Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Blizzard licht Hearthstone-veranderingen voor 2017 toe

Blizzard heeft details onthuld over Year of the Mammoth, de naam waaronder de studio de updates en wijzigingen voor 2017 schaart. Blizzard brengt onder andere Blackrock Mountain, The Grand Tournament en League of Explorers exclusief naar het Wild-formaat.

Het begin van Year of the Mammoth markeert het einde van Year of the Kraken, de updateperiode van vorig jaar. Een jaar geleden introduceerde Blizzard het onderscheid tussen de speelmodi Standard, waarbij per seizoen kaarten worden toegevoegd en uitgefaseerd, en Wild, waarbij alle kaarten speelbaar blijven, onafhankelijk van het seizoen.

In Standard kon gebruikgemaakt worden van kaarten uit Basic, Classic, Blackrock Mountain, The Grand Tournament en The League of Explorers, maar met de komst van de eerste uitbreiding van 2017, worden de laatste drie genoemden exclusief onderdeel van Wild.

Daarnaast brengt Blizzard bepaalde kaarten van de Classic-set exclusief naar de Hall of Fame-set van Wild. Het gaat dan om kaarten die volgens de maker het doel met Standard frustreerden: namelijk om die modus interessant voor alle spelers en speelbaar voor nieuwe te houden. Het gaat onder andere om de neutrale kaarten Azure Drake en Ragnaros the Firelord, en de Class-kaarten Ice Lance en Conceal.

Verder verduidelijkt Blizzard dat er dit jaar drie releasecycli komen: elk met een uitbreiding met 130 kaarten. Dit moet een positieve invloed op storytelling hebben, verwacht de maker.

Door Olaf van Miltenburg

NieuwscoŲrdinator

17-02-2017 • 14:42

24 Linkedin Google+

Reacties (24)

Wijzig sortering
Verder verduidelijkt Blizzard dat er dit jaar drie releasecycli komen: elk met een uitbreiding met 130 kaarten. Dit moet een positieve invloed op storytelling hebben, verwacht de maker.
Dit is niet helemaal volledig. In het verleden werden er ook drie uitbreidingen per jaar gedaan (zie filmpje bij het artikel) maar toen werd om en om een 'adventure' en een volledige 'expansion' gedaan.

De adventure had ongeveer 45 kaarten en een single player verhaal dat ze unlockte (na betaling van geld of ingame goud). Voor een vast bedrag had je alle kaarten, daarbij zat er een verhaal achter de kaarten, verteld door het single player deel.

Een expansion heeft als verhaal alleen de trailers die blizzard naar buiten brengt, en wat lore bij het onthullen van de kaarten (vaak over een periode van weken verdeeld). De kaarten worden verkregen door pakjes van steeds 5 kaarten te kopen (met ingame goud of echt geld). Over het algemeen is bij deze uitbreidingen flink moeilijker om alle kaarten die je wilt hebben te krijgen.

Vanaf nu zal blizzard alleen nog uitbriedingen doen van het laatste soort (expansions noemen ze die), wel zullen ze hierbij gratis single player missies doen om het verhaal achter de uitbreiding beter naar voren te brengen.

Voor free to play spelers (en betalende spelers?) zal dit iets moeilijker worden om grote sets kaarten te krijgen. De adventures hadden een vast bedrag van meestal 2800 goud om alle kaarten te krijgen. De expansions kaarten kosten 100 goud per pakje van 5, vaak worden er ook 5 tot 10 pakjes weggegeven bij de start van iedere uitbreiding. Zo heb je snel de gangbare (common) kaarten bij elkaar hebt, maar de zeldzamere kaarten zul je langer voor moeten sparen.

Mijn tip voor nieuwe spelers is: zorg dat je iedere dag een quest krijgt (omdat je er 3 kunt opsparen hebben moet je dus ongeveer iedere 3 dagen 3 quests halen). Kies verder 1 of 2 decks uit, en craft daarvoor de dure kaarten, speel voor de rest decks met goedkopere kaarten. Als je beter wordt in het spelletje is het interessanter om de kaarten van de laatste uitbreiding te winnen in Arena, dat is wel iets duurder (150 goud per serie), daarvoor krijg je minstens een pakje en wat goud of dust (vergis je niet, dit is meer waard dan goud!), maar als je een paar potjes wint en toch al een pakje wilde kopen is het snel een betere deal.
Standard, waarbij per seizoen kaarten worden toegevoegd en uitgefaseerd, en Wild, waarbij alle kaarten speelbaar blijven, onafhankelijk van het seizoen
Moet ik dit dan vergelijken als seasons bij Diablo, waar oude seasonal gear uiteindelijk nog in non-season dropt, of zijn bepaalde kaarten na een seizoen in Standard ook Łberhaupt niet meer te krijgen in Wild?

