×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Blizzard wint rechtszaak tegen cheatmaker Bossland

Door , 152 reacties

Gameontwikkelaar Blizzard heeft in een rechtszaak een schadevergoeding toegekend gekregen van omgerekend bijna 8 miljoen euro. De rechter vond dat een Duitse maker van cheats en hacks, Bossland, schuldig was aan het schenden van het auteursrecht van Blizzard.

Volgens de rechter zorgden de door Bossland ontwikkelde hacks ervoor dat Blizzards anticheattechnologie Warden kon worden omzeild. Daarmee heeft Bossland de Amerikaanse Digital Millennium Copyright Act overtreden. Volgens de rechter heeft Bossland met het beschikbaar maken van de hacks voor het grote publiek actief bijgedragen aan de auteursrechtenschending. Gebruikers werden ook geïnstrueerd over hoe de hacks moesten worden geïnstalleerd en gebruikt. De rechter heeft Bossland verboden om nog langer zijn producten te promoten en te verkopen in de Verenigde Staten. Dat blijkt uit het vonnis van een rechtbank in Californië.

De zaak begon in juli 2016, toen Blizzard Bossland aanklaagde. Blizzard was niet blij met onder andere de Watchover Tyrant, een cheat voor Overwatch waarmee spelers van de game de gezondheid, positie en andere belangrijke informatie van zowel vrienden als vijanden kunnen zien. Dit geeft deze spelers een oneerlijk voordeel. Blizzard heeft vorig jaar al bans uitgedeeld voor meer dan duizend spelers in China. Bossland gaf toen aan te werken aan nieuwe systemen om Warden te kunnen omzeilen. Het Duitse bedrijf heeft ook cheats uitgebracht voor andere titels van Blizzard, zoals World of Warcraft, Diablo 3 en Heroes of the Storm.

Het is niet de eerste keer dat een gamemaker een rechtszaak wint van een dienst die scripts, hacks en cheats voor games aanbiedt. League of Legends-maker Riot Games heeft enkele weken geleden in een zaak tegen scriptingdienst LeagueSharp een bedrag van tien miljoen dollar toegewezen gekregen. Die dienst maakte het voor gebruikers mogelijk om vals te spelen in de populaire moba-game. Volgens de aanklacht was het voor gebruikers van LeagueSharp mogelijk om verborgen informatie te zien, het spel geautomatiseerd te spelen en sneller voortgang te boeken dan een menselijke speler.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

04-04-2017 • 11:15

152 Linkedin Google+

Reacties (152)

Wijzig sortering
Bossland (Zwetan) maakt zich zo ver nog geen zorgen over de uitkomst van de rechtzaak.

"Bossland - vandaag om 08:27
There is no confusion there.
It is all planned, but anyway it does not matter.
We do not sell in the US, if US citizen come to us in our german botique and buy a HB key, that is theirs to decide"
Wat ook enorm mist in dit bericht is dat Bossland eerder rechtzaken in Duitsland gewonnen heeft van Blizzard, en dus gewoon door kunnen met de verkoop in dat land. Hierdoor lijkt het uit dit bericht alsof het doek voor Bossland gevallen is terwijl dit geheel niet waar is .

Oud nieuws, zie hieronder

[Reactie gewijzigd door Flaat op 4 april 2017 13:16]

Misschien moet je wel even het hele verhaal vertellen, dat is wel erg oud nieuws en die uitspraak is vrij recentelijk in hoger beroep teruggedraaid in het voordeel van Blizzard. Bossland is momenteel op alle fronten aan het verliezen en gedraagt zich als een kat in het nauw.

Half januari heeft Bossland bijv. verloren tegen Blizzard bij het hoogste gerechtshof in Duitsland, waardoor Bossland producten niet meer verkocht mogen in Duitsland (en die uitspraak is mogelijk door EU regelgeving door Blizzard vrij gemakkelijk in de rest van de EU ook te gebruiken). Zie o.a. http://www.mmorpg.com/wor...inst-bot-maker-1000042886 en http://mein-mmo.de/wow-bot-ersteller-puste-krise/

Dan is er nog deze uitspraak, en ook in de UK is pas geleden een uitspraak geweest waardoor een van de 2 oprichters van Bossland het bedrijf noodgedwongen heeft moeten verlaten omdat hij van de Engelse rechter niet meer mag werken met zaken die gebruikt kunnen worden in combinatie met IP's van Blizzard Zie https://www.thebuddyforum...hanks-from-hawker.298051/ en mogen ze ook niet meer in de UK verkopen, zie https://www.thebuddyforum...ch-software-to-uk.298105/


Waarna Bossland heeft besloten alle lifetime key's (tot groot ongenoegen van zijn klanten uiteraard) per ommegaande in te trekken omdat er niet genoeg geld binnenkomt bij Bossland. Zie: https://www.thebuddyforum...dy-lifetime-users.294249/

Dit is natuurlijk geen goede PR van Bossland en ze jagen als ik de forums moet geloven veel trouwe klanten tegen zich in het harnas. Al met al niet handig.

Daarnaast klagen gebruikers steen en been op de Bossland forums dat ze continu binnen enkele dagen gebanned worden door Blizzard sinds +- oktober vorig jaar en dat Bossland zijn bots weer "veilig" moet maken. Blizzard lijkt volledig nieuwe detectie methoden te hebben tegen bots waar Bossland momenteel niet omheen lijkt te kunnen werken (wat ze vroeger wel konden zo lijkt het).

Al met al kun je niet echt zeggen dat Bossland er goed voorstaat, wat jouw post wel een beetje doet voorkomen.

Blizzard maar ook bijv Riot lijken een goede "hook" gevonden te hebben om Botbedrijven aan te pakken in de EU met het argument dat bot programmatuur "Anti-competive" is. Waar ze eerder op copyright nog wel eens de deksel op de neus kregen lijkt dit argument gezien het aantal gewonnen rechtzaken in korte tijd juridisch meer houvast te geven in de EU.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 4 april 2017 12:03]

Blizzard scoort hier wat mij betreft weer punten mee, als de publisher/developer die écht begrijpt waar gaming om gaat en welke waarden je daarin moet verdedigen. Zowel game-technisch als mbt alle randzaken zoals een eerlijk speelveld, stabiliteit en anti-hack en anti-cheat.

