Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Dell komt met 4k-laserprojector en gebogen 37,5"-hdr-monitor

Door , 68 reacties

Dell heeft een ultra-short throw 4k-laserprojector aangekondigd die beeld met een diagonaal van 100" kan projecteren op een afstand van zo'n 10cm. Ook komt de fabrikant met een gebogen 37,5"-monitor, met een resolutie van 3840x1600 pixels en hdr10-ondersteuning.

De laserprojector kan ook een schermgrootte van 130" projecteren, maar dan moet het apparaat op een afstand van zo'n 23cm van het projectieoppervlak staan. De Dell S718QL heeft een verversingssnelheid van 120Hz, een helderheid van 5000 lumen en een contrastratio van 1300:1. Er zijn volgens Dell ook hdr-ondersteuning en een hoogcontrastmodus, waarin de contrastverhouding toeneemt tot 100.000:1.

Samen met de projector presenteert Dell zijn eerste 37,5"-monitor: de UltraSharp U3818DW. De monitor maakt gebruik van een ips-paneel, vermoedelijk afkomstig van LG. Het betreft het paneel met een resolutie van 3840x1600 pixels, dat ook door Acer, Asus en LG in monitoren is toegepast.

Dell maakt een gebogen variant van de grote 21:9-monitor. Het scherm heeft een curve van 2300R en er is ondersteuning voor de hdr10-standaard. Ook is een kvm-switch ingebouwd, zodat twee systemen aangesloten kunnen worden op het scherm.

Dell gaat de laserprojector vanaf 19 juli verkopen in de VS voor 5999 dollar. Omgerekend en inclusief btw is dat zo'n 6442 euro. De UltraSharp U3818DW is vanaf 23 juni in de VS te koop voor 1499 dollar. Omgerekend met btw komt dat neer op ongeveer 1609 euro.

Reacties (68)

Wijzig sortering
Om misverstand te uitsluiten, er zijn twee technieken met LASERprojector:
- met laser beeld tekenen
Deze zie je vaak in kleine draagbare pico projector, ook dit wordt wel eens gebruikt in sommige videocamera's. Als je met andere camera op beeld richt, zie je al snel rainbow lijnen.
Voordeel is dat scherp stellen niet nodig is, is altijd scherp op elk afstand.
Nadeel is wat lagere lumen output en sommigen kunnen beeld opbouw zien.
- laser als lichtbron
Laser kan veel intenser licht maken dan gewone LED. In eerdere beamers wordt blauw laser gebruikt, dat op fosfor plaat gericht wordt, en zo krijg je wit licht. Om beeld te kunnen maken wordt DLP chip gebruikt. Je moet nog wel beeld scherpstellen. Maar beeld is gewoon strak en beeldopbouw gaat snel.
In goedkope led beamers wordt kleurenwiel gebruikt, in betere modellen worden drie kleuren leds gebruikt zodat de mechanische onderdeel kleurenwiel vervalt. Ik denk dat Dell hier drie kleuren lasers gebruikt.
Voordeel van laser is heel diepe kleur en hogere lumen output met hogere efficiency
Het gaat ook langer mee dan LED versie.
Had eigenlijk nog niet door dat het om een laserprojector ging. dacht alleen 4k shortthrow.. Dat verklaart dan wel de hoge prijs, want ik durf te wedden dat het hier om dezelfde DLP chip gaat als die van de nieuwe 4k optoma (welke dus native niet 4K is, maar wel 4K pixelperfect binnen 1 videoframe kan weergeven, en daarmee dus beter is dan de pixelshift varianten die er op de markt waren voor 3LCD).
Zouden ze zo'n pico projector niet kunnen gebruiken om in te bouwen in een VR Bril zodat er vlak voor je ogen een super scherp 4K beeld word geprojecteerd of zou dat duurder zijn dan een 4K Oled schermpje?
Of zijn er nog meerdere nadelen aan een lazer projectie.
Ik las hier onder iets over latency?
Hoe moet je dan kijken bij de projector? Als deze op 10 cm voor het beeld staat, staat hij toch in het beeld?
Je zit dus achter (of voor) het beeld en de projector. En op 10cm afstand heb je ook niet veel mogelijkheden - denk ik - om de projector buiten beeld neer te zetten?

[Reactie gewijzigd door KakDela op 14 juni 2017 17:33]

De projector projecteert dan ook boven zich uit en staat dus niet voor het te projecteren veld.
hier een afbeelding ter illustratie.

