Huawei-topman: 4GB werkgeheugen is genoeg voor smartphones

Een topman van Huawei, Lao Shi, heeft gezegd dat 4GB aan RAM genoeg is om een smartphone soepel te laten functioneren. Hij doet deze uitspraken op basis van tests met Huawei-telefoons met de Kirin 960-soc, die volgens Shi beter presteerden dan concurrerende smartphones met 6GB.

Volgens Lao Shi is 6GB aan geheugen niet nodig zolang het besturingssysteem maar zoveel mogelijk is geoptimaliseerd. Daarbij noemt de topman iOS als voorbeeld, dat volgens hem niet veel werkgeheugen nodig zou hebben. Dat meldt Gizmochina op basis van uitlatingen van Lao Shi op zijn Weibo-pagina.

Volgens de topman is er sprake van een competitie tussen fabrikanten om smartphones uit te brengen met zoveel mogelijk werkgeheugen. Hij vergelijkt deze competitie met de nucleaire wapenwedloop tussen de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie ten tijde van de Koude Oorlog. De topman vindt dat het toevoegen van 2GB of 4GB aan werkgeheugen de telefoons alleen maar duurder maakt voor gebruikers, die volgens hem geen 6GB nodig hebben. Telefoons met 4GB aan geheugen en 128GB opslagruimte zijn volgens hem veel beter dan telefoons met 6GB werkgeheugen en 64GB opslagruimte.

Vivo introduceerde vorig jaar de Xplay 5 Elite. Dit was de eerste smartphone die op de markt kwam met 6GB werkgeheugen. Later kwamen er meer smartphones met 6GB werkgeheugen, zoals de OnePlus 3, de Samsung C9 Pro en de Xiaomi Mi Note 2.

Er zullen op den duur ook toestellen uitkomen met 8GB werkgeheugen. Asus introduceerde op de CES 2017 de Zenfone AR, die 8GB werkgeheugen zal krijgen. Ook wordt verwacht dat bijvoorbeeld de OnePlus 5 en de Samsung Galaxy S8 dezelfde hoeveelheid werkgeheugen zullen krijgen.

Door Joris Jansen

Redacteur

06-03-2017 • 19:41

183

Reacties (183)

183
176
78
9
0
70
Wijzig sortering
Volgens mij hebben ze ooit eerder zoiets geroepen.
https://tweakers.net/nieu...-zijn-totale-nonsens.html als ik tussen de specs ga kijken van de P10 zie ik daar toch echt 2560x1440 staan. Over 2 jaar zullen ze het wel weer vergeten zijn.
https://tweakers.net/pric...plus-zwart/specificaties/
Heb je de tekst wel gelezen? De eerste zin:
"Een topman van Huawei, Lao Shi, heeft gezegd dat 4GB aan RAM genoeg is om een smartphone soepel te laten functioneren."

Lijkt me toch dat het om een momentopname gaat, dat het genoeg is voor dit moment. Hij zegt dus niet dat je nooit meer nodig zult gaan hebben.
Het zou me ook niet verbazen dat het over een half jaar weer anders is. Ik kan nog de N900 herinneren, in 2009, die 256MB bezat, native kon multitasken en afhankelijk van de apps nog prima werkte met 10+ apps tegelijkertijd open. :)

Ik vind het wel logisch, maar ook raar: ik snap dat een OS er baat bij kan hebben om werkgeheugen te gebruiken voor cache-doeleinden, maar is er geen sweet-spot (ja, 4GB waarschijnlijk ;) ). Ik ben wel benieuwd hoeveel geheugen er nou kaal écht nodig is en hoeveel geheugen wordt opgesnoept voor cache-doeleinden. Ik denk, zonder een al te grote performance-penalty, dat dit best teruggedrongen kan worden.
Er is op een gegeven moment met te spreken van een overkill, hoe meer memory je hebt, hoe minder je moet swappen naar disk(wat traag is).
Hoe meer memory je hebt hoe meer je in het geheugen kan plaatsen, ook als je het niet direct nodig hebt, als je het dan nodig hebt kan je er direct bij.. wat snel is. Disk is traag, memory sneller.

Echt op een gegeven moment spreek je van overkill, en is het niet meer heel veel efficiënter, maar wordt het toestel onnodig duurder.

Het is afhankelijk per device & wat je er mee doet. Voor GameConsole ligt het weer helemaal anders.
Doet me aan een oud bijbels verhaal denken, oude wijn doe je in oude zakken, nieuwe wijn in nieuwe... Oude software op oude hardware, nieuwe software....

Geheugen gebruik zal zeker toenemen. Afgezien van gamen, denk ik ook dat die multi-window software zoals Nougat meer geheugen gaat vragen. Twee programmas, beide met een UI dat met weinig lag moet reageren. Of VR echt zal aanslaan week ik niet, zelf word ik er wagenziek van. Maar AR heeft wel veel leuke applicaties.
Zijn er ook niet-oude bijbelse verhalen? :+
Het nieuwe testament, het is natuurlijk relatief.
Vergeet ook niet dat de opslag mbt swappen ook steeds sneller wordt, dus dat je hier ook steeds minder last van ervaart.
De titel zegt dat niet, een betere titel zou zijn "In huidige tijden is 4gb voldoende voor een Smartphone"

Edit:
Een titel is veelzeggend, heel veel mensen op tweakers kijken graag even langs de "koppen" om te kijken wat er gebeurd is in "tech" land. Een veelzeggende titel is belangrijk. @tweakers.net Schrijf eerst eens het verhaal daarna pas de titel...

