Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Hacker biedt logins voor certificeringsinstituut stemmachines VS te koop aan

Door , 104 reacties

Het Amerikaanse beveiligingsbedrijf Recorded Future zegt contact te hebben gehad met een Russisch sprekend persoon die logins voor de Election Assistance Commission te koop aanbood. De organisatie certificeert onder andere stemmachines.

De organisatie heeft inmiddels zelf een persbericht gepubliceerd waarin zij aangeeft op de hoogte te zijn van een mogelijke hack op een 'web-facing application'. Het bericht vermeldt niet of de informatie afkomstig is van Recorded Future. Dat bedrijf schreef eerder dat het op 1 december communicatie opving rond een hack op de EAC. Vervolgens was het in staat om contact te leggen met een Russisch sprekend persoon die het Rasputin noemt.

Die persoon bood meer dan honderd logins aan voor de site van de EAC, waarvan sommige toegang gaven tot accounts met de hoogste rechten. Hij zou deze verkregen hebben door gebruik te maken van een sql-lek. Het beveiligingsbedrijf meldt dat het met de accounts mogelijk is om bijvoorbeeld aan geheime informatie te komen of malware via de site te verspreiden. Na de ontdekking van het lek heeft het bedrijf contact opgenomen met de FBI. De EAC meldt in zijn bericht dat het met de onderzoeksdienst samenwerkt om de hack te onderzoeken.

De EAC zegt zelf geen verkiezingen te organiseren en geen informatie van stemgerechtigden in zijn databases op te slaan. Het is de taak van de organisatie om informatie te verspreiden en stemmachines te testen en te certificeren. Recorded Future zegt dat het opzettelijk geen aannames maakt over de betrokkenheid van Russische veiligheidsdiensten, omdat dit buiten het bereik van zijn onderzoek ligt. De afgelopen maanden zijn er veel berichten naar buiten gekomen van Russische betrokkenheid bij politieke hacks op de VS.

Donderdag kondigde president Obama aan dat er actie zou worden ondernomen naar aanleiding van de hacks, die uitgevoerd zouden zijn door Rusland. De Russische president Poetin reageerde vrijdag hierop met de boodschap dat 'de VS met bewijs moet komen, omdat de beschuldigingen anders bijzonder grof zijn'.

Reacties (104)

Wijzig sortering
'de VS met bewijs moet komen, omdat de beschuldigingen anders bijzonder grof zijn'.

Eens met Putin. We horen nu al maanden dat het evil Rusland van alles flikt en verantwoordelijk is voor alles wat mis gaat met computersystemen, maar het is bij vage aantijgingen gebleven. Rusland als aartsvijand is blijkbaar een plaatje dat het nog altijd goed doet ("goddamn commies!!1!"), maar het wordt nu wel eens tijd concreet iets te zien...
'de VS met bewijs moet komen, omdat de beschuldigingen anders bijzonder grof zijn'.

Eens met Putin. We horen nu al maanden dat het evil Rusland van alles flikt en verantwoordelijk is voor alles wat mis gaat met computersystemen, maar het is bij vage aantijgingen gebleven. Rusland als aartsvijand is blijkbaar een plaatje dat het nog altijd goed doet ("goddamn commies!!1!"), maar het wordt nu wel eens tijd concreet iets te zien...
Totaal niet relevant. Het hacking nieuws is een binnenlandse aangelegenheid van de VS; het is daar dat mogelijk de democratie om zeep is geholpen en daar dat het gevecht moet worden aangegaan om de gevolgen daarvan (verkiezing Trump) moet worden teniet gedaan.
Het is Rusland dat zich, waarschijnlijk in het kader van assymetrical warfare (lees zaai twijfel en rek tijd tot na de inauguratie van Trump) bemoeit met de VS en niet andersom.

Rusland wordt wel van ergere dingen beschuldigd dan hacken; Invasie Georgie, invasie en annexatie Krim, invasie Oekraine, clusterbommen op Sirische bevolking, uitmoorden van inwoners van Aleppo. Neerhalen MH17. Vermoorden Letvinenko. Vermoorden journalisten in eigen land. Allemaal valse propaganda?
De reden dat Rusland die dingen in de VS Řberhaupt zou kunnen hacken is veel belangrijker dan dat Rusland het gedaan zou hebben.

De overheid in de VS (niet alleen daar) heeft zijn zaken gewoon totaal niet op orde. Het is bijna alsof stemmen daar helemaal niet als belangrijk wordt gezien.

Oh wacht....

Miljoenen stemmen die door een "administratieve fout" voor ongeldig worden verklaard, miljoenen mensen die niet eens mogen stemmen door een vergelijkbare 'administratieve fout' en anderen die actief worden tegengewerkt.

De VS zou helemaal niets hebben om over te klagen tegen Rusland als ze eens die eeuwige corruptie tweestijd tussen hun twee partijen zouden stoppen en een verkiezing competent zouden doorvoeren. Zelfs China heeft een transparanter kiessysteem! Dat zegt toch al genoeg? Maar nee, in plaats van de achterliggende reden van de hele situatie aan te pakken schuiven ze het af naar het buitenland om maar zo weinig mogelijk zelf te moeten doen.
Helemaal mee eens. Ik zeg alleen dat het geen klacht is naar rusland toe; het is wat nu in de media is in de VS, en waar wat aan gedaan moet worden.
Rusland bemoeit zich er mee, als het ware.
Als iets te hacken valt wil niet zeggen dat ze het ook moeten doen. Momenteel is algemeen bekend dat Russen tal van dingen hacken. Ook ik kreeg rare IP requests uit Rusland en China op mijn eigen server. Dat wil niet zeggen dat Rusland zelf er direct erachter zit, maar wel haar volk. Dit gegecombineerd met de pro Trump propaganda, kun je wel zeggen dat Rusland er indirect achter zit
"Rare IP requests"? Het is al zolang ik met servertjes speel (15 jaar ondertussen) "normaal" dat die continu worden aangevallen door botnets van gelukkig voor 99.99% hele slechte kwaliteit.
Als je daar zelfs maar indirect het land van beschuldigd waar toevallig het IP van de bot die jouw aanvalt vandaan komt dan heb je het niet helemaal begrepen.
En 'Momenteel is algemeen bekend' alleen dat Amerika een flinke anti-Rusland propaganda oorlog aan het voeren is, vooral omdat Rusland weigert naar de pijpen van de VS te dansen.
Ze zullen vast af en toe wat dingen hacken, maar dat doen alle geheime diensten, het is je vast opgevallen dat oa op Tweakers zelfs de AIVD/MIVD af en toe 'hackers' zoekt.
Amerika gebruikt dit alleen slim in haar propaganda strategie.

