Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

ACM: sommige providers voldoen mogelijk niet aan nieuwe roamingregels

Door , 109 reacties

Volgens toezichthouder Autoriteit Consument & Markt zijn aanbiedingen van sommige kleine telecombedrijven mogelijk in strijd met de nieuwe Europese roamingregels die sinds 15 juni van kracht zijn. De ACM onderzoekt deze nu.

De ACM maakt bekend dat het merendeel van de telecombedrijven de regels naleeft, maar dat sommige kleine telecombedrijven dat mogelijk nog niet doen. Een harde uitspraak over providers die niet voldoen aan de regels, doet de toezichthouder niet. De ACM zegt de aanbiedingen te onderzoeken. Als er providers zijn die niet aan de Europese regels voldoen, kan de toezichthouder optreden.

Om welke providers of aanbiedingen het gaat en op welke manier zij mogelijk afwijken van de roamingregels, maakt de toezichthouder niet bekend. Volgens de ACM is de hoofdregel dat een telecombedrijf binnen de Europese Unie hetzelfde moet aanbieden als hij in het binnenland aanbiedt. Dat geldt zowel voor abonnementen als voor prepaidbundels.

Reacties (109)

Wijzig sortering
Meer informatie over hoe de nieuwe roamingregels in de EU precies werken vind je hier:

https://www.simonlyactie.com/roaming-binnen-europa/

Daar staat ook een calculatie tool zodat je ziet op hoeveel MB je recht hebt binnen de EU met je huidige bundel.
Hoe werkt dat eigenlijk met de actietarieven die je veel ziet en ik zelf nu ook bij Simpel heb. Dan heb ik de 1e 3 maand maar 1 euro per maand. Moet je het totaalbedrag gedeeld door 12 doen, of is dit ergens nog specifiek vastgelegd?
Als je dit via de rekentool zou doen zou je bij Simpel de eerste 3 maanden minmiaal 215MB mogen gebruiken per maand in het buitenland. Simpel geeft zelf het volgende aan:

Fair use policy:
Je abonnement is alleen niet bedoeld voor permanent buitenlands gebruik. De
algemene regel is dat zo lang je meer tijd in Nederland besteedt dan in het
buitenland, of je jouw mobiel meer in Nederland gebruikt dan in het buitenland, je in
de EU kunt roamen tegen je Nederlandse tarieven. Dit wordt gezien als redelijk
gebruik van roaming-diensten.
[...]
sturen we je een sms-bericht met het verzoek je roaming gedrag aan te passen.
Wanneer je gedrag na 14 dagen niet aantoonbaar is veranderd zal er vanaf dat
moment een toeslag op je roaming verbruik in rekening worden gebracht. Deze
toeslag is als volgt:
Of te wel zolang je niet meer dan vier maanden aan-een-gesloten meer verbruikt dan in Nederland zit je goed.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 5 juli 2017 14:37]

Als je dit via de rekentool zou doen zou je bij Simpel de eerste 3 maanden maar 215MB mogen gebruiken per maand in het buitenland.
Heb je de eerste 3 maanden minimaal recht op 215MB*
Groot verschil tussen een minimum wat de provider moet geven en wat de provider geeft. Zo geeft Tele2 alle abonnementen van boven de 8GB gewoon 6GB in het buitenland terwijl ik minimaal maar recht heb op 4.6GB.
Buitenland is groter :-) ...maar de Tele2 roaming partners laten klanten in de EU geen 4G gebruiken. Overigens een onderwerp waar weinig zinnigs aan kan worden toegevoegd. Alle info is met een enkele muisklik door iedereen te bekijken. Scheelt een hoop 'ruis'

[Reactie gewijzigd door RAAF12 op 5 juli 2017 16:35]