[Reactie gewijzigd door blackmilo op 23 juli 2024 05:25]

De titel zegt dat niet, een betere titel zou zijn "In huidige tijden is 4gb voldoende voor een Smartphone"
Maar jouw suggestie voor een titel klopt helemaal niet. Je laat hier weg dat het om een uitspraak van de Huawei topman gaat. Zelfs al zou je dit er alsnog bij zetten; dan misquote je deze persoon. De titel is accuraat zoals hij nu is. Commentaar op de uitspraak van de Huawei topman zou wellicht terecht zijn.
Daar heb je wel een punt, het lijkt mij in iedergeval lastig om telkens een correct nieuwsitem te brengen. Tweakers zijn natuurlijk erg kritisch en precies ;)
Ja, dat zal inderdaad een momentopname zijn. Ten eerste omdat ze de link leggen met hun huidige Kirin 960 SoC, en ten tweede omdat hij expliciet zegt dat prestaties beter zijn dan telefoons met 1.5x zoveel RAM.
Ik moest wel terugdenken aan die fameuze 640KB-uitspraak van Bill Gates. Zat die er even naast zeg... En als je de huidige uitspraak uit zijn context haalt, zal ook deze grandioos fout blijken. Hardware wordt nog steeds met rasse schreden krachtiger, en besturingssystemen worden geavanceerder en logger. Die twee werken elkaar in de hand...
Die 640KB uitspraak is dan ook een fabeltje. Bill Gates heeft altijd ontkent dat hij dit gezegd heeft.
hier en hier daar wat info over
Ergens snap ik zijn punt wel, als je zoiets al zegt over de grootte van beeldpuntjes (mensen gaan niet beter zien), dan moet je het zeker niet zeggen over ram (software gaat steeds zwaarder worden).

Anderzijds, met de huididige SD6xxx en SD8xxx generatie chips snap ik ook niet waarom men het nodig denkt te vinden om voor 6gb te gaan. telefoons werken nog steeds niet als hub voor een desktop-in-je-broekzak multitasken gaat nog steeds niet bepaald vloeiend dus waarom zoveel ram?

Ook wil ik beweren dat zijn opmerking over 1440p nog steeds een valide punt is, misschien is het op 5.5inc en groter nog netaan nuttig voor een kleine groep mensen, eventueel ook in je VR-setup. De rest van ons die er alleen mee belt en sms't heeft ook gewoon genoeg aan 1920x1250.
Zijn punt is ook vooral dat Android inefficiënt met ram omgaat volgens mij. Huawei moet wel mee in de wedloop, maar ze zouden liever een efficiënter OS zien. Dat zijn imho juist heel wijze woorden.
Nou, zoiets wordt natuurlijk vooral om commerciele redenen gezegd. Even naar de concurrent OnePlus trappen.
In een PC kun je prima vooruit met 6GB, flink multitasken en gamen, geen probleem.

Alhoewel een commercieel standpunt, moet ik zeggen dat de beste man wel een goed punt heeft.

Of is 4GB RAM voor een telefoon echt te weinig tegenwoordig?
Ik draai op mijn mobiel MS Office, Lightroom en Snapseed. En de Facebook app is tegenwoordig meer dan 100mb. Wanneer ik met grote files aan de slag ga, ben ik mijn 6Gb helemaal kwijt.

Je kunt vandaag de dag goed vooruit komen met 4Gb. Maar als je zware dingen doet op je mobiel, leg je jezelf wel wat beperkingen op. Dus zeg het maar: een iets goedkopere mobiel die wat minder future proof is, of iets wat alles aankan. Koop je voor je gemiddelde gebruik, of koop je een apparaat wat elke noodzaak die je ooit gaat hebben afdekt.
Ik draai op mijn mobiel MS Office, Lightroom en Snapseed. En de Facebook app is tegenwoordig meer dan 100mb. Wanneer ik met grote files aan de slag ga, ben ik mijn 6Gb helemaal kwijt.
Zijn punt over een efficienter OS blijft daarmee perfect staan.
Op een desktop/laptop computer met 4 GB heb ik helemaal geen problemen als ik die applicaties simultaan zou hebben draaien.
Dus er is iets flink scheef met dat verbruik van je 6GB en dat kan je aan het OS wijten.
Dan zouden ze bij Huawei moeten leiden in acties in plaats van woorden. Standaard Android in plaats van een custom skin. En je appjes allemaal deinstalleerbaar maken in plaats van ze in te bakken in het OS. Kortom, marketing praat van deze man.

http://www.knowyourmobile...-talk-about-your-software

[Reactie gewijzigd door pepsiblik op 23 juli 2024 05:25]

Ik draai op mijn mobiel MS Office, Lightroom en Snapseed. En de Facebook app is tegenwoordig meer dan 100mb. Wanneer ik met grote files aan de slag ga, ben ik mijn 6Gb helemaal kwijt.