[Reactie gewijzigd door thegve op 17 december 2016 20:57]

maar het is vrij opvallend, dat de laatste jaren de VS juist vrij publiekelijk en open achter hackers en klokkenluiders aangaat, en juist met zoiets belangrijks als de verkiezingen, blijven ze zo wazig, en het enige wat ze echt roepen is: Rusland heeft het gedaan
wie de hack daadwerkelijk heeft uitgevoerd is wel degelijk relevant, en daar zou in dat geval een arrestatiebevel tegen komen, dit lijkt echter helemaal niet het geval vooralsnog, en is het dus simpelweg wat de VS al in de jaren 60 deed: Rusland aanwijzen als grote boze boeman.

ditzelfde gebeurt hier in Europa overigens ook met grote regelmaat tegenwoordig, ga eens naar de koppen boven het nieuws kijken, het is vrij suggestief, waarom en hoe wordt niet gezegd, maar we moeten wel Rusland de schuld geven.
natuurlijk is Rusland geen perfect land, en gebruiken ze ook absoluut propaganda, echter het idee dat we dat als westerse wereld niet doen is simpelweg na´ef.
probeer van de grote nieuwsmedia de uiteindelijke eigenaren eens te achterhalen, dan ontdek je dat de zogenaamde 'concurrenten' eigenlijk dezelfde eigenaar hebben, en dat eigenlijk 90% van onze media in handen is van 1 bedrijf...
Maar die zijn klakkeloos te geloven, want Rusland is de enige die aan propaganda doet.
Het verhaal van de Russische hackers bij de verkiezingen doet me denken aan de kernwapens van Irak. Daar is ook nooit iets concreets van teruggevonden. Niets meer dan het verzinnen van een aanleiding om maatregelen te nemen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik het eens ben met alles wat P. doet.
ja man allemaal nep. Staat op RT nieuws 8)7
Je bent je ervan bewust datáverder in detail gaan juist in het nadeel is vanáde VS en andere landen? Als zij Rusland uitleggen hoe ze weten dat Rusland er achter zat gaat Rusland dat probleem gewoon verhelpen en het deávolgende keer gewoon moeilijker maken. Net hetzelfde principe als dat hackers exploits nietázomaar prijsgeven.
Dan moeten ze ook niet zomaar landen de schuld geven als ze niet bereid zijn om hier het bewijs van te openbaren.

Dat is hetzelfde als onverwacht op straat opgepakt worden, tot levenslang veroordeeld worden en dan als je vraagt: "Waar wordt ik voor veroordeeld? Wat is het bewijs?".

Het antwoord krijgen: "Sorry ivm staatsveligheid kunnen we dit niet zeggen, maareh je bent wel schuldig hoor, als wij dat zeggen dan is dat waar, erewoord!".

Klinkt in mijn opzicht als het stukje "recht" uit de trias politica overslaan...
Ik praat het niet goed, maar traditioneel in fysieke oorlogen werd ook nooit het bewijs publiek gepubliceerd. Het is ÚÚn ding dat individuen bepaalde rechten hebben, maar dat hoeft geenszins te gelden voor andere landen. Het idee is volgens mij eerder dat er genoeg bureaucratie is dat bijvoorbeeld nu al die verschillende bureaus binnen de CIA overtuigd zijn en het witte huis overtuigd is, en dat je daarom als Amerikaanse burger zo iets hebt van 'okay, genoeg partijen zijn ondertussen hiervan overtuigd die de feiten kunnen inzien'. Maar goed, zoals ik al eerder stelde, ik praat het niet per se goed, maar kan het redelijk begrijpen.
Net zo overtuigd als met de Weapons of Mass Destruction van Sadam H. Deze misinformatie heeft miljoenen mensen het leven gekost. Tijdens oorlog verliest de waarheid als eerste.

He lijkt er sterk op dat Amerika een vaste zondebok heeft gevonden. Persoonlijk verdenk ik eerder IsraŰl voor hulp aan Trump. Dit is logischer: eenvoudig toegang tot USA, technologische samenwerking (toegang) en een hooggeplaatste 'vriend' nodig. N.B. De Democraten zijn erg kritisch op IsraŰl en dreigden de gigantische financiŰle steun in te trekken.
Ach ja, ik ga niet in de wilde weg gokken wat er allemaal achter de schermen gebeurd, maar ik kan wel zeggen dat als Rusland het niet is, ze het wel flink uitlokken met hun gedrag de hele tijd. En voor Israel is een instabiele VS zeker niet handig, want bijna al hun bondgenoten zijn sterk verweven met de VS. In die zin zijn landen zoals Rusland en de landen rondom Israel een stuk meer gebaat bij iemand als Trump. Rusland zeker omdat ze en een betere bondgenoot hebben (kijk naar de manier hoe Trump over Rusland spreekt en dat hij redelijk veel geld uit die hoek krijgt binnen z'n bedrijf) en een instabielere VS krijgen.

Niet dat ik zeg dat het Rusland per se was, maar het zou dom zijn geweest van Rusland als ze het niet deden.
Als je svhuldig bent moet je niet zeuren :p
ja, want rusland staat bekent als rationeel land, dat feiten en bewijs wel gelooft en aanneemt, zoals bv bij MH17...

Niet dat ik zeg dat dit bewijst dat er met de verkiezingen geknoeid, maar meer onderzoek lijkt me wel wenselijk.
ja, want rusland staat bekent als rationeel land, dat feiten en bewijs wel gelooft en aanneemt, zoals bv bij MH17...
Dat zegt ie toch ook helemaal niet? Los van wat hij wel en niet is, kan het nog steek houden wat ie zegt...
Niet dat ik zeg dat dit bewijst dat er met de verkiezingen geknoeid, maar meer onderzoek lijkt me wel wenselijk.
Dus eigenlijk ben je het gewoon met Putin eens op dit punt, en dat is wat WhatsappHack ook zegt...
Ontopic:
Het is inderdaad vrij standaard aan het worden om overal rusland en china de schuld van zien te krijgen, is er iets gehacked duurt het minder dan een dag om wel weer de schuld bij een van deze landen te zien belanden, als er nou bij dergelijke beschuldigingen eens daadwerkelijk bewijs werd getoond, dan hadden we pas echt nieuw.

Oftopic:
MH17 was ook gedeeltelijk een fout van ons land, meerdere landen(US, FR, DE, UK etc) hadden al het idee bedacht dat om een oorlogs gebied (Ukra´ne) heen vliegen een beter idee is dan eroverheen vliegen...
Jammer genoeg vond Nederland het gevaar daar niet groot genoeg voor ;(

[Reactie gewijzigd door seapip op 16 december 2016 19:44]

SyriŰ? Kerel jij zit wel heel erg aan de Putintepel he? Dat was over Ukra´ne, je weet wel dat stukje land wat Putin ingepikt heeft wat jij ook waarschijnlijk nu goed gaat staan praten ;). En van ons Land? De luchtvaartmaatschappij vloog er over heen, niet Nederland. Maar goed.. lekker achter de "sterke leider!" aanlopen.. word het vast wel beter van.

En ja ze hebben bewijs dat er uit Rusland gehakt word, ook verzinnen bedrijven niet zo maar dat hun bedrijfsgeheimen worden gestolen in China. Nu vindt ik dat niet eens zo erg.. word het speel veld wat eerlijker van.
De luchtvaartleiding van Nederland vond het veilig genoeg. Diezelfde luchtvaartleiding krijgt zijn informatie van de AIVD, die toch echt onder de staat valt. Luchtvaartmaatschappijen hebben hier niks over te zeggen.