[Reactie gewijzigd door Rebert op 14 juni 2017 17:40]

Dank je voor het plaatje, ook al blijf ik me dan afvragen hoe het met eventuele vertekeningen zal gaan.
Met hiervoor speciaal ontwikkelde lenzen en spiegels is er geen merkbaar verschil. Los van de prijs alleen maar voordelen.
panasonic variant
nadeel is wel dat de muur echt super vlak moet zijn,
als er wat vervorming is valt dat erg op,
of als er een korreltje is kan je een lelijke schaduw krijgen.

maar op een normale vlakke muur zonder structuur werkt het inderdaad prima, maar ook met projectie schermen moet je oppassen, als er een beetje golving in zit dan werkt het dus inderdaad niet.

maar als het werkt is het wel ideaal.

[Reactie gewijzigd door freaq op 14 juni 2017 18:25]

Kwestie van daarvoor geschikte projectieschermen kopen. Op een muur zou ik inderdaad niet aanraden, hoe nauwgezet je stukadoor ook was, elk kleinste butsje is inderdaad funest :+
Zelfspannende schermen zijn vaak wel stukken duurder dan gewone schermen... bij een 100" kan het al gauw zo'n 1500 euro schelen. Maar uiteraard, als men ruim 6000 euro voor een beamer kan betalen, dan zal 1500 euro extra ook niet het probleem zijn. :)
Nou ja, ik bedoel maar, als je die 1,5K aan dat scherm niet besteden wil dan kun je maar beter de meerprijs voor de beamer ook in de zak houden. Dit soort gimmicks zijn alleen de moeite als je echt héél graag die extra fancy vergaderzaal wilt; anders is (zeker aan een systeemplafond; kom op zeg, hoe moeilijk is het nou echt? :P ) een plafondbeugel even verderop stomweg de betere optie.
Go big or go home, en zo :)
Dit is dan ook niet voor vergaderzalen bedoeld maar juist voor de thuisgebruiker.

Voor vergaderzalen heb je immers meer aan een FHD projector of lager met een hogere helderheid. Dit soort projectoren is voor cinema doeleinden in verduisterde ruimtes. 5K lumen (zoals @D-Three aangeeft) is voor vergaderzalen echt te weinig.

Voor vergaderzalen is 10K lumen al niet heel veel. Op scholen wordt meestal 4-5K+ gebruikt voor digiborden

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 14 juni 2017 22:41]

Staat gewoon in het artikel hierboven hoor ;)
De Dell S718QL heeft een verversingssnelheid van 120Hz, een helderheid van 5000 lumen en een contrastratio van 1300:1.

[Reactie gewijzigd door D-Three op 14 juni 2017 22:40]

Ah ik zie het. Kompleet overheen gelezen. Dan nog is dat echt wel te weinig voor vergaderzalen met die resolutie en beeldgrootte.
Dat kan prima hoor... het ding is er gewoon op gemaakt zodat het beeld dat op de muur geprojecteerd is recht wordt. We hebben op het werk vroeger ook van die projectors aan het plafond gehad die vlak voor de muur waar ze op projecteren hangen, ziet er prima uit.
100" op 10 cm? Dan mag het projectiescherm wel heel vlak zijn.
Mijn collega probeerde een pricewatch: LG PF1000U, ook een short-throw projector.

Golvende projectie-schermen waren een groot issue

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 14 juni 2017 17:26]