Je kunt vandaag de dag goed vooruit komen met 4Gb. Maar als je zware dingen doet op je mobiel, leg je jezelf wel wat beperkingen op.
Tja maar wat jij zoekt is geen telefoon meer maar een phablet. 6inc 1440p en 8gb ram en 256gb opslag. met micro-hdmi en 2x usb en ruimte voor een keyboard-dock. gok ik zo? in die markt is meer dan 4gb natuurlijk wel wenselijk. maar op een 5.2 inc fullhd schermpje heb je echt niets aan al die apps. tekstverwerken kan in de basis maar daar heb je echt geen volwardige office voor nodig. en hoe je in godsnaam met lightroom aan de slag wilt is me een raadsel. daar heb je toch tablets voor?
Nee hoor. Wat ik je beschrijf is mijn OnePlus 3T. En als ik een binnenkomend Word doc met plaatjes wil llezen, dan kost dat aardig geheugen. Hetzelfde als ik mijn D810 RAW files wil bekijken op mijn telefoon. En de handleiding van mijn auto en mijn camera in PDF formaat slokken ook aardig wat op.

[Reactie gewijzigd door pepsiblik op 23 juli 2024 05:25]

Ik heb een S4 mini met LineageOS en 1.5 gb aan ram. Gemiddeld verbruikt de telefoon 72% van het geheugen. Ik geloof niet dat ios apparaat daar aan kan tippen.
Scherp zeg! Ik eet mijn hoed op als Huawei over 2 jaar nog 3GB RAM in zijn smartphones heeft. Zal echt niet zo zijn, want dan gaan de dummies ook denken "3GB maar? De andere hebben allemaal 6".
Mijn oude Mate 8 heeft 4GB, en van de nieuwe Mate 9 is in een 6GB versie beschikbaar. Vooralsnog doet hij dus gewoon mee aan deze "wapenwedloop".
Inderdaad, en de Huawei P10 Plus krijgt vermoedelijk 6GB RAM.
Echter was VR toen ook nog niet zover als nu. Nu is die resolutie wel degelijk nodig om het geen pixel festijn te maken. :)
Het VR argument vind ik zo vreemd; hoeveel gebruiken hun tel daadwerkelijk voor VR? Los van de 3 tweakers die hun hand ijverig opsteken, niemand

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 23 juli 2024 05:25]

Dit soort dingen zijn gebaseerd op nu. Op dit moment is 6GB in een nieuwe (flagship) smartphone niet nodig. Dat kan in 2018 of 2019 kan het anders zijn.

In 2014 was 2560x1440 niet nodig, nu wel voor sommige consumenten.
Wanneer je de grens berijkt van iets is omhoog gaan niet nodig meer. Net zoals 4k schermen je hebt het niet nodig en je zult het ook nooit meer nodig hebben
Het lijkt er op dat de consument gaat bepalen hoeveel ram en pixels ze nodig hebben want 500dpi is natuurlijk veel beter dan 400dpi.(ironie) Dus de eerste fabrikant met 500dpi heeft het 'beste' scherm en natuurlijk ook een 4000Mah batterij. Hetzelfde met RAM geheugen en Megapixels en cores. Hoe meer hoe beter denkt iedereen.

Terwijl het verhaal veel genuanceerder is. Apple is het levende bewijs dat je met minder RAM ook een knaller van een smartphone kan kopen onder dat uw Apps trager openen, zelfs niet na de 2de keer. Hier een vergelijk tussen 2Gb ram (Iphone 6s) vs 4Gb ram. (Galaxy S7) = Geen verschil, in veel gevallen is de 6S zelfs sneller.

Hetzelfde met de extra pixels om tot absurd hoge dpi's te komen. De GPU moet harder werken, uw batterij gaat minder lang mee en de prestaties in games zakken snel waardoor je al snel 20%-30% fps verliest.

Sommige Specs zijn gewoon niet relevant voor de performantie in de praktijk. Het is de marketingafdeling die extra pixels en ram pushen omdat mensen daar nu eenmaal gevoelig aan zijn. Efficiente software en optimalisatie kom je niet in de media en het staat ook niet op de verpakking.
Haha precies, hier nog zo'n gevalletje. Jaar later moest je de line-up eens zien.....
Sure, "640kb ought to be enough for everyone" zei Bill Gates ooit nog eens bij de introductie van de personal computer ;-)
"Do you realize the pain the industry went through while the IBM PC was limited to 640K? The machine was going to be 512K at one point, and we kept pushing it up," he told the magazine. "I never said that statement — I said the opposite of that."
Met andere woorden: dat heeft ie nooit gezegd. Overigens zou het krankzinnig zijn als een telefoon niet genoeg zou hebben aan 4GB werkgeheugen. Zelfs computers met volledige desktop-besturingssystemen functioneren prima met die hoeveelheid werkgeheugen.
Ik heb computers gehad met 64 kb en 128 kb die prima functioneerden.
Alleen was dat een tijdje terug.

Natuurlijk moet een OS efficiënt werken. Maar met intern geheugen is het heel eenvoudig:
- meer is beter
- het kost niet veel
- nieuwe toepassingen worden mogelijk met meer geheugen.

Ik ben niet zo van die conservatieve houdingen als "de smartphone is uitontwikkeld".
Zo simpel is het dus niet. Meer ram is niet altijd beter en vraagt meer van je accu. En je kunt wel zeggen dat meer ram niet veel kost, maar voor smartphones is zelfs een 2€ een vrij significante besparing.
De prijs mag geen beperking zijn op de totaalprijs van een telefoon. Ik geef liever enkele euro's meer uit dan dat ik na een jaar met een invalide telefoon zit.