Edit: Jammer dat ik replies niet kan + modden. Bedankt voor jullie feedback :)

[Reactie gewijzigd door detheavn op 17 februari 2017 15:27]

Normaal kan je kaarten krijgen door middel van packs te kopen. Na een seizoen worden de packs die alleen nog voor wild gebruikt kunnen worden uit de store gehaald. Deze kan je dus niet meer kopen met gold of echt geld.
In het spel kan je ook kaarten krijgen door deze te craften met dust punten. Zowel Wild als standard kaarten kunnen gecraft worden. Dus je kan er nog aan komen, maar niet meer zo gemakkelijk.

[Reactie gewijzigd door RandomFace op 17 februari 2017 14:55]

De spelmodes hebben niks te maken met kaarten krijgen, dit doe je afzonderlijk met pakjes. Deze pakjes koop je in de store voor spelcurrency of echt geld. Je kiest hierbij watvoor pakje je wilt en dat bepaald ook de ouderdom en her seizoen van de kaart.

De mode standaard heeft gewoon een restrictie op te oude kaarten, deze mogen niet in het deck zitten waarmee gespeeld word. Daarentegen kan in de wild mode wel alles gebruikt worden, ook oude kaarten uit oudere seizoenen.

Hoe het in diablo zit weet ik zelf niet zo goed, dat heb ik nooit gespeeld.

[Reactie gewijzigd door tekken4111 op 17 februari 2017 14:54]

alle kaarten blijven speelbaar in wild. In standaard kun je alleen nog met bepaalde sets spelen. Kaarten die naar Wild verhuizen zijn ook niet meer te krijgen/kopen.
Het concept is hetzelfde als bij Diablo ja, maar is toch nog een beetje anders. Even uitleggen omdat ik de andere posts niet echt duidelijk genoeg vind.

Je gaat altijd de Basic en Classic sets van kaarten hebben die altijd onveranderd blijven, ongeachte welk jaar het is. Deze zullen ook altijd in Standard en Wild beschikbaar zijn.

Afgelopen jaar 2016 was noemde "Year of the Kraken", deze had dus de Basic en Classic sets en de laatste 3 released sets om te beginnen, de oudere sets zijn toen naar Wild verplaatst. Hierna zijn doorheen het jaar nog 3 sets bijgekomen. En hadden we dus de Basic/Classic en 6 sets op het einde.

Nu bij het nieuwe jaar "Year of the Mammoth", worden dus die eerste 3 sets uit het vorige jaar verplaatst naar wild, en zullen we over de loop van dit jaar dus weer 3 sets bij krijgen als expansies. Op het einde zullen we dus weer de Basic/Classic sets en 6 sets van expansies hebben, waarna we weer naar het volgende jaar zullen gaan en de 3 oude weer verplaatst zullen worden naar Wild en de cycle blijft gaan.
Het doet altijd pijn als er kaarten weg gaan :) Ragnaros en Sylvanis waren de eerste twee legendaries die ik in het spel gecraft heb. En de oude uitbreidingen die er uit gaan bevatten veel toon aangevende kaarten (bijvoorbeeld Reno Jackson en nog tientallen anderen ). Ook mis ik Dr Boom nog steeds, en die is al bijna weer een jaar weg ;)

Toch is de introductie van Standaard me goed bevallen. De meta fluctueert flink en nieuw expansions hebben een grote impact. Hierdoor is Hearthstone iedere paar maanden toch weer anders.
Het is nu wachten tot die 1/1 piraat staple eruit gaat ;)
Het is niet patches die het probleem is, dat is gewoon een betere stonetusk boar. Het is small time buccaneer die het hem doet. Die word btw generft naar 1 health, maar of dat echt veel verschil gaat maken..
Nou als die 1 health heeft countered patches vd tegenstander hem, kan wel schelen. Ach, ik heb liever sommige golems wat generft
Ja, hij heeft wel wat meer counters, maar de pirate Burst zal geen klap krijgen.

Ben het eens met de golems (jade) dat zal nog wel een probleem worden
Gellukig krijg je de volledige waarde van Rag en Sylvanas in Dust zonder dat je ze hoeft te verwijderen uit je collectie!
Hearthstone is hartstikke leuk, maar wanneer het jaar veranderd en met zulke drastische veranderingen gepaard gaat moet ik toch altijd wel even slikken. Met zulke kaarten die uitgefaseerd worden kan ik de gedachte van "hearthstone als geldkoe" moeilijk onderdrukken.
dat principe van kaart wisselingen is noodzakelijk om ALLE TCG in leven te houden. Anders is instappen van nieuwe spelers te moeilijk en krijg je heeeeeeel snel powercreep (steeds betere kaarten introduceren, anders gaat het spel stilstaan. wat dan weer resulteert in dat een TCG 'implodeerd')
Het doet wel pijn, maar de afwisseling maakt het juist ook erg leuk. iedere uitbreiding heeft nu veel meer effect.

[Reactie gewijzigd door Thirler op 17 februari 2017 16:48]

Uit interesse, hoe wordt dit dan met Magic The Gathering? Daar komen toch steeds meer kaarten bij?
Magic heeft ook verschillende formats (wel een stuk meer dan HS, dat alleen Wild en Standard heeft), waar aan de hand van de regels voor dat format bepaald worden welke sets / aantal kaarten toegestaan zijn.