Misschien een erg stomme vraag, maar via die link is de info die je krijgt voor 90% 'roam like at home' en dan staat er toch onderin een calculator. Wanneer geldt nu roam like at home en wanneer moet je de berekening van de calculator gebruiken?
Met de calculator kan je nagaan of je provider de roam like at home regels correct toepast.
Maar roam like at home betekent toch ik heb in NL x belminuten en y data en dat je dan in de genoemde EU landen ook x belminuten hebt en y data. Dat er andere zaken gelden buiten je bundel, dat snap ik nog wel, maar waar de calculator voor is als je gewoon weet wat je bundel in NL is, dan begrijp ik eerlijk gezegd niet.
Je hebt tegenwoordig onbeperkte databundels, als je onbeperkt data zou mogen roamen zou dit een provider potentieel heel veel geld kunnen kosten. Daarom is er een regeling gesteld waarmee providers worden beschermd door middel van een minimum aan data voor roaming per euro abonnementsprijs.

Anders zou iemand met een onbeperkt abonnement anders honderden gigabytes kunnen verstoken op een vakantie wat de provider uit eigen zak moet gaan betalen want dat wordt niet gedekt door de abonnementsprijzen. (hierdoor zouden prijzen dus weer omhoog gaan)
Omdat providers ervoor kunnen kiezen om niet de gehele bundel voor EU te laten gelden, of bijvoorbeeld een abonnement met onbeperkt data een limiet geven buiten Nederland. En dan kun je met die calculator zien of de provider je wel genoeg data geeft voor je geld.
In eerste instantie is dat het geval, tenzij je provider bizar hoge tarieven vraagt. Dan kan het zo zijn dat je binnen de EU recht hebt op meer data dan in Nederland. De rekentool is altijd handig om te checken of je provider zich aan de regels houdt en jij krijgt waar jij recht op hebt.

Stel je hebt een onbeperkt abonnement, dan geldt er een uitzondering waarbij providers je niet onbeperkt internet in de EU aan hoeven bieden. Dit omdat je voor heeeel veel data een lage prijs krijgt. Tele2 biedt bijvoorbeeld een limiet van 6GB, wat conform de roaming regels is. En zelfs nog een beetje meer dan het minimum :)
De vraag is wat de maandelijkse kosten zijn

is dat voor mijn tmobile unlimited: 50 (wat de 'echte' prijs is)
of 35 (wat de kortings prijs is)
of 30 (waar de vrienden korting ook weer bij in zit)
Volgens T-Mobile is het gedeelte dat je betaald voor het Europa en NL gedeelte geldend. Ik heb ze hier al eens over gecontacteerd en zei vinden dat je dus die 30 per maand betaald voor europa. Echter is het zo dat ze de prijs nergens uitsplitsen tussen EU & USA dus eigenlijk zijn ze niet helemaal correct bezig.
Volgens mij doen actietarieven er niet toe of zouden er niet moeten toe doen. De normale bundelprijs is leidend. Dat een provider (tijdelijk) korting geeft om klanten te werven is hun keuze.
M.i. heb je gewoon recht op de voorwaarden en tarieven van de belbundel in Nederland en voor roaming in het buitenland. Dat hoeft echt niet pro rato verrekend te worden omdat je toevallig tijdens een actieperiode een belbundel met korting heb aangeschaft.
Jezus ik heb recht op Je hebt recht op minimaal 4.9 GB (4937 MB)
In de eu en ik betaal voor 4 gb 23 euro ); ( voor de eu )
Huh je abo is 4 gig?
Ja maar ik zou recht hebben op 4.937 gb in de eu ( mijn abbo betaal ik veel te veel voor )
Je databundel in de EU wordt berekend via de volgende manier:
  • Je binnenlandse databundel
  • 2 x (prijs van abonnement exclusief BTW) / 7,70 (huidig maximaal tarief per GB)
De provider heeft het recht om de laagste van de bovenstaande punten te kiezen. Dus in uw geval:
  • Binnenlandse databunde: 4 GB
  • Berekening: 4.9 GB (4937 MB)
Hierdoor heb je dus recht op 4 GB binnen de EU.
Ja dat weet ik maar alsnog 23 euro voor 4 gb+ 150 belminuten is te veel :P
Dus Tele2 geeft 600MB meer dan ze verplicht zijn in de EU. Handig tooltje _/-\o_

