Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Volvo overweegt Microsoft Cortana in te bouwen in auto's

Door , 258 reacties

Volvo overweegt Microsofts digitale assistent Cortana in te bouwen in zijn nieuwe modellen. De automaker heeft een samenwerking met Microsoft voor het inbouwen van de zakelijke chatapp Skype for Business en gaat de mogelijkheden van Cortana in de auto verkennen.

Dankzij Cortana-integratie moeten automobilisten met ondersteunde Volvo-auto's makkelijker taken kunnen uitvoeren terwijl ze de ogen op de weg houden, zegt de autofabrikant. Het is onbekend of en wanneer Cortana in auto's zal zitten. Volvo heeft alleen de intentie uitgesproken de digitale assistent te integreren.

Wel zal de automaker Skype for Business inbouwen in zijn Series 90-modellen. Daarmee kunnen zakelijke gebruikers zonder de telefoon te hoeven pakken vergaderingen meemaken. De app werkt via het touchscreen dat in het midden zit, hoewel sommige onderdelen van de besturing ook kunnen functioneren via de knoppen op het stuur.

Microsoft is bezig Cortana op zoveel mogelijk plekken in elektronica te laten integreren. Cortana begon enkele jaren geleden op Windows Phone, maar is inmiddels ook compatibel met Android, iOS en Windows 10. Daarnaast werkt Harman Kardon, binnenkort eigendom van Samsung, aan een speaker met Cortana-integratie. Verder gaat de digitale assistent werken met iot-apparaten.

Arnoud Wokke

Redacteur mobile

29 december 2016 14:12

258 reacties

Linkedin Google+

Reacties (258)

Wijzig sortering
Waarom zou je dit doen als autofabricant? Autos gaan veel langer mee dan de technologie die erin geplaatst wordt (bv radios met cassette bandjes in autos uit begin 200x die niet vervangen kunnen worden omdat ze in het design zitten). Door deze integratie zit je over een paar jaar met een stuk niet meer ondersteunde rotzooi in je auto. Zeker met iets vluchtigs als Skype die al bewezen heeft geen moeite te hebben met het droppen hardware support voor consumenten spul.

Welk gedeelte van de doelgroep van dit soort integraties heeft niet een smartphone waarmee je dit allemaal al kan? Gebruik een BT headset en je bent onafhankelijk van de meuk in het voertuig zelf.

Wellicht ben ik gewoon te ouderwets, maar ik zou geen voertuig aanschaffen met dusdanige integratie.
Ik denk dat fabrikanten onzeker zijn over de toekomst van besturingssystemen in auto’s. Nokia heeft op smartphone gebeid volledig de boot gemist, het besturingssysteem voelde achterhaalt aan vergeleken met Apple en Android. Tesla heeft een volledig touchscreen ingebouwd waar de gebruikers zeer positief over zijn, in de Volvo zit nog een ouderwets beeldschermpje met knopen, wat ook nog eens gebruikers onvriendelijk is.

Wat ik mij afvraag is hoe zit het met de verschillende besturingssystemen Android, Apple en Windows. Ik kan me voorstellen dat een Apple user geen Android auto wil, en een Android user wil natuurlijk ook geen Apple auto. Gaat dit betekenen dat bijvoorbeeld Mercedes een Apple auto wordt en BMW een Android auto. :? let the road rage begin :Y)
Nee. En fysieke voelbare knoppen voor de hoofd functies (volume, bevestigen enz) zijn fijner in een rijdend voertuig.
Zie bijvoorbeeld de ervaringen van grote knoppen in een Volvo en dat schermpje in een Tesla.
En nee, dit heeft geen r*k te maken met welke smartphone je gebruikt.
Mensen willen touchscreen omdat het nieuw, gebruiksvriendelijk en mooi is. een Tesla dashboard ziet er moderner uit als die van Volvo. Daarnaast zit de volume en navigatie knoppen ook op het stuur, dus de fysieke dashboard knopen zijn totaal overbodig.
Gebruiksvriendelijk vind ik het nu juist helemaal niet. Als je rijdt moet je je ogen van de weg halen om wat dan ook te doen.

Fabrikanten lijken te vinden dat het dashboard zo "rustig" mogelijk moet. Wat er in de praktijk alleen maar op neerkomt dat er meer fysieke knoppen verdwijnen en die functies achter het touchscreen worden geplakt.

Nu heb ik ook spraakgestuurde "controle", maar ik vind het werkelijk verschrikkelijk. Vroeger was ik met drie keer een knop drukken klaar, nu ben ik veroordeeld tot langer wachten, corrigeren en bevestigen per spraak. Het duurt langer en is stukken minder nauwkeurig.

En precies wat eerder wordt genoemd... die techniek is per een paar jaar oud en weg is je ondersteuning.
Vroeger was ik met drie keer een knop drukken klaar,
Ik weet niet of je wel eens de navigatie ingesteld heb bij een Volvo maar met de pijltjes knopen straatnamen invoeren doe je niet met 3 keer klikken. Met een touchscreen is er de mogelijkheid om een qwerty toetsenbord op te roepen.
De Volvo V40 heeft een T9 toetsenbord in de middenconsole. Veel makkelijker ;)
En daarom doe je dat instellen maar voordat je gaat rijden, of je gaat ergens stil staan waar het mag, want zulke dingen vereisen gewoonweg teveel aandacht, dat heb je zelfs al met een TomTom met vooraf ingestelde adressen wat eigenlijk maar enkele drukken kost.

En vooral touchscreens zijn een drama met menu's die overal achter verstopt zitten en dus navigatie nodig hebben, en dus aandacht, dat is een stuk intensiever dan even een knopje omdraaien of indrukken van je aanjager of airco die je fysiek kan voelen en vinden zonder je ogen van de weg te halen.

Tijd voor een massale uitbraak van ransomware en andere leuke malware voor auto's, al is het maar die digitale expansiedrift eens in te dammen, want digitaal is niet per definitie beter, en het zal vast leuker zijn om deze storingen proberen op te lossen dan mechanische. O-)
In de V70 doe ik het met voice commando's, werkt uitstekend. 99 van de 100 keer verstaat hij het goed. Wat is het probleem bij volvo?
Navigatie is een mooi voorbeeld, je geeft dat normaal in als de auto stilstaat, daar is een touchscreen idd handig voor.

Maar veel functies via een beeldscharm of dat nu touch of muisknop is duren idd gewoon veel langer dan vroeger.
Ik kan het fout hebben, maar de “gewone” burger wilt touchscreen, omdat het nieuw is. Als voorbeeld:
Op mijn oude BlackBerry of Nokia N kan ik 10x zo snel typen, blind typen en ben ik vele male productiever dan met een nieuwe smartphone, toch kozen mensen massaal voor de iPhone of Android. Dit is het zelfde als bij PC vs tablet.

De touchscreens in auto’s zijn nu nog niet heel gebruiksvriendelijk maar dat waren de eerste “smartphones” ook niet. Als Microsoft, Apple of Google straks met een “revolutionair” design komt is iedereen over.
Touchscreen op je telefoon lijkt me geen discussie en logsich je bent met je telefoon bezig.

Bij het autorijden ben je met rijden bezig en daar moet je zo veel mogelijk mee bezig zijn. Een touchscreen is dan een afleiding dus ook als zijn ze vriendelijk je hebt een hand van je stuur, je kijkt naar het scherm en dat is afleiding.

Knoppen voor de hoofdfuncties zijn gewoon eenvoudiger en iemand schreef het al hier, hand er naar toe terwijl je op de weg kan blijven kijken. Je weet intuÔtief waar de knop zit en wat deze doet.
Ik heb sinds enkele maanden mijn 407 ingeruild voor een V70, maar waar in de Peugeot de knoppen op de stuur kolom zelf zaten en daarmee gefixeerd waren, zitten ze bij Volvo echt daadwerkelijk op het stuur. Het aannemen van een gesprek in een bocht is dan ineens een stuk lastiger want je moet dan eerste 'zoeken' waar de enter knop zit of het bedienen van de cruisecontrol.

Hetzelfde gaat eigenlijk ook op met touchscreen. Je kunt een touchscreen niet bedienen zonder erna te kijken, terwijl je vrij goed weet waar fysieke knoppen zich ongeveer bevinden. Vervolgens weet je ze op de tast verder te lokaliseren..
gebruiksvriendelijk ? graag veel echte knoppen in een auto, die voel je dus blijven de ogen op de weg.


touchscreen heeft als voordeel dat je meer screen hebt, maar in een auto hoor je daar niet naar te kijken maar zoveel mogelijk naar de weg en omgeving die er toe doet
De volgende slag is begonnen.†De strijd†om de mobiele ecosystemen heeft Microsoft verloren. Dat Apple nog stand houdt is eigenlijk een wonder (en vooral†te danken aan de enorme brand loyaliteit van Apple).†Het gaat straks niet meer om het besturingsysteem of de bijbehorende apps, maar om de Bot / Assistent / AI die daar als een laag over†heen ligt†om alles nog weer makkelijker te maken. Apple heeft Siri, Google†heeft haar eigen assistent,†Amazon heeft Alexa en Microsoft heeft Cortana. Ze†waren de laatste, maar in tegenstelling tot het te laat ingezette Windows Phone, nog wel op tijd. Zeker als ze Cortana†breed ingezet krijgen en de onderliggende intelligentie goed is. Voor dat laatste verwacht ik is vooral Google†de echte concurrent, maar Microsoft geef ik goede kansen. Zeker met de acquisitie van LinkedIn hebben ze een enorme databron in handen gekregen. Knoppen zijn verleden tijd,†besturingsystemen†en apps op niet al te lange termijn ook. De toekomst is: Bots (ook dus in de auto - bij†Volvo als eerste, want veilig).
Google willen de fabrikanten niet, lees bericht over waarom Porsche google niet wilde. Google wilde namelijk te veel informatie over de auto en dat wilde Porsche niet.

