Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Onderzoek: 70 procent Nederlandse telefoonbezitters kreeg testbericht NL-Alert

Door , 219 reacties

Ongeveer 8,8 miljoen Nederlanders hebben het testbericht van alarmsysteem NL-Alert ontvangen. Dat zegt de organisatie achter het alarmsysteem op basis van een steekproef van onderzoeksbureau TNS-Nipo. De overheid testte het systeem op 5 december.

Het aantal ontvangers ligt daarmee een half miljoen hoger dan bij de vorige test in juni, toen ongeveer 8,3 miljoen mensen het testbericht kregen. Daarmee heeft het testbericht een bereik van 70 procent onder Nederlandse telefoonbezitters. Ongeveer 12,6 miljoen Nederlanders van twaalf jaar en ouder hebben een mobiele telefoon en kunnen dus in theorie het bericht ontvangen.

Bij een poll op Tweakers lag het percentage iets lager. Ongeveer 64 procent van de invullers van de poll die het bericht hadden kunnen ontvangen, heeft het gekregen. De overheid testte het systeem 5 december om twaalf uur 's middags. De test vindt elk half jaar plaats. Inmiddels is NL-Alert in gebruik tijdens noodsituaties en hebben overheden het systeem tot nu toe 130 keer ingezet.

Veel telefoons ondersteunen het alarmsysteem standaard, maar bij bijvoorbeeld iPhones moeten gebruikers eerst de instellingen aanpassen. Het mobiele alarmsysteem werkt tot 2020 tegelijk met het aloude luchtalarm.

Reacties (219)

Wijzig sortering
Doe mij maar het luchtalarm. Werkt toch?
Een luchtalarm werkt inderdaad, maar het is wel zo handig om ook de reden van een alarm te weten. Vandaag was er een brand in het centrum van Breda. Iedereen in de collegezaal kreeg gelijk een NL-Alert met daarin informatie over de brand en in welke richting de rook over de stad trok.

Er zaten asbestdeeltjes in de rook, waardoor werd geadviseerd dat omwonenden hun ramen dichtdeden.

[Reactie gewijzigd door NightShift op 22 december 2016 17:22]

En daarom vind ik dat beiden moeten blijven, sms'jes geeft aan wat er aan de hand is, op mijn werk mag ik mijn gsm niet gebruiken, dus elk sms'je kijk ik niet tot na mijn werk en s'nachts is het ook handig om het luchtalarm te hebben als ik de zomer lig te slapen met ramen open en er komt giftige gaswolk, wat natuurlijk mogelijk is, sms'je hoor ik s'nachts niet of staat bij mij meestal zelfs op stil na middernacht.
Jaartje geleden lag KPN eruit door een storing in een zendmast door onderhoud en er was ook keertje een goede stroomstoring.
Probeer dan maar een NL-alert te versturen.
Als KPN er uit ligt kan je nog steeds 112 bellen via het netwerk van een andere provider. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat NL-alert vergelijkbaar werkt. Dit kan ik echter niet bevestigen.

Daarnaast komen storingen bij het oude alarm systeem ook voor.

Het consolideren van kritische infrastructuur en de mogelijkheid om meer informatie te geven zie ik als een vooruitgang.
Daar heb je zeker een punt maar als het luchtalarm af gaat kun je al op zoek gaan naar de oorzaak als je geen NL-alert ontvangen hebt. Ik snap echt niet dat ze dat willen afschaffen want de infrastructuur ervoor is wel wat robuuster, stel bijvoorbeeld dat er al stront aan de knikker is waardoor of de zendmasten zijn uitgevallen of bij flink wat mensen is de accu al leeg.
Het luchtalarm is een eenvoudige signalering dat ze extra op moeten letten als het klinkt. NL-alert is een goed systeem voor branden met gevaarlijke stoffen ed maar als er echt stront aan de knikker is ligt ook dat er vrij snel uit.
En die hoef ik niet illegaal vast te houden als ik in de auto of op de fiets zit.
Ik geef je een +2 omdat je een goed punt hebt. De regering wil het luchtalarm laten verdwijnen om het vervolgens te vervangen door een apparaat die je in bepaalde gevallen niet legaal mag gebruiken. Moet men dan straks massaal op de vluchtstrook gaan stoppen om hun noodmelding te lezen? Dat is ook weer illegaal lijkt me. Dit wordt een interessante discussie zodra de eerste fietser geschept wordt door iemand die net even zijn noodmelding zat te lezen.

Aan de andere kant is het in veel gevallen vrijwel onmogelijk om het luchtalarm te horen in de auto. Tijdens het rijden zijn er zoveel geluiden die het luchtalarm kunnen overstemmen. Een mobieltje is dan vaak wel weer duidelijk te horen.
In de situatie die je schetst ga je uit van een scenario waarin het bericht blijkbaar meteen gelezen moet worden, maar de reden daarvoor ontgaat me eerlijk gezegd. Nog los van het feit dat een klassiek luchtalarm inderdaad sowieso al niet te horen is vanuit een rijdende auto en dus een slechter alternatief is, is het simpelweg niet nodig direct te kijken wat de noodmelding precies is. De inhoud van de noodmelding bekijken kan prima even wachten totdat je een keer stilstaat toch? Eerder dan dat zou je er toch niet op kunnen handelen, ook al zou er in de melding staan dat er een tsunami op je af komt rollen.
Als het een nood situatie betroft betekend het toch dat je er direct van op de hoogte moet zijn? zit je in de auto en kijk je later wat heeft het dan voor nut...
Het punt van BartB is dat als je het vergelijkt met het luchtalarm, je dus geen nadeel hebt. Immers weet je bij het luchtalarm ook alleen dat er "iets" aan de hand is tot je de tv, internet of radio aanzet. Bij NL-alert zou je dus kunnen overwegen om stil te gaan staan en dan krijg je direct de eerste informatie, in tegenstelling tot het luchtalarm waar je verder sowieso niks weet.
Daarnaast heeft het luchtalarm ook andere nadelen; zo hoor je hem niet altijd (bijvoorbeeld als je muziek luistert op je telefoon, die gelukkig wel een NL-alert kan ontvangen, of als je in de auto rijdt).
Dat is inderdaad precies wat ik bedoelde. Het voordeel van de NL Alert is dat je op z'n minst het noodsignaal nog hoort, in tegenstelling tot het luchtalarm (dat ik meestal zelfs al niet hoor als ik gewoon stilletjes thuis zit, laat staan in een rijdende auto).