[Reactie gewijzigd door alwaysleft op 5 juli 2017 13:00]

Wat een handig tooltje! _/-\o_
Youfone houdt zich er ook niet aan. Tijdens vakantie verbonden met een maritiem netwerk van Noorwegen (wat volgens de wet onder de nieuwe roamings regels vd EU valt). Voor iets van 2 MB 40 euro kwijt.
Met geen mogelijkheid om dat terug te krijgen. Op de boot tussen Corsica en Frankrijk voortaan roaming uit...
Noorwegen valt wel onder de eu roaming regels maar Maritime providers/roaming vallen daar weer niet onder.

Dus dat je moet betalen kan youphone niets aan doen.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 5 juli 2017 13:51]

Het is gewoon zonde dat je op de boot zonder dat je het weet ineens daar naar verbinding maakt.Nu snap ik dat je als consument ook een eigen verantwoordelijkheid draagt maar sinds die wetgeving dat de roaming kosten zo laag zijn dacht ik voor het eerst in het buitenland eens fatsoenlijk van het internet gebruik te kunnen maken.

@Downloader_NL
Noorwegen valt onder de EU en niet persé onder de Maritime-Communications-Partner.

Je moet dus als consument eigenlijk gewoon netwerken gaan blacklisten.

[Reactie gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 5 juli 2017 13:08]

Kan me voorstellen dat als je met een maritiem netwerk bent verbonden je dus in de uitzondering valt. Ook al ben je in noorwegen
Als je met het Maritime netwerk bent verbonden zit je op een satelliet netwerk, dit is nou eenmaal duur. Dit is geen Europees netwerk maar een netwerk op internationale wateren, daar gelden roaming regels niet.
Gewoon je netwerk niet op automatisch zetten als je het water op gaat.
Dit gaat nu steeds vaker voorkomen, hetzelfde heb ik ook eens gehad in een vliegtuig. Ik had roaming nog aan staan omdat ik regelmatig in België kom. Ik had geen idee dat er een 3g netwerk in dat vliegtuig was...

Je telefoon kan (denk ik) nog geen onderscheid maken tussen buitenlandse netwerken, roaming is roaming. Vroeger stond data roaming bij de meesten vaak normaliter uit, maar met deze nieuwe regeling zullen wel meer mensen het per ongeluk aan laten staan.
Volgens mij heeft Apple een Europa Roaming optie, iemand enig idee of dat al werkt? Ik weet dat dit eerder nog niet werkte..... :?

*edit* never mind, ik zie net dat de optie niet meer in iOS zit..... jammer want juist nu is deze handig.

[Reactie gewijzigd door colinator op 5 juli 2017 16:24]

Met geen mogelijkheid om dat terug te krijgen.
Rechtsbijstandverzekering. Misschien niet interessant voor 40 euro. Al zou het echter meer zijn (zoals de horrorverhalen van duizenden euro's) dan kan het nog wel eens lonen.
Daar ben ik zo zeker nog niet van. Nergens zijn er fouten gemaakt, de provider heeft de regels correct toegepast. Enige wat je kan proberen is een tegemoetkoming vragen van de provider.a
Yes maar als ik het goed lees vallen de Maritime-Communications-Partner hier niet onder en kost dit gewoon extra

https://www.youfone.nl/info/zoneverdeling
Youphone claimt in ieder geval dat ze zich er wel aan houden.

https://www.youfone.nl/bl...uwe-roamingregels-in-2017
Ik heb juist bij T-Mobile een bundel van 0mb data met onbeperkt 64kbps internet inbegrepen. Echter, vindt T-Mobile dat dit niet binnen de bundel valt waardoor het ook niet in de EU gebruikt mag worden. Nu gebruik ik thuis zo'n 500 - 1000mb per maand en mag ik straks na het roam-like-at-home volgens T-Mobile niet roamen, want geen internet in de bundel?