Google is verzamelaar van data. Fabrikanten bedgrijpen heel goed dat ze niets hebben aan het delen van die data met google en waarom zou ik als eigenaar bestuurder willen dat data van mij naar google gaat. Het gaat goolgle niets aan waar ik ben, hoe hard ik rij, of ik linksaf of rechtsaf ga.
Ik zie juist Linux in combinatie met QT framework redelijk goed groeien in die markt. Zie bijvoorbeeld Tesla Model S, of de Rimac Concept One. Rimac als klein EV engineeringsbureau heeft zijn eigen systeem. Net als Tesla. Echter Rimac doet ook engineering voor andere bedrijven.
Mijn voorkeur gaat toch echt uit naar fysieke knoppen ipv een touchscreen. Spiergeheugen werkt op de tast beter dan wanneer je met een touchscreen werkt
Bij de meeste moderne auto's zit er op het dashboard en stuur knoppen om de radio, telefoon en navigatie te bedienen, de knoppen op het dashboard zijn totaal nutteloos voor de bestuurder. Wanneer je interactieve knoppen op het stuur heb zoals accepteren, terug/volgende en harder/zachter, kan je alles (radio, navigatie, telefoon, sport/weg-rijgedrag, verwarming) instellen met een stuk of 6 knopen op het stuur. Wanneer het meer instelt werk is doe je het met de touchscreen zoals de straatnaam voor de navigatie.
Navigatie kan ik via spraakbesturing instellen (Volvo V40).

Op het stuur kan ik in principe de hele boordcomputer en dergelijke bedienen, maar dit duurt veel langer dan wanneer ik de dedicated knoppen op mijn middenconsole gebruik. Maar ik zou er niet aan moeten denken om de knoppen van de middenconsole te moeten missen en daarvoor een touchscreen te hebben. Ik kan nu alles zonder ook maar te kijken instellen. Dat gaat met een touchscreen niet lukken.
Naja spiergeheugen, of iets tastbaars.... doet er niet toe. Zolang ik maar blind kan doen wat ik wil ;)
Je ziet nu al dat je bij sommige merken apple play als optie kan kiezen. Een android user zal die optie dus niet aanvinken, een ios user wel.
De meeste auto's (en aftermarket inbouw) die dergelijke integratie bieden, hebben vaak ondersteuning voor zowel Apple Carplay als Android Auto. Het Apple/Android gedeelte is dan alleen verantwoordelijk voor multimedia & navigatie en niet bediening van onderdelen van de auto zelf.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 30 december 2016 11:21]

Dat valt wel mee, mijn renault draait Android in een versie van LG. Maar voor spraaksturing voor oproepen etc worden alleen iOS devices ondersteund. Mijn windows 10 telefoon en Android telefoon kunnen wel met bluetooth verbinding maken, maar om te bellen.moet ik het scherm gebruiken... Wel jammer in dat opzicht
en autofabrikanten gaan echt geen android/apple tech verschil maken hoor
beetje auto kost 15000 euro kan die paar cent extra voor android&apple
aansluiting wel bij

een telefoon is zo vervangbaar als wat, mijn auto verliezen zou echt klote zijn, een telefoon verliezen, haha ik geef daar nou echt geen reet om kopen we binne de dag weer een nieuwe
Buiten dat is een touchscreen als HMI in de auto volkomen ruk voor het bedienen van eigenlijk alles. Er gaat niks boven voelbare knoppen die je kunt vinden zonder je ogen van de weg te hoeven halen.
Dat klopt maar deels. Dat touchscreen kan ook door de bijrijder bediend worden en die heeft zijn aandacht niet bij de weg nodig. Daarnaast kan je dmv Voice Control + stuur ook al een hoop, dus de toegevoegde waarde van Skype in de auto zie ik zeker. Met name zakelijk erg handig.
Ook de bijrijder heeft last van hobbels in de weg (niet overal hebben ze zulke gladde wegen als wij hier in Nederland). Ik heb een weekje in een CitroŽn Cactus gereden omdat ik voor m'n werk afspraken in het buitenland had en daar zat zo'n 7" touchscreen op het dashboard. Ik had daarmee moeite om instellingen aan bijvoorbeeld de airco door te voeren, omdat het lastig is om op de Autobahn een touch slider te verschuiven op een beetje gecontroleerde manier. En dat is voor de bijrijder niet heel anders ;)

Maar los daarvan: je zit ook wel eens alleen in de auto en als het veranderen van basale instellingen die je blindelings kunt uitvoeren met fysieke knoppen ineens moeite kost omdat ze op een touchscreen worden weergegeven... Wat is dan het nut van zo'n touchscreen?
Omdat het in de mode is (ja echt).
Ik moet er niet aan denken, ik krijg het op mijn pc al bijna niet uitgezet....
Nadeel is dat het display vaak juist naar de bestuurder toe is gericht en de passagier er soms niet eens op kan kijken.

Een tijdje terug had mercedes een leuk display (sharp?) dat driezijdige pixels heeft en links en recht inkijkend een ander beeld kan geven, zodat de passagier kan "internetten" of film kijken terwijl de chauffeur de auto-info ziet.
Daar zie je ook geen latere auto meer mee.
Het lijkt allemaal een beetje speelgoed om met de mode mee te doen. Tochscreen is hip.

Maar geef mij voor airco maar gewoon een knop.
Radio volume kun je dan met draaiknop of via het stuur bedienen.

Wat ik niet begrijp is dat het overheid het heeft over het gevaar van het bedienen van je telefoon terwijl je werkt maar men denkt niet aan het touchscreen in de auto waarvoor je soms ook handen van het stuur moet halen en je blik naar het scherm en niet op de weg. 1 seconde kan dan al te veel zijn.
Het lijkt allemaal een beetje speelgoed om met de mode mee te doen. Tochscreen is hip.

Maar geef mij voor airco maar gewoon een knop.
Klopt dat het hip is, maar uiteindelijk wordt een touchscreen ook steeds verder doorontwikkeld en zal het beter geschikt zijn voor gebruik in de auto.
Sms-en gaat immers ook prima op een touchscreen en Blackberry (wat groot is geworden met fysieke keyboards) is inmiddels bijna failliet. ;)

Overigens zijn de auto's in deze prijsklasse bijna allemaal voorzien van automatische climate control. Dus fysieke draaiknoppen voor airco is al zo goed als overbodig. De temperatuur stel je voor je vertrek in en klaar is kees.
Denk dat je toch echt verschil moet maken tussen gebruik van een touchscreen in bij telefoon die je in je hand hebt en bediening terwijl je rijdend en zittend in je auto zit.

Je bent dan met autorijden als hoofdtaak bezig, blijk op de weg en zo min mogelijk op een scherm.

Wat betreft die automatsiche airco, heb er ook zo een maar is het koud gaat het ding op volle stand en dat geeft herrie, idem soms in de zomer als je snel wil koelen. Even handmatig snel ingrijpen is dan toch handig.
In auto's uit het jaar 2000 zit een cd-speler, geen cassette-player.
Op auto's krijg je evenmin 10 jaar support. Grote beurt, dat soort dingen komen ze niet onderuit, maar daar betaal je dan ook de hoofdprijs voor.
Vervanging van een lampje of een radio, vergeet het maar. Ze kijken je vreemd aan en je wordt doorverwezen naar een onderdelen-zaak.
Support is ook niet nodig, zolang het product goed werkt.
Als het aan de dealer ligt, dan koop je elke 3 jaar een nieuwe. En dat krijg je botweg elk jaar te horen als je voor het een of ander naar de garage moet.
In auto's uit het jaar 2000 zit een cd-speler, geen cassette-player.
Als het al waar zou zijn voor alle autos, wie gebruikt er nu nog CDs? Het probleem blijft hetzelfde: oude meuk.

Maar de mijne is toch uit 2003 en had een Philips radio met cassette, gelukkig was die zo te vervangen door iets met USB/SD. Maar zelfs de USB functie is al een paar jaar gedeeltelijk nutteloos, telefoons ondersteunen geen USB mass storage meer en de radio heeft geen update naar MTP/PTP gekregen. Het ding kosten ook maar iets van 30-40 EUR.
Support is ook niet nodig, zolang het product goed werkt.
Het probleem voor de hardware die je nodig hebt voor de voorgestelde integratie/functies in dit artikel vooral software is die draait op een operating system dat een verbinding heeft met de buitenwereld. Op het moment dat je geen support meer krijgt is het een risico.

Op het moment dat de externe services die benodigd zijn voor het aanleveren/verwerken van data offline gaan, is het gewoon nutteloos.

Kijk naar de huidige telefoons/smarttvs die geen updates meer krijgen, langzaam maar zeker stopppen de connected applicaties met werken omdat de rest van de wereld in hoog tempo verder gaat.
Of je CD's gebruikt is jouw keuze. Het werkt nog zo goed als toen het nieuwe techniek was, en je kan nog nieuwe cd's kopen.

Ik geloof er niets van, waarschijnlijk heb je hem in 2003 tweedehands gekocht. En hij bleek vervangbaar dus het is al niet meer van toepassing.

Voor een fm-ontvanger geldt hetzelfde maar daar hoor je niemand over.

Van je smarttv heb je 10 jaar kunnen genieten. Bekijk het positief
Ik ken ook zat auto's uit die tijd met een casette speler. Vaak wel in combinatie met Cd, dat dan weer wel.
Saab 9-5 bijvoorbeeld.

Maar waar het om gaat is dat alles snel verouderd en autofabrikanten het vaak zo bouwen dat je lastig universele hardware kan inbouwen.