Het andere punt wat ik maakte is dat een NL Alert heus geen informatie zal bevatten die waarschuwt voor een acuut levensbedreigende situatie. Voor informatie over een grote brand in de buurt en de tip dat je de rook niet moet gaan inhaleren, hoef je echt niet op de vluchtstrook stil te gaan staan. Dan overschat je denk ik de ernst van de berichten die via een NL Alert verstuurd worden.
Ik denk dat je de wet te letterlijk neemt. Er is altijd nog iets van redelijkheid en proportie. Wanneer er echt een nationale ramp plaatsvind en jij op een enigzins veilige manier even snel kijkt, dan is dat niet het einde van de wereld.

En met op veilige manier bedoel ik zoals vrijwel iedere Nederlander dat nu ook in de auto doet, want laten we eerlijk zijn. Het is levensgevaarlijk om bepaalde dingen in de auto te doen zoals een uitgebreid gesprek op chat voeren, maar even heel snel iets bekijken (sms, filebericht) wat weinig input nodig heeft, is iets wat kan gedaan worden zonder dat het meteen doden regent.
In de auto op de snelweg hoor je het luchtalarm ook niet.
En als je dus op de snelweg fietst ook niet!
En als je dus op de snelweg fietst ook niet!
Niet lang in ieder geval.
Wtf hahaha.. fietsen op een snelweg?
Darwinnetje?
En hoor jij het luchtalarm als jij in de auto zit?
Een trillende of piepende telefoon dwingt jou niet om deze te pakken. Als je niet direct kan zien wat voor bericht je krijgt.....
Als je toestel in de carkit zit zie je natuurlijk wťl sneller wat voor bericht je binnenkrijgt.
Is ook lekker logisch. Eerst een bericht krijgen. Even lezen en dan pas actie ondernemen tegenover. Sirene horen en actie ondernemen.

Tuurlijk mensen die slecht horend of doof zijn horen de sirene niet. Dit was vroeger ook al het geval en dat voor deze groep een extra systeem is vind ik dan ook goed.

Kan me herinneren gelezen te hebben op de nieuwswebsites dat in Roermond het luchtalarm meermaals af is gegaan vanwege de rookontwikkeling van een brand.

Veel kinderen (onder de 12) hebben expres nog steeds geen mobieltje. Wordt dan verplicht of schrijven we die dan af?
Ik had vroeger geleerd als ik buiten was en het luchtalarm gaat af moest ik snel naar binnen.

Laat het huidige luchtalarm lekker zijn werk doen en indien echt nodig ook onderhoud erop.
Alleen zagen we in Roermond dat zelfs wanneer het alarm te horen valt niemand actie onderneemt. Heel de stad ging lekker door met winkelen. Zelfs de rookvorming was vanuit de binnenstad zichtbaar maar alsnog geen actie.

Ik denk dat een systeem als NL alert mensen wel tot actie kan overlaten gaan. De ernst van de situatie kan dan uitgedrukt worden. Een berichtje met inhoud bied natuurlijk meer informatie als een luchtalarm.
En daarvoor zijn ze nu al jaren bezig een duur systeem op te zetten (niet eens als extra systeem, maar ter vervanging!) waarmee ze nog steeds niet alle mensen kunnen bereiken. Buitenlandse telefoon? Jammer dan! Een iPhone en niet ingesteld? Jammer dan!

In plaats van dat het luchtalarm zo wordt aangepast dat er naast de sirene ook (korte) boodschappen kunnen worden verspreid door de hulpdiensten, dan is het hele 'probleem' in een klap opgelost, toch?

Ik vind het maar een enge gedachte dat het luchtalarm straks wordt vervangen voor een digitaal incompetent systeem...
Een telefoon die het niet ondersteund? Jammer dan, ga maar "dood". Ik heb al meerdere malen gecontroleerd of mijn telefoon goed ingesteld staat, maar mijn apparaat ondersteunt het niet door de fabrikant. Moet ik nu een tweede telefoon/nieuwe telefoon aanschaffen om veilig te zijn in geval van nood?
Je zoekt een beetje de extremen op. Het is een volstrekte illusie om te eisen dat 100% van de Nederlanders individueel succesvol zo'n bericht krijgt. Zoals al eerder opgemerkt: en jonge kinderen dan?

Als je er wat redelijker tegen aankijkt dan begrijp je dat vrijwel niemand in Nederland in volstrekte isolatie leeft. Mocht je een van de ongelukkigen zijn die niets ontvangd, dan is de kans extreem groot dat een naaste of iemand in de buurt je op de hoogte stelt.

Daarbij is een NL alert systeem superieur aan een luchtalarm, waar niemand een idee heeft wat te doen.
Als het goed is weet iedereen wat hij of zij moet doen: naar binnen, ramen en deuren sluiten en de radio/TV aanzetten voor informatie.
Maar je hebt gelijk dat er waarschijnlijk wel iemand in de buurt is die me op de hoogte kan stellen, maar toch vind ik het luchtalarm in de huidige vorm een beter effect hebben.
Maar je hebt gelijk dat er waarschijnlijk wel iemand in de buurt is die me op de hoogte kan stellen,
Elkaar bellen, appen, mailen, Gaat vast gebeuren.
Tot het systeem plat ligt...
ik heb die NL Alert niet ontvangen terwijl alles post 2012 samsungs zijn automatisch ingesteld volgens NL Alert. Mijn S7 edge & KPN dus niet.
"KPN" zou niet moeten uitmaken, NL-Alert werkt via Cell Broadcast onafhankelijk van providers.
Cell broadcast gaat per netwerk appart, kpn/t-mob/voda/tele2 zenden allen een cell broadcast over hun eigen netwerk en dus wel degelijk afhankelijk van providers.

Iemand die verbonden is met KPN kan geen broadcast van bijvoorbeeld vodafone ontvangen. Hetzelfde als dat jij op je thuisnetwerk geen broadcast van je buurman kan ontvangen.
Hier op mijn S7 ook niets gekregen. Blijkbaar is het voor de overheid toch nog lastig om een goed werkend systeem te implementeren.
Ik snap niet dat ze met de providers samenwerken om een simpel smsje te sturen, bewezen techniek.