Daar kan menig dev nog een puntje aan zuigen.
Klanten (de gehate cheaters dus) van Bossland klagen dat ze gepakt worden? Omgekeerde wereld. Die "klanten" (helers in mijn ogen) moeten zich 2x schamen. Eerst bedriegen ze de boel, daarna voelen ze zich bedrogen omdat ze niet mogen bedriegen.
In medische termen ben je gewoon een schizofreen en moet je geholpen worden.
Dit is natuurlijk geen goede PR van Bossland en ze jagen als ik de forums moet geloven veel trouwe klanten tegen zich in het harnas. Al met al niet handig.

Dit is feitelijk natuurlijk zo, maar dit kan mij echt niets interesseren. Deze zogenaamde klanten (ik vind het skilloze losers) verpesten de game ervaring van gamers die netjes betalen voor een game en in hun vrije tijd willen ontspannen.

Ik hoop van harte dat ze kapot gemaakt worden en dat de klanten van Bossland life-time bans krijgen. Harde taal, maar ik sta hier voor 100% achter.

[Reactie gewijzigd door paradoXical op 4 april 2017 12:32]

Dat ben ik volledig met je eens ik heb ook niets met botters en zie ze ook het liefst verdwijnen, maar zelfs een botmaker zou eerlijk zaken moeten doen en geen lifetime licenties moeten verkopen en ze dan intrekken vind ik.

Ik kan me goed voorstellen dat wanneer jij klant bent daar (en sommige botters daar op het forum hadden naar eigen zeggen tientallen tot ik geloof 200 licenties gelezen te hebben actief daar) dan wordt je er niet blij van als die investering van de een op de andere dag teniet gedaan wordt zonder compensatie vanuit Bossland. Een boel van deze klanten zijn gewoon "ZZPérs" die in de gold / items > realmoney trade zitten, die boeien het helaas niet of ze gebanned worden of niet. Die starten gewoon weer nieuwe accounts op daar ze naar eigen zeggen met die botfarms een stuk beter verdienen dan met een normale baan.
Laten we niet doen alsof Blizzard hier geheel onschuldig in is. Het heeft veel te lang geduurd voordat botting zwaar gestraft werd en er was lang überhaupt geen pakkans. Dat terwijl bots met een zeer vergelijkbare manier van werken heel snel tot een ban leiden op private servers.

Alterac Valley was gewoon een bot VS bot battleground voor 2-3 expansies. Als developer kan je dat ok nemen als feedback dat er iets veranderd moet worden aan het systeem. En geloof me dit waren echt niet alleen farmers. Genoeg bots met high end raid gear gezien.
Wat een totale onzin zeg. Erg lullig voor minder valide, maar dan kan je het spel gewoon niet spelen, klaar. Dan maar gaan cheaten slaat nergens op. En ik kan me ook echt niet voorstellen dat de mensen die dit soort software op deze manier gebruiken een noemenswaardig aantal is.

Zoiets van, door een ongeluk ben ik het gebruik van mijn benen kwijtgeraakt, maar ik wil zo graag aan de tour de france mee doen, dus gebruik ik een brommer om toch een keer te voelen hoe het is om eerste te worden.
Volslagen onzinnig.
Dit argument zie ik zo nu en dan ook wel eens terugkomen als reden dat mensen games als Ingress en Pokémon GO vanachter een computer spelen, maar het zijn gewoon games waar je voor naar buiten moet. Als je dat niet wil of kan moet je gewoon een andere hobby zoeken... gehandicapt of niet je geeft jezelf een gigantisch voordeel tegenover de mensen die gewoon buiten lopen en daarbij kan je cheaterdetectie niet inrichten rond "intenties" van mensen.

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 4 april 2017 16:35]

Er zijn duizenden games die niet competitief zijn en waar je kan cheaten tot je groen en geel ziet. Maar zodra je tegen andere spelers speelt moet iedereen gewoon onder dezelfde regels vallen. Alternatief zijn er zelfs online games waar je prima zelf een server voor minder validen kunt starten - probleem opgelost zonder daarbij anderen tot last te zijn.

Je kunt dan inderdaad niet overal aan meedoen, net zoals er legio uiteenlopende redenen bestaan dat ik als perfect valide persoon ook niet overal aan kan deelnemen. Thats life.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 4 april 2017 18:19]

Waarom is zijn bericht - 1?offtopic kun je nog vinden maar - 1 zeker niet.

Ik vind het overigens best wel een valide punt wat hij hier aankaart. Ja je kunt stellen dan spelen ze het lekker niet. Sowieso mag er geen inbreuk gemaakt worden op de voorwaarde. Ook niet om minder valide te helpen.
Dank voor de toevoeging, ik gebruik hun producten sinds een flinke tijd niet meer dus het was inderdaad oude informatie!
is dit een bekentenis?!
Ik ga zeker niet ontkennen dat ik hun producten gebruikt heb. Vond het eerlijk gezegd een leuke toevoeging aan de gameplay om dingen te automatiseren. En het was mijn eerste kennismaking met scripten en code schrijven.
Ik weet niet. Op mijn werk zorg ik ook dat minder hoog begaafden kunnen werken met de nieuwste tools en daardoor zeer goede prestaties neer zetten.

Waarom zou je dat in je vrijetijd niet doen? Mensen gelijk maken door hun beperkingen ten opzichte van elkaar te verminderen.

Wellicht dat het doel van een game niet het winnen of zo veel mogelijk van alles moet zijn.
Wellicht kunnen we iets uitdahend bedenken waardoor deelnemers leren elkaar te helpen.
Wellicht schept dat dan weer een president voor buiten de game :)
Je doet net of je het er mee eens bent dat hij hiermee weg komt.

Kloothommels moeten eens opzouten met die klote cheats. Als je een spel niet kunt spelen dan ga je iets doen wat je wel kan of je blijft oefenen tot je wel goed erin wordt. Niet andere mensen die plezier proberen te beleven aan de game het plezier vergallen. Het feit blijft namelijk dat cheaters de game vergallen voor de mensen die het wel eerlijk spelen. Te vaak in mijn 1700 uur battlefield 3 ben ik cheaters tegen gekomen die met 250 - 0 one shot kills maakte van over de hele map. waarbij de server in minuten leeg liep.

Ze moeten veel strenger op treden tegen de skilloze kut kiddies die de cheats gebruiken en ook tegen de gene die de cheats maken.
Daarom moeten ze ook gewoon terugkomen met fatsoenlijke dedicated servers met actieve moderators erop. Geen anti-cheat software kan concurreren met iemand die daadwerkelijk meekijkt.
Snap je punt heel goed, maar daar zit dan ook weer een redelijk kostenplaatje aan.
De vraag is dan weer wie daarvoor gaat opdraaien:
- worden de games dan duurder?
- moet je betalen om bv online te kunnen spelen?