[Reactie gewijzigd door Mud.Starrr op 29 december 2016 21:18]

Vroeger had je idd universele hardware op din rail.
Tegenwoordig is het ingebouwd en sterker nog onderdeel van het hele systeem en vervangen door iets nieuws is niet meer mogelijk.
Exact dat, ik snap dat ze een mooi geintegreerd geheel willen hebben. Maar het probleem is dat het na een aantal jaar gewoon hopeloos achterloopt.
Een van mijn auto's is 13 jaar oud en leuk dat er navigatie enzo inzit, maar ik gebruik dus mijn telefoon om te navigeren bijvoorbeeld.

En mijn andere auto is slechts 2 jaar oud, en zelfs de navigatie daarop loopt al achter. Hoewel dat nog is te overzien. Wil je updaten moet je naar de dealer |:(

[Reactie gewijzigd door Mud.Starrr op 30 december 2016 11:34]

Auto beginnen idd tegne het zelfs probleem aan te kopen als smart tv's. Ze krijgen dan misschien soms updates maar qua hardware blijft het achterlopen.

Helaas maakt men het niet modulair dat men na 4 jaar er nieuwe hardware in kan zetten. Maar zelf als men dat zou doen de prijzen via de fabrikant van onderdelen zijn te belachelijk voor woorden.

Dacht eens ergens gelezen te hebben koop alle onderdelen los om een auto samen te stellen en de prijs van losse onderdelen is 3 tot 4 keer die van de hele auto.
is heel goed te vervangen, alleen kost wat meer
het voordeel van universele hardware is dat het overal past. Het probleem is ook dat het overal past.

De Volkswagen/Seat/Skoda autoradio's van een paar jaar geleden waren prima uitwisselbaar, en de navigatie-units werden dan ook veelvuldig gestolen.

Dat ze de units niet perfect uitwisselbaar maken is vervelend, maar ook begrijpelijk. Jij wilt ook niet dat ze 4x per jaar bij jou de (door de verzekering of leasemaatschappij vergoedde nieuwe) radio komen jatten.
Als het al waar zou zijn voor alle autos, wie gebruikt er nu nog CDs? Het probleem blijft hetzelfde: oude meuk.

Ik gebruik nog CD's in de auto, zou nieten weten waarom ik al mijn CD's eerst moet gaan rippen en dan op een stickie moet zetten. Wisselaar staat in de kofferbak en ik heb keuze genoeg.
Tuurlijk zijn er nog mensen. Maar het zijn er wel heel weinig. Het is wel een neergaande trend. Ik heb ook een 6 CD wisselaar. En ik moet steeds mijn muziek op een CD zetten. (omgekeerd aan jou) Had ik maar een USB aansluiting, daarvoor is mijn auto te oud.
Dat kan, op je cd wisselaar aansluiting. Zijn tal van oplossingen voor. Zelf heb ik een auto uit 2003 met een cd wisselaar. Heb een Bluetooth setje gekocht die op de wisselaar aansluiting werkt. Kan nu zelfs mn telefoon in mn zak houden en het schermpje van BT set gebruiken om de muziek te bedienen.
Lichtelijk omslachtige oplossing, maar het werkt.
Op auto's krijg je evenmin 10 jaar support. Grote beurt, dat soort dingen komen ze niet onderuit, maar daar betaal je dan ook de hoofdprijs voor.
Vervanging van een lampje of een radio, vergeet het maar. Ze kijken je vreemd aan en je wordt
Mijn oude auto (die ik nog steeds in bezit heb, kon er geen afstand van doen :) ) is van bouwjaar 1999. Ik heb hem zelf sinds 2002. Deze auto word nog perfect ondersteund hoor! Zelfs bij de dealer. Alle onderdelen zijn nog origineel, imitatie of gebruikt te koop. Bovendien zit er een dubbel DIN slot in. Ik heb de oude radio (CD-speler, dat wel) dus vervangen door een bluetooth versie met handsfree bellen, gesproken navigatie via de telefoon, mp3 enz, enz.
Zo moet het eigenlijk.

Mijn nieuwe auto is van bouwjaar 2014 en heeft allerlei bells en whistles; touchscreen, navigatie, city-break, dode hoek detectie, helling assist en weet ik veel allemaal niet. Bovendien is het hele stuur volgebouwd met knopjes (zoeveel dat het eigenlijk niet meer handig is) en je kunt ook nog tegen de auto praten als je wilt. Maarrrrr, alles zit ingebouwd. Als de overheid straks besluit echt de stekker uit FM te trekken dan werkt de radio dus niet meer. Geef mij dan maar een dubbel-DIN slot.

Ik ben het met Dorank eens, fabrikanten moeten dit allemaal niet willen inbouwen. Of ze moeten met een modernere opvolger voor DIN komen. Eentje die ook support biedt voor ingebouwde schermpjes en die lelijke knopjes op het stuur. Van mij mag het!

[Reactie gewijzigd door Plasmatech op 30 december 2016 10:51]

Ingebouwd is geen probleem. Je harddisk is ook ingebouwd, maar kan je eenvoudig vervangen. Al zul je altijd houden dat gewijzigde standaarden en interfaces elkaar opvolgen. Er is overigens op dit moment wel degelijk universele inbouw apparatuur te koop voor auto. Stond weken geleden nog een artikel op tweakers.
Als het aan de dealer ligt, dan koop je elke 3 jaar een nieuwe. En dat krijg je botweg elk jaar te horen als je voor het een of ander naar de garage moet.
Dan zou ik snel een andere dealer zoeken. Mijn ervaring met mijn Volvo dealer is dat totaal niet.
Haha, ja de volvo dealer maakt op 1 verkochte auto al evenveel winst als normale dealers op 3 auto's, vandaar.
Ik rijd een Jaguar XKR uit 2002 en daar zit toch echt nog een cassette speler in. GeÔntegreerd in de console, dus moeilijk te vervangen. Er zit ůůk nog een CD wisselaar in de achterbak. Nog iets wat bijna geen mens meer gebruikt.
Juist

http://link.marktplaats.nl/m1121854039

Daarbij, garages van de wat duurdere merken hebben vaak onderdelen gewoon op voorraad, van modellen die teruggaan tot de jaren '40. Al moet ik zeggen dat het bijwerken van een 15 jaar oude navi niet goedkoop is.
Akkoord, ik stel mijn mening over Jaguar bij. Het is een Brits conservatief over-priced merk dat het moet hebben van z'n imago in plaats van kwaliteit van de producten.
Skype is gewoon VoIP. Die technologie zal binnen 5 jaar zeker volop worden gebruikt. Ze hoeven gewoon een LTS clausule in het contract zetten en dan zitten ze helemaal goed.

Maar ik snap jouw punt en ben eigenlijk ook van mening dat ik dit allemaal niet wil in een auto. Hoe minder elektronica, hoe beter.
Hoe minder electronica hoe beter? Dus geen injectie, geen ABS ,EBD, EDC, ESP, airco, powerwindows, CV, alarm, LED-verlichting..?
Moet je mijn Peugoet 309 kopen! :) Die heeft alleen monopoint-injectie en een cassetteradio!
En een paar relais voor de knippers en wissers...
En zelfs in die 309 ben je nog een hele lijst electronica vergeten te noemen ;).
Gni... weet ik wel, maar het staat niet in verhouding tot een nieuwe auto natuurlijk.
Het meeste is gewoon "stroom" 12-15V.
Mercedes en nog wat merken wilden een poos terug nog de nominale boordspanning voor (hun) auto's verhogen naar 48 Volt! Omdat vooral in die luxe bakken echt "alles" op stroom gaat! Behalve rijden. Different story... ;)

Ow ja, ik heb op de "pug" ook cv! Met de sleutel, en ´s-zomers af en toe niet... (keertje doorvetten...) :P
En genoeg 'bewegende' electronica, bijvoorbeeld motortjes om klepjes van je verwarming aan te sturen, aanjager, brandstofpomp, ventilator, stuurbekrachtiging, vacuumpomp, maar ook electrische dingen als ontsteking, lambdasonde, Luchtmassameter, kleppen, een hele zwik sensoren, enz, enz, enz

Bomvol electronica dus.

Zo min mogelijk electronica in een auto willen is eigenlijk een onzinnige opmerking, tenzij je een auto uit de jaren 50 wilt rijden ofzo.
Gelukkig is de electronica met de jaren beter geworden. En slijten de bewegende delen gemiddeld gezien minder hard.
Bij sommige merken is het overigens al jaren behoorlijk betrouwbaar allemaal. En daar staat nou net jou merk minder goed bekend om ;) (hoewel dat ook sterk is verbeterd).
Maar juist de luxe onderdelen gaan niet zo snel stuk meestal.

Edit:
Ps. Een volledig elektrische auto is zelfs het meest betrouwbaar!
Mijn jongste auto (een elektrische) heeft ook amper onderhoud nodig. In tegenstelling tot mijn oude Saab Cabrio ;)

[Reactie gewijzigd door Mud.Starrr op 30 december 2016 18:07]

Ik heb in een grijs verleden onderhoud aan electriche hef-, trek- en combitrucks gedaan. Ging ook niks "motorisch" aan stuk.
Alleen wel regelmatig het stof uit de motors blazen! ;)

Meeste werk zat aan de "hydroliek".

Accus zijn nog steed lomp, maar betrouwbaar.

Ik droomde toen al van een auto(otje) met de electropower van een hefttruck, en regeneratief remmen/andere kant op rijden. :P
Leasing.


Het merendeel van deze topwagens zal toch worden gedropt binnen de leasingmarkt.

Allemaal leuke functies voor die 2 ŗ 5 jaar dat er met de wagen door de eerste gebruiker zal worden gereden.
Precies! ik ben zelf ook dol op dit soort functies in mijn auto's en het kan me niet zoveel schelen dat het na een paar jaar niet meer ondersteund wordt...dan moet de auto toch vervangen worden :)

Buiten dat is mijn ervaring dat ik zelfs aan het eind van de leasetermijn (meestal na een jaar of 3 a 4) nog wel updates krijg voor m'n navigatie en dergelijke, dus dat is ook nog best wel ok.