De luchtvaartleidingen van andere landen kregen wel genoeg informatie van hun desbetreffende inlichtingendiensten, en besloten een verbod op het vliegen boven dat gebied in te stellen.

Luchtvaartmaatschappijen hebben 0,0 inzicht of het wel of niet veilig is. Die hebben net zoveel informatie tot hun beschikking als jij en ik hebben.

[Reactie gewijzigd door Sjoan op 16 december 2016 19:41]

Eigenlijk heeft Nederland niks met het vliegtuig te maken want dat was van Malaysia Airlines en die maatschappij vond het veilig genoeg om over de Ukra´ne te vliegen.

De enige betrokkenheid van Nederland was dat er zoveel Nederlanders in het vliegtuig zaten. ;(
Maatschappijen hebben niks daarmee te maken. De Nederlandse luchtvaartleiding heeft het vluchtplan goedgekeurd.

MH17 had overigens ook een KLM-vluchtnummer (KL4103). Het was een gedeelde MA-KLM-vlucht, uitgevoerd door MA.
Sorry haalde 2 landen door elkaar |:(
En landen zijn verantwoordelijk voor de reisadviezen en vluchtadviezen aan vliegmaatschapijen, jammer genoeg vind Nederland een land in burgeroorloog vaak gewoon een land veilig genoeg voor een positief reisadvies 8)7
jammer genoeg vind Nederland een land in burgeroorloog vaak gewoon een land veilig genoeg voor een positief reisadvies 8)7
Ten eerste heeft dit helemaal niks te maken met reisadviezen; die gaan over het daadwerkelijk bezoeken van een bepaald gebied, hier gaat het over het vliegen hoog over een gebied.

Zoals indertijd uitvoerig is behandeld: het is volkomen normaal om over oorlogen heen te vliegen. Dat gaat misschien tegen je intu´tie in, maar dat is hoe het werkt. En zolang er geen luchtafweergeschut staat zit je op 10 km hoogte gewoon veilig. En ook in Zuidoost-Oekra´ne was niets aan de hand... totdat ene Vladimir P. besloot om wat zwaar materieel uit te lenen.
Tsja. En zo is er met de cloud privacy statements ook niet aan de hand, tot er een cloudaanbieder besluit een ander statement te doen. Het is immers geen contract.
Nederland keek niet naar het gevaar, maar naar het aantal kilo's brandstof die het meer koste om er omheen te vliegen.
het wordt nu wel eens tijd concreet iets te zien...
Eens, echter, als dat bewijs geleverd zou worden zou daarmee de manier waarop de hackers/onderzoekers van de VS's geheime diensten opereren bekend moeten worden wat ze natuurlijk (gelijk hebben ze) niet vrij willen geven...lastig...
En al zou rusland hebben gesponsord, er is heel veel rommel naar buiten gekomen die ze verstopt probeerden te houden. Ik kan meer transparantie(zeker met vieze spelletjes op topniveau) slechts aanmoedigen.
Oneens met jou. Putin voert oorlog tegen Oekra´ne. Heeft Krim geannexeerd. Rusland valt de Baltische staten aan; daar is al geruime tijd een cyber- en media oorlog aan de gang.

Er bestaat momenteel geen wereld waarin Poetin ook maar enigszins gelijk mag hebben. Neutraliteeit in deze is ongewenst.

Neutraliteit t.a.v. Rusland wordt steeds meer de middelvinger richting de slachtoffers en nabestaanden van MH17. Rusland komt weg doordat wij denken neutraal te kunnen blijven en uit domheid morele hoge grond claimen door te denken slimmer, wijzer en nobeler te zijn dat Rusland.

Rusland verdient geen voordeel van de twijfel meer. En iedereen die ook maar een beetje snapt hoe de wereld werkt snapt ook dat lief doen en aardig doen niet in ons eigen belang is. Je kunt niet altijd winnen door nobel en moreel te doen. Fuck Rusland.

Het is moreel acceptabel om kant te kiezen. En ik kies de kant van Oekra´ne.
Natuurlijk hebben de Russen zitten knoeien in de systemen van de VS. Ze zouden achterlijk zijn als ze het niet zouden doen. Elk land dat ook maar ÚÚn antenne heeft, gebruikt die om de buren af te luisteren. De VS doen het net zo hard bij andere landen, om dezelfde, logische, verklaarbare reden.

Rusland is de aartsvijand is het plaatje in de VS. (sla de NYTimes open) De VS is de aartsvijand is het plaatje in Rusland. (kijk een halfuurtje RT) De vraag aan ons is: welke boef vertrouwen we het meest? Dan ga ik nog altijd voor de VS. :)
Ik vertrouw na de afgelopen jaren de VS helemaal niet zo meer.
Ik durf werkelijk niet te zeggen dat ze beter zijn dan Rusland, ik begin zelfs het idee te krijgen dat ze nog veel erger zijn.
Maar dat druist in tegen alles wat we hier leren en wat ons voorgespiegeld wordt.

Ik heb de afgelopen jaren een aantal keren nieuwsberichten over Rusland verder bekeken, en elke keer kwam ik tot de conclusie dat het sensatieberichten waren die als doel hadden de angst voor Rusland te vergroten, maar feitelijk niets nieuws brachten.
Akkoord, nieuws is zo gekleurd als wat. Maar om even op je vraag terug te komen over wie erger is: doe even een rondje Google langs de volgende punten:

- Crimea annexation
- Nemtsov
- Georgia war
- RT bias

Prediker 1:9-11

9Wat er was, zal er altijd weer zijn,
wat er is gedaan, zal altijd weer worden gedaan.
Er is niets nieuws onder de zon╗.
10Wanneer men van iets zegt: ‘Kijk, iets nieuws,’
dan is het altijd iets dat er sinds lang vervlogen tijden is geweest.
11De vroegere generaties╗ zijn vergeten,
en ook de komende zullen weer worden vergeten.
Helemaal mee eens.. Vingertje wijzen heeft op dit niveau totaal geen nut, gezien we net zo zeker zijn dat alle landen wel corrupt zijn op een politiek niveau..

Vraag is inderdaad wie ga je 'steunen' en niet wie je gelooft. Ik dat geval kies ik ook liever VS dan Rusland of een China.. Alleen al om het feit dat mijn mening/inzet/keuzes veel groter is en meer oplevert dan als communist op oud brood teren en vrezen voor mijn leven vanwege een mening ergens in Rusland / China

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 17 december 2016 09:34]

Hmm geloof zeker dat het relatief vaak wel meevalt.. Maar ik ben zelf een aantal maal in China geweest.. En al zijn mensen vrij, je ziet heel duidelijk wat van overheid Is, waar overheid belang heeft en hoe serieus ze zijn als jij tegen ze in gaat.

