Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Russische hackers bepaalden via Android-malware plek Oekra´ense artillerie'

Door , 154 reacties, submitter: Antagion

Het beveiligingsbedrijf CrowdStrike heeft malware in een Oekra´ense Android-applicatie ontdekt. Het schrijft de malware toe aan een hackergroep die banden zou hebben met het Russische leger. De hackers hebben een legitieme app voor het richten van artillerie ge´njecteerd met malware.

CrowdStrike refereert naar de groep onder de naam 'fancy bear', die het ook in verband bracht met de hacks op de Amerikaanse Democratische partij. Deze zou tussen 2014 en 2016 de X-Agent-malware hebben gebruikt om Oekraïense artillerieposities te identificeren. Fancy bear is tot nu toe de enige groepering die van deze malwarevariant gebruikmaakt. Deze was aanwezig in een applicatie genaamd 'Попр-Д30.apk', die een officier van het Oekraïense leger oorspronkelijk ontwikkelde.

Met de legitieme applicatie is het mogelijk om de tijd die nodig is voor het richten van bepaalde oude artilleriemodellen terug te brengen van minuten naar seconden. Het beveiligingsbedrijf zegt niet wat de app precies doet, maar het lijkt om een soort rekenhulp te gaan. CrowdStrike schrijft dat de applicatie ongeveer negenduizend gebruikers heeft en werd verspreid op Oekraïense militaire fora. Door de legitieme versie te voorzien van de X-Agent-malware was het voor de fancy bear-groep mogelijk om de artillerieposities nader te bepalen. CrowdStrike schrijft dat het dit een 'mogelijkheid acht'. De kwaadaardige versie van de app werd niet verspreid via de Play Store van Google, waarschijnlijk gebeurde dit eveneens via fora.

Uit openbare informatie zou op te maken zijn dat Oekraïense strijdkrachten in een periode van twee jaar ongeveer vijftig procent van hun wapens zijn kwijtgeraakt. Daarbij verloren zij 80 procent van de artilleriemodellen die in verband staan met de app. Dit percentage ligt hoger dan dat van elk ander model, aldus CrowdStrike. De bevindingen van het bedrijf zouden de eerdere conclusie ondersteunen dat de fancy bear-groepering banden heeft met het Russische leger.

Reacties (154)

Wijzig sortering
Dit artikel is lariekoek.

Een soldaat met een smartphone op zak die een radio signaal uit zend geeft onmiddellijk zijn locatie weg. Daar hoef je niet voor te hacken. Konijnen zenden geen elektromagnetische straling uit. Een soldaat met een commerciŰle smartphone op zak in een gevecht met Rusland is een idioot.
When you turn on your cell phone, it looks for a tower and sends out a signal.
It will send out signals every few minutes, even if you are not talking.


RDF (radio direction finding, a form of SIGINT) equipment can triangulate your location in fractions of a second.
Now your adversaries know where you are, and will be able to follow you around, and see where you go.

Get in range, and you might get mortars or artillery.
(artillery aimed by RDF was common in WWII).
.
bron: https://www.quora.com/Are...lowed-to-have-cell-phones


Het controleren van feiten en nadenken voor dat je iets post is niet meer iets dat op T.net gedaan wordt.

[Reactie gewijzigd door Kain_niaK op 22 december 2016 15:43]

Als oud vuurleider van een Pzh2000 Artillerie peloton van de Koninklijk landmacht kan ik je vertellen dat het mij ook erg sterk lijkt dat het afhandelen van fire missions wordt gedaan met behulp van een app op een reguliere mobile telefoon over een burger data netwerk. Dit hele verhaal lijkt mij ongelofelijke lariekoek.
Omdat de PzH lekker modern en elektronisch is. Maar Nederlandse artillerie uit de koude oorlog en richten van artillerie daar heb ik heel recent nog leuk over gelezen. Dat oude spul mocht met de hand gerekend en toen de FADAC. Oekra´ense leger is lekker blut en heeft vast niet overal een (werkende en goed onderhouden) FADAC variant bij, laat staan een moderner apparaat voor vuurberekening voor koude oorlog tijd artillerie. Als dat met de telefoon waarvoor de soldaat zelf betaald makkelijk kan worden opgelost en flink rekenwerk scheelt lijkt het me meer dan aannemelijk. Snel, simpel en goedkoop.

Neemt niet weg dat het dom is. In Afghanistan konden ze de GPS apparaten die soldaten zelf meenamen opsporen totdat het verboden werd consumenten GPSjes mee te nemen. Dan kan dat in een land met redelijk telefoonnetwerk alleen maar makkelijker zijn om een telefoon te vinden. Ik zou het er niet op willen wagen of anders een tablet zonder 3G/4G gebruiken en wifi uit.
Elk artillerie systeem heeft een methode om te voorzien in de vuurleiding en communicatie de berekeningen worden met de hand, computer, liniaal of welk systeem dan ook, en schootstafels gedaan. De vuurregel computer staat meestal in een voertuig dicht bij de stukken. De verbinding met de waarnemer die bij het doel is verloopt mondeling over een militaire radio. Dit systeem is niet nieuw, Oekraine gebruikt Russisch materiaal. Dit is een compleet systeem dat al jaren operationeel is, niet iets dat op het laatste moment even in een app gezet wordt.

Zoals ik tegen Kain niak al zij, het is natuurlijk mogelijk dat er voor de communicatie tussen waarnemer en vuurleider uit nood een app is gemaakt omdat communicatie over de militaire radio niet meer mogelijk is. Hiervoor kun je natuurlijk zo even een app bouwen die alleen informatie doorgeeft. Ik heb lui uit het oostblok wel vreemdere dingen zien doen, dus dat zou mij niks verbazen.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 22 december 2016 15:20]

Da's ook bullshit. Een GPS ontvanger zend zelf geen signaal uit. Het ontvangt alleen maar. Een reguliere TomTom met een GPS ontvanger send geen signaal uit zoals een smartphone dat doet.
In een gewapend conflict is het mogelijk dat er door de Amerikanen expres een fout in het NAVSTAR GPS systeem versleuteld wordt waardoor er een afwijking in komt, juiste positie bepaing is niet meer mogelijk, tenzij je een militaire GPS met crypto gebruikt. Een beetje militair gebruikt een GPS als hulpmiddel en controleert dit op de kaart, helemaal als het om coordinaten voor een fire mission gaat.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 22 december 2016 15:25]

Ja maar dat beantwoord niet de stelling van Kain_niaK. Een gemiddeld burger GPS systeem zonder UMTS/GSM modem kan fysiek geen signaal uitsturen, slechts ontvangen.
Het is dus niet mogelijk om de plaats van de GPS ontvanger te bepalen omdat deze, afgezien van wat ruis meetbaar op maximaal <1cm afstand, geen sterke EM uitstuurt.
Wat kain_niaK zegt klopt helemaal, een GPS zend niks uit maar ontvangt alleen. Veel NAVO militaien in Afghanistan gebruikten een eigen GPS, ik legde alleen even uit wat daar dan wel het gevaar van was. Een gebruiker van GPS ontvanger kan niet onderkend worden door het gebruik van het apparaat.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 22 december 2016 20:49]

even los van de discussie hierboven : Als die gps dan ook nog glonass praat dan zit je helemaal gebakken ...altijd wel een netwerk wat up is :D
Of Galileo vanaf 2020. Dan moet je device wel een Glonass chip hebben, voor zover ik even snel op google vind hebben Sony, Apple en HTC devices deze chip.
Maar een gehacked appje kan de Gps gegevens wel doorgeven.
Ik kan ook nergens een bron vinden.
Als oud vuurleider van een Pzh2000 Artillerie peloton van de Koninklijk landmacht kan ik je vertellen dat het mij ook erg sterk lijkt dat het afhandelen van fire missions wordt gedaan met behulp van een app op een reguliere mobile telefoon over een burger data netwerk. Dit hele verhaal lijkt mij ongelofelijke lariekoek.
Maar als vuurleider deed U de berekeningen ook op de een of andere manier. Via tabellen, een zeer oude computer wellicht. Deze applicatie doet die berekeningen. Snel en accuraat. Als de soldaat die deze berekeningen de applicatie opent en de malware meteen zijn GPS locatie begint te versturen is het hele verhaal opeens veel meer aanvaardbaar.