Ook de accucapaciteit is geen probleem. Op het einde van de dag een procentje minder is niet erg. En misschien is meer ram zelfs zuiniger, omdat apps minder snel uit het geheugen verdwijnen.

Meer ram betekent dat op den duur nieuwe toepassingen mogelijk zijn waar we nu nog niet aan denken.

Neem het ram wat Sony op z'n camera zet om 960 fps opname mogelijk te maken.
Ik zeg nergens dat de smartphone uitontwikkeld is, maar als ik naar PC's kijk dan zie ik dat de honger naar RAM al heel lang tot een minimum beperkt is. En daarbij ben je op een PC vaak echt met multitasking is, terwijl dat op veel telefoons niet of op een minder handige manier, mogelijk is.

Overigens zorgt teveel RAM ervoor dat programmeurs lui kunnen worden. Je hebt toch zoveel RAM, dus waarom optimaliseren? Hetzelfde zag je in de tijd van de PS3 en Xbox 360 veel bij ports naar de PC. PC's waren een flink pak krachtiger, maar in plaats van die kracht goed te benutten werd je opgezadeld met een matige port met krankzinnige systeemeisen.
Als je niet meer doet dan een beetje browsen en office dan zijn ram eisen inderdaad beperkt maar voor veel andere software is meer toch nog wel altijd beter.

Mijn werkt pc heeft bv maar 4GB ram. Met een browser, Outlook en Word open zit je zo over de 50%. Niet fijn als je af en toe ook nog eens een VM wil draaien.

Ik ben iig blij dat toen ik mijn huidige pc drie jaar geleden kocht er meteen 16GB in heb geprikt.
De PC is - met alle respect - ook een beperkt apparaat.

Je hebt 'm niet altijd in je broekzak.
Er zit geen GPS en andere positiesensoren in.
Er zitten geen 2 of 3 hoge resolutie camera's en/of warmtecamera in.
Hij past niet in een VR bril.

Met een smartphone zijn toepassingen mogelijk waar we met een PC nooit aan dachten.

PC geheugen is imho ook veel te duur. Dat remt de verkoop en de nieuwe ontwikkelingen.
smartphones ZIJN PCS
Wanneer had jij voor het laatst een pc in je broekzak?
Is een auto een pc?
Is een smarttv een pc?
nee, een auto en een smarttv hebben een compleet dichtgetimmerde firmware waar je weinig controle over hebt.

Een PC is een Personal Computer waar jij controle over hebt. het maakt niet uit of deze ter grootte is van een full-size desktop pc of een laptop of dat hij in je zak past. wat de PC definieert is dat hij jouw persoonlijke computer is. veel persoonlijker dan iets de hele dag in je broekzak hebben wordt het niet.

ik heb iedere dag een pc in mn broekzak.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 23 juli 2024 05:25]

Ah, op die manier :)
Maar met intern geheugen is het heel eenvoudig:
- meer is beter
Tja, ongebruikt geheugen is loos geheugen zeggen ontwikkelaars wel eens :)
Een individuele ontwikkelaar heeft weinig zicht op hoe het geheugen gebruikt wordt. Er kunnen meerdere applicaties draaien. Er kunnen apps draaien die veel geheugen eisen.
Het enige wat een ontwikkelaar kan doen is: zelf zo effectief mogelijk programmeren.

Maar het mooie aan veel geheugen is, dat nieuwe toepassingen mogelijk zijn die voorheen niet mogelijk waren. En die toepassingen komen er pas als er telefoons zijn met "te veel" geheugen.
Minn PC heeft 16 gieg. En ik gebruik er zat van. Niet alleen voor Windows.... het zijn mijn applicaties die het vreten. En zo werkt het op telefoons ook.
Out of the box is het prima. Maar na een tijdje...
Hier zit er 24GB in, maar dat komt omdat ik m'n PC veel gebruik voor Photoshop, After Effects, 3D Studio Max, Premiere Pro, etc. Een telefoon is echter geen workstation, en dan zou 4GB meer dan voldoende moeten zijn.
Met 192 GB heb ik soms nog niet genoeg, hoewel de meeste tijd het vooral mooie verwarmigs elementen zijn voor de studeerkamer...
Wow, dan ben ik toch wel nieuwsgierig waar je zoveel geheugen voor nodig hebt. Berekeningen? Simulaties?
Anoniem: 62460 @winand6 maart 2017 19:51
Ja, dat was toen. Op dit moment heeft het grootste deel van telefoongebruiker echt geen nut van 4GB. Zelfs geen 3GB. En anders sluiten ze de 30 open applicaties die ze toch niet allemaal actief gebruiken maar gewoon. Gaat de accu ook nog eens langer mee. Het voordeel van je verstand gebruiken.
Ik heb 2Gb en dat zit regelmatig vol. 3Gb is echt niet overdreven
Free memory is wasted memory on Linux. 4gb is ideaal.
En zo hoort het ook te werken :) Ook bij andere OS'en is het RAM er om te gebruiken, wellicht wat minder agressief dan bij Linux, maar in de kern is het gelijk.
Het hele streven naar zoveel mogelijk ongebruikt RAM vind ik opmerkelijk: wat is daar precies het voordeel van?
Daardoor optimaliseer je je code en hou je deze zo klein mogelijk.