Volgens mij past T-Mobile de EU roaming niet goed toe op 'onbeperkt internet'. Ook grote spelers houden zich niet aan de regels.
Dit heeft te maken met wat T mobile op een vreemd netwerk wel of niet kan afdwingen. In Nederland krijg je trage data met als voorwaarde dat dit geen extra kosten met zich meebrengt. In het buitenland kan t-mobile deze snelheidslimiet niet handhaven. Dus de uitzondering die t-mobile op eigen netwerk toepast voor jouw buiten bundel gebruik gaat elders niet op.
En aangezien buiten bundel roamen volgens de roaming regels wel degelijk gefactureerd mag worden houdt Tmobile zich in jouw situatie gewoon aan de regels.
Ligt eraan of je 'onbeperkt langzaam internet' interpreteert als '0MB internet' of 'onbeperkt internet'. Er zijn ook voldoende andere providers (met name goedkopere) die behoorlijk langzaam internet aanbieden, waar ligt dan de grens? Als T-mo geen snelheid kan afdwingen in het buitenland, dan doen ze dat toch niet? Heb je in het buitenland gewoon snel internet 8-)
Precies zoals je zegt, werd het abonnement aangeboden onder vermelding "oneindig online". Dat lijkt mij nogal op "onbeperkt internet" zoals de acm dat noemt.
Bij de "onbeperkt" abonnementen kan de provider een FUP voor EU-roaming instellen, en die FUP is afhankelijk van de kosten die jij betaalt voor je abonnement. Met het tooltje dat hierboven in de comments staat kun je uitrekenen hoeveel data je minimaal moet hebben volgens de EU-regels, en dat is dus niet onbeperkt ook al is je Nederlandse abonnement wel onbeperkt. Als je provider niet minder biedt dan het minimum dat uit het tooltje volgt, dan houden ze zich aan de regels.
Alleen wordt dit volgens t-mobile dus niet gezien als "onbeperkt", lees;

"Deze snelheid is een extra voordeel dat wij zelf aanbieden bij deze prijsplannen voor het gebruik in Nederland en dit staat los van de nieuwe regulering in de EU. Het wordt dus ook niet gezien als het onbeperkte internet"

Dat terwijl ik oneindig online toch wel degelijk als onbeperkt zie al is het langzaam. Wat @Jeroen hierboven vermeld slaat de spijker op z'n kop met betrekking tot hoe t-mobile dit afhandelt;

"Er zijn ook voldoende andere providers (met name goedkopere) die behoorlijk langzaam internet aanbieden, waar ligt dan de grens? Als T-mo geen snelheid kan afdwingen in het buitenland, dan doen ze dat toch niet?"
Simyo laat prepaid klanten helemaal niet internetten in het buitenland, daar kan alleen bellen en sms net als in Nederland gebruikt worden. Dat kan best in strijd met de regels zijn dat je je hele bundel moet kunnen gebruiken zoals thuis.
Maar bij prepaid heb je toch helemaal geen bundel?
25. I have a pre-paid card. Do I get roam like at home?
Yes. If you pay per unit, and your domestic unit price of data is less than ¤7.7 per GB, your operator may apply a roam like at home volume limit on data. That limit should be at least the volume obtained by dividing the remaining credit on your pre-paid card when you start using data roaming services (excluding VAT) by ¤7.7. For instance if you have ¤13 (¤10.8 excluding a 20% VAT) left on your SIM card when starting roaming data, you will have at least 10.8/7.7=1.4 GB of roaming data. For your information, ¤7.7 is in 2017 the maximum price that your operator has to pay the foreign operator for 1 GB of data when you are abroad in the EU. This means that you get in Roam Like at Home exactly the volume of roaming data you have paid for in advance. For voice and SMS, you will pay exactly the same unit price as at home.
Maar sowieso, prepaid with packages valt ook onder 'mothly plan'. Hier is een goede calculator https://roamingeu.com/calculator/

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 5 juli 2017 13:21]

Ook als je een prepaid bundel neemt
Prepaid internet

Ook met Simyo Prepaid kun je internetten in Nederland. Hiervoor hoef je alleen te zorgen voor de juiste telefoon en netwerkinstellingen. Je kunt ervoor kiezen om een internetbundel te bestellen. Maar je kunt ook internetten zonder internetbundel.