Soldaten gebruiken smartphones meer en meer. En heel vaak in een niet officiŰle wijze. In de eerste golfoorlog hadden alle soldaten een gpg ontvanger die ze door hun familie opgestuurd werd (een Franse artillerist vertelde dat zij op een gegeven moment ook gebruik maakten van een eerste generatie commerciŰle nautische GPS ontvanger). Later hadden alle scherpschutter van de Amerikanen op een gegeven moment een appje waarmee ze wind data etc konden berekenen. Hun eigen leger kon ze op dat moment niets beters leveren (later opgelost). Hele luchtmachten met verouderde toestellen vliegen (zonder GPS, ja dat komt nog heel veel voor) hebben smartphonehouders op het dashboard geplakt zodat de piloten een van de duizenden aviation navigatie applicaties kunnen gebruiken. Ik snap dat wel, ik vlieg een zeer goed uitgerust toestel uit 2009 en gebruik mijn iPad voor alle navigatie. werkt gewoon beter. Iedereen die ik ken doet exact hetzelfde.
Helemaal met je eens, maar lang voor dat er smartphones waren, waar met apps als lapua ballistics de instellingen voor de kijker van het wapen berekend kan worden waren er andere methoden voor die de spotter of schutter moest gebruiken. Geen idee welke dit zijn ik ben geen schutter lange afstand geweest. Dat de Amerikanen hier die app voor gebruikt hebben zal best mogelijk zijn geweest, waarschijnlijk deden ze dit omdat het sneller werkt dan de voorgeschreven methode.

Dit klinkt mij wel vreemd in de oren omdat het in elk westers leger niet wenselijk of verboden is dat individuele militairen op eigen initiatief eigen middelen gaan gebruiken om hun werk te doen. Dit is simpelweg omdat dit de persoonlijke veiligheid, de veiligheid van eigen troepen of burgers dan wel het slagen van de te uitvoeren opdracht in gevaar kan brengen.
Dit klinkt mij wel vreemd in de oren omdat het in elk westers leger niet wenselijk of verboden is dat individuele militairen op eigen initiatief eigen middelen gaan gebruiken om hun werk te doen. Dit is simpelweg omdat dit de persoonlijke veiligheid, de veiligheid van eigen troepen of burgers dan wel het slagen van de te uitvoeren opdracht in gevaar kan brengen.
Dit wordt veel gedaan. Ik ken persoonlijk Belgisch militair personeel en die jongens kopen hun eigen kijkers, handgrepen, lampen, rugzakken, schoenen, etc...
Is vaak gewoon beter materiaal dan wat ze 'standard issue' krijgen.
Ik heb hen wel niet gevraagd of dit mag of niet, of dat er misschien op bepaalde uitrusting een verbod is, maar in praktijk doen ze het zeker.
Het zou me ook niet verbazen dat dit in bijna elk leger gebeurt.
"Middelen' is erg breed, ik zal dat toelichten. Ik heb zelf genoeg militaire kleding gebruikt die niet door de baas verstrekt werd en heb genoeg collega's gezien die dit ook deden( vooral de jasjes van snugpack, ops jassen enz), dit wordt soms gedoogd. Maar niet alles, de uitrusting die door de Nederlandse Defensie verstrekt wordt is uitvoerig getest en bv brandbestendig. Het is zo lullig als door je eigen gekochte slaapzak verslagen wordt omdat je als een gesmolten mars ingeseald bent. Een andere reden is discipline, het komt niet over als er een legereenheid als een stelletje partizanen bijloopt. Het woord 'uniform' zegt genoeg, iedereen het zelfde.

In dit geval gaat het om kledingstukken, dat valt nog mee. In het artikel gaat het om communicatiemiddelen, hardware, software, en over wapens als artillerie dit kan zoals ik al zei een nog veel groter veiligheidsrisico met zich mee brengen. Ja, elke militair heeft een smartphone met social media enz enz. Hier mag geen geheime of gevoelige informatie mee verzonden of opgezet worden. Dit is een kwestie van professionaliteit en integriteit, competenties die bij Defensie personeel hoog in het vaandel staan.

Ik heb het hier over de Nederlandse krijgsmacht, maar ik twijfel er niet aan dat dit bij andere NAVO leden niet veel anders zal zijn, kwestie van mijn persoonlijke ervaring en common sense.
Dit wordt veel gedaan. Ik ken persoonlijk Belgisch militair personeel en die jongens kopen hun eigen kijkers, handgrepen, lampen, rugzakken, schoenen, etc...
Hier hebben we het over 'harde' uitrusting (schoeisel en zaklamp uitgezonderd). In het verleden heb ik wel mensen gezien met eigen aanschaf, het kan aan het onderdeel liggen waar men geplaatst is maar over het algemeen geldt het volgende:

De kijkers, (verrekijkers, richtkijkers, warmtebeeld, helderheidsversterkers, enz, enz) die door de Nederlandse krijgsmacht verstrekt worden zijn van uitstekende kwaliteit en ongelofelijk duur, ik heb nog nooit een soldaat gezien die deze zelf had aangeschaft. Bijvoorbeeld. https://www.rijksoverheid...servation-nightsight-lion
De standaard rugzakken zijn prima, natuurlijk mag een klein eigen rugzakje wel. Een zaklamp is natuurlijk geen probleem als er maar rood licht uit kan komen. De handgrepen die standaard op de colts zitten zijn prima, eigen aanschaf doet niemand en dit zal waarschijnlijk niet toegestaan zijn. En sinds iedereen een paar jaar terug schoenen van Meindl heeft gekregen mogen eigen schoenen ook niet meer, hier is ook geen noodzaak meer voor. In BelgiŰ zal dit best anders zijn, daar twijfel ik (op de kijkers na) niet aan.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 23 december 2016 17:25]

Klopt, maar als je kijkt naar de titel (alsof het een feit is) en vervolgens verder leest. Dan kom je er al snel achter dat dit misschien helemaal niet zo is.
Het zijn 1 van de zoveel scenario's, dat tweakers.net net als nu.nl altijd direct een conclusie lijkt te trekken (vooral met de titel) tsja dan moet je dan gewoon als een korreltje zout nemen :)
Dit staat in het artikel hierboven:
CrowdStrike schrijft dat het dit een 'mogelijkheid acht'.
De titel van het artikel:
russische-hackers-bepaalden-via-android-malware-plek-oekraiense-artillerie

Tsja ik noem het propaganda, de ander een leugen, de ander van een mug een olifant maken etc etc.
Ik vind het geheel ook ongelofelijke lariekoek :) Hoef ik de bronnen nog niet eens te bekijken, het gehele artikel-titel spreekt zichzelf al volledig tegen dat ik er niet eens zin meer in heb om na te kijken.

Maar nu.nl heeft trouwens dezelfde insteek gekregen, net als tweakers.net: Rusland is fout. Uiteraard zullen er mensen zijn die in deze propaganda geloven, enja ieder mens die ze geloofd telt voor hun.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 22 december 2016 14:53]

Dit!
Ongelooflijke Telegraaf-kop tussen quotes en een artikel dat aan elkaar hangt van aannames/ suggesties. Zo wordt het nieuws vandaag de dag gebracht.
Hoewel dit over techniek gaat mogen dit soort berichten wmb. wel achterwege blijven hier.

Zoals dit artikel het nu brengt: het ZOU allemaal zo kunnen zijn dat er banden zijn/ dat ze het gebruikt hebben op het slagveld etc. Maar dat betekent net zo goed dat het NIET zo ZOU kunnen zijn.
Vanwaar de keuze om dit wel te plaatsen? Het gaat niet zozeer om de techniek erachter (daar zijn al genoeg vraagtekens bij gezet door anderen) maar voornamelijk politiek.

Admin-edit:Spelfouten en/of ander commentaar m.b.t. nieuwsposts horen thuis in
Geachte Redactie.

[Reactie gewijzigd door Bor op 22 december 2016 19:20]

Ik heb geen idee hoe het werkt, dat voorop, maar er is natuurlijk ook een andere manier van benaderen als dat het totale onzin moet zijn.

Ken je malware op pc`s die ongemerkt je mic en camera aanzetten? Onmogelijk?
We hebben het hier over een met Malware geinjecteerde app.....