En daarom adviseer ik ook altijd gewoon een spanscherm, want die rolschermen gaan altijd golven.
Moet dat niet 3840x1600 pixels zijn?
Klopt. Gefikst :)
Zo'n short throw beamer is eigenlijk veel handiger dan een lelijke tv.
Waarom koop je dan ook een lelijke TV? Je kunt beter een mooie kopen. ;)
Die zijn er bijna niet. Terwijl je zo'n projector in een mooi dressoir kunt verwerken en alleen veel ruimte inneemt wanneer je hem daadwerkelijk gebruikt.
Hoezo niet? veel TV's vandaag de dag hebben een klein onopvallend randje van hoogstens 2-3cm langs de randen van het beeld, en dat is het dan wel. zeker in verhouding tot het schermoppervlak zijn die krengen bijna bezel-vrij tegenwoordig.
Hoe minimalistisch moet jouw interieur per se zijn? :P
3 cm is niet onopvallend tevens heb ik het over het zwarte vlak wat altijd in je huiskamer hangt.
Tja, anders zit je wel met een projectiescherm. Jij moet misschien eens naar een tv-lift kijken - verstoppen in/achter een kastje, precies wat je zoekt - en nog steeds een slok op een borrel goedkoper dan een st-projector ;)
Als je een kastje voor een muur kunt zetten, snap ik niet dat je een TV die zo plat is als een dubbeltje veel ruimte in vindt nemen. Tenzij je schilderijverzamelaar bent natuurlijk en er graag je Mondriaan wilt ophangen...
Tot nu toe zijn de hele dunne nog steeds amper beschikbaar. Plus nemen ze nog ruimte in op je muur.
Dunne tv's zijn gewoon beschikbaar.
En de beamer neemt ook "ruimte" in op de muur je kan moeilijk elke keer je schilderij/spiegel etc. van de muur halen als je deze beamer wilt gebruiken als een tv vervanger.
Ach, het lèg ook an mijn. Ik kom uit de tijd dat tv's nog 1.5m dik waren. Ik vind het dus al guw gezeur als mensen het hebben over dikke/lelijke tv's met dikke of lelijke randen...
Ach, het lèg ook an mijn. Ik kom uit de tijd dat tv's nog 1.5m dik waren. Ik vind het dus al guw gezeur als mensen het hebben over dikke/lelijke tv's met dikke of lelijke randen...
ik kom ook uit die tijd, daarom ben ik zo blij met de huidige. vooruitgang! :)
Tja... hier keek ik sesamstraat op http://www.philipsradios....061832405048d0286b5e9.jpg in de woonkamer.
Klopt natuurlijk wel, maar een lege witte muur is natuurlijk mooier dan een 100" zwarte glazen plaat voor je smoel. Ik snap dus wel dat je zoiets als TV gebruikt omdat het mooier is voor het oog als hij niet wordt gebruikt.
Je kijkt natuurlijk liever naar een muur dan naar een mooi afgewerkte televisie pricewatch: LG OLED55C7V Zwart deze neemt enorm weinig ruimte in. Ik zou als ik jou was in de categorie Televisies op tweakers maar eens rond gaan kijken, er is in de laatste 10 enorm veel vooruitgang geboekt. de dikste tv op tweakers is maar een paar cm dik
ook voor de mondiraan is er een oplossing.
Als Samsung die aanbied als uit scherm tenminste.
Daar heeft Sony een mooie oplossing voor:

http://4k.com/wp-content/...row-Projector-790x592.jpg

http://4k.com/wp-content/...-throw-projector-home.jpg

Alleen helaas met een prijskaartje van 60K niet betaalbaar voor de gemiddelde tweaker.

[Reactie gewijzigd door Bobo221 op 14 juni 2017 19:04]

Yep zoiets bedoel ik.
En dan met speciale projectie verf op de muur.
Alleen is de latency om te janken, vooral als je video games er op wilt spelen.
Hoeveel is de latency eigenlijk? Kan het niet terug vinden op bronpagina.
Dit soort dingen vaak hoger dan 100ms, een normale projector niet, maar short throw beamers zijn geen normale beamers. (Zie de reviews als hij uit is, ik zeg alvast: told you so)
Wat veroorzaakt de latency bij short throw beamers?
Short throw beamers moeten door een optische filter gaan, terwijl normale beamers dat niet hoeven.

Je hebt gewoon meer lasers nodig om een lagere latency te krijgen, 10 centimeter vs 1 meter is een heel groot verschil qua latency (hoe dichterbij hoe slechter de latency met het zelfde aantal lasers)

[Reactie gewijzigd door stewie op 15 juni 2017 22:34]

Klinkt niet aannemelijk als het verschil enkel een speciale lens zou moeten zijn als ik @skaars mag geloven:
Met hiervoor speciaal ontwikkelde lenzen en spiegels is er geen merkbaar verschil. Los van de prijs alleen maar voordelen.