Zelf zie ik overigens meer in carplay en mirorlink en dergelijke waarbij de auto alleen een mooi touchscreen biedt en je telefoon de rest levert dan eigen systemen van autofabrikanten. Telefoons kennen over het algemeen een snellere softwareontwikkeling en zijn makkelijker te vervangen dan zo'n heel systeem in een auto.

Trouwens volledig eens dat er wel lekker knoppen moeten blijven in een auto (liefst op het stuur) touchscreen is onhandig voor de bestuurder en spraakbesturing is nog lang niet waar het zijn moet.
Het is enkel een app die je kan installeren en weer kan verwijderen uit het systeem van je Volvo. Spotify en nog een aantal partijen hebben al zo'n app voor de Volvo, dus je bent niet afhankelijk van support. Ergste geval kan je de app verwijderen.

Volvo heeft al Carplay ondersteuning maar die beperkt de integratiemogelijkheden aanzienlijk en is wat mij betreft heel onhandig ingericht en beperkt qua mogelijkheden.

Bluetooth headset is echt 10 stappen achteruit; ik sluit nu mijn telefoon aan en heb meteen al mijn muziek, contacten en andere benodigdheden beschikbaar. Ideaaal!

Vraag me wel af hoe ze dat gaat doen met Cortana qua integratie en functionaliteiten.
Elke auto met een ingebouwd navigatie/entertainment systeem heeft al voice commando's. Is dus helemaal niets nieuws en is gewoon naast de knoppen beschikbaar. Persoonlijk vind ik het wel handig om tijdens het rijden op mijn stuur te drukken (voice command toets) en dan "navigeer naar huis" of "Bel persoon X" te roepen.
als je dit soort integraties er niet in wilt dan rij je nog in een oude T ford :+
het probleem is dat je het gewoon door je strot geduwd wordt onder de noemer het is gratis maar dat is het dus niet.
Jij denkt dat fabrikanten geen service lifecycle agreements afsluiten?
Volvo schuurt al tijden tegen Microsoft aan. Ik kan verschillende functies van mijn auto ook via mijn Microsoft Band bedienen.
En de integratie met Skype is niets anders dan een app. Die kan er net zo snel op als weer af.
Omdat je via Office 365 gewoon updates krijgt van Skype for Business. Skype zit zowel in E3/E5 als Business Essentials/Premium.
Zakelijk rijders hebben vaak niet langer dan 4 a 5 jaar dezelfde auto; de periode dat deze aftrekbaar van de belasting is.

Hiernaast vind ik dat je de aanname doet dat Skype For Business in twee jaar niets meer waard is voor fe auto, daarentegen wordt dit mogelijk gemaakt door samenwerking met Microsoft. Volvo zet de app er dus niet zomaar in, dan zou ik je reactie wel begrijpen.
Het gaat hier om auto's die vooral zakelijk gereden worden. Als je toch elke vier jaar een nieuwe leaseauto krijgt maakt het niet uit of de software tegen die tijd niet meer ondersteunt wordt.
Deze technologie gaat best wel 3 jaar mee, daarna wordt de Volvo vervangen voor een andere leaseauto.
Ik heb laatst voor mn werk een volkswagen polo met apple carplay mee gehad. Telefoon er aan hangen en alles werkte via siri. Zelfs navigatie instellen en een sms versturen ging zonder problemen. Ik zie cortana dit nog niet doen. Is het niet verstandiger om een systeem in te bouwen dat carplay en de android variant hiervoor gebruikt? (eventueel windows phone ondersteuning?) Op de carplay moest ik alleen via touchscreen de muziek regelen omdat dit niet goed werkte. Verder een mooi systeem.
Zelfs navigatie instellen en een sms versturen ging zonder problemen. Ik zie cortana dit nog niet doen. Is het niet verstandiger om een systeem in te bouwen dat carplay en de android variant hiervoor gebruikt?
Dan heb jij blijkbaar nog niet Cortana gebruikt. Nederlands wordt nog niet ondersteund, maar met Engels gaat het zeer goed. Ook heb je voordeel dat Microsoft tenminste wel multiplatform ondersteuning heeft met Cortana, met Siri heb je dit totaal niet.
Op de carplay moest ik alleen via touchscreen de muziek regelen omdat dit niet goed werkte
Dit wordt ook verder uitgewerkt met de Redstone 2 update die er vrij snel uitkomt. Je kan veel van Microsoft zeggen, maar ze maken nu echt serieus grote stappen op zowat elke markt.

[Reactie gewijzigd door vali op 29 december 2016 14:44]

Natuurlijk heeft MS multiplatform ondersteuning. Met minder dan 1% marktaandeel wereldwijd kun je je ook geen lock in permiteren. Als kleine speler moet je dus wel alle platformen ondersteunen.
Met minder dan 1% marktaandeel wereldwijd kun je je ook geen lock in permitteren
Moet klein beetje gissen, maar bedoel jij Windows Mobile 10? Heel leuk dat je daar naar refereert (andere markten zijn ze aanzienlijk groter maar dat ter zijde), maar zo makkelijk kan je niet stellen dat hun marktaandeel zo laag is. Het wordt namelijk gebaseerd op het aantal verkochte smartphones en laten we eerlijk zijn, in 2016 heeft Microsoft expres niet zoveel verkocht. Het is namelijk zeer moeilijk te bepalen wat de userbase is aan het aantal gebruikte toestellen wereldwijd. Jammer genoeg zie je vrij weinig dit soort interviews voorbij komen met bedrijven, maar laat wel heel goed zien wat de visie (in dit geval Microsoft) is.

Wat ik interessanter vind is dat ze zelf met hun "1 % marktaandeel" zeer veel energie in al hun OS-en steken. Als je insider bent kan je zelf ervaren welke stappen ze aan het nemen zijn en 2017 gaat weer het jaar voor Microsoft worden. Maar goed ook, want de concurrenten zoals Apple en Google zitten te lang stil en laten mijns inziens te weinig innovatie zien. Laten we eerlijk zijn, de toevoeging van een touchbar zit niet iedereen op te wachten. In ieder geval niet voor zoveel geld.

[Reactie gewijzigd door vali op 29 december 2016 16:00]

Ik denk dat Cortana op dit moment een vrij hoog marktaandeel heeft. Alle Windows 10, xbox ones en nog een aantal devices draaien Cortana.
Het gaat niet om smartphones.
Apple heeft misschien 10% max van de markt in handen, vrijwel de rest is MS.
Het gaat hier wel degelijk om smartphones. Ik ga toch niet met mn desktop in de auto zitten?

Cortana voor in de auto moet gewoon multiplatform zijn. Anders red je het niet.
Cortana is multiplatform, het is naast W10 ook beschikbaar voor iOS en Android. Geen gekke keuze van Volvo lijkt me.
Zelf heb ik een Lumia 930 als telefoon, maar het wordt wel eens tijd dat Cortana op zijn minst in nederland ondersteund gaat worden voordat er in nederland auto's verkocht gaan worden. Daarnaast is het belachelijk dat je in Nederland nog niet eens normaal Cortana kan activeren in de engelse taal op de telefoon, console of pc en dat terwijl de gemiddelde nederlander toch wel engels goed beheerst naar mijn idee.

Dus als ik op dit moment zou moeten kiezen voor Siri of Cortana als navigatie voor in de auto, dan doe mij maar Siri. Bij nederlandse woorden heeft Cortana gewoon een probleem, en laat nu de meeste straatnamen in het nederlands zijn. Of gaan ze in alle Volvo's die in nederland verkocht worden spraakondersteuning gewoon deactiveren zoals Microsoft al bij alle andere apparaten hier doet?
Zelf heb ik een Lumia 930 als telefoon, maar het wordt wel eens tijd dat Cortana op zijn minst in nederland ondersteund gaat worden voordat er in nederland auto's verkocht gaan worden.
Ben ik het zeker mee eens. Al kan je tegenwoordig wel activeren, ook al heb je regio in Nederland ingesteld. Dat hebben ze paar updates geleden aangepast.
Klopt, Google is veel meer internationaal georiŽnteerd dan Microsoft. Kunnen ze bij Microsoft nog wel als verbeter punt aanmerken.
Cortana spreekt nog geen eens Nederlands, laat staan dat ie integreert met apps als WhatsApp en zo.
Volvo heeft al Carplay/Android Auto op hun nieuwste modellen. Dit is denk ik meer een aanvulling om hun eigen voice systeem te maken dat werkt met al hun apps.
Heeft niks met die twee te maken. Dit is zonder smartphone nodig te hebben.
Uit nieuwsgierigheid; Wat denk je dat Siri wťl kan dat Cortana niťt kan (behalve Nederlands verstaan dan)...?
Ik heb cortana op mijn pc staan maar het kan nog geen programma openen. Dus ik verwacht zelf dat een navigatie instellen in het nederlands helemaal een probleem gaat vormen of een sms versturen. Siri had er ook erg moeite mee nederlandse namen te verstaan toen nederlands nog niet ondersteund wordt. Daarnaast heeft engels vele accenten die ook niet allemaal even vloeiend worden verstaan. (Nederlandse accenten ondersteund siri wel goed is mijn ervaring. Groninger wonend in belgie en werkend in limburg. Ik heb collega's die siri ook gebruiken in de auto en limburgs is soms ook lastig te volgen. Zeker voor 'buitenstaanders'.)
Niet in het Nederlands, nee. Maar probeer eens:

"Hey Cortana, let's go home"
"Hey Cortana, text my wife I'll be home in 30 minutes?"

