zeggen dat iemand het je verplicht om te gebruiken
Maar je begrijpt toch wel dat het een vorm van inkapselen is, zoals de vlieg in het web. Niemand verplicht de vlieg zich te laten vangen en toch doet hij het. Zij die toch al prooi zijn verbinden zich nog meer met FB.

Dus weer een lokkertje, is het niet linksom dan toch rechtsom. Kom maar kindertjes...
Je kan het gebruiken. Maar je beslist nog altijd zelf wat je deelt met facebook. Zo gebruik ik een valse account.
Je hoeft het niet te gebruiken... maar binnenkort kan ik dus geen tweedehands spullen meer kopen omdat ik geen FB profiel heb ?
Gebruik gewoon een nep profiel. Werkt prima zolang je een normale naam kiest.
Of je het nou zelf niet gebruikt en andere wel, de kans is groot dat je toch een keer ongevraagd met je harses op FB beland omdat er iemand rondloopt die alles direct op net moet pleuren.

Je hoeft zelf niet degene te zijn die de informatie aan FB levert, daar zorgen de gebruikers en sites met die embedded FB tracking meuk wel voor.
Nog bedankt voor je email die je stuurde via FB, het profileren ging nog niet makkelijk genoeg, dat je ons wederzijdse interesse zijne percentage met alle meuk die je steeds neer plempt bij FB alvast laat refereren aan mijn email adres enzo, hoef ik het ze zelf niet te vertellen....

[Reactie gewijzigd door Canule op 14 augustus 2017 23:48]

Nog voldoende mensen die niet inzien dat ''gratis'' niet bestaat en dat alle data die Facebook binnenharkt wordt verkocht aan verschillende bedrijven. Het kan de meeste mensen denk ik ook niet eens schelen dat hun privacy op de stoep ligt onder het mom van ''ik heb niks te verbergen''

Echter is Marktplaats ook niet onschuldig hoor.
Privacy, als in voorkeuren? Het ergste wat ik mij hierbij kan voorstellen zijn, bijvoorbeeld, Amerikaanse praktijken waarbij een verzekeraar inzicht krijgt in je lifestyle en dit eventueel tegen je gebruikt door je polis te verhogen. Klinkt niet eens zo verkeerd, scheelt mij weer geld.

Naar mijn mening moet men minder paranoïde gaan doen, men leeft in de illusie dat de hele wereld om hen heen draait en dat grote bedrijven allemaal kwaad in zin hebben.

Alle informatie die ze wel niet van je hebben, stel je eens voor. Straks gaat de overheid het ook nog toepassen. Wat een verschrikkelijke wereld, waar je je niet anders voor kan doen dan hoe je daadwerkelijk bent. Klinkt eigenlijk ook niet zo verkeerd.

Schijnbaar doet men zich liever beter voor dan men is, dan zich daadwerkelijk te beteren.

(Andere argumenten zijn welkom, nooit echt over dit onderwerp gediscussieerd en ben benieuwd naar privacy argumenten)
Deze discussie is en wordt hier heel veel gevoerd, maar in de kern komt het hier op neer...

https://decorrespondent.n...erbergen/6428004-ab2d5fc2
http://dejuristenamsterda...angrijk-en-dit-is-waarom/
https://ecp.nl/actueel/waarom-privacy-belangrijk-is/
http://www.extendlimits.n...privacy_wel_belangrijk_is

https://www.socialcooling.com

Edit: social cooling, ook interessant effect..

[Reactie gewijzigd door Maestro J op 15 augustus 2017 11:10]

Thnx voor de links / argumenten.
Oh en lees voor je gemak even ook 1984 (Orwell) bijvoorbeeld. Of verdiep je even in de USSR van de jaren 30 en 40, gegevens en gebeurtenissen die op dat moment volstrekt onschuldig waren konden 10 jaar later je dood betekenen. Voorbeeld, steunde jij in de jaren 30 een bepaalde Poolse (of Letse, Oekraïense enz) partij dan werd je zonder pardon opgepakt en dood geschoten of verbannen naar de Goelag toen Rusland die landen veroverde. Je werd verbannen/ vermoord omdat volgens de USSR die landen niet bestonden en nooit hadden bestaan.
Dit is een extreem voorbeeld maar helaas ook heden ten dage nog steeds gangbaar. Turkije is een voorbeeld hoe het politieke klimaat kan omslaan maar er zijn er meer.
Dit is naar mijn mening ook het enige zinnige argument dat ik kon vinden.

"Je weet niet wie er in de toekomst aan de macht komt"

Voor anders geaarden ligt de situatie, zelfs in de westerse maatschappij, helaas nog wel anders en wegen andere argumenten dan ook iets zwaarder mee.
Naar mijn mening moet men minder paranoïde gaan doen, men leeft in de illusie dat de hele wereld om hen heen draait en dat grote bedrijven allemaal kwaad in zin hebben.
Bedrijven an sich hebben geen kwaad in de zin, die zijn over het algemeen gericht op winstmaximalisatie.
Het punt is alleen dat bedrijven geen moreel besef hebben, en dat om die winst zo hoog mogelijk te krijgen er beslissingen worden genomen die moreel verwerpelijk zijn.
Denk aan het onder de kostprijs inkopen van grondstoffen, het kopen van grond van regeringen die het niet nauw nemen met eigendommen van bewoners, het faciliteren van slavernij, en veel meer van dat soort zaken.