Vind het toch wel een vervelende gedachte dat ze over 3 jaar het WAS systeem eruit gooien als ze nu nog steeds niet een feilloos werkend systeem hebben staan.
Eerlijk gezegd denk ik dat dit ook meer te wijden valt aan het feit dat we in een van de veiligste tijden (en landen) ooit wonen en mensen bij het horen van het luchtalarm kennelijk nog denken van: oh vast een foutje. Zelfs bij het zien van de rook is nog te zien dat het 'gevaar' wel aardig wat verderop ligt. Af en toe een ramp houdt mensen scherp :P

Zelfde geldt voor brandalarmen in een gebouw, meer dan 90% is het een fout of test. In alle andere gevallen dat het fout gaat, lopen mensen op hun rustige gemakje naar de nooduitgang (als ze al gaan..)

Overigens vind ik het luchtalarm een noodzakelijk instrument blijven, ook al heeft tegenwoordig bijna iedereen een mobiel. Dit moet echter alleen als extra toevoeging van informatievoorziening gezien worden en geen (goedkope) vervanging.
Rustig lopen als de brandmelders op kantoor afgaat is opzichte niets mis mee ;) Met z'n allen rennen geeft ook zo'n chaos :+
Doelde meer op dat de laatste alinea/mailtje eerst nog even rustig wordt afgetikt ;)
Op kantoor voel ik vaak even aan de vloer als het brandalarm afgaat, wij zitten op de eerst dus als de vloer niet warm is kan ik gewoon door
Dan ben je echt dom. Sorry hoor, zeg dit niet uit rage ofzo, maar als er echt wat is, dan is een warme vloer niet de enige factor waar je aan kan bepalen of je veilig bent of niet.
Helaas gaat die beredenatie niet op bij de brand in Roermond heb ik wel een NLAlert ontvangen dus deze is wel uitgezonden. Blijkbaar reageren mensen dus ook niet op de NLAlert.
Of ze ontvangen hem niet, NL-alert wordt vooral op Apple fansites flink afgekraakt omdat het batterij zou zuipen, merk er zelf anders geen bal van en daarnaast wil ik die alerts wel ontvangen.
"Zelfs de rookvorming was vanuit de binnenstad zichtbaar maar alsnog geen actie"

Onbegrijpelijk. Iedereen weet toch dat je binnenshuis moet blijven, met deuren en ramen gesloten, als er ergens in de verte rook is te zien 8)7
Ik ga nu misschien off topic (waarvoor mijn excuses), maar wordt een luchtalarm dan echt zo vaak ingezet in Nederland? Als Belg vind ik dat gewoon wat raar. Denk niet dat ik er ooit al ťťn hoorde (met een echte reden achter, en dus niet gewoon tijdens een jeugdbewegingspel,...).

Iets meer on topic;
Ik ben ook iemand die niet 24/7 mijn gsm bij heb of zelfs heb opstaan. Een luchtalarm kan een persoon zelfs wekken indien nodig, als je gsm in een andere kamer ligt en/of afstaat, ga je dit nooit merken. Of zoals bij (in mijn ogen) de meeste gebruikers het geval is en de gsm ('s nachts) op stil staat weet je het ook nog niet. Dit alles is natuurlijk afhankelijk van de reden en ernst van de zaak (waar ik dus niet in mee ben :p) maar ik kan me wel voorstellen dat een luchtalarm veel sneller en efficiŽnter is dan een smsje.
Valt wel mee, maar het wordt bijvoorbeeld gebruikt als er een oud pand in brand staat (asbest!)
Nee, bij asbest gaat het luchtalarm niet af je krojgt dan enkel een NL-alert. Al meerdere malen meegemaakt.

De enige keer dat ik het luchtalarm heb gehoord buiten de maandelijkse test was door een fout van de brandweer, verkeerd knopje ingedrukt. Ik liep buiten dus gelijk verschillende nieuwssites bezocht of er iets stond vermeld maar niets.. duurde 2 uur voordat de fout op internet verscheen.

NL-alert is dus veel efficienter aangezien er een reden vermeld is en dus ook minder snel perongeluk verstuurd zal worden omdat er een reden getypt moet worden.
Het wordt wel op de 1e maandag van de maand sinds enige tijd wel weer getest om12 uur in de middag. Dat anderen niks doen.... heeft ook te maken in hun mentaliteit hierin.
Vroeger kreeg ik het er echt geleerd. Tegenwoordig is dit volgens mij helemaal nietmeer
Off-topic.
In BelgiŽ wordt het luchtalarm getest op de eerste donderdag van de maand om 10 uur.
Maar normaal gezien hoor je daar zo goed als niets van omdat het om een stille test gaat. Een goede 10 jaar geleden ging tijdens de test het alarm per toeval even op volle geluidssterkte en er brak paniek uit in sommige wijken.
Ik woon in de buurt van de Antwerpse haven en daar wordt in plaats van het luchtalarm, het chemisch alarm gegeven omdat daar zoveel chemische bedrijven gevestigd zijn. Als de wind in de juiste richting zit, hoor je dat alarm heel zwakjes. Het gaat gepaard met een stem zoals 'begin alarm' 'einde alarm' 'test alarm' en diens meer.
Indien het alarm effectief gebruikt wordt in geval van ramp, hoor je dat alarm wel overal hoor! Ook op de autostrade in je auto met de radio aan.
Het volume van een testalarm kun je niet vergelijken met een echt alarm.
Toch in BelgiŽ in ieder geval.