"hey Cortana, what can I say" is ook handig om te zien wat je kunt zeggen...
Ja, maar kan Cortana dat ook via andere apps? Als ik Siri vraag om een WhatsApp te sturen, dan doet 'ze' dat (nou ja, hij, in het geval van Nederlands). Dat integreert keurig met elkaar.

De functies zullen nagenoeg hetzelfde gaan worden. Maar vooralsnog loopt Siri nou eenmaal een jaar of wat voor op Cortana.
De WhatsApp/Siri integratie is pas eind september dit jaar gekomen. Dat noem ik niet een jaar of wat, zeker als Whatspp integratie met Cortana op korte termijn gerealiseerd kan zijn.
KŠn zijn ja.. nu nog afwachten ůf het ook gebeurd ;)

Bovendien, tegen de tijd dat Cortana Nederlands gaat ondersteunen zijn we ook weer ruim een jaar verder als het meezit.
Jawel. Alleen nog niet in het Nederlands.
En dat kan Cortana alweer even. Uit 2014:
https://www.youtube.com/watch?v=KPsyceheq20

[Reactie gewijzigd door 614 op 29 december 2016 15:18]

Ik mag morgen mijn iPhone inleveren, macbook al gedaan. Mijn Macbook dacht altijd dat ik iemand anders was, dit kon ik niet veranderen met siri. Op mijn iPhone google music starten? Nee hoor dat snapte die ook niet.

Cortana ga ik ook niet van staan springen, die keren dat ik het gebruikt heb (met name bij anderen op een xBox (Ja daar zit die ook op). Was het ook geen succes, ook niet echt in het engels.

Ik heb echter meer vertrouwen in een bedrijf als Microsoft dat ze dit soort software op orde gaan krijgen, nog meer in Google eigenlijk en het minst bij apple.
Mijn Macbook dacht altijd dat ik iemand anders was, dit kon ik niet veranderen met siri.
:?

"Call me Gopher!"

En dat zit er echt al vanaf het allereerste moment in :D
Oh dat werkte wel, maar dan kon die nog steeds niet mijn echte naam koppelen. Welke aan mijn broeg gekoppeld was vanwege een zelfde achternaam of iets wazigs.
Cortana kan dit al. Alleen nog niet in het Nederlands. Tijd voor een interne update ;)
Is er al een indicatie wanneer de Nederlandse versie komt? Zou opzich wel fijn zijn om te weten als je een aankoop gaat doen, dat je weet wanneer het komt.
Of was het antwoord van Microsoft de typische: Soon?
Nee zonder gekheid, mag hopen voor Microsoft zelf! dat ze gauw komen met een Nederlandse versie en allerlei andere talen. Want dat is echt gewoon een dealbreaker voor veel landen. Wanneer de concurrentie dit wel doet sta je al achter.
Ik heb laatst voor mn werk een volkswagen polo met apple carplay mee gehad. Telefoon er aan hangen en alles werkte via siri. Zelfs navigatie instellen en een sms versturen ging zonder problemen. Ik zie cortana dit nog niet doen. Is het niet verstandiger om een systeem in te bouwen dat carplay en de android variant hiervoor gebruikt? (eventueel windows phone ondersteuning?) Op de carplay moest ik alleen via touchscreen de muziek regelen omdat dit niet goed werkte. Verder een mooi systeem.
Leuk, kan ik mijn Windows Phone ook aan Apple Carplay koppelen? Natuurlijk niet, aaifoon only :X flikker toch gewoon op met het inbouwen van dit soort fabrikant specifieke onzin en gebruik een universele manier om smartphones te koppelen aan het in-car entertainment systeem zodat elke smartphone volgens een open standaard een auto-specifieke interface met bijbehorende functionaliteit kan weergeven op het scherm van de auto.
Ik zou je†aanraden eens even met Cortana te spelen. Daarbij, jij hebt†meer trek in het vendor-lock-in van Carplay of†Android†Auto in plaats van†Cortana wat gewoon op ieder platform beschikbaar is?
Ik zou je aanraden eens even met Cortana te spelen.
Dan gooit hij Cortana binnen 30 sec in de hoek, want niet Nederlandstalig, dus onwerkbaar.
Heck, op mijn Windows telefoon werken allerlei fucnties niet, omdat die afhankelijk zijn van Cortana, dat niet werkt in Nederland(s). 8)7
Ja. Aangezien ik toch de komende tien jaar niet zomaar de overstap maak naar een windows telefoon heb ik liever een spraakassistent die nu gewoon nederlands spreekt.
Haha 10 jaar? :o

Dat zeiden mensen ook over hun Nokia tien jaar geleden, die hebben er 5 jaar over gedaan om van een wereldspeler gemarginaliseerd te worden tot nonexistent.

Wat voor een telefoon had jij 10 jaar geleden? Lijkt me lastig om te voorspellen wat je over 10 jaar gebruikt.
Ik kan ook niet wachten tot Windows platform in zakt en concurrentie verdeeld raakt maar die zit al meer dan 20 jaar Fast:p
In tegenstelling tot jou heb ik absuloot geen hekel aan Microsoft, gebruik zelf voornamelijk android maar die vreselijke Microsoft heeft er wel eigenhandig voor gezorgd dat de pc in alle huizen gemeengoed is geworden.

Je kan heel populair boos doen over Microsoft maar er is geen enkel bedrijf dat de wereld zo enorm verder heeft geholpen de afgelopen 25 jaar. Internet zoals je het nu kent (en for granted neemt) had niet bestaan zonder Microsoft.

En de concurrentie zit niet vast, er is simpelweg geen beter alternatief, dat is niet de schuld van Microsoft maar van de concurrentie die deze impasse wel best vindt. Een wees vooral boos op het uitblijven van concurrentie maar kijk Microsoft daar niet op aan maar de prutsers die het niet beter kunnen.
Klets niet. Computers waren al behoorlijk gemeengoed in de jaren '80. Daar draaiden wel vaak BASIC-interpreters van Microsoft op, maar dat was zeker niet de bepalende factor voor de verkoop van die apparaten. Het zijn toch echt Commodore, Sinclair, Atari etc. geweest die de computer thuis gemeengoed hebben gemaakt.

Het internet werd door Bill Gates zelf afgedaan als nutteloos voor thuis. Daar tegenover zette hij het Microsoft Network, een soort Compuserve-achtige walled garden die nooit van de grond is gekomen ondanks het hoopvolle eigen ikoontje in Windows 95 destijds. Het enige dat Microsoft met het internet gedaan heeft, is het jarenlang gestagneerd door misbruik te maken van het desktopmonopolie in combinatie met IE6. Voor zijn tijd een prima browser, maar hťt schoolvoorbeeld van hoe een monopolist alle innovatie in de kiem smoort en dat wel best vindt.

MS had alleen buiten spelers gerekend die innovatie helemaal gratis deden, een economisch unicum, maar wel de redding van het internet en de hoofdreden waarom het internet is zoals we het nu kennen. MS is heel hard onder z'n kont getrapt door "prutsers die het niet beter kunnen". Daar hebben ze de mobiele markt vrijwel helemaal aan verloren en in de cloud zijn en worden ze nog steeds rechts ingehaald door Amazon.

Het zal vast nog wel een tijdje goed gaan met MS, maar ik geef er geen stuiver voor dat MS een hoofdrolspeler blijft in de markten waarin het groot is geworden. Die bestaan straks namelijk niet meer. In dat opzicht verwacht ik dat ze IBM achterna gaan. Prima succesvol bedrijf, maar in de verste verte niet meer in staat om de dominantie van weleer te evenaren.
Juich niet te vroeg, volgens sommige analisten haalt Microsoft als eerste de 1 biljoen (1.000.000.000.000) marktwaarde. Dit komt door het uitblijven van innovatie van concurrenten. Microsoft verdient veel aan Azure en de Surface-producten. Met de aankoop van LinkedIn heeft Microsoft een potentiŽle goudmijn in handen, een LinkedIn gebruiker is in potentie meer waart dan een Facebook gebruiker. Als laatst hebben we de smartphone line, we weten niet wat de 64x emulator gaat doen, de Surface tablet schreef iedereen ook af, en nu is het een succes.
De desktop is commodity dus daar hoef je echt geen revoluties meer te verwachten. De markt zoals die nu is verdeeld (veel Windows, een beetje MacOS en een nog kleiner beetje linux) is het en blijft het. Hoogstens dat MacOS nog een beetje stijgt maar dat zal ook marginaal zijn. Nieuwe partijen gaan helemaal niks doen in dit marktsegment, of het moet iets zijn a la ChromeOS.
Dat geldt hetzelfde voor smartphone...
Cortana zit ook op Android. Dus je hoeft niet naar een Windows Telefoon.
Helemaal mee eens. Stel dat ik ergens naar een "Van Dijkstraat" moet, dan zou je dat in het Engels moeten verhaspelen tot "Navigate to the VŤn Daaikstraht 89" anders snapt ie er ongetwijfeld niks van...
Voor navigatie zijn nederlandse straatnamen en steden/dorpen absoluut niet geschikt. Hoe spreek je bijvoorbeeld correct scheveningen uit? Of mijn voormalige adres aan de Zijdemos in Veenendaal?

Sorry maar de helft van de dingen die zou willen doen in de auto werken gewoon niet goed in het engels.
Siri is ook op elk platform beschikbaar. Van je Apple Watch tot iPhone en iPad tot iMac/Macbook via MacOS Sierra.
Dat is juist precies het tegenovergestelde van op elk platform beschikbaar zijn. 8)7
Voordeel tov Android is wel dat zowel Microsoft als Apple niet afhankelijk zijn van jouw gebruikersgegevens voor hun inkomsten. Hoewel dat bij Windows 10 ůůk maar de vraag is.
Hoewel voor google een groot deel van de inkomsten bij advertenties en userdata vandaan komt, is dit zeker niet de enige manier van inkomsten. Zowat elke Android telefoon maakt gebruik van Google services, zoals muziek of de playstore, waar een heleboel mee verdient kan worden.