Dat heeft niet eens zoveel met censuur te maken, meer dat je compleet f*cked kan ziin als het 1 iemand niet zint.. En dat kan hier in het westen niet (zo makkelijk)
maar, de vraag is hoe lang dat zo blijft, ik denk dat we nog wel eens iets te makkelijk zijn in roepen wat andere landen fout doen, en ondertussen voeren we hier wetten in die gevaarlijk dicht bij een autoritaire structuur komen.
dat we niet een regering hebben die dat op die manier misbruikt, hebben we geluk mee, maar, moeten we het een mogelijke regering echt zo makkelijk maken om die macht te pakken?
en als het dan fout gaat, achteraf zeggen,w e wisten het niet? of is het wellicht handiger om de macht van de regering in te perken?
het credo, 'maar ik heb niks te verbergen' is hierin natuurlijk een probleem, immers, of je iets te verbergen hebt, bepaal je niet zelf.
en daar sluit het voorbeeld van een China wel bij aan, want, het niet eens zijn met, kan opeens iets zijn wat je zou moeten verbergen.

laten we vooral blij zijn met het feit dat we in een vrij land wonen, maar laten we wel op onze hoede blijven, om te voorkomen dat we straks net zo slecht zijn als die landen waar we zo op afgeven omdat ze niet zo 'vrij' zijn.
Wat de afgelopen verkiezingen mij hebben geleerd is dat ik absoluut niet weet wat ik in de media kan vertrouwen, en daarmee ook dit vingerwijzen naar Rusland.
Als ik een dergelijke hack had gedaan is het makkelijkste wat je kunt doen jezelf uitgeven voor rus. Dan gaat direct alle aandacht daar naar toe en sta je zelf lachend aan de zijlijn.

En laten we niet doen alsof de westerse wereld nu het zielige jongetje van de klas is, er wordt door ons ook lekker op los gehackt om bepaalde doelen te halen. Iemand nog herinneringen aan stuxnet? Tuurlijk kan je dat makkelijk relativeren omdat *wij* 'goed' werk deden om het iranees kernprogramma te saboteren, maar het is precies het zelfde.

Kortom, nu lopen te huilen omdat andere mensen hetzelfde doen is echt hypocriet.
Herinner je nog dat hij zei dat klokkenluiders beschermd moesten worden?
en kijk nog eens naar wat er gebeurd is toen hij aan de macht was...
klokkenluiders zijn nog nooit zo hard aangepakt als onder obama...
Donald Trump heeft gezegd Edward Snowden de doodstraf te willen geven..
Helemaal mee eens.

Het opmerkelijke hierbij is dat veel mensen schijnen te denken dat dit een nieuw fenomeen is; het zogenaamde "nep nieuws" wat de laatste tijd in de aandacht staat. Dat is natuurlijk volledige lariekoek. Dit is iets wat al vele honderden (of zelfs duizenden?) jaren speelt. Denk hierbij aan:

- Kerkleer
- Propaganda
- Censuur

Het komt allemaal op hetzelfde neer, het selectief weergeven van de feiten en daarbij horende achtergronden/verklaringen. De huidige situatie is in essentie slechts op twee punten anders dan in het verleden.

Het is tegenwoordig veel makkelijker om (al of niet feitelijke) informatie te verspreiden naar een groot publiek. Je hebt geen grote nieuws organisatie nodig, je dumpt gewoon je ideeŰn op een aantal goed gelezen fora en de rest gaat vanzelf. Mensen re-tweeten het enz. De verspreiding gaat dan vanzelf. En als een item maar vaak genoeg terugkomt op verschillende fora, dan word het vanzelf ook (vaak klakkeloos) door zgn. serieuze nieuws organisaties over genomen.

Het andere essentiŰle verschil is de snelheid waarmee het gebeurt. Tegenwoordig kan informatie binnen enkele minuten een groot deel van de wereldbevolking bereiken.

Ik heb al een paar artikelen gelezen dat sommige tech giganten zoals facebook een google willen bekijken hoe ze het zogenaamde "nep nieuws" kunnen weg filteren. Klinkt interessant, maar wie bepaalt wat er nep is en wat een kwestie van interpretatie is? Dit is de dunne scheidslijn tussen moderatie en censuur waar we niet overheen moeten willen stappen.
Je hebt een bad guy nodig en de Russen zijn op papier ideaal.
In de praktijk werken de landen op veel fronten samen waardoor deze 'aanvallen' twijfelachtig. Het in twijfel trekken van een absolute voorwaarde voor een democratie waarbij je de uitkomst van de toekomstige president be´nvloed mist genoeg gronden.
Binnen eigen gelederen is de weerstand vele malen groter waarbij aantoonbaar de kandidaten bereid zijn om heel ver te gaan.
Door het slijk halen van allerlei instituten tot het verdwijnen van medewerkers onder verdachte omstandigheden.
Onzin. De feiten zijn duidelijk. Rusland valt Oekra´ne aan en annexeerde de Krim. Het valt de Baltische staten aan via cyber warfare.

Ik ben die reversed psychology wel zat, van mensen die OMDAT Rusland deze dingen uitvreet, het dus een samenzwering moet zijn van het Westen om Rusland in een kwaad daglicht ter stellen. 8)7

De Russen zijn ideaal omdat ze het echt doen. Deze Westerse zelfhaat is onze zwakte en ondergang. Wij in Europa kunnen ons niet langer voorstellen, onder decennia van stelselmatige linkse indoctrinatie, dat andere landen en hun leiders soms psychopaten zijn.

We kunnen ons dat zo slecht voorstellen, dat we Rusland weg laten komen met allerlei agressie tegen buurlanden. En nu is Erdogan in Turkije extreem snel de dictatuur aan het installeren op de Turkse harde schijf en NOG wil de EU niet de onderhandelingen verbreken voor lidmaatschap.
Vervelend dat je het zat bent maar je helpt zelf ook niet mee (ondanks het benoemen van "feiten"). Beide kampen maken zich aan hetzelfde schuldig. Ik zie niemand hier beweren dat de russen niets uithalen. Het is gewoon een big mess waar ontzettend veel ruis de wereld wordt ingeslingerd dat klakkeloos door de media van tegenwoordig (artikelschuivers!) wordt overgenomen. Tuurlijk, uitzonderingen daargelaten. Het is een andere discussie, maar zelfs de baas van het NOS journaal heeft toegegeven ervoor te kiezen nieuws van bijv. social media te plaatsen ipv. het zelf te verifiŰren. Zo kan fake news groot worden!

Wat in ieder geval een feit is is dat de hypocrisie hier groot is, in dit geval vanuit de VS.

Wat ook vragen mag oproepen is dat dit nieuws nu vanuit een bedrijf komt waar de cia in 2009 blijkbaar al een belang in had via het front In-Q-Tel.
Het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het certificeren van stemmachines aldaar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Recorded_Future

Niet geheel onbelangrijk lijkt me in dit geval, net als de timing van dit bericht.

Vind het in ieder geval weer aan alle kanten stinken.
Mijn punt is dat omdat er nep nieuws is en propaganda, of tenminste gekleurd nieuws en gespin, je je niet in de war moet laten maken over waar je loyaliteiten liggen.