Alleen vraag ik me inderdaad af of enkel een sms of enkel het luchtalarm wel voor de nodige alertheid bij de bevolking opbrengt.
De beide gecombineerd zou veel efficienter zijn. Als je dan een sms-bericht hoort tijdens het (lucht)alarm weet je dat er iets ernstig gebeurt. Zie het alarm als een luidruchtige beltoon die je waarschuwt om op je gsm te kijken. Ik zeg wel gsm en niet smartphone, want er zijn nog altijd meer dan genoeg mensen die nog een 'domme' gsm hebben.
Waarom makkelijk als het ook moeilijk kan?
In mijn laatste twee banen hoorden we in het goed geisoleerde kantoor nul komma nul van dat luchtalarm. Dan is zo'n NL-Alert wel beter. Ieders telefoon gaat af, dan weet je dat er wat aan de hand is.
En als er ťcht wat aan de hand is, krijg je ůůk geen alarm.

http://www.hpdetijd.nl/20...luchtalarm-aan-te-zetten/

(Ja dat was een test, maar blijkbaar wordt zelfs dŠŠr al laks mee omgegaan, laat staan als er ťcht paniek is).
Ik dacht dat ik een artikel zat te lezen van voor de millenniumwisseling toen ik zag dat dat met muisklik moest maar dat is gewoon de huidige praktijk. Prettig idee...
Ja, was een paar maanden geleden nog. Maar goed. Als de zombieapocalypse uitbreekt is t een dag lopen naar de dichtstbijzijnde legerbasis heb ik alvast berekend.
Legerbasis zijn populaire doelwitten van zombies heb ik al vaak gezien.
Mja. Maar wel het beste te verdedigen. Er is ook wel een gevangenis dichterbij.

Zelfs het CDC "houdt er rekening mee" ;-)

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 23 december 2016 08:23]

Ook de US government heeft ooit een strategie gepubliceerd tegen een zombie aanval. Hier kun je deze nog terugvinden:
http://i2.cdn.turner.com/...ombie.apocalypse.plan.pdf

Ik mis een NL-alert variant

[Reactie gewijzigd door TWyk op 24 december 2016 09:29]

Het CDC is een overheidsinstelling ;-) vergelijkbaar met de GGD hier in Nederland..
Vreemd. Onder de Tweakers, waarvan ik juist verwacht dat de meesten hun toestel wel kunnen instellen, is het percentage maar 57%.
poll: Testbericht NL-Alert

Dat is toch een behoorlijk verschilletje met die 70%. Oo
Onder de Tweakers zijn meer mensen met telefoons die 'grijs' uit het buitenland zijn geÔmporteerd, dat maakt uit, denk ik.

Mijn Lumia komt via Amazon.de uit Polen (en heeft dus een Poolse firmware) en reageert niet op testsignalen, terwijl de Amerikaanse en Nederlandse Lumia's in m'n directe omgeving het wel deden. Geen idee waar het door komt, maar ik kan het ook niet zelf aanpassen. Ik gok zomaar dat de diverse China-phones hier ook wat meer moeite mee zullen hebben.
Mijn OnePlus One is niet grijs geÔmporteerd, maar ondersteund het ook niet. In principe heeft de telefoon wel de benodigde hardware om cell broadcasts te ontvangen en ik kan het in de software ook aan zetten, maar in een discussie op Tweakers heb ik onlangs begrepen dat het in de firmware uit staat en daarom nooit gaat werken op de OPO. Nieuwere modellen van OnePlus schijnen de berichten wel te ontvangen.
Eigenaar van een oneplus 3 hier. Ik heb niets speciaals ingesteld en het werkte gewoon prima.
Dat meen je niet.. Ik heb er speciaal naar gekeken (ook eigenaar van een OnePlus 3) en gecontroleerd of het goed stond. Maar niets ontvangen..

Heb ergens gelezen dat het te maken kan hebben met nummerbehoud. Maar dat lijkt me ergens ook sterk..

Destijds nog bij Ben (op het T-mobile netwerk) en per 12-12 bij KPN.
Resultaten zijn nogal verschillend. Veel meldingen dat OPO/X/2/3 niet ontvangen. Sommige echter melden dat ze het wel hebben ontvangen met dezelfde instellingen op de OP2/3. Ik heb de X en ook niks ontvangen, eveneens juist ingesteld en draait op zelfde software als de OP2/3. Er is dus niet echt een touw aan vast te knopen. Ook provider verschil is al weggestreept gezien de resultaten.
Ik heb op een italiaanse Lumia 920 de nederlandse software geflashed hierna wel NL-alert berichten ontvangen. Misschien kun je daar nog naar kijken?
Staat al een tijdje op m'n to-do-lijstje, maar omdat het toestel verder perfect werkt blijven er dingen voorkruipen.

Wel goed om te weten dat dat het inderdaad zou oplossen. Misschien dat ik na grote updates dan ook van die standaard geÔnstalleerde vage Poolse weer- en nieuws-apps af ben :P
Toevallig kreeg ik op mijn Oneplus 3T wel een NL-Alert.
Ik heb hem juist bewust niet ingesteld. Kost mij teveel accuduur.
Dat is wel fiks, al moet ik zeggen dat ik de instelling wel aan heb staan en aan het einde van de dag meestal 70+% over heb

Komt wellicht door het feit dat ze in dat artikel over ios 9 spreken en ik op ios 10 zit, ook vind ik de accuduur van de iPhone 7 sowieso best goed
Ik heb het uit staan omdat ik mij er gewoonweg aan irriteer.
Ow, dus jij vind je leven niet boeiend? Dit systeem kan beteken of jij bijvoorbeeld niet teveel gif inademd.
Hopelijk mag ik inderdaad zelf bepalen of ik iets boeiend vind of niet.
Natuurlijk mag jij dat... wist niet dat jij een doodswens in feite had... want rook of ander soort giftig goedje hoef je niet zelf te zien/te ruiken/te merken etc.
Een doodswens.. Echt? Hahaha oke, ik ben overtuigd en zal voortaan alleen naar buiten gaan in een 'hazard suit' 8)7
Dat ik geen extra 'waarde' of hogere 'betekenis' hecht aan het feit dat wij leven betekent niet gelijk dat ik een doodswens heb (we bestaan gewoon omdat we bestaan, that's it). Ik ga bijvoorbeeld geen snelwegen oversteken (te voet) o.i.d.
In de toekomst kan je leven afhankelijk zijn van het gebruik van dit systeem. Wat mij betreft hebben mensen, jij dus ook, het recht niet om het niet in te stellen. Het lijkt me heel goed dat het instellen van NL-alert samenhangt met het ontvangen van zorg in het ziekenhuis, als je moet worden opgenomen omdat je geen alert hebt ontvangen. Dus: je stelt NL-alert in en je bent verzekerd in het geval van een calamiteit. Als je NL-alert niet instelt moet je ALLE zorgkosten zelf betalen die daaruit voort komen. Zo straf je die egoÔstische houding wel af.
Of de overheid zorgt gewoon voor een systeem waar ze iedereen mee bereiken i.p.v. alleen de mensen die 'toevallig' een opgeladen mobiele telefoon binnen handbereik hebben ťn ook nog goed bereik.