Stel ik zet mijn telefoon op "vliegtuigstand", en ben er van overtuigd dat mijn telefoon geen connectie heeft met of data kan ontvangen van.
Of gebeurd dit wel? Krijg jij in de bioscoop wel gewoon alle berichtjes of kan je die versturen terwijl je op vliegtuigstand staat?

Nu zit ik in de Oekra´ne met mijn telefoon op vliegtuigstand, want ik ben op missie.....
Dan verwacht ik dat mijn telefoon wel aan kan en ik mijn rekenmachine-app kan gebruiken, zonder mijn positie te verraden.....
Stel nu dat de malware zegt "bij gebruik rekenmachine-app, stuur positie door, gebruik hiervoor 2G, 3G of 4G of Wifi MAAR laat tijdens dit aanschakelen en zenden alle indikatoren/toggles uit zodat niet gezien wordt dat er verbinding is. Schakel na het verzenden alle verbindingen weer uit."

Onmogelijk????

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 22 december 2016 18:03]

Nee niet onmogelijk, zoals ik (+meeste tweakers) en de desbetreffende organisatie (die er ''onderzoek'' naar gedaan hebben) zeggen: het is een mogelijkheid. Een mogelijkheid is niet een keiharde feit; zie titel van het artikel.

Nu opnieuw, liefst ga ik niet weer alles citeren daar waar het allemaal al voor je uitgelegd is. Jij hebt het over iets anders, namelijk -> : kan het Řberhaupt wel ja of de nee, maar dat is een andere discussie :P Ik geloof best dat het kan (acht de kans klein, maar die kans zal er vast en zeker zijn mocht ik de onderzoekende organisatie geloven), ik heb mijn twijfels, net als de organisatie zelf, of dat wel het geval geweest is. Kijkend naar de titel van het artikel: JA, kijkend naar de inhoud: NEE. Snap je waar ik het over heb?

Nergens zeg ik dat het niet kan, wel dat tweakers het op een manier neerzet waardoor je het niet meer serieus kan nemen. De titel voor laten doen alsof het daadwerkelijk gebeurd is, lees je verder zie je dat het maar rammelende geruchten zijn en zeker weten GEEN feiten.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 22 december 2016 18:29]

Je moet ook niet alles geloven wat er in de krant staat, koppen zijn al sinds jaar en dag om aandacht te trekken..... ;)

De laatste tijd wordt er steeds meer en meer gemekkerd over een kop die verkeerd is hier. Niet meer over het "nieuws".
Ook hier polariseert de boel richting Nu.nl.

Zolang het geen regelrecht nepnieuws is lijkt me een discussie als deze, over een kop, in een ander deel van het feedbackforum thuishoren.
En dat het Oekrainse leger 80 procent van de artilleriemodellen die in verband staan met de app verloren dat was bij trainingen? Ze liepen door het bos in hun eigen land en opeens verloren ze een stuk artillerie?
Het zijn verouderde modellen waarschijnlijk dus ook minder mobiel waardoor het best kan dat relatief veel van die artillerie word uitgeschakeld
Wie schakelt ze dan uit? Als het artikel praat over Rusland dan is het propaganda? Dan zullen het wel kaboutertjes moeten zijn, waar komen die dan vandaan?

Het zou echt geen kwaad kunnen om je in te lezen voordat je iets propaganda of lariekoek noemt, de website Crowd Strike heeft al eerder gepubliceerd over deze zelfde groep.
https://www.crowdstrike.com/blog/who-is-fancy-bear/
https://www.crowdstrike.c...ratic-national-committee/

Het rapport zelf is trouwens een pdf:
https://www.crowdstrike.c...cksUkrainianArtillery.pdf
Nja ik doe uiteraard propaganda tussen haakjes, het is een extreem woord wat in deze niet helemaal juist is (heb ik in mijn andere reactie ook uitgelegd).

Ik heb de PDF ''gelezen'', wel doelgericht moet ik zeggen, waar staat het volgende:
russische-hackers-bepaalden-via-android-malware-plek-oekraiense-artillerie ?
Dat iets mogelijk is, wilt niet zeggen dat het zo is, en dat is volgens mij precies wat crowdstrike ook zegt. Het zou een verklaring kunnen zijn, niet een feit.
Joden zouden ook slecht voor de wereld zijn, draai het zo en kom met nieuws dat joden daadwerkelijk slecht zijn voor de wereld en je hebt..? Juist, verkeerde gedachten.

Daarnaast, als we gaan kijken wat er in het verleden gebeurd is en dat per direct koppelen aan wat er nu gaande is. Ja dan is het de NSA geweest die vaker troep op andermans systemen zet om de boel te misleiden of uit te schakelen (Iran iemand?).
Geloof ik dat het de NSA of Rusland geweest is? nee. Er zijn geen feiten, geen bewijzen niks, alleen ''gedachtes''.
Laten we van vermoedens, mogelijkheden en gedachtes aub geen feiten neerzetten want je komt stiekem al heel snel in de buurt van propaganda. (iets wat ze in WW1 en WW2 ook heeeel goed konden, dat moeten we nu niet meer willen en al helemaal niet op dit niveau; wereldwijde herrie)

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 22 december 2016 18:33]

Die mensen daar hadden zich al verschansd en de wapens opgepakt, die willen gewoon bij Rusland horen. Het was ook vroeger Russisch. Ik wist dat ie ging komen, een leuk voorbeeld, wel het enige, voor de rest is er volgens mij niets tegenin te brengen wat ik al eerder schreef over USA/Nato. Ik hoop dat dat met Trump wat minder zal worden, al die agressie.
Ach er is meer dan genoeg tegen in te bringen. Weet jij ook bijvoorbeeld waarom er zoveel russen in de Krim wonen?
Omdat de russen de Oekra´ners vermoord of afgevoerd naar de Groelag hebben en vervangen door russen!

Over het midden oosten heb ik ook meer dan genoeg in te brengen, maar ze zitten op een techsite.
Minder agressie met Trump?
Ik reken op een veel voud aan slachtoffer zowel door USA als Rusland.
Vooral in de Baltische staten schijten ze 7 kleuren stront dat de russen terug komen, of vind je dat dat ook bij Rusland hoort?
Dit hele verhaal lijkt mij ongelofelijke lariekoek.
Ja, het zou moeten inhouden dat het Oekrainse leger compleet incompetent is in oorlogsvoering. Informatiebeheersing is een van de belangrijkste zaken en alles is daar normaalgesproken op ingericht.
Maar zijn die legers in het Oostblok dan ook zo modern als die van ons (Rusland uitgesloten)?

Dat is namelijk de eerste vraag die in mij opkomt.

Als ik naar het Midden Oosten kijk en wat daar rondloopt als "leger" dan kan ik mij voorstellen dat het in andere delen van de wereld net zo amateuristisch kan zijn.

Iedereen dropsleutel kan een wapen in zijn hand gedrukt krijgen en is dan een "soldaat".

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 22 december 2016 16:09]

Een wapen maakt je nog geen soldaat, en een groep gewapende mensen met een 'baas' maakt nog geen leger. Dit is het Oekrainse leger, en hoewel er heel veel mis is daar, geloof ik niet dat ze op mobieltjes en burgerspeelgoed moeten vertrouwen voor basis-communicatie. Ze hebben jarenlang bij de Russen geshopt, en ondanks corruptie en hun reputatie kunnen ze nog steeds wel goed militair spul bouwen.

Het Midden-Oosten is een totaal ander speelveld, zeker Syrie, waarbij support van de locals belangrijker is dan je wapens.
Nou blijkaar zijn er een flink aantal tweakers hier die niet logisch kunnen of willen nadenken. En voor dat ze iets neer typen niet even de tijd nemen om 10 minuutjes te googlen.

Computers die dit soort berekeningen maken zijn sinds de jaren 70 beschikbaar. Toen waren ze misschien te duur. Maar tegenwoordig kan ik mij toch echt niet voorstellen dat zo een dedicated computer om zo'n berekening uit te voeren duurder is dan een smartphone.