Jouw loyaliteit, hoop ik, ligt bij Nederland. En je hoeft geen radicale patriot te zijn, maar via Nederland ben je loyaal aan Europa, aan de NAVO. En dus kies je een kant. En daar houd je je aan. Relativeren is jezelf in de war maken. Het doet er niet langer toe wie, wat en hoeveel leugens verteld. Nu is het tijd om gewoon tegen Rusland op te staan.

De Russen doen dat ook. Als de Russen een vijandsbeeld nodig hebben om zich goed en sterk te voelen, dan kunnen ze dat krijgen. In navolging van de nazi's muilkorven die zogenaamde Russische beer.

Fuck' em Deze situatie is niet onze schuld. Maar als ze heibel willen kunnen ze het krijgen. En dan moet je daarin niet terughoudend zijn.
Het zou makkelijk zijn alles zo in hokjes te kunnen plaatsen, maar doe het maar niet.
Er is meer dan zwart en wit en dat gepolariseer van tegenwoordig komt me eigenlijk wel een beetje m'n neus uit.

Vind de boodschap van je post een beetje '"eng"; omdat er fake news is moet ik alles maar klakkeloos aannemen en anti-rusland zijn?

Ik kies sowieso geen partij maar denk dat het "fake news"-gevaar meer vanuit het westen dan het oosten komt. Simpelweg omdat de invloed vanaf daar op onze media stukken groter is dan die van rusland.

Allemaal off-topic verder, ik begrijp hoe jij erin staat. Maar ben het totaal niet met je eens.
Als een ander zich tegen jou afzet, wordt jij automatisch tot tegenpool gemaakt. Daar kom je niet onderuit.

Hier rust SuBBaSS
Hij hield niet van gepolariseer
Hij zei het telkens weer
Hij zei, ik ben geen tegenpool
Hij draaide zijn rug
En daar kwam het mes

O-)
Onzin. De feiten zijn duidelijk. Rusland valt Oekra´ne aan en annexeerde de Krim. Het valt de Baltische staten aan via cyber warfare.

Ik ben die reversed psychology wel zat, van mensen die OMDAT Rusland deze dingen uitvreet, het dus een samenzwering moet zijn van het Westen om Rusland in een kwaad daglicht ter stellen. 8)7
Je kunt als een clown reageren maar dat ze het doen pleit het westen toch niet vrij?
https://en.wikipedia.org/wiki/Stuxnet
En dat was er dan een die best veel publiciteit kreeg, rest krijg je praktisch niet mee anders dat er heel veel diensten zijn binnen de NAVO niets anders doen dan op veel te veel landen actief te zijn.
De Russen zijn ideaal omdat ze het echt doen. Deze Westerse zelfhaat is onze zwakte en ondergang. Wij in Europa kunnen ons niet langer voorstellen, onder decennia van stelselmatige linkse indoctrinatie, dat andere landen en hun leiders soms psychopaten zijn.
WTF?
http://www.timesofmalta.c...ord-worth-billions.223037
Ik geloof niet in links of rechts dus hou die in je zak. Zelfhaat begrijp ik al helemaal niet.
We kunnen ons dat zo slecht voorstellen, dat we Rusland weg laten komen met allerlei agressie tegen buurlanden. En nu is Erdogan in Turkije extreem snel de dictatuur aan het installeren op de Turkse harde schijf en NOG wil de EU niet de onderhandelingen verbreken voor lidmaatschap.
Agressie? We houden Oekra´ne te vriend zodat we goedkoop olie/gas kunnen koppelen aan AziŰ. Denk je echt dat er voldoende mensen zijn die daadwerkelijk iets kan schelen dat Oekra´ene weer bij Rusland hoort?
Hoe je vervolgens hoofstuk Turkije hier aan toevoegd...
En dat vind ik erg, dat Oekra´ne, wat decennia geleden heeft onder Russische dictatuur, waar de Holodomor, de Moord Door Honger heeft plaatsgevonden, door jou weggezet wordt als land dat we alleen misbruiken voor olie en gas.

Wel, ik geef wel om dat land. Luister goed heerschap.

Oekra´ners moeten NIETS hebben van Rusland. Ze zijn niet in hoofd en hart hetzelfde als Russen. Ze zijn als ons, individualistisch ingesteld, niet collectief.

Als Oekra´ne valt vanwege onze desinteresse, dan vallen wij ook. We kunnen en mogen dat land niet in de steek laten.
Beste stuurlui zitten aan wal :z

Ik zou zeggen pak je koffers en ga het verschil maken, succes.

Ik laat me niet leiden om op basis van emoties actie te ondernemen terwijl Nederland dezelfde mate van passie en energie nodig heeft om een aantal tekortkomingen recht te trekken.

Doei :Y)
Dat denk jij in de luxe van Nederland-als-baarmoeder. Je leeft in een luxe verzorgingsstaat en oorlog en geweld en dictatuur staan zˇ ver van je af, dat het een abstractie is.

Zo dachten we ook in 1939. We zijn neutraal, we laten ons niet meeslepen. En we werden onder de voet gelopen. En toen was het 5 jaar huilie huilie.

En toch kwam Rohan, Gondor te hulp in 'In de Ban van de Ring'. En dan zitten stoere mannen met een traantje in het oog in de bioscoop omdat hun eergevoel wordt aangesproken. Omdat ze weten dat Rohan de juiste beslissing neemt.

Zo neemt Mark Rutte ook de juiste beslissing om het referendum af te zetten tegen de gevolgen van de anti-EU agressie van die matroos met die domme lege blik en die gast met een achternaam die rijmt op toilet.

Ik vraag niet om emoties. Ik vraag om je rationele verstand. Een klooster vol nonnen wordt door wraakzuchtige soldaten niet ontzien omdat zij vinden dat ze vrouwen van god zijn en niets met oorlog te maken hebben.

Als Gondor was gevallen, dan was Rohan ook verloren.

Men kijkt films maar snapt niet de boodschap.

"First they came for the communists, but I was not a communist - so I said nothing.
Then they came for the social democrats, but I was not a social democrat - so I did nothing. Then they came for the trade unionists, but I was not a trade unionist.
And then they came for the Jews, but I was not a Jew - I did little.
Then when they came for me, there was no one left who could stand up for me."
-- Martin Niemoller, German anti-Nazi pastor during World War II

"No man is an island, entire of itself; every man is a piece of the continent, a part of the main;...any man's death diminishes me, because I am involved in mankind; and therefore never send to know for whom the bell tolls; it tolls for thee."
-- John Donne. (1572-1631)
Je begrijpt me verkeerd,
je hebt een goed fundament nodig in Nederland om elders het verschil te maken.

Dat is er niet.

Als je onlangs boodschappen bent geweest dan zul je ongetwijfeld hebben opgemerkt dat er giften worden gevraagd voor de voedselbank. De NEE-stem komt ergens vandaan en dat is geen gebrek aan empathie, verre van dat. Er zijn hier hele volksstammen binnen de huidige grenzen die hopen dat er een keer naar ze wordt omgekeken.