Uiteindelijk is de gamer de pineut kwa kosten, het bedrijf zelf zal niet zo snel daarvoor opdraaien omdat ze dan geen winst meer zullen maken en op lange termijn dan moeten sluiten.

En als ze sluiten zijn de gamers ook weer de pineut want dan is er weer een bedrijf minder dat games maakt waar velen zich mee vermaken.


Anderzijds komt de menselijke factor dan naar voren en ben ik bang voor de oude perikelen van 'mijn maat is een GM'

[Reactie gewijzigd door GrimScythe op 4 april 2017 15:18]

Gewoon, zoals het vroeger was, mensen konden zelf hun dedicated servers hosten, en die werden dan ook door die mensen gemoderate. Op een gegeven moment wisten de gamers wel op welke server ze moesten zijn, omdat ze wisten dat daar goed op cheaters werd gelet en de admin geen eikel is die het voor zichzelf gebruikt.

Maar alles moet tegenwoordig aan achievements / trophies gekoppeld worden, alle stats worden bijgehouden voor een leaderboard (ook alle newbs die geen idee hebben wat een k/d ratio is).

En tsja, als mensen hun eigen server kunnen runnen, is dat soort statistiek te makkelijken te faken/cheaten. Vraag is wat er nou belangrijker is ... Voor mij hoeft het allemaal niet, ik zie liever een game zonder cheaters. Je 'skills bewijzen' daar heb je clanwars enzo voor.
Amen to that.
De goeie ouwe tijd met TF2 en Counterstrike. Heb er warme herinneringen aan.
Ja maar ik herinner me ook daar dat een goede server vinden best n klusje op zich kon zijn. Desondanks moet dedicated zelf hosten wat mij betreft altijd een optie zijn, of misschien zelfs verankerd in wetgeving nu alle games naar online gaan. Pas dan is de game ongeacht de inhoud 'echt' van jou. En dat mag, of moet eigenlijk ook gewoon het geval zijn bij iets wat je koopt.

Daarmee help je ook de maas in de huidige wetgeving uit de wereld, want een kwaadwillende publisher zou elke dag de stekker uit de servers kunnen trekken waarmee een bruikbaar product opeens onbruikbaar wordt.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 4 april 2017 18:26]

Snap je punt heel goed, maar daar zit dan ook weer een redelijk kostenplaatje aan.
De vraag is dan weer wie daarvoor gaat opdraaien:
- worden de games dan duurder?
- moet je betalen om bv online te kunnen spelen?
Hebben de speluitgevers de plicht om servers aan te bieden voor online spellen?

De leukste multiplayer sessies heb ik gehad op privé servers binnen een LAN, die we zelf draaiden en waar één van ons af en toe met een scheef oog meekeek of iedereen zich nog sportief gedroeg. Al was dat na een halve krat bier per persoon natuurlijk wat minder belangrijk. :+
En dat zijn dan nog dedomme cheaters. Ik wil niet weten hoeveel er zorgen dst ze net een edge hebben, dus net snellet en raker schieten dus bv in bf4 in plaats van 5-20 een score halen van 38-4....
Zo las ik het bericht ook, tot ik de volgende zin las:
De rechter heeft Bossland verboden om nog langer zijn producten te promoten en te verkopen in de Verenigde Staten
Maar een schadevergoeding van omgerekend 8 miljoen is toch wel het melden waard. :-)

Edit: Interpunctie :D

[Reactie gewijzigd door ..Kevin.. op 4 april 2017 11:43]

Ik vraag me af of ze daar dan wel wakker van liggen. Leuk dat die rechter besluit dat ze 8M moeten aftikken, maar als Bossland geen vestigingen of andere bedoeningen in de VS heeft zal het nog verdomd lastig worden om dat geld op tafel te krijgen. Vooral als blijkt dat hun product buiten de VS niet illegaal is, want dat kan Amerika wel om uitlevering vragen maar gaat dat ook niet gebeuren.
Maar ze zijn wel veroordeeld in de VS.
De VS kan een rechtshulpverzoek aan Duitsland doen om de boete te innen. Dat zal weinig uithalen omdat Bossland voor hetzelfde feit in Duitsland is vrijgesproken, maar het levert wel de nodige juridische rompslomp op.
Dat ze zich beter niet in de VS kunnen laten zien na deze uitspraak mag vanzelfsprekend zijn. Dan bevinden ze zich in het rechtsgebied waar de uitspraak is gedaan en kunnen ze vastgehouden worden tot de boete betaald is. Maar er kan ook een internationaal arrestatiebevel worden uitgevaardigd. Geen idee hoe een land als Nederland daar in dit geval mee om zal gaan, maar in een ver, tropisch vakantieland zou dat voor nare verrassingen kunnen zorgen.

[Reactie gewijzigd door CivLord op 4 april 2017 13:19]

ze zijn (in beroep op je aangehaalde vrijspraak) wel veroordeeld in Duitsland ;-). Geen hoger beroep meer mogelijk door bossland in DE.
Je kan ook zeggen dat Blizzard weet dat ze vrijwel "kansloos" zijn, maar iemand kapot procederen is ook een manier om te winnen.
Volgens mij bestond m'n halve WoW guild uit bots. Farmen is inderdaad saai, maar als je het zo saai vindt kun je beter een ander spel gaan spelen.

Niet te vergeten dat het de economie binnen een spel compleet verwoest.

Goede zaak dit.
het maakt niks uit, ze hebben nooit verkocht in de States en verkopen gewoon nog steeds vanuit Duitsland
Maar zodra één van de eigenaars/ bestuurders naar de VS gaan, of naar een land dat de VS erg vriendelijk gezind is, dan hebben ze een probleem.
Gelukkig voor ze lijken Merkel en Trump elkaar niet echt te mogen. :)
Ik las net dat ze ook in Duitsland voor hetzelfde zijn veroordeeld.
Nu is het alleen een kwestie van een verzoek voor rechtshulp van justitie in de VS aan de justitie in Duitsland om de boete te innen. Daarbij maakt het niet uit hoe goed de regeringsleiders met elkaar om kunnen gaan.
Was er niet iets soortgelijks een tijdje terug met half-life?