En soldaten die hun smartphone mee nemen? Ja echt slim. Die dingen geven een hitte af die makkelijk te zien is om warmte beelden. Ze zenden een hoop signalen uit die opgevangen kunnen worden. In oorlogsgebieden word de infrastructuur meestal kapot geschoten, of anders de stroom voorzieningen wel dus ik denk niet dat die soldaten daar lekker op 3G bezig zijn. Etc etc etc. Dit hele artikel is bullshit gebaseerd op ÚÚn enkele bron zonder facts checking of zelfs maar 5 seconden logisch nadenken.
Copy Past, vertalen maar en POST! Niet mijn probleem! Aldus de verantwoordelijke voor dit stukje.
Het gaat niet alleen om de computers, er is een heel communicatie systeem voor nodig, een fire support system. De vuurmonden hebben zelf geen zicht op het doel omdat dat tot enkele tientallen kilometers verder op is. Daarom staan zij in contact met een waarnemer (forward observer). Deze kan eventueel nog correcties aanbrengen om zo de granaten op het doel te dirigeren. Het lijkt mij erg sterk dat welk land dan ook land hiervoor een app en burger netwerk gebruikt, aan de andere kant, misschien hebben ze dit als ge´mproviseerd nood systeem bedacht (het blijft een tweede wereld oostblokland natuurlijk).

Het opvangen van de hitte van een mobile telefoon door een warmte beeld is nog wel het laatste waar ik me zorgen over zou maken, de voertuigen en het menselijk lichaam geven veel meer warmte af. De overige signalen die een mobiele telefoon afgeeft zouden de positie van de militairen wel kunnen weggeven.

In een gewapend conflict is het mogelijk dat er door de Amerikanen expres een fout in het NAVSTAR GPS systeem versleuteld wordt waardoor er een afwijking in komt, juiste positie bepaing is niet meer mogelijk, tenzij je een militaire GPS met crypto gebruikt. Een beetje militair gebruikt een GPS als hulpmiddel en controleert dit op de kaart.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 22 december 2016 15:26]

Denk nu eens even na? Zouden er nu werkeling strijdkrachten in de wereld zijn die een app nodig hebben om hun artilerie te richten? Wat kan een app op je telefoon nu uitrekenen dat een engineer in een leger niet in een instrument kan maken.
Ik ben bang dat het in praktijk toch zo werkt. Natuurlijk kunnen die soldaten hun kanon ook wel afschieten zonder de app maar dan moeten ze zelf wat rekenwerk doen. Mensen zijn lui en gebruiken dus hulpmiddelen. Ongetwijfeld kan het leger een apparaat maken dat hetzelfde doet maar dat kost tijd en geld. Ik weet niet of Oekraine rijk genoeg is om dat zelf te doen. Een kant en klare app gebruiken is dan wel een heel aantrekkelijke optie. Zelfs als de legerleiding het verbiedt is haast niet te controleren of soldaten het zelf uitrekenen of toch maar even hun mobiele telefoon pakken.

Zelf vind ik het maar moeilijk te verteren dat soldaten een gewone mobiele telefoon bij zich hebben en daar zelf apps op kunnen installeren. Van de ene kant snap ik best dat de (prive)telefoon niet meer weg te denken is maar van de andere kant is het vragen om dit soort problemen als je het toestaat. We weten gewoon dat de meeste telefoons lek zijn en dat er tegenwoordig digitale legers zijn die niks anders doen dan misbruik maken van dit soort systemen. Je kan die soldaten net zo goed een zwaailicht met sirene op de helm schroeven als ze met zo'n telefoon het veld in sturen.
Als jij zo'n kanon kunt betalen (en ze hadden blijkbaar hele batterijen staan) dan kun je ook een systeem betalen dat het rekenwerk ervoor doet. Kost niet eens zoveel meer, als je genoegen neemt met jaren-70-spul. Als je daar mobieltjes (lees: grote bakens die schreeuwen "IK BEN HIER") voor gebruikt, vraag je om een granaat in je gezicht.
Ik heb geen verstand van zaken maar ik gok dat die iPhone-app een stuk makkelijker en sneller is dan het apparaat uit de jaren 70.

updateInmiddels heb ik geleerd dat de app in kwestie door iemand van het Oekraiense leger is gemaakt. Niet alleen kan het Oekraiense leger dus zo'n app betalen, ze hebben er al eentje, helaas is dat de app die is besmet.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 22 december 2016 17:59]

Ik kan me nog een 'nieuws'bericht herinneren dat Rusland duizenden Ukrainse militaire veld radios (made in Russia) hackte en de gebruikers allemaal de groetjes wenste.
Kanon? We hebben het hier over artillerie die met een boog schiet. Die dingen kunnen 10 KM ver dingen raken. Maar stel nu eens dat er twee artilerie eenheden elkaar kapot proberen te schieten. En als je niet snel de vijand uitschakelt kan het je je leven kosten. En jij denk dat soldaten dan lui zijn? Serieus ...
The filename ‘Попр-Д30.apk’ was linked to a legitimate application which was initially developed domestically within Ukraine by an officer of the 55th Artillery Brigade named Yaroslav Sherstuk. In media interviews Mr. Sherstuk claims that the application, which had some 9000 users, reduced the time to fire the D-30 from minutes to seconds. No evidence of the application has been observed on the Android app store, making it unlikely that the app was distributed via that platform.
Zou dus uit media interviews komen dat die app wel gebruikt zou kunnen zijn.
Nodig? Nee. Handig? Ja. Een heleboel artillerie stukken zijn niet van computers voorzien. Zelfs elektronica is minimaal. Dat kan alleen maar stuk.
Als een app voor jou uitrekent hoeveel lading en onder welke hoek er gevuurd moet worden ipv dit met de hand te moeten doen scheelt dit tijd. En aangezien mensen lui zijn uitgevallen zullen ze elke optie om niet met pen en papier aan de gang te hoeven aangrijpen.
hoe bizar het verhaal ook klinkt, maar misschien kun je iets meer info geven waarom je dit artikel direct als bullshit bestempelt? Misschien is die app wel het instrument van de engineer..
Omdat een smartphone radio signalen uit zend. Die geven meteen je locatie weg aan een leger met apparatuur daar voor. Die apparatuur hebben de russen wel. Zodra een soldaar zijn smartphone aan zet geeft iet zijn locatie weg. Hoef je niet voor te hacken. En hoe kun je een smarphone hacken die niet met internet verbonden is? En hoe heb je uberhaupt internet in een oorlogsgebied waar infrastructuur kapot geschoten word?

[Reactie gewijzigd door Kain_niaK op 22 december 2016 15:07]

Ik vertrouw niet zo op alleen reddit links, Kun je de bronnen aanleveren die binnen reddit gebruikt worden?
Ik neem aan dat een moderne smartphone de berekening een stuk sneller kan maken dan FADAC op een PC uit de jaren '70. Daarnaast is dat een systeem van de VS, dat wilt niet zeggen dat ze dit ook in het oostblok gebruiken.
Omdat een smartphone radio signalen uit zend. Die geven meteen je locatie weg aan een leger met apparatuur daar voor. Die apparatuur hebben de russen wel. Zodra een soldaar zijn smartphone aan zet geeft iet zijn locatie weg. Hoef je niet voor te hacken. En hoe kun je een smarphone hacken die niet met internet verbonden is? En hoe heb je uberhaupt internet in een oorlogsgebied waar infrastructuur kapot geschoten word?
Iedereen die TV kijkt heeft al duizenden soldaten met low end Androids zien lopen. En het trianguleren van een enkele GSM lijkt zo eenvoudig uit jouw post maar is in de werkelijkheid vrijwel onmogelijk in een gevechtssituatie.

De GSM infrastructuur is verbazingwekkend robust en zelf gemaakt om zichzelf te 'repareren' . Zo was er zelfs in Aleppo twee weken geleden nog enige dekking. Iets wat we allemaal hebben kunnen constateren door de afschuwelijke videoberichten die uit die stad kwamen.
Dus je hele bron bestaat uit een reddit post die geen bronnen gebruikt waarin zijn post wordt ondersteund, buiten historische feiten en daarom kom je tot deze conclusie?

[Reactie gewijzigd door separhim op 22 december 2016 14:45]

Dan nog kun je hopelijk wel betere bronnen vinden dan een reddit post.
Sorry, maar in een tijd waar iedereen met aluminium hoedjes alles wil afschermen, kun je met wat logische redenatie nagaan, dat het verhaal gewoon klopt.

Dat men voor elke scheet een bron moet aanbrengen is tegenwoordig meer een 'hype' dan noodzaak.