Het is ook erg naÔef om te denken dat Microsoft en Apple niet profiteren van jouw userdata, dit wordt misschien niet verkocht, maar zal wel net zo goed gebruikt worden bij adverteren of het introduceren van nieuwe producten.
[...]


Dat is juist precies het tegenovergestelde van op elk platform beschikbaar zijn. 8)7


[...]
Hangt ervan af hoe je platform definieert. Wat DigitalExorcist zegt is dat het op ieder soort device beschikbaar is. En dat klopt. Je kan een apparaat pakken wat het beste aansluit bij wat je aan het doen bent. En die zijn toevallig allemaal van Apple.
Neen, immers, Windows is ook maar ťťn platform. Ja, er schijnt iets Cortana-achtigs op Android te zijn maar kom op.. op Windows werkt al niet, laat staan op Android..
Ik snap niet wat je wilt bereiken met dit argument. Je zegt alleen maar dat het onder Android niet goed werkt(waar je geen ervaring of bewijs van hebt). De software van Apple werkt uberhaupt niet op Android, of welk non-Apple platform dan ook. Het gaat hier niet om dat de software van Apple op het moment beter werkt, maar om het feit dat Apple geen optie bied voor het overgrote deel van de gebruikers.
Ik kies ervoor om het Apple ecosysteem te gebruiken
.

Microsoft streeft naar het ondersteunen van zoveel mogelijk platformen, dit is belangrijk, omdat een auto lang mee gaat en de kans dat in de tussentijd een fabrikant failliet gaat erg groot is. Je moet niet aannemen dat over 10 jaar Apple nog steeds apparaten maakt, met welk apparaat ga je dan je auto aansturen? Een outdated iPhone waarvan de helft van de services niet meer werkt? Kortom: dat jr nu voor Apple kiest, betekent niet dat je dat over een paar jaar nog steeds doet.
Apple verkoop daadwerkelijk iets fysieks. Ook zonder het verkopen van (meta)data maken ze winst genoeg. Google verkoopt diensten die (meta)data verzamelen. Da's nogal een wezenlijk verschil..
Je vergeet voor het gemak even Google's andere inkomstenbronnen? Zoals de playstore, muziek, youtubeRed en Nexus telefoons(de hardware die google blijkbaar niet verkoopt).
Waarom zou je zoveel mogelijk platformen ondersteunen, als je monopolie hebt wil je dit JUIST niet. Je wil dan eerder een walled garden maken. Tenminste, dat zou de conclusie zijn uit logica. Ben je een underdog, dan zou je inderdaad zoveel mogelijk platformen willen ondersteunen. Lijkt me ook logisch gevolg.
Ik ben het met je eens dat dit vooral wordt gedaan vanwege het kleine marktaandeel van Microsoft. Maar voor mij is de rede minder belangrijk dan het gevolg voor de gebruiker.
Ik heb Cortana geprobeerd onder Android en kom tot de conclusie dat het niet werkt. Ervaring genoeg lijkt me :-)
Okť, mijn excuses.
Overigens is de kans, met het updatebeleid van Google en de telefoonfabrikanten groter dat Android outdated is dan Apple
Het gaat hier niet eens over het outdated zijn van software, maar over het uberhaupt niet beschikbaar zijn van nieuwe hardware. Je iPhone van 5 jaar geleden kan dan nog wel updates krijgen en veilig zijn, maar wat heb je aan het ding als het niet de kracht heeft om nieuwe apps te draaien?

Ik vind dan ook niet dat de software alleen onder android hoort te werken, of Windows. Het moet zoveel mogelijk apparaten ondersteunen, met als ultieme doel een open standaard. Zowel voor Google, Apple en Microsoft is er de kans dat ze binnen 10 jaar failliet gaan. Naar de kans dat ze allemaal failliet gaan is miniem.
Microsoft můet wel andere platformen ondersteunen; behalve de PC's koopt niemand hun spullen. Windows 10 Mobile is op sterven na dood, dus op dat gebied hebben ze weinig keus. Een marktaandeel van, wat, 1% ?
Dit is natuurlijk waar, Microsoft wordt redelijk geforceerd, en als ze een groter marktaandeel hadden gehad was deze keuze misschien niet gemaakt, maar dat is niet heel relevant aan hoe het voor de consument werkt.
Dat is nog steeds maar 1 platform. En bij Windows 10 kan je je advertentie identiteit makkelijk uitzetten. Dit kan zowel bij het installeren als in de settings.
Daar moeten ze eens 1 platform van maken, onafhankelijk welke telefoon je gebruikt. Straks is alleen windows of android niet meer genoeg, want dan moet het ook nog een Motorola zijn
Cortana kan wel degelijk sms versturen en navigatie instellen.
Wel zal de automaker Skype for Business inbouwen in zijn Series 90-modellen. Daarmee kunnen zakelijke gebruikers zonder de telefoon te hoeven pakken vergaderingen meemaken. De app werkt via het touchscreen dat in het midden zit, hoewel sommige onderdelen van de besturing ook kunnen functioneren via de knoppen op het stuur.
Serieus? Gaan we echt Skypen tijdens het autorijden? Ik mag hopen dat dit alleen werkt zolang de auto niet rijdt? Bellen is al gevaarlijk, en dan denken Volvo & Microsoft dat het een goed idee om ook nog beeld erbij te doen? Of gaat dit over audio-only?

Voor passagiers op de achterbank kan ik me er wel iets bij voorstellen overigens.
mensen zijn nu ook aan het bellen en watsappen onder het rijden. dat gaat echt niet stoppen. als je het combineert met tesla's autopilot en dergelijke kan het er zelfs veiliger op worden in de loop der jaren en mensen gaan stoppen met op hun ielige schermpje kijken en gewoon kunnen dicteren naar siri of cortana.

[Reactie gewijzigd door flippy.nl op 29 december 2016 14:30]

Dit zullen waarschijnlijk puur en alleen VoIP-gesprekken zijn; tenzij Volvo een camera in zal bouwen in deze units. Apple's CarPlay, wat behoorlijk streng is qua functionaliteiten (zo kan ik bijvoorbeeld niet aan Siri vragen of 'ie iets voor mij wil Googlen), heeft eenzelfde integratie die de reguliere telefoon-interface op de HUD gebruikt voor Skype. Zie ook #5 in dit item van iCulture.
"tenzij Volvo een camera in zal bouwen"
Hoezo, een usb-host is toch voldoende om zelf een webcam aan te sluiten?
En die zit er al in voor mp3's.
Toevoegen van software/drivers zal ook geen groot probleem zijn.
De connector zit er dus kan je wel even video toevoegen.... 8)7
Dat zei ik niet. Mijn punt is dat je een camera indien nodig kan toevoegen.
BTW USB-host is meer dan alleen de connector.
En skype video zit al jaren in phones, tv's, tablets dus zo ingewikkeld is het niet.
Dit betreft alleen de 90-serie van Volvo, allemaal auto's die standaard zijn uitgerust met Pilot Assist (te vergelijken met Autopilot van Tesla). Als je bij wijze van spreken een boek in de auto kan lezen dan kan je natuurlijk ook aan een conference call/vergadering deelnemen.
De wet bepaalt wat je in de auto kan. :)
Niet het type-plaatje. Dus gebruik je verstand.
Deze auto's hebben een type goedkeuring en daarmee voldoen ze aan de wetgeving van het land waar de toelatingskeuring is uitgevoerd (binnen de EU betekent dat dus in de gehele EU). Dat betekent ook dat het toegestaan is alle functionaliteiten van de auto te gebruiken. Echter... Zoals altijd zal justitie, verzekeraar of rechter schuld proberen vast te stellen en het is heel goed mogelijk dat als zij van mening zijn dat als het verkeersbeeld het gebruik niet toelaat jij als bestuurder (deels) schuldig aan een ongeval wordt bevonden.

Dus inderdaad, gebruik je verstand. Voor zover dat mogelijk is ;)
Onzin, er worden auto's toegelaten die 300 km/u kunnen rijden. Maar dat is niet toegestaan in Nederland. Het gaat in de wet ook niet over de auto, het gaat over wat de bestuurder doet en nalaat.
Er is wel een agreement tussen autofabrikanten om een limiet van 250km/u te plaatsen op allerlei auto's. Mijn auto kan ook sneller dan 250km/u maar is begrensd. Maar boeit niet, ik heb nog nooit 250 km/u gereden. 1x 240km/u
Maar auto's die geen 250km/u begrenzing hebben zijn vaak super cars etc.
Volvo stelt voor zover ik weet veiligheid voorop, voordat ze allemaal dingen implementeren wordt het veel en zorgvuldig getest. Er zullen vast beperkingen zijn of wie weet rijdt de auto zelf en kun jij rustig skypen.
Dit is toch ideaal !!! Van zodra er een ongeluk gebeurd, kan de verzekeraar ONMIDDELLIJK bepalen of hij gaat uitbetalen (hij kan de beelden van vlak voor het ongeluk bekijken)... Als het duidelijk is (voor de verzekeraar natuurlijk) dat je niet voldoende bezig was met de rijbaan, dan betalen ze gewoon niet meer uit.
Eigenlijk gaat dit ervoor zorgen dat men juist minder zal bellen / smssen / ...GSMmen tijdens het rijden ?!?!?