Dat een of andere hacker, persoonlijk door Gaben werd uitgenodigd om langs te komen maar dat hij op het nippertje door de Duitse politie was tegengehouden. Was hij het vliegtuig ingestapt dan zat hij wel een tijdje vast.

link: http://www.eurogamer.net/...stole-half-life-2-article
Ik vind wel; op het moment dat er blijkbaar zoveel cheats/scripts worden gebruikt, dat je als maker even achter de oren moet krabben. Blijkbaar is een stuk van het spel zo saai (en tijdrovend) dat spelers er geld voor over hebben om het geautomatiseerd te laten doen. Als het alleen tijdrovend was dan hadden mensen het niet gedaan. Als het leuk is doe je het toch wel. Blijkbaar is het gewoon ontzettend saai stuk van het spel.

Misschien moet je dan als maker iets anders verzinnen. Wat weet ik ook niet. Maar als het saai blijft en toch een belangrijk gedeelte van het spel; dat zit het spel niet goed in elkaar. Dan zullen er op dat gebied ook scripts/cheats blijven komen.
Dat is wel een beetje het spanningsveld waar Blizzard opereert.

Met in elk geval WoW bestaan ze niet van de game aanschaf maar de maandelijkse abonnementskosten. Dus is het voor blizzard zo interessant mogelijk om het punt op te zoeken waarbij spelers zo langzaam mogelijk voortgang maken zodat ze blijven betalen en toch nog net genoeg om er niet genoeg van te krijgen en te stoppen.

Maar Blizzard is de laatste jaren wat verkeerd bezig naar mijn mening. De meerwaarde was juist de guild community, niet zozeer de content in het spel. Die hebben ze zelf om zeep geholpen met al de cross realm dungeons e.d waardoor guilds niet meer uitmaken.

Overigens heb ik nooit farmbots gebruikt of gold gekocht. En ik heb al zeker 5 jaar niet meer ingelogd (ben gestopt toen ze met die kung fu panda onzin begonnen). Maar ik kan me wel voorstellen dat mensen dit doen als ze te ver doorschieten in het grindfest. Op zich vind ik het minder erg dan cheaten in een FPS want je valt andere spelers er niet direct mee lastig, en de economie was toch al verziekt door alle Chinese goldfarmers waar Blizzard geen moer aan deed (waarschijnlijk omdat ze daar ook gewoon lekker abonnementsgeld van konden cashen).

In de tijd dat ik stopte werd er gewoon continu in de realm chat gespamd door goldfarmers, en reclame gemaakt door lijken die in grote steden neergelegd werden in de vorm van een naam (duidelijk door middel van een cheat of hack) en daar werd totaal niets tegen gedaan.

Dus ja, al met al ben ik niet helemaal op de hand van Blizzard. Ik ben absoluut tegen cheaters maar Blizzard heeft zelf ook een hoop verklooid. In elk geval in WoW (Overwatch ken ik niet).

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 4 april 2017 12:27]

Als dat de argumentatie zou zijn... dit soort spellen hebben vaak absurd veel content, waar tijd en competitie voor nodig is. Sommige mensen worden gedreven door "beter" te willen zijn dan de rest, zonder werkelijk zelf de investering te willen doen. De meeste mensen spelen gezond, gewoon, een enkeling verknoeit zijn hele leven aan het absurd veel spelen, en dan heb je mensen die de korte weg zoeken, en tsja... als gevolg gesnapt worden. Saai? Misschien, maar alles is saai als je té veel tegelijk wilt doen. Je >HOEFT< niet naar exalted/2200 rating te grinden op de dag van release!
Dat is wel heel erg naïef. Cheaters doen het omdat ze het kunnen, en omdat ze ten koste van alles willen "winnen" of het spel van anderen willen verzieken.

Ze doen het écht niet "omdat het spel anders saai is". Als je dat denkt moet je het spel niet eens gaan spelen. Als je het wel nog koopt en speelt dan zeg je met jouw geld dat ze vooral door moeten gaan met het maken van precies zulke games.
Het is ook wel erg naïef om te denken dat er maar 1 soort cheater bestaat.
Ken er genoeg die smiddags een bot aan zetten zodat als ze thuis komen wat extra's hebben. Ze hoeven niet perse de beste te zijn, maar vinden t gewoon super chill om die 'verloren tijd' goed in te vullen met in-game saaie dingen.
Wat je offline doet? Maakt geen flikker uit.

Wat je online doet en potentieel, hoe ver weg dan ook, invloed hebt op anderen? Stop ermee. Je hebt dan overduidelijk geen zin om die specifieke game te spelen, dan moet je die ook niet spelen.
Ik heb het niet over offline? Ik zeg alleen dat ze een bot aanzetten zodat ze wat extra gold hebben als ze thuis komen.
Ze doen het niet perse om "ten koste van alles willen winnen" of omdat ze "het spel voor andere willen verzieken".

Ze doen het gewoon om een extratje te krijgen zodra ze thuis komen. Bijvoorbeeld wat extra gold. Daarom zeg ik; het is naïef om te denken dat er alleen cheaters zijn die het doen om jouw opgegeven redenen.

Er zijn ook een hele hoop mensen met minder slechte intenties. Gewoon omdat een bepaald gedeelte van het spel saai is; dan kan dat lekker met een bot als je op je werk bent.

En ja; dat blijft cheaten. Maar dat komt ook omdat dat stuk van het spel vreselijk saai is. Want gold farmen laten ze liever aan een bot over, zodat zij de leuke dingen in het spel kunnen doen. Dus dan is er naar mijn mening iets fout met het spel als er een heel belangrijk gedeelte (verkrijgen van gold) vreselijk saai is.
Ook die persoon is dan aan het cheaten toch? Alles wat zonder menselijke input gaat valt onder botten. botten = cheaten en cheaten = tijdelijke of perma ban.

Als je er niet bent kan je de game niet spelen, klaar. Ook niet of dat te maken heeft met "Ik vind de content saai dus dit is een mooie tijd om te botten en naar me werk te gaan".
Euh ja? Ik zeg toch ook nergens dat ze niet cheaten?

Ik had het hier over:
"omdat ze ten koste van alles willen "winnen" of het spel van anderen willen verzieken. "

Vrienden die ik ken die het doen willen niet perse "ten kosten van alles winnen" of "anderen het spel verzieken". Ze vinden het gewoon handig om wat extra gold te hebben in de tijd dat ze niks doen/kunnen doen.
Je zegt het zelf al, ze cheaten ja. Terecht als gebanned worden. Kan er niet veel medelijden of sympathie voor geven, helaas.