Je weet vanuit de 'hobby' / interesse dat elk signaal uitgepeild kan worden, de Duitsers deden het al in '40-'45, de RCD deed het in de jaren 50/70 om illegale radiozenders te zoeken, en de NSA/FBI ( elke 3 letter alfabet-organisatie ) doet het nu nog steeds om potentiŰle verdachten te vinden ( alleen de echte kunnen ze niet traceren :| )

In mijn tijd bij de KMAR was het zelfs verboden om op sommige bewakingsopdrachten meer me te brengen dan de toegewezen radio's.

Zeker in een "rag-tag" leger zoals de Oekra´ense waar discipline minder is dan werkelijke inzet zal het zeker een rol spelen.
( als men een app gaat gebruiken die via fora verspreid wordt, is dat al een puntje van discipline-gebrek )

Zeker in een
Ik weet niet of je de aanleiding had meegekregen maar je zit hem te verdedigen zonder dat je weet waar het over gaat. Hij heeft namelijk zijn reacties aangepast zodat het lijkt alsof hij over gezond verstand had. Hij was echter eerst bezig om te stellen dat artillerie geen apps nodig hebt omdat er computers zijn. Geweldig verhaal natuurlijk en zijn hele bron was een reddit post van twee jaar terug die geen bronnen had buiten wat historische feitjes, die bijzonder weinig toevoegden aan de conclusie van Kain.

[Reactie gewijzigd door separhim op 22 december 2016 16:40]

Ik verdedig hem niet direct, maar de stelling dat op het slagveld dit soort incidenten wel degelijk voorkomt.
Niet alleen in de Oekra´ne, maar in alle legers.

Alleen zijn de ( voor ons bekende) westerse regels scherper dan in een ( excuse my words ) samenraapsels in het vmlg Rusland.

Wat ik ernstiger vind, is dat IS een stukje verderop vaak wel daar rekening mee houdt, en zelfs 'pionnen' inzet met loktelefoons.
Paar maanden geleden was er een dronestrike en was hun topman gedood, die vrolijk enige weken later weer opdook.
Bleek er een "strijder" te zijn, die mocht naar huis bellen (of dergelijks)
De telefoon kwam online, de drone uiteraard ook ... :(
( het was een ISstrijder, misschien niet helemaal onschuldig, maar wel de verkeerde in dit geval )

Dit wordt door alle groepen toegepast, tracking op basis van zulke (kleine) foutjes kan veel gevolgen hebben.
Ja er zijn veel systemen die militairen gebruiken. Maar dat gebeurd niet met een android toestel over openbaar infrastructuur.

Uitschakelen van artillerie komt er op neer dat je dat vernietigd of inbeslag gaat nemen.

Degenen die het staan te bedienen hoeven geen GPS aan te hebben staan. Als je eenmaal stationaire locatie weet kan je doel aan de hand van diens locatie ook berekenen. En van afstand kunnen ze dat via satelliet foto's doen of door het aan te stralen.


Zie me reactie hieronder mbt counter artillery.

Maar zo een artikel spreekt wel naar verbeelding. Telefoon hacken en leger uitschakelen.

Overigens wat wel mogelijk is dat leger zo slim was om telefonisch te communiceren. Maar ook dan hoeven ze geen APP te backdoren.

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 22 december 2016 14:31]

In Nederland niet nee, maar het zou mij niets verbazen als een failliet land als Oekra´ne zoiets toch wat anders ligt.
Er zijn genoeg interne systemen via VPN en aanvullende apps te raadplegen door verschillende defensie onderdelen die gewoon over het burger telefoon netwerk lopen.
Maar ik denk niet dat het in strijdgebieden, oorlog situaties en tijdens overige inzetten buiten NL is toegestaan om je mobiel mee op pad te nemen en hiervan gebruik te maken. :+

[Reactie gewijzigd door Cowamundo op 22 december 2016 15:01]

Je weet dat snipers (amateurs en pros) ook apps 'gewoon' gebruiken voor de baanberekening die voor dit doel ontwikkeld zijn? En ja, dat kan ook op een papiertje. App is alleen veel sneller en de telefoon is de meest handzame computer die er is die ook nog eens iedereen bij zich heeft....ook militairen.

https://www.google.nl/sea...+calculate+app&gws_rd=ssl
Er zit een zweem van waarschijnlijkheid omheen. Maar wat ik hier in het artikel mis is de kritische blik, het zelf op zoek gaan naar de feiten achter de claims en de suggesties.

En dan best uit de bocht vliegen met die titel. Hallo? Er is blijkbaar een legitieme app, en er is een geinfecteerde app. Er zijn mensen die de app hebben gedownload, maar zijn dat militairen en gebruikten zijn die app ook in oorlogsgebied? Of alleen tijdens oefeningen of zo? En hebben die dan ook de geinfecteerde app gebruikt? En heeft het Russiche leger daadwerkelijk via de malware app de locatie van Oekrains geschut bepaald? Het kan zo zijn, maar bewezen is het allerminst.

In theorie is het een interessant voorbeeld van digitale oorlogsvoering. Ik vind het ook ergens wel grappig dat velen erover struikelen dat 'de militair niet via burgernetwerk mobieltje moet raadplegen'. De mens is de zwakste schakel, ook als deze militair is. Het heeft er alle schijn van dat ze in Oekraine veel te gemakkelijk met digitale veiligheid zijn omgegaan. Hoe doen wij dat in Nederland/NAVO? Gewoon, op de militaire werkvloer he?

Je mag en moet het me niet vertellen, als je het weet. Maar hopelijk gaat niemand hier een verhaal ophangen over hoe superieur wij zijn tov Oekraine. We hebben namelijk de zwakste schakel gemeen: de mens.
Een soldaat met een smartphone op zak die een radio signaal uit zend geeft onmiddellijk zijn locatie weg. Daar hoef je niet voor te hacken.
Klopt.
Maar hoe weet je dat het een soldaat is en niet de lokale keuterboer?
Een soldaat met een smartphone op zak die een radio signaal uit zend geeft onmiddellijk zijn locatie weg.
Want leger X kan aan een signaal vanaf locatie Q onmiddellijk zien dat dat signaal van een soldaat van leger Y komt? En niet van een onschuldige burger, of een andere soldaat van leger X?
Ik ga mee in het feit dat een telefoon continue een signaal uitstuurt, en dat dit niet alleen door de GSM-masten in de buurt opgevangen kan worden, maar door een ieder die daar het speelgoed voor heeft. En daarbij wordt (zonder twijfel) meegestuurd via welke operator deze telefoon contact wil maken.
Dat je aan dat signaal kunt bepalen wie iemand is, en voor welk leger hij vecht vindt ik (vooralsnog) klinken als science-fiction. Houdt dat dan ook in dat simpelweg een simkaart-wissel ook de kleur van het uniform van deze soldaat aanpast?

Anderzijds... dit stuk malware komt (naar ik begrijp) ongeveer overeen met toevoegen van een vlaggetje op de kaart... waarbij de operator er niet meer toe doet, maar het gebruiken van de applicatie de positie van de gebruiker behoorlijk doet oplichten.
Dit zou inderdaad in een modern leger inderdaad niet het geval mogen zijn, maar lang niet alle landen hebben een modern leger (lees: tanks met software aan boord die helpt bij het schieten, artillerie die zelf berekend hoe geschoten moet worden, gebaseerd op locatie van het geschut zelf en het doel, smart- en geleide bommen).
De meeste legers hebben juist veel meer 'dom' geschut en dan kan een app inderdaad een hoop helpen. Bereken de eigen positive op basis van GPS, voer coordinaten doel in, windrichting en sterkte. De app zal dal aangeven welke kant het geschut op geplaatst moet worden en hoe hoog de loop gericht moet worden.
Zo heel vreemd vind ik de gedachte niet.
En in oorlogsgebieden werkt 3G gewoon door want ze schieten zo nauwkeurig dat die infrastructuur niet kapot gemaakt word?
Ik denk eerder dat de vijand er alles voor zal doen opdat 3G blijft werken. Zo kan je al die 3G connecties van al die dwaze militairen die hun smartphone mee naar het slachtveld hebben genomen, afluisteren. Heel handig.