Er zijn zoveel situaties te bedenken waar het hele NL Alert systeem niet geschikt voor is. Blij dat de sirenes het vooralsnog gewoon doen. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ze besluiten om de sirenes alsnog te blijven gebruiken.

En mocht ik door een of andere bijzondere uitzondering sterven omdat ik dat vinkje niet heb aanstaan, het zij zo. Zal er zelf niet wakker van liggen ;)
Het luchtalarm zonder NL-alert is ook niet waterdicht, maar alleen NL-alert ook niet. Daar ben ik het zeker mee eens.

Met jou zullen er wel meer mensen zijn die NL-alert niet hebben ingesteld. Als je door zoiets simpels kan voorkomen dat iemand veel zorg nodig heeft en dus een belasting is op de maatschappij (net zoals opzettelijk uitkeringtrekkende gelukszoekers dat doen op een andere manier), dan moet het gewoon verplicht zijn om zoiets in te stellen.

Buiten dat vind ik het verbazingwekkend dat Nederland dit systeem in zijn eentje ontwikkelt. Waarom wordt er niet gewerkt aan een systeem dat gelijk wereldwijd werkt? Ieder land heeft toch een dergelijk waarschuwingssysteem nodig?
Nou hier in Breda hadden we vandaag een echt NL-alert bericht en bij 50%! van de mensen hier ging de telefoon niet af.

Iets met een oude snoepfabriek die in brand stond..........

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 22 december 2016 16:25]

Inferdaa! De faam fabriek stond in brand. Meeste kregen het bericht bij ons wel binnen. Ik zelf niet want MN telefoon was leeg. Punt is ook bij veel telefoons als je telefoon op stil staat merk je niks.
Ja, dat is natuurlijk niet handig. In kampen staat ook een fabriek in de fik. Ook grip 1 met nl alert en luchtalarm in kampen en de regio. Er is alleen nergens een kaartje te vinden waarop staat in welke regio de ramen en deuren moeten worden gesloten. Daarnaast staat er ook geen alarmerende berichten op de websites van de regionale omroep of krant (rtv Oost, Zwolse Courant). Er staat alleen een bericht op zwollenu.nl dat wel direct duidelijk maakt dat sommige mensen hun ramen moeten sluiten, maar dat is volgens mij niet eens een algemeen bekende site

Het is dus gewoon een bende overal

[Reactie gewijzigd door AMD1800 op 23 december 2016 00:49]

Gaat de overheid mij dan ook een telefoon geven waarop ik dat NL-alert kan krijgen in jouw voorstel of vind jij dat als ik dat niet kan betalen (o.i.d.) of Łberhaupt geen telefoon heb (ja die mensen zijn er) ik geen recht heb op zorg? :/ lekker verhaal.
Je vergeet dat het die 57% (Ja) + 2% (Ja, maar te laat) is.

Het is welliswaar te laat. Maar wel ontvangen...

Edit: Dank voor de correctie @PhysicalMusic! :-)

[Reactie gewijzigd door RDKN-Steven op 22 december 2016 17:21]

True, die heb ik over het hoofd gezien. :)
Even een kleine correctie:
Het is maar 2% bij 'Ja, maar te laat'.
Uiteindelijk komt het dan dus op 59,9% uit.
Waarschijnlijk ligt het verschil aan de manier van datavergaring?

TNS Nipo benadert mensen actief met de vraagstelling.

Bij Tweakers moet je het artikel zelf selecteren en daarna stemmen. Ik kan me voorstellen dat in dat laatste geval een tweaker die constateert dat de techniek faalt wat sneller geneigd is om te stemmen. Want falende techniek gaat ons aan het hart, toch?
Correct. Je ziet hier het verschil tussen een groep onderzoekers en een journalist; de eerste weet hoe je een onderzoek statistisch verantwoordt uitvoert. Wil je uitkomst betekenisvol zijn voor een populatie, dan moeten je respondenten representatief voor die populatie zijn. Zo'n poll op Tweakers is echter veelal een "klaag hier over een falende overheid" en ongeveer net zo representatief als een Oekraine-referendum.
Ik denk dat Tweakers ook juist meer afweten van de techniek. En berichten als de batterijduur wordt verkort door de optie NL-Alert, zal wellicht menig tweaker doen besluiten om de optie juist uit te zetten.
Daarnaast zal elke steekproef onder verschillend publiek een andere uitkomst geven, neem het met een marge zou ik zeggen.
Tweakers kopen waarschijnlijk goedkopere buitenlandse toestellen (via Nederlandse of Buitenlandse websites). Die kunnen lang niet allemaal een NL-Alert bericht ontvangen.
Mijn toestel is voor zover ik weet correct ingesteld (het stomme aan dit systeem is sowieso al dat dat nodig is). Echter heb ik nog nooit een NL-Alert bericht binnen gekregen...
Het gekke is dat ik hem op mijn Nexus 5 zolang ik die telefoon heb gehad altijd kreeg, alleen de laatste test kreeg ik ineens geen NL Alert meer :?
Heb een telefoon ingesteld maar toch niks gekregen, nl-alert is niet waterdicht.
Snap ook niet waar het fout gaat (ik krijg GEEN alarm) , mijn windows mobile 8.1 gechecked vandaag en stond al op aan (zoals aangegeven) .
Misschien dat het provider afhankelijk is (bij mij Simyo)
8,8 miljoen is 51% van de Nederlandse bevolking., dus klopt het beeld wat Tweakers geeft beter.

[Reactie gewijzigd door LordSinclair op 22 december 2016 15:21]

Misschien worden baby's zonder mobieltje niet meegenomen....?
Je maakt een grap, maar het zal je verbazen hoeveel kinderen een telefoon hebben.
Misschien worden baby's zonder mobieltje niet meegenomen....?
Goede remedie tegen kidnapping.
Daarmee heeft het testbericht een bereik van 70 procent onder Nederlandse telefoonbezitters. Ongeveer 12,6 miljoen Nederlanders van twaalf jaar en ouder hebben een mobiele telefoon en kunnen dus in theorie het bericht ontvangen.