Tarieven
Bij Simyo kun je kiezen uit één van onze maandbundels die 30 dagen geldig zijn:

Small - 150 MB voor ¤ 5,-
Medium - 500 MB voor ¤ 7,50
Large - 1000 MB voor ¤ 10,-
Je kunt ook zonder internetbundel internetten. In dat geval betaal je het ‘Pay as you Go’ tarief van ¤ 0,15 per MB. Met Simyo Prepaid kun je geen gebruikmaken van mobiel internet in het buitenland. Je kunt natuurlijk wel verbinding maken met wifi.
Mag je deze alleen in Nederland gebruiken, deze is niet bruikbaar in het buitenland bij Simyo.

[Reactie gewijzigd door LordSinclair op 5 juli 2017 13:53]

Sorry, had over het woordje prepaid heen gelezen ...

[Reactie gewijzigd door Talagor op 5 juli 2017 13:00]

Heb je dat zelf al getest dan? Ik het twee weken geleden in de UK wel problemen met Simyo (maar dan wel abbo). Een aantal providers, waaronder degene die standaard werd geselecteerd, gaven mij geen verbinding. Nadat ik handmatig een andere operator had gekozen, zoals Vodafone, werkte internet wel gewoon en ging het netjes van mijn bundel af.
In UK had ik ook veel problemen met mijn nieuwe Simyo abbo. In Wales werkte te pas toen ik handmatig Vodafone koos. Maar in grote delen van de UK (met name Schotland) lukte het niet om verbinding te krijgen met een beschikbare provider.
Zover ik weet heb ik nergens 4G gehad.
Nu is zo af en toe internet natuurlijk beter dan helemaal geen internet, maar mobiel internet zoals thuis: niet echt.

Op de ferry tussen Ierland (waar mobiel internet wel werkte) en Wales, dus tussen een EU land en een EU land, kreeg ik wel een bericht met torenhoge (zone 4) prijzen. Gelukkig hadden ze aan boord wifi.

Ik ga weer terug naar pre-paid.
Lycamobile doet dit ook niet, had ze van de week gebeld. Als je een bundel koopt in NL telt dit niet zeggen ze en gaat het gewoon veel geld kosten.
Op hun website zeggen ze van wel:
http://www.lycamobile.nl/...men-is-aan-het-veranderen

(denk ik? beetje onduidelijke pagina)

[Reactie gewijzigd door lonaowna op 5 juli 2017 12:40]

Ik heb ze van de week gebeld, snap er geen... Meer van... Ik ga straks naar Hongarije en ga me niet blauw betalen voor een beetje internet
Met Simpel in Hongarije net in de week dat de Roam Like at Home regels in werking traden. Tot de switch zie ik buiten-de-bundel prijzen, na de switch keurig iedere dag 0. Overigens heb ik daar geen moment 3g laat staan 4g gekregen. GPRS of EDGE is wat je krijgt. Op doorreis door AT en D overigens wel 3g gehad.

Heerlijk Google Maps navigation met real-time traffic op zo'n lange (1450km) rit.

OT; De volledige roaming prijslijst van je provider: http://www.lycamobile.nl/...ming_Netherlands-ENNL.pdf ; dus of ¤0,20 (Standard) of ¤0,01 (Saver) per MB in de EU.