[Reactie gewijzigd door Junketsu op 15 juni 2017 11:38]

Mwa, je moet wel goed verduisteren wil je mooi beeld hebben hoor... En ik weet niet of deze misschien beter zou zijn, maar mijn beamer hoor je duidelijk als hij aan staat (en volgens mij is hij niet echt luider dan in ieder geval andere beamers in zijn klasse, onder 1000 euro).
Ik heb nu een beamer ophangen met een automatisch uitrollend 92" projectiescherm, en dat is heel cool... maar ik heb juist zoiets dat als ik hem ga vervangen dat ik dat dan eigenlijk wil doen met een grote TV. Het is niet echt superstorend maar ik zou toch wel af willen zijn van het geluid van het ding, en het beeld zou ook een stuk mooier zijn omdat ik mijn huiskamer niet 100% wil verduisteren (als het al zou gaan) en ook niet mijn muren zwart wil verven om te voorkomen dat licht van de beamer terugkaatst en het contrast weer verprutst. Bovendien zou ik 's avonds wel weer eens een lamp aan willen doen (wederom zonder het contrast compleet naar zijn grootje te helpen).
En dat is het, deze projector mag dan een contrast van 100.000:1 hebben, maar tenzij je erg ver gaat om te voorkomen dat er strooilicht op je doek valt kom je daar van zijn lang zal je leven nooit bij in de buurt.
Maken tv's dan minder strooilicht? :?
Nee, maar TV's hebben (veel) minder last van invallend licht. Een beamer scherm is gemaakt om invallend licht te reflecteren en kan daarin geen onderscheid maken of dat licht afkomstig is van de beamer, of van andere objecten zoals verlichting of de muren die op hun buurt weer verlicht zijn door het licht dat van het beamer scherm af komt.

Je hebt wel beamer schermen die gemaakt zijn om alleen licht dat er relatief recht op valt te reflecteren, maar dan krijg je weer een effect genaamd hotspotting. Het probleem is dan namelijk dat ook het licht van de beamer niet overal onder dezelfde hoek op het scherm valt waardoor je in het midden een helderdere vlek krijgt dan langs de randen (waar het licht onder een grotere hoek invalt).

Een TV die uit staat waar je met een zaklamp op schijnt zal nog steeds redelijk zwart uitzien, maar een beamer scherm niet, dat is kort gezegd het probleem.
Normaal gesproken heeft een laserprojector een helderder beeld dan een normale projector waardoor er minder verduisterd hoeft te worden in een kamer om nog een helder plaatje te voorschijn te toveren.

Kijk anders hier eens naar: https://www.youtube.com/watch?v=vLiVrU42kqE (goede reviewer btw) De vraag is hoeveel van de beeldkwaliteit van deze sony overblijft bij dit product van Dell de Sony heeft een prijs die vele malen hoger ligt.

Hier nog een mooie kamer met z'n short trow projector https://www.youtube.com/watch?v=AoC9hIZYEnY
Dat ziet er inderdaad erg goed uit, maar daar heb je dan wel ook zo'n ambilight rejecting scherm bij nodig waar hij het ook over heeft. Dat telt ook weer mee in de aanschafprijs.
Bovendien lijkt me dat een permanent scherm, niet een die je op kan rollen. Bij een oprolscherm heb je weer het nadeel dat het lastig perfect recht en stil hangend te houden is wat erg belangrijk is bij zo'n ultra short throw projector. Aangezien het punt hierboven was dat men niet zo'n lelijke grote tv in de huiskamer wou hebben vraag ik me af of zo'n scherm dan beter zou zijn.
Je vergeet alleen wel even dat je voor die short throw beamer ook een fatsoenlijk projectiescherm nodig hebt, projecteren op een witte muur is niet aan te raden. En als je dan niet groot gaat projecteren, dan kun je net zo goed een grote platte tv kopen die je aan de muur hangt.
Heb zelf alleen een projector met een 3 meter breed spanscherm.
Gebogen, 38" en dan ook nog zulke dunne randen... het is te hopen dat Dell erin slaagt de backlight bleed onder controle te houden.

Toch een goede ontwikkeling dat deze ultrawide schermen wat meer verticale ruimte krijgen. De 34" schermen doen in verticale zin nog onder voor Dell's andere high-end schermen.

[Reactie gewijzigd door Hermida op 14 juni 2017 17:34]

projecteren op een afstand van zo'n 10cm?
10m lijkt mij ook wat veel. Blijkbaar is dit echt mogelijk, dit was mij onbekend. Vandaar ULTRA Short throw (heb zelf Short Throw).
Jammer dat dit te prijzig is voor mij om mijn huidige Optoma 1080p te vervangen.