8,8 van 12,6 telefoonbezitters
ik wil helemaal niks in hoeven stellen... dat is fail nr 1!
Feit dat je het dus blijkbaar fout kan doen/uit kan zetten/verkeerd kan hebben is het hele probleem. Tweaker of niet...
Dat is waarom ik die verschuiving van luchsirene naar een verkapte vorm van sms die de overheid graag wil gewoon niet snap.
En dat is dan nog maar 1 van de tig redenen die er toe kunnen leiden dat je dat noodbericht niet meekrijgt...
Dan loopt ons kantoor toch behoorlijk ver onder het gemiddelde... Ik heb 2/3 toeters gehoord van de 50+ man.
Dat zegt niet zoveel hoor, mijn geluid staat altijd uit, dus ik krijg alleen een trilsignaal, dus als je alleen afgaat op toeters kom je bedrogen uit.
Ik zou verwachten dat een NL alert je instellingen zouden overrulen?

Het is een beetje onzinnig om een alert uit te sturen die gereduceerd kan worden tot een tril signaal. Afgezien van de test word het toch alleen gebruikt voor zeer urgente meldingen.
Zolang het een gewone SMS is niet he.
Het is dan ook geen (gewone) SMS maar een cell broadcast.
Een NL-Alert is geen SMS maar een bericht dat vanuit een gsm-basisantenne in een keer naar alle telefoons die in contact met die antenne wordt gestuurd. Dat systeem van cell broadcast bestaat al langer dan de toepassing NL-ALert, en de makers van telefoons hebben dus niet ingebakken dat een telefoon altijd de aandacht moet trekken als er zo'n bericht binnenkomt.
Mijn telefoon is nog van voor de invoering en kan ze wel ontvangen, maar laat dan alleen "IB" zien op het scherm.
Bij modernere telefoons kan de fabrikant er natuurlijk wel voor gekozen hebben om bij een NL-Alert altijd een geluidje te laten horen.
Ik heb mijn telefoon altijd op trillen staan en krijg alsnog een nl alert in de vorm van een geluid. Dus volgens mij overruled nl alert wel je settings
Mijn telefoon trilt zelfs niet, zo stil mogelijk, en geen geluid gekregen. Blijkbaar is de trilstand eigenlijk een stand waarin alarmen doorkomen en de rest alleen trilt.
het werkt niet via een 2 weg communicatie maar via cell broadcast wat een vorm van SMS is, die naar alle verbonden telefoons verstuurd word vanaf een basis station (de antenne waarmee je verbonden bent), de telefoonmaker kan hier dan weer aparte verwerkingen op toepassen gezien het vaak om nood-dingen gaat om zoiets te gebruiken ;)
Ja, dat weet ik. Ik reageerde op het bericht dat een NL-alert blijkbaar door de volume-instellingen heen toch een geluidssignaal geeft. Dat is bij mij niet het geval op een S6 met Xtrestolite 1.1
Bij mij negeerde hij alle geluidsinstellingen en ging goed tekeer. Ik heb dit ook gehad met een eerder toestel van een ander merk, beide Android.

Ik vind dit trouwens een goed ding, en hij zou bij iedereen de geluidsinstellingen moeten negeren. Als hij dan toch bij iedereen zo afgaat zal niemand je ook vervelend aankijken en is iedereen gewaarschuwd
Een iPhone trilt alleen als je m op silent hebt staan. En dat is maar goed ook. De eerste keer dat dat ding me een halve hartaanval bezorgt door ongewenst luide herrie te maken voor de zoveelste test gaat die alert-instelling weer uit...
Bij mij dus niet. Geen geluid alleen een trilling. Samsung Galaxy S5
Bij mij overruled de NL-Alert al mijn instellingen. Zelfs m'n flashlight gaat aan. :o
2/3 ligt maar een paar procentpunt onder de 70% toch?
Kan ook zijn dat hij 2 Š 3 bedoeld natuurlijk. Lijkt me wel sterk, maar goed..
Mijn telefoon had je ook niet gehoord, gezien ik mijn koptelefoon erin had zitten. En die toeter is dus mooi via de koptelefoon gegaan (die ik op dat moment niet eens in m'n oren had zitten) (ik heb het bericht wel 2 keer gekregen)
Bij ons team van 15 personen, met 12 telefoons die geschikt zijn voor NL-Alert, maakte er welgeteld 1 geluid. 8)7
Op Nu.nl staan echter andere cijfers. http://www.nu.nl/mobiel/4...gt-nl-alert-nog-niet.html

Beetje verwarrend. 8)7


Edit: beter lezen... Vind persoonlijk het NU.nl Bericht makkelijker leesbaar

[Reactie gewijzigd door Cave_Boy op 22 december 2016 15:11]

Nu.nl geeft de indruk dat 40% van de berichten niet aankomt, dat is dus niet juist. Het maakt het niet minder erg dat 30% van de telefoon gebruikers reeds geen berichten ontvangt. Het kan er mee te maken hebben dat er telefoons geimiporteerd worden, maar dit is geen 30% van de gebruikers.
Daarnaast is het vreemd dat 99% van de telefoons een Apple of Samsung telefoon is (volgens laatste bericht op tweakers) terwijl dit niet terug te zien is in de cijfers, er is dus een andere rede dat de berichten niet binnen komen.
euh ik vind de cijfer en vergelijking van nu.nl veel beter.
bij een bommelding wil ik iedereen bereiken , niet toevallig enkel mensen met een smartphone.
klopt dat het systeem enkel werkt voor smartphones , maar was het niet de bedoeling om het aloude luchtalarm af te schaffen ?

Toeristen moeten niet verwittigd worden bij een aanval, enkel brave Nederlanders met smartphone zijn het waard om gered te worden.

Als aanvulling zou het nog goed zijn.
2 methodes bereiken meer dan 1 methode
Cell broadcast werkt op iedere telefoon die het protocol ondersteund en dat zijn echt niet alleen moderne smartphones. Wat betreft de buitenlanders: aangezien het bericht van de cell tower komt krijgt iedereen wiens telefoon het ondersteund en die zich in die cell bevindt het bericht, zonder dat hier roaming kosten aan verbonden zijn. Om het voor buitenlanders nuttig te maken vereist dit inderdaad wel dat het bericht in meerdere talen verzonden wordt.
Het werkt voor het ingestelde kanaal. Is het noodkanaal in alle landen gelijk?