Ook een bot voor niet onder het mom "ik wil de beste zijn" is bij mij gewoon een botter.
Nou dan zijn we het eens :P ?
Terecht als je gebanned wordt maar ik snap wel dat mensen het gebruiken.
En terecht. Speel het spel gewoon zoals de maker dit bedoeld heeft.
Zeker bij online game idd, is het offline single player game zal het niemand een worst wezen wat je doet.
En helemaal zeker bij een game die ook nog eens voor eSport gebruikt wordt.
Even buiten het moraalverhaal cheaten mag niet, vind ik weer erg 'amerikaans' om dit weg te kunnen zetten onder de DMCA, het is niet eens een veroordeling van cheaten, maar inbreuk op hun software? Precies hetzelfde verhaal met de LoL zaak, wederom met DMCA is er een uitspraak gekomen.

Nieuwsbericht staat er vol met, oneerlijk voordeel, snellere voortgang, dat boeit dus helemaal niet, dat is niet de kern en is nooit de kern van deze zaak geweest.
reverse engineering, decompiling, packet editing, or otherwise manipulating without authorization in the United States
Dát is de uitspraak, niet het effect van z'n tools, niet de oneerlijkheid, maar enkel en uitsluitend dit. Grappig dat het dan ook nog de meest generieke term is die je kan gebruiken, precies dezelfde tekst stond al in eerder vonnis en in de LoL versie.

En zoals hij zelf al zegt, dit gaat enkel om US spelers
circumvents technological measures that control access to Blizzard’s games in the United States, or violates Blizzard’s End User License Agreement (“EULA”) with its U.S. customers
Niets verkopen aan US mensen, kan hij gewoon verder. Tot EU/Duitsland weer een zaak start, maar daar heeft Bossland er ook al aantal van gewonnen.
Niets verkopen aan US mensen, kan hij gewoon verder. Tot EU/Duitsland weer een zaak start, maar daar heeft Bossland er ook al aantal van gewonnen.
Dit klopt niet meer, zie mijn uitgebreide post een stukje naar boven, Sinds +- half januari mag Bossland niet meer in Duitsland verkopen na een uitspraak in hoger beroep van de hoogste Duitse rechter, sinds +- half maart is hetzelfde van toepassing in de UK (waarbij ook de 2de man van Bossland ontslag heeft moeten nemen omdat hij niet meer mag werken van de rechtr aan zaken en projecten die ook maar op enige wijze games en IP's van Blizzard betreffen), en nu dus in de US.

In de EU gebruiken Blizzard en Riot nu het argument dat Bots "Anti-competitive" zijn, wat juridisch meer houvast lijkt te geven in de EU dan het copyright argument gezien het aantal gewonnen rechtzaken in korte tijd door o.a. Blizzard.
Even buiten het moraalverhaal cheaten mag niet, vind ik weer erg 'amerikaans' om dit weg te kunnen zetten onder de DMCA, het is niet eens een veroordeling van cheaten, maar inbreuk op hun software? Precies hetzelfde verhaal met de LoL zaak, wederom met DMCA is er een uitspraak gekomen.
Dat komt omdat de DMCA makkelijk universeel toepasbaar is en de eisende partij in DMCA zaken heel erg sterk staat. Als je aangeklaagd wordt, dan ben je als gedaagde verplicht om te bewijzen dat je alles gedaan hebt om aan de DMCA eisen te voldoen anders wordt de eisende partij in het gelijk gesteld.

Verder is er geen enkele bescherming tegen valse DMCA claims, dus ook als de eisers een zaak verliezen dan kost ze dat niets.

Die twee eigenschappen samen maken de DMCA heel erg vatbaar voor allerlei vormen van misbruik (tot en met politieke censuur aan toe).
Volgens mij staat er in elke Terms of Agreement dat je niet aan de code mag rommelen. Doe je dat wel zijn alle gevolgen voor jezelf en ontwikkelaar X doet niet aan refunds, unbans etc.

Daarbij zou elke game studio zich wel aanmelden voor DMCA aangezien je natuurlijk niet wilt dat mensen er vandoor gaan met jou idee/characters of game. Een game aanpassen op code is ook natuurlijk copyright case aangezien je iets aanpast wat niet van jouw is. Neem aan om deze cheats te laten werken dat er iets moet veranderen in de code om het niet detecteerbaar te maken. Zo niet dan is het een extensie van code en dan zou je eigenlijk geen DMCA kunnen gebruiken. Dan heb je max je terms of agreement, ik ga daarom ook vanuit dat in dit specifieke geval er een passing aan de code gebeurd want anders zou Blizzard echt niet zo ver gaan tegen Bossland.
Blijf het bijzonder vinden die "Amerikaanse Digital Millennium Copyright Act". Het wordt te pas en onpas gebruikt door grote bedrijven om consumenten en kleinere bedrijven dwars te zitten. Tuurlijk, niemand wil cheaters, maar deze uitspraak is gewoon belachelijk!

edit: Tijd om het modding systeem weg te doen.. mensen blijven het systeem gebruiken om hun mening te ventileren.. Mijn comment is redelijk on-topic.. plus ik geef aan dat cheaters aangepakt zouden moeten worden, maar het gebruik van de "Amerikaanse Digital Millennium Copyright Act" wet is dubieus! Maar goed.. ben er redelijk klaar mee, geen comments meer voor mij...

[Reactie gewijzigd door maniak op 4 april 2017 11:25]

Een bedrijf dat geld verdient om gaten te vinden in spellen zodat mensen kunnen betalen om te kunnen valsspelen...ik vind het goed dat dit aangepakt wordt.

ik vind elk spel (bordspel of een game) waar mensen valsspelen een stuk minder leuk en erg onsportief

[Reactie gewijzigd door Boy op 4 april 2017 11:19]

Vind jij ook dat het onder de "Amerikaanse Digital Millennium Copyright Act" valt dan? Want daar ligt mijn bezwaar..
Nee, daar ben ik het wel mee eens en mij stoort het ook als dingen misbruikt worden voor iets anders...

maar in dit geval vind ik het niet zo erg dat ze een schroevendraaier gebruiken om een nagel in een stuk hout te rammen ;)
Toch zou je het wel erg moeten vinden. Goede rechtspraak is daar veel te belangrijk voor. Daar moet je niet mee gaan klungelen om toch maar de gewenste uitspraak te krijgen.
Reverse engineering

Notwithstanding the provisions of subsections (a)(2) and (b), a person may develop and employ technological means to circumvent a technological measure, or to circumvent protection afforded by a technological measure, in order to enable the identification and analysis under paragraph (1), or for the purpose of enabling interoperability of an independently created computer program with other programs, if such means are necessary to achieve such interoperability, to the extent that doing so does not constitute infringement under this title.
Bossland baseert zijn bots en cheats op reverse engineering van de code van Blizzard, waarin het reverse engineeren opzich mag. Het product dat ze hiervan maken is echter in overtreding van de EULA van blizzard, waarin gespecificeert staat dat overtreding tot volledige ontzegging kan leiden, en dus mogen ze de Blizzard software uberhaupt niet meer gebruiken, ook niet voor reverse engineering.