Desalniettemin ben je altijd vrij om de mensen daar te gaan steunen. Tussen Kerst en Nieuwjaar hebben veel mensen vrij en dan zou je al 1 weekje het verschil kunnen maken voor enkele mensen in Oekra´ne of ander exotisch land,
wetende dat je eigen buren in Nederland een stuk minder hebben.


Vervloek alles en iedereen, gooi je koffer vol, en ga het probleem oplossen. Succes. Ik steek me energie liever in Nederland beginnend in mijn eigen straat.
Ikke ikke ikke en de rest kan stikke. Weet jij wat het gemiddelde inkomen is in Oekra´ne?

Nee. Er is niemand in Nederland die het slechter heeft dan dan de gemiddelde Oekra´ner. Zoals ik al zei, je leeft in een baarmoeder. Wij zijn alle gevoel verloren voor verhoudingen in de wereld. Wij zeuren als de eigen bijdrage tien euro stijgt.
Pas op dat je niet gaat caven. In de cave is niks. Daar echo't de media alleen maar in door. Lees alles, pak de middenweg.
Jouw reactie is precies waar Putin op hoopt:

“Unlike in Soviet times, disinformation from Moscow is primarily not selling Russia as an idea, or the Russian model as one to emulate. In addition, it is often not even seeking to be believed. Instead, it has as one aim undermining the notion of objective truth and reporting being possible at all,” writes Keir Giles in The Next Phase of Russian Information Warfare

Nog een bron is het boek The Face of Unreality.

De EU heeft ook een website opgezet om disinformatie tegen te gaan. Vooral de mailinglijst is interessant.
https://euvsdisinfo.eu/
Leuk, maar met een counter-website fix je dat niet.
Waarom ga je dat denken? Omdat tweakers die suggestie werkt door door dit in verband te brengen met de verkiezingen? Een hack van de publieke website is niet zo spannend.
Het is de CIA die beweert dat de Russen de verkiezingen gehacked hebben (terwijl de FBI het daar niet mee eens is), je weet wel die zelfde CIA die beweerde dat Irak kernwapens zou hebben wat achteraf een false flag bleek om oorlogje te kunnen spelen in het midden oosten...
"die zelfde CIA die beweerde dat Irak kernwapens zou hebben"

Dat zei Trump zelf ook en dat vond ik nu zo vreemd. De CIA heeft dat helemaal niet gezegd destijds. Maar omdat Bush wilde dat de CIA dat zou zeggen hebben ze de verschillende rapporten anders geformuleerd.

Er stond namelijk dat het niet was geconstateerd dat er kernwapens waren maar dat deze er wel zouden kunnen zijn. Hierop riep Bush, Cheney en kompanen direct dat er bewijs was.

Ik ben het zelf niet eens met Putin. Als de CIA voldoende bewijs heeft dan moeten ze dat vooral binnen houden, want anders brengen ze spionnen in gevaar. Dat is ook de reden dat Putin dit roept.
Zelf vind ik dat de bewijzen overweldigend moeten zijn al voor je verdenkingen publiekelijk naar buiten brengt.

Heel de verkiezingen door viel Hillary Rusland al aan. De verstandhoudingen tussen de Amerikanen en Russen zijn al erg belabbert en niemand is de koude oorlog nog vergeten.

De enige vraag die bij mij bij deze kwestie boven komt is: Waarom (als je weet dat het gigantische onderlingen spanningen teweeg brengt met het gevaar tot misschien wel WWIII) nagel je in godsnaam nou Rusland publiekelijk aan de schandpaal zonder met keiharde bewijzen te komen?

Ik kan er gewoon totaal niet bij dat je (als de hacks echt gebeurd zouden zijn) niet gewoon in het geheim onderzoek doet en pas Rusland aanwijst zodra je de harde bewijzen in handen hebt.
Voor Hilary was het gewoon een makkelijke zet. De russen zijn nog altijd de aartsvijand voor de Amerikanen, dus je zwakke punt toeschrijven aan de aartsvijand is makkelijk om stemmen terug te winnen.
En waarom denk je dat ze geen harde bewijzen hebben?
Dat ze de bewijzen niet aan jou/ons laten zien lijkt me volstrekt logisch.
De senatoren van zowel republikeinen en democraten hebben de bewijzen wel gezien en zijn er inmiddels van overtuigd.
Niet alleen de CIA. Alle 17 (ofzo) inlichtingendiensten van de V.S. zijn het er unaniem over eens.
Dus jij geloofd een verhaal waar geen bewijzen voor te vinden zijn?

Niemand is schuldig totdat het tegendeel is bewezen en dat zou ook nu moeten zijn. En natuurlijk is het theoretisch mogelijk dat het zo gebeurd kan zijn. Maar ik acht de kans groter dat dit een bij elkaar geluld verhaal is van de Democraten die nog steeds niet snappen waarom de burgers de gevestigde orde zat is.

En leuk feitje, telkens word het oh zo boze Rusland beschuldigd. Maar als je eens op de Norscops map kijkt zie je dat Rusland helemaal niet zo veel hackt in het algemeen als word beweerd. China en de VS zelf hacken volgens de map meer (op dit tijdstip van schrijven)

Ze moeten verdorie maar met bewijzen komen. Anders ga ik dit verhaal niet geloven en is het net zo achterlijk als alle andere conspiracy theorieŰn. Trump word de nieuwe president en hij heeft eerlijk gewonnen.
Ongetwijfeld hackt Amerika ook. Maar Poetin zal de Democratische partij hacken en de verkiezingen in Amerika be´nvloeden als hij daartoe gelegenheid ziet. Als jij denkt dat Poetin een lieve man is die het beste met de wereld voorheeft, tja, dan vind ik je enigzins na´ef, maar verder jouw mening.

Ik ben er zelf van overtuigd dat Poetin machtswellustig is en er alles aan zal doen om zelf sterker te worden door Amerika en Europa te verzwakken. Niet voor niets steunt Poetin Assad door weer en wind. Dat houdt de vluchtelingenstroom op gang en destabiliseert Europa. Dat de rest van de wereld Assad als eerste prioriteit heeft het wegsturen van Assad, is ook dom in mijn ogen. Amerika en EU veroorzaken chaos in SyriŰ, en Rusland maakt hier vervolgens handig gebruik van om de EU intern te verdelen en te verzwakken.
In een oorlogsverdrag die getekend is door de NAVO / VN waar dus ook America bij hoort hebben we afgesproken om enkel erkende overheden en gekozen leiders te steunen en of te bewapenen in deze wereld.


Rusland is in deze oorlog de enige die zich aan deze regel houd.

De enige reden dat we al 50 plus jaar van relative peace kunnen genieten is bovendien doordat rusland altijd gezorgd heeft voor een balans in Power.

Als enkel de westerse elite het nu voor het zeggen zou hebben zou ik zeker mijn hart vasthouden.
We hebben ook afgesproken geen clusterbommen te gebruiken en zeker niet op de bevolking te gooien.
En zo zijn er talloze afspraken geschonden. Ga Rusland nu geen lievertje noemen.