Ik had 2 jaar terug, als test, alle kanalen open staan en kreeg tijdens een autorit door het Duitse Ruhrgebied een waanzinnige hoeveelheid spam binnen. Letterlijk reclame en onzin. Mijn telefoon(s) staan dus enkel nog op het Nederlandse NL-Alert. Als andere landen dit systeem gaan gebruiken, D-Alert, FR-Alert, BE-Alert, mis ik dan als potentiŽle toerist de waarschuwing? Waarschijnlijk wel.
Ik ben voor het behouden van de sirenes.
Er is een hele lijst van kanalen.
Maar wat er waar werkt is me volslagen onduidelijk.

000 Index
010 Flashes
020 Hospitals
022 Doctors
024 Pharmacy
030 Long Distant Road Reports
032 Local Road Reports
034 Taxis
040 Weather
050 District
052 Network Information
054 Operator Services
056 Directory Inquiries (national)
057 Directory Inquiries (international)
058 Customer Care (national)
059 Customer Care (international)
Een toerist heeft geen idee wat dit toeter is en al helemaal niet wat te doen (blijf binnen, sluit ramen en deuren en luister/kijk naar de lokale rampenzender). Die toerist begrijp waarschijnlijk geen hol van de berichten, die zelf over het algemeen wel zullen krijgen omdat Cell Broadcasts een standaard is die op meerdere plekken op de wereld gebruikt wordt. NL-Alert broadcast op een of ander ID, maar dat kan ik helemaal niet instellen op mijn telefoon, het is ongeveer alle cellbroadcasts of niets (ik heb geen NL/EU firmware op mijn telefoon).

Maar vermoedelijk komt het wel goed met die toeristen, ze zullen of zelf mondig genoeg zijn om iemand aan te klampen om erachter te komen wat er aan de hand is of hopelijk door iemand die niet in blinde paniek is worden meegelootst.
Rampenzender? Ik zou begod niet weten hoe ik dat ding zou moeten ontvangen. Dan is zo'n tekstbericht toch een stuk handiger.
Rampenzender: Nederland 1. Daarom is deze zender altijd te ontvangen
Moet je wel een TV of radio met een werkende kabelaansluiting hebben.
Mijn aloude Sony Ericsson Z530i had volgens mij al ondersteuning voor het protocol wat wordt gebruikt voor noodmeldingen. En nee... Dat was toen zeker geen smartphone.
Ik heb het uitgezet. het eet batterij. Staat er niet voor niets bij als je een iPhone hebt. domme oplossing die weer eens half werkt.
Dat ligt dan echt aan iOS. Het is een broadcast bericht dat aan de hand van de "firewall" setting toegelaten word of niet. Je toestel luistert niet actief naar het broadcast kanaal maar laat enkel het bericht door als er een is.

In sommige landen wordt er wel gespammed op broadcast kanalen door provider om je sms diensten aan te smeren etc. Dan kan het wel meer stroom gebruiken omdat al die berichten getoond worden. Maar hier in Nederland mag het geen verschil uit maken als de implementatie van Apple maar goed is.
Andere cijfers? Nee/soort van wel. Verwarrend? Zeker.

Beide artikelen spreken van 8,8 miljoen ontvangers van het NL-Alert testbericht. Tweakers vergelijkt dit aantal met het totaal aantal telefoon bezitters van 12 jaar en ouder in Nederland (12,6 miljoen) en komt dan uit op 70% ontvangst. Nu.nl vergelijkt het echter met alle Nederlanders van 12 jaar en ouder (14,8 miljoen) en komt dan op 60% ontvangst.

[Reactie gewijzigd door rbr320 op 22 december 2016 15:17]

Overigens dus wel de cijfers waar het beleid op gemaakt moet worden
Verrassend, ik stond des tijds in een Stalen bunker (Schip).
Zowel ik als mijn collega kregen het signaal netjes binnen.

Ik was zeer verrast gezien mijn bereik daar minimaal is.
Met minimaal bedoel ik net aan 1 streepje
Zou dat misschien kunnen komen doordat bij een NL-alert alle providers worden gebruikt ipv alleen jouw eigen? Zelfde geld voor als je 112 belt, dan heb je volgens mij ook gewoon "bereik" via een andere provider ook al geeft je toestel dat niet aan.
Ik heb zelf t-mobile en daar ben ik over het algemeen goed tevreden over.
op het moment van zenden lag de boot op de 2de Maasvlakte het bereik is daar sowieso al minder, laat staan als je omgeven ben door 5cm dik staal.

Het ging me meer dat ik daar nauwelijks bereik heb als ik binnen ben
een whatsapp bericht binnen halen is lastig.

Maar NL-alert krijg het wel voor elkaar om een melding naar mijn telefoon te sturen
Heeft het dan te maken met een bepaalde frequentie die sterker is ofzo?
Normaal word er een minimale rssi (signaalsterkte) gehanteerd door het basisstation. Bij 112 oproepen en ook bij cell broadcast word hier anders mee omgegaan.
Nee, precies. Dus je t-mobile is daar 1 streepje maar Vodafone heeft daar misschien weer 3 streepjes bereik. Het zou dus kunnen dat NL-Alert machtiging heeft om altijd over het sterkste netwerk een bericht te sturen. (Zou raar zijn als dit niet het geval is)
Ik test al heel lang heel bewust de ontvangst van nl-alert.
Een van dingen die mij vaker opgevallen is dat via dezelfde gsm mast de alert er wel op 2g door kwam en op 3g niet. De telefoons lagen naast elkaar.
1 streepje ontvangst is voldoende, als de provider het maar door geeft.
Prima om naast de sirenes te hebben voor meer informatie wat er aan de hand is. Voor vervanging van de luchtalarmen NIET
Mee eens! De luchtalarmen wegbezuinigen is niet handig. Al is het maar omdat de telefoons niet dekkend zijn.
Het huidige waarschuwingssysteem is ook niet dekkend. Afhankelijk van het risico van de regio, wordt er een sirene geplaatst als er meer dan 300 of 1000 personen mee bereikt worden. De dekking van het mobiele netwerk is toch wel beter.
Inderdaad. Het huidige systeem kost momenteel §4 per persoon per jaar. Zelfs als vanwege vervanging/veroudering deze kosten voor een periode 2x-3x zo hoog worden dan vind ik het alsnog volkomen waard.