Iets wat tegenwoordig bijna niet meer wordt gedaan. We linken nog wel ff een library of wat en voila het werkt. Heb je een 'Hello World' applicatie die 110 mb aan geheugen vreet...
Niets, maar wat android doet is gewoon absurd. Kijk eens naar windows phone en iOS. Die gaan veel beter om met geheugen en komen daarbij ook amper mee met de concurrentie als het gata om de hoeveelheid totaal ram.

De 7Plus heeft nu 3GB wat 1gb extra is zodat de image processor beter zijn werk kan doen (want met grafische toepassingen is het echt heel handig) voor het overige not so much).
Dat valt echt ontzettend mee hoor :P er zit een behoorlijk direct verband tussen schermresolutie en RAM-verbruik (dit valt ook terug te lezen hier: http://source.android.com...ml#7_6_memory_and_storage). Dat merk je op Android: mijn S7E met 1440p scherm en aangepaste DPI vreet behoorlijk wat RAM. Een 720p midranger daarentegen...

Je ziet op iOS dat de devices met 1GB RAM behoorlijk aan het strugglen zijn met meerdere web tabbladen. Op 2GB-devices gaat het een stuk beter tegenwoordig. Maar vergeet dan niet dat iOS het met een 750p scherm doet. En inderdaad: de 1080p variant heeft al 3GB RAM.

De ISP is een losstaand onderdeel van de SoC, de camera app neemt helemaal niet zoveel RAM in beslag. Totaal niet nuttig dus. Volgens mij gaan zelfs burst foto's direct naar het opslaggeheugen in een iPhone omdat dat zo super snel bij Apple.
Als je met grafische toepassingen games of zware applicaties bedoeld, ja dan ben ik het met je eens: vandaar dat veel geheugen ook super nuttig is. Ook voor iOS.
Over Windows Phone kan ik weinig zeggen, te weinig ervaring mee.

[Reactie gewijzigd door Richh op 23 juli 2024 05:25]

De 6s plus werkt anders ook nog prima en snel met 2gb en een 1080p scherm.

De 7plus heeft mn zijn 3gb nodig voor de dubbele camera. Ik heb de 6s plus gehad en nu de 7plus. Doen niet veel voor elkaar onder voor standaardhandelingen. Het os werkt net zo vloeiend.
De 6 plus idd niet. 1gb met 1080p had zeker zijn nadelen, en werd behoorlijk trager in de loop van de tijd.
Anoniem: 167912 @418O26 maart 2017 19:58
Als je een android hebt is dat gewoon helemaal normaal.
Het geheugenbeheer in Linux werkt totaal anders dan in windows
Dan nog gaat android er ineffviënt mee om en zet het de verkeerde dingen in cache. Met name google play services die idle niets aan het doen zijn en niet de applicaties die je daadwerkelijk gebruikt.
Heb je wel eens gespeeld met Google Play Services zo min mogelijk resources te geven in Android? Het hele systeem klopt dan ineens niet meer. Push meldingen komen laat of niet aan. Nieuws apps worden niet geupdatet naar huidig nieuws en zo zijn er meer gekke dingen die ik tegenkwam. Veel apps zijn gebouwd om Google Play services.

Dus ik zou het niet inefficient noemen. Meer dat Google de Google Play service veel te veel geïntegreerd heeft in Android zodat bijna alle apps er afhankelijk van zijn.
Dat is juist goed, want zo kan Google nieuwe APIs / mogelijkheden ook naar oudere toestellen brengen, zelfs als deze al sinds jaren door de fabrikant niet meer zijn voorzien van updates.
Dergelijke changes wil je niet zomaar doen. Dan krijg je namelijk dat het ene toestel een app niet kan draaien en hetzelfde toestel wat al wel die play service update heeft gehad wel terwijl er dezelfde android versie op staat.

Iets met compatibility breaks en major version bump.
Volgens mij verwijdert Play Services nooit dingen, maar voegt het enkel APIs toe. In ieder geval ben ik het met mijn apps nog nooit tegengekomen.
Mee eens, 2GB gaat niet meer.
Op een desktop wanneer je gaat internetten met een moderne browser ben je al een gigabyte kwijt, Midori en dat soort spul dus even buiten beschouwing gelaten.
Ook op een telefoon heb je te maken met diezelfde moderne browsers, dus dan ben je eigenlijk al 1GB van je geheugen kwijt. Dan nog alle meuk die standaard bij telefoons geleverd wordt, zal er wel weer een halve gigabyte verdwenen zijn...

4GB is inderdaad een mooie hoeveelheid nu, maar denk dat die statement hooguit 3 jaar mee kan gezien de huidige ontwikkelingen op smartphone gebied.
Ik gebruik nu al bijna 3 jaar een OnePlus One en die 3GB RAM heeft, en heb nog steeds niet gehad dat ik tekort RAM had, en zie eerlijk gezegd ook nog steeds niet waarom ik een nieuwe telefoon zou moeten kopen, alles draait nog steeds zo soepel als toen ik hem voor het eerst gebruikte, alle spellen die ik er op draai draaien soepel, en dat zijn platform, en RPG en 3D shooters, die er erg mooi uit zien.

Nee met een Snapdragon 801 kan je nog alles doen.
Anoniem: 62460 @418O27 maart 2017 22:41
Jij hoort dus blijkbaar niet bij het grootste deel van telefoongebruikers waar ik op doel.