Die vrede is er overigens door de NAVO en de EU.
De navo en de eu hebben al keer op keer laten zien dat ze geen enkele invloed hebben op de machtige verenigde staten.

Rusland laat keer op keer zien dat ze dat wel hebben. En sinds kort ook china. Dit zorgd voor een veilige balance voor ons en waar het relatief goed gaat.

Ik ben het ook niet overal mee eens en zie ook liever andere leiders maar dat neemt niet weg dat dit zo is
haha, wow.
het steunen van Assad zorgt er juist voor dat de vluchtelingenstroom minder wordt.
het is vrij simpel, terwijl europa en amerika allemaal moeilijk lopen te doen, en islamitisch-extremistische groepjes bewapent, wat al jaren op niks uitloopt, was Rusland simpelweg de eerste die stelde, er moet stabiliteit komen, en dat gebeurt niet door die wazige rebellengroepjes, die allemaal hun eigen doel hebben.
Rusland wil namelijk stabiliteit, want denk je nu echt dat die vluchtelingen alleen naar europa komen? er kwamen er ook een miljoen bij de russische grens aankloppen.
iets wat onze media uiteraard niet meld, net als dat onze media niet meld hoeveel vluchtelingen al in de regio opgevangen worden.
Rusland heeft simpelweg gezegd, als niemand anders het doet, doen wij het, en wij gaan mee met Assad, ze hebben nergens gezegd dat hij ideaal is, ze hebben simpelweg gesteld dat hij op dit moment de weg naar stabiliteit in de regio is, of hij wel of niet goed is, zoek je daarna maar uit, maar dat halfbakken gedoe wat we nu telkens doen werkt simpelweg niet.
hij steunt dus openlijk Assad, waar de rest van de westerse wereld alleen maar met geheime diensten vage rebellengroepjes steunt, want dat is altijd een goed idee geweest,, ofzo.
Ik denk dat Ruslad het hier bij het rechte eind heeft, zorg eerst dat de regio stabiel is.
daarna kunnen we altijd nog kijken of we iets met Assad moeten doen, maar onze westerse manier creŰert momenteel alleen een tweede Irak, en dat is een grotere puinhoop dan het was met Saddam.

(en wij ons maar afvragen waarom de mensen in het midden-oosten nog wel eens een afkeer van onze westerse wereld hebben, ze kennen ons alleen maar omdat we bommen gooien, en hun hele wereld weggevaagd hebben)
pro-westers Syrie...??? Waar haal je dat vandaan?

Syrie behoort al vele jaren tot de russische invloedsfeer.
Ja, lekker de Kool aid blijven Drinken omdat deze mensen "Moslims afslachten" ben jij Assad fan. Dat hij verdomme mensen martelde.. is niet erg natuurlijk. Of dat hij Hezbollah tegen IsraŰl steunde (lekker pro westers zeg!)... is ook niet erg natuurlijk.. en het lijstje gaat nog wel even verder. Maar goed er worden "Moslims vergast" dus de onderbuik is blij!
Daar zijn verkiezingen voor om dit op te lossen
Nee, niet daar, dat wouden ze graag. Maar toen gingen de VS, Rusland, Saudi ARabie, Turkije en Iran zich ermee bemoeien.

Dus daar waren ineens AL Nusra, Isis, Turkije (die geen Koeren daar wou), Rusland (die graag Assad daar houd), Iran (Hezzbollah), VS... ga zo maar door.

Begon allemaal omdat mensen VRIJE VERKIEZINGEN WOUDEN! Ze mochten daar namelijk niet ECHT stemmen.. Assad bleef namelijk altijd zitten.
Het enigste wat tot nu toe bewezen is dat er teveel stemmen in 40% van de stembussen in Detroit waren. En dat nog zo een 20% vd stembussen er geen sluitende administratie was.
Democratisch bolwerk uiteraard.

De aanteigingen richting de Russen ziin tot nu toe niets meer dan dat...getrokken uit een zin met 3 voorbehouden. En later een zin dat er geen sluitend bewijs is in ...hetzelfde rapport. Obama heeft vlak voor de verkiezing overigens nog geroeptoeterd dat russische inmenging een complottheorie is. Maar ja toen stond Hillary nog op 90% kans om te winnen ...volgens de media die nu ook zo volstrekt overtuigd een conclusie trekt uit een zin met 3 voorbehouden waar 1 van de 17 inlichtingen het misschien mee eens zou zijn ( betreft immers een anonieme bron ).
En we hebben een net zo betrouwbare bron dat de FBI het niet eens is met een zogenaamde russische inmenging in de campagne.

Wat blijft over...1x gebakken lucht voor en 1x gebakken lucht tegen.

Kortom niets.

Overigens suggereerde Assange dat zijn DNC emails niet verkregen zijn uit een hack.
Zou me niets verbazen. Trump en Putin hebben immers een goede band.
Joh, of er nu een Obama, een Clinton of een Trump in het Witte Huis zit: Nederland loopt toch wel braaf mee. En dan maakt het ook bar weinig uit of er een Rutte, Wilders of Asscher de Nederlandse premier is...
Klinkt erg als false flag... Wel erg toevallig dat net nu het de Amerikaanse inlichtingendiensten wel goed uitkomt dat dit soort zaken in twijfel getrokken wordt erg "toevallig" een melding van een incident wordt gedaan van dit...
Hopelijk dat er eindelijk eens goed schoon schip in die inlichtingendiensten word gemaakt.
Euh, gehackte bedrijf geeft toe gehackt te zijn.
Dat ga je niet zo maar doen, levert nogal wat schade op.
Ze deden ook niets met gegevens van stemgerechtigden dus het gaat niet voor een hertelling zorgen.
We leven nu eenmaal in een tijd waar overheden bij elkaar inbreken.
De vraag is imho meer of je het ontkent of er iets mee doet.
Elektronische stemmen kun je toch niet hertellen. Je hebt alleen een getal waar je een keertje opnieuw naar kan kijken, meer is er niet.
Veel machines hebben ook een z.g. papertrail.

https://en.wikipedia.org/...erified_paper_audit_trail

Daarmee zou je electronische fraude moeten kunnen vaststellen.
Maar met die paper trail aan de slag gaan valt waarschijnlijk onder "hertellen" en daar zijn ze niet bepaald fan van; daar moet al snel een rechter opdracht voor geven, anders gebeurt het niet.
Denken jullie werkelijk dat hier iets van waarheid ooit boven water komt?

Zelfs als het niet waar is, en Trump aan de macht komt, kan dit verhaal er zorg voor dragen dat hij z'n 2e ambtstermijn niet mag uitvoeren... Die 'zweem' van: Rusland had invloed is genoeg voor een deel van de kiezers om in t vervolg niet voor Trump te stemmen...

En ik vermoed dat de waarheid vast tussen de bedrijven als een van de mogelijke scenario's wordt genoemd, waarbij dat scenario dusdanig onwerkelijk is, dat de waarheid zal worden verworpen. De leugen die het meest waarschijnlijk is zal door de grote opinie als waarheid worden bestempeld.