Natuurlijk weet je op het moment dat je ze echt nodig hebt pas hoeveel ze waard zijn, maar zeker voor minder dan §10pppj wil ik het risico niet lopen.
Nog nooit een NL Alert gekregen, op geen enkele telefoon. Altijd wel netjes ingesteld.

Ik vind het onvoorstelbaar dat zoiets essentieels zo moeilijk is om voor elkaar te krijgen. Iedereen ontvangt een SMSje als je de grens over gaat. Dat is blijkbaar geen enkel probleem. Waarom is dit dan zo moeilijk?
Als je subsidie krijgt van de overheid om het te laten werken ga je het natuurlijk niet 1-2-3 laten werken. Dan snijd je, jezelf natuurlijk behoorlijk financieel in de vingers. Beter een traject Š la Noord-Zuid lijn, dat levert meer geld op. Dat zal hier niet anders zijn. Ik bedoel alle mobiele NL nummers zijn geregistreers bij de Opta. Dus loopje van alle nummers uit DB met send sms stelt natuurlijk niks voor......
Het scriptje plus configureren server kost een week. Branding van NL-alert kost jaren en tonnen met BN-ers. Ka-Tjing!

[Reactie gewijzigd door gepebril op 23 december 2016 13:33]

NL alert maakt geen gebruik van sms. Maar goed ook want dit zou enorme performance problemen opleveren wanneer er massaal een alert word uitgestuurd.
Mijn telefoon heeft het automatisch ingesteld. Dat kan ook nog:)

Schrok me wel de pleuris. Had het geluidje nog nooit gehoord:p
Nou, voor de eerste paar keer is dat toch wel een hoog getal. Over 4 jaar zal sowieso dat percentage hoger liggen.
Alleen was het niet de eerste keer. Uit het artikel:
de vorige test in juni
En het is hoe dan ook nog steeds te weinig, wat mij betreft kunnen de ouderwetse luchtalarmen alleen worden uitgeschakeld als ze 100% kunnen garanderen (en dat gaat nooit lukken).
Nou, voor de eerste >>>>paar<<<< keer
Excuus, overheen gelezen. Maar ik blijf er bij dat het percentage drastisch omhoog moet. Als de trend dat bij iedere halfjaarlijkse test een half miljoen mensen extra het bericht ontvangen dan zou het goed moeten komen, maar dat lijkt me optimistisch gedacht. Dit soort curves vlakken namelijk over het algemeen af.
Ik snap het hele punt hiervan sowieso niet. Als extraatje een bericht op je telefoon is prima, maar waarom de luchtalarmen verwijderen? Zoveel kosten kunnen die toch nooit brengen, en dan nog, veiligheid ligt bij mij ook wel iets hoger dan kosten, want inderdaad, 100% dekking haal je via de mobiel niet.
Omdat die sukkels in de regering er vanuit gaan dat IEDEREEN ALTIJD een telefoon bij zich heeft.
Omdat die sukkels in de regering er vanuit gaan dat IEDEREEN ALTIJD een telefoon bij zich heeft.
... iedereen een telefoon heeft die sms kan ontvangen...

Ik niet
... iedereen die een cell broadcast kan ontvangen.
Het is geen SMS.
Ook goed. Ik heb geen mobiele telefoon.
Niet alleen dat, de regering gaat er ook vanuit dat er nooit een situatie komt waarin mobiele netwerken gesaboteerd/vernietigd zijn. Een mogelijke oorlogssituatie of een terroristische aanslag is niet ondenkbaar in de toekomst, het is nu zelfs meer reŽel dan 10 jaar geleden.
tja, en dan werk je op een plek (lees atex omgeving) waar telefoons uit den boze zijn, dan is dat luchtalarm van de overheid toch iets prettiger dan een NL alert wat niemand zal ontvangen in je nabijheid ;)
100% kunnen garanderen? Dan kunnen ze het oude systeem ook wel afschaffen want dat heeft ook lang geen 100% dekking en ook geen garantie op de werking.

Sorry ik weet het er zijn tegenwoordig 2 woorden uit het woorden boek geschrapt.
Namelijk: nadenken en (mede)menselijkheid.
Als meer van de helft van de mensen een bericht krijgen hoeft iedereen maar 1 ander persoon te helpen!
Maar nee lekker iedereen voor zichzelf....
Tsja dat is ook een manier om mijn woorden te interpreteren. Je hebt gelijk, nadenken is blijkbaar uit het woordenboek geschrapt.

Er zijn genoeg situaties te bedenken waarbij mensen op vrijwel dagelijkse basis redelijk afgezonderd bezig zijn. Denk aan boswachters of boeren die op hun land werken. Deze mensen kunnen nu het luchtalarm horen want geluid draagt ver over open land. Als deze mensen echter geen NL-Alert krijgen op het moment dat het luchtalarm is afgeschaft dan weten ze dus niet dat er iets aan de hand is.

Ik geef toe dat dit randgevallen zijn, maar een dekkingsgraag van 70% is gewoon echt te weinig, om over de door jou gestelde 50% nog maar te zwijgen.
Ik bedoel het eerder andersom, nu zijn er ook genoeg situatie's waarbij het lucht alarm niet te horen is. Als ik in de auto naar een CD zit te luisteren hoor ik de hoorn niet.
Een beetje goed geÔsoleerd gebouw hoor je de hoorn ook niet, een fabriek met een beetje herrie hoor je hem ook niet.
Hierdoor denk ik eerder dat het dus niet eens zo gek veel hoeft uit te maken kwa bereik.
Dus als 70% van de mensen een bericht krijgen en die zorgen voor de laatste 30% dan ben je er ook.
Van wie moet ik eigenlijk horen hoe ik mijn telefoon moet instellen? Misschien heeft dat ook wat met dit percentage te maken? Ik heb nog nooit iets van de overheid hier over gehoord.
Nieuwe telefoons hebben het standaard ingebakken en aanstaan. Verder heb ik ooit deze link eens gekregen http://www.crisis.nl/nl-alert/instelhulp.aspx
wat dacht je van nlalert.nl ?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*