Kijk OEM fabrikanten die in hun budget segment desktops bijvoorbeeld een Pentium G4560 plaatsen, geen videokaart maar wel 16GB RAM. Voor 95% van consumenten is dat overkill, zelfs met het oog op future proofing. Dat geldt al helemaal voor mobiele telefoons die doorgaans om de twee jaar vervangen worden. Maar ja, hogere specs verkopen nou eenmaal beter. Consumenten smijten, net als overheden, graag geld over de balk.
Dit is echt onzin. Iedere smarpthonegebruiker heeft meerdere apps open die steeds meer geheugen gebruiken. Hoe maar apps er in het RAM passen, hoe sneller de ervaring zal blijven: dat heeft alleen maar voordelen. Het sluiten van apps is natuurlijk mogelijk, maar wat hebben we daar precies aan? Het opnieuw laden van een zware app kost ook veel energie, terwijl een app op de achtergrond (mits goed geprogrammeerd) geen energie hoeft te kosten.

De hele volksstammen die nu nog appkillers gebruiken, weten echt niet wat goed is voor een accu. Over gezond verstand gebruiken gesproken ;)
Al dat geheugen gebruikt ook stroom. Ook als het enkel gevuld is met cache data. Hele volksstammen die flinke specs hebben gekozen zien dat even over het hoofd.
Dat is aan de gebruikers, niet aan jou.

Iedereen moet maar X doen omdat ik vind dat dat moet is geen argument.
https://www.wired.com/199...40k-is-enough-for-anyone/
http://quoteinvestigator.com/2011/09/08/640k-enough/
http://www.computerworld....gates-really-say-it-.html
1000 euro belastingkorting voor iedere Nederlanderse werknemer
~Winston Churchill

[Reactie gewijzigd door ffha op 23 juli 2024 05:25]

Daar moest ik ook direct aan denken :) Wellicht had hij op dat moment nog gelijk. Nu weten we beter.
Hij heeft het überhaupt nooit gezegd op die manier.
Het geheugenbeheer in Android adresseert graag het maximaal beschikbare geheugen, zelfs als je vrijwel geen apps hebt draaien zie je, zeker in vergelijking met Windows, een hoog geheugengebruik. Dit betekent niet dat er meer geheugen nodig is, maar juist dat de beschikbare ressources optimaal gebruikt worden. Bij Windows is het belangrijk om vrij geheugen te hebben, bij Android niet per sé.
Ook in Windows zal er geprobeerd worden om zoveel mogelijk RAM te gebruiken voor caching doeleinden. Zo is er op een normaal moment op mijn laptop 9GB van de 16GB in gebruik, terwijl de programma's die draaien niet veel voorstellen (Outlook, Edge, Skype, etc.) en perfect op 4GB kunnen draaien. In principe zou elk modern OS op deze manier moeten werken. Leeg RAM geheugen is nutteloos. Het verbruikt sowieso energie, of het leeg is of niet. En RAM is snel, dus het niet gebruiken ervan zou zonde zijn.

[Reactie gewijzigd door Wixed op 23 juli 2024 05:25]

Precies. En sterker nog: het niet gebruiken van geheugen voor caching zou de boel trager en dus energie-onzuiniger maken.
Inderdaad zo werkt Linux.
Daar kun je het niet mee eens zijn, toch werkt het zo. En dat zeg je deels zelf.

Android propt z'n geheugen graag vol en geeft daarmee wellicht (ik weet het niet, geloof je graag) voorkeur aan eigen apps. Apps als Play Service en div. frameworks zijn nodig om Android bij de meeste mensen (met jou als een van de weinige uitzonderingen) goed te laten draaien.
Dat er ook voorkeur aan bijv. Gmail wordt gegeven, terwijl bijv. Outlook als default app is ingesteld, is natuurlijk zonde.

Daarmee is het gewoon zo dat je minimaal zoveel werkgeheugen nodig hebt als apps die je hebt draaien (niet 1:1, maar evenredig aan elkaar), om zo soepel te kunnen multitasken.
In het artikel wordt ook aangegeven dat 4GB wenselijk is en jij misschien teveel apps hebt voor 2GB aan werkgeheugen.

Wat ik nog nooit heb gezien, en wat jij wel lijkt aan te geven, is dat bij het sluiten/wegsliden van Google apps, deze opnieuw worden ingeladen en zo accu opslurpen - nog nooit meegemaakt dat een app zichzelf heropent en weer gesloten kan worden. Ook niet de apps van Google.
Het zijn niet perse google aps die bij wegsliden weer ingeladen worden maar ook apps die de fabrikant geinstalleerd heeft.

De play store is alleen nodig voor het installeren en udpaten van apps.
Play services is een ander verhaal.
Daar zitten veel voor velen nutteloze services in maar ook locatie service en ondersteuning voor push services die iedereen wel nodig heeft.
Bij tablets die het niet nodig hebben hjeb ik deze dan wel uit staan en bij mijn hoofd telefoon is dat niet mogelijk.

Maar zou het niet gewoon efficiënter zijn om alle apps die wij als gebruiker starten plus de basis die iedereen wel nodig heeft in het geheugen te houden en als we dan een nieuwe app opstarten waardoor we boven het geheugen limiet uit zouden komen de langst gebruikte app uit het geheugen geladen zou worden?
Playservices worden volgens mij zelfs gebruikt om je locatie na te gaan e.d.
Wel essentieel dus.