De kans is natuurlijk wel groot dat de 3G masten allemaal in handen zullen zijn van de vijand. Maar smartphonen en appen, dat gaat werken joh. Sure.
Ik denk eerder dat de vijand er alles voor zal doen opdat 3G blijft werken. Zo kan je al die 3G connecties van al die dwaze militairen die hun smartphone mee naar het slachtveld hebben genomen, afluisteren. Heel handig.

De kans is natuurlijk wel groot dat de 3G masten allemaal in handen zullen zijn van de vijand. Maar smartphonen en appen, dat gaat werken joh. Sure.
Slagveld of slachtveld ?
beduidend verschil ... niet iedereen gaat dood op een slagveld ;)
Waar in het verhaal van @walteij word gebruik gemaakt van 3g?
Of 2g. Maar idd die netwerken blijven vaak in de lucht. Dat zag je in ongeveer alle moderne conflict gebieden. Ook zie ik dat soldaten gewoon gsm meenemen. En dat zal nog sterker voor dienstplichtigen gelden.
Interessant artikel.

Maar je lijkt het eerste antwoord te missen, waar daar explitiet antwoord op gegeven wordt. Blijkbaar dragen verschillende groepen US militair personeel wel/geen telefoon op zak. Maar er zijn dus gewoon stoorzenders die ze meenemen. Niet om de telefoons van de soldaten onbruikbaar te maken, maar juist die van de vijand.
But what about enemy SIGINT and all that jazz?
á
Glad you asked.á While we could care less if the enemy catches a 5 second phone call from PVT Bear to his supervisor saying that he's okay, what if you're on a convoy?á Or what if you're on a dismounted patrol?á What if you're somewhere outside the wire where the enemy is more likely to benefit from you carrying a radio transmitter and receiver with no Communications Security (COMSEC) loaded?
á
We thought of that, and the solution is the CREW Duke v3 and Thor III systems.á Pictured above is the Duke v3 system we use for convoys (and we have Thor III for dismounted patrols) that prevent radio transmission on a host of different frequencies along the electromagnetic spectrum.á A useful function of the jammer is that it renders cell phones useless.á The Taliban have been especially frustrated that their Remote Controlled IEDs (RCIEDs) are basically useless against us anymore. (1) (2)

So, even if the enemy were somehow to know that PVT Bear has a cell phone, and that he's in the convoy, or in a dismounted patrol, it is practically impossible for them to gain anything from that information.
á
I should clarify that regulations and SOPs differ between installations, but at least in the places where I've been in Afghanistan we're allowed to have cell phones.
Dit zag je al met deze statement:"CrowdStrike refereert naar de groep onder de naam 'fancy bear', die het ook in verband bracht met de hacks op de Amerikaanse Democratische partij."

Er is nml 0 bewijs dat er een hack was bij de DNC, en 0 bewijs dat Rusland er iets had mee te maken.
Het controleren van feiten en nadenken voor dat je iets post is niet meer iets dat op T.net gedaan wordt.
Dan moet je zelf wel even het goede voorbeeld geven natuurlijk. Ik kan me namelijk prima voorstellen dat je je telefoon in airplane mode zet om de radiosignalen het zwijgen op te leggen, maar met zo'n app (niet eentje die je random downloadt, wel eentje die je van je eigen officier gekregen hebt) je behoorlijk verouderde materieel een flinke upgrade kan geven.

Je hebt helemaal gelijk dat dit niet de ideale oplossing is, maar als jij aan legers denkt, heb je waarschijnlijk het meest geldverslindende leger ter wereld in gedachte. In tegenstelling tot de Amerikanen heeft het Oekra´ense leger nou niet bepaald een eindeloos budget. Het zou me niks verbazen als er simpelweg geen geld is om elk kanon een laptop mee te geven. En dan is dit gewoon een gevalletje "minst slechte" oplossing.
Vooral: tijd

Het lijkt mij dat voor het richten van artillerie wel een heel aantal berekeningen nodig zijn. Ik ken er weinig van, maar denk direct even aan windsnelheid, windrichting, verte object, diepte / hoogte object, luchtvochtigheid, etc etc. Er zal wel een formule voor bestaan, maar waarom zou jij 5 minuten bezig zijn met deze uit te schrijven, als een app het voor je in een seconde kan doen?

Als dit gewoon een formule is, heb je zelfs geen internet nodig. Gewoon een x-aantal waardes ingeven en bam: toestel instellen op x graden gericht naar x

Android-telefoons zijn zo wijdverspreid, dat dit geven gemakkelijker en foutlozer is dan het zelf doen (buiten de malware dan gekeken)

Wat een tijden

Edit; Ben je jezelf nu niet aan het tegenspreken? Het artikel beschrijft dat de App het gebruik van minuten werk naar seconden terugbracht. Als ik het document bekijk dat jij gelinkt hebt http://imgur.com/D0DvHKO lijkt mij het invullen hiervan zelfs al langer te duren dan 5 minuten.

[Reactie gewijzigd door jay123 op 22 december 2016 14:19]

Er zal wel een formule voor bestaan, maar waarom zou jij 5 minuten bezig zijn met deze uit te schrijven, als een app het voor je in een seconde kan doen?
Grapjas.
Zelfs een raspberry pi kan die berekening in een paar secondes doen.
Er is werkelijk geen enkele reden om bij een kanon van honderden duizenden euro's ook even een klein computertje bij te leveren dat die berekeningen kan maken.
Er is werkelijk geen enkele reden om bij een kanon van honderden duizenden euro's ook even een klein computertje bij te leveren dat die berekeningen kan maken.
Het geschut van de Oekra´ners was nu niet het meest moderne he? Meestal begin jaren 60 etc. En ze HADDEN een klein computertje die het voor ze deed he? Ze hadden alleen niet nagedacht dat dit juist een zwakheid kon zijn.

En als JIJ bedacht had dat de nu gebruikte methode wel eens gebruikt had kunnen worden om de positie van artillerie te kunnen vinden ben je net zo'n slimmerik als de Russische IT specialisten (het hackers noemen terwijl het gewoon 'soldaten' zijn lijkt me niet juist) die het voor elkaar kregen.
Ze hadden alleen niet nagedacht dat dit juist een zwakheid kon zijn.
Luister. Informatie, en dus ook het managen van informatie, is zowat het belangrijkste ondersteunende onderdeel voor een leger.
Dat die mensen zich niet bewust waren van de onveiligheid van een apparaat als een telefoon is gewoon belachelijk.
En als JIJ bedacht had dat de nu gebruikte methode wel eens gebruikt had kunnen worden om de positie van artillerie te kunnen vinden ben je net zo'n slimmerik als de Russische IT specialisten (het hackers noemen terwijl het gewoon 'soldaten' zijn lijkt me niet juist) die het voor elkaar kregen.
Ja, en met mij zowat de rest van de weldenkende wereld. |:(
Als dit bericht waar is dan is dat een onvergevelijke fout voor een leger.
Alles wat je zegt is in principe correct. Kogelbaan berekenen is relatief simpel met 4e klas natuur en wiskunde sommen. Relatieve positie bepalen ook, als je weet waar jij bent en de ander bent. Het zijn inderdaad de correcties die het een tijdrovende actie maken. Kromming van de aarde. Windrichting en snelheid, vochtigheid etc..

Niet heel raar dat daar iemand een Appje voor maakt.

Wat kwalijk is, is dat er geen Air Gapped Computer voor meegeleverd wordt voor dat geschut. Of ze gebruiken het niet omdat het verouderd is en traag werkt.
Bedenk daarnaast dat een app realtime gegevens binnen kan halen over het weer. Waarom dan niet direct deze gegevens gebruiken. Bovendien denk ik dat een smartphone qua rekenkracht rondjes rent om de waarschijnlijk best oude rekeneenheden in de Oekra´ense artillerie...
In die gebieden werken in regel de 3G netwerken nog steeds. Stapels tweets, postings op VKontakte met foto's (waaronder afschuwelijke met verminkte lijken, dagelijks tot op de dag van vandaag) etc etc.

Het klinkt surrealistisch, maar het is echt zo.
Internet is voor legeronderdelen geen gigantisch probleem lijkt me. Kan via 3G, wifi of waarschijnlijker; dedicated satellietverbindingen (al dan niet gefaciliteerd door Navo of VS).
Het probleem is niet direct die gsmmasten die omgaan, maar de wens van de militairen om met thuis in contact te komen.