[Reactie gewijzigd door desyco op 29 december 2016 15:04]

Lekker voor de privacy dan...
Hoe lang denk je dat je nog zelf rijdt in een auto? Cortana is volgens mij meer bedoeld als communicatie middel tussen jou en je auto.
En Skype kan je inzetten als je te laat bent op de vergadering. Kan je toch meedoen.
Het wordt alleen maar veiliger door Skype for Business in te bouwen. Nu moet je voor een Skype meeting het bridgenummer bellen en vervolgens een PIN code invoeren. Als Skype for Business wordt ondersteund hoef je alleen maar op de link te klikken net zoals je vanuit Outlook kan doen.
Zou jij nu nog een auto kopen zonder voorbereiding voor autopilot dan?
Hopen dat dit Microsoft eindelijk eens aanzet om Cortana in meer talen uit te brengen. Hierin loopt Microsoft ver achter, vooral als je bedenkt dat Microsoft Cortana als speerpunt†ziet in Windows 10...
Lijkt me inderdaad een zinloze exercitie als het niet eens volledig ondersteund word in de gebieden waar je auto's levert.
Microsoft levert geen auto's hoor....dat doet Volvo in dit geval en dan is het ook hun keuze als het alleen maar in het Engels verkrijgbaar is
Voor de volledigheid. Cortana ondersteund inmiddels alle grote talen.
Chinees - China
Duits - Duitsland
Engels - AustraliŽ
Engels - India
Engels - Canada
Engels - Verenigd†Koninkrijk
Engels - Verenigde†Staten
Frans - Canada
Frans - Frankrijk
Italiaans - ItaliŽ
Japans - Japan
Portugees - BraziliŽ
Russisch - Rusland
Spaans - Mexico
Spaans - Spanje
Het gaat er niet om dat het alleen in het Engels verkrijgbaar is, het gaat er om dat het niet te verkrijgen/activeren is in niet-Engelse landen.
Zie lijstje hierboven. Cortana is ook in andere talen.
Alleen niet de kleinere landen en talen.
En ja, ik hoop ook dat het aantal talen/landen uitgebreid wordt.
En dan met dezelfde functionaliteit als in de bestaande ondersteunde talen/landen.
Klopt zonder meer. Maar de siri op mijn ipad is vooral leuk voor fun doeleinden. Mist het grootste deel van wat je tegen haar zegt ennkomt voortdurend met verkeerde antwoorden. Is dus inmiddels vooral leuk op feestjes om even te lachen.

Cortana in Engels daarentegen doet het prima. Wel doodzonde dat NL niet ondersteund is.
Ik heb toch liever een volledig engels systeem wat vrijwel geweldig werkt dan 2 half werkende systemen (Samsung Voice? Google Now? Siri?). Had afgelopen weekend toch even wat discussie met mensen over wat nou het handigst was, hadden een kleine test gedaan en iedereen (ook de apple fanboys) waren onder de indruk wat Cortana kon.
Lekker is dat. Komen de computers de autos in, is het nog ťťn en al vendor lock in. Er wordt totaal niet aan de klant gedacht. Gaat dit Volvo puur om de zak geld van Microsoft? (en de zak geld van Apple bij de fabrikanten die Apple kiezen enz.)
Een computer heeft een besturingssysteem nodig. Persoonlijk heb ik dan het liefst een besturingssysteem dat met zoveel mogelijk randapparatuur samen werkt waardoor ik niet (semi-)verplicht ben bijvoorbeeld allemaal Apple spullen te moeten kopen omdat het anders niet of niet goed met mijn auto samenwerkt. Microsoft lijkt me momenteel het merk te zijn dat het hardst zijn best doet zo goed mogelijk met zoveel mogelijk concurrenten samen te werken, bijvoorbeeld door Cortana, Skype en Office ook aan te bieden op IOS en Android.
Hoezo wordt er niet aan de klant gedacht? Er komt een nieuwe feature bij: Skype voor business. Daar zijn eigenlijk niet eens serieuze concurrenten voor. En Cortana is gewoon een spraakassistent als alle andere. Waar zit nou die zo beklaagde vendor lock in?
Slack noem ik toch een serieus alternatief.
(en de zak geld van Apple bij de fabrikanten die Apple kiezen enz.)
Zak geld die ze moeten betalen, want geloof me Apple vraagt goed geld voor hun car services. Natuurlijk afhankelijk van de contracten maar bedragen tussen de 250 en 500 dollar zijn al genoemd.

Overigens zijn vrijwel alle auto's met Google or Apple services uit te rusten met beide en hebben dus geen vendor lockin. Als je een auto koopt met een systeem dat de auto firma zelf heeft gemaakt zit je wel voor altijd vast.
Wat ik me afvraag bij dit soort systemen, hoe lang zal het ondersteund worden en (security)updates ontvangen, want een beetje volvo gaat zo 15 tot 20 jaar mee.
Ik stoor mij persoonlijk enorm aan automerken die (navigatie) software in auto's verkopen voor veel teveel geld en vervolgens alleen tegen betaling updates geven, die vervolgens ook alweer verouderd blijken te zijn. Ik heb een anderhalf jaar oude Toyota waar ik tussen Almere en Amsterdam nu hoofdzakelijk door de weilanden rij volgens de navigatie. En een goede update voor §290 hoef ik pas over 2 jaar te verwachten. 8)7
De tijd dat auto's zo lang mee gingen ligt ver achter ons. En sowieso was het destijds alleen voor specifieke auto's dat dit gold. Grote motoren waarbij er nog gekeken werd naar degelijkheid. Was Volvo overigens niet exclusief in. En ook daar ging het vooral op voor de 940's vooral die een goede reputatie hebben voor benzine krachtbronnen. Voor diesel-auto's is het minder speciaal.

Wat de navigatie-oplossing betreft, met als uitzondering het systeem van BMW is het allemaal ontzettend klote en ouderwets en/of irritant in het gebruik bij aanschaf (ja, inclusief die twee schermen van Mercedes die er zo leuk uit zien, of het grote portrait-scherm dat o.a. Tesla toepast) dat je om de zoveel tijd gewoon wat anders erin zet, of stopt met het gebruiken van andere zaken dan alleen het afspelen van je muziek (als dat Łberhaupt werkt, mijn BMW had een probleem dat bepaalde functies niet werkten en toen ik daar achter kwam wilden ze het wel oplossen, voor 240 euro... ex btw).

Dit soort oplossingen worden gewoon geleverd met als primaire doel het verkoopargument dat een dergelijke oplossing tot de uitrusting behoort. De kwaliteit ervan is niet relevant. Hetzelfde geldt voor zaken als airbags, waar o.a. BMW tot op de dag van vandaag gewoon die Takata-dingen blijft afnemen (in tegenstelling tot Toyota en Honda die er gewoon mee gestopt zijn dat moet ook gezegd worden), puur omdat ze goedkope opties kunnen afnemen. Een airbag is een airbag, in de specs wordt het verschil niet weergegeven.

Iets als het garanderen van levenslange updates is waar we kennelijk nog niet zijn. Wellicht dat dit te maken heeft met licentiekosten die autofabrikanten voor eigen systemen gewoon niet zo makkelijk kunnen krijgen, anders dan app-developers als TomTom, Here en Sygic die het wŤl gewoon aanbieden. Geen idee waarom dit zo is. Opportunisme vanuit TomTom en Here (de twee leidende kaartaanbieders) die weten dat die fabrikanten het toch wel moeten afnemen omdat het installeren van een andere oplossing geen optie is bij dat soort systemen?
In een 20 jaar oude Volvo kom je nog gewoon een casettespeler tegen :-| Dat zou inhouden dat als Nokia dit 10 jaar terug had gedaan, je er niets meer aan gehad zou hebben.
Wat heeft dit met Nokia te maken?
Dit gaat om Skype for Business geÔntegreerd in het Media System in een Volvo *90.
Het is gewoon een vergelijking. Of het nu Microsoft, Google of Apple is, ik vind het per definitie een onwenselijke gang van zaken. De houdbaarheid van oplossingen als deze is beduidend korter dan de houdbaarheid van een auto.
Even serieus en on-topic dit keer.

Ik heb zo mijn twijfels bij al deze integraties.

Telefonie lijkt mij, en dat tot op zekere hoogte, de enige toelaatbare afleiding te zijn tijdens het autorijden op onze toch al drukke wegen, handsfree uiteraard.

Conference call? Komop zeg, ik weet nog goed van mijn dagen op 's Neerlands wegen dat de gemiddelde dikke lease rijder het al verdomt de handen aan het stuur te houden met een simpel telefoontje, dus zullen we dan maar alsjeblieft video conferencing aan de toch al licht ontvlambare mix gaan toevoegen?