[Reactie gewijzigd door McOrmick op 6 juli 2017 00:02]

altijd leuk zo'n gevalletje ik betaal dat niet en dan kantonrechter enz.
kantonrechters zijn daar dol op...
Vooral als je de behandeling daadwerkelijk komt bijwonen en toelichten :+

#NOT
Gaat de ACM ook nog bekendmaken welke providers dat zijn of mogen we dat zelf op een negatieve manier ondervinden?
Het gaat op dit moment over aanbieders die zich mogelijk niet aan de regels houden. Als deze nu bij naam worden genoemd kan dat negatieve effecten hebben terwijl ze mogelijk niet kwaadwillend zijn. De ACM geeft ook aan dat ze deze gevallen verder onderzoeken en waar nodig optreden. Het lijkt me dat ze als ze echt wat vinden de namen wel zullen noemen.
Ik heb een 10GB kpn abonnement (5GB verdubbeld en 2x 5 euro korting), nu geeft de tool aan dat ik "maar" voor 4.3GB mag roamen. Maar dan lees ik in de tool wel weer: "Als je van je provider een onbeperkt abonnement hebt, dan moet deze ook onbeperkt zijn. Het kan echter wel zo zijn dat je provider bij voorhand restricties in het abonnement heeft staan, de zogenaamde 'Fair Use Policy'"
Dat is wat ze minimaal moeten aanbieden. Aangezien jij 10GB bundel hebt is er toch niets aan de hand?
Ik heb inderdaad 10GB (in NL) en zoals ik het begrijp vanuit de tool, hoeven ze mij dus (vanuit EU regelgeving) maar 4,3GB te geven?

[Reactie gewijzigd door sjors86 op 6 juli 2017 13:17]

Ze hoeven je maar 4,3GB te geven maar je krijgt gewoon je 10GB bundel in heel Europa. Dus je krijgt meer dan zou moeten, maar dara zijn het minimale eisen voor...

Zeker met oog op de toekomst aangezien die bundels elk jaar langzaam omhoog gaan (meer MB's voor hetzelfde geld).
Ik heb onbeperkt van T-Mobile, volgens de tool heb ik in het buitenland recht op bijna 15GB o_0 een paar jaar geleden als ik in ons vakantiehuis was in Frankrijk betaalde ik 24,99 Euro voor 250 MB. Damn dit is wel een verbetering.
Vorige jaar (en de jaren ervoor) kon je ook een surf en travel bundel kopen, dan was je een stuk goedkoper uit geweest...
Dus het unlimited abonnement bij Tele2 = 6 euro voor onbeperkt bellen en 19 incl.BTW (15.70 ex) euro voor onbeperkt data. Wholesale rekenprijs is dit jaar 7,70 excl. BTW euro.
15.70 / 7.7 = 2,04 GB x 2 = minimaal 4.04 GB.. Tele2 biedt 6 GB zonder meerkosten bij unlimited.

Het wholesaletarief zal volgend jaar dalen naar 6,50 euro. Dan wordt het dus minimaal 15.70/6.5 = 2.42 x 2 = 4.48 GB.. Deze (wettelijke) daling zet zich de komende 5 jaar door.
Even naar Telfort kijken ACM. Die leveren alleen een 3G verbinding bij roaming. Terwijl in Nederland wel 4G geleverd wordt. Is dit toegestaan?
KPN in Duitsland ook, Eplus met max 3G
Ik heb gewoon 4G in Duitsland hoor, alleen het 4G netwerk is daar lang niet zo goed als hier in NL.
Tele2 doet dit ook naar het schijnt.
Met Vodafone heb ik 4G. In België en Duitsland.
Kpn heeft op een buitenlands netwerk helemaal niks te vertellen over of jij wel of niet op 4g mag, tenzij jouw abo ook in Nederland niet 4g geschikt is.
En zelfs dan garandeert geen enkele provider dat je altijd en overal een 4g signaal hebt, alleen dat je altijd toegang tot internet hoort te hebben met een data abo.

Voor verbinding met 4g masten hebben lokale gebruikers voorrang boven buitenlandse mobiele nummers. Is het te druk, dan wordt je als toerist van de 4g mast afgekieperd. Dit doet elke provider.

[Reactie gewijzigd door Nephalem op 5 juli 2017 15:14]

Ja. Het gaat erom dat je data mag verstoken, niet hoe snel je verbinding is.