Een countersurveillance, of mobiele divisie zet in zulke gebieden mooie antenne's neer, waar een 'vertrouwd' signaal uitkomt.
De gsm maakt vrolijk contact hiermee, en de militair verstoken van thuis gaat "appen" VKontakten of zelfs mails versturen naar huis / divisie.

Die gaan allemaal mooi over het netwerk ... van de tegenstander.
Of het artikel waar is, dat weet ik ook niet, maar helaas worden de tactieken wel toegepast, en trappen de onwetende frontsoldaten hier in.
Misschien overbodig, maar ben je uberhaupt al langere tijd van huis geweest ?
In de positie waar het echt onmogelijk, bijna gevaarlijk is om even contact met de ouders / geliefden te zoeken ?
En nee, een vakantie in de Jungle telt niet mee...

Op die momenten waardeer je de luxe die we hier hebben, even snel een appje, een sms verzenden.
Gewoon iemand kunnen spreken en zeggen "alles is goed, ik ben OK"

Ik betwijfel het of je dat inzicht hebt, en hoop werkelijk dat je het NOOIT mee hoeft te maken
Je tekst legt verbazingwekkend weinig uit over hoe moeilijk (of gemakkelijk) het is om iets nauwkeurig af te schieten.
Dus als ik het goed begrijp, gebruiken Oekra´ense militairen een Android telefoon met een Appje om triangulatie te doen voor hun geschut?

Dus...

(Zet het hele 'There's an App for that!' wel in een ander daglicht...).
Zoals ik het begrijp heeft men Oekra´ense strijders overhaald om een toepassing te installeren waarin Russische hackers malware hebben geplaatst. Daarna is het eenvoudig de hele telefoon over te nemen en de telefoon te gebruiken om informatie over de soldaat te weten te komen. Zoals zijn GPS locatie. In zo'n smartphone zit immers een GPS. Een overgenomen telefoon kan je locatie dus naar de vijand sturen.

Rondom artillerie staan vaak een hoopje soldaten. Dus daar waar een hoopje soldaten staat, staat waarschijnlijk ook artillerie.
Zodra zo een soldaat zijn telefoon aan zet geeft ie zijn locatie weg omdat zijn telefoon meteen radio signalen begint uit te zenden die opgevangen kunnen worden. Hoef je de telefoon niet voor te hacken ...


https://www.quora.com/Are...lowed-to-have-cell-phones


When you turn on your cell phone, it looks for a tower and sends out a signal.
It will send out signals every few minutes, even if you are not talking.


RDF (radio direction finding, a form of SIGINT) equipment can triangulate your location in fractions of a second.
Now your adversaries know where you are, and will be able to follow you around, and see where you go.

Get in range, and you might get mortars or artillery.
(artillery aimed by RDF was common in WWII).

Even worse, many cell phone have GPS, and report your exact position to the cell tower. That signal can be picked out of the air...

[Reactie gewijzigd door Kain_niaK op 22 december 2016 14:54]

Want elke telefoon is een militair ? De oorlog word gevoerd in een gebied vol burgers. Een aanname kan dus burgerslachtoffers als gevolg hebben. De app die hier dus ontwikkeld is geeft al meer een bevestiging dat het om een militair gaat aangezien het alleen in die kringen werd verspreid.
Dus door die militairen te voorzien van malware, deed Rusland echt aan het vermijden van collateral damage ;-). Dat is dan weer wel positief van hen he?
Dat kan inderdaad ook gebruikt worden. Te meer een reden dat militairen geen eigen smartphones of andere eigen meuk bij zich horen te hebben.
waarom de hele telefoon overnemen.
dit valt op kost bergen data....

gewoon simpel denken:
A wie installeert de App ?
- iemand die zijn oude antieke kanon wilt richten ;)

B wanneer start hij de app op ?
- Als hij wil mikken/schieten ;)

Conclusie als de app start GPS gegevens naar poutin@kremlin.ru
dan weten we waar we op moeten mikken.
Soms is het inderdaad eenvoudig. Ik denk dat ze daar in het Kremlin best wel veel LOLs gehad hebben de afgelopen jaren ..
Zoals ik het begrijp heeft men Oekra´ense strijders overhaald om een toepassing te installeren waarin Russische hackers malware hebben geplaatst.
die een officier van het Oekra´ense leger oorspronkelijk ontwikkelde.
Een Oekra´nse officier heeft de app ontwikkeld. Niemand heeft het leger over gehaald, het leger heeft het zelf gebouwd.....
Mijn Russisch is niet super, maar om je artillerie goed te richten moet je een beginpunt van je ballistische baan ingeven. Dat is het punt waar je houwitser/raketinstallatie staat. Het is niet logisch dat de app de huidige positie pakt, aangezien het berekenen van de parameters niet altijd naast het geschut wordt gedaan (schokgolf blaast landkaarten weg en meer arbo onvriendelijke zaken). De ingegeven positie is dus de exacte co÷rdinaten van een artilleriegeschut en datgene wordt mijns inziens dus doorgegeven aan de Russische krijgsmacht zodat zij op hun beurt exact weten waar het Oekra´ense geschut zich bevindt.
Valt mee hoor :+

https://youtu.be/Ny0h_G3VkhE

Die mannen moesten gewoon plassen
Ja dat snap ik ook wel dat dat soort data aan een telefoon te ontleden valt. Zeker hoe lek een Android telefoon kan zijn.

Punt is dat die Militairen daar een APP voor nodig hebben!
Waarom zou hun (moderne?) artillerie niet voorzien van een stand alone computer die dat soort berekeningen kan doen.
Niet dat ik bijzonder fan ben van de F-35, is het wel een hele andere orde van wapentuig.
Een stuk artillerie is niks meer dan een loop op een tweetal assen gemonteerd om het een beetje te richten voor je m afvuurt. Daar komt weinig tech bij kijken (aangezien deze in verschillende vormen sinds 1250 of zo al gebruikt worden).
Een computer helpt dan met richten om het schot nauwkeuriger en sneller te maken.
Overigens kan die computer prima aan een netwerk hangen en verbonden zijn met andere leger eenheden (zie https://en.wikipedia.org/wiki/Nett_Warrior.
Zolang dat mar gebeurd op speciale systemen die afgeschermd zijn via beveiligde militaire kanalen.

Dat laatste is niet echt aan de orde hier.
DRM, het zijn freemium toestellen
Eens een telefoon overgenomen is, kan de telefoon zelf natuurlijk gebruikt worden. M.a.w. kan je de telefoon zijn 3G en Wifi gebruiken, om de GPS locatie te sturen.
Dus als er geen enkele connectiviteit meer is, waarom nemen militairen dan smartphones mee? Of denk je dat het gewone telefonie netwerk zo verschillend is? En hoezo onbewoond gebied? Het conflict in Oekra´ne was en is helemaal niet in onbewoond gebied. Daar is dus vaak ook Internet aanwezig.

Voorts zal een vijand in plaats van die communicatieplatformen neer te gooien waarschijnlijk moeite doen om nep communicatie masten e.d. te voorzien, in de hoop de militairen en anderen (die hen helpen) van de andere kant er op te lokken. Da's handig om ze af te luisteren.

Waar een vijand wel meestal werk van maakt is de mediacommunicatie volledig over te nemen. Bv. de TV en de radio. Zo indoctrineer je de lokale bevolking om je bezetting te steunen.

Ga er voor de rest maar van uit dat wanneer je met Rusland gaat vechten, in de achtertuin van Rusland dan nog wel, dat het hÚle spectrum van draadloze communicatie, in de meest absolute en volledige zin, afgeluisterd wordt door de Russen. Dus om het even wat die smartphone doet: da's afgeluisterd.
Een telefoon begint zelfs geen lawaai te maken, voor iemand met een heel klein beetje kennis van radio maakt een telefoon constant lawaai. Op zo'n manier zelfs dat het heel de tijd zegt, heel luid: "HALLO, Het is met X. Hier ben ik!", en dat herhaalt het heel de tijd.

Ben het dus volkomen met je eens dat een militair die zijn smartphone mee naar oorlogszone brengt, een debiel is. Maar dat blijkt dus toch gebeurd te zijn in het Oekra´ense leger.