Apps van fabrikanten kun je uitschakelen of met root zelfs verwijderen.

Maar inderdaad: het zou wel wat efficiënter mogen. Elke app draait in principe in een geemuleerde omgeving. Is niet alles voor performantie.

Maar nogmaals: vreemd dat er bij jou vanzelf apps in het app overzicht wordt geladen. Nog nooit gehad.
Alleen als je die services gebruikt.
Ik gebruik nooit lokatie services en vind het dus een geheugenverspilling.

En daar zit nou net het probleem.
Er word vanuit gegaan die iedereen alles op de telefoon constant gebruikt en dat is gewoon niet het geval.

En niet alle apps van de fabrikant zijn helaas te verwijderen omdat de skin die ze eroverheen gooien vaak veel gelinkte onderdelen heeft waardoor het 1 niet meer werkt als het andere verwijderd is.

Hoop dan ook als volgende toestel een nexus toestel te krijgen zodat ik die eens flink aan de tand kan voelen en kijken of het dan beter is.

Al mijn devices zijn trouwens LG of Asus dus of het een merken issue is weet ik niet maar het werkt gewoon niet goed zo.
Nexus is niet meer en ook daar zijn de playservices zeer aanwezig.

Android One een optie voor je?

Of gewoon kijken naar een toestel waar bijvoorbeeld Lineage OS voor beschikbaar is? Daarop moet je Google Apps en services zelf installeren via bijvoorbeeld Open GApps en kun je voor verschillende pakketten kiezen wat je zoal installeert. GApps nano zorgt zo voor het minimale nodig om je telefoon te doen werken met de PlayStore.

Staar je niet blind op Nexus e.d., want dat is juist Google.
Xiaomi telefoons, om als voorbeeld te nemen, worden zonder Google Services geleverd. Vind het zelf alles behalve handig, maar goed.
Tja het probleem met play services is dat er steeds meer ingepropt word.
In het begin was het locatie en message nu zijn er al meer als 9 services opgestart als ik mijn telefoon reboot waarvan de helft of niet nodig is of niemand van weet wat het is of wat het doet.

Ik dacht dat google andere toestelling met kale os ging leveren zij het niet meer onder de naam nexus.
Als ik mijn telefoon root, aanpas en bakken bagger verwijder en ik 2x zo veel vrij geheugen vrij heb kan ik ineens veel beter multitasken zonder dat programmas uit het geheugen geknikkerd worden en ze opnieuw moeten laden.
dat heeft meer te maken met de cpu cyles die je bespaart volgens mij.
Nee het probleem zit hem in het feit dat als ik al deze tricks niet uithaal en ik switch naar een ap de kans groot is dat hij niet meer in het geheugen staat en dus de gehele app moet laden.
als apps uit het geheugen gegooit worden dan duurt het opstarten van apps gewoon veel langer.
Het opstarten van een mail app kan wel 20 seconden duren voordat ie uitgeladen is en chrome ook wel 5 tot 15 seconden als er veel tabs open staan.
zelfs whatsapp duurt een aantal seconden.
En bij tablets waar ik spelletjes op speel kan het wel 2 minuten duren.
allemaal omdat ze niet in het geheugen blijven staan door android geheugenbeheer.
Hoe kan zo'n man dat nou zeggen? De ontwikkelingen gaan vliegensvlug. Bovendien is RAM écht niet zo duur.. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.techwalls.com/production-costs-of-smartphones/ (er staat alleen niets over RAM, maar RAM kán ook gewoonweg niet het duurste zijn).

Hij noemt iOS als voorbeeld, maar het punt is juist dat Android niet zo goed als iOS geoptimaliseerd is (en dat zal ook niet zo snel gebeuren denk ik). Begrijp me niet verkeerd, ik ben Android-fanboy, maar wat hij zegt raakt kant noch wal naar mijn mening.

offtopic:
Bovendien is het nog niet zeker of OnePlus de OnePlus 4 overslaat of niet. Het getal 4 is namelijk een ongeluksgetal in China, en dat zou dus de reden zijn dat OnePlus de OnePlus 5 uitbrengt, en dus de OnePlus 4 overslaat. Voor degene die zich dat afvroegen ;).

[Reactie gewijzigd door Anonymoussaurus op 23 juli 2024 05:25]

Kun je me uitleggen wat die optimalisatie in IOS doet dan? Dat daar zoveel minder RAM gebruik mee gewonnen wordt?
iOS applicaties worden direct naar machinetaal gecompileerd.
Android applicaties draaien in een Java/Dalvik virtuele machine
Puur kijkend naar raw performance is het verschil tegenwoordig bijna 0.
Geheugen verbruik in een virtual machine heeft nog wel steeds wat overhead.
Het grootste verschil in performance wordt met name veroorzaakt door de stuk grotere en complexere Android SDK. Backwards compatibility, verschillende devices/screens etc zorgen ervoor dat er flink wat lagen in de Android architectuur zitten.
Het heeft niks te maken met niet of wel goed geoptimaliseerd zijn. De complexere realiteit waar Android mee te maken heeft maakt het een groter en ook cpu intensievere stuk software.
iOS heeft het wat dat betreft een stukje eenvoudiger.
Even onder je steen vandaan kruipen :P
Android gebruikt geen Dalvik meer, maar ART (Android RunTime), en die compileert bij installatie.
Unlike Dalvik, ART introduces the use of ahead-of-time (AOT) compilation by compiling entire applications into native machine code upon their installation.
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Android_Runtime
Dat komt omdat Apple gebruik maakt van Artificial Intelligence voor hun software. Ik zit te zoeken waar ik dat nou had gelezen, maar ik kan het niet vinden. Bovendien is de software van iOS een stuk eenvoudiger (ook qua functies etc) wat ook de accuduur beïnvloedt.
het punt is juist dat Android niet zo goed als iOS geoptimaliseerd is (en dat zal ook niet zo snel gebeuren denk ik).
Ik ben IOS gebruiker, dus geen idee, maar ik heb altijd het idee gehad dat de android fabrikanten eigenlijk die laatste optimalisatie van android, de drivers van hun hardware moeten doen, maar dat nalaten vanwege de tijd en kosten die het meebrengt....
"Hoe kan zo'n man dat nou zeggen?"