Obviously hebben ze dit wel gedaan, wat er voor zorgt dat zij oneigenlijk toegang hebben gehad tot de game, en dat is copyright infringement. Ook de data die zij verzameld hebben voor het reverse engineeren valt hieronder.
In doing so hebben ze ook nog een anderen gefaciliteerd in het overtreden van de EULA wat de aansprakelijkheid vergroot.

Of er in de US andere wetten zijn die gebruikt kunnen worden om dit aan te pakken weet ik niet, desalniettemin denk ik dat blizzard hier volledig in zijn recht staat en geen rare spin op de wet heeft gevonden.

Als je de EULA niet accepteert, kom je er niet in. Punt. dat hebben ze wel gedaan en dus is dit volledig terecht.

[Reactie gewijzigd door J0mcd op 4 april 2017 15:05]

ja ok, maar ik zie zo vaak met 'goede rechtspraak' lui lage straffen krijgen / vrijuit gaan omdat het allemaal volgens de regels is. Mss moet er meer per situatie gekeken worden ipv strak regels toepassen. Maar ik snap wel dat dat niet zo makkelijk kan hoor :)

Maar het is wel frustrerend, dat regels vaak in het voordeel werken van een duidelijk schuldig persoon...

[Reactie gewijzigd door Boy op 4 april 2017 12:04]

Precies dit, hoe valt een cheat en dus zelf gemaakt script onder hun copyright? je gebruikt geen assets van hun. Je hookt alleen een cheat client in hun code, daar heb je hun code/assets niet zelf voor nodig (al moet je wel weten hoe het werkt).
Het copyright ligt op het spel. Dat wordt door de scripts aangepast.
Ik weet niet hoe ver iets aangepast kan worden voordat het een inbreuk maakt op het spel. Maar wanneer je de ervaring van het spel aanpast (het spel wordt voor jou een stuk makkelijker, waardoor je de inspanning om te kunnen winnen ontloopt) grijp je toch wel diep in op het spel zelf. Zelfs wanneer je dat met één regeltje script zou kunnen doen.
het probleem voor bossland zit niet in het scripten maar in de reverse engineering die ze hebben toegepast op de anti cheat systemen.
Om er achter te komen hoe het werkt moet je het spel draaien en monitoren, om vervolgens een gat erin te vinden. Omdat ze hiermee de EULA hebben geschonden vervalt wettelijk gezien hun toegang tot de software (het spel). Het product dat zij aanbieden is vervolgens gebaseerd op data die ze dus niet meer zouden mogen hebben, en dat is copyright infringement.
Nou en? Ze verspreiden toch geen aangepaste spellen? Als ik in een boek schrijf overtreedt ik toch ook geen copyright wetten?
Wanneer je het plot herschrijft wel.
Precies dit, hoe valt een cheat en dus zelf gemaakt script onder hun copyright? je gebruikt geen assets van hun. Je hookt alleen een cheat client in hun code, daar heb je hun code/assets niet zelf voor nodig (al moet je wel weten hoe het werkt).
Je omzeilt de anti-cheat techniek van Blizzard die ze juridisch hebben gekwalificeerd als "kopieerbeveiliging" zodat ze een handvat hebben om cheat-makers in de rechtszaal aan te pakken onder de DMCA. Met 'copyright' heeft het feitelijk weinig te maken.
Vervelende moment van tweakers dat ik reacties op mijn reactie niet mag modden, iedereval bij deze een onzichtbare +1, dank!
interesant. stel, je hebt een game die met handboeien wordt geleverd en de eula vereist dat je je rechterhand vastmaakt als anti-cheat, en je besluit toch je rechterhand te gebruiken, dan overtreed je dus niet alleen de spelregels, maar ook de wet
interesant. stel, je hebt een game die met handboeien wordt geleverd en de eula vereist dat je je rechterhand vastmaakt als anti-cheat, en je besluit toch je rechterhand te gebruiken, dan overtreed je dus niet alleen de spelregels, maar ook de wet
Alleen als je die handboeien met een slijptol open maakt. niet met de (om logische redenen bijgeleverde) sleutel.

De DMCA (niet de EULA van het spel) zegt dat je namelijk geen kopieerbeveiligingen mag omzeilen. Je mag ze wel legitiem open maken, maar niet hacken zodat je ze omzeilt. Als je dus een anti-cheat programma hebt wat je als 'kopieerbeveiliging' kan aanmerken (bijvoorbeeld een hash checking op de geladen gegevens in het geheugen) dan is de cheatsoftware in overtreding van de DMCA.
wat als de anti-cheat alleen kijkt naar gewijzigde bestanden, maar niet naar het geheugen? En je wijzigt alleen dingen in het geheugen, is dat dan ook niet het omzeilen van een anti-cheat ?
(al moet je wel weten hoe het werkt)
En daarom worden ze aangepakt, om te weten hoe het werkt moet je reverse engineeren door middel van monitoring en testen op de software. Door het overtreden van de EULA mogen ze de software alleen niet meer gebruiken.
De data die zij dus gebruiken tot het maken van die hook, hadden zij nooit mogen hebben. En dat is waar de copyright infringement vandaan komt.
Je hebt hun code en assets wel degelijk nodig. Deze bots worden geprogrameerd aan de hand van... intuitie?
Heb zelf een diablo 3 mod gebruikt (heeft niemand last van), en de rest ook welleens bekeken. Reken maar dat ze code en assets misbruiken. Anders werkt het simpelweg gezegd niet.