Nu denk ik niet dat het slim is om debielen al te lang te helpen. Dat bemoeilijkt enkel de normale gang van Darwinistische evolutie. Dus best dat we hen niet te veel helpen. Dan duurt het minder lang.
Ik denk dat ze van tevoren per persoon hebben achterhaald bij welke divisie ze werkzaam zijn of ze de app hebben. En op basis daarvan een risico analyse hebben gemaakt welke divisies het grootste risico zijn voor Russische troepen (ter land, ter zee en in de lucht).

Op basis daarvan is het prioriteren welke troepen het eerst neergehaald moeten worden voordat ze jou kunnen bereiken.... Waarbij lucht wapens prio 1 is, en landtroepen prio 2 is.
Hoeft helemaal niet.
Als de malware heimelijk de positie doorgeeft van de gebruiker van de app, zonder dat kenbaar te maken terwijl je op vliegtuigstand staat, en een vlaggetje pint op een kaart, of dit nu vriend of vijand is, heb je een kaartje met vlaggetjes waarvan jij weet welke vlaggetjes bij jou horen.
2-1=1 en dus altijd raak......want jij weet waar je staat en waar het vijandelijke vuur ongeveer vandaan komt.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 22 december 2016 18:18]

Hmm, mja ik lijk er voor gevallen te zijn. Vond het al een vaag artikel.
Haha ja ik ben altijd nieuwsgierig want als er Rusland of Russische in de titel staat dan weet ik al dat er een flinke dosis ''propaganda'' aan gaat komen, dat is hier natuurlijk niet anders :P
Want de NSA heeft die malware ingebracht? Als jij denkt dat het niet de Russen zijn, welke partij denk je dan aan? Welke andere partij heeft er baat bij de Oekra´ense artillerie uit te schakelen?

Je mag best kritisch zijn hoor, niets mis mee maar als het kwaakt als een eend....
Laat dit een les zijn voor defensie (al neem ik aan/ hoop ik dat zij niet op deze manier te werk gaan).
Wat voor regels zijn er rond het gebruik van mobieltjes door legereenheden in tijden van crisis?

[Reactie gewijzigd door Menesis op 22 december 2016 14:16]

Als de ene artillerie de andere artillerie aan het bestoken is dat zend je best geen enkel radio signaal uit. Met 3 of 4 ontvangers met wat afstand tussen de ontvangers kun je de locatie van een radio signaal te weten te komen door trangulatie.
Ja, in theorie ja.. De praktijk is vaak anders.
Met name door het gebruik van Relays kom je vaak nooit achter de echte locatie in een bepaalde tijdspanne.

Alles heeft te maken met tijd, en in combat is tijd vaak iets wat er niet is.
Mensen die gediend hebben in landen zoals Afhanistan zoals Dezwarteziel en ondergetekende weten dat.

Niets is wat het lijkt.
Dat kun je inderdaad aan nemen. Defensie werkt met gesloten beveiligde netwerken. De schietgegevens van de Artillerie of welke militair gerubriceerde of geheime militaire informatie dan ook wordt zeker niet over burger telefoon netwerken verzonden. Militairen mogen geen missie vertrouwelijke informatie over het internet versturen dan wel dit op welke wijze dan ook aan niet militairen doorgeven.

Bijvoorbeeld, als er een militair op uitzending sneuvelt dan wordt er voor gezorgd dat er geen contact meer mogelijk is met Nederland/het internet enz. voordat de naaste familie van de gesneuvelde militair is ingelicht door het situatie centrum van Defensie. Op deze wijze wordt voorkomen dat de familie dit op facebook of iets dergelijks leest.
Dat kun je inderdaad aan nemen.
Ai... en zo begint elke fuckup.
Ja zo kun je wel op alles reageren maar zoals hij verteld neemt defensie allerlei maatregelen (preventief) en dat systeem werkt gewoon.
Natuurlijk is NIETS 100% waterdicht, zelfs niet van de meeste Hightech bedrijven op deze planeet, dus ook bij defensie niet, maar men doet er wel van alles aan.
In het geval van Defensie is dat voor hem een aanname, voor mij een zekerheid. Maar je hebt gelijk assumption is the mother...
Second this .. Samen sta je sterk
Wederom, in mijn tijd mocht bij de standaard bewaking van NL basis in NL al geen telefoon meegenomen worden tijdens de dienst.
Overtreding was sanctie, meerdere overtredingen ontslag.
Zo ook bij de uitzendingen, privÚ spul ALLEEN in vrije tijd, tijdens dienst ten strengste verboden.
Er was internet en contact naar huis, maar bij incidenten ging direct alles op zwart.

Het is momenteel in Mali lastig ff stiekem een 3G of hotspot te vinden off base denk ik
Ondanks dat 'de' tweaker de wijsheid denkt te hebben over fuckups, is ons militair bedrijf op locatie professioneler en verstandiger dan menige kantoor nukubu.

(bd sinds 2000)
Met 'mikken' van artillerie. LOL richten noemen we dat, ze zijn niet aan het darten. Het fire support system van de Oekra´ense Landmacht is besmet met Russische malware komt beter in de buurt.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 22 december 2016 14:27]

Scherp!

Richten: in een bep. richting stellen, plaatsen, brengen.
Mikken: scherp naar iets turen om het te raken.

Alhoewel dat Michael van Gerwen ook niet eens mikt, maar er ook weer niet met de pet naar gooit.
:+
Daarom doet Max Verstappen veel uit calculeren, uiteraard met zijn telefoontje tijdens het racen.
Vettel is dan weer meer van het wijzen met zijn vinger, een beetje analoog maar goed.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 22 december 2016 15:19]

" heeft malware in een Oekra´ense Android-applicatie ontdekt"
Nou, hoe duidelijk wil je het hebben?
Android is het "open" platform waarvan de grootste fan de NSA is. Ze kunnen namelijk altijd op een Android toestel komen, gaat het gerucht. Al heel lang. En misschien kunnen anderen dat ook wel. Geen idee.

En Android is een van de platformen (Apple en MS zijn die andere, in elk geval) die apps bevat die nogal graag en meestal ook standaard app data van je toestel kopiŰren, en soms gewoon zo ongeveer alle aanwezige data maar gewoon komen ophalen.

Nou, en dan is er een leger dat zijn kanonnen via een app op Android aanstuurt.
Als het nieuws laat in maart hier zou staan, had ik nog aan een 1 april grap kunnen denken. Nou niet. Man, man, man je gelooft dit toch amper?
Tja het is inderdaad geen reclame voor google.
Kies je vijanden...
Als je bang bent voor Rusland en al je wapensystemen zijn van Russische afkom dan is het misschien wel een goed idee om een Chinese telefoon met Amerikaanse software te draaien.
LOL...dus je draait een android app om artillery aan te sturen over een standaard mobiel netwerk...
Zo krijgt playstore wel een heel aparte betekenis... :P

Te gek voor woorden als het waar is, maar gezien de enorme vuige (counter-)propaganda moet je al dit soort 'nieuws' van welke zijde dan ook m.b.t. het Ukraine conflict in twijfel trekken.
Misschien doelen ze erop dat er een nieuwe oorlogsgame is waarbij je online elkaar kunt aanvallen.

Ipv tankwars, artillery wars.
Ik denk dat de grootste misvatting is die hier rond zingt de impliciete aanname is, dat de Oekra´ense soldaten allemaal net zulke hoog opgeleide nerds zijn als hier rondzwerven...

Die aanname maken die hackers (terecht) niet -> succes!
Er speelt nog een ander belangrijk probleem, dat is dat het Ukrainse leger nog voor het grootste deel is uitgerust met (oude) Russische militaire middelen. Het is dan ook niet vreemd dat de VS en verschillende landen uit de EU grote hoeveelheden 'non-lethal' communicatie apparatuur levert.
Los van wat er wel of niet waar is van dit verhaal, de aanname dat militairen/professionals nooit een dergelijke app zouden gebruiken is echt onzin. Mensen kiezen voor gemak ook als dat in bepaalde situaties erg dom is. Verder zijn sommige consumentenapps beter (niet veiliger) dan professionele toepassingen en worden vervolgens ook door professionals gebruikt. Denk biijvoorbeeld aan (particuliere) piloten die hun ipad of iphone voor dingen gebruiken waar ook professionele systemen voor zijn of artsen etc. Maar dit staat los van de vraag of dit verhaal waar is, in een oorlogssituatie is er altijd veel disinformatie , zeker ook in/om Oekraine.