[Reactie gewijzigd door klerk op 14 juni 2017 17:08]

Hoe is die Optoma? Ben je daar dan niet tevreden van? Ben zelf wat op zoek naar een short throw, en 1080p is me ruim voldoende...
Bevalt goed, maar sinds ik een 4K monitor heb gaat hij wat minder snel aan :)
Juist ja, een <40" scherm vergelijken met een 3m breed scherm..... nope, dan toch liever gewoon 1080p op 3m dan 4k op een 27-35" scherm..
Kan iemand mij als projector n00b uitleggen wat nu precies het voordeel is van zo'n korte throw distance? Waarom zou je een projector liever op 10 cm willen hangen in plaats van zeg ergens tussen de 1 en 2 meter?

Edit:
Ah ok, thanks voor de uitleg allen! Het heeft dus niks met beeldkwaliteit te maken of wat dan ook...

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 15 juni 2017 11:53]

Makkelijker te plaatsen en te bekabelen. Anders hangt je beamer aan je plafond of staat aan de andere kant in een kast...(en dus ver van je bron/versterker)

[Reactie gewijzigd door BlaBla1973 op 14 juni 2017 17:45]

Dan moet hij of aan het plafond hangen of achter je geplaatst zijn. Nu meer alszijnde tv voor je.
Je zet het ding gewoon op je TV meubel, in plaats van een TV... Zet hem aan en er verschijnt een enorm beeld achter :)
1 a 2 meter zou midden in de kamer zijn, dat is meer voor als je hem er specifiek bij pakt als je hem wil gebruiken maar dan moet je dus iedere keer je projector weer precies goed neerzetten om het beeld precies beeldvullend en recht op je doek te krijgen. En je hebt kabels door je kamer liggen.
Nadeel van ultra short throw is weer dat je echt een kaarsrecht doek moet hebben dat ook niet heen en weer kan wapperen want omdat het licht onder zo'n grote hoek geprojecteerd wordt zou dat gelijk een erg zichtbaar effect hebben.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 14 juni 2017 18:29]

Deze is niet zozeer bedoeld om aan het plafond te hangen, maar juist om op een dressoir onder een scherm te zetten.
Zelf ben ik niet kapot van dit soort projectoren omdat ik juist helemaal geen dressoir etc onder mijn scherm wil hebben.
Ik ben benieuwd wat voor aansluitingen deze UltraSharp monitor zal bieden. De ingebouwde KVM switch heb ik wel oren naar, dat zou heel erg goed uit komen voor mijn thuiswerkplek. Ik zit al een tijdje te denken over een dergelijk ultrawide scherm aan te schaffen, maar vind het dan vooral belangrijk dat ze meerdere (3 a 4 minstens) inputs hebben (twee laptops en een digitale TV tuner). Een andere feature waar ik naar kijk is een goeie PiP/PbP functionaliteit zodat je de flexibiliteit hebt om dat grote scherm te kunnen splitsen, en het wisselend als een 1-scherm of 2-scherm opstelling te kunnen gebruiken. Wat dat betreft was ik ook wel gecharmeerd van de Philips BDM4037UW/93. Ik ben benieuwd of deze Dell ook PbP/PiP features heeft?

[edit]: Ja, het ziet er naar uit dat hij ook PbP/PiP heeft, zoals in de orginele aankondiging van Dell zelf vermeld staat:
With Dell Display Manager, the monitor allows users to customize screen layout for viewing multiple applications side-by-side with Dell Easy Arrange or to work on multiple tasks simultaneously with Picture-in-Picture and Picture-by-Picture features.
Dit zou dus wel een erg interessant scherm kunnen zijn! Nu hoop ik alleen dat Dell Display Manager wel gewoon een OSD is en geen tool die bijvoorbeeld alleen maar onder Windows werkt....

[Reactie gewijzigd door Squee op 14 juni 2017 23:08]

Ik heb zelf een dell 34 inch zou nooit meer terugwilllen 3440x1440 is zo fijn werken.
Maar probeer eerst te testen of zorg dat je kunt terugsturen.
Er zitten best veel aansluitingen op maar test even. DP werkte bv wel op vorige maar gek genoeg niet op deze daarom weer hdmi. Ga dan maar de schuldige aanwijzen.
En ik had nog iets wat in theorie moest werken maar niet werkte. Dat je muis en keyboard in monitor ook op je laptop zou werken.
Leuke PJ zeker als je op muur projecteerd geen golven in beeld.
Projecteren op een kale muur is gewoon af te raden, juist elke oneffenheid zie je met zo'n projector. Geen een mooi spanscherm gebruiken.