Dus ja, uiteindelijk komt het er wel op neer dat grote bedrijven 'slecht' zijn.
En ik ben me er terdege van bewust dat niet alle grote bedrijven zo te werk gaan, maar met name de multinationals met een Amerikaanse oorsprong hebben er een handje van.
Het is over het algemeen triester. Mensen weten hartstikke goed dat "gratis" niet bestaat en dat hun data wordt doorverkocht; het interesseert ze gewoon niks. :X
"Ik heb toch niks te verstoppen?"
"verbergen" was het woord dat je zocht ;)
Het is een synoniem, was dat echt een reactie waard. En nog +1 ook? 8)7 :X
het interesseert ze gewoon niks. :X
Deels waar. Van veel gegevens maakt het tot nog toe ook niet uit. Ze worden nog niet tegen je gebruikt en dan mag jij er je geld mee verdienen. Dat is voor veel mensen doorslag gevend.
Lekker origineel weer, gebruik het dan gewoon niet.. Evenals Whatsapp, je online bestellingen of zelfs je post's op Tweakers, dat is ongetwijfeld ook weer te minen door de grootheden der internet.

Wordt een beetje moe van die eeuwige waarschuwingen over privacy, ik denk dat het anno 2017 wel redelijk duidelijk is wat de negatieve kanten van bijvoorbeeld Facebook kunnen zijn.
De naam is wel een beetje onorigineel, het is eigenlijk een letterlijke vertaling van marktplaats
Tja, een plek waar spullen verhandeld worden heet nou eenmaal van oudsher een marktplaats, of marketplace in het Engels. Dus 'onze' Marktplaats is net zo voor de hand liggend.
Lijkt mij stug dat Facebook dacht, we jatten de naam van die Nederlandse verkoopsite en vertalen die gewoon. Overigens heet de dienst in de VS ook al sinds 2007 Facebook Marketplace (volgens Wikipedia).
Dat is dan toch ook gewoon wat het is? Waarom moet het per se een "hippe" of originele naam hebben?
Zo snappen die oma's die Facebook gebruiken het ook nog.
Haha zal leuk zijn met facebook privacy, je zal zien dat mensen precies kunnen nagaan wat je koopt, van wie je het koopt, wanneer je het koopt, waar je mee betaald, etc.

Mooi plan Suckerberg!
Maak je toch gewoon een Facebook-account aan met een nickname, speciaal g-mail adres en weiger je je telefoonnummer te geven... Zo doe ik het.
Ja, maar dat doet de overige 90% van de gebruikers niet. Dus best slim van FB.
Alleen voor de marktplaats? Anders weten ze nog zo een profiel van je te maken. Alleen een vriend toevoegen kan al genoeg zijn of een foto.
Nee hoor, ik heb gewoon een nickname, etc. voor mijn Facebook-account...
Als het ook met geverifieerde accounts, reviews etc werkt kan dat lelijke marktplaats eindelijk opgedoekt worden.
Stiekem wel blij mee. Voor alle electronica is Tweakers.net v&a geweldig, maar voor de rest moet je naar marktplaats wat zo lelijk, onveilig en een commerciële rotzooi is geworden door de jaren heen. Denk vooral dat op het gebied van veiligheid Facebook kans van slagen heeft.
Is er al niet zoiets, in de vorm van verkoopgroepen? Die zijn dan wel gemodereerd door een individuele beheerder die de groep heeft opgestart, maar hebben dan duidelijke controle.
Dat klopt, zo heb je bijvoorbeeld ook Facebookgroepen als "Houten helpt elkaar", waar je je spulletjes aan kan bieden.

Heb echter al 6 jaar lang geen toegang meer tot mijn account, maar dat maakt niet uit :).

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 14 augustus 2017 21:27]

Ik heb een tijdje gebruik gemaakt van een marktplaats op Facebook bij mij in de regio. Nu kan ik mij al enorm irriteren aan het niveau op marktplaats.nl maar het niveau op de Facebook marktplaats is echt zeer laag.
De spullen die er opstonden waren een niveau rommel markt en de prijs is standaard ¤123.456.789. In de hoop dat iemand te hoog bied op de legpuzzel van 12 stukjes.
Neem geef mij Tweakers maar waar je reviews kunt achterlaten en waar mensen vriendelijk en beleeft zijn.
Klopt, mensen willen weinig betalen voor andermans in perfecte staat verkerende goederen maar willen zelf de hoofdprijs voor hun troep.

Mensen zijn er snel jaloers en je komt er achter dat de handelaren op een "wat lager niveau" alleen naar geld kijken... I generaliseer niet snel maar dat is gewoon iets dat je kunt aannemen inmiddels gezien de reacties daar.

Het zijn veel mensen van hebben voor het uiterlijk vertoon en verkopen als ze geld nodig hebben. Nu vind ik het niet erg om spullen te verkopen als ik geld nodig heb voor iets anders maar deze mensen hebben vaak het uitgavepatroon van bier. sigaretten en meer troep, helaas.
Daarbij zitten er ook veel vrouwen met kort pittig kapsel. De taal etc die ze gebruiken is ook nogal opmerkelijk.. Ben blij dat ik niet meer aan Facebook doe.
Facebook gaat zo langzamerhand alles uitvoeren wat via meerdere diensten te gebruiken is. Dat zal ze vast meer interessante data opleveren....