En bijltje haalt zn schouders op en gaat door met pizza eten! :)
Zelfs als het niet waar is, en Trump aan de macht komt, kan dit verhaal er zorg voor dragen dat hij z'n 2e ambtstermijn niet mag uitvoeren... Die 'zweem' van: Rusland had invloed is genoeg voor een deel van de kiezers om in t vervolg niet voor Trump te stemmen...
Als verkiezingspolls dagen voor een verkiezing niet betrouwbaar kunnen voorspellen wie gaat winnen en wie gaar verliezen, dan denk ik dat een willekeurig individu dat 4 jaar van te voren ook niet kan. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 16 december 2016 18:35]

Tja wij stemmen hier niet voor niets sinds 2009 al zonder stemmachines:
Sinds 2009 wordt in Nederland met een rood potlood en papier gestemd, na ruim 30 jaar met een stemmachine gestemd te hebben. In opdracht van minister Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft de Commissie-Van Beek in 2013 onderzocht of en hoe er (opnieuw) elektronisch gestemd kan worden. De Commissie-Van Beek concludeerde in zijn rapport dat de tijd rijp is om weer elektronische apparatuur te gebruiken bij het stem- en telproces.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 16 december 2016 18:37]

Nu logins in de aanbieding want daar heb je de komende 4 jaar (min een beetje) niets meer aan.

Voor de verkiezingen moest je nog de hoofdprijs betalen. Nu is het "cheap specially for you"

Het lijkt me dat als het desbetreffende bedrijf toegeeft en de zaak onderzoekt er in ieder geval iets aan de hand is. Of dat dan de Russen waren is weer wat anders. Volgens mij zijn de belangen binnenlands nog veel groter
ja, maar de belangen om Rusland de schuld te geven zijn ook groot.
Amerika heeft altijd een soort van vijand nodig gehad, Rusland is de enige die groot genoeg is om aan dat beeld te voldoen,en is niet nieuw.
Volgens mij is het echter ondertussen zo dat Obama net zo goed met Rusland onderhandelt, welke 'sancties' ze kunnen geven, om het beeld te laten lijken alsof ze iets tegen het grote boze rusland doen, en ondertussen gewoon verder met elkaar handelen.
Ik zie het nut niet om er nu mee naar buiten te komen.

Als je enigszins chauvinistisch bent ga je eerst naar opsporing- inlichtingen diensten en bied je jezelf aan voor b.v. pseudo koop met als doel te bevestigen dat het om echte data gaat en eventueel de dader op te sporen.

Met beetje geluk kun je die dan arresteren in een land die wel gaat uitleveren aan je eigen land, zodat je hem voor keuze kan stellen of paar decennia cel of even overleggen aan wie je het allemaal hebt verkocht.

Als een security bedrijf dingen gaat publiceren vraag ik me altijd af om welke reden ze dat doen.

Ook dat ander verhaal dat Yahoo logins 3x verkocht is en dat hij niet even bij Yahoo is gaan informeren... maar er nu wel mee naar buiten komt. Het zegt iets over dat soort mensen/bedrijven en is naar mijn mening zeer onethisch.
Dit is een van de redenen waarom elektronisch stemmen een slecht idee is. Stemmen waarborgt democratie en draait volledig op een gebrek aan vertrouwen en een volledige controleerbaarheid van het hele proces.
Bij elektronisch stemmen moet je er maar op vertrouwen dat de apparaten veilig zijn, de software die ervoor geschreven is veilig is en dat die software ook echt op de stemmachine staat. Het tellen van de stemmen is ook volledig oncontroleerbaar.
Ik hoop dat in Nederland nooit elektronisch stemmen wordt ingevoerd.
Noem me een Putin fanboy maar moet toch bij de zoveelste verwijt van pot verwijt de ketel dat hij zwartziet richting Rusland bericht geven even een rant uiten.

Stemming lijkt belangrijker te zijn dan de waarheid. geen bewijs wel veel bombarie

Naar mijn inziens is er een groot verschil tussen iemand uit en land en het land of leider van het land, nu is, maar als het uit komt kan Putin verantwoordelijk gehouden worden van de acties van iedere willekeurig Russisch sprekend persoon. dit staat geheel los van dit bericht, maar wel toepasselijk

Ik vraag me ook af waar de naam 'Rasputin' vandaan komt, maar als ik het goed begrijp vindt het bedrijf Recorded Future dat wel een toepasselijke en originele naam. stemmingmakerij?

Klinkt erg als "massavernietigingswapens" in de oren en het is behoorlijk trending om Rusland/Putin in een kwaad daglicht te zetten. maar we weten ondertussen ook allemaal waartoe de NSA in staat is. Het valt me wel op dat er vanuit Amerika wel harder geschreeuwd wordt wat de ander allemaal wel niet doet, en dat de Snowden onthullingen wel allemaal vanzelfsprekend geworden zijn want we leven nu eenmaal in zo'n wereld. maar owee als de zondebok Rusland het spel mee speelt.

Sowieso zal bij veel dingen de waarheid niet boven water komen, maar sinds MH14 valt me echt op dat Putin persoonlijk de schuldige is van van alles en hij zal ongetwijfeld veel dingen hebben die het daglicht niet kunnen verdragen. Maar onze steeds capitalistischer wordende maatschappij gaat ook over lijken (maar gelukkig hebben ze nu in China fabrieken met vang netten zodat werknemers niet zo makkelijk meer zelfmoord kunnen plegen bij het maken van al die westerse gadgets die ze zelf nooit kunnen betalen, dus dat is positief in de cijfers. In ons eigen landje hebben we ook totaal geen last van psychologische manipulatie vanuit bedrijven om producten te kopen "zonder dit product krijg je een minderwaardigheidscomplex, ohja en als dit wel gebruikt dan willen alle mooie vrouwen met je naar bed. De zorg en farmaceutische sector is ook een mooi voorbeeld van hoe capitalistisme in volle bloei is).

Om toch weer even terug te keren naar relevantie.
Laten we ook in gedachten houden dat de Verenigde staten, en onze politie ook voorstander is van hackbare software, graag kwetsbaarheden open houd, of hacking software koopt die gebruik maakt van kwetsbaarheden. Natuurlijk om iedereen veilig te houden dat we deze onveiligheden in software moeten hebben want terroriste en kinderporno enzo, dit is de prijs van het beleid dat de overheid ons laat betalen. (naast het hele privacy gebeuren natuurlijk). Erg lullig als Amerika nu Trump als president krijgt als blijkt dat putin him self de stem machines heeft gehacked, maar misschien, heel misschien is het dan ook maar en heel klein beetje eigen schuld dikke bult (maar Putin de schuld geven is makkelijker).
Denkt iedereen nu dat de Russen nog steeds het botte mes gebruiken ? Als je verteld dat ze de media manipuleren, side targets zwart maken enzovoort geloof ik je graag. Maar de uitslag direct manipuleren ... dat is een te groot risico. Achteraf is het altijd makkelijk roepen ik ben Rus, volgens mij kan geen 1/10 geen rusisch van een andere taal aanduiden in de US.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*