Vroeg me altijd al af waarom dat zo lang goed kon blijven gaan.
Als Bossland volgens de Digital Millennium Copyright Ac inbreuk maakt op de auteursrechten van blizzard hebben zij zich gewoon te verantwoorden in de rechtszaal zodra zij door een bedrijf (Blizzard in dit geval) worden aangeklaagd. Dit valt dan nog eens buiten het feit om dat zij cheaten mogelijk maken, maar dat zij gewoon regelrecht inbreuk maken op de auteursrechten, al is een bedrijf Klein of groot, ik vind dit een terechte uitspraak.
Oh je bedoelt net zoals een belastingadviseur die geld verdient om gaten/omwegen te vinden in het belastingsstelsel zodat mensen kunnen betalen om minder belasting af te hoeven dragen?....

Dat mag nl. ook gewoon. :+
Rare vergelijking, in de EULA van Blizzard zal staan dat je geen gebruik mag maken van bots e.d. (geen zin om de hele EULA te gaan knippen.plakken) dat is een duidelijke regel. Als je een omweg vind (dus de regel is niet duidelijk) dan is dat geen strafbaar feit toch?
Zo raar is die vergelijking niet.

""Bossland - vandaag om 08:27
There is no confusion there.
It is all planned, but anyway it does not matter.
We do not sell in the US, if US citizen come to us in our german botique and buy a HB key, that is theirs to decide"

Dat klinkt heel erg bekend.. net als een Apple of Starbucks die met 'legale' constructies belastingafdracht verminderen.
Zie post van DennisM hieronder, 11:56. Zaken staan er blijkbaar iets anders voor dan Bossland ons doet geloven.. Feit blijft dat als die belasting constructies legaal zijn er niets aan de hand is, de regels zijn duidelijk. In dit geval gaat de leverancier van de bot tegen de regels in.
Ik vind het nog steeds leuk om bij een spel de regels zo veel mogelijk te verbuigen.

Vroeger bij scouting hadden we altijd het mantra "Als je niet vals hebt gespeeld, wilde je ook niet per se winnen", daar speelde iedereen gewoon vals en daardoor warden de spelen ook een stuk leuker (want er gebeurde iedere keer wel iets anders). Ergens is dat wel in mij blijven zitten, dat stukje burgerlijke ongehoorzaamheid, maar zeker in het geval van online games is cheaten gewoon waardeloos.
Ja ik vind het ook een bijzonder creatief gebruik van deze wet.

Cheaters heb ik echt een bloedhekel aan... en dit gebruik van de wet voelt ook aan als cheaten.

-- UPDATE --

Uitspraak: https://torrentfreak.com/images/bossorder.pdf . Als ik het snel scan, ziet het eruit alsof de DMCA de EULA beschermt, die dit gebruik verbiedt.
In the complaint, Blizzard accused the cheat maker of various forms of copyright infringement, unfair competition, and violating the DMCA’s anti-circumvention provision. According to Blizzard the bots and cheats also caused millions of dollars in lost sales, as they ruin the games for many legitimate players.
Bron: https://torrentfreak.com/...-from-cheat-maker-170314/ .

Met 'anti-cirvumvention provision' wordt hierbij de 'anti-cirvumvention provision of copyright protection systems' bedoeld. Tsja... creatief...

[Reactie gewijzigd door atlaste op 4 april 2017 11:28]

Nou nou wat dubieus allemaal. Ze verdienen geld met hacks en bots specifiek voor Blizzard games. Bossland pleegt toch al inbreuk op IP en copyright om mee te beginnen.
Begrijp niet zo goed wat hier zo 'creatief' aan is.

Ze trekken de code achter het spel open, injecteren er van alles in, promoten het als tools voor Blizzard IP's, ondermijnen competitie met instructies, data lezen uit een beveiligde omgeving.
Hoezo creatief, heb er de ballen verstand van maar trek zo een hele rits argumenten uit mijn grote duim.

Ze faciliteren services die schadelijk zijn voor Blizzard als bedrijf, ondertussen maken ze direct gebruik van diezelfde producten die ze schaden om hun producten aan de man te brengen.
Bij andere markten is het vanzelfsprekend dat je dit niet doet. Waarom is dit bij videogames zoveel anders dan.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 4 april 2017 14:10]

Het volgende slachtoffer is een bedrijf dat telefoons unlockt of root, of door de fabrikant afgeschreven hardware weer bruikbaar maakt. Jaren geleden zijn er in Nederland al eens rechtszaken tegen unlockers geweest die opleverden dat het mocht als er maar geen copyrighted software gebruikt werd (aangepaste firmware of zo). Dit klinkt als nieuwe ronde nieuwe kansen. :(
Wat is hier creatief aan ? Bij het overtreden van de EULA, wat wettelijk bindend is, wordt de toegang tot software (het spel) ontzegd. Voor de reverse engineering hebben ze dit echter wel gebruikt. De data die daarbij vergaard is mogen zij dus niet hebben, wat resulteert in copyright infringement. Verderop in de discussie heb ik dit verder uitgelegd.
Bossland baseert zijn bots en cheats op reverse engineering van de code van Blizzard [...]
In de ruling staat dat (alleen) het reverse engineeren c.q. het aanpassen van de software een DMCA violation is:
[...] bypassed Blizzard's anti-cheating software, violating the DMCA. In reverse-engineering the games to make their hacks, Bossland infringed Blizzard's copyrights, the court ruled. [...]
Waarom vind ik het creatief? Het systeem dat hier gebruikt wordt om cheaters op te sporen, wordt 'verkocht' aan de court als een systeem dat bedacht is om copyright-infringements tegen te gaan.

Nou...Dat vind ik al best een issue.

Stel dat ik een antivirus bedrijf heb. Nu kom ik een malicious versie van Diablo 3 tegen. Als bedrijf reverse-engineer ik vervolgens de code daarvan omdat ik wil weten hoe het virus zich verspreidt etc. Blijkbaar ben je daarmee dus in overtreding tov. (1) Blizzard en (2) de maker van het virus.

Stal dat ik als bedrijf Red Gate heet en Reflector verkoop. Faciliteer ik daarmee ook reverse engineering? Ik wil niet eens weten wie me daarmee allemaal kan aanklagen...

En zo kan ik nog even doorgaan met reverse-engineered protocollen, algoritmes, etc, etc, etc. Mijn vraag is: hoever wil je hierin gaan? De-obfuscaten van Javascript code?