Zie hierover, even overgenomen van Wikipedia, de meest algemene formats.
Constructed
De basis van constructed is dat elke speler van tevoren een deck van minstens zestig kaarten samenstelt uit zijn verzameling. Elke kaart mag normaliter maximaal vier keer gebruikt worden. De verschillende constructed-varianten verschillen van elkaar door de deelverzameling van kaarten die gebruikt mogen worden. Om nieuwe spelers een eerlijke kans te geven (en om de verkoop van kaarten te blijven stimuleren) zijn er veel populaire formats waarbij alleen recente kaarten gebruikt mogen worden. Er zijn vijf officiŽle vormen van constructed:

Vintage (vroeger 'Type 1' genoemd): alle kaarten uit alle sets zijn toegestaan, sommige kaarten wel slechts eenmaal per deck.

Legacy (vroeger 'Type 1.5' genoemd): alle kaarten uit alle sets zijn toegestaan, alleen sommige bijzonder sterke kaarten mogen niet worden gespeeld, omdat ze te veel impact zullen hebben op het formaat. Tot 2004 waren de banned&restricted-list van Vintage en Legacy aan elkaar gekoppeld.

Modern: alleen kaarten met het moderne kaartdesign, vanaf 8th Edition (2003).

Standard (vroeger 'Type 2' genoemd): alleen kaarten uit de sets van de laatste twee jaar, vroeger meestal ťťn of twee basis-sets en twee blocks, sinds 2016 drie of vier blocks.
Block Constructed: alleen kaarten uit een bepaald blok (drie sets), meestal het huidige block.

Daarnaast was er lange tijd het format Extended (eerder 'Type 1.X' genoemd) waarbij alleen kaarten uit de laatste drie basissets en de laatste vier blocks gebruikt mochten worden. Extended is eind 2013 voor het laatst op officiŽle toernooien gespeeld.
Er zijn meer (sub)-formats, zie http://magic.wizards.com/...rules-and-formats/formats

Daarnaast zijn er ook nog individuele kaarten gebanned zijn per format, en dus niet gebruikt mogen wordt, hoewel de set waar ze inzaten voor dat format wel gebruikt mag worden.

Zie de ban list hier: http://magic.wizards.com/...formats/banned-restricted
"Belangrijk voor de storytelling"

Wat een slechte uitleg voor het verdienmodel $$$$$
Zie mijn volledige uitleg in een andere post.

De wijziging is juist slecht voor de story telling, ze halen de storytelling uitbreidingen eruit. Maar dat compenseren ze door de 'expansions' vanaf nu wel singleplayer storytelling te geven.

Het zal inderdaad wel iets duurder worden, tot nu toe is het als actieve speler goed te doen zonder geld te betalen. Na het eerste begin (een jaar?), is het verschil tussen mensen die er veel geld in stoppen en mensen die dat niet doen vooral of je 4 verschillende dure decks speelt of maar 2. Verder moet je als je niet betaald gewoon niet alle kaarten willen hebben, je speelt uiteindelijk toch tegen de mensen van je eigen sterkte (combinatie van skill en kaarten).

Edit: link werkt nu wel.

[Reactie gewijzigd door Thirler op 17 februari 2017 16:36]

Ben het niet met je eens dat het goed te doen is zonder er geld in te steken. Harrison Jones, Barnes, Sir Finley Mrrgglton, Jaraxxus, Sylvanas Windrunner, Emperor Thaurissan, Brann Bronzebeard, Reno Jackson. Is maar een greep uit de legandaries die cruciaal zijn voor veel decks om in standard ook maar enigsinds boven de lvl 15 te kunnen komen, hier moet je gewoon keihard voor lappen.

Ergste is dat je meer moet betalen dan voor een reguliere game en dan zijn je kaarten na 2 jaar ook nog eens waardeloos! En kom niet met het argument "je kan ze nog in wild spelen toch". Wees eerlijk, niemand speelt wild als je competatief serieus genomen wilt worden aka blizzard's verdien model.
Tweakers niet vergeten dat er ook ranked veranderingen komen namelijk dat je niet meer in rank kan zakken als je 15, 10 of 5 hebt gehaald.

Beste update ever, alleen jammer dat ragnaros, azure Drake, conceal, ice Lance en power overwhelming (classic cards) ook naar wild roteren :(

Edit: volgens mij komt er ook heroic tavern brawl definitief (in plaats de eenmalige) maar daar kan ik niet al te veel over vinden.

[Reactie gewijzigd door skunkopaat op 17 februari 2017 19:17]

Dat zou jammer zijn, ik zal juist expres terug naar lage klasses om het speelbaar te houden :(
Ja, dat kan straks helaas niet meer. Het ranken wordt makkelijker en laat geinige decks dan ook toe, maar terug ranken wordt onmogelijk.

Ik snap je frustratie, maar je kan altijd tussen 20 en 16 blijven hangen als je dat prettiger vindt.
Farewell Reno Jackson :'(
Dan maar in Wild mode

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True