Ik ben absoluut van de mogelijkheden die onze technologie bieden en gaan bieden, maar chat apps integreren op de wegen lijkt mij een bijzonder dom idee.
Aan de andere kant; Dat mensen communiceren tijdens het autorijden ontkom je niet (meer) aan, zelfs niet als je dat helemaal zou verbieden (ook handsfree). Wat je dan het beste kan doen is die communicatie zo goed mogelijk integreren en zo intelligent mogelijk maken. Zoals al door anderen werd gezegd kan je met Skype naast text chat en video chat ook gewoon alleen voice bellen. En een conference call is in principe niets anders dan een gewoon telefoongesprek maar dan met meer dan 2 deelnemers. Een video-conference-call is weer wat anders. Ik heb het gevoel dat er in deze thread heel veel (foute) veronderstellingen worden gedaan...
Je zou natuurlijk ook de communicatie in de auto tot een minimum kunnen beperken. Vergaderen ten koste van andermans veiligheid lijkt me niet wenselijk. Voer dat maar in wanneer de auto volledig autonoom kan rijden.
Binnen afzienbare tijd zal gelukkig een groot deel van de auto's zelfrijdend zijn. Integratie met Skype for Business en andere Office 365 apps is dan echt ideaal.
Ik weet natuurlijk niet wat jij "afzienbare tijd" noemt, maar ik vermoedt dat het zomaar nog tenminste meer dan 15 jaren kan duren eer auto's (volledig) zelfrijdend zijn, en de wetgeving toelaat dat de bestuurder zich met andere zaken kan bezighouden.
De huidige drie verkeersdoden per dag zal dat proces alleen maar doen versnellen. Nog een paar ernstige ongevallen en het duurt geen 15 jaar maar 5 jaar. Gezien de kosten van het autorijden zal het aantal gereden kilometers alleen maar toenemen, dus zal het aantal ongevallen op korte termijn ook weer toenemen. Genoeg redenen voor de politiek om ook de wetgeving zo snel mogelijk aan te passen.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 30 december 2016 09:54]

Ik hoop het, echt waar, maar ik vrees dat jouw inschatting erg optimistisch is.
Een vendor lockin in auto's is toch te belachelijk voor woorden.
Een vendor lock-in in auto's is toch te belachelijk voor woorden.
Er is geen sprake van een vendor lock-in, er is niks dat je tegen houdt om van Volvo met Cortana naar Toyota met Google Assistant, of Daf met Siri over te stappen.
Jij verwart koppel-verkoop met vendor lock-in.
Vendor lock-in maakt een klant afhankelijk van een leverancier voor producten en diensten, omdat hij niet in staat is om van leverancier te veranderen zonder substantiŽle omschakelingskosten of ongemak. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vendor_lock-in
In dit geval is het toch niet mogelijk om Volvo met Google Assistent te gebruiken? Dat is vendor lock-in.
Klopt, maar niks houd je tegen om een andere leverancier te kiezen die dat wel mogelijk maakt, je wordt niet gedwongen bij Volvo te blijven.
Nee maar kijk nou eens andersom? Android "dwingt" je wel om geen volvo aan te schaffen omdat je dan geen android car hebt. Evenals alle merken die Apple car leveren. Nou is het bij die twee vaak niet het een of het ander maar is er voor allebei een optie.

Windows is echter een ander verhaal. Het oude Microsoft sync werkt bijvoorbeeld onafhankelijk van je telefoon. Zodra cortana om de hoek komt kijken heb je dat niet meer. Dat werk alleen met windows 10m
Off topic, maar Volvo levert wel Android Auto bij de nieuwe modellen (90 reeks).
Android dwingt je natuurlijk nergens toe, aangezien Volvo degene is die de keus maakt om iets wel of niet aan te bieden. Juist aanbieders van dergelijke oplossingen bieden het zo veel mogelijk aan, aangezien ze anders afzet aan het weigeren zijn.

Als je het wil hebben over vendor-lock-in vanuit de aanbieders van media/navigatie-oplossingen, moet je het hebben over bijv. het enkel ondersteunen van 'eigen' telefoons.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 29 december 2016 16:18]

supernathan
Zodra cortana om de hoek komt kijken heb je dat niet meer. Dat werk alleen met windows 10m
Welk deel van deze zin heb je gemist?
Cortana begon enkele jaren geleden op Windows Phone, maar is inmiddels ook compatibel met Android, iOS en Windows 10.
Er is een verschil tussen werken en "werken".

Ik heb cortana even uitgeprobeerd, maar Google en Apple hebben het, zeker in nederland, tien maal beter voor elkaar.
Laat 'zeker' weg en voor Nederland klopt het wel..zolang je alles op NL hebt staan. Zet je een Windows 10 device op taal Engels en de rest op NL, dan zal het niet veel schelen.
Dat moet je gedaan hebben, anders werkt Cortana helemaal niet.
Dus eigenlijk weet je wel beter, maar na al die reacties kan dat niet meer natuurlijk ;)
Ja dat scheelt wel degelijk dus. Voor nederlands gebruik heb je niets aan navigatie op voice commando aangezien sommig straten en plaatsen gewoon niet uitspreekbaar zijn in het engels.
Niet? Welk Zweedse auto blijft er dan over. En wat als je van de lease maatschappij alleen bepaalde merken mag leasen. Laten we het anders op beperkte keuze vrijheid hebben. We hebben graag alle keuze vrijheid. Er zijn veel te veel andere zaken, die van belang zijn bij de keuze van een auto.
Niet? Welk Zweedse auto blijft er dan over
Zweeds? Chinees zul je bedoelen :)
Maar beperkte keuze is iets anders dan een vendor lock-in, en ik zie ook vaak genoeg dat mensen hier zeuren dat te veel keuze te moeilijk en slecht is... (waar ik het niet mee eens ben)
Van je leasemaatschappij mag je alle merken leasen hoor, het maakt hen niet uit. Hooguit jouw werkgever die een beperking oplegt of een keuze maakt. En dat is het beleid van het bedrijf waar je werkt. Als er dan maar genoeg mensen stomend aan het bureau van de wagenparkbeheerder staan is zo opgelost :9
Veelal wel. Maar in veel gevallen ook niet. Zo kan, op de mensen met een leaseauto die ik ken, 40% niet alles kiezen. zoals bijvoorbeeld alleen auto's van Pon. Alles van Volkswagen AG zeg maar.
Het hele lease-verhaal is irrelevant, als je werkgever of lease-maatschappij je beperkte keuze bied moet je dat inderdaad met hen uitvechten, en is het niet aan de auto-fabrikanten om dat voor je op te lossen...
Gewoon even uit interesse, maar waarom zou een auto in een specifieke situatie Zweeds (of uit welk ander land dan ook) moeten zijn?
Is slechts een voorbeeld. Een ander voorbeeld is kiezen uit alleen auto's van Pon bijvoorbeeld. Volkswagen AG. En zo heb je meer voorkeuren.
Of kiezen op basis van bijtelling, 100% elektrische auto, enzovoort.
Ok. Maar het voorbeeld van PON is een reŽle, er zijn maatschappijen die alleen die auto's aanbieden en zelfs werkgevers die het vragen (mijn werkgever wilder overigens juist niet meer dergelijke auto's zien wegens het sjoemelschandaal het de slechte reputatie van de downsizing omdat het tegen het principe van kwalitatieve innovatie in druist), iig voor een bepaalde klasse. Maar dat je alleen Zweedse auto's zou mogen uitkiezen zal niet zo snel voorkomen.
Je bent bijna nooit verplicht te leasen voor zover ik weet. Zelf heb ik afgesproken dat ik een kilometervergoeding krijg ipv een leaseauto (Ik ben per kilometer inclusief ALLE kosten ongeveer 16 cent kwijt met de auto terwijl ik er 22 krijg (25 cent bruto) en ik betaal ook §0 bijtelling. Het verschil in de kilometervergoeding en bijtelling is net genoeg om mijn prive kilometers en motorfiets van te bekostigen.

Ik heb een keer meegemaakt dat iemand perse wilde dat ik in een auto van de zaak ging rijden, toen ik zei dat ik dat perse niet wilde en daarbij de reden vermeldde waren ze zo akkoord.

[Reactie gewijzigd door klonic op 29 december 2016 16:04]

Puur rationeel bekeken is het vaak natuurlijk interessant en dan wordt er slechts een specifiek aantal merken aangeboden.
Een saab 😃
Er is geen sprake van een vendor lock-in, er is niks dat je tegen houdt om van Volvo met Cortana naar Toyota met Google Assistant, of Daf met Siri over te stappen.
Veel auto's ondersteunen op dit moment zowel Google als Apple. Soms kan je het zelf doen, meestal moet de garage even een nieuwe flash doen.
Auto's zijn zeer regelmatig een en al vendor lockin, dus zo vreemd is het niet. Je kan in de regel ook niet kiezen welke soort navigatie software / kaarten er meegeleverd worden, welke integratie voor telefoons (vaak of Andriod of AppleCar) en bij veel nieuwe auto's wordt het retrofitten van zaken die geÔntegreerd moeten worden op de boordcomputer ook steeds lastiger.
dat is toch niks nieuws? of heb jij wel zelf de keuze gekregen welke navigatie dienst je auto gebruikt?. sommige autos hebben alleen een apple connector voor mp3 spelers.

om een paar voorbeelden te noemen. nee het is niet handig maar zeker geen nieuw fenomeen.
Een beetje off-topic, maar wat een vette wagen :) en een handige feature. Ik heb ook wel eens conference calls in mijn auto (een 17 jaar oude Toyota helaas), maar dat is stoppen, telefoonnummer van skype voor business bellen, conference call nummer intoetsen en dan weer verder rijden. Sinds ik een keer een verkeersbord heb omgereden op een oprit naar een 80km weg, doen we dat telefoon bedienen onderweg maar niet meer ;)
Wat een onzin, al die phone besturingsystemen moeten niet in autos gebouwd worden. Ten eerste ivm met de veiligheid, er is al afleiding genoeg in de auto. Ten tweede wtf moet google in mijn auto? Mij helpen? Waarmee? Bespioneren in de laatste vrijheid die we nog hebben.. Gaan en staan waar je wil en wanneer je wil, dat is waar de auto voor staat. Deze bigbrother bedrijven hebben daar niks te zoeken. Ze bespioneren al alles wat wij op internet doen en verdienen bakken met geld over onze rug zonder dat wij ook maar een cent zien. Nou willen ze de auto in en daar de boel overnemen, moet je over 10tal jaar eerst paar ads kijken van google voor je je auto mag starten, of krijg je ads te zien op je vooruit via headup display. Nee dank je, hier moeten we met zn allen voor waken. Weg met die troep uit de auto!
Vrijheid? Je weet dat alle n en a wegen van camera's zijn voorzien? En die zijn niet voor de verkeersveiligheid. Alleen maar voor de belastingdienst en rdw en andere overheidsorganen. Schors je auto eens en ga voor de grap een rondje rijden. Gegarandeerd dat je volgende week netjes een bekeuring op de mat hebt liggen.

Naast het vk enige land waar de automobilist volledig geregistreerd wordt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*