De DMCA is niet bedoeld om reverse-engineering in de breedte tegen te gaan; het is bedoeld om oneigenlijke kopieen tegen te gaan. Bossland maakt bij mijn weten geen kopie van Diablo (want ja, als ze de Diablo executable zouden meeleveren zou ik het helemaal begrijpen).

[Reactie gewijzigd door atlaste op 4 april 2017 19:21]

In de ruling staat dat (alleen) het reverse engineeren c.q. het aanpassen van de software een DMCA violation is
Het reverse engineeren is in dit geval ook een inbraak, zie onderstaande.
Reverse engineering

Notwithstanding the provisions of subsections (a)(2) and (b), a person may develop and employ technological means to circumvent a technological measure, or to circumvent protection afforded by a technological measure, in order to enable the identification and analysis under paragraph (1), or for the purpose of enabling interoperability of an independently created computer program with other programs, if such means are necessary to achieve such interoperability, to the extent that doing so does not constitute infringement under this title.
De anti cheat software is een onderdeel van het totale spel en valt ook onder diens copyright en EULA. Reverse engineeren zelf mag, echter wanneer je er iets mee doet dat de EULA overtreed (zoals een hack maken die je een oneerlijk voordeel geeft in het spel), is dat infringement en wordt dat recht dus teruggetrokken. Gebruik jij deze data alsnog maak je dus inbreuk op intelectueel recht van Blizzard. Jij gebruikt data (gebaseerd op hun techniek) die jij volgens hun voorwaarden niet zou mogen hebben, en die voorwaarden heb je geaccepteerd.
Stel dat ik een antivirus bedrijf heb. Nu kom ik een malicious versie van Diablo 3 tegen. Als bedrijf reverse-engineer ik vervolgens de code daarvan omdat ik wil weten hoe het virus zich verspreidt etc. Blijkbaar ben je daarmee dus in overtreding tov. (1) Blizzard en (2) de maker van het virus.
Een virus dat zich in diablo 3 nestelt valt niet onder Blizzard IP en ik betwijfel dat in de EULA staat dat mocht het toch gebeuren, dat jij dan dit virus niet mag blokkeren. Geen infringement dus geen probleem. De maker van het virus heeft geen voorwaarden en kan dus ook niets.
Stal dat ik als bedrijf Red Gate heet en Reflector verkoop. Faciliteer ik daarmee ook reverse engineering? Ik wil niet eens weten wie me daarmee allemaal kan aanklagen...
allerbelangrijkste is hier, je mag ALTIJD reverse engineeren, de vraag is echter of jij ook iets mag doen met de data die jij vergaart. Faciliteren in reverse engineeren is dus niet strafbaar.
Zie het als het maken van een sleutel loper. Dit is volledig legaal en mensen met de juiste rechten mogen deze ook gebruiken in bepaalde situaties (bijvoorbeeld politie of een slotenmaker), een inbreker kan dit ook gebruiken om een huis binnen te komen, maar daarvoor ben jij niet aansprakelijk.

Dat je bij hacken niet meteen aan copyright infringement denkt snap ik, maar in mijn ogen is de stap terecht en daarnaast is het de enige poot die gamemakers hebben om op te staan. Er bestaat geen wet tegen een oneerlijk voordeel behalen in een non-competatieve sfeer. En als dit wel in een competitie gebeurt (er moet in dat geval een prijs met waarde zijn) is de speler en niet de maker aansprakelijk. Elk spel zou hiermee verziekt worden. Ik vindt het een goede zaak dat zulke bedrijven op deze manier aangepakt kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door J0mcd op 6 april 2017 10:30]

een EULA is voor zo ver ik weet in Europa nog nergens als bindend aangenomen hoor, laat staan andere non-US continenten.
De uitspraak is dan ook in de US ;) daar is dit wel bindend.
Blijf het bijzonder vinden die "Amerikaanse Digital Millennium Copyright Act". Het wordt te pas en onpas gebruikt door grote bedrijven om consumenten en kleinere bedrijven dwars te zitten. Tuurlijk, niemand wil cheaters, maar deze uitspraak is gewoon belachelijk!
Hoezo? Heb je de uitspraak gelezen? Want daarin is duidelijk uitgelegd waar de overtreding van deze wetgeving zit.
Inderdaad.

In plaats van die bedrijfjes aan te klagen kunnen ze ook gewoon hun software verbeteren dat deze cheaters niet mogelijk zijn.

Maar neeeeeee laten we voor de quick money gaan en het bedrijf aanklagen die onze falende software omzeilt.......

Ik ben tegen cheaters, maar los het dan op inplaats van lukraak aanklagen.
Ben ik het niet mee eens. Ik heb een slot op mijn fiets en hij wordt gestolen. Dan pakken we toch ook de dief aan en zeg je toch ook niet dat ik maar meer en andere sloten om mijn fiets had moeten doen? Je kunt het dieven, inbrekers en cheaters namelijk nooit onmogelijk maken. Wat dacht je van alle lekken in Windows?
de dief aanpakken ja, maar hier pakken ze de maker van de betonschaar aan waarmee het slot is opengebroken
Als de enige functie van een betonschaar inbreken is en alleen maar inbreken kan zijn, dan is dat m.i. terecht.
En wat denk je dat een verzekering doet? "Had u een AXA slot of ander goedgekeurd slot op uw fiets, nee? Een slot van ¤3,00 van de <vul naam van goedkope rommelwinkel hier in>?. Sorry dan keren we niet uit"
Dat is een commercieel bedrijf, met eigen voorwaarden waarmee je akkoord gaat bij het afsluiten. Het gaat er hier om wat de overheid (of meer precies de rechterlijke macht) doet, en het maakt niet uit wat voor slot je hebt: diefstal is en blijft strafbaar.
Laten we in plaats van inbrekers vervolgen dan ook maar het geld dat we over hebben investeren in betere sloten en ramen? En in plaats van belastingfraude strafbaar stellen de belastingdienst aansporen om dat nou eindelijk eens onmogelijk te maken?
Lukraak aanklagen? Wat? Dat is net zo iets als stellen dat het aanklagen van een plofkraak bende 'lukraak aanklagen' is van 'die bedrijfjes' (ok, wellicht een groepje zzp-ers in geval van een plofkraak) 'in plaats van <...> hun hardware te verbeteren zodat die plofkraken niet mogelijk zijn'.

Wat dan even voor het gemak vergeten wordt is dat Bliz niet mag investeren in 'betere sloten' omdat dat dan weer een privacy violation is (ze mogen niet scannen op cheat-software...computervredebreuk of zoiets).