Omdat die uitspraak geen voorspelling is, maar een momentopname. Hij zegt dat 4GB nu genoeg is om een vlotte telefoon te maken, en daar heeft hij volkomen gelijk in.
En zelf daarvoor al een telefoon uitbrengen met 6GB RAM? Neh.
Die telefoon is door Huawei uitgebracht, niet door de man 'zelf'

hij mag toch zijn mening hebben over de juiste hoeveelheid ram voor een smartphone zonder dat het bedrijf dan alleen maar telefoons maakt die aan die eis voldoen? ze kunnen toch ook producten maken voor mensen die niet vinden dat 4gb genoeg is?
Wijze woorden van deze man!
Inderdaad. straks lacht iedereen er om, "ach die topman van Huawei, haha." Maar hij heeft wel lekker naamsbekendheid en 85 miljard op de bank (hoopt ie, tenminste).
640k is genoeg voor iedereen. Bill Gates zou het nooit gezegd hebben, maar het word genoeg gequote.
Anoniem: 85014 6 maart 2017 19:46
4GB is toevallig ook goedkoper volledig adresseerbaar te maken. Maar los daarvan geef ik de topman voorlopig gelijk.
Het is 1 extra adres baan naar het geheugen, dan kan je maximaal 8GB aanspreken, is dus 1 baantje meer of minder, dat zal in meeste gevallen wel niet onoverkoombaar zijn. De datalijnen blijven gewoon gelijk en de control lijnen ook.
https://youtu.be/lCFpgknkqRE

Deze gast vergelijkt een nexus met 2gb ram en een iphone met 2gb ram. Schijnbaar kan een iphone betere compressie van apps voor elkaar in het ram geheugen. Daardoor kan een iphone meer apps in 2gb geheugen houden als een android met 2gb ram.

En we zagen bij de oneplus 3, dat als er te agressief met apps killen om wordt gegaan, dat je nog niks hebt aan 6gb, apps werden alsnog te snel afgesloten. Dat is het stukje goed programmeren. Schijnt later ook met een update verbeterd te zijn.

Ik denk dat 4gb voor nu ook prima is. Mijn nexus 6p doet het nog prima met 3gb.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 23 juli 2024 05:25]

Je bent een Android device met een iOS device aan het vergelijken. Dat lijkt me niet helemaal eerlijk. Ja, tuurlijk, het zijn allebei telefoons, maar qua OS is het gewoon totaal anders..
En we zagen bij de oneplus 3, dat als er te agressief met apps killen om wordt gegaan, dat je nog niks hebt aan 6gb, apps werden alsnog te snel afgesloten. Dat is het stukje goed programmeren. Schijnt later ook met een update verbeterd te zijn.
Klopt, maar dat bleek een foutje te zijn, en dat is ook - zoals je al zegt - vrij snel opgelost.

Daarom zegt OnePlus ook dit: http://imgur.com/9lGpJ4B (pagina van OnePlus 3).

[Reactie gewijzigd door Anonymoussaurus op 23 juli 2024 05:25]

Ik denk dat de performance van het flashgeheugen (met name random read/write) veel meer impact heeft dan de hoeveelheid RAM geheugen. Dus wellicht heeft de beste man een punt.

Aan de andere kant lijkt het wel erg marketing. Hachje redden omdat jouw vlaggenschip een vlagenschip is met 2GB minder en onder het mom van overkill nog wat extra sales eruit persen.
Ik heb liever meer opslagruimte, denk je dat meer en meer RAM iets toevoegd dan? 4 tot 8GB is ook al jaren meer dan voldoende op pc's en laptops.
En ik zou niets kunnen bedenken wat mijn s6 met 3gb niet kan wat nieuwere toestellen wel kunnen.
Het gros van de smartphone gebruikers weet niet eens wat RAM is, alleen dat een hoger cijfer = beter. Of ze daar nou paar tientjes extra voor moeten betalen terwijl het niets toevoegd boeit niemand lijkt het.
Valt me op dat Huawei refereert aan iOS. Een notebook van hen heet notebook air en een van de kleuren bij sommige van hun telefoons heet space gray.
Ze kijken daar graag naar Apple.
Dat was mijn gedachte ook. Niemand het meer dan 8gb werkgeheugen nodig op een Mac air pro, behalve pro gebruikers
Kijk voor de gein eens naar het design van hun telefoons.

Als je wilt weten hoe een product (RED) iPhone eruit zou zien dan kun je bij haiwei alvast even kijken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.